Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 27 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.679 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:02:
[...]

Voor een grotere diesel zit je zo over de 100 euro per maand hoor...
Je weet toch dat de dieselrijders in dit land gedemoniseerd worden?
Wegenbelasting voor een BMW 320d (1505kg) kost hier ongeveer 400€ ... per jaar >:) .
Voor de Astra 1.9 CDTI (1375kg) is dit 310€ per jaar
Peugeot 1.4HDI (1150kg) is het 240€ per jaar.
Citroen C2 1.4i is het 170€ per jaar

Wij worden belast op cilinderinhoud, gewicht speelt geen rol, een 2 ton zware auto met een 1.4 HDI kost je dus ook 310€ per jaar. Verondersteld dat het zou bestaan.

*edit*
Vanaf 01/01/08 is de dieseltaks afgeschaft en is het dus net zo goedkoop als een benzine. een 1.4 HDI kost aan wegenbelasting dus ook 170€ per jaar. De 2.0 en 1.9 diesel worden dus ook iets goedkoper dan de prijzen hier vermeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-06-2008 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Dat opheffen van die zwaardere belasting voor dieselauto's zouden ze hier (Nederland) ook moeten doen. Ik heb nog steeds niet gevonden waarom diesels zwaarder belast worden in de wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 16:23

KhaZ

Alfa Romeo

Arnout schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:57:
Dat opheffen van die zwaardere belasting voor dieselauto's zouden ze hier (Nederland) ook moeten doen. Ik heb nog steeds niet gevonden waarom diesels zwaarder belast worden door in de wegenbelasting.
Omdat ze in vergelijking tot benzinemotoren érg vervuilen. Het gaat dan niet om de Co2-uitstoot, maar om fijnstof.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Handig zo'n goedkope pomp op de route naar m'n werk. 1,51 voor een liter 98 :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
KhaZ schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:00:
[...]

Omdat ze in vergelijking tot benzinemotoren érg vervuilen. Het gaat dan niet om de Co2-uitstoot, maar om fijnstof.
'Benzinemotor vuiler dan diesel'

Door Olof van Joolen en Erik Kouwenhoven

De nieuwste generatie direct ingespoten benzinemotoren is een gevaar voor de volksgezondheid.

Ze produceren meer fijn stof dan moderne dieselmotoren zonder filter en omdat de deeltjes kleiner zijn dan dieselroet, richten ze meer schade aan in het lichaam.
Dat stelt universitair hoofddocent en uitlaatgasdeskundige Michiel Makkee van de TU in Delft. De Nederlander, die aan de wieg stond van het roetfilter voor diesels, baseert zich op onderzoek dat emissie-expert David Kittelson deed in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Energie. Zijn conclusie luidt dat direct ingespoten benzinemotoren niet alleen meer, maar ook kleinere deeltjes - 20 tot 80 nanometer- uitstoten.
De minuscule roetdeeltjes kunnen dieper in organen als de longen doordringen. Uit onderzoeken van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat dit bijzonder schadelijk is. Volgens het Nederlandse Milieu en Natuur Planbureau overlijden jaarlijks tussen de 2300 en 3500 mensen voortijdig door inademing van roetdeeltjes.
Bij een gewone injectiemotor wordt een fijne benzinemist ingespoten vlak voor de inlaatklep van de verbrandingskamer. Bij directe inspuiting wordt via de inlaatklep alleen lucht aangezogen, de benzine wordt rechtstreeks in de cilinder gespoten. Dat levert in theorie een bezinebesparing van 10 à 15 procent op, in de praktijk blijkt dat echter vaak minder te zijn.
Anders dan bij dieselmotoren bestaat er geen EU-norm voor de uitstoot van fijn stof door benzinemotoren. Onder meer Alfa Romeo, BMW en de merken van de Volkswagen-Audi Groep leveren al motoren met directe benzine-inspuiting. De meeste andere Europese autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling ervan.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Aangenomen dat bovenstaande quote klopt, geldt nog steeds dat enkele typen benzinemotoren meer vervuilen op het gebied van fijnstof dan diesels.

Als er wat aan gedaan wordt zal het eerder leiden tot een hogere tax op de direct-ingespoten wagens of op een filter-verplichting.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
[...]

Moderne diesels zijn net zo schoon (of net zo vies) als benzinemotoren. Daarnaast: fijnstof is meer een hype dan dat het een werkelijk probleem is. En de wegenbelasting voor diesels is al lang voordat fijnstof "uitgevonden" werd hoger dan de benzineauto wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Fietsbel schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:55:
[...]

Helaas wel, mijn wagen slurpt alleen Euro 98 varianten.
Dagelijks ~60 km totaal met 1:8 :X
V-Power al geprobeerd? (97 oct in Nederland. 100 oct in Duitsland)

Kost bijna net zoveel, maar is een stuk zuiniger. (in mijn ervaring)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

unclero schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:27:
[...]

V-Power al geprobeerd? (97 oct in Nederland. 100 oct in Duitsland)

Kost bijna net zoveel, maar is een stuk zuiniger. (in mijn ervaring)
Bij de Shell in Duitsland (dichtst bij hier) is V-Power 7 cent/liter duurder dan Euro 95. Is dat in NL anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Speedpete schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:18:
Aangenomen dat bovenstaande quote klopt, geldt nog steeds dat enkele typen benzinemotoren meer vervuilen op het gebied van fijnstof dan diesels.

Als er wat aan gedaan wordt zal het eerder leiden tot een hogere tax op de direct-ingespoten wagens of op een filter-verplichting.
Over een aantal jaren is waarschijnlijk elke nieuwe benzinemotor er een met directe inspuiting.

Om op de brandstofprijzen terug te komen, ik zie tot mijn verbazing de dieselprijs al een paar keer een cent dalen bij mijn pomp...

http://www.weitzelpoort.nl/index.html

[ Voor 15% gewijzigd door seq_uence op 02-06-2008 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Dieselprijs is vandaag weer gem. 1,6 cent gedaald, bij de Shell nu €1,43. (http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=937979&c=1001)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

seq_uence schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:30:
Over een aantal jaren is waarschijnlijk elke nieuwe benzinemotor er een met directe inspuiting.
Dan zal er dus wel een filtertje op moeten komen :)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Speedpete schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:38:
[...]

Dan zal er dus wel een filtertje op moeten komen :)
Er bestaan geen filters waar je 80 nanometer mee kan vangen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:59
seq_uence schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:30:
[...]

Om op de brandstofprijzen terug te komen, ik zie tot mijn verbazing de dieselprijs al een paar keer een cent dalen bij mijn pomp...

http://www.weitzelpoort.nl/index.html
Die toko mogen ze bij mij in de buurt zetten...

50 cent voor een liter LPG.. slechts 18 cent onder de "marktprijs"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Ronald schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:41:
[...]

Die toko mogen ze bij mij in de buurt zetten...

50 cent voor een liter LPG.. slechts 18 cent onder de "marktprijs"
Ik dacht dat ik blij was met mijn 59 cent voor litertje LPG, kan nog beter dus :(

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

seq_uence schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:40:
Er bestaan geen filters waar je 80 nanometer mee kan vangen.....
Dan wordt dat inderdaad lastig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

YellowCube schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:10:
is de auto met 95 niet vooruit te branden? Of krijg je daadwerkelijk technische problemen (pingelen etc)?
Jawel hoor, maar de stand-alone ECU is afgesteld op euro 98 afgesteld. Misschien dat 95 ook wel gaat maar ik houd het liever op safe.
GreenSky schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:11:
Hee Fietsbel, jij ook hier. (Roland hier, misschien weet je het nog)
Dat wist je toen je die auto nam he :P

M'n stokoude MR2 drinkt het liefst ook 98. Loopt ook wel op 95, maar hij wil toch wel erg graag op 98.
Wordt ik niet echt blij van, ik tank het liefst bij Esso, daar valt de schade nog mee.
Sommige mensen kom je ook overal tegen ;) :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Engineer Stewie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:51:
[...]

Je betaalt toch geen 103 euro per maand aan wegenbelasting hoop ik?

Je moet nogal rijden om daar profeit van te hebben.
Wel per maand dus.
309 euro per kwartaal :/

Als ik had geweten dat de dieselprijzen zo snel omhoog gingen had ik een G3 Saab 93 1.8T gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Bierkameel schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:22:
Als ik had geweten dat de dieselprijzen zo snel omhoog gingen had ik een G3 Saab 93 1.8T gekocht.
Ja, iedereen aan het gas (de auto's dan ;)) en zodra de overheid merkt dat daar inkomsten worden misgelopen wordt dat weer duurder gemaakt.

Fossiele mobiliteit (fossiel in meer opzichten) is en wordt duur, geen ontkomen aan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Gas is de laatste jaren ook gewoon gestegen. Nu betaal je 0,6 per liter, 4 jaar geleden was dat de helft.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Gas is nu wel relatief stukken goedkoper, voor een G3 auto betaal je namelijk maar iets meer wegenbelasting dan benzine en bijna de helft van diesel.

Ik denk dat G3 wel populairder wordt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Als iedereen spontaan op G3 gaat rijden wordt dat vanzelf ook wel duurder...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik snap niet waarom, want het is beter voor het milieu en er is momenteel geen reden dat het ineens "op" is zoals bij de olie.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dennahz schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:40:
en er is momenteel geen reden dat het ineens "op" is zoals bij de olie.
Huh? LPG is gewoon een aardolie-derivaat, net zoals benzine en diesel...

LPG = Liquefied Petroleum Gas

LPG raakt dus net zo 'op' als de andere fossiele brandstoffen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

LPG is een bijproduct van de benzineproductie, net als dieselolie. Als zwaardere olie geraffineerd wordt tot benzine (kerosine) worden de lichtere en zwaardere fracties eruitgehaald. De lichtere fracties zijn LPG, de zwaardere zijn diesel (mazout, stookolie), en de nog zwaardere zijn scheepvaartolie - er zijn zelfs schepen die varen op olie die pas bij 100 graden celcius vloeibaar is, echt pure rotzooi dus. Het gas wordt vaak afgefakkeld (dat mooie vlammetje boven raffinaderijen) en dat is eigenlijk zonde. Daarom is LPG rijden "milieuvriendelijk", want LPG is een afvalproduct van de benzineproductie en het zou anders toch verbrand worden of, nog slechter, onverbrand de lucht in verdwijnen, dan is het beter om het toch maar nuttig te gebruiken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
Dat opheffen van die zwaardere belasting voor dieselauto's zouden ze hier (Nederland) ook moeten doen. Ik heb nog steeds niet gevonden waarom diesels zwaarder belast worden in de wegenbelasting.
Op diesel zit toch heel wat minder accijns...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:37:
Gas is nu wel relatief stukken goedkoper, voor een G3 auto betaal je namelijk maar iets meer wegenbelasting dan benzine en bijna de helft van diesel.

Ik denk dat G3 wel populairder wordt nu.
De wachttijd voor inbouw is nu al iets van 11 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

matthijsln schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:18:
[...]

Op diesel zit toch heel wat minder accijns...
maar het verschil wordt steeds minder. Als je niet teveel rijdt en toch (met het idee dat de dieselprijs lekker laag is t.o.v. benzine) voor een diesel gekozen hebt, ga je nu dus de bietenbrug op.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mx. Alba schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:34:
LPG is een bijproduct van de benzineproductie, net als dieselolie.
Dat is - op dit moment - waar, maar als de vraag naar LPG explosief toeneemt gaat dat niet meer op natuurlijk. In het uiterste geval zou het wel eens andersom kunnen worden. Maar lang voordat dat zo is zit er veel accijns op LPG, geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer Stewie schreef op maandag 02 juni 2008 @ 07:16:
[...]

Wegenbelasting voor een BMW 320d (1505kg) kost hier ongeveer 400€ ... per jaar >:) .
Voor de Astra 1.9 CDTI (1375kg) is dit 310€ per jaar
Peugeot 1.4HDI (1150kg) is het 240€ per jaar.
Citroen C2 1.4i is het 170€ per jaar

Wij worden belast op cilinderinhoud, gewicht speelt geen rol, een 2 ton zware auto met een 1.4 HDI kost je dus ook 310€ per jaar. Verondersteld dat het zou bestaan.

*edit*
Vanaf 01/01/08 is de dieseltaks afgeschaft en is het dus net zo goedkoop als een benzine. een 1.4 HDI kost aan wegenbelasting dus ook 170€ per jaar. De 2.0 en 1.9 diesel worden dus ook iets goedkoper dan de prijzen hier vermeld.
In november heb ik voor mijn fiesta (1.4 Tdci zelfde motor als de peugeot 1.4HDI) ook maar 170 € betaalt aan wegenbelasting heb zelf geen idee hoe dat komt als het pas sinds 01/01/08 zo is?

Verder goednieuws voor die gene die wel hun diesel zelf moeten betalen hij gaat morgen 4,5 cent omlaag dus nog een maximum prijs van 1,402 € hier in België :9 blijven dalen zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

[...]

Sorry hoor, maar dat is zo'n dooddoener. :/

10 jaar geleden had niemand van fijnstof gehoord, en toen betaalde je al dubbele wegenbelasting. De staat heeft gewoon een extra tepel op de melkkoe gevonden, de dieselrijders.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 14-09 12:38
LED-Maniak schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:52:
[...]

Ik dacht dat ik blij was met mijn 59 cent voor litertje LPG, kan nog beter dus :(
49.9 bij de goedkoopste hier in de buurt (Tip voor drenten: Geesbrug! de A37 af richting geesbrug en dan zitten er een paar aan de rechterkant, Blokzijl heettie, ongeveer 1000 meter van de snelweg af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb nog steeds niet gevonden waarom diesels zwaarder belast worden in de wegenbelasting.
Omdat de argumenten niet in jouw type straatje passen?

Diesel heeft geen closed loop regeling. De uitstoot valt _niet_ te regelen. Benzine kan dat wel.
Het enige wat ze bij een diesel kunnen doen is deze verdunnen met omgevingslucht zodat je geen meting kunt doen. Waarom denk je dat er geen viergasmeting bij een diesel is?

Diesel is nooit voor Jan met de korte naam pet geweest. De acijnzen zijn altijd lager geweest om de transportsector te ondersteunen. Maar de mensen gingen ook dieselen omdat het goedkoper was en nu zitten we in een scheef gegroeide situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 05-06-2008 09:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

backupdevice schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:28:
[...]

Sorry hoor, maar dat is zo'n dooddoener. :/

10 jaar geleden had niemand van fijnstof gehoord, en toen betaalde je al dubbele wegenbelasting. De staat heeft gewoon een extra tepel op de melkkoe gevonden, de dieselrijders.
uitstoot van NOx dan. Nog steeds een reden waarom dieselmotoren niet bepaalde de schoonste zijn en dat had men jaren en jaren geleden ook al door (halverwege jaren '80: zure regen).
En dan nog dat fijnstof iets van de laatste jaren is...voortschrijdend inzicht heet dat.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hmm de diesel prijs zakt weer een beetje, zat net bij de total 1.359.
Vandaag dus weer tanken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:13
bij ons staat de benzineprijs de laatste dagen ook redelijk stabiel.. dit hangt rond de 1,609 of de 1,619

ben benieuwd of het nog meer zal gaan stijgen of dat de prijs toch omlaag gaat.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 22:28

-Sander-

///M Powerrrrrr

Nee, hoor de brandstofprijzen zullen alleen maar hoger worden;

http://www.youtube.com/watch?v=DMQd5nGEkr4

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 00:24
Ik ben sinds deze week overgestapt naar de trein om naar mijn werk te gaan.. Ik woon op 5 minuten fietsen van het station en vanuit mijn werk kijk ik ook op het station. Verder scheelt het me een hoop files op de A7, A8 en A10.

Tot nu toe bevalt het me eigenlijk wel goed... Voorlopig houden we dit maar even vast..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 23:20

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Diesel is hier zo'n 5 cent goedkoper geworden de afgelopen week..... volhouden die daling :P

Kheb vorige week Super 98 getankt voor 1,66 :X

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Chaoss schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:41:
Diesel is hier zo'n 5 cent goedkoper geworden de afgelopen week..... volhouden die daling :P
Is dat zo, of heeft de pomphouder korting gegeven op de prijs?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Vind het ook niet meer normaal, doe mij maar een litertje '95 voor 1,25 ! Dat is een mooie prijs...maareh als je extra korting wilt aan de pomp kun je via www.unitedconsumers.nl een tankpasje aanvragen, krijg je maximaal 10 cent korting. Als de korting aan de pomp al 10 cent is, krijg je daar nog een extra cent bovenop. Heb het zelf ook, werkt prima...doen al heel veel pompen aan mee.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 23:20

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Slasher schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:44:
[...]

Is dat zo, of heeft de pomphouder korting gegeven op de prijs?
Was bij meerdere pompstations goedkoper, ook aan de snelweg was het 5 cent goedkoper geworden, daar zag ik het aan...tank nooit aan de snelweg, maar toen ik een dag later bij de Tinq kwam, was de diesel daar ook 5 cent goedkoper.

