Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 48 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.727 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MBV

Speedpete schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:57:
[...]

Maar! Maar! Op Wikipedia noemen ze het ook plug-in hybrid :P :+

Uitvoering is anders, maar in de basis komt het op hetzelfde neer: rijden op stroom en brandstof als backup. Als ik mij niet vergis is een turbine in de praktijk efficiënter dan een 'normale' motor, misschien dat ze die toe kunnen passen?
My bad, ik dacht aan de plug-in prius, die niet zonder brandstof kan rijden (ja, tot de hoek van de straat o.i.d.). De huidige fase is die van een hele grote praktijktest, en daarbij moet je altijd maar 1 variabele per keer veranderen. Eerst de prius om te kijken of het überhaupt gaat werken om elektrisch aan te drijven, daarna de C30 om te kijken of ze ook puur elektrisch kunnen aandrijven, en daarna kunnen ze die motor best kleiner, lichter en efficiënter maken (of een andere stap doen).

Voorpagina al gezien? nieuws: NEC en Nissan steken 1,1 miljard dollar in lithium-ion-accu's
Ik vrees dat die aanpak niet gaat werken. Mijn collega komt uit Utrecht en heeft met de auto een uur nodig om op het werk in Rotterdam te komen, als het tegenzit kost het hem 5 kwartier. Met het OV kost hem ook een uur vanaf Utrecht Centraal. In de praktijk wint hij vrijwel geen tijd en levert hij flexibiliteit in, hij zal dus niet in de trein stappen, tenzij het hele OV omgevormd wordt waardoor hij om de vijf minuten een trein kan pakken.
Wake-up-call: daar zijn ze mee bezig. Nu is de spoorcapaciteit nog te beperkt door ATB, maar 4x/uur is al redelijk, en dat is voorlopig het doel voor het randstad-netwerk. Wanneer ik naar Utrecht CS moet hoef ik niet te kijken welke trein ik pak, ik ga gewoon. Ik kijk toch op ns.nl, maargoed :P
Flexibiliteit inleveren is zeker bij jouw collega niet waar: hij moet hooguit 20 min wachten, en kan in dat uur op zijn laptop werken/spelen/slapen ipv sturen. Ook is zijn reistijd beter voorspelbaar. Ik zou dus de trein pakken :) Vergeet de tijd die parkeren kost ook niet, veel mensen zien dat over het hoofd. Ik neem even aan dat hij 'kantoorslaaf' is, en hij dus niet naar klanten hoeft te rijden, wat veel mensen toch af en toe moeten doen.
Ik had het bij die transferia ook over mensen van/naar het oosten, die hebben 2x zoveel file rondom utrecht als wanneer je uit utrecht komt.
Maar ze zijn niet te vergelijken :)
Als prestige-project wel, en ik ging er nog even voor het gemak vanuit dat er voordelen aan de dubbeldeks-brug zaten. Het is sowieso een gedeeltelijke oplossing van het mobiliteitsprobleem, doordat je met minder oppervlakte meer auto's kan vervoeren.
Dan blijft staan dat er grotere risico's en investeringen (en grotere voordelen) aan de MagLev zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

In navolging op Honda en Toyota is dat wijs :) Honda kondigde twee weken terug een soortgelijke deal aan omdat hun eerdere leverancier (ik dacht Sanyo) met Toyota samen gaat werken. Het is zeker een goede ontwikkeling dat men naar lithium-ion overstapt. Eens kijken wat zij voor rendement gaan halen.

De Honda FCX Clarity heeft in weze een volledig elektrische aandrijflijn, als Honda daar nou eens een kleine benzinemotor inzet als noodstroomvoorziening, leuk klein 600cc blokje ofzo. Ben benieuwd wat dat gaat doen.

Overigens kan het heel eenvoudig zuiniger, zo hebben een aantal Amerikanen de oorspronkelijke Honda Insight voorzien van een 200pk Type-R blok uit de Civic. Accu's weg, motor weg en 2 liter erin. Resultaat: een zeer aerodynamische wagen die licht is, dankzij 200pk snel is, maar toch gemiddeld 1 op 20 rijdt.
Wake-up-call: daar zijn ze mee bezig. Nu is de spoorcapaciteit nog te beperkt door ATB, maar 4x/uur is al redelijk, en dat is voorlopig het doel voor het randstad-netwerk. Wanneer ik naar Utrecht CS moet hoef ik niet te kijken welke trein ik pak, ik ga gewoon. Ik kijk toch op ns.nl, maargoed :P
I know, heeft Eurlings een tijdje geleden aangekondigd.
Flexibiliteit inleveren is zeker bij jouw collega niet waar: hij moet hooguit 20 min wachten, en kan in dat uur op zijn laptop werken/spelen/slapen ipv sturen. Ook is zijn reistijd beter voorspelbaar. Ik zou dus de trein pakken :) Vergeet de tijd die parkeren kost ook niet, veel mensen zien dat over het hoofd. Ik neem even aan dat hij 'kantoorslaaf' is, en hij dus niet naar klanten hoeft te rijden, wat veel mensen toch af en toe moeten doen.
Mijn collega werkt op diverse locaties waar hij de auto kwijt kan in de parkeergarage die bij de locatie hoort; parkeerprobleem is er niet. Dit geldt overigens ook voor mij. Als er iemand belt vanaf een andere locatie dan moeten we daar vlot zijn, dan draagt 20 minuten wachten niet bij aan de flexibiliteit, vergeleken met de auto verliest hij tijd.

Voorspelbaarheid, mwa zit wat in, maar zeker is het niet. Ik werk nu al 8 jaar op dezelfde hoofdvestiging, de eerste vier jaar ging ik met het OV, de laatste vier jaar met de auto. De reistijd met de auto is vrij vast:
- 's ochtends om 8:00 uur weg is aankomst tussen 8:45 en 9:00, afhankelijk van de drukte.
- 's middags om 17:00 weg is aankomst om 18:15, 17:30 weg is 18:30 aankomst en 18:00 weg is 18:45 aankomst. Bij later vertrekken is de reistijd ca. 35 minuten.

Met OV:
- 's ochtends om 7:15 weg is 9:00 op de zaak, als de aansluiting goed gaat, anders 9:15.
- 's middags om 17:00 weg is 18:45 thuis als de aansluiting goed gaat, anders 19:10.

Auto het als uitzondering ongelukken, dan duurt de reis langer. OV was vrijwel zonder wachttijden, dus direct opstappen. Buiten dat het veel meer tijd kost voor mij persoonlijk om het OV te nemen, is de voorspelbaarheid amper beter dan die van de auto. Wie dagelijks dezelfde ritten maakt, weet hoe lang het kost.
Ik had het bij die transferia ook over mensen van/naar het oosten, die hebben 2x zoveel file rondom utrecht als wanneer je uit utrecht komt.
Maar dan mis je dus al een doelgroep. Mensen uit het zuiden kan je afvangen bij Dordrecht of Rotterdam, maar de onderlinge afstand is zo klein dat mensen die in Dordrecht of Rotterdam zelf werken niet van de mogelijkheid gebruik maken.

Er zijn al veel transferia, maar zolang het OV niet veel meer voordelen biedt zullen mensen niet overstappen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:22:
Overigens kan het heel eenvoudig zuiniger, zo hebben een aantal Amerikanen de oorspronkelijke Honda Insight voorzien van een 200pk Type-R blok uit de Civic. Accu's weg, motor weg en 2 liter erin. Resultaat: een zeer aerodynamische wagen die licht is, dankzij 200pk snel is, maar toch gemiddeld 1 op 20 rijdt.
Lol :)
Bij 3000 toeren schakelen zeker i.p.v. 8000 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Speedpete schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:22:

Mijn collega werkt op diverse locaties waar hij de auto kwijt kan in de parkeergarage die bij de locatie hoort; parkeerprobleem is er niet. Dit geldt overigens ook voor mij. Als er iemand belt vanaf een andere locatie dan moeten we daar vlot zijn, dan draagt 20 minuten wachten niet bij aan de flexibiliteit, vergeleken met de auto verliest hij tijd.
Bedrijven zouden dus hun strategie moeten aanpassen: als je veel mensen hebt die 1x/week naar een klant moeten, maar dat niet kunnen voorspellen, dan moet je een paar auto's neerzetten als je eigen 'greenwheels'. Er zijn bedrijven die dat al hebben gedaan.
Maar dan mis je dus al een doelgroep. Mensen uit het zuiden kan je afvangen bij Dordrecht of Rotterdam, maar de onderlinge afstand is zo klein dat mensen die in Dordrecht of Rotterdam zelf werken niet van de mogelijkheid gebruik maken.

Er zijn al veel transferia, maar zolang het OV niet veel meer voordelen biedt zullen mensen niet overstappen.
Ik zei dus ook 'bijvoorbeeld bij ...'. Als je de randstad 'autoluw' wil maken, dan zal je moeten zorgen dat iedereen makkelijk kan overstappen bij utrecht en dordrecht. Ik denk dat je met 4 transferia aan de snelweg een heel eind komt.
Als ze dat combineren met de invoering van rekeningrijden dan zou je mensen nog wel eens zo ver kunnen krijgen dat ze het doen ook. Maar dat wil de regering niet: dat slaat een enorm gat in de staatsbegroting :X Mensen gaan minder rijden -> minder geld erin. Mensen gaan meer met de trein -> meer geld eruit. Rekeningrijden zou niks duurder worden voor de automobilist, maar dat hebben ze alweer terug gedraaid: mensen gaan waarschijnlijk X% minder rijden, dus wordt het X% duurder :@
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:57:
[...]

Lol :)
Bij 3000 toeren schakelen zeker i.p.v. 8000 >:)
Da's het mooie aan VTec: je hebt een motor met 2 karakteristieken. Tot 3000rpm is het een zuinige allemansvriend, daarboven krijg je "VTEC has just kicked in"-effecten ;) Wel apart trouwens, dat Honda niet zelf zo'n apparaat maakt. Maar ja, veel Amerikanen willen/wilden natuurlijk minstens 8 cilinders. En geef ze eens ongelijk, 't klinkt prachtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De olieprijs is woensdag weer met ruim 5 procent gedaald. Investeerders gaan ervan uit dat de wereldwijde economische teruggang de vraag verder zal doen afnemen.

De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie van 159 liter daalde tot iets meer dan 37 dollar. Een jaar geleden zag het plaatje er nog heel anders uit. Toen stond de olieprijs op het punt voor het eerst in de geschiedenis door de grens van 100 dollar per vat te gaan.

Dat gebeurde uiteindelijk op 2 januari van dit jaar. De olieprijs bereikte in juli een record van ruim 147 dollar per vat, maar maakte sindsdien onder invloed van de financiële crisis een ongekende duikeling.
nu.nl

Vanochtend gezien: 1.089 voor een liter Euro95, 0.865 voor een liter diesel. Dit keer eens niet bij de Shell Express, maar bij een witte pomp :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hmm, zou ik dan toch te vroeg getankt hebben? Zojuist volgegooid met 1,079/L Euro95...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Olieprijs stijgt door gasconflict

LONDEN (AFN) - De olieprijs steeg dinsdag tot bijna 50 dollar per vat, als gevolg van de uitbreiding van het gasconflict tussen Oekraïne en het Russische staatsgasbedrijf Gazprom.

Het gasconflict roept in Europa waarschijnlijk twijfels op over de betrouwbaarheid van Rusland als leverancier van energiebronnen. Rusland is ook een belangrijke olie-exporteur.

De olieprijs werd de laatste tijd ook omhoog gestuwd door de onrust in het Midden-Oosten als gevolg van de belegering van de Gazastrook door Israël. In de Europese middaghandel stond de prijs voor een vat ruwe olie 1,3 procent hoger op 49,45 dollar.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Europa roept Gazprom ook op om gas weer toe te laten.
De pijpleidingen naar Zuid-Oost Europa zitten nu aardig dicht.
Gevolgen gasconflict breiden zich uit

SOFIA - De gevolgen van het gasconflict tussen het Russische staatsgasbedrijf Gazprom en Oekraïne breiden zich uit. Dinsdag bleek dat alle leveringen van Russisch aardgas via pijpleidingen in Oekraïne richting Zuidoost-Europa en Turkije zijn stilgevallen.
Ook Oostenrijk en Tsjechië kampen met een sterke terugval in de aanvoer.

Vrijwel alle leveringen via Oekraïne richting landen als Griekenland, Turkije, Macedonië, Kroatië, Polen, Bulgarije en Roemenië zijn inmiddels opgeschort. Landen als Nederland, Italië, Duitsland en Frankrijk hebben vooralsnog geen last van het gasconflict.

Gazprom heeft de gaskraan naar Oekraïne maandag grotendeels dichtgedraaid wegens een conflict over achterstallige betalingen en prijzen. Daardoor zijn ook de leveringen van Russisch aardgas aan Europese landen verstoord geraakt.

Kwart

Ongeveer een kwart van de Europese gasvoorziening is afkomstig uit Rusland. Hiervan loopt 80 procent via pijpleidingen in Oekraïne.

De regering van Bulgarije riep een crisisberaad bijeen. Het land is extra kwetsbaar voor de verstoring omdat het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Griekenland en Turkije, geen alternatieve aanvoerwegen heeft voor gas. De temperatuur in het land daalde afgelopen nacht tot onder de minus 15 graden Celcius.

Europese Commissie

De Europese Commissie eist dat de gaslevering vanuit Rusland naar Europa onmiddellijk wordt hersteld. Dat liet de commissie dinsdag weten in een verklaring.

Brussel vindt de beperking van de gaslevering door het conflict tussen het Russische Gazprom en het Oekraïensche Naftogaz ''onacceptabel''. De Europese Commissie eist dat de twee partijen weer aan de onderhandelingstafel plaatsnemen.

Een delegatie van de commmissie is in Kiev om de onderhandelingen vlot te trekken. De situatie op de grens van Oekraïne en Slowakije verslechtert volgens het Europese samenwerkingsverband met de minuut. Gas dat via Oekraïne wordt getransporteerd naar Europa gaat voor een groot gedeelte via Slowakije.
En het is oostelijk Europa een stuk kouder dan hier, dus ik hoop dat dit geen problemen op gaat leveren...

* anandus aait de Groningse gasbel

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

anandus schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:00:
* anandus aait de Groningse gasbel
Wat valt er te aaien? Wat voor gas denk je dat er bij jou uit de kookplaat komt? Niet uit Groningen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:02:
[...]

Wat valt er te aaien? Wat voor gas denk je dat er bij jou uit de kookplaat komt? Niet uit Groningen hoor.
Oh, wat voor gas dan?
Of is het een papieren situatie?

Daarbij, mocht Russisch gas écht stilvallen, dan kunnen we toch op Slochteren terugvallen?
Of is dat weer complete ander soort gas ofzo?

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 06-01-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Veel van het gas uit Slochteren wordt verkocht aan het buitenland, niet alles, maar wel veel. Volgens mij gebruiken wij ook veel gas uit Rusland etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 06-01-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Ik kan het nergens terugvinden, maar ik heb gelezen afgelopen week dat Nederland geen last zou hebben van de situatie met het gas uit Rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

We hebben misschien geen problemen qua gas-leveranties, maar de wereldwijde olieprijs heeft daar dan weer niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik snap het sowieso niet. Het is elk jaar hetzelfde gedonder met rusland, en toch vertrouwen rijke landen op die leveringen. Waarom niet hetzelfde doen als met olie, zorgen dat er een strategisch reserve van een minstens een maand ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MBV schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:18:
Ik snap het sowieso niet. Het is elk jaar hetzelfde gedonder met rusland, en toch vertrouwen rijke landen op die leveringen. Waarom niet hetzelfde doen als met olie, zorgen dat er een strategisch reserve van een minstens een maand ligt?
Dat hebben we toch? We noemen het Slochteren en het gedeelte in de Noordzee waar gas gewonnen wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 06-01-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Tommzz schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:55:
Ik kan het nergens terugvinden, maar ik heb gelezen afgelopen week dat Nederland geen last zou hebben van de situatie met het gas uit Rusland?
Als je 4 posts boven je kijkt:
Landen als Nederland, Italië, Duitsland en Frankrijk hebben vooralsnog geen last van het gasconflict.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
en intussen zijn de brandstofprijzen weer flink aan het stijgen.
het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn..

* Luuk denkt dat we over een half jaar weer 1,60 betalen voor een litertje 95 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

G-PHREAK schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:06:
en intussen zijn de brandstofprijzen weer flink aan het stijgen.
het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn..

* Snow_King denkt dat we over een half jaar weer 1,60 betalen voor een litertje 95 :'(
Inderdaad, ik zie mijn dieselprijs ook al weer stijgen. Staat nu op 91 cent waar ik een week terug nog 87 cent betaalde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:49:
Da's het mooie aan VTec: je hebt een motor met 2 karakteristieken. Tot 3000rpm is het een zuinige allemansvriend, daarboven krijg je "VTEC has just kicked in"-effecten ;) Wel apart trouwens, dat Honda niet zelf zo'n apparaat maakt. Maar ja, veel Amerikanen willen/wilden natuurlijk minstens 8 cilinders. En geef ze eens ongelijk, 't klinkt prachtig :)
Zelfs met een 8 cilinder is zoiets ook wel mogelijk, niet echt zuinig, maar ja :)
Ik denk dat het Clarity concept gewoon eens wat veder doorontwikkeld moet worden en zoals ik al zei, als dit zijn weg vind naar SUV's en pickup's dan wordt het wel wat.

Overigens vanmiddig bij Shell getankt, gewone diesel staat alweer richting de 97 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Met een V8 kan je zonder al te veel fratsen 1:10 halen, heb ik wel begrepen. Ik heb zelfs een verhaal gelezen van een amerikaanse getunede bak die mee deed aan dragraces, en 1:10 haalde door een slimme injectiecomputer. Maar je zit altijd met een blok staal van 300kg in het vooronder, en de rest van de zooi (koeling ed) eromheen :X Stadsverbruik zal dus niet echt gunstig worden.

Prijzen? Tja, €1 is weer $1,40, en die oorlog van Israël zorgt ervoor dat de prijs per vat weer richting $50/barrel gaat. Dat verbaast me dus niks

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 06-01-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MBV schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:30:

Prijzen? Tja, €1 is weer $1,40, en die oorlog van Israël zorgt ervoor dat de prijs per vat weer richting $50/barrel gaat. Dat verbaast me dus niks
ik weet niet of het de oorlog tussen Israel en de gaza-strook/Palestijnse autoriteit is die de prijs naar de 50 dollar drijft...
uiteindelijk is dat geen echt oliegebied en waar dit verder een lokaal conflict blijft heeft het geen enkele invloed op de olieproductie... kunnen bv de Iraniers wel een grote mond opzetten, maar vaak genoeg is dat hooguit een hoop loos gepraat maar blijven daden uit (de oliecrisis van 1979, direkt na de Iraanse revolutie was de laatste keer, maar die had ook vooral een flinke invloed omdat toendertijd de amerikanen zelf een maximum-prijs voor olie binnen amerika aanhielden én sterk afhankelijk waren van Iraanse olie van hun bondgenoot de Sjah; en dus onevenredig zwaar erdoor getroffen werden en ook zeer kwetsbaar waren... dat is nu niet het geval, sowieso neemt amerika vrijwel geen iraanse olie sowieso meer af, dus zijn Iraanse dreigementen geen olie aan amerika te verkopen redelijk 'loos' te noemen)

Ik heb eerder de indruk dat de $40 domweg een net ietwat overdreven laagte was die deels gedreven werd door veel hedgefunds die in nood zaten en een overschot aan lange termijns olie-posities op de markt dumpten om zo aan benodigd geld te komen (deels was de handel in veel aandelen/opties al dan niet stopgezet bij tijd en wijle... enkel de energie-handel is geen moment stilgelegd door de beurs-autoriteiten).

Voorheen werd er juist door risico-ondernemingen flink in grondstoffen belegd omdat juist grondstoffen-opties en shorts als redelijk 'prijs-zeker' golden, en deze zo als onderpand of dekking voor risico-vollere beleggingen konden dienen.

deze posities werden in november en december flink gedumped en dat deed de prijs mogelijk meer kelderen dan op het moment werkelijk reeel is... vroeger of later zet dan en herstel in mogelijk is $50 gewoon een reele prijs (al kan het best zijn dat op de langere termijn de olie toch eerder verder daalt, naar de $40 als de olieproducerende landen het niet lukt daadwerkelijk de productie in te perken, maar eerder meer willen verkopen om hun budgets kloppend te maken, dan snijden ze zichzelf in de vingers ... dooslaggevend of dat gebeurt is volgens mij of de saoedi's ook echt hun productie gaan afknijpen, maar tevens ook de reserve-capaciteit vrijhouden)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wow, zowel diesel als Euro95 vandaag met 3 cent omhoog (afgerond), en gisteren ook al met twee cent. De speculanten gokken dus duidelijk weer op een gas/olie-crisis die Oekraïne kennelijk ontketent door hun rekening niet te betalen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Gunner schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:05:
Veel van het gas uit Slochteren wordt verkocht aan het buitenland, niet alles, maar wel veel. Volgens mij gebruiken wij ook veel gas uit Rusland etc.
Dit is nog steeds iets wat ik niet snap, waarom ons eigen gas verkopen en vervolgens weer importeren uit Rusland? Is dat niet dubbel werk? Als wij stoppen met exporteren hoeven we ook niets van de russen hebben. Energie onafhankelijkheid.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Snowwie schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:23:
[...]

Dit is nog steeds iets wat ik niet snap, waarom ons eigen gas verkopen en vervolgens weer importeren uit Rusland? Is dat niet dubbel werk?
Waarschijnlijk levert het meer geld op door het te verkopen dan door het zelf te gebruiken? En aangezien we hier een kapitalistische maatschappij hebben, is het dus logisch dat de meest winstgevende optie gebruikt word.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wildhagen schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:37:
[...]

Waarschijnlijk levert het meer geld op door het te verkopen dan door het zelf te gebruiken? En aangezien we hier een kapitalistische maatschappij hebben, is het dus logisch dat de meest winstgevende optie gebruikt word.
Nee, er wordt niet tegen zeer winstgevende prijzen verkocht, integendeel, het grootste deel wordt verkocht aan bepaalde partner-staten tegen zeer gunstige prijzen..
naar ik meen koopt bv Italie tegen iets van 75% van de normale marktprijs bij ons in...

de grond daarvoor zijn internationale afspraken via de NAVO, deels onder druk van bv amerika tot stand gekomen die juist bv Italie wilde beschermen tegen bv grotere invloed van de communisten (Italie wilde toen ook al direkt bij de russen gas gaan kopen)...
dat waren zeer langlopende contracten die tussentijds wel zijn bijgesteld maar allerminst erg 'marktconform' zijn. evens speelt hierbij het prijsbeleid van de Gasunie mee, die nogal 'star' is en de grote mate van politieke beinvloeding hierbij.

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 06-01-2009 19:12 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:11:
[...]

Nee, er wordt niet tegen zeer winstgevende prijzen verkocht, integendeel, het grootste deel wordt verkocht aan bepaalde partner-staten tegen zeer gunstige prijzen..
naar ik meen koopt bv Italie tegen iets van 75% van de normale marktprijs bij ons in...

de grond daarvoor zijn internationale afspraken via de NAVO, deels onder druk van bv amerika tot stand gekomen die juist bv Italie wilde beschermen tegen bv grotere invloed van de communisten (Italie wilde toen ook al direkt bij de russen gas gaan kopen)...
dat waren zeer langlopende contracten die tussentijds wel zijn bijgesteld maar allerminst erg 'marktconform' zijn. evens speelt hierbij het prijsbeleid van de Gasunie mee, die nogal 'star' is en de grote mate van politieke beinvloeding hierbij.
Dan mogen ze dit wel eens snel op de schop gooien en Slochteren lekker voor Nederland alleen en als Italie lekker loopt te janken dan gaan ze maar naar de Russen, qua maffia praktijken passen ze goed bij elkaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het feest is alweer gebeurd, vanavond getankt voor € 1,17 bij de Tinq. Tango deed € 1,18

En het ging net zo lekker......(naar beneden)...

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Oorzaak? OPEC heeft productie dit jaar verlaagd en de dollar is de laatste paar dagen flink aan het stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dollar stijgt niet zo heel sterk hoor, het heeft echt te maken met dat gedoe rond gasleveranties.

Vanmorgen zag ik dat er alweer drie cent per liter bij is gekomen t.o.v gister.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 07-01-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:24

FlyEragon

Alien Monkeys

Snel tanken dan maar, gaat helaas weer de verkeerde kant op met de prijzen. De strenge winter zal er vast ook wel mee te maken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Pfff word al duurder...
1.15 in belgie, 1.18 in duitsland en 1.22 weer in nederland hier in de omgeving. Best jammer, onder de euro de liter was leuker geweest. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het zou waarschijnlijk nooit op het niveau 1999 gekomen zijn: F1,95 per liter.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:20
Hier bij de BP is de prijs van een liter bezine in rap tempo gestegen van ca 1,13 naar inmiddels al 1,249...
En het ging zo lekker:(

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Gunner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:08:
Dollar stijgt niet zo heel sterk hoor, het heeft echt te maken met dat gedoe rond gasleveranties.

Vanmorgen zag ik dat er alweer drie cent per liter bij is gekomen t.o.v gister.
Het stijgt inderdaad wel ERG snel zo, wat een onzin. Natuurlijk is het ongeveer net zo snel gezakt de laatste tijd, maargoed. Nou is er een akkoord geloof ik, dus dan kan ie weer omlaag.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Olie is inmiddels weer onder de 40$ dus eens kijken hoelang het duurt voor de pompen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gisteren idd weer getankt voor 1.23 voor Super98...

Gelukkig is het gedoe rond de gasaanlevering ook voorbij, dus ben benieuwd wanneer de prijzen weer dalen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

BigB schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:54:
Olie is inmiddels weer onder de 40$ dus eens kijken hoelang het duurt voor de pompen volgen.
Meestal binnen 1 á 2 werkdagen, dus vanaf dinsdag of uiterlijk woensdag zou het merkbaar moeten zijn.

Diesel getankt vanochtend, 1.059 bij een BP langs de snelweg. Lokale Shell Express vraagt 0.979.

Edit: oh, het is nu al merkbaar. Vandaag is de de Euro95 0.9 cent gedaald, en diesel 1.8 cent.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 10-01-2009 07:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Toch wel apart dat bij zo'n conflict de prijzen absurd snel stijgen, en bij het einde van het conflict de daling tergend langzaam gaat. :')

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Ja volgens mij gaat het altijd zo, en volgens mij veranderen de advies prijzen ook niet op zondag en maandag dus misschien morgen een grote daling?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bart-Willem schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:11:
Toch wel apart dat bij zo'n conflict de prijzen absurd snel stijgen, en bij het einde van het conflict de daling tergend langzaam gaat. :')
:? als je goed de prijsontwikkeling in de laatste 5 jaar bekijkt is de stijging van de olieprijs veel langzamer geweest dan nu de daling... zelfs op de korte termijn bekeken gaat de daling sneller en steviger dan stijgingen op dit moment.

