Acid_Burn schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 01:11:
Lichte of zware fiets maakt niet zo heel veel uit. Er is nu al een scheiding tussen licht en zware motoren. Daar hoeft niet nog eens een nog lichtere versie bij. Wil je gemotoriseerd 2 wielen, dan haal je gewoon je motorrijbewijs. Nog meer categorieen betekend eigenlijk alleen maar nog meer geld afdragen.
Jij rijd zeker geen motor? Dan zou je weten dat er wel meer bij komt kijken dan een even een uitleg waar de rem zit. Ook voor zulke lichte fietsen moet je minimaal voertuigbeheersing doen. Daarnaast komt je kijkgedrag, plaats op de weg etc etc. Kortom een complete rijopleiding.
Nee, ik rijdt om persoonlijke redenen geen motor, maar ik zou er niet voor zijn als ik wist dat motorrijders tegen het voorstel zouden zijn. Ik noem ook de hele tijd 'cursus' bij m'n posts omdat ik weet dat je absoluut niet zomaar op een fiets moet gaan zitten en denken dat je kan rijden, voor brommers enkel een theorie-certificaatje vind ik ook van de zotten als je ziet hoe ze er mee rijden.
Elke motorrijder die ik tot op heden hierover gesproken heb, is voor, en dat is van jong tot oud en zelfs mensen die flinke motorongelukken hebben gehad. Dat het in Nederland speelde komt ook uit een motorfietsblad (ja, ik koop die dingen

)
Voor een Quad heb je voor zover ik weet een autorijbewijs nodig. Voor die Spyder weet ik het niet, die is dacht ik nog niet verkrijgbaar in NL (nog niet goedgekeurd)
De Spyder is goedgekeurd voor Rijbewijs-B en heeft enkel een helmplicht. Van de zomer ga ik waarschijnlijk een proefritje maken

En da's ook een beetje het punt dat ik wil maken, waarom wel standaard dergelijke voertuigen toestaan (zichtbaarheid en grootte zijn vergelijkbaar, ze kunnen alleen niet tussen de auto's door bij files) omdat ze een wieltje extra hebben maar verder de motor erg dicht benaderen, maar een lichte motor niet?
Edit: als je dan toch bezig bent, waarom niet een korte cursus zodat jongeren ook in een autootje kunnen rijden met <=900 cc oid..
Je zou het rijbewijs kunnen vervroegen naar 17 jaar, maar gezien het aantal verkeersdoden bij de jeugd lijkt me dat geen wijs plan. Daarnaast is 900cc best veel en zijn er behoorlijk snelle wagentjes te krijgen in die vermogensklasse.
Een volledig rijbewijs (A of B ) moet altijd de basis zijn voor de snellere wegen. Al zou het me niets verbazen als men in de toekomst, gezien de hoeveelheid doden onder de jeugd*, het puntenrijbewijs gaat combineren met een maximum vermogen. Want ergens is het ook vreemd dat iemand die net geslaagd is met een 100pk dieseltje, een 0-100 in 6 seconden wagentje (of sneller) kan halen, helemaal nu Impreza's en Skylines betaalbaar worden voor de onervaren rijder.
*
Absoluut lijkt niet niet zoveel hoger, maar als je het aantal doden weegt naar gelang de verkeersdeelname dan is het aantal doden onder de automobilisten tot de 30 jaar ca. 3x zo hoog als onder de overige groepenEr is een wezenlijk verschil tussen mensen die reeds verkeerservaring hebben en mensen die dat absoluut niet hebben. Een automobilist die een aantal jaar z'n rijbewijs heeft op een motor zetten is totaal andere koek dan een jongere met hoogstens een bromfietscertificaat in een lichte auto.
Dat wil ik niet, het gaat enkel om mensen die al een volledige rijopleiding hebben (namelijk Rijbewijs B ) en daar een uitbreiding op krijgen zodat ze een lichte motor kunnen rijden.
Ik merk dat men er hier niet erg voorstander van is, en dat maakt niet uit, want het lijkt er toch niet te komen (in tegenstelling tot steeds meer andere landen), de politiek ziet het namelijk ook niet zitten

Ik zal de ontwikkelingen eens een beetje in de gaten houden en kijken wat de ongevalscijfers in het buitenland gaan doen
Maar goed, vanmiddag maar eens kijken wat de benzine nu bij mijn vaste pomp kost en hoeveel dorst de wagen heeft
[
Voor 31% gewijzigd door
Speedpete op 20-05-2008 09:58
. Reden: typo's en opmaak ]