Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 56 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.751 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

backupdevice schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:31:
Ben nieuwsgierig wat er gaat gebeuren als er over 10 jaar al die batterij packs van de hybrides op de sloop komen.
Dan komen ze in het recycleprogramma, en worden de metalen hergebruikt. Met name litium is interessant omdat daar een nogal eindige voorraad van is en beperkt geologisch gedistribueerd.

Perfect spul om mooi te recyclen.
Als je een hybride rijdt, doe je dat nu voor het milieu, maar voor je centen. Wil je zuinig rijden en goed voor het milieu zijn, rij dan een 3 cilinder diesel.
Dat doe je inderdaad nu voor het milieu, maar dat bedoelde je vast niet met die zin.

Mensen denken alleen maar in de 'economische' maat liters die ze aan de pomp zien verschijnen, maar niet in het betere kg, of nog betere mol. Als je minder liter per km verbruikt is dat automatisch beter, dat het een andere brandstof is ontgaat ze blijkbaar compleet 8)7

Een diesel stoot meer roet uit, meer Nox. Eigenlijk meer van alles dat schadelijk is voor de mens, waar 1000en mensen aan doodgaan elk jaar. Dan heb ik het dus niet over CO2, want dat is niet schadelijk voor de mens en het milieu.

Diesel is voor tractoren en vrachtwagens.

Wil je zuinig en goed zijn voor het milieu? Rijd dan een klein autootje op gas of benzine, of als je wat luxer wilt een benzine hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Diesel is voor tractoren en vrachtwagens.
Ja, en op gas kook je, en benzine is voor brommers.

Zullen we nu alle vooroordelen lekker in de kast laten liggen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38

YellowCube

Wait...what?

je kunt het ook anders zien dan een vooroordeel.
Diesel was ooit wel bedoeld voor vrachtwagens. De reden dat diesel goedkoop gemaakt om de transportsector een voordeel te geven.
Echter, de dieselmotoren in auto's werden beter, diesel is goedkoper en mensen gingen massaal dieselen. Zelfde principe als bij hybrides, het levert een voordeel op.

Daarnaast, in de VS zie je nauwelijks personenvoertuigen op diesel. Omdat het voor vrachtwagens en andere zware meuk bedoeld is. Er zijn, zo wordt wel eens gezegd, nauwelijks US autofabrikanten die goede diesels maken, dat moet allemaal bij bijv. Cummings vandaan komen. (die normaal zware diesels voor vrachtauto's en schepen bouwen)
In Japan idem. Toyota is bijv. pas een jaar of 10 geleden serieus in de personenauto's op diesel gestapt met hun D4D motoren.

Wat dat betreft heeft Bartjuh best een punt, het alleen maar net hoe je het wil lezen.
:)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dion_b schreef op maandag 28 februari 2011 @ 16:14:
[...]

Correctie, zo'n ding is uitermate interessant als je zelf goed kunt sleutelen, maar geen toegang hebt tot geavanceerde elektronica zoals moderne bakken nodig hebben. Daarnaast kunnen die wagens mits goed onderhouden tonnen op tonnen door blijven rijden, dus als je eenmaal zo'n ding importeert als je 65+ bent, ben je er de rest van je leven mee zoet.

En misschien nog belangrijker: die dingen zijn underpowered en niet bijzonder zuinig, maar wel totaal overengineerd, waardoor ze goed overweg kunnen met kwalitatief laagwaardig brandstof. Hier geen issuetenzij je op frietvet wilt rijden, wat idd met zo'n bak ook prima gaat, ergens over de Atlasgebergte des te meer.

M'n benedenbuurman (uiteraard Marokkaan) heeft zojuist z'n tweede 190D gekocht. Waarom een tweede? Omdat de eerste uit 1987 was en de tweede uit 1985. En aangezien hij voorlopig nog in NL blijft scheelt dat enorm veel wegenbelasting. De 1987-bak gaat linea recta naar een familielid in Marokko :z

Edit:
Zo kansloos onzuinig zijn die dingen trouwens niet. Een 190D 2L 4-bak doet 1:15.2, de 2.5L 5-bak doet 1:14.1. Dat is uiteraard een stuk meer dan een actuele E220 CDI (die 1:19.2 doet), maar het is wel zuiniger dan verreweg de meeste andere auto's van vergelijkbaar formaat en prijsklasse. De brandstofkosten per km van mijn motor zijn gelijk aan zo'n 190D 8)7
Ik rij zelf ook een oldtimer-diesel, en ik kan me niet helemaal bevinden in je conclusies:
- de electronica ontbreekt inderdaad, echter zit je wel vaak met speciaal gereedschap te kijken waar vaak niet (meer) aan te komen is: veel oude diesels hebben nog 2 distributieriemen die speciaal gereedschap vereisen om het ding goed op tijd te zetten. De meeste garages hebben dat gereedschap niet eens meer (in mijn geval zou ik met mijn Volvo oldtimer-diesel naar een VW-garage moeten, met de hoop dat zij het gereedschap hebben);
- oude diesels zijn juist minder geschikt voor de moderne diesel. Diesel van nu is zwavelarm en heeft meer bio-brandstof in zich. De smering van de brandstofpomp bij oude diesels gebeurt door middel van de diesel. Helaas smeert moderne diesel te weinig, met als gevolg dat dit een nadelige invloed heeft op de brandstofpomp van een oude diesel. Ook lopen de motoren er hoorbaar minder op (een goed alternatief is een add-on van Millers, die ervoor zorgt dat een brandstofpomp weer voldoende smering heeft).
- Oude diesels kunnen inderdaad op sla-olie en oud frietvet lopen. Geldt alleen wel dat de motor al goed op temperatuur moet zijn en het spul ten alle tijden vloeibaar moet zijn. Bovendien moet je het aanmengen. Dat deze alternatieve brandstoffen wel nadelige invloeden hebben op pomp, leidingen en brandstoftank behoeft geen verdere uitleg. ;)

Neemt niet weg dat het heerlijk rijdt, alleen traag en het stinkt bij koude motor. :X

Het zelf sleutelen en de simpele techniek is wel het grote voordeel, en het rijdt inderdaad goedkoop (mijn diesel automaat rijdt 1 op 12) maar het sleutelen etc is wel iets wat je vaak moet doen. En iedere 7500km de olie verwisselen. Vergeet je dat bij een oude diesel, dan is het heel gauw afgelopen met zo'n blok en krijg je dus zo'n vies stinkend rokend ding. :X En veel diesel-oldtimerrijders zijn van die knakenrijders die er weinig aan doen omdat ze "lekker goedkoop willen rijden!" :/

[ Voor 6% gewijzigd door Bart-Willem op 28-02-2011 20:42 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bart-Willem schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:38:
[...]

Ik rij zelf ook een oldtimer-diesel, en ik kan me niet helemaal bevinden in je conclusies:
- de electronica ontbreekt inderdaad, echter zit je wel vaak met speciaal gereedschap te kijken waar vaak niet (meer) aan te komen is: veel oude diesels hebben nog 2 distributieriemen die speciaal gereedschap vereisen om het ding goed op tijd te zetten. De meeste garages hebben dat gereedschap niet eens meer (in mijn geval zou ik met mijn Volvo oldtimer-diesel naar een VW-garage moeten, met de hoop dat zij het gereedschap hebben);
Zo'n 190D zou ik nog geen oldtimer noemen, sterker nog, de voorgangers (200/240/300D) ook nog niet. Daar komt bij dat er zo idioot veel van die dingen op de weg zijn (hier en in MA/TR) dat de gereedschap echt wel voorhanden is. Zo heeft de OM616 uit de 240D een (dubbele) distributieketting ipv een riem.
- oude diesels zijn juist minder geschikt voor de moderne diesel. Diesel van nu is zwavelarm en heeft meer bio-brandstof in zich. De smering van de brandstofpomp bij oude diesels gebeurt door middel van de diesel. Helaas smeert moderne diesel te weinig, met als gevolg dat dit een nadelige invloed heeft op de brandstofpomp van een oude diesel. Ook lopen de motoren er hoorbaar minder op (een goed alternatief is een add-on van Millers, die ervoor zorgt dat een brandstofpomp weer voldoende smering heeft).
"Moderne" diesel tank je hier in NL, maar in Afrika, ook in Marokko, is de diesel nogal ouderwets, sterker nog, je hebt vaak meerdere smaken aan de pomp met verschillende zwavelgehaltes.
- Oude diesels kunnen inderdaad op sla-olie en oud frietvet lopen. Geldt alleen wel dat de motor al goed op temperatuur moet zijn en het spul ten alle tijden vloeibaar moet zijn. Bovendien moet je het aanmengen. Dat deze alternatieve brandstoffen wel nadelige invloeden hebben op pomp, leidingen en brandstoftank behoeft geen verdere uitleg. ;)
Klopt ten dele. Je brandstofpomp moet ermee overweg kunnen, maar juist daar geldt dat de oudere vaak beter overweg kunnen met stroperigere brandstof. Aanmengen hoeft niet eens als je een dual-system gebruikt waarbij je de motor warm laat lopen op diesel en vervolgens als het heet is overschakelt op slaolie.
Neemt niet weg dat het heerlijk rijdt, alleen traag en het stinkt bij koude motor. :X
:P
Het zelf sleutelen en de simpele techniek is wel het grote voordeel, en het rijdt inderdaad goedkoop (mijn diesel automaat rijdt 1 op 12) maar het sleutelen etc is wel iets wat je vaak moet doen.
Dat is sowieso iets dat ik me aan moet leren. Maar goed, heb een 21-jaar oude motor staan met gebroken cardan, dat op orde helpen gaat een eind de goede kant op ;)
En iedere 7500km de olie verwisselen. Vergeet je dat bij een oude diesel, dan is het heel gauw afgelopen met zo'n blok en krijg je dus zo'n vies stinkend rokend ding. :X En veel diesel-oldtimerrijders zijn van die knakenrijders die er weinig aan doen omdat ze "lekker goedkoop willen rijden!" :/
Ik vraag me af of modernere bakken zoveel beter overweg kunnen met gebrekkig onderhoud. Die 7.5k is trouwens wel erg krap, ik vraag me af of dat voor alle gevallen opgaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
dion_b schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:15:
[...]
Diesel kost EUR 1096/jaar aan belastingen en slurpt bij 20k 1000l diesel, wat dus EUR 1300 kost. Totaal EUR 2396.

Benzine kost EUR 516/jaar aan belastingen en slurpt bij 20k 1333.3l benzine, wat dus EUR 2133 kost. Totaal is hier EUR 2649

Benzine is in deze rekensom aanzienlijk duurder dan diesel op 20k, sterker nog, bij zo'n 16.5k km zijn ze even duur :o

Dus ja, dit kun je idd vrij makkelijk uitrekenen, maar dan moet je het ook doen :+
Probleem is dat de BPM bij een nieuwe diesel gigantisch is vergeleken met hetzelfde karretje met benzineblok. Je wordt niet alleen maandelijks genaaid met diesel, maar meteen bij aanschaf ook al.

Bij een nieuwe auto ligt het omslagpunt eerder bij 35-40K. Voor tweedehandsjes heeft de eerste eigenaar je te hoge BPM al betaald en ligt het omslagpunt idd rond de 20K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Ik ga sowieso prive geen nieuwe auto kopen. Dus diesel is idd misschien wel interessant. Ik zat al een beetje te kijken naar een 120d high executive.
Dan maar even uitrekenen wat het verschil is tussen een 1.4tsi en een 120d of 2.0tdi.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dion_b schreef op maandag 28 februari 2011 @ 21:06:
[...]

Zo'n 190D zou ik nog geen oldtimer noemen, sterker nog, de voorgangers (200/240/300D) ook nog niet. Daar komt bij dat er zo idioot veel van die dingen op de weg zijn (hier en in MA/TR) dat de gereedschap echt wel voorhanden is. Zo heeft de OM616 uit de 240D een (dubbele) distributieketting ipv een riem.

[...]

"Moderne" diesel tank je hier in NL, maar in Afrika, ook in Marokko, is de diesel nogal ouderwets, sterker nog, je hebt vaak meerdere smaken aan de pomp met verschillende zwavelgehaltes.

[...]

Klopt ten dele. Je brandstofpomp moet ermee overweg kunnen, maar juist daar geldt dat de oudere vaak beter overweg kunnen met stroperigere brandstof. Aanmengen hoeft niet eens als je een dual-system gebruikt waarbij je de motor warm laat lopen op diesel en vervolgens als het heet is overschakelt op slaolie.

[...]

:P

[...]

Dat is sowieso iets dat ik me aan moet leren. Maar goed, heb een 21-jaar oude motor staan met gebroken cardan, dat op orde helpen gaat een eind de goede kant op ;)

[...]

Ik vraag me af of modernere bakken zoveel beter overweg kunnen met gebrekkig onderhoud. Die 7.5k is trouwens wel erg krap, ik vraag me af of dat voor alle gevallen opgaat.
Ik werk bij een oldtimergarage en leveren ook alle onderdelen nieuw. :P Geloof me: dat gereedschap is verdomd lastig. :X En dan te bedenken dat mijn dieselblok ook in alle VW LT-busjes ligt. :X De VW-pompen kunnen niet echt goed tegen slaolie of frituurolie want het kan té stroperig zijn en de smering is niet zo optimaal als diesel (of beter gezegd: de diesel van vroeger). Met een PPO-systeem kan je dat opvangen, maar dat systeem heeft ook nadelen (te duur, en het is illegaal omdat je officieel belasting ontduikt wegens geen accijns betalen).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik heb vandaag weer getankt bij mijn pompstation, maar ik vond de prijsstijging wel heel erg veel. Maar na wat onderzoek blijkt dat ze naast de hoger geworden prijzen, ook (tijdelijk?) de korting hebben verlaagd van 7 naar 5 cent. Voor de gewone gebruiker wordt dat niet opgemerkt, en het tankstation verdient dus 2 cent per liter meer. ;) Slim bedacht.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 12:39

MBV

!null schreef op maandag 28 februari 2011 @ 10:46:
Dan heb je het wel heel specefiek over Nederland, of Europa. Terwijl het eigenlijk meer draait om andere werelddelen.
Nee, dat zijn trends die je ook in andere Europese landen ziet. En dat is heel relevant voor onze benzine- en dieselprijs: die ruwe olie komt domweg uit het midden-oosten, wordt versleept naar Rotterdam, en daar geraffineerd. Als je de overgebleven benzine naar de VS moet verschepen, dan gaan de kosten echt omhoog. Kijk maar eens naar de prijzen van Brent en West Texas Intermediate: http://www.theoildrum.com/node/7519 Ik weet niet wat nu de prijzen zijn, maar als de prijzen van en vat olie tussen 2 plekken meer dan 20% kunnen verschillen, dan zal dat voor benzine ook kunnen.
[kan-ik-niet-laten]
Gunner schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:38:
[...]
Mijn auto, die bij jou vast in dezelfde categorie koekblikken zal vallen (3 cilinder diesel), heeft geen enkele moeite om met 120 km/h in te voegen op de snelweg. En ik heb echt geen 15 minuten nodig om op snelheid te komen.
Ik heb de polo 3-cilinder gereden, ik denk dat dat de snelste is met die motor. Invoegen op de snelweg is inderdaad niet zo'n probleem, vergelijk het met mijn 207 1.4 16v als je normaal (3000rpm) schakelt, dat is het voordeel van een turbodiesel natuurlijk. Nadeel is dat je niks over hebt. En je komt echt tekort als je, zoals veel mensen met haast, even iemand voorbij wilt rijden die 115 rijdt.. Dan maakt het niet uit of je hem in z'n 4 of 5 zet: er gebeurt niet veel.
De Skoda combi heeft Jeremy wel laten zien dat je daar niet mee op de snelweg kan rijden: even naar links gaan om de vrachtwagen voorbij te rijden levert een toeterorkest op, in welke versnelling dan ook. En aan de pomp bleek dat ding het meeste te verbruiken van allemaal, terwijl ze gewoon achter elkaar hadden gereden 8)7
KillaZ schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:39:
[...]

@Emphyrous: Ooit in je eentje in de Aygo gereden? Die zijn prima in te voegen hoor, je moet hem alleen flink in de toeren jagen. Zo rijdt de automaat (!) bijna 80 in zijn 2 voordat hij naar zijn 3 opschakeld...
Ehm, dat was precies zijn punt 8)7 Als je 6000rpm nodig hebt om in te voegen dan is dat niet bepaald comfortabel. Ik doe dat ook wel eens voor de lol, maar als het moet is dat niet leuk meer.
Exorcist schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:19:
Ik hoef de Aygo overigens echt niet in z'n toeren te jagen om vlot weg te komen en in te voegen. Misschien met 4 man erin :+
Als ex-greenwheels rijder heb ik er vaak in gezeten. 6000rpm hoeft niet, maar 4000rpm is toch echt een vereiste. Ja, het kan, nee, het is niet lekker relaxed rijden. En ik wil eigenlijk heel graag weten wat het verbruik van zo'n ding met 130km/u is, ik heb er nooit lange stukken op de snelweg mee gereden.
[/kan-ik-niet-laten]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Waarom heb je zulk ingewikkeld gereedschap nodig? Ik ben nog geen excentrieke boutjes tegen gekomen op mijn oude diesel (Toyota van 28 jaar oud)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik had vandaag ook getankt... 10 cent korting stond er bij de ingang... evengoed 1.629 per liter euro 95

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Naboo schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:22:
Ik had vandaag ook getankt... 10 cent korting stond er bij de ingang... evengoed 1.629 per liter euro 95
Oeh ik had 1.589! :D met 10 cent korting :+ Nadeel is dat je voor een Ford Ka doet het met normaal rijden ook 1:18 zelfs al voor 50 euro tankt :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
Vanmorgen 1,294 bij de Tinq met 9 cent korting, toch weer meer dan 50 euro om er 46 liter bij te gooien. We zien wel wat er gebeurt, ik zit nu zo ongeveer op een halve tank diesel per week, soms wat meer, soms wat minder.
Wat betreft die 4000RPM: Ik heb met mijn 206 1.4HDI eigenlijk nergens last van om fatsoenlijk in te kunnen voegen, meestal ligt het aan de trage voorganger met veel dikkere motor die de gas niet kan vinden. Als ik wil optrekken schakel ik pas bij 3000RPM, normaalgesproken ergens bij 2500RPM. Op de snelweg met 130 rijden betekent 3000RPM voor dit machientje, toen er nog een originele PSA-einddemper onder zat was dat gewoon een heerlijk stil naaimachientje.
Ik heb anderhalf jaar terug een Daihatsu Sirion II 1.0 12V DVVT als leenauto gehad. Dat ding had max koppel bij 4000RPM zitten, en ik vond het in het begin ook wel leuk om dat max koppel eruit te halen... totdat ik na een halve week bij de pomp stond met 400km op de dagteller en een lege tank... dan is benzine wel erg duur als je diesel gewend bent.
Meekomen met het verkeer was met die Daihatsu eigenlijk totaal geen probleem, dat ding deed gewoon wat je em vroeg en ook redelijk rap ook, rapper dan die 1.4HDI die ik zelf heb. Wat ik dan wel grappig vond waren die BMW en Audi rijders die zich vergisten in hun vooroordelen. Zag je zo'n gast een kilometer vantevoren al naar links gaan, maar dichterbij kwamen ze meestal niet. Een Sirion die 140 rijdt op de snelweg komt niet voor in het vooroordelenwereldje.

Overigens zou ik zelf nooit een Sirion kopen. Niet vanwege de motor, maar vanwege de hoge zit en de smalle bandjes. Ik kan in mijn 206 al merken wat de wind met 175 brede banden doet, laat staan wat de wind doet met een verhoogde kar op 155 brede banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik zag vandaag diesel voor £1.43 :X toen ik naar de UK verhuisde was het geloof ik £0.87...
Afbeeldingslocatie: http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/44681000/gif/_44681621_petrol_price_466.gif

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:15:
[...]

Uhuh, maar aangezien diesel niet alleen goedkoper aan de pomp maar ook zuiniger is, kom je bij 20k daadwerkelijk snel bij diesel uit.
Dat was ook meegerekend hoor. 1:13 tot 1:14 voor de benzine versie 1:20 voor de diesel...
Maar in je eigen voorbeeld is de dieselversie 253 euro per jaar goedkoper....

Negen van de tien keer valt deze net een tree hoger in de MRB.
De Punto Evo is onder de 1050kg maar op de kentekenpapieren voor de diesel staat 1105kg
(aldus een forum) de benzine versie is nu 364 euro per jaar, de dieselversie is nu 0 maar
stel dat het in 2013 weer 980 euro wordt. Wat dan?

Als dat ding 1000 euro meer kost in aanschaf verdien je dat in vier jaar niet terug...
Een keer een apk-tje en de diesel is duurder.

De brandstof is goedkoper maar de wegenbelasting en zeker de BPM maken het al snel minder interessant.

[ Voor 49% gewijzigd door bouwfraude op 01-03-2011 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BPM is alleen interessant voor mensen die hun geld weggooien in een nieuwe auto. De eerste km is altijd verreweg de duurste. Als je per se een nieuwe auto wil kopen, prima, maar dan zit je per definitie niet op de kosten te letten dus is het beetje raar om dan wel zo nauw op andere (vaste) lasten te letten.

Dat wil niet zeggen dat je gelijk in een oud wrak hoeft te rijden, een auto van 5 jaar oud kan er nog prima uitzien, en dan hoeft diesel vs benzine zeker niet zoveel te schelen.

Maar goed, het is inderdaad zo dat het voordeel van diesel bij 20k betrekkelijk klein is. Mijn punt was vooral dat het zeker niet duurder is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23

Acid_Burn

uhuh

Als er geen mensen zijn die nieuwe auto's kopen.. zijn er ook geen 2e hands auto's

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

!null schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:21:
Waarom heb je zulk ingewikkeld gereedschap nodig? Ik ben nog geen excentrieke boutjes tegen gekomen op mijn oude diesel (Toyota van 28 jaar oud)
De boutjes etc zijn niet spannend, maar zodra je een riem gaat verwisselen of iets op tijd moet gaan zetten heb je speciaal gereedschap nodig voor het vastzetten van een poulie, het spannen van een riem, het op tijd zetten van een brandstofpomp etc etc. In het geval van een D24-blok heb je iets van 4 of 5 speciale tools nodig waarmee je de brandstofpomp en distributieriem goed mee kan zetten. Zo hebben meer oude diesels specifiek gereedschap. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 00:37:
Als je per se een nieuwe auto wil kopen, prima, maar dan zit je per definitie niet op de kosten te letten dus is het beetje raar om dan wel zo nauw op andere (vaste) lasten te letten.
Mwah, de C1/107/Aygo's worden toch aardig wat nieuw verkocht.
De eerste jaren heb je naar verwachting geen rare dingen met onderhoud, je krijgt er
nog wat voor terug als je hem weer inruilt.

Ik heb diverse auto's gereden van 3 tot 11 jaar oud.
Dan kom je toch altijd wat extra dingen tegen met onderhoud.

Maar inderdaad 5000 euro per jaar afschrijven op een nieuwe BMW valt in een andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt inderdaad ook erg van de prijsklasse af. Met nieuwe auto's heb je wel redelijk de garantie dat je geen gezeik hebt. Het eerste (halve) jaar is ronduit het slechtsts, maar niemand zal dan ook een nieuwe auto kopen om er een jaartje in rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

bouwfraude schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 00:17:
[...]

Negen van de tien keer valt deze net een tree hoger in de MRB.
De Punto Evo is onder de 1050kg maar op de kentekenpapieren voor de diesel staat 1105kg
(aldus een forum) de benzine versie is nu 364 euro per jaar, de dieselversie is nu 0 maar
stel dat het in 2013 weer 980 euro wordt. Wat dan?
wat dan?
dan betaal je weer 980 euro? Of is die 980 euro de sluitpost van je persoonlijke begroting? :)
Ik rij zelf ook wegenbelasting vrij, maar ga er ondertussen wel van uit dat ik over een jaar of wat gewoon weer kan betalen.
Als dat zo is, jammer dan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet even de monsterlijke afschrijving die je dan krijgt. Niemand wil zo'n eco-diesel meer hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dat kan, maar is die aanname zo realistisch?
ik kan hier ook stellen dat de benzine/dieselprijzen zodanig door het dak gaan dat iedereen zo'n ding wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Nederlandse overheid heeft al een draaiboek klaarliggen voor het geval dat er olieschaarste optreedt, schrijft het Algemeen Dagblad. De oplossing is in dat geval vrij simpel: als de olieaanvoer met 7 procent daalt, moet het verbruik ook met 7 procent worden verlaagd.

Dat moet dan onder meer gaan gebeuren door het terugdringen van de maximumsnelheid. Geen 130 kilometer dus, maar slechts 90. En ook een autoloze zondag moet niet uitgesloten worden.

En als het over oliegebruik in Nederland gaat dan gaat het voornamelijk om motorbrandstoffen. Daarnaast is de petrochemische industrie een grote afnemer van olie. Als er dan toch olie moet worden bespaard, mag dat de economie natuurlijk zo min mogelijk schaden en dan komt de nadruk te liggen op het terugdringen van het verbruik van de automobilist.

Europa heeft nu reeds last van de mindere toevoer van olie vanuit de Arabische wereld. Met name Italië en Spanje hebben hier al last van en hebben de maximumsnelheid reeds verlaagd tot 110 kilometer.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...en-voor-olieschaarste.ece

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
YellowCube schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:06:De reden dat diesel goedkoop gemaakt om de transportsector een voordeel te geven.
Diesel is niet "goedkoop", ook diesel wordt zwaar belast.
Daarnaast, in de VS zie je nauwelijks personenvoertuigen op diesel. Omdat het voor vrachtwagens en andere zware meuk bedoeld is.
Dat heeft ongetwijfeld meer met de prijs van benzine te maken! Goedkope benzine verschuift het punt waarop een dieselmotor voordeliger is enorm vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Waarom moet de overheid daar iets aan doen? Als het serieus schaars wordt, zou je verwachten dat de prijs serieus omhoog gaat.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mekkieboek schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:54:
[...]

Waarom moet de overheid daar iets aan doen? Als het serieus schaars wordt, zou je verwachten dat de prijs serieus omhoog gaat.
Omdat de petrochemische industrie dan ook met duurdere en schaarsere olie te maken krijgt, wat weer schadelijk is voor de economie (hun produkten, o.a. voor consumenten, worden dan immers ook een heel stuk duurder).

Dan kan je beter minder belangrijke dingen (zoals maximumsnelheden) terugschroeven, dan de economie serieus zo'n klap te geven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid kan nog wel, maar de autoloze zondag is wel een enorme inperking van de persoonlijke vrijheid van mensen. Veelal de enige vrije dag die mensen hebben en die wordt dus volledig ingeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 00:37:
BPM is alleen interessant voor mensen die hun geld weggooien in een nieuwe auto. De eerste km is altijd verreweg de duurste. Als je per se een nieuwe auto wil kopen, prima, maar dan zit je per definitie niet op de kosten te letten dus is het beetje raar om dan wel zo nauw op andere (vaste) lasten te letten.

Dat wil niet zeggen dat je gelijk in een oud wrak hoeft te rijden, een auto van 5 jaar oud kan er nog prima uitzien, en dan hoeft diesel vs benzine zeker niet zoveel te schelen.

Maar goed, het is inderdaad zo dat het voordeel van diesel bij 20k betrekkelijk klein is. Mijn punt was vooral dat het zeker niet duurder is.
Ik heb ook het idee dat het verbruik bij een zware rechter voet de diesel nog meer in het voordeel brengt. Ik hoor van veel mensen dat het verbruik met vol gas in een diesel niet zo extreem hoog is als bij een benzine. Ik hou nog al van lekker door rijden (niet perse vol gas, maar wel lekker op koppel rijden)
Ik kijk zelf ook een beetje naar auto's van 5 jaar oud. Dan heb je bv een 120d die nieuw 35K kost voor 14/15K. In de komende 2 jaar dat je hem hebt zal hij niet ineens 5K afschrijven.
De golf die ik nu heb was ook 5 jaar oud en die heb ik nu weer bijna 3 jaar. Enige onderhoud was olie verversen en de rem blokjes en schijven vervangen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:23:
Een tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid kan nog wel, maar de autoloze zondag is wel een enorme inperking van de persoonlijke vrijheid van mensen. Veelal de enige vrije dag die mensen hebben en die wordt dus volledig ingeperkt.
Natuuurlijk word die niet volledig ingeperkt, hooguit een klein beetje. Je kan ook andere dingen doen waar geen auto voor nodig is. Pak de fiets, ga wandelen, ga lekker ergens met de trein naartoe, blijf lekker thuis, weet ik veel.

Volgens mij gaan economische belangen namelijk nog voor het belang van individuen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:27:
[...]

Natuuurlijk word die niet volledig ingeperkt, hooguit een klein beetje. Je kan ook andere dingen doen waar geen auto voor nodig is. Pak de fiets, ga wandelen, ga lekker ergens met de trein naartoe, blijf lekker thuis, weet ik veel.
Volgens mij gaan economische belangen namelijk nog voor het belang van individuen.
Misschien moeten we dan maar rijbewijzen van alle niet werkenden maar gewoon tijdelijk ongeldig verklaren. Vele malen effectiever en aangezien het de vrijheid toch niet aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:36:
[...]

Misschien moeten we dan maar rijbewijzen van alle niet werkenden maar gewoon tijdelijk ongeldig verklaren. Vele malen effectiever en aangezien het de vrijheid toch niet aantast.
Logistiek en praktisch niet uitvoerbaar (wie gaat controleren wie er op dat moment wel of niet werkt?).

Kom op zeg, het gaat om eventueel een zondagje zonder auto, je doet alsof Nederland meteen een dictatuur word...

De algemene economie, en daarmee de algemene belangen, gaan echt nog altijd voor het belang van een enkeling hoor.

Of ben je bang te overlijden als je een dag niet in de auto te kunnen pakken? Een beetje ontstressen kan in dat geval ook geen kwaad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:41:
[...]

Logistiek en praktisch niet uitvoerbaar (wie gaat controleren wie er op dat moment wel of niet werkt?).

Kom op zeg, het gaat om eventueel een zondagje zonder auto, je doet alsof Nederland meteen een dictatuur word...

De algemene economie, en daarmee de algemene belangen, gaan echt nog altijd voor het belang van een enkeling hoor.

Of ben je bang te overlijden als je een dag niet in de auto te kunnen pakken? Een beetje ontstressen kan in dat geval ook geen kwaad.
Ik heb geen idee hoe jij woont, het gaat voor mij iig niet op. Ik kan best een zondagje zonder (behalve als Ajax thuisspeelt :+) maar ik kan me voorstellen dat wanneer je in een flat in een stad woont je op zondags graag er even uit gaat en de rust opzoekt. Dat zijn plekken waar over het algemeen het OV niet komt. Voor die mensen zie ik echt als vrijheidsinperking.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:54
wildhagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:27:
[...]

Ieder z'n hobbies, en met een autoloze zondag kan ik een deel van (en mijn belangrijkste) hobbies niet meer uitvoeren. Daarnaast zijn er complete gebieden waar geen openbaar vervoer is op die dag en de kerkdienst het enige buitendeurs vermaak zal zijn. Ten slotte lijkt het me ook niet bevorderlijk voor de sociale contacten en dan met name ten aanzien van ouderen, waarvan we toch al vinden dat ze een eenzaam bestaan hebben. Vaak is zondag het enige mooie rustmoment om hen te bezoeken en dat wordt op deze manier ook nog eens moeilijker gemaakt.

Los van het feit dat zo'n maatregel ongetwijfeld typisch Nederlandse symboolpolitiek zal zijn omdat we de eersten zijn die het invoeren en het effect op de globale vraag naar olie verwaarloosbaar klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ephymerous schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:44:
[...]

Ik heb geen idee hoe jij woont, het gaat voor mij iig niet op. Ik kan best een zondagje zonder (behalve als Ajax thuisspeelt :+) maar ik kan me voorstellen dat wanneer je in een flat in een stad woont je op zondags graag er even uit gaat en de rust opzoekt. Dat zijn plekken waar over het algemeen het OV niet komt. Voor die mensen zie ik echt als vrijheidsinperking.
Ik woon in een flatje in een stad, en ik kan prima een zondagje zonder auto. Als je niet meer verder kan leven als er 1 dag geen auto gereden kan worden, denk ik dat je sowieso al ernstige problemen hebt, die je beter zou kunnen aanpakken ;)

Je kan altijd nog de fiets pakken, of de benenwagen. Er is altijd wel een park of een andere plek waar je kan ontspannen binnen fietsafstand (10-20 km) van praktisch elke woning in NL.

En he, fietsen of wandelen is nog een stuk gezonder dan de auto pakken ook! Twee vliegen in 1 klap, wat wil je nog meer?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:48

Wimo.

Shake and Bake!

Ik werk op zondag.. en ik ben vast niet de enige die op zondag niet zonder auto kan. Al wordt de diesel 3 euro de liter, ik moet toch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil bewegingsvrijheid en vooral niet allerlei moraliserende beweringen zoals dat het ook nog eens gezonder is voor mij.

Overigens zie ik nog steeds niet in waarom ik op mijn enige echte vrije dag verplicht thuis moet zitten terwijl er miljoenen Nederlanders elke dag vrij zijn. Waarom moet de werkende weer gestraft worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:56:
Ik wil bewegingsvrijheid en niet .....
Toch is het goed om je te realiseren dat (bewegings)vrijheid altijd ten koste gaat van iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik wil nog even toevoegen dat door betaald parkeren e.d en de steeds maar grotere wordende parkeerzones waar steeds langer voor betaald moet worden (eerst 19:00 bij ons nu 21:00 en na een tijdje waarschijnlijk de hele dag door ? ) het contact tussen mensen onderling zowiezo er op achteruit gaat. Als je familie hebt in de stad mag je wel flink aftikken, dus dit zorgt er ook voor dat mensen steeds minder naar elkaar op bezoek gaan, men individualiseert zich steeds meer door dit soort maatregelen. De enige dag dat de meesten ergens gratis kunnen parkeren is "zondag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FlyEragon schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 10:13:
Ik wil nog even toevoegen dat door betaald parkeren e.d en de steeds maar grotere wordende parkeerzones waar steeds langer voor betaald moet worden (eerst 19:00 bij ons nu 21:00 en na een tijdje waarschijnlijk de hele dag door ? ) het contact tussen mensen onderling zowiezo er op achteruit gaat. Als je familie hebt in de stad mag je wel flink aftikken, dus dit zorgt er ook voor dat mensen steeds minder naar elkaar op bezoek gaan, men individualiseert zich steeds meer door dit soort maatregelen. De enige dag dat de meesten ergens gratis kunnen parkeren is "zondag".
offtopic:
Is dat niet een beetje een kip-ei-verhaal?
Het Nederlandse wagenpark is de laatste tien, twintig jaar enorm gegroeid (5 miljoen in 1990, 6 miljoen 2000, 8 miljoen 2010), dus is er ook meer krapte ontstaan op de parkeermarkt.

Daarnaast lijkt betaald parkeren voor buitenstaanders vaak een melkkoe, maar voor de bewoners, welke vaak een vergunning hebben, een absolute noodzaak om hun auto überhaupt kwijt te kunnen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 10:24:
[...]
offtopic:
Is dat niet een beetje een kip-ei-verhaal?
Het Nederlandse wagenpark is de laatste tien, twintig jaar enorm gegroeid, dus is er ook meer krapte ontstaan op de parkeermarkt.

Daarnaast lijkt betaald parkeren voor buitenstaanders vaak een melkkoe, maar voor de bewoners, welke vaak een vergunning hebben, een absolute noodzaak om hun auto überhaupt kwijt te kunnen.
offtopic:
Ik ben als bewoner in ieder geval heel blij met betaald parkeren in mijn buurt. Anders zou het doordeweeks helemaal vol staan met forenzen en in het weekend vol met shoppers. Nu kan ik voor 5,- maand gewoon prima parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps ging iets mis

Ik ben helemaal over, ik rij op plantaardige olie (nouja project in uitvoering). In Duitsland en Amerika wordt het gepromoot, hier hoor je de overheid er niet over. Slechte zaak. Het is milieubewust namelijk.

Rij al sinds jaar en dag oude Volvo's. Sinds 2008 rij ik de 7 serie ivm veel km's in Duitsland. Daarvoor altijd de 3 en 2 serie gereden. En daarvoor nog een 1 serie gehad, maar die was te rot om door de APK te krijgen.

Sinds kort een Diesel station 740 gekocht in Duitsland voor het verwaarloosbaare bedrag van 250 euro. De eigenaar wilde er niet meer voor, zolang die maar naar een liefhebber ging. Hij heeft wel 50 polen de deur moeten wijzen via de mail.

Voordeel van deze wagen itt moderne diesels, geen common rail. Degelijke BOSCH brandstofpomp. Geen goedkope Chinese troep die tegenwoordig op die auto's zit. Enige nadeel, jaren 80 diesels zijn sloom zonder turbo. Ander voordeel ik rijd belastingvrij al mijn auto's zijn van voor 1987

Het is een 2.4 liter 6 cilinder, geeft een machtig geluid. Een top van bijna 160 is prima voor mijn duitsland bezoekjes. Behalve 0 tot 100 duurt die een kleine 20 seconden over, maar ach die achter mij heeft pech. Ik lach want ik betaal amper voor mijn brandstof.

Vroeger was zonnebloem olie in de supermarkt een kleine 60 cent per liter. Helaas tegenwoordig 1,12 gemiddeld. Dit hebben ze verhoogd doordat men massaal zonnebloem olie in zn auto gooide.

Daar rijdt de auto prima op, maar het beste is een gescheiden systeem. Dat ben ik nu allemaal aan het inbouwen. Elektronische schakelaars waarmee ik kan kiezen tussen diesel aanvoor of ppo (plantaardige olie). Verwarmingselement die zorgt dat de zonnebloemolie op de juiste temperatuur aan de motor wordt aangeleverd.

Als dit allemaal operationeel is komt de volgende stap. Zelf filteren van vloeibaar frituurvet. Er zijn in NL zat adressen waar je kant en klaar gefilterd frituurvet kunt kopen voor weinig. Maar zelf filteren is nog voordeliger. Dit wil ik uiteindelijk ook gaan doen, heb laatst al een kleine opstelling gemaakt en het gefilterde vet zag er prima uit, hier binnenkort meer over als ik wat meer tijd heb.

Ik kan het iedereen aanraden die van hobbieen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behalve dat je hiermee de belasting ontduikt (accijns) is het ook nog eens behoorlijk slecht voor het milieu. De uitstoot van dit soort jaren 80 auto's is werkelijk enorm. Snap dan ook niet dat import van dit soort auto's nog is toegestaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bouwfraude schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:31:
[...]

Daar zou ik voor de grap eerst eens op googelen. De 1.4TSI kent nogal wat problemen.
offtopic:
In een notendop, welke problemen zijn dat dan?
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 10:37:
Behalve dat je hiermee de belasting ontduikt (accijns) is het ook nog eens behoorlijk slecht voor het milieu. De uitstoot van dit soort jaren 80 auto's is werkelijk enorm. Snap dan ook niet dat import van dit soort auto's nog is toegestaan.
Ha. Een medestander ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Gunner op 01-03-2011 10:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 10:34:
oeps ging iets mis

Ik ben helemaal over, ik rij op plantaardige olie (nouja project in uitvoering). In Duitsland en Amerika wordt het gepromoot, hier hoor je de overheid er niet over. Slechte zaak. Het is milieubewust namelijk.

Rij al sinds jaar en dag oude Volvo's. Sinds 2008 rij ik de 7 serie ivm veel km's in Duitsland. Daarvoor altijd de 3 en 2 serie gereden. En daarvoor nog een 1 serie gehad, maar die was te rot om door de APK te krijgen.

Sinds kort een Diesel station 740 gekocht in Duitsland voor het verwaarloosbaare bedrag van 250 euro. De eigenaar wilde er niet meer voor, zolang die maar naar een liefhebber ging. Hij heeft wel 50 polen de deur moeten wijzen via de mail.

Voordeel van deze wagen itt moderne diesels, geen common rail. Degelijke BOSCH brandstofpomp. Geen goedkope Chinese troep die tegenwoordig op die auto's zit. Enige nadeel, jaren 80 diesels zijn sloom zonder turbo. Ander voordeel ik rijd belastingvrij al mijn auto's zijn van voor 1987

Het is een 2.4 liter 6 cilinder, geeft een machtig geluid. Een top van bijna 160 is prima voor mijn duitsland bezoekjes. Behalve 0 tot 100 duurt die een kleine 20 seconden over, maar ach die achter mij heeft pech. Ik lach want ik betaal amper voor mijn brandstof.

Vroeger was zonnebloem olie in de supermarkt een kleine 60 cent per liter. Helaas tegenwoordig 1,12 gemiddeld. Dit hebben ze verhoogd doordat men massaal zonnebloem olie in zn auto gooide.

Daar rijdt de auto prima op, maar het beste is een gescheiden systeem. Dat ben ik nu allemaal aan het inbouwen. Elektronische schakelaars waarmee ik kan kiezen tussen diesel aanvoor of ppo (plantaardige olie). Verwarmingselement die zorgt dat de zonnebloemolie op de juiste temperatuur aan de motor wordt aangeleverd.

Als dit allemaal operationeel is komt de volgende stap. Zelf filteren van vloeibaar frituurvet. Er zijn in NL zat adressen waar je kant en klaar gefilterd frituurvet kunt kopen voor weinig. Maar zelf filteren is nog voordeliger. Dit wil ik uiteindelijk ook gaan doen, heb laatst al een kleine opstelling gemaakt en het gefilterde vet zag er prima uit, hier binnenkort meer over als ik wat meer tijd heb.

Ik kan het iedereen aanraden die van hobbieen houdt.
Heb je al eens op www.ppo.nu gekeken Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/PPO-1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is zelfs milieubewust, een auto op ppo heeft nauwelijks uitstoot.

Uiteraard ken ik ppo.nu.

En ach die oude auto's zijn nog niet eens zo slecht. Moderne auto's gaan maar beperkt mee dus vaker een nieuw voertuig nodig en je wilt niet weten wat er aan uitstoot vrijkomt bij het produceren van een auto, mijn volvo's gaan al 25 jaar mee. Verder als je een moderne aso bak rijdt die is net zo on miliebewust als mijn tank. 240 g/km namelijk of meer zelfs. En qua onderhoud doen ze tegenwoordig alles vervangen, je wilt niet weten wat al die elektronica onderdelen aan uitstoot produceren bij produktie. Mijn auto heeft nog niet eens gehoord van een boordcomputer, elektronisch starten zit er op en meer niet.

En ach accijnzen, prima om te betalen maar niet met de huidige prijzen. Wel raar dat je in Duitsland een liter 95 op veel plekken nog voor 1,39 kunt scoren, zo ook in Belgie. Het kwartje van kok hebben we nooit terug gekregen en de laatste verhoging is ook gewoon doorberekend door de oliemaatschappijen, ookal zei de overheid dat dat niet zou gebeuren. We worden uitgebuit en dat accepteer ik niet langer meer.

Nu rij ik goedkoop en milieubewust. 2 vliegen in 1 klap. Wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:46
'Van een kale kip kun je geen veren plukken'

De olie raakt op. Of we nu zuinig gaan rijden of niet. De prijzen zullen blijven stijgen met of zonder crisis in het midden oosten. We zullen vroeg of laten moeten overstappen naar een andere vorm van energie.
We zouden deels kunnen overstappen naar plantaardige biobrandstoffen, maar iets zegt mij dat het niet goed is om masaal voedsel te verbranden voor vervoer terwijl er nog steeds miljoenen mensen dood gaan van de honger.

Elektriciteit blijft als optie open. Nadeel hiervan is dat het moeilijk is om dit op te wekken. Het kost oprakende steenkool of oprakend uranium. Thorium daarentegen is nog een vrij onbekende en onontwikkelde vorm van energie met veel potentie.

Voorlopig moeten we dus rustig doorrijden om onze brandstoffen. Ons een beetje aanpassen aan de vraag en aanbod, betalen en zelf de afweging maken of autorijden noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@danielik
Alle bovenstaande stellingen zijn te weerleggen.

- CO2 uitstoot zal beperkt zijn, maar dat is echt niet het enige dat een auto uitstoot. Oude diesels stoten een enorme hoeveelheid rotzooi uit. Ik heb weleens onderzoeken gelezen dat 1 jaren 80 diesel auto net zoveel uitstoot als 100 nieuwe auto's. Toch relevant als je de uitstoot op een drukke weg probeert de beperken. Die ene auto verbieden is net zo effectief als de rest schoner proberen te maken.
- De productie en sloop van een auto bedraagt slechts 15% van het totale energieverbruik van een auto. Productie van een nieuwe, zuinigere auto is dus wel degelijk zinvol. Zeker als je bedenkt dat die uitstoot niet in de dichtbevolkte gebieden plaatsvindt zoals bij het gebruik van een auto wel het geval is.
- Iedereen moet accijns betalen dus jij ook. Bovendien is het kwartje van Kok wel degelijk teruggegeven doordat er in de jaren daarna er geen inflatiecorrectie (indexatie) heeft plaatsgevonden.

Een plaatje maakt het duidelijk

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan wil ik nog dit toevoegen. De autotechniek (dieselmotoren buiten beschouwing gelaten uiteraard) heeft weinig vooruitgang gezien sinds 1985 met de opkomst van de BOSCH LH jetronic injectie systeem met lambdasonde. Enige gesjoemel wat ze tegenwoordig doen is kleine motoren produceren met weinig pk en dus weinig uitstoot. Of 3 cilinders voor stadsverkeer en als je daarmee de snelweg op gaat en je hoge toeren gaat maken, wordt dat hele verhaal over schoon rijden weer teniet gedaan. Of elektrische auto's waarvoor eerst een dozijn accu's moet geproduceerd worden met een levensduur van vier jaar, laat me niet lachen.

Dus hopelijk blijf je lekker in je dromenwereld zitten dat moderne auto's veel schoner zijn dan vroeger, dat is namelijk grootste onzin. Sinds de opkomst van de computer gestuurde injectie systemen in de jaren 80 zijn auto's niet veel milieu bewuster geworden, dat LH systeem van Bosch wordt namelijk nog steeds toegepast. En de mechanische injectie systemen zoals K-jet werd zelfs nog tot 1995 toegepast. Oke mee eens dat carburateurs vervuilend zijn, maar 30 jaar oude injectie systemen die goed afgesteld zijn hoeven dat absoluut niet te zijn.

Sorry voor de lap tekst, maar de stelling dat moderne auto's zuiniger zijn slaat kant nog wal. En kijk eens naar die asociale SUV voertuigen waar mammie mee de dochter naar school rijdt. Die zijn uiteraard veel zuiniger dan mijn oude volvo

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals je kijkt alleen naar CO2 terwijl daar het probleem niet zit met die oude diesels. Sterker nog CO2 is niet eens slecht voor de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, ik leef liever in lucht met minder CO2, maar inderdaad andere stoffen zijn slechter. Zoals NOx enzo. Hoe zit het echter met deze fijnstoffen wanneer je op zonnebloemolie en frituurvet e.d. rijdt, is de uitstoot dan minder of juist meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 13:08
Brom-mix heeft hier een prijs van €1.80 per liter, vorige week nog €1.75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 11:10:
Nogmaals je kijkt alleen naar CO2 terwijl daar het probleem niet zit met die oude diesels. Sterker nog CO2 is niet eens slecht voor de mens.
Ik woon beneden zeeniveau en zie dat toch anders ;)

Sowieso zijn die roetnormen discutabel, er wordt gekeken naar wat makkelijk gemeten kan worden, terwijl wetenschappelijk vastgelegd is dat nog fijnere roet dat gewoon door de filters komt een veel groter probleem is. En al vind je die normen wel relevant, je kunt filters retrofitten op oude auto's - maar dat wordt in NL nauwelijks gepromoot.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het niet eens over de Diesels, mijn reactie hierboven is op iemand die beweerde dat oude auto's vervuilender zijn dan moderne (wat per definitie niet zo hoeft te zijn). Uiteraard zijn oude diesels vervuilend. Niet alleen oude, ook moderne. Common rail in 1998 heeft alleen gezorgd dat we meer pktjes uit een druppel diesel konden halen. Pas met de dieselfilter die we nu een paar jaar kennen werden deze auto's een stuk milieubewuster. Maar die verliest al snel zijn functionaliteit, hoe vaak zie je wel niet op de snelweg een vrachtwagen zwarte rookpluimen achter zich laat. Of oostblokkers die nog nooit van een roetfilter hebben gehoord.

En ja ppo is stoot amper wat uit, is namelijk een natuur product. Diesel ook, maar wel tot stand gekomen met een chemische reactie.

Maar tot zover, ik vind het een prachtig project. En in Duitsland en AMerika en ook wel hier zijn er me al vele voor gegaan en kan het iedereen aanraden.

We hoeven toch niet alles te slikken wat de overheid bepaalt, helaas zijn we makke schapen inclusief mezelf. We zouden een voorbeeld aan Arabische landen moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vertel je er ook bij dat het schikkingsvoorstel 4,53 per liter tankinhoud is met een minimum van 226,- + naheffing. Jammer genoeg wordt er niet zo vaak op gecontroleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet even de monsterlijke afschrijving die je dan krijgt. Niemand wil zo'n eco-diesel meer hebben dan.
Dat is maar zeer de vraag. Ze rijden erg goed, zijn zeer compleet uitgevoerd en erg zuinig qua verbruik, dus zal er wel vraag naar zijn. Veel van deze auto's zullen een relatief lage kilometerstand hebben omdat hun omslagpunt nu zo laag ligt, wat bijdraagt aan de verkoopbaarheid. Bovendien zal de nieuwwaarde van een vergelijkbare auto flink stijgen omdat dan ook de BPM terug ingevoerd wordt. Dat werkt ook door op de prijs voor tweedehands auto's omdat deze daardoor relatief aantrekkelijker worden. Als MRB ingevoerd wordt voor deze auto's, verschuift het omslagpunt omhoog en daarmee neemt de vraag af, maar zoals gezegd ligt het omslagpunt zelfs met MRB al bij ongeveer 17.000km/jaar, waarmee deze auto's voor een groot deel van de automarkt aantrekkelijk blijven. Aangezien ook de huidige kleine dieselauto's met een vermogen rond 75pk prima te verkopen en relatief waardevast zijn, verwacht ik niet dat dat in de toekomst anders wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 10:56
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:52:
Vertel je er ook bij dat het schikkingsvoorstel 4,53 per liter tankinhoud is met een minimum van 226,- + naheffing. Jammer genoeg wordt er niet zo vaak op gecontroleerd.
PPO rijden is NIET strafbaar, je krijgt er geen boete voor want er is nog geen beleid hierover.
Wat jij aankaart krijg je door rijden met rode diesel oftewel landbouw diesel. ;)

En bij PPO is het heel makkelijk te controleren, elke auto die naar snackbar ruikt rijdt PPO.

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 01-03-2011 14:18 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Proton: Erg zuinig moet ik nog maar zien. De DS3 14%-editie heeft vrijwel dezelfde motor als de snellere variant, hij is alleen geknepen qua vermogen. Ik vermoed dat als je die 2 achter elkaar aan laat rijden, je geen enkel verschil in verbruik ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Misschien kan iemand even uitrekenen / opzoeken hoeveel bakolie-afval er in totaal geproduceerd wordt en hoeveel diesel er verbruikt wordt per jaar.

Waarschijnlijk blijkt dan dat dit een non-discussie is gezien de verwaarloosbare hoeveelheid van het een ten opzichte van het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd.... leuk voor extreem kleinschalig spul, maar om er miljoenen auto's op te gaan laten rijden lijkt de produktie me toch iets te klein.

En stoot je auto dan geen frietgeur uit?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MBV schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 14:19:
@Proton: Erg zuinig moet ik nog maar zien. De DS3 14%-editie heeft vrijwel dezelfde motor als de snellere variant, hij is alleen geknepen qua vermogen. Ik vermoed dat als je die 2 achter elkaar aan laat rijden, je geen enkel verschil in verbruik ziet.
Snellere variant? Knipper nog maar eens met je ogen dan.
Citroen DS3 1.6 e-HDi 92pk 95g (MRB vrij, 14% bijtelling) heeft 230 Nm @ 1750 1/min, 92 pk en een top van 182 km/h.
Citroen DS3 1.6 e-HDi 90pk 99g (niet MRB vrij, 20% bijtelling) heeft 215 Nm @ 1750 1/min, 90 pk en een top van 180 km/h.
En dezelfde motor met dezelfde specificaties is ook nog eens als 104g versie te krijgen. Rara.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er trouwens meer mensen die vanwege de brandstofkosten en vaste lasten kleiner zijn gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja... heb deze keer (nou ja, is al 3 jaar terug) een kleinere leasewagen genomen (Ibiza ipv Cordoba). Niet alleen vanwege de fiscale bijtelling, maar ook vanwege het feit dat hij zuiniger is, en dus minder brandstof (die ook meegeleased word!) kost.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:14:
Zijn er trouwens meer mensen die vanwege de brandstofkosten en vaste lasten kleiner zijn gaan rijden?
:/ ik zou wel willen.

Door de hoge prijzen is mijn grote soms dorstige sloep alleen maar te verkopen met hoop verlies en ik weet wat ik nu aan deze wagen heb en hij is in behoorlijke goede conditie.

Dus kan kachelen we gewoon met deze door het is toch voor maximaal een jaar omdat ik dan ga werken en dan is het of leasewagen of andere wagen voor werk.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik dus van een BMW 318i uit 2002, naar een Ford Escort uit 1997 naar een nieuwe Peugeot 107 gegaan. Reden hiervoor is dat ervoor de APK wat laswerk aan de Escort moest plaatsvinden. Ik had geen zin meer in het gezeur en na wat rekenwerk kwam ik erachter dat het rijden van de Escort duurder was dan het rijden van een nieuwe Peugeot 107.

Vandaar dat ik eind vorig jaar de stap heb gezet en ik ben er nog steeds erg blij mee. Sta net zo vaak aan de pomp, alleen nu hoef ik maar 30 liter te tanken ipv meer dan 50 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Opperhoof schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 11:00:
'Van een kale kip kun je geen veren plukken'

De olie raakt op. Of we nu zuinig gaan rijden of niet. De prijzen zullen blijven stijgen met of zonder crisis in het midden oosten. We zullen vroeg of laten moeten overstappen naar een andere vorm van energie.
We zouden deels kunnen overstappen naar plantaardige biobrandstoffen, maar iets zegt mij dat het niet goed is om masaal voedsel te verbranden voor vervoer terwijl er nog steeds miljoenen mensen dood gaan van de honger.

Elektriciteit blijft als optie open. Nadeel hiervan is dat het moeilijk is om dit op te wekken. Het kost oprakende steenkool of oprakend uranium. Thorium daarentegen is nog een vrij onbekende en onontwikkelde vorm van energie met veel potentie.

Voorlopig moeten we dus rustig doorrijden om onze brandstoffen. Ons een beetje aanpassen aan de vraag en aanbod, betalen en zelf de afweging maken of autorijden noodzakelijk is.
De olie raakt op? Volgens mij stond er nog niet zo heel lang geleden ergens een artikel dat wij voorlopig nog wel even doorkunnen hoor....

Veel van dat soort berichten zijn gewoon weer extra redenen voor de olie industrie en de overheid om een schepje bovenop de prijzen te doen om de rijken rijker te maken en de armen steeds armer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 21:48

Klippy

Still Game

Ik, maar ik sluit me aan bij wat cactusman zegt, het kost eerst een hoop geld.

Van 1998 Volvo C70 2.5T (~11l/100km)
Naar 2011 Renault Twingo 1.2 eCO2 (~6l/100km) die ergens eind deze maand verwacht wordt.

Van 100+ Euro aan de pomp wordt ik namelijk niet heel vrolijk. Verwachte actieradius zal ongeveer gelijk zijn met 550 á 600km, alleen gaat er straks rond de 36 liter in en nu rond de 68.

Daarnaast gaat de wegenbelasting van 70 Euro naar 0 en de verzekering van 65 naar 35.
Zal een netto besparing opleveren van minimaal 200 Euro per maand.
En dan tel ik onderhoud nog niet eens mee.

Maar goed, wat ik met de Volvo ga doen is nog een raadsel, nu verkopen is veel geld bijleggen, stallen kost ook geld en is niet goed voor hem.
Dus een beetje gemengd gevoel heb ik er wel bij, maar kan mezelf er niet meer van overtuigen dat deze auto 2400 Euro per jaar meer vaste lasten waard is :o

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:56
Naboo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:23:
[...]

De olie raakt op? Volgens mij stond er nog niet zo heel lang geleden ergens een artikel dat wij voorlopig nog wel even doorkunnen hoor....

Veel van dat soort berichten zijn gewoon weer extra redenen voor de olie industrie en de overheid om een schepje bovenop de prijzen te doen om de rijken rijker te maken en de armen steeds armer....
Klopt, wie zegt uberhaubt dat de olie snel opraakt, dit zullen voornamelijk oliemaatschappijen zijn die naar een rede zoeken om hun prijzen weer te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zelf in het verleden nooit groter dan b-segment gehad omdat dat altijd al gunstiger is qua motorrijtuigenbelasting en brandstof-verbruik. Sinds 2006 rij ik een lease-auto en heb vorig jaar de peugeot 308 met 310,- netto bijtelling ingeruild voor een fiesta (zei het met alle 'leuke' opties) met een 180,- bijtelling per maand. Door de lagere bijtelling blijft er meer over voor leukere dingen, die lease auto is leuk maar niet van mij dus vond het toch zonde van het geld :) 90% van de kilometers zit ik toch maar alleen in de auto en bied die fiesta verder voldoende comfort.
M'n vriendin heeft dr ford Ka uit 97 ingeruild op een opel corsa 3 cylinder uit 2006. Het verbruik en ook weer de belasting gaf daarin mede de doorslag.

Het is voor ons dus niet iets van de laatste tijd omdat brandstofprijzen en belasting altijd al een factor zijn om rekening mee te houden; zie ook de opmerking over de post van prijzen uit 2005 met 1,30/liter voor benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:56
Ik rij zelf gewoon oldtimer, verbruikt wel iets meer, maar is ook belastingvrij en goedkoop in verzekering, dus dat compenseert weer.

Toch vind ik het tijd voor ontwikkeling op waterstof, zodat ook de oldies op een verbrandingsmotor kunnen blijven rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kruiwagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:41:
[...]

Klopt, wie zegt uberhaubt dat de olie snel opraakt, dit zullen voornamelijk oliemaatschappijen zijn die naar een rede zoeken om hun prijzen weer te verhogen
Nou nou, dit is zó kort door de bocht dat je de hele bocht maar overslaat, en rechtdoor gaat...

Kijk eens naar het concept van Peak Oil bijvoorbeeld.

De huidige verwachting is dat rond 2030 de economisch rendabel winbare olie gewoon op is.

Wat er dan nog is, is zó kostbaar om te winnen dat het gewoon niet rendabel is. Of je krijgt dingen als olie uit teerzand enzo. Maar dat moet je eigenlijk niet eens willen, want het winnen daarvan is afschuwelijk slecht voor het milieu enzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

wildhagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:33:
[...]

Nou nou, dit is zó kort door de bocht dat je de hele bocht maar overslaat, en rechtdoor gaat...

Kijk eens naar het concept van Peak Oil bijvoorbeeld.

De huidige verwachting is dat rond 2030 de economisch rendabel winbare olie gewoon op is.

Wat er dan nog is, is zó kostbaar om te winnen dat het gewoon niet rendabel is. Of je krijgt dingen als olie uit teerzand enzo. Maar dat moet je eigenlijk niet eens willen, want het winnen daarvan is afschuwelijk slecht voor het milieu enzo.
Tja, in 2004 was de verwachting dat Peak Oil in 2010 bereikt zou zijn..... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Peak-Oil is geen vast gegeven. Nu de olieprijs stijgt is ook meer olie rendabel te winnen, als de olieprijs daalt komt het Peak-Oil moment dus weer dichterbij.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Naboo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:45:
[...]

Verdiep je eens in het Peak Oil-concept, en dan zou je zien hoe dat komt (AtleX geeft al een aardige hint in de goede richting).

De voorspellingen nu zijn tussen 2020 en 2050, waarbij de meeste projecties op of rond 2030-2035 liggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Mja, maar volgens mij vergeten ze daarin dat:

A. boortechnieken zich steeds meer ontwikkelen (het wordt dus goedkoper om olie te boren)
B. prijzen ALTIJD omhoog zullen blijven gaan (lees sneller stijgen dan dat ze weer dalen)
C. er steeds meer olievelden gevonden blijven worden

En de discussie VOORDAT jij over Peak Oil begon, ging over het feit dat de prijzen omhoog gaan omdat de olie OP raakt. Maar dat zal voorlopig dus sowieso niet gebeuren, daarbij zal het voorlopig ook nog wel rendabel blijven om olie te winnen, want hey, er is ergens oorlog, hup ALLE prijzen omhoog... iemand van de OPEC laat een scheet HUP prijzen omhoog... En aangezien oliemaatschappijen nog aardig wat centen WINST maken, zal het echt niet zo'n vaart lopen allemaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Naboo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:57:

A. boortechnieken zich steeds meer ontwikkelen (het wordt dus goedkoper om olie te boren)
Dat zou inderdaad opgaan als de olievelden vergelijkbaar zouden blijven qua winningsgemak. Helaas blijken de makkelijk te winnen velden steeds verder leeg te lopen, en moet men steeds vaker moeilijker winbare velden gaan exploiteren (denk aan klimatologische lastige omstandigheden zoals de olievelden in Oost-Rusland (Sakhalin etc), of diepte (denk aan de Deepwater Horizan-milieuramp).

Het voordeel van lagere boorkosten door nieuwe technieken valt dan weer een beetje weg tegen de stukken hogere exploitatiekosten door de omstandigheden.
B. prijzen ALTIJD omhoog zullen blijven gaan (lees sneller stijgen dan dat ze weer dalen)
En dat zal, als Peak Oil bereikt is, alleen nog maar sneller gaan. Tuurlijk kan er dan nog olie gewonnnen worden. Als je tenminste 3+ euro voor je litertje benzine over hebt?
Dat valt wel mee volgens mij? En veel van die velden zijn dus lastig (lees: kostbaar en duur) om te winnen, omdat ze nogal diep liggen of onherbergzaam zijn qua omstandigheden.

Tuurlijk kan er gewonnen worden, als je geen bezwaar hebt tegen een prijsverdubbeling oid.
En de discussie VOORDAT jij over Peak Oil begon, ging over het feit dat de prijzen omhoog gaan omdat de olie OP raakt. Maar dat zal voorlopig dus sowieso niet gebeuren
Dat klopt, helemaal OP zal het bij lange na niet gaan voorlopig. Maar het is dan niet echt rendabel meer (een literprijs van 3+ euro is niet echt wat je noemt handig en verkoopbaar).

Of je moet milieuverwoestende zaken gaan doen als olie uit teerzand willen winnen, maar dat lijkt me uit ecologisch standpunt weer uiterst onwenselijk. We hebben al problemen genoeg met het milieu, ik denk niet dat we doelbewust op zoek moeten gaan naar nieuwe, nog grotere, problemen...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 01-03-2011 17:04 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Naboo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:57:

Afbeeldingslocatie: http://www.durangobill.com/RolloverPics/RolloverGap.jpg
Dat is echt al voor mijn geboorte gepiekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maasluip schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:09:
[...]

Snellere variant? Knipper nog maar eens met je ogen dan.
Citroen DS3 1.6 e-HDi 92pk 95g (MRB vrij, 14% bijtelling) heeft 230 Nm @ 1750 t/min, 92 pk en een top van 182 km/h.
Citroen DS3 1.6 e-HDi 90pk 99g (niet MRB vrij, 20% bijtelling) heeft 215 Nm @ 1750 t/min, 90 pk en een top van 180 km/h.
En dezelfde motor met dezelfde specificaties is ook nog eens als 104g versie te krijgen. Rara.
Die 99g versie zal niemand gekocht hebben, ze moesten het motormanagement nog iets verder tweaken voor Nederland (volgens mij hebben diverse buitenlanden 99g als limiet, zie ook de C30). Ik doel op de snelle variant:
Citroen DS3 1.6 HDi 110pk 119g (niet MRB vrij, 20% bijtelling) heeft 270 Nm @ 2000 t/min, 110 pk en een top van 190km/h.

allebei 1560cc, 75x88.3mm, dohc, dus hetzelfde blok. Misschien dat de turbo iets anders is, maar ik gok dat ze alleen de chip hebben vervangen, dus ik gok ook dat ze hetzelfde verbruik halen bij dezelfde snelheid etc. Maar ja, als je het gas half intrapt is de een zuiniger dan de ander :z * MBV heeft de e-HDI besteld, komt pas in juni :'(
Naboo schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:45:
[...]

Dat hebben we ook. De afgelopen 3 jaar is de productie niet meer gestegen, met heel veel moeite is de vraag bijgehouden. De economie is weer aan het aantrekken, en direct gaat de olieprijs naar de $100/vat (werd al gehaald voor het gedoe in Egypte). Heel simpel: zolang het slecht gaat met de economie is de productiecapaciteit voldoende, zodra het goed gaat schiet het tekort en rijzen de prijzen de pan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

over de autoloze zondag.
Ik was er in 73 niet bij, maar hoe werkt dat?
Boete als je toch gaat rijden? Of domweg alle pompen dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Boeiend die autoloze zondag.. ik ga toch op de motor :+

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:36:
Dat hebben we ook. De afgelopen 3 jaar is de productie niet meer gestegen, met heel veel moeite is de vraag bijgehouden. De economie is weer aan het aantrekken, en direct gaat de olieprijs naar de $100/vat (werd al gehaald voor het gedoe in Egypte). Heel simpel: zolang het slecht gaat met de economie is de productiecapaciteit voldoende, zodra het goed gaat schiet het tekort en rijzen de prijzen de pan uit.
Wat gebeurt er als de prijzen stijgen? Juist, het wordt aantrekkelijk om te investeren in de exploratie van olievelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:52:
[...]
Wat gebeurt er als de prijzen stijgen? Juist, het wordt aantrekkelijk om te investeren in de exploratie van olievelden.
Denk jij nou echt dat ze pas gaan zoeken als het te laat is?

Zo werkt het grote bedrijfsleven nou eenmaal niet, misschien het midden en kleinbedrijf, maar zeker niet de grote oliemagnaten. Dat heet strategisch beleid.

Nee, daar zijn ze 50 jaar geleden allang mee begonnen om zo snel mogelijk grote velden naar zich toe te kunnen trekken voordat een concurrent ze wegsnaait.

Alle grote bronnen zijn allang ontdekt. Daarom was het ook zo'n heisa om de nog-niet-winbare olie onder de noordpool, die Rusland symbolisch probeerde in te nemen door een Russische vlag met een onderzeeër op de bodem te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, we zijn juist significant groter maar wel zuiniger gaan rijden: van een Hyundai Excel 1.3i die 1:16.5 deed op 110km/u naar een Seat Cordoba Vario 1.9sdi die 1:20.5 diesel doet op 120km/u ;)
Zojuist voor het eerst in tijden slechter dan 1:20 gereden, maar dat was met fors doorrijden ivm combo van file met afspraak

Met 35k km/j is wegenbelasting irrelevant vergeleken met lagere brandstofkosten.

We hebben wel gekeken naar nog zuinigere auto's, maar gezien beperkte aanschafbudget (2.5k) kwam je dan bij een handvol erg kleine en oude auto's terecht die hooguit marginaal zuiniger waren maar oud en klein (Citroen AX D, Peugeot 205D). Dan was een station-variant van een VW Polo een stuk aangenamer :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:02:
[...]
Dat zou inderdaad opgaan als de olievelden vergelijkbaar zouden blijven qua winningsgemak. Helaas blijken de makkelijk te winnen velden steeds verder leeg te lopen, en moet men steeds vaker moeilijker winbare velden gaan exploiteren (denk aan klimatologische lastige omstandigheden zoals de olievelden in Oost-Rusland (Sakhalin etc), of diepte (denk aan de Deepwater Horizan-milieuramp).

Het voordeel van lagere boorkosten door nieuwe technieken valt dan weer een beetje weg tegen de stukken hogere exploitatiekosten door de omstandigheden.

[...]

En dat zal, als Peak Oil bereikt is, alleen nog maar sneller gaan. Tuurlijk kan er dan nog olie gewonnnen worden. Als je tenminste 3+ euro voor je litertje benzine over hebt?

[...]

Dat valt wel mee volgens mij? En veel van die velden zijn dus lastig (lees: kostbaar en duur) om te winnen, omdat ze nogal diep liggen of onherbergzaam zijn qua omstandigheden.

Tuurlijk kan er gewonnen worden, als je geen bezwaar hebt tegen een prijsverdubbeling oid.
Juist de nieuwe boortechnieken zorgen ervoor dat, voorheen onrendabele velden, toch gebruikt kunnen worden. Dit samen met een steeds hogere prijs, betekent dat steeds meer velden 'interessant' worden. In Schoonebeek is hierdoor ook weer een veld in gebruik genomen.

Zolang we het kunnen blijven betalen ben ik bang dat het lang duurt voordat we niet meer olie afhankelijk zijn. Bovenstaande vind ik dus ook ongewenste ontwikkelingen, want zo gaan we langzaam elke druppel olie op idiote manier uit de grond trekken. Grootste voordeel van de kostenstijging is dat alternatieven ook steeds interessanter worden. Van mij mag de prijs daarom best blijven stijgen, gaan we alleen maar van nadenken en op zoek naar innovaties :) !

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja, en we hebben de Noordpool toch nog?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 19:04:
[...]

Denk jij nou echt dat ze pas gaan zoeken als het te laat is?

Zo werkt het grote bedrijfsleven nou eenmaal niet, misschien het midden en kleinbedrijf, maar zeker niet de grote oliemagnaten. Dat heet strategisch beleid.

Nee, daar zijn ze 50 jaar geleden allang mee begonnen om zo snel mogelijk grote velden naar zich toe te kunnen trekken voordat een concurrent ze wegsnaait.

Alle grote bronnen zijn allang ontdekt. Daarom was het ook zo'n heisa om de nog-niet-winbare olie onder de noordpool, die Rusland symbolisch probeerde in te nemen door een Russische vlag met een onderzeeër op de bodem te plaatsen.
Ja? Net alsof het ontginnen gratis is? Bovendien zijn er een hoop onrendabele velden dit door de hogere prijzen ineens wel rendabel kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ja van een grote zware VW Passat TDI naar een Toyota Aygo.
De Passat koste me 400 euro per maand voor verzekering/WB/diesel.
De Aygo koste me 160 euro per maand voor verzekering/benzine, geen wegenbelasting.
Ik krijg 192 euro KM vergoeding van de baas dus kom nu aardig uit, behalve afschrijving en onderhoud natuurlijk :P

Ik ben de auto meer gezien als versvoersmiddel en niet meer als statusmiddel gaan zien, wat de rest er van denkt boeit me niet, het rijdt best aardig en het is goedkoop.

Zo'n grote auto is qua inruil trouwens waardeloos terwijl die kleintjes erg waardevast zijn, voor een 3 jaar oude met wat KM's betaal je maar iets minder als voor een nieuw, daarom heb ik hem nieuw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 12:59
wildhagen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:56:
Omdat de petrochemische industrie dan ook met duurdere en schaarsere olie te maken krijgt, wat weer schadelijk is voor de economie (hun produkten, o.a. voor consumenten, worden dan immers ook een heel stuk duurder).

Dan kan je beter minder belangrijke dingen (zoals maximumsnelheden) terugschroeven, dan de economie serieus zo'n klap te geven.
Dat begrijp ik. Maar mijn gedachte was dat zodra een liter benzine/diesel/gas 3, 4, 5,.. Euro kost, dan gaat iedereen vanzelf nadenken over mobiliteit en over het voordeel van 130 kmh. En zo te lezen, doen velen dat nu al, en logisch ook. En om het nog verder door te trekken, de noodzaak van plastic flesjes van 50 ml om een enkele slok yoghurt, of appels uit Nieuw Zeeland vs die van eigen bodem, vliegvakantie naar de andere kant vd aarde, detacheerpersoneel van de andere kant van het land (elke dag weer), of keukens uit duitsland omdat ze zo goedkoop zijn. Allemaal omdat de brandstof niet significant meetelt in de rekening (zou bijna zeggen, 'te goedkoop is').
Ik sta ook niet te springen om hogere prijzen voor van alles en nog wat maar zo'n overheidsmaatregel als verplicht 90 of een verplichte autoloze zondag komt mij een beetje krampachtig over en zet slechts een paar zoden aan de dijk. Beter kunnen ze zich richten op veiligstellen van brandstofvoorziening voor de publieke zaak als benzine voor ambulances, politie en leger, vuilniswagens, openbaar vervoer, electriciteit, water. Dat soort dingen.
Edit: als wij (ik ook) met z'n allen wat minder spilziek met makkelijke brandstof omgaan, hebben we mss een paar decennia meer de tijd om (eindelijk) die relatief veilige LFTR reactoren uit te ontwikkelen, in China zijn ze gelukkig al begonnen. Hier een GoogleTechTalk (1 uur :X) over LiFTeR, was voor mij een iOpener. Helaas willen ze hier in nl alleen maar meer van die oude kerncentrales bouwen. Maar enfin, dat wordt wel een beetje off-topic.

[ Voor 13% gewijzigd door mekkieboek op 01-03-2011 22:00 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag getankt voor 1.509... Nieuw hoogtepunt (of dieptepunt, het is maar hoe je het bekijkt) hier, afgelopen week nog voor 1.479 kunnen tanken.

De tijd van vorig jaar dat ik voor iets meer als 4 tientjes de suzuki vol had is goed over, maak er nu maar gerust 5 tientjes van. -O-

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Joopieboy schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:19:
Vandaag getankt voor 1.509... Nieuw hoogtepunt (of dieptepunt, het is maar hoe je het bekijkt) hier, afgelopen week nog voor 1.479 kunnen tanken.

De tijd van vorig jaar dat ik voor iets meer als 4 tientjes de suzuki vol had is goed over, maak er nu maar gerust 5 tientjes van. -O-
Toch nog 18 cent onder GLA, en 8,5 cent minder dan ik betaal... :(

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Ja van een C segment uit 2001 1.6 naar een B segment 1.4 uit 2006 het scheelt 0,5 liter/100km.
Het gewicht is ongeveer gelijk 1052 om 1050 dus net een MRB klasse lager.
Volgende auto ga ik maar weer voor comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 02-03-2011 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 18:37
Joopieboy schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:19:

Zo weinig maar? Bij mijn 'goedkope' adresje net ten westen van Hilversum betaalde ik vandaag 1.569, en op snelegen is het zoals gewoonlijk al richting het record van een aantal jaar terug aan het gaan... Gelukkig rijd m'n Honda Jazz redelijk zuinig (meestal rond de 1 op 18).

Maar het blijft toch behoorlijk verdacht dat de prijzen wel heel snel kunnen stijgen, maar vervolgens heel traag zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

crap.
ik zit volgens mij verkeerd te kijken.

[ Voor 94% gewijzigd door YellowCube op 02-03-2011 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
-- oh hier boven is ook ge-edit --

Je moet eigenlijk een grafiek hebben met de ruwe olieprijs, en de prijs aan de pomp. Dan kun je wat zeggen.

[ Voor 190% gewijzigd door !null op 02-03-2011 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.tutor2u.net/blog/files/oil_prices_petrol_0510.jpg

Is weliswaar in ponden (Brits plaatje), maar je kan het omrekenen lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 02-03-2011 08:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

YellowCube schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 07:26:
crap.
ik zit volgens mij verkeerd te kijken.
Hmm, ik zie net op tijd dat je het grafiekje met ruwe olieprijzen in verhouding tot fractie en ik geloof ruwe diesel hebt verwijderd. Heb daarom mijn bericht niet verstuurd.

Maar je had beter de grafiek kunnen laten staan en alleen kunnen melden dat je verkeerd zat te kijken want nu slaat de post van !null nergens op.

Iemand een grafiek van de olieprijs in verhouding tot de gemiddelde brandstofprijs aan de pomp?

Edit: tnx wildhagen.
Hoewel dit weinig zegt over de situatie in Nederland. (Geen idee of de oliemaatschappijen er hier een andere strategie op nahouden). Lijkt het erop dat de stelling dat de brandstofprijs sneller stijgt en langzamer daalt waar is. Volgens mij stijgt de brandstofprijs zelfs door als de olieprijs ongeveer gelijk blijft. Maar het kan aan mij liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door ajakkes op 02-03-2011 08:45 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Afbeeldingslocatie: http://temp.theglasseye.nl/got/benzine_olie_2010w14.png
http://sargasso.nl/archie...prijs-update-april-2010/s

[ Voor 64% gewijzigd door Acid_Burn op 02-03-2011 08:59 ]