16 dagen terug stond de olieprijs op een voorheen dieptepunt (Nymex Ruwe olie) van tegen de $35:
ongeveer 6 dagen terug haalden we de tijdelijke top van $48 en nu staat hij weer op $38..

zowel de daling zijn behoorlijk flink te noemen, bv van 48 naar 38 is dus een overall prijsdaling van ruim 20% in 6 dagen, maar ook de snelheid van dalen gaat relatief sneller (daarbij moet je ook opmerken dat de vermende 'oorzaken' van de stijging allerminst opgelost zijn, zowel het gasconflict in Rusland alswel de midden-oosten-oorlog is allerminst over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even wat analyses op de door Shell in hun historisch overzicht gegeven prijs van Euro 95 ULZ.
De prijs voor Euro 95 is nu minder dan € 1,20. De piek was € 1,685 op 13-7-2008 (dat is bijna precies een half jaar geleden).
Vanaf 11-1-2005 (dus drie-en-een-half jaar daarvoor) is de prijs niet onder de € 1,20 geweest. Hoezo "stijgt sneller dan hij daalt?"

Wat kortere termijn analyses: van 27-3-2008 tot 13-7-2008 steeg de prijs van € 1,455 tot € 1,685, een stijging van 0,213 cent per dag.
De daling van de piek tot nu (laatste historische gegevens € 1,168 op 4-1-2009) is 0,295 cent per dag. En dat is dus inclusief een periode waar hij weer gelijk bleef of steeg. Als je het van 1-10-2008 af neemt is de daling zelfs 0,333 cent per dag (waarbij de piekdaling nog meer dan twee keer zoveel was).

Zie ook dit grafiekje en merk op dat de dalingen in het najaar van 2005 en 2006 ook duidelijk sneller zijn dan de stijgingen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lwq08PpLoTYyakCgon0EJX5Z/full.png

* Maasluip schept er een vreemd soort plezier in dergelijke onderbuik gevoelens met harde feiten te ondergraven.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 12-01-2009 15:01 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
inflatie? De 1.20 van nu is minder dan de 1.20 van 2005 (ongeveer 24 % toch?)

* 418O2 is heeeeeel slecht wiskunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inflatiecorrectie toepassen op één enkel artikel werkt niet. Inflatie is hoe het leven duurder wordt in het algemeen. In feite is de stijging van de brandstofprijzen zelf al inflatie (en de daling is deflatie).

Van de andere kant kun je wel zeggen: we hebben x% salarisverhoging gehad dus voor hetzelfde geld kun je nu meer brandstof kopen.

En dan nog: vanwege inflatie moet alles duurder worden. Dan is een daling dus alleen maar meer als je het voor inflatie wil corrigeren: 1 liter benzine voor € 1,20 4 jaar geleden kost € 1,30 nu (uitgaande van 2 % inflatie).

[ Voor 24% gewijzigd door Maasluip op 12-01-2009 15:07 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

418O2 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:00:
inflatie? De 1.20 van nu is minder dan de 1.20 van 2005 (ongeveer 24 % toch?)

* 418O2 is heeeeeel slecht wiskunde
Standaard berekening voor rente: inflatie is iets van 3%* op jaarbasis geweest, dus in de afgelopen 4 jaar is alles 1.034 = 1.13 = 13% duurder geworden. Dus de €1.20 van toen is €1.35 nu, dus de benzine is aanmerkelijk goedkoper dan toen.

1.03 is de verandering van de waarde per jaar: als iets 3% per jaar groeit, moet je het elk jaar vermenigvuldigen met 1.03 (procent betekent 'per honderd'), en als je dat 4 jaar doet krijg je 1.03*1.03*1.03*1.03 = 1.03^4.

*) duim-zuig-wetenschap, zoek het echte getal maar zelf op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Best wel populistische onzin vanuit de onderbuik, en niet zo'n beetje ook, zoals al door anderen aangeven inclusief onderbouwing en grafieken etc ;)

Wellicht voortaan iets meer juiste informatie geven? Komt allemaal wat geloofwaardiger over allemaal...

Anyway, de plaatselijke witte pomp had een litertje diesel vandaag op 0.929 staan, de Shell express hield het op 0.949 :)

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 12-01-2009 17:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Hmm de olie prijs is toch zeker wel een week aan het dalen van 48 naar 37 dollar nu ongv. Maar ik zie toch vandaag en gisteren de benzine adviesprijs weer stijgen en staat weer op zelfde prijs als toen de olie op 48$ stond. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Komt omdat ze minder produceren om de prijzen beetje op peil te houden, anders geven ze alles te goedkoop weg en dat is weer niet goed voor de reputatie. Hier kost ie aan kortingspomp geloof ik 1,17 a 1,20 ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door NeoMe op 15-01-2009 12:32 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Oke hier staat euro95 nu op 1.199 bij kortingspomp terwijl bij vorige dieptepunt van de olie hij nog 1.109 stond dus dat merk je toch wel, maar het is nog steeds super goedkoop natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

NeoMe schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:32:
Komt omdat ze minder produceren om de prijzen beetje op peil te houden, anders geven ze alles te goedkoop weg en dat is weer niet goed voor de reputatie. Hier kost ie aan kortingspomp geloof ik 1,17 a 1,20 ofzo.
Dat is juist wel goed voor de reputatie, want op deze manier denken wij van: "zo, ze zijn inderdaad eerlijk met de prijzen". Nu dus niet.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Dennahz schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:34:
[...]
Dat is juist wel goed voor de reputatie, want op deze manier denken wij van: "zo, ze zijn inderdaad eerlijk met de prijzen". Nu dus niet.
Dus jij bent als olie-magnaat liever wat armer dan overdreven rijk met paar dikke auto's en kamelen erbij ?

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Dennahz: Natuurlijk niet. Oliemaatschappijen zijn soms net mensen: ze verdienen liefst zoveel mogelijk aan hun olie :P

Gisteren voor 1.189 getankt, hakt er wel ff in als je de tank bijna helemaal leeg hebt, maar goed, ik denk dan maar aan de tijden dat het 1.40+ was, scheelt procentueel toch heel wat :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar ze hoeven niet meer rijk te worden, ze zijn al rijk sinds ze de olie gevonden hebben, ik vind dat ze de westerse mensen wel wat mogen matse >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
de olieprijs is inmiddels weer ver onder de 40 dollar gezakt dus de benzineprijzen zullen ook snel weer verder dalen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:48:
ja maar ze hoeven niet meer rijk te worden, ze zijn al rijk sinds ze de olie gevonden hebben, ik vind dat ze de westerse mensen wel wat mogen matse >:)
Klopt, Shell verdiende in 2007 €667,49 per seconde :)

Elke seconde, 667 euro netto winst. In 2008 lag dat nog veel hoger. Zou me niks verbazen als ze over de 1000 euro per seconde gingen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:48:
Terwijl ze zelf al jarenlang denigrerend behandeld werden (en nog steeds worden) door datzelfde westen (steunen en bewapenen van dictators bijvoorbeeld)?

Beetje onrealistisch vind je niet? ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

G-PHREAK schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:49:
de olieprijs is inmiddels weer ver onder de 40 dollar gezakt dus de benzineprijzen zullen ook snel weer verder dalen.. :)
Merk er nog niets van prijs aan de pomp eerlijk gezegd het gaat alleen maar omhoog

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 15-01-2009 18:10 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Slasher schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:09:
[...]

Merk er nog niets van prijs aan de pomp eerlijk gezegd het gaat alleen maar omhoog
Jep, twee redenen: de produktie van OPEC is fors verlaagd, en de dollar stijgt weer tov de euro, en aangezien de prijs van een vat olie in dollars word afgerekend...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wildhagen schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:13:
[...]

Jep, twee redenen: de produktie van OPEC is fors verlaagd
is dat ook werkelijk zo....?
er zijn dan wel mededlingen gedaan, maarde OPEC zegt wel vaker wat, maar kan dat niet forceren, waardoor beloofde prodductiedalingen nog wel eens gewoonweg uitblijven

MEES (http://www.mees.com/ Middle East Economic Survey) geeft aan overd ecember wel een lichte productiedaling te hebben emeten, maar ook dat de OPEC-landen boven de officiele OPEC-quota produceren, iets dat ze voorheen lang juist niet deden, toen OPEC liever de prijsstijgingen wilde dempen:
OPEC output fell in December, but by a relatively modest 240,000 b/d for the whole membership given the scale of the production restraint needed to meet its 24.845mn b/d January target, according to MEES estimates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
Vandaag getankt voor 0,949. Nou weet ik ook waarom deze onbemande pomp een paar cent goedkoper is dan de pompen in de omgeving eromheen...
Iemand ooit 51 liter getankt in een auto met een tank van 50 liter waar nog zeker 1-2 liter in zat? Ik wel, vandaag dus :X
Normaalgesproken krijg ik er nooit meer dan 48 liter in, zelfs niet als ik nog even een paar keer doorklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:09:
[...]

ik weet niet waar jij tankt maar hier gaat de prijs al een paar dagen naar beneden. vanmorgen diesel getankt voor 0,91 cent, was gister nog 93 en vorige week bijna een euro. niks aan de hand dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk op 15-01-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

G-PHREAK schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:29:
[...]

ik weet niet waar jij tankt maar hier gaat de prijs al een paar dagen naar beneden. vanmorgen diesel getankt voor 0,91 cent, was gister nog 93 en vorige week bijna een euro. niks aan de hand dus :)
Voor euro95 ging hij de laatste dagen juist weer omhoog:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GEv2wnDxEj9v9UsqCoLu47yP/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Als je de grafiek van Erkens dan vergelijkt met de grafiek op http://www.oil-price.net/ dan zie je toch bij een dalende olieprijs een stijgende benzineprijs?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

_JGC_ schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:03:
Vandaag getankt voor 0,949. Nou weet ik ook waarom deze onbemande pomp een paar cent goedkoper is dan de pompen in de omgeving eromheen...
Iemand ooit 51 liter getankt in een auto met een tank van 50 liter waar nog zeker 1-2 liter in zat? Ik wel, vandaag dus :X
Normaalgesproken krijg ik er nooit meer dan 48 liter in, zelfs niet als ik nog even een paar keer doorklik.
Tokheim is in Nederland verantwoordelijk voor het onderhoud aan heel veel pompen, zo ver ik weet moeten zij deze ook eiken (heb bij een tankstation gewerkt).

Maar ik vroeg me wel eens af, laat je meter maar eens 5% negatief afwijken voor de klant, dan kan je cashen als tankstation eigenaar, want wie merkt dat nou op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

almightyarjen

When does the hurting stop?

Snow_King schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:00:
[...]
Tokheim is in Nederland verantwoordelijk voor het onderhoud aan heel veel pompen, zo ver ik weet moeten zij deze ook eiken (heb bij een tankstation gewerkt).

Maar ik vroeg me wel eens af, laat je meter maar eens 5% negatief afwijken voor de klant, dan kan je cashen als tankstation eigenaar, want wie merkt dat nou op? :)
Is er geen organisatie die dit moet controleren? Het is inderdaad onmogelijk om alle pompen te controleren maar is er iets wat steekproefsgewijs controleert?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

zo ver ik weet moeten zij deze ook eiken (heb bij een tankstation gewerkt).
Mag toch hopen dat ze pompen ijken, hele stukken hout in de pomp duwen lijkt me de nauwkeurigheid niet ten goede komen? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de oliehandel die de pomp in beheer heeft (onbemande pomp helaas), en gevraagd hoe het mogelijk is dat ik 51 liter in een auto kan tanken met een tankinhoud van 50 liter waar nog diesel in zat, en of ze die pomp misschien eens zouden kunnen laten controleren.
Wat doe je er verder aan? Voor mij is het simpel: daar gewoon niet meer tanken. Feit is wel dat elke keer als ik daar langsrijd er minstens 1, maar meestal 2 of 3 auto's staan te tanken, wat ik nogal veel vind voor een dorpspompje in een uithoek van Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
_JGC_ schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:51:
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de oliehandel die de pomp in beheer heeft (onbemande pomp helaas), en gevraagd hoe het mogelijk is dat ik 51 liter in een auto kan tanken met een tankinhoud van 50 liter waar nog diesel in zat, en of ze die pomp misschien eens zouden kunnen laten controleren.
Wat doe je er verder aan? Voor mij is het simpel: daar gewoon niet meer tanken. Feit is wel dat elke keer als ik daar langsrijd er minstens 1, maar meestal 2 of 3 auto's staan te tanken, wat ik nogal veel vind voor een dorpspompje in een uithoek van Friesland.
Tanken in Jerrycans en kijken of de getoonde liters op het scherm overeenkomen met de jerrycan :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je tankt de vulhals ook vol zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik gooi minstens 5 liter meer diesel in m'n auto dan volgens het boekje zou kunnen en dan zit de hals nog niet eens vol...

