Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 24 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.676 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Spotmatic schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:15:
[...]

Dus een arm(e) Afrikaans(e) jongen/meisje mag niet naar school omdat rijden anders te duur voor je wordt? |:(
Wil jij zeggen dat al het geld nuttig wordt gebruikt daar?

1. Je kan iemand helpen door hem iets te leren.
2. Je kan iemand helpen door gewoon geld te geven en verder niks te doen.

Resultaat bij oplossing 1: de persoon kan iets zelf en kan zelf geld verdienen.
Resultaat bij oplossing 2: de persoon kan niks en blijft altijd afhankelijk van het geld van anderen.

Ondersteuning mag zeker gegeven worden, maar op deze manier leren de mensen daar echt compleet niks en gaan ze maar door met fokken gezinsuitbreidingen terwijl dit financieel helemaal niet haalbaar is.

</offtopic>

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
Ik tank altijd bij dezelfde BP pomp.
De ene keer kom ik 550km ver op 40 liter, de andere keer 650km op 40 liter.
Doorgaans tank ik ook aan dezelfde pomp ( nummertje 5 ).

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:37
[...]

Dus een arm(e) Afrikaans(e) jongen/meisje mag niet naar school omdat rijden anders te duur voor je wordt? |:(
Heb je cijfers van hoe effectief ontwikkelingshulp nou echt is? Wanneer is dit begonnen, en hoeveel is er nou echt bereikt? Ik kan me berichten herinneren van mensen die werkzaam zijn in de ontwikkelingshulp die zeggen dat het allemaal nutteloos is.

Wellicht is het verstandig om de boel stop te zetten tot dat het effect duidelijk is, een onderzoek naar de resultaten. En daarnaast een onderzoek hoe het eventueel beter kan. Mijn idee bij ontwikkelingshulp is toch echt dat het geen fluit uit maakt. En dat wil dus niet zeggen dat ik er tegen ben, maar er niet in geloof!

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

edit: er zaten al een paar reacties tussen.
@Spotmatic: Wake up.. dat geld komt daar helemaal niet terecht. Daarbij moet eerst hier alles maar eens betaald worden. Tekorten weg, onderwijs en zorg betaald etc. Als er aan het eind dan nog geld over is, dan kan dat in eventuele hulp gestopt worden, maar dan wel in echt hulp en niet op de bankrekeningen van de machthebbers daar. Al halveren we de hulp dan geven we nog meer dan de rest van Europa.

[ Voor 6% gewijzigd door Acid_Burn op 26-05-2008 13:22 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Niet alleen ontwikkelingshulp, er zijn veel nuttelozere dingen waarbij geld over de balk gesmeten wordt. Al die bureaucratie gaat het meeste geld inzitten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Hacku schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:59:
Sommige mensen lachen ermee, maar wanneer ik Esso tank heeft mijn auto meer moeite in het optrekken dan wanneer ik bij Shell of Q8 geweest ben. Meeste performance haal ik uit Q8 en hiermee kan ik het verst rijden (~750km met 60 liter). V-Power is doorgaans leeg op 700km, maar mijn auto voelt hiermee veel rustiger aan.
Ik begin ook een parallel te trekken aan waar ik getankt heb en hoe mijn auto aanvoelt. Mijn auto voelt met bp autogas veel 'moeier' aan, alsof ik probeer weg te rijden met aanlopende remmen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

De arme afrikaantjes moeten leren hun handen voor andere dingen te gebruiken dan ze slechts op te houden voor ontwikkelingshulp.

( Ontwikkelingshulp zou voor ontwikkeling moeten zijn, niet voor noodhulp.... wanneer maken ze daar toch eens verschil in daar in Den Haag?? :? )

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Acid_Burn schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:21:
edit: er zaten al een paar reacties tussen.
@Spotmatic: Wake up.. dat geld komt daar helemaal niet terecht. Daarbij moet eerst hier alles maar eens betaald worden. Tekorten weg, onderwijs en zorg betaald etc. Als er aan het eind dan nog geld over is, dan kan dat in eventuele hulp gestopt worden, maar dan wel in echt hulp en niet op de bankrekeningen van de machthebbers daar. Al halveren we de hulp dan geven we nog meer dan de rest van Europa.
Eensch. Hier was het pas nog in het nieuws; België geeft zo maar eventjes 200 miljoen! euro aan Congo. Dat land heeft het inmiddels al heel wat beter dan enkele jaren geleden. Waarom nog geld storten in van die bodemloze putten terwijl we het evengoed zelf kunnen gebruiken. Ik zie dat geld liever gaan naar de armen in onze maatschappij (de 4de wereld) dan naar 1 of ander land in Afrika waar het toch maar naar corrupte machthebbers gaat. Binnen 10-20 jaar gaat het nog enorm moeilijk zijn om de pensioenen te betalen (het is nu al moeilijk), waarom dan geld verspillen in Afrika. Nog niet te spreken over het geld dar naar al de andere delen van de wereld stroomt.

Je mag het bot vinden, maar ja, ik heb liever dat ik 10 cent per liter minder betaal aan benzine dan dat men het geld weggooit aan het goede doel. Daar dient imho belastingsgeld niet voor, dat laat je de mensen zelf maar kiezen. En ja, ook in veel Europese landen heb je nutteloze projecten, maar dan wordt er toch nog aan verdiend door bedrijven hier. Dat is nog altijd nuttiger dan een Afrikaanse dictator die er een nieuwe Mercedes van koopt.

Maar nu gaan we way offtopic. Dat kan in een ander topic imho.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Dat arme Afrikaanse kindje had simpelweg niet geboren moeten worden! Dat-ie dat wel heeft gedaan, is te danken aan decennia ontwikkelingshulp, waardoor het aantal mensen daar nog steeds toeneemt, terwijl het land simpelweg niet zoveel mensen kan voeden...
ephymerous schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:19:
[...]
Heb je cijfers van hoe effectief ontwikkelingshulp nou echt is? Wanneer is dit begonnen, en hoeveel is er nou echt bereikt? Ik kan me berichten herinneren van mensen die werkzaam zijn in de ontwikkelingshulp die zeggen dat het allemaal nutteloos is.
Een paar jaar terug toonde VN-onderzoek al aan dat 30 jaar ontwikkelingshulp het daar erger heeft gemaakt.... Meer mensen, meer honger, meer ellende!
Onbegrijpelijk dat de politiek er mee doorgaat.... Allemaal onder het motto van "we helpen die arme mensjes". En op kleine schaal doen ze dat ongetwijfeld, maar op grote schaal wordt het steeds erger... Ontwikkelingshulp mist "the big picture".

En nu weer ontopic? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

DinX schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:22:
Als ik me niet vergist doet men dat hier in België. Als de totaalprijs van de benzine/diesel boven een bepaald bedrag komt laat men de accijns een klein beetje zakken. Jammer genoeg spreek je dan over een een paar tientallen centen op een hele tank :/
Beetje accijns verlagen wordt met onze 21% BTW ruimschoots gecompenseerd.
Dennahz schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:59:
Als we met z'n allen eens een week niet tanken zullen ze wel merken dat ze te ver gaan met die prijzen. Als ze willen kunnen ze de prijs best omlaag doen... diesel heeft nu geen voordeel meer door hoge wegenbelasting en ook nog eens een hoge brandstof prijs. Eerst helemaal diesel aanprijzen en nu..... :z
Dan zie je de Belgen, Duitsers,... eens harder doorrijden, een weekje goedkopere brandstof voor ons.

Uiteindelijk zal de consument alles in de wagen smijten, zolang het maar rijdt. Slaolie, diesel, benzine, biobrandstof, waterstof, elektriciteit,... Het gevolg is dat alles in benzine-equivalenten uitgedrukt wordt, met x liter slaolie kan je even veel als met 1 liter benzine doen, dus x liter slaolie wordt zo duur als benzine. Hetzelfde met diesel en alle andere alternatieven. De staat kan slaolie als brandstof verbieden om te voorkomen dat slaolie (en andere voedingswaren) zo duur als benzine wordt.

We hebben ongeveer 100 jaar zorgeloos gereden wegens het feit dat het zwart goedje zomaar uit de grond gespoten wordt. Nu houden de oliebronnen op met olie te uit te spugen zodat de productie achteruit loopt, terwijl de vraag vooruit gaat. We zitten sinds ?2006? al op peakoil volgens bepaalde grafieken in de strategische/geopolitieke topics.

We gaan later zelf brandstof moeten produceren, dat kost veel meer moeite en is schaars. Zodat we best kunnen minderen, er is toch genoeg rechts/extreemrechts in het land om eens naar de goeie oude tijden terug te keren? Toen arbeiders nog vroeg moesten opstaan, 1 à 2 uur met de trein en bussen onderweg waren om op het werk te geraken en de terugreis koste ook 1 à 2 uur. Toen de fiets in het gezin de positie van de huidige gezinswagen had, daarmee deed je boodschappen en doe je alles waarvoor men nu een wagen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
>Dat land heeft het inmiddels al heel wat beter dan enkele jaren geleden. Waarom nog geld storten >in van die bodemloze putten terwijl we het evengoed zelf kunnen gebruiken. Ik zie dat geld liever >gaan naar de armen in onze maatschappij (de 4de wereld) dan naar 1 of ander land in Afrika waar >het toch maar naar corrupte machthebbers gaat

Er zijn volgens mij nog veel mensen/bedrijven die een dikke cent verdienen in/aan Congo.
We hebben in het verre verleden dat land zo waanzinnig leeg liggen roven (en nu denkelijk ook nog) dus ik kan me wel voorstellen waarom die centen richting Congo gaan.
Er zal wel de nodige lobby achter zitten....
Maar ja .. 200 miljoen is een hoop centen ... nog zoooooveel te doen in ons eigen Belgenlandje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acid_Burn schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:09:
Dan maar een paar miljard minder in de bodemloze put genaamd ontwikkelingshulp.
Een paar miljard is alles wat er in gaat. 4.5 miljard, ofwel 0.82% van het BNP. In UN-verband ligt er de afspraak dat alle rijke landen minimaal 0.7% van hun BNP aan OSW uit gaan geven. De enige landen die dat halen zijn plekken als Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland. Daar opeens mee stoppen is niet te verkopen in internationaal verband.

En van een eenmalige korting van 264 euro op je autokosten merk jij helemaal _niets_. Want dat is het. 2% van wat jij op jaarbasis aan je auto uitgeeft of iets in die orde van grootte. Zoek dan iets wat wel daadwerkelijk geld bespaart. Het verhalen van de volledige kosten van de bouwfraude alleen al levert tien keer zoveel op. Noem maar een dwarsstraat.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

sll

Grote onzin dat de overheid iets aan de accijns zou moeten doen. De inkomsten van de overheid moeten toch op de een of andere manier op peil gehouden worden.

Bovendien zijn de problemen met stijgende grondstof(olie)prijzen hier toch relatief; elders in de wereld stijgen de voedselprijzen ook met tientallen procenten, en daar is het verschil niet kunnen eten en honger lijden.

Terwijl het hier zo gemakkelijk is om wat aan die kosten te doen: bijv. (voor degenen die kunnen) ga carpoolen of thuiswerken. Scheelt in filedruk en in bezineverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Arnout schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:19:
[...]

Inderdaad, zou het te verwachten zijn dat de wegenbelasting voor diesels verlaagt zal worden? Waarom is deze eigenlijk zoveel hoger?
Ja, dat zou ik ook wel willen weten.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

sll schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:53:
Terwijl het hier zo gemakkelijk is om wat aan die kosten te doen: bijv. (voor degenen die kunnen) ga carpoolen of thuiswerken. Scheelt in filedruk en in benzineverbruik.
Als het echt makkelijk was geweest dan waren de prijzen lager geweest. :+

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coach4All schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:31:
[...]

De arme afrikaantjes moeten leren hun handen voor andere dingen te gebruiken dan ze slechts op te houden voor ontwikkelingshulp.

( Ontwikkelingshulp zou voor ontwikkeling moeten zijn, niet voor noodhulp.... wanneer maken ze daar toch eens verschil in daar in Den Haag?? :? )
Ja, die afrikanen die niks maar dan ook helemaal niks hebben kiezen er zelf voor om te leven van een slok water en drie rijstkorrels per dag, ipv zelf hun eten te verbouwen zodat ze het beter hebben. Ja echt :{

*snap*

Modbreak:Flamen verpest de sfeer. Niet meer doen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Steffie op 26-05-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:12:
[...]

Ja, die afrikanen die niks maar dan ook helemaal niks hebben kiezen er zelf voor om te leven van een slok water en drie rijstkorrels per dag, ipv zelf hun eten te verbouwen zodat ze het beter hebben. Ja echt :{
:> Zolang in de meest noodlijdende gebieden ze nog altijd kiezen voor 3 happen en wat schiettuig in plaats van 5 happen en een schoffel, ja zolang ga ik ervan uit dat ze zelf kiezen voor hun leed....

[ Voor 2% gewijzigd door Steffie op 26-05-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:12:
[...]

[mbr]*snap*[/]

[modbreak]Flamen verpest de sfeer. Niet meer doen dus.[/]
Waarschijnlijk bedoelt hij het iets genuanceerder dan jij het opvat ;) De Afrikanen moeten leren hun eigen economieën op te bouwen, in plaats van afhankelijk te zijn van de rest van de wereld. Dat gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere, en daar hebben ze natuurlijk ook hulp voor nodig. De juiste hulp. Geen voedselpakketten, maar landbouwgereedschap en vissersboten.
Loa Tzu zei ooit:
Give a man a fish, feed him for a day. Teach him how to fish, feed him for a lifetime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

KoppenSneller schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:23:
[...]

Waarschijnlijk bedoelt hij het iets genuanceerder dan jij het opvat ;) De Afrikanen moeten leren hun eigen economieën op te bouwen, in plaats van afhankelijk te zijn van de rest van de wereld. Dat gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere, en daar hebben ze natuurlijk ook hulp voor nodig. De juiste hulp. Geen voedselpakketten, maar landbouwgereedschap en vissersboten.

[...]
Inderdaad, net als hier wat "gedragsveranderingen" nodig zijn om het leefbaar te houden ( zowel qua vervoer als qua omgang met elkaar....), zo zijn daar ook een aantal veranderingen nodig ( imho qua gedrag en leren vooruit te kijken) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:54
Damn zelfs bij de Shell Express waar ik altijd tank kost Euro95 nu al € 1,559 :(

Denk dat ik maar ga uitkijken naar een Citroen C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 15:37
Grote onzin dat de overheid iets aan de accijns zou moeten doen. De inkomsten van de overheid moeten toch op de een of andere manier op peil gehouden worden.

Bovendien zijn de problemen met stijgende grondstof(olie)prijzen hier toch relatief; elders in de wereld stijgen de voedselprijzen ook met tientallen procenten, en daar is het verschil niet kunnen eten en honger lijden.

Terwijl het hier zo gemakkelijk is om wat aan die kosten te doen: bijv. (voor degenen die kunnen) ga carpoolen of thuiswerken. Scheelt in filedruk en in bezineverbruik.
De overheid kan zeker wat aan de accijns doen, gewoon stoppen met die missie in Afghanistan, stoppen met kindergeld naar het buitenland te sturen, enz. Dan houden ze geld over op andere plekken.

Natuurlijk stijgen de prijzen van de grondstoffen, maar om eens een ouwe koe uit de sloot te halen: het kwartje van kok, dat werd er toch gewoon maar even bij geteld met de belofte dat het er ook weer af ging.

En als de regering zich hier dan ook eens actief ging bezig houden met alternatieven zoals thuiswerken bevorderen en het gebruik van alternatieve brandstoffen verbeteren (en het niet duurder maken zoals de bio-ethanol).
De regering steekt nu geen poot uit en profiteert alleen maar mee.

@WiLLoW_TieN: dat valt nog mee tegenover de 1,665 die ik vanmorgen al tegen gekomen ben :(

[ Voor 4% gewijzigd door rvrbtcpt op 26-05-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Vanmorgen al € 1,1413 voor diesel, wordt echt tijd dat ik mijn S40 diesel de deur uit ga doen en voor een wat nieuwere G3 gasbak ga shoppen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bah man Sla olie is van 0,65 naar 0,95 en Zonnebloem van 0,79 naar 1,30 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Deze week gaat mijn Altea diesel in de verkoop.. Ik gebruik hem hoofdzakelijk om van Purmerend naar Hoofddorp te rijden in mijn eentje. Ga eens kijken voor een goedkopere kleine benzine auto of serieus het OV overwegen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nee! Niet nog meer overbevissing..... Wat Afrika nodig heeft is geboortebeperking! En daarna moeten "wij" ze eens fijn met rust laten, wellicht dat ze dan voedsel voor de eigen markt gaan produceren i.p.v. voor export naar het rijke Westen.... O wacht, dat willen we niet, en daarom houden we het systeem zo fijn in stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rev! schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:17:
Bah man Sla olie is van 0,65 naar 0,95 en Zonnebloem van 0,79 naar 1,30 :X
Marktwerking he! Maar eigenlijk ook niet meer dan terecht: biobrandstof kost vrijwel net zoveel fossiele brandstof in de productie als het oplevert, het kan alleen goedkoop zijn omdat die tractoren e.d. op accijnsvrije diesel rijden. Na het artikel afgelopen vrijdag in De Pers kan ik me goed voorstellen dat er een run op slaolie is ontstaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RemcoDelft schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:38:
Na het artikel afgelopen vrijdag in De Pers kan ik me goed voorstellen dat er een run op slaolie is ontstaan!
Nu pas? Volgens mij is dat al wel een jaar of 2 algemeen bekend

offtopic:
je kan je post ook editten

Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 26-05-2008 15:44 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:35:
[...]

Nee! Niet nog meer overbevissing..... Wat Afrika nodig heeft is geboortebeperking! En daarna moeten "wij" ze eens fijn met rust laten, wellicht dat ze dan voedsel voor de eigen markt gaan produceren i.p.v. voor export naar het rijke Westen.... O wacht, dat willen we niet, en daarom houden we het systeem zo fijn in stand...
Ik denk dat het nog erger is: omdat wij zoveel geld en voedsel die kant op sturen hebben ze geen enkele reden om er zelf voor te zorgen. Ontwikkelingshulp is een bodemloze put. Het is misschien wel lief voor de medemens, maar je stimuleert die medemens daarmee alleen maar breder te leven als dat hun omgeving het toelaat, waardoor er alleen nog maar meer hulp nodig is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, zolang alle goede dingen extra zwaar belast worden komen we er niet...
Ik werk tegenwoordig als het werk het toelaat 2 dagen per week thuis. Het principe van carpoolen is heel goed, maar dan moet je wel een reismaatje (of 3) hebben met dezelfde werktijden en geen verschillende werkadressen. Dat levert dan weer niks op. Niemand wordt blij van de hoge brandstofprijzen en niemand heeft zin in files, maar we werken er allemaal aan mee... vaak noodgedwongen...

Dat is met voedsel ook zo. We consumeren ons hier helemaal rot, onze bonen komen uit Spanje en de tomaten uit Italie. Voordat jij het op je bord hebt liggen heeft het spul een wereldreis gemaakt. Indrukwekkend hoor, maar waar is de tijd dat we het zelf (als volk) verbouwden en dat het spul een reis van 25 meter maakte? Ook de huidige gang van zaken werkt de brandstoffennood in de hand, al beseffen we dat niet en is het voor iedere mond per dag maar een heel klein beetje, per jaar wordt er heel wat diesel verstookt om jou te voeden...

De enige oplossing voor het probleem is het niet meer afhankelijk hoeven zijn van anderen, maar dat gaat natuurlijk moeilijk tegenwoordig. Echter veel kwaden kunnen direct worden geruimd. Hergebruik van materialen, vraag om afval van een ander dat jij kunt gebruiken. Denk hier ook aan zand, gras, houten balken, ja zelfs papier. Veel dingen gaan nu via de grote molen de wereld in en maken onnodige omwegen om weer in een tuin of huis te belanden.

Alles elektrisch lijkt leuk, maar ook daar moeten weer fossiele brandstoffen voor worden gebruikt...
Met China en India als momenteel de grootste verbruikers van aardolie, staal en voedsel lijkt het dat wij in Nederland of Europa weinig kunnen doen... maar juist wij kunnen het verschil maken.
hopelijk komen we tot inkeer, het is laat, misschien zelfs veel te laat, maar het is nooit te laat om het anders te doen...

-edit-
Ik rij op gas, maar sta alland niet meer met een brede grijns bij de pomp... een jaar terug betaalde ik nog 43 ct/liter, nu al 60ct/liter...Gas is goedkoop, maar alleen als je een kleine auto rijdt is het écht goedkoop...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

M@cer schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:35:
Deze week gaat mijn Altea diesel in de verkoop.. Ik gebruik hem hoofdzakelijk om van Purmerend naar Hoofddorp te rijden in mijn eentje. Ga eens kijken voor een goedkopere kleine benzine auto of serieus het OV overwegen..
Succes. Nu het verschil tussen diesel en benzine zo klein is geworden qua prijs moet je wel belachelijk veel kilometers rijden om de hogere kosten eruit te halen. Ik denk dat de tweedehands-markt voor particuliere diesels een beetje in gaat storten.

Ik ben op dit moment iig blij dat het me gelukt is m'n privé diesel te verkopen begin april. Net op tijd denk ik zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Coach4All schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:14:
Vanmorgen al € 1,1413 voor diesel, wordt echt tijd dat ik mijn S40 diesel de deur uit ga doen en voor een wat nieuwere G3 gasbak ga shoppen......
Waar tank jij diesel voor 1.14?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hij zal wel 1,413 bedoelen :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Helaas wel ja.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb net een Passat TDI gekocht van zo'n 1400KG dus die zal ik nou wel op moeten rijden, ik denk dat zulke zware diesels over een jaar moeilijk te verkopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:35:
[...]Nee! Niet nog meer overbevissing..... Wat Afrika nodig heeft is geboortebeperking! En daarna moeten "wij" ze eens fijn met rust laten, wellicht dat ze dan voedsel voor de eigen markt gaan produceren i.p.v. voor export naar het rijke Westen.... O wacht, dat willen we niet, en daarom houden we het systeem zo fijn in stand...
Dan zul je het er ook wel mee eens zijn dat ze geen olie meer exporteren, zodat ze het straks zelf kunnen gebruiken om de eigen economie mee te voeden. Of allerlei zeldzame mineralen om jouw pc van te kunnen maken.

Het 'westen' is zo welvarend geworden omdat ze de rest van de wereld geplunderd hebben, en nog steeds plunderen. Je misselijkmakende opmerking over geboortebeperking getuigt van weinig historisch, macro-economisch en moreel inzicht. Jouw auto rijdt voor een aanzienlijk deel op Nigeriaanse olie, wie ben JIJ om zo'n opmerking te maken? Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Coach4All schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:14:
Die is de laatste tijd ook al van 49 cent de liter naar 61 cent de liter gestegen in notime.
En aangezien er steeds meer mensen LPG gaan rijden blijft ie ook flink stijgen ben ik bang. Ik stap juist over van G3 naar diesel.

BTW Weet niet wie recent de discussie opstarte, maar diesel is inmiddels wel milieuvriendelijker dan benzine.
http://www.anwb.nl/auto/tests/ecotest,/ecotest-2008.html

[ Voor 15% gewijzigd door MeNTaL_TO op 26-05-2008 20:39 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

joopv schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:56:
Je misselijkmakende opmerking over geboortebeperking getuigt van weinig historisch, macro-economisch en moreel inzicht.
Onzin.

Als jij meer historisch, macro-economisch en moreel inzicht zou hebben dan zou je weten dat er in de geschiedenis nog nooit een land slechter is geworden van geboortebeperking. De afslankende families gaan samen met een verbetering op de gebieden inkomen per hoofd, levensverwachting en kindersterfte.

Google maar naar 'Hans Rosling' als je meer informatie over het onderwerp wilt.

Welke kant de correlatie opgaat, daar kan je over twisten, maar een feit is dat het met landen met kleinere gezinnen beter gaat dan landen met grotere gezinnen. Met de opmerking van RemcoDelft is dus niks mis. Niet meer monden voeden dan je aankan is helemaal geen verkeerd advies.
MeNTaL_TO schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:38:
BTW Weet niet wie recent de discussie opstarte, maar diesel is inmiddels wel milieuvriendelijker dan benzine.
http://www.anwb.nl/auto/tests/ecotest,/ecotest-2008.html
Hoog tijd voor een slooppremie voor oude diesels. Daarnaast zal een toekomstige hybride diesel nog minder uitstoot kennen dan de benzine-hybrides.

De toekomst is elektrisch, is het niet met een hybride of full-electro, dan wel met een brandstofcel en electo-aandrijving.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedpete op 26-05-2008 20:52 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Gas gaat met name procentueel gezien hard omhoog. Minder dan 2 jaar geleden kon ik nog voor 0,44 euro tanken. Nu wordt het lastig om onder de 68 cent te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:35
Ach, heb vandaag getankt voor 1,421 en morgen staat ie 1,469 in Belgïe.
Verschil tussen diesel en benzine is 10c/liter. Wij hebben natuurlijk geen extra wegenbelasting voor diesels, zodat je er met een behoorlijk aantal kilometers nog voordeel haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Lol, gaat echt hard met de benzine inderdaad. Net een maand geleden een Impreza gekocht, ding rijd 1 op 6. Sta om de paar dagen voor 80 euro te tanken voor een volle tank euro 98. Zo is het ook niet leuk meer. Het frustrerende is dat benzine zelf niet zo super duur is, maar de extreme belasting die erop zit. Het word tijd de belasting op brandstof eens verminder word in heel europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Grappig om het begin van het topic nog eens te lezen:
Dat is mijn vraag. Ik zie het al voor me € 1,50 de liter of meer ! ... dat wil geen mens straks toch meer betalen. Gaan we wel langzaam naar toe zo ! We zitten nu al op € 1,30.
Langzaam wordt het water heter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

FlyEragon schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:56:
Lol, gaat echt hard met de benzine inderdaad. Net een maand geleden een Impreza gekocht, ding rijd 1 op 6. Sta om de paar dagen voor 80 euro te tanken voor een volle tank euro 98. Zo is het ook niet leuk meer. Het frustrerende is dat benzine zelf niet zo super duur is, maar de extreme belasting die erop zit. Het word tijd de belasting op brandstof eens verminder word in heel europa.
Wordt het vanzelf weer duurder, alleen de basisprijs wordt dan duurder.

Lagere accijns => meer verbruik => meer vraag => nog hogere olie prijs => stijgende benzineprijs.

De enige manier om het binnen de perken te houden is accijns.

Als Amerika nou net als Nederland een goed portie accijns had geheven al die jaren, zaten we nou nog met goedkopere olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlyEragon schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:56:
Dat snap ik dus niet? Waarom zou het 'leuk' moeten zijn?

Of nog zo eentje, benzine is te duur, dus de overheid zou het maar goedkoper moeten maken? Wat een populistisch gelul. Het verlagen van de accijns zou slechts een druppel op een hete plaat zijn. Volgend jaar zijn we toch al lang de 2 euro/ liter gepasseerd, met of zonder accijns. Enige wat er gebeurt, is dat de overheid geld misloopt, geld dat broodnodig is in onze zorgstaat. (zowel BE als NE) Het is het één of het ander. Ofwel zorgen we voor de zwakkeren (en dat worden de meesten van jullie ook na 65) in de maatschappij, ofwel rijden we allemaal nutteloos overal naartoe voor peanuts.

Autorijden is door een samenloop van omstandigheden ooit in het verleden eens een democratisch gegeven geweest. Benzine en auto's waren zo goedkoop dat iedereen er één kon rijden. In de begindagen van de auto was het niet zo, en nu zal het ook niet meer zo zijn. (in 1930 kostte een liter benzine een half dagloon). Mensen hebben nu echter de verkeerde perceptie als zou autorijden 'democratisch' moeten zijn. Voor iedereen, goedkoop en een basisrecht. Dat is het niet, had het nooit mogen zijn (maar was het toevallig een paar tiental jaar wel) en zal het nooit meer zijn, get used to it. En enkel hogere prijzen zullen dit idee er wel kunnen instampen.

Wat verwacht je nu? Dat de 'overheid' jou benzine zal cadeau doen of zo? Want ja, iedere Nederlander is toch wel te gierig om z'n benzine te betalen, maar verwacht wel wekelijks 100'en kilometers te kunnen rijden.

Natuurlijk is het populistisch om te roepen dat dat benzine goedkoper moet worden en daar de 'politiek' de schuld van te geven. Er is niemand die niet liever minder geld zou willen betalen voor benzine, tuurlijk is dit de 'wil' van het volk, like uh. Het volk zou nog wel meer dingen 'willen' die gewoon niet haalbaar zijn. Populisme is vertellen wat het (simpele) volk wil horen. Vandaar ook alle stemmen naar tokkie-partijen als vlaams belang en trots op nederland gaan (of wat is het daar)

Veel dingen worden als 'evident' beschouwd, wat ze al lang niet meer zijn.

En zoek geen heil in elektrische wagens, de energieprijs zal ook alleen maar stijgen. Een auto van 40 kW zal op een uur 40kWh gebruiken, 20 euro dus? Vergelijk het ook eens met een huis, een huis zal gemiddeld misschien 2kW verbruiken als 's avonds wat tv's en pc's en lichten aan staan.

Om op jouw voorbeeld terug te komen, als het niet 'leuk' meer is, moet je maar je wagen verkopen, of kleiner rijden. Genoeg mogelijkheden. Een impreza, daar kies je zelf voor. Als je dan niet 'stoer' meer bent, jammer dan. Pijn verbijten en betalen, of iets anders zoeken, of harder werken.

Grondstoffen gáán nu eenmaal duurder worden, dat is zelfs geen “als” meer, maar de harde realiteit. Het is enkel de vraag hoe snel ze duurder gaan worden. Elk jaar een paar honderd miljoen mensen erbij, en een paar tientallen miljoenen meer auto’s, denk jij nu echt dat de aarde dat zonder probleem kan blííjven dragen?
Aardse grondstoffen zullen massaal veel duurder (moeten) worden, zodat we er wel zuiniger mee moéten omspringen. Als ik die honderden km files zie kán ik niet anders dan concluderen dat de brandstof nog te goedkoop is. De prijs zal zelfregulerend zijn tov het verbruik.

