Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 61 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.762 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik ben ook blij dat ik zo'n 20% E85 kan tanken :+
in plaats van 1,61 p/l ben ik zo'n 1,54 p/l kwijt :)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:26:
[...]

Alstublieft: Wikipedia: Nissan Leaf

Voldoet aan al jouw genoemde specificaties.
Uit de tabel onderaan die wiki pagina:
Highway 89km/u temperatuur: 35 graden celcius tijd:1 hr 16 min 110 airco: In use
Helaas ben ik zo'n uitzondering die veel rijd en daarom red ik het met de standaard Nissan Leaf nog net niet: 115km enkele reis, ~90% autosnelweg. Ik zit zeker nog een jaar aan het contract van m'n huidige auto dus misschien dat het tegen die tijd wel een optie is, zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

bite schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:54:
[...]

Uit de tabel onderaan die wiki pagina:
Highway 89km/u temperatuur: 35 graden celcius tijd:1 hr 16 min 110 airco: In use
Even lezen :)

Dat is maar een test van 1 instantie.

In de praktijk varieert de afstand die men haalt met de Leaf van 100 km tot 222 km, afhankelijk van met name rijstijl (wil je de klinkers uit de straat trekken zal hij eerder leeg zijn), weersomstandigheden etc etc.

FTC komt ook op een afstand van 154 km tot 180 km bijvoorbeeld.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:39

MBV

's winters daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48
Ik heb zonet diesel voor € 1,32 per liter getankt bij de lokale Shell. Tot eind februari kon ik nog tanken voor ongeveer € 1,25 per liter, sindsdien blijft de literprijs hangen op maximaal € 1,32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

wildhagen schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:26:
[...]

Alstublieft: Wikipedia: Nissan Leaf

Voldoet aan al jouw genoemde specificaties.
of http://www.rebbl.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Even iedereen lekker maken, afgelopen maandag getankt voor dit lage bedrag:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2011/04/Afb0530-Small.jpg
Daar word je vrolijker van als 1.729 wat ik van het weekend nog voorbij zag komen in de randstad. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Haha, ik zal later dit jaar nog wel wat leuke foto's maken. Kunnen jullie helemaal lachen.
(als ik het niet vergeet)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48

PauseBreak

derp!

Joopieboy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:36:
[afbeelding]
Daar word je vrolijker van als 1.729 wat ik van het weekend nog voorbij zag komen in de randstad. :X
Waar staat die pomp? Waar wij heen gaan (op letterlijk 5 minuten rijden vanaf de grens) was het €1,559 per liter. Nu is dat nog steeds een behoorlijk verschil met de goedkoopste pomp hier, waar het €1,649/liter is, maar toch :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit is ook in Duitsland, klein dorpje hier vlak over de grens. Dorp verder en dichter bij Nederland is ook 1.559. :)
!null schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:46:
Haha, ik zal later dit jaar nog wel wat leuke foto's maken. Kunnen jullie helemaal lachen.
(als ik het niet vergeet)
Ik ben benieuwd. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik ga van het weekend ook eens over de grens kijken. 10 cent per liter verschil is de 10 minuten extra rijden wel waard :)

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 12-04-2011 12:03 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maar goed, welke RON-variant is dat? De goedkoopste variant is toch RON91?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Gunner schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:33:
95... op 91 gaat mijn Alfatje hoe dan ook pingelen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ephymerous schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:03:
Ik ga van het weekend ook eens over de grens kijken. 10 cent per liter verschil is de 10 minuten extra rijden wel waard :)
voor € 2,50-3,00 winst op een volle tank? (uitgaande van een tank van 45 liter en een extra brandstofverbruik van 0.75/1 liter vanwege de grotere reisafstand)

Mwah... het kan best slim zijn om het bv te doen als je sowieso gaat inkopen daar, of er sowieso in de burt moet zijn, maar anders denk ik dat de winst wel heel erg gering is.
op die foto tankt hij E10.. de nieuwe 'milieu-benzine' met deels biobrandstof... is gewoon RON95, enkel moet je auto dus ook E10 aankunnen.
E10 is gemiddeld 2 cent goedkoper dan 'normale' euro95 (super in Dld)

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 12-04-2011 12:43 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit is op dit moment de gangbare Duitse prijs voor 95. Hoewel ik ook wel eens langs een witte pomp kom (Aken, Roermonderstraße) die nog eens 9 cent onder de gemiddelde Duitse prijs duikt. Ik vraag me af waar het addertje daar verstopt zit...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:37:
Dit is op dit moment de gangbare Duitse prijs voor 95. Hoewel ik ook wel eens langs een witte pomp kom (Aken, Roermonderstraße) die nog eens 9 cent onder de gemiddelde Duitse prijs duikt. Ik vraag me af waar het addertje daar verstopt zit...
In duitsland is héél veel verschil tussen prijzen...
Er is veel minder een 'standaard-prijs'

waar ik woon is euro 95 momenteel €1,62, maar bv 100 km verder de Eifel in en in een wat meer landelijk gebied zal de prijs daar waarschijnlijk zeker 6-7 cent onder zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 12-04-2011 12:42 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

95 en 91 is zelfde prijs, en 95 E10 is ook even duur. Mijn Suzuki loopt niet op Euro 91. :)
Euro 98 of 102 is wel flink duurder, zeker de laatste. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, dat de verschillen tussen tankstations erg groot kunnen zijn weet ik, en ook dat de prijs 2 keer per dag wordt aangepast. (maandag- of dinsdagmorgen is meestal het goedkoopst)

Alleen, het rare is dat er daar op 100m 3 tankstations liggen; een van Esso, een van Aral, en die merkloze pomp. Die merkloze duikt er altijd flink onder. Niet een paar cent, nee, 9 tot 10 cent per liter. Of die Esso en Aral zijn echt zo duur, of je tankt er slootwater.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zit wel verschil in toevoegen en kwaliteit ja. Mijn renault liept bijvoorbeeld merkbaar minder op die goedkopere peut. Maarja, renault en monopoint injectie, en blokken zijn toch al gevoeliger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik heb anders nog nooit iets gemerkt van 'minder lopen' van de verschillende Renaults die mijn ouders gehad hebben en verschillende brandstoffen die ze tankten. Op alle brandstoffen kwam je even ver, en liep de motor even normaal.
Maar misschien dat het verschil in kwaliteit en toevoegingen in .de iets extremere vormen aanneemt dan hier in Nederland het geval is.

Overigens is het hier in de buurt ook zo. Aan dezelfde weg heb je een Esso, en als het daar €1,609/ltr is, is het 200m verderop bij de onbemande tank €1,559/ltr, maar toch tankt iedereen bij die Esso :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat me afgelopen weekend opviel in Duitsland was dat de diesel steeds dichter bij de Nederlandse prijs komt, maar dat de speciaaldiesels wel 20 cent duurder zijn dan de gewone diesel.
Ergens bij een merkpomp 1.46 voor diesel en 1.66 voor de V-power/Ultimate/Excellium/bullshit diesel.
Dan ben je toch helemaal debiel als je dat tankt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Inderdaad, dan kun je bijna net zogoed benzine gaan rijden :/

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat lijkt me niet verstandig, dan staat je auto binnen de kortste keren stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

tdw schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:47:
Inderdaad, dan kun je bijna net zogoed benzine gaan rijden :/
Sja daar zit ik dus ook mee, mijn km's zullen tussen de 40 en 50.000 gaan liggen per jaar, waarvan iig 30.000 vast voor mijn werk. Overige km's is naar familie in het westen, en dat is afhankelijk hoe het daar gaat. Zoals nu met opa rijd ik mij kort. Maar goed... Wat is wijsheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Als je 30k vast voor je werk rijdt, dan loont het waarschijnlijk om een klein dieseltje te nemen ja :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, een wegenbelasting- en bpm-vrije diesel kan dan lonen, maar dan moet je toch wel minstens €8.000,- hebben liggen (en dat is dan een aanbieding van de Twingo 1.5dCi, normaliter betaal je daar al €10.000,- voor). Ik kan me voorstellen dat dat een beperkende factor kan zijn in zo'n overweging.

