Een beetje offtopic maar ik ga er toch even op reageren

• De hoge aanschafprijs, ook tweedehands nog.
mee eens, kip-ei probleem natuurlijk. Er komt geen enorme markt zolang ze duur zijn en zolang er geen grote markt is blijven ze duur. Gelukkig schrijven ze weinig af.
• Sterk gevoel van onveiligheid tussen de auto's, dusdanig sterk dat ik niet verwacht er aan te wennen.
Het went

Voel me in de velomobiel een stuk veiliger en wordt beter gezien dan op een 'gewone' fiets of open ligfiets. Defensief rijden doet de rest.
• Zwaar fietsen bij lage snelheden. Mijn woon/werktraject is 22 km waarvan ruim de helft binnen de bebouwde kom. Elke keer 40kg versnellen is al gauw niet leuk meer.
Optrekken kost inderdaad meer kracht, merk je bij optrekken en heuvelop rijden, er zijn ook lichtere versies van carbon beschikbaar, wegen < 30kg maar zijn wel duurder. Of een velomobiel praktisch is is vanwege het gewicht ook helemaal afhankelijk van de te rijden route en eerijk is eerlijk: mijn route sucked eigenlijk zwaar voor een velomobiel (dwars door 2 steden

) maar toch geef ik de voorkeur aan de velo vanwege het comfort. Dan maar iets minder snel
Moet je veel door de polder of weilanden dan is het een no-brainer en kies je het best voor een velomobiel

• Veel onderhoud nodig. Ik lees in de forums niets anders dan lekke banden, knutselen aan de wielophanging en aandrijflijn. Ik hou van knutselen, maar niet aan een vervoermiddel waar ik van op aan moet kunnen.
Een velomobiel is juist erg betrouwbaar maar je moet niet vergeten dat er héél veel kilometers mee gereden worden en dingen slijten nou eenmaal maar bv zaken als ketting, derailleur, cassettes ed slijten juist veel minder hard doordat ze afgeschermd liggen van de elementen. Gaat een ketting op een standaard fiets misschien 5.000km mee, op een velomobiel gaat een ketting rustig 15.000km mee. (soms langer). Zaken als remmen slijten ook maar omdat er vaak trommelremmen gebruikt worden (afgeschermd) heb je daar ook nauwelijks omkijken naar. En de banden is afhankelijk van je rijstijl maar een beetje fietsband is na 10.000km toch echt wel af.
Misschien dat de voorbanden iets harder slijten dan op een tweewieler maar dat valt reuze mee, en daarbij kost een fietsband ook niet de wereld
En je moet niet vergeten dat veel velomobilisten knutselziek zijn en graag verbeteringen aanbrengen en misschien kritischer letten op bijgeluidjes ed (misschien tóch die band eens proberen, toch dit en dat eens controleren, o ik hoor een piepje wat kan dat zijn etc)
Misschien kan de rijderslijst met bijbehorende kilomterstanden je nog overtuigen van de betrouwbaarheid:
http://www.velomobiel.nl/rijderslijst/
De hoogste kmstand staat zelfs op meer dan 2 ton (!) voor een fiets natuurlijk ongekend veel.
Ik had exact dezelfde vragen als jij voor ik er 1 kocht (2e hands) dus ik kan ze intussen redelijk weerleggen maar ik snap de vragen die het oproept