My bad, ik dacht aan de plug-in prius, die niet zonder brandstof kan rijden (ja, tot de hoek van de straat o.i.d.). De huidige fase is die van een hele grote praktijktest, en daarbij moet je altijd maar 1 variabele per keer veranderen. Eerst de prius om te kijken of het überhaupt gaat werken om elektrisch aan te drijven, daarna de C30 om te kijken of ze ook puur elektrisch kunnen aandrijven, en daarna kunnen ze die motor best kleiner, lichter en efficiënter maken (of een andere stap doen).Speedpete schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:57:
[...]
Maar! Maar! Op Wikipedia noemen ze het ook plug-in hybrid![]()
Uitvoering is anders, maar in de basis komt het op hetzelfde neer: rijden op stroom en brandstof als backup. Als ik mij niet vergis is een turbine in de praktijk efficiënter dan een 'normale' motor, misschien dat ze die toe kunnen passen?
Voorpagina al gezien? nieuws: NEC en Nissan steken 1,1 miljard dollar in lithium-ion-accu's
Wake-up-call: daar zijn ze mee bezig. Nu is de spoorcapaciteit nog te beperkt door ATB, maar 4x/uur is al redelijk, en dat is voorlopig het doel voor het randstad-netwerk. Wanneer ik naar Utrecht CS moet hoef ik niet te kijken welke trein ik pak, ik ga gewoon. Ik kijk toch op ns.nl, maargoedIk vrees dat die aanpak niet gaat werken. Mijn collega komt uit Utrecht en heeft met de auto een uur nodig om op het werk in Rotterdam te komen, als het tegenzit kost het hem 5 kwartier. Met het OV kost hem ook een uur vanaf Utrecht Centraal. In de praktijk wint hij vrijwel geen tijd en levert hij flexibiliteit in, hij zal dus niet in de trein stappen, tenzij het hele OV omgevormd wordt waardoor hij om de vijf minuten een trein kan pakken.
Flexibiliteit inleveren is zeker bij jouw collega niet waar: hij moet hooguit 20 min wachten, en kan in dat uur op zijn laptop werken/spelen/slapen ipv sturen. Ook is zijn reistijd beter voorspelbaar. Ik zou dus de trein pakken
Ik had het bij die transferia ook over mensen van/naar het oosten, die hebben 2x zoveel file rondom utrecht als wanneer je uit utrecht komt.
Als prestige-project wel, en ik ging er nog even voor het gemak vanuit dat er voordelen aan de dubbeldeks-brug zaten. Het is sowieso een gedeeltelijke oplossing van het mobiliteitsprobleem, doordat je met minder oppervlakte meer auto's kan vervoeren.Maar ze zijn niet te vergelijken
Dan blijft staan dat er grotere risico's en investeringen (en grotere voordelen) aan de MagLev zitten.