Ik herhaal mezelf nog maar eens (omdat ik weer belachelijk gerant op oliemaatschappijen lees. "zij hebben veel geld en ik niet" kalimero toestanden)
En laat ik het voor de laatste keer nog eens stellen: oliemaatschappijen zijn private ondernemingen. Als zij beslissen dat ze evenveel verkopen en dezelfde of grotere winsten halen met duurdere olie, dan is dat hun goed recht. Het zijn geen liefdadigheidsmaatschappijen, en het is enkel tekenend voor onze verslaving aan olie als we daarover beginnen panikeren. Dus zelfs als ze olie nog veel duurder zouden maken (wat dus niet zo is) dan heb jij dat maar te slikken, zo simpel is het.
Daarnaast is er ook veel speculatie gaande op de grondstoffenmarkt. (goud, olie, voedsel, maar vooral olie)
Als je duidelijk niet beseft hoe het werkt... Er worden opties gekocht op olie voor 200 dollar per vat op het eind van het jaar. Dus speculanten verdienen er wel op. Nadat alles opgepompt is wordt het op beurzen ook verhandeld. Dus die optie heeft ze het recht op het eind van het jaar olie te kopen aan 200 dollar per vat, wat ook de prijs is. Dus zij gaan uit van een prijs hoger dan 200 dollar zodat ze dikke winst maken.
Als je slim was, dan zou je beter ook gaan investeren in olie. Ik ken mensen die zo een bescheiden auto eruit gekregen hebben (golf GTI bvb)
Verder denk je ook erg simplistisch, met nog wat meer ja knikkers en gaan maar. Dan ga je volledig voorbij aan de milieudoelstellingen, de energie-investering voor het oppompen, enz...
Hierna nog eens m'n post van een paar weken terug:
Omdat veel mensen de marktwerking rond olie niet lijken te snappen
Ruwe olie kost op dit moment 130$ voor een vat van 160 liter. Dat is 0.52€ voor een liter ruwe olie. De oliemaatschappijen moeten die 15000km transporteren en vervolgens raffineren (en dat is een ingewikkelder proces dan je denkt).
De prijs ex-raffinaderij van benzine is op dit moment 0.54€, die van diesel 0.71€. Gezien het verbruik (75% diesel, 25% benzine) hebben maatschappijen dus gemiddeld 15cent inkomsten uit een liter geraffineerde olie. de overige 1.35€ gaan naar de oliesjeiks (0.52€) en naar de staat (+-0.8€).
En dan vinden jullie dat het net de oliemaatschappijen zijn die met "de grote winsten" gaan lopen? Zij zijn net degenen die er het minste aan verdienen van alle partijen, en er nochtans veruit de meeste moeite en geld moeten insteken.
Dus mensen die denken dat sommige tankstations echt 'zomaar' even 20% korting zullen (en kunnen) geven, zitten er wel goed naast. Alsof die allemaal zomaar die prijzen hanteren ....

En dan nog heb je helemaal niets te klagen, Shell ed zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Dus zelfs al zouden ze 80 cent winst per liter vragen: zolang er verkocht wordt en mensen blijven kopen is dat hun goed recht, daar doe je helemaal niets aan. En gezien onze energieverslaving zit er nog heel wat rek in de prijs.
Het wordt trouwens alleen maar duurder, nogmaals, wen er aan voor het echt te laat is en zoek alternatieven.
Lees trouwens ook dit maar eens:
"Petroleum based products, such as oil and tires, are heading north with the price of gasoline" en
CAR PRICES ARE SET TO SOAR
Daarnaast, één van de grootste problemen van de volgende tien jaar is niet olie (ook al wordt die alleen maar schaarser) maar drinkbaar water. Goed mogelijk dat de volgende grote oorlogen nog eerder om water zullen gestreden worden dan om olie. Zonder benzine kan je nog leven, zonder drinkbaar water niet. (en wij in de geïndustrialiseerde landen zullen nog lang rijk genoeg zijn om ons water te kopen, wat de prijs ook zij, maar achtergestelde landen zitten met een groot probleem)
En... wat ik onlangs nog las. Er is met olie zoveel meer te doen. Men kan er duurzame artikelen van maken die bvb nog tien jaar dienst kunnen bewijzen. (plastics, gebruiksvoorwerpen) en wat doen we? We fakkelen het op in onze auto's. Denk daar maar eens over na. En over hoe de petrochemische industrie ook volledig onderuit zal gaan bij enorme olieprijzen.