Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 60 ... 94 Laatste
Acties:
  • 229.075 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:45

MBV

Kosten zijn sterk omhoog aan het gaan, ze moeten nu zelfs pompen inzetten om de druk hoog genoeg te krijgen. Misschien wordt het wel 3x zo duur :+ Eerlijk gezegd vind ik de hoge gasprijs geen slecht idee: het helpt verspilling voorkomen, en het geld is (in het verleden) nuttig besteed aan infrastructuur.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MBV schreef op maandag 04 april 2011 @ 15:34:
Kosten zijn sterk omhoog aan het gaan, ze moeten nu zelfs pompen inzetten om de druk hoog genoeg te krijgen. Misschien wordt het wel 3x zo duur :+ Eerlijk gezegd vind ik de hoge gasprijs geen slecht idee: het helpt verspilling voorkomen, en het geld is (in het verleden) nuttig besteed aan infrastructuur en uitkeringen....
Probleem hiermee is dat uitsluitend kleingebruikers (consumenten) deze hoge gasprijs betalen. En consumenten zijn helemaal niet de grootste gebruikers van aardgas... Tuinders bijvoorbeeld gebruiken aardgas om er tomaten, paprika's en bloemen van te maken (de laatste cijfers die ik hiervan tegen kwam waren voordat ze massaal op WKK overstapten, toen ging 10% van het Nederlands gasgebruik op aan tuinders).

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Maar vergeet niet dat wij consumenten de tuinders dwingen om veel via kassen etc te doen. :+ Vroeger had je echt seizoensgroenten, dat bestaat nu niet meer dankzij de tuinbouw/kassen/etc. :P Zo kon je boerenkool alleen in de winter kopen, appels grotendeels rond de herfst en sla alleen in de lente en zomer. :P Die tijden zijn al enige jaren voorbij. :P Dat komt omdat de consument het hele jaar door allerlei groenten & fruit willen kunnen eten (dat de voedingswaarde een stuk lager is, is een discussie an sich :P ).

Volvotips.com

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 17:11

FlyEragon

Alien Monkeys

RemcoDelft schreef op maandag 04 april 2011 @ 15:25:
[...]
Feit is dat onze overheid heel veel geld nodig heeft, en ik zou graag zien dat ze daar eens wat efficienter en zuiniger mee omgingen.
_/-\o_
Hier komt het steeds op neer in elke discussie eigenlijk, de overheid zou eens moeten proberen om net als de burgers niet meer uit te geven dan wat er binnenkomt. En niet steeds de inkomsten proberen te verhogen als de uitgaven hoger uitvallen. Ik zeg altijd : Het is makkelijk om andermans geld uit te geven. Zeker als het om miljoenen/miljarden gaat maakt die ene miljoen hier en daar weinig uit maar alles bij elkaar wordt er ontzettend veel geld over de balk gesmeten.

• MBV

MBV

Bart-Willem schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:01:
Maar vergeet niet dat wij consumenten de tuinders dwingen om veel via kassen etc te doen. :+
Dat konden we alleen door de belachelijk lage gasprijzen die zij moesten betalen, anders was het domweg te duur geweest ;) Misschien kwamen tomaten dan wel uit spanje :P

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-11 22:48

TwOkkie

Tweakin' Okkie

FlyEragon schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:52:
Ik zeg altijd : Het is makkelijk om andermans geld uit te geven.
Ah, was jij dat. 8)

Een groot voordeel van overheidsuitgaven is wel weer dat het direct weer de economie in vloeit. Het geld verdwijnt niet naar een buitenlandse bank of in de zakken van een of ander opperhoofd, maar wordt gewoon weer uitgegeven aan min of meer nuttige zaken. Uiteindelijk moeten al die ambtenaren ook ergens hun eten, hun auto en hun huis kopen.
Bart-Willem schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:01:
Maar vergeet niet dat wij consumenten de tuinders dwingen om veel via kassen etc te doen.
Volgens mij doen "wij consumenten" dat helemaal niet. Als het aanbod er niet was, hadden we het ook niet gekocht. Nu het aanbod er wel is en we amper stilstaan bij de gevolgen, zullen we het ook wel kopen. En dan kopen we natuurlijk de goedkoopste die er nog een beetje lekker uit ziet. En daarmee stimuleren we weer die kassen die net zo goed het hele jaar kunnen draaien.

Door nu te stellen dat wij consumenten die arme producenten tegen hun zin in dwingen om veel energie te gebruiken, draai je toch wel oorzaak en gevolg een beetje om.

[J|O|R] <- .signature.gz

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 23:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bart-Willem schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:51:
Sowieso zit bij de meeste landen in Europa de wegenbelasting (grotendeels) in de brandstofprijs verwerkt. Nederland is een van de weinige landen die een vrij hoge wegenbelasting hanteert. Bij andere landen is de belasting een heel flink stuk lager; zo konden ze in Noorwegen niet geloven dat ik voor een V70 diesel 1500 Euro per jaar wegenbelasting moest betalen: in hun geval zou het maximaal 300 Euro per jaar zijn en dat is dan een soort houderschapsbelasting want de rest zit in de brandstofprijs verwerkt vertelden ze.
Maar hebben we dan ook niet een van de beste -zoniet het beste- infrastructuren ter wereld?

Dit dus.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

TwOkkie schreef op maandag 04 april 2011 @ 17:03:
[...]

Volgens mij doen "wij consumenten" dat helemaal niet. Als het aanbod er niet was, hadden we het ook niet gekocht. Nu het aanbod er wel is en we amper stilstaan bij de gevolgen, zullen we het ook wel kopen. En dan kopen we natuurlijk de goedkoopste die er nog een beetje lekker uit ziet. En daarmee stimuleren we weer die kassen die net zo goed het hele jaar kunnen draaien.

Door nu te stellen dat wij consumenten die arme producenten tegen hun zin in dwingen om veel energie te gebruiken, draai je toch wel oorzaak en gevolg een beetje om.
Het aanbod wordt in dit geval wel grotendeels bepaald door de vraag. :P Anders werden bepaalde groentes wel meer geteeld dan nu het geval is. Het gaat er niet om dat de producenten arm zijn ofzo, maar eerder dat wij gewoon heel het jaar door bepaalde groenten en fruit willen kunnen kopen. Daarnaast is het voor de tuinbouw ook gemakkelijker: ze hebben welliswaar meer energiekosten (alhoewel ze daar enorm veel korting op krijgen) maar het percentage uitval door misoogsten etc is vele malen lager. Tenzij er weer een flinke storm over komt en een hoop kassen in puin liggen (maar bij verbouwing op normale land zou het ook in puin liggen). :P

@ hierboven: we mogen inderdaad niet klagen over de infrastructuur hier. Dat het bovengemiddeld is, is duidelijk. Of het de beste is weet ik niet. :P Qua spoorwegen etc mogen we echter wel heel wat leren van andere landen. :P

Volvotips.com

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:06

Onbekend

...

Ben ik blij dat ik gister de tank heb volgegooid. :)
Er is alweer 2 cent bijgekomen voor benzine (en 1 cent voor diesel).

Adviesprijzen:
Euro95: 1,719
Euro98: 1,790
Diesel: 1,429

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 07:53
Bart-Willem schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:51:

Wel grappig om te zien dat Noorwegen haast net zo duur is met LPG als wij hier in NL (overigens heb ik daar nooit een LPG-pomp gezien :P ). Wat wel een belangrijk verschil met Noorwegen is, is dat daar de wegenbelasting in de brandstofprijs verwerkt zit. En ze hebben natuurlijk 25% BTW wat ook gauw 10 cent scheelt in de prijs. ;)
Volgens mij betalen mensen in Noorwegen gewoon wegenbelasting hoor. Heet daar alleen vei avgift. En dit is ook ruim 300 euro per jaar voor een benzineauto. Het verschil is alleen dat dit niet uitmaakt of je met een A8 rijdt of een C1. (tenzij je auto meer als 7500 kilo is :+ ) Voor diesel is de belasting echter marginaal meer, dus je kan daar beter op diesel rijden.

Ook betaal je voor een groot aantal steden bompenger. Voor Bergen is dat 15 kr zonder korting. Elke keer als je dus de stad ingaat is dit eigenlijk een soort vorm van rekening rijden. En inderdaad is de belasting daar ook 25 procent. In mijn belevingswereld is autorijden daar niet goedkoper als hier. Helemaal arbeidsloon bij reparaties meegerekend, maar daar draait het hier niet om ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Klopt, elke grote stad en bijzondere weg heeft tol; de eerste om milieuredenen, de tweede om de infrastructuur te bekostigen. Denemarken is qua (aanschaf)belastingen een zeer duur land. Daar rijdt men dus over het algemeen veel kleinere en zuinigere auto's (met een aanhangwagentje - let maar eens op hoeveel mensen daar met een kleine aanhanger rijden :P).

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Onbekend schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 08:01:
Ben ik blij dat ik gister de tank heb volgegooid. :)
Er is alweer 2 cent bijgekomen voor benzine (en 1 cent voor diesel).

Adviesprijzen:
Euro95: 1,719
Euro98: 1,790
Diesel: 1,429
2 cent? Neuh, 1 :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2mMklwowTGF5jBkO5qBsoicz/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:34

Metro2002

Memento mori

!null schreef op maandag 04 april 2011 @ 14:51:
Diesel is bedoelt voor de zakelijke markt. En ik denk eigenlijk dat je het niet wil, die prijzen naar elkaar toe brengen. Ja het zou beter/eerlijker zijn, maar ik denk echt niet dat je het wil. Want zodra die zakelijke markt fors meer gaat betalen voor diesel, wordt de groente in je supermarkt ook een stuk duurder. (vrijwel alles wordt duurder eigenlijk)

En dan kun je denken, dat is eerlijker dus dan wil ik best meer betalen voor m'n bloemkool. Maar ook dan klopt het niet. Want dan zal de overheid namelijk veel meer inkomsten krijgen uit de accijns, als ze simpel gelijk getrokken zijn zoals TwOkkie voorstelt.
Er wordt namelijk veel meer diesel verbruikt, vrachtwagens rijden er op en nog veel meer zakelijke veelgebruikers. Om diesel dan niet te populair te laten worden voor de particulier (vanwege de accijnskorting maar ook het miliue) is toen de hogere wegenbelasting in het leven geroepen, die alleen geldt voor de particulier.

Dus wil je het gelijk trekken moet de diesel accijns waarschijnlijk 10 cent stijgen en benzine accijns 20 cent dalen, om maar een voorbeeld te geven. En dan nog de wegenbelasting gelijk trekken.
Maarja, diesel is doorgaans zuiniger, dus misschien moet de accijns juist nog hoger op diesel?

Ik bedoel meer, wanneer is het gelijk? Eigenlijk zou je willen dat rijden per kilometer voor iedereen even duur is, qua kosten die naar de overheid gaan. Even uitgaande van vergelijkbare auto's.
Wat mij betreft mogen ze diesel voor particulieren schreeuwend duur maken. De meest vervuilende brandstof en bijna de helft van het wagenpark rijdt erop en het wordt verdorie nog gesubsidieerd ook :( Diesel heeft tov benzine een paar vervelende eigenschappen:

- Diesel is zuiniger (ja dat is een nadeel want nu kan elke pauper alsnog in een grote bak rijden zonder failliet te gaan)
- Diesel stoot stukken meer NOx uit dan benzine (leidt tot zure regen, smogvorming, tast de ozonlaag aan, is stukken erger dan CO2 als het om het broeikaseffect gaat, slecht voor de luchtwegen etc etc)
- Fijnstof en ultrafijnstof uitstoot vele malen hoger (non-roetfilter / roetfilter): slecht voor de luchtwegen en astma bevorderend

En voor de geinteresseerden nog een heel stukje over diesel dampen:
What is diesel exhaust?
Diesel exhaust is produced when an engine burns diesel fuel. It is a complex mixture of thousands of gases and fine particles (commonly known as soot) that contains more than 40 toxic air contaminants. These include many known or suspected cancer-causing substances, such as benzene, arsenic and formaldehyde. It also contains other harmful pollutants, including nitrogen oxides (a component of urban smog).

How are people exposed to diesel exhaust?
Diesel exhaust particles and gases are suspended in the air, so exposure to this pollutant occurs whenever a person breathes air that contains these substances. The prevalence of diesel-powered engines makes it almost impossible to avoid exposure to diesel exhaust or its byproducts, regardless of whether you live in a rural or urban setting. However, people living and working in urban and industrial areas are more likely to be exposed to this pollutant. Those spending time on or near roads and freeways, truck loading and unloading operations, operating diesel-powered machinery or working near diesel equipment face exposure to higher levels of diesel exhaust and face higher health risks.

What are the health effects of diesel exhaust?
As we breathe, the toxic gases and small particles of diesel exhaust are drawn into the lungs. The microscopic particles in diesel exhaust are less than one-fifth the thickness of a human hair and are small enough to penetrate deep into the lungs, where they contribute to a range of health problems.

Diesel exhaust and many individual substances contained in it (including arsenic, benzene, formaldehyde and nickel) have the potential to contribute to mutations in cells that can lead to cancer. In fact, long-term exposure to diesel exhaust particles poses the highest cancer risk of any toxic air contaminant evaluated by OEHHA. ARB estimates that about 70 percent of the cancer risk that the average Californian faces from breathing toxic air pollutants stems from diesel exhaust particles.

In its comprehensive assessment of diesel exhaust, OEHHA analyzed more than 30 studies of people who worked around diesel equipment, including truck drivers, railroad workers and equipment operators. The studies showed these workers were more likely to develop lung cancer than workers who were not exposed to diesel emissions. These studies provide strong evidence that long-term occupational exposure to diesel exhaust increases the risk of lung cancer. Using information from OEHHA's assessment, ARB estimates that diesel-particle levels measured in California's air in 2000 could cause 540 "excess" cancers (beyond what would occur if there were no diesel particles in the air) in a population of 1 million people over a 70-year lifetime. Other researchers and scientific organizations, including the National Institute for Occupational Safety and Health, have calculated cancer risks from diesel exhaust that are similar to those developed by OEHHA and ARB.

Exposure to diesel exhaust can have immediate health effects. Diesel exhaust can irritate the eyes, nose, throat and lungs, and it can cause coughs, headaches, lightheadedness and nausea. In studies with human volunteers, diesel exhaust particles made people with allergies more susceptible to the materials to which they are allergic, such as dust and pollen. Exposure to diesel exhaust also causes inflammation in the lungs, which may aggravate chronic respiratory symptoms and increase the frequency or intensity of asthma attacks.

Diesel engines are a major source of fine-particle pollution. The elderly and people with emphysema, asthma, and chronic heart and lung disease are especially sensitive to fine-particle pollution. Numerous studies have linked elevated particle levels in the air to increased hospital admissions, emergency room visits, asthma attacks and premature deaths among those suffering from respiratory problems. Because children's lungs and respiratory systems are still developing, they are also more susceptible than healthy adults to fine particles. Exposure to fine particles is associated with increased frequency of childhood illnesses and can also reduce lung function in children.

Like all fuel-burning equipment, diesel engines produce nitrogen oxides, a common air pollutant in California. Nitrogen oxides can damage lung tissue, lower the body's resistance to respiratory infection and worsen chronic lung diseases, such as asthma. They also react with other pollutants in the atmosphere to form ozone, a major component of smog.

What is being done to reduce the health risks from diesel exhaust?
Improvements to diesel fuel and diesel engines have already reduced emissions of some of the pollutants associated with diesel exhaust. However, diesel exhaust is still one of the most widespread and toxic substances in California's air.

ARB's Diesel Risk Reduction Plan, when fully implemented, will result in a 75 percent reduction in particle emissions from diesel equipment by 2010 (compared to 2000 levels), and an 85 percent reduction by 2020. The plan calls for the use of cleaner-burning diesel fuel, retrofitting of existing engines with particle-trapping filters, and the use in new diesel engines of advanced technologies that produce nearly 90 percent fewer particle emissions, as well as the use of alternative fuels.

The use of other fuels, such as natural gas, propane and electricity offer alternatives to diesel fuel. All of them produce fewer polluting emissions than current formulations of diesel fuel. As a result of ARB and local air-quality regulations, public transit agencies throughout California are using increasing numbers of passenger buses that operate with alternative fuels or retrofitted equipm
Mag wat mij betreft zo hoog mogelijk belast worden, als je dat door wegenbelasting doet of een enorme tax op de aanschaf van een dieselauto die bedrijven dan wel kunnen terugvorderen en particulieren niet.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Beetje achterhaalde informatie, er zijn tegenwoordig prima katalysatoren voor diesels, en ook roetfilters. En de diesel zelf is ook een stuk schoner, doordat er veel minder zwavel meer in zit dan voorheen.

Dit verhaal gaat op voor jaren 80-diesels die idd nogal vervuilend waren, maar moderne diesels zijn al een heel stuk schoner.

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 05-04-2011 09:13 ]

Virussen? Scan ze hier!

• RemcoDelft
Daarbij zijn het niet de auto's die voor zware dieselvervuiling zorgen, maar (gesubsidieerde!) stadsbussen! En die doen dat ook nog eens in woonwijken, maar erger: op verzamelplaatsen zoals stations waar duizenden mensen tussen tientallen bussen met draaiende zware dieselmotoren staan te wachten. En deze mensen ademen vrijwel direct de uitlaatgassen in (uiteraard nog gemengd met giftige sigarettenrook, doordat op dergelijke locaties ook grote hoeveelheden sigaretten verbrand worden).

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En oude vrachtwagens, die nog geen roetfilters hebben. Nieuwere, met filter, zijn alweer een heel stuk schoner.

Het is niet voor niets dat in steeds meer steden stemmen opgaan om oude, roetloze vrachtwagens te weren uit binnensteden, en alleen de nieuwere en schonere vrachtwagens nog toe te laten.

Virussen? Scan ze hier!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Toch ben ik ook niet helemaal overtuigd van die roetfilters. Leuk dat het wat fijnstof tegenhoudt, maar klopt het nou dat er idd nog fijner stof (ultra fijnstof) uit komt? Wat je dus niet meer ziet (als zo'n roetwolk) maar minstens net zo schadelijk is?

Maar nieuwere diesels zijn wel een stuk schoner ja, die vooruitgang merk je wel. Gelukkig wordt het wagenpark van de Amsterdamse taxi's gemiddeld ook steeds nieuwer.

Nu inderdaad die stadsbussen nog, die worden volgens mij zelfs uitgezonderd, terwijl oudere vrachtwagens wel uit de stad moeten.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 05-04-2011 09:42 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:12:
Dit verhaal gaat op voor jaren 80-diesels die idd nogal vervuilend waren, maar moderne diesels zijn al een heel stuk schoner.
En toch worden dit soort auto's nog massaal geimporteerd. Dan doe je als regering je best om 'groen' rijden te stimuleren, maar aan de andere kant komen deze gare bakken massaal de grens over.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 15:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wildhagen schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:34:
En oude vrachtwagens, die nog geen roetfilters hebben. Nieuwere, met filter, zijn alweer een heel stuk schoner.

Het is niet voor niets dat in steeds meer steden stemmen opgaan om oude, roetloze vrachtwagens te weren uit binnensteden, en alleen de nieuwere en schonere vrachtwagens nog toe te laten.
Dat systeem bestaat in duitsland al in een aantal grote steden: Milieuzones waarin auto's enkel mogen rijden met een bepaalde plakkette die de emissie-normen weergeeft...
dit geld juist ook voor personenwagens:

http://www.milieuvignet-duitsland.nl/nl/milieuvignet.html

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

RemcoDelft schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:31:
Daarbij zijn het niet de auto's die voor zware dieselvervuiling zorgen, maar (gesubsidieerde!) stadsbussen!
Hier rijden er behoorlijk wat op aardgas. In ieder geval de stadsbussen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• !null
Gunner schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:43:
[...]
En toch worden dit soort auto's nog massaal geimporteerd. Dan doe je als regering je best om 'groen' rijden te stimuleren, maar aan de andere kant komen deze gare bakken massaal de grens over.
Tja, ik heb zelf ook een oude diesel oldtimer. Ik wilde deze auto voor meerdere redenen, maar inderdaad het niet betalen van de MRB was ook wel een reden waardoor ik hem nog net ietsje ouder heb genomen. Anders moest ik 180 tot 200 euro per maand aan wegenbelasting gaan betalen, terwijl ik er maar max enkele duizenden kilometers mee rij. Meer dan 2000 euro per jaar, voor een auto die voornamelijk geparkeerd staat :P Voor het dagelijks vervoer heb ik een modern zuinig benzine autootje.

Wanneer we zoiets hadden als rekeningrijden / kilometerheffing, had ik gewoon voor het gebruik kunnen betalen, waar ik geen moeite mee had gehad. Maar goed, dat systeem komt er vooralsnog niet, en als het er komt dan zijn de oldtimers alsnog gevrijwaard waarschijnlijk.
RM-rf schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:43:
[...]

Dat systeem bestaat in duitsland al in een aantal grote steden: Milieuzones waarin auto's enkel mogen rijden met een bepaalde plakkette die de emissie-normen weergeeft...
dit geld juist ook voor personenwagens:

http://www.milieuvignet-duitsland.nl/nl/milieuvignet.html
Hij doelt op de ontwikkelingen hier. Hier in Amsterdam mogen oude vrachtwagens ook al niet meer de stad in, er is al een miliuezone van kracht zodra je de A10 af komt.

[ Voor 49% gewijzigd door !null op 05-04-2011 09:57 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

peugeot206gt schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 08:13:
[...]

Volgens mij betalen mensen in Noorwegen gewoon wegenbelasting hoor. Heet daar alleen vei avgift. En dit is ook ruim 300 euro per jaar voor een benzineauto. Het verschil is alleen dat dit niet uitmaakt of je met een A8 rijdt of een C1. (tenzij je auto meer als 7500 kilo is :+ ) Voor diesel is de belasting echter marginaal meer, dus je kan daar beter op diesel rijden.

Ook betaal je voor een groot aantal steden bompenger. Voor Bergen is dat 15 kr zonder korting. Elke keer als je dus de stad ingaat is dit eigenlijk een soort vorm van rekening rijden. En inderdaad is de belasting daar ook 25 procent. In mijn belevingswereld is autorijden daar niet goedkoper als hier. Helemaal arbeidsloon bij reparaties meegerekend, maar daar draait het hier niet om ;)
Dat van die wegenbelasting had ik later ook in dit topic neergezet. Het is daar meer een houderschapsbelasting. :P

Overigens heb ik van diverse keren langs dat tolpoortje (nou ja: sluis met camera's die je kenteken registreren) in Bergen nog nooit een factuur gehad! 8) Van Oslo trouwens ook niet. *D
Wilf schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 08:30:
Klopt, elke grote stad en bijzondere weg heeft tol; de eerste om milieuredenen, de tweede om de infrastructuur te bekostigen. Denemarken is qua (aanschaf)belastingen een zeer duur land. Daar rijdt men dus over het algemeen veel kleinere en zuinigere auto's (met een aanhangwagentje - let maar eens op hoeveel mensen daar met een kleine aanhanger rijden :P).
Moet je maar eens op letten hoeveel mensen er met een grijs kenteken rond rijden! :D Dan heb je een half-doorzichtig schot erin zitten. Zelfs Porsches zie je ermee rijden. :') Dat van die aanhanger viel me ook op, en je mag daar er redelijk hard mee rijden toch? :P

[ Voor 23% gewijzigd door Bart-Willem op 05-04-2011 10:26 ]

Volvotips.com

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Gisteravond volgetankt... rijd ik vanmorgen langs de pomp is er een actie, de eerste 18,88 liter of euro(nogal een verschil these days) gratis... Overigens geen doorkomen aan, daar het station op een drukke rotonde zit.

Interpolis, glashelder!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:41:
Toch ben ik ook niet helemaal overtuigd van die roetfilters. Leuk dat het wat fijnstof tegenhoudt, maar klopt het nou dat er idd nog fijner stof (ultra fijnstof) uit komt? Wat je dus niet meer ziet (als zo'n roetwolk) maar minstens net zo schadelijk is?

Maar nieuwere diesels zijn wel een stuk schoner ja, die vooruitgang merk je wel. Gelukkig wordt het wagenpark van de Amsterdamse taxi's gemiddeld ook steeds nieuwer.

Nu inderdaad die stadsbussen nog, die worden volgens mij zelfs uitgezonderd, terwijl oudere vrachtwagens wel uit de stad moeten.
Mja, ultrafijnstof... je weet dat direct ingespoten benzinemotoren ook ultrafijnstof uitstoten?

• !null
Ja maar het is me niet allemaal duidelijk hoeveel. Kortom, er wordt van alles gezegd, en ik weet eigenlijk niet wat nou erger is, een moderne benzine of een moderne diesel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Blijkbaar is het om het even, anders zou onze overheid geen belastingvrije diesels op de weg toestaan. Als een moderne diesel echt zoveel slechter is dan een moderne benzine, zou onze overheid echt geen gratis wegenbelasting doen voor diesels die een paar gram minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzineauto's.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

!null schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:55:
Ja maar het is me niet allemaal duidelijk hoeveel. Kortom, er wordt van alles gezegd, en ik weet eigenlijk niet wat nou erger is, een moderne benzine of een moderne diesel.
Een moderne diesel schijnt, overall gezien iig, schoner te zijn dan een moderne benzineauto, volgens diverse onderzoeken.
De nieuwste generatie direct ingespoten benzinemotoren is een gevaar voor de volksgezondheid.

Ze produceren meer fijn stof dan moderne dieselmotoren zonder filter en omdat de deeltjes kleiner zijn dan dieselroet, richten ze meer schade aan in het lichaam.

Dat stelt universitair hoofddocent en uitlaatgasdeskundige Michiel Makkee van de TU in Delft. De Nederlander, die aan de wieg stond van het roetfilter voor diesels, baseert zich op onderzoek dat emissie-expert David Kittelson deed in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Energie. Zijn conclusie luidt dat direct ingespoten benzinemotoren niet alleen meer, maar ook kleinere deeltjes - 20 tot 80 nanometer- uitstoten.
Bron: http://www.flitsservice.n...er-dan-diesel-t16658.html (maar is op het halve internet te vinden verder ).

Virussen? Scan ze hier!

• RemcoDelft
!null schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:49:
[...]
Hij doelt op de ontwikkelingen hier. Hier in Amsterdam mogen oude vrachtwagens ook al niet meer de stad in, er is al een miliuezone van kracht zodra je de A10 af komt.
Symboolpolitiek van linkse politici? Want de laatste keren dat ik in Amsterdam wandelde, had ik uitsluitend last van de enorme sigaretten/wietrook die daar in de binnenstad hangt. Dieselrook valt daar echt niet op...

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:34

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:01:
[...]

Symboolpolitiek van linkse politici? Want de laatste keren dat ik in Amsterdam wandelde, had ik uitsluitend last van de enorme sigaretten/wietrook die daar in de binnenstad hangt. Dieselrook valt daar echt niet op...
Dus als het niet opvalt is het er niet en niet schadelijk?
Misschien hebben ze nog hulp nodig bij Fukushima, daar zie, hoor en proef je de straling ook niet.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

Cyphax

Moderator LNX
Ja, da's waar. Zolang er nog andere rook hangt hoef je niets te doen aan nog meer rook en roet enzo. Het is alles of niets. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• !null
[...]

Eh.. overdrijven is ook een vak. Er zullen wel enkele smalle steegjes zijn met een paar cafeetjes en coffeshops waar het niet al te fris ruikt, maar een paar straatjes is wat anders dan "de hele binnenstad", dat slaat nergens op. Tenminste, ik kon gisteren toch vrij probleemloos over de grachten fietsen, enige wat ik rook waren auto's :P
Gelukkig zijn langzaamaan de scooters steeds meer elektrisch, scheelt ook al.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 05-04-2011 11:21 ]

Verwijderd

[...]

Anders moest ik 180 tot 200 euro per maand aan wegenbelasting gaan betalen, terwijl ik er maar max enkele duizenden kilometers mee rij. Meer dan 2000 euro per jaar, voor een auto die voornamelijk geparkeerd staat
De belasting op diesels is hoog , maar toch niet zo hoog, je bedoelt 200€ per kwartaal, neem ik aan....

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:27:
[...]

De belasting op diesels is hoog , maar toch niet zo hoog, je bedoelt 200€ per kwartaal, neem ik aan....
Nee hoor, neem een terreinwagen van 2 ton op diesel en bereken de wegenbelasting maar.
200€ per kwartaal is een diesel hatchbackje :P

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 05-04-2011 11:43 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 07:53
Bart-Willem schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:24:
[...]

Overigens heb ik van diverse keren langs dat tolpoortje (nou ja: sluis met camera's die je kenteken registreren) in Bergen nog nooit een factuur gehad! 8) Van Oslo trouwens ook niet. *D
Offtopic:

Ik heb ook dagelijks door die poortjes heengereden met mijn NL auto, nooit wat van gezien :D

De boete van Qpark voor fout parkeren belande echter netjes thuis op de mat, maar deze is na beklag kwijtgescholden :P

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:06
!null schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:43:
[...]

Nee hoor, neem een terreinwagen van 2 ton op diesel en bereken de wegenbelasting maar.
200€ per kwartaal is een diesel hatchbackje :P
Idd mijn diesel wagen weegt 1440 KG das al ruim € 340,-- per 3 maanden ( in NH ) :(

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Tja, ik heb zelf ook een oude diesel oldtimer. Ik wilde deze auto voor meerdere redenen, maar inderdaad het niet betalen van de MRB was ook wel een reden waardoor ik hem nog net ietsje ouder heb genomen. Anders moest ik 180 tot 200 euro per maand aan wegenbelasting gaan betalen, terwijl ik er maar max enkele duizenden kilometers mee rij. Meer dan 2000 euro per jaar, voor een auto die voornamelijk geparkeerd staat :P Voor het dagelijks vervoer heb ik een modern zuinig benzine autootje.
Tsjah. Niemand verplicht je om een zware diesel te nemen als hobby. Dus dan moet je ook maar dat aspect voor lief nemen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• !null
Gunner schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 12:40:
[...]

Tsjah. Niemand verplicht je om een zware diesel te nemen als hobby. Dus dan moet je ook maar dat aspect voor lief nemen.
Uiteindelijk is het voor mijn doelen alleen meer beter/leuker dat hij wat ouder is en niemand verplicht me het idd.

Ik bedoel meer, ik heb zo'n oude oldtimer diesel, welke niet voor dagelijks gebruik is, en wat mij betreft zouden ze me best wat mogen belasten. Voor de echte oldtimers geen probleem, want die komen toch niet verder dan een paar duizend km per jaar. Zou ik dus geen moeite mee hebben, maar dan moet de prijs wel in verhouding staan. 2000+ euro per jaar komt voor mij neer op een euro wegenbelasting per km.
Terecht dat ik meer moet betalen dan met m'n zuinige moderne benzine wagentje, maar het staat nogal uit verhouding.

Dus als het systeem wat eerlijker zou worden zouden ze wat mij part ook oldtimers en alles kunnen gaan belasten, om de mensen tegen te gaan die oude diesels hebben om er goedkoop veel mee te rijden, zoals met die oude Mercedessen etc.

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:26

NightBird

DPC-Crew Coding
We kunnen de huidige Euro95-prijs ook positief bekijken: Nu is het bedrag voor de oliemaatschappij eindelijk groter dan de accijns! :)
Accijns: € 0,718
BTW: € 0,274
Oliemaatschappij: € 0,726
Totaalprijs Euro 95: € 1,719

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
En als ze zo doorgaan ook groter dan de accijns+btw :P

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:06

Onbekend

...

Wij krijgen dat altijd 's avonds van http://www.oliecentrale.nl/ binnen. (Leverancier van Shell dus.) De BP geeft de prijswijzigingen al meestal rond het middaguur door, maar die kunnen enigszins verschillen t.o. elkaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hop, weer bijna een cent erbij vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XlrPXfdSBHu8wrPSsaPQ7CrY/full.jpg

Gaat in behoorlijk sneltreintempo. Wel elke dag een nieuw record op deze manier :P

Ook diesel begint nu zijn all-time record te benaderen (1.50 euro)...

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 06-04-2011 04:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 18:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Benieuwd wanneer het weer naar beneden gaat. Begint nu wel wat de spuigaten uit te lopen, eigenlijk.

Straks moeten we er nog om gaan denken als we de auto pakken, dat kan de bedoeling niet zijn :)

Twitter

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

wildhagen schreef op woensdag 06 april 2011 @ 04:50:

[afbeelding]

Gaat in behoorlijk sneltreintempo. Wel elke dag een nieuw record op deze manier :P

Ik kijk hier van op. Ik doe woon-werk via B-wegen en dat zijn natuurlijk niet de prijzen die je dan betaald.
(161.0)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dennahz schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:05:
Benieuwd wanneer het weer naar beneden gaat. Begint nu wel wat de spuigaten uit te lopen, eigenlijk.
Denk dat het nooit meer echt substantieel zal gaan dalen, hooguit kleinere dalletjes. Is ook niet zo raar, het word steeds lastiger (en dus duurder) om olie te winnen, omdat de makkelijk te winnen olie zo'n beetje aan het opraken is.
Straks moeten we er nog om gaan denken als we de auto pakken, dat kan de bedoeling niet zijn :)
Eh, volgens mij is dat nu juist wel de bedoeling ;)

Gewoon eeen beetje bewust zijn, en niet de auto pakken als je bij de buurman (die 10 meter verderop woont) op de koffie wil ;)
BertV schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:15:
[...]

Ik kijk hier van op. Ik doe woon-werk via B-wegen en dat zijn natuurlijk niet de prijzen die je dan betaald.
(161.0)
Prijzen langs provinciale (en lokale) wegen zijn idd vrijwel altijd lager dan de GLA, kan soms wel 10 cent per liter schelen, dat klopt.

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Laatst online: 19-11 16:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dennahz schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:05:

Ik mag hopen dat mensen dat nu al doen. Autorijden is vervuilend en moet je beperken.

Signatures zijn voor boomers.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:39

ManiacsHouse

Scheisse!

wildhagen schreef op woensdag 06 april 2011 @ 04:50:

[afbeelding]

Als ik die prijzen zo zie maak je mij niet wijs dat hier geen prijsafspraken worden gemaakt. Komaan zeg exact hetzelfde vragen per product? Vreemd...

Overigens worden we belazerd waar we bij staan. Zwager van mij werkt in een lab waar ze olie/brandstof testen op waardes etc. op moment als het met een schip de haven binnenkomt. Hij zit de afgelopen weken op zijn werk alleen maar koffie te drinken... Waarom? Er is helemaal geen tekort of schaarste, de tankers liggen allemaal te wachten voor de kust op de volgende prijsverhoging. Olie in overvloed... Af en toe komt er een tanker binnenlopen maar dit is puur om de 'verslaving' in stand te houden.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Maasluip schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:39:
[...]

Ik mag hopen dat mensen dat nu al doen. Autorijden is vervuilend en moet je beperken.
Ik doe dat ook, ik pak bijna nooit de auto. Maar het openbaar vervoer is ook afhankelijk van olie, in elk geval de bussen, toch? Gaan die prijzen straks niet enorm omhoog?
Veel bussen rijden hier op aardgas, 'k weet niet of dat ook zo wordt beinvloed door de olieprijzen?
ManiacsHouse schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:47:
Als ik die prijzen zo zie maak je mij niet wijs dat hier geen prijsafspraken worden gemaakt. Komaan zeg exact hetzelfde vragen per product? Vreemd...
Jaaaaaaaaren geleden was daar heisa over, prijsafspraken van de tankstations (Shell geloof ik), toch? Ik werkte toen zelf ook bij een tankstation, en als je de baas van dat tankstation vroeg of er prijsafspraken gemaakt werden keek ie je aan alsof je gek was. "Ja, tuurlijk" was dan het antwoord. Dat was geen Shell-tankstation ofzo, maar een witte pomp.
Overigens worden we belazerd waar we bij staan. Zwager van mij werkt in een lab waar ze olie/brandstof testen op waardes etc. op moment als het met een schip de haven binnenkomt. Hij zit de afgelopen weken op zijn werk alleen maar koffie te drinken... Waarom? Er is helemaal geen tekort of schaarste, de tankers liggen allemaal te wachten voor de kust op de volgende prijsverhoging. Olie in overvloed... Af en toe komt er een tanker binnenlopen maar dit is puur om de 'verslaving' in stand te houden.
Dat rijmt enorm met wat hier weleens geroepen wordt door mijn werkgever. Vaak zijn dat van die verhalen waarvan je denkt "of we worden belazerd, of het is grote onzin". Stelling was dat ze in het midden oosten nog gigantische hoeveelheden olie hebben die wij niet meer op zullen zien raken. Het zijn altijd van die verhalen die je maar moet aannemen voor waar, maar de oprichter van dit bedrijf is denk ik wel iemand die vrij goed weet waar ie het over heeft en ook belachelijk veel contacten heeft. Ik geloof zeker dat hij niet liegt. (Wat het allemaal natuurlijk niet automatisch waar maakt, maar hij gelooft het in elk geval.)

[ Voor 64% gewijzigd door Cyphax op 06-04-2011 09:56 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Minder, hoewel wel gekoppeld. Ik rij op LPG en de prijzen zijn totaal 3 cent gestegen. Het was een hele tijd 63,5, daarna 64,5 en nu vrij snel naar 66,5 cent. Maar dat is uiteindelijk wel in een periode van een paar maanden.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Hier (omg. Leiden) worden steeds meer bussen hybride (electr. + diesel).

LPG is iets anders dan aardgas. LPG is een bijproduct van aardolie, aardgas is een aparte brandstof die wij zelf (nog) produceren.

Ik verwacht voor het einde van het jaar een prijs van €2,00 per liter en eind volgend jaar €3,- tot €5,-. Nu hoor ik mensen denken "ja hoor, tuurlijk!" maar vorig jaar zomer had ik deze zomervakantie gepland met worst case scenario met een benzineprijs van €1,60. Kijk waar we nu zitten...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MrSleeves schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:56:
Minder, hoewel wel gekoppeld. Ik rij op LPG en de prijzen zijn totaal 3 cent gestegen. Het was een hele tijd 63,5, daarna 64,5 en nu vrij snel naar 66,5 cent. Maar dat is uiteindelijk wel in een periode van een paar maanden.
Dan mag je blij zijn dat je niet in de USA woont. Bijna 40% stijging van de benzineprijs in de afgelopen 6 maanden. Op sommige plekken betaal je nu meer dan 5 dollar per gallon premium.
(oke, dat is in Beverly Hills. Misschien hoort daar een ramen wasbeurt bij door een mooie meid :) )

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wilf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:59:

Nu hoor ik mensen denken "ja hoor, tuurlijk!" maar vorig jaar zomer had ik deze zomervakantie gepland met worst case scenario met een benzineprijs van €1,60. Kijk waar we nu zitten...
Wat 'bewijst' het dat jij vorig jaar 'voorspelt' zou hebben dat de benzineprijs 10 cent zou stijgen.. althans nu zegt dat je dat toen 'wist'...?

Er kunnen verschrikkelijk veel factoren meespelen, bv een sterke inflatie opeens kan idd leiden tot een veel hogere benzineprijs, anderszijds betwijfel ik of het voorspellen op de korte termijn van een hoge inflatie in de eurozone niet erg realistisch, dan wil ik wel horen 'wàárom' je die inflatie verwacht...

Wat betreft veranderingen van de olieprijs, die worden nooit 1-op-1 doorgegeven in de benzineprijs, juist ook doordat een behoorlijk deel daarvan accijnsen is die niet zomaar percentueel meegaan..
Ik denk dat de Overheid zeker niet de accijnsen met overdreven percentages gaat laten stijgen, acijnsstijgingen van 0,5-1%, dus duidelijk onder de inflatie lijken me waarschijnlijker, dan zou een stijging van de benzineprijs naar 2 euro betekenen dat de winstmarge van de oliemaatschappijen opeens ver bóven de belkastingen zou uitgroeien...

Zoiets zou hooguit mogelijk zijn als er enorm grote problemen komen in de olie-productie, bv sterke onrusten, stakingen en misschien een oorlog in olieprioducerende gebieden als Venezuela, Nigeria en het midden-oosten..
Heel misschien zou het kunnen zijn dat de onlusten in het midden-oosten ook in Saoedie-Arabie toeslaan, maar tevens denk ik ook dat dan de amerikanen zich heel bewust 'terugtrekken' in het ondersteunen ervan en eerder juist de Saoedi's zouden helpen, omdat ook zij vooral voordeel hebben van 'rust' in het midden-oosten, altijd al een grond waarom ze zo graag dictatoren gesteund hebben en nooit zo dol waren op het steuenen van democratische bewegingen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

RM-rf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:11:
Wat 'bewijst' het dat jij vorig jaar 'voorspelt' zou hebben dat de benzineprijs 10 cent zou stijgen.. althans nu zegt dat je dat toen 'wist'...? (...)
Ik zeg juist dat ik vorig jaar zomer dacht dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen die het heeft gedaan. Gebaseerd op de groei van toen dacht ik dat, in het worst case scenario, de benzine juli dit jaar €1,60 zou kosten. Dat terwijl het er nu eerder naar uitziet dat het €1,80 gaat worden.

Wat ik dus probeer over te brengen is: Een worst case scenario is nu nog te positief, dus stel ik mijn worst case scenario's bij, dan kan het alleen maar meevallen (hoop ik dan ditmaal). Ik heb geen enkel bewijs dat het 2 euro wordt, ik speculeer alleen op de onrust in de Arabische wereld en in Afrika en Azië die nog wel even aan blijft houden. Ook zijn Westerse landen nu eindelijk steeds sneller en meer bezig om af te stappen van de olieverslaving, daar past een hoge olieprijs (voor consumenten) ook prima bij.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Wilf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:59:
LPG is iets anders dan aardgas. LPG is een bijproduct van aardolie, aardgas is een aparte brandstof die wij zelf (nog) produceren.
Weet ik, maar beiden zijn gekoppeld aan aardolie.
Ik verwacht voor het einde van het jaar een prijs van €2,00 per liter en eind volgend jaar €3,- tot €5,-. Nu hoor ik mensen denken "ja hoor, tuurlijk!" maar vorig jaar zomer had ik deze zomervakantie gepland met worst case scenario met een benzineprijs van €1,60. Kijk waar we nu zitten...
Dat verwacht ik niet, hoewel de keuze voor LPG dan wel steeds logischer wordt (of die moet ook als een malle stijgen).
2 euro gaan we vast halen, maar niet voor het einde van het jaar (de piek komt vlak voor de zomer). Benzine heeft vaste pieken en dalen: voor de zomer stijgt deze naar een piek om na de zomer weer te dalen. Vorig jaar is die daling echter uitgebleven en zitten we nu dus met hele hoge prijzen. Het is best denkbaar dat we straks (in juni) op €1,80/€1,85 zitten, maar ergens in de herfst weer op €1,65.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wilf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:18:
[...]

Wat ik dus probeer over te brengen is: Een worst case scenario is nu nog te positief, dus stel ik mijn worst case scenario's bij,
het spijt me, maar dan maak je gewoon een redenatie-fout... als de prijs op een gegeven moment meer stijgt dan je verwacht had betekent dat niet dat de prijs ook zomaar nógmaals dubbel zo hoog kan stijgen, 'omdat de prijs voorheen toch ook gestegen is'....

Prijzen kennen altijd een vorm van 'prijs-elasticiteit' ... stijgen prijzen in korte tijd enorm, is de kans juist groter dat ze ook weer kunnen gaan dalen, zeker als bv bepaalde factoren die leiden tot prijsstijgingen, weggenomen worden (bv zoals nu bepaalde onlusten).

In 2008 steeg de olieprijs tot $125, wat nog altijd een 15% hoger is dan nu, enkel daalde hij daarna ook weer tot $50, aan het einde van het jaar

Wikipedia: Prijselasticiteit

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

LPG wordt verhoudingsgewijs ook steeds duurder, dus dat is ook lang zo'n logische keuze niet meer. Toen ik nog op LPG reed was LPG €0,32 en benzine (95) €1,12. Dat is bijna een kwart goedkoper. Nu is LPG €0,69 en benzine (95) €1,61. Dat is net iets minder dan de helft...

@ RM-rf hierboven: Ik begrijp het systeem wel en ik beweer ook niet dat ik ook maar enige voorspellende gave heb maar het is voor jezelf goed om met een hogere prijs rekening te houden. Nu rijd ik al weinig eigen auto (ik heb een longboard voor de boodschappen etc. en voor mijn werk heb ik bedrijfsauto's van opdrachtgevers) maar mijn vakantie gaat wel met de auto, een auto die 1 op 5 rijdt. Dan is het rekening houden met hogere prijzen wel handig... Het zou mij nu in ieder geval niets verbazen dat we naar de €2,- gaan dit jaar en €3,- tot €5,- eind volgend jaar. Hierbij kijk ik niet naar prijssystemen en de monetaire ontwikkelingen maar alleen naar de ontwikkelingen in de olieproducerende landen en de groeiende economieën en vooral sociale onrusten over de gehele wereld die sterk aan het toenemen zijn, mede door de snel groeiende voedselprijzen. Het huidige economische systeem en de hoeveelheid mensen op aarde zijn onhoudbaar, dus prijsstijgingen zullen steeds harder gaan.

@ KillaZ hieronder: Ja, was aan de telefoon en had "een kwart van de benzineprijs" en "driekwart goedkoper" door elkaar gehaald tijdens het typen :>

[ Voor 75% gewijzigd door Wilf op 06-04-2011 10:43 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 16:49
Wilf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:35:
LPG wordt verhoudingsgewijs ook steeds duurder, dus dat is ook lang zo'n logische keuze niet meer. Toen ik nog op LPG reed was LPG €0,32 en benzine (95) €1,12. Dat is bijna een kwart goedkoper. Nu is LPG €0,69 en benzine (95) €1,61. Dat is net iets minder dan de helft...
[Mierenneuker] Dat is 3/4 goedkoper ;) [/mierenneuker]

K to the KillaZ

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Als je het relatief ziet wel, absoluut gezien is het verschil van 80 cent naar 92 cent (hier zelfs 96 cent) gegaan. En daar gaat het eigenlijk om.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De relatieve prijs is de omslagprijs dus is veel relevanter dan het absolute verschil.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-11 22:48

TwOkkie

Tweakin' Okkie

wildhagen schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:59:
Een moderne diesel schijnt, overall gezien iig, schoner te zijn dan een moderne benzineauto, volgens diverse onderzoeken.
Doe eens zo'n onderzoek dan? Liefst onafhankelijk, want ik wil het nou ook wel eens weten.
Bron: http://www.flitsservice.n...er-dan-diesel-t16658.html (maar is op het halve internet te vinden verder ).
Ah. Hier heeft iemand een nieuw type benzinemotor onderzocht en geconcludeerd dat die meer fijnstof van een bepaald (zeer klein) formaat uitstoot dan het traditonele type en ook meer dan een diesel. Conclusie: diesel is schoner dan benzine. Zo ken ik er nog wel een paar.

Volgens mij is de strekking van dit artikel: Pas op, die directe inspuiting van benzine levert meer fijnstof op dan indirecte inspuiting! Los dat probleem op voordat je die rommel op de markt brengt.
_JGC_ schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:59:
Blijkbaar is het om het even, anders zou onze overheid geen belastingvrije diesels op de weg toestaan. Als een moderne diesel echt zoveel slechter is dan een moderne benzine, zou onze overheid echt geen gratis wegenbelasting doen voor diesels die een paar gram minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzineauto's.
Helaas doet de overheid dat wel. Er wordt enkel en alleen naar de CO2 uitstoot gekeken en de beslissing om ook diesels dit voordeel te gunnen is IMHO een hele verkeerde. Een korting was tot daar aan toe geweest, maar men is even vergeten dat diesel ook al per liter een flinke korting krijgt. Waar ik met mijn Prius een korting krijg van 50 euro per maand ten opzichte van een even zware benzine-auto, krijgt een VW Polo Bluemotion een korting van 80 euro plus 35 cent per liter, terwijl in de praktijk slechts de CO2-uitstoot enigsins vergelijkbaar is. Het feit dat ik veel minder lawaai, fijnstof, NOx, en weet ik wat nog meer voor rommel uitstoot en het feit dat ik bij verkeersopstoppingen helemaal niks uitstoot wordt bestraft met een toeslag van 35 cent op de benzine.

Wat ik ook nog zuur vindt is dat de BPM-regeling een bonus kent van 1500 euro voor diesels die aan de Euro-6 norm voldoen. Maar als je CO2-waarde al vrijstelling geeft van BPM, waar moet die 1500 euro dan nog vanaf? Weg stimulans om wat aan de andere rommel te sleutelen. Met de hakken over de sloot op papier je CO2-norm halen is voldoende voor een enorme korting.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

wildhagen schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:35:
Is ook niet zo raar, het word steeds lastiger (en dus duurder) om olie te winnen, omdat de makkelijk te winnen olie zo'n beetje aan het opraken is.
Maar in de tussentijd wordt speculeren op olie nog wel steeds toegestaan.

edit: link fix'd

[ Voor 10% gewijzigd door Yoozer op 06-04-2011 11:35 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• MBV

MBV

Kan ik niet zien zonder registreren. Speculeren is iets dat je niet kan tegengaan, en in diverse markten is wel gebleken dat het hooguit een korte-termijn effect heeft op de prijs. Sterker nog: door speculatie wordt sneller de 'echte' prijs gehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 06-04-2011 13:11 ]

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Link is vervangen door iets wat wel werkt; het is toch de eerste post die boeit :) Pas je quote s.v.p. ook even aan, anders komen er nog 30 nieuwe posts over hoe die link niet werkt ;)
Speculeren is iets dat je niet kan tegengaan
Zeg je nu dat een regering niet de macht heeft om in de markt in te grijpen als de magische onzichtbare hand faalt als een vliegende baksteen? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Yoozer op 06-04-2011 11:37 ]

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

@ RM-rf hierboven: Ik begrijp het systeem wel en ik beweer ook niet dat ik ook maar enige voorspellende gave heb maar het is voor jezelf goed om met een hogere prijs rekening te houden.
Dat ontken ik ook niet, ik ontken ook niet dat verdere prijsstijgingen mogelijk zouden kunnen zijn, maar reageerde vooral op de indruk die je lijkt te hebben dat de ene prijsstijging opeens zou betekenen dat de prijs nóg verder zal gaan stijgen want 'hij is de afgelopen maanden ook flink gestegen'...

Bij prijsontwikkelingen is dat juist zeker _niet_ dat de ene prijsstijging ook verdere zomaar impliceert.
Anderszijds, zodra je bepaalde prognoses doet is die prognose zelf vaak minder interssant dan #waarmee' je die onderbouwt... op basis waarvan denk je bepaalde dingen?

natuurlijk zijn verdere benzineprijsstijgingen mogelijk, maar dan moet je ook bv stellen waarop je dat baseert... sterke economische groei? langer voortduren van bv het conflict in Libie (deels is dat mogelijk maar zelfs als er een pat-situatie ontstaat tussen Khadaffi en de rebellen zullen beide partijen juist olie willen gebruiken hun legers te financieren)..
Negatieve ontwikkelingen in Bahrein en 'overslaan van de conflicten naar saoedie-Arabie? (ook dat _is_ een mogelijkheid, alhoewel ook hier er domweg zoveel belangen zijn, juist ook in het westen die voor een snel einde van de onrusten pleit dat ook eventuele diplomatieke insteek van het etsen eerder daarop gericht zal zijn)
Ook bv de nasleep van de ramp in japan zal denk ik niet een blijvende invloed op de olieprijs hebben.

Verder zijn er natuurlijk onbekende factoren, die zich noh kúnnen ontwikkelen...
Maar overall denk ik juist dat veel factoren die nu de olieprijs opstuwen eerder zullen verdwijnen en zo een druk naar beneden geven...
Juist ook bv een effect dat een stijgende olieprijs veel 'beleggers' lokt die handelen met levercontracten en meer speculeren op de prijs geeft ook behoorlijk grote schommelingem dat zag je in 2008 ook, met een ruime halvering van de olieprijs van $125 naar $45-50 in 5 maanden

Als je bv 'prognoses' maakt is het altijd goed een zekere marge aan te houden, uit te gaan van een mogelijke verdere stijging, maar evenmin moet je dat te hoog gaan inschatten.

Als je stelt te verwachten 'dat de prijs wel effetjes naar €2,00 zou gaan nog dit jaar, ben ik wel reuze benieuw op basis van welke factoren je dat 'realistisch acht...

ikzelf kan me dat hooguit voorstellen als er ofwel een ploitselinge hyperinflatie van de euro optreed, Wat me zelfs in de meest worst-case gevallen van bv een uitenvallen van de eurozone niet reeel lijkt (sterker nog, darvan kan de euro zelf harder worden)
Of als de olieprijs doorstijgt met 40-50%, naar $175... wat nu $110 is, ondanks dat hij ook nu al relatief 'hoog' staat (wegens de onlusten in Libie en de nasleep van de tsunami en kernramp in japan) ... het deel dat de olieprijs uitmaakt van de werkelijke benzineprijs is relatief klein, dus je hebt een veel sterkere olieprijsstijging nodig, om een paar cent benzinestijging te realiseren (waarbij als autorijder natuurlijk ook die paar cent wel een beetje 'pijn' kan doen, dat merk je natuurlijkw eer sterker als je een volle tank afrekent.)

[ Voor 20% gewijzigd door RM-rf op 06-04-2011 12:19 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Wilf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:44:
De relatieve prijs is de omslagprijs dus is veel relevanter dan het absolute verschil.
Hoe bedoel je dat?
Want volgens mij is de absolute prijs belangrijker. In ieder geval voor mij. Een groter absoluut verschil zorgt ook in een groter absoluut verschil in prijs/km. Dus heb je met een minder km's al een omslagpunt.

Jouw bedragen (gecombineerd met die van mij): 0.32 en 1.12, tegen nu 0.665 en 1.625.
LPG rijdt 1:8, benzine 1:10, 1000km., betekent resp. €40, €112, €83.125, €162.5. Wegenbelasting €106 (LPG) en €74 (benzine).
Totaal dus: €146 en €186, tegen nu €189.125 en €236.50... Vroeger was dan LPG 40 euro goedkoper per maand, nu ruim €47.

• MBV

MBV

Yoozer schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:37:
Zeg je nu dat een regering niet de macht heeft om in de markt in te grijpen als de magische onzichtbare hand faalt als een vliegende baksteen? :P
Absoluut. Ik speculeer ook als ik mijn tank vandaag niet volgooi, omdat ik verwacht dat morgen de prijs lager is (of andersom). Bedrijven doen dat ook: koop ik vandaag of morgen olie in? Laat ik die olietanker wel of niet wachten voor de haven? Als je dat gaat verbieden wordt de speculatie hooguit onzichtbaar, of gaan bedrijven zich niet meer in Nederland vestigen.

@RM-rf: ik verwacht dat er nu een stop komt op nieuwe kerncentrales, en dat daardoor de vraag naar fossiele brandstoffen hoger wordt. Daardoor kan de olieprijs best gaan stijgen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MBV schreef op woensdag 06 april 2011 @ 13:18:
[...]
@RM-rf: ik verwacht dat er nu een stop komt op nieuwe kerncentrales, en dat daardoor de vraag naar fossiele brandstoffen hoger wordt. Daardoor kan de olieprijs best gaan stijgen.
Maar olie wordt nauwelijks gebruikt voor elektriciteitsopwekking. Het grootste deel neemt kolen in beslag, daarna komen gas, nucleair, hydro. Olie derivaten worden voornamelijk gebruikt voor de transport sector, kunststoffen, productie, proces industrie e.d..

De stop van nucleair heeft weinig gevolgen voor de olieprijs denk ik, wel voor de kolen- en gasprijzen.

En dan nog? We moeten gewoon inzetten op duurzame energie technieken als zonne energie, smart grids en smart-grid aware aparaten, een policy/technologisch framework waarin energieprijzen door iedereen van seconde tot seconde verhandelt kunnen worden, zodat vraag en aanbod een equilibrium vind. Iedereen altijd zeuren over de intermittency van duurzame technieken; de oplossingen zijn er allang, nu nog de wil.

Je wasdroger instellen op een bepaald energie-regime (max-economy bijvoorbeeld), die bepaald via algoritmes, trends en actuale energieprijzen (die weer gebasseerd zijn op vraag/aanbod) het beste moment om de wasbeurt aan te zetten. Of wat dacht je van een plug-in hybride, maximaal laden wanneer het goedkoopst is?

Het ontbreekt de mens aan out-of-the-box thinking en ze zijn bang voor verandering. Des te eerder de olieprijs omhoog gaat, des te meer we nog kunnen doen voordat het echt te laat is.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MBV schreef op woensdag 06 april 2011 @ 13:18:
[...]

dat zijn héle lange-termijns-verwachtingen die geen enkel structureel verschil uitmaakt op de olievraag in de komende vijf jaar.
en zelfs op de langere termijn kun je afvragen of de publieke opinie direkt na een ramp nu wérkelijk zoveel invloed heeft.. evengoed is er een kans dat bepaalde besluiten nu over 6 maanden weer niet stilletjes 'aangepast' worden, of domweg bepalde besluiten hooguit 'uitgesteld'.

