tweaker2010 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:14:
[...]
Misschien mis ik iets, maar vrachtwagens (boven de 3,5 ton) mogen nog steeds maar 80 hoor.
Zie
http://www.rijksoverheid....-voor-het-wegverkeer.html
Wat veel mensen vergeten is dat hun kilometerteller ook een flinke afwijking heeft. Dit kan per automerk nogal verschillen. Zo stond er eens artikel in de Autoweek over een Kia die maar liefst 12km/u afweek naar boven.
De bestuurder dacht dat ie 120 reed, maar eigenlijk reed ie 108. Zoiets is vooral irritant bij traject controles als mensen nog langzamer gaan rijden. Rijd je daar 60 doordat iemand voor je perse geen 80 wil rijden.
Weet iemand trouwens bij welke snelheid (80?) je verbruik relatief gezien het laagste is, of verschilt dat per auto?
als truck chauffeur weet ik uit ervaring dat een truck max (legaal) 89 rijd.
sommigen (legaal) 91/92 km/h
afwijking snelheid is gelijk 0,0% aangezien de truck elke jaar voor apk ook geeikt moet worden.
wat doen de meeste (klein)transport ondernemingen?
ze gooien er ouder banden onder, dus minder profiel, de truck word apk klaargemaakt, naderhand komen er nagel nieuwe onder en de truck rijd met gemak 2 tot 3 kilometer harder.
dat 80 km/h verhaal van vrachtwagens gaat al jaren niet meer op. enkel de stugge regelnicht van een chauffeur die 80 gaat rijden.
wel is het zo dat door brandstofbesparing de meeste trucks vast worden gezet op 85km/h VMax.
dit levert zeker voor een groot transportonderneming een aanzienlijk winst op van hun wagenpark wat weer op besparing brandstof ligt.
een ander aspect is dat in duitsland weer de 80km/h aangehouden word, dus reed je een hele poos in nederland 89 dan krijg je in bijv duitsland gewoon een boete voor die snelheid en als je in het nadeel bent ook voor te weinig rust, ze vinden altijd wel iets.
mijn truck deed 4,46km / liter , had een 1200 liter (2x 600 liter elk zijde) gehad, en tanken deed ik met serieuze afstanden pas na 2 weken.
rijtijd was sneller voorbij als de tank.
4,5km/l was dus serieus zuinig voor een truck, en reed ook niet met de lichste vrachten of traag.
routes door zwitserland, italie
hier de foto van de truck zijn zuinigheid.
(Scania R420)