Dat vraag je je af? OK, rekenvoorbeeldje:
Voor € 10000 kun je anno 2008 in NL ongeveer 1800Wp aan zonnestroompanelen kopen, incl. installatie. Als je in een gebied woont met gemiddelde zon-instraling en je plaatst de panelen optimaal op het zuiden zonder beschaduwing dan zulen die gemiddeld per jaar 1550 kWh opleveren. Als we uitgaan van € 0,22 voor een kWh dan is dat € 340 waard. Een snelle rekensom leert dat je dat in net geen 30 jaar terug zou verdienen. De panelen zouden makkelijk 30 jaar mee kunnen gaan, dus daar zou geen probleem moeten zijn.
MAARRR: er is meer. Omvormers gaan 10-15 jaar mee. We hebben pech en voor dit voorbeeld gaan de omvormers 10 jaar mee. Dus komt er 2 keer € 1500 bij de investering.
En nu de crux: wat doet de stroomprijs in die 30 jaar tijd? Niemand weet het zeker maar de afgelopen paar jaar is de stroomprijs met gemiddeld 8% gestegen. We nemen het ook weer ongunstig en kiezen een gemiddelde stijging van 5% per jaar. In dat geval hebben we onze €14500 in het 24ste jaar terugverdiend. Daarna zou de installatie nog minimaal (waarschijnlijk langer) zes jaar moeten kunnen functioneren en dus netto geld opleveren. *
Natuurlijk zijn er goede argumenten te verzinnen die bovenstaande berekening tegenspreken. Hij houdt geen rekening met inflatie, niemand weet zeker wat de energieprijzen gaan doen, wie weet breekt kernfusie ineens door, noem maar op. Maar het toont aan dat zelfs als ik voor de gebruikte variabelen ongunstige waarden gebruik terugverdienen mogelijk is.
Het gekke is dat niemand mij vraagt om te berekenen wanneer ik mijn dure eettafel terugverdiend heb. Er moet nog veel gebeuren.
* Als we i.p.v. 5% 8% als stijgingspercentage nemen dan is de installatie al in het 20ste jaar terugverdiend, en bij 10% zelfs in het 18de jaar. Nogmaals: niemand die met zekerheid weet hoe het gaat lopen, maar acht een sterke stijging zeer waarschijnlijk. Een sterke stijging is absoluut in het voordeel van zonnestroompaneelbezitters zoals ik.
[
Voor 8% gewijzigd door
JeroenH op 01-07-2008 22:57
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant