Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 22 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.673 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Roenie schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:44:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe je je eigen gedrag veranderd hebt naar aanleiding van de brandstofprijzen.

Hier klagen lucht natuurlijk lekker op, maar is de prijs hoog genoeg voor je om andere keuzes te maken?
Ik heb ook een tankkaart, dus boeien doet dat niet. Mijn wagen kost mij netto 70€/maand en daar zit dan alles in.

Ik denk dat voor de gemiddelde tweaker de prijs nog niet hoog genoeg is om zijn gewoonte te veranderen. Tot voor kort had ik een eigen wagen en toen was de prijs ook al 1.25€ / liter diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe je je eigen gedrag veranderd hebt naar aanleiding van de brandstofprijzen.

Hier klagen lucht natuurlijk lekker op, maar is de prijs hoog genoeg voor je om andere keuzes te maken?
Mijn verbruik is gedaald van 6,5/100 naar 6,1/100. Ik rij bewust wat rustiger aan, minder snel optrekken, minder hard op de snelweg en ik pak iets meer de fiets zodat ik nu eigenlijk niet meer kwijt ben per maand dan een half jaar geleden.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Engineer Stewie schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 06:29:
Ik heb ook een tankkaart, dus boeien doet dat niet. Mijn wagen kost mij netto 70€/maand en daar zit dan alles in.
Toch niet de bijtelling zeker? Je betaalt voor een skatebord nog meer bijtelling dan dat, of ben je Belg?

Mijn gedrag is niet echt veranderd met de hoge prijzen. Ik probeer wat rustiger te rijden. Voorheen kwam ik vrijwel nooit onder de 130 en nu kom ik er eigenlijk nooit meer boven.

Echt veranderen zou ook niet kunnen met mijn baan, ik kan niet naar veel van mijn klanten als ik geen auto heb (of ik moet bereid zijn om 3 uur enkele reis te reizen :X ). En ik heb het nog veel te veel naar mijn zin om ander werk te gaan zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 22-05-2008 08:33 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik moet nu uit noodzaak met het OV naar me werk, maar ik denk dat ik dat ook wel blijf doen zodra me auto gemaakt is. Het bevalt op zich best en met de huidige prijzen bespaar ik mezelf zo'n 100 euro per maand aan benzinekosten

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Gerco schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:11:
[...]

Toch niet de bijtelling zeker? Je betaalt voor een skatebord nog meer bijtelling dan dat, of ben je Belg?
Belg dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Tsja, zuiniger dan mijn trouwe bromfiets kan ik niet ;). Daar kun je zelfs niet tegenop OV-en. Voor 15 euro ben ik van Nijmegen naar Amsterdam en weer terug gereden. 17,50 kost de trein. Maar als je van deur-deur bekijkt ben ik en voordeliger en sneller ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

unclero schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:19:
[...]
Tsja, zuiniger dan mijn trouwe bromfiets kan ik niet ;). Daar kun je zelfs niet tegenop OV-en. Voor 15 euro ben ik van Nijmegen naar Amsterdam en weer terug gereden. 17,50 kost de trein. Maar als je van deur-deur bekijkt ben ik en voordeliger en sneller ;).
En daarbij reken je ook onderhoud, afschrijving, verzekering, etc?

Anders durf ik de wedstrijd met mijn VW Lupo 3L ook nog wel met je aan......

Ik loop naar mijn werk, mijn auto dient enkel voor uitstapjes. Soms rijd ik rustig (dan zo rond de 1:33), soms lekker sportief (rond de 1:24). De prijs van brandstof gaat daarin toch echt niks veranderen.

Edit: als ik het even globaal uitreken, gaat er nu ongeveer < 0,9% van mijn brutosalaris door aan brandstofuitgaven per jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-05-2008 09:29 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

wildhagen schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 06:04:

Bijkomend voordeel van hogere prijzen is dat het misschien wat minder druk word omdat mensen alternatieven gaan zoeken. Vanuit dat oogpunt gezien mag de prijs van mij nog wel aardig wat doorstijgen ;)
klinkt gelukkig helemaal niet egoistisch, heet je toevallig remy?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Slasher schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:37:
[...]

klinkt gelukkig helemaal niet egoistisch, heet je toevallig remy?
Van zoiets als een smiley heb jij duidelijk nog nooit gehoord?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

wildhagen schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:50:
[...]

Van zoiets als een smiley heb jij duidelijk nog nooit gehoord?
Ik heb de smiley zeker gezien, maar dan nog vind ik het een misselijke opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Slasher schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:02:
[...]

Ik heb de smiley zeker gezien, maar dan nog vind ik het een misselijke opmerking
Tsja, jouw probleem, niet het mijne, als je het anders interpreteert (of wenst te interpreteren) dan het overduidelijk bedoeld was, en wat iedereen ook heus wel snapt als hij/zij even logisch nadenkt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

wildhagen schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:04:
[...]

Tsja, jouw probleem, niet het mijne, als je het anders interpreteert (of wenst te interpreteren) dan het overduidelijk bedoeld was, en wat iedereen ook heus wel snapt als hij/zij even logisch nadenkt.
Ben blij dat je toch niet zo bedoelde :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
[...]

Wat is daar misselijk aan? Het is gewoon een feit, hoe duurder de benzine, hoe meer mensen gaan zeggen "Ik laat m'n auto even thuis staan." en bijgevolg zijn er ook minder auto's op de baan waardoor het aangenamer rijden is (toevallig voor degene die dan in de auto zit ja).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
ajhaverkamp schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:24:
[...]

Ik loop naar mijn werk, mijn auto dient enkel voor uitstapjes. Soms rijd ik rustig (dan zo rond de 1:33), soms lekker sportief (rond de 1:24). De prijs van brandstof gaat daarin toch echt niks veranderen.
Als ik een 3L had zou ik 24/7 rijden denk ik. Veel goedkoper wordt het niet.

't Enige punt met die dingen is dat ze zo klein zijn, ik ga er nooit in passen vrees ik. Ik doe het nou met een ouwe Mercedes diesel, die wat goedkoper zijn in aanschaf, maar je verdient het natuurlijk zo terug omdat zo'n 3L letterlijk 3 keer zo goedkoop rijdt (wat betreft verbruik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

Edit: als ik het even globaal uitreken, gaat er nu ongeveer < 0,9% van mijn brutosalaris door aan brandstofuitgaven per jaar.
Als ik het zelf moest betalen was brandstof ALLEEN al 11% van mijn brutoloon, totaal zou zo een 20% zijn (verzekering, onderhoud, afschrijving,... incl).
Nu is het 3.8% van mijn nettoloon. Veel goedkoper wordt het niet ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Misselijke opmerking? Hij slaat de spijker anders wel op zijn kop: vergeet niet dat één van de policies van onze overheid is om d.m.v. prijsstijgingen van de diverse heffingen op brandstof het autorijden minder aantrekkelijk te maken t.o.v. alternatieven zoals OV en fiets. Dat effect wordt nu wel versterkt door een hoge olieprijs, maar dit precies wat onze overheid wil. En vergeet nooit: de overheid zijn de mensen die wij, met zijn allen, gekozen hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

En daarbij reken je ook onderhoud, afschrijving, verzekering, etc?
Nee.. Omdat dat namelijk verwaarloosbaar is ;).
In Amsterdam? En ook nog een betaalbare parkeerplek vinden? ;)
mcdronkz schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:11:

't Enige punt met die dingen is dat ze zo klein zijn, ik ga er nooit in passen vrees ik. Ik doe het nou met een ouwe Mercedes diesel, die wat goedkoper zijn in aanschaf, maar je verdient het natuurlijk zo terug omdat zo'n 3L letterlijk 3 keer zo goedkoop rijdt (wat betreft verbruik dan).
De Suzuki Wagon R+ van mijn moeder is ook retezuinig. En ontzettend ruim van binnen. Als iemand daar niet in past heeft diegene echt een probleem ;). Dat vind ik zelf het fijnste autootje, zuinig, je zit ruim en rechtop, makkelijk in- en uitstappen. (ik heb zelf een Toyota Avensis gehad, bij het in- en uitstappen waande ik me vaak Yuri Gagarin :'))

[ Voor 10% gewijzigd door unclero op 22-05-2008 10:35 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rijdt zon Lupo ook op PPO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ja, dat is mogelijk. Ik heb begrepen dat je zonder aanpassing 's zomers tot zo'n 50% bij kunt mengen en 's winters tot zo'n 20% (PPO is veel stroperiger dan 'dino-diesel'. Met een aanpassing (2-tank systeem) kun je volgens mij op 100% PPO rijden. Zie voor meer info www.ppo.nu.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Toch zal het op een gegeven moment ook voor mensen met een tankpas wel consequenties gaan hebben. De baas zal op een gegeven moment ook wel beperkingen op gaan leggen voor het bedrag wat er aan bezine/diesel getankt mag worden lijkt me, of zie ik dat verkeerd??

Als een liter benzine/diesel starks 2,50/2,40 kost zal de baas toch niet blij zijn om de benzine/diesel voor een vakantie van zijn medewerker naar Spanje te betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door M@cer op 22-05-2008 11:15 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
De brandstofprijzen hebben wel effect op mij, ik heb de afgelopen tijd wat meer gereden op mn nieuwe bike. Helaas ben ik mij een hoedje geschrokken, ik stond veel bij de pomp en heb in 6 weken bijna 250 euro gegooid in mijn kleine tankje. Dat kan ik als student nou niet echt gebruiken.
Gevolgen/reacties zijn geweest:
- weer veel meer met het OV reizen
- minder tripjes door de omgeving
- minder aan het gas hangen als ik rij
- rondkijken voor een superzuinige motor --> 125cc, 4-takt, 1 op 35

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Yonni schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:15:
superzuinige motor --> 125cc, 4-takt, 1 op 35
Ik heb niet veel verstand van motorfietsen, maar is dat nou echt zuinig? Een VW Lupo 3L haalt dat ook, en dan zit je droog... Ik had altijd gedacht dat motorfietsen veel zuiniger konden zijn dan dat, ze zijn kleiner, lichter, minder frontaal oppervlak, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
De motor van een motorfiets zit ook wel net iets anders in elkaar dan die van een auto. Daar persen ze uit een relatief klein blok nog vrij veel pk's. Ook draai je bij een motor veel meer toeren dan bij een auto.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een motor kan ook belachelijk hard accelereren en heeft een belachelijk hoge topsnelheid. Als je een Lupo de prestaties van een gemiddelde motor wilt geven moet je daar een flinke motor in bouwen ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Jegapia schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:59:
De motor van een motorfiets zit ook wel net iets anders in elkaar dan die van een auto. Daar persen ze uit een relatief klein blok nog vrij veel pk's. Ook draai je bij een motor veel meer toeren dan bij een auto.
Maar zijn er dan geen motorfietsen die, ik zeg maar wat, 1:50 of nog beter rijden of zo? De energiebehoefte van het voertuig zelf lijkt me veel kleiner dan die van een auto, dus ik zou als semi-leek zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om heel zuinige motorfietsen te bouwen...

Maar ik verwacht dat het een geld- en imago-kwestie is. Het bouwen van een zuinige motorfiets zal mogelijk meer geld kosten dan die van een 'snelle' motorfiets; en ik vermoed dat een groot deel van de motorrijders voor snelheid gaat en niet voor zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Als je een motorfiets hebt die maar 25-30 km/h kan zal je dat wel halen maar een echte motor die dat haalt zal je niet echt vinden. Persoonlijk vind ik het ook raar maar ja, ik ontwerp ze niet.

Qua imago valt dat nog wel mee denk ik. Als je het aandurft om op zo'n motorscooter te kruipen of in zo'n overkapt BMW geval dan kan imago toch l niet echt één van je zorgen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 13-09 22:32
Mijn auto is straks waarschijnlijk onverkoopbaar.. Het is een snelle auto, maar ook met bijbehorend verbruik... Denk niet dat iemand nog interesse heeft, aangezien hij niet op gas loopt maar gewoon op het oude vertrouwde benzine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

CanonG1 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:06:
[...]

Maar zijn er dan geen motorfietsen die, ik zeg maar wat, 1:50 of nog beter rijden of zo?

Maar ik verwacht dat het een geld- en imago-kwestie is. Het bouwen van een zuinige motorfiets zal mogelijk meer geld kosten dan die van een 'snelle' motorfiets; en ik vermoed dat een groot deel van de motorrijders voor snelheid gaat en niet voor zuinigheid.
Nee, de meest zuinige motorfietsen zijn 125cc tot 250'cc. (uitgezonderd bekuipte sportmotoren)
Deze halen 1:40 - 125cc tot 1:30 - 250cc. Op het punt van zuinigheid doen motorscooters het goed. (automaat met minder toeren, minder de nadruk op topvermogen)

Nog extremer dan bij auto's gaat het bij motorrijders vooral om imago.
Het is natuurlijk ook vaker een pleziervoertuig zodat het "wel wat mag kosten".

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 22-05-2008 12:42 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

eX0duS schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:29:
Mijn auto is straks waarschijnlijk onverkoopbaar..
Mijne wordt ook lastig... maar een 2.3 met verbruik van ca. 1:11 is niet gek gezien de luxe van de wagen. Ik ben echter niet van plan de wagen weg te doen.

Wel ben ik weer serieus aan het kijken voor een cabrio/roadster naast m'n huidige wagen... maar dan wel een keijidōsha-roadster. Sportief, open, geweldig in het bochtenwerk en met 100 op de snelweg poepie zuinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedpete op 22-05-2008 12:45 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 13-09 22:32
Ik heb uitgerekend dat als ik in mijn auto een nieuwe LPG tank laat bouwen, als ik er een jaar mee rijd, ik 40 euro bespaard heb... In een jaar rijden heb ik het er weer uit...
Maar omdat ik deze auto geen jaar meer rijd denk ik is het weer jammer natuurlijk...

[ Voor 31% gewijzigd door eX0duS op 22-05-2008 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Dieselauto rijden wordt met deze prijs ook minder populair denk ik, ben benieuwd wat m'n SDI nog opleverd straks...

[ Voor 16% gewijzigd door Arnout op 22-05-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
M@cer schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:13:
Toch zal het op een gegeven moment ook voor mensen met een tankpas wel consequenties gaan hebben. De baas zal op een gegeven moment ook wel beperkingen op gaan leggen voor het bedrag wat er aan bezine/diesel getankt mag worden lijkt me, of zie ik dat verkeerd??

Als een liter benzine/diesel starks 2,50/2,40 kost zal de baas toch niet blij zijn om de benzine/diesel voor een vakantie van zijn medewerker naar Spanje te betalen.
Een liter diesel is voor een bedrijf veel goedkoper doordat ze dat fiscaal kunnen aftrekken. Dat zijn namelijk kosten die een bedrijf maakt.

Wij mogen niet in het buitenland tanken, dus buiten 1 tankbeurt zal je het toch echt zelf moeten betalen. Ik ga trouwens gewoon met het vliegtuig op vakantie.

Als er restricties zijn, dan valt het voordeel voor een stuk weg natuurlijk. Ik denk dat veel bazen het gewoon zullen accepteren, omdat alles natuurlijk duurder wordt.
Wij hebben ook maar 17 bedrijfswagens, het blijft dus wel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Arnout schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:55:
Dieselauto rijden wordt met deze prijs ook minder populair denk ik, ben benieuwd wat m'n SDI nog opleverd straks...
Dat denk ik ook, ik rij nu dus een diesel en ik denk dat ik niet meer al te veel voor mijn auto ga krijgen. (maar die is gelukkig toch al niet heel veel meer waard). Als volgende auto hou ik er wel rekening mee dat die zuinig rijdt. Niet alleen omdat die dan zuiniger rijdt, maar ook dat die daarna nog goed verkoopbaar is. Als je nu een E-klasse auto qua verbruik gaat kopen raak je die daarna erg moeilijk kwijt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
unclero schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:33:
[...]

De Suzuki Wagon R+ van mijn moeder is ook retezuinig. En ontzettend ruim van binnen. Als iemand daar niet in past heeft diegene echt een probleem ;). Dat vind ik zelf het fijnste autootje, zuinig, je zit ruim en rechtop, makkelijk in- en uitstappen. (ik heb zelf een Toyota Avensis gehad, bij het in- en uitstappen waande ik me vaak Yuri Gagarin :'))
Een Suzuki Wagon R+ vind ik een afzichtig hok, bovendien is het een Suzuki. En ze rijden op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 12:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Er zijn ook mensen die geen auto willen die omvalt als je te hard door de bocht gaat of de uistraling van duplo blokken heeft. ;) (Ik geef toe, praktisch is het wel zo'n gek hoog ding)

[ Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 22-05-2008 14:30 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
CanonG1 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:28:
[...]
Misselijke opmerking? Hij slaat de spijker anders wel op zijn kop: vergeet niet dat één van de policies van onze overheid is om d.m.v. prijsstijgingen van de diverse heffingen op brandstof het autorijden minder aantrekkelijk te maken t.o.v. alternatieven zoals OV en fiets. Dat effect wordt nu wel versterkt door een hoge olieprijs, maar dit precies wat onze overheid wil. En vergeet nooit: de overheid zijn de mensen die wij, met zijn allen, gekozen hebben.
De overheid die wij hebben gekozen? Wie we ook zouden kiezen sommige dingen hou je toch niet tegen. Dan zou je in een ander land moeten gaan wonen. Betwijfel dat veel mensen nou wezelijk hebben gekozen om zoveel meer te gaan betalen.

Ik laat de auto er anders ook niet meer of minder om staan. De auto pakken is veel te makkelijk. Kortere reistijd en vooral altijd aangename temperatuur nooit te koud te warm zweten nat regenen :p

En als ik naar me vriendin ga in Antwerpen is OV helemaal al niks. met de auto op een rustige dag 30 min rijden.. met het OV zit ik al 30 min op de bus. en dan moet ik nog wachten op de trein en dan nog treinen en vervolgens weer tram/trein. Schiet niet op.

2 uur meer reizen om 15 euro goedkoper uit te zijn is het mij niet waard ;x

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

GaMeOvEr schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:28:
Er zijn ook mensen die geen auto willen die omvalt als je te hard door de bocht gaat of de uistraling van duplo blokken heeft. ;) (Ik geef toe, praktisch is het wel zo'n gek hoog ding)
Valt niet om :P. Ligt als een blok op de weg.

Maar afgezien van dat geef ik je groot gelijk. Reizen (en persoonlijk vervoer in het algemeen) is ook emotie, en wordt met veel minder rationaliteit of realiteitszin benaderd dan algemeen aangenomen.

(duplo blok.. tsja, het is maar wat je er zelf van maakt he ;) googel-image-search maar eens op "Japan vanning" :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 12:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, die "creaties" zie ik wel eens voorbijkomen ja. ;) Laten we het erop houden dat het niet mijn smaak is. :P En met mijn lage auto blijft mijn atletische lijf (*kuch* *kuch* ) ook een beetje in shape. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

unclero schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:56:
[...]

Valt niet om :P. Ligt als een blok op de weg.
Precies, het is een beetje als een Engelse dubbeldekker (meeste gewicht onderin).

(Mijn vriendin heeft er één, het wat oudere meest vierkante model; wel erg praktisch)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Speedpete schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:24:
[...]

De btw-verhoging levert de staatskas 2 miljard op, de WW-premie wordt afgeschaft en dat kost... roffel roffel... 2 miljard.

Consumeren wordt duurder, maar iedereen gaat netto meer verdienen.
Dat heet (per definitie!) inflatie :(
Toen "paars" de belastingen verlaagde en de energiebelastingen e.d. verhoogde, hadden we 2 jaar achter elkaar 5% inflatie... zinloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
_JGC_ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:05:
Als je pech hebt word je bij een verkeerscontrole aan de kant gezet of houdt de douane een actie waarbij alle dieselauto's worden gecontroleerd. Zelf rijd ik nu 4 jaar diesel en ben ik nog nooit ergens voor aangehouden.
Ik las een paar dagen terug op Fok! dat er iemand een boete van 260 euro voor had gekregen... Oftewel gewoon rendabel!
CanonG1 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:28:
[...]
En vergeet nooit: de overheid zijn de mensen die wij, met zijn allen, gekozen hebben.
Vergeet ook niet: deze overheid is met illegale, oncontroleerbare en dus per definitie onbetrouwbare stemcomputers gekozen! Er valt simpelweg nooit meer te bewijzen dat deze overheid daadwerkelijk is wat wij gekozen hebben....

[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 22-05-2008 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
unclero schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 09:19:Tsja, zuiniger dan mijn trouwe bromfiets kan ik niet ;). Daar kun je zelfs niet tegenop OV-en. Voor 15 euro ben ik van Nijmegen naar Amsterdam en weer terug gereden. 17,50 kost de trein. Maar als je van deur-deur bekijkt ben ik en voordeliger en sneller ;).
Eigenlijk heb je die keus dus al een tijd geleden gemaakt. Is het verbruik een belangrijke reden geweest om voor een bromfiets te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op een brommer van Nijmegen naar Amsterdam? Dan moet je best moedig zijn :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
RemcoDelft schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:31:
Vergeet ook niet: deze overheid is met illegale, oncontroleerbare en dus per definitie onbetrouwbare stemcomputers gekozen! Er valt simpelweg nooit meer te bewijzen dat deze overheid daadwerkelijk is wat wij gekozen hebben....
En dat wordt gewoon weer rechtgezet bij de eerstvolgende verkiezingen. Om eerlijk te zijn verwacht ik echt niet dat er al veel fraude met de stemcomputers gepleegd zal zijn (al was het maar omdat door fraude in het zadel gekomen machthebbers de computers echt niet zo makkelijk afgeschaft zouden hebben), maar vanwege hun oncontroleerbaarheid vind ik het een goede zaak dat ze afgeschaft zijn.

Maar dat is offtopic: mijn punt was dat hogere brandstofprijzen binnen de policy van de overheid zoals die er nu zit passen en ze er dus waarschijnlijk niets aan zullen doen. Ik kan alleen maar hopen - waarschijnlijk tegen beter weten in - dat de hogere belastingopbrengsten slim worden geïnvesteerd in beter OV en andere projecten die onze afhankelijkheid van de fossiele (in meerdere opzichten) automobiel zullen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mx. Alba schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:49:
Met 125cc kan je tot 110 km/h rijden en in België is dat fiscaal aftrekbaar.
Goedkoop in gebruik en minder belastingen

Weinig onderhoud en laag verbruik, dus budgetvriendelijk. Maar wist je ook al dat voor motorfietsen en scooters tot 250cc geen jaarlijkse verkeersbelasting moet worden betaald ?? !!! Voor een 50cc scooter (A of B-klasse) betaal je bovendien ook geen inschrijvingstaks, want een nummerplaat hoeft niet.
Geld verdienen doe je niet alleen op je werk, maar ook al terwijl je naar je werkplek rijdt. Door met een scooter of motorfiets naar het werk te rijden, kan je ook nog eens alle kosten (100%) aftrekken van je belastingaangifte. Woon-werk- en beroepsverplaatsingen met de motor maken, is dus voordelig. Je kan bij de belastingsaangifte voor een motorfiets meer kosten inbrengen dan voor een auto en dat scheelt euro's. http://www.febiac.be/public/infos.aspx?FID=46&lang=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
rapture schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:57:
Met 125cc kan je tot 110 km/h rijden en in België is dat fiscaal aftrekbaar.
Een brommer is in Nederland geen 125cc (max 50cc), en daarmee is Nijmegen-Amsterdam een leuke rit van zo'n 110km. Niet iets wat ik dagelijks zou willen doen, maar als je een beetje comfy brommer hebt en het is aardig weer is dat best haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mcdronkz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:07:
Dit heb ik ooit gemaakt trouwens:

[afbeelding]

Wel bizar om te zien dat het allemaal zo rap stijgt.
Je moet dit eens vergelijken met dezelfde grafiek voor de USA....

De prijs van 'regular' is ondertussen 1 dollar per liter geworden ($3,82/gallon)
http://www.gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx
en diesel is een slordige $4,60/gallon.
Dat scheelt nog steeds een factor 2 met NL maar ze hebben wel een spectaculaire inhaalslag gemaakt. Vroeguh was het verschil eerder een factor 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56

defiant

Moderator General Chat
joopv schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 20:34:
Dat scheelt nog steeds een factor 2 met NL maar ze hebben wel een spectaculaire inhaalslag gemaakt.
Er was gisteren wel een interessant item op NOVA over de benzineprijs in de VS, het schijnt wel een grote impact te hebben (althans volgens de documentaire). Energiezuinige auto's zijn blijkbaar niet aan te slepen, en SUV's worden massaal aan de kant gezet door de middenklasse.
Voor Europese begrippen is de Amerikaanse benzineprijs een lachertje. Maar de Amerikanen zijn in shock nu de benzineprijs per gallon naar vier dollar (68 eurocent per liter) gaat.

Daarom gebeurt nu wat veel Amerikanen zich niet konden voorstellen: ze verkopen hun auto. Bij de dealer van tweedehands auto's staat het vol met onverkoopbare herinneringen aan een andere tijd.
De docu is hier te zien.

Schijnbaar zijn SUV's ook een stuk goedkoper in Amerika, als je er eentje in Nederland hebt kan je de (stijgende) brandstof kosten meestal ook wel zonder problemen ophoesten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

mcdronkz schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:11:
[...]

Ik ben 1,92 meter en heb ruimte zat. Beter dan de Golf IV van mijn pa. Lupo kostte indertijd (dec 2000) omgerekend € 18.000. Rijtuigenbelasting is nu naar het halftarief gegaag. Ze hebben bij de presentatie wel eens uitgerekend bij hoeveel km/j hij rendabel was, dat was geloof ik 500.000 km/j. Daar moet je het dus niet om doen :X Krijg geen verkeerd idee, ik ben geen milieufreak, ik vind het gewoon een mooi en technisch interessant karretje. Past precies bij mijn vervoerswens.
En dan nu weer on-topic.

@defiant: alle auto's zijn stukken goedkoper in de USA. Wel eens van BPM en BTW gehoord?

[ Voor 4% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-05-2008 20:54 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Vandaag zijn de brandstofprijzen (benzine en diesel) weer gestegen met 2 cent per liter.

Dit zijn nu de adviesprijzen:

Euro 95: € 1,645
Euro 98: € 1,699
Diesel: € 1,464

Maar gelukkig hebben verschillende tankstations kortingen van tussen de 5 tot 10 cent per liter. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Die kortingen bestaan ook al heel lang bij zowat alle tankstations, zo bijzonder is dat toch niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Smarron schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 07:43:
Die kortingen bestaan ook al heel lang bij zowat alle tankstations, zo bijzonder is dat toch niet meer?
idd, "mijn" Shell zit altijd 9 cent onder de adviesprijs. Dus nu 1.555.
Als je altijd korting geeft is het gewoon je vaste verkoopprijs. O-)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Crap! €1,645 voor een litertje euro.
* Swaptor is blij met de tankkaart.

*rent*

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Hier staat ie € 1,47 wat erg duur is voor Belgische maatstaven. Waar gaat dit nog over.... vorig jaar hebben we nog getankt voor € 1,11 en nu.... niet best.

Voordeel is inderdaad dat sommige mensen toch vaker de auto laten staan wegens te duur en het dus rustiger op de weg is. Dat is officieel ook de verklaring van de overheid voor de hoge accijns enzo toch? Naast de dure olie uiteraard.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Dennahz schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:40:
[...]
Voordeel is inderdaad dat sommige mensen toch vaker de auto laten staan wegens te duur en het dus rustiger op de weg is.
Is dat zo? Er stonden afgelopen weer flinke files ondanks dat het droog weer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Ik denk ook dat het recreatieve verkeer in de ochtend- en middagspits verwaarloosbaar is, en dat het voornamelijk forensen en andere werklui zijn die echt afhankelijk van hun auto als vervoermiddel zijn.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

De A15 tussen Gorinchem en Rotterdam staat ter hoogte van Hardinxveld en Sliedrecht altijd vast, dus rij ik een sluiproute.

De afgelopen twee weken heb ik die route echter niet meer hoeven te rijden omdat er max. 4km staat. De vakanties zijn voorbij, vorige week was het nou niet echt geweldig weer...Kan best wel eens met de benzineprijzen te maken hebben.

Daarnaast zullen mensen die de afstand goed kunnen fietsen nu eerder de fiets pakken dan de auto, zelf heb ik al een aantal collega's die nooit uit de auto te slaan waren, maar nu toch fietsen naar het werk.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt, mij valt het idd ook al 1-2 weken op dat het ongebruikelijk rustig is op de weg, terwijl er geen vakantie oid is. Uitzondering uiteraard voor files nav een ongeluk.

Dat is dan de A58, klein stukje A4, klein stukje A17, A256 en N256 qua route.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:38
Heeft iemand misschien een grafiekje van het verloop van de brandstof-(benzine, diesel, lpg)-prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
examens. Examens beginnen over het algemeen niet om 8 of 9 uur en ook al een hoop studenten die minder les hebben of zelfs al zomervakantie. Let maar eens op, tijdens schoolvakanties is het meestal ook rustiger op de weg. Schijnbaar heeft een fors percentage van studerend nederland een auto tegenwoordig.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Mx. Alba schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:49:
Och.. valt wel mee.. Als je een beetje doorrijd (ong 50km/u) en om het uur een pauze houd, dan ben je met 3 - 3,5 uur ongeveer in Amsterdam.. Ik houd altijd aan dat ik om het uur pauzeer (wat drinken, peukje) dus ik pauzeer in dat-ene-dorpje-net-over-de-waal (na Beneden-Leeuwen), dan nog een keer in Amersfoort en nog een keer in Naarden, en dan ben ik er al.

En het is een hele leuke route, met mooi weer zie je in een middagje Nederland op z'n mooist ;).

Nee, moedig moet je zijn om in een koudere maand als oktober 's avonds vermoeid in Enschede op de brommer te stappen om dan naar Nijmegen te rijden ;).

* unclero wil een tomtom voor de volgende keer dat hij dodelijk vermoeid, in het donker, gaat rijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

dominator schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:24:
examens. Examens beginnen over het algemeen niet om 8 of 9 uur en ook al een hoop studenten die minder les hebben of zelfs al zomervakantie. Let maar eens op, tijdens schoolvakanties is het meestal ook rustiger op de weg. Schijnbaar heeft een fors percentage van studerend nederland een auto tegenwoordig.... :)
En dat terwijl men door de busstakingen meer autoverkeer verwachtte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:22:
Heeft iemand misschien een grafiekje van het verloop van de brandstof-(benzine, diesel, lpg)-prijzen?
Shell historie van brandstofprijzen vanaf november 1995.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

wildhagen schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:14:
Klopt, mij valt het idd ook al 1-2 weken op dat het ongebruikelijk rustig is op de weg, terwijl er geen vakantie oid is. Uitzondering uiteraard voor files nav een ongeluk.

Dat is dan de A58, klein stukje A4, klein stukje A17, A256 en N256 qua route.
afgelopen di/wo/do niet gereden? mijn collega deed 3.5 uur over dordrecht->den haag waar hij normaal 2 uur over doet...

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wel grappig om te zien dat de prijzen dus ook zomaar weer 20 cent kunnen zakken. Alleen zie ik dat de koemnde tijd niet gebeuren :(

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

eendje schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:43:
[...]

afgelopen di/wo/do niet gereden? mijn collega deed 3.5 uur over dordrecht->den haag waar hij normaal 2 uur over doet...
Gezien de route die ik opgaf, kom ik daar dus niet, dus kan ik daar geen uitspraak over doen ;) Kan uiteraard alleen spreken over de route die ik zelf rij (Roosendaal <> Zierikzee), over de genoemde snelwegen. En daar is het gewoon rustiger de laatste weken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
lpg staat er niet tussen. Heb namelijk het idee dat LPG het afgelopen jaar niet echt duurder is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Of het drukker is of niet is natuurlijk erg subjectief afhankelijk van de route die je rijdt en de plaatselijke incidenten en wat al niet meer.

Sinds oktober wordt de filelengte van de VID bijgehouden en dat vind ik zelf een goede maat van de filedruk.

Afbeeldingslocatie: http://www.filegroei.nl/graphs/graphs/graph_8_4.png
bron

Ik zie geen afname eigenlijk, zeker vorige week springt eruit. Edit: erbij zeggen dat het vorige week een aantal dagen regen had. De vakantie was die week daarvoor (ook gespreid over het land, en recreatief verkeer veroorzaakt minder files dan woon-werkverkeer, dat piekt veel meer).

Om het ontopic te houden: ik zie geen verband (vooralsnog) tussen de flink gestegen benzineprijzen en de filedruk. Het is ook nog wat vroeg om dat te proberen te vinden want de prijzen stijgen pas afgelopen weken behoorlijk (relatief dan, wie weet wat komen gaat :D)

[ Voor 44% gewijzigd door Arnout op 23-05-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
was meivakantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Ik heb ook niet echt het idee dat het rustiger is hoor.
Af en toe zitten er wel van die dagen tussen, maar over het algemeen verandert mijn reistijd niet.

Het scheelt overigens wel dat het buiter lichter en droger is.
Ik denk niet dat de huidige bezineprijs iets doet aan de fliedruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Naja, de A15 was iig beduidend rustiger vorige- en deze week :)
Natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/%7Espeedpete/brandstofthumb.png

Benzine (euro 95) en diesel zijn op basis van de Shell gegevens. Ik heb me beperkt op de gegevens van de laatste 10 jaar.

Hiernaast heb ik de prijsindex op basis van CBS-gegevens gezet, dat geeft een idee hoe de verhouding tussen brandstof en de overige prijzen ligt. Hier en een deels gelijke trend te zien. Helaas heb ik geen oudere of recentere prijsindex-cijfer op maandniveau.

Linker as is de prijs in euro's, rechteras is de prijsindex in procenten.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedpete op 23-05-2008 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Zo begon ik met m'n eigen auto met een volle tank 50 euro.
4 maanden later is een volle tank 65 euro
en over 6 maanden is een volle tank 80 euro :?

En dan tank ik nog maar 40/42 liter max 8)7

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:45:
[...]

lpg staat er niet tussen. Heb namelijk het idee dat LPG het afgelopen jaar niet echt duurder is geworden
Behalve de laatste twee weken een cent of 6 (toch 10% op zo'n bedrag :) ). Ik kon hier in de omgeving voor 55 cent tanken, het lukt nu niet meer voor onder de 60 cent :(.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:04:
Natuurlijk:
[afbeelding]

Benzine (euro 95) en diesel zijn op basis van de Shell gegevens. Ik heb me beperkt op de gegevens van de laatste 10 jaar.

Hiernaast heb ik de prijsindex op basis van CBS-gegevens gezet, dat geeft een idee hoe de verhouding tussen brandstof en de overige prijzen ligt. Hier en een deels gelijke trend te zien. Helaas heb ik geen oudere of recentere prijsindex-cijfer op maandniveau.

Als je mei er ook nog bij zou kunnen zetten, dan zie je dat diesel die sterk stijgende lijn vrolijk voortzet. Benzine stijgt volgens mij iets minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Laatst online: 03-09 18:27
fyi: ik ben de eigenaar en webmaster van filegroei.nl (waar die grafiek vandaan komt), ik kreeg van arnout al een goede suggestie om wat toevoegingen te maken m.b.t. verwachtte filedruk gebaseerd op cijfers van gisteren/vorige week..

Ik ben ook druk bezig om indivudele wegen weer te gaan geven, maar 't is even wat scriptwerk per wegdeel ;)

Suggesties voor toevoegingen zijn eventueel welkom, ik heb verder geen relatie met 't VID, alleen dat ik m'n cijfers daar deels weghaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:04:
Naja, de A15 was iig beduidend rustiger vorige- en deze week :)

[...]

Natuurlijk:
[afbeelding]

Die grafiek komt me als niet helemaal kloppend over (iets met leugens, grote leugens en statistiek ;) nofi). Je kan het zo mooi of lelijk maken als het is. Hier is (of lijkt) het mooier gemaakt dan het is.

De linkeras loopt van 0.4 tot 1.6, terwijl de rechter van 95 naar 120 loopt. Laat die rechteras nu eens van 95 naar 200 lopen, en je hebt een heel ander overzicht.
Als je het gelijk wilt trekken, moeten de verhoudingen wel gelijk zijn (dus van 100 naar 400 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Smarron schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:19:
[...]
Als je mei er ook nog bij zou kunnen zetten, dan zie je dat diesel die sterk stijgende lijn vrolijk voortzet. Benzine stijgt volgens mij iets minder snel.
Mei zit er bij, excel zet het alleen niet bij de x-as :)
MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:42:
[...]

Die grafiek komt me als niet helemaal kloppend over (iets met leugens, grote leugens en statistiek ;) nofi). Je kan het zo mooi of lelijk maken als het is. Hier is (of lijkt) het mooier gemaakt dan het is.
Nope, niks mooier gemaakt dan het is, enkel de prijsindex naar de secundaire as getrokken omdat de brandstofprijzen onleesbaar zijn. Begin van de y-as van de prijzen is lager gemaakt om ruimte uit te sparen, de secundaire as heb ik niks mee gedaan :) Ik ging er vanuit dat men dat wel doorzag (en gezien jouw reactie doet men dat ook :P)

Overigens kan je de brandstofprijzen indexeren maar dan krijg je een grafiek die qua vorm grotendeels overeenkomt met de huidige vorm. De prijsindexlijn loopt daar overigens als trend heel mooi doorheen.

Iedereen zou moeten zien dat vergeleken met 2000 de prijzen eind 2006 ca. 15% hoger lagen, en dat vergeleken met eind '99 (1,-) de brandstofprijs zo'n 55% (1,55) hoger is.

Prijs lag in 2000 rond de 1,15 en eind 2006 rond de 1,30. Dat is een stijging van zo'n 13% vergeleken met 2000. Al kijk je dan weer niet naar de schommelingen in de prijs en zit je in een 'dalletje'.

[ Voor 22% gewijzigd door Speedpete op 23-05-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:09:
Overigens kan je de brandstofprijzen indexeren maar dan krijg je een grafiek die qua vorm grotendeels overeenkomt met de huidige vorm maar minder zegt voor de leek omdat het niet de prijzen zijn die men kent. De prijsindexlijn loopt daar overigens als trend heel mooi doorheen.
Het klopt toch niet, de 1e x-as stijgt veel sneller dan de 2e x-as.

Voorbeeld: 04-2003:
benzine 1,13
prijsindex: 110

04-2005:
bezine 1,29
prijsindex: 113,5

Benzine stijgt dan toch veel sneller? En toch liggen bij beide data de punten bijna gelijk aan elkaar. Je moet de assen gelijk trekken qua verhouding.

En daarbij: de CPI wordt o.a. opgebouwd uit de brandstofprijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 23-05-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Je bent me net voor: ik had begin 2005 als voorbeeld (waar de lijnen praktisch evenwijdig lopen):
De benzine stijgt van 1.20 naar 1.29 (+7%), terwijl de index van 111 naar 113 stijgt (+1.8%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
In Drenthe,

mcdronkz in "Waar gaat het heen met de benzineprijzen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:21:
Je bent me net voor: ik had begin 2005 als voorbeeld (waar de lijnen praktisch evenwijdig lopen):
De benzine stijgt van 1.20 naar 1.29 (+7%), terwijl de index van 111 naar 113 stijgt (+1.8%).
In dat licht is de dieselprijs absurd gestegen de afgelopen 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:21:
2005 zorgt dan ook wel weer voor wat je zelf zegt:
(iets met leugens, grote leugens en statistiek ;) nofi)
:+ De prijs stijgt gedurende heel 2005 en daarnaast vrijwel het hardst van de afgelopen jaren, dat de vergelijking met de prijsindex dan spaak loopt is logisch.

Als je als basis voor de index van de brandstof de gemiddelde prijs in 2000 neemt (daarop is ook de prijsindex gebaseerd) dan loopt, zoals gezegd, de prijsindex als ware het een trend door de brandstofprijzen heen.

Dat het van moment op moment verschilt, dat klopt natuurlijk, de brandstofprijs fluctueert als de ziekte terwijl die van de prijsindex veel rustiger loopt.

Nogmaals: wil je alles direct met elkaar vergelijken zonder op de waarden op de assen te moeten letten dan moet je met enkel indexen werken, kan ik ook maken, maar dan krijg je een grafiekje tot eind 2006 omdat er daarna geen maandcijfers meer zijn voor de prijsindex. Hebben we niet zoveel aan als we het over de prijzen in mei 2008 hebben :P (daarom: altijd de assen lezen, niet alleen nu... hoe vaak mensen niet schrikken van een toename zonder dat ze de logaritmische schaal bemerken in een grafiekje :P). Volgende keer zal ik het extra toelichten :)
Arnout schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:26:
[...]

Jep :)

[ Voor 45% gewijzigd door Speedpete op 23-05-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ja, maar leg dan eens uit hoe het komt dat twee parallel lopende lijnen (zoals ik aangaf: begin 2005) twee verschillende stijgingspercentages kennen? Als dat zo is, geeft de grafiek namelijk een vertekend beeld (wat in dit geval zo is).

Kan het nog sterker stellen: het percentageverschil (7% en 1.8%) heeft (ongeveer, uit de grafiek lezen gaat tenslotte bij benadering) dezelfde factor als het verschil in de assen (1.6/0.4)/(120/95).
Als jij zegt dat het klopt, verander de rechteras dan eens in 60 - 240. Dan is de index opeens een stuk platter.
Als je aan de linkerzijde een factor 4 op de as hebt, moet dat aan de rechterzijde ook zo zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door MrSleeves op 23-05-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

De olieprijs daalt weer. Zal de benzineprijs nu ook gaan dalen?
Denk het niet....

Bron

[ Voor 6% gewijzigd door DeeJee op 23-05-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Arnout schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:26:
[...]

Is het ook.
De centenverschil wordt steeds kleiner, om over het percentuele verschil maar niet te praten. Ik ga dus ook maar weer eens opnieuw berekenen of ik niet beter een benzine kan gaan kopen en mijn diesel de deur uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:45:
Ja, maar leg dan eens uit hoe het komt dat twee parallel lopende lijnen (zoals ik aangaf: begin 2005) twee verschillende stijgingspercentages kennen? Als dat zo is, geeft de grafiek namelijk een vertekend beeld (wat in dit geval zo is).
We editten door elkaar heen :P

Het komt omdat de assen verschillen. Zoals gezegd: ik heb niks aan de secundaire as aangepast, die is excel-default. Enkel de primaire as in aangepast om het geen grote afbeelding te maken. That's all.
Kan het nog sterker stellen: het percentageverschil (7% en 1.8%) heeft (ongeveer, uit de grafiek lezen gaat tenslotte bij benadering) dezelfde factor als het verschil in de assen (1.6/0.4)/(120/95).
Als jij zegt dat het klopt, verander de rechteras dan eens in 60 - 240. Dan is de index opeens een stuk platter.
Als je aan de linkerzijde een factor 4 op de as hebt, moet dat aan de rechterzijde ook zo zijn.
Op dat punt van de grafiek komt dat verschil inderdaad overeen, maar komt dat door dat gedeelte van de grafiek of aan de as? Ik denk dat toeval is en dat het komt omdat ik quick&dirty snel een grafiekje in elkaar heb gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SeatRider schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:14:
[...]

Behalve de laatste twee weken een cent of 6 (toch 10% op zo'n bedrag :) ). Ik kon hier in de omgeving voor 55 cent tanken, het lukt nu niet meer voor onder de 60 cent :(.
Ik heb eergisteren nog voor 52.9 getankt. LPG is in de zomer toch altijd goedkoper?

Is er ook een grafiek met de bruto en netto benzineprijs? Volgens mij stijgt de accijns echt vrij heftig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:55:
[...]

We editten door elkaar heen :P

Het komt omdat de assen verschillen. Zoals gezegd: ik heb niks aan de secundaire as aangepast, die is excel-default. Enkel de primaire as in aangepast om het geen grote afbeelding te maken. That's all.

[...]

Op dat punt van de grafiek komt dat verschil inderdaad overeen, maar komt dat door dat gedeelte van de grafiek of aan de as? Ik denk dat toeval is en dat het komt omdat ik quick&dirty snel een grafiekje in elkaar heb gegooid.
Hoe dan ook: dezelfde richtingscoëfficiënt zou een gelijk percentage moeten impliceren; dat is nu niet het geval en daarom heeft de grafiek geen waarde.
418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:59:
[...]

Ik heb eergisteren nog voor 52.9 getankt. LPG is in de zomer toch altijd goedkoper?

Is er ook een grafiek met de bruto en netto benzineprijs? Volgens mij stijgt de accijns echt vrij heftig
Accijns stijgen eens in de zoveel tijd. Ik geloof dat 1 juli a.s. er weer een stijging gepland staat. De rest van de tijd is dit een contante (welliswaar hoge) factor. BTW is variabel.

[ Voor 25% gewijzigd door MrSleeves op 23-05-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
De relatieve accijns idd, maar de absolute accijns stijgt vrij hard. Het is toch zo dat als de benzine 1 cent voor accijns duurder wordt, de pompprijs ~4 cent hoger is (1ct + 3ct accijns)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:59:
[...]

Het ministerie van Financiën heeft grafiekjes over de relatieve belastingdruk door de jaren heen.

De accijns volgens CBS:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/%7Espeedpete/accijns.png

Waarden zijn de totale accijns in euro's, nummers corresponderen met de data en cijfers onder de grafiek. Balkjes zouden beter zijn maar daarvoor is geen ruimte, daarom lijntjes.

Onderdelen van de totaal-accijns:
-Accijns
-Brandstoffenbelasting*
-Voorraadheffing
-Temperatuurcorrectie
-SUBAT-heffing*

*bestaan inmiddels niet meer.
MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:08:
Hoe dan ook: dezelfde richtingscoëfficiënt zou een gelijk percentage moeten impliceren; dat is nu niet het geval en daarom heeft de grafiek geen waarde.
Zolang je de assen niet leest niet nee... Ik geef een weergave van enkele openbare gegevens en geef enkel aan dat er een deels gelijke trend te zien is. Over de hele periode gezien waarvan bij beide bronnen (brandstof en index) gegevens zijn klopt dat aardig, over kortere periodes niet.

@hieronder:
Nogmaals: als je de assen leest kan je er prima mee vergelijken. Heb geen tijd om alles voor te kauwen, er wordt wat gevraagd, ik had een grafiek met benzine en prijsindex liggen, gooi de diesel erbij en klaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Speedpete op 23-05-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat toeval is en dat het komt omdat ik quick&dirty snel een grafiekje in elkaar heb gegooid.
Maak dan geen grafiek; deze is waardeloos als je de CPI met de benzineprijs wil vergelijken.
Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:18:
@hieronder:
Nogmaals: als je de assen leest kan je er prima mee vergelijken. Heb geen tijd om alles voor te kauwen, er wordt wat gevraagd, ik had een grafiek met benzine en prijsindex liggen, gooi de diesel erbij en klaar.
Zelf lees je de grafiek als:
De prijsindexlijn loopt daar overigens als trend heel mooi doorheen.
En dat klopt niet; als je de rechtergrafiekas goed zou zetten (in verhouding), dan is de prijsindexontwikkeling niet gelijk aan de benzineprijsontwikkeling. Dat kan ieder aan z'n water aanvoelen. Die stijgt minder hard.

[ Voor 67% gewijzigd door Arnout op 23-05-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Niet selectief quoten :(
Overigens kan je de brandstofprijzen indexeren maar dan krijg je een grafiek die qua vorm grotendeels overeenkomt met de huidige vorm. De prijsindexlijn loopt daar overigens als trend heel mooi doorheen.
Ik heb het hier over een grafiek waarin de brandstofprijzen geindexeerd zijn.
Arnout schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:24:
En dat klopt niet; als je de rechtergrafiekas goed zou zetten (in verhouding), dan is de prijsindexontwikkeling niet gelijk aan de benzineprijsontwikkeling. Dat kan ieder aan z'n water aanvoelen. Die stijgt minder hard.
De Prijsindex is op basis van 2000.
2000=100.
Eind 2006 is de prijsindex 114,5.
Stijging: 14,5%

Neem je de index van benzine op dezelfde wijze dan kom je op:
2000=100, wat overeenkomt met een brandstofprijs van 1,16
Eind 2006 is de prijs ca. 1,29 wat overeenkomt met een index van +/- 111,5
Vergeleken met 2000 is de stijging dan 11,5%.

Dan stijgt de benzine dus minder hard. Maar zoals ik al eerder zei:
Prijs lag in 2000 rond de 1,15 en eind 2006 rond de 1,30. Dat is een stijging van zo'n 13% vergeleken met 2000. Al kijk je dan weer niet naar de schommelingen in de prijs en zit je in een 'dalletje'.
Vergelijk je met het 2006-gemiddelde dan ga je richting de 18%. Het ontloopt elkaar niet zo gek veel.

[ Voor 64% gewijzigd door Speedpete op 23-05-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:16:
De relatieve accijns idd, maar de absolute accijns stijgt vrij hard. Het is toch zo dat als de benzine 1 cent voor accijns duurder wordt, de pompprijs ~4 cent hoger is (1ct + 3ct accijns)
Niet waar, accijns is een VAST bedrag, maar wordt elk jaar verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Speedpete schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:18:
[...]

Zolang je de assen niet leest niet nee... Ik geef een weergave van enkele openbare gegevens en geef enkel aan dat er een deels gelijke trend te zien is. Over de hele periode gezien waarvan bij beide bronnen (brandstof en index) gegevens zijn klopt dat aardig, over kortere periodes niet.

@hieronder:
Ik heb het gevoel dat we er niet uit gaan komen.. :)
Het punt is gewoon dat het in jouw grafiek lijkt alsof de prijsindex en de benzine grofweg gelijk aan elkaar stijgen; dat de benzinestijging een soort van inflatiecorrectie is. Dat is niet het geval.
Het verloop van de prijsindex is veel "platter" (minder steil) dan dat je hem nu weergeeft t.o.v. benzineprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Engineer Stewie schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:49:
[...]

Niet waar, accijns is een VAST bedrag, maar wordt elk jaar verhoogd.
ik dacht dat het een percentage was, my bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

MrSleeves schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:03:
[...]

Ik heb het gevoel dat we er niet uit gaan komen.. :)
Het punt is gewoon dat het in jouw grafiek lijkt alsof de prijsindex en de benzine grofweg gelijk aan elkaar stijgen; dat de benzinestijging een soort van inflatiecorrectie is. Dat is niet het geval.
Het verloop van de prijsindex is veel "platter" (minder steil) dan dat je hem nu weergeeft t.o.v. benzineprijs.
Neuh, wij komen er wel uit :)

Het lijkt, als je niet naar de assen kijkt, inderdaad alsof de stijging overeen komt, maar dat is absoluut niet het geval en ik beweer dat ook niet. Met de trend verwijs ik ook niet voor niks naar het een geindexeerde benzineprijs.

Lijken is in deze het goede werkwoord. Ik ga er namelijk altijd vanuit dat mensen wel verder kijken dan hun neus lang is, my bad.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedpete op 23-05-2008 13:27 . Reden: kromme zinsconstructie... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Roenie schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 18:56:
[...]
Eigenlijk heb je die keus dus al een tijd geleden gemaakt. Is het verbruik een belangrijke reden geweest om voor een bromfiets te kiezen?
Niet zozeer.. Maar eerder omdat ik tijdens de ochtend- en avondspits van de ene kant van de stad naar de andere moet. Met de bromfiets ben je dan gewoon het snelste. (beetje filteren.. gebruik maken van fietsstraten, scheelt me ook weer een stoplicht of 13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:06:
[...]

ik dacht dat het een percentage was, my bad
Ja, volgens mij ook.

60% van de benzineprijs per liter bestond toch juist uit accijns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:28:
[...]

Ja, volgens mij ook.

60% van de benzineprijs per liter bestond toch juist uit accijns?
Nee, accijns is een vast bedrag. Uiteraard kun je dat in een percentage uitdrukken maar het is dus geen vast percentage. Het is een vast bedrag en dus een variabel percentage.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

argro schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 13:32:
[...]
Nee, accijns is een vast bedrag. Uiteraard kun je dat in een percentage uitdrukken maar het is dus geen vast percentage. Het is een vast bedrag en dus een variabel percentage.
Zie bijvoorbeeld dit document: http://www.bovag.nl/!afde...rijsopbouw2002benzine.xls
De prijzen zijn wat gedateerd, dus voor actuele waardes moet je wat sleutelen.

Pagina: 1 ... 22 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.