Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 32 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.692 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Maasluip schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:05:
Tja, voor 1992 noem ik dat niet echt baanbrekend. In 1992 plande de duitse overheid een maglev lijn van Berlijn naar Hamburg. Het principe was toen al lang en breed bekend.
Maar de eerste ideeen staan in het boek uit 1982, toen was de techniek pas net in de praktijk gebracht.
De nadelen zijn ook overduidelijk. 1500 km/h is sowieso niet doenbaar in de open lucht (veel te veel luchtweerstand), maar om tunnelbuizen van meer dan 1000 km vacuüm te trekken, daar zie ik ook niet zoveel commercieel succes in.
In weze is het niet zo moeilijk, tunnel in secties opdelen en de druk zo laag mogelijk houden, het hoeft natuurlijk geen 100% vacuüm te blijven. Ook moet de druk voor noodgevallen te herstellen zijn.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

burne schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 07:58:
[...]
Hoe bedoel je dat? Waterstof is 143MJ/kg en Jet-A is 43MJ/kg. Energiedichtheid geven we nog altijd op in de vorm van energie per eenheid van massa.
Sorry, ik zit een beetje met de auto in me hoofd, daar is het namelijk veel handiger om het uit te drukken in volume (liters), omdat je dit ook aan de tank erin gooit ;)

Maar uit de context van het verhaal kon je wel opmaken dat ik het zo bedoelde denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Arnout schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:01:
Windmolen is natuurlijk een bron, maar ook windmolens groeien niet vanzelf ;)

Het rendement van wind (de eigenlijke bron) --> windmolen --> elektriciteit --> waterstof --> elektriciteit --> verplaatsing is bedroevend laag, dus daarom klinkt het misschien aardig, om waterstof d.m.v. windenergie te gaan maken, maar dat is niet echt erg efficiënt.
Het enige dat van belang is, is de vraag of rijden op waterstof betaalbaar is en wat de prijs is ten opzichte van bijvoorbeeld het gebruik van accu's voor energieopslag.

Bij het verbranden van fossiele brandstoffen om voertuigen in beweging te zetten zal het rendement ook niet geweldig zijn als je de hele keten meerekent (exploratie, winning, raffinage, transport e.d.) en in ogenschouw neemt dat de olie als energiebron rechtstreeks uit de grond gehaald kan worden. Zo makkelijk als nu zal het in de toekomst niet meer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je spitsstroken op de snelwegen maakt met bakens voor automatische piloot-systemen en een stroomvoorziening in het wegdek of langs de vangrail, dan kunnen elektrische auto's daar onderweg opladen en hebben ze minder zware accu's nodig. En het wordt bijvoorbeeld mogelijk om in één gang door te rijden naar bestemmingen in Europa, omdat je onderweg kunt uitrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 13:59

YellowCube

Wait...what?

niet als flame bedoelt maar alsof onderweg uitrusten iets nieuws is en slechts met technologie opgelost kan worden... :)
Ik heb allerminst de intentie om nu heel nostalgisch te gaan doen, maar mijn opa hield altijd netjes een boekje bij met afstanden die hij aflegde op vakantie. Een aardige 'entry' is degene waar hij in verteld dat ze op een dag wel 250km!! afgelegd hadden. Monsterafstanden waren het.
Uiteraard waren de wegen in die tijd niet zoals de huidige, laten we zeggen, autobahn, maar wat is er eigenlijk mis mee om i.p.v. in een dag in twee dagen naar je bestemming te rijden? M'n opa stopte ergens langs de kant van de weg en ging gezellig een uurtje of twee uurtjes een hapje eten of een uiltje kanppen.

Ik ervaar het zelf ook. Met kerst ga ik naar schoonfamilie en op de heenweg doen we dat in twee dagen. 's Morgens vertrekken en dan rustig naar je bestemming. Onderweg rustig wat eten, 's nachts een hotel en de volgende dag verder. De weg terug doen we in een keer.
Drie keer raden na welke rit ik ontspannen en wel aan kom.

Prachtig voorbeeld zijn de hordes mensen die op zomervakantie gaan. Vrijdagmiddag na het werk staat vrouwlief met een volgepakte auto klaar, 5 minuten om je korte broek en tshirt aan te doen en vervolgens in 10.5 uur naar Zuid Frankrijk racen. Daar aangekomen heb je 5 dagen nodig om bij te komen en uiteraard 2-3 weken later weer in een dag terug racen (want je moet natuurlijk wel zo lang mogelijk op vakantie zijn en dus zondagochtend vroeg weer terug gaan) zodat je de zo mooi opgebouwde ontspanning en rust nog even mooi om zeep kunt helpen.

Maargoed...het is makkelijker gezegd dan gedaan want de laatste 4 keer wintersport ging bij mij niet veel anders.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Vertel mij wat, 250 km is bij mij ook zo'n beetje de max (met de fiets dan) :P

Maar goed, er zijn genoeg chauffeurs die er anders over denken, en voor 't vrachtvervoer zou het ook prettig zijn, het hoeft dan niet meer zo strikt op de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik hoor niemand over de lagere prijzen vandaag (lees: alweer gisteren).

Bij Shell en Tamoil zag ik 1.58 staan voor een liter Euro 95... dat was eergisteren nog 1.63. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lagere prijzen? Kom maar terug als het op 2 kwartjes de liter staat.
Kwartjes van wat .. wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nog eens even op een rijtje wat er nu precies aan de hand is - Why Oil Prices Skyrocketed.

http://www.livescience.co...nt/080620-oil-prices.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
YellowCube schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 20:41:
niet als flame bedoelt maar alsof onderweg uitrusten iets nieuws is en slechts met technologie opgelost kan worden... :)
Ik heb allerminst de intentie om nu heel nostalgisch te gaan doen, maar mijn opa hield altijd netjes een boekje bij met afstanden die hij aflegde op vakantie. Een aardige 'entry' is degene waar hij in verteld dat ze op een dag wel 250km!! afgelegd hadden. Monsterafstanden waren het.
Uiteraard waren de wegen in die tijd niet zoals de huidige, laten we zeggen, autobahn, maar wat is er eigenlijk mis mee om i.p.v. in een dag in twee dagen naar je bestemming te rijden? M'n opa stopte ergens langs de kant van de weg en ging gezellig een uurtje of twee uurtjes een hapje eten of een uiltje kanppen.

Ik ervaar het zelf ook. Met kerst ga ik naar schoonfamilie en op de heenweg doen we dat in twee dagen. 's Morgens vertrekken en dan rustig naar je bestemming. Onderweg rustig wat eten, 's nachts een hotel en de volgende dag verder. De weg terug doen we in een keer.
Drie keer raden na welke rit ik ontspannen en wel aan kom.

Prachtig voorbeeld zijn de hordes mensen die op zomervakantie gaan. Vrijdagmiddag na het werk staat vrouwlief met een volgepakte auto klaar, 5 minuten om je korte broek en tshirt aan te doen en vervolgens in 10.5 uur naar Zuid Frankrijk racen. Daar aangekomen heb je 5 dagen nodig om bij te komen en uiteraard 2-3 weken later weer in een dag terug racen (want je moet natuurlijk wel zo lang mogelijk op vakantie zijn en dus zondagochtend vroeg weer terug gaan) zodat je de zo mooi opgebouwde ontspanning en rust nog even mooi om zeep kunt helpen.

Maargoed...het is makkelijker gezegd dan gedaan want de laatste 4 keer wintersport ging bij mij niet veel anders.
Vakantie begint bij mij als ik de deur aan stap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
YellowCube schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 20:41:
Ik heb allerminst de intentie om nu heel nostalgisch te gaan doen, maar ...

..verhaal..
Ik heb ook wel eens op een dag 1500 km afgelegd. Dat was dan ook wel de max vond ik :P
(zeker als jij de enige bent met een rijbewijs)

Het kan wel in 2 dagen, al is dat niet iets wat bij de maatschappij van vandaag past.

Over vakantierijden gesproken, je kunt ook de auto-slaaptrein pakken als je naar Frankrijk of Italië wil. smiddags in Den Bosch erop rijden, lekker dineren in de trein, slapen, volgende ochtend in Bologne de trein af rijden, helemaal klaar wakker beginnen aan de trip in het land zelf.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Femme schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:46:
Bij het verbranden van fossiele brandstoffen om voertuigen in beweging te zetten zal het rendement ook niet geweldig zijn als je de hele keten meerekent
Ik mis een stukje keten. Wat doen we om meer fossiele brandstoffen maken? De aarde laten vervallen tot het prehistorisch tropisch oerwoud wat het was, en nog een keer 250 miljoen jaar wachten tot er een nieuwe voorraad gevormt is? Een liter benzine is wat er over is van 23.500 kilo plankton en 250 miljoen jaar geduld. Als je waterstof afrekent op z'n moeizame en inefficiente productie moet je dat om eerlijk te blijven ook doen met fossiele brandstoffen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
GreenSky schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 11:18:
Over vakantierijden gesproken, je kunt ook de auto-slaaptrein pakken als je naar Frankrijk of Italië wil. smiddags in Den Bosch erop rijden, lekker dineren in de trein, slapen, volgende ochtend in Bologne de trein af rijden, helemaal klaar wakker beginnen aan de trip in het land zelf.
Laadcontacten voor de elektrische voertuigen erin zou een mooie aanvullende service zijn. De stroomvoorziening kun je uitbalanceren met de aandrijving van de trein (tijdens het optrekken en het klimmen kunnen de laadcontacten uit zodat de bovenleiding niet teveel wordt belast, bij afremmen en afdalen kun je regeneratief stroom opwekken voor de oplaadpunten).

Op die manier zou je ook vracht kunnen distribueren in Europa met elektrisch aangedreven vrachtauto's (of autonoom rijdende wagentjes) die op zich maar een kleine actieradius hebben. Vracht ophalen, op de trein, onderweg accu's opladen, vracht wegbrengen, repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
benoni schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:14:
[...]Laadcontacten voor de elektrische voertuigen erin zou een mooie aanvullende service zijn. De stroomvoorziening kun je uitbalanceren met de aandrijving van de trein (tijdens het optrekken en het klimmen kunnen de laadcontacten uit zodat de bovenleiding niet teveel wordt belast, bij afremmen en afdalen kun je regeneratief stroom opwekken voor de oplaadpunten).
Elektrische treinen remmen al tientallen jaren regeneratief, met teruglevering aan de bovenleiding.
Op die manier zou je ook vracht kunnen distribueren in Europa met elektrisch aangedreven vrachtauto's (of autonoom rijdende wagentjes) die op zich maar een kleine actieradius hebben. Vracht ophalen, op de trein, onderweg accu's opladen, vracht wegbrengen, repeat.
Bij al die discussies over elektrische auto's en hun oplaadpunten wordt met 1 ding geen rekening gehouden: de energieinhoud van benzine per liter.

Een volle tank benzine bevat ruwweg 500kWh aan energie. Bij een pompstation zit dat in pakumbeet 1 minuut in je tank. Dat komt neer op een equivalente energiestroom van een slordige 30 Megawatt gedurende 1 minuut.

Bij elektrische auto's (voor zover ze bestaan) liggen de getallen natuurlijk anders, maar je kunt het wel vergeten om binnen een paar minuten een lege accu op te laden langs de snelweg. Opladen van een lege accu duurt minstens een aantal uren, en zelfs dan heb je een dikke krachtstroom aansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

joopv schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:31:
[...]
Elektrische treinen remmen al tientallen jaren regeneratief, met teruglevering aan de bovenleiding.

[...]

Bij al die discussies over elektrische auto's en hun oplaadpunten wordt met 1 ding geen rekening gehouden: de energieinhoud van benzine per liter.

Een volle tank benzine bevat ruwweg 500kWh aan energie. Bij een pompstation zit dat in pakumbeet 1 minuut in je tank. Dat komt neer op een equivalente energiestroom van een slordige 30 Megawatt gedurende 1 minuut.

Bij elektrische auto's (voor zover ze bestaan) liggen de getallen natuurlijk anders, maar je kunt het wel vergeten om binnen een paar minuten een lege accu op te laden langs de snelweg. Opladen van een lege accu duurt minstens een aantal uren, en zelfs dan heb je een dikke krachtstroom aansluiting nodig.
Daar heb je een goed punt.

Je bent alleen nog iets vergeten; elektromoteren zijn gemakkelijk 3x zo efficiënt dan benzinemotoren, dus je hoeft maar 1/3 van de energie mee te nemen.

Dan nog krijg je het never nooit in een paar minuten in de accu's ;) maar even voor de volledigheid.

edit:
Volgens de site van tesla, doet hun tesla roadster elektrische sportauto 110Wh/km.

Dus met 500kWh kom je aan een kleine 5000km op een dergelijke lading.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 21-06-2008 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Da's waar ook }:O
Daarom dus, opladen in de trein :)

Met stroomafnemers op de spitsstrook zou trouwens ook wel gaan, het scheelt in ieder geval al dat je voor een (groot) gedeelte van de afstand de energie niet hoeft op te slaan. Het is in vergelijking met de trein makkelijker (geen wachttijden), maar een trein rijdt wel zuiniger, zeker met hoge snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Volgens mij heb ik het al eerder vermeld in deze draad, maar de techniek is nu zo ver dat opladen richting de minuten kan gaan, 10 minuten voor 80% lading bijvoorbeeld. Check hier maar.

[hersenspinsel]
En dan nog, snel tanken is wel mogelijk door de accu's uitwisselbaar te maken. Als je een gestandaardiseerd accupakket hebt dat door middel van een wissel in een station vervangen wordt door een nieuw accupakket, kan je 'tanken' in een kwestie van seconden.

Doable? Zeker, wel. Ik zie het alleen niet gebeuren. Het maakt het echter wel snel en door het verschil in begin-spanning en eind-spanning te berekenen betaal je in weze naderhand voor verbruikte capaciteit, daardoor maakt het niet heel veel uit of je een nieuwe, goede of ietwat versleten accu gebruikt.

[ Voor 52% gewijzigd door Speedpete op 22-06-2008 01:39 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De techniek is er ook al 40 jaar om naar de maan te gaan. Maar ook dat doen we niet omdat het te duur is. Evenzo met alle elektrainfrastructuur voor normale consumenten hals over kop ombouwen naar de capaciteit om vele kilowatturen in een paar minuten uit de muur te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afgezien nog van dat inmiddels in heel brede kring wordt verondersteld dat die maanlanding allemaal nep was, studiowerk. Mede om de toenmalige Sovjetunie te imponeren.
Maar goed, dit is helemaal offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Techneut schreef op zondag 22 juni 2008 @ 09:59:
Afgezien nog van dat inmiddels in heel brede kring wordt verondersteld dat die maanlanding allemaal nep was, studiowerk. Mede om de toenmalige Sovjetunie te imponeren.
Maar goed, dit is helemaal offtopic.
De enige kringen waar dit soort complottheorien algemeen verondersteld worden zijn de kringen der paranoïde mensen die aan cognitieve dissonantie lijden ;)

Niemand anders gelooft in dit soort wereldomspannende complottheorien, gelukkig. Er is dermate veel bewijs (niet alleen foto's, ook wetenschappelijk en materieel) dat dit soort complottheorien voor de volle 100 procent ongeloofwaardig maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 22-06-2008 10:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 01:39:
De techniek is er ook al 40 jaar om naar de maan te gaan. Maar ook dat doen we niet omdat het te duur is. Evenzo met alle elektrainfrastructuur voor normale consumenten hals over kop ombouwen naar de capaciteit om vele kilowatturen in een paar minuten uit de muur te trekken.
Het grappige is dat we het niet meer zo goed weten.

Ik las in de kijk over de komende maanlandingen, en blijkbaar kunnen ze niet het bekende recept gebruiken en zo 1-2-3 naar de maan gaan. Dingen zoals de samenstelling van het hitteschild zijn blijkbaar erg lastig te reproduceren, en de alternatieven zijn óf te zwaar, óf niet goed genoeg. 8)7
We moeten dus het wiel weer opnieuw gaan uitvinden willen we nog enigzins succesvol zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 22-06-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mace schreef op zondag 22 juni 2008 @ 10:09:
[...]

Het grappige is dat we het niet meer zo goed weten.

Ik las in de kijk over de komende maanlandingen, en blijkbaar kunnen ze niet het bekende recept gebruiken en zo 1-2-3 naar de maan gaan. Dingen zoals de samenstelling van het hitteschild zijn blijkbaar erg lastig te reproduceren. 8)7 We moeten dus het wiel weer opnieuw gaan uitvinden willen we nog enigzins succesvol zijn. ;)
Omdat er al ruim 30 jaar geen serieuze aandacht meer voor de maan is geweest (in de vorm van missies ernaartoe), en de mensen die in de jaren 60 en 70 bij de Apollo- en Luna-missies betrokken waren, en dus de technische kennis daarvan hebben/hadden, zijn inmiddels allemaal allang met pensioen of overleden.

Daarnaast is de apparatuur nu natuurlijk een stuk moderner en misschien ook gevoeliger, waardoor verouderde techniek uit de jaren 60 en 70 nu misschien niet meer volstaat om de huidige apparatuur te beschermen.

Maar dit is wel een beetje offtopic t.o.v. het onderwerp van dit topic denk ik ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Ik heb ook wel eens op een dag 1500 km afgelegd. Dat was dan ook wel de max vond ik :P
Mijn record staat op 1261 km, recht naar het noorden naar Darwin, Australie. 's Ochtends op tijd vertrekken, geen snelheidslimieten (lees: 160 op een lege snelweg) en om 4 uur 's middags aankomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Ik las juist pas dat de NS dit bij nieuwe treinen wil, oftewel de bestaande treinen doen dit niet! En als ik de enorme stank uit de remmen ruik, standaard tussen bijvoorbeeld Utrecht en Zwolle, dan gaat alles gewoon op aan hete remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op zondag 22 juni 2008 @ 10:22:
[...]

Ik las juist pas dat de NS dit bij nieuwe treinen wil, oftewel de bestaande treinen doen dit niet!
Dikke bullshit. IRM (rijd al sinds 1994 rond) heeft ook recuperatieve remmen, en de SLT's waarmee nu word proefgereden doen dat ook al.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

wildhagen schreef op zondag 22 juni 2008 @ 10:26:
[...]

Dikke bullshit. IRM (rijd al sinds 1994 rond) heeft ook recuperatieve remmen, en de SLT's waarmee nu word proefgereden doen dat ook al.
Als er nu proefgereden mee word vind ik dat geen dat geen "al" eigenlijk. Zeker niet met de hoeveelheid oude shit waar de NS mee blijft rijden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MeNTaL_TO schreef op zondag 22 juni 2008 @ 12:22:
[...]

Als er nu proefgereden mee word vind ik dat geen dat geen "al" eigenlijk. Zeker niet met de hoeveelheid oude shit waar de NS mee blijft rijden.
Met IRM word geen proefgereden, dat rijd al bijna 15 jaar rond. Met recuperatieve remmen. En dat is tegenwoordig toch een aanzienlijk deel van het NSR-materieelpark.

Alleen met SLT (zijn de nieuwe Sprinters) word proefgereden, omdat dat wel nieuw is.

En zoveel "oude shit" is er niet meer, het oudste materieel is misschien 35 jaar oud ofzo (begin jaren 70, voor spoorwegmaterieel is dat echt niet zo heel erg oud), en dat word op dit moment langzamerhand uitgefaseerd zodra V-IRM4 en SLT in de normale dienst in gaat stromen. En heel veel "oude shit" word op dit moment gemoderniseerd (ICM, SGM-II) of is net gemoderniseerd (ICR, SGM-III).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En, om maar even weer on-topic te gaan, er word voorlopig nog geen produktieverhoging door de OPEC doorgevoerd:
Het crisisberaad zondag in Jeddah (Saudi-Arabië) over de recordhoge olieprijs zal niet leiden tot een beslissing over de olieproductie. "Dit is geen OPEC-bijeenkomst", aldus voorzitter Chakib Khelil zondag tegen de Arabische televisiezender Al Arabiya.

De Organisatie van Olie-Exporterende Landen, goed voor bijna 40 procent van de wereldwijde olieproductie, beslist in september tijdens de eerstvolgende bijeenkomst over een eventuele productieverhoging om de scherp gestegen olieprijs te temperen.

Kopstukken uit de energiesector zijn zondag in Jeddah bijeen om de recordhoge olieprijs te bespreken. De verdubbeling van de olieprijs binnen een jaar tot bijna 140 dollar per vat leidt wereldwijd tot bezorgdheid over de gevolgen daarvan voor de economie.

Volgens Khelil is de aanvoer van olie 'adequaat' en zijn er geen problemen met de voorraden. "Er is genoeg olie in de markt, de prijzen worden opgedreven door speculatie", vulde olieminister Abdullah al-Attiyah van Qatar hem aan.

Shell-topman Jeroen van der Veer, ook op de olietop in Jeddah aanwezig, maakt zich geen illusies over een snelle daling van de olieprijs.

"Wat ik tot nu toe heb opgevangen zijn in essentie allemaal goede ideeën, maar die zullen de prijs morgenvroeg waarschijnlijk niet veranderen", aldus Van der Veer tegen persbureau Reuters.

De bijeenkomst in Jeddah kenmerkt zich door twee kampen. Aan de ene kant zij die geloven dat de hoge olieprijs puur het resultaat is van de toegenomen vraag naar olie van opkomende economieën in combinatie met een stagnerende olieproductie.

Aan de andere kant staan de aanhangers van de verklaring dat speculanten de olieprijs tot ongekende hoogte opdrijven. De meeste OPEC-landen scharen zich achter deze theorie.

Volgens Shell-topman Van der Veer ligt de waarheid ergens in het midden. "Het is extreem complex, iedereen heeft zijn eigen lezing, maar er is geen duidelijk aanwijsbare schuldige."
nu.nl

De prijzen zullen voorlopig dus nog wel verder gaan stijgen doordat er steeds meer speculanten "in de olie" gaan, nu de traditionele beleggingsmarkten al een tijdje in mineur zijn, mede door de kredietcrisis etc.

[ Voor 25% gewijzigd door wildhagen op 22-06-2008 13:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even om alle misverstanden te voorkomen, die teruglevering bij electrische tractie is niet iets van alleen maar de laatste tijd. Destijds bij mijn studie electrotechniek werd het begrip recuperatie uitgebreid behandeld. Er werd verteld dat dit met name in bergachtige gebieden reeds sinds mensenheugenis werd gebruikt. Heel begrijpelijk, want juist bij afdalingen is dit bij uitstek lonend. Meer dan op vlak terrein, waar veel meer gebruik wordt gemaakt van freewheelen.

Wel een paar aandachtspunten, waar rekening mee gehouden moet worden, nl. er moet wel een afnemer zijn waaraan teruggeleverd wordt. De klassieke gelijkrichter laat geen energie door in tegengestelde richting, dus voor teruglevering in geval van gelijkspanning bij zo'n "ouderwets" systeem moet er zich dus op het traject tenminste nog een trein bevinden die deze teruggeleverde energie opvangt en ook voldoende kan opvangen. Deze oude systemen laten geen teruglevering aan het voedingsnet toe. Het is me niet bekend hoeveel van deze verouderde systemen nog functioneel zijn.
Ten tweede kan de gewone seriemotor, toegepast vanwege z'n hoge aanloopkoppel, hier niet zondermeer voor worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

http://www.nu.nl/news/162...ductie_fors_verhogen.html

Irak wil wel de productie verhogen, denk alleen niet dat dat gaat leiden tot lagere prijzen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28

DinX

Motormuis

MeNTaL_TO schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:17:
http://www.nu.nl/news/162...ductie_fors_verhogen.html

Irak wil wel de productie verhogen, denk alleen niet dat dat gaat leiden tot lagere prijzen.
Tot wat het gaat leiden ?
Olie-inkomsten Golfstaten stijgen met 75 procent

De olie-inkomsten van de zes Arabische monarchieën aan de Perzische Golf zullen dit jaar met bijna 75 procent stijgen in vergelijking met 2007, zo staat in een economische studie.

657 miljard
De olie-inkomsten van de zes lidstaten van de CCG (Gulf Co-operation Council), met name Saoedi-Arabië, Bahrein, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit, Oman en Qatar, bedroegen in 2007 364 miljard dollar en zullen volgens het wekelijkse verslag van het Koeweitse expertenbureau Al-Shall in 2008 tot 636 miljard dollar oplopen. Al-Shall verwacht dat de inkomsten in 2009 tot 657 miljard dollar zullen stijgen. Het leeuwendeel van de olie-inkomsten (meer dan de helft) zou naar Saoedi-Arabië, de eerste olie-exporteur van de wereld, gaan.

Reserves
De zes Golfstaten, die over iets minder dan de helft van de wereldreserves beschikken, produceren samen ongeveer 16 miljoen vaten olie per dag, iets minder dan het vijfde van het wereldverbruik.
Daar leidt een grotere productie op dit moment tot.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:24:
[...]

Deze quote wordt aan Enzo Ferrari toegeschreven:

"Horsepower sells cars, torque wins races."

In mijn ervaring rijden auto's met een motor met 'veel koppel onderin' prettig omdat je met lage toeren toch vlot kunt rijden, i.p.v. het zenuwachtige gejank wat motoren met relatief weinig koppel vertonen.
Ik rij zelf in een turbodiesel, heel plezierig, maar acelleratie en top worden toch alleen door de pekaas bepaald, die Ferrari lulde maar wat uit zijn nek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Olieprijs blijft records breken

Het afgelopen jaar heeft de prijs van olie het ene na het andere record gebroken. Op dit moment kost ruwe olie bijna $ 140 per vat.

Het 'goede nieuws' van die ongekend hoge prijs is volgens Vögtlander dat het bij iedereen besef kweekt dat er iets moet gebeuren. 'Het stimuleert ook de mensen zelf om na te denken over hun energieverbruik.' Toch moet er volgens Vogtländer wat dat betreft 'niet te veel' verwacht worden van een hoge olieprijs. Er is meer nodig om toekomstige energievoorziening veilig te stellen. 'Er zijn verplichtingen nodig. We moeten gewoon zeggen: er worden geen energieverslindende producten meer verkocht.'
Bron: FD

Wisselende berichten, volgens de één stijgen de brandstofprijzen alleen maar, volgens de ander is dit slechts tijdelijk en zal de prijs weer gaan zaken naar "reëele" waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Arnout schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:24:
... volgens de ander is dit slechts tijdelijk en zal de prijs weer gaan zaken naar "reëele" waarden.
Dat zijn zeker ook de mensen die beweren dat het broeikaseffect niet bestaat en dat de kredietcrisis in de VS ook vanzelf over zal waaien...

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 24-06-2008 11:39 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:36:
[...]

Ik rij zelf in een turbodiesel, heel plezierig, maar acelleratie en top worden toch alleen door de pekaas bepaald, die Ferrari lulde maar wat uit zijn nek....
Audi R10?

Een race wordt minder op top gereden dan in bochten (waaruit je accelereert); ergo: in een race win je op koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die uitspraak is sowieso pure onzin, want vermogen, koppel en acceleratie hangen allemaal metelkaar samen.

Koppel is kracht maal afstand tot middelpunt (wielmaat dus).
Acceleratie is kracht gedeeld door massa.
Vermogen is kracht maal afgelegde afstand gedeeld door verstreken tijd.

Oftewel, alleen de kracht is belangrijk: hoeveel kracht je banden op de weg overbrengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 24-06-2008 13:02 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 13:46

BeaM-R

Powerrrrr

[...]

1400km in 1 ruk, met een caravan. 's morgens om 8 uur vanuit Kroatie vertrokken en 's nachts om half 2 waren we thuis. Moet wel zeggen dat ik helemaal geen moeite heb met lange autoritten. Rij ook behoorlijk veel voor mijn werk.

Afgelopen week ook 2 keer op en neer naar Zwitserland gereden (1x Bern en 1x Basel). Sommige verklaren je voor gek en zien zoiets als een wereldreis.

Om toch nog een beetje ontopic te blijven. Ik heb alleen een tankpas voor nederland dus bij Hazeldonk volgegooid en toen in luxemburg weer vol. Daarna ben ik naar Basel gereden en daarna weer naar huis (Etten Leur) met die ene tank. En constant rond de 150/160 km/u gereden. Best netjes vond ik (VW Jetta 1.9 TDI).

Record staat trouwens op 1110 km op 1 tank (55 liter). Dat is 1 op 20,18 :)

[ Voor 36% gewijzigd door BeaM-R op 24-06-2008 16:32 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Arnout schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:24:
[...]
Bron: FD

Wisselende berichten, volgens de één stijgen de brandstofprijzen alleen maar, volgens de ander is dit slechts tijdelijk en zal de prijs weer gaan zaken naar "reëele" waarden.
Ik snap nog steeds niet dat mensen zo extreem naïef kunnen zijn.

De prijzen zullen misschien wel weer even gaan dalen tot beneden de $100, als we even geluk hebben (vanwege speculaties), maar over de grote lijn zal het alleen maar stijgen. Het onderliggende structurele probleem van olieschaarste wordt steeds evidenter.

Net als die aflevering van top gear, waar ze de noordpool bereiken met een auto door het onherbergzame gebied. En omdat ze over zoveel sneeuw heen moesten en zoveel obstakels tegen kwamen, zou er op de noordpool niets te merken zijn van het zogenaamde "global warming" 8)7

Hmm, geloof ik jeremy clarkson of de wetenschappelijke wereld waarin algehele consensus bestaat over dit fenomeen.... hmm, zeer moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mx. Alba schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:00:
Die uitspraak is sowieso pure onzin, want vermogen, koppel en acceleratie hangen allemaal metelkaar samen.

Koppel is kracht maal afstand tot middelpunt (wielmaat dus).
Acceleratie is kracht gedeeld door massa.
Vermogen is kracht maal afgelegde afstand gedeeld door verstreken tijd.

Oftewel, alleen de kracht is belangrijk: hoeveel kracht je banden op de weg overbrengen.
Als toevoeging.

Een koppel zijn twee gelijkgestelde momenten die een evenwicht veroorzaken waarin geen translatie optreed, maar alleen rotatie.

En vermogen in [kW] is direct afhankelijk van het koppel [Nm] en de hoeksnelheid [rad/sec]. 2pi rad is 360 graden.
Namelijk gewoon het koppel vermenigvuldigd met de hoeksnelheid.

Ik zou dus zeggen dat zowel het koppel als het toerental belangrijk zijn, aangezien vermogen alleen een afgelijde daarvan is.

Een diesel heeft veel koppel onderin, maar dan dus weinig toeren. Een benzine heeft niet zoveel koppel, maar maakt dan wel meer toeren. Wat uiteindelijk dus resulteerd in hetzelfde vermogen. Het is maar wat je fijner/leuker vind rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Waar gaat het heen met de brandstofprijzen >

EURO 1,15 :)

Bio-Brandstof...stond laatst in de krant, verkrijgbaar in Twente en kan in vele auto's.

BUURSE - Biodiesel doet zijn intrede in Twente. Het tankstation van Ter Huurne Hollandmarkt in Buurse heeft volgens de Bovag de landelijke primeur van de verkoop van biodiesel op de particuliere markt. In ons land is biodiesel een nog onbekend fenomeen.

Volgens woordvoerder Vos van Ter Huurne gaat het om brandstof die is gewonnen uit afgedankt frituurvet. De literprijs van een kleine 1,15 euro ligt bijna 25 cent lager dan de gangbare, minerale diesel.

De klanten zijn nog wat voorzichtig om biodiesel te tanken bij het pompstation van Ter Huurne Hollandmarkt in Buurse. Het is goedkoper, maar ze vragen zich af of het wel zo goed is als de gewone diesel.

Automobilisten willen het risico op motorstoringen of vastlopers niet lopen. Daarom adviseert Ter Huurne om vooraf informatie in te winnen bij de eigen garage of deze de motor geschikt acht voor het milieuvriendelijker product. Sinds vorige week wordt aan de pomp in Buurse biodiesel verkocht.

Bij Ter Huurne hoort men al tijden de klaagzangen over de hoge brandstofprijs. "Daar willen we wat aan doen", zegt woordvoerder Vos. "Als je hebt getankt en je rekent af, lijkt het wel alsof je bij de juwelier staat."

De prijs van bijna 1,15 euro per liter is zeer aantrekkelijk tegen de achtergrond van de alsmaar stijgende prijzen van de fossiele brandstoffen. Biodiesel scheelt bijna een kwartje met de gewone diesel van Ter Huurne. Wie de tank volgooit met een litertje of 40 biobrandstof kan algauw een tientje in de portemonnee houden.

Het tankstation is onderdeel van het 16.000 m2 grote inkoopcentrum op de grens met Duitsland en trekt veel klanten van over de grens. "Voor onze Duitse afnemers is de lage biodieselprijs nog aantrekkelijker. Die betalen in eigen land tegen de 1,50 euro per liter diesel. Dan levert biodiesel een voordeel op van 35 cent per liter. Dat tikt aan", zegt Vos.

"Van onze 15.000 liter biodiesel hebben we sinds donderdag een kleine 3000 liter verkocht. Het loopt niet storm. Ik kan me voorstellen dat onze klanten wat afwachtend zijn. Want mocht biodiesel negatieve gevolgen hebben voor de motor dan weegt het voordeel aan de pomp daar niet tegenop. Daarom moet men de eigen situatie van tevoren goed bekijken."

"Volgens onze leverancier voldoet de biodiesel goed. Een schoon brandstoffilter is erg belangrijk om te voorkomen dat het zittende vuil in de motor terechtkomt. Biodiesel werkt namelijk erg schoon." De biodiesel van Ter Huurne voldoet aan de internationaal geldende norm EN 14214 die door producenten en de automobielindustrie overeen is gekomen.

Het ministerie van VROM maakt zich sterk voor gebruik van biobrandstoffen omdat deze minder nadelig zijn voor het klimaat. De CO-2 uitstoot kan door grootschalig gebruik van de huidige generatie biodiesel met maximaal de helft worden verminderd.

Momenteel worden vooral koolzaadolie of zonnebloemolie en alcohol uit suikerbieten of maïs als grondstof gebruikt. Nieuw ontwikkelde biobrandstoffen kunnen voor verdere daling van de milieubelasting zorgen. Deze kunnen voor het eerst in 2010 op de markt zijn.

Bio-ethanol wordt wereldwijd het meest als brandstof gebruikt. Meestal wordt dit bijgemengd in benzine. Er zijn echter meer soorten biobrandstof. De auto-industrie haakt op de trend in met het ontwikkelen van flexifuel cars. Deze 'wonderauto's' herkennen welke biobrandstof in de tank zit en passen de motor hierop automatisch aan.

In ons land speelt het biobrandstofverhaal zich vooral af rond de productie van koolzaad. Iedere boer kan dit gewas met succes telen. Maar of koolzaad als grondstof voor biodiesel een succes wordt, staat nog te bezien. Om een vrachtwagen een jaar op biodiesel te laten rijden moet ongeveer 20 hectare koolzaad worden verbouwd.

In ons land rijden bijna 7,5 miljoen auto's rond. Diesel wordt het vaakst als brandstof gebruikt en beslaat 55,9 procent van het totale brandstofverbruik. Die wordt 'verstookt' door ruim 1,2 miljoen wagens. Benzine heeft een aandeel van 39,7 procent en LPG 4,4 procent.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Voor wat oudere auto's zal het waarschijnlijk helemaal geen probleem zijn, het lopen op deze biodiesel. Ik meen me een item in Top Gear te herinneren waarin een oude Volvo zonder aanpassingen op gezeefd gebruikt frituurvet liep.

edit: Top Gear: Vegetable Oil for Diesel (dus voor een paar cent per liter)

[ Voor 48% gewijzigd door Andamanen op 24-06-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder aanpassingen loopt ie wel. Maar niet lang. Dan moet je toch wel even je filters vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Dit filmpje geeft denk ik een reëel beeld van het extra werk en de aanpassingen aan de auto die ervoor nodig zijn. Als je dat ervoor over hebt, lijkt het me een leuk alternatief.

http://www.youtube.com/watch?v=lcupUzTqLIs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Bestaan er getallen over de hoeveelheid frituurvet die per dag geproduceerd wordt? En de hoeveelheid diesel die per dag gebruikt wordt?

Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat er maar een paar duizend auto's "gevoed" kunnen worden met de totale productie van frietvetgebruikend nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

Spike_wolf schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:19:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar die prijzen zijn wel heel erg hoog zeg :/
Ik zit hier op aruba en ik betaal AFL 1,70 per liter, das 50 gulden voor een volle tank, kan ik anderhalve week mee rijden :/ is een stukkie goedkoper, 1 Afl (arubaanse florijn of gulde) staat gelijk aan 1 nederlandse gulden...

dus voor 22 euro gooi ik mijn tank vol... :/

Wat zal ik dat gaan missen als ik weer terug kom in Nederland als het dan nog zo is :/

zoals in de quote van mijn arubaanse vriendje Spikey was de benzine bijna 2 en half jaar geleden 1,70.

Toen ik op dit gewedlige eiland kwam en dan praten we over de 1e van juni 2007 was de benzine prijs net iets onder de 2 florijn.
inmiddels zijn we een jaar later en ik sta net te tanken en moet dus iets van 2,50 betalen!
in een jaar tijd is de prijs dus ook hier 50cent omhoog gegaan wat neerkomt op een kwart prijs stijging...
best veel... tot zo ver mijn nutteloze medeling maar ik leef met jullie mee :)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:42
joopv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:01:
Bestaan er getallen over de hoeveelheid frituurvet die per dag geproduceerd wordt? En de hoeveelheid diesel die per dag gebruikt wordt?

Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat er maar een paar duizend auto's "gevoed" kunnen worden met de totale productie van frietvetgebruikend nederland.
Ik heb geen getallen maar ik denk dat je gelijk hebt. Als dit een succes wordt zal de vraag naar biodiesel/PPO het aanbod overstijgen waardoor het qua prijs steeds interessanter wordt om bio-energiegewassen te gaan telen. Dit zal de voedselprijzen onder druk zetten. Beetje jammer als je brood duurder wordt doordat we grote auto's willen blijven rijden :/ En dan is het voor mij alleen maar 'jammer', maar als je brood (of voedsel in het algemeen) nu al maar net kunt betalen kunnen dat soort factoren je net over het randje van ondervoeding duwen.

Voor meer info over PPO (pure plantaardige olie): www.ppo.nu.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CanonG1 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 05:06:
[...]

Ik heb geen getallen maar ik denk dat je gelijk hebt. Als dit een succes wordt zal de vraag naar biodiesel/PPO het aanbod overstijgen waardoor het qua prijs steeds interessanter wordt om bio-energiegewassen te gaan telen. Dit zal de voedselprijzen onder druk zetten. Beetje jammer als je brood duurder wordt doordat we grote auto's willen blijven rijden :/ En dan is het voor mij alleen maar 'jammer', maar als je brood (of voedsel in het algemeen) nu al maar net kunt betalen kunnen dat soort factoren je net over het randje van ondervoeding duwen.
Sterker nog, dat is nu al gaande:
Meer dan 30 miljoen mensen zijn onder
de armoedegrens gekomen door de
productie van biobrandstoffen voor de
rijke landen.Dat zegt de internationale
ontwikkelingsorganisatie Oxfam.

Het telen van gewassen speciaal voor
brandstof,zoals palmolie,gaat ten koste
van de voedselproductie.
Dat verergert
honger en armoede en het vergroot de
CO2-uitstoot,doordat er extra bos wordt
gekapt om landbouwgrond te creëren,zegt
de organisatie in een onderzoek.

Eenderde van de voedselcrisis komt door
biobrandstoffen,stelt Oxfam.De hogere
voedselpijzen treffen vooral armen.Hun
inkomen gaat vooral op aan voedsel.
Teletekst 122.

Het genoemde onderzoek is na te lezen in deze PDF.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 25-06-2008 06:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Daarnaast vraag ik me af of biobrandstof echt wel zo goed is voor het milieu als er gezegd wordt. Ja, het is schoner om te maken, maar je auto blijft net zo smerig. Het hele voordeel is echter weg zodra er bossen gekapt worden om ruimte te maken voor verbouwing van biobrandstoffen. Tonnen olie uit de grond pompen is minder schadelijk voor het milieu dan hectares regenwoud ontbossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Hier een leuk artikel gevonden over olie.

Bacteriën maken al ethanol uit graan. LS9 gaat een stap verder. Door gistcellen aan te passen scheiden deze hoogwaardige ruwe olie van bijna petroleumkwaliteit uit.

http://www.endandit.nl/tech/2008/06/21/bug-poept-olie-2-0

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
_JGC_ schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:09:
Daarnaast vraag ik me af of biobrandstof echt wel zo goed is voor het milieu als er gezegd wordt. Ja, het is schoner om te maken, maar je auto blijft net zo smerig. Het hele voordeel is echter weg zodra er bossen gekapt worden om ruimte te maken voor verbouwing van biobrandstoffen. Tonnen olie uit de grond pompen is minder schadelijk voor het milieu dan hectares regenwoud ontbossen.
Klopt. De werkelijkheid is dat er weinig discussie over dit probleem is en dat er nu al minimaal 2% biodiesel in de normale diesel zit en dat percentage wordt elk jaar verhoogd. (Wikipedia: Biodiesel)

Er wordt dus nu al ingezet op biodiesel zonder de nadelige effecten goed af te wegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Arnout op 25-06-2008 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik sta alleen open voor biobrandstof als het daadwerkelijk komt van onze afval produkten zoals frituurvet oid. Voor de rest is biobrandstof echt een slechte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Het grootste probleem van biobrandstoffen is dat het de voedselproductie vermindert, en dus de voedselprijzen opdrijft. Daardoor zijn arme mensen minder of helemaal niet meer in staat om voedsel te kopen. Het is ook wel een beetje cru dat in Afrika sojabonen verbouwd worden zodat wij in onze dikke bakken kunnen rondrijden terwijl de mensen daar honger moeten lijden.

Die situatie moeten we niet laten gebeuren, voor zover het niet al gebeurt.

In Amerika verbouwen de meeste boeren al mais, want dat levert het meeste op omdat ze er ethanol van maken voor de E85 benzine. Daardoor raken gewassen als rogge en gerst in het geding, want dat levert gewoon niks meer op! Gek hé dat we dan een graantekort krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
GreenSky schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:26:
Ik sta alleen open voor biobrandstof als het daadwerkelijk komt van onze afval produkten zoals frituurvet oid. Voor de rest is biobrandstof echt een slechte oplossing.
Inderdaad, en wie zegt dat frituurvet echt afval is? Als het in de afvalverbranding verdwijnt levert het uiteindelijk weer energie op, en het zou me niet verwonderen als dat rendement hoger is dan het verbranden in een dieselmotor.
(ik meen dat het normaliter vooral in diervoeding verwerkt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik zou het stiekem niet eens zo'n slechte betutteling vinden als personenauto's boven de x kilogram in NL verboden worden en ander soort rigoreuze maatregelen (verplicht dubbelglas etc etc). Als de rest van de wereld zucht onder de veel te hoge energiekosten heeft NL het weer relatief rustig sinds we al veel minder energie verbruiken.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja idd, al die idioten die 3 ton nodig hebben om 1 persoon te verplaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GreenSky schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:49:
Ja idd, al die idioten die 3 ton nodig hebben om 1 persoon te verplaatsen..
Sowieso moeten dingen als carpoolen en dergelijke veel meer gepromoot worden.
(Al zal dat ook wel vanzelf gaan, naarmate de benzine duurder wordt).

Het is toch eigenlijk een maf idee dat er in al die auto's vaak maar 1 persoon zit?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat een onzin weer. Man en vrouw hebben natuurlijk elk een auto, want ze hebben elk ander werk. Lijkt me logisch dat er maar één persoon in zit, of neem je de kinderen mee naar het werk? Daarnaast is een zware auto doorgaans veiliger. Knal met een twingo eens frontaal ergens tegen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Hacku schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:55:
Wat een onzin weer. Man en vrouw hebben natuurlijk elk een auto, want ze hebben elk ander werk. Lijkt me logisch dat er maar één persoon in zit, of neem je de kinderen mee naar het werk? Daarnaast is een zware auto doorgaans veiliger. Knal met een twingo eens frontaal ergens tegen.
Ik doelde meer op bijv. collega's die kunnen gaan carpoolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat een onzin weer. Man en vrouw hebben natuurlijk elk een auto, want ze hebben elk ander werk. Lijkt me logisch dat er maar één persoon in zit, of neem je de kinderen mee naar het werk?
An sich is daar niks mis mee. Maar moet dat per se een 3000 kg wegende Hummer zijn? Is een wat meer normale auto niet voldoende?
Daarnaast is een zware auto doorgaans veiliger. Knal met een twingo eens frontaal ergens tegen.
Drogreden. Als er minder zware auto's rijden word het ook veiliger, want kans om er (frontaal) tegen te botsen is ook kleiner.

En kleinere wagens zijn tegenwoordig ook erg veilig hoor, daar hoef je echt geen 3000 kg wegende auto voor te hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Wie heeft het alleen over getrouwde stellen.
Het zou op zich helemaal niet verkeerd zijn als mensen eens wat meer na gaan denken over carpoolen.
Ik zie van dichtbij een geval van 2 mensen die in hetzelfde bedrijf werken, in het zelfde gehucht wonen en beide met een aparte auto naar hun werk gaan. En waarom...omdat de een een half uurtje eerder begint.

En je hoeft niet perse direct in een Twingo te gaan zitten, maar er is nog een heel spectrum aan voertuigen tussen een Twingo en een laten we zeggen Hummer.

zaken zijn niet zo zwart wit.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat een onzin weer. Man en vrouw hebben natuurlijk elk een auto, want ze hebben elk ander werk. Lijkt me logisch dat er maar één persoon in zit, of neem je de kinderen mee naar het werk?
Dat slaat als een tang op een varken. Carpoolen heeft verder niks te maken met burgerlijke staat.
Daarnaast is een zware auto doorgaans veiliger. Knal met een twingo eens frontaal ergens tegen.
Die drogreden weer. Knal maar eens met een Hummer of een Twingo tegen een Twingo. Wedden dat je met de Hummer meer schade toebrengt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 16:55

Stewie!

Keen must die!

In de VS heb je in California rijbanen waar je alleen op mag als je met 3 of meer in de auto zit. Vind het wel een goede, mogen ze hier ook doen. Op die banen rijd je echt lekker door... want niemand rijdt met 3 man in een auto :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DaMorpheus schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:11:
In de VS heb je in California rijbanen waar je alleen op mag als je met 3 of meer in de auto zit. Vind het wel een goede, mogen ze hier ook doen. Op die banen rijd je echt lekker door... want niemand rijdt met 3 man in een auto :D
Waren er niet her en der carpoolstroken aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 16:55

Stewie!

Keen must die!

Ja maar toen kwam een clubje losers bij elkaar en die vonden dat dat niet mocht, want de mensen die alleen rijden worden zo benadeeld......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DaMorpheus schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:13:
Ja maar toen kwam een clubje losers bij elkaar en die vonden dat dat niet mocht, want de mensen die alleen rijden worden zo benadeeld......
Inderdaad, heb het net even opgezocht:
Op 27 oktober 1993 werd op de A1 de eerste carpoolstrook van Europa geopend. De rijstrook deed tevens dienst als wisselstrook, er was slechts 1 rijstrook beschikbaar voor beide richtingen. Op deze strook mochten alleen auto's met drie of meer inzittenden rijden. Op de dag van de officiële opening door Minister Maij-Weggen reed oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tjerk Westerterp in zijn eentje over de carpoolstrook om een proefproces uit te lokken. De rechter bepaalde dat de verkeerswet het begrip 'carpoolers' niet kent en dat het gelijkheidsbeginsel was aangetast. Enkele jaren later werd de carpoolstrook voor al het verkeer opengesteld.
8)7

Ik snap ook niet waarom ze dan niet het begrip 'carpoolers' hebben toegevoegd? :?

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 25-06-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Openstellen voor al het verkeer zal wel makkelijker zijn geweest dan om de wet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:58:
[...]

An sich is daar niks mis mee. Maar moet dat per se een 3000 kg wegende Hummer zijn? Is een wat meer normale auto niet voldoende?
Neen. Maar ieder rijdt in wat 'ie wil, er zijn ook mensen die daar plezier aan hebben.
Drogreden. Als er minder zware auto's rijden word het ook veiliger, want kans om er (frontaal) tegen te botsen is ook kleiner.

En kleinere wagens zijn tegenwoordig ook erg veilig hoor, daar hoef je echt geen 3000 kg wegende auto voor te hebben.
Er zijn nog altijd bussen, brandweerwagens e.d. Daar wil je echt niet tegenknallen. Was laatst nog op het nieuws, een auto tegen een Lijnbus geknalt. Moest je die auto zien :X

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 25-06-2008 15:29 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hacku schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:28:
[...]

Neen. Maar ieder rijdt in wat 'ie wil, er zijn ook mensen die daar plezier aan hebben.
Ook al niks mis mee. Maar dan moet je ook niet hypocriet gaan klagen dat de brandstof zo duur is, want dat wist je ook al voor je een 1:1 rijdende Hummer aanschafte.
[...]

Er zijn nog altijd bussen, brandweerwagens e.d. Daar wil je echt niet tegenknallen. Was laatst nog op het nieuws, een auto tegen een Lijnbus geknalt. Moest je die auto zien :X
Ja, autorijden brengt nu eenmaal risico met zich mee. Als je geen enkel risico wil moet je geen auto gaan rijden. Dan moet je in een bunker onder een hei gaan zitten. O nee, dat kan weer overstromen...

Voor 99 procent van de gevallen is een gewonere, kleinere auto net zo veilig als een Sjonniebak-Hummer. Sowieso zijn de meeste aanrijdingen niet vol-frontaal. Onveilige auto's worden niet eens meer toegelaten op de weg (klassiekers etc even buiten beschouwing gelaten).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ook al niks mis mee. Maar dan moet je ook niet hypocriet gaan klagen dat de brandstof zo duur is, want dat wist je ook al voor je een 1:1 rijdende Hummer aanschafte.
Mij hoor je niet klagen, ook al betaal ik elke twee weken 95 euro aan benzine. Mensen met een Lambo die 20 liter zuipt hoor je ook niet klagen, het zijn vooral de mensen die diesel gebruiken (omdat die zo hard stijgt).
Voor 99 procent van de gevallen is een gewonere, kleinere auto net zo veilig als een Sjonniebak-Hummer.
Misschien, maar ik voel mij veiliger in een zwaardere auto.

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 25-06-2008 15:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zoals gezegd inderdaad een drogreden 8)7 Een zware auto lijkt voor jou veiliger, maar richt bij anderen (vooral zwakkere verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers) veel meer schade aan. Daarnaast zijn veel zware auto's hoger en hebben ze een minder goede wegligging waardoor ze eerder in een ongeval verzeild raken, sneller op hun kant liggen e.d.

Verder is de trend van steeds zwaardere auto's een soort wapenwedloop de op weg; als steeds meer mensen in een zware auto gaan rijden zullen steeds meer andere mensen dat ook willen omdat het minder veilig wordt op de weg. Als we het gewicht van een personenauto nu eens limiteren op, zeg, 600 kg (met composietmaterialen en een lichte motor prima mogelijk) dan is er flink wat minder massa op de weg en is een wat lager passief veiligheidsniveau prima acceptabel. Helemaal als vrachtvervoer per spoor en over het water gaat.

Daarnaast helpt een lagere snelheid enorm om de veiligheid te verbeteren zowel doordat bestuurders meer tijd hebben om gevaarlijke situaties aan te zien komen en bij aanrijdingen komt minder energie vrij (1/2 * m * v2), waardoor auto's lichter kunnen worden zonder dat de veiligheid in gevaar komt.

Als laatste (maar zou eigenlijk als eerste moeten): als er substantieel minder auto's op de weg zijn doordat we eindelijk onze leefomgeving slim in gaan richten (woon- en werkgebieden dichtbij elkaar) verhoogt dat ook de veiligheid en kunnen auto's lichter gemaakt worden.

In het kort: veel lichtere auto's zijn zonder enig probleem mogelijk, maar het vergt een omslag in denken die niet iedeeen kan en wil maken...

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2008 15:42 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hacku schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:36:
[...]

Misschien, maar ik voel mij veiliger in een zwaardere auto.
Dat is een onterecht gevoel. Kijk dit filmpje maar eens. Een botsing tussen een grote Volvo, en een kleine (in vergelijking) Renault Modus. Spoiler: van de Volvo blijft niet veel meer over, de Modus komt er tig keer beter vanaf qua veiligheid van de inzittenden.

Voor je nu zegt: ja, maar dat is een oude wagen tegen een veel nieuwere: klopt. Maar in de praktijk kom je dat natuurlijk ook vaak zo tegen. Je botst niet alleen tegen nieuwe auto's enzo.

Kijk ook eens bij de diverse uitslagen van de NCAP-testen, en wat de impact op de crashdummies was. Misschien hadden de kleinere auto's wel meer optische schade, maar als de dummy er beter uitkomt heb ik die toch liever dan een grote sjonniebak die misschien optisch relatief heel bleeft, maar die wel meer persoonlijke schade oplevert aan de inzittenden...

En kijk de crashtest van die Chinese auto van een tijd geleden maar eens. Dat is een grote wagen en jij zou je er dus veilig in voelen. Toch bleef er niet veel meer over dan wat metaal ter grootte van een cola-blikje (bij wijze van spreken).

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 25-06-2008 15:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je geeft een heel goed voorbeeld, wat helaas in de praktijk is gebracht maanden terug bij bekende van me. Mevrouw in zware X5 (lekker veilig!) knalt frontaal in twingo van bekende van me omdat ze even besloot in te halen vanuit een bocht. Bekende van me had beide benen gebroken, duurde even voordat zij weer kon lopen. Twingo was uiteraard niks meer van over.
Het is dan ook ronduit egoïstisch om zo'n veilige zware auto te kopen. Doorgaands ligt het sterke punt (achter voorbumper) van de auto hoger wat aardig bepalend is voor hoe je uit de crash komt, en daarnaast gooi je extra gewicht in de strijd waardoor je ook sterker staat. Leuk voor je, maar hoe veiliger je hierdoor bent, hoe onveiliger het voor anderen wordt in normale of kleine auto's. Met een hoop poen stel je jezelf dus boven andere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@ wildhagen, goed, dat overtuigt me. Maar er zijn nog tig andere zaken die ik bij een auto wil. Ik heb graag power onder de motorkap, maar die zal ik niet terugvinden in een 600kg wegende auto. Ook luxe e.d. Hmm een Audi A6, laat maar komen.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 25-06-2008 15:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Hacku schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:49:
@ wildhagen, goed, dat overtuigt me. Maar er zijn nog tig andere zaken die ik bij een auto wil. Ik heb graag power onder de motorkap, maar die zal ik niet terugvinden in een 600kg wegende auto. Ook luxe e.d. Hmm een Audi A6, laat maar komen.
Mini Cooper (oud model of course) met een 1.4 motortje waar nog wat aan gesleuteld is en je hebt een pak power in je auto van 600kg (vergeet dan wel geen rolkooi, deze is dan wel handig).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
GreenSky schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:48:
[...]
Het is dan ook ronduit egoïstisch om zo'n veilige zware auto te kopen. Doorgaands ligt het sterke punt (achter voorbumper) van de auto hoger wat aardig bepalend is voor hoe je uit de crash komt, en daarnaast gooi je extra gewicht in de strijd waardoor je ook sterker staat. Leuk voor je, maar hoe veiliger je hierdoor bent, hoe onveiliger het voor anderen wordt in normale of kleine auto's. Met een hoop poen stel je jezelf dus boven andere mensen.
Nee, dat ben ik niet volledig eens met je. Omdat ik "misschien" eens een ongeval kan veroorzaken, moet ik maar geen zware auto kopen? Als je zo op alles moet letten in het leven, kan je evengoed geen niks meer aanschaffen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

600kg met een redelijk lichte motor geeft prima prestaties. 60pk op dat gewicht is al prima (daarmee is 0-100 in een seconde of 8 prima mogelijk). Een airco, cruisecontrol, alles elektrisch, dat weegt geen tonnen. Daarnaast wordt veel luxe al bepaald door het weggedraag en interieur, een goed afgeveerde wagen met lekkere stoelen doet hierbij wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Eh ja, maar 60pk?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

60 pk voor een 600 kg zwaar autotje is echt meer dan genoeg. Hij hoeft ook minder gewicht mee te torsen he.

