Het verschil tussen 2 getallen kan nooit negatief zijn

en ik doelde hier impliciet op het procentuele verschil, zoals je al door had

Wie voorspelt dat? Ik voorspelde een tijdje terug de prijsdaling naar $40 per vat, en die kwam aardig uit. Nu stijgt de olieprijs weer, maar gezien de crisis die nog steeds aan de gang is, verwacht ik dat de prijsstijging niet doorgaat, hoewel speculanten dat ongetwijfeld graag zouden willen.
Tegenlicht, ik weet alleen even niet welke experts ze interviewden. Kijk maar naar de olieprijs: zelfs in tijd van crisis stijgt die (crisis is afgelopen op de beurs, productie en consumptie ligt nog op z'n gat dus de crisis heeft nog steeds grote invloed). Kijk maar naar China, die alle olie voor onze neus wegkaapt.
Harrie schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:11:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet, hoe het kan dat een wisselende olieprijs en dollar koers zo'n huge impact op de brandstof prijs kan hebben, als 70-80% uit belastingen en accijnzen bestaat. [knip]
edit: wacht... ik lees net dat de accijnzen een vast bedrag IS per liter... nah, dan ontgaat mij hier iets compleet...

Die 70-80% is bij een heel lage benzineprijs, die we al een hele poos niet meer hebben gehad.
En hoe het zo'n 'hu[d]ge impact' kan hebben: 80ct accijns, 20ct benzinekosten = 1 euro; 80ct accijns, 60ct benzinekosten = 1,40 euro. Zoals je misschien weet is de olieprijs van $20/barrel naar $160/barrel gegaan in een paar jaar tijd, dat is dus 8x zo duur! Nogal logisch dat de benzine, ondanks 80ct accijns, 2x zo duur is geworden.
Onbekend schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:17:
[...]
Ik heb geen recente cijfers maar ik lees het volgende:
Wikipedia: Organisatie van olie-exporterende landen
In 2005 was de OPEC verantwoordelijk voor de productie van 34 miljoen vaten olie per dag, op een wereldwijd totaal van circa 81 miljoen vaten per dag.
Dat is dus 42% van de olieproductie bij een vraag van 81M vaten per dag.
Als ze van 34M naar 28M vaten gaan, worden er totaal 75M vaten geproduceerd. De olieprijs wordt dan ongeveer 12% hoger omdat er toch om 81M gevraagd wordt.
Ze hebben dus zeker wat te zeggen.
Jammer maar helaas voor de OPEC zitten ze al jaren op hun maximum te produceren. Wat veel belangrijker is: OPEC is zo de grootste groep landen met 'gratis' olie: bij de rest van de bronnen kost het vaak $50/barrel of meer om het uit de grond te krijgen. Mag jij raden hoeveel ze bij die bronnen uit de grond halen: 0 barrels, omdat ze dan geen winst maken. Dat was dus ook het probleem in de jaren 90: met $20/barrel is bijna geen enkele bron rendabel, dus kon shell het niet verantwoorden om dat soort bronnen op te zoeken. Pas wanneer de olieprijs weer op $150 staat worden die bronnen geboord, stort de economie weer in door te dure olie, en wordt die bron weer gesloten.
Ik bereken net dat de olieprijs in 7 jaar tijd 8x zo hoog is geworden. Dat is iets waar je je moeilijk zo snel op kan aanpassen i.v.m. woon-werk-afstand, infrastructuur (geen OV = geen alternatief), infrastructuur (onzuinige auto vervangen door zuinige auto is kostbaar) enzovoort. De verdubbeling in benzineprijs konden we in europa prima hebben dankzij de accijns. Strategisch gezien is dat zo ongeveer het enige wat europa goed doet qua energievoorziening.