MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:21:
Je bent me net voor: ik had begin 2005 als voorbeeld (waar de lijnen praktisch evenwijdig lopen):
De benzine stijgt van 1.20 naar 1.29 (+7%), terwijl de index van 111 naar 113 stijgt (+1.8%).
2005 zorgt dan ook wel weer voor wat je zelf zegt:
(iets met leugens, grote leugens en statistiek

nofi)

De prijs stijgt gedurende heel 2005 en daarnaast vrijwel het hardst van de afgelopen jaren, dat de vergelijking met de prijsindex dan spaak loopt is logisch.
Als je als basis voor de index van de brandstof de gemiddelde prijs in 2000 neemt (daarop is ook de prijsindex gebaseerd) dan loopt, zoals gezegd, de prijsindex als ware het een trend door de brandstofprijzen heen.
Dat het van moment op moment verschilt, dat klopt natuurlijk, de brandstofprijs fluctueert als de ziekte terwijl die van de prijsindex veel rustiger loopt.
Nogmaals: wil je alles direct met elkaar vergelijken zonder op de waarden op de assen te moeten letten dan moet je met enkel indexen werken, kan ik ook maken, maar dan krijg je een grafiekje tot eind 2006 omdat er daarna geen maandcijfers meer zijn voor de prijsindex. Hebben we niet zoveel aan als we het over de prijzen in mei 2008 hebben

(daarom: altijd de assen lezen, niet alleen nu... hoe vaak mensen niet schrikken van een toename zonder dat ze de logaritmische schaal bemerken in een grafiekje

). Volgende keer zal ik het extra toelichten

Jep
[
Voor 45% gewijzigd door
Speedpete op 23-05-2008 11:50
]