Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Misschien een soort 'ontwikkelingssamenwerking'. Is in ieder geval constructiever dan geld sturen naar verweggistan.Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:31:FYI: in China wordt elke 2 dagen een kolencentrale in gebruik genomen. Voor elke euro die wij hier in lokale maatregelen stoppen kun je ws. honderden euro's waard aan reductie realiseren door kennis naar bv. China te verschepen. Daar nu vroeg ingrijpen loont veel meer.
Een ander effect wat je in die landen hebt is dat er veel lagere accijnzen (of zelfs subsidieVerwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:31:
Leuk. Vertel je dat ook even aan China, India, enz? Uitstoot is een globaal probleem en wij kunnen hier alles op alles zetten met ons kikkerlandje en dan nog is het effect een druppel op de gloeiende plaat. Tegelijk is het voor onze economie een doodsklap. Precies de reden overigens dat het juist in China e.d. niet op dezelfde manier wordt ingepeperd. Te duur.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Die bestaat ook wel. Alleen zegt China dan vrolijk: "dit is goedkoper .. wij willen ook welvaart .. en ontzeg het ons niet want jullie hebben het ook".Roenie schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:38:
Misschien een soort 'ontwikkelingssamenwerking'. Is in ieder geval constructiever dan geld sturen naar verweggistan.
En daar sta je dan.
Als Nederland vandaag nog in een zwart gat zou verdwijnen worden de plaatjes zoals eerder getoond er amper anders van. Het Ruhrgebied is er nog steeds en de havens van Antwerpen e.d evengoed. Enz. Enz.
Een druppel op de gloeiende plaat is een goede analogie. Dat is Nederland in de context van het mondiale probleem. We kunnen voor ons de fijnstof wat beperken met wat filters links en rechts .. dat is een redelijk lokale aangelegenheid. Maar CO2 is toch echt globaal en wil je daar wat doen dan moet je wel eerst eens nuchter kijken wáár je de investeringen doet. En dat kan zomaar heel goed eens ver over onze grenzen zijn. Waar je nu al weinig in de pap te brokkelen hebt, en straks helemaal niks meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 10:45 ]
Daarom ben ik ook voor kerncentrales in ontwikkelende landen. Frankrijk had bijvoorbeeld voorgesteld om Iran uitgebreid te helpen met hun kernenergieprojecten wat een tweeledig effect zou hebben: de VN kan over de schouder meekijken om te zien of er niets verdachts gebeurt, en je weet zeker dat de centrales die gebouwd worden veilig zijn. Dat plan zou de goedkeuring van Iran waarschijnlijk wel gekregen hebben, maar de VN was tegen. Terwijl het toch een mooie uitweg uit deze politieke tijdbom zou zijn.Roenie schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:38:
Misschien een soort 'ontwikkelingssamenwerking'. Is in ieder geval constructiever dan geld sturen naar verweggistan.
Zo ook in China. Zet daar in vredesnaam kerncentrales neer. Liever één kerncentrale dan vier kolencentrales. Toch?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Brandstofsubsidies worden steeds vaker gereduceerd of zelfs afgeschaft, op dit moment zijn er steeds meer landen die dat doen, zoals India, China, Taiwan, Maleisië etc. Zie dit artikel.Mx. Alba schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:39:
[...]
Een ander effect wat je in die landen hebt is dat er veel lagere accijnzen (of zelfs subsidie) op brandstof is. In India bijvoorbeeld is de benzineprijs de afgelopen maanden verdubbeld. Moet je je voorstellen dat je hier opeens €3 per liter betaalt over een paar maanden... Het feit dat de accijnzen hier zo hoog zijn heeft ervoor gezorgd dat de stijging veel geleidelijker was.
Virussen? Scan ze hier!
Maar elk land, behalve de VS, China en India, is in het globale plaatje een druppel op de gloeiende plaat. Maar al die druppels, plus de glazen vol van de drie vervuilingsreuzen, dat maakt wel verschil. En als druppel moet je toch ook het goede voorbeeld geven want anders gaan de glazen nooit met je mee.Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:43:
Een druppel op de gloeiende plaat is een goede analogie. Dat is Nederland in de context van het mondiale probleem. We kunnen voor ons de fijnstof wat beperken met wat filters links en rechts .. dat is een redelijk lokale aangelegenheid. Maar CO2 is toch echt globaal en wil je daar wat doen dan moet je wel eerst eens nuchter kijken wáár je de investeringen doet. En dat kan zomaar heel goed eens ver over onze grenzen zijn.
Verwijderd
Alle beetjes helpen, maar alle beetjes zijn totaal irrelevant als de grote spelers nog steeds hun eigen plan trekken.
Die voorbeeldrol is niet erg. Dat is zelfs goed. Maar niet ten koste van onze economie en concurrentiepositie. En NL is dermate miniscuul dat van alle druppels wij nog steeds het ondermaatse runt zijn. Het blijft voor onszelf een storm in een glas water veroorzaken terwijl er een 100 gallon vat buiten het glas bestaat waarop we amper invloed uitoefenen.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 10:58 ]
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Verwijderd
Zoeken naar alternatieven heeft als voordeel dat je mogelijk met alternatieven komt die beter zijn dan de huidige energievoorziening, waarbij ik milieu even niet meeneem. Als je met alternatieven kan komen die goedkoper zijn in het opwekken van energie dan kolen of olie, dan is dat ook economisch interessant.
[ Voor 47% gewijzigd door Speedpete op 21-07-2008 11:23 ]
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Als je nog meer hints nodig hebt om het gebruik van fossiele brandstoffen te willen verminderen dan vraag ik me af of het ooit tot je doordringt.
Maar laat de elektricit maar lekker duurder worden, daar heb ik geen last van
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 21-07-2008 11:54 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
je schrikt je toch kapot als je ziet wat voor verschil dat geeft op een tank van 40 liter..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Da's dan wel tijdelijk. Je bouwt namelijk wel know-how op en kan over 10 jaar, als in China ook milieu,- of brandstofproblemen urgent zijn je kennis exporteren. Of je nieuwe succesvolle bedrijf de markt laten veroveren.Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:31:
Het is geen kwestie van naar een ander wijzen. Als hier dingen moeten gebeuren dan kunnen we daar aan werken. Maar moeten is heel relatief als we een one-man-band-show aan het opvoeren zijn. Wil je globaal winst maken dan moet je het globaal aanpakken. Onszelf economisch de afgrond in helpen werkt ook niet mee aan een bevordering van het milieu want dan grijpen we gewoon terug op de oude / goedkope manieren van energie opwekken en verbruiken.
Kijk maar naar auto's. GM en Ford hebben de SUV-approach omarmt. Beide vallen straks gewoon om. Toyota is gewend om kleine zuinige auto's te maken (kleine parkeerplaatsen in Japan) en verovert met bv en Pruis de wereld.
De wet van de remmende voorsprong werkt erg gunstig voor bedrijven die een totale cultuuromslag doen en voorbereid zijn voor de komende 50 jaar.
Sowieso rijdt er in Nederland bespottelijk veel rond; schattingen gaan dat 30% van het verkeer gepensioeneerde dagjesmensen zijn. En die vullen vrolijk tijdens spitsuren de files aan.
Gezeik op China snap ik niet. Eerst al het productiewerk aan China uitbesteden en dan zeiken dat ze energie nodig hebben? Bouwen ze een 3-klovendam staan de mensenrechtenorganisaties in de rij om de Chinezen af te zeiken. Zijn er teveel mensen en doen Chinezen al jaren revolutionair werk met geboortebeperking staan ze ook te zeiken. En valt China olierijke staatjes aan? Maar ondertussen is China als land geheel klaar om de 21ste eeuw in te gaan.
In de VS, waar nauwelijks nog productiewerk gedaan wordt verbruikt men 10 keer meer energie en dat daalde niet toen het werk naar China verkastte. Wel is obesitas een volksziekte geworden.
[ Voor 19% gewijzigd door Delerium op 21-07-2008 13:07 ]
Goed betoog
Maar die toevoeging is dan weer extreem kansloos. Goedkoop scoren? Is dat in Europe nog geen probleem? Of in Azie?Wel is obesitas een volksziekte geworden.
Tijd om de maandelijkse termijn van Greenchoice te verhogen, dan valt het niet zo rauw op m'n dak.CanonG1 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:54:
Steenkool 40% duurder dan vorig jaar. (Bron: CBS)
Als je nog meer hints nodig hebt om het gebruik van fossiele brandstoffen te willen verminderen dan vraag ik me af of het ooit tot je doordringt.
Maar laat de elektricit maar lekker duurder worden, daar heb ik geen last van(restverbruik per jaar ongeveer 50kWh of zo)
[ Voor 32% gewijzigd door Arnout op 21-07-2008 13:33 ]
Goed plan als je dit bericht leest, die 40 procent stijging die CanonG1 al aanhaalt word gewoon aan de consument doorgerekendArnout schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:32:
[...]
Tijd om de maandelijkse termijn van Greenchoice te verhogen, dan valt het niet zo rauw op m'n dak.
Virussen? Scan ze hier!
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Uiteraard, als je het geld hebt kan je beter een zo laag mogelijke maandelijke termijn instellen. Zelf spaar ik genoeg om dat soort "klappen" op te vangen, dus ik verhoog m'n termijn niet. Ik zal in 2009 daarom ook niet schrikken als ik ineens 500 of 1000 euro extra moet betalen.Irby schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:45:
Beter plan is om de geplande handmatige verhoging van je voorschot maandelijks over te maken naar een spaarrekening, zodat je er nog rente van trekt
Investeer bijvoorbeeld eens in een paar van deze:

Kost je geen drol maar leveren je tientallen zo niet honderded euro's per jaar op.
Ik zie gewoon geen kans om nog meer te besparen. Alles is hier al over op spaarlampen (muv berging, maar die brand max 10 minuten per maand ofzo). Niks op standby, overal stekkerblokken met zo'n schakelaar. Alleen licht aan als ik langer in een ruimte ben, energiezuinige apparatuur (wasmachine, koelkast). VR cv-ketel (HR kan hier niet). PC alleen aan als ik er ben.
Trouwens, ik neem aan dat je nog wel gas afneemt? Die prijs is gekoppeld aan de olieprijs dus zal ook flink gaan stijgen (is al eerder aangekondigd btw), en gas is relatief duurder dan elektriciteit.
Virussen? Scan ze hier!
Hoe zit het met adapters? Zelf maak ik gebruik van master-slave stekkerblokken en zodra ik niet meer afhankelijk ben van huisgenoten gaat ook het ADSL-modem met bijbehorende apparatuur achter een timer.wildhagen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:21:
Ik zie gewoon geen kans om nog meer te besparen. Alles is hier al over op spaarlampen (muv berging, maar die brand max 10 minuten per maand ofzo). Niks op standby, overal stekkerblokken met zo'n schakelaar. Alleen licht aan als ik langer in een ruimte ben, energiezuinige apparatuur (wasmachine, koelkast). VR cv-ketel (HR kan hier niet). PC alleen aan als ik er ben.
Zelf ben ik nu een maandje de trotse eigenaar van maarliefst 1 LED-lamp (liep er toevallig tegenaan), en die bevalt prima. Er gaan er meer volgen
Klopt als een bus. De volgende activiteit van het stappenplan is spouwmuur- en vloerisolatie (dakisolatie hebben we al) om de hoeveelheid gas die we voor ruimteverwarming verstoken te beperken, daarna staat een zonneboiler gepland. Mogelijk wisselt de volgorde want ik las dat er in september subsidies loskomen voor zonneboilers.wildhagen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:21:
Trouwens, ik neem aan dat je nog wel gas afneemt? Die prijs is gekoppeld aan de olieprijs dus zal ook flink gaan stijgen (is al eerder aangekondigd btw), en gas is relatief duurder dan elektriciteit.
Ik wil ook zo weinig gas als mogelijk verstoken want de prijs daarvan stijgt ook rap.
Alle adapters zitten ook op zo'n stekkerblok met uit-knop (muv videorecorder, want die verlies zijn kanalen als-ie > 1 uur geen stroom heeft).Speedpete schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:35:
[...]
Hoe zit het met adapters? Zelf maak ik gebruik van master-slave stekkerblokken en zodra ik niet meer afhankelijk ben van huisgenoten gaat ook het ADSL-modem met bijbehorende apparatuur achter een timer.
Alle oplaad-adapters (scheerapparaat, telefoon etc) zitten alleen in het stopcontact als ik ze gebruik, anders worden ze gewoon opgeborgen.
Daar valt dus niet zoveel meer te winnen helaas.
Internetmodem (Ziggo, voorheen @Home) mag ik niet stroomloos maken. Deed ik eerder wel, maar kreeg best een pissig mailtje of ik dat niet meer wilde doen, want 's nachts (wanneer die bij mij dus uitstond) gaan ze die updaten en ze konden de mijne dus niet benaderen.
[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2008 14:40 ]
Virussen? Scan ze hier!
Zie je wel dat zacht rijden meer vervuild, want in Duitsland en Frankrijk mogen ze harder rijden dan hier en is de luchtvervuiling veel minderanandus schreef op maandag 21 juli 2008 @ 01:12:
[...]
Ja, onzin dat we autorijden in NL aan banden willen leggen vanwege vervuiling!
[afbeelding]
NO2 pollution in Europe
Ofwel: uit dit kaartje kun je dus geen ruk aflezen. Behalve dat de luchtvervuiling erg is boven NL maar waar dat door komt? Lijkt me niet door autoverkeer want anders zou het in andere landen net zo erg zichtbaar moeten zijn. Denk eerder door de haven van R' dam, de industrie rondom R'dam, vuil van het ruhrgebied wat over NL woont, Vuil van omgeving Luik ed wat deze kant op waait, noem het maar op. Er is niet een eenduidige schuldige aan te wijzen.
Mijn modem gaat ook gewoon uit 's nachts hoor , overdag ook als ik niet aanwezig benwildhagen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:39:
[...]
Alle adapters zitten ook op zo'n stekkerblok met uit-knop (muv videorecorder, want die verlies zijn kanalen als-ie > 1 uur geen stroom heeft).
Alle oplaad-adapters (scheerapparaat, telefoon etc) zitten alleen in het stopcontact als ik ze gebruik, anders worden ze gewoon opgeborgen.
Daar valt dus niet zoveel meer te winnen helaas.
Internetmodem (Ziggo, voorheen @Home) mag ik niet stroomloos maken. Deed ik eerder wel, maar kreeg best een pissig mailtje of ik dat niet meer wilde doen, want 's nachts (wanneer die bij mij dus uitstond) gaan ze die updaten en ze konden de mijne dus niet benaderen.

Mjah, ik vond het ook belachelijk. Ik heb toen ook teruggemailed met een uitleg waarom, en men zei dat het "problemen in de Internetring" kon veroorzaken, whatever dat moge betekenen. Op een verzoek om nadere uitleg wat ermee bedoeld werd, is nooit antwoord gekomen. Dit was wel in 2003 overigens, dus of dat tegenwoordig nog zo is, geen idee...Metro2002 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:53:
[...]
Mijn modem gaat ook gewoon uit 's nachts hoor , overdag ook als ik niet aanwezig benIk zou toch best een boze mail terugsturen dat ze dan maar mijn stroomrekening betalen ook. Kom nou, het is toch jouw stroom
als jij wi ldat dat ding niet dag en nacht stroom staat op te souperen dan moet je hem gewoon uit kunnen zetten.
En tsja, dat modem is wel hun eigendom, dus ik ga liever geen risico nemen, als-ie straks kapot is heb ik straks een juridisch probleem...
En ach, hij vreet maar een paar Watt, dus zo erg is het nu allemaal ook weer niet verder.
Virussen? Scan ze hier!
Ik zet mijn Ziggo (voorheen Casema) modem ook gewoon uit, en ik heb nog geen pissig mailtje gehad. Het staat ook niet in de gebruiksvoorwaarden dat ik het ding de hele tijd aan moet hebben. Overigens snap ik het argument wel, maar ik vind het niet echt meer van deze tijd. Deze modem kan er overigens beter tegen om uitgezet te worden dan mijn vorige (ADSL-) modem. Idem voor mijn digitale tv-tuner: de digitenne-tuner heeft er echt een hekel aan (zenders kwijt enzo), de "kabel-tuner" doet alleen een halve minuut over het verifiëren van mijn abonnement. Toch een teken dat de apparatuur niet echt ontworpen is voor een stroomonderbreking. In dat licht vind ik het prima dat fabrikanten eindelijk gedwongen worden dergelijk sluipverbruik tegen te gaan.wildhagen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:39:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Heb je daadwerkelijk gemeten wat het opgenomen vermogen is? De meeste van dat soort apparaten gaan toch wel tegen de 20W, en 20W@24/7 = ± € 40 per jaar. En dat bedrag stijgt leuk mee met elektriciteitsprijs. Ik heb wel eens ergens gelezen dat voor het onnodige standbyverbruik van de Nederlandse huishoudens onnodig een (kolen)centrale staat te draaien.wildhagen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:56:
En ach, hij vreet maar een paar Watt, dus zo erg is het nu allemaal ook weer niet verder.
Als er iedere dag een paar kolen-centrales in China bij komen (tenminste dat is wordt hier geopperd) dan lijkt het me niet zinvol om eerst 10 jaar te wachten en dan je kennis te exporteren. Volgens mij ben je dan vreselijk te laat.Ecteinascidin schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:03:
Da's dan wel tijdelijk. Je bouwt namelijk wel know-how op en kan over 10 jaar, als in China ook milieu,- of brandstofproblemen urgent zijn je kennis exporteren. Of je nieuwe succesvolle bedrijf de markt laten veroveren.
Je betoog over de Prius is ook niet al te best. Om de accu's te maken van de Prius gaat er al een behoorlijk chemisch proces vooraf maar staks over 10jaar wanneer de eerste Priussen op de sloop te vinden zijn, slaan we ons zelf voor de kop omdat we dan die accu's moeten gaan verwerken. Hoe zo milieu vriendelijkKijk maar naar auto's. GM en Ford hebben de SUV-approach omarmt. Beide vallen straks gewoon om. Toyota is gewend om kleine zuinige auto's te maken (kleine parkeerplaatsen in Japan) en verovert met bv en Pruis de wereld.
De wet van de remmende voorsprong werkt erg gunstig voor bedrijven die een totale cultuuromslag doen en voorbereid zijn voor de komende 50 jaar.
Leuk dat je je zo irriteert aan die gepensioneerden op de weg tijdens de file. Maar waarom zou je boos op deze mensen moeten zijn? Ze betalen toch netjes wegenbelasting voor het gebruik van de openbare weg dan kun je hun het toch niet kwalijk nemen dit recht te ontnemen?Sowieso rijdt er in Nederland bespottelijk veel rond; schattingen gaan dat 30% van het verkeer gepensioeneerde dagjesmensen zijn. En die vullen vrolijk tijdens spitsuren de files aan.
Je rants over amerika is standaard rhetoriek van je geworden, jammer want de VS is ook het land wat enorm voorloopt in ontwikkelingen in natuurkunde in scheikunde (zie laatste decenia nobelrpijs winnaars). Onmiskenbare wetenschappen die nodig zijn om de vraag naar schone energie te kunnen beantwoorden. Daarnaast was er ook een Al Gore uit diezelfde VS die voor enig momentum heeft gezorgd om de milieuproblematiek op de kaart te zetten. NASA een amerikaanse overheidsinstelling die onder andere onderzoek doet naar de aarde is natuurlijk ook te bagatelliseren niet waar? Obesitas volksziekte... bla bla.. rightGezeik op China snap ik niet. Eerst al het productiewerk aan China uitbesteden en dan zeiken dat ze energie nodig hebben? Bouwen ze een 3-klovendam staan de mensenrechtenorganisaties in de rij om de Chinezen af te zeiken. Zijn er teveel mensen en doen Chinezen al jaren revolutionair werk met geboortebeperking staan ze ook te zeiken. En valt China olierijke staatjes aan? Maar ondertussen is China als land geheel klaar om de 21ste eeuw in te gaan.
In de VS, waar nauwelijks nog productiewerk gedaan wordt verbruikt men 10 keer meer energie en dat daalde niet toen het werk naar China verkastte. Wel is obesitas een volksziekte geworden.

Alsof die chinezen de bouwplannen van 1800 tevoorschijn halen.Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:35:
[...]Als er iedere dag een paar kolen-centrales in China bij komen (tenminste dat is wordt hier geopperd) dan lijkt het me niet zinvol om eerst 10 jaar te wachten en dan je kennis te exporteren. Volgens mij ben je dan vreselijk te laat.
Heb je het vergelijk met Hummers begrepen of denk je dat ik alleen over de Pruis loftrompeteer? Dat ding is op zichzelf best goed maar wordt pas echt mooi als je het vergelijkt met andere bedrijfsapproaches.Je betoog over de Prius is ook niet al te best. Om de accu's te maken van de Prius gaat er al een behoorlijk chemisch proces vooraf maar staks over 10jaar wanneer de eerste Priussen op de sloop te vinden zijn, slaan we ons zelf voor de kop omdat we dan die accu's moeten gaan verwerken. Hoe zo milieu vriendelijk
Ze veroorzaken door hun gedrag tijdens de spits files. Geen bejaarden in de spits = geen files en dus minder milieuoverlast. Vindt je het erg als ik mij erger aan nodeloze fileveroorzakers? Die bejaarden kunnen hun vrije tijd toch ook buiten de spits invullen, scheelt ze nog een file ook.Leuk dat je je zo irriteert aan die gepensioneerden op de weg tijdens de file. Maar waarom zou je boos op deze mensen moeten zijn? Ze betalen toch netjes wegenbelasting voor het gebruik van de openbare weg dan kun je hun het toch niet kwalijk nemen deze te ontnemen?
Niet alleen heb je de rant totaal niet begrepen (als mensen zoveel eten dat ze extreem dik worden consumeren ze gewoon veel energie) maar gaat je vergelijk niet op. Ondanks al die topchemici is het energieverbruik van de VS nog steeds een factor 4 tov West-Europa. Doen wij het zoveel slechter of is energie niet gewoon het smeermiddel van die samenleving? En dan nog, als de productie in China plaatsvindt, waarom zou men dan nog steeds zoveel energie verbruiken? Ipv je afgeverij had je daar ook wel over mogen nadenken.Je rants over amerika is standaard rhetoriek van je geworden, jammer want de VS is ook het land wat enorm voorloopt in ontwikkelingen in natuurkunde in scheikunde (zie laatste decenia nobelrpijs winnaars). Onmiskenbare wetenschappen die nodig zijn om de vraag naar schone energie te kunnen beantwoorden.
En los daarvan, andermans verbruik ontslaat ons sowieso niet van de plicht om erover na te denken. We hebben gelukkig Pakistan de broodnodige kennis gegeven voor kernenergie
Verwijderd
Beter lezen. Dat staat er nietMiki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:35:
Als er iedere dag een paar kolen-centrales in China bij komen (tenminste dat is wordt hier geopperd)
Ik zei elke 2 dagen 1. En dat klopt aardig met dit BBC Artikel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6769743.stm
OK .. elke 3 dagen eentje dus. En 80% van de energiebehoefte wordt door kolen gevoedt. Dat is het dubbele van het gemiddelde wereldwijd. En dat voor bijna anderhalf miljard mensen!China is now building about two power stations every week
Ik vind dit ook wel een goede:
"We should export clean energy technology to China to increase low carbon and renewable energy take-up so the products we import have a smaller carbon footprint."
Okay dan iedere 3 dagen dat er 1 kolen centrale bij gebouwd word, lijkt me toch nog steeds verontrustend en niet erg praktisch om dan eerst te wachten en dan onze gedane kennis te exporten zoals Ecteinascidin opmerkt.Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:44:
[...]
Beter lezen. Dat staat er niet
Ik zei elke 2 dagen 1. En dat klopt aardig met dit BBC Artikel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6769743.stm
[...]
OK .. elke 3 dagen eentje dus. En 80% van de energiebehoefte wordt door kolen gevoedt. Dat is het dubbele van het gemiddelde wereldwijd. En dat voor bijna anderhalf miljard mensen!
Ik vind dit ook wel een goede:
[...]
Feit blijft dat een kolencentrale een behoorlijke hoeveelheid CO2 en andere giftige troep uitstoot. Lijkt me niet gezond dat de energie behoefte van China gevoed wordt door 80% kolencentralen of wil je zeggen van wel?Ecteinascidin schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:40:
[...]
Alsof die chinezen de bouwplannen van 1800 tevoorschijn halen.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik je betoog niet heb begrepen alleen je zogenoemde Prius opmerking is alles behalve de heilige graal is. Dat de huidige brandstofprijzen de ondergang inluiden van menig SUV en MPV model wil nog niet zeggen dat Toyota een kennelijke "goede" bedrijfs approache had. Marketing technisch fantastisch concept, maar op lange termijn en dan met name over de afbraak van de accu-cellen? Is die Prius dan nog steeds zo milieu verantwoord om te rijden en te stimuleren met allerei subsidies, heb je daar al is over nagedacht.Heb je het vergelijk met Hummers begrepen of denk je dat ik alleen over de Pruis loftrompeteer? Dat ding is op zichzelf best goed maar wordt pas echt mooi als je het vergelijkt met andere bedrijfsapproaches.
Is het fileprobleem in nederland dan hiermee opgelost? Was het dan echt zo simpelZe veroorzaken door hun gedrag tijdens de spits files. Geen bejaarden in de spits = geen files en dus minder milieuoverlast. Vindt je het erg als ik mij erger aan nodeloze fileveroorzakers? Die bejaarden kunnen hun vrije tijd toch ook buiten de spits invullen, scheelt ze nog een file ook.
Over afgeverij gesprokenNiet alleen heb je de rant totaal niet begrepen (als mensen zoveel eten dat ze extreem dik worden consumeren ze gewoon veel energie) maar gaat je vergelijk niet op. Ondanks al die topchemici is het energieverbruik van de VS nog steeds een factor 4 tov West-Europa. Doen wij het zoveel slechter of is energie niet gewoon het smeermiddel van die samenleving? En dan nog, als de productie in China plaatsvindt, waarom zou men dan nog steeds zoveel energie verbruiken? Ipv je afgeverij had je daar ook wel over mogen nadenken.
En los daarvan, andermans verbruik ontslaat ons sowieso niet van de plicht om erover na te denken. We hebben gelukkig Pakistan de broodnodige kennis gegeven voor kernenergie

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 21-07-2008 16:13 ]
Dat komt door de luchtstroming. De NOx uitlaatgassen worden met de hoge winden meegenomen naar onze regio. Je merkt ook ter hoogte van de Pyreneen? een hoge concentratie van NOx is. Daar valt de luchtstroom ook stil, net zoals boven Nederland en België.wildhagen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 09:06:
Liggen die bedrijven dan in half Nederland ofzo? Want ik zie niet alleen boven die bedrijven een rode vlek, maar boven half Nederland...
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik weet niet wat voor centrales China neerzet maar misschien moeten we dat eerst eens achterhalen? Er zijn zat centrales die lang niet zo giftig meer zijn.Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:07:
Feit blijft dat een kolencentrale een behoorlijke hoeveelheid CO2 en andere giftige troep uitstoot. Lijkt me niet gezond dat de energie behoefte van China gevoed wordt door 80% kolencentralen of wil je zeggen van wel?
Er is een recyclingprogramma voor de accu's opgezet door Toyota, al is dat 'slechts' 10 jaar geleden gebeurd.Is die Prius dan nog steeds zo milieu verantwoord om te rijden en te stimuleren met allerei subsidies, heb je daar al is over nagedacht.
Ik vrees, voor jou, van wel. Er is meermaals geroepen dat 10% minder verkeer voor veel minder files zorgt. Zolang heel veel activiteiten samenvallen (volgens CBS voornamelijk 's middags tussen 14:00 en 18:00) houdt je files. De gemiddelde oudere doet even vaak boodschappen als een forens die naar zijn/haar werk gaat.Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:07:
Is het fileprobleem in nederland dan hiermee opgelost? Was het dan echt zo simpel
Dat er een recyclingprogramma is ontwikkeld geeft nog niet aan dat het een schoon proces is om deze accu's te fabriceren en af te breken.Speedpete schreef op maandag 21 juli 2008 @ 17:50:
Er is een recyclingprogramma voor de accu's opgezet door Toyota, al is dat 'slechts' 10 jaar geleden gebeurd.
Dus in deze theorie doen alle bejaarden uit de Flevopolder iedere dag boodschappen in de regio Amsterdam. Omstreeks 7.30 staat er al een file op de A6 van de Hollandse brug tot aan zo'n beetje afslag Almere Buiten. Als we alle bejaarden een dag huisarrest zouden gegeven zou de A6 fileprobleem zijn opgelost, geloof je het zelf?Ik vrees, voor jou, van wel. Er is meermaals geroepen dat 10% minder verkeer voor veel minder files zorgt. Zolang heel veel activiteiten samenvallen (volgens CBS voornamelijk 's middags tussen 14:00 en 18:00) houdt je files. De gemiddelde oudere doet even vaak boodschappen als een forens die naar zijn/haar werk gaat.
*Bovenstaande info over de file heb ik zelf waargenomen toen ik werkzaam was voor een opdrachtgever in Lelystad en in "tegenstelde" richting de A6 afreed. Overigens waargenomen voordat er werkzaamheden waren aan de Hollandse brug.
Je afgewerkte olie naar een chemisch afvalpunt brengen zodat het verwerkt kan worden is ook geen schoon proces, maar het is nog vele malen beter dan dat je het door je wc spoelt.Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 18:41:
[...]
Dat er een recyclingprogramma is ontwikkeld geeft nog niet aan dat het een schoon proces is om deze accu's te fabriceren en af te breken.
het geeft in ieder geval aan dat er over nagedacht is. Overigens zit er op de accu's een soort van statiegeld. Toyota betaalt $200 terug voor een accu.
Ook niet zo heel gek aangezien de metalen die in de accu's gebruikt worden vaak een zodanige prijs hebben dat het meer dan de moeite loont ze er uit te halen en opnieuw te gebruiken.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Even debunken lijkt me op zijn plaatsEcteinascidin schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:40:
Niet alleen heb je de rant totaal niet begrepen (als mensen zoveel eten dat ze extreem dik worden consumeren ze gewoon veel energie) maar gaat je vergelijk niet op. Ondanks al die topchemici is het energieverbruik van de VS nog steeds een factor 4 tov West-Europa.
Volgens het EIA is het verbruik in de USA 340 mio BTU per inwoner per jaar en in Europa 146 mio BTU (althans zo was't in 2005, zie deze interessante speadsheet).
Let wel Europa, da's inclusief Oost europa waar ze stukken minder verbruiken. In Nederland bijvoorbeeld is het 258 mio BTU per inwoner en dat is slechts 75% van het USA verbruik.
Overigens zie ik nog een andere relatie tussen obesitas en energieconsumptie, veel dingen die je met je eigen spieren kunt doen, wordt gedaan met verlengsnoer of benzine, dat geldt denk ik (ben er nooit geweest) in de USA maar zeker ook in Nederland.
[ Voor 8% gewijzigd door mekkieboek op 21-07-2008 19:42 . Reden: Dat moet zijn miloen BTU per inwoner per jaar, maar de verhoudingen kloppen nog steeds. ]
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
En de afgelopen vakanties hebben het tegendeel bewezen, veel minder verkeer en toch meer files, altijd op dezelfde plaatsen. Grotendeels door verkeerd aanleggen van de snelwegen in het verleden (wie heeft die aansluiting van de A9 op de A2 naar Utrecht bedacht?). Maar ook door te absurd veel ongelukken de laatste tijd, voornamelijk gekantelde vrachtwagens die echt mega files veroorzaken, een baan minder voor 30 minuten zorgt ervoor dat gewoon de hele boel vast staat, mede omdat de regering in de jaren 70 besloten heeft dat al het verkeer zo snel mogenlijk van de provinciale en lokale wegen de snelweg op moest.Speedpete schreef op maandag 21 juli 2008 @ 17:50:
Ik vrees, voor jou, van wel. Er is meermaals geroepen dat 10% minder verkeer voor veel minder files zorgt. Zolang heel veel activiteiten samenvallen (volgens CBS voornamelijk 's middags tussen 14:00 en 18:00) houdt je files. De gemiddelde oudere doet even vaak boodschappen als een forens die naar zijn/haar werk gaat.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Lees je wel?Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 18:41:
Dus in deze theorie doen alle bejaarden uit de Flevopolder iedere dag boodschappen in de regio Amsterdam. Omstreeks 7.30 staat er al een file op de A6 van de Hollandse brug tot aan zo'n beetje afslag Almere Buiten. Als we alle bejaarden een dag huisarrest zouden gegeven zou de A6 fileprobleem zijn opgelost, geloof je het zelf?
Ik schrijf dat volgens de gegevens die opvraagbaar zijn bij het CBS blijkt dat heel veel activiteiten samenvallen in de middag, van woon-werk verkeer tot visites en boodschappen. Daarnaast doen ouderen even vaak boodschappen als de 65- ers naar het werk gaan. De conclusie die jij trekt is dan wel een heel erg kromme, ten eerste klopt de tijd al niet.
Ouderen maken deel uit van het verkeer, veel zelfs, circa de helft van het aantal kilometers dat de werkenden maken. In principe is elke procent minder verkeersdeelnemers is een verbetering voor de doorstroom. Of dat nou ouderen zijn of jongeren, dat maakt niet uit. Je hoort mij niet zeggen dat de files er ineens door verdwijnen, maar schelen zal het zeker.
Wat ouderen betreft; als je weet dat ze niet meer naar hun werk hoeven maken ze gewoon veel kilometers, daarnaast maken ze van alle leeftijdsgroepen, op de jeugd onder de 15 na, het minste gebruik van het OV. Oftewel: gratis vervoer voor 65+ is zo gek nog niet. 73% van de ouderen-kilometers gaat met de auto. Iets meer dan 7% van het verkeer dat tussen 8 en 9 's ochtends de weg op gaat bestaat uit 65plussers
In 2007 werd er 8,2 miljoen kilometer gereden met de auto, met een vertrektijd tussen 8 en 9. 7,3% hiervan werd door ouderen gereden. Tussen 7 en 8 is dat zo'n 4,5% (cijfers SWOV). Je kan hoog of laag springen, maar als die niet op de weg zouden zitten dan heeft dat invloed.
