Goed. Dus het vaste accijns in dit geval bestaat voor ongeveer 60% uit de algehele benzineprijs hier in NL. Olietekort of niet... In Amerika ben je toch echt goedkoper uit per liter hoor. Wilders heeft wat dat betreft gelijk in het volgende filmpje.
De brandstof in NL is net zo duur (diesel zelfs goedkoper) dan DE, UK, DEN en SWE heur... dus iedereen schreeuwt hier wel dat het hier zoveel duurder is, maar het scheelt niet zoveel.
LPG is hier zelfs goedkoper dan in de ons omringende landen
Benzine is hier altijd al fors duurder geweest dan in andere landen. Diesel is hier over het algemeen altijd al 5-10 cent per liter goedkoper geweest dan in andere landen. Toen ik in 2004 naar Noorwegen ging voor mijn stage was hier de diesel 30 cent/liter goedkoper dan benzine. In Noorwegen betaalde ik toen 8 kroon (1 euro) voor een liter diesel en was benzine 9 kroon (1,13 euro). Diesel was hier toen net onder de 90 cent, benzine lag ergens rond de 1,20.
Vergeet niet dat je bij diesel een flink bedrag aan wegenbelasting betaald wat in de andere landen veel minder of niet aanwezig is.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
In SWE wordt er op het moment een 13.3kr betaald. Dat is ongeveer €1,40. Het is in SWE dus 10% goedkoper dan in NL.418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:38:
De brandstof in NL is net zo duur (diesel zelfs goedkoper) dan DE, UK, DEN en SWE heur... dus iedereen schreeuwt hier wel dat het hier zoveel duurder is, maar het scheelt niet zoveel.
Bekijk het eens op macro schaal.
Als er minder accijns op benzine wordt geheven/bijna niet. Dan gaan mensen dus;
- Meer rijden
- Meer files -> weer meer verbruik
- Groter rijden -> SUVs -> meer verbruik.
Dure olie wordt eerder aangesproken, en behoefte is hoger. Daardoor snellere en abrupte stijging olie/benzineprijs. Economie is niet voorbereid door veel grote benzineslurpers.
Als er veel accijns wordt geheven. Benzine is redelijk duur, mensen gaan dus;
- Rijden als het nodig is.
- Minder files -> zuiniger -> snellere doorstroom.
- Kleiner/zuiniger rijden -> minder verbruik.
De transitie naar dure olie komt later, en veel minder abrupt. (prijsstijgingen veel geleidelijker en trager) Mensen zijn beter voorbereid op schaarste, en de economie heeft er minder last van.
Helaas gebeurt het niet op wereldwijde schaal, waardoor het gewenste effect van extra accijns niet zo groot is als gehoopt. Gelukkig is onze economie er wel een stuk beter op voorbereid dan Amerika.
En het gebeurt al in Amerika, verkopen SUVs dalen extreem hard, prius is niet aan te slepen (1+ jaar levertijd), mensen kopen hem zelfs zonder er ooit in gereden te hebben.
Als er minder accijns op benzine wordt geheven/bijna niet. Dan gaan mensen dus;
- Meer rijden
- Meer files -> weer meer verbruik
- Groter rijden -> SUVs -> meer verbruik.
Dure olie wordt eerder aangesproken, en behoefte is hoger. Daardoor snellere en abrupte stijging olie/benzineprijs. Economie is niet voorbereid door veel grote benzineslurpers.
Als er veel accijns wordt geheven. Benzine is redelijk duur, mensen gaan dus;
- Rijden als het nodig is.
- Minder files -> zuiniger -> snellere doorstroom.
- Kleiner/zuiniger rijden -> minder verbruik.
De transitie naar dure olie komt later, en veel minder abrupt. (prijsstijgingen veel geleidelijker en trager) Mensen zijn beter voorbereid op schaarste, en de economie heeft er minder last van.
Helaas gebeurt het niet op wereldwijde schaal, waardoor het gewenste effect van extra accijns niet zo groot is als gehoopt. Gelukkig is onze economie er wel een stuk beter op voorbereid dan Amerika.
En het gebeurt al in Amerika, verkopen SUVs dalen extreem hard, prius is niet aan te slepen (1+ jaar levertijd), mensen kopen hem zelfs zonder er ooit in gereden te hebben.
Hier in Ierland is een liter (merkbenzine ongelood 95) nu tussen de 1,18 en 1,24 euro afhankelijk van het station... Dus Nederland vind ik best wel fors duurder.418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:38:
Edit: Okee, Ierland noemde je niet, dat is waar. Maar het is ook gewoon een west europees land.
[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 23-05-2008 18:50 ]
wist je dat de wegenbelasting voor een diesel in NL 4x zo hoog is als in Duitsland ?418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:38:
Mijn broer in Duitsland betaald 250 euro per jaar aan wegenbelasting voor een Audi A4 Avant, dat betaal ik voor mijn lichtere Golf per kwartaal.

Donec eris felix, multos numerabis amicos
Dat zal te maken hebben met het feit dat de Duitse autoindustrie een nogal groot aandeel in de welvaart van het land heeft, vandaar de lichte 'belasting'.seq_uence schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:32:
[...]
wist je dat de wegenbelasting voor een diesel in NL 4x zo hoog is als in Duitsland ?
Mijn broer in Duitsland betaald 250 euro per jaar aan wegenbelasting voor een Audi A4 Avant, dat betaal ik voor mijn lichtere Golf per kwartaal.
Verwijderd
En Duitsland is hét land dat het hardst diesel promoot/promootte. Zeker historisch gezien. Zal allemaal wel zo gegroeid zijn.
Ik ben ervoor om de wegenbelasting helemaal af te schaffen en alles variabel te maken door het in de benzineprijs mee te nemen.
Nu:
€ 1100 p/j wegenbelasting (diesel 1170kg)
20.000km - verbruik 1:21 = 952 liter x € 1,40 = € 1333
totaal € 2433 per jaar diesel + wegenbelasting
Dan:
geen wegenbelasting (0)
20.000km - verbruik 1:21 = 952 liter x € 2,56 = € 2433
Wat mij betreft mag de dieselprijs naar € 2,56 euro, als ik geen wegenbelasting meer hoef te betalen. Inkomsten voor de overheid blijven ook gelijk, bij dit aantal kilometers, en daarboven tikt het flink aan.
Nog een voordeel: men gaat veel meer bewust autorijden omdat de vaste component eruit is.
Nu:
Dan:
geen wegenbelasting (0)
Wat mij betreft mag de dieselprijs naar € 2,56 euro, als ik geen wegenbelasting meer hoef te betalen. Inkomsten voor de overheid blijven ook gelijk, bij dit aantal kilometers, en daarboven tikt het flink aan.
Nog een voordeel: men gaat veel meer bewust autorijden omdat de vaste component eruit is.
En dus worden er minder kilometers gereden en heeft de overheid minder inkomsten uit acczijnsen en belastingen. Iets wat men niet wilt aangezien men dus geen 'vaste' inkomsten meer heeft. In economische slechtere tijden zullen de inkomsten voor de overheid keihard dalen. En in econmisch goede tijden minder hard stijgen want het is zo duur.Arnout schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 09:57:
Ik denk van niet. Als ik mijn situatie neem dan zou ik er niet minder of meer om gaan rijden, omdat ik even veel betaal. Stel ik ben gemiddeld, dan blijven de inkomsten gelijk (mensen met genoeg geld rijden toch wel, en mensen die eerst veel wegenbelasting betaalden kunnen dat geld nu gebruiken om kilometers van te rijden)._Arthur schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:04:
[...]
En dus worden er minder kilometers gereden en heeft de overheid minder inkomsten uit acczijnsen en belastingen.
Je hebt ook erg goed aan de toeristen gedacht zie ik alweer...Arnout schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 09:57:
Ik ben ervoor om de wegenbelasting helemaal af te schaffen en alles variabel te maken door het in de benzineprijs mee te nemen.
Nu:
Dan:
geen wegenbelasting (0)
Lijkt me geen goede oplossing.
Precies, en je kan ALLE benzinestation binnen een straal van 50km van de Duitse en Belgische grens wel sluiten.Xof schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 11:26:
[...]
Je hebt ook erg goed aan de toeristen gedacht zie ik alweer...
Lijkt me geen goede oplossing.
Ik voorzie dan een enorme handel in benzine.
Ik weet wel wat ik zou doen, met een auto vol met jerrycans over de grens naar duitsland rijden, alles compleet aftanken (incl auto), en weer terug rijden.
Verwijderd
Jaja... Ik ken mensen die serieus alleen nog maar daar hun nieuwe auto kopen.. of daar hun vliegbestemming volgen. Puur om die belasting te ontduiken. Een gemiddelde nieuwe auto is daar wat, 40% goedkoper in aanschaf ?seq_uence schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:32:
[...]
wist je dat de wegenbelasting voor een diesel in NL 4x zo hoog is als in Duitsland ?
Ik vond het trouwens een heel mooi idee om wegenbelasting af te schaffen en de benzineprijs hoger te zetten. Wegenbelasting is overigens om het grootschalig wegdek te onderhouden en / of nieuwe aan te leggen, maar ook een groot onderdeel om de staatsschuld en / of kas mee te spekken. De term wegenbelasting is dan ook niet helemaal overheen.
Dan is de benzine daar relatief goedkoop, want landelijk kost die nu 1.66 (afgerond) voor een liter Euro95.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:30:
ik zag hier inmiddels diesel- 1,49 , benzine 1,63
Brandstofprijzen zijn trouwens te volgen op deze site
Virussen? Scan ze hier!
als antwoord op de vraag van dit topic, alleen maar verder omhoog. Vandaar dat ik nu serieus bezig ben om naar de optie LPG te kijken. kost zo'n 2000 om in te bouwen, scheelt zo'n 1000 per jaar aan benzine kosten en alleen de wegen belasting is iets hoger. Voor ruimte gebrek hoef ik het ook niet te laten want de tank komt in de plaats van het reserve wiel.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Verwijderd
regio limburg zoon 25 kilometer van venlo af , dus bij jullie is nog duurder? wordt wel erg overdreven weerwildhagen schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 14:27:
[...]
Dan is de benzine daar relatief goedkoop, want landelijk kost die nu 1.66 (afgerond) voor een liter Euro95.
Brandstofprijzen zijn trouwens te volgen op deze site

een auto is daar niet 40% goedkoper hoor. En als je hem vervolgens naar Nederland importeert blijft er maar weinig over bij een nieuwe autoVerwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:31:
[...]
Jaja... Ik ken mensen die serieus alleen nog maar daar hun nieuwe auto kopen.. of daar hun vliegbestemming volgen. Puur om die belasting te ontduiken. Een gemiddelde nieuwe auto is daar wat, 40% goedkoper in aanschaf ?
Ik vond het trouwens een heel mooi idee om wegenbelasting af te schaffen en de benzineprijs hoger te zetten. Wegenbelasting is overigens om het grootschalig wegdek te onderhouden en / of nieuwe aan te leggen, maar ook een groot onderdeel om de staatsschuld en / of kas mee te spekken. De term wegenbelasting is dan ook niet helemaal overheen.
Verwijderd
Dan nog zijn er manieren om deze auto officieel als 'Duits' te gebruiken hier in NL. Zo ken ik iemand die dus een auto heeft gekocht in duitsland, terzijnde zich ingeschreven heeft maar wel in NL ermee rijdt. Lekker ontduiken van de kosten. Een nieuwe auto is toch ook vaak duurder hier in NL dan in duitsland? Tja. En die importregeling weten ze maar als te goed. Ontkomen doe je er toch niet aan.418O2 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:00:
[...]
een auto is daar niet 40% goedkoper hoor. En als je hem vervolgens naar Nederland importeert blijft er maar weinig over bij een nieuwe auto
En laatst was er nog in het nieuws over olie-inwinning in friesland.. of iig ergens in het noorden. Ze waren er lang geleden mee gestopt omdat er niet voldoende techniek nog beschikbaar was om zo diep te kunnen boren / oppompen. De reden waarom ze toch weer gestart zijn was dan om de olie-tekorten weer te minderen, maar sinds dat artikel heb ik die olieprijzen echt niet zien zakken hoor. Het is gewoon vies misbruiken van alles en het zakken vullen van de rest van de opperbaasjes.
Welzijn Irak? Man. Die sjeikjes hebben jarenlang miljarden verdiend aan dollars. En juist die investeren nog niet eens in eigen land. Dat doen naastenlanden, zelfs amerika. En daar was nog een headline over over het welzijn van zulk soort landen waar miljoenen dollars ingestoken worden om de welvaart weer op gang te krijgen, terwijl ze zelf miljarden verdiend hebben aan de olie en geen cent in het eigen land willen steken

Alternatieven zijn er genoeg, maar wederom dat handjesophouden weer wanneer je besluit een automobiel op bio-brandstof te willen kopen. Onbetaalbaar. En sla-olie mixen? Ze houden niet voor niets preventieve controles op zelfs brandstof. Ze willen gewoon niet dat jij goedkoper rijden gaat.
Ze willen graag dat je belasting betaald. (Het is een verkapte wegenbelasting en dat moet hoe dan ook worden betaald.)Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:05:
Alternatieven zijn er genoeg, maar wederom dat handjesophouden weer wanneer je besluit een automobiel op bio-brandstof te willen kopen. Onbetaalbaar. En sla-olie mixen? Ze houden niet voor niets preventieve controles op zelfs brandstof. Ze willen gewoon niet dat jij goedkoper rijden gaat.
Anders mogen de andere mensen extra belasting gaan betalen om dat er een paar dit ontduiken...
[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 24-05-2008 15:21 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wegenbelasting bestaat al jaren niet meer. Ook is het nooit het doel geweest om de opbrengst voor het onderhoud van wegen aan te wenden. Belastingen komen toe aan de algemene middelen.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:31:...Wegenbelasting is overigens om het grootschalig wegdek te onderhouden en / of nieuwe aan te leggen, maar ook een groot onderdeel om de staatsschuld en / of kas mee te spekken. De term wegenbelasting is dan ook niet helemaal overheen.
Dat is toch niet toegestaan? Je kunt ook zeggen ga maar stelen, dat kan ook lucratief zijn, maar het blijft verboden. Hoe kun je als inwoner van Nederlander, legaal in een auto met een Duits kenteken rijden? Ik ben zeer benieuwd.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:05:Dan nog zijn er manieren om deze auto officieel als 'Duits' te gebruiken hier in NL. Zo ken ik iemand die dus een auto heeft gekocht in duitsland, terzijnde zich ingeschreven heeft maar wel in NL ermee rijdt. Lekker ontduiken van de kosten. Een nieuwe auto is toch ook vaak duurder hier in NL dan in duitsland? Tja. En die importregeling weten ze maar als te goed. Ontkomen doe je er toch niet aan.
Dit is een van de meest ondoordachte opmerkingen die ik de laatste tijd heb gelezen. Net alsof het in gebruik nemen van een relatief klein veld (ik neem aan dat het gas is en geen olie) invloed heeft op de wereldmarkt voor olie en gas. Daarbij komt dat het even duurt voordat zo'n veld op volle productie draait. Het enige wat er gebeurt is dat kleinere, relatief dure velden, weer interessant worden.En laatst was er nog in het nieuws over olie-inwinning in friesland.. of iig ergens in het noorden. Ze waren er lang geleden mee gestopt omdat er niet voldoende techniek nog beschikbaar was om zo diep te kunnen boren / oppompen. De reden waarom ze toch weer gestart zijn was dan om de olie-tekorten weer te minderen, maar sinds dat artikel heb ik die olieprijzen echt niet zien zakken hoor. Het is gewoon vies misbruiken van alles en het zakken vullen van de rest van de opperbaasjes.
Het scheelt ongeveer 1 euro per liter, dus na 2000 liter heb je de gasinstallatie eruit,das vanaf 20.000km, dan nog verschil wegenbelasting+wat benzine, dan speel je breakeven.DjWannaB2002 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 14:31:
als antwoord op de vraag van dit topic, alleen maar verder omhoog. Vandaar dat ik nu serieus bezig ben om naar de optie LPG te kijken. kost zo'n 2000 om in te bouwen, scheelt zo'n 1000 per jaar aan benzine kosten en alleen de wegen belasting is iets hoger. Voor ruimte gebrek hoef ik het ook niet te laten want de tank komt in de plaats van het reserve wiel.
Pfoe, ik ben blij dat ik hier een aantal goedkopere tankstations in de buurt heb. Ik schrok gister al van de prijs van 1,52 per liter. Maar dat valt blijkbaar nog wel mee vergeleken met de prijzen die hier genoemd worden

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Zojuist 1.56 betaald bij een Shell station vrij dicht bij de snelweg. Dat valt toch nog wel mee?
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Ook 1.56 betaald bij een Tango in de stad. Ben inmiddels al bang geworden om aan een snelweg te tanken.
Doe je het goed ja. Gisteren nog voor € 1,479 getanked .... diesel!vleesjus schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:21:
Pfoe, ik ben blij dat ik hier een aantal goedkopere tankstations in de buurt heb. Ik schrok gister al van de prijs van 1,52 per liter. Maar dat valt blijkbaar nog wel mee vergeleken met de prijzen die hier genoemd worden
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Zelf ben ik selectiever gaan autorijden. Bij veel ritten kun kan het nog anders, maar daarvoor zal de prijs nog verder moeten stijgen. Aan iedere keuze met betrekking tot mobiliteit hangen voor- en nadelen. Keuzes zijn bijvoorbeeld het type auto of zelfs alternatieve vervoermiddelen, locatie van je huis of werk, combineren van ritten, of met anderen meerijden. Misschien heeft iemand anders nog een idee? Let wel, het is niet alles of niets.
Kies je er toch voor om veel geld uit te geven, dan zijn de voordelen van mobiliteit kennelijk groter dan de nadelen. Als je daarentegen de hoge brandstofprijs niet wilt of kunt betalen, dan is het aan jezelf om je gedrag aan te passen. Het gemak van een auto kost nu eenmaal geld.
Kies je er toch voor om veel geld uit te geven, dan zijn de voordelen van mobiliteit kennelijk groter dan de nadelen. Als je daarentegen de hoge brandstofprijs niet wilt of kunt betalen, dan is het aan jezelf om je gedrag aan te passen. Het gemak van een auto kost nu eenmaal geld.
In Parijs hebben ze nu "witte auto's". Als je ingeschreven bent kan je per uur een auto huren als je die nodig hebt voor boodschappen ofzo. Je kan ze vooraf via internet reserveren en op verschillende plekken ophalen en weer droppen. Ook kan je alvast een parkeerplaats reserveren zoadat je niet uren hoeft de zoeken.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat heb je in Nederland ook. onder de naam Greenwheels.
Virussen? Scan ze hier!
Is het nog meer mensen opgevallen dat er tegenwoordig ontzettend veel wegenbelastingvrije dieseltjes met een gloednieuw NL kenteken en een witte D sticker rondrijden, van oranje Golfjes tot beige Mercedes slagschepen. Het kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de huidige wegenbelasting/BPM regelingen dat we nu massaal oude Duitse olieboten in NL het milieu gaan laten verzieken teneinde een beetje betaalbaar auto te rijden?
[ Voor 14% gewijzigd door SeatRider op 25-05-2008 11:06 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Friendly Car is ook een soortgelijke organisatie. Ik wil eigenlijk binnen enkele maanden een auto aanschaffen om wat mobieler te worden, maar gezien de huidige brandstofprijzen ga ik er eigenlijk van afzien...
Naar m'n werk kan ik prima op de fiets (nu nog met de scooter, maar die gaat binnenkort weg), het is maar 5km. Als ik zo nu en dan voor m'n werk naar een andere vestiging moet gaan, dan maak ik wel gebruik van het OV.
Mocht ik dan nog een auto nodig hebben, dan kan ik wel een auto lenen van familie, huren of sharen (Greenwheels/Friendly Car etc.).
Naar m'n werk kan ik prima op de fiets (nu nog met de scooter, maar die gaat binnenkort weg), het is maar 5km. Als ik zo nu en dan voor m'n werk naar een andere vestiging moet gaan, dan maak ik wel gebruik van het OV.
Mocht ik dan nog een auto nodig hebben, dan kan ik wel een auto lenen van familie, huren of sharen (Greenwheels/Friendly Car etc.).
Nee niet opgevallen.SeatRider schreef op zondag 25 mei 2008 @ 11:05:
Is het nog meer mensen opgevallen dat er tegenwoordig ontzettend veel wegenbelastingvrije dieseltjes met een gloednieuw NL kenteken en een witte D sticker rondrijden, van oranje Golfjes tot beige Mercedes slagschepen. Het kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de huidige wegenbelasting/BPM regelingen dat we nu massaal oude Duitse olieboten in NL het milieu gaan laten verzieken teneinde een beetje betaalbaar auto te rijden?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Zolang ze door de APK keuring met roetmeting komen is er toch niks op die mensen aan te merken. Als jij dan vindt dat het milieu er door verziekt wordt, kan je beter kritiek hebben op de toelatingseisen dan op de mensen die in die auto's rijden.SeatRider schreef op zondag 25 mei 2008 @ 11:05:
Want geef ze is ongelijk? Motorrijtuigenbelasting vrij, verzekering 70 euro per jaar en dat icm de relatief lage dieselprijzen.
[ Voor 10% gewijzigd door reuzekind op 25-05-2008 12:39 ]
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Allow me.reuzekind schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:34:
[...] Als jij dan vindt dat het milieu er door verziekt wordt, kan je beter kritiek hebben op de toelatingseisen dan op de mensen die in die auto's rijden.
Dat ben ik gedeeltelijk wel met je eens, maar zolang die jaren '80 diesels aan dezelfde roetuitstoot vereisten moeten voldoen als een nieuwe commonrail dan zie ik daar geen probleem in om die oude diesel ook toe te laten. Daar is dan niks smerigs aan. Anders is het met de <'79 auto's die geen roetmeting hoeven te ondergaan. Daar zou je evt verandering in aan kunnen brengen.
[ Voor 19% gewijzigd door reuzekind op 25-05-2008 13:13 ]
Verwijderd
Flame!!!!1SeatRider schreef op zondag 25 mei 2008 @ 11:05:
beige Mercedes slagschepen
Boeiend, het bedrag wat je bespaart aan wegenbelasting betaal je toch terug aan extra onderhoud. Zo zuinig zijn die oude diesels ook niet echt, en meekomen met het verkeer kan je ook vergeten
Daarbij is diesel sowieso evil, en echt idioot dat het nog steeds goedkoper wordt gehouden dan benzine.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 13:17 ]
Stel je voor dat het men het duurder zou maken, kun je voorstellen wat voor impact dit zou hebben op de economie? En dan met name de transportsector (vrachtwagens), misschien wel de belangrijkste pijler van de Nederlandse economie.Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:16:
[...]
Daarbij is diesel sowieso evil, en echt idioot dat het nog steeds goedkoper wordt gehouden dan benzine.
Dat heeft daar geen invloed op. Daar hebben we rode diesel voor om dat onderscheid voor de transport sector te maken.
Excuseer? Rode diesel is voor landbouwvoertuigen, vrachtwagens mogen het (net als personenwagens) echt niet tanken.reuzekind schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:24:
Dat heeft daar geen invloed op. Daar hebben we rode diesel voor om dat onderscheid voor de transport sector te maken.
Guido wil kennelijk de Nederlandse transportsector de nek omdraaien ofzo, althans, dat maak ik uit zijn uitspraak zo'n beetje op?
Virussen? Scan ze hier!
Je denkt nu als een politicus, de enige optie is om het duurder te maken.Roamor schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:20:
[...]
Stel je voor dat het men het duurder zou maken, kun je voorstellen wat voor impact dit zou hebben op de economie? En dan met name de transportsector (vrachtwagens), misschien wel de belangrijkste pijler van de Nederlandse economie.
Wat dacht je er van om wat belasting van de benzine af te halen. Bijv. het kwartje van Kok, resultaat: benzine en diesel zijn ongeveer even duur.
Aangezien diesel een iets beter rendement heeft, blijft het voor vrachtwagens interessant en de gewone personenauto's kunnen op benzine rijden. Het kost de regering wat geld, maar het is goed voor het milieu.
Het kwartje van Kok (eigenlijk veel minder dan een kwartje) is al jaren geleden teruggegeven (indirect weliswaar), zie eerder in dit topic.--Niels-- schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:43:
[...]
Je denkt nu als een politicus, de enige optie is om het duurder te maken.
Wat dacht je er van om wat belasting van de benzine af te halen. Bijv. het kwartje van Kok, resultaat: benzine en diesel zijn ongeveer even duur.
Daarnaast, prima hoor, als je de belasting omlaag doet. Dit betekent uiteraard wel minder inkomsten voor de staat, waardoor er dus elders bezuinigd moet worden. Waar wil jij nog wat verder bezuinigen? Zullen we de zorg of het onderwijs nog wat verder uitkleden dan maar?
Virussen? Scan ze hier!
Als er minder getankt wordt heeft de overheid sowieso al minder inkomsten.wildhagen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:45:
Daarnaast, prima hoor, als je de belasting omlaag doet. Dit betekent uiteraard wel minder inkomsten voor de staat, waardoor er dus elders bezuinigd moet worden. Waar wil jij nog wat verder bezuinigen? Zullen we de zorg of het onderwijs nog wat verder uitkleden dan maar?
En verder is er op dit moment kennelijk spraken van een begrotingsoverschot van 0,9%.
Ja, maar er word kennelijk niet minder getanked... althans, iedereen rijd gewoon lekker door, en ik zie voldoende mensen op elk tankstation staan eigenlijk._Arthur schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:49:
[...]
Als er minder getankt wordt heeft de overheid sowieso al minder inkomsten.
Ja, laten we daar de staatsschuld eerst eens mee aflossen voor we kadotjes gaan uitdelen. Dan betalen we in volgende jaren ook minder rente, waardoor er weer meer geld overblijft voor echt nuttige dingen.En verder is er op dit moment kennelijk spraken van een begrotingsoverschot van 0,9%.
Virussen? Scan ze hier!
Ze schatten altijd te hoog. Later zal het misschien op 0,5% eindigen misschien. Begrotingstekort hoor je niet zo vaak._Arthur schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:49:
[...]
Als er minder getankt wordt heeft de overheid sowieso al minder inkomsten.
En verder is er op dit moment kennelijk spraken van een begrotingsoverschot van 0,9%.
Als er minder wordt getankt gaan de belastingen nog verder omhoog om dat te compenseren.
Maar als er meer wordt getankt gaan de belastingen niet naar beneden, en is dat gewoon extra inkomen voor de staat.
Dan heb ik me daar in vergist. Ik dacht dat ook voor vrachtwagens waswildhagen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:25:
[...]
Excuseer? Rode diesel is voor landbouwvoertuigen, vrachtwagens mogen het (net als personenwagens) echt niet tanken.
Guido wil kennelijk de Nederlandse transportsector de nek omdraaien ofzo, althans, dat maak ik uit zijn uitspraak zo'n beetje op?
Verwijderd
Mooi moment om blauwe diesel te gaan introduceren: alleen voor bedrijfsauto's met een gewicht van >3500 kg. Die wat minder accijns laten betalen en diesel gelijk trekken met benzine.wildhagen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:25:
[...]
Excuseer? Rode diesel is voor landbouwvoertuigen, vrachtwagens mogen het (net als personenwagens) echt niet tanken.
Nou nee, maar dat personenauto's daardoor op van die vieze diesel blijven rijden "omdat het goedkoper is" is eigenlijk sneu. Ik snap het wel hoor, als ik een fatsoenlijke diesel kon bemachtigen deed ik dat ook, maar vooralsnog ligt dat niet echt in het budget, voor iemand die als eis minstens 200 pk heeft.Guido wil kennelijk de Nederlandse transportsector de nek omdraaien ofzo, althans, dat maak ik uit zijn uitspraak zo'n beetje op?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 14:49 ]
Is dat een onderbuik gevoel? Of heb je ook echt cijfers. Want ik hoor dat de omzet van verschillende pompen juist met 10% is gedaalt.wildhagen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:52:
Ja, maar er word kennelijk niet minder getanked... althans, iedereen rijd gewoon lekker door, en ik zie voldoende mensen op elk tankstation staan eigenlijk.
En een paar reacties terug riep je nog 'waar gaan we nu weer op bezuinigen'. Nu is er geld, pot men het lekker op (en de burger maar meer dokken en minder consumeren zodat de overheid nog eens minder belastinginkomsten verkrijgt).Ja, laten we daar de staatsschuld eerst eens mee aflossen voor we kadotjes gaan uitdelen. Dan betalen we in volgende jaren ook minder rente, waardoor er weer meer geld overblijft voor echt nuttige dingen.
Kennis van me heeft twee tankstations en die zegt hetzelfde. Mensen gaan steeds minder tanken .. dagjes mensen nemen niet snel de auto meer. Regulier verkeer blijft toch wel tanken tot het spul 3 euro de liter kost._Arthur schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:25:
[...]
Is dat een onderbuik gevoel? Of heb je ook echt cijfers. Want ik hoor dat de omzet van verschillende pompen juist met 10% is gedaalt.
[...]
Ik pak tegenwoordig zelfs vaker de fiets, m'n fiets is dit jaar al vaker uitgelaten dan in geheel 2007.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
Goedkope tankstations zoals Jet probeer ik altijd te mijden, goedkope brandstof schijnt niet altijd deugend te zijn voor de motor.vleesjus schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 18:21:
Dat vind ik altijd zo'n vreemd verhaal, je zou toch zeggen dat benzine een vrij uniform goedje is?Hacku schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:44:
[...]
Goedkope tankstations zoals Jet probeer ik altijd te mijden, goedkope brandstof schijnt niet altijd deugend te zijn voor de motor.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Verwijderd
nouja, je hebt goedkope benzine, maar die is niet helemaal schoon om het zo maar uit te drukken ,
Tinq en Tango zijn toch van de Shell? Ik neem aan dat die dezelfde benzine/diesel hebben als de Shell, maar dan in onbemande stations zonder service (en daarom dus goedkoper).
Virussen? Scan ze hier!
Zo dacht ik ook, maar laatst brande er een geel lampje in mijn toyota aygo. Weet me god niet hoe dat genoemd mag worden maar het hoorde niet te branden. Ik dus naar de toyota dealer hier int dorp, en gelijk vroeg men daar of ik bij de tango tankte. Ik zei dus ja, daar tank ik altijd. Zij houden daar bij waar de mensen tanken als ze dat gele lampje krijgen. blijkt toch echt dat het aan de benzine ligt van de tango, want het meerendeel tankt dus daar of bij een ander soortgelijke goedkope tankstation.RobertJ schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:45:
[...]
Dat vind ik altijd zo'n vreemd verhaal, je zou toch zeggen dat benzine een vrij uniform goedje is?
RobertJ schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:45:
[...]
Dat vind ik altijd zo'n vreemd verhaal, je zou toch zeggen dat benzine een vrij uniform goedje is?
Klopt wat je zegt. Mijn vorige auto was dezelfde van een vriend. Ik had op een jaar 30k gereden, hij 10k. Ik ben éénmaal naar de garage geweest, dat was voor groot onderhoud. Hij 3-4x. De boordcomputer gaf steeds een oranje lampje na x beurten tanken. Verschil? Hij tankte steeds de goedkoopste benzine (o.a. Jet), ik goot altijd V-Power in de tank. In de garage navraag gedaan, maar daar zit een heel technisch verhaal achter. Komt erop neer dat je goedkope benzine best kan mijden.technoaddict schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:50:
[...]
Zo dacht ik ook, maar laatst brande er een geel lampje in mijn toyota aygo. Weet me god niet hoe dat genoemd mag worden maar het hoorde niet te branden. Ik dus naar de toyota dealer hier int dorp, en gelijk vroeg men daar of ik bij de tango tankte. Ik zei dus ja, daar tank ik altijd. Zij houden daar bij waar de mensen tanken als ze dat gele lampje krijgen. blijkt toch echt dat het aan de benzine ligt van de tango, want het meerendeel tankt dus daar of bij een ander soortgelijke goedkope tankstation.
[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 25-05-2008 16:55 ]
Ik heb de meest gekke wagens en motoren gereden van turbo's tot 1.2 's en altijd cheapo brandstof getankt. Vind het maar een vreemd verhaal .. klinkt ook gewoon als een garage die geen probleem kan vinden en het daar maar op afschuift.
De ene benzine is de ander niet. Er zitten twee tankstations in de buurt waar ik tank. De ene (BP) heeft altijd vrij constante benzine. De ander heeft benzine van variërende kwaliteit. De kwaliteit is soms beter maar meestal slechter dan van de BP. De prijzen zijn gelijk omdat ze flink concureren dus het maakt daarvoor niets uit waar ik ga tanken. M'n auto haalt het meeste vermogen uit de brandstof van de BP dan van het andere tankstation.
Sowieso geloof ik nooit wat de garage me vertelt, de meeste (merk)garages hebben gewoon prutsers in de werkplaats die maar wat doen. Dat klinkt gechargeerd, maar goed, het is mijn ervaring.Wimo. schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:57:
Ik heb de meest gekke wagens en motoren gereden van turbo's tot 1.2 's en altijd cheapo brandstof getankt. Vind het maar een vreemd verhaal .. klinkt ook gewoon als een garage die geen probleem kan vinden en het daar maar op afschuift.
Het lijkt me ook nog des te vreemder omdat een auto gewoon binnen bepaalde toleranties zou moeten werken, er zitten niets voor niets brandstoffilters in toch? Straks verplichten ze je VpowerUltra98ExtraPower erin te gooien omdat dat in een contract tussen je merk en je pomp overeen is gekomen.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Tinq was van Shell (meen ik) en Tango is nooit van Shell geweest. Er is natuurlijk wel Shell Express.wildhagen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:50:
Tinq en Tango zijn toch van de Shell? Ik neem aan dat die dezelfde benzine/diesel hebben als de Shell, maar dan in onbemande stations zonder service (en daarom dus goedkoper).
Tango is van Q8
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Hier bij de BP staat de benzineprijs inmiddels op 1,62
Deze geeft dan ook geen korting, gelukkig de andere BP 10km verderop wel waar ik langs kom uit werk..
maargoed als het zo doorgaat komt die ook vanzelf wel op deze prijs

Deze geeft dan ook geen korting, gelukkig de andere BP 10km verderop wel waar ik langs kom uit werk..
maargoed als het zo doorgaat komt die ook vanzelf wel op deze prijs

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Hier is het 1,53.4
technoaddict schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:50:
[...]
Zo dacht ik ook, maar laatst brande er een geel lampje in mijn toyota aygo. Weet me god niet hoe dat genoemd mag worden maar het hoorde niet te branden. Ik dus naar de toyota dealer hier int dorp, en gelijk vroeg men daar of ik bij de tango tankte. Ik zei dus ja, daar tank ik altijd. Zij houden daar bij waar de mensen tanken als ze dat gele lampje krijgen. blijkt toch echt dat het aan de benzine ligt van de tango, want het meerendeel tankt dus daar of bij een ander soortgelijke goedkope tankstation.
Dat verhaal kan ik beamen, maar dan enkel als ik bv Vpower tank.Wimo. schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:57:
Bij mijn Mitsubishi gaat er dan na enkele kilometers meteen een lampje branden (geen optimale verbranding). Kwam ik pas na meerdere keren tanken achter.
Volgens mij is het vooral als er teveel is toegevoegd aan benzine.. Maar rotzooi in de benzine is ook een 'toevoeging'. Dus dat het lampje bij technoaddict gaat branden vind ik niet zo gek dan..
Als ik btw zelf een flesje injectie/kleppen/whatever-reiniger erin gooi (doe ik rond de 15.000KM) na het tanken van gewone benzine is er nooit wat aan de hand... wel vreemd.
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Verwijderd
Er is wel een verschil:reuzekind schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:11:
Dat ben ik gedeeltelijk wel met je eens, maar zolang die jaren '80 diesels aan dezelfde roetuitstoot vereisten moeten voldoen als een nieuwe commonrail dan zie ik daar geen probleem in om die oude diesel ook toe te laten. Daar is dan niks smerigs aan. Anders is het met de <'79 auto's die geen roetmeting hoeven te ondergaan. Daar zou je evt verandering in aan kunnen brengen.
De nieuwere zijn allemaal turbodiesels en daarvoor geldt een soepeler norm dan een ongeblazen diesel
(bijna alle oudere)
Het zou nog niet mogen als de wagen afgesteld is voor euro 95, want het enige wat er niet inzit zijn de additieven, verder is het de zelfde benzine als bij de overige pompen, sterker nog, bijna alle benzine komt bij 1 verdeelstation vandaan (pernis, amsterdam) en daar halen alle merken hun brandstoffen op de excelliums na.Michael Knight schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:09:
[...]
[...]
Dat verhaal kan ik beamen, maar dan enkel als ik bv Vpower tank.
Bij mijn Mitsubishi gaat er dan na enkele kilometers meteen een lampje branden (geen optimale verbranding). Kwam ik pas na meerdere keren tanken achter.
Volgens mij is het vooral als er teveel is toegevoegd aan benzine.. Maar rotzooi in de benzine is ook een 'toevoeging'. Dus dat het lampje bij technoaddict gaat branden vind ik niet zo gek dan..
Als ik btw zelf een flesje injectie/kleppen/whatever-reiniger erin gooi (doe ik rond de 15.000KM) na het tanken van gewone benzine is er nooit wat aan de hand... wel vreemd.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Vrijwel alle benzine (BP, Shell, Q8, Tango, Esso et cetera) komt uit gezamelijke regionale depots. De additieven verschillen wel per merk. Iedere tankwagen krijgt een specifieke mix wanneer de tankwagen gevuld wordt bij het depot. Verschil in benzine tussen verschillende merken is er wel degelijk, ook tussen twee dochterondernemingen van Shell.wildhagen schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:50:
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik rijd wel met een "vuile" (euro4 norm) diesel en tank altijd total excellium (al 3.5 jaar) en heb nog nooit problemen ermee gehad.
Mijn vorige diesel had 85000 km toen ie wegging en ook nooit problemen mee gehad.
Mijn ouders tanken bij Q8 (diesel uiteraard) en die hebben ook nog nooit problemen gehad.
Bij mijn benzinewagens tankte ik vroeger Q8 en jet en ook nooit problemen gehad (zowel carburateur als injectie)
In princiepe moet je overal kunnen tanken, want zowel je auto als de brandstof zou moeten voldoen aan een bepaalde specificatie. Dit is jammer niet altijd zo.
Mijn vorige diesel had 85000 km toen ie wegging en ook nooit problemen mee gehad.
Mijn ouders tanken bij Q8 (diesel uiteraard) en die hebben ook nog nooit problemen gehad.
Bij mijn benzinewagens tankte ik vroeger Q8 en jet en ook nooit problemen gehad (zowel carburateur als injectie)
In princiepe moet je overal kunnen tanken, want zowel je auto als de brandstof zou moeten voldoen aan een bepaalde specificatie. Dit is jammer niet altijd zo.