Overigens gisteren voor €1,639 per liter getankt. De pinautomaat in Duitsland was nogal nationalistisch en wou onze passen niet pakken. Dat is dan toch een tegenvaller. Gelukkig is het maar 5 minuten rijden, maar toch :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
RM-rf schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:37:
[...]

voor € 2,50-3,00 winst op een volle tank? (uitgaande van een tank van 45 liter en een extra brandstofverbruik van 0.75/1 liter vanwege de grotere reisafstand)

Mwah... het kan best slim zijn om het bv te doen als je sowieso gaat inkopen daar, of er sowieso in de burt moet zijn, maar anders denk ik dat de winst wel heel erg gering is.
Het is een 63L tank, en je hebt gelijk... maar het is nagenoeg niet verder, hooguit een kilometer of 2 en het is een leuk stukje toeren :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Laatst online: 15-09 09:17
Joopieboy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:36:
[afbeelding]
Ik tank sowieso altijd in België, dat is voor mij goed te doen. Maar zelfs in België gaan de prijzen rap omhoog! Ik heb gisteren voor 1.523 de liter euro 95 getankt. Nu is dat voor Belgische begrippen vrij hoog maar ten opzichte van de lokale total scheelt het toch bijna 24 cent de liter 8)7

Ik tank gemiddeld 25 liter per keer en dan scheelt dat toch eventjes een euro of 5-6 per keer.

[ Voor 6% gewijzigd door sarlo op 13-04-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Benzineprijs naar 1,75 euro

EINDHOVEN - Een liter euro ongelood kost donderdag aan de pomp gemiddeld 1,747 euro, weer een nieuw record. Het duurde tot maart van dit jaar voordat het oude record van juni 2008 werd verbroken.
© ANP

Nu ligt de prijs alweer bijna 5 cent hoger dan begin maart. Dat meldde consumentencollectief UnitedConsumers woensdag.

In juni 2008 bereikte de gemiddelde landelijke adviesprijs van benzine in het kielzog van een torenhoge olieprijs en goedkope dollar het hoogste niveau ooit in Nederland: 1,692 euro. Daarna ging het hard omlaag en vervolgens heel langzaam weer omhoog.

Sinds de onrust in het Midden-Oosten loopt de olieprijs en daarmee de prijs van benzine weer echt op.

Dollar

De lage koers van de dollar ten opzichte van de euro speelt ook een belangrijke rol. Een vat Brentolie kostte woensdag 122,46 dollar, een vat ruwe Amerikaanse noteerde 106,84 dollar.

Benzine is nu ruim 10 cent duurder dan op 1 januari van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Als de dollar laag staat ten opzichte van de euro, dan is dat toch gunstig voor eurolanden :?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

vreemd, de laatstedagen is de olieprijs juist 5%gedaald, van $113 op het hoogtepunt 5 dagen terug, naar nu $106

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

tdw schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:06:
Als de dollar laag staat ten opzichte van de euro, dan is dat toch gunstig voor eurolanden :?
Dat kan je in 2 richtingen bekijken:
  • Als wij veel dollars voor een euro krijgen, dan kunnen wij met een euro voor veel dollar aan spullen kopen.
  • Als de verkoper merkt dat de dollar weinig waard is, dan vraagt hij meer dollars voor zijn spullen.
De 2 combineren => Het wordt niet goedkoper voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Ah zo, ik zat alleen aan punt 1 te denken :P

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:26:
Dit is ook in Duitsland, klein dorpje hier vlak over de grens. Dorp verder en dichter bij Nederland is ook 1.559. :)

[...]

Ik ben benieuwd. :Y)
Zijn hier serieus mensen die voor een verschil van 3 CENT om gaan lopen rijden etc? Mijn pa zegt altijd; Bij de Shell kost benzine 1,60 en bij de witte pomp 1,55 waar ga je dan tanken? Juist bij de Shell die troepbenzine komt er niet in ;)

Waarom rijden er trouwens zo weinig mensen op gas? Hier in Belgie is dat echt schandalig goedkoop 30-40 cent per liter (Wegenbelasting is duurder hoor ik dan vaak, als je het uitrekent ben je vaak alsnog goedkoper uit per maand...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De ene keer als de benzine prijs hoog is komt het omdat de dollarprijs hoog ligt, en de andere keer is een lage dollarprijs juist een reden.... Ik vind het niet echt geloofwaardig meer.

Werkt die hele markt in dollars? Of als je als EU oliemaatschappij vaatjes gaat kopen in het midden-oosten oid dat er dan gewoon direct valuta wordt omgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 03:05:
[...]

Zijn hier serieus mensen die voor een verschil van 3 CENT om gaan lopen rijden etc? Mijn pa zegt altijd; Bij de Shell kost benzine 1,60 en bij de witte pomp 1,55 waar ga je dan tanken? Juist bij de Shell die troepbenzine komt er niet in ;)

Waarom rijden er trouwens zo weinig mensen op gas? Hier in Belgie is dat echt schandalig goedkoop 30-40 cent per liter (Wegenbelasting is duurder hoor ik dan vaak, als je het uitrekent ben je vaak alsnog goedkoper uit per maand...).
Zijn hier serieus mensen die denken dat de Shell andere benzine heeft dan de witte pomp? :'(

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De verschillende additieven maakt het anders ja.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 14-04-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Waarom iets meer betalen als het zonder moeite voor minder kan?
Ik rij op gas. Hier staat gas nu op 68 cent.
Gunner schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:54:
Verschil is amper/niet merkbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 14-04-2011 08:54 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Maar de benzine zelf is hetzelfde, moet ook wel, zijn maar 2 benzinepunten in Nederland, Shell in Pernis en BP in Amsterdam, daar komt in principe alle brandstof in Nederland vandaan (misschien uitgezonderd de grensstreek). De additieven zijn inderdaad het enige verschil, maar dat zijn maar promilages van het totale benzinegedeelte, bovendien moet de motor ook gewoon goed lopen zonder deze additieven.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ga gewoon naar de goedkoopste pomp. Maakt me vrij weinig uit wat er dan in gaat. Hoewel ik ook vaak bij de Shell kom.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In mijn woonplaats is de Shell net zo duur (of echt maar een cent duurder, weet het niet precies) als de onbemande pompen zoals SuperTank en Tinq enzo. Ja, dus voor die cent neem ik wel de 'premium brand'.

En voor m'n leaseauto heb ik alleen een Shell Eurocard dus dat maakt de keus ook wel erg gemakkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
[...]

Waar kan ik voor 30-40 cent / liter gas tanken in Belgie dan? Dan kom ik een voorraadje inslaan...
Volgens mij is het een dubbeltje goedkoper dan in Nederland. (altijd goed natuurlijk, maar 30-40ct..)

[ Voor 6% gewijzigd door Opperhoof op 14-04-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
En de Shell zelf service die net zo goedkoop is als de TinQ die ertegenover zit, toch andere brandstof heeft? Ik geloof er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 02-08 20:54
MeNTaL_TO schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:00:
[...]

Maar de benzine zelf is hetzelfde, moet ook wel, zijn maar 2 benzinepunten in Nederland, Shell in Pernis en BP in Amsterdam, daar komt in principe alle brandstof in Nederland vandaan (misschien uitgezonderd de grensstreek). De additieven zijn inderdaad het enige verschil, maar dat zijn maar promilages van het totale benzinegedeelte, bovendien moet de motor ook gewoon goed lopen zonder deze additieven.
Er is nog een derde, Total in Vlissingen. Zonder additieven zal de motor prima lopen, net als dat brood zonder gist prima te eten is, het verschil kan echter wel groter zijn dan dat de geringe hoeveelheid additief doet vermoeden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Ik ga serieus overwegen om een VW polo bluemotion te nemen. 1 op 30 met diesel klinkt erg aantrekkelijk.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kaos- schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:38:
Ik ga serieus overwegen om een VW polo bluemotion te nemen. 1 op 30 met diesel klinkt erg aantrekkelijk.
Mooie marketing was dat ja. In de praktijk haal je gemiddeld 1 op 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Slowmotion :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Gunner schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:39:
[...]
Mooie marketing was dat ja. In de praktijk haal je gemiddeld 1 op 21.
Bron?
Ligt ook aan je rijgedrag natuurlijk. Aan de andere kant is 1 op 21 ook nog een stuk beter dan wat ik nu heb. De wegenbelasting links laten liggen tikt ook aan trouwens.
Altijd sneller dan die gare 60pk die ik nu uit mijn polo '99 haal ;)

[ Voor 22% gewijzigd door kaos001 op 14-04-2011 09:41 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat dacht je van mijn eigen ervaring?
kaos- schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:40:
Ligt ook aan je rijgedrag natuurlijk.
Ik rij heel normaal.

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 14-04-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Gunner schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:40:
[...]

Wat dacht je van mijn eigen ervaring?
nevermind.
waarom dan toch adverteren met 1 op 30 ?

[ Voor 20% gewijzigd door kaos001 op 14-04-2011 09:42 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kaos- schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:41:
[...]

Dan zou ik toch eens mijn rechtervoet na laten kijken, misschien te zwaar ? :+
Als jij in marketingpraatjes wil geloven vind ik het prima hoor. Maar als jij 16 roodjes wil aftikken om er achter te komen dat ik gelijk had, zou ik zeggen. Be my guest.
*zucht* om jou zo'n ding te verkopen?

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 14-04-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

rapture schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:35:
[...]
Dat kan je in 2 richtingen bekijken:
  • Als wij veel dollars voor een euro krijgen, dan kunnen wij met een euro voor veel dollar aan spullen kopen.
  • Als de verkoper merkt dat de dollar weinig waard is, dan vraagt hij meer dollars voor zijn spullen.
De 2 combineren => Het wordt niet goedkoper voor ons.
United Consumener s komt juist met een onzin-redenering om te verklaren dat de prijs verder stijgt en noemt daar als één van de redenen de 'goedkope dollar'....

dat is gewoon riante bullshit, door een goedkope dollar wordt juist een stijging van de olieprijs in dollars 'tegengewerkt' ... dus aangezien ze als 'redenen' voor de hogere benzineprijs de stijging van de olieprijs én de goedkope dollar noemen klopt hun verhaaltje niet....
Qua 'de olieprijs is zo hoog' klopt het ook niet, de olieprijs staat nu op vrijwel eenzelfde niveau als één maand terug; en de dollar staat op het laagste niveau tov de euro in 15 maanden.

Sowieso heb ikzelf het idee dat dat UnitedConsumers gewoon overduidelijk een lobby-organisatie is voor de oliemaatschappijen... ze verkopen zich als 'consumentenorganisatie, maar doen vooral zaken mét de oliemaatschappijen (voor kortingsbonnen) en zijn dus voor hun inkomsten vooral daarvan afhankelijk.

Ik vermoed heel sterk dat alhoewel de olieprijs de laatste dagen redelijk gedaald is, de benzineprijs de komende anderhalve week niet zal dalen, ik vermoed totdat pasen voorbij is en een traditionele 'hogere 'omzet-periode' voorbij is (van die korte vakantieperiodes kennen meestal een tijdelijke 'prijs-top').
Pas daarna laten de benzinemaatschappijen de benzineprijs weer netjes terugzakken tot een normale marktprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

nevermind.
Omdat 'ie dat in ECE/NEDC cyclus haalt? Je weet wel, die cyclus om betrouwbare resultaten te krijgen waardoor auto's onderling vergelijkbaar zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door AtleX op 14-04-2011 09:48 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

nevermind.
Omdat het goed klinkt? Je zal het vast wel halen, in zijn 6 met 80 over de snelweg en windje mee.
RM-rf schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:45:
[...]

Pas daarna laten de benzinemaatschappijen de benzineprijs weer netjes terugzakken tot een normale marktprijs
En toevallig wel allemaal en nog is er volgens de overheid geen kartelvorming bij die gasten.

[ Voor 37% gewijzigd door MeNTaL_TO op 14-04-2011 10:02 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

.

[ Voor 99% gewijzigd door MeNTaL_TO op 14-04-2011 10:02 . Reden: 2 posts achter elkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MeNTaL_TO schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:00:

[...]

En toevallig wel allemaal en nog is er volgens de overheid geen kartelvorming bij die gasten.
mwah, daadwerkelijke kartelvorming is er ook waarschijnlijk niet of zal zeker niet te bewijzen zijn, de oliemaatschappijen zelf maken vermoedelijk geen 'harde' prijsafspraken, hooguit kiezen ze er bewust voor géén 'prijzen-oorlog' te ontketenen zoals de supermarkten omdat ze bang zijn daar zélf vooral een marktpositie mee te verliezen.

Dat maakt dus een situatie mogelijk waaarin ze dus idd een prijsverlaging een weekje of anderhalf kunnen 'vooruitschuiven' als de olieprijs daalt maar ze net een periode van hogere omzet kunnen voorspellen (zoals bv vakantieperiodes of de invloed van bepaalde weekdagen met een hogere omzet), of het typische gegeven dat tankstations op bepaalde drukke momenten net de prijs ietsjes hoger hebben en die laten dalen op rustige momenten.

Wél hebben de oliemaatschappijen een erg grote controle over hun afnemers (pomp-stations, waaronder evengoed de 'witte pompen') en 'dwingen' ze die ook niet lokale concurrentie met andere pompstations aan te gaan door te ver onder de GLA te duiken... ook mogen lokale tankstations niet zomaar adverteren met hun benzineprijs van de oliemaatschappijen.
Dat is zélf niet ilegaal en géén 'kartelvorming' maar houd wel het systeem in stand, wardoor prijs-concurrentie niet makkelijk kan ontstaan.

Overigens is hierbij de hoge accijnsen ook iets dat meespeelt om vrije concurrentie te verhinderen... door de hoge accijns is de meerwaarde van prijs-concurrentie beperkt, en is het erg lastig voor 'kleine' pompstations om mee te concurreren. Deze hebben een erg hoge omzet nodig en relatief lage winstmarges, ook prijsconcurentie levert hooguit een relatief kleine invloed op die winstmarge op, terwijl de investering daarvoor voor het pompstation erg hoog is. Prijs-dumping levert relatief weinig direkte winst op, maar bv een witte pompstation dat het zou willen doen, heeft vervolgens vermoedelijk problemen met zn toeleveranciers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

nevermind.
Omdat ze dat mogen: de EU-verbruikstest-cyclus is namelijk al 30 jaar oud. Wanneer je nooit harder dan 100km/u rijdt haal je het opgegeven verbruik, kleine auto's met kleine motoren gebruiken veel meer brandstof bij 130km/u.

Zeker bij benzine-auto's is dat heel duidelijk: mijn 207 1.4 bluelease gebruikt 6l/100km bij 100km/u, en 7-7.5l/100km (7 bij 20 graden, 7.5 als het vriest) bij 130km/u (alles cruise-control). 150km/u op de autobahn is iets van 10-12l/100km, maar dat is dan niet op de cruise-control ;) 100km/u zit dicht bij het opgegeven buitenweg-verbruik, 130km/u niet.

Er zijn ook sites waar je het echte gebruik van leaserijders kan vinden per autotype. Geeft een betere indicatie van het verbruik, erg nuttig als je zelf de diesel moet betalen. Tip: kijk eens naar de C3/DS3 1.6 e-HDI in plaats van de Polo tractor-editie, ik denk dat die effectief zuiniger is op de snelweg. Ik hoop het in mei te kunnen testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Spritmonitor is een aanrader als je een realistische kijk op de verbruikswaarden van een auto wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

MBV schreef op donderdag 14 april 2011 @ 11:53:
[...]

Omdat ze dat mogen: de EU-verbruikstest-cyclus is namelijk al 30 jaar oud. Wanneer je nooit harder dan 100km/u rijdt haal je het opgegeven verbruik,
Wanneer je de ECE/NEDC cyclus rijdt haal je dat verbruik. ;) En met een paar kleine aanpassingen aan je rijstijl kom je in veel auto's er ook behoorlijk dicht bij in de buurt. Ik rij met mijn Toyota Yaris gemiddeld (over meer dan 55000km) 6.3l/100km terwijl de fabrieksopgave 6l/100km is. Daarbij rijd ik 80% snelweg, wat dus veel onzuiniger is dan je gemiddeld bij de ECE/NEDC cyclus haalt. Daarbij zitten dus ook ritjes van 500km door Duitsland heen met 150km/h of uren per dag filerijden.

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 14-04-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:39

tha_crazy

Mafketel

zojuist wat gevonden:

op 10 april was een vat olie 112.79 dollar
de euro95 prijs 1,739
gisteren was de prijs voor een vat olie 106.68 dollar
en toen was de euro95 prjis 1,749

(esso gepakt als referentie)

Bron:
http://www.brandstofprijz...dstofprijzen-historie.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
AtleX schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:02:
[...]
Daarbij rijd ik 80% snelweg, wat dus veel onzuiniger is dan je gemiddeld bij de ECE/NEDC cyclus haalt.
Snelweg als in 100km/u? Bij 100 op je teller rijd je in de praktijk wellicht een goede 90-95km/u en juist bij die snelheid zijn auto's over het algemeen wel zuinig, houd je 'gps snelheid' aan dan zou het verbruik misschien iets meer zijn. Als de auto zo'n boordcomputer heeft zou je dan eens moeten kijken naar het actuele verbruik of als die er niet is de gemiddelde even een reset geven.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 14-04-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

tha_crazy schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:03:
zojuist wat gevonden:

de euro95 prijs 1,739

(esso gepakt als referentie)

Bron:
http://www.brandstofprijz...dstofprijzen-historie.php
helemaal leuk als je de olieprijs in euro neemt en verder teruggaat naar 7 Maart 2011:

5 maart > € 75,55 / vat
13 april > € 73,71 / vat

op 5 maart was de benzineprijs 5 cent lager dan nu, terwijl een vat olie anderhalve euro duurder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Tja, maar we zitten nu in de pre-zomer stijging. Terugkerend fenomeen. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar voor de zomer gaan de prijzen van benzine standaard omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MrSleeves schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:12:
Ik weet niet waar het vandaan komt, maar voor de zomer gaan de prijzen van benzine standaard omhoog.
Gewoon een gok; heel veel mensen gaan met de auto op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

AtleX schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:02:
[...]

Wanneer je de ECE/NEDC cyclus rijdt haal je dat verbruik. ;) En met een paar kleine aanpassingen aan je rijstijl kom je in veel auto's er ook behoorlijk dicht bij in de buurt. Ik rij met mijn Toyota Yaris gemiddeld (over meer dan 55000km) 6.3l/100km terwijl de fabrieksopgave 6l/100km is. Daarbij rijd ik 80% snelweg, wat dus veel onzuiniger is dan je gemiddeld bij de ECE/NEDC cyclus haalt. Daarbij zitten dus ook ritjes van 500km door Duitsland heen met 150km/h of uren per dag filerijden.
Ik heb het over het gemiddeld boardcomputer-verbruik voor Vught-Utrecht, met de cruise-control op 128km/u op een rustige middag. Voor de oplettende lezers: dat is dus inclusief snelheidsovertreding bij Den Bosch :P Lager dan 7.0 heb ik nog nooit gezien. Aanpassing is vrij simpel: 100km/u rijden waar je 120 mag, dan haal je het opgegeven verbruik. En dat gaat mij als leaserijder net een stapje te ver.
tha_crazy schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:03:
zojuist wat gevonden:

de euro95 prijs 1,739
De prijs van olie moet je in euro's pakken, of de prijs van euro95 in dollars. Anders ben je appels met peren aan het vergelijken. En daarnaast zijn er 2 markten: ongeraffineerde olie, en geraffineerde eindproducten. Die prijzen zijn wereldwijd bijna gelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

En daar gokt de overheid dus op: massaal stapt men over op dat soort autootjes en in 2013 is het afgelopen met de vrijstelling van wegenbelasting. :w

In de praktijk halen die dingen de 1 op 30 absoluut niet. Bronnen: Autoweek, Autovisie en tig organisaties van tankpassen die het verbruik van de zogenaamde "zuinige" auto's zoals de Prius, Aygo's en Polo Bluemotions gemonitoord hebben. ;)
RM-rf schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:45:

Sowieso heb ikzelf het idee dat dat UnitedConsumers gewoon overduidelijk een lobby-organisatie is voor de oliemaatschappijen... ze verkopen zich als 'consumentenorganisatie, maar doen vooral zaken mét de oliemaatschappijen (voor kortingsbonnen) en zijn dus voor hun inkomsten vooral daarvan afhankelijk.
Zo heb ik het nooit bekelen, maar ik denk dat je hier wel eens enorm gelijk in kan hebben. :o
Ik vermoed heel sterk dat alhoewel de olieprijs de laatste dagen redelijk gedaald is, de benzineprijs de komende anderhalve week niet zal dalen, ik vermoed totdat pasen voorbij is en een traditionele 'hogere 'omzet-periode' voorbij is (van die korte vakantieperiodes kennen meestal een tijdelijke 'prijs-top').
Inderdaad, de bekende kwatsreden: "de dure olie/brandstof is namelijk nog flink in voorraad" terwijl op het moment dat het stijgt je niets hoort over de goedkoper ingekochte brandstof die ruim op voorraad was. :')

[ Voor 49% gewijzigd door Bart-Willem op 14-04-2011 18:33 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kunnen we deze niet in de topic-waarschuwing laten zetten? |:(
wildhagen schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:20:
[...]

Er is al vaker aangetoond dat dat niet zo is, het gaat over het algemeen redelijk gelijk op:

[afbeelding]

Zoals je ziet, daalt de benzineprijs dus soms zelfs sneller dan de olieprijs!
[edit]
nieuwer, mooier, beter:
Afbeeldingslocatie: http://sargasso.nl/wp-content/uploads/2011/02/Olie_vs_benzine_2007_2011_1000.png

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 14-04-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:30:
[...]

Inderdaad, de bekende kwatsreden: "de dure olie/brandstof is namelijk nog flink in voorraad" terwijl op het moment dat het stijgt je niets hoort over de goedkoper ingekochte brandstof die ruim op voorraad was. :')
Natuurlijk niet, het is geen sociale instelling, men gaat voor de winst. De klanten mopperen misschien maar tanken toch wel en zo lang de verkoop aanhoud is er toch geen reden om je marge te verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

En daar gokt de overheid dus op: massaal stapt men over op dat soort autootjes en in 2013 is het afgelopen met de vrijstelling van wegenbelasting. :w
Hoho... hold your horses. Niet overdrijven. In 2013 worden de regelingen opnieuw bekeken en/of de eisen opnieuw bijgesteld. Er is nog nooit over afschaffing gesproken, op een losse flodder van een VVD-kamerlid na.

Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat de nieuwe regelingen dan alleen gelden voor de auto's die dan op kenteken gezet worden, maar die bron moet ik je even schuldig blijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 14-04-2011 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Cyphax

Moderator LNX
In de praktijk halen die dingen de 1 op 30 absoluut niet. Bronnen: Autoweek, Autovisie en tig organisaties van tankpassen die het verbruik van de zogenaamde "zuinige" auto's zoals de Prius, Aygo's en Polo Bluemotions gemonitoord hebben. ;)
Gemonitoord? Zelf gedaan bedoel je? De meeste mensen roepen "oh die dingen zijn helemaal niet zuinig, gebruiken net zo veel als een normale auto" op basis van mensen die zo'n ding als leasebak hebben. Die dus gewoon net zo hard afgetrapt worden als andere leasebakken, maar dan met extra bijtelling.
Er is maar 1 groep waarmee je echt kunt aantonen of de hybride auto's zuiniger zijn, en dat zijn de mensen die er zelf 1 hebben gekocht. De liefhebbers zeg maar. Je gaat niet een bak geld neerleggen voor zo'n ding en dan niet je best doen om zuinig te rijden.
* Cyphax zou dat zo doen iig, doet dat met z'n eigen benzine-auto ook al

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05
Gunner schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:04:
[...]

Hoho... hold your horses. Niet overdrijven. In 2013 worden de regelingen opnieuw bekeken en/of de eisen opnieuw bijgesteld. Er is nog nooit over afschaffing gesproken, op een losse flodder van een VVD-kamerlid na.
laat ze de hele regeling maar lekker afschrijven! Het is van de zotte dat een auto die net wat minder vervuilend is geen wegenbelasting betaald.
Prima korting op BPM en weet ik het wat.. maar ze vernielen het wegdek net zo goed als dat ik doe met mijn auto.
Lullig voor de mensen die z'n zuinig hok hebben gekocht, maar laat het belastingvoordeel lekker achterwege!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
MBV schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:47:
Kunnen we deze niet in de topic-waarschuwing laten zetten? |:(

[...]

[edit]
nieuwer, mooier, beter:
[afbeelding]
Als dit plaatje klopt: heb je een verklaring waarom de benzineprijs achterbleef bij de piek van de olieprijs in 2008?
Cyphax schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:25:
[...]
Gemonitoord? Zelf gedaan bedoel je? De meeste mensen roepen "oh die dingen zijn helemaal niet zuinig, gebruiken net zo veel als een normale auto" op basis van mensen die zo'n ding als leasebak hebben. Die dus gewoon net zo hard afgetrapt worden als andere leasebakken, maar dan met extra bijtelling.
Dat is precies wat ik ook dacht na die ANWB-onderzoekjes... Data van tankpassen gebruiken om het verbruik te meten, met als resultaat dat ze ruim 50% meer gebruiken dan de fabrieksopgave. Terwijl die testen allemaal gestandaardiseerd zijn!
M.a.w. die hele bijtellingsregeling zou op de schop moeten: mensen leasen een zuinige auto, betalen daardoor geen (of minder) bijtelling, maar omdat ze de benzine toch niet zelf betalen wordt-ie zwaar op z'n staart getrapt om er toch nog wat snelheid uit te halen. Ik stel me zo voor maximum toeren in alle versnellingen bij het optrekken. Eigenlijk is de hele lease-regeling vanuit milieu- en file-oogpunt natuurlijk belachelijk...

[ Voor 55% gewijzigd door RemcoDelft op 14-04-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
TerminalNL schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:26:
[...]

laat ze de hele regeling maar lekker afschrijven! Het is van de zotte dat een auto die net wat minder vervuilend is geen wegenbelasting betaald.
Prima korting op BPM en weet ik het wat.. maar ze vernielen het wegdek net zo goed als dat ik doe met mijn auto.
Lullig voor de mensen die z'n zuinig hok hebben gekocht, maar laat het belastingvoordeel lekker achterwege!
Ik zou het wat genuanceerder verwoorden maar in hoofdlijnen ben ik het met je eens :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

RemcoDelft schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:50:
[...]

Als dit plaatje klopt: heb je een verklaring waarom de benzineprijs achterbleef bij de piek van de olieprijs in 2008?
Heb jij reden om aan te nemen dat het plaatje niet klopt?

Over 2008: ik zou het niet weten. Als ik even volledig uit mijn duim ga zuigen een aantal mooie hypotheses neer mag zetten:
- de brandstofprijs was zo hoog dat er minder met auto's gereden werd. Diesel, gebruik in petrochemie en speculatie (gezien de korte piek is dat laatste aannemelijk) ging vrolijk verder, terwijl vraag en aanbod de benzineprijs relatief laag hield.
- er werd gespeculeerd in olieprijzen, niet in brandstofprijzen
Dat is precies wat ik ook dacht na die ANWB-onderzoekjes... Data van tankpassen gebruiken om het verbruik te meten, met als resultaat dat ze ruim 50% meer gebruiken dan de fabrieksopgave. Terwijl die testen allemaal gestandaardiseerd zijn!
Leaserijder is ook redelijk gestandaardiseerd: aangezien die het niks kan schelen wat het ding verbruikt zal die een auto op basis van looks, comfort etc kopen, en vervolgens dezelfde rijstijl aanhouden in een GTI als in een Prius. Je krijgt daardoor minder 'vervuiling' van geitenwollensokken-rijders in een Prius en gesjeesde bouwvakkers in een GTI, zoals bij de eigen rijders.
[/overgeneralisaties]
Ik heb nog een suggestie voor een standaard-test: cruise-control 128km/u op een niet helemaal vlakke snelweg (heen en terug). Je zal zien dat het leaserijders-verbruik daar dichter in de buurt zit.
M.a.w. die hele bijtellingsregeling zou op de schop moeten: mensen leasen een zuinige auto, betalen daardoor geen (of minder) bijtelling, maar omdat ze de benzine toch niet zelf betalen wordt-ie zwaar op z'n staart getrapt om er toch nog wat snelheid uit te halen. Ik stel me zo voor maximum toeren in alle versnellingen bij het optrekken. Eigenlijk is de hele lease-regeling vanuit milieu- en file-oogpunt natuurlijk belachelijk...
Oh ja, en dat gaat helpen 8)7 Het maakt bij een turbodiesel nauwelijks uit hoeveel toeren je draait, als je netjes bij 3000rpm doorschakelt haal je bij vol gas vaak 1:5 (20l/100km), net zoveel als vol gas bij 4000rpm doorschakelen. Geloof me, zo'n polo slowmotion heeft echt niet zoveel vermogen over dat je nog verder kan beperken: dan moet je als een vrachtwagen gaan invoegen etc. Dan heb ik het nog niet over die Skoda station...

Verbruik heeft veel meer te maken met vooruitkijken, anticiperen, en de snelheid die je rijdt. Als je het koppel tijdens het optrekken zou beperken, maar vervolgens wel toestaat om 150km/u te rijden, is al je winst in 1x weg. Leasemaatschappijen zouden de extra kosten boven het gemiddelde verbruik (+10%) door moeten belasten, dat zou misschien al wat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een auto is een transportmiddel. Een lompe en inefficiente machine om jouw luie lijf en je prullaria van A naar B te verplaatsen.
Als jij zo'n ding als g-krachten producerende kermisattractie wilt misbruiken dan ben je niet alleen asociaal bezig ten opzichte van de generaties na ons. *knip*

Modbreak:Iets minder op de persoon reageren mag wel. Je kunt het gewoon bij een inhoudelijke discussie houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Steffie op 15-04-2011 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

joopv schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 01:33:
[...]

Een auto is een transportmiddel. Een lompe en inefficiente machine om jouw luie lijf en je prullaria van A naar B te verplaatsen.
Als jij zo'n ding als g-krachten producerende kermisattractie wilt misbruiken dan ben je niet alleen asociaal bezig ten opzichte van de generaties na ons. [mbr]*knip*[/]

[modbreak]Iets minder op de persoon reageren mag wel. Je kunt het gewoon bij een inhoudelijke discussie houden.[/]
Dat is jouw mening ja :).

OT: Maar even 20 litertjes V-Power in de Bimmer gegooid en vervolgens afgetankt met 'gewone' Euro95.

