[compleet offtopic, maar ja hij vraagt er om]
Elektriciteit, die per reizeigerskilometer nog altijd schoner wordt opgewekt en efficiënter wordt gebruikt dan in het geval van de auto. Ik zou zelfs kunnen stellen dat onze eigen zonnestroompanelen een klein gedeelte van de benodigde energie opwekken, maar die uitspraak is gewaagd in een topic vol met autoliefhebbers
En er is nog iets anders: bij een elektrisch voertuig als een trein (maar ook een elektrische auto of scooter of whatever) boeit het voor wat betreft het voertuig niet wat voor soort energie je er in stopt. Kan fossiel zijn, kan nuclear zijn of kan duurzaam zoals zon-, wind- of waterkracht. Mijn punt is dat je aan het voertuig niets hoeft te doen terwijl je opwekking van de energie verduurzaamd.
Bij de automobiel ligt dat anders: die lust uitsluitend fossiele brandstof. Goed, mondjesmaat zijn er alternatieven: in oude diesels kun je sla-olie knikkeren en hier en daar doen fabrikanten experimenten met flex-fuel. Maar dan zijn we aangeland bij de biobrandstoffen. Die hebben meer nadelen dan voordelen: zo kost één joule aan biobrandstof in onze huidige gemechaniseerde landbouw ruim één joule aan fossiele brandstoffen om te kweken, verwerken, vervoeren, e.d. Netto ben je dan dus beter of om die fossiele brandstof direct in een auto te doen, dat levert meer km op. Grootschalige teelt van gewassen voor energieproductie zal ook zeer zeker de voedselprijs opdrijven, een ongewenst resultaat.
Kortom: een elektrisch voertuig biedt je de flexibiliteit om de energie op te wekken zoals dat op dat moment het beste mogelijk is; met een voertuig op fossiele brandstoffen zit je voor de levensduur van het voertuig vast aan de pomp, en daarmee aan een letterlijk fossiel systeem wat zijn langste tijd gehad heeft.
Daarom ben ik blij dat ik met elektrische voertuigen zoals de trein rijd. Binnenkort komt daar zelfs mijn eigen elektrische voertuig bij.
[/compleet offtopic, maar ja hij vraagt er om]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant