Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 4 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.639 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
joopv schreef op donderdag 01 september 2005 @ 00:18:
[...]

De vervuiler betaalt helemaal niet. Of in ieder geval niet genoeg.

Probeer eens te becijferen wat de kosten zijn van brandstof.

winning ....€ ?
milieu schade bij winning ....€ ?
transport ....€ ?
milieu schade bij transport ....€ ?
verwerking ....€ ?
milieu schade bij verwerking ....€ ?
verbuik, marges resellers, belastingen ....€ ?
milieu schade bij verbruik ....€ ?

Wat is nu het geval: iedereen kan de exacte cijfertjes invullen - behalve de cijfertjes van de milieuschade die aangericht wordt. Die laat men altijd weg..... Daar worden onze verre nazaten mee opgezadeld.

Het zou me niet verwonderen dat de brandstofprijzen eerder iets van 20 euro per liter zou moeten zijn - als je werkelijk alle kosten mee zou rekenen.
Als je zo gaat redeneren is helemaal niets meer betaalbaar. Als een liter benzine 20 euro zou kosten zou het ergens nog rechtvaardigd worden als er dan ook echt voor werd gezorgd dat er werkelijk niets in ons milieu nadelig werd beïnvloed. Als je je nooit hoefde te ergeren dat er een file staat waar je een uur in staat te wachten, als je nooit parkeergeld hoevde te betalen, als je dan ook geen wegenbelasting, helemaal niets voor de rest had wat nog kosten, ergernissen of nadelen met zich meebracht.

Helaas is dit niet zo. Er word imo maar een klein gedeelte van wat er aan accijns binnenkomt uitgegeven aan het verbeteren van wegen enz. Laat staan wat er word uitgegeven om de vuiligheid op te ruimen. Erg jammer dat dit niet gebeurt maar waarom dan wel zo'n absurde hoeveelheid accijns?

Verwijderd

Het is allemaal zo hypocriet als het maar zijn kan.
Natuurlijk wordt het overgrote deel van de brandstofaccijns niet gebruikt voor de aanleg van nieuwe wegen of het verminderen van de vervuiling. Het wordt gewoon gebruikt voor zaken als de gezondheidzorg, het onderwijs en noem maar op. Op zich is dit niet erg, maar durf dan als politicus ook gewoon op tv te zeggen dat het één van de zoveel melkkoeien is, en ga niet liggen leuteren over dat ergens in verweggiestan weer een booreiland in de fik staat. Het feit is wel dat 65% van de brandstofprijs accijns is.

Dit is nou net hetzelfde als het gezeur over rokers. Je hoort wel eens kreten als: "Poeh, het kost de staat enorm veel geld om die rokers te laten opnemen en te behandelen wanneer ze een aandoening krijgen t.g.v het roken".
Prima zeg ik dan, stop alle accijns die er op sigaretten en tabak zit maar in een gezamelijk gezondheidsfonds voor alleen rokers. Krijgen ze vervolgens een ziekte of iets dergelijks, dan wordt dat uit die gezamelijk pot betaald. Moet je eens zien hoeveel geld er overblijft.
Maar dat doen de heren in Den Haag niet want dan lopen ze miljarden mis en moeten ze toegeven dat ook deze melkkoe hard nodig is voor het opvullen van tekorten elders.

En de staat zich maar afvragen waarom toch zoveel mensen de beslissing nemen om te emigreren...

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Het lijkt te zijn gebeurd aangezien ik normaal altijd onder de €1.40 (€1.36 ofzo) tankte bij de ANWB en nu zag dat het boven de €1.40 stond (€1.42 dacht ik te zien), maar ook 1 cent minder korting.

Moet ik vanmiddag dus voor het eerst boven de €1.40 tanken; toch een psychologische barrière. :/

Shell staat op 1.479; dat is 2 cent duurder dan gister volgens mij (en toen was het ook al omhoog gegaan).

[ Voor 25% gewijzigd door MrSleeves op 01-09-2005 08:18 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Voor de mensen in de buurt van Den Bosch: de ArgosOil heeft deze week 12 cent korting. Kom je op iets van 1,31 uit

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

paQ

Bertus schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:00:
Het word steeds lonender om in duitsland te gaan tanken. Helaas.
alleen niet op de autobahn :|

wbt de diesel dan...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
In Woudenberg stond de ESSO gisteren nog op 1.34,9 en vandaag op 1.39,9

Liep er gister over te denken om ff te tanken, maar ja had nog een half volle tank, |:( 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door 2bmws op 01-09-2005 09:15 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik dacht gister ook; zal ik tanken.. toen dacht ik: nee, nog even uitstellen, want de volgende keer tank ik dan in Duitsland (en daarna in Oostenrijk :) , Italië, Zwitserland :) en Luxemburg :) ).

Maargoed, dus wel 5 cent in een week. En als ze morgen er nog wat bijgooien hebben we er zo weer 5 cent bij. Verhaal van Esso klopt dan wel; alleen spreiden ze het over een paar dagen.

Misshien toch maar een fiets aanschaffen om een aantal keer per week mee naar m'n werk te gaan (is wel 45 km per dag maargoed).

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Het gaat helemaal nergens meer over ! Gister naar en haag 1,5u in de middag in de file gezeten en terug 2,25u totaal. Nu verhogen ze ook nog eens benzineprijzen en mn studiefinanciering gaat niet bepaald omhoog. Ik woon in een plaatsje waar het OV rampzalig en traag is, waardoor ik nog steeds liever met de auto ga. Maarja, mijn auto rijdt met al die verkeersfratsen 1 op 10 op zn zuinigst, naar school is elke dag 70km en resulteert nu dus 7 liter*geweldige benzineprijs per dag voor een student.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Poll: Laat jij de auto staan met de huige benzineprijzen?
Ja ik ga vaker met de fiets/OV
Nee, ik rijd vrolijk door!
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=88222&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb Nee gestemd, maar het moet niet veel gekker worden. Ik ga over een paar dagen met vakantie (en dan rij ik helemaal veel, maarja.. daar is tanken goedkoper); maar als ik terugkom ga ik het zeker overwegen om te fietsen (OV is geen optie qua tijd).
Alleen heb ik geen zin om in de kou/regen te fietsen aangezien het 45 km is (en dus geen zin om doorweekt op m'n werk te verschijnen).

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07

Bestla

Kvinne

Poll: ik rijd 'vrolijk' door :/ Simpel omdat als het regent ik niet ga fietsen naar mijn werk (9,5km) en als ik laat uit bed ben er geen tijd meer is om op de fiets te gaan.

Firebird denkt er wel over om op gas te gaan rijden als zijn Firebird klaar is. Met een verbruik van 1 op 4 is benzine eigenlijk niet te betalen maar als ik daar over ga zeuren had ik maar geen amerikaan moeten gaan rijden

[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 01-09-2005 09:45 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:05

Stewie!

Keen must die!

Carel schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:33:
Het gaat helemaal nergens meer over ! Gister naar en haag 1,5u in de middag in de file gezeten en terug 2,25u totaal. Nu verhogen ze ook nog eens benzineprijzen en mn studiefinanciering gaat niet bepaald omhoog. Ik woon in een plaatsje waar het OV rampzalig en traag is, waardoor ik nog steeds liever met de auto ga. Maarja, mijn auto rijdt met al die verkeersfratsen 1 op 10 op zn zuinigst, naar school is elke dag 70km en resulteert nu dus 7 liter*geweldige benzineprijs per dag voor een student.
Niemand zal medelijden met je hebben :P
- ga in Den Haag wonen
- pak het OV, dat is per definitie trager, maar gratis. Je gaat liever met de auto omdat je die luxe wilt en kan nemen

• 2bmws
DaMorpheus schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:53:
[...]

