Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 26 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.678 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Pk's is idd maar de helft van het verhaal. Beetje turbodiesel heeft al aardig wat koppel en valt daardoor lui te berijden en snel toegang tot snel gaan, handig dus met tussensprintjes, ook in het dagelijks verkeer. Ik moet dan wel even terugschakelen.
Pk's bepalen uiteindelijk wel of je de snelste bent, maar om snel door het verkeer te zoeven kan je aan koppel ook genoeg hebben. (al geef ik zelf de voorkeur aan zoveel mogelijk RPM :P )

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

De adviesprijzen voor benzine en diesel zijn morgen een cent lager. Niet dat het veel scheelt, maar toch. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
met deze prijzen ben ik steeds vaker genijgt een Toyota Aygo te kopen ofzo

nog geen tientje per maand wegenbelasting en lekker 1:25 rijden.. :9

alleen om 55k km per jaar in zo'n klein bakje te doen dat er ook nog eens 14+ sec. over doet om tot de 100 te komen.. :/

moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:24:
[...]

Radio vreet volgens mij zo goed als niets (tenzij je een boomcar hebt misschien). Airco wel, maar daar heb je écht geen 50 pk extra voor nodig om die aan te drijven.
Schat, het was cynisch bedoeld, check de smiley ;) .

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G-PHREAK schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:17:

Een Aygo is 50 euro per kwartaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46

alleen om 55k km per jaar in zo'n klein bakje te doen dat er ook nog eens 14+ sec. over doet om tot de 100 te komen.. :/

moeilijk..
ik rijd zelf een aygo als lease auto, en dat autotje rijd echt prima. Omdat het zo ligt is trekt het prima op. 14 Sec? Volgens mij kan het best sneller dan 14 sec. Weet ik wel zeker. Er zit iig geen toerenteller in, dus toeren maken moet kunnen in dat ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Volgens autoweek ruim 14 seconden, de diesel nog wel wat erger.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Och gut, 14 hele seconden. Tja, dat gaat niet, dan kom je te laat op je werk :P.

Zoveel gepraat over PKs, snel optrekken en maximumsnelheid. Heeft ook echt veel nut in een land waar een kleine omroep een moord zou doen voor de tijd die er over files wordt gepraat.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:14:
[...]

Een vriend van mij rijdt ook een Aygo en die is 7.50 per maand kwijt aan wegenbelasting, krijgt 50% korting.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
MrSleeves schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:20:
Volgens autoweek ruim 14 seconden, de diesel nog wel wat erger.
Ja als je bij 20 km/u naar de 2 schakel, 40 km/u naar de 3, 60 naar de 4, 80 naar de 5.
Als je toeren maak kan je makkelijk binnen 10 sec naar de 100 km/u. Zal het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

BM

Moderator Spielerij
Uhm, dat denk ik niet :)
Volgens mij zijn die tijden al redelijk optimistisch. 10 seconde in een standaar Aygo ga je echt niet halen, ook al lijkt het misschien wel zo.
Als je echt goed gaat timen zul je zien dat je daar niet bij in de buurt komt.

Denk ik althans :P

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:14:
[...]

Er is een half tarief voor A-label auto's gekomen. De Aygo valt er net in.

De CO2 grens gaat volgend jaar, of het jaar daarop weer opschuiven dus bezitters zullen er helaas niet lang plezier van hebben.

Dat label is door compromis met de industrie meer stimulatie voor de economie dan een verbetering voor het milieu.
BM schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:32:
Uhm, dat denk ik niet :)
Volgens mij zijn die tijden al redelijk optimistisch. 10 seconde in een standaar Aygo ga je echt niet halen, ook al lijkt het misschien wel zo.
Als je echt goed gaat timen zul je zien dat je daar niet bij in de buurt komt.

Denk ik althans :P
Dacht zo'n 11 a 12 seconden naar de 100 in de praktijk. Niet slecht, maar netjes op het niveau van een normale 1.4 of zware 1.6... (Vanille Aygo weegt minder dan 800kg)

[ Voor 36% gewijzigd door BertV op 29-05-2008 08:39 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar waarom moet je ook überhaupt zo snel van 0 tot 100 komen? 15 seconden is snel zat voor het gemiddelde stad- en landverkeer.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Opiniestukje op www.peakoil.nl:

http://www.peakoil.nl/2008/05/29/2084/

Ik denk dat dit stukje zegt wat bijna iedereen wel weet: we zijn gevangenen van onszelf. Something's got to give...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
technoaddict schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:29:
[...]

Ja als je bij 20 km/u naar de 2 schakel, 40 km/u naar de 3, 60 naar de 4, 80 naar de 5.
Als je toeren maak kan je makkelijk binnen 10 sec naar de 100 km/u. Zal het eens testen.
Dat ga je nooit halen. zoals gezegd zijn die tijden die op autosites staan (14 seconden in dit geval) behoorlijk optimistisch. Je moet van goede race-huize komen om die tijd te halen. Zo heel veel auto's zijn er niet die onder de 10 seconden naar de 100kmph gaan hoor.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Mx. Alba schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:42:
Maar waarom moet je ook überhaupt zo snel van 0 tot 100 komen? 15 seconden is snel zat voor het gemiddelde stad- en landverkeer.
Die 0-100 tijd is puur om aan te geven hoeveel een voertuig "over heeft".
Niemand gaat voortdurend maximaal accelereren, maar het is ontspannender rijden in een voertuig die niet voortdurend uitgemolken hoeft te worden.

M'n lichte motorfiets doet al schreeuwend 0-100 in 10 seconden, terwijl m'n zware voor zo'n tijd wat hoeft te tokkelen.

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 29-05-2008 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dan nog, wat heb je eraan als je in 10 seconden van 0-100 kunt, je voorganger kan het niet of doet het niet. Ik heb sindskort een 70PK Peugeot 206'je waar ik maar met halfgas optrek en waar ik dan nog op de bumper van de te trage voorligger zit als ik niet oppas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar nou is juist dat "over hebben" slecht voor het milieu.

Mijn ouders hebben een V70 AWD met een 2.5 liter vijfcilinder als boodschappenwagentje, omdat ze er regelmatig met de caravan opuit gaan en dan is al dat vermogen extra opeens wél nuttig. En om naast de caravantrekker nog een echt boodschappenwagentje te hebben (C30 ofzo? :D) is allemaal extra geld over de balk smijten. Ergens is het natuurlijk heel milieuonvriendelijk zo, maarja, ik ga ze niet voor gek verklaren (zeker niet omdat het om een heerlijke Volvo gaat).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
_JGC_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:38:
Dan nog, wat heb je eraan als je in 10 seconden van 0-100 kunt, je voorganger kan het niet of doet het niet. Ik heb sindskort een 70PK Peugeot 206'je waar ik maar met halfgas optrek en waar ik dan nog op de bumper van de te trage voorligger zit als ik niet oppas.
Het is gewoon prettig om met een fors vermogen te rijden, even vlot ergens voor is geen probleem (de auto die er aan komt hoeft niet te remmen) inhalen, versnelling terug hoeft niet, en is het krap ff terug naar de 3 of 4, en je vliegt er voor bij.