Ik rijd ook slechts met 80 pk in een auto van 1150 kg (all-in). Kijk, je zult er geen Formule 1 kampioenschap mee winnen, maar het ding is vlot genoeg.

Kleed hem lekker aan met airco, CC etc.

En je spaart er meteen een hoop brandstof (en dus geld) mee uit ook nog. Wat wil je nog meer?

Je hebt echt geen 500 pk nodig om goed te kunnen rijden hoor. Ja, of je moet zo'n Hummer van 3000 kg nemen, dan zal het met een 1.0-motortje niet echt lekker meer gaan nee.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Zelf heb ik 64 pk op 1180kg (1.9 SDI) en daarmee kom je prima mee. Gewoon de invoegstrook helemaal gebruiken (zoals die bedoeld is) en 9 van de 10 keer heb ik nog vermogen over omdat er voor mij iemand is die langzamer optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 12:28

DinX

Motormuis

pk's vergeljk je niet gewoon als losse getallen als je het over gevoel hebt en optrekken maar per kg. 60pk op 600kg <> 120pk op 1200 kg bvb

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een Hummer is ook niks voor mij, ik hou van een sportieve look.
60 pk voor een 600 kg zwaar autotje is echt meer dan genoeg. Hij hoeft ook minder gewicht mee te torsen he.
Daar heb je gelijk ;) Maar toch. Om naar huis te rijden moet ik steeds bergop. Na de laatste bocht heb je een lang stuk bergop, waar je perfect kan inhalen. Op vier seconden ben ik twee auto's voorbij, dat zie ik me niet doen met moeder's Fiesta.

Dat doet er mij aan denken, ik was laatste ook op weg naar huis, dus weer die bergop. Er zat een vrachtwagen voor, maar ik bleef er mooi achter. Kwam een sjonniebak in mijn gat duwen, kansloos weer. Dus richtingsaanwijzer aan, gaspedaal tot het einde drie seconden later die vrachtwagen voorbij. In mijn spiegel zag ik die sjonniebak hetzelfde willen doen, maar moeite dat die had om die vrachtwagen voorbij te kunnen :') (allemaal in bergop dus).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:41:
[...]

Dat is een onterecht gevoel. Kijk dit filmpje maar eens. Een botsing tussen een grote Volvo, en een kleine (in vergelijking) Renault Modus. Spoiler: van de Volvo blijft niet veel meer over, de Modus komt er tig keer beter vanaf qua veiligheid van de inzittenden.
Er zat geen blok (=massa) meer in die volvo. Gek he.

Laat maar komen die modus. Mn 89'er heeft dat gebakje voor ontbijt. Trouwens, ik geloof niet dat die G-krachten in een modus heel erg gezond zijn. Het chassis kan dan wel stjif zijn en ervoor zorgend at jou niets overkomt, maar een kreukelzone heeft ie niet, dat pakt hij van de volvo. Als 2 modussen op elkaar knallen dan tril je dood zo onderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 16:38:
Hoe kom je daar bij? Omdat een enkeling het geroepen heeft? Omdat de beelden donker zijn en je het blok niet ziet zitten?

Er zit weldegelijk een blok in de Volvo, pure onzin dus. Plaatje volgt.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~speedpete/volvowelmotor.png

Kijk zelf maar, check het filmpje en zet het op het juiste moment stil. Daar is de motor duidelijk te zien voordat Tom met z'n hand voor de camera komt. In de lange versie van het filmpje is dat rond 7:07. Doordag de crash niet head-on was, is de motor naar een kant gedrukt.
Het chassis kan dan wel stjif zijn en ervoor zorgend at jou niets overkomt, maar een kreukelzone heeft ie niet, dat pakt hij van de volvo. Als 2 modussen op elkaar knallen dan tril je dood zo onderhand.
Overdrijven is een vak (en moet je aan bootvluchtelingen overlaten), de Modus kreukt nog redelijk in en komt niet voor niks goed uit de NCAP-tests. Niet dat die alles zeggen, maar een indicatie is het zeker.

[ Voor 60% gewijzigd door Speedpete op 25-06-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Hoe kom je bij die onzin? Zie ook de opmerking + bewijs hierboven van Speedpete, daar zie ik toch echt een blok zitten hoor?

Die Volvo legde het gewoon simpelweg af tegen die Modus, dan kan je dat wel gaan ontkennen, maar het is toch echt goed te zien.
Laat maar komen die modus. Mn 89'er heeft dat gebakje voor ontbijt. Trouwens, ik geloof niet dat die G-krachten in een modus heel erg gezond zijn. Het chassis kan dan wel stjif zijn en ervoor zorgend at jou niets overkomt, maar een kreukelzone heeft ie niet, dat pakt hij van de volvo. Als 2 modussen op elkaar knallen dan tril je dood zo onderhand.
Die G-krachten heb je in de Volvo (in dit geval) ook hoor, of dacht je dat die nergens last van zou hebben bij zo'n botsing? Daarnaast heb je zoiets als airbags enzo,

En die kreukelzone heeft hij nu juist wel, check het filmpje eens. En die helpt erg goed, zoals in het filmpje te zien is. Terwijl de veel grotere kreukelzone bij de Volvo zijn werk dus ondermaats doet.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 25-06-2008 17:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

Het is een volkomen achterhaald idee dat zwaardere auto's er per definitie beter vanaf komen dan lichtere auto's. Zelfs al bij de Smart zie je dat zulke auto's zo goed geconstrueerd zijn dat je veel overlevingskans hebt. Ook laatst met een botsproef tussen een (oud model) Range Rover en een Renault Espace was heel goed te zien dat de Espace een veel betere bescherming bood, terwijl de RangeRover eigenlijk zo goed als dodelijk was voor de bestuurder. Dat laatste kwam vooral door zijn ladderchassis. Terwijl je op voorhand net zou denken dat die grote Range Rover een bétere bescherming zou bieden door zijn stevige bouw. Nou dat zegt dus helemaal niets.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 20:45
Bij een frontale botsing zijn volgens mij 2 dingen van belang. Ten eerste, dat de ruimte waar jij zit niet vervormt. In dat filmpje zag je dat dat bij de Volvo niet goed ging, de benen van de bestuurder raakte beknelt (de deur hoort nog netjes open en dicht te kunnen, zoals bij de Modus). Dit is iets waar volgens mij alle moderne auto's in het voordeel zijn ten opzichte van oudere auto's.

Ten tweede is van belang, dat de energie van de botsing opgenomen wordt, zodat de inzittende zo rustig mogelijk tot stilstand komen. En hier is het dat een grotere auto over het al gemeen in het voordeel is. Je hebt ruimte nodig om deze energie op te vangen. Nu is het helaas vaak zo dat een zwaardere auto groter is, waardoor er meer ruimte hiervoor is. Al heeft de Modus volgens mij ook nog wel een aardige kreukelzone, maar als je naar een smart kijkt, dan is het wel leuk dat de kooiconstructie heel blijft, maar er is volgens mij geen ruimte om de energie van de botsing op te nemen.

Daarom, is volgens mij het gewicht van de auto niet zo heel erg van belang, maar meer de lengte van de auto. (En daarbij natuurlijk een goede constructie, die niet aanwezig is in de oude Volvo en in die Chinese jeep).

Een goed voorbeeld hiervan is denk ik de formule 1. Als zo'n lichte auto verongelukt, dan zie je dat er niks van de neus van de auto overblijft, maar dat de bestuurder er gewoon uit stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

wildhagen schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:41:
[...]

Voor je nu zegt: ja, maar dat is een oude wagen tegen een veel nieuwere: klopt. Maar in de praktijk kom je dat natuurlijk ook vaak zo tegen. Je botst niet alleen tegen nieuwe auto's enzo.
Jammer dat in de Volvo geen motor zit. ;) Daarnaast: het gewicht van een 940 is geen 1500kg maar 1350kg (ik had een 940 die 1355kg woog, die 5kg extra kwam door de automaatbak). Een Modus zit ook al gauw op 1250-1300kg dus gek groot zijn de verschillen niet. Nieuwe auto's worden ook steeds zwaarder. Daarnaast is zo'n Modus haast onvervormbaar, wat niet ten goede komt bij het opvangen van klappen (de energie gaat dan niet in een kreukelzone zitten, met als gevolg dat je als bestuurder dik door elkaar geshaked wordt en dus van binnen 1 grote drillpudding van organen zal worden).

Zwaardere auto's hoeven niet perse onzuiniger te zijn overigens. Voorbeeld: een Volvo 850 2.5 automaat (zoals ik nu heb) rijdt 1 op 11 gemiddeld en heeft een gewicht van circa 1400kg, terwijl een lichte 205 1.1 automaat ook 1 op 11 verbruikt (handbak is aanzienlijk zuiniger natuurlijk). Op de snelweg doet m'n auto 1 op 13, terwijl de huidige auto van m'n moeder (Matiz met 0.7 blok en ultralicht) hetzelfde verbruik heeft.

Overigens zijn er tig voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat een zware auto niet onzuiniger hoeft te zijn dan een lichte auto. Dat buiten sluiten op basis van gewicht heeft dan ook totaal geen zin en is in mijn ogen het slechtste wapen om zuinigere auto's te promoten of het milieu te verbeteren. Hou het maar gewoon bij die leipe label-klassen, dan is men al erg genoeg bezig.

Auto's zoals Hummers en andere grote slurp-SUV's zullen langzamerhand toch verdwijnen: GM overweegt dat soort auto's overboord te gooien en de vraag in Amerika naar dat soort bakken is volledig ingestort, dus of dat soort auto's nog lang in productie zullen blijven is maar de vraag.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24
gaat het nu over botsproeven, ipv prijzen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ik las ergens dat je de belasting/accijns op benzine ook zou kunnen verhogen. Dan maak je het duurder, waardoor er minder vraag is, en door de dalende vraag daalt de kostprijs. Op die manier houd je het geld in eigen land, waar het nu rechtstreeks bij de olie-sjeiks terecht komt. Die lachen zich rot om de stijgende prijzen, en denkt de wereld nu echt dat ze ook maar overwegen om de productie te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
thefxr schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 01:39:
gaat het nu over botsproeven, ipv prijzen? 8)7
Ja. De hoge brandstofprijzen worden (in elk geval gedeeltelijk) veroorzaakt door hoge brandstofconsumptie t.o.v. de productie. De consumptie is (in elk geval gedeeltelijk) zo hoog omdat de huidige generatie automobielen zo inefficiënt met brandstof omgaan. Dat komt weer (in elk geval gedeeltelijk) doordat auto's steeds zwaarder worden. Dat leverde discussie op dat auto's (veel) lichter zouden kunnen zijn, en dát leverde weer discussie over veiligheid en dus botsproeven op.

En zo is alles gelinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Volkswagen heeft te kennen gegeven zich te willen concentreren op lichtere materialen om zo het totaal gewicht naar beneden te brengen. Dit icm. de TSI motoren denk ik dat er wel wat minst gehaald kan worden op dat gebied en lijkt me dat andere fabrikanten wel een soortgelijk pad gaan volgen. Als je ziet dat een Golf met 1.4 TSI nu zo'n 1:15 haalt bij een gewicht van 1350 kilo zal met een wat verfijnde techniek en een gewicht van tussen de 1000-1100 kilo 1:20 toch wel mogelijk moeten zijn. Vind dat niet verkeerd voor een Golf met conventionele techniek. Zeker als ze de alombekende start/stop techniek weer boven halen moet er nog wat winst te vinden zijn.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Bart-Willem schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 00:53:
Daarnaast is zo'n Modus haast onvervormbaar, wat niet ten goede komt bij het opvangen van klappen (de energie gaat dan niet in een kreukelzone zitten, met als gevolg dat je als bestuurder dik door elkaar geshaked wordt en dus van binnen 1 grote drillpudding van organen zal worden).
Sorry, maar dat is onzin:
- De Modus kreukt weldegelijk in, zie plaatje hieronder.
- Naast kreukelzone zijn airbag en gordels belangrijk bij het afremmen

Daarnaast is het lastig om een Modus af te schrijven als niet super-veilig aangezien het één van de veiligste wagens op de markt is. Het bots-plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.euroncap.com/cache/file/4274d363-55eb-4561-bacd-760b5a66eb44/thumb__mediaplayerpreview.jpg

Misschien moeten we maar accepteren dat er altijd doden zullen blijven vallen in het verkeer, door het huidige veiligheidsniveau van auto's op peil te houden ontstaat de mogelijkheid om het gewicht naar beneden te halen, dat biedt ruimte voor kleinere motoren zonder al te veel prestatieverlies. Het houdt ook de prestaties op peil zodra de verbrandingsmotor plaats moet maken voor electromotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wom schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:46:
Volkswagen heeft te kennen gegeven zich te willen concentreren op lichtere materialen om zo het totaal gewicht naar beneden te brengen. Dit icm. de TSI motoren denk ik dat er wel wat minst gehaald kan worden op dat gebied en lijkt me dat andere fabrikanten wel een soortgelijk pad gaan volgen. Als je ziet dat een Golf met 1.4 TSI nu zo'n 1:15 haalt bij een gewicht van 1350 kilo zal met een wat verfijnde techniek en een gewicht van tussen de 1000-1100 kilo 1:20 toch wel mogelijk moeten zijn. Vind dat niet verkeerd voor een Golf met conventionele techniek. Zeker als ze de alombekende start/stop techniek weer boven halen moet er nog wat winst te vinden zijn.
Werd ook wel tijd dat VW eens wat lichtere auto's ging maken. Bij mijn keuze voor een "nieuwe" auto ben ik voor de Peugeot 206 gegaan ipv de Polo of Golf. Ik had een Golf III die al 1030kg was, kijk je naar een nieuwer type polo, die kleiner is, ga je gewoon een categorie in de belasting omhoog. Bij de Peugeot 206 zit ik nog net binnen een categorie lager, scheelt 2kg (949kg).
Bij de Polo 1.4 TDI krijg je dan wel een sterkere motor dan bij de Peugeot 206 1.4 HDI (80pk ipv 70, gecombineerd met meer koppel), maar toch is ie trager vanwege het extra gewicht, verbruikt ie meer en heeft ie een hogere uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 10:10
Speedpete schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:57:
[...]

Sorry, maar dat is onzin:
- De Modus kreukt weldegelijk in, zie plaatje hieronder.
- Naast kreukelzone zijn airbag en gordels belangrijk bij het afremmen

Daarnaast is het lastig om een Modus af te schrijven als niet super-veilig aangezien het één van de veiligste wagens op de markt is. Het bots-plaatje:
[afbeelding]

Misschien moeten we maar accepteren dat er altijd doden zullen blijven vallen in het verkeer, door het huidige veiligheidsniveau van auto's op peil te houden ontstaat de mogelijkheid om het gewicht naar beneden te halen, dat biedt ruimte voor kleinere motoren zonder al te veel prestatieverlies. Het houdt ook de prestaties op peil zodra de verbrandingsmotor plaats moet maken voor electromotoren.
Dat is de meest ideale situatie tegen een gelijke oppervlakte aanrijden, ik wil dit wel zien als er een tereinwagen tegenoverstaat, die duikt er redelijk makkelijk naar binnen, want de neus licht een stuk hoger (oftewel voorraam).

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

_JGC_ schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:18:
[...]

Werd ook wel tijd dat VW eens wat lichtere auto's ging maken. Bij mijn keuze voor een "nieuwe" auto ben ik voor de Peugeot 206 gegaan ipv de Polo of Golf. Ik had een Golf III die al 1030kg was, kijk je naar een nieuwer type polo, die kleiner is, ga je gewoon een categorie in de belasting omhoog. Bij de Peugeot 206 zit ik nog net binnen een categorie lager, scheelt 2kg (949kg).
Bij de Polo 1.4 TDI krijg je dan wel een sterkere motor dan bij de Peugeot 206 1.4 HDI (80pk ipv 70, gecombineerd met meer koppel), maar toch is ie trager vanwege het extra gewicht, verbruikt ie meer en heeft ie een hogere uitstoot.
Klopt absoluut, maar als je een deur dichtgooit van een 206 of een Polo weet je ook gelijk waar dat gewicht oa. naartoe gaat ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wom schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:53:
[...]

Klopt absoluut, maar als je een deur dichtgooit van een 206 of een Polo weet je ook gelijk waar dat gewicht oa. naartoe gaat ;)
Yup. Waar een 206 lijkt alsof het van pisbakkenstaal is gemaakt gooi je bij een VW een kluisdeur dicht :D

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Hari-Bo schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:34:
Dat is de meest ideale situatie tegen een gelijke oppervlakte aanrijden, ik wil dit wel zien als er een tereinwagen tegenoverstaat, die duikt er redelijk makkelijk naar binnen, want de neus licht een stuk hoger (oftewel voorraam).
NCAP tests zijn voor all auto's identiek. Er zijn altijd uitzonderingen, die zullen er ook altijd blijven. Modernere SUV's en terreinwagens krijgen echter lagere crossmembers juist vanwege het hoogteverschil. Andere auto's krijgen hogere crossmembers om dezelfde redenen, zie ook deze Fifth-gear test. Denk daar maar eens aan zodra je je wagen 10cm gaat verlagen ;)

Daarnaast heb je aan een stijver chassis, zoals in de grotere wagens, weinig als de krachten niet weggeleid worden van de bestuurder.

Uitzonderingen daargelaten blijft het incorrect om te stellen dat een grotere / zwaardere auto ten alle tijden veiliger is. Zeker met de ontwikkelingen op veiligheidsgebied van de laatste jaren wordt dat steeds minder waar.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedpete op 26-06-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Kijk ook deze test:
[YouTube: http://nl.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I]

volvo 940 vs. renault modus.

3x raden welke auto veiliger is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gunner schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:54:
[...]

Yup. Waar een 206 lijkt alsof het van pisbakkenstaal is gemaakt gooi je bij een VW een kluisdeur dicht :D
Geen kwade woorden over een 206 he :+

Elect a clown, expect a circus.

Pagina: 1 ... 32 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.