- ga in Den Haag wonen
- pak het OV, dat is per definitie trager, maar gratis. Je gaat liever met de auto omdat je die luxe wilt en kan nemen
OV - is een ramp!
Ik woon in een plaats waar geen trein is en naar de plaats waar ik werk loopt geen bus.
Ik zou dan eerst met de bus naar het station moeten gaan in de plaats verderop (bus gaat 1x per uur) daar kan ik op de trein stappen (gaat ook 1x per uur) en de bus en trein in die richting hebben geen aansluiting op elkaar...
Verhuizen is geen optie, ik kan nergens voordeliger wonen.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Tja een groot denker riep ooit, elk voordeel heeft zijn nadeel he..

Maar goed, ik pak nu wat vaker het OV, dat is prima geregeld in Almere dus waarom niet en met een OV studenten kaart op zak ben ik helemaal dief van eigen portomonee natuurlijk als ik met auto ga.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Om bij m'n werk te komen:
Per OV schat ik op 1,5 uur per enkele reis (ik kan er enkele uren naast zitten ;) )
Niet echt een optie dus.
edit: Okee, het is minder; in theorie kan het in een ruim uur, maar dan ben ik niet op tijd. En iets meer dan een uur en dan ben ik veel te vroeg (en om nou om 06:30 ofzo van huis te gaan, damn)..

Per auto is 30/35 min 's ochtends en 40/45 min 's middags.
Per fiets is 40/60 min enkele reis (prognose; gem. snelheid tussen de 22 en 32 km/u).
Fiets is wel een optie; moet alleen een fiets hebben die de 30 gem. zonder al te veel moeite doet (in tegenstelling tot mijn Kronan van 25 kilo; da's gewoon een tank namelijk).
En ik moet m'n werkgever nog even overtuigen (wil wel 18 ct/km blijven krijgen eigenlijk).

[ Voor 18% gewijzigd door MrSleeves op 01-09-2005 10:11 ]

• 2bmws
Defenitie van OV: OV brengt je van een plaats waar je niet bent, op een tijdstip wat je niet uitkomt naar een plaats waar je niet moet zijn. (bron: autoweek een paar jaar geleden)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

2bmws schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:08:
Defenitie van OV: OV brengt je van een plaats waar je niet bent, op een tijdstip wat je niet uitkomt naar een plaats waar je niet moet zijn. (bron: autoweek een paar jaar geleden)
Hee, die is gejat van mij.. ;)
Het is overigens een combinatie van de eerste (de plaats) en tweede (het tijdstip) wet van OV.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

MrSleeves schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:06:
Om bij m'n werk te komen:
Per OV schat ik op 1,5 uur per enkele reis (ik kan er enkele uren naast zitten ;) )
Niet echt een optie dus.
edit: Okee, het is minder; in theorie kan het in een ruim uur, maar dan ben ik niet op tijd. En iets meer dan een uur en dan ben ik veel te vroeg (en om nou om 06:30 ofzo van huis te gaan, damn)..

Per auto is 30/35 min 's ochtends en 40/45 min 's middags.
Per fiets is 40/60 min enkele reis (prognose; gem. snelheid tussen de 22 en 32 km/u).
Fiets is wel een optie; moet alleen een fiets hebben die de 30 gem. zonder al te veel moeite doet (in tegenstelling tot mijn Kronan van 25 kilo; da's gewoon een tank namelijk).
En ik moet m'n werkgever nog even overtuigen (wil wel 18 ct/km blijven krijgen eigenlijk).
Fiets? Wacht maar todat het gaat regenen! Dan piep je wel anders :)
Ikzelf ben iemand die nog steeds het liefst met het OV gaat (mits de reistijd natuurlijk schappelijk is). Lekker zitten, boekje lezen, lekker niksen. Geen file, en vaak geen vertragingen :)
Zolang de reistijd niet meer dan 30% verschilt, vind ik het best

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Cis schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:30:
[...]

Fiets? Wacht maar todat het gaat regenen! Dan piep je wel anders :)
MrSleeves schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:39:
Alleen heb ik geen zin om in de kou/regen te fietsen aangezien het 45 km is (en dus geen zin om doorweekt op m'n werk te verschijnen).
;)

• 2bmws
Het is niet alleen hier dat de benzine zo duur is:

http://toccionline.kizash.com/films/1001/178/index.php

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

quote: http:/www.telegraaf.nl
Benzineprijs schiet door €1,50-grens

door Johan van den Dongen

AMSTERDAM - Autorijdend Nederland beleeft vandaag een historisch dieptepunt. Voor het eerst schiet de prijs van een liter benzine vanmorgen door de grens van anderhalve euro.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (200x133) - Benzineprijs schiet door €1,50-grens

Total en Texaco verhogen de prijs van een liter euro loodvrij met 4 cent en berekenen aan de pomp respectievelijk 1,505 en 1,504 euro.

BP schroeft de literprijs met 3,4 cent op tot €1,499 en marktleider Shell blijft met €1,479 net iets onder de anderhalve euro.

De benzine is de afgelopen jaren nog niet zo duur geweest. De almaar stijgende brandstofprijzen in ons land zijn het gevolg van de hoge olieprijzen op de wereldmarkt. Marktleider Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen. De prijs van ruwe olie is daarbij van grote invloed.

Wanhoop nabij

Dinsdag besloten de Verenigde Arabische Emiraten de olieprijzen met ingang van vandaag met ongeveer 30 procent te verhogen. De pomphoudersbranche is de wanhoop nabij na de zoveelste prijsstijging van dit jaar. Met het doorbreken van de €1,50-grens vinden tankstationhouders dat minister Zalm nu niet anders meer kan dan het 'Kwartje van Kok' van de literprijs af te halen. "Zo kan het niet langer, dit kunnen we niet pikken", zegt Ewout Klok, voorzitter van de Belangenvereniging Tankstations. "Onze winst bestaat uit een vaste hoeveelheid centen per liter, niet uit procenten per liter. Op die manier zijn de brandstofvoorraden voor een tankstationhouder haast niet meer te financieren."

"Voor de mobiliteit van de gewone man is dit een ramp. Bovendien is het niet te verkopen dat olie in andere West-Europese landen veel goedkoper is, terwijl het nota bene in Nederland wordt geraffineerd", vindt Klok
Weer iemand over dat kwartje van Kok. Wanneer zullen ze begrijpen dat we die nimmer terug zien, al was het alleen maar omdat we geen kwartjes meer hebben :)

• Carel
  • Laatst online: 08-09 15:54
DaMorpheus schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:53:
[...]

- ga in Den Haag wonen
Met mijn ov verziek ik dan gemiddeld ruim 2 uur extra per dag en lens w8en en vertragingen. Als ik dan thuis kom ben ik vaak al helemaal moedeloos van al het w8en.

In den haag wonen is leuk, maar is ook niet bepaald gratis, dan zit ik ook weer met het probleem waar ik mn auto in godsnaam laat. Met al die studentenflats en weet ik zeker dat binnen een week alles eruit gerooft is omdat ik hem niet voor de deur kan parkeren.

Dan kan men wel redeneren dat ik dan maar geen luxe moet hebben, misschien wel, maar ik vind dat men tegenwoordig teveel in moet leveren voor deze lamme maatschappij.

Om nog eventjes terug te komen op het fietsen, fietsen wordt ook met de dag beroerder, overal maken ze van die geisoleerde veilige fietspaden, waar je wel de hele tijd boogjes moet rijden en al het verkeer voor moet laten gaan. Dat is wel veilig, maar het barst van de lamme figuren die niet aande kant gaan en overal moet je nu inde rem voor bochtjes/voorangspunten hierzo. Ik kan dus niet hier in de buurt doorfietsen, wat gewoon te belachelijk vor woorden is, dan maar liever tussen de auto's en wat onveiliger.