De wagen heeft vermoedelijk een (lange) tijd stilgestaan dus kan nooit kwaad (V-Power tank ik anders nooit).

Prijzig, dat wel, maar dan heb je ook wat :+.

[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 15-04-2011 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

maar omdat ze de benzine toch niet zelf betalen wordt-ie zwaar op z'n staart getrapt om er toch nog wat snelheid uit te halen.
Wat een verschrikkelijke aanname en generalisatie. Nodigt niet echt uit om er inhoudelijk op in te gaan.
betalen daardoor geen (of minder) bijtelling,
Lees je eens in de regelingen in voordat je (uit frustratie wellicht?) afgeeft op alles en iedereen die ergens maar financieel voordeel uit haalt waar jij wellicht geen mogelijkheden toe hebt. Ook bij een dikke BMW 745i is het mogelijk om geen bijtelling te betalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 15-04-2011 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gisteren nog voor 1.639 getankt, Euro 95, in Hilversum. Zit nog wel een stuk onder de aangegeven prijzen.

Wel humor overigens, want ik stond bij pomp 4 en had pomp 3 ingetikt met tanken. Eerst dom afvragen waarom de pomp het niet doet, en vervolgens maar die van pomp 3 gepakt en om de pomp heen in m'n tank gegooid. Zag er waarschijnlijk erg dom uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:29

_Apache_

For life.

Gister voor 1.749 moeten tanken. Aan de snelweg, ESSO.. Goed, er waren misschien goedkopere stations te vinden. Maar het was al voorbij 2200hrs, en moest nog 110km naar huis toe.

Staat in schril contrat met de 1.12 waar ik 2,5 jaar eerder voor kon tanken. :X Gelukkig is een volle tank maar drie tientjes..

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Maar de vraag die overblijft is natuurlijk: is er al iemand minder gaan rijden door al die verhogingen?

We kunnen discussiëren wat we willen maar zolang er niemand minder gaat rijden en de oliemaatschappijen gewoon commerciële bedrijven blijven gaat er niks veranderen. Klaarblijkelijk kunnen we het allemaal (makkelijk) betalen.

Ik ben wel benieuwd naar de grens, ik gok dat deze ver boven de 2€ ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door MrFl0ppY op 15-04-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Gunner schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 07:57:
[...]

Wat een verschrikkelijke aanname en generalisatie. Nodigt niet echt uit om er inhoudelijk op in te gaan.
True, maar het is natuurlijk wel zo dat een tankpas niet bepaald uitnodigt om zuiniger te rijden.
Als je dan iets zou veranderen dan is maximale toeren niet mijn oplossing (het is geen F1 ;) ); eerder de tankpas eruit of beperken tot alleen de woon-werk km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:29

_Apache_

For life.

MrFl0ppY schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:04:
Maar de vraag die overblijft is natuurlijk: is er al iemand minder gaan rijden door al die verhogingen?

We kunnen discussiëren wat we willen maar zolang er niemand minder gaat rijden en de oliemaatschappijen gewoon commerciële bedrijven blijven gaat er niks veranderen. Klaarblijkelijk kunnen we het allemaal (makkelijk) betalen.

Ik ben wel benieuwd naar de grens, ik gok dat deze ver boven de 2€ ligt.
Ja, ik pak vaker de motor in plaats van de auto. Deze komt twee keer zo ver op een liter brandstof. Op stukken van 300km zet dat wel zoden aan de dijk.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MrSleeves schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:04:
[...]

True, maar het is natuurlijk wel zo dat een tankpas niet bepaald uitnodigt om zuiniger te rijden.
Jawel hoor. In m'n Bluemotion vind ik het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Jammer dat er een stukje van 30 kilometer snelweg op mijn traject zit maar anders lukt het me denk ik wel om in deze periode 4.0L/100km te rijden. Wellicht ben ik de uitzondering die de regel bevestigd en dat ik daarom zo fel reageer op de vooroordelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 15-04-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, rond de 120 op GPS.
Bij 100 op je teller rijd je in de praktijk wellicht een goede 90-95km/u en juist bij die snelheid zijn auto's over het algemeen wel zuinig
Bij 100 op de teller rijd ik ook veel zuiniger dan de opgave, dan kom ik op een totale rit woon-werk verkeer op zon 5l/100km (fabrieksopgave 6l/100km).
Als de auto zo'n boordcomputer heeft zou je dan eens moeten kijken naar het actuele verbruik of als die er niet is de gemiddelde even een reset geven.
Mijn auto heeft een boordcomputer met huidig verbruik en gemiddeld verbruik, daarnaast gebruik ik een Scangauge (die nauwkeuriger is) en kan ik het uitrekenen aan de hand van mijn tankhistorie. Die heb ik namelijk bijgehouden vanaf de eerste tankbeurt met deze auto.
MBV schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:14:
[...]

Ik heb het over het gemiddeld boardcomputer-verbruik voor Vught-Utrecht, met de cruise-control op 128km/u op een rustige middag. Voor de oplettende lezers: dat is dus inclusief snelheidsovertreding bij Den Bosch :P Lager dan 7.0 heb ik nog nooit gezien. Aanpassing is vrij simpel: 100km/u rijden waar je 120 mag, dan haal je het opgegeven verbruik. En dat gaat mij als leaserijder net een stapje te ver.
Ik rol eerder uit, bijvoorbeeld bij rotondes laat ik al bij 200m van te voren mijn gas los ipv pas bij 100 meter. Op de snelweg zoek ik een auto die ongeveer de snelheid rijdt die ik wil rijden en die volg ik. Bij voorkeur een busje of een bestelwagentje, maar de bestuurders daarvan hebben 9 van de 10x niet bepaald een vaste voet. Daarnaast rijd ik in een zo hoog mogelijke versnelling, 80 in z'n 4 is onzinnig want dat gaat prima in de 5. De meeste winst haal ik toch door een constante snelheid te rijden. Mijn ritregistratie van vanmorgen naar mijn werk toont over een afstand van ruim 11km een snelheid van minimaal 121 km/h en maximaal 124 km/h. In de spits, zonder cruise control.

[ Voor 39% gewijzigd door AtleX op 15-04-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben er ook nog niet minder om gaan rijden. In deze tijden dat de prijs aardig hoog staat merk ik wel dat ik iets meer m'n best doe om zuinig te rijden. En tja, als de prijs maar hoog genoeg is, dan zal ik de trein naar m'n werk pakken. Die grens zal inderdaad ergens een stuk boven de 2 euro liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Gunner schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:09:
Jammer dat er een stukje van 30 kilometer snelweg op mijn traject zit
Achter een vrachtwagen blijven hangen (met voldoende afstand, natuurlijk) en rustig op 80 blijven.

Ik ben dat weer gaan doen en het zorgt voor een stukken rustigere rijervaring (en ik hoop wat zuiniger ook). Al ziet het er wel naar uit dat 't voor mijn kilometers toch een beter idee gaat worden om een licht compact dieseltje te nemen in plaats van de Twingo die ik nu heb.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Gunner schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:09:
[...]

Jawel hoor. In m'n Bluemotion vind ik het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Jammer dat er een stukje van 30 kilometer snelweg op mijn traject zit maar anders lukt het me denk ik wel om in deze periode 4.0L/100km te rijden. Wellicht ben ik de uitzondering die de regel bevestigd en dat ik daarom zo fel reageer op de vooroordelen.
Ik denk dat je de uitzondering bent. Ik denk dat verreweg de meeste mensen het zich niets interesseert. Sowieso zien imo de meeste leaserijders hun auto als een verbruiksvoorwerp en springen er niet zuinig mee om. Een diesel warm laten worden? Waarom? De leasemaatschappij betaalt toch wel. En dat geldt ook voor de benzine. Waarom rustig rijden? De hoge benzineprijzen zijn indirect eerder een salarisverhoging.
Voor de leaserijder met tankpas is er absoluut geen prikkel om zuiniger te rijden.

