Ja.
Ik heb al in heel erg veel verschillende auto's gereden, ook een saxo. Luxe-verschil vergeleken met mijn huidige Honda Accord (al weer 7 jaar oud maar wel de meest luxe uitvoering) is enorm.
Tuurlijk de stoelen zitten beter, je hoeft niet actief te zijn (ergo: "het rijden zelf") en je laat je vervoeren.
De stoelen zijn een stuk beter, maar als ik weer terug naar het OV ga betaal ik in ieder geval wat meer en ga ik lekker 1e klas zitten. Tot m'n 18e zat ik dat sowieso al.
Maar als ik kijk naar wachten, staan op koud/fris perron, weinig banken, geschreeuw van kinderen, jongeren en ander gekeutel van de medemens, te samen met het niet aankomen voor de deur voor bijna evenveel geld en meer reistijd, laat staan de vertragingen omleidingen en andere afhankelijkheden.
Met een sjaal, een jas en een iPod dek je het gros van bovenstaande nadelen af. Niet voor de deur zal je altijd houden, maar ik kan m'n fiets wel voor het station kwijt, beveiligd.
dan verkies ik nog liever een kleine Cinquceinto dan dat soort geneuzel met de trein...m.a.w. als je argument is dat een saxo niet goed genoeg is, dan is in jouw ogen dus de drempel dat pas een luxere/betere/fijnere auto je uit de trein helpt en de trein beter zou zijn in dit geval?
Als ik het geld niet zou hebben voor een luxe-auto dan pak ik het gebakje ook, maar dan wel om naar het station te karren als ik geen zin heb om te fietsen. Voor mij is de luxe absoluut een drempel, daarnaast zit ik liever door een vertraging op het perron te wachten dan in de file.
Ik ben best positief over de trein, ik heb in de jaren dat ik naar m'n werk ging met de trein weinig vertragingen gehad, weinig problemen en was het reizen prettig. Toch pak ik de auto om twee voor mij belangrijke redenen:
- Het OV beperkt mijn werktijden, ik moet verplicht om een bepaalde tijd weg om fatsoenlijk thuis te komen, later kan ook wel maar dan duurt de reis een uur langer.
- Met mijn werktijden en de flexibiliteit die ik heb sta ik niet lang in files.
Vooral dat tweede is een belangrijk punt dat je naar mijn mening te weinig aandacht geeft. Mijn neef kreeg na een promotie twee opties:
- Reiskostenvergoeding voor het OV (vijf min. fietsen, half uur bus, half uur trein, stukkie lopen)
- BMW 120d Executive met tankpas
De meesten hier zouden het wel weten, hij ook, hij ging voor de reiskostenvergoeding. Waarom? Omdat hij over de A27 naar Utrecht moest, waar altijd file is, om vervolgens bij z'n werk te komen, wat volgens hem ook altijd vast staat. Ergo: OV is bijna een half uur sneller per dag.