• Stefke
  • Laatst online: 09:05
Niet te vergeten dat dat slechts 10 eurocent is

• Stewie!
  • Laatst online: 07:05

Stewie!

Keen must die!

Carel schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:51:
[...]

Met mijn ov verziek ik dan gemiddeld ruim 2 uur extra per dag en lens w8en en vertragingen. Als ik dan thuis kom ben ik vaak al helemaal moedeloos van al het w8en.

In den haag wonen is leuk, maar is ook niet bepaald gratis, dan zit ik ook weer met het probleem waar ik mn auto in godsnaam laat. Met al die studentenflats en weet ik zeker dat binnen een week alles eruit gerooft is omdat ik hem niet voor de deur kan parkeren.
Tssk, bang voor de grote stad? ;)

Ik pakte vroeger om 05:25 de fiets, half uur fietsen naar het station, trein in om 06:00 en met wat gelukg om 08:30 in Rotterdam, de metro in en met heel veel geluk was ik dan om 09:00 in de college banken. Mijn eigen keuze en het was wél gratis.

Weet niet of ie al voorbij is gekomen, maar als je echt gratis wilt rijden moet je deze hebben: http://media.putfile.com/Gas94 :+

Ik vraag me btw wel af hoever de prijzen nog zullen stijgen op korte termijn. :?
Nog een klein piekje en dan weer omlaag? Lijkt me dat er veel mensen en dan vooral veel in de USA allergisch zijn voor hoge olieprijzen

[ Voor 19% gewijzigd door Stewie! op 01-09-2005 11:05 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lame flamen doen we hier niet aan

[ Voor 82% gewijzigd door SmartDoDo op 01-09-2005 19:19 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

paupers? we zijn hier niet op fok hoor waar je kan zitten flamen

[ Voor 27% gewijzigd door SmartDoDo op 01-09-2005 19:19 ]

• Chevy454
  • Niet online
DaMorpheus schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:55:
Ik vraag me btw wel af hoever de prijzen nog zullen stijgen op korte termijn. :?
Nog een klein piekje en dan weer omlaag? Lijkt me dat er veel mensen en dan vooral veel in de USA allergisch zijn voor hoge olieprijzen
Het zal op lange termijn altijd blijven stijgen want het gaat gewoonweg schaars worden :)
Maar op korte termijn, ik weet het niet vanwege de schade van Katrina. Ik denk eerder dat het zo rond deze prijs zal blijven omdat er minder geproduceert wordt.

Denk dat ik, ondanks het feit dat ik vrijgesteld bent, toch maar die cursus alternative aandrijvingen ga volgen want elektrisch rijden / rijden op waterstof zal toch binnenkort moeten lukken (al dan niet op een mengsel van aardgas en waterstof) Maar dan zitten we binnenkort met een wagenpark waar niets mee aan te vangen valt omdat die niet geschikt zijn voor alternatieve brandstoffen.

Het is België vandaag 10cent gestegen naar 1.45 meen ik. Denk dat ik mijn rechterhand toch maar eens manieren ga leren en niet met 200km/h moet gaan liggen vlammen maar tegen 160km/h, scheelt toch weer 10 euro per dag.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 01-09-2005 11:48 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

1.48 per liter ffs :(

• Stefke
  • Laatst online: 09:05
Zojuist op het nieuws: bepaalde busmaatschappij(en) - weet niet welke - schrapt/schrappen i.v.m. de hoge brandstofprijzen bepaalde buslijnen...

En het OV moet het alternatief zijn voor de auto?!?

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:04
Dat was Ariva volgens mij, ik hoorde het net ook op het nieuws! 1,48 voor de benzine en 1,18 meende ik voor diesel!

Wat ben ik blij dat ik op gas rijdt (0,42 cent). Ok, ik ben wat meer kwijt aan onderhoud maar dat verdien ik ruimschoots terug!

• Zorg
  • Laatst online: 07:04
Dat was Ariva volgens mij, ik hoorde het net ook op het nieuws! 1,48 voor de benzine en 1,18 meende ik voor diesel!

Wat ben ik blij dat ik op gas rijdt (0,42 cent). Ok, ik ben wat meer kwijt aan onderhoud maar dat verdien ik ruimschoots terug!

• Cis
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Volgens mij moet je nu gewoon in Venezuela gaan wonen. Daar was de brandstof geloof ik 9 cent / liter :)
Het wordt steeds interessanter om voor een paar kilometer de fiets te pakken, vooral in de stad.

Heel klein voorbeeldje:
lokatie: tennisclub
afstand: 4 km

met de fiets: 14 minuten; geen kosten
met de auto: 8 minuten, 60 cent

retourtje scheelt me dus 1,20

Voordeel auto: sneller op plaats van bestemming
Voordeel fiets: gratis, lichaamsbeweging (die ik anders met hardlopen had moeten vervullen)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

ja en wegenbelasting ook wat meer..

Verwijderd

Cis schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:10:
[...]

Volgens mij moet je nu gewoon in Venezuela gaan wonen. Daar was de brandstof geloof ik 9 cent / liter :)
Het wordt steeds interessanter om voor een paar kilometer de fiets te pakken, vooral in de stad.

Heel klein voorbeeldje:

met de fiets: 14 minuten; geen kosten
met de auto: 8 minuten, 60 cent

retourtje scheelt me dus 1,20

Voordeel fiets: gratis, lichaamsbeweging (die ik anders met hardlopen had moeten vervullen)
niet toevallig per gallon? Das namelijk bijna 4 liter :P. Minder dan 3 cent voor een liter :D

Hoe dan ook, 9 cent is goedkoop :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 12:17 ]

• Chevy454
  • Niet online
Cis schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:10:

Heel klein voorbeeldje:

Ach, zelfs voor afstanden van 13 km doe ik niet moeilijk mits het weer een beetje goed is. En dan geen tegenwind waarbij je plots van 30km naar 3km/h gaat :+

Maar reken jij niet een beetje weinig per kilometer voor de auto of vergis ik mij? banden, slijtage, benzine...
eamelink schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:26:
Over tien jaar is benzine 3 euro en over 20 jaar 5 euro. Misschien wat minder, misschien wat meer :). Live with it :P
Ik denk dat we die 3e/l over 5 jaar wel kennen :X

[ Voor 31% gewijzigd door Chevy454 op 01-09-2005 12:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ach, ik denk dat het weinig echte problemen gaat opleveren. Natuurlijk is het duurder, maar bij de meeste mensen is benzine nog steeds een relatief kleine kostenpost.

Met een beetje geluk worden mensen creatiever, wat vaker op de fiets naar het werk, dichterbij gaan wonen, openbaar vervoer gebruiken.

Neem bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Iedereen klaagt erover dat het niet bij je huis begint en niet bij je werk eindigt. En er rijdt geen bus naar de trein. Dus? Weleens gehoord van de FIETS? Pak een fiets, rij naar het station, ga in een trein zitten, wacht tot het eindpunt, stap uit, stap op je 2e fiets en fiets naar je werk.

Openbaar vervoer kan prima met de fiets of met bijvoorbeeld een brommer gecombineerd worden.

Als je relatief dicht bij je werk woont kan je sowieso een brommer nemen voor het hele stuk :).

Natuurlijk zijn er altijd mensen die ver weg wonen van hun werk en echt geen mogelijkheden hebben om er met OV / brommer of een combinatie van die twee te komen, maar die mensen wisten dat waarschijnlijk wel voordat ze hun baan aannamen of woning kochten. :)

Over tien jaar is benzine 3 euro en over 20 jaar 5 euro. Misschien wat minder, misschien wat meer :). Live with it :P

• ConZito
  • Laatst online: 00:30
Zorg schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:06:

Diesel is op het moment 1,12

Verwijderd

Bezine is dit jaar al bijna 50 cent gestegen denk dat je niet 10 jaar hoeft te wachten op die 3 euro, in dit tempo zitten we daar over 2 jaar al aan :P

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

:? 50 cent gestegen?
Je hebt het hier of over guldencenten of je vergelijkt de goedkoopste pomp op het goedkoopste moment in dit jaar met de duurste pomp op het duurste moment.

Maar ik kan me niet herinneren dat de benzineprijzen ooit onder de 1 euro geweest zijn maar altijd nog ergens boven de 1,10 ofzo
* WFvN moet wel bekennen dat hij niet zo heel vaak tankt want meer dan 400 liter (10x volgooien) op jaarbasis zal het niet zijn

• KatirZan
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

en zo zit ik aan 2 volle tanken a 55 liter per tankbeurt vast......

kan gewoon niet anders....pieken van nu 1,5050€ voor een litertje... gewoonweg om te huilen zo hoog...

en het nadeel : het wordt alleen maar gekker...want wie heeft er ooit benzineprijzen drastisch zien verlagen? ik iig niet....

ben al blij dat ik tegenwoordig vaker fiets....maarja, met dit hollandsche weer is dat ook bijna niet meer op een normale manier te doen....binnenkort dus weer de auto pakken.....en dan maar de belastingdienst oplichten ofzo....

Wabbawabbawabbawabba

• eviltweaker
  • Laatst online: 30-08 15:38

eviltweaker

DDPEEKIW

Ik heb mijn Vespa ciao afgelopen vakantie weer opgeknapt.
Rij nu weer lekker 1 op 50 met de auto wordt het anders echt te duur.

DDPEEKIW

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik denk er serieus over na om een oude diesel te kopen, en gewoon voor de helft sla- zonnebloemolie in te kieperen.
Scheelt nu de helft in prijs, dus per maand een volle tank, uitgaande van 50/50 mengsel en twee keer tanken in de maand.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 12:12
Het houdt vanzelf een keer op...als straks de gewone man de brandstof niet meer kan betalen om naar zijn werk te gaan.
En voor de bijdehandjes onderons...er zijn nu eenmaal mensen die de auto nodig hebben om op hun werk te komen,denken aan mensen in ploegendienst of mensen die anders 2 uur per dag extra kwijt zijn aan reizen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

KatirZan schreef op donderdag 01 september 2005 @ 13:27:
ben al blij dat ik tegenwoordig vaker fiets....maarja, met dit hollandsche weer is dat ook bijna niet meer op een normale manier te doen....binnenkort dus weer de auto pakken.....en dan maar de belastingdienst oplichten ofzo....
Van mij mogen de brandstofkosten op zich wel hoger worden. Ik fiets meer kilometers per jaar dan dat de auto gebruikt wordt (ik denk dat ik 2x zoveel kilometers maak met de fiets dan met de auto). Als de brandstofkosten hoger worden, heb ik m'n 365-dagenfiets sneller terug verdiend :+

• AcIDeR
  • Laatst online: 30-12-2024
Ja...erg fijn dat gefiest allemaal...maar hoe zien jullie een bouwvakker op ze werk komen?
Inc gereedschap?op een brommer of met de fiets? dat wil ik zien :D

Pak eerst die lease wagens eens af , van de mensen die enkel een balpen nodig hebben...
en die dure leasebak nodig hebben 20km verderop naar hun werk te rijden... dat is pas een benzine verspilling

[ Voor 42% gewijzigd door AcIDeR op 01-09-2005 18:25 ]

• paQ

paQ

AcIDeR schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:21:
Ja...erg fijn dat gefiest allemaal...maar hoe zien jullie een bouwvakker op ze werk komen?

Pak eerst die lease wagens eens af , van de mensen die enkel een balpen nodig hebben...
en die dure leasebak nodig hebben 20km verderop naar hun werk te rijden... dat is pas een benzine verspilling
die 20 km maal het aantal van deze 'onnodige' "leasebakken" maal het verbruik daarvan.... dat zijn pinda's...

Laat Amerika maar lekker V8-en met een minimum gewicht van 2200 kilo produceren....
dáár moet je wezen. bij de allergrootste (onnodige) brandstofverslinder ter wereld....
de combi zwaar vehikkel met dito motor...

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-09-2005 18:38 ]

• Rejgun
  • Laatst online: 22:30

Rejgun

Leven is Bier drinken

Waarom zouden die geen lease-auto mogen hebben. Heeft weinig te maken met de hoogte van de huidige benzineprijzen dunkt me.

Tot nu toe tank ik altijd bij BP, kost de euro momenteel 1.449, terwijl deze bij de Makro (waar ik bijna langs kom elke dag) 1.369 kost. Wellicht wordt de Makro toch weer een optie.

edit:

helemaal mee eens. Dat kl*te Amerika moet eens wat minder egoistisch worden. Met die geringe bevolking van ze verbruiken ze wel enorm veel brandstof. Het kost daar geen drol en iedereen rijdt in een V8.

[ Voor 27% gewijzigd door Rejgun op 01-09-2005 18:44 ]

Audi: Vorsprung durch Technik

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:26:
Je bent optimistisch...

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de prijs grafiek steiler omhoog gaat lopen de komende jaren, gezien de afnemende nieuwe vondsten , de toenemende kosten om nieuwe velden aan te boren (de 'gemakkelijke' velden zijn in het verleden natuurlijk het eerst aangeboord en ondertussen uitgeput) en de toenemende vraag uit het verre oosten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

en dat voor 200 meter naar de winkel voor 1 pakje boter (bij wijze van spreken)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hopelijk versnelt de hoge prijs wel innovaties voor alternatieven.

Biodiesel is vb een goed punt, kunt zo de boeren het spul laten verbouwen. Alternatieven met alcohol moet ook niet echt een probleem zijn. Alleen de overheid :O . Mensen gaan nu minder rijden, dus ook minder opbrengsten voor de overheid, en dan nog een alternatief waar ook minder accijnzen moet worden betaald. Ik hoop dat de prijs exc accijnzen langzaam breakeven raakt en de productieschaal groter wordt waardoor de alternatieven in prijs gaan zakken. Bijna 20 cent in een (half) jaar is me toch een beetje te veel.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 08:44:
Voor de mensen in de buurt van Den Bosch: de ArgosOil heeft deze week 12 cent korting. Kom je op iets van 1,31 uit
zittat ?

en ook dikke korting op 98 ?

Verwijderd

AcIDeR schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:21:

Die mensen krijgen meestal geen leasewagen hoor... die delen ze niet meer zo snel uit...
Mensen met een leaseauto moeten em meestal op de weg terugverdienen... Het is wel zo dat het rijgedrag van de gemiddelde leaserijder de hoge brandstofprijzen in de hand werkt, maar dat is zeker niet de oorzaak! De oorzaak zit em in het feit dat de vraag naar olie vanuit China en de VS momenteel zo onbeschoft hoog is, dat Shell (notabene een Nederlandse onderneming!) de prijzen gemakkelijk verhoogt. En wij zijn de dupe, want voor elke cent verhoging krijgen wij 2 cent accijnzen en heffingen er overheen. En dat is het probleem. Het is niet voor niets dat de overheid dit jaar 1 miljard (!) euro meer de spenderen heeft!!! En dan bevriezen ze vanaf volgend jaar de accijnzen, let maar eens op, dan gaat het een stuk langzamer. Maar nu de nood het hoogst lijkt te zijn, gaan ze dus nog wel ff omhoog. Ik rijd zelf diesel, en dat is voor mij met mijn ruim 30.000 privé kilometers per jaar nog steeds het meest aantrekkelijk. Gas moet ik niet, ik heb liever de rust van een snorrende diesel bij 3k rpm dan de opstijgende geluiden van een euro95/ lpg turbine die dan ruim 4k rpm doet...

