dat is idd de gedachte erachter om BTW degressief te noemen...
enkel, geld oppotten is nooit een 'permanente' methode om over je geld géén BTW te betalen
De rijkere mag in die argumentatie dat gespaarde bedrag nooit uitgeven en er niks mee aanschaffen, om er geen btw over te betalen (BTW-vrije zones buiten beschouwing gelaten, maar ook daarvan is het enkel toegestaan goederen te importeren binnen een bepaalde direkte 'consumptie-hoeveelheid').
Ik heb eerder btw een 'eerlijke' belasting genoemd juist vanwege zn eenvoud en doordat het een heel simpele vorm is 'consumptie zélf te belasten... je betaald dus belasting over het geld dat je besteed.
offtopic:
Armen kunnen hierdoor ook makkelijker besparen door domweg minder uit te geven, goedkopere of juist duurzame producten te kopen (wat een enorme promotie is voor duurzaamheid, ook bv reparaties zouden juist goedkoper worden toc v 'nieuw-aanschaf').
Zeker als bv een overheid kiest meer inkomsten te verdienen dmv BTW en hiermee bespaart op de belasting op arbeidsloon zou bv arbeid veel goedkoper kunnen worden... arbeid is juist momenteel verschrikkelijk duur, ook doordat zo'n zwaar belastingtarief over geheven wordt over het inkomen dat mensen eruit behalen.
door meer belasting op consumptie te heffen en minder op arbeidsinkomen zou je ook en andere maatschappij scheppen, waarin misschien minder streven is naar 'consumptie' en de hang continue te besparen op arbeid minder noodzakelijk is
Verder vrees ik dat de discussie over BTW weinig meer te maken heeft met benzineprijzen
Hooguit misschien goed om nogmaals te benadrukken dat BTW geen benzineacijns is en geen specifieke belasting die benzine duurder maakt tov andere producten
offtopic:
@MBV hieronder: lees je eigen post nog eens na, en dan vooral dat bijzinnetje
".. en dan pas uitgeven." en probeer dan je af te vragen of die persoon nu het betalen van belasting heeft kunnen ontwijken en geen btw heeft betaald over het geld dat hij gespaard heeft en aps later uitgegeven...

.. ik hoop dat je inziet dat je daar ergens een denk-foutje maakt als je stelt dat er dan dus geen btw betaald wordt, als iemand zn geld opspaart.. vroeger of later, nl. zodra hij zn geld uitgeeft betaal je dat dus wél
[
Voor 47% gewijzigd door
RM-rf op 11-03-2011 14:07
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen