Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 49 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.729 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36

paQ

op nu.nl is de brandstof prijs 1337 vandaag 8)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
--Niels-- schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:47:
[...]

Tegenwoordig zitten de voorraadtanks van een benzinestation onder de grond, dus denk dat het temperatuurverschil daardoor erg meevalt.

Ik stond vorige week bij de pomp, het was -8 en toen ik aan mijn hendeltje trok om het tankklepje te open, gebeurde er niks :/ . Het tankklepje was vastgevroren en kreeg het ook niet los. Gelukkig zat mijn benzinetank nog voor een kleine kwart vol, maar zou er niet aan moeten denken dat ik bijna droog stond. Ik heb met een föhn de zijkant van mijn auto warm gemaakt (op een veilige afstand met die warme lucht), en de volgende dag was dat doorgestraald naar wat vastgevroren zat. Denk dat het het rubber was, maar het voelt helemaal niet nat ...
Effe wat vaseline op de rubbers smeren (klinkt fout :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
NightBird schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:20:
Om speculatie uit te sluiten, hier een overzicht van de GLA van de afgelopen tijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 2009-01-16 | Euro 95 | 1.295 |
..
| 2009-01-23 | Euro 95 | 1.301 |
..
| 2009-01-30 | Euro 95 | 1.299 |
..
| 2009-02-06 | Euro 95 | 1.320 |
..
| 2009-02-10 | Euro 95 | 1.333 |
| 2009-02-11 | Euro 95 | 1.335 |
| 2009-02-12 | Euro 95 | 1.345 |
| 2009-02-13 | Euro 95 | 1.347 |

Dus de gemiddelde prijs is vandaag 2,7 cent hoger dan vorige week... niet echt een cent per dag dus :)
Waar haal je deze GLA lijst vandaan ? Heb met google helaas niks kunnen vinden. Zou met deze lijst graag een histories overzicht willen maken op www.autoverbruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu.nl publiceert elke (werk)dag 2x daags de GLA-prijzen (0:30 en 12:30 uur), van de vijf grootste spelers op deze markt (BP, Esso, Shell, Texaco en Total): http://www.nu.nl/brandstof/

Verder presenteert Shell op deze site alle historische brandstofprijzen. Maar dat zijn uiteraard geen GLA-prijzen omdat er alleen Shell-tarieven instaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol ik vul voor de gein een datum in 1978 in, en dan blijven de resultaten leeg. Da's wel jammer.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hehe, zie het ook. De eerste datum die erin staat is 20 november 1995.

Voor de lol de (uiteraard omgerekende) prijzen toen:

- Euro95: 0.89 euro
- Diesel: 0.61 euro (25-11-1995 als eerste datum)

V-Power was er toen uiteraard nog niet. Jammer dat er geen Euro98 prijzen opstaan, want dat was in die tijd volgens mij nog steeds vrij gangbaar voor de iets oudere auto's.

Welbeschouwd valt de prijsstijging in absolute getallen nog wel mee, als ik de huidige GLA-prijzen bekijk:

Euro95: 1.31 euro
Diesel: 1.00 euro

Dat betekent in iets meer dan 13 jaar tijd een stijging van 42 cent (Euro95) en 39 cent (diesel). Oftewel gemiddeld 3 cent (voor beide) per jaar, afgerond.

[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 24-02-2009 16:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er aan de hand? De afgelopen week is de prijs van E95 al een cent of 4 - 5 gestegen. Plus gaat ook hard. En diesel.

Olie omhoog? Dollar? Weer iemand bang voor een orkaan? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Olieprijs is idd fors gestegen de laatste paar maanden, hoewel hij gisteren wel weer flink daalde, zie http://www.google.com/hos...7Q7T3XyproGNPeIzUpeUJ3OtA

Reden van de forse stijgingen is de bekende oorzaak: speculatie op de aandelenmarkten.

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 06-05-2009 05:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Is toch ieder jaar hetzelfde liedje? In de winter is het goedkoop, in de zomer is het duur (mensen gaan op reis, veel brandstof nodig, cashen).

Welk verhaal ze er ook omheen 'bedenken'... het komt iedere keer op hetzelfde neer.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 01:34:
Wat is er aan de hand? De afgelopen week is de prijs van E95 al een cent of 4 - 5 gestegen. Plus gaat ook hard. En diesel.

Olie omhoog? Dollar? Weer iemand bang voor een orkaan? :/
Ik zie diesel alleen maar dalen hoor. Vanmorgen weer een cent eraf zag ik. Euro stijgt inderdaad wel volgens mij.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gunner schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:21:
[...]

Ik zie diesel alleen maar dalen hoor. Vanmorgen weer een cent eraf zag ik.
De GLA voor diesel is wel één cent omhoog gegaan: http://www.nu.nl/brandstof/

De lokale Shell express vroeg vanochtend 1.289 voor Euro95 en .0949 voor diesel. Maandag was dit resp 1.259 en 0.929.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dan geeft die pomp langs de rijksweg blijkbaar een cent extra korting ofzo, want gister stond er nog 0.989 en nu 0.979

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat kan idd, het zijn immers adviesprijzen, de pomphouder hoeft zich er niet aan te houden. Mijn lokale pomp stijgt ook niet altijd als de GLA omhoog gaat :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

BM

Moderator Spielerij
Zowel diesel als benzine waren vanmorgen langs de route die ik reed 2 cent duurder dan gister. Opzich valt het volgens mij wel mee, langs de snelweg schommelt de dieselprijs al een heel aantal weken tussen de 99,9 en 102,9 cent/liter.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wow, de prijzen zijn vannacht fors gestegen: Diesel met 1.6 cent, Euro95 met 1.5 cent, en Super met maar liefst 2.4 cent.

Lokale pomp (Shell Express) vraagt hier nu 1.309 voor een liter Euro95 en 0.969 voor een liter diesel, beiden twee cent meer dan gisteren.

Kennelijk is de speculatie weer goed op gang komen op de beurs :P

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 08-05-2009 07:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je het nieuws een beetje volgt dan lag dit in de lijn der verwachting. http://news.yahoo.com/s/afp/20090426/ts_afp/oilpriceopec.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:35:
[...]
De lokale Shell express vroeg vanochtend 1.289 voor Euro95 en .0949 voor diesel. Maandag was dit resp 1.259 en 0.929.
Gisteren lag de Euro95 ergens achteraan in de 1.29x bij de Shell Express. Gaat hard weer.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Guardian Angel schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 07:53:
Als je het nieuws een beetje volgt dan lag dit in de lijn der verwachting. http://news.yahoo.com/s/afp/20090426/ts_afp/oilpriceopec.
Klopt, maar het is niet alleen door produktieverlagingen van de OPEC, maar ook door speculatie op de beurs, zie de link die ik een paar dagen terug postte.

Plus natuurlijk dat het zomerseizoen, en dus het vakantieseizoen, er weer aan zit te komen. Dan is er altijd meer vraag naar brandstof omdat mensen op vakantie gaan. Een toenemende vraag bij gelijke (of afnemende) produktie is dus een hogere prijs.
TommyGun schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 07:59:
[...]

Gisteren lag de Euro95 ergens achteraan in de 1.29x bij de Shell Express. Gaat hard weer.
Die prijzen verschillen per station hé, hier lag hij een cent lager op 1.289 dus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:15:
[...]
Die prijzen verschillen per station hé, hier lag hij een cent lager op 1.289 dus.
Zelfs bij die Shell express dingen ja? Fascinerend. Hoop niet dat ik me nu vergis in de prijs :P

Ik geloof je wel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TommyGun schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:18:
[...]

Zelfs bij die Shell express dingen ja? Fascinerend.
Natuurlijk ook daar, waarom zou het daar anders zijn? Bij de Tango/Tinq etc verschillen de prijzen toch ook per pomp? Waarom zou dat bij de Shell Express anders zijn?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:24:
[...]

Natuurlijk ook daar, waarom zou het daar anders zijn? Bij de Tango/Tinq etc verschillen de prijzen toch ook per pomp? Waarom zou dat bij de Shell Express anders zijn?
Mja geen idee, ik dacht dat die onbemande stations vanaf een centraal punt gelijk getrokken werden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Guardian Angel schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 07:53:
tja.... wat de OPEC 'wil' is meestal lang niet leidraadgevend...
Er spelen heel veel verschillende belangen daarin mee... in die betrefende personferentie van enkel één olieminister, gaf die aan dat de OPEC wél zn productie wilde zinken, maar ook dat ze veel positievere prognoses aanhielden wat betreft de ontwikkeling van de vraag naar olie, dan het IEA (International Energy Agency)...

oftewel, zelfs de OPEC is zeer wijfelachtig bij het daadwerkelijk terugbrengen van hun productie, terwijl de vraag nog altijd stevig daalt..
een tweede punt, de OPEC heeft niks besloten, dat gebeurt pas over twee weken in Wenen, en ook dan kan er nog genoeg gebeuren, als de landen buiten Saoedie-Arabie geen zin hebben hun productie verder terug te brengen (bv omdat olieinkomsten juist nu in het midden-oosten hard nodig zijn hun vallende begrotingen op te peppen, kleine oliestaatjes als Dubai hebben enorm grote financiele problemen, evenals bv venezuela of Nigeria... en die hebben ook een hoop te zeggen, zolang Saoedie-Arabie niet hun oliereserve-capaciteit vrij heeft om als 'dreigmiddel' te benutten)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De OPEC die vergadert is meestal een voorbode van prijsstijgingen. Uiteraard is dat niet met zekerheid te voorspellen maar in combinatie met andere berichtgevingen is een forse stijging zeker niet uitgesloten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GLA vandaag:

Euro95 + 1,7 cent
Plus + 2,4 cent
Diesel +2,0 cent

Wat een debiele stijgingen. Zeker gezien de stijgingen van afgelopen week. Dat is echt niet alleen een kwestie van meer vraag.

http://www.nu.nl/economie...ine-duurder-geworden.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Guardian Angel schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:45:
De OPEC die vergadert is meestal een voorbode van prijsstijgingen. Uiteraard is dat niet met zekerheid te voorspellen maar in combinatie met andere berichtgevingen is een forse stijging zeker niet uitgesloten.
nee hoor... _als_ je een verband wil zoeken is het eerder zo dat de laatste tien jaar de OPEC veelal vergadert nà grote prijsfluctuaties en hun allerhoogste best doet zulke fluctuaties te dempen, meestal vergeefs...
de OPEClanden bevatten ook maar zo'n 35% van de olieproductie

leuk als je nog steeds gelooft dat de OPEC zo 'machtig' is, maar dat is eerder een kwestie uit een ver verleden, tot diep voorin de zeventiger jaren, en zelfs dat gedurende een korte periode rondom de Jom Kipoer oorlog

een analyse over prijsontwikkeling op de oliemarkt:
http://www.wtrg.com/prices.htm
inclusief een redelijk uitgebreide uitleg waarom en hoe de OPEC gefaald heeft als mechanisme om de olieprijs te controleren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff .. meld ik nog maar een uur geleden die stijgingen .. de volgende zijn ook al bekend:

GLA:

Euro95 + 1,0 cent
Plus + 1,0 cent
Diesel + 0,1
LPG + 0,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 21:00

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hmmm, net als ik meer gereden heb als anders moet ik voor 4 cent meer gaan tanken.
Vorige week nog bijna onder de 90 cent (Diesel) nu 94.9.
Ik had even de hoop dat de Diesel onder de 90 cent zou uitkomen.
Het viel me van de week al op dat de Diesel langs de snel weg langzaam aan het stijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vanmorgen getankt bij de lokale shell express.

Euro 95: 1.289
Diesel: 0.919

Daar valt de schade tot nu toe nog mee :) (12 cent korting p/l)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mensen die nog goedkoop willen tanken (en geen diesel tanken) kunnen beter vanavond nog op pad gaan, vanaf morgen word het weer duurder:
Benzine aan de pomp is vanaf woensdag duurder. De gemiddelde landelijke adviesprijs stijgt met bijna 2 eurocent naar 1,44 euro per liter.

Diesel en lpg doen daar vooralsnog niet aan mee, aldus consumentencollectief UnitedConsumers.com dinsdag.

Begin 2009 noteerde een liter benzine aan de pomp nog ongeveer 1,20 euro. Nu is dat dus bijna een kwartje meer. De oorzaak van de prijsstijging ligt volgens UnitedConsumers bij beleggers en speculanten.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren en eergisteren is de prijs ook al met meer dan een cent gestegen in totaal. En de halve week daarvoor is ie alleen maar gelijk gebleven en niet gezakt. Benzine dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat is waar. Wat op zich wel raar is, is dat de GLA van diesel juist iets gezakt is deze week (halve cent ongeveer in totaal).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
we gaan weer de oude richting in. Erg logisch natuurlijk:

als een vat olie 150 dollar kost is de benzine 1.60 (juli vorig jaar)
als een vat olie 45 dollar kost is de benzine 1.10 (begin dit jaar een keer)
Als een vat olie 60 dollar kost is de benzine alweer 1.44 (nu)

als we weer op die 150 dollar voor een vat zitten is de benzine 8 euro per liter ofzo ??? 8)7

Al ligt het natuurlijk niet helemaal aan die olieprijs, het wordt gewoon kunstmatig hoog gehouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Avvd op 19-05-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat ook, en al die heffingen van de overheid en dingen, daar worden we ook niet beter van. :z

En dat te bedenken dat de benzine prijs in Oostenrijk en Zwitserland gewoon 80 cent de liter is ofzo...

[ Voor 36% gewijzigd door Joopieboy op 19-05-2009 22:42 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Nou een paar weken terug niet hoor, ik ben door beide landen gegaan en heb er volgens mij in allebei getankt. Iig ook in Italie. Prijs was nou niet echt beduidend veel lager dan hier.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Blueone schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:34:
we gaan weer de oude richting in. Erg logisch natuurlijk:

als een vat olie 150 dollar kost is de benzine 1.60 (juli vorig jaar)
als een vat olie 45 dollar kost is de benzine 1.10 (begin dit jaar een keer)
Als een vat olie 60 dollar kost is de benzine alweer 1.44 (nu)

als we weer op die 150 dollar voor een vat zitten is de benzine 8 euro per liter ofzo ??? 8)7

Al ligt het natuurlijk niet helemaal aan die olieprijs, het wordt gewoon kunstmatig hoog gehouden.
Zou het kunnen dat er ook een verschil in de koers tussen de Euro en de Dollar is? ;)

Per 1 juli komt er op de diesel nog 1 cent accijns bij.... Gelukkig rijdt mijn auto op benzine. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dat koersverschil valt opzich ook wel mee, het verklaart lang niet dat enorme verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 20:07

MBV

Jazeker wel, of voor een groot gedeelte: toen de olie op $160 stond, stond de euro op iets van $1,50. Nu staat de euro op $1,36.

Nog een enorm verschil kan erin zitten dat je niet met olie maar met benzine te maken hebt. Daar is ook gewoon vraag en aanbod, en dat is niet 1-op-1 afhankelijk van olie. Misschien zijn er een paar raffinaderijen stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Hoe durven ze de prijzen weer zo hoog te maken in deze tijden. Het gore lef wat die lui hebben... niet normaal.

Vorig jaar was het veel te duur. Eerder was het te goedkoop, maar zoals de prijs tot voorheen was, was gewoon te doen. Nog steeds duur zat, maar toch betaalbaar.

Straks krijgen we nog prijzen van € 2,- per liter. Dan haal ik een diesel en ga ik mooi op slaolie o.i.d. rijden.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:40

YellowCube

Wait...what?

Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:05:
Hoe durven ze de prijzen weer zo hoog te maken in deze tijden. Het gore lef wat die lui hebben... niet normaal.
wat bedoel je met deze tijden?
Er wordt weer gespeculeerd, de olieprijzen gaan omhoog = de economie trekt weer aan.
Ik zie voordelen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tussen een olieland en Antwerpen (raffinaderijen staan hier en zijn verbonden met pijpleidingen aan de schepen in Rotterdam). Wordt een scheepslading olie door handelaren doorverkocht. De ene koopt een scheepslading olie en vanuit een studentenkamertje telefoneren naar potentiële kopers. Zolang iemand meer wilt betalen, passen er meer tussenhandelaren tussen een olieland en Antwerpen. Elke handelaar wilt uiteraard een marge. Zo zie je dat OPEC weinig grip op de olieprijs heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 20-05-2009 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

YellowCube schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:22:
[...]

wat bedoel je met deze tijden?
Er wordt weer gespeculeerd, de olieprijzen gaan omhoog = de economie trekt weer aan.
Ik zie voordelen.
Deze tijden van crisis, waar mensen het al zwaar genoeg hebben. Natuurlijk zijn er voordelen, maar voor de mensen die hun werk gewoon behouden hebben en het leven gewoon doorgaat is het gewoon een kwestie van: "pff, alles wordt weer duurder".

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:05:
Zo werkt dat nu eenmaal. Er is niet één iemand die denkt: "laten we de benzineprijs weer verhogen" en dat het vervolgens ook gebeurd.

En als je hier boos over bent: realiseer je je dat het een zeer eindige bron van energie is. 't Zal mij niet verbazen dat wanneer de economie straks weer flink aantrekt, we nog met weemoed gaan terugdenken aan prijzen van rond de 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Nouja, zo komt het op mij wel over. Het is toch ieder jaar weer hetzelfde met die prijzen. En prijzen van meer dan 2 euro? Dan kan vrijwel niemand het meer betalen. Ik denk dat ze zichzelf dan alleen maar in de vingers snijden, want dan gebruiken mensen hun auto helemaal niet meer waardoor ze niet meer op hun werk komen, waardoor iedereen aan de uitkering moet.

Het moet wel realistisch en betaalbaar blijven voor iedereen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arnout schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:42:
En als je hier boos over bent: realiseer je je dat het een zeer eindige bron van energie is. 't Zal mij niet verbazen dat wanneer de economie straks weer flink aantrekt, we nog met weemoed gaan terugdenken aan prijzen van rond de 2 euro.
Is een kwestie van alternatieve er goed doorheen trekken he ;)
Het gaat alleen om het grote geld, graaien zoveel men kan, niet om het overleven over 30 jaar als alles op is.
En die Sjeiks in het midden oosten maar patsen met hun Ferrari's en Lambourghini's en eilanden vol paleizen en hotels met alles in goud!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Alternatieven gaan er dan zeker komen, maar ongetwijfeld niet voor ze een manier bedacht hebben om er minstens evenveel aan te verdienen. Simpelweg je auto thuis opladen aan het stopcontact zal wel niet kunnen, want ze ontvangen er geen belastingen op. (behalve de BTW natuurlijk).

Nuja, we zullen het wel zien. Desnoods gewoon op slaolie / frituurvet rijden in een oude diesel.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:17:
want dan gebruiken mensen hun auto helemaal niet meer waardoor ze niet meer op hun werk komen,
Ik weet dat het in VV bijna vloeken in de kerk is maar je *hoeft* niet met de auto naar je werk. Je kunt ook lopen, met de fiets, met het OV, etc., of een paar dagen per week thuis werken. Als de benzine maar duur genoeg wordt worden dat soort zaken vanzelf aantrekkelijker. Als de hoge prijzen lang genoeg aanhouden zul je zien dat ver weg van het werk wonen een luxe wordt die steeds minder mensen zich zullen kunnen permitteren. Daardoor zullen mensen dichter bij huis gaan werken en dichter bij hun werk gaan wonen, wat een goede zaak is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Nouja, zo komt het op mij wel over. Het is toch ieder jaar weer hetzelfde met die prijzen.
Precies, ieder jaar hetzelfde. Voor de vakanties gaan de prijzen altijd omhoog. Dat is al jaren zo. Je zult zien dat na de vakanties, ergens in oktober, de prijs weer daalt.
En prijzen van meer dan 2 euro? Dan kan vrijwel niemand het meer betalen. Ik denk dat ze zichzelf dan alleen maar in de vingers snijden, want dan gebruiken mensen hun auto helemaal niet meer waardoor ze niet meer op hun werk komen, waardoor iedereen aan de uitkering moet.

Zolang "salaris - reiskosten > uitkering" zullen mensen dit doen. Daarbij zijn er meer vervoersmiddelen om op je werk te komen dan de auto: fiets, O.V., etc.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

MrSleeves schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:36:
Zolang "salaris - reiskosten > uitkering" zullen mensen dit doen. Daarbij zijn er meer vervoersmiddelen om op je werk te komen dan de auto: fiets, O.V., etc.
En vergeet ook de bromfiets niet, een zeer ondergewaardeerd vervoersmiddel, maar in stadse omstandigheden en afstanden kleiner dan 30km, veruit superieur aan welk ander vervoersmiddel dan ook ;).
En voor de bromfiets is zelfs 2 euro per liter nog goedkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door unclero op 20-05-2009 10:40 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
unclero schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:40:
En vergeet ook de bromfiets niet, een zeer ondergewaardeerd vervoersmiddel, maar in stadse omstandigheden en afstanden kleiner dan 30km, veruit superieur aan welk ander vervoersmiddel dan ook ;).
Kan ook elektrisch... Hoewel nog niet heel lang op de markt lijken de totale kosten per km vrij laag te zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Als het goed is heb ik vanaf morgen een diesel aangedreven voertuig :)
Begint weer aardig omhoog te gaan die benzine prijzen :X

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

unclero schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:40:
[...]

Die heb ik er bewust niet bijgezet. Ik vind het overlast die brommers veroorzaken niet opwegen tegen de voordelen van de berijder. Overlast in de vorm van geluid (waarom moeten die dingen meer herrie maken dan een auto, motor of welk voertuig dan ook), gevaar (een beetje voertuigbeheersing kan geen kwaad), en stank/fijnstof. Ik ben echt geen milieu-moraalridder of whatever, maar elke keer als zo'n f***ing-2-takt mij voorbij komt, kan ik een paar honderd meter niet fatsoenlijk ademen. En dan heb ik nog niet eens een luchtwegaandoening.

Per direct verbieden (in ieder geval 2-takt). Andere optie: uitlaat over de longen van de bestuurder, weten die ook eens wat ze anderen aandoen.
JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:42:
[...]

Kan ook elektrisch... Hoewel nog niet heel lang op de markt lijken de totale kosten per km vrij laag te zijn.
Lijkt me een prima alternatief. Geluidsarmer en geen stankoverlast.

[ Voor 12% gewijzigd door MrSleeves op 20-05-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 16:24

FlyEragon

Alien Monkeys

Hoe eerder brandstof onbetaalbaar word hoe beter uiteindelijk voor iedereen, alternatieven zullen dan in een stroomversnelling komen, zolang brandstof relatief goedkoop is kijkt niemand om naar alternatieven. Zelfs met 2 euro p/liter ben ik goedkoper uit dan het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

FlyEragon schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:45:
Hoe eerder brandstof onbetaalbaar word hoe beter uiteindelijk voor iedereen, alternatieven zullen dan in een stroomversnelling komen, zolang brandstof relatief goedkoop is kijkt niemand om naar alternatieven. Zelfs met 2 euro p/liter ben ik goedkoper uit dan het OV.
waarschijnlijk is dat omdat OV helemaal geen alternatief is voor traditionele fossiele brandstoffen... die bussen en treinen bewegen zich niet op windkracht voort ....
Stijgende olieprijzen maken net zo goed het OV duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:27:
Alternatieven gaan er dan zeker komen, maar ongetwijfeld niet voor ze een manier bedacht hebben om er minstens evenveel aan te verdienen. Simpelweg je auto thuis opladen aan het stopcontact zal wel niet kunnen, want ze ontvangen er geen belastingen op. (behalve de BTW natuurlijk).
Toch wel hoor, hebben ze de energiebelasting voor bedacht, het is: energieprijs+%belasting+%btw waardoor de helft van de energiekosten belasting is (alsof we nog niet genoeg betalen..en telkens belasting over de belasting..).

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 20-05-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
RM-rf schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:57:
[...]

waarschijnlijk is dat omdat OV helemaal geen alternatief is voor traditionele fossiele brandstoffen... die bussen en treinen bewegen zich niet op windkracht voort ....
Stijgende olieprijzen maken net zo goed het OV duurder
Klopt, maar op een gegeven moment gaat de trein zich lostrekken: de trein rijdt op stroom en dit kan door bijv. windenergie worden opgewekt.

De auto daarentegen is een vrij kansloos verhaal: is de brandstof niet beschikbaar (op en daardoor onbetaalbaar), dan staat de auto redelijk snel stil.
Nee. Dat moet helemaal niet. Autorijden is geen recht en hoeft w.m.b. helemaal niet voor iedereen beschikbaar te zijn. Dat we de luxe nu wel hebben betekent niet dat dit vanaf nu maar een recht moet worden.

Ik blijf me verbazen over de simpele ideeën die leven rondom vervoer, energie en auto's.

[ Voor 27% gewijzigd door Arnout op 20-05-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Het is natuurlijk niet alleen het woon/werk verkeer waarvoor je een auto gebruikt. Als je, net als wij, minimaal 1x per maand 400km enkele reis naar NL wilt doen is het natuurlijk niet betaalbaar als je daarvoor € 2,- de liter moet aftikken.

Mijn auto verbruikt gemiddeld 6.5/100, dus ik heb gemiddeld iets van 26 liter nodig. Dit zou enkele reis dan al € 52,- zijn. Nu kost mij dit misschien € 25,- ~ € 30,-.

Nu kan ik het geld opzich wel missen, maar je pakt veel minder snel de auto voor zulke tripjes. Dat kan niet de bedoeling zijn imho.

Dan gaan er dus inderdaad snel betaalbare alternatieven zijn. Belasting heffen op stroom zal niet voldoende zijn voor de graaihanden, er zal vast weer een speciaal stopcontact moeten komen voor dit doel, zodat je niet met het gewone stopcontact kunt opladen. Of de wegenbelasting is gewoon 3x zo duur als nu het geval is.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennahz op 20-05-2009 13:18 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:17:
maar je pakt veel minder snel de auto voor zulke tripjes. Dat kan niet de bedoeling zijn imho.
En waarom kan dat niet de bedoeling zijn? Het lijkt me een goede zaak als er minder auto gereden wordt. /trekt asbest pak aan/
Of de wegenbelasting is gewoon 3x zo duur als nu het geval is.
Wat dacht je van de kilometerheffing? As je naar de toekomst kijkt is langdurig goedkope mobiliteit een illusie, hoe je het ook invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:27:
[...]

En waarom kan dat niet de bedoeling zijn? Het lijkt me een goede zaak als er minder auto gereden wordt. /trekt asbest pak aan/
[...]

Wat dacht je van de kilometerheffing? As je naar de toekomst kijkt is langdurig goedkope mobiliteit een illusie, hoe je het ook invult.
Niet alles moet in teken staan van "beter voor het milieu" e.d. Natuurlijk is het van belang dat we telkens minder uitstoten en minder gaan vervuilen, maar het moet niet de bedoeling zijn dat dit gebeurd d.m.v. dure brandstof waardoor niemand meer kan rijden.

Het is toch juist super dat wij ons zo snel van A naar B kunnen verplaatsen? Ik zie niet in waarom dit niet goedkoper zou kunnen (of desnoods het huidige 'tarief'). Is het niet met brandstof, dan maar electrisch... bijladen met zonneenergie, scheelt weer belasting van het stroomnet en alle beetjes helpen, toch?

Kilometerheffing is prima, maar dan wel in plaats van de wegenbelasting. Of een basistarief wegenbelasting per jaar (minder dan nu, anders is het weer dubbel) + het 'verbruik'. Beetje zoals met de telefoon het geval is. Je betaald bijv € 10,- p/m + je verbruik.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Jij kiest er toch voor om eens per maand 400 km te willen rijden? Ik heb er voor gekozen om (steeds) dichter bij m'n werk te gaan wonen. Voornamelijk omdat ik geen zin had om in de file te staan. Resultaat: ik kan met de fiets naar m'n werk en probeer minder dan eens per maand te tanken.

Voor dergelijke afstanden tussen België en Nederland hebben ze toch de Thalys bedacht? Ik noem maar een optie. Als ik voor m'n werk naar Parijs moet, heeft dat ook m'n voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:34:
Niet alles moet in teken staan van "beter voor het milieu" e.d. Natuurlijk is het van belang dat we telkens minder uitstoten en minder gaan vervuilen, maar het moet niet de bedoeling zijn dat dit gebeurd d.m.v. dure brandstof waardoor niemand meer kan rijden.
Het milieu is IMO nog niet eens het grootste punt, maar meer dure en schaarse energie. Mensen kijken vaak alleen naar de brandstof en in dat licht bezien lijkt de elektrische auto een 'silver bullet' waarmee alles opgelost kan worden. Het vervoersconcept "automobiel" heeft echter nog veel meer componenten die allemaal veel (fossiele) energie kosten. Dat kon wel eens onhoudbaar blijken te zijn.
Het is toch juist super dat wij ons zo snel van A naar B kunnen verplaatsen?
Zekers, maar jammer dat (te) veel mensen het woord 'verplaatsen' in hun hoofd direct, onbewust, vertalen naar 'autorijden', terwijl er meer manier van verplaatsen zijn die minder druk leggen op de slinkende voorraad fossiele brandstoffen en het milieu.
Ik zie niet in waarom dit niet goedkoper zou kunnen (of desnoods het huidige 'tarief'). Is het niet met brandstof, dan maar electrisch... bijladen met zonneenergie, scheelt weer belasting van het stroomnet en alle beetjes helpen, toch?
Omdat het grootschalig omschakelen om een nieuwe infracstructuur veel geld, tijd en energie kost. Alledrie deze zaken konden wel eens schaars blijken te zijn.
Kilometerheffing is prima, maar dan wel in plaats van de wegenbelasting. Of een basistarief wegenbelasting per jaar (minder dan nu, anders is het weer dubbel) + het 'verbruik'. Beetje zoals met de telefoon het geval is. Je betaald bijv € 10,- p/m + je verbruik.
Verplaatsing kosten van vast kosten naar variabele kosten is alleen maar toe te juichen, alleen jammer dat het op de grote hoop terechtkomt. Ik zou liever zien dat deze opbrengsten worden besteed aan het verduurzamen van de gehele transportsector, vooral het verkleinen van afstanden waardoor simpelweg minder transport nodig is. Steden kunnen dusdanig ingericht worden dat vrijwel alle vervoersbehoeftes (wonen, werken, recreëren) op korte afstand van elkaar liggen en dus zonder auto afgelegd kunnen worden. Elektrisch railvervoer, zeker de lichtere vormen daarvan, zijn veel energie-efficiënter dan 1000+kg blik voor één persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

wereldorganisaties zoals de VN, EU etc, moeten gewoon eens harde maatregelen nemen met alternatieve brandstoffen.
Nu is het nog heel de tijd een cirkelberedenering.
Als de autofabrikanten niet veel auto's maken met alternatieve brandstoffen, gaan de tankstations hun faciliteiten ook niet ombouwen. Maar als de tankstations geen optie bieden voor alternatieve brandstoffen, gaan de autofabrikanten ook niet veel aandacht besteden aan alternatieve brandstoffen.

De knoop moet NU gewoon doorgehakt worden!

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:31:
[...]

Ik weet dat het in VV bijna vloeken in de kerk is maar je *hoeft* niet met de auto naar je werk. Je kunt ook lopen, met de fiets, met het OV, etc., of een paar dagen per week thuis werken. Als de benzine maar duur genoeg wordt worden dat soort zaken vanzelf aantrekkelijker. Als de hoge prijzen lang genoeg aanhouden zul je zien dat ver weg van het werk wonen een luxe wordt die steeds minder mensen zich zullen kunnen permitteren. Daardoor zullen mensen dichter bij huis gaan werken en dichter bij hun werk gaan wonen, wat een goede zaak is.
Niet iedereen heeft een 9 to 5 baantje, dat zich altijd op dezelfde plek bevindt. Genoeg mensen die free lance werken, op de meest onmogelijke tijden en door het hele land. Voor deze beroepsgroep is autovervoer noodzakelijk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Om even een idee te geven van kilometerheffing:
Ik woon sinds een maand in Noorwegen. Wegenbelasting is hier laag, voor een euro of 200 kan je hier een gemiddelde auto een jaar lang op de weg zetten. Benzine of diesel maakt daarbij niet uit, dat is al verrekend via de BPM bij aanschaf of import.
Als ik van Haugesund naar Karmøy rijd, een ritje van 25km, kom ik op de heenweg 5 tolposten voorbij, op de terugweg 4. Totaal 9 tolposten van 12NOK. Met een AutoPASS dongel krijg ik 30% korting en kan ik gewoon doorrijden ipv steeds bij een tankstation te betalen. Een ritje naar de schaakclub kost mij aan tol 76NOK, omgerekend 9 euro. Komt nog 2,5 liter diesel bij, zit je op 12 euro.
Op dit moment betaal ik dus dubbel: wegenbelasting in NL, tol in Noorwegen. Omdat ik nog niet zeker ben of ik hier ga blijven is het nog niet interessant om mijn auto op noors kenteken te zetten en daarbij invoerheffing, milieutoeslag en 25% BTW te betalen (wat samen al snel op 50% van de waarde van je auto uitkomt :X).

Voor de mensen die weinig rijden is de kilometerheffing een uitkomst: weinig vaste lasten en voor die paar kilometers die je rijdt extra aftikken. Voor de veelrijders hoop ik dat ze in NL ook met een systeem komen waarbij je een bepaald bedrag betaalt voor de korting op de kilometers die je met je dongel aflegt.

Diesel en benzineprijzen zijn hier iets van 10,5 en 11,5 NOK, omgerekend 1,24 en 1,35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

MrSleeves schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 11:21:
Die heb ik er bewust niet bijgezet. Ik vind het overlast die brommers veroorzaken niet opwegen tegen de voordelen van de berijder. Overlast in de vorm van geluid (waarom moeten die dingen meer herrie maken dan een auto, motor of welk voertuig dan ook), gevaar (een beetje voertuigbeheersing kan geen kwaad), en stank/fijnstof. Ik ben echt geen milieu-moraalridder of whatever, maar elke keer als zo'n f***ing-2-takt mij voorbij komt, kan ik een paar honderd meter niet fatsoenlijk ademen. En dan heb ik nog niet eens een luchtwegaandoening.
Dat is natuurlijk grotendeels relatief.
Het is ook een stukje vrije keuze van de mensen dat ze liever die goedkope Tomos (zonder afgesteld mengsysteem, injectie, 4-takt, enz) kopen dan die ietwat prijzige Yamaha Giggle.

Deels is ook technisch..
Een computergestuurde injectie 4-takt motor zal minder uitstoten dan een goedkoop 2-takt blokje die op brommix loopt en waar de begrenzer zit in een prop in de uitlaat (waardoor onvolledige verbranding met alle fijnstof van dien).

Maar zolang er een prijsverschil van 500 euro zit tussen de goedkoopste 2-takt en de goedkoopste 4-takt, en er sowieso mensen liever een zoldervondst van 20 jaar geleden uit de schuur trekken als ze het een keer nodig hebben, dan iets nieuws kopen, zul je dat blijven houden.

Overigens valt dat lawaai ook wel mee ;). In vergelijking met motoren en sommige auto's.

Feit blijft dat de bromfiets (zeker de moderne 4-takters, en de LPG/hybride/electrische broertjes) in stadse omstandigheden en bij afstanden van minder dan 30km veruit superieur zijn.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
EXX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:47:
Niet iedereen heeft een 9 to 5 baantje, dat zich altijd op dezelfde plek bevindt. Genoeg mensen die free lance werken, op de meest onmogelijke tijden en door het hele land.
Ja dat is de situatie nu, net zoals dat bv. de norm is dat je best wel ver van je werk kunt wonen. In een wereld van permanent dure energie zullen dat soort zaken simpelweg op een andere manier ingevuld worden.
Voor deze beroepsgroep is autovervoer noodzakelijk.
Vastgeroest denken :) Het is een idee dat de auto noodzakelijk is. Je kunt, zeker in de dichterbevolkte gebieden, met OV vrij goed komen waar je zijn moet. Tuurlijk, soms duurt het wat langer (en soms ook korter, maar dat is natuurlijk makkelijk te negeren) maar kunt ten minste onderweg werken.

Veel industrieterreinen en kantorenparken zijn kunstmatig slecht bereikbaar voor het OV gemaakt door ze langs een snelweg aan te leggen. Op die manier houdt het cirkeltje zichzelf lekker in stand natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
DNA_Saint schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:44:
wereldorganisaties zoals de VN, EU etc, moeten gewoon eens harde maatregelen nemen met alternatieve brandstoffen.
Als de autofabrikanten niet veel auto's maken met alternatieve brandstoffen, gaan de tankstations hun faciliteiten ook niet ombouwen. Maar als de tankstations geen optie bieden voor alternatieve brandstoffen, gaan de autofabrikanten ook niet veel aandacht besteden aan alternatieve brandstoffen.

De beste oplossing is dat vanaf nu de benzineprijzen flink omhoog gaan. Ik vond in dat licht de zomer van vorig jaar ook zo interessant: de prijzen stegen flink en kwamen op een niveau dat er al een bepaalde groep moest gaan nadenken over het eigen autogebruik. Super!

Dat was natuurlijk niets bij wat ons nog te wachten staat. Er zullen er een hoop komen uithuilen in dit topic.

Ik hoop zelf dat de prijzen rap stijgen naar zo'n 3 tot 4 euro per liter. De effecten zullen positief zijn:
- minder files, omdat er minder met de auto (kunnen) gaan
- je komt alleen nog serieuze rijders tegen op de weg, dus geen sjonnies etc., want voor hen is het allang onbetaalbaar, ook de hele autotuning wereld zal een vrij harde dood sterven
- er wordt niet meer te hard gereden, eerder te langzaam, want hoe dieper het gaspedaal, hoe hoger de kosten. Even flink doortrekken en daarna weer remmen leert men ook snel af

Met bovenstaande voordelen ben ik graag bereid 3-4 euro te betalen per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22

Youk

Volvo For Life

Heb het net eens voor mijn persoonlijke situatie opgezocht. Als ik met het openbare vervoer zou gaan heb ik 2 mogelijkheden.

Eerste mogelijkheid:
- 5:39 - 5:50 uur: bus
- paar minuutjes stappen
- 6:10 - 6:29uur: trein
- paar minuutjes stappen
- 6:53 - 7:05 uur: bus

Tweede mogelijkheid:
- 5:54 - 6:37 uur: bus
- paar minuutjes stappen
- 6:48 - 7:05 uur: bus
- overstappen
- 7:24 - 7:36 uur: bus

Het leuke is, de bus stopt pal voor mijn werk. Ik kijk vanuit mijn bureau op het bushokje, dat staat dus een 15 meter van mij af. Handig natuurlijk. Verder moet ik beginnen tussen 8 en 8:30 uur. Ik ben dus zeer ruim op voorhand aanwezig. Hier heb ik nog geen rekening gehouden met de 1,5 km afstand die ik nog moet afleggen om bij de eerste bushalte te komen. En trouwens de eerst volgende mogelijkheid om te vertrekken is pas om 10:25 uur, een beetje te laat als ik het zo bekijk.

En dan nu even terug naar de realiteit. Ik vertrek thuis om 7:35 uur en kom net voor 8 uur aan op mijn werk. Dit is een afstand van 25 km en die leg ik alle dagen af op de motor. En hiervoor heb ik welgeteld 6 straten nodig.

Voor wat mijn vriendin betreft, de bus stopt voor haar deur en ook voor de deur van haar werk. Ze zit welgeteld 10 minuten op de bus. Ze heeft wel de beschikking over een gratis ondergrondse parkeerplaats op haar werk. In haar geval zou ik het ook wel weten, de bus natuurlijk.

Het hangt dus zo verschrikkelijk veel van situatie tot situatie af om te zien wat haalbaar is. Dus voor mij moeten de prijzen van brandstof al verschrikkelijk hoog worden wil ik overstappen naar het openbaar vervoer.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Arnout schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:59:
- er wordt niet meer te hard gereden, eerder te langzaam, want hoe dieper het gaspedaal, hoe hoger de kosten. Even flink doortrekken en daarna weer remmen leert men ook snel af
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik woon langs een vrij drukke weg* en als ik zie hoe sommigen voorbij komen scheuren met dik over de 70 (terwijl er een lagere school in de buurt is) dan denk ik wel eens bij mezelf: de benzine is kennelijk nog lang niet duur genoeg.

* Zelf geen auto maar toch nooit een plek voor de deur vrij. Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Arnout schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:59:
[...]

Ik hoop zelf dat de prijzen rap stijgen naar zo'n 3 tot 4 euro per liter. De effecten zullen positief zijn:
- minder files, omdat er minder met de auto (kunnen) gaan
- je komt alleen nog serieuze rijders tegen op de weg, dus geen sjonnies etc., want voor hen is het allang onbetaalbaar, ook de hele autotuning wereld zal een vrij harde dood sterven

Met bovenstaande voordelen ben ik graag bereid 3-4 euro te betalen per liter.
Daarnaast zijn er ook een aantal nadelen. Voor veel zaken zijn we afhankelijk van vrachtverkeer en prijzen voor dat soort zaken (booschappen e.d.) zullen dus ook stijgen. Zo'n verhoging betekent dan dus, of je de auto nu gebruikt of niet, een behoorlijke aanslag op de koopkracht. Dit zorgt weer voor economische stagnatie, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
MrSleeves schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:14:
[...]

Daarnaast zijn er ook een aantal nadelen. Voor veel zaken zijn we afhankelijk van vrachtverkeer en prijzen voor dat soort zaken (booschappen e.d.) zullen dus ook stijgen. Zo'n verhoging betekent dan dus, of je de auto nu gebruikt of niet, een behoorlijke aanslag op de koopkracht. Dit zorgt weer voor economische stagnatie, etc..
Dat is natuurlijk waar, maar onafwendbaar. Omdat olie zo goedkoop was, zijn er hele industrieën die in de basis op goedkope olie draaien. Zodra de olie duurder wordt, zijn deze industrieën onrendabel.

Aan de andere kant ben ik best bereid meer te betalen. Ik heb hetzelde als JeroenH: als ik bij de AH alleen maar asperges kan kopen die uit Costa Rica komen, dan denk ik dat de brandstof te goedkoop is momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:05:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik woon langs een vrij drukke weg* en als ik zie hoe sommigen voorbij komen scheuren met dik over de 70 (terwijl er een lagere school in de buurt is) dan denk ik wel eens bij mezelf: de benzine is kennelijk nog lang niet duur genoeg.
Een groot deel van het Nederlandse autopark bestaat uit lease-auto's met tankpas. In de spits is het percentage leaseauto's nog groter dan buiten de spits. Hoeveel merken deze van de brandstofprijzen?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajhaverkamp schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:22:
Een groot deel van het Nederlandse autopark bestaat uit lease-auto's met tankpas. In de spits is het percentage leaseauto's nog groter dan buiten de spits. Hoeveel merken deze van de brandstofprijzen?
Op de korte termijn: niet zo veel (helaas). Op de lange termijn: tankpassen zullen minder normaal worden, er zullen beperkingen gesteld worden, uiteindelijk zullen er veel minder lease-auto's uitgegeven worden en de leasetarieven flink stijgen. Kort gezegd: 'flat-fee autorijden' zal verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arnout schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:20:
[...]

Aan de andere kant ben ik best bereid meer te betalen. Ik heb hetzelde als JeroenH: als ik bij de AH alleen maar asperges kan kopen die uit Costa Rica komen, dan denk ik dat de brandstof te goedkoop is momenteel.
Daarvoor hoef je nog niet eens asperges uit Costa Rica aan te halen. Broer van een collega van me heeft een megagrote kas voor aardbeien gebouwd. Moet wel verwarmd worden, en als het niet verwarmd wordt dan stoken we toch gas omdat we CO2 nodig hebben voor de groei.
En zo duur zijn de aardbeitjes toch niet, dus het is allemaal veel te goedkoop om milieuvriendelijk te kunnen zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

13art

Moderator Mobile
Nou ik vind aardbeien aanders aardig prijzig. Staan in de winkel voor meer dan 2 euro en zag ze vandaag zelfs ergens nog voor 3 euro per bakje

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:54:
[...]Vastgeroest denken :) Het is een idee dat de auto noodzakelijk is. Je kunt, zeker in de dichterbevolkte gebieden, met OV vrij goed komen waar je zijn moet. Tuurlijk, soms duurt het wat langer (en soms ook korter, maar dat is natuurlijk makkelijk te negeren) maar kunt ten minste onderweg werken.
Niet iedereen woont in de Randstad zeg. Verhuizen? Daar heb ik weinig aan als ik de ene week in Groningen moet zijn, de week daarna in Düsseldorf en de volgende opdracht zich in Brussel bevindt.
Veel industrieterreinen en kantorenparken zijn kunstmatig slecht bereikbaar voor het OV gemaakt door ze langs een snelweg aan te leggen. Op die manier houdt het cirkeltje zichzelf lekker in stand natuurlijk.
Ik heb het helemaal niet over kantoorwerk. Denk eens aan heel iets anders. Musici bijvoorbeeld die vaak op late uren optredens hebben en het eea aan spullen moeten meenemen. Openbaar vervoer? Om 1 uur 's nachts als zangeres alleen met je galakleding in een verlaten trein, die niet eens rijdt tot de plek waar je moet zijn?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De auto is vaak een luxe ja. Maar nog veel vaker is het gewoon nodig.
Als ik bijvoorbeeld naar m'n pa kijk, die woont circa 40 a 50km van z'n werk af. Een half uurtje met de auto. Met de OV is het onmogelijk om die reis binnen het uur te doen, gemiddeld zo'n anderhalf uur. Dat is gewoon geen realistische optie. Tja, dan kun je het hebben over dichterbij wonen, maar even realistisch, wie gaat er nou dichterbij wonen als je op een half uurtje rijden van je werk woont? Dit is trouwens gewoon midden in de randstad met OV punten redelijk in de buurt.

Ik zal volgende maand ook gaan werken, op circa 30 km afstand. Ik denk dat ik de trein ga pakken, maar ik moet nog even kijken hoe het bevalt. Moet daar ook nog een fiets neerzetten dan etc. Maar het lijkt me wel beter, ik heb niet echt een zuinige auto, en de auto lokt ook een onzuinige rijstijl uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

DNA_Saint schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:44:

mag ik vragen waarom je de consument zelf uit het plaatje laat?
Die moet het namelijk nog steeds oppikken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

!null schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:04:
De auto is vaak een luxe ja. Maar nog veel vaker is het gewoon nodig.
Als ik bijvoorbeeld naar m'n pa kijk, die woont circa 40 a 50km van z'n werk af. Een half uurtje met de auto. Met de OV is het onmogelijk om die reis binnen het uur te doen, gemiddeld zo'n anderhalf uur. Dat is gewoon geen realistische optie. Tja, dan kun je het hebben over dichterbij wonen, maar even realistisch, wie gaat er nou dichterbij wonen als je op een half uurtje rijden van je werk woont? Dit is trouwens gewoon midden in de randstad met OV punten redelijk in de buurt.
Je zoekt je werk uit op o.a. reistijd. Mijn ouders wilden niet in Krimpen a/d IJssel wonen, omdat dat een uur extra reistijd betekent voor de auto in de spits. Mijn vader werkte bij een consultancybedrijf waarvoor hij altijd aan de Rotterdamse kant van de Algerabrug moest zijn. Als de auto te duur is, zoek je dus een werkgever op die niet op een afgelegen industrieterrein zit dat niet met OV te bereiken is. Dus de brandstof is nog niet duur genoeg.

Ja, de trein/bus/metro is ook afhankelijk van brandstofprijzen. Maar nu betaal je voor een trein/bus/metro toch vooral de man die voorin zit, de invloed van brandstofprijzen is dus relatief klein. Als vervolgens door hoge brandstofprijzen meer mensen in dezelfde bus/trein/metro gaan zitten, zullen die brandstofkosten relatief kleiner worden :)

Over consultants etc: als de brandstofprijzen hoger worden, zullen consultancybedrijven meer moeten betalen voor de leaseauto's, en worden 'gewone' werknemers qua kostenplaatje een stuk aantrekkelijker. Er zijn uitzonderingen te bedenken, maar freelancen is met hoge transportkosten domweg minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Dennahz schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:17:
(...)

Nu kan ik het geld opzich wel missen, maar je pakt veel minder snel de auto voor zulke tripjes. Dat kan niet de bedoeling zijn imho.

Dan gaan er dus inderdaad snel betaalbare alternatieven zijn. Belasting heffen op stroom zal niet voldoende zijn voor de graaihanden, er zal vast weer een speciaal stopcontact moeten komen voor dit doel, zodat je niet met het gewone stopcontact kunt opladen. Of de wegenbelasting is gewoon 3x zo duur als nu het geval is.
Het is geen kwestie van "bedoeling" --- degenen die deels de prijzen bepalen (Opec, d.m.v. het reguleren van de productie) hebben als enige doel hun olie zo duur mogelijk te verkopen en zo stabiel mogelijk (vaste inkomstenstroom). De politiek (nationaal of internationaal) heeft maar een beperkte invloed. En het kan juist wel goed zijn (over "bedoeling" hoeven we het dus niet te hebben) dat men niet zomaar overal heenrijdt voor het plezier. Woon-werkverkeer, vrachtverkeer, diensten aan huis, etc., het is voor een groot deel niet door iets anders te vervangen, zeker niet op simpele wijze, maar plezierritjes wel.

