Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat gaat om "natural gas", het gas dat bij slochteren uit de grond wordt gehaald. Die prijs is inderdaad gekoppeld aan de olieprijs. LPG is iets anders, een bijproduct van olieraffinage. Vroeger werd dat gewoon bij de raffinaderij in de fik gestoken zodat ze er van af waren.Gunner schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:21:
[...]
Ja totdat de regering inziet dat er toch wel geld mee te verdienen is.
Overigens is de gasprijs gekoppeld aan de olie prijs. Dus met stijgende olie prijzen is het ook 'gunstig' (voor de regering dan) voor de gas export/gebruik
Great minds think alike!
niet echt...er werd in de Kamer enkele weken geleden al gesproken over dit principe.
De vraag is nu alleen waar men het aan gaat besteden.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Maar eerst zien, en dan geloven als je begrijpt wat ik bedoel
Gokje... Milieu... cultuur... Misschien alvast een potje maken om de loonsverhoging van het volgende kabinet te bekostigen. Verdwijnt vast wel weer ergens.....YellowCube schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:51:
[...]
De vraag is nu alleen waar men het aan gaat besteden.
ik begrijp wat je bedoelt...Gunner schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:04:
Heel nobel streven. Wat ik dan ook toejuich natuurlijk
Maar eerst zien, en dan geloven als je begrijpt wat ik bedoel
Het vervelende is alleen dat als het wel gebeurt, dit nou niet bepaald op de voorpagina van een krant zal verschijnen. Hooguit ergens achteraf en men krijgt het idee dat er dus niks mee gedaan wordt.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Frankrijk verlaagt belasting om hoge brandstofprijs
PARIJS - Frankrijk is van plan voor consumenten en transportbedrijven de belasting te verlagen. Parijs wil daarmee de hoge prijzen van benzine en diesel opvangen, zo maakte de Franse regering dinsdag bekend.
Volgens een woordvoerder van het ministrie van Financiën zal "elke" extra euro die in de staatskas belandt door de hoge brandstofprijzen, aan de burger worden teruggegeven. Een speciale commissie is in het leven geroepen om te onderzoeken welke effecten de hoge brandstofprijzen hebben op de inkomsten uit de brandstofaccijnzen en de BTW.
De Franse minister van Transport, Dominique Perben, heeft ondertussen verlagingen aangekondigd van de vennootschapsbelasting voor transportbedrijven. Het besluit volgt op een blokkade van brandstofopslagplaatsen door onafhankelijke transporteurs die boos waren over de hogere brandstofprijzen.
De Franse regering kan het bijv. in onderwijs steken....dan geef je het ook terug.
"we gaan de belastingen ook niet verhogen, als de prijzen dalen".
DEN HAAG - Minister De Geus van Sociale Zaken ziet vooralsnog geen reden het koopkrachtbeleid van het kabinet aan te passen, nu de olieprijzen blijven stijgen. "We moeten ons niet gek laten maken door de waan van de dag", zei de bewindsman dinsdag in reactie op een plan van de Franse regering.
Die heeft beloofd om elke extra euro die in de staatskas vloeit als gevolg van de hoge brandstofprijs, terug te sluizen naar de burgers. De Geus noemde dat idee "sympathiek". "Maar we hebben in Nederland een andere lijn gekozen. We gaan de belastingen ook niet verhogen, als de prijzen dalen."
De Geus onderstreepte dat het kabinet zijn koopkrachtbeleid baseert op de ramingen van het Centraal Planbureau (CPB). "Als de veronderstelling over de olieprijs niet klopt, zal dat blijken uit nieuwe CPB-ramingen en dan zal het kabinet bekijken wat het te doen staat."
De prijzen zijn de afgelopen jaren alleen maar gestegen, dus dit vind ik wel een ontzettend flauw argument. Ik vind het werkelijk schandalig dat er 90 cent per liter naar de staatskas vloeit

Ik zit hier op aruba en ik betaal AFL 1,70 per liter, das 50 gulden voor een volle tank, kan ik anderhalve week mee rijden

dus voor 22 euro gooi ik mijn tank vol...

Wat zal ik dat gaan missen als ik weer terug kom in Nederland als het dan nog zo is

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Worden ze bij de grens nog gepakt voor smokkelen ook (je mag een volle tank + 20L extra meenemen).

Persoonlijk zou ik als douane beambte toch even een oogje (of 2 oogjes) dichtknijpen.
Is dat een grapje of gebeurt dat echt?YellowCube schreef op woensdag 07 september 2005 @ 08:44:
Worden ze bij de grens nog gepakt voor smokkelen ook (je mag een volle tank + 20L extra meenemen).

Verwijderd
LPG was vanmorgen ook 2.5 cent gestegen, was nu 16 euro kwijt om hem vol te gooien... Gelukkig rijdt ik nog voordelig in mijn oldtimer op gas maar ik verwacht dat de gasprijzen komende jaren ook aardig zullen stijgen aangezien het geen bijproduct meer is maar een product waarmee geld verdiend kan worden, omdat het verschil in prijs zo groot is en steeds meer mensen LPG zullen gaan rijden. De prijzen zullen dan stijgen tot ze in verhouding staan met benzine en diesel zodat ze zo goed mogelijk kunnen profiteren van de opbrengsten hieruit. Helaas is er niks aan te doen behalve hard aan het werk te gaan om alles te kunnen betalen.
300 euro per jaar meer meende ik gisteren in de krant te lezen.Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 09:12:
De natural gas (voor thuis, niet LPG) prijzen lopen normaal gesproken 6 maanden achter op de olieprijzen. Dus hier verwacht men nog meer stijging aangezien de olieprijs nog niet zo lang geleden omhoog is gevlogen. Echter de prijzen van gas zijn al behoorlijk aan het stijgen dus misschien zal het niet zo hard meer stijgen als de olie nu doet maar je kan er wel vanuit gaan dat je energierekening aardig wat hoger zal worden.
Nee, natuurlijk is dit niet sneu, het is gewoon belastingontduiking...
Het probleem is niet dat de benzineprijzen hoog zijn, het probleem is dat mensen te mobiel zijn (mensen wonen te ver van het werk af) terwijl er geen goede alternatieven zijn voor de auto. Oh, en die accijns is er in eerste instantie niet voor het geld maar om de afname van olie te verminderen - iets wat door de hoge prijzen toch ook gebeurt?
Ik zeg: steek die extra inkomsten in het OV en eventueel in als compensatie voor de hoge stroomprijzen (hoewel er niets mis mee is ook zuinig te doen met stroom).
In plaats van de regering te bashen kan je ook eens kijken wat je er zelf aan kunt doen....
Olieprijzen zijn ATM trouwens weer op het pre-Katrina-niveau
[ Voor 4% gewijzigd door ValHallASW op 07-09-2005 09:40 ]
Nu.nlNet als dinsdag heeft marktleider Shell zijn adviesprijzen voor autobrandstoffen opnieuw iets verlaagd. Euro ongelood en super gaan met 0,6 cent omlaag naar respectievelijk 1,529 euro en 1,583 per liter. Diesel zakt met 0,4 cent naar 1,115 euro.
Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen. Die zijn de afgelopen periode sterk gestegen. Dat kwam onder meer door de schade die de orkaan Katrina heeft veroorzaakt aan olieplatforms in de Golf van Mexico en aan raffinaderijen en pijpleidingen. De verminderde raffinagecapaciteit in combinatie met hoge olieprijzen had een prijsopdrijvend effect. Zo boekte zaterdag een liter euro bij Shell een recordadviesprijs van 1,549 euro.
Ik weet niet of dit ook nog een prijsopdrijvend of juist -verlagend effect gaat krijgen:
Ook nu.nlHet kabinet wil de oliemaatschappijen verplichten biobrandstoffen te mengen door benzine en diesel. Daarmee moet de uitstoot van broeikasgassen worden teruggedrongen en moet Nederland minder afhankelijk worden van buitenlandse energievoorziening.
Het kabinet zal bij prinsjesdag bekendmaken hoe de verplichting eruitziet, bevestigden bronnen rond het kabinet woensdag een bericht uit de Volkskrant.
Zaterdag werd al bekend dat het kabinet volgend jaar geen accijnzen wil heffen op de biobrandstoffen. Het kabinet trekt daarvoor 70 miljoen euro uit. De verplichting voor oliemaatschappijen om de milieuvriendelijker brandstoffen bij te mengen is onderdeel van hetzelfde
plan.
Virussen? Scan ze hier!
Mag ook wel eensGunner schreef op woensdag 07 september 2005 @ 09:34:
Ik snap je wel, alleen het levert NL nu extra geld op en DLD mist accijns
Normaal is het precies andersom. Elk Duits tankstation aan de grens heeft 90% Nederlandse klanten

Zal wel prijsverhogend werken, want de productie van biobrandstof (koolzaadolie enzo) is duurder dan de productie van normale brandstof. En nu heeft de regering wel gezegd dat ze het eerste jaar geen accijns over het biobrandstof deel gaan heffen.. dus de stijging zal dan wel meevallen.. maar het gevaarlijke stukje is 'eerste jaar'.. dus in 2007 wel gewoon accijns erop.. en dan wordt de brandstof dus weer veel duurder omdat het deel biobrandstof qua produceren al duurder was..wildhagen schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:13:
[...]
Nu.nl
Ik weet niet of dit ook nog een prijsopdrijvend of juist -verlagend effect gaat krijgen:
[...]
Ook nu.nl
we zien het wel..
Have a wheelie good weekend!
voor benzine misschien...DaMorpheus schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:17:
[...]
Mag ook wel eens
Normaal is het precies andersom. Elk Duits tankstation aan de grens heeft 90% Nederlandse klanten
de diesel is hier aanzienlijk goedkoper
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
26-08-2005 €1.439
31-08-2005 €1.459
01-09-2005 €1.479
02-09-2005 €1.515
03-09-2005 €1.549
06-09-2005 €1.535
07-09-2005 €1.529
Hoelang zou het duren voor we weer op het niveau van 2 weken geleden zitten? Zòuden we ooit nog weer (even) op dat niveau komen?

Diesel gaat beter, dat is alweer een cent goedkoper dan op 1 september
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
Het is geen flauw argument, het is een incorrect argument. BTW blijft 19% en als de benzineprijs daalt, wordt de accijns procentueel hoger. De accijns wordt elk jaar verhoogd ongeacht de benzineprijs. Nu wil men dat volgend jaar een keertje nalaten, maar nog is dat geen verlaging.Boktor schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:14:
[...]
"we gaan de belastingen ook niet verhogen, als de prijzen dalen".
De prijzen zijn de afgelopen jaren alleen maar gestegen, dus dit vind ik wel een ontzettend flauw argument. Ik vind het werkelijk schandalig dat er 90 cent per liter naar de staatskas vloeit
De verhoging in inkomsten door meer btw kan je prima compenseren door de accijns iets te verlagen, zonder ook maar 1 verandering door te voeren in de BTW.
Egoistische zakken zijn het in Den Haag. Lekker rondgereden worden op onze kosten, na 2007 lekker meer verdienen en de burger compenseren? Ho maar!
Edit:
Voorstel Elke minister heeft enkel nog recht op een Toyota Prius, Civic Hybrid of ander 'mileuvriendelijke' auto. Geen dure, benzineslurpende, bakken meer.
[ Voor 10% gewijzigd door Speedpete op 07-09-2005 12:24 ]
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Mjah, de olieprijzen zijn op het nivo voor Katrina, maar de benzineprijzen nog lang niet. Weer een bevestiging dat de prijzen van de benzine veel harder omhoog gaan dan omlaag. Dat klopt toch gewoon niet?HaaZ schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:34:
23-08-2005 €1.429
26-08-2005 €1.439
31-08-2005 €1.459
01-09-2005 €1.479
02-09-2005 €1.515
03-09-2005 €1.549
06-09-2005 €1.535
07-09-2005 €1.529
Hoelang zou het duren voor we weer op het niveau van 2 weken geleden zitten? Zòuden we ooit nog weer (even) op dat niveau komen?![]()
Diesel gaat beter, dat is alweer een cent goedkoper dan op 1 september

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Komt een kerel aanrijden in een Opel Combo, stopt bij een huis, stapt uit en duwt er een lokaal krantje en wat reclame meuk in. Stapt in, geeft vol gas en stopt 15 meter verder bij de volgende brievenbus, en gaat zo verder.
Dan heb ik echt iets van WTF

Signatures zijn voor boomers.
Los daarvan, wat een ontzettende dombo. Dat baantje kost 'm ongetwijfeld gewoon geld.Maasluip schreef op woensdag 07 september 2005 @ 13:27:
Net weer een voorbeeld gezien dat de benzineprijzen blijkbaar nog lang niet hoog genoeg zijn.
Komt een kerel aanrijden in een Opel Combo, stopt bij een huis, stapt uit en duwt er een lokaal krantje en wat reclame meuk in. Stapt in, geeft vol gas en stopt 15 meter verder bij de volgende brievenbus, en gaat zo verder.
Dan heb ik echt iets van WTFhoeveel brandstof kun je verspillen en hoe snel kun je het milieu naar de tering helpen.
Dan kan je net zo goed vrijwilligerswerk gaan doen. Of nee, beter.
Saved by the buoyancy of citrus
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 14:30 ]
Ik had vroeg een krantewijk...was een autowijkje..Cyphax schreef op woensdag 07 september 2005 @ 13:33:
[...]
Los daarvan, wat een ontzettende dombo. Dat baantje kost 'm ongetwijfeld gewoon geld.
Dan kan je net zo goed vrijwilligerswerk gaan doen. Of nee, beter.
Scheelt 5 euro per ochtend ofzo....was wel iets meer fietsen
nu.nlMinister Zalm (Financiën) weigert 150.000 handtekeningen als protest tegen de hoge brandstofprijzen in ontvangst te nemen. Hij zegt woensdag de frustratie van automobilisten te begrijpen, maar de VVD-bewindsman zegt er niets aan te kunnen doen.
Belangenvereniging UnitedConsumers roept haar klanten momenteel op protest aan te tekenen tegen de brandstofprijzen, die als gevolg van de hoge olieprijs de laatste tijd naar recordhoogten zijn gestegen.
Unitedconsumers had Zalm willen vragen om behalve in 2006 ook in 2007 de accijns op brandstof te bevriezen. Daar kan Zalm naar eigen zeggen niet op vooruitlopen. Bovendien is Zalm bang dat door het in ontvangst nemen van handtekeningen hij de indruk geeft dat de overheid schuldig is aan de hoge prijzen.
"De stijging van de benzineprijzen wordt veroorzaakt door bewegingen op de oliemarkt. Het aandeel accijns in de totale prijs per liter neemt zelfs af, omdat Nederland een vast bedrag heft", aldus Zalm.
Minister De Geus (Sociale Zaken) maakte dinsdag al duidelijk dat het kabinet vooralsnog niet van plan is extra koopkrachtmaatregelen te nemen nu de prijzen stijgen als gevolg van de hoge olieprijs. "We moeten ons niet gek laten maken door de waan van de dag", zei de CDA-bewindsman.
Een vat ruwe lichte olie kostte eind 2004 43,45 euro. Een halfjaar later was die prijs gestegen naar 56,50 euro per vat. Inmiddels moet hiervoor ongeveer 65 euro betaald worden. Door de koppeling van de aardgasprijs aan de olieprijs heeft het kabinet hogere aardgasbaten.
Coalitiepartij D66 vindt dat bij aanhoudend hogere olieprijzen dan vooraf voorspeld was, het kabinet begin volgend jaar wel met maatregelen moet komen. De extra aardgasbaten boven een afgesproken niveau zouden dan rechtstreeks teruggegeven moeten worden aan de burger. D66 staat ook niet onwelwillend tegenover het eerdere voorstel van coalitiegenoot VVD om de helft van de extra BTW-opbrengst op de hogere benzineprijs terug te geven.
De VVD heeft ook al diverse malen gepleit voor een hogere kilometervergoeding voor mensen die hun auto voor hun werk gebruiken. Ze kreeg daarbij woendag steun van de vakcentrales FNV en MHP.
Fractieleider Verhagen van het CDA vindt het net als zijn partijgenoot De Geus te vroeg om nu al met extra koopkrachtmaatregelen te komen. "Maar mocht blijken dat het koopkrachtbeeld van volgend jaar teniet wordt gedaan door de hoge olieprijs, dan gaan wij ervan uit dat het kabinet ingrijpt."
Ook oppositiepartij PvdA zint op 'reparatiemaatregelen' voor de hoge olieprijs. Dinsdag bepleitten de sociaal-democraten opnieuw de meeropbrengsten voor de schatkist via een belastingkorting terug te geven aan de burger.
Virussen? Scan ze hier!
Lees nu het artikel hierboven eens, dat is dus zinloos, de regering kan niks aan de hoge prijs doen.Speedpete schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:30:
Misschien moeten we een blokkade opwerpen rond en op het binnenhof? Daarna vanaf een afgesproken tijdstip lekker met z'n allen toeteren... misschien dat ze het dan merken?
Virussen? Scan ze hier!
Wat dacht je van de volidioten die van stoplicht naar stoplicht sprinten, op een manier alsof gaspedaal maar 2 standen kent.Maasluip schreef op woensdag 07 september 2005 @ 13:27:
Net weer een voorbeeld gezien dat de benzineprijzen blijkbaar nog lang niet hoog genoeg zijn.
Dan heb ik echt iets van WTFhoeveel brandstof kun je verspillen en hoe snel kun je het milieu naar de tering helpen.
Nou ja, binnen afzienbare tijd zal de benzineprijs 3 tot 5 euro per liter gaan kosten, ik neem aan dat dat soort rijgedrag dan via de portomonnee afgestraft wordt.
Jammer dat je vergeet dat er ook mensen zijn die iedere dag meer dan 10 liter verstoken om op hun werk te komen! Deze mensen worden veel harder gestraft als de benzine prijzen naar zulke hoogtes gaan...voor mij zal het betekenen ander werk zoeken of mijn baas moet bereid zijn mijn km vergoeding mee te laten stijgen.joopv schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:03:
[...]
Wat dacht je van de volidioten die van stoplicht naar stoplicht sprinten, op een manier alsof gaspedaal maar 2 standen kent.
Nou ja, binnen afzienbare tijd zal de benzineprijs 3 tot 5 euro per liter gaan kosten, ik neem aan dat dat soort rijgedrag dan via de portomonnee afgestraft wordt.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Maar ik ken ook maar 2 gasstanden hoor. Geen gas en volgas. Maakt me toch geen klote uit, scheelt me juist niets qua verbruik van een ocassioneel stoplichtsprintje.joopv schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:03:
Wat dacht je van de volidioten die van stoplicht naar stoplicht sprinten, op een manier alsof gaspedaal maar 2 standen kent.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Verschillende fora zijn dat dus van plan, en de animo schijnt groot te zijn.Speedpete schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:30:
Misschien moeten we een blokkade opwerpen rond en op het binnenhof? Daarna vanaf een afgesproken tijdstip lekker met z'n allen toeteren... misschien dat ze het dan merken?
Zal eens wat linkjes opsnorren.
Motor Forum onder andere
VW forum
Er waren er nog meer, maar die kan ik even niet vinden
[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 08-09-2005 09:01 ]
Dat is dus niet waar, ze kunnen er wel wat aan doen. Kwartje van Kok teruggeven bijvoorbeeld, of de accijns een paar cent verlagen, de extra aardgasbaten van anderhalf miljard aan de consument geven. Ze kunnen zat doen, maar hebben de wil niet.wildhagen schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:41:
[...]
Lees nu het artikel hierboven eens, dat is dus zinloos, de regering kan niks aan de hoge prijs doen.
Van alle politieke partijen heeft alleen de SP hier iets voor. Andere partijen zeggen niets of richten zich op de algemeen hogere energieprijs.
Volgend jaar moet er biobenzine vermengd worden met de gewone benzine. Biobenzine is duurder maar milieuvriendelijker. Als er dan verplicht, stel, 5% biobenzine vermengt wordt, dan vind ik dat de accijns ook 5% omlaag moet. Zie jij het gebeuren?? Ik niet...
Lees het artikel *nog* eens? Zalm zegt zelf al dat de regering er niks aan kan doen. Hij zal er allicht een beter zicht op hebben dan jij, die (voor zover ik weet) niet in de regering zit, denk je ook niet?Speedpete schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:51:
[...]
Dat is dus niet waar, ze kunnen er wel wat aan doen. Kwartje van Kok teruggeven bijvoorbeeld, of de accijns een paar cent verlagen, de extra aardgasbaten van anderhalf miljard aan de consument geven. Ze kunnen zat doen, maar hebben de wil niet.
Overigens gaat de prijs weer flink omlaag:
nu.nlBenzine is donderdag verder in prijs gedaald. Marktleider Shell verlaagde zowel de adviesprijs van super plus als van euro ongelood met 3,4 cent per liter. Een liter euro ongelood komt op 1,495 euro. Super plus komt op 1,549 per liter. Diesel bleef gelijk in prijs en kost 1,115 per liter.
Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen. Benzine is de afgelopen weken flink in prijs gestegen door de gevolgen van de orkaan Katrina. Olieplatforms, raffinaderijen en oliepijpleidingen raakten zwaar beschadigd. Dat alles in combinatie met hoge olieprijzen zorgde voor dure benzine. Zo boekte zaterdag een liter euro bij Shell een recordadviesprijs van 1,549 euro.
Virussen? Scan ze hier!
¯\_(ツ)_/¯
Wat zou er gebeuren als de belasting gehalveerd werd aan de pomp?Speedpete schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:51:
[...]
Dat is dus niet waar, ze kunnen er wel wat aan doen. Kwartje van Kok teruggeven bijvoorbeeld, of de accijns een paar cent verlagen, de extra aardgasbaten van anderhalf miljard aan de consument geven. Ze kunnen zat doen, maar hebben de wil niet.
Van alle politieke partijen heeft alleen de SP hier iets voor. Andere partijen zeggen niets of richten zich op de algemeen hogere energieprijs.
Volgend jaar moet er biobenzine vermengd worden met de gewone benzine. Biobenzine is duurder maar milieuvriendelijker. Als er dan verplicht, stel, 5% biobenzine vermengt wordt, dan vind ik dat de accijns ook 5% omlaag moet. Zie jij het gebeuren?? Ik niet...
Iedereen zou meer gaan rijden, je hebt een kleine tijdelijke lastenverlichting, daarbij staat iedereen dan echt stil op de A1, A2. A4 enzevoort en je helpt het milieu niet. We scheuren dan door onze olie voorraad heen waardoor we nog eerder echt onbetaalbare prijzen gaan krijgen (nu is de prijs artificieel hoog, straks door aanbod en vraag)
Van het geld wordt door de overheid nuttige zaken uitgevoerd, nuttiger dan lastenverlichting voor de Audi/Bmw en mercedes-benzine slurpers.
Noem eens 2 voordelen dat je hebt als je de belasting verlaagt?
(1 is het feit dat de autorijders wat minder geld kwijt zijn)
Ter verdediging, ik rijd zelf ook auto naar mijn werk, ik zie bijna nooit openbaar vervoer van binnen.
Ik heb wel een lease-bak, dus de prijs zelf merk ik niet direct. Maar als ik geen leaseauto meer had ging ik naar een andere baas, die dichter bij z'n kantoor heeft.
Voor dat ik voor geitenwollensok wordt uitgescholden
edit: van nu.nl
VOORBURG - De inflatie is in augustus gestegen naar 1,8 procent. Daarmee lag de prijsstijging 0,2 procentpunt hoger dan in de voorgaande maanden. In juli en juni waren de consumentenprijzen nog 1,6 procent hoger dan een jaar eerder. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS ) donderdag bekendgemaakt.
De stijging is volgens het CBS vooral toe te schrijven aan duurdere benzine, gas en stroom. Autobrandstoffen waren in augustus gemiddeld 12,3 procent duurder dan een jaar geleden. Ook voor aardappels, groenten en bloemen moest meer worden betaald. Verse groenten zijn ten opzichte van een jaar geleden bijna 20 procent duurder. Kleding en schoenen kosten daarentegen 5 procent minder dan vorig jaar.
Volgens Europese maatstaven was de inflatie in Nederland in augustus 1,6 procent, 0,1 procentpunt meer dan in juli. Eurostat, het Europese statistische bureau, voorspelt dat de inflatie voor de eurozone op gemiddeld 2,1 procent uitkomt in augustus. In juli was de inflatie 2,2 procent.
[ Voor 35% gewijzigd door Tukk op 08-09-2005 10:20 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik heb het artikel al gelezen, al voor dat het hier stond. Heb de radioberichten gehoord en ben de websites van partijen langsgegaan, ik weet echt wel hoe het zit. Zalm kan wel zeggen dat de regering er niets aan kan doen, maar de regering kan overal iets aan doen als men de wilskracht toont. Men heeft de middelen (1,5 miljard extra aardgasbaten) en een reden (al jarenlang het kwartje van kok). Waar een wil is, is een weg.wildhagen schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:52:
Lees het artikel *nog* eens? Zalm zegt zelf al dat de regering er niks aan kan doen. Hij zal er allicht een beter zicht op hebben dan jij, die (voor zover ik weet) niet in de regering zit, denk je ook niet?
Ik rij ook anders, rustiger, letten op toerental etc. Morgen maar eens kijken wat het uitgemaakt heeft...beschuitfluiter schreef op donderdag 08 september 2005 @ 10:00:
ik heb sinds maandag mijn rijstijl aangepast... gewoon langzamer optrekken en minder lang doortrekken. Krijg veel duwers e.d. maar het scheelt 3 a 4 liter op 100km bij mijn auto zo, tis goed!
Ik heb het niet over een halvering. Als men het kwartje van Kok teruggeeft gaat de prijs tussen de 11,5 en 13,5 cent omlaag. Dan zitten we nog altijd op een prijs rond de 1.30, hoger dan begin dit jaar. Het toenemen van rijden zal in dat geval meevallen.Tukk schreef op donderdag 08 september 2005 @ 10:04:
Wat zou er gebeuren als de belasting gehalveerd werd aan de pomp?
Iedereen zou meer gaan rijden, je hebt een kleine tijdelijke lastenverlichting, daarbij staat iedereen dan echt stil op de A1, A2. A4 enzevoort en je helpt het milieu niet. We scheuren dan door onze olie voorraad heen waardoor we nog eerder echt onbetaalbare prijzen gaan krijgen (nu is de prijs artificieel hoog, straks door aanbod en vraag)
Het ligt er natuurlijk altijd aan wat je met het geld doet. Men wil volgend jaar de BPM laten varieren op verbruik van een auto. Dat vindt ik een prima idee. Wil je per se een benzineslurpende Merc. M rijden, dan betaal je daar voor.Van het geld wordt door de overheid nuttige zaken uitgevoerd, nuttiger dan lastenverlichting voor de Audi/Bmw en mercedes-benzine slurpers.
- Gaat schrappen van buslijnen tegen, iig van Arriva (bron)Noem eens 2 voordelen dat je hebt als je de belasting verlaagt?
(1 is het feit dat de autorijders wat minder geld kwijt zijn)
- In stand houden OV-prijs (bron)
Verder verdwijnen er banen in de OV-tak door de brandstofprijzen. Compenseren behoudt de prijzen. Niet alleen de automobilist profiteert. Ik zou het ook prima vinden als Zalm bijv. de accijns voor OV-bedrijven verlaagd. Het gaat mij om mobiliteit, niet om het verbruik van mijn auto.
Als ik mijn auto niet meer kan betalen dan koop ik wel een Eend op gas... rij ik ook rond, kom ik ook waar ik wezen moet.
Je hoeft je niet te verdedigen hoorTer verdediging, ik rijd zelf ook auto naar mijn werk, ik zie bijna nooit openbaar vervoer van binnen.
Ik heb wel een lease-bak, dus de prijs zelf merk ik niet direct. Maar als ik geen leaseauto meer had ging ik naar een andere baas, die dichter bij z'n kantoor heeft.
Voor dat ik voor geitenwollensok wordt uitgescholden
Ja, dus dan ga je weer varieren op de plek waar je dat niet wilt. Deze persoon betaalt al veel meer als hij rijdt. Dat is het eerlijkst. Als een iemand een Mercedes wil kopen, maar er verder niet veel mee rijdt dan vervuilt hij minder dan iemand die een alto koopt en daar een 100.000 KM op jaarbasis mee gaat rijden. Dus de vervuiler betaalt gewoon via de brandstof. Dat is trouwens ook het makkelijkt te administreren. Al die ingewikkelde berekeningen zorgen alleen maar voor meer bureaucratie.Speedpete schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:17:Het ligt er natuurlijk altijd aan wat je met het geld doet. Men wil volgend jaar de BPM laten varieren op verbruik van een auto. Dat vindt ik een prima idee. Wil je per se een benzineslurpende Merc. M rijden, dan betaal je daar voor.
Het hebben/kopen van een auto moet niet duurder worden, maar het gebruik, misschien gecombineerd met plaats/tijd. Verbrand je veel brandstof, vervuil je ook meer. En waar dat niet helemaal opgaat (roetfilter/katalysator) kan je met de BPM wel iets doen.
Maar ze weten af en toe van gekkigheid niet wat voor idiote ideeën ze moeten lanceren, en iedereen roept gelijk: wat een goed idee, zeker als men het idee heeft dat mensen met iets meer geld ermee gepakt kan worden.
[ Voor 6% gewijzigd door koppie op 08-09-2005 11:30 ]
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
en nog bemand ook!
Klopt, maar meer als wanneer hij een Alto had gekocht.koppie1 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:29:
[...]
Ja, dus dan ga je weer varieren op de plek waar je dat niet wilt. Deze persoon betaalt al veel meer als hij rijdt. Dat is het eerlijkst. Als een iemand een Mercedes wil kopen, maar er verder niet veel mee rijdt dan vervuilt hij minder dan iemand die een alto koopt en daar een 100.000 KM op jaarbasis mee gaat rijden.
Ik vind er niets verkeerds aan om vervuilende auto's extra te belasten. Het is altijd minder vervuilend om een zuinigere en minder vervuilende auto te kopen. Kijk eens naar Duitsland: wegenbelasting o.a. op basis van vervuilingsklasse van de auto.
Wat mij betreft mag er ook best een verbod op de verkoop van personenauto's met meer dan 150 pk komen hoor, maar goed, dat is een erg GroenLinkse opmerking.
[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 08-09-2005 15:17 ]
Zolang er nog maar wel motorfietsen met >150pk verkocht mogen worden vind ik alles prima.Maasluip schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:51:
[...]
Wat mij betreft mag er ook best een verbod op de verkoop van personenauto's met meer dan 150 pk komen hoor, maar goed, dat is een erg GroenLinkse opmerking.

[ Voor 10% gewijzigd door FragDaddy op 08-09-2005 15:22 ]
Have a wheelie good weekend!
Je hebt maar 30 pk nodig om mee te komen ... auto's naar 100 en motoren naar 30FragDaddy schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:21:
[...]
Zolang er nog maar wel motorfietsen met >150pk verkocht mogen worden vind ik alles prima.
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 08-09-2005 16:30 ]
Zijn we helemaal aan het doordraaien ofzo? We mogen toch nog wel zelf weten of we een auto met een hoog verbruik of een laag verbruik willen rijden..........
Of zijn er hier soms voorstanders van een dictatuur
Audi: Vorsprung durch Technik
Daarom mag je zelf ook op de snelweg je snelheid bepalen, dat mag je helemaal zelf weten! Ook een dictatuur? Ik weet het, absurd, maar ja, HOE absurd?Rejgun schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:19:
Hallo, een verbod op auto'a met een bepaald aantal pk's ??
Zijn we helemaal aan het doordraaien ofzo? We mogen toch nog wel zelf weten of we een auto met een hoog verbruik of een laag verbruik willen rijden..........
Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Maar wat betreft die benzineprijzen: die mogen van mij best verder omhoog. Die 20x dat ik de auto per jaar gebruik....
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Misschien juist wel... Het resultaat is misschien wel een meer ecologisch verantwoorde economie, bijvoorbeeld.Glashelder schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:16:
Wat voor effect op de economie zal dat nou hebben! Daar denken al die mensen niet over na die maar lopen te blaten dat de benzine nog duurder moet gaan worden.
Van duurder maken kunnen vrachtwagens e.d. nog wel rijden; alleen worden producten duurder. Echter de brandstof in rap tempo opstoken betekent dat die wagens níet meer kunnen rijden. Daar wel eens over gedacht? Uiteraard kan er gedacht worden aan van die olie uit planten of zoals afgelopen week op TV; kippenvet als brandstof.Glashelder schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:16:
Wat voor effect op de economie zal dat nou hebben! Daar denken al die mensen niet over na die maar lopen te blaten dat de benzine nog duurder moet gaan worden.
Echter zit je dan alsnog met een ander probleem. Olie (waaruit de benzine, dieselolie etc komen) word niet alleen voor brandstof gebruikt. Het is ook een enorm belangrijke grondstof voor gru-we-lijk veel producten in onze westerse wereld. Je kan wel zeggen dat mensen als ik niet moeten blaten omdat we niet nadenken... Ik vraag me af of jíj wel eens goed hebt nagedacht.
[edit]
De olie die nu de lucht in gaat kan ook besteed worden om duurzame producten van te maken die ons in de toekomst kunnen helpen.
[ Voor 25% gewijzigd door WFvN op 10-09-2005 00:59 ]
Verwijderd
Dat het gewoon chaos wordt, zoals op deze manier wordt doorgegaan streven we gewoon af op een ultra diepe recessie.Glashelder schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:16:
De olie prijs is duur en blijft maar duurder worden, levensmiddelen zijn duur, wonen en alles eromheen is duur, al je verzekeringen en dingen die je moet betalen zijn duur en het wordt alleen maar erger.
Als Nederland zo doorgaat dan zullen er steeds meer mensen komen die niet meer rond kunnen komen, steeds meer schulden, daar gaat het naar toe.
En die auto die we zo hard nodig hebben om onze centjes te verdienen nekt de meeste al behoorlijk, als in dat ie bijna weg moet en dat men dan maar is aangewezen op dat klote OV

Moet je maar eens kijken naar het wagenpark van nu en 5 jaar terug, steeds meer auto's met krassen en deuken, slechte banden, dingen die niet werken, ja daar wordt nu ook op bezuinigt.
Zie je, zo vind je t alweer goedkoop..

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
Je moet ook een katalysator in de auto hebben. Vrachtwagens moeten op 89 km/h begrensd zijn. Dat is allemaal de uitkomst van onze dictatuur. En om milieuverontreiniging tegen te houden vind ik het best bespreekbaar om auto's op 150 pk (of zelfs minder) te begrenzen. En voor FragDaddy: motoren op 25kWRejgun schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:19:
Hallo, een verbod op auto'a met een bepaald aantal pk's ??
Maar goed, we leven niet in een dictatuur en ik ben niet jullie dictator dus ik weet ook wel dat die situatie nog wel even op zich laat wachten. (maar als iemand mij in het zadel wil helpen dan mail ik mijn actieplan wel even door hoor).
Als we allemaal alleen aan ons eigen hachje denken (zoals jij dat doet) gaat de hele maatschappij binnenkort naar de klote (voor zover dat al niet gebeurd is)WFvN schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:09:
Maar wat betreft die benzineprijzen: die mogen van mij best verder omhoog. Die 20x dat ik de auto per jaar gebruik....
* Gunner hekelt dit soort Remy gedrag
ecologisch en economisch gaan in 99% niet samen! schei toch uit...meer werkelozen, bedrijven die failliet gaan, minder koopkracht door hogere premies etc etc daar wil je echt niet naartoe!joopv schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:30:
[...]
Misschien juist wel... Het resultaat is misschien wel een meer ecologisch verantwoorde economie, bijvoorbeeld.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Dat heb jij makkelijk te zeggen met je ligfiets. Vergeet niet dat als het 20x zo duur zou zijn ook andere producten in de schappen en dergelijke ook duurder worden.WFvN schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:09:
39
Als meer ecologische schade samengaat met hogere kosten doet de marktwerking de rest.borgdaville schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:47:
[...] ecologisch en economisch gaan in 99% niet samen! schei toch uit...meer werkelozen, bedrijven die failliet gaan, minder koopkracht door hogere premies etc etc daar wil je echt niet naartoe!
Alleen producten en diensten die het milieu schade berokkenen worden dan duurder. Het gevolg is dat producten en diensten die het milieu minder schade berokkenen interessanter worden. Dat lijkt me een uitstekende lange-termijn politiek.
De gemiddelde consument kijkt natuurlijk niet verder dan zijn eigen portomonnee, maar van een overheid mag je toch een beetje lange-termijn planning verwachten.
Ben ik helemaal voor. En een limiet op de geluidsproductie, en een progressieve belasting op geluidsproductie en motorvermogen.Maasluip schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:05:
[...]
Je moet ook een katalysator in de auto hebben. Vrachtwagens moeten op 89 km/h begrensd zijn. Dat is allemaal de uitkomst van onze dictatuur. En om milieuverontreiniging tegen te houden vind ik het best bespreekbaar om auto's op 150 pk (of zelfs minder) te begrenzen. En voor FragDaddy: motoren op 25kW
Een verlicht diktatorschap is op zich helemaal geen slechte regeringsvorm. Weinig overhead, lage kosten, korte beslissingslijnen. Het probleem is dat macht corrumpeert. Een geschikte kandidaat is dus lastig te vinden. Iemand die het wil worden is per definitie ongeschikt.Maar goed, we leven niet in een dictatuur en ik ben niet jullie dictator dus ik weet ook wel dat die situatie nog wel even op zich laat wachten. (maar als iemand mij in het zadel wil helpen dan mail ik mijn actieplan wel even door hoor).
Jij denkt dat er nu geen geluidslimieten zijn?joopv schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:12:
[...]
Ben ik helemaal voor. En een limiet op de geluidsproductie, en een progressieve belasting op geluidsproductie en motorvermogen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Bij een verhoging van accijns is dat niet helemaal juist, aangezien andere belastingen dalen. Wanneer dit niet het geval is zal je er meer voor terugkijken. Wanneer de commerciele partijen de prijs verhogen is dat een extra stimulans voor het ontwikkelen van alternatieven.Homedisc schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:59:Dat heb jij makkelijk te zeggen met je ligfiets. Vergeet niet dat als het 20x zo duur zou zijn ook andere producten in de schappen en dergelijke ook duurder worden.
Het is namelijk een stuk rustiger op de weg! En natuurlijk ben ik nu ook veel meer geld kwijt maar dat heb ik er wel voor over als mensen een bewuster gaan nadenken over hun rijgedrag. Blijkbaar kunnen HEEL veel mensen 's ochtends in de spits ook anders naar hun werk gezien de rust die er nu ineens is.
Bij ons op het industrieterrein zie je ook ineens veel meer mensen op de fiets dan voorheen
[ Voor 63% gewijzigd door Metro2002 op 09-09-2005 09:32 ]
ecologisch en economisch gaan in zekere zin wel langzaam.borgdaville schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:47:
[...]
ecologisch en economisch gaan in 99% niet samen! schei toch uit...meer werkelozen, bedrijven die failliet gaan, minder koopkracht door hogere premies etc etc daar wil je echt niet naartoe!
Zat van de week toevallig te lezen dat de armste maatschappijen nauwelijks voor milieuvervuiling zorgen (geen zware industrie, geen druk autoverkeer), de rijkste ook niet (er is immers genoeg geld om aan milieubesparende maatregelen te doen).Alle maatschappijen er tussenin zijn de grootste vervuilers.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Dat van die arme geloof ik wel, maar van die rijkste niet helemaal. Het rijkste land/economie is de VS, en dat zou volgens die theorie juist een niet of minder vervuilend land moeten zijn. Terwijl het in de praktijk juist een van de meest vervuilende landen ter wereld is.YellowCube schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:33:
[...]
Zat van de week toevallig te lezen dat de armste maatschappijen nauwelijks voor milieuvervuiling zorgen (geen zware industrie, geen druk autoverkeer), de rijkste ook niet (er is immers genoeg geld om aan milieubesparende maatregelen te doen).Alle maatschappijen er tussenin zijn de grootste vervuilers.
Virussen? Scan ze hier!
joopv schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:12:
Iemand die het wil worden is per definitie ongeschikt.
Daarom vind ik dat jullie mij moeten dwingen. Ik wil helemaal niet jullie dictator zijn
Verwijderd
De VS heeft wel geld om milieuvriendelijker te werk te gaan, maar verdomd het gewoon. Als ze de helft van hun defensiebudget overhevelen naar bv. het ontwikkelen van alternatieve brandstoffen o.i.d. moet je eens kijken hoe snel daar vooruitgang in komt. En als ze de andere helft aanwenden om hun schulden te verlagen wordt het misschien nog ooit wat met die rare lui daarwildhagen schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:42:
[...]
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Dat van die arme geloof ik wel, maar van die rijkste niet helemaal. Het rijkste land/economie is de VS, en dat zou volgens die theorie juist een niet of minder vervuilend land moeten zijn. Terwijl het in de praktijk juist een van de meest vervuilende landen ter wereld is.
Maarja als ze milieuvriendelijker te werk gaan, zal het niet lang meer het meest welvarende land zijn. Die winst komt ook uit juist die wetgevingen die toelaten dat er behoorlijk misbruik wordt gemaakt van het milieu.
En dat defensiebudget is ook weer een heikel iets. Juist in tijd van oorlog worden vaak belangrijke nieuwe uitvindingen en ontdekkingen gedaan. Juist door een haast onbeperkt budget, en noodzaak.
Dan begrijp je me toch verkeerd.Gunner schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:45:
[...]
Als we allemaal alleen aan ons eigen hachje denken (zoals jij dat doet) gaat de hele maatschappij binnenkort naar de klote (voor zover dat al niet gebeurd is)
* Gunner hekelt dit soort Remy gedrag
Ik denk alleen aan m'n eigen hachje? Ik tracht zo min mogelijk de auto te gebruiken. Daarmee draag ik een klein steentje bij aan het minder snel uitputten van de olievelden. Ik denk aan de hele maatschappij. Als ik jouw commentaar zo lees ben jíj degene die aan het Remy'en is. Hoewel.... er zijn (mocht jij dat ook zijn) meer dan genoeg luie figuren in dit land (ook buiten dit land overigens.... mogelijk nog ergere in de VS enzo) die al moe worden van het denken aan fietsen of lopen.
Jij heb een hekel aan Remy gedrag? Deze Remy doet tenminste een poging om de boel niet naar de kl*ten te laten gaan. Helaas hebben veel andere mensen de negatieve stimulans nodig van verhoging van accijnzen etc.
Wat doe jij?
Allereerst houd ik niemand tegen om ook een ligfiets te kopen en te gebruiken. Wat zeg ik: ik houd niemand tegen om de fiets vaker te gebruiken op plekken waar deze te vaak in de garage blijft staan.Homedisc schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:59:
[...]
Dat heb jij makkelijk te zeggen met je ligfiets. Vergeet niet dat als het 20x zo duur zou zijn ook andere producten in de schappen en dergelijke ook duurder worden.
Maar wat betreft die prijsstijging van andere producten: dat hoeft helemaal niet; tenminsten niet snel.
Olie is nodig voor veel dingen. Nodig voor brandstof maar inderdaad ook voor véél andere dingen die je in de schappen ziet liggen.
Maak je de producten uit olie alleen maar duurder omdat de olie schaarser wordt, dan ben je te laat. Ga je bezig door het niet-duurzame gebruik van olieproducten (brandstof dus bijvoorbeeld) in prijs verhogen nog voordat er echte schaarste is, dan zal dat niet-duurzame gebruik toch wat geremd worden. Betekent dat er meer olie overblijft. Hopen dat ook alternatieven voor de niet-duurzame toepassingen gevonden worden in die tijd. Dan kan je de overige olie netjes gebruiken voor duurzame dingen.
[ Voor 57% gewijzigd door WFvN op 10-09-2005 00:16 ]
Het is inderdaad minder druk , en vooral op de linkerbaan.Metro2002 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:30:
Wat mij betreft mogen de prijzen nog wel even zo hoog blijven.
Het is namelijk een stuk rustiger op de weg! En natuurlijk ben ik nu ook veel meer geld kwijt maar dat heb ik er wel voor over als mensen een bewuster gaan nadenken over hun rijgedrag. Blijkbaar kunnen HEEL veel mensen 's ochtends in de spits ook anders naar hun werk gezien de rust die er nu ineens is.
Bij ons op het industrieterrein zie je ook ineens veel meer mensen op de fiets dan voorheen
Ik vind het wel prettig.
Overgens zie je onwijs veel gti's en andere race-rijtuigen te koop staan...1 op 6 is blijkbaar niet meer stoer
Ik moet zeggen dat ik steeds schrik bij de pomp
wel vaag opzich....
omgereden via de A44
Overigens betaal ik zelden benzine. Om op het werk te komen wordt het betaald of ik wordt gereden, en 's middags heb ik altijd een chaffeur
[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 10-09-2005 00:25 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Dus jij vind het geoorloofd dat mensen die geen alternatief hebben dan het gebruik van een auto voor hun werk (en de rest van hun leven), te scharen onder de mensen die 'de boel naar de kl*ten laten gaan'? En die mensen hebben een negatieve stimulans nodig.
Maar natuurlijk. Die mensen waar je schijnbaar zo'n hekel aan hebt, zijn zelf ook volop aan het meedenken en meediscussiëren over alternatieven en oplossingen. Maar als die er niet zijn in de praktijk, kun je ze daar nu vandaag de dag moeilijk op afrekenen als ze 's ochtends weer in de auto stappen.
En je bent natuurlijk wel degelijk met je eigen hachje bezig. Omdat jij weinig gebruik maakt van de auto, is de benzineprijs amper een invloed op jouw dagelijkse leven. Heel fijn voor je overigens. Dus roepen dat de prijs omhoog moet is voor jou buitengewoon makkelijk. Echter roepen dat de prijzen nog veel verder omhoog moeten om mensen maar uit de auto te dwingen vind ik getuigen van ernstige kortzichtigheid. Het merendeel van die mensen stapt echt niet in de auto met het idee van "yes .. lekker vervuilen .. lekker de weg volzetten". Die willen best snel, schoon, en simpel van A naar B komen. inclusief alles wat ze mee moeten zeulen om hun leven/werk te kunnen runnen.
Ze willen wel. Maar er is maar 1 optie beschikbaar, en dat is de auto. En die optie is nog steeds de enige als de benzineprijs op €10 de liter staat. Je kunt niet van Groningen naar Maastricht fietsen en weer terug dagelijks. En naar 20 andere lokaties. Je kunt niet op de fiets 5 ton bananen vervoeren. De enige optie is wegvervoer van mensen en goederen. Dat is nou eenmaal de realiteit voor het overgrote merendeel van ons allemaal. En ik zeg niet dat allemaal maar op fossiele brandstof moet draaien, dat is 1 ding. Maar de discussie van 'ga maar uit de auto' is een andere, en imo gewoon waanzin.
Mensen inventariseren hun opties, en kiezen dan de beste voor hun. De goedkoopste, snelste, comfortabelste, schoonste, makkelijkste .. wat het beste is, is voor ieder weer anders. Waar het om draait is al die 1e stap: het inventariseren van de opties. Zolang de auto vaak de enige reeële optie is, zul je NOOIT mensen daar uit kunnen schoppen. Wat je ook met de kosten doet.
Het OV is geen alternatief. Duur, traag, oncomfortabel, ongemakkelijk. Zelfs als je het gratis maakt neem je de andere problemen niet weg. Fietsen is ook geen alternatief. Dat is alleen geschikt voor korte afstanden en ook niet geschikt voor serieus vrachtvervoer. Alleen in uitzonderingssituaties.
Het is geen onwil van mensen om in dat stuk blik te stappen. Het is noodzaak.
Mijn idee. Wanneer je het eigenlijk niet kunt of wilt betalen kun je beter een ander vervoermiddel kiezen. Je hebt toch geen recht op betaalbare benzineMetro2002 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:30:
Wat mij betreft mogen de prijzen nog wel even zo hoog blijven.
Nee, er moet nog veel meer gebeuren. Dat is de ellende.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 00:17:
@ WFvN:
Dus jij vind het geoorloofd dat mensen die geen alternatief hebben dan het gebruik van een auto voor hun werk (en de rest van hun leven), te scharen onder de mensen die 'de boel naar de kl*ten laten gaan'? En die mensen hebben een negatieve stimulans nodig.
Er zijn sowiezo véél mensen die de auto al pakken voor ritjes minder dan 5 km terwijl ze verder geen vreemde dingen hoeven te vervoeren (een wasmachine op een fiets is niet echt reëel te noemen dus zulk soort 5km-ritjes bedoel ik niet). Dan zijn er ook genoeg mensen die allerhande smoezen weten te verzinnen om maar niet te hoeven fietsen. Ik zie ze genoeg in m'n collegakring.
Dan heb je de groep mensen die een flink stuk verder van het werk af woont. Mee eens als je zegt dat je niet zomaar verhuist; verhuizen is niet echt een optie, zeker niet bij 'banenhoppers'. Dus zullen die toch van huis naar werk moeten komen.
Mogelijkheden:
• auto: zolang er geen files zijn op het traject, is dit nog het meest aantrekkelijk. Je bent onafhankelijk van vertrektijden van OV e.d. echter is dit niet echt efficiënt milieutechnisch gezien. Vandaar dat er ook het carpoolen is. Echter wordt daar veel te weinig gebruik van gemaakt. Ga eens kijken op carpoolparkeerplaatsen. Weinig auto's, weinig fietsen. Goed, mensen kunnen elkaar ook van huis ophalen. Toch zie je verdraaid veel auto's rondrijden met maar één persoon erin. Zou de brandstofprijs 4x zo duur worden dan kan je dat compenseren door met 4 mensen in de auto te gaan zitten en de prijs te delen.
• OV: leuk en aardig maar zolang het nog onbetrouwbaar is qua tijden, de aansluiting zuigt etc. is dat natuurlijk verre van interessant. Wil je het OV echt goed werkend krijgen dan zullen de kosten omlaag moeten (subsidie ofzo) en de betrouwbaarheid omhoog evenals de frequentie waarmee gereden wordt.
Alternatieven die er niet zijn? Oplossingen die er niet zijn? Vaak heeft dat toch echt te maken met keuzes. Wel/niet carpoolen, wel/niet de fiets pakken op afstanden tot 10 km ofzo.Maar natuurlijk. Die mensen waar je schijnbaar zo'n hekel aan hebt, zijn zelf ook volop aan het meedenken en meediscussiëren over alternatieven en oplossingen. Maar als die er niet zijn in de praktijk, kun je ze daar nu vandaag de dag moeilijk op afrekenen als ze 's ochtends weer in de auto stappen.
eenschEn je bent natuurlijk wel degelijk met je eigen hachje bezig. Omdat jij weinig gebruik maakt van de auto, is de benzineprijs amper een invloed op jouw dagelijkse leven. Heel fijn voor je overigens. Dus roepen dat de prijs omhoog moet is voor jou buitengewoon makkelijk.
Zeker niet. Echter is het wel zó heerlijk gemakkelijk om de auto te pakken. Trust me, ik ken het, been there, done that. Ik ben zelf een luie aarsch geweest die zelfs voor de boodschappen de auto pakte terwijl het fietsend korter was en qua afstand goed te doen (nog geen 2 kilometer). In eerste instantie mogen dat soort mensen wel eens wat bewuster met de auto omgaan.Echter roepen dat de prijzen nog veel verder omhoog moeten om mensen maar uit de auto te dwingen vind ik getuigen van ernstige kortzichtigheid. Het merendeel van die mensen stapt echt niet in de auto met het idee van "yes .. lekker vervuilen .. lekker de weg volzetten".
12 kilometer enkele reis. kortste tijd die ik heb afgelegd met de fiets (meermaals): 22 minuten. 25 minuten is een reële tijd. Met de auto kan ik het op een rustig moment misschien net redden in 15 minuten. Maarja.... ik ben niet de enige die 's ochtends naar z'n werk moet. Het laatste jaar (ik heb de auto niet gebruikt) is het alleen maar drukker geworden op de weg. Rijen wachtende auto's bij verkeerslichten is alleen maar groter geworden.Die willen best snel, schoon, en simpel van A naar B komen. inclusief alles wat ze mee moeten zeulen om hun leven/werk te kunnen runnen.
Snel? Auto is maar een paar minuten sneller op 12 kilometer. Spullen meezeulen? Tja, als je vreemde dingen mee moet nemen wordt het een probleem maar aktenkoffer, laptop en dat soort zaken is geen punt, ook niet op een normale fiets.
Met de huidige instelling van mensen en de huidige maatschappij (waardeloos OV) is dat zeker waar.Ze willen wel. Maar er is maar 1 optie beschikbaar, en dat is de auto. En die optie is nog steeds de enige als de benzineprijs op €10 de liter staat. Je kunt niet van Groningen naar Maastricht fietsen en weer terug dagelijks. En naar 20 andere lokaties. Je kunt niet op de fiets 5 ton bananen vervoeren. En dat kan evenmin met de trein en bus. De enige optie is wegvervoer van mensen en goederen. Dat is nou eenmaal de realiteit voor het overgrote merendeel van ons allemaal. En ik zeg niet dat allemaal maar op fossiele brandstof moet draaien, dat is 1 ding. Maar de discussie van 'ga maar uit de auto' is een andere, en imo gewoon waanzin.
Mijn hemel, ik moet er niet aan denken dat ik elke dag 2x2 uur in de auto zit. Verkassen (werk of woning) zou ik dan zeker als optie door m'n hoofd laten gaan. Wellicht zit je ook nog eens met een partner die met iets vergelijkbaars zit. Makkelijk zal het niet zijn. Maar lang moeten reizen kan ik niet comfortabel en goedkoop noemen. 4 uur reizen op een dag (er zijn er genoeg) is 4 uur verkloot. Werk 8 uur op een dag en je bent dus nog eens 50% extra tijd kwijt om te reizen waarin je ook nog eens de nodige centen uitgeeft.Mensen inventariseren hun opties, en kiezen dan de beste voor hun. De goedkoopste, snelste, comfortabelste, schoonste, makkelijkste .. wat het beste is, is voor ieder weer anders.
helaas bestaan er veel 'reële opties' tussen de oren. Uiteraard bestaan er ook best plausibele reële opties. Die eerste groep valt met een beetje mazzel wél te stimuleren. Zie ook de berichten over mensen die het rustiger zien op de weg, en meer fietsen op het industrieterrein waar ze werken.Waar het om draait is al die 1e stap: het inventariseren van de opties. Zolang de auto vaak de enige reeële optie is, zul je NOOIT mensen daar uit kunnen schoppen. Wat je ook met de kosten doet.
Sommige mensen vinden 500 meter al lange afstand. Ik bedoel maar....Het OV is geen alternatief. Duur, traag, oncomfortabel, ongemakkelijk. Zelfs als je het gratis maakt neem je de andere problemen niet weg. Fietsen is ook geen alternatief. Dat is alleen geschikt voor korte afstanden
Echwa:en ook niet geschikt voor serieus vrachtvervoer.

[/flauw]
Sommigen? Ja, velen? nee. Al is dat laatste maar omdat men niet wil carpoolen.Het is geen onwil van mensen om in dat stuk blik te stappen. Het is noodzaak.
Zolang de snelwegen nog vol staan met auto's met één inzittende, heeft het aandragen van 'geen onwil' geen enkele betekenis.
WTF is dat in je usericoontje? ik zie het niet
[ Voor 24% gewijzigd door WFvN op 10-09-2005 01:01 ]
Opzich, 17 kilometer is wel te doen al zit je dan een tijdje op te fiets.Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 00:48:
Ik weet niet hoe het met jou zit WvFN, maar ik heb de mogelijkheid om naar het werk te fietsen (iets meer dan 17km (alleen heen)), dat kan ik makkelijk aan maar de zweetgeur na een paar uur is niet echt fris, zeker niet voor klanten.
Bestaat er op het bedrijf dan geen mogelijkheid om jezelf even op te frissen?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Verwijderd
Dit vind ik dus ook larie. Als ik wil carpoolen maar er woont niemand in de buurt die dezelfde route moet hebben, stap ik alsnog alleen in de auto. En dan kom jij aan met 'onwil heeft geen enkele betekenis'.WFvN schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 00:42:
Zolang de snelwegen nog vol staan met auto's met één inzittende, heeft het aandragen van 'geen onwil' geen enkele betekenis.
Hoe kort-door-de-bocht wil je zijn ..
En wbt je opmerking dat je geen 2 x 2 uur in de auto wilt zitten. Kan ik prima inkomen. Maar zeg er dan ook bij dat diezelfde 2 x 2 uur voor veel mensen op de fiets of per OV op 2 x 4 uur zou uitkomen.
Jij hebt volgens mij steeds een select groepje mensen voor ogen die elke dag maar 10 km hoeft af te leggen voor hun werk of boodschappen. En mensen die dan ook nog eens weinig mee hoeven te sjouwen. Ja voor die mensen is de fiets een optie. Of OV binnen de stad en een stevige looppas. Maar dan houdt het ook op. De overige mensen werken verderop, of hun werk bestaat zelfs uit het aanwezig zijn op meerdere lokaties. Die kunnen dat niet op een fiets doen, en OV is niet efficient genoeg. Blijft over: de auto. Dat kan dan best een hele zuinige auto zijn, maar het is en blijft een auto, en het is een blijft een paar meter die bezet is op het wegdek, en het is en blijft 1 persoon die er in zit omdat het logistiek vaak niet anders kan.
En vrachtvervoer .. zie mijn vorige post. Daar wordt al zo efficient mogelijk mee omgegaan door vervoerders. Maar ook die haal je echt niet van de weg af. Boot, trein, vliegtuig .. allemaal niet precies genoeg.
als ik een stuk verder dan 12 km zou moeten fietsen, had ik een stuk snellere fiets gekocht: een Quest. Zonder problemen ruim boven de 35 km/h jakkeren
Milieuvriendelijk, ja misch. wel, maar ik tel daar 11 mensen in de bovenste, in die andere nog meer...
11x personeelskosten

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ja tuurlijk wel, maar ik voel mezelf pas opgefrist na een douche, vind je het erg?LED-Maniak schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:00:
[...]
Opzich, 17 kilometer is wel te doen al zit je dan een tijdje op te fiets.
Bestaat er op het bedrijf dan geen mogelijkheid om jezelf even op te frissen?
Mijn usericon:
brom/motorfietsmotor (4takt) van Honda die 1 op 50 rijd. Als je rustig aan doet zelfs 1 op 80. Geweldig want voor een km vergoeding krijg je dan zowat een tank per dag (en met die tank kan je meer dan 1 keer heen en weer

Ik heb een hele goede reacefiets. Half uur lukt makkelijk idd. Maar of dat met gladheid zo'n goed idee isMet een goede fiets kan je die 17 kilometer afleggen binnen een half uur. Dan kan je ook nog eens met regen en in de winter (gladheid) door blijven fietsen.
Goed, geen enkele betekenis is wat te bruut. Echter blijft wel het feit staan dat er alsnog véél mensen zouden kunnen carpoolen maar dat gewoon niet doen.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:02:
Dit vind ik dus ook larie. Als ik wil carpoolen maar er woont niemand in de buurt die dezelfde route moet hebben, stap ik alsnog alleen in de auto. En dan kom jij aan met 'onwil heeft geen enkele betekenis'.
Behalve ik wonen er nog 4 collega's in Zwolle terwijl we in Wezep werken. Van die andere 4 collega's zie ik 1 zeer af-en-toe op de fiets, de andere 3 nooit. Dat zijn 4 auto's op de weg wat 1 kan zijn.
Nu is het wel zo, hoe verder weg je werkt, hoe kleiner de kans dat collega's samen kunnen rijden.
Maar ook dan:
http://www.carpooldate.nl/ bijvoorbeeld.
Moeite willen doen is ook iets. En ook dáár ontbreekt het vaak aan.
Draaicirkel van 6 meter kort genoeg?Hoe kort-door-de-bocht wil je zijn ..
Niet noodzakelijk. Vrijdagmiddag is het bijvoorbeeld vaak feest hier in de buurt. Ik kan met de fiets dezelfde afstand 2x afleggen omdat je met de auto meer stilstaat dan rijdt. Goed, dan hebben we het weer over de kortere afstand.En wbt je opmerking dat je geen 2 x 2 uur in de auto wilt zitten. Kan ik prima inkomen. Maar zeg er dan ook bij dat diezelfde 2 x 2 uur voor veel mensen op de fiets of per OV op 2 x 4 uur zou uitkomen.
Maar even serieus: heb je enig idee wat de gemiddelde snelheid is van je auto? Ik heb het dan écht over de gemiddelde snelheid; alle ritjes meegerekend. Met een vlotte fiets zit je daar echt niet ver onder!
Die groep voorop gesteld, ja, dat zeker. De groep die verder weg werkt al dudielijk minder maar ook daar valt bij een redelijk aantal gevallen méér eruit te halen.Jij hebt volgens mij steeds een select groepje mensen voor ogen die elke dag maar 10 km hoeft af te leggen voor hun werk of boodschappen.
Eensch. Ik heb het ook niet over élke automobilist maar wel over veel (waarbij jouw 'boodschappenfiguren' en die anderen die je noemde wel de boventoon voeren)En mensen die dan ook nog eens weinig mee hoeven te sjouwen. Ja voor die mensen is de fiets een optie. Of OV binnen de stad en een stevige looppas. Maar dan houdt het ook op. De overige mensen werken verderop, of hun werk bestaat zelfs uit het aanwezig zijn op meerdere lokaties. Die kunnen dat niet op een fiets doen, en OV is niet efficient genoeg. Blijft over: de auto.
Of omdat men vaak niet bereid is om het anders te doen; omdat men geen puf heeft om ook maar te zoeken naar een mogelijkheid.Dat kan dan best een hele zuinige auto zijn, maar het is en blijft een auto, en het is een blijft een paar meter die bezet is op het wegdek, en het is en blijft 1 persoon die er in zit omdat het logistiek vaak niet anders kan.
Helemaal mee eensch.En vrachtvervoer .. zie mijn vorige post. Daar wordt al zo efficient mogelijk mee omgegaan door vervoerders. Maar ook die haal je echt niet van de weg af. Boot, trein, vliegtuig .. allemaal niet precies genoeg.
Damn.... maar dat scheelt! Alleen al als je normaal rijdt, is dat een vermindering van zo'n 70% ten opzichte van de auto.Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:13:
offtopic:
Mijn usericon:
brom/motorfietsmotor (4takt) van Honda die 1 op 50 rijd. Als je rustig aan doet zelfs 1 op 80. Geweldig want voor een km vergoeding krijg je dan zowat een tank per dag (en met die tank kan je meer dan 1 keer heen en weer)
Als 17 kilometer jou in een half uur makkelijk lukt op een racefiets (woon-werkverkeer! dus niet stille, rechte routes door de polder), wil ik jou wel eens zien in een Quest. Dat wordt continu 45+ jakkeren dan in jouw geval.Ik heb een hele goede reacefiets. Half uur lukt makkelijk idd. Maar of dat met gladheid zo'n goed idee is
Oke wat overdreven..3 kwartier dan..maar nog acceptabel. Ik weet niet precies hoe lang ik erover doe. Moet van Haarlem naar hoofddorp.. Dat is 17 km. Van Haarlem naar Aalsmeer (door Hoofddorp heen), fiets ik ongeveer een uur. En dat is dan zo'n 27km. Dus wordt wat langer jaAls 17 kilometer jou in een half uur makkelijk lukt op een racefiets (woon-werkverkeer! dus niet stille, rechte routes door de polder), wil ik jou wel eens zien in een Quest. Dat wordt continu 45+ jakkeren dan in jouw geval.
Verwijderd
Geen enkele collega van mij woont ook maar in dezelfde wijk als ik. Niet eens dezelfde kant van de stad. En onze werktijden lopen ook nog eens uiteen. Ik kan moeite doen wat ik wil .. het is niet haalbaar. En dat gaat voor meer mensen op. En moeite heeft ook een grens. Ben daar ook eerlijk in. Je kunt bv. niet verwachten dat iemand dan maar een uur wacht op een collega, of dat ie 20 km omrijdt. Ook dat is slecht voor het milieu.WFvN schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:14:
Goed, geen enkele betekenis is wat te bruut. Echter blijft wel het feit staan dat er alsnog véél mensen zouden kunnen carpoolen maar dat gewoon niet doen.
Moeite willen doen is ook iets. En ook dáár ontbreekt het vaak aan.
Grapjes maken mijn punt nog niet minder valide. Beetje jammer van je.Draaicirkel van 6 meter kort genoeg?
En again. Die fiets werkt alleen op korte afstanden. Ik heb het over woon-werk verkeer e.d. wat voor mij en praktisch iedereen die ik ken neerkomt op snelwegkilometers. Ik kan wel naar mijn werk fietsen maar dan kan ik na 1 uur weer omdraaien om voor het avondeten weer thuis te zijn.Niet noodzakelijk. Vrijdagmiddag is het bijvoorbeeld vaak feest hier in de buurt. Ik kan met de fiets dezelfde afstand 2x afleggen omdat je met de auto meer stilstaat dan rijdt. Goed, dan hebben we het weer over de kortere afstand.
Maar even serieus: heb je enig idee wat de gemiddelde snelheid is van je auto? Ik heb het dan écht over de gemiddelde snelheid; alle ritjes meegerekend. Met een vlotte fiets zit je daar echt niet ver onder!
Mensen zijn een stuk meer bereid dingen te doen dan jouw cynische blik op de wereld je doet geloven. En je moet mensen niet veroordelen voor onwetendheid. Daarnaast staat het eenieder nog steeds vrij om zelf de afweging te maken in hoeverre ze consessies willen doen. Om maar eens een zijweg in te slaan: doe je ligfiets weg en neem een tandem. Dan kun je samen met je collega rijden en neem je minder ruimte in voor andere fietsers. Fietspoolen. Maarja wil jij je gemak, snelheid, en comfort daarvoor opgeven?Of omdat men vaak niet bereid is om het anders te doen; omdat men geen puf heeft om ook maar te zoeken naar een mogelijkheid.
"zolang mensen alleen op de fiets zitten heeft 'geen onwil' geen enkele betekenis"
Je snapt m'n punt wel neem ik aan.
"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."
http://www.autoverbruik.nl
nu.nlAutobrandstof is zaterdag verder in prijs gedaald. Marktleider Shell verlaagde zowel de adviesprijs van benzine als diesel met respectievelijk 0,6 cent en 1,6 cent per liter. De adviesprijs van een liter euro ongelood komt op 1,489 euro. Super plus kost aan de pomp 1,543 euro. Diesel zakt dus 1,6 cent per liter en kost nu 1,099 euro.
Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen. Benzine is de afgelopen weken flink in prijs gestegen door de gevolgen van de orkaan Katrina.
Olieplatforms, raffinaderijen en oliepijpleidingen raakten zwaar beschadigd. Dat alles in combinatie met hoge olieprijzen zorgde voor dure benzine. Zo boekte precies een week geleden een liter euro bij Shell een recordadviesprijs van 1,549 euro.
Virussen? Scan ze hier!
gelukkig is het iig een paar cent omlaag gegaan
nog steeds erg prijzig, dat wel
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Binnen eenzelfde bedrijf helemaal waar. Echter zal jullie bedrijf niet helemaal alleen op een bedrijventerrein staan ergens in the middle of nowhere.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:29:
Geen enkele collega van mij woont ook maar in dezelfde wijk als ik. Niet eens dezelfde kant van de stad. En onze werktijden lopen ook nog eens uiteen. Ik kan moeite doen wat ik wil .. het is niet haalbaar. En dat gaat voor meer mensen op. En moeite heeft ook een grens. Ben daar ook eerlijk in.
Je kunt bv. niet verwachten dat iemand dan maar een uur wacht op een collega, of dat ie 20 km omrijdt. Ook dat is slecht voor het milieu.
Klein voorbeeld: Studie in Utrecht, woonachtig in Zwolle. Andere student woont in Groningen. Student Groningen gaat bij Zwolle van de snelweg af, moet 2x 5 km binnen Zwolle rijden naar en van het adres van Student Zwolle (welke natuurlijk ook 5 kilometer kon fietsen naar de carpoolplek!, nog beter) om vervolgens samen door te rijden naar Utrecht.
Mee eens, hier heb je wel weer te maken met 'hetzelfde bedrijf (hogeschool)' maar geeft een duidelijke mogelijkheid weer.
Sommige beroepen en bedrijven lenen zich een stuk minder makkelijk als het gaat om carpoolen. Denk aan ploegendiensten e.d. Maar bedrijven die -zeg- ongeveer 8 tot 5 werken zijn er genoeg. Dus is er ook genoeg volk, al is het maar bij een ander bedrijf. Nogmaals: waar een wil is....
Een beetje gemakkelijk ervanaf maken vind ik anders vrij sneu. Je hoort mij niet beweren dat het voor iedereen mogelijk is (wellicht voor jou niet; ik ken je totaal niet; ik denk alleen te weten dat je een Vette rijdt). Ik zeg dat als veel mensen een beetje moeite zouden willen doen (allereerst de boodschappenfiguren die de auto vaak best kunnen laten staan maar daarna komt dus de echte forens), de snelweg een stuk leger zou worden. Vele auto's die nu bezet worden door één persoon kunnen verdwijnen, redelijk wat auto's die er nu rijden zullen dan 2, 3 of als het even kan 4 hoofden tellen.Grapjes maken mijn punt nog niet minder valide. Beetje jammer van je.
Lekker kort werkdagje toch?En again. Die fiets werkt alleen op korte afstanden. Ik heb het over woon-werk verkeer e.d. wat voor mij en praktisch iedereen die ik ken neerkomt op snelwegkilometers. Ik kan wel naar mijn werk fietsen maar dan kan ik na 1 uur weer omdraaien om voor het avondeten weer thuis te zijn.
Ik geloof je op je woord. De afstand moet echt _huge_ zijn. Maaar ik ben nu wel even benieuwd, hoeveel kilometer enkele reis en hoeveel tijd zit jij in de auto op een dag om van huis naar werk te komen en weer terug?
Helemaal waarMensen zijn een stuk meer bereid dingen te doen dan jouw cynische blik op de wereld je doet geloven. En je moet mensen niet veroordelen voor onwetendheid. Daarnaast staat het eenieder nog steeds vrij om zelf de afweging te maken in hoeverre ze consessies willen doen.
Momenteel? Absoluut niet. Hier zit je met hetzelfde punt als bij de huidige automobilisten die wél zouden kunnen carpoolen als ze dat zouden willen: waar een wil is, is een weg.Om maar eens een zijweg in te slaan: doe je ligfiets weg en neem een tandem. Dan kun je samen met je collega rijden en neem je minder ruimte in voor andere fietsers. Fietspoolen. Maarja wil jij je gemak, snelheid, en comfort daarvoor opgeven?
GZD zit ik niet met dat probleem. De fietspaden zijn voor mij doorgaans heerlijk rustig (met dank aan vele 'koekblikkers'
Echter vergeet je in je verhaal één ding mee te nemen: de fiets verbruikt verder geen fossiele brandstoffen. Fietspoolen heeft ook op dat punt geen noodzaak.
Bovendien: nu worden er alsmaar meer rijbanen gecreëerd voor auto's. Tegen de tijd (mocht die ooit komen.... denk het niet) dat de fietspaden overvol raken, kunnen automobilisten asfalt afstaan aan de fietser (dat wordt weer wegenbelasting betalen voor de fietser) of er worden nieuwe fietsstroken aangemaakt.
Zeker snap ik je punt (zoals gezegd: been there, done that alleen had ik het geluk dat de brandstofprijzen nog niet zo extreem hoog waren. Samenrijden op 43 kilometer was echter wel een mogelijkheid; niet gedaan. Tegenwoordig zou ik serieus overwegen om die afstand dan toch maar met de fiets te gaan doen. Welliswaar een sneller model dan die ik nu heb; dan zou ik met die snellere met een uurtje en een paar minuten over zijn)"zolang mensen alleen op de fiets zitten heeft 'geen onwil' geen enkele betekenis"
Je snapt m'n punt wel neem ik aan.
Ik ga elke dag met mn fiets naar het werk en erger me aan collega's die ook net zover als mij wonen van het werk en toch met de auto komen. Zoveel verschillen we dus niet van elkaar.WFvN schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 23:57:
Wat doe jij?
No hard feelings
Maar goed, eerlijk is eerlijk, dat ik graag wil dat de oliebronnen niet al te snel uitgeput raken is ook puur uit eigenbelang. Maar dat is wel lange-termijn-denken. Geen olie betekent ook veel producten die ik wél meer gebruik, niet geleverd kunnen worden. Maar dan gaat het om producten waar wij allemaal mee te maken hebben.
Een stukje eigenbelang waar de rest van meeprofiteert.
Ik weet niet waar jullie rijden, maar hier in de omgeving eindhoven zijn de files er echt niet korter op geworden.
Audi: Vorsprung durch Technik
* WFvN gaat komende week eens kijken of hij meer volwassenen ziet dan voorheen want het zijn grotendeels scholieren van voortgezet onderwijs die hij tegenkomt
Bijvoorbeeld dat woon/werk verkeer op 10km dagelijks met de auto ontmoedigd zal worden. Het voorbeeld wat al eerder aan gehaald was: ga een gemotoriseerde tweewieler rijden, met name de klasse waar je niet direct een rijbewijs voor nodig hebt (alleen certificaat bijv.).
Zo'n regeling kan je dan als volgt zien: stel dat er 40 werkbare weken zijn per jaar en je woont tot 10km van je werk dan kan je gedurende 10 weken gebruik maken van de auto zonder daar iets van te merken, gebruik je de auto meer; dan zal er een extra belasting (per km bijvoorbeeld) worden gerekend.
Dit zou imo ook moeten gelden voor mensen die 100km+ per dag moeten tijden met de auto. Let op: natuurlijk zullen er ontheffingen kunnen worden uitgedeeld voor bijvoorbeeld koerierdiensten of mensen die aantoonbaar kunnen maken dat zij echt die kilometers moeten maken (verkoop oid).
Je zou dan zoiets kunnen krijgen:
woon/werk:
• Tot 10km: 25% van de kilometers met de auto zullen niet extra worden belast (5 cent?), mits aantoonbaar
• Tot 50km: 75% van de kilometers met de auto zullen niet extra worden belast (10 cent?), mits aantoonbaar
• Tot 100km of meer: alle kilometers zullen worden belast (15 cent), mits aantoonbaar.
Dit gaat dus alleen om woon/werk verkeer, zakelijk zou het als volgt kunnen gelden:
• Tot 30km, geen extra heffing
• Tot 50km, extra heffing (5 cent?) per kilometer, kan komen te vervallen indien voertuig extra zuinig in gebruik is
• Tot 100km of meer, extra heffing (10 cent?) per kilometer, kan komen te vervallen indien voertuig extra zuinig in gebruik is
Om de transportsector te ontlasten zal er dan natuurlijk op een andere belasting iets terug genomen moeten worden. In elk geval zorg je er met een dergelijk plan voor dat mensen naar alternatieven gaan zoeken voor de auto. Daarbij zou je ook kunnen denken om subsidie te geven op carpoolen. Of carpoolen via de werkgever te belonen (zodat de werkgever hier rekening mee kan houden in planningen e.d., of misschien zelfs verschillende bedrijven onderling afspraken laten maken.) Of in plaats van de auto misschien openbaar vervoer (dat kan betekenen dat de werkgever misschien iets flexibeler moet zijn qua werktijden.)
Denk in mogelijkheden mensen, niet in onmogelijkheden
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Prive ga ik graag naar de sportschool en neem hiervoor vaak de fiets. Dat is toch 2x5km die we niet hoeven af te leggen. En dat vaak 3 a 4x per week. Dat scheelt al wat liters per maand
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
En hoe eerlijk is dat systeem ??LauPro schreef op zondag 11 september 2005 @ 05:11:
Verhaaltje over meer belasten naar gelang verder van het werk wonen.
Heb je er al eens bij nagedacht dat niet iedereen werk bij de deur vindt ?
Ik heb 9 maanden zitten zoeken naar werk, en eindelijk vind ik een job, maar die is wel 55km van de deur. Dat maakt dan 110km thuis - werk - thuis (140 als ik nog training moet geven).
Ik vertrek hier 's morgens om 7 uur en ben 's avonds om 5 uur thuis. Ik heb het geluk motor te rijden, anders mag je er nog een half uur voor en na het werk bijtellen.
Jij wil dus mensen, die zowieso al veel tijd kwijt spelen op een dag aan woon-werk verkeer nog eens extra gaan "pesten" door hogere belastingen te gaan heffen daarop ?
Carpoolen is voor mij al geen optie. Ik werk op een stadhuis 55km hier vandaan, waar quasi al het personeel van die streek is. Ik moet de mensen die elke dag mijn route doen nog tegenkomen. En moest ik ze tegenkomen, hoe geraak ik dan op 1 uur tijd van op m'n werk naar de training ? Niet dus. Die mensen moeten ook nog eens dezelfde uren werken als mij.
OV is helemaal al geen optie. Dan ben ik 2 - 2.5 uur onderweg enkele rit. (Naar de bus wandelen, wachten op de bus die toch te laat komt, de busrit zelf, wachten op de trein, de treinrit zelf, wachten op de bus of een dikke km wandelen).
Wat je hier doet is de mensen die al de minste kosten hebben extra belonen (kunnen met de fiets want ze werken dichtbij) en de mensen die zowieso al veel kosten hebben, en een hele hoop accijns binnenbrengen nog eens extra straffen ook.
Nu weet ik weer waarom ik liberaal ben.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Bovenal maak je die keuzes zelf. Iedere keuze heeft zijn voor- en nadelen. Wanneer je die keuze maakt neem je ook de nadelen voor lief. Hier lopen klagen over de hoge brandstofprijzen geeft mijn inziens geen pas. Als je de verhoogde brandstofprijs niet wilt of kunt betalen, dan is het aan jou je gedrag aan te passen. Gemak kost geld.
Dit topic is gesloten.