[ Voor 24% gewijzigd door RM-rf op 06-04-2011 13:43 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Olieprijzen evenaren nu het record uit 2008:
De prijs van een vat olie loopt gestaag op, onder meer als gevolg van de aanhoudende onrust in Libië. Vrijdag kostte een vat ruwe Amerikaanse olie 111,16 dollar. Dat is 0,8 procent hoger dan een dag eerder.

De prijs van een vat Brent is met 123,49 dollar, een toename van 0,7 procent, hard op weg naar de 125 dollar.

Voor Brent moet nu evenveel betaald worden als in augustus 2008. Een vat ruwe Amerikaanse is net zo duur als in september 2008, vlak voordat de economische crisis toesloeg.

Door de oplopende prijzen van olie maar ook van goud en voedsel, loopt de angst voor inflatie op. Dat zou het herstel van de economie niet ten goede komen.
nu.nl

Gevolg is dus ook een hogere benzine- en dieselprijs:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9zTVlmo4gYAqgkjTA0vdBdJG/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• !null
Zeg, waren een paar jaar terug de vaten geen $168 per stuk? En toen zaten we ook op dit bedrag, of zelfs iets lager. Waar ligt dat dan aan?

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

http://www.gelderlander.n...dt-16-procent-duurder.ece
NIJMEGEN - De energienota gaat vanaf juli flink omhoog. Gas wordt 16 procent duurder en stroom 4 procent. Dat verwacht Nuon. De definitieve tarieven worden in juni bekend gemaakt. Commercieel directeur Eric Roddenhof van Nuon schrijft de prijsstijging vooral toe aan de opgelopen prijzen van gas, kolen en olie op de wereldmarkt, door de aantrekkende economie.

De effecten van de crisis in Libië en de aardbeving in Japan op de energienota zijn vooralsnog beperkt, aldus Roddenhof. Nuon is het eerste energiebedrijf dat een concrete verwachting uitspreekt over de nieuwe energietarieven. Essent vindt het nog te vroeg daarvoor.
Vreemd. Er is ons altijd verteld dat de prijzen pas veel later worden doorberekend omdat energie al op langere termijn is ingekocht. Echter in dit stuk word gesproken dat de gebeurtenissen in Japan/Libie beperkt zijn... Maar worden dus wel meegenomen...

• !null
De snelheid waarmee prijsveranderingen worden doorberekend hangt af van de richting van de prijsverandering :P Dat is overal zo.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

!null schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:32:
De snelheid waarmee prijsveranderingen worden doorberekend hangt af van de richting van de prijsverandering :P Dat is overal zo.
Ja maar dan moeten ze niet gaan lopen lullen dat het normaal wel even gaat duren. Prijsverlaging laat op zich wachten als het allemaal goedkoper word. Verhoging kan vaak zomaar ineens bijna meteen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ManiacsHouse schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:13:
[...]

Ja maar dan moeten ze niet gaan lopen lullen dat het normaal wel even gaat duren. Prijsverlaging laat op zich wachten als het allemaal goedkoper word. Verhoging kan vaak zomaar ineens bijna meteen.
Er is al vaker aangetoond dat dat niet zo is, het gaat over het algemeen redelijk gelijk op:

Afbeeldingslocatie: http://temp.theglasseye.nl/got/benzine_olie_2010w14.png

Zoals je ziet, daalt de benzineprijs dus soms zelfs sneller dan de olieprijs!

Virussen? Scan ze hier!

• MBV

MBV

!null schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:41:
Zeg, waren een paar jaar terug de vaten geen $168 per stuk? En toen zaten we ook op dit bedrag, of zelfs iets lager. Waar ligt dat dan aan?
Heb je ook naar de dollarkoers gekeken?

• Hari-Bo
  • Laatst online: 22:43
Blij dat ik maar 5% Diesel nodig heb PPO FTW! :D

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Hier in de buurt is alles voor Euro95 alweer een tijdje €1,619/l of meer. We rijden tegenwoordig dus maar even 5 minuten naar Duitsland, daar is het bij de eerste de beste pomp die je tegenkomt €1,579/l, en als je wat verder doorrijdt kom je wel op de €1,529/l.
Combineer dat met boodschappen en je bent een stuk goedkoper uit. Bovendien is het een leuk stuk om te rijden, dat helpt ook wel mee :P

Nee, merp!

• WiLLoW_TieN
Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:34:
PPO rulesz... :+

[ Voor 7% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 08-04-2011 11:57 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:34:
Totdat je gesnapt wordt: 5 Euro per liter tankinhoud boete + iets van 300nogwat Euro aan reguliere boete. Plus dat je ook nog eens vervolgd gaat worden ivm belastingontduiking. :P

Overigens is zonnebloemolie en dat soort kul niet eens heel veel goedkoper dan diesel: bij de meeste pompen betaal je nu ca 1.36 voor diesel terwijl zonnebloemolie dat ook kost (of iets meer zelfs) per liter. :P

Rijden op afgedankt frituurvet etc is wel goedkoop maar dan heb je helemaal snel een boete aan je fiets hangen. :+ Dat ruik je enorm goed namelijk. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Bart-Willem op 08-04-2011 12:10 ]

Volvotips.com

• Hari-Bo
Jij hebt me het licht weer laten zien. :P
Bart-Willem schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:09:
[...]

Totdat je gesnapt wordt: 5 Euro per liter tankinhoud boete + iets van 300nogwat Euro aan reguliere boete. Plus dat je ook nog eens vervolgd gaat worden ivm belastingontduiking. :P

Overigens is zonnebloemolie en dat soort kul niet eens heel veel goedkoper dan diesel: bij de meeste pompen betaal je nu ca 1.36 voor diesel terwijl zonnebloemolie dat ook kost (of iets meer zelfs) per liter. :P
Volledige kolder waar ik op rij is per definitie NIET strafbaar wat ook enige keren al herhaald is in dit topic, omdat er simpelweg geen wetgeving is voor PPO. http://www.ppo.nu/forum/f46/

En ik rij niet op zonnebloem olie maar op PPO en zit dik onder de euro, dus het is wel degelijk goedkoper. :)

Plus het feit dat ik enorm groen bezig ben op deze manier. :+

[ Voor 77% gewijzigd door Hari-Bo op 08-04-2011 12:18 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Hari-Bo
dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Hari-Bo op 08-04-2011 12:12 ]

• WiLLoW_TieN
Bart-Willem schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:09:
[...]

Rijden op afgedankt frituurvet etc is wel goedkoop maar dan heb je helemaal snel een boete aan je fiets hangen. :+ Dat ruik je enorm goed namelijk. :X
Helaas kan ik mijn MB ( W210 ) CDI geen PPO stoken anders wist ik het wel...

• !null
Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:10:
Dat zou ik niet zeggen. Iedere biobrandstof die geen afvalstof ergens van is is nou niet bepaald 'groen'.

• Hari-Bo
!null schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:08:
[...]

Dat zou ik niet zeggen. Iedere biobrandstof die geen afvalstof ergens van is is nou niet bepaald 'groen'.
Maar ik hergebruik het ipv afvoeren en klaar, dus groen zeker en minder roet uitstoot.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:10:
[...]

Jij hebt me het licht weer laten zien. :P

[...]

Volledige kolder waar ik op rij is per definitie NIET strafbaar wat ook enige keren al herhaald is in dit topic, omdat er simpelweg geen wetgeving is voor PPO. http://www.ppo.nu/forum/f46/

En ik rij niet op zonnebloem olie maar op PPO en zit dik onder de euro, dus het is wel degelijk goedkoper. :)

Niet dus: ik heb het aan 2 vrienden van me nagevraagd die beiden politie-agent zijn, en het is gewoon strafbaar om het simpele teit dat je brandstof voor een voertuig gebruikt waarover géén accijns betaald is. Dat laatste maakt het dus strafbaar. Hetzelfde geldt voor landbouw-diesel (rode diesel) die gebruikt wordt. Hier in regio Eindhoven wordt er vaak zat op gecontroleerd (omdat we redelijk dichtbij de grens zitten) dmv fuiken waarbij de politie een monster neemt van de brandstof.

Officieel gezien zou je elke keer dat je PPO gebruikt accijns-aangifte moeten doen. Doe je dat niet, dan ben je gewoon strafbaar (of je moet aan kunnen tonen dat je PPO in Duitsland getankt hebt, waar het legaal is en gewoon via tankstations verkocht wordt, dat is echter koolzaadolie en geen afgedankt frituurvet). Aangezien de meeste PPO-rijders knakenrijders zijn die er een sport van maken zo goedkoop mogelijk te rijden zal het gros wel lekker illegaal bezig zijn en geen aangifte doen. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Bart-Willem op 08-04-2011 13:30 ]

Volvotips.com

• !null
Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:10:
[...]

Maar ik hergebruik het ipv afvoeren en klaar, dus groen zeker en minder roet uitstoot.
Wat bedoel je met hergebruiken? Oud frituurvet hergebruik je en dat is mooi. Maar PPO is brandstof welke puur verbouwd wordt om vervolgens in een motor te verbranden. Dat scheelt misschien uiteindelijk ook wel wat in CO2 uitstoot (hoeveel is nog maar de vraag), maar er is in ieder geval land voor nodig.
Of daar wordt nieuw land voor gebruikt (weg bos en natuur wat er stond, soms zelf afgebrand) of land wat anders voor voedsel productie werd gebruikt, wat nou ook niet echt bepaald een ideaal verhaal is.