Je kan het ook wel in de statistieken nakijken de BRUTO adviesprijs voor diesel was op 24 mei 1,484 en per gister is het 1,43 prijs aan de pomp ligt er uiteraard nog onder, gister was het bij de tinq 1,329

[ Voor 18% gewijzigd door Chaoss op 05-06-2008 10:53 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

NeoMe schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:47:
Vind het ook niet meer normaal, doe mij maar een litertje '95 voor 1,25 ! Dat is een mooie prijs...maareh als je extra korting wilt aan de pomp kun je via www.unitedconsumers.nl een tankpasje aanvragen, krijg je maximaal 10 cent korting. Als de korting aan de pomp al 10 cent is, krijg je daar nog een extra cent bovenop. Heb het zelf ook, werkt prima...doen al heel veel pompen aan mee.
Hmm dat ziet er wel leuk uit, waar ik tank doen ze ook mee aan deze actie.
Maar eens ff een pasje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Klopt, diesel is gedaald; anderzijds, als je weer een week daarvoor kijkt, stond de diesel nog onder de € 1,40.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:07
NeoMe schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:47:
Leuk zo'n tankpasje. Let wel op dat die 10 cent korting tov de adviesprijs is.
Zelf heb ik een gratis tankpas van Basicfuels, gekregen bij mijn creditcard. Ik heb er nooit mee getankt en ik ga er ook nooit mee tanken:
- weinig tankstations die het ding accepteren (lees: geen tankstation op dagelijkse of wekelijkse route)
- 8ct/liter korting op bruto adviesprijs
- ik ben de pincode vergeten omdat ik dat ding in een halfjaar tijd nog nooit heb kunnen gebruiken

Ik kom wekelijks bij een Shell express langs met 11ct/liter korting, enige pas die ik daarvoor nodig heb is mijn pinpas waarvan ik de code nog wel ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

_JGC_ schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:48:
[...]
Leuk zo'n tankpasje. Let wel op dat die 10 cent korting tov de adviesprijs is.
Zelf heb ik een gratis tankpas van Basicfuels, gekregen bij mijn creditcard. Ik heb er nooit mee getankt en ik ga er ook nooit mee tanken:
- weinig tankstations die het ding accepteren (lees: geen tankstation op dagelijkse of wekelijkse route)
- 8ct/liter korting op bruto adviesprijs
- ik ben de pincode vergeten omdat ik dat ding in een halfjaar tijd nog nooit heb kunnen gebruiken

Ik kom wekelijks bij een Shell express langs met 11ct/liter korting, enige pas die ik daarvoor nodig heb is mijn pinpas waarvan ik de code nog wel ken.
Niet iedereen heeft die luxe, ikzelf kan tanken bij de TinQ hier in het dorp alleen die benzine is naar mijn mening minder goed dan de benzine van de Total een eindje verderop waar ik sowieso 10 cent korting krijg aan de pomp, plus nog één cent met het kaartje. Je hoeft het alleen maar af te geven en ondertussen afrekenen en klaar. Heb het pasje dus ook niet om die ene cent maar als ik ergens anders ben, dat ik dan niet het volle pond hoef te betalen. Die pas wordt op echt heel veel plaatsen geaccepteerd, en desnoods gooi je die benzinepompen als poi's in je TomTom of Navigatiesysteem.

[ Voor 7% gewijzigd door NeoMe op 05-06-2008 12:00 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Voor ANWB leden: Met je ANWB-pas krijg je dezelfde korting als met die van UnitedConsumers e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door matthijsln op 05-06-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

matthijsln schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:31:
Voor ANWB leden: Met je ANWB-pas krijg je dezelfde korting als met die van UnitedConsumers e.d.
Bij de ANWB krijg je 5 cent korting, bij United Consumers krijg je 6 cent. Bij ANWB kun je bij 500 tankstations korting krijgen, bij United Consumers bij 550.

Dus je kunt toch beter een pasje bij United Consumers aanvragen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Nu wordt http://www.lowtechmagazine.com/2008/02/a-world-without.html misschien rendabel. Ik heb een PDFje gelezen uit '98 waarin dit idee werd verkend, maar er werd toen aangenomen dat brandstofprijzen op z'n hoogst 5% per jaar zouden stijgen.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Dit lijkt op het eerste oog inderdaad een goede oplossing. Grotere goederen (bijvoorbeeld auto's) zouden dan echter alsnog over de weg vervoerd moeten worden, tenzij de transportbuizen heel erg groot worden. Het mooie van het systeem is dat het allemaal bijna automatisch kan: op knooppunten kunnen de pakketten automatisch worden gesorteerd naar de goede transportbuis. Als er echter een keer een probleem optreedt in zo'n buis wordt het wel lastig, tenzij er servicetunnels worden aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Nou, omdat het zo langzaam gaat (20km/u maar nooit meer wachten voor stoplichten) moeten fouten vrij snel op te lossen zijn, en niet alles hoeft ondergronds; als het in een soort berm zit met een goede afdekking is dat ook al genoeg. Verder zorg je natuurlijk voor voldoende redundantie; een drukke lijn zoals Duitsland > Rotterdam voer je natuurlijk uit als een hele cluster van dat soort dingen.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

YellowCube schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:57:
[...]

uitstoot van NOx dan. Nog steeds een reden waarom dieselmotoren niet bepaalde de schoonste zijn en dat had men jaren en jaren geleden ook al door (halverwege jaren '80: zure regen).
En dan nog dat fijnstof iets van de laatste jaren is...voortschrijdend inzicht heet dat.
Ok, leuk, echter mulieuheefing is er nog niet door, dus waarom zou ik nu dubbel moeten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

YellowCube schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:57:
[...]

Uitstoot van NOx is ook een heel eind terug te dringen mbv moderne catalysatoren (Mercedes met adblue bv). Verder is het bij een diesel lastig om én een lage roetuitstoot te creeëren én een lage NOx uitstoot.
Als je de verbrandingstemperatuur omhoog schroeft heb je bijna geen roet, maar weer een hoog NOx gehalte. Verbrandingstemperatuur omlaagt is weinig NOx maar een hoop roet.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DEN HAAG - De Verenigde Eigen Rijders Nederland (VERN) is bezig met het opzetten van een landelijke protestactie van vrachtwagenchauffeurs tegen de verhoging van de accijns op diesel en de kilometerheffing. Dat heeft Klaas de Waard van de organisatie woensdag laten weten.

De VERN probeert chauffeurs te mobiliseren voor een algehele ‘transvak’ (transportvakantie) van 23 tot en met 28 juni. Het is de bedoeling dat de chauffeurs een week lang niet uitrijden. “Binnen drie dagen zijn de schappen in de winkels leeg”, aldus De Waard. Hij verwacht dat tienduizenden vrachtwagenchauffeurs mee gaan doen aan de actie. Volgens De Waard kost de accijnsverhoging de transportsector 150 miljoen euro. Daarbij komt volgens hem nog eens 600 miljoen euro aan kosten door de kilometerheffing voor de sector. Vanaf 2011 wil het kabinet deze heffing invoeren, te beginnen met vrachtwagens.
Dat wordt hamsteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 01:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je ziet plotseling hoe onze supplychain werkt en wat er zal gebeuren als transport onbetaalbaar wordt. Wees maar blij dat de Betuweroute en IJzeren Rijn tegen dan klaar is om de verbinding naar Duitsland te garanderen. De Duitsers zijn bezig met een verbinding naar China via Rusland zodat heel Europa de Duitsers lief mogen aankijken voor wat transport. De (bak)fiets zal terugkomen, zeilschepen ook en er wordt terug dicht bij de consument geproduceerd. Nu is het motto "5 centjes goedkoper? Dan laten we het van duizenden kilometers ver komen. Elke dollar in de economie wordt met olie onderbouwd." en later wordt het "Elke kilometer is eentje teveel.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Het is VERN, daar zitten - zoals de naam zegt - de 'eigen' rijders bij, niet de grote transportbedrijven. Alleen als ze beslissen om fabrieken te blokkeren of de transportbedrijven mee kunnen krijgen krijgen we er echt last van.

Daarnaast, nogmaals: ze komen er erg vlot mee...

Van mij mogen ze alles plat gooien, ik heb een vriezer vol voer, ik kom die week wel door. Ze zetten de burgers tegen zich op dus als een politicus op het juiste moment met een alternatief systeem (bijvoorbeeld het systeem dat iets eerder genoemd is) in de media komt dan is half Nederland voor.

Het legt de zwakte in ons transport bloot, zoals Rapture al zegt, wieweet wat er uit kan volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Maasluip schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:29:
[...]

Bij de ANWB krijg je 5 cent korting, bij United Consumers krijg je 6 cent. Bij ANWB kun je bij 500 tankstations korting krijgen, bij United Consumers bij 550.

Dus je kunt toch beter een pasje bij United Consumers aanvragen.
Onjuist, bij ANWB krijg je na 1000 liter ook 6 cent. Dus na 10 € kortingsverschil tov 6 cent. Daarnaast krijg je bij ANWB een startbonus van 5 €, bij UnitedConsumers niet en moet je 5 € kaartbijdrage betalen van je korting of je rekening.

Zoek trouwens de verschillen:
http://www.anwbtankkorting.nl/WaarTankenOverzichtANWB.asp
http://asp.unitedconsumers.com/WaarTankenOverzicht.asp

Name: asp.unitedconsumers.com
Address: 212.61.24.139
Name: www.anwbtankkorting.nl
Address: 212.61.24.140
;)

[ Voor 8% gewijzigd door matthijsln op 05-06-2008 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik weet niet wat jullie voor ideeen hebben hierover, maar gezien diverse ontwikkelingen denk ik dat over een paar jaar diesel duurder is dan benzine...

- Diesel heeft meer energieinhoud per liter dan benzine (30 of 40%)
- overheid die het belastingstelsen 'vergroent'
- MRB die gaat verdwijnen
- marktwerking
- als je de prijs grafieken van benzine en diesel nu over elkaar legt is de trend al duidelijk: verschil wordt steeds kleiner, gaat verdwijnen en misschien zelfs benzine inhalen.

In de VS is diesel al lang duurder dan benzine. Zijn er verdere argumenten behalve mijn onderbuikgevoelens hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ik denk dat dergelijke acties heel snel door de rechter worden verboden, zeker als de schappen in de supermarkten leeg zijn. Krijg je toch te maken met landsbelang enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:51
Hoe sloop je een economie:
- Transport toevoer stoppen, (bijv) wegen laten vastlopen.
- Staking bussen
- Staking boeren

Dan helpen ze toch goed de economie en veel (kleine) bedrijven naar de filistijnen. En dan nog steeds door blijven "zeuren" dat het o zo slecht gaat... Ja, daar help je het inderdaad mee op te lossen..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

backupdevice schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:49:
[...]

Ok, leuk, echter mulieuheefing is er nog niet door, dus waarom zou ik nu dubbel moeten betalen
je betaalt als vreselijk lang dubbel en dat is echt niet alleen vanwege de milieuheffingen.
Zoals Chevy454 ook al opmerkte is diesel eigenlijk bedoeld voor de transportsector n dat is klaarblijkelijk dus een beetje scheef gegroeid. In de VS en Japan heeft men nooit begrepen waarom wij hier allemaal zo nodig op diesel moeten rijden. Kennelijk is dat dus omdat de accijnzen op diesel zo laag zijn.
Ik vraag me overigens ook af hoeveel mensen er op diesel rijden en er daadwerkelijk goedkoper door uit zijn. Zelfs met de lagere prijzen van een jaar of 2 terug moest je toch behoorlijk wat kilometers maken om goedkoper uit te zijn.
-tom-562 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:59:
[...]

Uitstoot van NOx is ook een heel eind terug te dringen mbv moderne catalysatoren (Mercedes met adblue bv). Verder is het bij een diesel lastig om én een lage roetuitstoot te creeëren én een lage NOx uitstoot.
Als je de verbrandingstemperatuur omhoog schroeft heb je bijna geen roet, maar weer een hoog NOx gehalte. Verbrandingstemperatuur omlaagt is weinig NOx maar een hoop roet.
Toyota heeft met z'n D-4D techniek ook een hele aardige manier gevonden om diesels schoner te krijgen. En even voor de goede orde: ik ben absoluut niet tegen dieselauto's en ben ook 100% voorstander van het verlagen van de wegenbelasting voor dit soort hele schone diesels. 't Zou in mijn ogen niet meer dan logisch n zelfs eerlijk zijn om dat te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door YellowCube op 06-06-2008 08:49 . Reden: ik ben niet tegen diesels...niet dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

matthijsln schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:10:
[...]

Onjuist, bij ANWB krijg je na 1000 liter ook 6 cent. Dus na 10 EUR kortingsverschil tov 6 cent. Daarnaast krijg je bij ANWB een startbonus van 5 EUR, bij UnitedConsumers niet en moet je 5 EUR kaartbijdrage betalen van je korting of je rekening.

Zoek trouwens de verschillen:
http://www.anwbtankkorting.nl/WaarTankenOverzichtANWB.asp
http://asp.unitedconsumers.com/WaarTankenOverzicht.asp

Name: asp.unitedconsumers.com
Address: 212.61.24.139
Name: www.anwbtankkorting.nl
Address: 212.61.24.140
;)
Haha, ze hebben dus gewoon United Consumers overgenomen (er staat ook bij de partners ANWB bij) en doen via een omweg precies dezelfde korting geven. Verklaart ook een beetje waarom de tankstations dezelfde zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

YellowCube schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 07:17:
[...]

je betaalt als vreselijk lang dubbel en dat is echt niet alleen vanwege de milieuheffingen.
Zoals Chevy454 ook al opmerkte is diesel eigenlijk bedoeld voor de transportsector n dat is klaarblijkelijk dus een beetje scheef gegroeid. In de VS en Japan heeft men nooit begrepen waarom wij hier allemaal zo nodig op diesel moeten rijden. Kennelijk is dat dus omdat de accijnzen op diesel zo laag zijn.
Ik vraag me overigens ook af hoeveel mensen er op diesel rijden en er daadwerkelijk goedkoper door uit zijn. Zelfs met de lagere prijzen van een jaar of 2 terug moest je toch behoorlijk wat kilometers maken om goedkoper uit te zijn.

[...]

Toyota heeft met z'n D-4D techniek ook een hele aardige manier gevonden om diesels schoner te krijgen. En even voor de goede orde: ik ben absoluut niet tegen dieselauto's en ben ook 100% voorstander van het verlagen van de wegenbelasting voor dit soort hele schone diesels. 't Zou in mijn ogen niet meer dan logisch n zelfs eerlijk zijn om dat te doen.
Ik was er met mijn 30K KM per jaar goedkoper mee uit, nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

joopv schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 00:48:
Ik weet niet wat jullie voor ideeen hebben hierover, maar gezien diverse ontwikkelingen denk ik dat over een paar jaar diesel duurder is dan benzine...

- Diesel heeft meer energieinhoud per liter dan benzine (30 of 40%)
- overheid die het belastingstelsen 'vergroent'
- MRB die gaat verdwijnen
- marktwerking
- als je de prijs grafieken van benzine en diesel nu over elkaar legt is de trend al duidelijk: verschil wordt steeds kleiner, gaat verdwijnen en misschien zelfs benzine inhalen.

In de VS is diesel al lang duurder dan benzine. Zijn er verdere argumenten behalve mijn onderbuikgevoelens hierover?
Ik ben het eens met je stelling. Als we geen accijns zouden hebben, dan zou diesel duurder zijn.

Dus naarmate de prijs van olie stijgt, zal het aandeel accijns kleiner worden, en zullen de prijzen dus dichter bij elkaar komen te liggen. En misschien dat diesel benzine zelfs overstijgt.

Maar er is één klein foutje, de energiedichtheid is 15% hoger. Maar door een hoger thermodynamisch rendement is het verschil weer ca 15% hoger. Dus uiteindelijk wel ongeveer de gestelde 30%.

Maar goed; de mens reageert natuurlijk ook op de prijzen, en als ze merken dat diesel duurder uitpakt, zullen ze geen dieselauto meer kopen. Waardoor de afname van diesel daalt.

Uiteindelijk is zo'n prius toch echt wel een stuk voordeliger dan een zuinige diesel, of je moet wel heel veel km's rijden. In Amerika is het zoiezo zuiniger door de hogere dieselprijs aldaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 06-06-2008 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De prijzen lijken, na een daling gedurende deze week, vanaf morgen weer verder omhoog te gaan:
De olieprijs bereikte vrijdagmiddag in New York een nieuw record van 136 dollar per vat van 159 liter. Aan het begin van de week stond de prijs nog op ruim 126 dollar per vat.

Automobilisten zullen de prijsstijging dit weekeinde waarschijnlijk merken bij de benzinepomp. De sterke stijging op vrijdag had waarschijnlijk te maken met een rapport van zakenbank Morgan Stanley die voorspelde dat de olieprijs in juli naar 150 dollar zou kunnen stijgen.

Ook de opmerkingen van de Israëlische minister van transport dat een aanval op Iran "onontkoombaar'' is, dreef de prijs op. Daarnaast reageerden beleggers negatief op het tegenvallende cijfer over de Amerikaanse werkloosheid dat voorbeurs bekend werd gemaakt.

De benzineprijs gaat dit weekeinde in Nederland waarschijnlijk ook weer omhoog. De adviesprijs van vijf grote oliemaatschappijen komt uit op 1,661 euro per liter Euro 95, zo meldde UnitedConsumers vrijdag. Het is voor het eerst dat de benzineprijs door de grens van 1,66 euro gaat.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

"De adviesprijs van vijf grote oliemaatschappijen komt uit op 1,661 euro per liter Euro 95"...

Prijsafspraken? Neehoor! :r

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mx. Alba schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:46:
"De adviesprijs van vijf grote oliemaatschappijen komt uit op 1,661 euro per liter Euro 95"...

Prijsafspraken? Neehoor! :r
Wat heeft dit met prijsafspraken te maken? Ik hoop dat je wel eens van de term "gemiddelde" hebt gehoord? Of moet het er werkelijk letterlijk voorgekauwd instaan, dat het een gemiddelde is?

Ongefundeerd oliemaatschappij-bashen is weer in, merk ik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

wildhagen schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:49:
[...]

Wat heeft dit met prijsafspraken te maken? Ik hoop dat je wel eens van de term "gemiddelde" hebt gehoord? Of moet het er werkelijk letterlijk voorgekauwd instaan, dat het een gemiddelde is?

Ongefundeerd oliemaatschappij-bashen is weer in, merk ik.
Ach ja je moet toch ergens je gal op spuwen. Ondertussen gaat kaboutertje bos naar het EK op onze kosten. Betaald van de accijnzen!

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bartjuh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:05:
[...]

Ik ben het eens met je stelling. Als we geen accijns zouden hebben, dan zou diesel duurder zijn.

Dus naarmate de prijs van olie stijgt, zal het aandeel accijns kleiner worden, en zullen de prijzen dus dichter bij elkaar komen te liggen. En misschien dat diesel benzine zelfs overstijgt.

Maar er is één klein foutje, de energiedichtheid is 15% hoger. Maar door een hoger thermodynamisch rendement is het verschil weer ca 15% hoger. Dus uiteindelijk wel ongeveer de gestelde 30%.

Maar goed; de mens reageert natuurlijk ook op de prijzen, en als ze merken dat diesel duurder uitpakt, zullen ze geen dieselauto meer kopen. Waardoor de afname van diesel daalt.

Uiteindelijk is zo'n prius toch echt wel een stuk voordeliger dan een zuinige diesel, of je moet wel heel veel km's rijden. In Amerika is het zoiezo zuiniger door de hogere dieselprijs aldaar.
De hogere prijzen van diesel worden (mede) veroorzaakt doordat diesel (zeker in Europa) veel populairder is geworden met een significant hogere vraag tot gevolgen. Daarnaast schijnt diesel moeilijker te raffineren zijn dan benzine.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

En ja hoor, zo'n baard heeft weer een land bedreigd en hoppa, de olieprijs gaat weer omhoog.

Linkje.

:z het stopt nooit.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lees ff 5 posts boven je...

Er speelt wel wat meer mee dan alleen dat Israëlische dreigement. Zoals een onderzoek door een zakenbank en speculaties door beleggers.

Overigens is je taalgebruik ietwat denigrerend...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

wildhagen schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:17:
Lees ff 5 posts boven je...

Er speelt wel wat meer mee dan alleen dat Israëlische dreigement. Zoals een onderzoek door een zakenbank en speculaties door beleggers.

Overigens is je taalgebruik ietwat denigrerend...
Ah, heb dat even gemist, maakte deze post eigenlijk uit ergernis. Kan je op deze situatie anders dan denigrerend reageren dan? Het is elke keer weer wat namelijk en het "gewone" volk is er telkens de dupe van.

Ze zouden beter gewoon eens samenwerken en niet allemaal zo machtsgeil willen doen, dan gaat het al een stuk beter.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Laatst online: 21:36
Dennahz schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:22:
[...]

Ah, heb dat even gemist, maakte deze post eigenlijk uit ergernis. Kan je op deze situatie anders dan denigrerend reageren dan? Het is elke keer weer wat namelijk en het "gewone" volk is er telkens de dupe van.

Ze zouden beter gewoon eens samenwerken en niet allemaal zo machtsgeil willen doen, dan gaat het al een stuk beter.
offtopic:
Als de Westerse mens de afgelopen eeuwen niet zo machtsgeil was geweest, woonden we nog in hutjes en had niemand een auto gehad.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Mercarra schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:30:
[...]

offtopic:
Als de Westerse mens de afgelopen eeuwen niet zo machtsgeil was geweest, woonden we nog in hutjes en had niemand een auto gehad.
Misschien was dat wel beter geweest.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
zeau, morgen benzine + 1,4 en diesel + 2,0 cent :P

het gaat weer lekker....

en dat te bedenken dat een vat olie begint voor $10 maar zovaak verhandeld wordt dat het uiteindelijk $130 wordt pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Eigenlijk is het beter als het in een rap tempo omhoog gaat zodat het echt onbetaalbaar word voor de meesten. Alleen dan gaan mensen echt over op alternatieven, en zullen in snellere tempo veranderingen doorgevoerd worden. Nieuwe technologieen zal meer druk op gezet worden en uiteindelijk word iedereen er beter van (behalve een select groep fossiel eigenaren).

Omdat de prijzen langzaam stijgen zijn er weinig mensen die echt een maatregel nemen. Je raakt er aan gewend. Eind dit jaar zit benzine op 2 euro en diesel rond 1,75 om maar even iets geks (of toch niet zo gek ?) te roepen. Als dit met 1-2 cent in de week of om de paar dagen gebeurd zullen er toch niet zo heel erg veel mensen zijn die b.v de auto laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ons opgevallen dat de slaolie ineens overal €1,29 per literfles kost. Is dit alleen in Noord-Nederland het geval? Dat de prijs omhoog gaat door vraag/aanbod snap ik, maar deze prijsstijging laat zich in mijn beleving niet verklaren door marktmechanisme. Immers, het loont nu vrijwel helemaal niet om op slaolie te gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Help!!!! schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:05:
Daarnaast schijnt diesel moeilijker te raffineren zijn dan benzine.
Production costs are 25-35% less than that of regular gasoline, due to the fact that diesel is less refined than normal gasoline. However, the price of diesel fuel at the pump is generally higher, since diesel fuel has high demand in the industrial world.
(dat laatste gaat vooral op voor US en UK, en niet voor Nederland..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat iedereen altijd vergeet is het oliezand in Canada. In de grond onder Alberta ligt evenveel olie als de totale wereldvoorraad aan conventionele olie, en het is bij de huidige prijzen al lang en breed economisch haalbaar om dat te ontginnen. Ook in Venezuela is zo'n oliezandveld dat waarschijnlijk nog groter is dan die in Canada, maar die ligt dieper en is dus ook duurder om te ontginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:56:
Wat iedereen altijd vergeet is het oliezand in Canada. In de grond onder Alberta ligt evenveel olie als de totale wereldvoorraad aan conventionele olie, en het is bij de huidige prijzen al lang en breed economisch haalbaar om dat te ontginnen. Ook in Venezuela is zo'n oliezandveld dat waarschijnlijk nog groter is dan die in Canada, maar die ligt dieper en is dus ook duurder om te ontginnen.
Heerlijk als mensen dat soort wilde en ongefundeerde claims rondstrooien. (omdat jij dat 'denkt' of omdat het lekker bekt of omdat je ooit eens iets hebt opgevangen, of wat dan ook)

Het is natuurlijk wel een lekker chargerend punt in een discussie, maar ik wil bronnen, cijfermateriaal en kostenanalyses en prognoses. Verder valt er met een opmerking zoals deze niets te beginnen (behalve als je ineens olie-ontginningsdeskundige bent geworden) en is het ook verder irrelevant in een bespreking van de toekomst van fosiele technologie.

Geen kwalitatieve uitspraken graag, kwantitatief!

No offence intended hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

None taken, alvi!

Wikipedia: Tar sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx!
Large amounts of energy are needed to extract and upgrade the bitumen to synthetic crude. At this point in time, most of this is produced by burning natural gas which is widely available in the tar sands area. Approximately 1.0 to 1.25 gigajoules of natural gas are needed per barrel of bitumen extracted.[54] Since a barrel of oil equivalent is about 6.117 gigajoules, this produces about 5 or 6 times as much energy as is consumed. Energy efficiency is expected to improve to 0.7 gigajoules of energy per barrel by 2015,[55] giving an EROEI of about 9. However, since natural gas production in Alberta peaked in 2001 and has been static ever since, it is likely tar sands requirements will be met by cutting back natural gas exports to the U.S.[56]
Indien er geen alternatief is zullen we weinig keuze hebben. Zolang het netto 5 keer meer energie oplevert valt het nog te verdedigen. Uiteindelijk zal normale economische werking die ontginning mogelijk maken. Zelfs als was het rendement 1 op 2, op een bepaald moment zou dat dan ook weer rendabel zijn.

Ik zou graag dezelfde berekening eens zien voor biofuels, want ook daar doen de meest absurde indianenverhalen de ronde. Zoals vaak aanhalen 'dat het evenveel energie kost om het te maken als wat er uit komt'. Lijkt me ook een redelijk onprofessionele nablaat-uitspraak om te scoren in een discussie. (ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar door zomaar iets te beweren met vage termen als 'veel meer', 'ongeveer', 'veel' en 'weinig' zegt niets. Ik zou het trouwens sterk vinden, want dan heeft biofuel toch helemaal geen toekomst/nut)

In principe, als het rendement op biofuel 1 op 3 zou zijn. (1 gigajoule erin voor elke 3 gigajoules geproduceerd) kan het zichzelf in stand houden. Want de nodige energie om te produceren zou je uit de geproduceerde biofuel kunnen halen. Uw tractors en dergelijke kunnen ook gewoon op biofuel rijden. Dit van de veronderstelling uitgaande dat er voldoende areaal is voor dergelijke producties, en dat dit niet in het vaarwater komt van reguliere voedselproductie.

Ook daar heb ik nog weinig concreet cijfermateriaal voor gezien. Zo zou in Oost Europa veel landbouwcapaciteit over zijn (vruchtbare grond waar niets mee gedaan wordt) en veel werkloze boeren. Dus ipv Europese subsidies te geven aan Oost-europese boeren voor nutteloze voedselproductie, kan dat potentieel beter ingezet worden voor biofuel. Dan is het nog eens goed voor de plaatselijke bevolking ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Uit diezelfde link:
Due to the greater environmental damage caused by tar sand extraction, tar sands are generally not accepted by environmental groups such as Greenpeace [52][53]. Environmentalists state that their main concerns with tar sands are land damage, greenhouse gas emissions, and water use. Tar sands extraction is generally held to be more environmentally damaging than conventional crude oil - carbon dioxide emissions, for example, are roughly three to five times greater with tar sands extraction. On a life-cycle basis, including emissions related to transportation by pipeline or tanker, refining, and end use, tar sands are about 10 per cent more carbon intensive than Middle East crude oils
Lijkt me dus geen goed plan om dit op grote schaal te gaan toepassen. Nu hebben we al genoeg problemen me de uitstoot o.a. CO2, met teerzand word de uitstoot dus met flink wat procenten verhoogd...

Willen we dat echt? Lijkt me dat niemand daar voorstander van kan zijn.

Je kan beter naar echt schone alternatieven voor olie kijken, voor de langere termijn.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2008 16:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 00:11

defiant

Moderator General Chat
wildhagen schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 16:45:
Willen we dat echt? Lijkt me dat niemand daar voorstander van kan zijn.
Als de brandstof prijzen blijven stijgen, dan gaan uiteindelijk ook de principes van meeste mensen overboord. Alle milieumaatregelen die we nu allemaal aan het nemen zijn, hebben weinig zin als er niet op tijd een schoon en duurzaam alternatief komt.

Het IEA is het hier ook wel mee eens:
Energie-agentschap IEA slaat alarm over energie

Broeikasgassen
Volgens de IEA moet er een revolutie op het gebied van schone energie beginnen om de uitstoot van broeikasgassen in 2050 met de helft terug te dringen. Daarvoor is 45 biljoen dollar (oftewel 2900 miljard euro) nodig aan extra investeringen in de ontwikkeling van schone technologieën.

Nu actie
Volgens het IEA moet de wereld nu actie ondernemen, anders stijgt de uitstoot van schadelijke broeikasgassen zoals koolstofdioxide tot 2050 met 130%. De wereldwijde olievraag zal in die periode met 70% toenemen, waarschuwt IEA-directeur Nobuo Tanaka in een onderzoeksrapport.

Waterstof
Om de doelen te bereiken, zouden volgens het IEA jaarlijks 32 nieuwe kerncentrales en 17.500 nieuwe windmolens in de wereld moeten worden bijgebouwd. Jaarlijks zouden er ook nog 35 nieuwe kolencentrales en twintig gascentrales bij moeten komen die CO2 kunnen afscheiden en opslaan. Ook moet volgens het IEA 215 miljoen vierkante meter aan zonnepanelen worden aangelegd en moeten een miljard auto's in de wereld op elektriciteit of waterstof gaan rijden.

45 biljoen dollar
Om de doelstellingen te bereiken en de benodigde technologie te ontwikkelen, is 45 biljoen dollar aan extra investeringen nodig, stelt het IEA. Dat komt overeen met 1,1% van de wereldeconomie in de periode tot 2050, aldus het bureau.

'Afschrikwekkend'
'Een wereldwijde energierevolutie is zowel noodzakelijk als haalbaar, maar het zal een grote uitdaging worden', aldus Tanaka. 'De wereld staat voor de afschrikwekkende combinatie van een sterk stijgende energiebehoefte, een toenemende uitstoot van broeikasgassen en krimpende voorraden.'
bron:rtlz

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik stel het behalen van mijn rijbewijs uit omdat het concept autorijden een verloren zaak is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Stookwaarde
Ruwe aardolie       kg          42,7        73,3
Orimulsion      kg      27,5        80,7
Aardgascondensaat       kg      44,0        63,1
Motorbenzine        kg      44,0        72,0
Kerosine        kg      43,5        71,5
Petroleum       kg      43,1        71,9
Leisteenolie        kg      36,0        73,3
Gas-, dieselolie        kg      42,7        74,3
Zware stookolie         kg      41,0        77,4
LPG         kg      45,2        66,7
Ethaan      kg      45,2        61,6
Nafta       kg      44,0        73,3
Bitumen         kg      41,9        80,7
Smeerolie       kg      41,4        73,3
Petroleumcokes      kg      35,2        100,8
Raffinaderij grondstoffen       kg      44,8        73,3
Raffinaderijgas         kg      45,2        66,7
Chemisch restgas        kg      45,2        66,7
Overige oliën       kg      40,2        73,3

Antraciet       kg      26,6        98,3
Cokeskolen      kg      28,7        94,0
Cokeskolen (cokesoven)      kg      28,7        95,4
Cokeskolen (basismetaal)        kg      28,7        89,8
(Overige bitumineuze) steenkool         kg      24,5        94,7
Sub-bitumineuze kool        kg      20,7        96,1
Bruinkool       kg      20,0        101,2
Bitumineuze leisteen        kg      9,4         106,7
Turf        kg      10,8        106,0
Steenkool- en bruinkoolbriketten        kg      23,5        94,6
Cokesoven/ gascokes         kg      28,5        111,9
Cokesovengas        MJ      1,0         41,2
Hoogovengas         MJ      1,0         247,4
Oxystaalovengas         MJ      1,0         191,9
Fosforovengas       Nm3         11,6        149,5

Aardgas         Nm3 ae      31,65       56,8
Koolmonoxide        Nm3         12,6        155,2
Methaan         Nm3         35,9        54,9
Waterstof       Nm3         10,8        0,0

Biomassa vast       kg      15,1        109,6
Biomassa vloeibaar      kg      39,4        71,2
Biomassa gasvormig      Nm3         21,8        90,8
RWZI biogas         Nm3         23,3        84,2
Stortgas        Nm3         19,5        100,7
Industrieel fermentatiegas      Nm3         23,3        84,2

Afval (niet biogeen)        kg      34,4        73,6
http://www.energie.nl/index2.html?ency/index.html
Deze dingen zijn fikbaar, we proberen alles in onze wagens te smijten en de prijzen zullen allemaal op benzine-equivalenten eindigen. De echte vraag is dan: "Kunnen we eens ophouden met dat rijden?".

Olie was zo vanzelfsprekend omdat het zomaar uit de grond spoot. Je pakte een emmertje, je stond ernaast en je 10 liter emmertje heeft plotseling 300+ MegaJoule. Bij een rendement van 1/3 hou je 100+ MegaJoule over en als je dit in 3600 seconden (1 uur) verbrandt, dan heb je 27,8 kW of 37 pk gemiddeld en dat is goed om 120 km te rijden. Het feestje houdt op en vanwaar haal je emmers met 300+ MegaJoule? No such thing? Niet raar dat autorijden een verloren zaak is. We gaan brandstof moeten produceren en schaarste drijft de prijzen van alles omhoog. Elektrisch rijden zou grote aantallen nieuwe kerncentrales kosten, de bouw van kerncentrales kost ook tijd.

