RemcoDelft schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:12:
[...]
Ik vind dit een erg vergezocht argument: mensen die 10 km reizen zouden dus niet met de auto moeten gaan, maar mensen die 50 km reizen wel? Zeg dan dat de mensen die 50 km van hun werk wonen zouden moeten verhuizen, dan heeft vrijwel niemand z'n auto nog "nodig"...
Dat zou natuurlijk sowieso het beste zijn maar ok, je hebt niet altijd de keuze om dichterbij te wonen of te werken.
Maar als je op 10km afstand woont heb je natuurlijk wel de keuze om met bv de fiets / e-bike of brommer te gaan. 50km is IMHO geen redelijke afstand meer om te fietsen of te brommeren.
Een van de taken van de overheid is het mensen zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Als mensen willen autorijden, moet de overheid zorgen dat dat mogelijk is. Die doelstelling lijken politici altijd heel snel te vergeten...
Als de overheid serieus mensen uit de auto wil hebben moeten ze autorijden gewoon verbieden. Klaar. Feit is dat de overheid het helemaal niet erg vind dat auto's veel geld opleveren...
De taak van de overheid is om het zo goed mogelijk te regelen voor iedereen, niet voor 1 groepje en niet voor 1 doel. Natuurlijk willen veel mensen autorijden maar die zelfde mensen (en de andere helft van NL) wil ook graag schone lucht en wil ook graag een natuurgebied om de hoek en wil ook graag dat zijn kinderen veilig op straat kunnen spelen etc etc.
Vandaar dat de overheid ook niet kiest voor het verbieden van autorijden noch het stimuleren van autorijden maar wel voor het
ontmoedigen van autorijden en het stimuleren van alternatieven zoals de fiets. En dat doen ze met succes want NL heeft bijna het hoogste aantal fietskilometers ter wereld per inwoner waardoor onze kinderen in tegenstelling tot andere EU inwoners wél veilig op straat kunnen spelen en hebben we een relatief laag aantal verkeersdoden per jaar.
En ja: ik vind het ook niet leuk als ik weer eens de tank volgooi dat ik veel geld kwijt ben maar ik denk daardoor wél na over alternatieven als ik eens ergens heen moet en ik pak dan ook regelmatig de fiets en soms het OV als ik ergens heen moet.
Dat is iets wat de overheid met hun prijsbeleid bij meer mensen teweeg brengt.
Kijk maar eens naar een land als de VS waar brandstof spotgoedkoop is geweest de afgelopen decennia en waar alles is ingericht op autogebruik. Iedereen verplaatst zich daar per auto. OV is daar slecht geregeld of niet aanwezig, fietsen is ook niet altijd even prettig omdat er geen of nauwelijks fietspaden zijn etc. En nu de brandstofprijzen daar nu fors stijgen merken amerikanen dat ze eigenlijk geen keuze hebben dankzij een eenzijdig auto gericht beleid de afgelopen decennia.