Dat is het grote verschil met biobrandstoffen uit afval (frituurvet, koeiestront etc) en biobrandstoffen rechtstreeks van het land waarop het voor dat doel verbouwd wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 08-04-2011 13:36 ]

• Hari-Bo
Bart-Willem schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:26:
[...]

Niet dus: ik heb het aan 2 vrienden van me nagevraagd die beiden politie-agent zijn, en het is gewoon strafbaar om het simpele teit dat je brandstof voor een voertuig gebruikt waarover géén accijns betaald is. Dat laatste maakt het dus strafbaar. Hetzelfde geldt voor landbouw-diesel (rode diesel) die gebruikt wordt. Hier in regio Eindhoven wordt er vaak zat op gecontroleerd (omdat we redelijk dichtbij de grens zitten) dmv fuiken waarbij de politie een monster neemt van de brandstof.

Officieel gezien zou je elke keer dat je PPO gebruikt accijns-aangifte moeten doen. Doe je dat niet, dan ben je gewoon strafbaar (of je moet aan kunnen tonen dat je PPO in Duitsland getankt hebt, waar het legaal is en gewoon via tankstations verkocht wordt, dat is echter koolzaadolie en geen afgedankt frituurvet). Aangezien de meeste PPO-rijders knakenrijders zijn die er een sport van maken zo goedkoop mogelijk te rijden zal het gros wel lekker illegaal bezig zijn en geen aangifte doen. :+
Het is al enkele keren voorgekomen en er is geen boete oid op gekomen, omdat er geen beleid over is, want PPO of whatever valt niet onder de zelfde noemer als rode Diesel. Maar het wel/niet spel heeft geen nut, want bij de overheid is er zelfs geen duidelijk beleid over.

Plus het feit dat ik het belachelijk vind dat de Nederlandse staat niet kijkt naar dit soort oplossing want onze Duitse buren en Amerika is hier wel serieus mee bezig ipv doorgaan op de fossiele brandstoffen.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 16:51

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Morgen gaat de LAP weer omhoog, BP LAP 09-04-2011 +1,40 voor Benzine en +1,00 voor Diesel.

https://untappd.com/user/OzzBier

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat is alleen voor BP zo te zien? Overigens kan je beter de term "GLA" gebruiken, die is denk ik wat bekender ;)

Wel weer een aardige stijging, Euro95 zit dan bijna op 1.75 euro :)

Virussen? Scan ze hier!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 16:51

OzzieMann

PSN: OzzieMann

'Tot nu toe heb ik alleen BP binnen. Nog geen andere gezien maar die zullen nog wel volgen denk.

LAP is wat minder gebruikt inderdaad = Landelijk Advies Pompprijzen.

[ Voor 27% gewijzigd door OzzieMann op 08-04-2011 13:42 ]

https://untappd.com/user/OzzBier

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:37:
[...]

Het is al enkele keren voorgekomen en er is geen boete oid op gekomen, omdat er geen beleid over is, want PPO of whatever valt niet onder de zelfde noemer als rode Diesel. Maar het wel/niet spel heeft geen nut, want bij de overheid is er zelfs geen duidelijk beleid over.

Plus het feit dat ik het belachelijk vind dat de Nederlandse staat niet kijkt naar dit soort oplossing want onze Duitse buren en Amerika is hier wel serieus mee bezig ipv doorgaan op de fossiele brandstoffen.
Het is anders wel al een paar keer voorgekomen: men zoekt de gegevens op van de auto en kijkt wat de tankinhoud is. Dat aantal liters x ca 5 Euro + een vast bedrag van 300nogwat Euro.

Het valt namelijk onder belastingontduiking als je geen accijnsaangifte doet. ;) Dus neem het risico niet en betaal gewoon netjes 39 cent (oid) aan accijns per liter, dan weet je namelijk zeker dat het goed is. :P

Het is geen rode diesel, maar voor de wet is het allebei een brandstof waarover geen accijns geheven wordt en worden dus beiden even zwaar beboet. :P

Dat PPO wel eens bij pompen aangeboden mag worden ben ik wel met je eens, hetzelfde geldt voor aardgas. Duitsland loopt echt mijlenver voor wat dat betreft. :X Het heeft gewoon een simpele reden dat 't in NL nog niet zover is: de overheid zal er te weinig op verdienen. ;) Vandaar dat ze 't in de kiem smoren door flinke boetes als je zelf gaat lopen hobbyen en geen aangifte doet. :X

Volvotips.com

• Hari-Bo
Bart-Willem schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:00:
[...]

Dat PPO wel eens bij pompen aangeboden mag worden ben ik wel met je eens, hetzelfde geldt voor aardgas. Duitsland loopt echt mijlenver voor wat dat betreft. :X Het heeft gewoon een simpele reden dat 't in NL nog niet zover is: de overheid zal er te weinig op verdienen. ;) Vandaar dat ze 't in de kiem smoren door flinke boetes als je zelf gaat lopen hobbyen en geen aangifte doet. :X
Dan zijn we het daar tenminste over eens. PPO heeft opzich echt wel toekomst mits steun van de overheid.

• !null
Maar zijn jullie het dan niet met me eens dat we alleen op biobrandstoffen zouden moeten rijden die ergens afval van zijn, of niet zo veel ruimte en moeite kosten om te verbouwen?
Ik vind het maar een slechte ontwikkeling. Ok leuk, een alternatief voor stijgende brandstofprijzen. En dan stijgen de voedselprijzen. Plus, het groene effect valt zwaar te betwijfelen.

Het enige wat ik wel een optie vind is algenolie. Dat heeft niet erg veel oppervlakte nodig om te groeien en kan vrijwel overal gedaan worden.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Volledig mee eens: er is gigantisch veel hectare nodig om maar relatief weinig liters bruikbare brandstof uit te halen. :X Franse boeren zullen er wellicht om staan te springen want die ruiken weer kans voor een prima inkomen. :')

Als men wereldwijd op PPO zou gaan rijden zullen de voedselprijzen flink gaan stijgen. :X

Volvotips.com

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

nickvanozzie schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:41:
'Tot nu toe heb ik alleen BP binnen. Nog geen andere gezien maar die zullen nog wel volgen denk.
GLA-stijging vandaag is iets minder dan die 1 cent van BP geworden, namelijk 0.7 cent:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XlLLtIQiXKtFT9uLTnTwY1sZ/full.jpg

Wel weer een aardig prijsje dus.

Virussen? Scan ze hier!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor mij was het ook even schrikken :p al was hij ook wel erg leeg, er ging 35,2 liter in op de automatische afslag en volgens de specs is het een 40 liter tank. Dus ik had er nog wel een paar liter bij kunnen proppen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

!null schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:36:
Maar zijn jullie het dan niet met me eens dat we alleen op biobrandstoffen zouden moeten rijden die ergens afval van zijn, of niet zo veel ruimte en moeite kosten om te verbouwen?
Collectief over op electriciteit, want da's volstrekt agnostisch over waar 't vandaan komt, in plaats van allerhande vloeistofjes die weer overal naartoe gebracht moeten worden met alle ellende van dien. Hoe lang duurt het eerdat je genoeg pompstations over de lijn hebt getrokken? Als er tegen die tijd dan niet al lang weer iets anders is verzonnen.

Dan maar meer stilstaan om de accu op te laden. Dan maar minder sexy auto's. Dan maar 3 seconden langer om naar de honderd te gaan - niemand had gezegd dat 't altijd feest zou blijven.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Yoozer schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:46:
[...]
Dan maar meer stilstaan om de accu op te laden.
Dat zou voor de deur op een parkeerplek kunnen als terwijl je de auto niet nodig hebt. Auto's met brandstofmotor moet je altijd nog naar de pomp rijden voor nieuwe energie. Voor woon-werk verkeer niet meer langs de pomp moeten en onderweg geen rumoerige motor meer, dat lijkt me wel wat.

Als die auto dan een actiradius heeft van 150 a 200km bij 130km/u bij 4bft tegenwind, om wat reserve te hebben, zou ik wel een elektrische auto willen :) Al zou het dan een lease-wagen moeten zijn want een zelf een nieuwe aanschaffen van tig-duizend euro zit er niet in ;)
Voorlopig dus gewoon nog regelmatig naar de pomp om diesel te tanken :/

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

bite schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:18:
[...]

Als die auto dan een actiradius heeft van 150 a 200km bij 130km/u bij 4bft tegenwind, om wat reserve te hebben, zou ik wel een elektrische auto willen :) Al zou het dan een lease-wagen moeten zijn want een zelf een nieuwe aanschaffen van tig-duizend euro zit er niet in ;)
Alstublieft: Wikipedia: Nissan Leaf

Voldoet aan al jouw genoemde specificaties.

Virussen? Scan ze hier!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
wildhagen schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:26:
[...]

Alstublieft: Wikipedia: Nissan Leaf

Voldoet aan al jouw genoemde specificaties.
Hopen dat die dingen goed gaan verkopen dan, zodat er over een paar jaar een 2e-handsmarkt is. Ik heb geen 35.000 euro liggen voor zo'n nieuwe voiture. :P
Terwijl ik wel heel veel interesse heb in elektrisch rijden. Zou voor mij perfect zijn, die paar Km per jaar...

• RemcoDelft
Hari-Bo schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:37:
[...]
De EU verplicht de lidstaten allang om biobrandstof bij te mengen, ondanks dat dit nauwelijks milieuwinst levert, of soms zelfs negatieve milieuwinst geeft. Nog afgezien van het feit dat Nederland veel te klein is om ook maar een zinnig percentage van de benodigde energie uit plantjes te kunnen halen.
Pagina: 1 ... 60 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.