Ik wil ook geen ex-leaseauto meer; liever één die goed particulier onderhouden is.

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 15-04-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MrSleeves schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat je de uitzondering bent.
Ik denk het niet. Ik ken 1 leaserijder met een Civic hybrid, die nooit het gaspedaal kan vinden, mijn vader reed nooit onnodig onzuinig, ik zelf rijd ook zo zuinig als mogelijk is bij mijn rijsnelheid (afstand houden, uit laten rollen in de versnelling, bij 50 in z'n 5, dat soort dingen).
Ik wil ook geen ex-leaseauto meer; liever één die goed particulier onderhouden is.
Ik ook niet: kennis van me heeft een ex-lease S40 diesel gekocht, bleek de leasemaatschappij 'vergeten' het roetfilter te vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
MrFl0ppY schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:04:
Absoluut. Ik pak steevast de fiets tegenwoordig, ook als het regelt... 2 slurpende monsters thuis achterlatend 8)7 :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

MBV schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:01:
[...]

Ik denk het niet. Ik ken 1 leaserijder met een Civic hybrid, die nooit het gaspedaal kan vinden, mijn vader reed nooit onnodig onzuinig, ik zelf rijd ook zo zuinig als mogelijk is bij mijn rijsnelheid (afstand houden, uit laten rollen in de versnelling, bij 50 in z'n 5, dat soort dingen).
Bij een snelheid van 50 km/h in de 5 rijden is dus echt niet zuinig, ook is dit erg belastend voor de motor.
Je moet niet te hoog maar ook zeker niet te laag in toeren rijden om een optimaal verbruik te realiseren. Ook slibt de motor met constant lage toerentallen helemaal dicht met allerlei troep, onder andere vanwege de EGR regelsystemen.
Doe mij dan maar een auto die af en toe eens lekker schoon wordt geblazen op de snelweg/autobahn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik pak toch al weinig de auto. Die heb ik voor erbij. En met een maandelijks tankbudget van 50 euro haalde ik eerst 50/1,46=34,25 liter euro95. Vervolgens 50/1,53=32,67 liter euro95. En gisteren... 50/1,639=30,50 liter euro95. Dus ach, bedrag blijft gelijk maar ik krijg wel binnen vier maanden tijd vier liter minder voor hetzelfde geld. :/ Kom er ook minder ver mee.. 513,75km vs 490km vs 457,5km. Dus 56,25km minder. Maar dat kan mij weinig interesseren. Gevolg is wel dat ik dus de auto nog vaker laat staan dan dat ik al doe. Op=op namelijk bij mij als het niet zo ruim hebbend student ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

SpongeRob schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:29:
[...]

Bij een snelheid van 50 km/h in de 5 rijden is dus echt niet zuinig, ook is dit erg belastend voor de motor.
Je moet niet te hoog maar ook zeker niet te laag in toeren rijden om een optimaal verbruik te realiseren. Ook slibt de motor met constant lage toerentallen helemaal dicht met allerlei troep, onder andere vanwege de EGR regelsystemen.
Doe mij dan maar een auto die af en toe eens lekker schoon wordt geblazen op de snelweg/autobahn.
Ik heb het over na de snelweg de stad in rijden, dan schakel ik gewoon zo snel mogelijk door. Verbruik op de boardcomputer wordt in z'n 4 lager dan in z'n 3, verschil met de 5e versnelling is minimaal. Het is een benzinemotor zonder turbo, dus de belasting bij lage toerentallen op de motor is niet echt groot. En geloof me, mijn motor wordt regelmatig schoongeblazen ;)
ephymerous schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:24:
[...]

Absoluut. Ik pak steevast de fiets tegenwoordig, ook als het regelt... 2 slurpende monsters thuis achterlatend 8)7 :)
Rond 2008 kreeg de NS ook meer reizigers, dus hoge (eigenlijk: sterk stijgende) benzineprijzen helpen wel degelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 15-04-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Cyphax schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:25:
[...]

Er is maar 1 groep waarmee je echt kunt aantonen of de hybride auto's zuiniger zijn, en dat zijn de mensen die er zelf 1 hebben gekocht. De liefhebbers zeg maar. Je gaat niet een bak geld neerleggen voor zo'n ding en dan niet je best doen om zuinig te rijden.
* Cyphax zou dat zo doen iig, doet dat met z'n eigen benzine-auto ook al
Daar herken ik mezelf ook in. Ik rijd in mijn aygo ook zo zuinig mogelijk (benzine is duur, moet het zelf betalen maar kan niet de auto laten staan (moet toch naar mn werk)). Al die tests waarin 'blijkt' dat die aygo's maar 1:15 halen zijn larikoek. Ja, als je continu 120 op de GPS gaat rijden verpest je het gebruik idd goed en zal het me niet verbazen dat je maar 1:15 haalt maar als je gewoon netjes 90-100 op de teller rijdt dan redt je het makkelijk om de fabrieksopgave te halen. Ik heb geen boordcomputer die het verbruik aangeeft maar aan de pomp redt ik 1:26 gemiddeld met gemak, dat is incl. 20-30min file per dag. Betekend dat ik op de lange stukken waar ik dus wel gewoon door kan rijden die 1:30 aardig moet halen om het ongunstige gebruik van filerijden te compenseren en gemiddeld op 1:26 uit te komen. Het kan dus wel!

Punt is alleen, je koopt een auto van nog geen 10k met een 1L motortje... Je mag dat gewoon niet vergelijken met een auto van 30-35k. Ik zie regelmatig mensen in een C1/107/aygo voorbij scheuren met 120-130, die halen idd de 1:20 niet maar guess what.. altijd bedrijfsauto's (vol reclame)... Mensen met bedrijfs/leaseauto's kijken gewoon helemaal nergens naar 'de baas betaald toch wel'. Achja, ik maak me er niet druk om maar geef niet de auto's de schuld dat ze niet zo zuinig zijn als opgegeven, het ligt voor 100% aan de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Eigenlijk is de brandstofprijs in mijn beleving nog niet eens zo astronomisch hoog. Toen ik in 1983 mijn eerste auto kocht, betaalde ik aan de pomp iets van FL 1,90. Dat is 28 jaar geleden! Gisteren betaalde ik EUR 1.65 aan de pomp. Gezien de inflatie in die 28 jaar lijkt het me niet gigantisch veel duurder.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

In de jaren tachtig was de benzine dan ook astronomisch duur t.o.v. het modale inkomen. Daarvoor was het veel goedkoper en daarna is het ook goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik wil toch even een citaat plaatsen van www.werkelijkverbruik.nl omdat ik hier regelmatig de klacht lees dat de zuinige diesel en de hybrides het opgegeven verbruik niet halen.
Wat is het brandstofverbruik van een auto in de praktijk? Auto’s die op papier zuinig zijn en daarmee in theorie ook een lage CO2-uitstoot hebben, hoe zuinig zijn die in werkelijkheid. Wat betekent dit voor de kosten van een wagenpark?

Travelcard beschikt over een database met miljoenen tanktransacties van enkele honderdduizenden auto’s die zakelijk worden gebruikt. Op verzoek van Travelcard heeft TNO met behulp van deze gegevens een rekenmodel gemaakt waarmee het werkelijke brandstofverbruik bepaald kan worden. Via deze site kunnen auto’s geraadpleegd worden met een modeljaar van 2003 en jonger. De uitkomsten zijn het meest betrouwbaar als de auto zakelijk wordt gebruikt en er meer dan 10.000 kilometer per jaar wordt gereden.

Het resultaat: de meest zuinige auto’s gebruiken zomaar 40% meer dan de fabrikant opgeeft maar zijn desondanks nog steeds het aller-zuinigst.
Afgezien van het feit dat ook relatief onzuinige auto's de fabrieksopgave óók afwijkt van het werkelijk verbruik.

Wel frappant trouwens dat de Honda Civic Hybride niet in de top 16 zuinigste auto's meer staat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

dvl-2 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:17:
[...]

Daar herken ik mezelf ook in. Ik rijd in mijn aygo ook zo zuinig mogelijk (benzine is duur, moet het zelf betalen maar kan niet de auto laten staan (moet toch naar mn werk)). Al die tests waarin 'blijkt' dat die aygo's maar 1:15 halen zijn larikoek. Ja, als je continu 120 op de GPS gaat rijden verpest je het gebruik idd goed en zal het me niet verbazen dat je maar 1:15 haalt maar als je gewoon netjes 90-100 op de teller rijdt dan redt je het makkelijk om de fabrieksopgave te halen. Ik heb geen boordcomputer die het verbruik aangeeft maar aan de pomp redt ik 1:26 gemiddeld met gemak, dat is incl. 20-30min file per dag. Betekend dat ik op de lange stukken waar ik dus wel gewoon door kan rijden die 1:30 aardig moet halen om het ongunstige gebruik van filerijden te compenseren en gemiddeld op 1:26 uit te komen. Het kan dus wel!

Punt is alleen, je koopt een auto van nog geen 10k met een 1L motortje... Je mag dat gewoon niet vergelijken met een auto van 30-35k. Ik zie regelmatig mensen in een C1/107/aygo voorbij scheuren met 120-130, die halen idd de 1:20 niet maar guess what.. altijd bedrijfsauto's (vol reclame)... Mensen met bedrijfs/leaseauto's kijken gewoon helemaal nergens naar 'de baas betaald toch wel'. Achja, ik maak me er niet druk om maar geef niet de auto's de schuld dat ze niet zo zuinig zijn als opgegeven, het ligt voor 100% aan de bestuurder.
Helemaal waar! Zelf zou ik niet zo ver gaan om 100 - 110 te rijden maar het is gewoon keiharde waarheid dat de de bestuurder veruit de grootste invloed heeft. Ik verbaas me ook vaker over het feit dat veel mensen echt wegscheuren bij stoplichten, zeker 's morgens vroeg. Allemaal waarschijnlijk dus met relatief koude motor, dus NOG meer verbruik. En maar klagen dat ze het opgegeven verbruik niet halen hou toch op zeg...

Ook die "nieuwe" motoren met turbo, een zeer laag opgegeven vebruik tja maar dan moet je je wel kunnen inhouden en dat kan/wil driekwart van de bestuurders domweg niet.
Motrax schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:25:
Ik wil toch even een citaat plaatsen van www.werkelijkverbruik.nl omdat ik hier regelmatig de klacht lees dat de zuinige diesel en de hybrides het opgegeven verbruik niet halen.

[...]
Afgezien van het feit dat ook relatief onzuinige auto's de fabrieksopgave óók afwijkt van het werkelijk verbruik.

Wel frappant trouwens dat de Honda Civic Hybride niet in de top 16 zuinigste auto's meer staat.
Ja zakelijk en "opgegeven vebruik halen" dat gaat niet samen :P

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 15-04-2011 11:33 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46
Ondanks het bezit van een tankpas laat ik mijn auto altijd zo goed mogelijk uitrollen in de aanloop naar stoplichten en rotondes, hierbij in acht nemende dat ik geen onnodig hinder veroorzaak voor achteropkomend verkeer door dit 500 meter van tevoren al in te zetten. Als ik één ander persoon een groen licht laat missen door zelf zo zuinig mogelijk te rijden doe ik immers mijn voordeel al teniet. Vervolgens is het natuurlijk wel zaak om met 50 door de rotonde te gaan zodat er minder energieverbruik is bij acceleren. Zuinig rijden kan op die manier best leuk zijn :P

Verder merk ik dat met het warmere weer het opgegeven verbruik van 1:16.9 (voor mijn 1.6L motor zonder turbo) best haalbaar is op lange stukken provinciale weg wanneer je niet harder dan 100 rijdt. En dus goed anticipeert. Maar zodra de snelweg op wordt gereden blijf ik mede door het gemis van een 6e versnelling het gemiddelde flink naar beneden halen. Mocht er een nieuwe test komen hoop ik ook echt dat er meer nadruk komt op 100km/h en 130 km/h wegen, aangezien er zo een veel representatiever beeld komt van het verwachte werkelijke verbruik.

Dit in combinatie met een overheidsbeleid waarbij er geen harde grenzen worden gesteld, maar waarbij simpelweg per gram CO2/km kan worden afgerekend, zal zorgen voor een eerlijker systeem waarbij je meteen de wind uit de zeilen neemt van degenen die het niet kunnen verkroppen dat er belastingvoordeel geldt. Zelf ben ik ook van mening dat er momenteel een véél te groot gat zit tussen een diesel wagen die 95 of 96 gram CO2/km uitstoot. En dat hier kritiek op wordt geleverd is niet meer dan terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:
[...]

Helemaal waar! Zelf zou ik niet zo ver gaan om 100 - 110 te rijden maar het is gewoon keiharde waarheid dat de de bestuurder veruit de grootste invloed heeft. Ik verbaas me ook vaker over het feit dat veel mensen echt wegscheuren bij stoplichten, zeker 's morgens vroeg. Allemaal waarschijnlijk dus met relatief koude motor, dus NOG meer verbruik. En maar klagen dat ze het opgegeven verbruik niet halen hou toch op zeg...

Ook die "nieuwe" motoren met turbo, een zeer laag opgegeven vebruik tja maar dan moet je je wel kunnen inhouden en dat kan/wil driekwart van de bestuurders domweg niet.
Een kennis van mij is ook in het bezit van een lease-auto, een Polo 1.2 TDI BlueMotion. Zijn leasecontract loopt bij de ING en daar heeft hij via een webinterface inzage in zijn brandstof verbruik en kan dat afzetten tegen het gemiddelde. hij rijdt heel defensief maar houdt toch wel van doorrijden (120/130) maar probeert altijd wel zoveel mogelijk een constante snelheid vast te houden. Vaak als er op de linkerbaan een harmonica aan de gang is dan gooit hij zijn auto tussen de vrachtwagens op de rechterbaan en wacht totdat hij weer lekker kan doorkarren op de linkerbaan. Op deze manier presteert hij het om een 24% lager brandstofverbruik te scoren dan het gemiddelde en dan doet hij nog niet eens zo zijn best.

Ik ga binnenkort ook in een Hybride rijden van de zaak maar zal rustig blijven rijden, al is het alleen al om mij al die stress te besparen :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

psy schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:
[...]

Ik zag toevallig laatst de verbruikscijfers van de nieuwe Mercedes C-klasse diesels. De C180, 200, 220 en 250 CDI. Allen met een 2143cc dieselmotor, respectievelijk met 120, 136, 170 en 204 pk.
Verbruik? Respectievelijk 4,8, 4,8, 4,4 en 4,8 l/100 km. Voor de automaat is het 4,9, 4,9, 4,8 en 4,8.
Jaja. Hoeveel bewijs heb je nodig dat de huidige methode van verbruiksmeting geen enkele relatie met de werkelijkheid heeft. Niet "je moet er x% bij optellen", nee: geen relatie. Want je maakt me niet wijs dat een auto met 204 pk in de praktijk hetzelfde verbruik haalt als eentje met 120 pk.
Ja zakelijk en "opgegeven vebruik halen" dat gaat niet samen :P
Hij staat ook niet in de top 10 op Spritmonitor.de
BastiaanN schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:47:
[...]

Op deze manier presteert hij het om een 24% lager brandstofverbruik te scoren dan het gemiddelde en dan doet hij nog niet eens zo zijn best.
Het is interessant om te weten wat het gemiddelde verbruik dan is. Op werkelijkverbruik.nl is het 5.16 l/100 km, op spritmonitor.de is het 4,75.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 61 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.