Anyway, ik ben ook een autoliefhebber puur sang. Ik verwacht later geen moeite te hebben met het betalen van benzine (waarschijnlijk gewoon leasewagen) en anders kan er wel een paar duizend euro per jaar vanaf aan benzine. Maar dan nog, ondanks de autoliefhebberij, zou ik waarschijnlijk gewoon een aygo benzine kopen. 10.000 euro aanschaf, benzine en goedkoop. Jammer alleen dat wie niet meteen voor een zware duitser gaat, meteen afgeschreven wordt als autoliefhebber (terwijl de mensen die dit zeggen en er wel één hebben, kreunen en zuchten onder de lasten om een vijf jaar oude tweedehands beamer te rijden :p grappig gewoon)

Benzine verlagen kan je trouwens alleen op Europees niveau doen. Beeld je in dat benzine in Nederland nog 1.00/liter zou kosten, half duitsland en belgïe komt bij jullie tanken. Daarnaast valt de benzineprijs naar europese normen nog mee. (hier in BE kost diesel bijna 1.50, bijna net zoveel als E95, terecht overigens, maar dat terzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 01:48:
[...] Dat snap ik dus niet? Waarom zou het 'leuk' moeten zijn?
Omdat een Impreza een typische emotie-aankoop is, die apelleert aan de mannelijkheid. Zoals je zelf ook al beseft:
Een impreza, daar kies je zelf voor. Als je dan niet 'stoer' meer bent, jammer dan. Pijn verbijten en betalen, of iets anders zoeken, of harder werken.
Stoer willen zijn kostte al veel geld. SUV bezitters weten dat ook. Dat het nu alleen exponentieel meer geld gaat kosten door de stijging van de brandstofkosten en de vergroening van het belastingsysteem hadden ze misschien niet op gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Je gaat een mens toch niet beoordelen op het type wagen dat hij rijdt.

Of dit nu een aftandse BMW is of een gloednieuwe impreza/SUV maakt toch niet uit. Het is maar hoeveel de zot voor zijn vervoer wil geven natuurlijk. Ik kan ook mensen die met een BMW rijden en nog nauwelijks iets eten, maar een BMW zien de mensen en dat je niks eet niet. Heb al dikwijls gezegd van de BMW buiten te smijten en iets kleiners te kopen, maar je status he 8) .

Mijn ouders rijden een nieuwe BMW maar moeten hier niets voor laten. Ik rijdt met een 4 maand oude opel astra gtc met zowat alle belangrijke opties (nee, velgen zijn niet belangrijk voor mij), dit kost voor mij praktisch niks. Anders was ik wel met mijn 206 blijven rondrijden.

Een wagen dient op de eerste plaats om je op uw bestemming te brengen en dit liefst zo goedkoop mogelijk.

@Alvi, ik weet niet of je een eigen wagen hebt, maar hier kruipt onnoemelijk veel geld in als je veel kilometers wil/moet maken. Mijn kilometers zijn hoofdzakelijk woon-werk verkeer (33000 km/jaar) en daar komt nog 12000km privé bij. Zodoende heb ik 3000 liter diesel nodig, wat met de huidige prijs over de 4000€ is. Als je dat zelf moet betalen is dat echt niet plezant en zal je wel anders praten.

Ik vind zelf ook dat ik veel rijdt, maar ik moet nu eenmaal werken en zolang het alternatief 6 uur/dag kost met het openbaar vervoer zal ik blijven rijden. We krijgen indien gewenst een treinabbonement naast een bedrijfswagen, maar ik kan hier geen gebruik van maken.
Je hebt nog carpooling, maar ik ben de enigste die uit Limburg komt en kan bijgevolg niemand meenemen.
En werken in mijn regio heb ik ook al geprobeerd, maar iemand zonder ervaring krijgt gewoon geen kans. Laatste is verhuizen maar dat WIL ik zelfs niet overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:59

Zyppora

155/50 Warlock

[...]

Dat snap ik dus niet? Waarom zou het 'leuk' moeten zijn?

Of nog zo eentje, benzine is te duur, dus de overheid zou het maar goedkoper moeten maken? Wat een populistisch gelul. Het verlagen van de accijns zou slechts een druppel op een hete plaat zijn. Volgend jaar zijn we toch al lang de 2 euro/ liter gepasseerd, met of zonder accijns. Enige wat er gebeurt, is dat de overheid geld misloopt, geld dat broodnodig is in onze zorgstaat. (zowel BE als NE) Het is het één of het ander. Ofwel zorgen we voor de zwakkeren (en dat worden de meesten van jullie ook na 65) in de maatschappij, ofwel rijden we allemaal nutteloos overal naartoe voor peanuts.
Tanken hoeft niet per se leuk te zijn, maar als het nu eerlijk was ... En ja, de overheid kan daar inderdaad wat aan doen. Weet je wat er gebeurt bij een productie-overschot bij Shell, zoals bijvoorbeeld na een autoloze zondag? De overtollige benzine wordt vrolijk afgefakkeld. Dat komt dus neer op het kunstmatig laag houden van het aanbod, en dus de prijs opdrijven. De olieleveranciers hebben de tang op de ballen van de overheid en knijpen'em aan, om de subsidies en implementaties van duurzame energie maar tegen te houden. Om de BPM, slurptax, etc. maar even buiten beschouwing te laten.
Autorijden is door een samenloop van omstandigheden ooit in het verleden eens een democratisch gegeven geweest. Benzine en auto's waren zo goedkoop dat iedereen er één kon rijden. In de begindagen van de auto was het niet zo, en nu zal het ook niet meer zo zijn. (in 1930 kostte een liter benzine een half dagloon). Mensen hebben nu echter de verkeerde perceptie als zou autorijden 'democratisch' moeten zijn. Voor iedereen, goedkoop en een basisrecht. Dat is het niet, had het nooit mogen zijn (maar was het toevallig een paar tiental jaar wel) en zal het nooit meer zijn, get used to it. En enkel hogere prijzen zullen dit idee er wel kunnen instampen.
Autorijden is géén luxe! Voor een aanzienlijk deel van Europa is het een vereiste om een auto te rijden, en dan heb ik het niet eens alleen over mensen in de transportsector. Het is eigenlijk net zo democratisch als een pak melk kopen: het is een recht dat je hebt.
Wat verwacht je nu? Dat de 'overheid' jou benzine zal cadeau doen of zo? Want ja, iedere Nederlander is toch wel te gierig om z'n benzine te betalen, maar verwacht wel wekelijks 100'en kilometers te kunnen rijden.
Ik verwacht van de overheid dat ik mijn auto betaalbaar kan aanschaffen en rijden. Als het echt niet anders kon, dan betaal ik die 2 euro per liter wel hoor, maar max. 19 cent kilometervergoeding schiet ook niet echt op, en de prijzen aan de pomp kunstmatig hoog houden mag van mij best hard aangepakt worden.
Natuurlijk is het populistisch om te roepen dat dat benzine goedkoper moet worden en daar de 'politiek' de schuld van te geven. Er is niemand die niet liever minder geld zou willen betalen voor benzine, tuurlijk is dit de 'wil' van het volk, like uh. Het volk zou nog wel meer dingen 'willen' die gewoon niet haalbaar zijn. Populisme is vertellen wat het (simpele) volk wil horen. Vandaar ook alle stemmen naar tokkie-partijen als vlaams belang en trots op nederland gaan (of wat is het daar)

Veel dingen worden als 'evident' beschouwd, wat ze al lang niet meer zijn.

En zoek geen heil in elektrische wagens, de energieprijs zal ook alleen maar stijgen. Een auto van 40 kW zal op een uur 40kWh gebruiken, 20 euro dus? Vergelijk het ook eens met een huis, een huis zal gemiddeld misschien 2kW verbruiken als 's avonds wat tv's en pc's en lichten aan staan.
Heil zit er niet in, maar het is mileubewuster en energie-efficienter dan de gemiddelde dieselduitser.
[...]

Benzine verlagen kan je trouwens alleen op Europees niveau doen. Beeld je in dat benzine in Nederland nog 1.00/liter zou kosten, half duitsland en belgïe komt bij jullie tanken. Daarnaast valt de benzineprijs naar europese normen nog mee. (hier in BE kost diesel bijna 1.50, bijna net zoveel als E95, terecht overigens, maar dat terzijde)
Een collega van mij kent iemand die naar Duitsland rijdt om een auto te kopen (ong. 35.000 euro), laat deze importeren (NL kenteken, etc.) en rijdt'em twee jaar of zo. Daarna verkoopt'ie die in NL voor 40.000. Dat het op Europees niveau moet, ben ik met je eens, maar dan ook de inkomsten die in de rest van Europa niet gelden, laten vallen. Een auto is een melkkoe waar de overheid maar wat blij mee is. Weet je waarom het fileprobleem nog niet opgelost is? Omdat ze dat miljoenen euros aan accijnzen door de neus boort op jaarbasis.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:23
Engineer Stewie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 07:50:
Natuurlijk wel! 90% van een auto-aankoop is emotie, bewust of onbewust wil je in een bepaald type auto gezien worden. De auto-industrie speelt daar met hun reclame-uitingen handig op in. Je bent wat je rijdt. Niet slim, en voor mij onbegrijpelijk, maar zo ligt het.
Een wagen dient op de eerste plaats om je op uw bestemming te brengen en dit liefst zo goedkoop mogelijk.
Zo denk jij, zo denk ik, maar zo denkt 90% van de autobezitters absoluut niet.
En werken in mijn regio heb ik ook al geprobeerd, maar iemand zonder ervaring krijgt gewoon geen kans. Laatste is verhuizen maar dat WIL ik zelfs niet overwegen.
Wacht maar tot de benzine écht een substantieel deel van je maandloon op gaat slokken, dan ga je meer overwegen dan je denkt. Probleem is dat tegen die tijd verhuizen naar een regio met veel werk waarschijnlijk ook onbetaalbaar zal zijn geworden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een groot deel van de mensen wil echter wel beoordeeld worden op de auto die ze rijden ;)
...@Alvi, ik weet niet of je een eigen wagen hebt, maar hier kruipt onnoemelijk veel geld in als je veel kilometers wil/moet maken. Mijn kilometers zijn hoofdzakelijk woon-werk verkeer (33000 km/jaar) en daar komt nog 12000km privé bij. Zodoende heb ik 3000 liter diesel nodig, wat met de huidige prijs over de 4000€ is. Als je dat zelf moet betalen is dat echt niet plezant en zal je wel anders praten...
Als je het niet wilt of kunt betalen, moet je minder brandstof gebruiken. Zolang mensen de tank nog steeds volgooien met ' dure' brandstof, zijn de voordelen van automobiliteit kennelijk groter dan de nadelen.
...Ik vind zelf ook dat ik veel rijdt, maar ik moet nu eenmaal werken en zolang het alternatief 6 uur/dag kost met het openbaar vervoer zal ik blijven rijden. We krijgen indien gewenst een treinabbonement naast een bedrijfswagen, maar ik kan hier geen gebruik van maken. Je hebt nog carpooling, maar ik ben de enigste die uit Limburg komt en kan bijgevolg niemand meenemen. En werken in mijn regio heb ik ook al geprobeerd, maar iemand zonder ervaring krijgt gewoon geen kans. Laatste is verhuizen maar dat WIL ik zelfs niet overwegen.
Wat is het probleem dan? Je hebt verschillende alternatieven naast elkaar gezet (openbaar vervoer, carpooling, ander werk, verhuizen) en hierop heb je de conclusie getrokken dat het gebruik van je auto voor jou de beste oplossing is. De prijs van brandstof maakt onderdeel uit van het nadeel van autorijden. Neem dat aspect dus ook mee. Anders wil je wel de voordelen van autorijden ten opzichte van de alternatieven, maar niet de nadelen zoals de brandstofprijs. Dat is een wel een hele eenzijdige benadering en door velen in dit topic gebruikt om te kunnen klagen. Wel typisch voor de mens: als er betaald moet worden niet thuis geven.

Overigens mis ik alternatieven waarbij je je brandstofgebruik drukt, maar waarbij je ook de voordelen van je auto hebt. Het is niet alles of niets, maar als je de auto slimmer inzit valt er veel te besparen. Bijvoorbeeld door een andere, zuiniger auto te rijden. Of door selectiever te zijn in de ritten. Ook kun je bepaalde ritten met andere vervoermiddelen doen.
Zyppora schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:08:...Weet je wat er gebeurt bij een productie-overschot bij Shell, zoals bijvoorbeeld na een autoloze zondag? De overtollige benzine wordt vrolijk afgefakkeld. Dat komt dus neer op het kunstmatig laag houden van het aanbod, en dus de prijs opdrijven. De olieleveranciers hebben de tang op de ballen van de overheid en knijpen'em aan, om de subsidies en implementaties van duurzame energie maar tegen te houden. Om de BPM, slurptax, etc. maar even buiten beschouwing te laten.
Volgens mij zit je in het verkeerde topic, maar moet je hier zijn ;)
Autorijden is géén luxe! Voor een aanzienlijk deel van Europa is het een vereiste om een auto te rijden, en dan heb ik het niet eens alleen over mensen in de transportsector. Het is eigenlijk net zo democratisch als een pak melk kopen: het is een recht dat je hebt.
Herstel, mobiliteit is geen luxe. Dat dit per auto is, dat is wel luxe.
...Ik verwacht van de overheid dat ik mijn auto betaalbaar kan aanschaffen en rijden. Als het echt niet anders kon, dan betaal ik die 2 euro per liter wel hoor, maar max. 19 cent kilometervergoeding schiet ook niet echt op, en de prijzen aan de pomp kunstmatig hoog houden mag van mij best hard aangepakt worden...
Er lijken me wel andere prioriteiten te zijn om betaalbaar te houden.

Daarbij ben ik zeer benieuwd naar je bronnen dat de oliemaatschappijen in Nederland de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. Kun je die niet tonen, dan is dat einde argument. Mee eens?
...Een auto is een melkkoe waar de overheid maar wat blij mee is. Weet je waarom het fileprobleem nog niet opgelost is? Omdat ze dat miljoenen euros aan accijnzen door de neus boort op jaarbasis.
Als er geen files zijn, verbruiken de mensen nog steeds brandstof hoor. Misschien minder per kilometer, maar dat wordt wel weer gecompenseerd door de automobilist :X

[ Voor 29% gewijzigd door Roenie op 27-05-2008 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Roenie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:12:
Een groot deel van de mensen wil echter wel beoordeeld worden op de auto die ze rijden ;)
Check. Aan het feit dat ik Prius rij kan je aflezen dat ik een lichtgroene zuinige technofreak ben. Gecombineerd met het feit dat mijn andere auto's Volvo's zijn zie je ook dat ik ondanks de zuinigheid ook vooral voor kwaliteit ga. ;)

Aan grote 4x4s enzo kan je eigenlijk alleen maar aflezen dat de bestuurder teveel geld en een te klein pikkie heeft ;)

En om even op ontwikkelingshulp terug te komen: de meeste ontwikkelingshulp werkt averechts. Want als je van die blanken iets gratis kan krijgen, dan ga je het toch niet op de lokale markt kopen? En zo help je de lokale economie om zeep met alle gevolgen van dien.

[ Voor 19% gewijzigd door Mx. Alba op 27-05-2008 08:24 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
[...]
Exact. Zo lang mensen onbewust in de auto stappen is de brandstofprijs nog niet hoog genoeg.

En de roep om verlaging van de accijnzen: de overheid moet toch aan zijn geld komen, dus de accijnzen verlagen om Jan Modaal tegemoet te komen omdat toch wel 1% van z'n bruto inkomen kwijt is aan brandstof omdat hij een SUV/Impreza moest rijden lijkt me een dwaas plan, en waarom zou de overheid moeten compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

You reap what you sow. Veel succes gewenst als je 'm weer wil verkopen; ik heb al gehoord dat de harde slurpers in de VS niet meer eens terug worden genomen door de dealer, en daar is de benzine nog veel goedkoper.
Het word tijd de belasting op brandstof eens verminder word in heel europa.
Het wordt tijd dat jij een wagen uitzoekt die ook het rendement van een vrachtwagen heeft qua vervoer van goederen, in plaats van alleen maar het verbruik :w

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 27-05-2008 08:44 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

een dergelijke flame hoort niet in Vervoer thuis

[ Voor 92% gewijzigd door Fisico op 29-05-2008 22:33 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Roenie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:12:

Wat is het probleem dan? Je hebt verschillende alternatieven naast elkaar gezet (openbaar vervoer, carpooling, ander werk, verhuizen) en hierop heb je de conclusie getrokken dat het gebruik van je auto voor jou de beste oplossing is. De prijs van brandstof maakt onderdeel uit van het nadeel van autorijden. Neem dat aspect dus ook mee. Anders wil je wel de voordelen van autorijden ten opzichte van de alternatieven, maar niet de nadelen zoals de brandstofprijs. Dat is een wel een hele eenzijdige benadering en door velen in dit topic gebruikt om te kunnen klagen. Wel typisch voor de mens: als er betaald moet worden niet thuis geven.

Overigens mis ik alternatieven waarbij je je brandstofgebruik drukt, maar waarbij je ook de voordelen van je auto hebt. Het is niet alles of niets, maar als je de auto slimmer inzit valt er veel te besparen. Bijvoorbeeld door een andere, zuiniger auto te rijden. Of door selectiever te zijn in de ritten. Ook kun je bepaalde ritten met andere vervoermiddelen doen.
De eenzijdige benadering is een gevolg van mijn bedrijfswagen. Ik heb geen brandstofkosten, de algehele kost van mijn wagen is 70€/maand aan belastingen.
Dus voor mij klopt dit wel. Toen ik nog een eigen auto had, deed ik hoofdzakelijk woon-werk verkeer. Voor andere ritten nam ik de wagen van mijn ouders, daar moest ik niet in tanken.

Vooralsnog heb ik niet te klagen, mijn loon stijgt harder dan mijn kosten, ik hou jaar na jaar meer over. Al zal ik zo een stijging als dit jaar niet meer meemaken.

Als je zelf een wagen hebt valt het eigenlijk ook nog mee.
Ik kreeg op jaarbasis 1332€ kilometervergoeding en netto belasting 1450€ terug.
Dit maakt 2782€ voor brandstof.
Ik had trouwens een wagen die 4.7l diesel gemiddeld verbruikte waardoor er nog 600€ voor onderhoud over was. Dan is er nog afschrijving, verkeersbelasting en verzekering maar dat moet je zoiezo betalen. dus al bij al kan het nog meevallen.
Als je een impreza rijdt niet natuurlijk, maar met een peugeot 206 1.4 HDI is het wel nog te overzien (in België althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:23:
[...]
En om even op ontwikkelingshulp terug te komen: de meeste ontwikkelingshulp werkt averechts. Want als je van die blanken iets gratis kan krijgen, dan ga je het toch niet op de lokale markt kopen? En zo help je de lokale economie om zeep met alle gevolgen van dien.
Dan heet het ook geen ontwikkelingshulp, maar b.v. voedselhulp.

Ontwikkelingshulp is vooral onderwijs (kennis en middelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MeNTaL_TO schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:38:
[...]

Die is de laatste tijd ook al van 49 cent de liter naar 61 cent de liter gestegen in notime.
En aangezien er steeds meer mensen LPG gaan rijden blijft ie ook flink stijgen ben ik bang. Ik stap juist over van G3 naar diesel.
Alleen het absolute prijsverschil tussen lpg en andere brandstoffen is van belang. Dit verschil is niet kleiner geworden. Toen lpg nog 49 cent per liter kostte, betaalde je voor een liter benzine 1,40 of iets dergelijks. Het verschil is waarschijnlijk alleen maar groter geworden (toen ~90 cent, nu een euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Mx. Alba schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:23:
Check. Aan het feit dat ik Prius rij kan je aflezen dat ik een lichtgroene zuinige technofreak ben. Gecombineerd met het feit dat mijn andere auto's Volvo's zijn zie je ook dat ik ondanks de zuinigheid ook vooral voor kwaliteit ga. ;)
Juistem. Zo rij ik Honda omdat ik vind dat het gaat om het karakter van de persoon en niet de auto >:)

Overigens slurpt mijn 2.3 lekker door, zolang ik het kan betalen rij ik. Daarnaast is de reiskostenvergoeding goed:
- 90km/dag
- 1:11 verbruik
- 19ct/km

Geeft ca. 8,2* liter, oftewel 13,50* aan brandstof per dag. Vergoeding is na belasting een euro of 15, dus je hoort mij (nog niet) klagen :)

Neemt niet weg dat ik naar alternatieven kijk, alleen kost een hybride mij 8k als ik m'n huidige wagen inruil. Met een verschil in verbruik van een km of 7 per liter (dan moet de hybride heel zuunig rijden) kost het mij:
- 8,2 liter * 1,64 = 13,50
- 5 * 1,64 = 8,20
-> 13,50 - 8,20 = 5,30
--> 8000 / 5,30 = 1509 dagen
Aan brandstof is dat 6 jaar rijden...

Als ik de vaste lasten meeneem:
- Verschil in brandstof per maand: +/- 127,-
- Verschil in belasting per maand: 27,-
- Verschil in verzekering: 20,-
- Totaal per maand: 174,-
Aan totaalkosten is dat bijna 4 jaar rijden...

*getallen voor mij nadelig afgerond, 1.64 is de prijs die ik als laatste getankt heb + 10 cent

[ Voor 28% gewijzigd door Speedpete op 27-05-2008 13:14 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zyppora schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:08:
We spreken wel verder als het autorijden meer dan de helft van je loon kost. Het verschil tussen "ik wil" en "ik kan" is nogal moeilijk te verstaan. Er wordt heel veel "ik wil, ik wil, ik wil" geroepen, terwijl de realisten met "ik kan" de zaak bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Speedpete schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:04:
[...]

Juistem. Zo rij ik Honda omdat ik vind dat het gaat om het karakter van de persoon en niet de auto >:)

Overigens slurpt mijn 2.3 lekker door, zolang ik het kan betalen rij ik. Daarnaast is de reiskostenvergoeding goed:
- 90km/dag
- 1:11 verbruik
- 19ct/km

Geeft ca. 8,2* liter, oftewel 13,50* aan brandstof per dag. Vergoeding is na belasting een euro of 15, dus je hoort mij (nog niet) klagen :)

*getallen voor mij nadelig afgerond
Dan zit je nog goed als je onderhoud, verzekering en belasting minder dan 1,50 per dag kost, en dat lijkt me nou niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rapture schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:05:
[...]
We spreken wel verder als het autorijden meer dan de helft van je loon kost. Het verschil tussen "ik wil" en "ik kan" is nogal moeilijk te verstaan. Er wordt heel veel "ik wil, ik wil, ik wil" geroepen, terwijl de realisten met "ik kan" de zaak bekijken.
Dat is nog ver weg. Autorijden kost me nu ongeveer 300 euro per maand, voordat het in de buurt van de helft van mijn nettoloon gaat komen moet er nog 7 euro per liter bij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

johnnyv.nl schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:10:
[...]

Dan zit je nog goed als je onderhoud, verzekering en belasting minder dan 1,50 per dag kost, en dat lijkt me nou niet het geval.
Berekening is uitgebreid.

Als ik niet rij kost m'n auto me 1 beurt per jaar minder, wat neerkomt op zo'n 100 euro. Daarnaast gebruik ik nooit de vaste lasten in berekeningen vergeleken met de kilometervergoeding. Rij je niet, dan krijg je niks en blijf je met die kosten zitten, dus reken ik ze niet mee.

Het is niet voor niets een kilometervergoeding en geen autokostenvergoeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedpete op 27-05-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

19ct per kilometer en jezelf rijk rekenen is tamelijk naief :)

Ikzelf heb ook nog 19ct per km maar je rijdt je auto langzaam naar zijn einde voor de baas maar het is net genoeg voor wat benzine. Onderhoud, slijtage, vermindering van waarde van je auto draag je er bij lange na niet mee. 100 euro beurt per jaar minder? Een beetje beurt kost wel wat meer. Alleen al banden kost je meer. Die zou je toch mooi sparen als je niet voor de baas zou rijden. Iedereen rekent voor zichzelf uit of hij het wel of niet waard vind maar dat is wat anders dan een op feiten gebaseerde berekening. (verzekering en belasting hoef je inderdaad niet in de berekening mee te nemen als de auto anders toch voor de deur zou blijven staan).

Ik heb bij de chef een balletje op gegooid over de reiskosten, hij was er niet van op de hoogte en heeft het balletje aan het rollen gebracht bij personeelszaken aangezien hij het ook niet realistisch meer vond. Hopelijk komt er snel iets uit, lastige is dat bij meer dan 19ct nog even de fiscus om het hoekje komt kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 27-05-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog loont het niet echt. Al naar gelang wat je rijdt natuurlijk. Ik ken mensen die 39 cent de km kregen. 29 voor zichzelf en 10 voor de fiscus. En zelfs die zijn gaan leasen van de zaak zonder bijtelling, en met tankpas en een wagentje privé. Want het is niet rond te breien financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
Ik ben benieuwd hoe lang de mensen het nog pikken dat de benzineprijs steeds duurder wordt...

Tijd voor een opstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

2coowl4you schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:30:
Ik ben benieuwd hoe lang de mensen het nog pikken dat de benzineprijs steeds duurder wordt...

Tijd voor een opstand ;)
Wat naief. Hoe lang pikken we het nog dat we zelf de grondstoffen uitputten.

Je zou kunnen regelen dat het kwartje van kok en de rest eraf gehaald wordt, maar dan zal je zien dat de belasting van andere zaken weer omhoog gaat want anders krijg je een begrotingstekortje. Je moet het gewoon slikken of iets anders onbetaalbaars gaan rijden, zoals een auto op accu's of waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Daarnet eventjes getankt....€ 102,50!!! voor 63 liter..... :N :N

Vanaf komende week ga ik maar een busabonnement aanschaffen denk ik. :(

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleende benzine. Is bij jullie deze maand ook ineens op je bankafschrift verschenen: LET OP NIEUW TARIEF bij de wegenbelasting? De mijne is ineens een bult hoger. En heb ook eens gekeken wat het voor de 'vette zou zijn. Ook dik hoger ineens. WTF? Dit jaar al 1,5% inflatiecorrectie er bij en 7,5% ordinaire verhoging van de opcenten. En nu ineens weer meer of wtf is dat ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

max schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:34:

Ze gaan staken volgende week ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slasher schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:35:
Ze gaan staken volgende week ;)
En dan nog roepen dat OV een realistisch alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Alvi, ik weet niet of je een eigen wagen hebt, maar hier kruipt onnoemelijk veel geld in als je veel kilometers wil/moet maken. Mijn kilometers zijn hoofdzakelijk woon-werk verkeer (33000 km/jaar) en daar komt nog 12000km privé bij. Zodoende heb ik 3000 liter diesel nodig, wat met de huidige prijs over de 4000€ is. Als je dat zelf moet betalen is dat echt niet plezant en zal je wel anders praten.
Nog niet, maar ik ben bijna afgestudeerd en dan kan ik leasen. Geen probleem dus. Ik ben trouwens ook niet van gisteren en ik zie ook wel hoeveel m'n ouders moeten betalen om een auto te 'hebben' en te gebruiken.

Zelfs als ik het zelf zou moeten betalen, dat is een keuze die je maakt, dus 'plezant' of niet 'plezant' is niet aan de orde. En dan nog, iemand die 4000 euro per jaar aan benzine verstookt doet dat professioneel, en heeft dus 9/10 een leasewagen. En met een goed loon kan je dat gemakkelijk zelf missen ook. Maar daar kom ik volgend jaar eens op terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
max schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:34:

Je zult wel een aardige auto rijden als deze 63 liter kan slikken :)

Voordat je kijkt naar een busabo zou je kunnen overwegen om kleiner te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07 13:27
W00t in september tankte in nog voor 97 cent de liter, en nu betaal ik 1.40 voor een liter diesel.
Eigenlijk is het niet normaal, maar het is allemaal onze eigen schuld..

Gelukkig rijd mijn autotje 1 op 27.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Maasluip schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:13:
Dat is nog ver weg. Autorijden kost me nu ongeveer 300 euro per maand, voordat het in de buurt van de helft van mijn nettoloon gaat komen moet er nog 7 euro per liter bij.
Onze hoogopgeleiden lonen starten aan hetgene, waar een fabrieksarbeider 20 jaar ervaring voor nodig heeft. Maandelijkse kosten van het autorijden ligt ergens tussen 300 en 400 euro. In België is 1000 netto per maand normaal en 1400 netto is al royaal betaald. Linear kan je zeggen dat het heel lang gaat duren, maar exponentieel gaat het sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:24:
[...]

Alleen het absolute prijsverschil tussen lpg en andere brandstoffen is van belang. Dit verschil is niet kleiner geworden. Toen lpg nog 49 cent per liter kostte, betaalde je voor een liter benzine 1,40 of iets dergelijks. Het verschil is waarschijnlijk alleen maar groter geworden (toen ~90 cent, nu een euro).
Tuurlijk heb je daar gelijk in, ik wil alleen aangeven dat LPG ook (relatief) flink stijgt en ook gaat blijven stijgen, zeker nu ze ook vliegtuigen op LPG willen laten vliegen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Sagittarius schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:39:
[...]

Je zult wel een aardige auto rijden als deze 63 liter kan slikken :)

Voordat je kijkt naar een busabo zou je kunnen overwegen om kleiner te rijden?
Mwa...Audi 80 Avant....en die had ik op een paar druppels na helemaal leeg gereden :P

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:34:
Niet alleende benzine. Is bij jullie deze maand ook ineens op je bankafschrift verschenen: LET OP NIEUW TARIEF bij de wegenbelasting? De mijne is ineens een bult hoger. En heb ook eens gekeken wat het voor de 'vette zou zijn. Ook dik hoger ineens. WTF? Dit jaar al 1,5% inflatiecorrectie er bij en 7,5% ordinaire verhoging van de opcenten. En nu ineens weer meer of wtf is dat ineens?
Ja, was ook fijn om te zien. Voor mijn bestelbus (privé eigendom, aangezien ik drummer ben en vaak een complete band vervoer) betaal ik nu €107 per maand ipv €97 :X
Lipton16 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:44:
W00t in september tankte in nog voor 97 cent de liter, en nu betaal ik 1.40 voor een liter diesel.
Eigenlijk is het niet normaal, maar het is allemaal onze eigen schuld..

Gelukkig rijd mijn autotje 1 op 27.. _/-\o_
Ben ik het gedeeltelijk niet mee eens. Tuurlijk is de olie "zogenaamd" bijna op (want dan doelt men puur op de ruwe olie die uit de grond komt, er zijn inmiddels meerdere alternatieven voor olie die dan wel niet zo zuiver is, maar goed genoeg voor auto's). Maar op het moment dat ik een jaar geleden voor een liter benzine nog minder betaalde dan ik nu doe voor een liter diesel en als je je ook nog bedenkt dat meer dan de helft van dat geld direct de staatskas in verdwijnt begint mij dat toch wel te irriteren.

Ik snap niet dat die klootzakken in Den Haag (xcuse me voor deze termen) niks doen aan die accijns, belasting en weet ik veel wat. Ze lopen maar te mekkeren daar dat er de files opgelost moeten worden en ze zijn zo stom om te geloven dat dat werkt door een belachelijke accijns op benzine/diesel te heffen. Het lost geen ene reet op. En OV is om te huilen, lang leve de privatisering...

Als ze nou eens gingen investeren in schone energie, waterstof tankstations bouwen (zoals in finland/zweden of ergens in die hoek) en die auto's hier heen halen, dan zou ik er al minder problemen mee hebben. Maar ze zeiken al > 10 jaar over het milieu en files en is daar als iets echt aan gedaan wat het op lange termijn oplost? Dacht het niet...