En dan hebben we het er nog niet eens over gehad hoe de Arese V6 klinkt, en hoe leuk dat rijden is ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:38:
Is dat dan een turbodiesel of niet? Want als het een benzineauto is met 70 pk, dan rij je best rustig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:35
technoaddict schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:29:
[...]

Een aygo zal wel snel aanvoelen doordat ie zo klein is. Maar het is een stadswagentje, en daar wordt meestal niet hard gereden.

Vind de aygo er niet slecht uitzien en kwalitatief zal het wellicht prima zijn, maar om daar 45000 km/jaar mee af te leggen zie ik toch niet zitten. Ook niet om 3 of 4 personen extra mee te nemen, want dan komt er toch zo een 300kg bij.

Een gewicht van 800 kg is niks natuurlijk, onze bmw 320d weegt het dubbel en gaat toch van 0-100 in ongeveer 7s. Heeft dan ook vermogen en koppel zat (200pk/400NM op de testbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mx. Alba schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:39:
Maar nou is juist dat "over hebben" slecht voor het milieu.

Mijn ouders hebben een V70 AWD met een 2.5 liter vijfcilinder als boodschappenwagentje, omdat ze er regelmatig met de caravan opuit gaan en dan is al dat vermogen extra opeens wél nuttig. En om naast de caravantrekker nog een echt boodschappenwagentje te hebben (C30 ofzo? :D) is allemaal extra geld over de balk smijten. Ergens is het natuurlijk heel milieuonvriendelijk zo, maarja, ik ga ze niet voor gek verklaren (zeker niet omdat het om een heerlijke Volvo gaat).
Dat vermogen om een caracan te trekken is net zo nuttig als binnen 10 seconden te kunnen optrekken tot 100kmph. Een 2,5 liter vijfcilinder is inderdaad wel prettig maar niet noodzakelijk. Mijn ouders hebben vroeger, inclusief drie kids, regelmatig met een 1,6 liter 4 cilinder een caravan van Friesland naar Zuid-Frankrijk gesleurd. Een S40 met 1,8 liter viercilinder zou ook prima voldoen voor een caravan bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 29-05-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, argro. Maar het milieu is net het enige wat meetelt wanneer men een auto kiest. Mijn ouders wilden sowieso een Volvo stationwagen omdat ze al 40 jaar uitsluitend Volvo rijden en overwegend stationwagens. Ja dan heb je de keuze tussen een V50 of een V70. Ik had ze zelf de V50 aangeraden want mijn zwager en ik zijn beiden zeer goed te spreken over onze V40jes, maar ze zijn toch voor de dikke V70 gegaan. Sjah, het is hun portemonnee, niet de mijne :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, je komt de meest uiteenlopende situaties tegen. Lang geleden, toen ze nog heel populair waren, kwamen we op één van de hoogvlakten van Noorwegen een Lelijk Eendje tegen met een forse caravan er achter. Eén keer raden wat de nationaliteit was. Zal vast wel gelukt zijn, maar vraag niet wat er gebeurd zou zijn als in een onverwachte situatie de boel zou zijn gaan slingeren, wat gemakkelijk gebeurt met zo'n combinatie..
Maar zo lang de trekkende auto zwaarder is dan de caravan (anders bestuurt in bepaalde situaties de caravan de auto i.p.v. andersom), gaat het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
voor de Aygo eigenaren hier, is er een beetje fatsoenlijk mee op de snelweg te rijden?

Ik ben een aardig sportieve rijder en wil wel lekker vlot door het verkeer kunnen.
misschien binnenkort eens een proefritje gaan maken.. maar aan de andere kant, een full option Alfa Romeo inruilen voor een mini toyota is wel een hele grote stap terug. :/

wikken & wegen :P

zoiets is wel geinig, alleen wel duur imho

http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5062670

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk op 29-05-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In ieder geval ga je er qua betrouwbaarheid een stuk op vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:36

allure

Titaan fase 2/3

De aygo heeft 70pk, wij hebben een peugeot 107, bijna exact hetzelfde.
Ik vind m redelijk rap, maar de zuinigheid gaat er wel af als je gaat trappen.

Brandstof : Euro loodvrij RON 95
Verbruik binnen de bebouwde kom, l liter / 100 km : 5,5
Verbruik buiten de bebouwde kom, l liter / 100 km : 4,1
Verbruik totaal, l liter / 100 km : 4,6
CO2 emissie, g/km : 109
Energielabel: A

[ Voor 44% gewijzigd door allure op 29-05-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

G-PHREAK schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:43:
Een full option Alfa Romeo inruilen voor een mini Toyota is wel een hele grote stap terug. :/
Je moet karakter tonen om over te stappen naar een auto zonder karakter... 8)
Het omslagpunt om over te stappen naar een puur rationeel vervoersmiddel ligt niet ver weg meer.

Ik heb zelf nog een dikke motorfiets voor de lol. Dat maakte het voor mij makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:49:
ja maar op rijgedrag/comfort een (heel) stuk achteruit. en dat is natuurlijk wel wat waard als je veel op de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

G-PHREAK schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:26:
[...]

ja maar op rijgedrag/comfort een (heel) stuk achteruit. en dat is natuurlijk wel wat waard als je veel op de weg zit.
Hoe kun jij dat nu zo zeker neerzetten als je een paar replies eerder vraagt hoe een Aygo op de snelweg voldoet? Ik zou zeggen, maak een proefrit. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 29-05-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
G-PHREAK schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:26:
[...]

Denk niet dat het comfort zo erg tegen gaat vallen hoor ;) denk inderdaad niet dat je nu al moet oordelen over hoe de aygo rijd als je hiervoor nog zegt dat je nog een proefrit moet maken. Of heb je die al eens gemaakt?

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
BertV schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:29:
[...]

Hoe kun jij dat nu zo zeker neerzetten als je een paar replies eerder vraagt hoe een Aygo op de snelweg voldoet? Ik zou zeggen, maak een proefrit. ;)
Zelfs iemand die nog nooit in een auto heeft gereden kan op z'n vingers natellen dat je veel comfort moet inleveren als je van een Alfa naar een Aygo gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Uitgaande van nieuwe alfa's natuurlijk, denk dat je in een 145 of oudere compacte alfa's minder comfort kan verwachten :P

En qua rijcomfort zal de Mit.TO er denk ik in de buurt komen, helemaal met het sportonderstel.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mcdronkz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:01:
Zelfs iemand die nog nooit in een auto heeft gereden kan op z'n vingers natellen dat je veel comfort moet inleveren als je van een Alfa naar een Aygo gaat :+
Is dat wel zo, als je naar het grote plaatje kijkt? Met de huidige benzineprijs en 20000km per jaar hou je met die wissel zo'n € 1500 in je zak, alleen al aan benzine (per jaar en bij de huidige prijs). Aan overige kosten (belastingen, onderhoud, boetes) misschien nog wel een keer dat bedrag, maar zet het voorzichtig op €1000 per jaar. Voor die - minimaal - € 2500 per jaar die je niet in de heilige koe stopt kun je je leven echt wel een stuk comfortabeler inrichten. Netto resultaat: je hebt geen comfort in hoeven leveren, sterker nog: je kunt het comfortniveau verhogen.

Ik durf te stellen dat mijn leven veel comfortabeler is geworden sinds ik geen auto meer heb. Net zoals een roker die eindelijk heeft kunnen stoppen met zijn verslaving is het een verademig om te merken hoeveel vrijer je bent. Geloof het of niet, ik krijg mijn geld niet op :X

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 29-05-2008 13:12 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:10:
Uitgaande van nieuwe alfa's natuurlijk, denk dat je in een 145 of oudere compacte alfa's minder comfort kan verwachten :P
ik heb een 147.

vergelijk alleen de stoelen, zaken als cruisecontrol, climatecontrol enz. dan zie je al meteen dat je gaat inleveren op comfort zonder ook maar een kilometer in een Aygo gereden te hebben.
je gaat echt appels met peren vergelijken, twee compleet verschillende klassen.

van een BMW 7 serie naar een Alfa 147 is ook inleveren in comfort. logisch

maar ik ga binnenkort zeker eens proefrijden, kijken of het te doen is en misschien meevalt. het zou me iig veel geld besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:11:
[...]

Ik durf te stellen dat mijn leven veel comfortabeler is geworden sinds ik geen auto meer heb.
Het OV, de fiets of de benewagen zijn dus ten alle tijde comfortabeler dan een auto?
Net zoals een roker die eindelijk heeft kunnen stoppen met zijn verslaving is het een verademig om te merken hoeveel vrijer je bent. Geloof het of niet, ik krijg mijn geld niet op :X
Wanneer je met het geld dat je niet op krijgt een goedkope auto financiert lijkt mij dat je comfort omhoog gaat. Je hoeft er immers niets voor te laten en je hebt ook nog een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
G-PHREAK schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:17:
[...]

ik heb een 147.

vergelijk alleen de stoelen, zaken als cruisecontrol, climatecontrol enz. dan zie je al meteen dat je gaat inleveren op comfort zonder ook maar een kilometer in een Aygo gereden te hebben.
je gaat echt appels met peren vergelijken, twee compleet verschillende klassen.

van een BMW 7 serie naar een Alfa 147 is ook inleveren in comfort. logisch

maar ik ga binnenkort zeker eens proefrijden, kijken of het te doen is en misschien meevalt. het zou me iig veel geld besparen :)
Dat spreek ik toch ook helemaal niet tegen, ik zeg alleen dat van de oudere modellen je niet zo maar kan zeggen dat je comfort zou inleveren :) Van een 147 naar een Aygo zul je zeker wat inleveren, vooral als je veel snelwegkilometers maakt (dan is een Aygo vrij lawaaiïg)

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:22:
[...]

Dat spreek ik toch ook helemaal niet tegen, ik zeg alleen dat van de oudere modellen je niet zo maar kan zeggen dat je comfort zou inleveren :)
dat laatste stuk was meer gericht op de replies boven je ..
quoten is niet m'n sterktste punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
G-PHREAK schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:23:
[...]

quoten is niet m'n sterktste punt :P
offtopic:
www.leerquoten.nl veel handige tips over quoten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
argro schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:18:
Het OV, de fiets of de benewagen zijn dus ten alle tijde comfortabeler dan een auto?
Nee, "Ten allen tijde" is iets geheel anders dan "het grote plaatje". Zoals alles in het leven is ook vervoer per OV, fiets en benenwagen een compromis.
Wanneer je met het geld dat je niet op krijgt een goedkope auto financiert lijkt mij dat je comfort omhoog gaat. Je hoeft er immers niets voor te laten en je hebt ook nog een auto.
Je realiseert je kennelijk niet dat sommige mensen comfort op een andere manier zien. De plek waar ik woon, en de plekken waar ik vaak moet zijn zijn vaak te druk met auto's om comfortabel te kunnen rijden en parkeren. Morgen ga ik naar Texel. Hilversum -> Den Helder is met de trein 1h45. Succes met de auto. Met de auto kom ik vermoeid aan omdat ik de hele weg moet zien mijn volledige debiele medeweggebruikers te ontwijken, met de trein kom ik fit aan en heb ik op de laptop nog wat werk kunnen verzetten ook. En, nee, het is niet zo zwart/wit, treinen hebben regelmatig vertraging en op veel lijnen zitten ze in de spits vol, dat weet ik ook allemaal wel. Maar autorijden is niet heilig. Om het weer terug naar het topic te brengen: zolang te veel mensen niet van hun verslaving af kunnen komen en er niet structureel minder gereden wordt is de benzine nog lang niet duur genoeg. Ik hoop alleen dat de enorme inkomsten die dat genereert verstandiger zullen worden ingezet dan nu het geval is.

[quote]argro schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:27:
[...]
[offtopic]www.leerquoten.nl veel handige tips over quoten![/offtopic]
[/quote]

WTF die site bestaat echt! :D Dat is een verrassing als je klikt op een link met de gedachte "dat bestaat vast niet"...

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 29-05-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:28:
[...]
Hilversum -> Den Helder is met de trein 1h45. Succes met de auto.
Niet om het een of ander, maar in iets meer dan 2 uur rij ik buiten de spits van Nijmegen naar Schagen (20km onder Den Helder), 1h45 niet kunnen verslaan lijkt me wat overdreven :P Dan reken ik nog nieteens de tijd die het kost om naar het station toe te gaan, op de trein te wachten en van het station naar je bestemming te gaan.

Sowieso kom ik eigenlijk altijd overal binnen Nederland even snel of sneller met de auto dan met de trein/bus. Ok, niet in de spits in de Randstad, maar dan nog. In een drukke ochtendspits rij ik van Nijmegen af tussen de 1,5 en 2 uur naar Amsterdam. Met bus-trein-bus doe ik er zeker meer dan 2 uur over.

[ Voor 45% gewijzigd door pagani op 29-05-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:44:
Niet om het een of ander, maar in iets meer dan 2 uur rij ik buiten de spits
Goed man! Ik ga alleen in de spits. Volgens routenet.nl is Hilversum -> Den Helder met de auto 1h21, maar die vertelt er niet bij dat ik in dat geval fijn de file in mag; eerst op de A1, dan op de A10 en op de A8 is het vaak ook geen feest (ik rij voldoende auto om dat te weten). Ik weet vrij zeker dat ik met de trein op deze route en in dit geval sneller, goedkoper én comfortabeler uit ben. Maar steggelen over individuele gevallen kan iedereen; ik blijf erbij dat de fossiele brandstoffen best nog wat duurder kunnen, mits de belastingopbrengsten maar nuttig worden ingezet op het gebied van mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Die site kwartjevankokterug.nu neem ik ook niet serieus, zie de openingszin op de site:
Het zal niemand ontgaan zijn: als u tegenwoordig uw tank vol wilt gooien, dan zult u eerst langs de bank moeten gaan om een 2e hypotheek af te sluiten
Het is duurder geworden, maar dit is overdreven 8)7

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:57:
[...]
ik blijf erbij dat de fossiele brandstoffen best nog wat duurder kunnen, mits de belastingopbrengsten maar nuttig worden ingezet op het gebied van mobiliteit.
En waar rijdt jouw trein op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

johnnyv.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:58:
[...]

En waar rijdt jouw trein op?
Gebruikte brandstof per persoon is bij een gevulde trein veel lager dan bij een gevulde auto, dus zullen de kosten van de trein minder hard stijgen dan die van het autorijden. Bovendien zijn de dubbeldekkers die op grote trajecten rijden elektrisch.

Deze dus:
Wikipedia: Dubbeldeks interregiomaterieel

[ Voor 18% gewijzigd door Koppensneller op 29-05-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
[compleet offtopic, maar ja hij vraagt er om]
Elektriciteit, die per reizeigerskilometer nog altijd schoner wordt opgewekt en efficiënter wordt gebruikt dan in het geval van de auto. Ik zou zelfs kunnen stellen dat onze eigen zonnestroompanelen een klein gedeelte van de benodigde energie opwekken, maar die uitspraak is gewaagd in een topic vol met autoliefhebbers :)

En er is nog iets anders: bij een elektrisch voertuig als een trein (maar ook een elektrische auto of scooter of whatever) boeit het voor wat betreft het voertuig niet wat voor soort energie je er in stopt. Kan fossiel zijn, kan nuclear zijn of kan duurzaam zoals zon-, wind- of waterkracht. Mijn punt is dat je aan het voertuig niets hoeft te doen terwijl je opwekking van de energie verduurzaamd.

Bij de automobiel ligt dat anders: die lust uitsluitend fossiele brandstof. Goed, mondjesmaat zijn er alternatieven: in oude diesels kun je sla-olie knikkeren en hier en daar doen fabrikanten experimenten met flex-fuel. Maar dan zijn we aangeland bij de biobrandstoffen. Die hebben meer nadelen dan voordelen: zo kost één joule aan biobrandstof in onze huidige gemechaniseerde landbouw ruim één joule aan fossiele brandstoffen om te kweken, verwerken, vervoeren, e.d. Netto ben je dan dus beter of om die fossiele brandstof direct in een auto te doen, dat levert meer km op. Grootschalige teelt van gewassen voor energieproductie zal ook zeer zeker de voedselprijs opdrijven, een ongewenst resultaat.

Kortom: een elektrisch voertuig biedt je de flexibiliteit om de energie op te wekken zoals dat op dat moment het beste mogelijk is; met een voertuig op fossiele brandstoffen zit je voor de levensduur van het voertuig vast aan de pomp, en daarmee aan een letterlijk fossiel systeem wat zijn langste tijd gehad heeft.

Daarom ben ik blij dat ik met elektrische voertuigen zoals de trein rijd. Binnenkort komt daar zelfs mijn eigen elektrische voertuig bij.
[/compleet offtopic, maar ja hij vraagt er om]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:13:
[...]

topic vol met autoliefhebbers :)
Even reageren dan maar. Tuurlijk zijn er auto liefhebbers, maar ikke niet. Ik haat autorijden, echter, ik MOET wel elke dag de file in om bij mijn werk te komen. Openbaar vervoer van woning naar werk is 2 uur en 15 minuten, terwijl het hemelsbreed maar 44 KM is.

MOET, staat er met hoofdletters, om dat ik een baan heb die ik niet in mijn regio kan krijgen. Er zijn dus mensen die niet zomaar van baan kunnen ruilen. Economisch gezien dan.

Ik betaal me scheel aan wegenbelasting, want ik heb een Focus Diesel die ik prive rij. Verschil tussen benzine en Diesel is 16Cent. Ik betaal evenveel wegenbelasting als een collega met een X5 benzine |:(

Dat alles duurder wordt, is duidelijk. Dat de brandstoffen duurder worden omdat er schaarste komt/heerst, prima.

Wat ik niet begrijp is dat Dieselrijdeers nog steeds zoveel wegenbelasting moeten betalen. Er komt een keer een einde aan, dan kunnen mensen die diesel prive rijden niet meer met de auto. Die gaan dan in de trein, en dat gaat nu al lekker he :/

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

backupdevice schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 18:47:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat Dieselrijdeers nog steeds zoveel wegenbelasting moeten betalen. Er komt een keer een einde aan, dan kunnen mensen die diesel prive rijden niet meer met de auto. Die gaan dan in de trein, en dat gaat nu al lekker he :/
[populistisch]Dat wordt wel recht getrokken zodra de km heffing ingevoerd wordt.... ;( [/populistisch]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 11:35

tweakerbee

dus..?

[...]
Ik betaal me scheel aan wegenbelasting, want ik heb een Focus Diesel die ik prive rij. Verschil tussen benzine en Diesel is 16Cent. Ik betaal evenveel wegenbelasting als een collega met een X5 benzine |:(
Dat wist je toch toen je die auto kocht? Moet je maar een benzine-auto kopen.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GreenSky schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:04:
[...]
Is dat dan een turbodiesel of niet? Want als het een benzineauto is met 70 pk, dan rij je best rustig :P
Een 1.4HDI is idd een turbodiesel. Helaas wel een kleine turbo, het beestje komt pas echt goed los vanaf 2000 toeren. Binnenkort maar eens olie verversen en meteen de goede olie erin (lees: 5W40 volsynthetisch ipv 10W40 halfsynthetisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:13:Daarom ben ik blij dat ik met elektrische voertuigen zoals de trein rijd. Binnenkort komt daar zelfs mijn eigen elektrische voertuig bij.
Welke als ik vragen mag?

Zelf kijk ik al jaren naar elektrische alternatieven, maar ze zijn er te weinig...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:42:
Ik heb veel liever een auto die 0-100 in 10 seconden doet als ik heel eerlijk ben. Die 15 haal je namelijk alleen maar als je met zo'n auto maximaal gaat en dan is de lol er ook snel vanaf. Liever wat meer over dan constant tegen het maximale aan rijden..
Mx. Alba schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:49:
En daar heb ik zo mijn twijfels bij :P Vriendin van me heeft een Aygo..wat daar al niet aan vernieuwd is in 40000km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Moet ik nog even stil houden tot de deal rond is, maar het zal (in de ogen van de meeste topicposters) geen vervanging van een auto zijn. Maar voor mijn situatie wel uiterst praktisch, goedkoop en logisch.
Zelf kijk ik al jaren naar elektrische alternatieven, maar ze zijn er te weinig...
Deze heeft mijn hart gestolen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theoildrum.com/files/fig1bardicambiChantal1_500.jpg

(de auto dus ;)) meer info

Ik mail met de ombouwers, ik heb al voorzichtig contact met een Fiat 500 vereniging... Er kunnen 1001 en zaken roet in het eten gooien maar het idee laat me niet los. 100 km actieradius en topsnelheid 100 km/u, dat is voldoende auto voor mij. En ja ik weet het, hij is klein, minder veilig dan een auto van nu (hoewel ik van mening ben dat veiligheid voor het overgrote deel door de bestuurder bepaald wordt), maar hij is schattig en zou me voor de autoritten die ik nog maak kunnen verlossen van de benzineverslaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

tweakerbee schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:01:
[...]

Dat wist je toch toen je die auto kocht? Moet je maar een benzine-auto kopen.
Ja ik wist dat ik dubbel wegenbelasting moest betalen, maar toen tankte ik nog voor 1.07 en was het verschil met benzine bijna 30 cent de liter. En de KM' s die ik maak per jaar is een benzine geen optie

Tevens is je reactie er een die hier nodig gemist kan worden :/

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 29-05-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:30:
Deze heeft mijn hart gestolen:
Die heb ik inderdaad al gezien ;) Leuk wagentje maar voor mij niet interessant omdat het te krap is voor 90km / dag.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Ach ja, en hij baalt straks weer een harder omdat zijn auto veel harder gaat afschrijven. Zo is er altijd wat te klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 18:47:Even reageren dan maar. Tuurlijk zijn er auto liefhebbers, maar ikke niet. Ik haat autorijden, echter, ik MOET wel elke dag de file in om bij mijn werk te komen. Openbaar vervoer van woning naar werk is 2 uur en 15 minuten, terwijl het hemelsbreed maar 44 KM is...
Dan betaal je dus wat meer om niet ruim 4,5 uur in het openbaar vervoer te hoeven zitten op een dag. Dat lijkt me het verschil in wegenbelasting wel waard.
...Er komt een keer een einde aan, dan kunnen mensen die diesel prive rijden niet meer met de auto. Die gaan dan in de trein...
Of ze nemen een benzine auto, of ze nemen de fiets, of ze nemen de brommer, of ze zoeken ander werk, of ze gaan verhuizen, of ze gaan meer thuis werken, of ze gaan carpoolen, of ze gaan 4x9 werken, of...etc. Er zijn meer alternatieven hoor. Bij ieder alternatief horen voor- en nadelen. De kosten zijn maar één aspect. Kijk ook eens naar de voordelen die je auto je biedt in plaats van alleen maar naar de kosten te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Oooh zeker te weten. Daat laat ik ook zien in mijn eerste reactie. Ik haat rijden, maar het zorgt er wel voor dat ik een mooie baan heb. Elk voordeel heeft zijn nadeel , echter.....f*cking wegenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:21:
[...]

Een 1.4HDI is idd een turbodiesel. Helaas wel een kleine turbo, het beestje komt pas echt goed los vanaf 2000 toeren. Binnenkort maar eens olie verversen en meteen de goede olie erin (lees: 5W40 volsynthetisch ipv 10W40 halfsynthetisch).
Een kleine turbo gaat eerder meedoen dan een grote.
U legt het verband vaudtief
Het motortje is domweg te klein om al met 1500tpm hard te trekken (turbo laten blazen), zou de turbo groter zijn , dan zou hij pas met 2500 toeren wat druk op gaan bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:28:
[...]

Morgen ga ik naar Texel. Hilversum -> Den Helder is met de trein 1h45. Succes met de auto. Met de auto kom ik vermoeid aan omdat ik de hele weg moet zien mijn volledige debiele medeweggebruikers te ontwijken,
[...]
Ja ja , jij bent zelf zeker de enige niet-debiel.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
+1

Hoe groter de turbo, hoe groter de turbolag.
Kleine dieselmotoren (bijv. de Mazda 1.6 td) kunnen er juist heel snel van doorgaan omdat het koppel nog sneller voorhande is dan bij andere turbodiesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb de 1.4 HDI gehad in een peugeot 206 en voor het normaal verkeer volstaat dat. Even wat versnellen bij 160km/h zit er evenwel niet in.

Heb nu een 1.9 diesel (kost in België aan verkeersbelasting net zoveel als vergelijkbare benzine) en deze rijdt veel rustiger. Als je hetzelfde rijdt, dan moet de motor geen moeite doen.

De 1.4 HDI heeft zijn max koppel tss 1750 - 2500 rpm.
De 1.9 CDTI (fiat jtd) heeft zijn max koppel tss 2000-2750 rpm

Zoveel verschil is dit niet in het normale rijden, enkel koppel 1.4 HDI = 150 Nm en dat van de 1.9 CDTI = 280 Nm.

Bij een diesel wordt bijna alles bepaalt door de turbo, de 1.4 heeft een kleine turbo en komt snel op gang, maar houdt ook snel op. Goede oplossing is een variabele turbo, 2 turbo's of 1 kompressor en 1 turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:25:
Ja ja , jij bent zelf zeker de enige niet-debiel.......
Nee, dat zeg ik nergens. Ik rijd niet veel, en ik ben me er van bewust dat ik daardoor minder geroutineerd rijd dan een deel van de automobilisten om mij heen. Ik rijd daarom voorzichtig en defensief. Ik maak niet, zoals veel anderen, de fout te denken dat ik de beste chauffeur op de weg ben en dat al die anderen hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen. Ik heb wel eens een onderzoek gezien dat dat 80% van de Nederlandse chauffeurs denkt dat hij/zij (maar vooral hij) beter rijdt dan het gemiddelde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

CanonG1 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 07:18:
[...]

Nee, dat zeg ik nergens. Ik rijd niet veel, en ik ben me er van bewust dat ik daardoor minder geroutineerd rijd dan een deel van de automobilisten om mij heen. Ik rijd daarom voorzichtig en defensief. Ik maak niet, zoals veel anderen, de fout te denken dat ik de beste chauffeur op de weg ben en dat al die anderen hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen. Ik heb wel eens een onderzoek gezien dat dat 80% van de Nederlandse chauffeurs denkt dat hij/zij (maar vooral hij) beter rijdt dan het gemiddelde 8)7
>:) Kun je nagaan hoe belabberd die 20 % zondagsrijders rijden, dat ze het gemiddelde zo onderuit halen.. })