Of ik heb het boekje verkeerd gelezen :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige merken geven reserveinhoud niet aan en sommige wel. Dat kan sowieso ook gaan uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik tank normaalgesproken de vulhals ook vol, en na flink doorrijden met een brandstoflampje heb ik er hooguit een keer 48,5 liter ingekregen (120km doorrijden na oplichten lampje). Nu had ik minder kilometers doorgereden met het lampje, en heb ik de slang er meteen uitgetrokken na de 1e keer afslaan omdat ik haast had. Lijkt mij duidelijk dat er dan iets niet in de haak is met de afstelling van die pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je stond op een lichte helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:41:
Of je stond op een lichte helling.
Krijg je er dan 2 liter meer in? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

Acid_Burn

uhuh

_JGC_ schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:40:
Ik tank normaalgesproken de vulhals ook vol
Diesel? Als dat zo is wil ik je names alle motorrijders bedanken voor het creeeren van gladde stukken in bochten van gemorste diesel *O*

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom eerst maar eens met aantoonbaar bewijs dat voor _elke_ auto geldt dat als je ook de vulhals voor een deel vult dat automatisch wil zeggen dat er zoveel is getankt dat er via een overloop diesel op de grond komt. Want ik ben dat kulargument wel een beetje zat. Ik denk dat het heel erg aan het ontwerp van de auto / tank ligt of dat gebeurd.

Laat ik het zo zeggen: ik heb zat met bestelwagens gereden op diesel. Die dingen werden nokkievol afgetankt om vervolgens door jonge gasten zeer 'sportief' over een industrieterrein te worden gejaagd op weg naar de docks. Ik heb daar in de haakse bochten notabene eigenlijk nooit ook maar iets van een plas diesel zien liggen. Als het dan al niet gebeurd, wanneer wel dan?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-09 10:06
Ik kreeg er twee liter meer in dan volgens het boekje kon. En ik kan het weten want de tank was net daarvoor volledig leeg gepompt omdat slimmerik ik anderhalve liter benzine had getankt in de gloednieuwe dieselbus 8)7. Volgens het boekje 85 liter maar bij de Shell Burgerveen kreeg ik er 87 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Je kan het wel een kul argument vinden, maar als je een keer over de diesel de vangrail in gegleden bent denk je daar wel anders over. Mischien geldt het niet voor elke auto nee, maar moet je daar echt een lijst van opstellen zodat je kan bepalen of het wel of niet kan in de 1 of andere auto? Alleen maar om een paar km meer te kunnen rijden voor je weer moet tanken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er een volle tank diesel bij smijt heb je toch gewoon iets wat op winterdiesel lijkt? Moet toch gewoon lopen?
Acid_Burn schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 01:47:
Je kan het wel een kul argument vinden, maar als je een keer over de diesel de vangrail in gegleden bent denk je daar wel anders over. Mischien geldt het niet voor elke auto nee, maar moet je daar echt een lijst van opstellen zodat je kan bepalen of het wel of niet kan in de 1 of andere auto? Alleen maar om een paar km meer te kunnen rijden voor je weer moet tanken. :|
Kom jij eerst maar met aantoonbaar bewijs wat jou het recht geeft om zonder verdere informatie elke dieselrijder die dat doet met je pompoms te bedanken. Je generaliseert enorm door net te doen alsof dat een voldongen feit is dat er diesel gaat lekken. Dat is mij te kort door de bocht (pun intended).

Zoals ik boven aangeef .. hard door een haakse bocht met een nokkievolle tank. En geen lekkage. If not then, when?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Tja het regent geen diesel he. Je ziet die sporen ook voornamelijk in bochten omdat het daar naar 1 kant gedrukt wordt en de pijp weer uit kan lopen. En ja, ik "bedank" iedere diesel rijder die dat doet daarvoor omdat ze dat doen zonder aan de mogelijke gevolgen te denken. Nee, ik kan niet zeggen "bij die auto kan het wel en bij die auto kan het niet". Doe het gewoon niet, zo moeilijk is dat toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-09 10:06
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 01:48:
Als je er een volle tank diesel bij smijt heb je toch gewoon iets wat op winterdiesel lijkt? Moet toch gewoon lopen?
Het was in de zomer en volgens de meneer van de ANWB was het met een auto met < 900 km op de teller beter om 'm leeg te pompen. To err on the safe side.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28

Steffie

Opaque

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 01:48:
Kom jij eerst maar met aantoonbaar bewijs wat jou het recht geeft om zonder verdere informatie elke dieselrijder die dat doet met je pompoms te bedanken. Je generaliseert enorm door net te doen alsof dat een voldongen feit is dat er diesel gaat lekken.
Nou ik als motorrijder ben natuurlijk niet helemaal objectief in deze, maar het is gewoon waar dat er veel diesel op de weg ligt in de nabijheid van tankstations. Met name bij rotondes is het goed waar te nemen dat er diesel wordt gemorst. Het is helemaal goed te zien aan de glinsterende 'riviertjes' tijdens een lichte regenbui. Als je daar met het achterwiel haaks overheen rijdt dan voel je de motor gewoon opzij stappen. Dan moet je er niet aan denken wat er gebeurt als je redelijk schuin over een rotonde gaat en met je voorwiel zo'n moment meemaakt.

Bekijk even deze link:
http://www.motorrijdersac...dex.php?page=dieselsporen

Hoe wil je zulke sporen van diesel op de weg verklaren, anders dan door het overlopen van de tank? De sporen houden ook altijd op wanneer de bocht afgelopen is, dus het zijn echt geen lekkende aanvoerslangen of uitlaten die dit veroorzaken ;) Natuurlijk zal niet iedere auto lekken, maar ik ken rotondes waar gewoon permanent diesel ligt, dus het is echt wel een noemenswaardig probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door Steffie op 16-01-2009 02:06 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Steffie schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 01:58:
Bekijk even deze link:
http://www.motorrijdersac...dex.php?page=dieselsporen

Hoe wil je zulke sporen van diesel op de weg verklaren, anders dan door het overlopen van de tank?
Lees dat artikel eens:
Vooral op rotondes en in bochten stroomt er nog wel eens brandstof uit slecht sluitende tankdoppen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:59:
[...]

Tanken in Jerrycans en kijken of de getoonde liters op het scherm overeenkomen met de jerrycan :?
Tank een Jerrycan vol, draai goed dicht, wacht tot het zomer is en kijk dan wat er mee is gebeurd.
Het volume van brandstoffen is temperatuursafhankelijk, maar een de pomp bij het tankstation houd daar rekening mee(als het goed is) zag ik eens bij het tv programma radar; gingen onderzoeken waarom er verschil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:24
bite schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:52:
[...]

Tank een Jerrycan vol, draai goed dicht, wacht tot het zomer is en kijk dan wat er mee is gebeurd.
Het volume van brandstoffen is temperatuursafhankelijk, maar een de pomp bij het tankstation houd daar rekening mee(als het goed is) zag ik eens bij het tv programma radar; gingen onderzoeken waarom er verschil was.
Tegenwoordig zitten de voorraadtanks van een benzinestation onder de grond, dus denk dat het temperatuurverschil daardoor erg meevalt.

Ik stond vorige week bij de pomp, het was -8 en toen ik aan mijn hendeltje trok om het tankklepje te open, gebeurde er niks :/ . Het tankklepje was vastgevroren en kreeg het ook niet los. Gelukkig zat mijn benzinetank nog voor een kleine kwart vol, maar zou er niet aan moeten denken dat ik bijna droog stond. Ik heb met een föhn de zijkant van mijn auto warm gemaakt (op een veilige afstand met die warme lucht), en de volgende dag was dat doorgestraald naar wat vastgevroren zat. Denk dat het het rubber was, maar het voelt helemaal niet nat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

--Niels-- schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:47:
Tegenwoordig zitten de voorraadtanks van een benzinestation onder de grond, dus denk dat het temperatuurverschil daardoor erg meevalt.
Een buurman van me in Frankrijk reed met tankwagens (gas, benzine, etc.) en hij zei dat 'smorgens of 'smiddags vullen 50 liter kan schelen op een "bommetje" (zo noemde hij de tankwagens).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verschil is dat zo'n tankwagen 's morgens vol vertrekt en bij een andere temperatuur aflevert. Dan kan het kloppen dat er meer of minder brandstof wordt afgeleverd als het weer uit de tankwagen gepompt wordt.
Verder is een liter gewoon een liter. Of ik nou 51 liter warme of koude diesel tank maakt niet uit, die pomp heeft beide keren 51 liter vloeistof doorgelaten. Het is niet zo dat mijn tank ineens uitzet bij kou zodat er 3 liter extra in kan. Verder lijkt het mij sterk dat die diesel zo hard opwarmt of afkoelt na het verlaten van de pomp dat er meteen 3 liter extra in een tank kan.
Maargoed, we zullen het nooit weten, bij deze pomp kom ik gewoon nooit weer. Ik heb daar ooit eerder 49,5 liter getankt, wat ik toen afdeed als dat ik geen moment later had moeten tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Vandaag viel me op dat sinds de laatste keer tanken, toen zo rond de 1,10. De prijzen nu gemiddeld plotseling weer 15ct hoger liggen. Heeft die verminderde productie nu al effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Ik denk dat Rusland met het gas groter van invloed is. De mensen die nu geen gas meer hebben moeten nu overgaan op andere brandstoffen.

De temperatuur van de grond verandert niet zo snel, maar het is wel merkbaar. Of de grond nu 0 graden is of 25 graden maakt wel een verschil, maar ik weet niet of je dat erg zal merken. Je tankt altijd maar 40 tot 60 liter.

Een tankwagen levert 10.000-en liters brandstof. De tank hiervan warmt overdag op en het kan goed zijn dat er meer liter uit gaat dan dat er in de tankwagen zat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zoals ik al zei, mijn buurman in Frankrijk reed tankwagens en de klanten (tankstations) wilden altijd dat er zo vroeg mogelijk smorgens geleverd werd. Scheelt een liter of 50 op een tankwagen en met de kleine marges die tankstations vangen scheelt dat wel degelijk. 60 euro pure winst...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 22:46
Iemand opgevallen dat het prijsverschil tussen benzine en diesel de laatste weken weer is opgelopen tot bijna 30 cent? Gelukkig rijdt die van mij op diesel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Hier was het vorige maand 1,89 per gallon, en nu 2,19 (lokale Chevron). Dus ook afgezien van verschil dollar/euro koers is het duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jimster schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 03:45:
Iemand opgevallen dat het prijsverschil tussen benzine en diesel de laatste weken weer is opgelopen tot bijna 30 cent? Gelukkig rijdt die van mij op diesel :)
Hier zijn de prijzen eigenlijk al 3-4 weken zeer stabiel, hooguit een halve cent fluctuatie...

Euro95 zit eigenlijk al een hele tijd onveranderd op de 1.209 per liter, en diesel op 0.929 cent per liter bij de lokale Shell Epxress :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:39

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Jimster schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 03:45:
Was me ook al opgevallen, het verschil is nu de helft groter dan een tijdje geleden. Vraag me af hoelang dat zo blijft, want voor de aanschaf van een andere auto is voor de keuze van de brandstof vooral het verschil tussen diesel en benzineprijs belangrijk, niet de prijs zelf. Laat ik nou net zo'n 25000-30000km per jaar rijden.. :P

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

De prijs verschilt nu inderdaad wel weer redelijk, maar een tijd geleden was dit dus niet zo. Ik heb zelf een benzine gekocht. Goedkoper in aanschaf, belasting, onderhoud,... en met de overheden die zo overdreven bezig zijn met uitstoot e.d. denk ik dat ze nog wel iets vinden tegen diesel.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Laatst online: 21:58
De laatste dagen stijgen de (benzine-)prijzen weer met ongeveer een cent per dag.. Hoop dat dat niet te lang aanhoudt. Anders zitten we in no-time weer op het niveau van 1.50 per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

JJapie schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:24:
De laatste dagen stijgen de (benzine-)prijzen weer met ongeveer een cent per dag.. Hoop dat dat niet te lang aanhoudt. Anders zitten we in no-time weer op het niveau van 1.50 per liter.
Huh, een cent per dag? Beetje overdreven? De GLA is nu één tot twee cent hoger voor Euro95 dan vorige week zaterdag (diesel zelfde prijs nog steeds).

Ga dus eens bij een andere pomp kijken zou ik zeggen, en dan niet die langs de snelwegen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Ik kijk naar de prijzen van de Shell Express hier om de hoek. Die waren begin deze week nog 1.21, en we zitten nu op 1.26. Kortingsbedrag is niet veranderd. Dus niks overdreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

JJapie schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:42:
Ik kijk naar de prijzen van de Shell Express hier om de hoek. Die waren begin deze week nog 1.21, en we zitten nu op 1.26. Kortingsbedrag is niet veranderd. Dus niks overdreven..
Tsja, dan pak je één pomp. Niet erg representatief.

Lokale Shell Express:

Maandag: 1.239
Vanochtend: 1.259

Korting in beide gevallen 8 cent. Diesel is onveranderd gebleven op 0.949

En de overige lokale pompen (Tango, 2x witte pomp en een PicoBello) zitten met dezelfde schommelingen

Dat is dus niet één cent per dag, maar twee cent per week. Geen onredelijk stijging als je ziet dat de dollar (en daar word de olie in betaald) weer aan het stijgen is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Vreemd, zal wel een lokale steiging zijn dan.. Diesel is hier overigens ook onveranderd gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Laatst online: 19:50

NightBird

DPC-Crew Coding
Om speculatie uit te sluiten, hier een overzicht van de GLA van de afgelopen tijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 2009-01-16 | Euro 95 | 1.295 |
..
| 2009-01-23 | Euro 95 | 1.301 |
..
| 2009-01-30 | Euro 95 | 1.299 |
..
| 2009-02-06 | Euro 95 | 1.320 |
..
| 2009-02-10 | Euro 95 | 1.333 |
| 2009-02-11 | Euro 95 | 1.335 |
| 2009-02-12 | Euro 95 | 1.345 |
| 2009-02-13 | Euro 95 | 1.347 |

Dus de gemiddelde prijs is vandaag 2,7 cent hoger dan vorige week... niet echt een cent per dag dus :)

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Pagina: 1 ... 48 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.