Nee, want waterstof moet (net als elektriciteit) geproduceerd worden. Met kolen, gas, olie,windenergie, kernenergie, getijdenenergie of wat dan ook. waterstof is (net als elektriciteit) dus niet per definitie schoon, maar alleen als je het op een milieuvriendelijke manier maakt (denk aan groene stroom bijvoorbeeld).
Daarnaast is waterstof lastig op te slaan omdat het een gas en geen vloeistof is. En waterstof is een slechte manier van energie opslaan (want dat doe je eigenlijk), want het maken van waterstof kost veel meer energie dan dat er als waterstof vrij komt. (redement is dus laag)
En als je het nog nauwkeuriger wil doen dan wordt het verhaal nog slechter, want om waterstof te maken heb je elektriciteit nodig. In de omzetting van gas/kolen/olie naar elektriciteit zit ook al flink verlies, want van gas/kolen/olie stoken ze stoom en met die stoom drijven ze een generator aan (net zoiets als je dynamo op je fiets). De stoom koelt af voordat het de turbines van de generator bereikt en verliest al druk in de leidingen en er wordt zeker geen 100% van de stoomdruk omgezet in beweging (al zijn de moderne 3-traps turbines wel heel efficient)
Dus wat je eigenlijk moet hebben is kernfusie. Dat is redelijk schoon (ook niet helemaal schoon, want de mantel van de reactor wordt op den duur wel radioactief) en met de stoom die je dan opwekt maak je elektriciteit en (hopen dat de accu's beter worden) daarmee drijf je elektrische auto's aan. schoon en veilig (want geen gevaarlijke gasvormige waterstof om mee te nemen).
En je zorgt als EU dat de accu's standaard en uitneembaar worden, zodat je bij een 'benzinestation' accu's kunt wisselen. Dat gebeurt natuurlijk binnen een halve minuut volautomatisch door een 'robot'. dan is de EU toch nog ergens goed voor (want anders krijg je nooit een standaard)
Als de olie schaars wordt zullen we massaal op windenergie moeten overstappen (hele land vol met windmolens a-la-flevopolder) of kernenergie (elke kolen/olie/gas centrale vervangen voor een kerncentrale).. De komst van kernfusie duurt zeker nog wel een halve eeuw.
Als ik nu het beleid van de EU mocht bepalen zou ik dus vreselijk veel geld in het onderzoek en productierijp maken van kernfusie steken en zou ik ook veel geld in de verbetering van accu's steken. daarnaast zou ik elektrische auto's/vrachtwagens gaan bouwen en de infrastructuur daarvoor aanleggen (met bij tankstations vervangende accus enzo). dan kun je redelijk goedkoop en heel schoon (enige vervuiling die je nog hebt is het licht radioactief worden van de torus van de kernfusie-centrale) en redelijk goedkoop energie produceren. en je hoeft je geen zorgen te maken om uitputting van grondstoffen (materiaal om kernfusie mee te doen is er ZAT)
als extra bonus drukken we die oliesjeiks letterlijk en figuurlijk weer met de neus in het zand en kunnen die weer terug naar het kamelenneuken.. want die kunnen helemaal niets meer doen daar.. ja zand verkopen aan intel. voor de chips.
maargoed. de EU had hier al jaren geleden mee moeten beginnen.. wachten tot de economie compleet plat gaat omdat er geen betaalbare olie meer beschikbaar is om de electriciteitscentrales en het vervoer op te laten draaien is zo vreselijk stom. en in zo'n crisis is er ook geen geld meer om de hele infrastructuur om te bouwen. dus dan ben je dubbel genaaid.
Ik weet niet of iedereen de mad-max films of waterworld kent, ik ben bang dat wij dat nog gaan meemaken (althands.. het vechten om de brandstof dan.. niet dat de hele shit onder water komt te staan enzo. wij nederlanders gooien gewoon een paar kuub zand extra op de dijkjes.. en what the heck. anders hebben we straks Amersfoort aan Zee. zit ik lekker dicht bij het strand.)
Er zit nog wel olie in de grond, alleen wordt het steeds moeilijker om te bereiken (de makkelijke velden zijn allemaal al leeg gezogen). Daardoor wordt het steeds duurder en er komt een moment dat het economisch niet meer haalbaar is.
Als mensen straks meer moeten betalen om op hun werk te komen dan een dag werk oplevert (ja. ook de trein wordt duurder.. want die draait op elektriciteit.. en dat wordt voor 90% opgewekt met fossiele brandstof.) en als het laten rijden van een vrachtwagen duurder wordt dan de lading die hij vervoert.. ja. dan heb je echt een probleempje. Dan worden we weer teruggeworpen naar 1600 ofzo (zeilboten, trekschuiten en paarden voor het vervoer) en 1 lampje per huis (anders kunnen de windmolens de vraag niet trekken. en als het windstil is zitten we in het donker)
oh. en geen plastic meer (kijk eens om je heen wat er allemaal van plastic is), want die zooi is ook van aardolie. Die plastic bekertjes bij de koffieautomaat? straks 2 euro per bekertje!
[
Voor 130% gewijzigd door
FragDaddy op 20-06-2005 16:56
]