Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.743 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tweaker2010 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:49:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11521436/__Iran_staakt_olie-export_Nederland__.html
Altijd gedacht dat alleen Zuid-Europese landen (als Griekenland) olie uit Iran importeerden.
Kennelijk zit Nederland er ook tussen, dit zal waarschijnlijk voor nog hogere pompprijzen zorgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dnb.nl/binaries/Nederlandse-olie-importen_tcm46-251825.gif

Waarom zou alleen Zuid-Europa olie uit Iran halen? Iran is één van de grootste olieproducenten ter wereld (alleen Rusland, Saoedi-Arabië en de VS, in die volgorde, staan nog boven ze). Dus logisch dat ze veel afnemers over de hele wereld hebben

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Anakha schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:43:
[...]

Juist. Ik kan ook iedere dag weer kiezen tussen auto of trein (40km enkele reis). Tenzij ik na 9:00 vertrek, is mijn zuinige auto goedkoper dan de trein, ondanks de huidige 'hoge' brandstofkosten. Daarnaast is de auto comfortabeler en sneller*. De keuze is voor mij dus niet zo moeilijk. Maar als de benzine straks € 3 per liter kost terwijl de trein ongeveer hetzelfde blijft kosten, dan wordt de afweging misschien anders. Dan blijft de auto comfortabeler en sneller, maar in dat geval is hij ook een stuk duurder. Misschien maak ik dan een andere keuze. Op dit moment is de benzine echter nog te goedkoop om mij te dwingen daar eens goed naar te gaan kijken (of om naar andere alternatieven als carpoolen, verhuizen of een elektrische auto te kijken).

* ik check iedere ochtend voor vertrek de fileberichten: als de snelweg helemaal vast staat en de treinen op tijd rijden, dan neem ik de trein. Die situatie komt echter niet zo vaak voor
Reken maar dat tegen de tijd dat benzine 3 euro per liter kost, dat treinkaartjes ook 1,5x zo duur zijn geworden. TLS maakt nog steeds verlies met de OV-chipkaart en veel geld is daar door de plee gespoeld, dat zal bekostigd moeten worden door hogere tarieven of meer subsidie.
Verder is het niet alleen het treinkaartje waar je met OV van afhankelijk bent... eenmaal aangekomen op een centraal station mag je ook nog de bus pakken om op bestemming te komen. Raden wat die gaan doen als de brandstofprijs 1,5x zo duur wordt...

[ Voor 0% gewijzigd door PWM op 15-02-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de mogelijkheid had zou ik prima met de scooter gaan. Graag zelfs. Ik heb 2 jaar lang elke dag 40 minuten heen en 40 minuten terug op de scooter gezeten (goed, was een snorfiets en liep ook echt maar 27km). Scooter rijden vind ik heerlijk. Zelfs met -5 stapte ik met m'n dunne handschoentjes nog op de scooter.

Wat dat betreft vind ik het inderdaad gezeur van mensen die niet graag een stapje terug willen doen maar wel continu zitten te zeiken. Als je je eten niet meer kunt betalen omdat je zoveel aan de telefoon hangt met je vrienden of vriendinnen ga je toch ook minder bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:55:
[...]
[afbeelding]

Waarom zou alleen Zuid-Europa olie uit Iran halen? Iran is één van de grootste olieproducenten ter wereld (alleen Rusland, Saoedi-Arabië en de VS, in die volgorde, staan nog boven ze). Dus logisch dat ze veel afnemers over de hele wereld hebben
Als ik die grafiek bekijk dan haalde NL in 2000 veel meer olie uit Saoedi-Arabië. Wat is dan de reden dat we in zee gaan met 'foute regimes'? Wij hebben die Iraanse olie helemaal niet nodig en kunnen dat makkelijk uit andere landen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tweaker2010 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:24:
[...]

Als ik die grafiek bekijk dan haalde NL in 2000 veel meer olie uit Saoedi-Arabië. Wat is dan de reden dat we in zee gaan met 'foute regimes'? Wij hebben die Iraanse olie helemaal niet nodig en kunnen dat makkelijk uit andere landen halen.
Geld vermoedelijk? Zal gewoon goedkoper zijn denk ik.

Overigens, als je het over foute regimes hebt, kan je ook naar Saoedi-Arabië kijken... op veel vlakken zijn die nog stukken erger dan Iran, maar daar hoor je natuurlijk nooit wat over (is immers een bondgenoot, en die mag je niet bekritiseren).

Ook Rusland is nu niet echt een prettig regime onder Putin/Medvedev, zei het wel minder erg dan de bovengenoemde.

Nigeria is ook niet helemaal onomstreden, zacht uitgedrukt.

De meeste 'principes' op dit vlak bij bedrijven/landen wijken namelijk vrij snel als er financieel voordeel bij te halen is, zoals bijvoorbeeld een lagere prijs :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Vlassie1980 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:05:
[...]

Ik zal er maar kort en bondig over zijn: Ik zie het gebruik van het OV als een grote stap terug. Sinds 6 jaar gebruik ik nu mijn auto voor woon-werkverkeer ( heen en terug ongeveer 70 km ) en daarvoor maakte ik gebruik van het OV.

Het OV richting mijn werk is drama, vooral tijdens vakantieperiodes moet ik er vroeg uit omdat ik anders gewoon niet voor negen op de zaak ben. Daarnaast gaat de treinreis over grotendeels enkelspoor waardoor treinen elkaar niet kunnen passeren en ik mezelf weer helemaal zit op te vreten omdat ik weer zeker weet dat ik mijn aansluiting ga missen.

Daarnaast zit je vaak met volle treinen waarbij je blij mag zijn als je een zitplek hebt en in de bus zitten van die schoolkinderen een partij herrie te maken.

Als het echt moet, dan moet het. Maar dan zal alsnog ook de benzineprijs aan de reiziger worden doorberekend dus ik zie het niet gebeuren dat dat echt voordeliger gaat worden. Mijn werkgever vergoed 19 cent per kilometer. Zal ook eens een keer tijd worden dat er wat wordt gedaan aan die minimale kilometervergoeding want dat bedrag slaat natuurlijk al jarenlang nergens meer op.

Collega van mij fietst elke dag naar het werk en dan weer terug. Dat is in totaal 50km. Hij heeft me al een paar keer geport om met hem mee te fietsen ( we komen uit hetzelfde dorp ) maar hij gaat dusdanig vroeg op dat ik dat heb afgekapt, daarnaast heb ik een fiets met maar 7 versnellingen en ik weet wel zeker dat ik me verrot trap omdat het allemaal weiland is, dus met een beetje tegenwind kom ik meer dood dan levend op de zaak aan :P

Elektrische fiets is ook iets om over na te denken, maar dat kost ook weer de nodige centen.

Anyhow, ik hoop dat die prijzen toch weer gaan zakken als dat gedoe met Iran en Syrie voorbij is. En over een aantal jaar rijden we allemaal elektrisch en lost het probleem zichzelf op :+
Tja met de bijna 200 euro per maand reiskostenvergoeding die je krijgt heeft zo'n e-bike zich ook binnen een jaar terugbetaald.

en een ander alternatief waar ik zelf mee rij:

Oke, in aanschaf wel nóg een stuk duurder dan een e-bike maar als de route een beetje gunstig is rij je de route in een uurtje en zit je relatief droog en beschut zodat je de auto eigenlijk nog nauwelijks gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

@wildhagen: Ik bedoelde eigenlijk dat ik het vreemd vind dat er dan niet meer olie uit landen als Noorwegen en Denemarken wordt gehaald. Dat lijkt misschien iets duurder, maar omdat je nu geen Iraanse olie meer krijgt kost inkopen bij andere landen alsnog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 23:55
6000 euro voor een fiets? Ik tank gemiddeld 50 euro per maand. 120 maanden tanken dus, 10 jaar lang tanken... Mwa, ik blijf wel bij me auto. A-label, 1 op 27 stad en 1 op 35 snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

O, zo.

Ja, maar dan moet er wel produktiecapaciteit zijn. Afaik is de meeste oliewinning in NO/DK off-shore, ik neem aan dat ze daar niet zomaar 50 ofzo booreilanden op voorraad hebben liggen ;)

Daarnaast hebben ze natuurlijk ook te maken met contracten die ze al hebben afgesloten met afnemers. Dus er moet nog wel wat over zijn om aan ons te kunnen leveren.

En men moet de voorraden ook hebben, NO/DK hebben aanzienlijk minder (bewezen) oliereserves dan Iran...

- NO: 6.7 miljard vaten
- DK: 1 miljard vaten
- Iran: 150 miljard vaten

Zie Wikipedia: List of countries by proven oil reserves

Ook aardig: Wikipedia: List of countries by oil production

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Appleman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:41:
6000 euro voor een fiets? Ik tank gemiddeld 50 euro per maand. 120 maanden tanken dus, 10 jaar lang tanken... Mwa, ik blijf wel bij me auto. A-label, 1 op 27 stad en 1 op 35 snelweg.
Je auto kost geen wegenbelasting
Je auto kost geen verzekeringsgeld
Je auto kent geen afschrijving
Je auto heeft geen onderhoud nodig?
Je auto hoeft nooit APK gekeurd te worden?

Als je dat allemaal bij elkaar optelt (een realistische prijs per autokilometer ligt ongeveer op 40 cent per kilometer) dan komt je berekening waarschijnlijk iets anders uit :P

Mag ik bij jouw berekening ongeveer uitgaan van 6000km per jaar? Dan kost je dat dus 2400 euro per jaar alles bij elkaar gerekend, dan is het ineens geen 10 jaar meer maar nog maar 2,5 jaar terugverdien tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Dan nog vind ik 6000 euro ook te veel, waarschijnlijk vanwege de kleine markt.
Als ik zie dat je een e-scooter met LiFePO4 accu voor 4000 euro (kan ook nog goedkoper) hebt, dan lijkt dat mij voor de meesten een makkelijke keuze.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MrSleeves schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:20:
Dan nog vind ik 6000 euro ook te veel, waarschijnlijk vanwege de kleine markt.
Als ik zie dat je een e-scooter met LiFePO4 accu voor 4000 euro (kan ook nog goedkoper) hebt, dan lijkt dat mij voor de meesten een makkelijke keuze.
Uiteraard een kleine markt en ja 6k is ook veel maar een auto kost óók heel veel (en blijft dat kosten) en een velomobiel is dan ook meer een auto vervanger dan een dure fiets :) met zeer geringe onderhouskosten en een lage afschrijving haal je imho de aanschafprijs er wel snel uit.

En op zo'n e-scooter zit je natuurlijk niet droog en warm en heb je nog altijd te maken met een bepaalde range die zo'n ding heeft + stroomkosten :P maargoed, alles is een keuze natuurlijk. Voor mij is een velomobiel een uitstekende auto vervanger tot nu toe :)

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 15-02-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik heb een paar jaar terug een dichte ligfiets serieus overwogen, ook een proefrit gemaakt, veel meegelezen in forums e.d. maar er uiteindelijk toch maar van af gezien. Factoren in mijn besluit waren:
  • De hoge aanschafprijs, ook tweedehands nog.
  • Sterk gevoel van onveiligheid tussen de auto's, dusdanig sterk dat ik niet verwacht er aan te wennen.
  • Zwaar fietsen bij lage snelheden. Mijn woon/werktraject is 22 km waarvan ruim de helft binnen de bebouwde kom. Elke keer 40kg versnellen is al gauw niet leuk meer.
  • Veel onderhoud nodig. Ik lees in de forums niets anders dan lekke banden, knutselen aan de wielophanging en aandrijflijn. Ik hou van knutselen, maar niet aan een vervoermiddel waar ik van op aan moet kunnen.
Ik vind het nog altijd een prachtig vervoermiddel, maar het is niet voor mij. Ongetwijfeld kunnen verstokte ligfietsers al mijn bovenstaande punten moeiteloos weerleggen, maar dat moet je dan maar doen terwijl ik lekker op mijn 10+ jaar oude mountainbike met wegbanden zit ;)

Een e-scooter overweeg ik ook nog altijd serieus, maar een model met eigenschappen die ik per sé wil (Li-accu's, een écht BMS met betrouwbare actieradius-aanduiding en bij voorkeur niet Chinees) is me nog te duur. Ik heb toch elk jaar een overschot een zonnestroom, dus ik rijd 'gratis'. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 15-02-2012 15:39 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:38:
Ik heb een paar jaar terug een dichte ligfiets serieus overwogen, ook een proefrit gemaakt, veel meegelezen in forums e.d. maar er uiteindelijk toch maar van af gezien. Factoren in mijn besluit waren:
Een beetje offtopic maar ik ga er toch even op reageren :P
• De hoge aanschafprijs, ook tweedehands nog.
mee eens, kip-ei probleem natuurlijk. Er komt geen enorme markt zolang ze duur zijn en zolang er geen grote markt is blijven ze duur. Gelukkig schrijven ze weinig af.
• Sterk gevoel van onveiligheid tussen de auto's, dusdanig sterk dat ik niet verwacht er aan te wennen.
Het went ;) Voel me in de velomobiel een stuk veiliger en wordt beter gezien dan op een 'gewone' fiets of open ligfiets. Defensief rijden doet de rest.
• Zwaar fietsen bij lage snelheden. Mijn woon/werktraject is 22 km waarvan ruim de helft binnen de bebouwde kom. Elke keer 40kg versnellen is al gauw niet leuk meer.
Optrekken kost inderdaad meer kracht, merk je bij optrekken en heuvelop rijden, er zijn ook lichtere versies van carbon beschikbaar, wegen < 30kg maar zijn wel duurder. Of een velomobiel praktisch is is vanwege het gewicht ook helemaal afhankelijk van de te rijden route en eerijk is eerlijk: mijn route sucked eigenlijk zwaar voor een velomobiel (dwars door 2 steden :+ ) maar toch geef ik de voorkeur aan de velo vanwege het comfort. Dan maar iets minder snel :)

Moet je veel door de polder of weilanden dan is het een no-brainer en kies je het best voor een velomobiel :)
• Veel onderhoud nodig. Ik lees in de forums niets anders dan lekke banden, knutselen aan de wielophanging en aandrijflijn. Ik hou van knutselen, maar niet aan een vervoermiddel waar ik van op aan moet kunnen.
Een velomobiel is juist erg betrouwbaar maar je moet niet vergeten dat er héél veel kilometers mee gereden worden en dingen slijten nou eenmaal maar bv zaken als ketting, derailleur, cassettes ed slijten juist veel minder hard doordat ze afgeschermd liggen van de elementen. Gaat een ketting op een standaard fiets misschien 5.000km mee, op een velomobiel gaat een ketting rustig 15.000km mee. (soms langer). Zaken als remmen slijten ook maar omdat er vaak trommelremmen gebruikt worden (afgeschermd) heb je daar ook nauwelijks omkijken naar. En de banden is afhankelijk van je rijstijl maar een beetje fietsband is na 10.000km toch echt wel af.

Misschien dat de voorbanden iets harder slijten dan op een tweewieler maar dat valt reuze mee, en daarbij kost een fietsband ook niet de wereld :P

En je moet niet vergeten dat veel velomobilisten knutselziek zijn en graag verbeteringen aanbrengen en misschien kritischer letten op bijgeluidjes ed (misschien tóch die band eens proberen, toch dit en dat eens controleren, o ik hoor een piepje wat kan dat zijn etc)

Misschien kan de rijderslijst met bijbehorende kilomterstanden je nog overtuigen van de betrouwbaarheid:

http://www.velomobiel.nl/rijderslijst/

De hoogste kmstand staat zelfs op meer dan 2 ton (!) voor een fiets natuurlijk ongekend veel.

Ik had exact dezelfde vragen als jij voor ik er 1 kocht (2e hands) dus ik kan ze intussen redelijk weerleggen maar ik snap de vragen die het oproept :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik kreeg laatst een lift van Kortenberg naar Leuven in een electrische trapfiets wagen! (drie wielen)
Wat een ding! Het woog denk ik ongeveer 300 a 400 kilo.
Twee plaatsen voorin zodat je met twee kunt trappen.
Dak van plastiek, lawaai tijdens het rijden van de wind viel hiel goed mee, we konden prima praten.

Vertrekken doe je op de elektrische motor. Bij het remmen komt er terug energie in de accu.
Autonomie zonder mee te trappen is ongeveer 70 km bij 55 km/u
Autonomie als je met twee man lekker mee trapt is 120 km bij 55 km/u
Maximum efficiëntie bij 35 a 40 km/u.
Maximumsnelheid met mee trappen is 85 km/u
Je mag er zelfs mee op de snelweg, maar dit is wel erg gevaarlijk.
Nieuwprijs (handgebouwd) is rond de 15 000 euro.
De persoon die mij een lift gaf had thuis zonnepanelen en het duurt voor hem ongeveer 4 uur om zijn accu met die panelen volledig op te laden.
Hij heeft op 3 jaar tijd 50 000 km gereden en het heeft hem geen ene cent aan brandstof gekost.
(behalve wat voedsel)

Top ding! In Nederland mag je er mee over het fietspad, in België helaas niet.
Erg handig als je niet verder als 50 km van je werk woont. Of gewoon voor ontspanning en een leuke workout.

[ Voor 11% gewijzigd door Kain_niaK op 15-02-2012 16:02 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kain_niaK schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:57:
Ik kreeg laatst een lift van Kortenberg naar Leuven in een electrische trapfiets wagen! (drie wielen)
Dak van plastiek, lawaai tijdens het rijden van de wind viel hiel goed mee, we konden prima praten.

Vertrekken doe je op de elektrische motor. Bij het remmen komt er terug energie in de accu.
De persoon die mij een lift gaf had thuis zonnepanelen en het duurt voor hem ongeveer 4 uur om zijn accu met die panelen volledig op te laden.
Hij heeft op 3 jaar tijd 50 000 km gereden en het heeft hem geen ene cent aan brandstof gekost. (behalve wat voedsel)

Erg handig als je niet verder als 50 km van je werk woont. Of gewoon voor ontspanning en een leuke workout.
Hoe staat dat ding geregistreerd voor de RDW? Want het gaat harder dan een brommobiel, dat lijkt me toch niet geschikt voor een fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kain_niaK schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:57:

Hij heeft op 3 jaar tijd 50 000 km gereden en het heeft hem geen ene cent aan brandstof gekost.
(behalve wat voedsel)

Mag ik raden, een twike? :

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Twike.jpg

Leuk ding inderdaad. Staat volgens mij in NL geregistreerd als brommer en mag dan ook geen 80km/u rijden maar 45km/u

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 15-02-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Twike staat in Nederland op kenteken als "zware quad" (voertuigcategorie L7e) en je dient je met een dergelijk voertuig aan de regels voor de auto te houden. Je mag dus zeker niet op het fietspad en je moet rijbewijs B hebben..

Ik heb er een paar jaar geleden eens een middagje in getoerd. Ook iets wat ik serieus overwogen heb maar niet gedaan.

Met de nieuwste en grootste accu's kun je tot 240km ver rijden op een lading, maar dan betaal je voor het hele voertuig wel € 30+ K. Hiermee heeft het apparaat gedeeltelijk hetzelfde probleem als de dichte ligfiets; handgebouwd, erg duur en daarmee slechts een heel beperkte doelgroep.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 15-02-2012 16:53 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Gunner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:02:
[...]

Een scooter is natuurlijk geen serieuze vervanger van een auto, zeker niet als het om het gemiddelde woonwerkverkeer gaat van de gemiddelde forens.
Dan moet er ook niet gezeurd worden dat een tank benzine 100 euro kost.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

tdw schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:13:
[...]
Dan moet er ook niet gezeurd worden dat een tank benzine 100 euro kost.
Voor studenten is een scooter leuk, maar voor veel forensen niet snel genoeg en te weinig bagageruimte.
Het verbruik is een stuk lager, maar je bent ook veel langer onderweg. 50 km met de scooter is geen pretje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dan leer je motorrijden of je gaat dichter bij je werk wonen.. en het hele punt is juist dat veel forensen at most een attachekoffertje meenemen naar hun werk, daar heb je geen 5+ persoons auto voor nodig. (mensen met een bus vol gereedschap gaan uiteraard niet op een scooter allees meenemen, voor dat iemand daarmee komt, en als je voor/na je werkt boodschappen moet doen en het is veel, neem je vanaf thuis de auto ff mee voor die paar straten. niet echt goed voor t verbruik, maar beter dan de hele dag dr in rijden omdat je 0.5% van de tijd de laadcapaciteit nodighebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
tweaker2010 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:54:
[...]

Leuk al die positieve rendementen maar hoe kan het dan dat bijna alle pensioenfondsen momenteel onder de dekkingsgraad van 100% zitten? Kennelijk wordt er flink aan pensioenen verdiend als het economisch goed gaat, maar wanneer de beurskoersen laag zijn worden doodleuk de pensioenen verlaagd. Waar zijn al die reserves van de afgelopen jaren gebleven? En waarom wordt er uberhaupt belegd met ons pensioengeld? :X
Om te zorgen dat die pensioenen die beloofd worden ook betaald kunnen worden. Als een pensioenfonds niks met het geld doet is je pensioen maar een fractie van wat het nu zal zijn, een derde ofzo zou ik gokken. Oftewel, laat ze maar lekker beleggen, en daar horen risicos bij ja.

(Zelfs als je een paar procent rendement als pensioenfonds haalt dan moeten de pensioenen omlaag, maar ook die paar procent rendement heeft risicos, een pensioenfonds kan niet 50 miljard op de spaarrekening bij de rabo zetten).

En waarom de dekkingsgraad onder de 100% zit? Omdat ze voor hun toekomstige rendementen van de huidige rente op Nederlandse staatsobligaties uit moeten gaan, nogal onrealistisch gecombineerd met dat die rente historisch laag is (wat wel goed is voor de Nederlandse schatkist), maar het betekend dat de pensioenfondsen theoretisch te weinig geld hebben.
Als Nederland nu Griekenland achterna gaat, en er verder helemaal niks verandert bij de pensioenfondsen, hebben ze wel ineens een prima dekkingsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

tweaker2010 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:29:
[...]

Voor studenten is een scooter leuk, maar voor veel forensen niet snel genoeg en te weinig bagageruimte.
Het verbruik is een stuk lager, maar je bent ook veel langer onderweg. 50 km met de scooter is geen pretje...
een woon-werk afstand van 50km is uberhaupt geen pretje, alleen zodra de auto wegvalt wordt dat eigenlijk pas pijnlijk duidelijk :P
En bagageruimte... een gemiddelde forens heeft 1 tas of koffer bij zich ...

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 15-02-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

tweaker2010 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:29:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. Allereest, hoeveel mensen hebben daadwerkelijk 50 km woon-werkafstand? En op de scooter is die afstand meestal korter. En langer onderweg, dat hoeft zeker niet zo te zijn; je staat tenslotte niet in de file. Wij zijn aan het kijken voor een scooter juist omdat dat sneller is dan de auto qua woon-werk (Zoetermeer - Leiden). Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor Zoetermeer - Den Haag bv (of Den Haag - Leiden). Terwijl de auto stilstaat op de Utrechtsebaan, loopt de scooter de achterstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Metro2002 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:46:
[...]

Je auto kost geen wegenbelasting
Je auto kost geen verzekeringsgeld
Je auto kent geen afschrijving
Je auto heeft geen onderhoud nodig?
Je auto hoeft nooit APK gekeurd te worden?

Als je dat allemaal bij elkaar optelt (een realistische prijs per autokilometer ligt ongeveer op 40 cent per kilometer) dan komt je berekening waarschijnlijk iets anders uit :P

Mag ik bij jouw berekening ongeveer uitgaan van 6000km per jaar? Dan kost je dat dus 2400 euro per jaar alles bij elkaar gerekend, dan is het ineens geen 10 jaar meer maar nog maar 2,5 jaar terugverdien tijd ;)
Geen wegenbelasting, in eigen onderhoud, APK betaal ik niet voor, verzekering is 24 euro per maand.Dus ik kom sowieso goedkoper uit maar laten we maar 7 jaar nemen. Dan kan ik 7 jaar doorkachelen met me auto of een fiets kopen.. Keuze snel gemaakt. Fiets heeft ook onderhoud nodig en je kan niet even naar rotterdam vanaf amsterdam.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Appleman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 23:58:
[...]

Geen wegenbelasting, in eigen onderhoud, APK betaal ik niet voor, verzekering is 24 euro per maand.Dus ik kom sowieso goedkoper uit maar laten we maar 7 jaar nemen. Dan kan ik 7 jaar doorkachelen met me auto of een fiets kopen.. Keuze snel gemaakt.
Toch is je vergelijking niet fair, een auto moet je net zo goed aanschaffen. Het is niet dat een auto ineens op miraculeuze wijze voor je deur staat ;)
Fiets heeft ook onderhoud nodig en je kan niet even naar rotterdam vanaf amsterdam.
De onderhoudskosten van een fiets zijn een schijntje vergeleken bij die van een auto en hoe zo kan je niet even van Rotterdam naar Amsterdam dan? Ligt daar geen fietspad?
Genoeg (lig)fietsers die dat stuk regelmatig rijden.

:P

Ohja ontopic:

Brandstof

Euro95 1.789
Super plus 1.859
Diesel 1.489
LPG 0.879

Laatste update: 16-2-2012

:P best aardige prijzen intussen, let er eigenlijk nooit zo op bij de pomp maar bij mij is de brandstof de laagste kostenpost van mijn auto dus mag eigenlijk niet klagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 16-02-2012 08:52 ]

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Metro2002 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:48:
[...]
:P best aardige prijzen intussen, let er eigenlijk nooit zo op bij de pomp maar bij mij is de brandstof de laagste kostenpost van mijn auto dus mag eigenlijk niet klagen.
Zouden al die prijsverhogingen van de laatste maand door de onrust in Iran komen of zijn er andere redenen?
En hoe bedoel je brandstof als laagste kostenpost? Rij je weinig km of heb je zoveel onderhoud en afschrijving?

• JeroenH
tweaker2010 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:19:
Zouden al die prijsverhogingen van de laatste maand door de onrust in Iran komen of zijn er andere redenen?
En hoe bedoel je brandstof als laagste kostenpost? Rij je weinig km of heb je zoveel onderhoud en afschrijving?
Ik denk dat hij het over zijn ligfiets heeft ;)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Gunner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:02:
[...]

Een scooter is natuurlijk geen serieuze vervanger van een auto, zeker niet als het om het gemiddelde woonwerkverkeer gaat van de gemiddelde forens.
Afbeeldingslocatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/3E756F22-B5DB-4D1A-A70D-36AC24835A3A/0/1393g2.gif

Voor veel mensen is het wel vervanger. Bagageruimte is voldoende.
Alleen spelen er andere dingen in deze volgorde; status, comfort, veiligheid.

Zoals al eerder vermeld doe ik mijn 2x34km via B-wegen op een 125cc motorscooter.
Kost nog geen 3,- per dag aan brandstof. Ik krijg er met 0,19ct per km bijna 13,- vergoed.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 16-02-2012 09:32 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• JeroenH
BertV schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:31:
Kost nog geen 3,- per dag aan brandstof.
Ja, maar wat kost het ding in totaal per kilometer? Dus inclusief verzekering, onderhoud, afschrijving en/of financiering, maar ook zaken als periodieke aanschaf van motorpak, verwarmde handschoenen e.d.? Ik denk dat je dan een stuk dichter bij die € 13 zit.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat hij het over zijn ligfiets heeft ;)
Lol, ik heb ook nog een auto hoor ;)
tweaker2010 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:19:
[...]

Ik rij heel weinig kilometers, tank gemiddeld voor 3 tientjes in de maand, alleen mijn wegenbelasting is al hoger dan dat :+

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 16-02-2012 09:42 ]

• Khayma
Metro2002 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 08:48:
[...]

Toch is je vergelijking niet fair, een auto moet je net zo goed aanschaffen. Het is niet dat een auto ineens op miraculeuze wijze voor je deur staat ;)

[...]

De onderhoudskosten van een fiets zijn een schijntje vergeleken bij die van een auto en hoe zo kan je niet even van Rotterdam naar Amsterdam dan? Ligt daar geen fietspad?
Genoeg (lig)fietsers die dat stuk regelmatig rijden.

:P

Ohja ontopic:

Brandstof

Euro95 1.789
Super plus 1.859
Diesel 1.489
LPG 0.879

Laatste update: 16-2-2012

Mwa, dan moet je een fanatieke fietser zijn. Ik zou me auto nooit van me leven inruilen voor een ligfiets. Je moet altijd alleen op pad en geen mogelijkheid om (Veel) bagage mee te nemen. In mijn ogen is mijn auto onmisbaar .

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Appleman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:44:
[...]

Mwa, dan moet je een fanatieke fietser zijn. Ik zou me auto nooit van me leven inruilen voor een ligfiets. Je moet altijd alleen op pad en geen mogelijkheid om (Veel) bagage mee te nemen. In mijn ogen is mijn auto onmisbaar .
Ik heb ook nog een auto voor de keren dat ik óf geen zin heb om te fietsen (niet zo vaak :+ ) óf als ik ver weg moet óf als ik inderdaad veel bagage moet meenemen. Maar als ik geen auto had zou ik me ook prima redden, op een fiets kun je ook veel bagage meenemen als het moet desnoods met een kinderkar erachter ofzo en je kan natuurlijk prima met zijn tweetjes fietsen :)
Maar ik snap ook wel dat niet iedereen het ziet zitten om alles te fietsen en als voor jou de auto blijkbaar zo belangrijk is vind je het ook vast niet erg om daarvoor te betalen :)

( ;) )

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:12

_Apache_

For life.

JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:39:
[...]

Ja, maar wat kost het ding in totaal per kilometer? Dus inclusief verzekering, onderhoud, afschrijving en/of financiering, maar ook zaken als periodieke aanschaf van motorpak, verwarmde handschoenen e.d.? Ik denk dat je dan een stuk dichter bij die € 13 zit.
Ik heb dan wel geen motorscooter, maar een 600cc motorfiets.

Sommetje voor 10k km per jaar.

Brandstof
4,5L/100km => 7,5euro cent/km
Onderhoud (1 beurt) => 250euro/10.000km => 2,5 eurocent/km
Wegenbelasting => 88 euro/jaar => 0,8 cent/km
Banden => 330 euro/30.000km => 1 cent/km
Kleding => 750 euro/5 jaar => 1,5 cent/km
Verzekering => 7 euro/maand => 0.8cent/km

Klopt wel ongeveer, ik rekende 15 cent/km en kreeg 19 cent.

Grootste voordeel was reistijd en parkeergemak, deze rekende ik niet door. :)

[ Voor 39% gewijzigd door _Apache_ op 16-02-2012 10:14 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• BertV
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

_Apache_ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:55:
[...]

Ik heb dan wel geen motorscooter, maar een 600cc motorfiets. Deze doet 4,5L/100km. Dat is 7,5 eurocent. het onderhoud is bij een motorfiets iets hoger (maar dan heb je weer geen apk). Reken ongeveer 250 euro per jaar (10.000km), dit komt neer op 2,5 cent. Dan nog zat ik ruim onder de 19cent die ik kreeg per kilometer. Wegenbelasting was 90euro/jaar, met 10.000km per jaar. Kleding rekende ik ook mee, dat is ongeveer 750 euro per 5 jaar. Dit is iets meer dan anderhalve cent per km. Meen dat ik zo op de 14-16 cent per km zat.
Ik heb nog geen ervaring met dit soort kosten wat betreft een kleine scooter. (heb 13 jaar motor gereden)
Ik vermoed wel dat het "klappen" onder de kosten van een motorfiets ligt.
Een motorfiets kun je wel breder inzetten. Snelweg met 125cc is niet ideaal. :P

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• RemcoDelft
[...]
Toen ik nog ver weg werkte (130 km) was m'n motor qua reistijd wel ideaal. Maar op die afstand rijd ik tussen heel veel files door, met als resultaat dat ik meestal zo'n 20 minuten uitliep op m'n navigatie. Daar kwam 's winters echter ook een kwartiertje aankleden bij, iets wat je met een auto niet hebt. Op de motor gaat aankleden serieus tijd kosten bij lage temperaturen.
Daarentegen reed ik gemiddeld wel voor 14 cent per km.

• _Apache_

_Apache_

For life.

RemcoDelft schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:03:
[...]
Daar kwam 's winters echter ook een kwartiertje aankleden bij, iets wat je met een auto niet hebt.
Moeten automobilisten niet krabben dan? :+ Goed. Ik drijf door, maar kostentechnisch is een motorfiets geen slechte keus. Vooral als je veel files/slechte parkeergelegenheid hebt.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Het ligt er ook aan welke motor. Ga ik met mijn huidige motor (GSXR600) woon-werk rijden, dan vraag ik me af of het echt goedkoper is :P Banden gaan dan wel vrij rap erdoorheen. Ik ben van plan om in het voorjaar een wat ouder brik te kopen (Yamaha XJ900 o.i.d.) om lekker zoveel mogelijk woon-werk verkeer te rijden. Daarmee rij ik wel goedkoper als met m'n auto (en het is nog leuker ook)

Vaak bu'j te bang!

• JeroenH
[...]
Sommetje voor 10k km per jaar.

Klopt wel ongeveer, ik rekende 15 cent/km en kreeg 19 cent.
Ik zie er geen afschrijving/financiering bij....

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Metro2002 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:42:
[...]
Ik rij heel weinig kilometers, tank gemiddeld voor 3 tientjes in de maand, alleen mijn wegenbelasting is al hoger dan dat :+
Daar heb je dan geluk mee. Ik tank gemiddeld 60 liter per week, dan merk je die prijsverhogingen wel hoor ;)

• _Apache_

_Apache_

For life.

JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:46:
[...]
Ik zie er geen afschrijving/financiering bij....
Financiering heb ik niet ('gewoon' betaald van gespaard geld). Ben principieel tegen financieringen, geld wat je niet hebt, moet je imho ook niet kunnen uitgeven.
Afschrijving kan ik er nog wel even bij doen. Gekocht voor 3750 euro, verwacht hem na 5 jaar te kunnen verkopen voor 2350 euro (dat is 90% van de prijs waar een motorfiets met kilometrage van (>60k km) nu voor te koop staan). 1400 euro afschrijving, 280 euro per jaar, komt neer op 2,8 cent /km.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
_Apache_ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:56:
[...]

Financiering heb ik niet ('gewoon' betaald van gespaard geld). Ben principieel tegen financieringen, geld wat je niet hebt, moet je imho ook niet kunnen uitgeven.
Afschrijving kan ik er nog wel even bij doen. Gekocht voor 3750 euro, verwacht hem na 5 jaar te kunnen verkopen voor 2350 euro (dat is 90% van de prijs waar een motorfiets met kilometrage van (>60k km) nu voor te koop staan). 1400 euro afschrijving, 280 euro per jaar, komt neer op 2,8 cent /km.
Dan snap je de opmerking niet ;) De afschrijving vervangt de financieringskosten indien je het van je eigen geld gekocht hebt :)

K to the KillaZ

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

tweaker2010 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:48:
[...]

Daar heb je dan geluk mee. Ik tank gemiddeld 60 liter per week, dan merk je die prijsverhogingen wel hoor ;)
Als ik mijn woon-werk kilometers ook met de auto zou doen zou ik het ook wel voelen hoor. :)

Door te fietsen bespaar ik ongeveer 50 euro per maand alleen aan brandstofkosten voor woon-werk verkeer. Die 5 minuten dat ik er met de fiets langer over doe neem ik dan wel voor lief :P

• Khayma
Metro2002 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:05:
[...]

Als ik mijn woon-werk kilometers ook met de auto zou doen zou ik het ook wel voelen hoor. :)

Door te fietsen bespaar ik ongeveer 50 euro per maand alleen aan brandstofkosten voor woon-werk verkeer. Die 5 minuten dat ik er met de fiets langer over doe neem ik dan wel voor lief :P
Jij moet dus 120 maanden fietsen en dan heb je het bedrag van je fiets eruit. Dat is dus 10 jaar fietsen... Lijkt mij geen reële investering. Je ROI is dus 10% op jaarbasis....

[ Voor 3% gewijzigd door Khayma op 16-02-2012 11:13 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Appleman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:09:
[...]

Jij moet dus 120 maanden fietsen en dan heb je het bedrag van je fiets eruit. Dat is dus 10 jaar fietsen... Lijkt mij geen reële investering.
Nee dat is geen reeele berekening ;)

Ten eerste heb ik mijn fiets 2e hands gekocht voor 2700 euro, ten tweede zijn die 50 euro alleen brandstofkosten.

Normaliter komt er nog wel iets meer kijken bij autorijden, een redelijk standaard gemiddelde kilometerprijs is 40 cent, dat maakt de woon-werk route per maand 160 euro . Terugverdientijd is dan ongeveer 17 maanden als ik de fiets uitsluitend voor woon-werk verkeer zou gebruiken (ik maak natuurlijk meer trips ermee dan alleen woon-werk).
Reken ik nog wat onderhoud ed aan de fiets mee dan zal de terugverdienperiode maximaal 2 jaar zijn.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Och, ook in die 4,5 jaar verdien je hem nog wel eens terug (ik neem aan dat je wel zolang met je Quest gaat doen :)). Daarbij heb je wat lichaamsbeweging en kun je het hele jaar door, ongeacht het weer, met de fiets naar werk. Dat is ook wat waard. Je moet zo'n velomobiel inderdaad ook niet vergelijken met een fiets, dan lijkt hij inderdaad onredelijk duur. Aan de andere kant: de ex van mijn zusje had een mountainbike die ook op zo'n 2500 euro uitkwam. Doe mij dan maar een velomobiel :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 16-02-2012 14:03 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _Apache_

_Apache_

For life.

Daarnaast kan je een fiets met belastingvoordeel kopen via veel werkgevers.

• JeroenH
_Apache_ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:41:
Daarnaast kan je een fiets met belastingvoordeel kopen via veel werkgevers.
Maar alleen de eerste € 750, toch? Daarom staan er bij de Halfords ook zoveel fietsen van € 749 :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klopt, plus 250 euro voor minimaal 3 accessoires geloof ik. Maar goed, ook dat is belastingvoordeel :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JeroenH
Nou lever de wielen dan maar los en noem ze accessoires ;)

• JeroenH
_Apache_ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:56:
Geheel mee eens, maar als je het van je spaargeld koopt heb je zoiets als rentederving.
En daarmee is het een stuk duurder dan je eerdere opmerking dat het maar € 3 per dag zou kosten. 2x34x0,169= € 11,50 en dat is toch wel heel dicht bij de € 12,90 die jij vergoed krijgt (en dat is dus zonder financiering/rentederving). Nog steeds lager dan wat je krijgt van je werkgever, en dat is mooi voor jou, maar mijn punt is dat veel mensen niet de echte kosten van hun voertuig (willen) weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

Smarron

The bend

En de volgende stijging is in aantocht:

http://www.nu.nl/economie...enzineprijs-180-euro.html

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:48:
[...]
Geheel mee eens, maar als je het van je spaargeld koopt heb je zoiets als rentederving.
[...]
En daarmee is het een stuk duurder dan je eerdere opmerking dat het maar € 3 per dag zou kosten. 2x34x0,169= € 11,50 en dat is toch wel heel dicht bij de € 12,90 die jij vergoed krijgt (en dat is dus zonder financiering/rentederving). Nog steeds lager dan wat je krijgt van je werkgever, en dat is mooi voor jou, maar mijn punt is dat veel mensen niet de echte kosten van hun voertuig (willen) weten.
BertV zijn kosten zijn 3, eu per dag. Niet die van mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je een paar keer doorklikt kom je hier; http://www.unitedconsumers.com/vakantie

Daar kan je mooi de effecten zien van de "diesel-subsidie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Dat zat er dik in ja... Vraag me af wanneer (en waar) dit eindigt. Op 2 euro, of gaan we nog hoger?
Ook een liter LPG kost vrijdag meer dan ooit aan de pomp, namelijk 0,885 euro per liter.
Bizar, dus LPG rijden wordt ook steeds duurder... De LPG prijs is toch niet aan de olieprijs gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPG word ook gewoon van o.a. olie gemaakt, dus als de olie duurder word zal LPG dat ook worden lijkt me.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
LPG is wel een afval product, ze mogen ergens wel blij zijn dat ze het nog kunnen gebruiken en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPG wordt tegenwoordig allang niet meer als afvalprodukt gezien, dat was vroeger zo, tegenwoordig is het een volwaardig en doelbewust geraffineerd produkt.

Dat is ook de reden dat vroeger LPG zo goedkoop was (veel goedkoper dan nu); men was allang blij als men er nog iets voor kreeg, anders werd het toch maar afgefakkeld.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brr die tip om maar met een zo'n leeg mogelijk tank de grens over te gaan om daar te tanken krijg ik echt rillingen van. Afgelopen zomervakantie (Zuid Frankrijk) dachten veel nederlanders dat blijkbaar ook. Ik was net Belgie door en ja hoor in Luxemburg complete files voor de benzinestations, in Noord Frankrijk complete files voor de benzinestations etc. Zo erg dat ik uiteindelijk maar van de snelweg afgegaan ben en in een klein dorpje heb getankt. Misschien duurder dan in Luxemburg maar mijn tijd is ook geld waard, ik ga geen 2 uur in de rij staan zodat ik mijn tank een tientje goedkoper heb, ik ben niet gestoord ofzo :')
Enige nadeel was dat Noord frankrijk niet echt ruim voorzien is van benzinestations :+ Laat ik het zo zeggen: ik was blij dat ik de tank afgeladen had toen ik wegreed uit NL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

Smarron

The bend

Je kunt ook in Luxemburg de snelweg af gaan, daar zijn de prijzen nog lager en je zult amper vakantiegangers tegenkomen!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, en wat win je dan, maximaal een tientje ofzo? :') je hebt net een vakantie achter de rug van honderden euro's, dan ga je toch niet voor een tientje moeilijk doen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appleman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:44:
In mijn ogen is mijn auto onmisbaar .
Ik vind juist dat je een auto heel goed kan missen in Nederland(nadat ik jarenlang in Duitsland en de VS gewoond heb waar een auto inderdaad onmisbaar is). Lokaal doe ik alles met de fiets en voor de langere afstand is het ov ook nog wel te doen. Het is juist zeer comfortabel om je niet meer hoeven te ergeren aan waardeverlies, hoge onderhoudskosten, incompetente medeweggebruikers, files, snelheidscontroles en extreem hoge brandstofprijzen. Privé zal ik geen auto meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het meeste van die dingen die je hier noemt heb je toch echt zelf in de hand... Dingen als waardeverlies, hoge onderhoudskosten en snelheidscontroles zijn makkelijk te voorkomen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik was vorig jaar voor t eerst in Luxemburg zonder dat ik t vantevoren wist.. (bolletje-pijltje route van n puzzeltocht door allerlei smalle weggetjes) had net 5 km eerder mn tank volgegooid in België.. 25 euro verschil op een tankbeurt van 40 liter.. die 25 had ik prima in mn zak kunnen houden, achteraf..

maar om t nou doelbewust zo te gaan doen is n beetje nutteloos, zeker als je dr, zoals in de vakantie bij de snelwegstations, 2 uur voor in de rij moet staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Metro2002 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:06:
[...]
Brr die tip om maar met een zo'n leeg mogelijk tank de grens over te gaan om daar te tanken krijg ik echt rillingen van. Afgelopen zomervakantie (Zuid Frankrijk) dachten veel nederlanders dat blijkbaar ook. Ik was net Belgie door en ja hoor in Luxemburg complete files voor de benzinestations, in Noord Frankrijk complete files voor de benzinestations etc. Zo erg dat ik uiteindelijk maar van de snelweg afgegaan ben en in een klein dorpje heb getankt. Misschien duurder dan in Luxemburg maar mijn tijd is ook geld waard, ik ga geen 2 uur in de rij staan zodat ik mijn tank een tientje goedkoper heb, ik ben niet gestoord ofzo :')
Enige nadeel was dat Noord frankrijk niet echt ruim voorzien is van benzinestations :+ Laat ik het zo zeggen: ik was blij dat ik de tank afgeladen had toen ik wegreed uit NL :+
Inderdaad. Typisch Nederlands om voor een tientje een paar uur in de rij te gaan staan.
(net als afgelopen zaterdag door de actie van Tango: http://www.dvhn.nl/nieuws...korting-op-brandstofprijs)
In Frankrijk is de beschikbaarheid van tankstations zeker wat minder, dus dat blijft altijd een risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:44:
[...]

Ik vind juist dat je een auto heel goed kan missen in Nederland(nadat ik jarenlang in Duitsland en de VS gewoond heb waar een auto inderdaad onmisbaar is). Lokaal doe ik alles met de fiets en voor de langere afstand is het ov ook nog wel te doen. Het is juist zeer comfortabel om je niet meer hoeven te ergeren aan waardeverlies, hoge onderhoudskosten, incompetente medeweggebruikers, files, snelheidscontroles en extreem hoge brandstofprijzen. Privé zal ik geen auto meer kopen.
Dit hangt natuurlijk volledig af waar je woont en werkt in Nederland. De situatie en de beschikbaarheid van openbaar vervoer is heel anders in Limburg en Groningen dan in de Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
Smarron schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:25:
Je kunt ook in Luxemburg de snelweg af gaan, daar zijn de prijzen nog lager en je zult amper vakantiegangers tegenkomen!
De laatste keer dat ik in Luxemburg was, was er nog gewoon een vaste benzineprijs, iedere pomp in het land rekende evenveel, snelweg of niet. Is dat tegenwoordig niet meer zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

TheJason schreef op zondag 19 februari 2012 @ 16:11:
[...]

Dit hangt natuurlijk volledig af waar je woont en werkt in Nederland. De situatie en de beschikbaarheid van openbaar vervoer is heel anders in Limburg en Groningen dan in de Randstad.
Ook in de randstad kan OV soms geen optie zijn. Zo moet ik voor mijn werk regelmatig om 06:00 in Amstelveen zijn. Het is dan gewoon niet mogelijk om met het OV te reizen, dus dan blijft alleen de auto over (ik ga ook geen 50km fietsen ;))

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het grootste verschil dat ik ooit heb gezien was € 0,001 per liter en dat was maar tijdelijk omdat de pomphouder wat laat was met het prijzenbord.

In Luxemburg kost de benzine overal evenveel.

Voor Frankrijk geldt dat je het goedkoopst tanken kunt bij de grote supermarches zoals LeClerq, Intermarché e.d. die maar zelden ver van de snelweg vandaan zitten. Hou er wel rekening mee dat je daar in een automaat meestal NIET met een NL-Pinpas kunt betalen. Zoek dan een bemand station want dan kan het wel.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tegenwoordig valt dat wel mee. Iig de laatste paar jaar heb ik altijd met pin kunnen betalen bij de leclerq enzo (bij het tankgebeuren).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De ondersteuning van Maestro is de laatste tijd in Frankrijk inderdaad sterk verbeterd maar om echt overal terecht te kunnen moet je toch echt net als alle Fransen een MasterCard of VISA hebben...

Naast de Leclercs, Intermarchés en Super U's kan je in Frankrijk trouwens ook goed terecht bij Elf, da's merkbenzine voor een heel redelijke prijs.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

-tom-562 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 17:34:
Tegenwoordig valt dat wel mee. Iig de laatste paar jaar heb ik altijd met pin kunnen betalen bij de leclerq enzo (bij het tankgebeuren).
Mij is dat vorig jaar geen enkele maal gelukt en daarom gingen we voor de zekerheid tijdens de openingstijden aan een bemande pomp tanken.

Zal er dit jaar weer eens naar kijken.