De privatisering van energiemaatschappijen is een onvoorwaardelijke overgave. De Fransen, Putin, Chinezen en oliesjeiks kunnen nu onze elektriciteitsmaatschappijen opkopen. Zo vond Parijs leuk om eens de Belgjes 17% (oktober 2007) meer te laten betalen, knopje omdraaien en de Belgen worden harder uitgemolken. Het electoraat had vroeger minimale invloed op de staatsbedrijven, nu kan je het vergeten. De oliesjeiks zijn geen oliehandelaars/producenten, wel energiehandelaars/producenten en ze gaan gewoon met de tijd mee. Dus waarom niet de Europese energievoorziening opkopen.

Verbruik van wagens kan je beschrijven met de massa. Hoe meer massa, hoe meer wrijving met de grond en F=m*a zegt dat je meer kracht nodig hebt om het vooruit te krijgen. Het invloed van massa is slechts lineair. Luchtweerstand werkt echter exponentieel met de snelheid zodat het belangrijkste is om het voertuig kleiner/compacter te maken. Gecombineerd zit je bij 1 liter concept van Volkswagen, Twike,... en dan nog moeten we het rijden en aantal kilometers reduceren.

Een economie dat op goedkoop transport gebaseerd is, moet dan omschakelen naar een economie dat zoveel mogelijk het onbetaalbare transport ontwijkt. Dicht bij de consument produceren en elke kilometer is eentje teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:28:
Het is ons opgevallen dat de slaolie ineens overal €1,29 per literfles kost. Is dit alleen in Noord-Nederland het geval? Dat de prijs omhoog gaat door vraag/aanbod snap ik, maar deze prijsstijging laat zich in mijn beleving niet verklaren door marktmechanisme. Immers, het loont nu vrijwel helemaal niet om op slaolie te gaan rijden?
dat is al een tijdje, het was eerst € 0.50, maar doordat veel mensen op slao-olie gingen rijden, heeft men dat verhoogd. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
rapture schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:06:
Ik stel het behalen van mijn rijbewijs uit omdat het concept autorijden een verloren zaak is.
Alsof autorijden ophoudt te bestaan zorda olie echt schaars en benzine echt duur wordt. Ik mag aannemen dat je voor een waterstofauto, een electroauto of wat dan ook gewoon een rijbewijs nodig gaat hebben. De stijging van de benzineprijzen zullen het autorijden niet laten verworden tot een verloren zaak.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik las vandaag op de voorpagina van de VK een artikel over een elektrische wagenwedloop ;) Tussen Nissan en Volkswagen en wie als eerste een volledig op stroom rijdende auto en masse kan fabriceren. Het is wellicht geen volledig alternatief, maar zodra er xx% auto's op stroom rondrijden met li-ion accu's kun je wel druk van de ketel van de stijgende vraag naar olie halen.

Zolang overheden nu eens projecten gaan toe staan die bezig zijn met alternatieve brandstoffen kunnen we sneller afstappen van olie als brandstof voor de auto. Maarja, de overheden worden overruled door de olie industrie lobby, bovendien blijven ze maar wat graag accijnzen heffen op olie. Dus waarom je eigen inkomsten afsnoeien door alternatieven toe te staan? Ik denk dat er pas rap iets gaat gebeuren zodra olie echt aan het eind van zijn latijn is. Voor als nog is er nog aanbod en een snel toenemende vraag. Dus het enige wat gebeurd is dat de prijs opgedreven wordt. Nog minder reden voor overheden om op alternatieven over te stappen.

Dus dat hele voornemen van de EU om in 2010 25% CO2 compensatie te hebben wordt niet gehaald. Omdat elke overheid maar wat graag profiteren wil van olie zolang het nog steeds kan. Ik heb nog geen rijbewijs, maar ga die wel halen. Een eigen auto daarentegen valt nog maar te bezien. Als jonkie mag je je blauw betalen aan een dure verzekering, stijgende brandstofkosten, voorlopig nog wegenbelasting. Dus leuk en aardig zo'n auto, maar het was al geen basisrecht om te hebben en dat zal het in de toekomst alleen maar moeilijker worden.

Ik zal gebruik blijven maken van de trein/bus/metro/vliegtuig/fiets. Enkel wanneer ik op vakantie ben en ik wil rondreizen en de trein is duurder dan leen ik wel een auto voor de duur van de vakantie. Neemt niet weg dat ik graag een auto zou willen hebben. Maar ik zie het, net zoals bij een eerste eigen huis, alleen maar moeilijker worden voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

argro schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:36:
Alsof autorijden ophoudt te bestaan zorda olie echt schaars en benzine echt duur wordt. Ik mag aannemen dat je voor een waterstofauto, een electroauto of wat dan ook gewoon een rijbewijs nodig gaat hebben. De stijging van de benzineprijzen zullen het autorijden niet laten verworden tot een verloren zaak.
Met andere brandstoffen heb je nog altijd schaarste en je kan niet meer MJ's (megaJoules) scheppen alsof het niks is. De maatschappij en alles verandert mee tot dichtbij produceren (melk haal je bij de lokale boer of de boer toert rond om zijn melk in een vat op een aanhangwagen achter een koe aan de man te brengen). Autorijden wordt dan voor highperformance en speciale toepassingen gebruikt. Je zal het leger, politiekers, vrachtwagens, ambulances, brandweer,... nog zien rondrijden, maar de rest kan geen wagen meer permitteren (beetje zoals het Soviet straatbeeld).

Als iedereen aan de slaolie begint, dan knalt de prijs van slaolie de hoogte in. Als iedereen aan de elektriciteit begint, dan knalt de prijs van het elektriciteit omhoog. Enzovoort zodat minderen de enige oplossing is.

Gierende inflatie komt ook erbij kijken. Momenteel kijken al veel Belgen met 1000 euro netto inkomen en 400 à 500 euro huishuur naar een auto dat 300+ euro per maand kost. De kost van het autorijden stijgt verder dat het niet meer te betalen is. Hoogopgeleiden beginnen met de loon, waar een fabrieksarbeider 20 jaar ervaring nodig heeft. Ook voor ons wordt het moeilijker. Ik schrijf niet in termen van ambstermijnen (jaren), maar eerder in termen van generaties.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 07-06-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Autorijden is echt niet duurder geworden. Het is al meermaals gezegd: de totaalkilometerprijs afgezet tegen het gemiddelde loon is de afgelopen 50 jaar alleen maar gedaald, ondanks de stijgende brandstofprijs. Dit komt doordat auto's veel zuiniger geworden zijn, veel langer mee gaan, veel betrouwbaarder zijn, en onderhoudsarmer zijn.

Het type gezin voor wie de auto nu te duur is, had 50 jaar geleden geen auto; alles werd op de fiets gedaan. Toen wij in de stad woonden hebben we op een gegeven moment de keuze gemaakt om de auto weg te doen. Een aantal jaren lang hebben we getramd en gebust en af en toe een weekeindje een auto'tje gehuurd. Dat was een flinke besparing!

De meeste mensen kunnen best zonder auto, maar men is gewend aan de vrijheid die een auto biedt, en die vrijheid geef je niet makkelijk op. En zoals altijd ben ik trouwens geen uitzondering op de regel dat de mensen die het hardst roepen dat anderen wel zonder auto kunnen, van mening zijn dat ze zelf niet zonder auto kunnen; zelfs niet zonder twee auto's... Ik heb zelf een auto van de zaak om dat ik op verschillende locaties werk en het voor kan komen dat ik voor een dringende zaak midden op de dag naar een andere locatie moet gaan; dat gaat met het OV niet lukken. En mijn vrouw werkt momenteel in de horeca, en vind maar eens OV die om 1 uur snachts als haar werk erop zit van Groesbeek, Garderen of Amersfoort naar Duiven gaat... Goed, dan zou je dichter bij huis moeten werken, maar er is een niche voor geografisch flexibele horecamedewerkers en iemand zal het toch moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

volgens mij kunnen we wel wat betekenen met zijn allen om de benzine prijzen te laten zakken.....

Gewoon blijven tanken alleen NIET bij ESSO en SHELL.........als iedereen dat zou doen, zou er misschien een prijzenoorlog ontstaan......ik ga in ieder geval niet meer bij hun tanken, in de hoop dat de rest volgt :) het begint tenslotte altijd bijjezelf

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Deathchant schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 20:58:
volgens mij kunnen we wel wat betekenen met zijn allen om de benzine prijzen te laten zakken.....