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Vandaag waren de benzineprijzen weer met een cent gestegen terwijl de diesel weer met een cent was gedaald. Kortom: deze week is de diesel gelijk gebleven en de benzine 2 cent duurder geworden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Zag ook dat het bij de Shell nabij m'n werk een cent duurder was, toch nog getankt op m'n vaste adres voor 1.549.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb wel eens een onderzoek gezien dat dat 80% van de Nederlandse chauffeurs denkt dat hij/zij (maar vooral hij) beter rijdt dan het gemiddelde 8)7
Dat zat nog ernstiger. 80% van de mannen rekent zichzelf tot de top-20% bestuurders.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De bekende Pareto-verdeling.... Nu nog wachten op het moment waarop 80% van de tankstations 20% korting gaat geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
zo, net terug van mijn werk en de benzine weer 1.0 cent omhoog gezet :P
maar morgen wordt de diesel weer 2.0 cent goedkoper dus dat scheelt weer even haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Zijn er nog mensen die met deze prijzen prive BP Ultimate of V-power tanken? Ik kan het me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
argro schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:37:
De bekende Pareto-verdeling.... Nu nog wachten op het moment waarop 80% van de tankstations 20% korting gaat geven....
Dan tank ik toch liever bij die 20% van de tankstations die 80% korting geven :+.
Bierkameel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 09:10:
Zijn er nog mensen die met deze prijzen prive BP Ultimate of V-power tanken? Ik kan het me niet voorstellen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Procentueel gezien is verschil juist minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
Denk het toch wel... Soms kan het zo zijn dat je met deze benzine/diesel minder vebruikt waardoor het prijsverschil 0 is.
Ik zelf heb eigenlijk altijd dit soort benzine(s) getankt, totdat ik er achter kwam dat hij eigenlijk met de meest goedkope peut beter liep en ook wat zuiniger was (Citroën), maar bij mijn Alfa die ik er voor had heb ik altijd BP Ultimate getankt, hier had ik er wel wat meer profijt van, en maakte het prijsverschil niks uit.
Ook zal die 3 extra euro wat het me meer kost me verder worst wezen op een tank van 65 liter, dus zo'n 90 euro... Duur is het toch wel, maar als ik toch langs een goedkope pomp kom dan gooi ik hem nu liever vol met goedkope peut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29
Ja, ikke. Om 1 reden: mijn motor draait er beter op.

En het leuke van alles: hoe duurder de benzine, hoe goedkoper de Ultimate. Het prijsverschil is namelijk 7 cent. 7 cent op 1 euro betekend 7% duurder, 7 cent op 2 euro is nog maar 3,5% duurder. M.a.w. de Ultimate word reletief alleen maar goedkoper.

Plus dat ik altijd al Ultimate heb getankt. Wordt jullie benzine 3 cent duurder wordt mijn benzine ook 3 cent duurder. Als je het er nu niet voor over hebt om Ultimate te tanken, had je er nooit aan moeten beginnen.

[ Voor 17% gewijzigd door GertjanO op 31-05-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik wel. :P

Simpelweg omdat m'n auto op V-Power/Ultimate/dat Total-goedje niet 1 op 10.5 loopt maar 1 op 11.3. Het prijsverschil haal ik er wel uit dus. :)

Gaat trouwens om een Volvo 850 2.5. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 12:50

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:24:
[...]

Radio vreet volgens mij zo goed als niets (tenzij je een boomcar hebt misschien). Airco wel, maar daar heb je écht geen 50 pk extra voor nodig om die aan te drijven.

Meer dan grofweg 80 pk is volgens mij voor 99,99 procent van de (personen)wagens gewoonweg pure overkill.

Niks mis mee hoor, als je een wagen van 200 pk hebt, ga vooral je gang. Maar ga dan alsjeblieft ook niet schijnheilig lopen klagen dat het allemaal zo duur is, want met zo'n gigantisch oversized vermogen kies je daar zelf voor, zeker als je rechtervoet ook nog eens extreem zwaar is. Het staat je vrij om een wat kleinere wagen te kopen, waarmee je net zo goed meekunt, scheelt je meteen enorm in de brandstofkosten (om het over minder wegenbelasting en verzekering nog maar niet te hebben).
Ben ik het zeker mee eens. Tijdje geleden had ik een xantia met 1.6 benzinemotor met 90PK. Niet het meest vlotte natuurlijk maar genoeg om comfortabel met 2 (4 kon ook) personen, een kofferbak vol en een caravan erachter door frankrijk mee te trekken. En mijn ouders deden dat vroeger met een mitsubishi lancer 1.2 carburateur met 60pk ofzo.

Meer dan 100 pk is in het dagelijkse verkeer niet nodig maar wel leuk :P

* Metro2002 tuft rond met 58PK onder de kap en is blij met 1 op 19 verbruik gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

moeilijk..
Het went hoor om in een kleinere auto rond te rijden, en de nieuwe kleinere auto's rijden ook niet echt oncomfortabel meer. Rij zelf in een saxo rond (ook 14-15 sec tot de 100) maar dat rijdt echt uitstekend. Dat tientje wegenbelasting mag je vergeten trouwens, de overheid is sneaky elke maand de wegenbelasting aan het verhogen, ik betaal nu inmiddels al bijna 20 euro per maand voor mijn 800kg wegende saxo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Waarom kijkt iedereen nu alleen naar de PK's en niet naar het koppel?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

backupdevice schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:46:
Oooh zeker te weten. Daat laat ik ook zien in mijn eerste reactie. Ik haat rijden, maar het zorgt er wel voor dat ik een mooie baan heb. Elk voordeel heeft zijn nadeel , echter.....f*cking wegenbelasting
Eens, die wegenbelasting is mij ook een doorn in het oog:( We betalen ons als scheel aan benzine en diesel en verzekeringen en bpm. Ik ga de laatste tijd steeds meer op de fiets overal heen maar door die wegenbelasting elke maand krijg ik wel steeds meer de neiging om toch de auto maar te pakken, alleen is dan het rijden weer zo duur :') kutland af en toe. En de auto helemaal wegdoen is ook weer zoiets. Gister nog met mijn vriendin over emigreren gehad maar denk dat dat wel een serieuze optie wordt als straks óók dat rekeningrijden nog ingevoerd wordt :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:13:
[...]
Eens, die wegenbelasting is mij ook een doorn in het oog:( We betalen ons als scheel aan benzine en diesel en verzekeringen en bpm. Ik ga de laatste tijd steeds meer op de fiets overal heen maar door die wegenbelasting elke maand krijg ik wel steeds meer de neiging om toch de auto maar te pakken, alleen is dan het rijden weer zo duur :') kutland af en toe. En de auto helemaal wegdoen is ook weer zoiets. Gister nog met mijn vriendin over emigreren gehad maar denk dat dat wel een serieuze optie wordt als straks óók dat rekeningrijden nog ingevoerd wordt :r
Je kan bijvoorbeeld ook een nieuwe cuore nemen, iets van 8 euro p/maand aan wegenbelasting. Rijd makkelijk 1:20, en je kan er perfect met 4 man inzitten.

En als je wat groter/luxer wil, dan kan je nog voor de prius gaan.

Op de aanschafprijs na, is dat voor een student als ik zelfs makkelijk te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
Bartjuh schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:43:
[...]

Je kan bijvoorbeeld ook een nieuwe cuore nemen, iets van 8 euro p/maand aan wegenbelasting. Rijd makkelijk 1:20, en je kan er perfect met 4 man inzitten.

En als je wat groter/luxer wil, dan kan je nog voor de prius gaan.

Op de aanschafprijs na, is dat voor een student als ik zelfs makkelijk te betalen.
Qua wegenbelasting heb je gelijk. Maar qua verbruik ga je wel een teleurstelling tegemoet, ook een nieuwe cuore haalt de 1 op 20 voor geen meter.

http://www.anwb.nl/binari...t/voertuigklasse_2008.pdf

5.8 liter op 100km test men. (1 op 17 zeg maar) Vrijwel alle kleine stadsautotjes vallen gruwelijk door de mand als ze buiten de stad komen, op de snelweg gaat het nog eerder richting de 1 op 15/16. Nog geen zuiplap natuurlijk, maar om jezelf nou rijk te rekenen met 'op de sloffen' 1 op 20 is denk ik niet slim. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dominator schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:00:
[...]

Qua wegenbelasting heb je gelijk. Maar qua verbruik ga je wel een teleurstelling tegemoet, ook een nieuwe cuore haalt de 1 op 20 voor geen meter.

http://www.anwb.nl/binari...t/voertuigklasse_2008.pdf

5.8 liter op 100km test men. (1 op 17 zeg maar) Vrijwel alle kleine stadsautotjes vallen gruwelijk door de mand als ze buiten de stad komen, op de snelweg gaat het nog eerder richting de 1 op 15/16. Nog geen zuiplap natuurlijk, maar om jezelf nou rijk te rekenen met 'op de sloffen' 1 op 20 is denk ik niet slim. :)
Mijn saxo is op de snelweg toch echt zuiniger dan in de stad hoor. Als ik echt een heel lang stuk snelweg rij dan is 1 op 20 a 1 op 21 geen uitzondering terwijl die in de stad zo'n 1 op 16-17 rijdt. (1.1 liter motortje)
en ik weet niet wat die cuore weegt maar voor mijn auto (800kg) betaal ik al 18 euro in de maand inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:38:
[...]
en ik weet niet wat die cuore weegt maar voor mijn auto (800kg) betaal ik al 18 euro in de maand inmiddels.
Ook zoiets, maar de nieuwe cuore valt door de Co2 regeling in de halve wegenbelastingcategorie (net als de aygo, prius, c1, civic hybrid etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:13:
Gister nog met mijn vriendin over emigreren gehad maar denk dat dat wel een serieuze optie wordt als straks óók dat rekeningrijden nog ingevoerd wordt :r
Emigreren enkel vanwege de mobiliteitsproblematiek? Dan moet je je eens goed in andere landen verdiepen voordat je echt serieus gaat kijken.

'Wij' Nederlanders kunnen allemaal goed zeiken over hoe slecht het hier allemaal niet is, maar als je je eens verdiept in veel andere landen dan hebben we het lang niet slecht. Daarnaast vervalt de MRB zodra rekeningrijden ingevoerd wordt dus van 'óók' is eigenlijk geen sprake.

Daarnaast zijn de aankondigingen die het kabinet heeft gedaan mijn inziens erg positief:
- Provinciale opcenten worden niet verrekend in de kilometerprijs
- BPM wordt compleet afgebouwd in 10 jaar
- BPM voor zuinige bakken vervalt in 2009
- Na de invoering van de kilometerheffing geen nieuwe autobelastingen meer

Nou kijken of het door de kamer komt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Speedpete op 01-06-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Mijn saxo is op de snelweg toch echt zuiniger dan in de stad hoor. Als ik echt een heel lang stuk snelweg rij dan is 1 op 20 a 1 op 21 geen uitzondering terwijl die in de stad zo'n 1 op 16-17 rijdt. (1.1 liter motortje)
Een saxo reken ik ook niet in dezelfde klasse als een cuore of c1/aygo/107 :)

Overigens, op spritmonitor (bekende site waarop veel mensen hun verbruik bijhouden) kom ik tot een heel andere conclusie met 1.1 saxo's :

http://www.spritmonitor.d...e=2&power_s=30&power_e=45

Pak hem beet 1 op 16.5 overall gezien. Misschien dat jij een fluwelen rechtervoet hebt, maar gemiddeld gezien is 1 op 16/17 een realistischer cijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Speedpete schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:53:
[...]

Emigreren enkel vanwege de mobiliteitsproblematiek? Dan moet je je eens goed in andere landen verdiepen voordat je echt serieus gaat kijken.

'Wij' Nederlanders kunnen allemaal goed zeiken over hoe slecht het hier allemaal niet is, maar als je je eens verdiept in veel andere landen dan hebben we het lang niet slecht. Daarnaast vervalt de MRB zodra rekeningrijden ingevoerd wordt dus van 'óók' is eigenlijk geen sprake.
Dat is echt niet de enige reden, het zal waarschijnlijk de laatste druppel worden.
dominator schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:56:
[...]

Een saxo reken ik ook niet in dezelfde klasse als een cuore of c1/aygo/107 :)

Overigens, op spritmonitor (bekende site waarop veel mensen hun verbruik bijhouden) kom ik tot een heel andere conclusie met 1.1 saxo's :

http://www.spritmonitor.d...e=2&power_s=30&power_e=45

Pak hem beet 1 op 16.5 overall gezien. Misschien dat jij een fluwelen rechtervoet hebt, maar gemiddeld gezien is 1 op 16/17 een realistischer cijfer.
Saxo valt toch onder de kleine auto's? En ja ik heb een fluwelen voet, het nieuwe rijden scheelt echt een hoop hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland klaagt allen maar, maar handelend optreden doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:00:
Saxo valt toch onder de kleine auto's? En ja ik heb een fluwelen voet, het nieuwe rijden scheelt echt een hoop hoor :)
Een C1 of cuore is echt nog een stapje kleiner hoor... :)

Dat het nieuwe rijden inderdaad een flink verschil maakt ben ik met je eens trouwens. Ik (en een aantal collegas) rijden sinds een paar maanden allemaal identieke Smart fortwo's, het verbruik ligt uiteen van 1 op 14/15 voor de hoogtoerigen ;) tot een 1 op 18/19 voor de mensen die netjes de schakeladviezen opvolgen. 50 in z'n 5 is niet echt prettig rijden, maar wel beduidend zuiniger... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Ik heb wel eens een onderzoek gezien dat dat 80% van de Nederlandse chauffeurs denkt dat hij/zij (maar vooral hij) beter rijdt dan het gemiddelde 8)7
Grappig dat bij het aanhalen van dit onderzoek altijd naar de 80% gewezen wordt, terwijl de mensen waar ik me echt zorgen om maak in de 20% groep zitten! "Nee, ik weet van mezelf dat ik belabberd rijd, maar ik ga gewoon de weg op hoor, mij maken ze niet bang" :'(
Speedpete schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:53:
[...]
- Na de invoering van de kilometerheffing geen nieuwe autobelastingen meer
En het volgende kabinet heeft hier weer z'n heel eigen kijk op! Zoals zo vaak: subsidies afschaffen kan per volgende dag, belastingen verlagen is een zeldzaamheid, en elke nieuwe minister lijkt wel z'n eigen nieuwe belasting te willen verzinnen...
Zelfs als je er van uit gaat dat er een nieuwe belasting bij komt, dan is dat alleen maar omdat ze de kilometerheffing onbeperkt kunnen opvoeren! In andere landen bleek de spitsheffing tijdelijk effect te hebben, daarna trad gewenning op, en moet de belasting steeds omhoog om mensen weg te houden van de snelwegen (lees: de mobiliteit neemt af!). Als je daar bij bedenkt dat de spits in Nederland urenlang aanhoudt, is dit weinig hoopgevend.
En net als de OV-chipkaart kost het letterlijk miljarden voordat er ook maar gebruik van gemaakt wordt! Zeker als je hier de eis bij legt dat de kosten maximaal 5% van de opbrengst mogen zijn, dan kan die opbrengst alleen maar omhoog moeten...

[ Voor 51% gewijzigd door RemcoDelft op 01-06-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:13
[...]

Als ik met mijn 106je (ook 1.1) dus waarschijnlijk hetzelfde motorblok op de snelweg kom haal ik er echt niet meer uit als 1:17/1:18.. En dan moet ik niet harder als 100 rijden denk ik.

Gemiddeld kom ik uit op 1:15 met zowel kleine klote stukjes als stukken snelweg.. mij hoor je niet klagen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

RemcoDelft schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:35:
En het volgende kabinet heeft hier weer z'n heel eigen kijk op! Zoals zo vaak: subsidies afschaffen kan per volgende dag, belastingen verlagen is een zeldzaamheid, en elke nieuwe minister lijkt wel z'n eigen nieuwe belasting te willen verzinnen...
Op die manier kunnen we alles wel afschieten.
In andere landen bleek de spitsheffing tijdelijk effect te hebben, daarna trad gewenning op, en moet de belasting steeds omhoog om mensen weg te houden van de snelwegen (lees: de mobiliteit neemt af!).
Heb je daar voorbeelden / bronnen van?

Ik kom niet verder dan de stads-taxen in bijv. London en Stockholm, de vracht-heffingen en dat andere landen met Nederland mee willen liften...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Wees blij, ik betaal 103 euro voor mijn Passat 1.9TDI.
Ook belachelijk dat het per provincie anders is en laat ik nou net in de duurste provicie wonen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bierkameel schreef op zondag 01 juni 2008 @ 18:21:
[...]

Wees blij, ik betaal 103 euro voor mijn Passat 1.9TDI.
Ook belachelijk dat het per provincie anders is en laat ik nou net in de duurste provicie wonen :(
Je betaalt toch geen 103 euro per maand aan wegenbelasting hoop ik?

Je moet nogal rijden om daar profeit van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Helaas wel, mijn wagen slurpt alleen Euro 98 varianten.
Dagelijks ~60 km totaal met 1:8 :X

[ Voor 6% gewijzigd door Fietsbel op 01-06-2008 19:56 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

is de auto met 95 niet vooruit te branden? Of krijg je daadwerkelijk technische problemen (pingelen etc)?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hee Fietsbel, jij ook hier. (Roland hier, misschien weet je het nog)
Dat wist je toen je die auto nam he :P

M'n stokoude MR2 drinkt het liefst ook 98. Loopt ook wel op 95, maar hij wil toch wel erg graag op 98.
Wordt ik niet echt blij van, ik tank het liefst bij Esso, daar valt de schade nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat veel mensen de marktwerking rond olie niet lijken te snappen
Ruwe olie kost op dit moment 130$ voor een vat van 160 liter. Dat is 0.52€ voor een liter ruwe olie. De oliemaatschappijen moeten die 15000km transporteren en vervolgens raffineren (en dat is een ingewikkelder proces dan je denkt).

De prijs ex-raffinaderij van benzine is op dit moment 0.54€, die van diesel 0.71€. Gezien het verbruik (75% diesel, 25% benzine) hebben maatschappijen dus gemiddeld 15cent inkomsten uit een liter geraffineerde olie. de overige 1.35€ gaan naar de oliesjeiks (0.52€) en naar de staat (+-0.8€).

En dan vinden jullie dat het net de oliemaatschappijen zijn die met "de grote winsten" gaan lopen? Zij zijn net degenen die er het minste aan verdienen van alle partijen, en er nochtans veruit de meeste moeite en geld moeten insteken.
Dus mensen die denken dat sommige tankstations echt 'zomaar' even 20% korting zullen (en kunnen) geven, zitten er wel goed naast. Alsof die allemaal zomaar die prijzen hanteren .... 8)7 En dan nog heb je helemaal niets te klagen, Shell ed zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Dus zelfs al zouden ze 80 cent winst per liter vragen: zolang er verkocht wordt en mensen blijven kopen is dat hun goed recht, daar doe je helemaal niets aan. En gezien onze energieverslaving zit er nog heel wat rek in de prijs.

Het wordt trouwens alleen maar duurder, nogmaals, wen er aan voor het echt te laat is en zoek alternatieven.

Lees trouwens ook dit maar eens:
"Petroleum based products, such as oil and tires, are heading north with the price of gasoline" en
CAR PRICES ARE SET TO SOAR

Daarnaast, één van de grootste problemen van de volgende tien jaar is niet olie (ook al wordt die alleen maar schaarser) maar drinkbaar water. Goed mogelijk dat de volgende grote oorlogen nog eerder om water zullen gestreden worden dan om olie. Zonder benzine kan je nog leven, zonder drinkbaar water niet. (en wij in de geïndustrialiseerde landen zullen nog lang rijk genoeg zijn om ons water te kopen, wat de prijs ook zij, maar achtergestelde landen zitten met een groot probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 00:13
Ik wel hoor :+ Ultimate tanker meld zich :P

Het is natuurlijk een soort sommetje, stel dat je een paar KM meer rijd op 1 liter ultimate oid dan betaal je per km misschien nog hetzelfde als bij een euro95 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeNTaL_TO schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:02:
Waarom kijkt iedereen nu alleen naar de PK's en niet naar het koppel?
Alleen met vermogen kom je vooruit
Koppel doet niet terzake, daar is de versnellingsbak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer Stewie schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:51:
[...]

Je betaalt toch geen 103 euro per maand aan wegenbelasting hoop ik?

Je moet nogal rijden om daar profeit van te hebben.
Voor een grotere diesel zit je zo over de 100 euro per maand hoor...
Je weet toch dat de dieselrijders in dit land gedemoniseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:53:
Alleen met vermogen kom je vooruit
Koppel doet niet terzake, daar is de versnellingsbak voor.
Deze quote wordt aan Enzo Ferrari toegeschreven:

"Horsepower sells cars, torque wins races."

In mijn ervaring rijden auto's met een motor met 'veel koppel onderin' prettig omdat je met lage toeren toch vlot kunt rijden, i.p.v. het zenuwachtige gejank wat motoren met relatief weinig koppel vertonen.

Pagina: 1 ... 26 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.