Ik blijf gewoon rijden, maar ik ga de laatste tijd wel vaker op de fiets, als het mooi weer is... Dat is dan een stuk lekkerder dan in de file..

Het probleem zal zich pas oplossen als de dikke benzinezuipende V8 aangedreven auto's in de VS worden ingeruild door de zuinige Europese 4-cilindertjes en als die 1,8 miljard Chinezen zichzelf in de grote steden hebben vergast aan de smog. Tot die tijd hebben wij pech. En als we hier in Europa echt denken dat wanneer wij de braafste jongetjes van de klas zijn als het gaat om het wereldolieprobleem, dan moeten we ook beseffen dat de VS en China zich ziek lachen om onze naïeviteit. Denken we nou echt dat ons oliegebruik momenteel meer is dan een druppel op de gloeiende plaat? Laat me niet lachen! En CO2-uitstoot beperken? Één vulkaanuitbarsting en al onze zorgen zijn voor niets geweest. Het maakt echt allemaal niets meer uit... Het zal nooit beter worden als niet iedereen de als volwassenen gemaakte afspraken ook als dezelfde volwassenen nakomt en niet als een kleine kutkleuter de hele boel aan zijn laars lapt. En dat is nou precies wat er gebeurt.

Verwijderd

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Introduction.html
ff snel doorgekeken en dat ziet er best wel eng uit :o maar volgens mij is het bangmakerij

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:20:
http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Introduction.html
ff snel doorgekeken en dat ziet er best wel eng uit :o maar volgens mij is het bangmakerij
Peak-oil is een zekerheid. Dit is een van de meest pessimistische inschattingen (peakoil binnen 5 jaar), maar omdat er zo weinig zekerheden zijn over de Saudische olieproductiecapaciteiten en voorraden, is het een reëel scenario.

Meer optimistische (conservatieve) analytici gaan uit peak-oil ergens rond 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:56:
[...]

zittat ?

en ook dikke korting op 98 ?
google ;)

zandzuigerstraat geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:19

13art

Moderator Mobile
Nu de prijzen steeds duurder worden valt het me wel op dat je steeds meer tankstations tegen komt die een aantal cent korting per liter geven. Ik tank normaal met 8 tot 10 cent per liter korting :) toch weer mooi meegenomen :)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 09:58

Meneer aard

Porsche rulez!

Volgens mijn kunnen we straks met z`n allen massaal op gas gaan rijden, want die prijzen schieten de pan uit, en wij hebben toch nog wel een gas voorraadje.

Van de overheid moet gewoon een subsidie komen, ga je op gas rijden (laat je dus een G3 aanleggen) dan gewoon x aantal euri terug?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Krijg je feitelijk al. Niet op de aanschaf maar in G3 in de wegenbelasting ten opzichte van 't oude lpg systeem en aan de pomp ('t kost immers stukken minder, er wordt ook minder belasting op geheven).

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Diesel vanochtend bij de Shell 1.115 de liter. Ach, mij boeit het niet, heb toch tankpas :)
Meneer aard schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 07:45:
Volgens mijn kunnen we straks met z`n allen massaal op gas gaan rijden, want die prijzen schieten de pan uit, en wij hebben toch nog wel een gas voorraadje.

Van de overheid moet gewoon een subsidie komen, ga je op gas rijden (laat je dus een G3 aanleggen) dan gewoon x aantal euri terug?
Ik neem aan dat je het gas bij Slochteren bedoeld?

Ten eerste is ook dat niet oneindig, en ten tweede is dat aardgas. Daar heb je dus niets aan met je mooie G3, want die rijd op LGP (en nee, da's niet hetzelfde als aardgas).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Shell is ook over de 1.50 heen (met 1.1515); ik dacht het al toen ik langs de ANWB-pomp reed, die opeens op 1.449 stond.
Ik heb het idee dat als ik terugkom van vakantie (eind september), ook de ANWB boven de 1.50 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik zag net op het nieuws dat in Belgie vandaag ook al gestegen is tot 1,45 voor euro95 en 1,51 voor euro98. Bij de makro waar ik tank (nuth) is de prijs 2 cent gestegen sinds gisteren (1,37 voor euro95).

[ Voor 12% gewijzigd door sewer op 02-09-2005 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
:(

Vandaag weer 2 cent erbij. Vorige week nog 98 getankt bij de tango a 1,41 per liter. Teller stond nu boven de 1,48..... en dat in 1 week tijd. Dankuwel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 08:00:
Ten eerste is ook dat niet oneindig, en ten tweede is dat aardgas. Daar heb je dus niets aan met je mooie G3, want die rijd op LGP (en nee, da's niet hetzelfde als aardgas).
CNG dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd. Maar hoeveel merken ken jij die een motor levert die daarop loopt? De enige die ik ken is Mercedes, die een model heeft dat dat kan.

Stond een tijdje geleden een test van in de Autoweek. Beviel op zich goed.

Klein minpuntje: er zijn maar (of iig ten tijde van die test) maar 5 tankstations in Nederland waar je dat spul kan tanken. Niet erg praktisch :P

Edit: dit is een artikeltje erover: http://www.autoweek.nl/ne...no&ID=2423&source=tiscali

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 02-09-2005 09:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Gister in Nijmegen (Texaco St.Annastraat): €1,55 voor Euro 98 :o ...waarmee het dus meer dan €100 kost om m'n bak vol te gooien. Slik.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_sNaRs_ schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:09:
Gister in Nijmegen (Texaco St.Annastraat): EUR1,55 voor Euro 98 :o ...waarmee het dus meer dan EUR100 kost om m'n bak vol te gooien. Slik.
Je bent in Nijmegen op de St. Annastraat en je gaat bij de Texaco tanken? Eerste weg rechts en 2500m rijden en je bent bij de Tango waar je 1,47 voor een liter euro98 betaalt :X
Je kunt je geld ook direkt naar mij overmaken als je te veel hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zucht, zelfs de Tango kost 1,399

Ik ga effe naar duitsland, tot strax :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Ik rij straks lekker langs Argos... maar toch.

Gisteren zak ik op een Belgische zender iemand het hebben over de staat die de accijns moet verlagen omdat ze nu veel meer verdienen via de btw... vond ik wel een aardig punt.

Maar dat blijft een beperkte oplossing...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 09:28:
Idd. Maar hoeveel merken ken jij die een motor levert die daarop loopt? De enige die ik ken is Mercedes, die een model heeft dat dat kan.
Gezien het feit dat men in Duitsland een contract heeft met de regering om gedurende 10 jaar niet de accijnzen (lange tijd terug voordat het steeg ;) ) te verhogen voor CNG had afgesloten zie ik daar wel verandering in komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 02-09-2005 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:25:
Je bent in Nijmegen op de St. Annastraat en je gaat bij de Texaco tanken? Eerste weg rechts en 2500m rijden en je bent bij de Tango waar je 1,47 voor een liter euro98 betaalt :X
Je kunt je geld ook direkt naar mij overmaken als je te veel hebt.
Ik zeg ook niet dat ik er getankt heb.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:44:
Ik rij straks lekker langs Argos... maar toch.