Klopt, daar heb ik ooit eens zo`n artikel over gelezen; bijna alles komt van hetzelfde punt vandaan alleen is het per pomp verschillend wat men erbij gooit.MeNTaL_TO schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:44:
[...]
Het zou nog niet mogen als de wagen afgesteld is voor euro 95, want het enige wat er niet inzit zijn de additieven, verder is het de zelfde benzine als bij de overige pompen, sterker nog, bijna alle benzine komt bij 1 verdeelstation vandaan (pernis, amsterdam) en daar halen alle merken hun brandstoffen op de excelliums na.
Mijn auto heeft een chipje en rijdt daardoor liever op 98; misschien dat ik daardoor het verschil ook extra merk
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ik hoor ook weleens een verhaaltje dat de brandstof van de Tango de resten zouden zijn ofzo en deze slechter zou zijn dan de andere 'merken'. Lijkt mij ook klinkklare onzin. Alleen door het ontbreken van die additieven is de brandstof daar goedkoper.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
ik hoor toch ook van meerdere mensen uit mijn omgeving (met tdi's vooral, anderen letten niet op het verbruik denk ik) dat de Tango diesel slechter is (als in minder km's per tank, ong. 100 meestal).
Ik verbruik zelf ong. 5 liter benzine per maand (rij LPG dus), dus ik kan er niets nuttigs over zeggen
Ik verbruik zelf ong. 5 liter benzine per maand (rij LPG dus), dus ik kan er niets nuttigs over zeggen
Ik merkte in Frankrijk met mijn V40 1.9D ook duidelijk verschil tussen diesel van Elf en diesel van Leclerc. De prijs zat niet ver uitelkaar (Elf zit qua prijs ver onder de andere grote merken), maar op een tank vol Elf-diesel reed ik toch echt verder dan op een tank Leclerc-diesel.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
En was dat onder dezelfde omstandigheden zowel klimatologisch als geografisch ? Dingen als temperatur enzo spelen mee in het verbruik van je wagen. Ook het terrein en rijstijl. Ik ga geregeld met de motor in de Eifel rijden, en op de terugweg doe ik ook 350km ipv 300 voordat ik op reserve kom. Dat ligt dan wel aan het feit dat het van in de Eifel tot thuis "bergaf gaat". en niet zozeer aan die specifieke pomp waar ik altijd ga.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Volgens dit artikel is dat niet echt het geval.418O2 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 09:13:
ik hoor toch ook van meerdere mensen uit mijn omgeving (met tdi's vooral, anderen letten niet op het verbruik denk ik) dat de Tango diesel slechter is (als in minder km's per tank, ong. 100 meestal).
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dat was over een jaar lang ervaring op het gewone woon-werk-verkeer (zo'n 110km per dag).DinX schreef op maandag 26 mei 2008 @ 09:28:
En was dat onder dezelfde omstandigheden zowel klimatologisch als geografisch ? Dingen als temperatur enzo spelen mee in het verbruik van je wagen. Ook het terrein en rijstijl. Ik ga geregeld met de motor in de Eifel rijden, en op de terugweg doe ik ook 350km ipv 300 voordat ik op reserve kom. Dat ligt dan wel aan het feit dat het van in de Eifel tot thuis "bergaf gaat". en niet zozeer aan die specifieke pomp waar ik altijd ga.
Ach, mijn broer zegt dat hij op V-power diesel minder ver komt. Allemaal tussen de oren. Vooral als het richting de 10% of meer (100km verschil) gaat.
Ik hou het verbruik van mijn auto's in een spreadsheet bij. Van de Peugeot kan ik weinig zeggen omdat ik er maar weinig in rij, maar die heeft ook eens een sprong van 1:9,5 naar 1:10,5 gemaakt. Met mijn dagelijkse auto zie ik het seizoen gewoon in het brandstofverbruik terugkomen.
Ik hou het verbruik van mijn auto's in een spreadsheet bij. Van de Peugeot kan ik weinig zeggen omdat ik er maar weinig in rij, maar die heeft ook eens een sprong van 1:9,5 naar 1:10,5 gemaakt. Met mijn dagelijkse auto zie ik het seizoen gewoon in het brandstofverbruik terugkomen.
Signatures zijn voor boomers.
Bij mij scheelt het soms ook 100km. In het tankstation zegt men dat dit normaal is. Wanneer het station net voorzien is van verse brandstof zal je daarmee langer rijden, dan wanneer je de laatste restjes getankt hebt. Geen idee of dat waar is; wat ik wel weet is dat ik soms met een verschil van 100km zit.
Sommige mensen lachen ermee, maar wanneer ik Esso tank heeft mijn auto meer moeite in het optrekken dan wanneer ik bij Shell of Q8 geweest ben. Meeste performance haal ik uit Q8 en hiermee kan ik het verst rijden (~750km met 60 liter). V-Power is doorgaans leeg op 700km, maar mijn auto voelt hiermee veel rustiger aan.M'n auto haalt het meeste vermogen uit de brandstof van de BP dan van het andere tankstation.
Ik heb het ook al geprobeerd maar ik zie geen verschil tussen Total Excellium en gewoon bij de Avia gaan tanken. Ik kom evenver en ik heb evenveel power (integendeel, je hebt eerder de neiging om nog wat sportiever te rijden want je hebt toch meer power, waardoor je uiteindelijk minder kilometers kan afleggen en toch meer betaald per liter).
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Hopla, bij de BP langs de snelweg: 1,665 voor een liter Euro 95.
Gelukkig tank ik gas a 0,63. Onderhand scheelt het dus al ruim een euro per liter.
Ben benieuwd wanneer de regering hier eens gaat ingrijpen of hebben ze het te druk met politeik correct zijn en houden ze zich met andere dingen bezig?
Gelukkig tank ik gas a 0,63. Onderhand scheelt het dus al ruim een euro per liter.
Ben benieuwd wanneer de regering hier eens gaat ingrijpen of hebben ze het te druk met politeik correct zijn en houden ze zich met andere dingen bezig?
Verwijderd
Dei vinden het alleen maar mooi, want die hebben toch een auto van de overheid en worden toch rondgereden.
We zouden eigenlijk eens massaal de auto moeten laten staan. Regering helemaal in de war, omdat ze dan natuurlijk enorm veel accijns mislopen. Dat zou eens een mooie stunt zijn.
'Verlaag de prijs of wij tanken niet meer'.
We zouden eigenlijk eens massaal de auto moeten laten staan. Regering helemaal in de war, omdat ze dan natuurlijk enorm veel accijns mislopen. Dat zou eens een mooie stunt zijn.
'Verlaag de prijs of wij tanken niet meer'.
En wie denk je dat er de dupe worden van minder accijns-inkomsten? Precies, wij met zijn allen. Want dan is er minder geld te besteden voor allerlei zaken, waardoor of de overige belastingen omhoog zullen moeten, of er fors zal moeten worden bezuinigd.
De extreme verhogingen van de benzineprijzen de laatste maanden word niet veroorzaakt door de accijns (die gaat echt niet elke dag een cent omhoog ofzo...), maar door andere oorzaken zoals meer vraag/zelfde aanbod, stilliggende raffinaderijen, etc etc.
De extreme verhogingen van de benzineprijzen de laatste maanden word niet veroorzaakt door de accijns (die gaat echt niet elke dag een cent omhoog ofzo...), maar door andere oorzaken zoals meer vraag/zelfde aanbod, stilliggende raffinaderijen, etc etc.
Virussen? Scan ze hier!
Het prijsverschil tussen benzine en diesel begint wel tenenkrommend te worden: 19 cent bij de meeste pompen. In combinatie met de aangekondigde accijnsstijging van 4 cent (3 ct juli, 1 ct jan) gaat dat naar de 15 cent toe, terwijl een jaartje geleden het verschil nog tegen de 30 cent aan zat.
Dat doet toch een beetje pijn als je met het bovenstaande in gedachten juist een diesel hebt gekocht (>40k, >2500l). Het verschil in literprijs valt nu al weg tegen de hogere wegenbelasting. Rest dus slechts nog het voordeel dat een liter diesel je iets verder brengt dan een liter benzine.
Iemand een reden waarom het prijsverschil tussen benzine en diesel zo is teruggelopen?
Dat doet toch een beetje pijn als je met het bovenstaande in gedachten juist een diesel hebt gekocht (>40k, >2500l). Het verschil in literprijs valt nu al weg tegen de hogere wegenbelasting. Rest dus slechts nog het voordeel dat een liter diesel je iets verder brengt dan een liter benzine.
Iemand een reden waarom het prijsverschil tussen benzine en diesel zo is teruggelopen?
Verwijderd
een kwestie van vraag en aanbod. De vraag naar diesel is de laatste tijd enorm gestegen tegen over de vraag naar benzine.
Vraag naar diesel/stookolie is veel harder gestegen dan de vraag van benzine.Rukapul schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:06:
Gewoon kwestie van vraag en aanbod.
*edit*
Vergeten te refreshen
[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 26-05-2008 12:13 ]
Je kan al bijna een benzinetoto houden voor wanneer de benzine de 2€ gaat halen
Nou, een hogere benzineprijs zorgt ook voor meer accijnzen.wildhagen schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:54:
En wie denk je dat er de dupe worden van minder accijns-inkomsten? Precies, wij met zijn allen. Want dan is er minder geld te besteden voor allerlei zaken, waardoor of de overige belastingen omhoog zullen moeten, of er fors zal moeten worden bezuinigd.
En ongeveer 70% van de benzineprijs gaat naar de overheid.
Ze kunnen er dus zeker wat aan doen.
En ze hoeven geen inkomsten te missen als ze eens wat onzin projecten die een hoop geld kosten de nek omdraaien.
Ik gooi vrijwel altijd euro98 in m'n mr2, laatst moest ik wel even bij BP tanken, 1,695 euro per liter pff.
Toen heb ik er maar een paar liter in gegooid, en daarna bij de Esso getankt voor 1,60 per liter, scheelt toch een hoop.
Toen heb ik er maar een paar liter in gegooid, en daarna bij de Esso getankt voor 1,60 per liter, scheelt toch een hoop.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Inderdaad, zou het te verwachten zijn dat de wegenbelasting voor diesels verlaagt zal worden? Waarom is deze eigenlijk zoveel hoger?Rukapul schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:06:
Het prijsverschil tussen benzine en diesel begint wel tenenkrommend te worden: 19 cent bij de meeste pompen. In combinatie met de aangekondigde accijnsstijging van 4 cent (3 ct juli, 1 ct jan) gaat dat naar de 15 cent toe, terwijl een jaartje geleden het verschil nog tegen de 30 cent aan zat.
kan je logischerwijze als overheid beter de combinatie nemen, niks doen aan de accijns en onzinprojecten verminderenFrijns.Net schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:18:
[...]
Nou, een hogere benzineprijs zorgt ook voor meer accijnzen.
En ongeveer 70% van de benzineprijs gaat naar de overheid.
Ze kunnen er dus zeker wat aan doen.
En ze hoeven geen inkomsten te missen als ze eens wat onzin projecten die een hoop geld kosten de nek omdraaien.
Verwijderd
Een hogere benzineprijs zorgt niet voor meer accijns alleen voor meer btw. Accijns is een vast bedrag per liter
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 12:21 ]
Als ik me niet vergist doet men dat hier in België. Als de totaalprijs van de benzine/diesel boven een bepaald bedrag komt laat men de accijns een klein beetje zakken. Jammer genoeg spreek je dan over een een paar tientallen centen op een hele tankVerwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:20:
Een hogere benzineprijs zorgt niet voor meer accijns alleen voor meer btw. Accijns is een vast bedrag per liter

Het zal wel meer kosten, maar ze houden de prijzen wel kunstmatig hoog allemaal. Ze zouden inderdaad eens wat minder onzin projecten moeten sponsoren (blokhut voor kansenjongeren, boottochtje, een cd voor pasgeboren baby's?
).
Als we met z'n allen eens een week niet tanken zullen ze wel merken dat ze te ver gaan met die prijzen. Als ze willen kunnen ze de prijs best omlaag doen... diesel heeft nu geen voordeel meer door hoge wegenbelasting en ook nog eens een hoge brandstof prijs. Eerst helemaal diesel aanprijzen en nu.....

Als we met z'n allen eens een week niet tanken zullen ze wel merken dat ze te ver gaan met die prijzen. Als ze willen kunnen ze de prijs best omlaag doen... diesel heeft nu geen voordeel meer door hoge wegenbelasting en ook nog eens een hoge brandstof prijs. Eerst helemaal diesel aanprijzen en nu.....

Dan maar een paar miljard minder in de bodemloze put genaamd ontwikkelingshulp.wildhagen schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:54:
Dus een arm(e) Afrikaans(e) jongen/meisje mag niet naar school omdat rijden anders te duur voor je wordt?Acid_Burn schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:09:
[...]
Dan maar een paar miljard minder in de bodemloze put genaamd ontwikkelingshulp.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
M'n vader spaarde als kind al melkdoppen "voor de zwartjes in Afrika".Spotmatic schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:15:
[...]
Dus een arm(e) Afrikaans(e) jongen/meisje mag niet naar school omdat rijden anders te duur voor je wordt?
Ontwikkelingshulp houdt zichzelf in stand.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Dit topic is gesloten.