FlyEragon schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:56:
Lol, gaat echt hard met de benzine inderdaad. Net een maand geleden een Impreza gekocht, ding rijd 1 op 6. Sta om de paar dagen voor 80 euro te tanken voor een volle tank euro 98. Zo is het ook niet leuk meer. Het frustrerende is dat benzine zelf niet zo super duur is, maar de extreme belasting die erop zit. Het word tijd de belasting op brandstof eens verminder word in heel europa.
Dat snap ik dus niet? Waarom zou het 'leuk' moeten zijn?
Of nog zo eentje, benzine is te duur, dus de overheid zou het maar goedkoper moeten maken? Wat een populistisch gelul. Het verlagen van de accijns zou slechts een druppel op een hete plaat zijn. Volgend jaar zijn we toch al lang de 2 euro/ liter gepasseerd, met of zonder accijns. Enige wat er gebeurt, is dat de overheid geld misloopt, geld dat broodnodig is in onze zorgstaat. (zowel BE als NE) Het is het één of het ander. Ofwel zorgen we voor de zwakkeren (en dat worden de meesten van jullie ook na 65) in de maatschappij, ofwel rijden we allemaal nutteloos overal naartoe voor peanuts.
Autorijden is door een samenloop van omstandigheden ooit in het verleden eens een democratisch gegeven geweest. Benzine en auto's waren zo goedkoop dat iedereen er één kon rijden. In de begindagen van de auto was het niet zo, en nu zal het ook niet meer zo zijn. (in 1930 kostte een liter benzine een half dagloon). Mensen hebben nu echter de verkeerde perceptie als zou autorijden 'democratisch' moeten zijn. Voor iedereen, goedkoop en een basisrecht. Dat is het niet, had het nooit mogen zijn (maar was het toevallig een paar tiental jaar wel) en zal het nooit meer zijn, get used to it. En enkel hogere prijzen zullen dit idee er wel kunnen instampen.
Wat verwacht je nu? Dat de 'overheid' jou benzine zal cadeau doen of zo? Want ja, iedere Nederlander is toch wel te gierig om z'n benzine te betalen, maar verwacht wel wekelijks 100'en kilometers te kunnen rijden.
Natuurlijk is het populistisch om te roepen dat dat benzine goedkoper moet worden en daar de 'politiek' de schuld van te geven. Er is niemand die niet liever minder geld zou willen betalen voor benzine, tuurlijk is dit de 'wil' van het volk, like uh. Het volk zou nog wel meer dingen 'willen' die gewoon niet haalbaar zijn. Populisme is vertellen wat het (simpele) volk wil horen. Vandaar ook alle stemmen naar tokkie-partijen als vlaams belang en trots op nederland gaan (of wat is het daar)
Veel dingen worden als 'evident' beschouwd, wat ze al lang niet meer zijn.
En zoek geen heil in elektrische wagens, de energieprijs zal ook alleen maar stijgen. Een auto van 40 kW zal op een uur 40kWh gebruiken, 20 euro dus? Vergelijk het ook eens met een huis, een huis zal gemiddeld misschien 2kW verbruiken als 's avonds wat tv's en pc's en lichten aan staan.
Om op jouw voorbeeld terug te komen, als het niet 'leuk' meer is, moet je maar je wagen verkopen, of kleiner rijden. Genoeg mogelijkheden. Een impreza, daar kies je zelf voor. Als je dan niet 'stoer' meer bent, jammer dan. Pijn verbijten en betalen, of iets anders zoeken, of harder werken.
Grondstoffen gáán nu eenmaal duurder worden, dat is zelfs geen “als” meer, maar de harde realiteit. Het is enkel de vraag hoe snel ze duurder gaan worden. Elk jaar een paar honderd miljoen mensen erbij, en een paar tientallen miljoenen meer auto’s, denk jij nu echt dat de aarde dat zonder probleem kan blííjven dragen?
Aardse grondstoffen zullen massaal veel duurder (moeten) worden, zodat we er wel zuiniger mee moéten omspringen. Als ik die honderden km files zie kán ik niet anders dan concluderen dat de brandstof nog te goedkoop is. De prijs zal zelfregulerend zijn tov het verbruik.
Anyway, ik ben ook een autoliefhebber puur sang. Ik verwacht later geen moeite te hebben met het betalen van benzine (waarschijnlijk gewoon leasewagen) en anders kan er wel een paar duizend euro per jaar vanaf aan benzine. Maar dan nog, ondanks de autoliefhebberij, zou ik waarschijnlijk gewoon een aygo benzine kopen. 10.000 euro aanschaf, benzine en goedkoop. Jammer alleen dat wie niet meteen voor een zware duitser gaat, meteen afgeschreven wordt als autoliefhebber (terwijl de mensen die dit zeggen en er wel één hebben, kreunen en zuchten onder de lasten om een vijf jaar oude tweedehands beamer te rijden

grappig gewoon)
Benzine verlagen kan je trouwens alleen op Europees niveau doen. Beeld je in dat benzine in Nederland nog 1.00/liter zou kosten, half duitsland en belgïe komt bij jullie tanken. Daarnaast valt de benzineprijs naar europese normen nog mee. (hier in BE kost diesel bijna 1.50, bijna net zoveel als E95, terecht overigens, maar dat terzijde)