Speciale stopcontacten: daar zeg je wat! Zoals je aangeeft zit er op electriciteit geen accijns, of die nu voor een motorrijtuig wordt gebruikt of niet kan niet bepaald worden, je kunt niemand verbieden zijn auto te laden op een niet-officieel oplaadpunt (bijvoorbeelt thuis), dus de overheid loopt heel wat accijns mis. Dát is denk ik de reden dat er nog geen plug-in hybrides zijn: men mag het niet van de overheid! Reken hier maar op: zodra rekeningrijden is ingevoerd, worden volledig electrische auto's opeens ook mogelijk....!
_JGC_ schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:50:
Om even een idee te geven van kilometerheffing:
Ik woon sinds een maand in Noorwegen. (...)
Op dit moment betaal ik dus dubbel: wegenbelasting in NL, tol in Noorwegen. Omdat ik nog niet zeker ben of ik hier ga blijven is het nog niet interessant om mijn auto op noors kenteken te zetten en daarbij invoerheffing, milieutoeslag en 25% BTW te betalen (wat samen al snel op 50% van de waarde van je auto uitkomt :X).(...)
Is het niet zo dat je met een auto op Nederlands kenteken daar eigenlijk niet op hoeft te letten? Als ik in Noorwegen rijd neem ik gewoon het "automatische" tolpoortje --- nog geen naheffing gehad.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

pinockio schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:27:
[...]

Speciale stopcontacten: daar zeg je wat! Zoals je aangeeft zit er op electriciteit geen accijns, of die nu voor een motorrijtuig wordt gebruikt of niet kan niet bepaald worden, je kunt niemand verbieden zijn auto te laden op een niet-officieel oplaadpunt (bijvoorbeelt thuis), dus de overheid loopt heel wat accijns mis. Dát is denk ik de reden dat er nog geen plug-in hybrides zijn: men mag het niet van de overheid! Reken hier maar op: zodra rekeningrijden is ingevoerd, worden volledig electrische auto's opeens ook mogelijk....!
plugin hybrides mogen best, maar ze zijn nog niet bepaald talrijk beschikbaar.
Is het niet zo dat je met een auto op Nederlands kenteken daar eigenlijk niet op hoeft te letten? Als ik in Noorwegen rijd neem ik gewoon het "automatische" tolpoortje --- nog geen naheffing gehad.
ah...ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je beter slim kan zijn en die paar NOK voor de tol maar gewoon moet betalen. Zeker als je langere tijd in Norge zit of er vaker terugkomt, krijg je vroeg of laat gezeik met dit soort fratsen.
Zijn ze vrij gestructureerd in.

ze zijn overigens uberbeleefd...maar betalen zal je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Plug-in hybrid is riskanter voor fabrikanten: de kans is groter dat het stuk gaat. Het electrische systeem heeft zich bewezen in de prius, nu durven ze (hopelijk).

Opec heeft trouwens belang bij een lage olieprijs: bij $150/barrel worden alternatieven interessant, de Opec heeft toen geprobeerd de prijs te verlagen. Als iedereen overstapt op windenergie krijgt de Opec niks meer binnen, dat is ook niet hun bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

MBV schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:34:
Plug-in hybrid is riskanter voor fabrikanten: de kans is groter dat het stuk gaat. Het electrische systeem heeft zich bewezen in de prius, nu durven ze (hopelijk).
de techniek i.c.m. Li-ion accu's (vrij noodzakelijk voor een efficiente plugin hybride) heeft zich nog allerminst bewezen. Toyota heeft zich tot nu toe, vanwege veiligheid, terughoudend opgesteld met gebruik van dit soort accu's.
(en terecht...1 verbrand gezinnetje en je kan inpakken met je techniek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
pinockio schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:27:
[...]
Als je dat maar vaak genoeg doet komt dat vanzelf. Ze bekijken nml handmatig de foto's van de tolpoortjes die niet automatisch herkend zijn, en als je maar vaak genoeg doorrijdt sturen ze die dingen uiteindelijk wel door naar Nederland. Voor 12NOK (1,50 euro) sturen ze geen naheffing, maar voor 100x12NOK wel.
Aangezien ik hier een jaar ga verblijven is het niet handig om door te rijden en mogelijk achteraf het volle pond te betalen. Verder is mijn auto verzekerd bij de TFF (vind maar eens een NL verzekering met 1 jaar lange buitenlanddekking), dus helemaal onbekend is deze auto niet bij de Noorse overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

YellowCube schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:37:
[...]

de techniek i.c.m. Li-ion accu's (vrij noodzakelijk voor een efficiente plugin hybride) heeft zich nog allerminst bewezen. Toyota heeft zich tot nu toe, vanwege veiligheid, terughoudend opgesteld met gebruik van dit soort accu's.
Maar je kan toch prima een plug-in maken met NiMH?

Trouwens, lithium-fosfaat (toch?) is veel minder gevoelig voor schokken e.d., dus ik neem aan dat ze dat wel gaan aandurven in de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

MBV schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:42:
[...]

Maar je kan toch prima een plug-in maken met NiMH?
Bij de 3rd party (als dat de goede term is) plugins van de Prius zijn de NiMH accu's vervangen door Li-ion exemplaren.
Imo is dat omdat de standaard NiMH accu's geen toereikende capaciteit hebben om het plugin principe efficient te maken.
Trouwens, lithium-fosfaat (toch?) is veel minder gevoelig voor schokken e.d., dus ik neem aan dat ze dat wel gaan aandurven in de komende jaren.
denk dat je meer weet dan ik.
Maar gezien het feit dat de Prius 3 vanuit Toyota beschikbaar is als plugin versie, denk ik dat gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GLA voor Euro95 vandaag weer met 1.1 cent omhoog. Plus en diesel ook omhoog.

In dit tempo zitten we voor de zomervakantie weer aan de €1.75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MBV schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:06:
[...]

Je zoekt je werk uit op o.a. reistijd. Mijn ouders wilden niet in Krimpen a/d IJssel wonen, omdat dat een uur extra reistijd betekent voor de auto in de spits. Mijn vader werkte bij een consultancybedrijf waarvoor hij altijd aan de Rotterdamse kant van de Algerabrug moest zijn. Als de auto te duur is, zoek je dus een werkgever op die niet op een afgelegen industrieterrein zit dat niet met OV te bereiken is. Dus de brandstof is nog niet duur genoeg.
Nou ja, je zoekt je werk ook uit op hoe het je ligt en of iemand je aanneemt. Om weer even het voorbeeld van m'n pa erbij te nemen, hij werd rond z'n 50e buiten de deur gezet door reorganisatie. Bij dit nieuwe bedrijf was z'n leeftijd geen probleem en kon hij zich nuttig maken. Je hebt het niet altijd voor het kiezen. Bovendien moet ie wel eens naar het hoofdkantoor, wat ongeveer dezelfde afstand reizen de andere kant op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:25:
GLA voor Euro95 vandaag weer met 1.1 cent omhoog. Plus en diesel ook omhoog.

In dit tempo zitten we voor de zomervakantie weer aan de €1.75
Diesel stijgt minder hard deze keer. De trend voor benzine is wel behoorlijk steil de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

!null schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 11:59:
[...]

Nou ja, je zoekt je werk ook uit op hoe het je ligt en of iemand je aanneemt. Om weer even het voorbeeld van m'n pa erbij te nemen, hij werd rond z'n 50e buiten de deur gezet door reorganisatie. Bij dit nieuwe bedrijf was z'n leeftijd geen probleem en kon hij zich nuttig maken. Je hebt het niet altijd voor het kiezen. Bovendien moet ie wel eens naar het hoofdkantoor, wat ongeveer dezelfde afstand reizen de andere kant op is.
Op het moment dat reizen duurder is dan wat het oplevert, doe je het niet, dat is precies mijn punt. Als je dagelijks €100 aan reiskosten kwijt bent door belachelijke accijnzen, dan ga je óf naar je werk verhuizen, óf werk zoeken binnen een acceptabele reiskosten-radius, óf zorgen dat je die €100 vergoed krijgt. Zo werkte dat 50 jaar geleden ook, vraag maar aan je opa/oma. Toen was een auto nog onbetaalbaar, mijn opa is wel op de brommer naar Limburg gereden.

En een bedrijf dat zijn hoofdkantoor in zo'n klimaat kiest op een plek die niet bereikbaar is met het OV, is niet goed snik, dat merken ze snel genoeg aan hun portemonnee.
YellowCube schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:51:
[...]

Bij de 3rd party (als dat de goede term is) plugins van de Prius zijn de NiMH accu's vervangen door Li-ion exemplaren.
Imo is dat omdat de standaard NiMH accu's geen toereikende capaciteit hebben om het plugin principe efficient te maken.

[...]

denk dat je meer weet dan ik.
Even opgezocht: Wikipedia: Lithium iron phosphate. Het kan o.a. niet ontploffen bij kortsluiting, door een sterkere binding met zuurstof dan lithium-cobalt-oxide. Gezien de huidige statistieken met laptops zou 1 op de 70.000 auto's met traditionele Li-ion accu's exploderen, niet echt acceptabel ;)
Maar gezien het feit dat de Prius 3 vanuit Toyota beschikbaar is als plugin versie, denk ik dat gelijk hebt.
Wikipedia: Toyota Prius
Ze roepen li-ion, maar technisch gezien is Lithium-iron-phosphate net zo goed li-ion.

[ Voor 31% gewijzigd door MBV op 21-05-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MBV schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:23:
[...]

Op het moment dat reizen duurder is dan wat het oplevert, doe je het niet, dat is precies mijn punt. Als je dagelijks €100 aan reiskosten kwijt bent door belachelijke accijnzen, dan ga je óf naar je werk verhuizen, óf werk zoeken binnen een acceptabele reiskosten-radius, óf zorgen dat je die €100 vergoed krijgt. Zo werkte dat 50 jaar geleden ook, vraag maar aan je opa/oma. Toen was een auto nog onbetaalbaar, mijn opa is wel op de brommer naar Limburg gereden.

En een bedrijf dat zijn hoofdkantoor in zo'n klimaat kiest op een plek die niet bereikbaar is met het OV, is niet goed snik, dat merken ze snel genoeg aan hun portemonnee.
Over dat eerste, ik snap je punt wel, en alles kan ook vrij snel omslaan. Maar nu is het in de maatschappij zo dat werken op 40 a 50km afstand gewoon geaccepteerd is, en niemand daarvoor dichterbij z'n werk gaat wonen. Dan zeg jij, werk dichterbij zoeken. Maar dat is lang niet altijd een optie, zeker niet bij enige vorm van specialisme. Maar ja, te duur is ook iets wat kan veranderen.

Over dat tweede, beide kantoren (nog steeds voorbeeld van m'n pa) zitten op best goeie locaties. Ene zit op binnen 5 minuut afstand lopen van station Delft, andere zit in Adam Watergraafsmeer met een bushokje voor de deur. Iig in de randstad waar over het algemeen de OV verbindingen redelijk zijn. En m'n pa zelf woont in een niet erg groot dorp, maar die hebben wel een treinstation met ieder half uur een trein beide richtingen op. Echter, van deur tot deur is het nog steeds geen vergelijking, scheelt echt veel.

Maar dat is ook logisch. De auto is gewoon geweldig wat dat betreft, je kunt gewoon instappen en overal heen rijden waar je naar toe wil. Ook nog met zeer hoge snelheid. Heel moeilijk te beconcurreren natuurlijk.
Er zijn natuurlijk wel genoeg trajecten waar je het idioot is als je met de auto gaat maar goed, meerendeel niet. En dan hebben we het nog niet eens over de prijzen, het OV wordt ook erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
!null schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:52:...Maar dat is ook logisch. De auto is gewoon geweldig wat dat betreft, je kunt gewoon instappen en overal heen rijden waar je naar toe wil...
Inderdaad. Het blijft allemaal een kwestie van keuzes. Kies je voor de auto, al kan je het gevoel hebben dat je niet anders kan, dan zitten daar consequenties aan vast. Al stijgt de brandstof in prijs, ik ga voor dat geld niet lopen. Mobiliteit kost nu eenmaal geld en dan is de auto eigenlijk toch wel een hele comfortabele manier van reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik ben dan ook heel blij met de locaties waar ik woon: mijn ouders op 5 minuten lopen van Rotterdam Capelsebrug (binnen een half uur op R'dam CS, station Delft is voor mij 35 minuten + max 15 minuten wachttijd), en mijn studentenkamer op 7-10 minuten fietsen van station Eindhoven.
Maar dat is allemaal licht off-topic. Het OV is niet altijd een alternatief, maar zodra transport duurder wordt zullen we daar meer rekening mee gaan houden. De auto is dus zeker een vorm van luxe: comfortabel (al lees ik liever mijn krant dan in de file staan), vaak sneller, weinig afhankelijk van anderen. De NS zag de passagiersaantallen ook stijgen afgelopen zomer, toen de benzine en diesel belachelijk duur was.

Ik ken trouwens wel een aantal mensen die de auto aan de kant hebben gezet: o.a. mijn huisgenoot die dagelijks van Eindhoven naar Haarlem reist wil liever slapen in de trein dan net zo lang onderweg zijn, en een neef is sneller op zijn werk aan de andere kant van de algerabrug met de scooter dan met de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 22-05-2009 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De olieprijzen zijn weer flink aan het oplopen, de brandstrofprijzen zullen dus vermoedelijk ook weer volgen:
De olieprijs is maandag met 2,5 procent gestegen tot boven de 68 dollar per vat door de hoop op een herstel van de wereldeconomie en de zwakke dollar.

Daarmee staat de olieprijs op het hoogste niveau in zeven maanden.

Er is toenemende hoop dat de wereldeconomie uit de recessie aan het kruipen is na een meevallend cijfer over de activiteit in de Chinese industriesector.

Die nam in mei voor de derde maand op rij toe. Ook de zwakke dollar zorgt voor een stijgende olieprijs omdat daardoor olie goedkoper wordt voor handelaren met andere valuta. Dat zorgt voor een toenemende vraag.

De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie ging over heel mei met 30 procent omhoog. Dat is de sterkste maandelijkse prijsstijging in tien jaar. De olieprijs bereikte afgelopen zomer nog een recordniveau van ruim 147 dollar per vat (van 159 liter).
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ohh, dus het gaat ineens weer goed met de economie :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Echt de benzine prijzen, waarom kan het in zwitserland bv wel gewoon 80 cent zijn terwijl we hier naast de raffinaderijen zitten...

Vrijdag ook weer zo'n typisch voorbeeld, ik vertrek 's ochtends op 7 uur naar school, in nederland was de prijs 1.39, in belgie 1.35. Terugkomst ook. Ik kom thuis mam blij dat ze in duitsland voor 1.29 getankt had vanochtend, ik daarheen (is maar 5min rijden), staat de prijs al op 1.34. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier (Noorwegen) pompen ze de olie voor de kust weg, maar zijn de brandstofprijzen wel hoog, diesel iig een stuk duurder dan in NL. Ik zit er iig niet mee, de laatste keer dat ik getankt heb is meer dan een maand terug en is nog betaald met euro's. Kan nog zeker 2 weken vooruit met de huidige tankinhoud. Uitstapje terug naar NL ga ik ook niet met deze auto maken, vliegtuig + trein is vele malen goedkoper (>200 euro voor boottrips alleen al, tegen 60 euro all-in met vliegtuig+trein retour :X).
Je betaalt hier voor een liter diesel iets van 10.5NOK (1,24 euro), voor benzine 11.5NOK (1,35 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:38:
ohh, dus het gaat ineens weer goed met de economie :')
Of ineens heel slecht met oliewinning.
Of ineens heel goed met de speculanten.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

MBV schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:34:

Opec heeft trouwens belang bij een lage olieprijs: bij $150/barrel worden alternatieven interessant, de Opec heeft toen geprobeerd de prijs te verlagen. Als iedereen overstapt op windenergie krijgt de Opec niks meer binnen, dat is ook niet hun bedoeling.
Ja en daarom verlaagt de Opec de productie wanneer de prijs onder de $50 per vat staat en drijfen ze nu weer de prijs op....... :Z

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
YellowCube schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:37:
[...]
Gaan we nu op de emoties spelen in een benzine vs elektrische auto vergelijking??

Een risico analyse van 50 liter benzine aan boord hebben bij een ongeval zal in vergelijking met een geladen Li-ion accu -oppervlakking gezien - vrij snel uitpakken in het nadeel van de benzinetank. De hoeveelheid energie in die benzinetank is om te beginnen al een factor 10 hoger.

Aan de andere kant is Li-ion technologie niet inherent veilig, bij mishandeling (overlading) kan er interne sluiting ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Naboo schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 07:10:
[...]

Ja en daarom verlaagt de Opec de productie wanneer de prijs onder de $50 per vat staat en drijfen ze nu weer de prijs op....... :Z
Tussen 50 en 150 dollar zit 100 dollar verschil. Superlage olieprijzen zijn gewoon niet gezond, superhoge ook niet.
Pagina: 1 ... 49 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.