Je hebt absoluut een punt, maar vergeet niet dat de schoolvakanties voor het midden van Nederland pas net begonnen zijn (dit is de eerste week). Verder valt het mij ook wel op dat er veel ongelukken zijn, daarnaast werkt het weer alles behalve mee. Komende weken komen er veel werkzaamheden aan, volgende week gaat bijvoorbeeld de halve brienenoordbrug dicht, dat zal ook zeker gevolgen hebben.MeNTaL_TO schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:56:
[...]
En de afgelopen vakanties hebben het tegendeel bewezen, veel minder verkeer en toch meer files, altijd op dezelfde plaatsen.
Vandaag was het in ieder geval een stuk minder druk. De A27 reed gewoon, de A15 bij Rotterdam ook. Eigenlijk alleen waar ongelukken / problemen waren liep het vast.
[ Voor 17% gewijzigd door Speedpete op 21-07-2008 20:21 ]
Maar heeft dat ook niet te maken met wegwerkzaamheden?MeNTaL_TO schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:56:
[...]
En de afgelopen vakanties hebben het tegendeel bewezen, veel minder verkeer en toch meer files, altijd op dezelfde plaatsen.
Overigens is de benzineprijs (GLV) de afgelopen week met bijna 5 cent (4,5 om precies te zijn) gedaald. Meestal trouwens dat rond deze tijd (meestal wat later, rond augustus) een daling wordt ingezet.
[ Voor 10% gewijzigd door MrSleeves op 22-07-2008 08:23 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Verwijderd
Niet mijn idee.MeNTaL_TO schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:56:
[...]
En de afgelopen vakanties hebben het tegendeel bewezen, veel minder verkeer en toch meer files, altijd op dezelfde plaatsen. Grotendeels door verkeerd aanleggen van de snelwegen in het verleden (wie heeft die aansluiting van de A9 op de A2 naar Utrecht bedacht?).
Ik rij al 10 dagen filevrij rond.
PS, die aansluiting van de A9 op de A2 is perfect, er is bijna 1km om in te voegen, maar wat doet de gemiddelde Nederlander? Wil PERSEE in de eerste 50 meter de A2 op.Dan ben je kansloos als Rijkswaterstaat...
Ik geef volgas op die oprit en rij in 10 seconden 300 auto's voorbij en voeg in waar het al weer rijdt.
Jij snapt er gewoon geen reet van als je daar vast komt te staan, eigen schuld.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 21:22 ]
Af en toe moet er toch echt worden ingesprongen: CO2 is niet giftig, niet gevaarlijk en een prima goedje. Helemaal niks mis mee. In grote hoeveelheden versterkt het hoogstens, in laboratoriumproeven geverifieerd, een beetje het broeikaseffect. Kolencentrales hebben echter de nare eigenschap om heel heet te branden wat stikstofverbindingen propageert, en bovendien zijn kolen geen erg zuivere brandstof, vaak zit er zwavel in (zowel gebonden als in precipitaat) wat lokaal de grond gigantisch zuur maakt en op grotere schaal zure regen veroorzaakt. Verder komen er zoals bij verbranding van vrijwel alle koolwaterstoffen gedeeltelijk verbrande koolwaterstoffen en amines vrij welke letterlijk verstikkend werken op de huidmondjes van planten en alles vies maken. Gas is hier een positieve uitzondering - van alle fossiele brandstoffen kan gas extreem schoon verbrand worden.Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:07:
Feit blijft dat een kolencentrale een behoorlijke hoeveelheid CO2 en andere giftige troep uitstoot. Lijkt me niet gezond dat de energie behoefte van China gevoed wordt door 80% kolencentralen of wil je zeggen van wel?
Er zijn in Denemarken kolencentrales die vrijwel even schoon fikken als gascentrales, daar maken ze gebruik van gigantische filterinstallaties à la vuilverbranding Alkmaar. Het hoeft dus niet vies te zijn.
Maar iets zegt me dat ze het in China niet zo nauw nemen met dat soort filters, als ze ze al überhaupt hebben.ssj3gohan schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:28:
Er zijn in Denemarken kolencentrales die vrijwel even schoon fikken als gascentrales, daar maken ze gebruik van gigantische filterinstallaties à la vuilverbranding Alkmaar. Het hoeft dus niet vies te zijn.
Is het verstandig om afhankelijk te blijven van een energiebron die zo fluctueert in prijs?
Die file onstaat dus mede door eikels zoals jij, die oprit is dus een afslag. Ik heb nooit begrepen waarom 5 banen daar samen komen in 3 en waarom die afslag bij Vinkenveen veel te kort is, waardoor de A2 dus afstaat (en daardoor ook weer de A9).Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:20:
[...]
Niet mijn idee.
Ik rij al 10 dagen filevrij rond.
PS, die aansluiting van de A9 op de A2 is perfect, er is bijna 1km om in te voegen, maar wat doet de gemiddelde Nederlander? Wil PERSEE in de eerste 50 meter de A2 op.Dan ben je kansloos als Rijkswaterstaat...
Ik geef volgas op die oprit en rij in 10 seconden 300 auto's voorbij en voeg in waar het al weer rijdt.
Jij snapt er gewoon geen reet van als je daar vast komt te staan, eigen schuld.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Die lijk namelijk wel een beetje op de samenkomst van de hoofdrijbaan en parallelbaan van de Brienenoordbrug richting Breda waar ik elke dag overheen rij. Het is een gecombineerde in- en uitvoegstrook en ook daar probeert ook iedereen de eerste meters van strook te wisselen, met opstoppingen tot gevolg (ook als het rustig is). Er staan al borden die aangeven dat de hele strook gebruikt kan worden, maar het werkt niet.
Bij de tweede helft van de strook rijdt alles gewoon met voldoende tussenruimte om rustig te wisselen.
Zelf blijf ik altijd uiterst rechts, volg de afrit richting Ridderkerk en voeg later op de A15 in. Die methode is sneller en een stuk rustiger, dat wegvak is vrijwel altijd _leeg_.
[edit]
Hmmzzz..
http://www.nuzakelijk.nl/...le-brandstofprijs-te-hoog‘Kale brandstofprijs te hoog’
Uitgegeven: 24 juli 2008 9:15
Laatst gewijzigd: 24 juli 2008 9:25
AMSTERDAM - De VVD en PvdA vinden de kale brandstofprijs (zonder accijns en btw) in Nederland te hoog. De partijen willen daarom dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de brandstofmarkt gaat onderzoeken, bericht het Nederlands Dagblad donderdag.
De kale brandstofprijs ligt acht cent hoger dan de gemiddelde prijs in Europa. Volgens VVD-kamerlid Charlie Aptroot duidt dat op gebrek aan concurrentie. PvdA-Kamerlid Lia Roefs vindt dat uitgezocht moet worden hoe de benzineprijs tot stand komt.
8 cent... dat is dus 9,5 cent aan de pomp...
[ Voor 34% gewijzigd door Speedpete op 24-07-2008 09:58 ]
Nu vraag ik me af of dit onderzoek over de gemiddelde of over de laagste prijzen gaat. Als het gemiddelde prijzen betreft, is de prijs in Nederland zeker te hoog. Ook gezien het feit dat een flink deel van de Europese olie bij Rotterdam aankomt...
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Het komt uit de kamer, niet van het kabinet. Vooral de VVD heeft er niks aan om de accijnzen buiten de aandacht te houden.Roenie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:07:
Aardige poging om de aandacht af te leiden van de accijns en btw.
Volgens het artikel gemiddeld. Plaatje van Shell duitsland:pinockio schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:10:
Nu vraag ik me af of dit onderzoek over de gemiddelde of over de laagste prijzen gaat. Als het gemiddelde prijzen betreft, is de prijs in Nederland zeker te hoog. Ook gezien het feit dat een flink deel van de Europese olie bij Rotterdam aankomt...

Volgens http://www.newnrg.nl/index.php?menu=26&item=298 waren de kale prijzen eind 2005 in NL 0,481 voor Euro 95 en 0,511 voor Diesel. Super 95 in Duitsland gelijk aan Euro 95 in NL.
OepsSpeedpete schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:29:Het komt uit de kamer, niet van het kabinet. Vooral de VVD heeft er niks aan om de accijnzen buiten de aandacht te houden...

Hebben we een goedkoper alternatief dan?CanonG1 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 08:47:
Aan steenkool kleven meer nadelen dan alleen CO2-uitstoot alleen. In een jaar tijd is de prijs van steenkool met 40% toegenomen, en met de sterk stijgende vraag ligt het in de lijn der verwachtingen dat die prijsstijgingen gewoon door zullen gaan.
Is het verstandig om afhankelijk te blijven van een energiebron die zo fluctueert in prijs?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
En over kosten: het is zo makkelijk om de externe kosten (die we allemaal betalen) te vergeten. Ik denk dat de echte kosten van steenkool eigenlijk hoger zijn dan we zouden moeten willen betalen.
Ik vind het wel een goede toevoeging. Ze eten veel meer, en vooral meer vlees, per persoon en dat kost enorm veel energie om allemaal te produceren. Geeft allemaal aan hoe hun economie op verspilling is gebasseerd.DaMorpheus schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:12:
[...]
Maar die toevoeging is dan weer extreem kansloos. Goedkoop scoren? Is dat in Europe nog geen probleem? Of in Azie?
In Nederland en Azie in mindere mate, is dat probleem uiteraard aanwezig, maar het valt in het niet bij de proporties waar het in Amerika aanwezig is.
Onzin, veel mensen denken dat de prius volgestouwd is met accu's. Realiteit is dat er maar ongeveer 45kg aan accu's in zit, en deze goed zijn voor 5 km op lage snelheid ofzo. Het totaal is 53,3kg inclusief behuizing, bescherming, ventilatiesysteem, elektronica etc. Een gewone auto komt al bijna op de helft, en het totaal is ongeveer evenzwaar als de loodaccu in de hummer.Miki schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:35:
[...]
Je betoog over de Prius is ook niet al te best. Om de accu's te maken van de Prius gaat er al een behoorlijk chemisch proces vooraf maar staks over 10jaar wanneer de eerste Priussen op de sloop te vinden zijn, slaan we ons zelf voor de kop omdat we dan die accu's moeten gaan verwerken. Hoe zo milieu vriendelijk
[ Voor 40% gewijzigd door Bartjuh op 24-07-2008 13:51 ]
Verder is dit wel een aardig idee, daarnaast heb je in China de Pearl River Tower en nog enkele andere torens. Als nieuwe woningen worden gebouwd met in het achterhooft dat er meer energie moet worden opgewekt dan gebruikt, zou je de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen enorm kunnen terugdringen.
Sargasso: Volgt de benzineprijs wel de olieprijs?
[..] Maar er is wel iets vreemds aan de hand met de trend. De olieprijs stijgt relatief harder dan de benzineprijs. Het lijkt er een beetje op dat de oliemaatschappijen de stijging van de olieprijs bufferen. Als je bedenkt dat een hoge olieprijs op termijn niet alleen de inkoop van olie raakt, maar ook het transport naar de raffinaderij, de raffinage zelf en het transport naar de pompen, dan is het opvallend te noemen dat er niet juist sprake is van een sterkere stijging van de benzineprijs ten opzichte van de olieprijs. Een beweging die in dit artikel ook geconstateerd wordt voor eind 2004.
Zouden de oliemaatschappijen zich wat inhouden omdat ze bang zijn voor de effecten van onrust bij een te snel te sterk stijgende benzineprijs? [..]
Steenkool doet dat nog slechterssj3gohan schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:22:
Ik blijf sowieso PV een bijzonder brakke uitvinding vinden: het schaalt zo slecht naar hoge vermogens... Zelfs CSP is brak. Je blijft ongeveer een twee keer zo grote investering nodig hebben om twee keer zoveel energie eruit te halen,
Het probleem met dingen zoals space elevators is het eigengewicht van de kabel en de treksterkte die hierbij hoort. Nou is dit wel op kleinere schaal, maar de FAQ behandelt 't niet (en er staan guldens in plus het forum lijkt het niet te doen) wat mij vertelt dat 't een stille dood is gestorven.Speedpete schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:42:
Ik zou de Laddermill van Ockels wel eens in de praktijk willen zien, een nieuw concept dat ze van mij wel eens in de praktijk mogen toetsen.
GM verwedt momenteel z'n toekomst om de Volt. Als dat misgaat kunnen ze hoogstwaarschijnlijk inpakken.Ecteinascidin schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:03:
Kijk maar naar auto's. GM en Ford hebben de SUV-approach omarmt. Beide vallen straks gewoon om.
Wat is je bron? Wil wel eens weten hoe ze dit natellen (zou me echter weinig verbazen met de vergrijzing).Sowieso rijdt er in Nederland bespottelijk veel rond; schattingen gaan dat 30% van het verkeer gepensioeneerde dagjesmensen zijn. En die vullen vrolijk tijdens spitsuren de files aan.
Nou, zo revolutionair is het eigenlijk niet. Meisjes worden vroegtijdig geaborteerd of aan hun lot overgelaten, want jongens zijn meer waard. Die hebben dan echter niet veel kans meer om een echtgenote te vinden.Zijn er teveel mensen en doen Chinezen al jaren revolutionair werk met geboortebeperking staan ze ook te zeiken.
Wat er aan olie van Irak gehaald kan worden valt ook nog wel eens tegen. Het lijkt er meer op dat het een grote herverdeling van geld van de bevolking is geweest dat naar de zero-bid contractors gaat. Ik had 6 jaar geleden aandelen Halliburton moeten kopen.En valt China olierijke staatjes aan?
Met eigen problemen. De groeiende middenklasse wil ook mobiel zijn en milieu wordt niet meegenomen in de vergelijking. Op z'n hoogst kun je zeggen dat het gros van China lang genoeg boer is gebleven om nu niet meer de alles-van-nul-af-industrialisatieslag door te maken met bijbehorende verspilling.Maar ondertussen is China als land geheel klaar om de 21ste eeuw in te gaan.
In de UK is het niet anders, toch lijkt het mij dat ze daar niet zo hard met outsourcing hebben meegedaan.Wel is obesitas een volksziekte geworden.
[ Voor 62% gewijzigd door Yoozer op 24-07-2008 14:31 ]
teveel zooi, te weinig tijd
Ik kwam erachter omdat het onlangs in de media was, en dan heb ik het over max. een week geleden.Yoozer schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:24:
Het probleem met dingen zoals space elevators is het eigengewicht van de kabel en de treksterkte die hierbij hoort. Nou is dit wel op kleinere schaal, maar de FAQ behandelt 't niet (en er staan guldens in plus het forum lijkt het niet te doen) wat mij vertelt dat 't een stille dood is gestorven.
Het idee staat dus nog altijd.
[ Voor 60% gewijzigd door Speedpete op 24-07-2008 17:37 . Reden: Post onduidelijk na edit Yoozer, quote toegevoegd. ]
idd.. is met wel meer ideeen van hem (supersuperbus anyone?Yoozer schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:24:
Het probleem met dingen zoals space elevators is het eigengewicht van de kabel en de treksterkte die hierbij hoort. Nou is dit wel op kleinere schaal, maar de FAQ behandelt 't niet (en er staan guldens in plus het forum lijkt het niet te doen) wat mij vertelt dat 't een stille dood is gestorven.

Daarentegen heb ik zeer veelbelovende zaken gehoord over de selsam-turbine.
Positief genoeg om mijn bovenbuurman (die op de bovenste verdieping van de flat woont, en momenteel kapotte harde schijven spaart om de magneetjes uit te slopen om een windgenerator te kunnen bouwen) ervan te gaan overtuigen zoiets, wellicht samen, te gaan bouwen.
Hoewel er sinds de grote sprong voorwaarts natuurlijk wel veel is veranderd in China.Nou, zo revolutionair is het eigenlijk niet. Meisjes worden vroegtijdig geaborteerd of aan hun lot overgelaten, want jongens zijn meer waard. Die hebben dan echter niet veel kans meer om een echtgenote te vinden.
Aan de andere kant ben ik ook een groot voorstander van geboortebeperkingsmaatregelen. Als de regering een inkomenseis aan gezinshereniging kan stellen, dan zou dat ook niet teveel gevraagd zijn voor gezinsstichting?
En dat terwijl China overigens wel bijzonder actief is op olie-gebied in Afrika en omgevingWat er aan olie van Irak gehaald kan worden valt ook nog wel eens tegen. Het lijkt er meer op dat het een grote herverdeling van geld van de bevolking is geweest dat naar de zero-bid contractors gaat. Ik had 6 jaar geleden aandelen Halliburton moeten kopen.
Heck, ik had 10 jaar geleden aandelen PetroChina moeten kopen.
Milieu is iets wat in China van bovenaf opgelegd moet worden, met plakkaten als: "Vanaf morgen mogen er in deze stad geen brom/motorfietsen meer op benzine rijden, u heeft 2 weken de tijd om uw exemplaar in te ruilen voor een electrische/LPG variant"Met eigen problemen. De groeiende middenklasse wil ook mobiel zijn en milieu wordt niet meegenomen in de vergelijking. Op z'n hoogst kun je zeggen dat het gros van China lang genoeg boer is gebleven om nu niet meer de alles-van-nul-af-industrialisatieslag door te maken met bijbehorende verspilling.
Wel eens in een Engels ziekenhuis geweest?In de UK is het niet anders, toch lijkt het mij dat ze daar niet zo hard met outsourcing hebben meegedaan.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Lees het boek Poisoned Wells maar eens. China wurmt zich daar lekker tussen zonder enig respect voor mensenrechten. Maar als je dat in je eigen land al niet zo belangrijk vindt maakt het je natuurlijk van een land wat je leeg komt pompen helemaal niet uit...unclero schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:09:
En dat terwijl China overigens wel bijzonder actief is op olie-gebied in Afrika en omgeving. (zie ook: Darfur)
Het voordeel is dat dit in China ook daadwerkelijk kan. Of het oneven/even nummerborden regeltje tijdens de olympics. In Nederland duurt zoiets 10 jaar met bijbehorende extra vervuiling en kosten.unclero schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:09:
Milieu is iets wat in China van bovenaf opgelegd moet worden, met plakkaten als: "Vanaf morgen mogen er in deze stad geen brom/motorfietsen meer op benzine rijden, u heeft 2 weken de tijd om uw exemplaar in te ruilen voor een electrische/LPG variant"
Alle SUVs verbieden in NL met als ingangsdatum 1-1-2010 zou van mij best mogen. Hebben mensen 2 jaar de tijd om hun auto in te ruilen.
[ Voor 6% gewijzigd door FunkyTrip op 24-07-2008 15:27 ]
Dit dus.
Maar die auto die ze inruilen is dan niets meer waard want de dealer kan ze niet meer verkopen.FunkyTrip schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:27:
Alle SUVs verbieden in NL met als ingangsdatum 1-1-2010 zou van mij best mogen. Hebben mensen 2 jaar de tijd om hun auto in te ruilen.
Verwijderd
iets met nog genoeg olie schijnbaar , trouwens het gemiddelde benzine prijs ligt hier 8 cent boven het gemiddelde van de rest van europa
Verwijderd
Dat maakt het boren naar meer olie en gas veel gemakkelijker.
Zo zie je maar, alles komt uiteindelijk goed

In veel Italiaanse steden hebben ze dat soort regeltjes ook.FunkyTrip schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:27:
Het voordeel is dat dit in China ook daadwerkelijk kan. Of het oneven/even nummerborden regeltje tijdens de olympics. In Nederland duurt zoiets 10 jaar met bijbehorende extra vervuiling en kosten.
Ik vond die "geen oude, vervuilende auto's in de stad" regels die men een tijdje terug had, al afdoende. Schijnt in veel andere Europese landen ook prima te kunnenAlle SUVs verbieden in NL met als ingangsdatum 1-1-2010 zou van mij best mogen. Hebben mensen 2 jaar de tijd om hun auto in te ruilen.
Hoe ze dat in China met de benzinebrommers deden weet ik niet, maar daar werkte het iig prima. Waarschijnlijk kreeg de dealer gewoon een soort afvoerbonus van de overheid.Mx. Alba schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:32:
Maar die auto die ze inruilen is dan niets meer waard want de dealer kan ze niet meer verkopen.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Ik denk dat een opzet met rotors achter elkaar in absolute termen altijd minder vermogen zal leveren dan dat je met vergelijkbare rotors naast elkaar zou kunnen bereiken, of met een enkele grote rotor die hetzelfde oppervlak bestrijkt. Elke rotor zorgt voor turbulentie in de luchtstroom, waardoor de rotors naar achteren toe steeds minder wind zullen vangen. Of het zou moeten zijn dat er een soort van vortex-effect wordt bewerkstelligd (een tornado), maar dat lijkt me met deze wiekenvorm niet mogelijk. Bovendien zou zo'n vortex gevoed moeten worden door een groot luchtdrukverschil tussen de uiteinden, anders dooft het weer uit. Dus een echte 'vortexmolen' zou je tussen bergwanden of flatgebouwen moeten hangen, of achter onweersbuien aan moeten sturen.unclero schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:09:
Daarentegen heb ik zeer veelbelovende zaken gehoord over de selsam-turbine.
Het kan natuurlijk wel zijn dat zo'n Selsam turbine goedkopere energie kan leveren als het qua constructie een stuk lichter is dan vergelijkbare oplossingen, dus goedkoper te bouwen, makkelijker hoog in de lucht te hangen
Daar is aan gedacht. Vanwege de hoek krijgt ten eerste iedere rotor een prima portie verse wind. Daarnaast is het zo dat vanwege die hoek en rotordynamica er een soort zuigwerking achter een rotor ontstaat waardoor de achterliggende roto nog meer verse wind krijgt.benoni schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:16:
Ik denk dat een opzet met rotors achter elkaar in absolute termen altijd minder vermogen zal leveren dan dat je met vergelijkbare rotors naast elkaar zou kunnen bereiken, of met een enkele grote rotor die hetzelfde oppervlak bestrijkt. Elke rotor zorgt voor turbulentie in de luchtstroom, waardoor de rotors naar achteren toe steeds minder wind zullen vangen. Of het zou moeten zijn dat er een soort van vortex-effect wordt bewerkstelligd (een tornado), maar dat lijkt me met deze wiekenvorm niet mogelijk. Bovendien zou zo'n vortex gevoed moeten worden door een groot luchtdrukverschil tussen de uiteinden, anders dooft het weer uit. Dus een echte 'vortexmolen' zou je tussen bergwanden of flatgebouwen moeten hangen, of achter onweersbuien moeten aansturen.
Ik denk in relatief kleine vormen zelfs makkelijk op je huis te plaatsen. Voor de centrale as carbonspul zoals voor hengels ofzo. En voor de rotors shop je even op dealextremeHet kan natuurlijk wel zijn dat zo'n Selsam turbine goedkopere energie kan leveren als het qua constructie een stuk lichter is dan vergelijkbare oplossingen, dus goedkoper te bouwen, makkelijker hoog in de lucht te hangen
Ik denk trouwens dat het ook interessant is wat de performance zou zijn als je iedere roter in een andere richting zou laten draaien.
Noem het O-woord niet! Dat brengt het slechtste in de TU-student naar boven! Over het algemeen kun je stellen dat als iets van Ockels komt, het meestal niet of brak werkt maar wel heel veel geld krijgt.Speedpete schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:42:
Ik zou de Laddermill van Ockels wel eens in de praktijk willen zien, een nieuw concept dat ze van mij wel eens in de praktijk mogen toetsen.
Verder is dit wel een aardig idee, daarnaast heb je in China de Pearl River Tower en nog enkele andere torens. Als nieuwe woningen worden gebouwd met in het achterhooft dat er meer energie moet worden opgewekt dan gebruikt, zou je de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen enorm kunnen terugdringen.
Ik ken de beste man niet, maar ik zie hem altijd met zijn snuit op TV als er iets met voertuigen op zonnestroom is. Zo is hij betrokken bij het team van de TU Delft wat mee doet met de World Solar Challenge, hij zit in de organisatie van de Frisian Solar Challenge en ik zag hem op de miljonairsbeurs bij de presentatie van een speedboat op zonnestroom. Vooral de eerste twee zaken zijn toch vrij succesvolle ondernemingen gebleken...ssj3gohan schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:48:
Noem het O-woord niet! Dat brengt het slechtste in de TU-student naar boven! Over het algemeen kun je stellen dat als iets van Ockels komt, het meestal niet of brak werkt maar wel heel veel geld krijgt.
Uhm, IJstijd en tropische hitte hebben we ook al gehad. De complete Noordzee was toen weg en hadden wij een tropisch klimaat. Ben er nog steeds niet van overtuigd dat wij hier uberhaupt invloed op hebben.Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:54:
Ah dat is mooi, dankzij het broeikas effect van onze eigen uitstoot is de hoeveelheid ijs op de noordpool enorm afgenomen en dit jaar zelfs ijsvrij als het even meezit (anders volgend jaar).
Dat maakt het boren naar meer olie en gas veel gemakkelijker.
Zo zie je maar, alles komt uiteindelijk goed
Ja, in een communistisch totalitair regime kan je zoiets doen. Maar in een democratisch land niet...unclero schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:11:
Hoe ze dat in China met de benzinebrommers deden weet ik niet, maar daar werkte het iig prima. Waarschijnlijk kreeg de dealer gewoon een soort afvoerbonus van de overheid.
Wat ik er van begrijp is dat het alleen is voor brandstof langs de snelwegVerwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:49:
http://www.nu.nl/news/167...rves_in_Noordpool%27.html
iets met nog genoeg olie schijnbaar , trouwens het gemiddelde benzine prijs ligt hier 8 cent boven het gemiddelde van de rest van europa
Elect a clown, expect a circus.