Gewoon blijven tanken alleen NIET bij ESSO en SHELL.........als iedereen dat zou doen, zou er misschien een prijzenoorlog ontstaan......ik ga in ieder geval niet meer bij hun tanken, in de hoop dat de rest volgt :) het begint tenslotte altijd bijjezelf
Right... heb ook zo'n dom powerpoint-sheetje gehad met dit onzin-idee. Die denken dat ze over een paar dagen 300 miljoen mensen hiertoe kunnen overhalen. Dat Nederland slechts 16 miljoen inwoners heeft, is waarschijnlijk ietwat te hoog gegrepen voor die lui ;)

En daarnaast, het helpt echt niet hoor. Ten eerste gaat geen enkel weldenkend mens om deze onzinnige en extreem-onrealistisch soort ideeën aan dit soort onzin meedoen, en ten tweede tref je (weliswaar indirect) de Nederlandse economie er mee, omdat Shell een (deels) Nederlands bedrijf is. Minder inkomsten voor Shell, minder belastinginkomsten/inkomsten voor aandeelhouders.

Laten we zeggen dat er 500 mensen meedoen (en ik denk dat dat al enorm hoog geschat is). Nou, daar zullen ze bij de Shell/Esso wel wakker van liggen hoor. Wel 0,00001 procent minder omzet. Joepie!

Zeer slecht doordachte actie als je het mij vraagt ;)

Als mensen echt denken dat de brandstofprijzen ooit nog substantieel naar beneden zullen gaan denk ik dat die mensen toch in een soort droomwereld leven. Olie raakt op, vraagt blijft toenemen. Vraag hoger, aanbod lager -> hogere prijs. Economieles bassischoolniveau, les 1.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2008 21:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Veel brandstof wordt gekocht door mensen die het als onkosten vergoed krijgen of die een tankpas hebben. Voor mij maakt het niet uit hoe duur de benzine is, ik tank als het mogelijk is bij Texaco omdat je daar dezelfde spaarpunten hebt als bij Super de Boer en dat tikt lekker aan zo. Texaco is niet de goedkoopste, maar ik heb toch een tankpas dus die prijs maakt mij niet uit. Mijn privé-auto tank ik niet bij de Groten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Laatst online: 16:16

JustDutch

was ambtenaar :)

rapture schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:06:
De echte vraag is dan: "Kunnen we eens ophouden met dat rijden?".
Ik denk dat de vraag die jij wilt stellen is: Kunnen we eens ophouden met mobiliteit?" En het antwoord daarop is nee. Mobiliteit hoort bij onze tijdsgeest, het is een voorwaarde voor een gezonde economie, voor persoonlijk welzijn, voor een gezonde samenleving. Het is niet de behoefte [mobiliteit] die het probleem is, maar de manier waarop we er in voorzien [lees: gebruik maken van schaarse 'eindige' grondstoffen'. Maar dat geldt niet alleen voor mobiliteit. In bijna alle menselijke handelingen in een westerse samenleving wordt op eenzelfde manier in de behoeften voorzien, alleen bij mobiliteit is het het meest duidelijk.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een deel van het probleem is natuurlijk ook de krapte op de huizenmarkt. Veel mensen kunnen gewoon geen (betaalbare) woning krijgen dicht bij hun werk. Ook zijn veel gezinnen tegenwoordig financieel noodgedwongen tweeverdieners en heb je dus niet één werkplek in de vergelijking, maar twee. Ook willen bedrijven graag in de grote steden zitten omdat ze dan veel potentiele werknemers en klanten relatief dichtbij hebben, maar dit heeft een averechts effect door de schaarste op de huizenmarkt in de grote steden. Dit houdt allemaal in dat steeds meer mensen steeds verder van hun werk wonen. Die afstand moet elke dag overbrugd worden en tenzij je dicht bij een station woont met een vrijwel directe verbinding naar een station dicht bij je werkplek is het OV niet echt een optie, getuige de busstakingen van de afgelopen weken. Blijft slechts de auto over. Of de motor natuurlijk. Misschien moet er een grote motorrijcampagne gehouden worden? Of net als in Frankrijk instellen dat je met een B-rijbewijs ook motoren tot 125CC mag rijden? En parallel extra belastingvoordeel geven op "groene motoren". Want motoren zijn weliswaar veel economischer dan auto's, het kan nog veeeeel beter want in verhouding tot het gewicht, de maat en de vervoerscapaciteit zijn motoren verschrikkelijk onzuinig vergeleken met auto's.

Het wachten is misschien op een hybride motorscooter? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JustDutch schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:07:
Ik denk dat de vraag die jij wilt stellen is: Kunnen we eens ophouden met mobiliteit?"
Nee, ik denk dat je dat verkeerd ziet. Dat schrijft hij niet en dat bedoelt hij vermoedelijk ook niet. Mobiliteit is puur de wens om je lichaam (of soms zelfs alleen je hersenen) van A naar B te verplaatsen. Hoe dat gebeurt zou compleet los moeten staan van die wens.

Een paar decennia met te goedkope fossiele brandstoffen en wat andere omstandigheden hebben ons in staat gesteld een groot deel van westerse bevolking te conditioneren met het idee dat "vervoer" vrijwel gelijk staat aan "autorijden". Te veel vervoerswensen worden vrijwel automatisch, zonder nadenken, beantwoord met "we pakken de auto".

Hoge brandstofpijzen zorgen er - eindelijk - voor dat dat idee achterhaald begint te worden. Helaas zitten we wel met de erfenis van de "fossiele periode" in die zin dat woonsteden ver verwijderd liggen van werksteden, het OV onderontwikkeld is en dat we met een bevolking met een verkeerde mindset zitten.

De tijd zal leren of we op tijd van onze autoverslaving kunnen af komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mx. Alba schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:14:
Een hybride brommerscooter is al sinds minimaal 2004: klik. Een hybride motorscooter kan niet heel veel moeilijker zijn.

-edit-

@wildhagen: de Vectrix is niet hybride, maar full-electric. Mooi apparaat, maar <60km actieradius is voor een motorfiets niet zo veel. Hopelijk kan dat vergroot worden met meer geavanceerde accu's. De huidige versie van de Vectrix gebruikt NiMH accu's.

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 07-06-2008 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mx. Alba schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:14:

Waarom wachten? Die is er al, in de vorm van de Vectrix. Die kan (bijna) 100 km/h aan: http://findarticles.com/p...0FZX/is_12_70/ai_n8681023
@wildhagen: de Vectrix is niet hybride, maar full-electric. Mooi apparaat, maar <60km actieradius is voor een motorfiets niet zo veel. Hopelijk kan dat vergroot worden met meer geavanceerde accu's. De huidige versie van de Vectrix gebruikt NiMH accu's.
Actieradius is 109 km, geen 60 (dat is miles, geen km), zie de wiki-link. Voor normaal woon/werk-verkeer is dat over het algemeen ruimschoots voldoende, zeker als je ziet dat hij in 2 uur bijna volledig is op te laden.

Die elektrische superbike die ze hebben is trouwens ook wel aardig, haalt 200 km/h...

[ Voor 42% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2008 21:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wildhagen schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:21:
Actieradius is 109 km, geen 60 (dat is miles, geen km), zie de wiki-link. Voor normaal woon/werk-verkeer is dat over het algemeen ruimschoots voldoende, zeker als je ziet dat hij in 2 uur bijna volledig is op te laden.
Uit de wiki-link:
and has a range of up to 65 miles (105 km) miles at 25 mph (40 km/h).
Dus bij snelwegsnelheden haal je dat nooit. Ik heb vorig jaar met een Vectrix-rijder gesproken en het ding ook in het echt gezien, en hij vertelde me dat het na een kilometer of 50 tot 60 @ 90-100 km/h echt wel bekeken is. Natuurlijk: dat kan voor veel toepassingen voldoende zijn, het is ook altijd het argument wat ik geef in discussies over elektrische bromscooters. Maar vergeet de prijs niet: € 11000. Daar koop je een Aygo voor en voor € 1000 benzine. Daar kun je € 13000 km op rijden (@ 1:22 en € 1,60 p/l).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zwaar vóór elektrisch vervoer, maar juist de Vectrix vind ik het nét niet. Hij zou óf een stuk goedkoper moeten zijn (niet meer dan € 5000 IMO), óf een veel grotere actieradius moeten hebben @ snelwegsnelheden. Hij is trouwens in het echt wel mooi om te zien, en ook die 'roll-back throttle' waarmee je dus regeneratief remt kietelde mijn 'gadet-klier' enorm. Het is de ultieme 'Tweaker-motorfiets', dat wel :)
Die elektrische superbike die ze hebben is trouwens ook wel aardig, haalt 200 km/h...
Kleine correctie: Die elektrische superbike waarvan alleen nog een mock-up gezien is en waarvan gezegd wordt dat hij ooit misschien wie weet uit gaat komen is trouwens ook wel aardig, haalt 200 km/h... ;)

-edit-

De slogan uit hun reclamefilmpje bevalt me wel: "cool people ride electric" :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 07-06-2008 22:38 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.