Ooit een wildvreemde fransoos aangesproken, met handen- en voetentaal, die spontaan € 50,= voor me pinde en toen meereed naar de pinautomaat van de bank. Dat kan natuurlijk ook. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 19-02-2012 20:31 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

veel van die nachtautomaten werken inderdaad alleen met creditcards....

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
In Luxemburg zijn alle prijzen gelijk, bij wet bepaald. Dus je betaald evenveel op de autosnelweg als in een klein dorpje. Dit terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

SlasZ schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:58:
[...]
In Luxemburg zijn alle prijzen gelijk, bij wet bepaald. Dus je betaald evenveel op de autosnelweg als in een klein dorpje. Dit terzijde :)
Klopt, al staat er in dit overzicht wel een tankstation waar de prijs 1 cent goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Vast een ticvaut. Op dezelfde website staan de officieel vastgestelde prijzen.

Prix officiels des carburants au Grand-Duché du Luxembourg

Prix Officiels Carburants

17/02
Diesel
1,271 €
Super 95
1,376 €
Super 98
1,399 €
LPG
0,709 €

Maar goed, ik schrijf dit soort reacties al enkele jaren denk ik. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 19-02-2012 23:43 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Wat ze wel mogen doen is extra's geven zoals wasbeurten na 10 tankbeurten enzo. Dus het loont toch om naar bepaalde stations te gaan als je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

SlasZ schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:50:
Wat ze wel mogen doen is extra's geven zoals wasbeurten na 10 tankbeurten enzo. Dus het loont toch om naar bepaalde stations te gaan als je kan.
Bij Argos in Gouda krijg je 20 cent per liter korting op je brandstof als je ook gelijk de auto wast (tot een maximum van 50 liter brandstof). Helaas heb ik er weinig aan, want mijn auto gaan onder geen voorwaarde door die wasstraat (traditionele wasstraat en softtop cabrio gaan niet goed samen).

Overigens staat bij diezelfde Argos elke donderdag ook een gigantische rij, omdat ze dan 13 cent korting geven, ipv de reguliere 7 cent.
Ik rij er niet speciaal heen, maar als ik toch in de buurt ben, tank ik daar wel altijd. Eigenlijk debiel, want ik weet dat ik met 50 liter veel tank (ik sta veel langer bij de pomp dan de meeste andere mensen), en uiteindelijk scheelt het op een tank maar iets van €6,50 ten opzichte van de adviesprijs. Met 2 of 3 keer per maand tanken, slaat het eigenlijk nog geen deuk in een pakje boter...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

deepbass909 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 01:15:
[...]
Bij Argos in Gouda krijg je 20 cent per liter korting op je brandstof als je ook gelijk de auto wast (tot een maximum van 50 liter brandstof).
[...]
Overigens staat bij diezelfde Argos elke donderdag ook een gigantische rij, omdat ze dan 13 cent korting geven, ipv de reguliere 7 cent.
Die 20 cent korting zit dus gewoon in de prijs voor een wasprogramma...
Anders kan dat nooit 7 cent verschil maken (van 13 cent zonder wassen naar 20 cent met wassen).
Wel een leuk lokkertje natuurlijk, maar ik zou pas omrijden voor 15 cent korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
tweaker2010 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 08:43:
[...]

Die 20 cent korting zit dus gewoon in de prijs voor een wasprogramma...
Anders kan dat nooit 7 cent verschil maken (van 13 cent zonder wassen naar 20 cent met wassen).
Wel een leuk lokkertje natuurlijk, maar ik zou pas omrijden voor 15 cent korting.
Het is wel even lekker als je auto idd aan een wasbeurt toe is en je zelf geen zin/plaats/tijd hebt om hem te wassen. Dan komt die korting toch mooi uit. Stel een wasbeurt is 8 euro. Je tank 60 liter dan heb je alsnog een voordel van 4 euro. Niet veel maar wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
deepbass909 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 01:15:
[...]

Ik rij er niet speciaal heen, maar als ik toch in de buurt ben, tank ik daar wel altijd. Eigenlijk debiel, want ik weet dat ik met 50 liter veel tank (ik sta veel langer bij de pomp dan de meeste andere mensen), en uiteindelijk scheelt het op een tank maar iets van €6,50 ten opzichte van de adviesprijs. Met 2 of 3 keer per maand tanken, slaat het eigenlijk nog geen deuk in een pakje boter...
Uit de laatste Tango nieuwsbrief:
Iedere zaterdag t/m 31 maart. Met extra korting!
U ontvangt maar liefst 13 cent korting* op benzine en 11 cent korting* op diesel.
Dit is een maximale besparing van € 6,5 op een volle tank van 50 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Megamind schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:08:
[...]

Uit de laatste Tango nieuwsbrief:

[...]
Ik tank 1x in de maand. ik rij 1:8 gemiddeld in de stad (Alfa Boxer) de dichtsbijzijnste Tango is 8km verderop. das dus 2 liter uitgeven om 5,20-= bruto voordeel te behalen. zonder reserve gaat er 40 liter in. netto 1,86 voordeel per maand dus ;-) zij het niet dat de shell om de hoek 5ct voordeel geeft. (den haag zuid west) waardoor ik lekker om de hoek tank.

en nee ik doe de auto niet weg ondanks dat ik zo weinig rijdt. de vrijheid is me veel waard om te gaan en staan wanneer ik wil. ik en mijn vrouw gaan op de fiets naar werk. winkels zijn letterlijk om de hoek, school ook. We gebruiken m voornamelijk voor social visits naar vrienden en familie binnen en buiten de stad en zelfs het buitenland (Belgie :-) ik heb m al 9 jaar en hij is 17 jaar oud mijn 146 (ik ga voor de 25!!).

Gemiddeld heb ik
- 25 euro per maand onderhoud (incl. banden, olie,etc).
- 25 euro verzekering en
- 40 euro wegenbelasting (@#$%@% die mag van mij in de benzineprijs zodat je per km betaalt)
- 70 euro per maand benzine (bij 1,75 liter prijs)
- pechhulp aantal jaren geleden opgezegd want ik had t nooit nodig, daarnaast kon ik niet eens meer verzekerd zijn bij route mobiel bv omdat mijn auto te oud zou zijn ondanks dat ik nog nooit om hulp gevraagd, op die ene keer dat mijn accu leeg was omdat het kofferbaklicht tijdens de vakantie was blijven branden.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tja al dat gedoe voor een paar euro besparen. Ga long in olie (kan gewoon via praktisch elke bank) en je compenseert de hogere prijs aan de pomp ruimschoots.

Ik begrijp het louter ondergaan van de prijsstijgingen en er online over klagen niet helemaal. Het lijkt me zo passief :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

http://www.nu.nl/economie...nzineprijs-boven-180.html

Benzine kost 1,80 en diesel 1,50, wanneer stopt het? Of zijn onze euro's nu echt zo weinig waard geworden?

Verwijderd

tweaker2010 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:44:

Benzine kost 1,80 en diesel 1,50, wanneer stopt het? Of zijn onze euro's nu echt zo weinig waard geworden?
Net even opgezocht, de benzine in de stad in de VS waar ik vorig jaar nog woonde kost vandaag euro 0.73 per liter. Het is niet de olieprijs die te hoog is of de euro die laag is, het is de belasting op benzine wat het probleem is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een lage Euro, minder produktie en onrust Midden-Oosten zijn de oorzaak.

De belasting toegevoegde waarde op een liter benzine is ongeveer € 0,26. De accijns en heffingen zijn € 0,72. Dat is veel maar is niet de werkelijke oorzaak van de laatste prijsstijging . Wel is het zo dat naar mate de olieprijs stijgt, de schatkist meer wordt gevuld.

Sinds mijn laatste reactie is in Luxemburg de prijs ook met € 0,02 gestegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 23-02-2012 23:08 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:06:
Een lage Euro, minder produktie en onrust Midden-Oosten zijn de oorzaak.

De belasting toegevoegde waarde op een liter benzine is ongeveer € 0,26. De accijns en heffingen zijn € 0,72. Dat is veel maar is niet de werkelijke oorzaak van de laatste prijsstijging . Wel is het zo dat naar mate de olieprijs stijgt, de schatkist meer wordt gevuld.
In de VS stijgt de benzineprijs ook hard op het moment door de situatie in het midden Oosten. Toch is benzine meer dan een euro goedkoper per liter dan hier. Het hoge prijsniveau hier wordt niet veroorzaakt door onrust in het midden-Oosten maar door de hoge belastingdruk.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Een gallon regular kost in de US nu $ 3.55 / 1,32 = € 2,69 per gallon = € 0,71 per l

Maar de overheid graait daar ook niet zo....

Afbeeldingslocatie: http://www.eia.gov/petroleum/gasdiesel/images/gaspump.gif

[ Voor 41% gewijzigd door fast-server op 23-02-2012 23:43 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De vraag was
In alle Eurolanden wordt de brandstof duurder. Niet door belastingen maar door een hogere inkoopprijs. De belasting cq. heffingen en accijnzen zijn voor zover ik weet al enige tijd niet verhoogd.

Ja, de schatkist vaart wel bij hetgeen wij in onze brandstoftank gooien maar zoals gezegd is dit absoluut niet de oorzaak van de hogere prijs van de laatste weken.

In Italië, Noorwegen is het bijv. nog wat duurder. De oplossing, emigreren naar Koeweit waar je € 0,165 per liter aftikt. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Guardian Angel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:59:
De vraag was
[...]
In alle Eurolanden wordt de brandstof duurder. Niet door belastingen maar door een hogere inkoopprijs. De belasting cq. heffingen en accijnzen zijn voor zover ik weet al enige tijd niet verhoogd.
Klopt, de olieprijs is in dollars. Dus de koers van de euro tov de dollar kan er ook mee te maken hebben. Maar dan zouden de brandstofprijzen in niet-euro landen (als Noorwegen en Engeland) toch niet zo hoog moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In Italië, Noorwegen is het bijv. nog wat duurder. De oplossing, emigreren naar Koeweit waar je € 0,165 per liter aftikt. :)
Of naar Venezuela, daar betaal je € 0.03 per liter ;)

Als je per se in Europa wil blijven, moet je verhuizen naar Wit-Rusland, betaal je € 0.61 voor een litertje Euro95 :)

Zie trouwens dat je vanaf vandaag in Noorwegen precies € 2.00 betaalt voor een litertje Euro95 :P

Turkije is 2e, met € 1.893, en Italië is ons voorbij gegaan met € 1.805, NL staat nu 4e op € 1.803 per liter :)

(Bron: http://www.brandstofprijz...prijzen-europa.php?sort=4)

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 24-02-2012 06:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

tweaker2010 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 00:26:
[...]

Klopt, de olieprijs is in dollars. Dus de koers van de euro tov de dollar kan er ook mee te maken hebben. Maar dan zouden de brandstofprijzen in niet-euro landen (als Noorwegen en Engeland) toch niet zo hoog moeten zijn?
Engeland krijgt geen Iraanse olie geleverd dus moet elders duurder kopen.

In Noorwegen is de belasting verhoogd vanwege het milieu. De regering daar wil dat de bevolking de auto vaker laat staan. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Guardian Angel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:06:
De schatkist wordt helemaal niet meer gevuld, tenzij het geld wat nu extra wordt uitgegeven (voor de BTW) anders op een spaarrekening zou belanden. Dat is niet zo; mensen geven het geld anders wel uit aan iets anders waar ook een BTW-heffing op zit. Het enige verschil is de accijns en dat is een vast bedrag per liter.

Je zou zelfs kunnen stellen dat de schatkist minder wordt gevuld: mensen gaan minder rijden, kopen minder benzine (dus minder accijns) en geven het geld uit aan iets anders. Dus minder accijns, zelfde BTW-inkomsten = minder naar de schatkist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

tweaker2010 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:44:

Wanneer stopt het is natuurlijk een loze vraag. Het stopt nooit. Benzine en diesel zullen alleen maar duurder worden. Olie is een produkt wat een keer opraakt en waar steeds meer mensen gebruik van willen maken. De enige manier waarop olie goedkoper zal worden is als de vraag ernaar enorm afneemt. Mag jij zelf bedenken wanneer dat gebeurd :+

hint: zolang er geen alternatieve energiebronnen gebruikt worden -> nooit, en als die in gebruik zijn wil je geen olie meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Metro2002 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:48:
[...]
Wanneer stopt het is natuurlijk een loze vraag. Het stopt nooit. Benzine en diesel zullen alleen maar duurder worden. Olie is een produkt wat een keer opraakt en waar steeds meer mensen gebruik van willen maken. De enige manier waarop olie goedkoper zal worden is als de vraag ernaar enorm afneemt. Mag jij zelf bedenken wanneer dat gebeurd :+

hint: zolang er geen alternatieve energiebronnen gebruikt worden -> nooit, en als die in gebruik zijn wil je geen olie meer :+
Ik bedoelde eigenlijk: wanneer komt de oliemarkt weer wat tot rust? Natuurlijk is er schaarste, maar de extreme stijgingen sinds begin dit jaar kunnen toch niet alleen door de speculatie rond Iran veroorzaakt worden?
Als ze straks de oliekraan weer opendraaien kunnen wij heus niet opeens weer voor 1,50/l tanken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nee, de olie zal nooit opraken, het zal alleen onrendabel zijn de rest omhoog te pompen, omdat het meer energie (en geld) kost dan dat het oplevert.
Tis eigenlijk zo'n simpel principe, maar er wordt vaak aan voorbij gegaan. Probleem zit dus niet in de voorraad, maar in de productiecapaciteit.
Klagen over hoge prijzen heeft dus totaal geen zin. Steek liever je energie in alternatieven. Iets dat onze regering al veel eerder had mogen stimuleren. Zoals bv in Duitsland. \
Helemaal funest voor de westerse landen nu is dat de vraag naar olie wel zakt hier tijdens de recessie, maar dat het geen lagere prijzen oplevert doordat de vraag naar olie globaal gezien niet zakt, en zelfs stijgt.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
wildhagen schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 06:48:
[...]
Zie trouwens dat je vanaf vandaag in Noorwegen precies € 2.00 betaalt voor een litertje Euro95 :P
Ik denk dat de topictitel veilig te beantwoorden is door te stellen dat de prijs hier ook naar 2 euro gaat.

Even ambtenaren op ideeen brengen: wanneer gaat de bijtelling voor leaseauto's omhoog? Tenslotte profiteren ze prive nu extra >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

RemcoDelft schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:28:
[...]

Even ambtenaren op ideeen brengen: wanneer gaat de bijtelling voor leaseauto's omhoog? Tenslotte profiteren ze prive nu extra >:)
Ik denk eerder dat de leaseprijs omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ofwel... tijd voor een nieuwe wagen die zuiniger rijd. Ik zou gaarne een electrisch vehicel willen aanschaffen, maar de prijzen daarvoor zijn nog wat te... prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

MaximusTG schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:18:
Nee, de olie zal nooit opraken, het zal alleen onrendabel zijn de rest omhoog te pompen, omdat het meer energie (en geld) kost dan dat het oplevert.
Tis eigenlijk zo'n simpel principe, maar er wordt vaak aan voorbij gegaan. Probleem zit dus niet in de voorraad, maar in de productiecapaciteit.
Klagen over hoge prijzen heeft dus totaal geen zin. Steek liever je energie in alternatieven. Iets dat onze regering al veel eerder had mogen stimuleren. Zoals bv in Duitsland. \
Helemaal funest voor de westerse landen nu is dat de vraag naar olie wel zakt hier tijdens de recessie, maar dat het geen lagere prijzen oplevert doordat de vraag naar olie globaal gezien niet zakt, en zelfs stijgt.
Als de prijzen nog verder stijgen wordt het vanzelf rendabel om olie op andere manieren te winnen (denk ook aan teerzanden). Alternatieven zijn er wel, maar worden uit alle macht tegengewerkt door de oliemaatschappijen, dus dat kan nog heel lang gaan duren. Je gelooft toch niet dat een miljardenbedrijf als Shell gaat meewerken aan zijn eigen ondergang? En welke alternatieven hebben de Duitsers dan die wij niet hebben?
Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.