Inderdaad, daar ben ik het dus ook niet mee eens. Het verleden heeft al uitgewezen dat de temperatuur voor een ijstijd stijgt en daarna dus ineens drastisch daalt.MeNTaL_TO schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:54:
[...]
Uhm, IJstijd en tropische hitte hebben we ook al gehad. De complete Noordzee was toen weg en hadden wij een tropisch klimaat. Ben er nog steeds niet van overtuigd dat wij hier uberhaupt invloed op hebben.
Verwijderd
Maar daardoor zullen de prijzen voorlopig echt nog niet zakken hoor. Het is een smerig spelletje van de winsten allemaal hooghouden, de prijs van benzine zal toch alleen maar duurder worden, en er zal er ook geen 1 zijn die met een betaalbaar alternatief komt of zegt dat het toegestaan is om op een medium zoals sla-olie te rijden. Je ziet meteen die gierige vlaggetjes overal geplempt worden, soms lijkt het net Dune2000.Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:49:
http://www.nu.nl/news/167...rves_in_Noordpool%27.html
Waarom niet? Mensen die een SUV rijden hebben over het algemeen genoeg geld om het schamele vergoedinkje dat de overheid er waarschijnlijk voor zal geven te boven te komenMx. Alba schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:36:
[...]
Ja, in een communistisch totalitair regime kan je zoiets doen. Maar in een democratisch land niet...
En SUV rijders zijn egoisten, dat is algemeen bekend
http://www.anwb.nl/auto/n...ijk-voor-kleine-auto.html
Mwoah, ik heb gewoon een hekel aan SUVs omdat ze mijn zicht blokkeren. Vroeger kon je tenminste door het verkeer heenkijken zodat je je snelheid kan aanpassen. Door al die SUVs kan ik alleen nog maar anticiperen op de remlichten van die SUV voor me. En aangezien SUVs meestal erg dicht op hun voorganger zitten rijden ze vaak erg accordeon-achtig (remmen,gassen,remmen,gassen)
Het boeit me echt geen ruk, draconische maatregelen die sommige mensen hard zullen treffen. Op de lange termijn zal het alleen maar helpen. En na 5 jaar weet niemand meer beter. Zelfde als met rookverboden en weetikveelwat.
[ Voor 29% gewijzigd door FunkyTrip op 25-07-2008 09:37 ]
Dit dus.
Was het niet zo dat ze slechts konden meten over de laatste 300.000 jaar? Dat is natuurlijk een schijntje. Misschien heeft het CO2 gehalte 5 miljoen jaar geleden wel 20x zo hard gestegen.Mx. Alba schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:18:
Studie van Antarctisch ijs heeft uitgewezen dat de gemiddelde temperatuur sterk samenhangt met het CO2-gehalte. En het CO2-gehalte is nu minstens 10x sneller aan het stijgen dan het ooit gedaan heeft voor zover bekend. Dat lijkt me niet een natuurlijk proces...
Dit dus.
Inderdaad, check het Wikipedia-artikel of het VN-rapport in de bronvermelding van dat artikel maar.Mx. Alba schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:18:
Studie van Antarctisch ijs heeft uitgewezen dat de gemiddelde temperatuur sterk samenhangt met het CO2-gehalte. En het CO2-gehalte is nu minstens 10x sneller aan het stijgen dan het ooit gedaan heeft voor zover bekend. Dat lijkt me niet een natuurlijk proces...
Overigens wel grappig dat ik mensen hoor roepen (voornamelijk in de kroeg) dat de invloed van co2 nihil is omdat de concentratie in de lucht zo laag is, maar tegelijkertijd tanken ze wel vpower omdat dat zoveel beter is, terwijl de concentratie van de 'speciale' stofjes in vpower mogelijk nog lager is dan de concentratie van co2 in de lucht
Rookverbod wordt er ook doorheen getrapt en daar hoor je over een paar jaar ook niemand meer over.FunkyTrip schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:23:
Waarom niet? Mensen die een SUV rijden hebben over het algemeen genoeg geld om het schamele vergoedinkje dat de overheid er waarschijnlijk voor zal geven te boven te komen
Bijtellingsverhaal identiek, het werd bekend en half leasend Nederland riep 'dat kan niet, uitbuiterij' en op de vraag of ze iets anders gingen rijden krijg je als antwoord 'dat ik nooi in een saaie geitewollensokken hybride ga rijden'... En nu? De hybrides en zuinige wagens voor de lease zijn niet aan te slepen... Als ik bij mijn broer kijk is het gewoon 'dozen schuiven' geworden. Auto komt binnen, check, en weer weg.
Dan nog, als over een periode van 300.000 jaar de temperatuur enorm samenhangt met de CO2-concentratie en die concentratie sinds de industrialisatie enorm aan het stijgen is, kan je nog wel conclusies trekken.FunkyTrip schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:24:
Was het niet zo dat ze slechts konden meten over de laatste 300.000 jaar? Dat is natuurlijk een schijntje. Misschien heeft het CO2 gehalte 5 miljoen jaar geleden wel 20x zo hard gestegen.
Maar zelfs buiten het hele CO2-vraagstuk weten we wat de fossiele voorraden opraken. Dan kunnen we dat vooruit schuiven en overlaten aan volgende generaties, maar we kunnen ook actief aan de slag met alternatieven. Niet vanuit ecologisch standpunt, maar economisch. Kijk naar de VS, milieu-verhalen hielpen mensen niet uit de SUV, een hogere brandstofprijs wel en op een dusdanig grote schaal dat Ford flink bezig is met maatregelen.
[ Voor 22% gewijzigd door Speedpete op 25-07-2008 09:53 ]
Goed punt. Ik geloof trouwens ook wel in het global dimming verhaal. De temperatuurstijging is op dit moment minder dan de verwachting met zulke extreme CO2 stijging. Maar de stijging is sneller gegaan juist op het moment dat de fabrieken schoner worden (minder fijnstof in de lucht). Zou dus zeker kunnen dat de luchtvervuiling er voor heeft gezorgd dat de temperatuur wat lager is gebleven.Speedpete schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:45:
Dan nog, als over een periode van 300.000 jaar de temperatuur enorm samenhangt met de CO2-concentratie en die concentratie sinds de industrialisatie enorm aan het stijgen is, kan je nog wel conclusies trekken.
Dit dus.

Waarom is brandstof daar zo goedkoop?
Goede vraag, ze produceren zelf nauwelijks olie (in 2006 nog minder dan Nederland, volgens deze kaart).Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:01:
[ Voor 65% gewijzigd door 418O2 op 25-07-2008 11:11 ]
Gokje: gesubsidieerde brandstof?Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:01:
Oh. Ik zal je een jerrycan of 100 opsturen, als je die even wil vullen voor mij![]()
Virussen? Scan ze hier!
Ik vraag me meer af waarom het in Nederland zo duur is.Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:01:
Oh. Ik zal je een jerrycan of 100 opsturen, als je die even wil vullen voor mij![]()
Overigens: Wegenbelasting en alles kost 40 Euro voor 3 jaar. Verzekering hebben ze waarschijnlijk niet.
Een aantal jerrycans mee nemen zouden inderdaad leuk zijn.
XXXVI
Bij de Tango hier is de prijs nu dus gezakt naar 1,519.
Komt vaker voor dat de prijs wat zakt in/na de zomer.
[ Voor 18% gewijzigd door MrSleeves op 25-07-2008 11:29 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Zal mij benieuwen hoever de prijs nog gaat zakken.
Unknown
Hopelijk niet zo ver want de hoge prijs vermindert de filesQuintus schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:50:
Gisteren in Hoogeveen nog getankt voor 1,489 (Euro95).
Zal mij benieuwen hoever de prijs nog gaat zakken.
Wie tankt er nou voor 1.69? D'r zijn tegenwoordig toch overal stations waar je discount krijgt? 1.69 zijn snelwegprijzenephymerous schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:20:
Vanochtend hier alweer euro 98 voor 1.59nogwat per liter kunnen tanken. Toch bijna 10 cent gezakt tov 2 weken terug oid
Dit dus.
Hij zegt dan ook 1.59, niet 1.69...FunkyTrip schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:40:
[...]
Wie tankt er nou voor 1.69? D'r zijn tegenwoordig toch overal stations waar je discount krijgt? 1.69 zijn snelwegprijzen
Virussen? Scan ze hier!
Hier in België niet. Integendeel, ze willen de ring rond Brussel verbreden naar twaaf rijstrokenCanonG1 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:31:
[...]
Hopelijk niet zo ver want de hoge prijs vermindert de files

Dit topic is gesloten.