Heel simpel: als oude, onzuinige auto's zo duur in verbruik zijn, wil niemand ze hebben. Dus de vraag wordt erg laag en het aanbod (ze zijn ooit gekocht) groot, want iedereen wil er van af. Ergo: de prijs zal hard dalen en ze kosten geen drol meer. Dat compenseert de hoge kosten dan weer een beetje.
En wie wil er nu een auto kopen met de wetenschap dat hij na 5 jaar zo hopeloos verouderd is dat niemand hem meer wil hebben? De afschrijving op een auto is direct verbonden aan de innovatie die plaatsvindt. Staan we met z'n allen stil qua ontwikkeling, dan zal de prijs minder snel dalen. Een nieuwe auto biedt immers weinig meer dan een auto van 5 jaar terug, dus waarom zou je een nieuwe kopen. Gevolg: 2e hands auto's behouden hun waarde en nieuwe auto's wil niemand hebben.
En voor je rekenvoorbeeld met die golf.
Je vergeet dat die jan geen golf blue motion kan aanschaffen en rond rijd met zeg een modelletje van een jaar of 5 a 6 oud. Dat is echt geen oude auto, maar die zal je een iets ander rekenvoorbeeldje geven.
Ik ontken niet dat de prijsstijging van brandstof is achter gebleven ten opzichte van de andere prijs stijgingen. Maar je moet niet vergeten dat een ieder een vast bestedings patroon en ruimte daarin heeft.
Jan de korte zijn inkomen gaat naar zijn huis, zijn kinderen, niet te vergeten de schoenen van zijn vrouw en dan nog de brandstof.
Maar dat is toch een drogredenering? Jan met de pet had in 1970 ook geen geld voor een nieuwe Golf 3 als je zo redeneert, dus ik had eigenlijk auto's uit 1964 moeten vergelijken met een Golf uit pakweg 2004. De trend is hetzelfde: een auto van nu is zuiniger dan een auto van vroeger. En dat is best een knappe prestatie, ondanks alle gewichtstoename die erin zit. Een Golf 1.4 FSI uit 2007 had overigens een verbruik van 1:16.1 gemiddeld, wat nog steeds dik 40% zuiniger is dan zijn voorganger uit de jaren '70.
Jan de korte moet zijn vrouw maar eens uitleggen dat die schoenen van Zalando niet gratis zijn. En de kinderen mogen leren dat merkkleding misschien niet (meer) zo vanzelfsprekend is. We zitten in een crisistijd, alles wordt duurder en het salaris blijft achter. Dan is het heel normaal dat je inlevert op luxe. Een auto is een luxegoed, geen recht. Mensen die hem echt nodig hebben rijden hoogstwaarschijnlijk in een leaseauto met tankpas, maar de rest moet maar met de fiets naar werk als ze de benzine te duur vinden en het eten van hun kinderen in gevaar komt. Of ze verhuizen zodat ze dichter bij werk wonen. Dat doe ik zelf ook (ik kan de benzine wel betalen, maar fietsen is praktisch gratis, ik behoud mijn reiskostenvergoeding en het is nog gezond ook).
Dat is misschien nog wel het grootste verschil met vroeger. Vroeger had je een auto en daar was je trots op, dat was een luxegoed. Je had er ook maar 1, wat moest je immers met 2? Tegenwoordig moet de thuisblijfmoeder (of heel modern: -vader) ook een autootje, want die boodschappen hè? Dat kan niet meer met de fiets, dat moet met een auto, want soms regent het en dan kun je niet wachten tot de bui overgewaaid is. Een regenpak kennen we niet meer.
Voor de gemiddelde man/vrouw is 2 euro de liter gewoon onbetaalbaar. Dat is iets waar op dit lease rijders forum voorbij gegaan wordt. Overigens rijd ik ook lease + tankpas, en hebvik er prive een auto naast.
Iets wat de belastingdienst min of meer vraagt/stelt anders vinden ze het niet aannemelijk dat ik niet prive rijd met de zakelijke auto. Maar dat is een andere discussie..

Of die 2 euro betaalbaar is, is een interessante discussie. Dat beweren mensen al jaren over [insert random benzineprijs], maar dat blijkt altijd onwaar. Er is heel wat nodig om ons uit onze auto te jagen. 2 euro de liter? Prima betaalbaar, let maar op. Zolang het geleidelijk gaat zodat we eraan wennen, gaan we dat gewoon betalen. Pas als het over een maand ineens 2 euro kost, dan heeft dat effect. Maar als het dan van 2 euro naar 1.95 zakt, zijn we blij als we voor zo'n schappelijk prijsje per liter onze tank kunnen vullen
En ik heb toch echt geen tankpas of leaseauto en ik heb ook geen nieuwe auto. Ik heb een Saab 9-5 2.3T op G3 gas en een Mazda 626 1.8 op benzine, beide van rond 2000. Een van de twee (ws. de Mazda) moet echt eens weg, want we gebruiken maar 1 auto, maar aangezien we samen een huis willen kopen moeten we eerst eens zien waar we uitkomen en of het OV voor mijn vriendin dan nog steeds het handigst is om op werk te komen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Grrrrrene op 13-02-2012 10:40
]