Speedpete schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:23:
Het is absoluut geen ideale oplossing, maar als tussenoplossing tot er betere accu's zijn weldegelijk geschikt, al is het alleen al omdat het idee van tanken identiek blijft.
De auto's van personen die weinig rijden hebben nu al de problematiek: lang stilstaan en de accu begeeft het. Daarnaast kan je je afvragen hoe belangrijk het is om mensen die weinig rijden direct op modernere middelen over te laten schakelen.
Wat is er mis met de huidige accu's

Met de huidige techniek kan je een normale auto prima van energie voorzien, en ze zijn redelijk efficient.
Met weinig gebruik heb ik het niet over lang stilstaan, maar over 1x per week de boodschappen doen, 3x per week naar de kerk, en 3x per jaar naar Duitsland (mijn opa). Dan doe je best lang met 80 liter benzine.
Trajectcontrolesysteem is er al en eventueel met GPS kan je bijhouden of een voertuig in beweging is. Zodra er op het traject een voertuig stilstaat schakel je het systeem uit.
Ik bedoelde niet dat het niet kan, maar dat het lastig is

De ICE/TGV kunnen inderdaad over bestaande sporen rijden, maar kunnen alleen snelheid maken als het aantal bochten laag is en deze niet al te scherp zijn. Wil je de extra snelheid van een dergelijke trein benutten dan heb je een specifiek traject nodig. Dat kost ook geld en tijd, kijk naar de aanleg van de HSL-lijn.
Dat was precies wat ik bedoelde. Je kan nu een TGV van Parijs naar Amsterdam laten rijden, waarbij het laatste stuk langzaam is. Op een gegeven moment vinden mensen het de investering waard, leg je de HSL aan, en wordt de tijd een half uur korter. Wil je sneller naar duitsland, dan leg je een ICE-traject tussen utrecht en duitsland aan. Je kan dus beperkte investeringen doen om te zorgen dat je ergens kan komen met een ICE/TGV (over bestaand spoor met iets van 120-160km/u), en daarna kan je de reistijd in etappes verlagen.
Wil je met een maglev van Amsterdam naar Parijs, dan moet je het hele traject aanleggen.
Helaas is het OV de laatste jaren slechter geworden, zeker in de regio waar ik woon. Buslijnen geschrapt en bussen die niet meer op komen dagen. Als ik alleen al kijk naar de buslijn die ik 10 jaar geleden gebruikte naar mijn hogeschool toe en die mijn zusje nu gebruikt: in de vier jaar dat ik de lijn nam hebben er 3 bussen niet gereden. Bij mijn zusje valt er elke week wel een bus uit. Wil je OV als goed alternatief van de auto hebben, dan moet het weer verbeteren.
Gek he, het mag allemaal niks meer kosten

En dan moeten de bussen zo comfortabel worden (lage vloer, airco, rolstoelplek, ...) dat in een splinternieuwe gelede bus minder zitplek is dan 10 jaar geleden in een normale lage-vloer bus
Bussen hebben ook last van de toegenomen drukte op de weg, tenzij je ze een aparte busbaan geeft. De trein is er de afgelopen 10 jaar wel op vooruit gegaan: veel meer trajecten gaat 4x/uur een intercity, stiptheid is enorm toegenomen, aantal zitplekken ook (maar het aantal reizigers nog meer), treinen met airco en comfortabele stoelen

Trein is helaas niet dekkend en metro alleen in de steden. Dat uitbreiden kost ook een vermogen en de overheid moet het willen. Er zijn al jaren plannen voor een spoorlijn tussen Breda en Utrecht, een lijn die het verkeer op de A27 kan ontlasten en mogelijk investeringen op die snelweg kan verlagen, de politiek wil het echter niet.
Daarom denk ik dat er veel meer transferia moeten komen. Zet aan alle kanten om utrecht heen een intercity-station neer zodat mensen uit drenthe/brabant/achterhoek/... de auto pakken naar de trein toe, daar overstappen op de trein, en snel op hun werk zijn.
Stalen rails moet ook onderhouden worden en nog belangrijker: de bovenleiding ook. Het onderhoud aan de bovenleiding is intensief, tenminste, als ik mijn vader moet geloven (zit bij Prorail

).
Dat is onderhoud, en relatief goedkoop. Als je de 'rails' van een maglev wilt vervangen om snellere/efficientere treinen toe te laten, moet je bijna de complete investering opnieuw doen. Denk aan het prijskaartje van de HSL, of omdat het cutting edge technologie is het dubbele

Dat zou wel een mooie oplossing zijn. Technisch moet het zeker mogelijk zijn om op een maglev-baan een spoorrail te leggen, maar ik vraag me af hoe wenselijk dat is aangezien je dan langzamer en veel sneller verkeer op een lijn krijgt. Een apart spoor is dan wenselijker.
In de steden is de ruimte daar niet voor aanwezig, dus moet je dit soort trucs wel toepassen. Of doe het andersom: maak een paar draaistellen vast aan een maglev-treinstel, direct een mooie fallback als de stroom uitvalt
Ik ben bang dat stalen rails het magnetische veld in de weg zitten, dus de trajecten waar snelheid gemaakt wordt zal het niet werken. Op lagere snelheid (laatste stukje de stad in) lijkt het me wel wat.
Dit wordt trouwens wel heel erg offtopic zo