Schaf die accijns op diesel/benzine af, schaf de wegenbelasting af en ga op KM berekenen wat iemand moet betalen. Daarnaast zou er een soort belasting moeten komen voor lease rijders met een hoog salaris. Laat die mensen nou eens betalen omdat hun zonodig een "compensatie" auto willen rijden (Porsche Cayenne, BMW X5, dat soort meuk auto's, leuk om te zien maar op geen enkele manier practisch). Die dingen zijn vaak onzuinig. En nee, ik ben niet jaloers. Ik wil nml een vervoersmiddel waar ik mijn drumstel in kan vervoeren, no f*cking way dat dat in zo'n compensatie-auto past.

Maarja.. we zullen het maar weer moeten slikken. Volgend jaar betalen we gewoon €2,00 per liter benzine en waarschijnlijk €1,98 voor een liter Diesel. Je mag 3x raden wie dan weer het meeste winst maakt (Shell? ) en waar onze zuurverdiende centjes naartoe zijn (laten we de A2 nog een keer opbreken ennuh..4 rijbanen ernaast leggen om het na 300 meter weer te laten samenkomen tot 2 rijbanen te laten komen.. Lachuh joh, staat daar ook weer een file!!)

Soms zou ik wel eens gewoon naar Den Haag willen rijden en gewoon een politiek iemand op z'n harses slaan met de melding, denk eens ECHT aan de burger hier en niet aan je eigen centjes..

Een paar maanden geleden tankte ik mijn bus nog vol voor ongeveer €70.. Vanochtend weer getankt voor €107 (ik meen iets van 69 liter ofzo, zat nog een liter of 5 in de tank)

EDIT:
Gisteren nog een leuk onderzoek gehoord op het journaal. Het blijkt dat Diesel met roetfilter zo goed als even schoon is als een hybride auto. WAAROM MOET DAAR DAN EXTRA ACCIJNS OP DEN HAAG????

/rant

[ Voor 12% gewijzigd door WHiZZi op 27-05-2008 14:23 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
rapture schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:55:
[...]
In België is 1000 netto per maand normaal en 1400 netto is al royaal betaald. Linear kan je zeggen dat het heel lang gaat duren, maar exponentieel gaat het sneller.
Dit is voor veel mensen in België inderdaad de harde waarheid.
Als dan je wagen 300€/maand kost heb je niet zoveel meer over. Maar deze mensen rijden over het algemaan niet veel, de meeste mensen van onze productie hebben een woon-werk afstand van minder dan 10km (enkel).
Aan de administratiekant is het gemiddelde 40km enkel. Er is er ene die zo zot is om op 75km enkele afstand te wonen :9 .

Ik ben overigens royaal betaald O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik dit allemaal zo hoor, en ook de kosten erbij, vraag ik me soms af waarom er niet meer gefietst of getreind wordt?
Of is dat ene stukje mobiliteit zoveel geld waard? :?
Zo ja, dan moet je ook niet zeuren dat het zo duur is :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

anandus schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:28:
Als ik dit allemaal zo hoor, en ook de kosten erbij, vraag ik me soms af waarom er niet meer gefietst of getreind wordt?
Je gaat zeker niet vaak met de trein? Of in ieder geval niet dat je moet overstappen. Mijn vrouw heeft anderhalf jaar met de trein van Rosmalen naar Roermond gegaan. 4 dagen per week haalde ze de aansluiting in Den Bosch niet (omdat de stoptrein uit Rosmalen een 5 minuten vertraging had) en daarmee was ze ineens een half uur later. Zelfs enkele keren dat ik haar mocht ophalen in Eindhoven omdat er geen treinen meer reden en de NS nog geen bussen had ingezet. Scheelt weer enorm veel verkeer op de weg hoor, dat OV [/sarcasme]

Overigens fiets ik vrij vaak naar mijn werk, ik werk vlakbij (met de auto is het net zo lang als met de fiets). Maar desondanks dat rij ik wel 30k per jaar met mijn bestelbus vanwege de band en dat kost nou eenmaal belachelijk veel geld op dit moment. En ga nou niet bedenken dat een band veel betaald krijgt, want in het segment waar wij ons bevinden met de muziek liggen de prijzen voor een avondvullend programma tussen de 500 en 1000 euro excl BTW. Omgerekend houden wij er bruto per uur zo'n €9,00 aan over. Dan hebben we nog geen kosten berekend van het vervoer, geluidsman etc etc etc

[ Voor 7% gewijzigd door WHiZZi op 27-05-2008 14:36 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31

Wimo.

Shake and Bake!

anandus schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:28:
Trein :+ OV is helaas erg onbetrouwbaar. Dan moet ik 40min eerder vertrekken en maar hopen dat ze een weekje niet staken. Ik pak alleen de bus als iets geen haast heeft .. helaas komt dat zelden voor :(

OV is leuk voor studenten en mensen zonder strakke afspraken. Ik zit al twee weken met 1/3e van de projectgroep vanwege die achterlijke stakingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wimo. op 27-05-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

WHiZZi schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:16:

Ik snap niet dat die klootzakken in Den Haag (xcuse me voor deze termen) niks doen aan die accijns, belasting en weet ik veel wat. Ze lopen maar te mekkeren daar dat er de files opgelost moeten worden en ze zijn zo stom om te geloven dat dat werkt door een belachelijke accijns op benzine/diesel te heffen. Het lost geen ene reet op.
Als de brandstofaccijnzen wordt verlaagd of afgeschaft slaat dat een gat in de begroting wat weer door andere belastinginkomsten gedicht zal moeten worden.

Dat de overheid daadkrachtiger mag optreden ten aanzien van investeringen in de infrastructuur en duurzame energie daar ben ik het wel mee eens. Op dit moment richt het beleid zich vooral op het verhogen van de lasten van de automobilist maar is het onduidelijk welke tegenprestatie daarvoor geleverd wordt.
Schaf die accijns op diesel/benzine af, schaf de wegenbelasting af en ga op KM berekenen wat iemand moet betalen. Daarnaast zou er een soort belasting moeten komen voor lease rijders met een hoog salaris. Laat die mensen nou eens betalen omdat hun zonodig een "compensatie" auto willen rijden (Porsche Cayenne, BMW X5, dat soort meuk auto's, leuk om te zien maar op geen enkele manier practisch). Die dingen zijn vaak onzuinig. En nee, ik ben niet jaloers. Ik wil nml een vervoersmiddel waar ik mijn drumstel in kan vervoeren, no f*cking way dat dat in zo'n compensatie-auto past.
Deze rijders van "compensatieauto's" zijn een zegen voor de schatkist. Ze brengen bakken bpm, slurptax en inkomsten uit brandstofaccijnzen binnen. Eigenlijk is het dus veel socialer om een X5 met 4,8l V8 te rijden dan een Logan 1.2 stationwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:36:
Als de brandstofaccijnzen wordt verlaagd of afgeschaft slaat dat een gat in de begroting wat weer door andere belastinginkomsten gedicht zal moeten worden.
Helaas waar. Maar ik kan me ook wel enigszins vinden in de redenatie dat dat dan moet worden opgebracht door iedereen. En niet enkel de automobilist. Ook de hippie op sandalen en een omafiets wil graag zorg en AOW. En dat gun ik 'm ook. Maar dan vind ik ook dat het leeuwendeel van de bekostiging niet moet rusten op de schouders van de (beroeps)chauffeur.

Ik heb toch sterk de indruk dat er een onbalans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

[...]
Deze rijders van "compensatieauto's" zijn een zegen voor de schatkist. Ze brengen bakken bpm, slurptax en inkomsten uit brandstofaccijnzen binnen. Eigenlijk is het dus veel socialer om een X5 met 4,8l V8 te rijden dan een Logan 1.2 stationwagen.
Ok, op die manier heb ik het nog niet bekeken. Daar zit idd wel logica in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Pixal schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:26:
19ct per kilometer en jezelf rijk rekenen is tamelijk naief :)

Ikzelf heb ook nog 19ct per km maar je rijdt je auto langzaam naar zijn einde voor de baas maar het is net genoeg voor wat benzine. Onderhoud, slijtage, vermindering van waarde van je auto draag je er bij lange na niet mee. 100 euro beurt per jaar minder?
Ik reken mezelf ook absoluut niet rijk, alleen weet ik dat ik de meeste kosten toch wel maak als ik niet voor woon-werk rij.

En ja, een gemiddeld beurtje is bij mij minder dan 100 euri, een grote beurt iets meer. Ik heb familie in de autowereld dus ik betaal nooit het volle pond :) Vorig jaar was ik voor een 100k-beurt met distributieriem 90 euri kwijt ofzo.
Gisteren nog een leuk onderzoek gehoord op het journaal. Het blijkt dat Diesel met roetfilter zo goed als even schoon is als een hybride auto. WAAROM MOET DAAR DAN EXTRA ACCIJNS OP DEN HAAG????

/rant
Omdat het gros van de diesels niet schoon is? Daarnaast past het in het gelijktrekken van de accijnzen, die op diesel is altijd nog een stukje lager dan op benzine. Dat het beroerd is voor de dieselrijders begrijp ik, dat ik begin dit jaar op het nippertje een diesel-accord aan m'n neus voorbij heb laten gaan ben ik bij nader inzien best blij om...
Dat de overheid daadkrachtiger mag optreden ten aanzien van investeringen in de infrastructuur en duurzame energie daar ben ik het wel mee eens. Op dit moment richt het beleid zich vooral op het verhogen van de lasten van de automobilist maar is het onduidelijk welke tegenprestatie daarvoor geleverd wordt.
Vooralsnog geen duidelijke. De subsidie voor 'groene-pompen' die Eurlings presenteerde vind ik een wassen neus omdat er per provincie 5 pompen subsidie krijgen, da's nou niet echt zo gek veel, maar eerlijk is eerlijk: het is een stap.

Als de overheid een stap extra zou zetten en een dergelijke subsidie voor waterstof in zou stellen, dan laat Den Haag zien dat ze ballen hebben, desnoods zelf exploiteren. Zorgen voor een alternatieve infrastructuur voor toekomstige energiedragers. Tot op heden is dat namelijk een beetje een kip-ei verhaal.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:40:
Ook de hippie op sandalen en een omafiets wil graag zorg en AOW.
In weze is dat een verkeerd voorbeeld, want daar betaald vrijwel iedereen aan mee via de (zorg)premies.

Maar als alles eerlijk verdeeld zou zijn, zou de hippie met een omafiets ook betalen voor het gebruik van de weg / het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Speedpete schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:22:

[...]

Omdat het gros van de diesels niet schoon is? Daarnaast past het in het gelijktrekken van de accijnzen, die op diesel is altijd nog een stukje lager dan op benzine. Dat het beroerd is voor de dieselrijders begrijp ik, dat ik begin dit jaar op het nippertje een diesel-accord aan m'n neus voorbij heb laten gaan ben ik bij nader inzien best blij om...

[...]
Waarom dan niet hetzelfde onderscheid maken als bij oude gasinstallatie / G3 installatie?
Dus diesel vuil / diesel roetfilter <-> 120% / 60% bijvoorbeeld.
:X (Ook al zou dit voor mijzelf op het moment niet grappig zijn....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

2coowl4you schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:30:

Tijd voor een opstand ;)
Opstand tegen onszelf zeker? Of tegen de grootste verspillers van allemaal; de Amerikanen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:36:...Deze rijders van "compensatieauto's" zijn een zegen voor de schatkist. Ze brengen bakken bpm, slurptax en inkomsten uit brandstofaccijnzen binnen. Eigenlijk is het dus veel socialer om een X5 met 4,8l V8 te rijden dan een Logan 1.2 stationwagen.
Wat een onzin. Ja, misschien alleen als je het aspect 'belasting betalen' meerekent. Echter, dergelijke auto's hebben een aantal nadelige effecten vergeleken met een Dacia.
WHiZZi schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:42:Ok, op die manier heb ik het nog niet bekeken. Daar zit idd wel logica in.
Wat klink je opeens genuanceerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

OH wacht! met roetfilter stoot een Diesel ook geen gigantische berg NO etc. meer uit? 8)7
Helaas, droom maar verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
EDIT:

/rant
Omdat het allemaal niet zo makkelijk is als veel mensen denken.

Stel dat accijns geheel zou worden weggehaald, dan zou diesel duurder dan benzine worden. Net als in Amerika, waar diesel ook een stuk duurder is dan benzine. Puur financieel gezien (buiten kleine 1liter autotjes (aygo etc)), wordt benzine hybride rijden dan financieel gezien het aantrekkelijkst.

Puur op Co2 uitstoot zou het best kunnen. Al maken ze vaak een aantal verkeerde aannames. Zo rekenen ze uitstoot per liter, terwijl diesel een grotere dichtheid heeft. Eigenlijk zou je uitstoot per kg moeten rekenen. En om welke uitstoot gaat het dan? Co2? Nox? Want zelfs met roetfilter stoet het nog steeds meer roet en Nox uit dan een benzine auto volgens mij. Co2 ligt doorgaans wel lager, maar daar heeft een mens niet direct last van in de vorm van gezondheid.

Daarnaast kan niet iedereen diesel gaan rijden, omdat je bij olie een bepaald percentage diesel, en een bepaald percentage benzine kan destilleren. Als iedereen diesel ging rijden, dan zou diesel duur worden, en benzine extreem goedkoop (vanwege overschotten). Daarom is diesel ook relatief gezien sneller gestegen in prijs.

En om vrachtverkeer te blijven stimuleren (als handelsland), moet diesel natuurlijk wel goedkoper blijven dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hop, gisteren getankt voor € 1,68 de liter. Die € 2,- per liter gaat er dit jaar nog wel komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bartjuh schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:36:
[...]

Opstand tegen onszelf zeker? Of tegen de grootste verspillers van allemaal; de Amerikanen?
Opstand tegen de biobrandstof zou goed zijn: de EU houdt stellig vast aan 10% bijmengen in 2010, terwijl steeds meer onderzoeken aantonen dat het totaal niet zinnig is... In het beste geval is 1 liter fossiele brandstof nodig om 1,3 liter biobrandstof te maken op de manier die hier gedaan wordt. Dan geeft het nog complicaties met mengen bij hogere percentages, en leidt het tot veel hogere voedselprijzen! Netto is het alleen nog goed voor de werkgelegenheid, niet voor het milieu, en niet voor de koopkracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik snap nog steeds niet waarom de dieselrijders nog steeds dubbele wegenbelasting moeten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

GoldenSample schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:02:
OH wacht! met roetfilter stoot een Diesel ook geen gigantische berg NO etc. meer uit? 8)7
Helaas, droom maar verder...
daar zijn ook wel weer oplossingen voor en is allang geen kwestie van dromen meer.
't Is nu nog een kwestie van domweg toepassen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RemcoDelft schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:09:
[...]

Opstand tegen de biobrandstof zou goed zijn: de EU houdt stellig vast aan 10% bijmengen in 2010, terwijl steeds meer onderzoeken aantonen dat het totaal niet zinnig is... In het beste geval is 1 liter fossiele brandstof nodig om 1,3 liter biobrandstof te maken op de manier die hier gedaan wordt. Dan geeft het nog complicaties met mengen bij hogere percentages, en leidt het tot veel hogere voedselprijzen! Netto is het alleen nog goed voor de werkgelegenheid, niet voor het milieu, en niet voor de koopkracht...
Ben ik wel met je eens. Biobrandstof vind ik echt zwaar overrated, en totaal GEEN duurzame oplossing voor de lange termijn.

We hebben maar een beperkte ruimte op aarde, en dan complete bossen kappen om maar naar de grote vraag naar biobrandstof te voldoen? Waar wou je anders de ruimte vandaan halen? En dan is het nog maar de vraag of het rendabel is met de energie die erin komt, en uiteindelijk uitkomt in je auto op de weg.

Biobrandstof verdient voor mij niet echt de naam "bio". En ik ben best een groen persoon.

Ik zie meer in efficiëntere auto's, elektrische auto's en hybrides (serie, dan wel parallel). En voor de toekomst misschien, als ze een redelijk well-to-wheels rendement halen, waterstof. Maar waterstof heeft nou nog een té slecht totaal rendement om een oplossing te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alle mensen die het zat zijn om door Den Haag uitgemolken te worden:

http://www.kwartjevankokterug.nu/

Harde aksie!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

serieus...laat "Den Haag" toch vooral die 6 cent "terug" geven...zijn we van dat gemekker tenminste af.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat is een "aksie"? Is dat een modern soort taxi ofzo?

Maargoed, misschien moet iemand de lui van die site eens influisteren dat dat "kwartje van Kok" al jaren geleden is teruggegeven.

Maargoed, die lui willen kennelijk niet serieus genomen worden, als men kennelijk te lam is om zich er even in te verdiepen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:39:
Voor alle mensen die het zat zijn om door Den Haag uitgemolken te worden:

http://www.kwartjevankokterug.nu/

Harde aksie!! >:)
haha, alsof dat iets gaat helpen. Het nogmaals teruggeven van het kwartje van Kok zorgt voor een gat in de begroting, dat geld moet immers ergens vandaan komen. Gevolg van het teruggeven van het kwartje van Kok is dus dat een andere belasting omhoog zal gaan. Wat mij betreft blijft de accijns bij wat het nu is.

Ik zou er ook voorstander van zijn dat de kilometerheffing vervangen wordt door hogere accijns op benzine. Hiermee betaald de burger die veel rijdt automatisch meer en ook de burger met een slurpende auto. Geen dure poortjes of wat dan ook nodig. Lijkt mij de perfecte oplossing. Helaas denkt men in Den Haag wel eens te ingewikkeld. Net als met bijvoorbeeld de gratis schoolboeken. Het verlagen van het schoolgeld had voor de ouders hetzelfde effect gehad als gratis schoolboeken, hiermee was wel het Europees aanbesteden van schoolboeken overbodig geweest. Opzich een goed idee maar qua uitvoering onnodig ingewikkeld, zo ook met de kilometerheffing.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:23
YellowCube schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:50:
serieus...laat "Den Haag" toch vooral die 6 cent "terug" geven...zijn we van dat gemekker tenminste af.
... en over hooguit een paar maanden begint het gemekker gewoon weer opnieuw (als het al stopt).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

argro schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:18:
[...]
haha, alsof dat iets gaat helpen. Het nogmaals teruggeven van het kwartje van Kok zorgt voor een gat in de begroting, dat geld moet immers ergens vandaan komen. Gevolg van het teruggeven van het kwartje van Kok is dus dat een andere belasting omhoog zal gaan. Wat mij betreft blijft de accijns bij wat het nu is.

Ik zou er ook voorstander van zijn dat de kilometerheffing vervangen wordt door hogere accijns op benzine. Hiermee betaald de burger die veel rijdt automatisch meer en ook de burger met een slurpende auto. Geen dure poortjes of wat dan ook nodig. Lijkt mij de perfecte oplossing. Helaas denkt men in Den Haag wel eens te ingewikkeld. Net als met bijvoorbeeld de gratis schoolboeken. Het verlagen van het schoolgeld had voor de ouders hetzelfde effect gehad als gratis schoolboeken, hiermee was wel het Europees aanbesteden van schoolboeken overbodig geweest. Opzich een goed idee maar qua uitvoering onnodig ingewikkeld, zo ook met de kilometerheffing.
Eigenlijk komt het uiteindelijk allemaal uit op 1 punt, (het geld moet immers ergens vandaan komen)
de politiek moet maar eens minder geld over de balk gooien. Het is ook altijd makkelijk om andersman geld uit te geven voor politici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CanonG1 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:24:
[...]

... en over hooguit een paar maanden begint het gemekker gewoon weer opnieuw (als het al stopt).
Paar maanden? Ik denk al wel veel eerder.. als die 8.3 cent (want dat is het bedrag, geen echt kwartje) teruggegeven word (wat, nogmaals, jaren geleden al is gebeurd, dus nog een keer teruggeven kan al niet eens) is de prijs, de huidige stijgingen doortrekkend, over hooguit een week of 3-4 weer op het huidige niveau.

Mensen moeten niet zo zeuren. Er zijn genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je minder duur uit bent: carpoolen, fiets als je dichtbij je werk woont, zuinigere auto, zuiniger rijden (niet altijd plankgas), overschakelen op LPG, etc etc.

Zolang mensen nog altijd de auto te pakken om de kinderen naar de school te brengen die 500 meter verderop ligt, of voor elk wissewasje de auto pakken terwijl het vaak ook per fiets kan, vind men de prijs dus niet te hoog, want anders zou men hier wel mee stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 27-05-2008 20:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 24 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.