Gisteren zak ik op een Belgische zender iemand het hebben over de staat die de accijns moet verlagen omdat ze nu veel meer verdienen via de btw... vond ik wel een aardig punt.

Maar dat blijft een beperkte oplossing...
De accijnzen zijn recent ook gedaald in België. Maar dat was nog niet eens promille-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Grrrrr Mw. GA belt me net om te zeggen dat morgen de prijs wéér ruim 3 cent omhoog gaat. Vandaag ook al dus dat is bij € 0,08 in twee dagen of te wel ruim 0,17 in oude vertrouwde gulden.

Niet te geloven..... rotstorm en rotbeleggers/speculeerders.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Wat ik er van begreep is dat het al de derde keer dit jaar was ofzo...

Heb gisteren wat zitten rekenen en als men het kwartje van kok teruggeeft en de toename van de btw de laatste maanden op benzineprijzen aftrekt van de accijns dan wordt een liter tussen de 15 en 20 cent goedkoper. Maar dan zit je nog rond de 1.30, wat al hoog was. Dus zo verschrikkelijk veel helpt het niet.

Maar de regering moet wel in gaan grijpen, want dit gaat niet goed. Autorijden wordt verschrikkelijk prijzig, er worden bussen geschrapt en aangezien de prijs van een treinkaartje ook gekoppeld is met de olieprijs blijft dat ook niet goed gaan...

[ Voor 25% gewijzigd door Speedpete op 02-09-2005 14:46 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RooT schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:46:
[...]

En daarbij waterstof is niet DE oplossing. Waterstof schep je niet ergens op, zoals benzine (oke benzine is dan gezuiverd, maar de grondstof ervan is olie. En je hebt maar weinig energie nodig om olie in benzine om te zetten, itt om van water waterstof te krijgen). Waterstof is gewoon een milieuvriendelijk energie omzet goedje. Daar is het perfect voor te gebruiken. Er moet dus iets komen wat je 'zomaar' ergens van op kan scheppen wat energie geeft.
Er zijn toch projecten aan de gang met genetisch gemanipuleerde algen die zeer grote hoeveelheden waterstofgas produceren. Meen me te herinneren dat er laatst zoiets was op Discovery. Een biologe die aan het onderzoeken was hoe ze een stad in zee konden voorzien van energie door onder de stad algen te laten groeien die waterstofgas produceerden wat weer gebruikt werd om de stad te voorzien in haar energiebehoefte. Aangezien we genoeg zee hebben op onze planeet lijkt me een paar flinke plantages van zulke algen geen probleem :).

Wat gevonden: http://mistrealm.com/Algae.html
By PAUL RECER, AP Science Writer

WASHINGTON (AP) _ Hydrogen may be an ideal fuel when the supply of oil and natural gas runs out, but the problem has been finding a way to produce it cheaply. Scientists now say the answer may be an ordinary pond scum.

Green algae, a simple plant that grows all over the world, has the unique ability to convert water and sunlight into hydrogen gas, researchers said Monday at the national meeting of the American Association for the Advancement of Science.

Now scientists have found a new way to force the algae to make hydrogen gas on demand, a process that could lead to an almost limitless supply of fuel that burns without pollution and produces only water as a waste product.

Tasios Melis of the University of California, Berkeley, said that the algae, one of the most ancient plants known, evolved the ability to live in two radically different environments.

When living in ordinary air and sunlight, it uses photosynthesis like other plants. This process converts sunlight, water and carbon dioxide into waste oxygen and the life-sustaining chemicals the plant needs.

But when the algae is deprived of a key nutrient, sulfur, and forced to live in an anaerobic, or oxygen-free, environment, the plant reverts to an alternate life style in order to survive. Under these conditions, the algae makes hydrogen, said Melis.

"It is sort of a metabolic switch," said Melis. "It is an alternative way of breathing" that the plant developed over millions of years to survive where there is no oxygen or sulfur. Those same conditions would kill other plants.

In experiments, Melis said his laboratory first grows algae cells in the ordinary way, giving the plant sunlight, nutrients and water. The plant happily reproduces, growing millions upon millions of new cells.

Then, the researchers cut off the supply of sulfur and oxygen to the algae, forcing it to click the metabolic switch to its hydrogen-producing life style.

"Within 20 hours, the algae turns on its switch, converting from oxygen production to hydrogen production," said Melis. "We have to seal the culture to prevent exposure to oxygen. Then we collect the hydrogen as it bubbles out of the culture." The gas comes out as pure, pollution-free hydrogen, he said.

Melis said the hydrogen-making process has operated experimentally for up to four days, the time it takes for the algae to exhaust its internal resources. The researchers then converted back to normal photosynthesis and the plant revives itself, ready to start another cycle.

"This has the promise of generating fuel from some of nature's most plentiful resources; sunlight and water," said Melis. "One liter of algae culture, a little over a quarter of a gallon, produces three milliliters of hydrogen, about a tenth of a fluid ounce, per hour", said Melis. Researchers believe this efficiency can be increased at least 100 fold, but that has yet to be demonstrated.

Algae growing in a small pond, he said, may eventually be enough to power 10 cars, although Melis admitted, "I'm not saying how big the pond would have to be."

The algae's alternate life style uses an enzyme, along with sunlight, to extract hydrogen from water. The enzyme, hydrogenase, is not found in higher plants. Some researchers are looking at ways to transfer the gene for this enzyme into other plants and, possibly, to force the enzyme to work in the presence of oxygen.

Hydrogen has long been promoted as a fuel to replace fossil energy sources. In the space program, hydrogen and oxygen are combined to make a rocket propellant, such as in the main engines of the space shuttle.

Oxygen and hydrogen are an explosive mixture, but they can be combined in a fuel cell to produce electricity and water. Fuel cells electrify the space shuttle and were used successfully in the Apollo program.

Margaret K. Mann of the National Renewable Energy Laboratory, a federal facility in Golden, Colo., said that auto makers are already developing fuel cells to drive automobiles. Other researchers, she said, are studying ways of changing the nation's energy infrastructure _ pipelines, fuel transports and service stations _ to make use of hydrogen.

She said it will be at least 20 years before hydrogen becomes a major part of the energy picture, but the gas could eventually power the nation, providing a renewable fuel source for both transportation and electrical generation.

Right now, hydrogen is most commonly separated from natural gas. This makes hydrogen a negative in the energy equation, since natural gas is a cheaper, more efficient fuel. Hydrogen may come into its own for environmental reasons, said Mann.

Carbon dioxide from the burning of fossil fuels is the primary cause of global warming, many believe. The only waste generated from hydrogen fuel is pure water, a resource that theoretically can be recycled to produce more hydrogen.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik snap niet dat de regering dit zelf niet inziet. Wat Speedpete ook al zegt, Benzine wordt duurder, er rijden minder bussen en de trein wordt ook al duurder. Op deze manier zal de koopkracht van de gemiddelde Nederlander niet echt verbeteren, want de salarissen gaan allemaal niet omhoog "omdat het zo slecht gaat". Beetje viscieuze cirkel waar we nu in hangen, iets wat (naar mijn mening) de regering kan oplossen o.a. door de accijns op benzine te verlagen en het OV weer wat goedkoper te maken.

Ik ga er serieus steeds meer over twijfelen of ik wel in Nederland moet blijven wonen. Autorijden is gewoon niet leuk meer en ik kan maandelijks steeds minder uitgeven omdat alles maar duurder wordt.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

http://www.snopes.com/photos/katrina/gaspump.asp

Kijk eens! Eindelijk gelijkheid >:). En dat noemt men daar dan price gouging.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

$5.87 per gallon is €1,24 per liter, begint erop te lijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:09
... en de benzinepompen maar klagen over kleine winstmarges :(

Vanmorgen bij het "normale" pompstation: 0,497 EUR (LPG)
...en bij de Macro: 0,389

Das 11 cent verschil per liter, meer dan 25% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
1.40 bij westfalen in emlichheim....

mijn god ik ga echt huilen straks

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De historisch hoge prijzen die automobilisten momenteel moeten betalen voor benzines, hebben direct te maken met de orkaan Katrina. Haar verwoestende kracht veroorzaakte forse schade aan olieplatforms in de Golf van Mexico, raffinaderijen en pijpleidingen aan de Amerikaanse kust.

Vooral het uitvallen van raffinage- en transportcapaciteit heeft er voor gezorgd dat de prijzen op de internationale productmarkten tot astronomische hoogten zijn gestegen. De recordprijzen van ruwe olie helpen ook niet, maar hun effect op de recente onstuimige prijsontwikkeling aan de pomp is volgens een deskundige van Shell minder sterk.

Het einde van de prijsstijgingen lijkt nog niet in zicht, ondanks de sussende woorden van Bush. De Amerikaanse president zei donderdag dat Katrina de energievoorziening in de Verenigde Staten slechts tijdelijk heeft verstoord. Hij riep zijn landgenoten op spaarzaam te zijn met brandstoffen.

Maar de prijsontwikkelingen op internationale markten laten juist zien dat de vraag naar benzines vanuit de VS sterk toeneemt, onder meer omdat hulpdiensten een grote behoefte hebben aan brandstof om hun taken in het rampgebied uit te voeren.

Door het verminderde aanbod, is er sprake van ware prijsexplosies. In de periode januari-augustus deed benzine per ton (1000 liter) gemiddeld nog 480 dollar op de internationale productmarkten. Momenteel liggen de prijzen boven de 800 dollar per ton.

Deze prijsstijgingen worden doorberekend aan de consumenten, omdat de benzinemaatschappijen hun hogere inkoopkosten compenseren. In Nederland hebben de grootste benzinemaatschappijen Shell, BP, Esso, Texaco en Total hun adviesprijzen de afgelopen dagen omhoog geschroefd.

Marktleider Shell verhoogde vrijdag voor de vierde keer in een week zijn adviesprijzen voor benzines met 3,6 cent naar 1,515 euro voor een liter ongelood en 1,569 euro voor super.

Volgens UnitedConsumers was de gemiddelde landelijke adviesprijs vrijdag op 1,523 euro voor euro ongelood en 1,577 euro voor super. De organisatie houdt op zijn website dagelijks de adviesprijzen van de vijf grootste maatschappijen bij en berekent het gemiddelde.

Via www.unitedconsumers.com/protest kunnen automobilisten hun proteststem uitbrengen tegen de hoge benzine. De proteststemmen zullen voor prinsjesdag aan minister Zalm worden overhandigd.

Wereldwijd zijn automobilisten zijn dezer dagen veel duurder uit aan de pomp dan vóór Katrina. Dat de prijzen niettemin per land verschillen heeft onder meer te maken met het geldende belastingregime. In Nederland vloeit ongeveer 90 cent per getankte liter benzine naar de schatkist.

Inmiddels heeft de Amerikaanse regering maatregelen genomen om de tekorten aan te vullen. De strategische oliereserve in de VS wordt aangesproken en de beperkingen die gelden voor buitenlandse tankers om olie af te leveren in Amerikaanse havens worden tijdelijk opgeheven.

Of dit op korte termijn zal leiden tot lagere prijzen aan de pomp, valt niet te voorspellen, zeggen deskundigen.
nu.nl

[ Voor 82% gewijzigd door wildhagen op 02-09-2005 15:42 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

Wimo.

Shake and Bake!

Ik dacht dat de overheid de gas tankstations in de steden toch wilde verbieden onder het mom van veiligheid? Ik meen daar een tijd geleden wat over gelezen te hebben. De achterliggende gedachte was uiteraard de te lage inkomst per/km

Al kost de benzine 3 euro de liter.. zolang ik het kan betalen gebruik ik overal de auto voor, ook voor de 10km naar school toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Andamanen schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 15:11:
[...]

$5.87 per gallon is €1,24 per liter, begint erop te lijken ;)
Ja en daar worden dergelijke prijzen door de overheid verboden... grappig he :)

:'(

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 02-09-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan nog te bedenken dat de toename in de brandstofkosten zeker niet in je salaris en kilometervergoeding zal worden verrekend, waarmee we in Nederland in koopkracht nog meer achteruit blijven gaan... Dat verschil van 500 euro op jaarbasis moet ik ergens vandaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Rowwan schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 15:15:
... en de benzinepompen maar klagen over kleine winstmarges :(
De marges zijn gewoon erg klein. Heb dat al 100 keer gezegd de laatste jaren en zal het nog wel 100 keer gaan zeggen maar geen mens die het gelooft om een of andere reden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Guardian Angel schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:23:
[...]

De marges zijn gewoon erg klein. Heb dat al 100 keer gezegd de laatste jaren en zal het nog wel 100 keer gaan zeggen maar geen mens die het gelooft om een of andere reden.
De marge is misschien wel klein, maar het gaat om de totale hoeveelheid. En aangezien Shell alleen maar meer winst maakt, hebben ze weinig te zeuren denk ik.
ANWB en Tango's zijn natuurlijk ook wel goedkoper omdat ze onbemand zijn, maar dan nog.. al die pompstations draaien echt niet opeens verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:21:
En dan nog te bedenken dat de toename in de brandstofkosten zeker niet in je salaris en kilometervergoeding zal worden verrekend, waarmee we in Nederland in koopkracht nog meer achteruit blijven gaan... Dat verschil van 500 euro op jaarbasis moet ik ergens vandaan halen...
Ik krijg het max. belastingvrije bedrag van 130,-/maand, maar er moet er bijna voor 300,- in de tank :X Rijd in een fiat cinquecento sporting 1/16 - 145Km/dag, dus een kleine zuinige auto (wel rap gelukkig) en toch is het zo enorm duur..
Verhuizen is geen optie want een huurhuis krijg ik niet(lange wachttijd enzo) en een ander huis kopen met een half-jaar contract is ook geen goed idee..
Ik hoop dat de prijs gauw weer naar 1,- of minder zakt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

bite schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:39:
[...]

Ik krijg het max. belastingvrije bedrag van 130,-/maand, maar er moet er bijna voor 300,- in de tank :X
Welk maximale bedrag? Dat is toch afgeschaft? Het is toch gewoon maximaal 0,18 ct/km belastingvrij? Ongeacht het aantal kilometers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MrSleeves schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:45:
[...]

Welk maximale bedrag? Dat is toch afgeschaft? Het is toch gewoon maximaal 0,18 ct/km belastingvrij? Ongeacht het aantal kilometers..
hmm zou kunnen.. het is iig het maximum wat hier word vergoed.
Overigens heb ik het ook overwogen om (deels) met het ov te gaan. Dat kost iets minder maar sluit niet aan op de werktijden. Ik moet dan via groningen cs reizen en dus daar de auto parkeren(a. 640/jaar) of vanaf m'n woonplaats naar groningen en overstappen. Door de slechte aanluitingen ben ik dan al met al 2-3 uur aan het wachten.

[ Voor 35% gewijzigd door bite op 02-09-2005 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

MrSleeves schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:27:
[...]
De marge is misschien wel klein, maar het gaat om de totale hoeveelheid. En aangezien Shell alleen maar meer winst maakt, hebben ze weinig te zeuren denk ik.
ANWB en Tango's zijn natuurlijk ook wel goedkoper omdat ze onbemand zijn, maar dan nog.. al die pompstations draaien echt niet opeens verlies.
Uhm... Mw. GA doet haar werk op een station dat geen eigendom is van Shell noch een dochteronderneming whatever. De pomp is van een zelfstandig ondernemer die als het contract afloopt kan overstappen naar elk ander merk benzine.

De marge is klein. Punt uit.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

idd
Juist daarom zijn pomphouders massaal tabak en drank gaan verkopen. Later AH vestigingkjes in de filialen en ga zo maar door. Er wordt alles gedaan om maar meer omzet te draaien op andere producten dan de brandstof.

Ik geloof ook wel dat de marge erg laag is. De overheid strijkt (zo als bijna altijd) het meeste op.

"the house always wins"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik hoorde net dat diesel verhoogt is naar 1,14 euro terwijl ik al 1,15 euro betaalde bij de Texaco :o

Ik heb toch een tankpas dus mij boeit het niet maar het is wel duur zeg.
Vorig jaar heb ik 110K KM gereden, ik wil niet weten wat dat aan diesel kost, en ik heb ook niet de zuinigste auto...

[ Voor 27% gewijzigd door Bierkameel op 02-09-2005 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bierkameel schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:17:
Ik hoorde net dan diesel verhoogt is naar 1,14 euro terwijl ik al 1,15 euro betaalde bij de Texaco :o
Een uur geleden zag ik op zo'n uithangbord/prijspaal bij de Shell hier in de buurt dat-ie 1.115 kostte, nog steeds wat hij vanochtend kostte :)

Daarnaast is Texaco sowieso altijd al duur (iig de Texaco-stations die ik af en toe tegenkom).

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 02-09-2005 18:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

paQ schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:07:
idd
Juist daarom zijn pomphouders massaal tabak en drank gaan verkopen. Later AH vestigingkjes in de filialen en ga zo maar door. Er wordt alles gedaan om maar meer omzet te draaien op andere producten dan de brandstof.[/i]
:) I Love paQ :)

Zo is het ook. In de meeste gevallen draait een pomp 40/60% (benzine/shop) en uiteraard is het streven om 30/70 te draaien.

Wat mij altijd laat glimlachen dat iedereen zeurt over de hoge benzineprijs maar wel € 1,50 betaalt voor een flesje cola van 1/3 liter terwijl je een liter in de super kunt kopen voor € 1,39 maximaal. Om maar niets te zeggen van de chocola, gevulde koeken, broodjes. Maar van Mw. GA mogen ze ALLES kopen wat ze willen. (Jammer dat het in de zakken van de baas verdwijnt. :) )

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Guardian Angel schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:23:
gelijk hebben != gelijk krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

De hoge olieprijs heeft de winst van Kon. Olie/Shell in het eerste kwartaal met 42% opgepompt naar 6,7 miljard dollar. De netto-omzet steeg van 57,3 naar 72,2 miljard dollar. De cijfers waren boven verwachting. ( 28-04-2005) bron: www.rtl.nl

De nettowinst kwam in april, mei en juni 34 procent hoger uit op 5,24 miljard dollar. Analisten hadden gerekend op 5,44 miljard dollar. De totale omzet van het Nederlands-Britse concern groeide met 33 procent tot 82,64 miljard dollar (28-07-2005 bron: www.dft.nl)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je leest dat Shell juist meer winst maakt door de stijging van de olieprijs, dan kun je toch concluderen dat er iets niet klopt.

Ze zeggen dat de marge zeer klein is, bij elke prijsstijging van de olie gaat de benzineprijs omhoog, maar ondertussen schiet hun winst wel omhoog. rara, wie wordt er hier besodemieterd....juist, de consument.

Overigens heb ik Shell in dit vooprbeeld genomen, soortgelijke gegevens gleden ook voor de andere grote olieconcerns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

bite schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:39:
[...]

Ik krijg het max. belastingvrije bedrag van 130,-/maand, maar er moet er bijna voor 300,- in de tank :X Rijd in een fiat cinquecento sporting 1/16 - 145Km/dag, dus een kleine zuinige auto (wel rap gelukkig) en toch is het zo enorm duur..
Verhuizen is geen optie want een huurhuis krijg ik niet(lange wachttijd enzo) en een ander huis kopen met een half-jaar contract is ook geen goed idee..
Ik hoop dat de prijs gauw weer naar 1,- of minder zakt :z
Ik krijg ook het maximale bedrag van eur 130 p/m.

Nu lees ik in dit topic dat dit maximum niet meer zou gleden? Is de werkgever verplicht om dan eur 0.18 per kilometer te vergoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rejgun schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:08:
De hoge olieprijs heeft de winst van Kon. Olie/Shell in het eerste kwartaal met 42% opgepompt naar 6,7 miljard dollar. De netto-omzet steeg van 57,3 naar 72,2 miljard dollar. De cijfers waren boven verwachting. ( 28-04-2005) bron: www.rtl.nl

De nettowinst kwam in april, mei en juni 34 procent hoger uit op 5,24 miljard dollar. Analisten hadden gerekend op 5,44 miljard dollar. De totale omzet van het Nederlands-Britse concern groeide met 33 procent tot 82,64 miljard dollar (28-07-2005 bron: www.dft.nl)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je leest dat Shell juist meer winst maakt door de stijging van de olieprijs, dan kun je toch concluderen dat er iets niet klopt.

Ze zeggen dat de marge zeer klein is, bij elke prijsstijging van de olie gaat de benzineprijs omhoog, maar ondertussen schiet hun winst wel omhoog. rara, wie wordt er hier besodemieterd....juist, de consument.

Overigens heb ik Shell in dit vooprbeeld genomen, soortgelijke gegevens gleden ook voor de andere grote olieconcerns.
Shell Pernis is NIET de shell pomp...
Trouwens, volgens mij komt er ook geen benzine van Pernis.

De shell pomphouder Jansen is net zo weinig Shell, als dat C1000 Heijnen C1000 is.

Daarbij komen hogere winsten niet alleen van hoegere prijzen. De vraag blijft ook steeds maar stijgen en daarbij, Shell zit niet alleen in Nederland

m.a.w.
het is wat kort door de bocht om alleen de stijgende winst te baseren op stijgende olie prijzen
Rejgun schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:12:
[...]

Ik krijg ook het maximale bedrag van eur 130 p/m.

Nu lees ik in dit topic dat dit maximum niet meer zou gleden? Is de werkgever verplicht om dan eur 0.18 per kilometer te vergoeden?
'niet meer' ?

bedrijven stellen gewoon een maximum in. En dat is heel begrijpelijk. Wat als jij in Eindhoven woont en in Maastricht werkt, en je besluit om naar Den helder te verhuizen :?
Of, zo als nu het geval is/wordt, alsmaar aanhoudende bandstofprijsstijgingen...
Daar kan je werkgever toch niet voor opdraaien...

Neem bierkameel met zijn voorbeeld. Zijn werkgever is ws. ook niet achterlijk en ziet aan zijn jaarcijfers van dit jaar écht wel dat hij ineens aanzienlijk meer brandtofkosten maakt. Als daar niet de bijbehorende meer productiviteit / winst tegenover staat, zal het leaseauto budget gewoon gaan krimpen. auto is 1, hem laten rijden is 2

de 0,18 EUR per kilometer, is wat de werkgever maximaal belastingvrij kan wegschrijven aan kilometervergoeding.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 02-09-2005 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch maar gas overwegen?
Met een relatief kleine investering heb je er toch erg groot plezier van.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

kleine investering?

aanschaf + installatie zit tussen de 2 en 3000 euro :{

Pagina: 1 ... 4 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.