Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 20 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.666 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

BertV: ja, ik vind ook de Aygo een ..... grappig autootje ;)

Ik moet het ook wel een beetje ontgelden met mijn Prius trouwens, op GoT en in Real Life, hoewel de Prius toch wel echt een volwaardige auto is en geen "koekblikje". Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een kleine auto te rijden voor mijn woon-werk-verkeer maar dat jij die keuze wel maakt zal ik zeker salueren. Na mijn 6 jaar in Frankrijk ben ik trouwens wel gewend aan kleine auto'tjes, het is daar vergeven van de Renault 4tjes, 5jes en Twingo's, Saxo's, C1tjes, 106jes, 107tjes. Gewoon toch verschrikkelijk praktisch zo'n klein auto'tje en ik heb zelf ook jarenlang met plezier in een Fiesta 1.1 gereden. En ook de baas van het datacenter bijvoorbeeld kwam gewoon met zijn knalrode C1 naar het werk. Respect. (Stond ik dan naast met mijn V40 :D )

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 14-05-2008 09:46 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
BertV schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:28:
[...]

Ik heb nu een Aygo gekocht + een hele kleine motor voor woon-werk erbij.
Onderschat niet de voortdurende grappig bedoelde opmerkingen als je kleiner gaat rijden.
Je moet wel stevig in je schoenen staan. Vervelende mentaliteit.
Tja ik zit liever in mijn auto(C4 Coupe met 5 Ncap sterren)) met een ongeluk dan in een Aygo.... Dat is voor mij ook een belangrijke reden om niet kleiner te gaan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
GrooV schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:21:
Gelukkig is LPG nog steeds betaalbaar, scheelt nu ongeveer een euro per liter op benzine. Aangezien de auto van mijn pa ongeveer 1000km per week rijd is de installatie van een paar duizend euro allang terug verdient. Ook het beetje extra wegenbelasting kan hier niet tegen op (mits je een G3 hebt) de infrastructuur is bijna overal aanwezig, dit maakt bijvoorbeeld een vakantie ritje naar frankrijk weer aantrekkelijker.

Het is ook altijd wel lachen, sta je in de rij bij de pomp. Iedereen tankt voor 50-60 euro en ik voor 15euro :P
Dat is wel zo idd, maar LPG is een stuk onderhoudsgevoeliger tegenover een Benzine en al helemaal tegenover een Diesel, ik rij een 20-jaar oude Mercedes in nieuwsstaat en daar haal ik 1:20 mee (Diesel) en dat is ook heel goedkoop rijden. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:50

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Is dit al gepost hier:

In het jaar 2000 na Christus, dus acht jaar geleden.... ;-),
kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.
dus 1 vat koste 72 Euro.
aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.

In het jaar 2008 na Christus ,ergens midden Maart, nu dus....,
krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar.
Dus 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!...)
aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......

Zo ja mijn excuus (maar volgens mij staat die er nog niet bij).

Van de week getankt op de snelweg, was ik 160,9 kwijt per liter euro 95. :( Dat is dus 3.56 gulden voor 1 liter.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

wimpie007 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:46:
[...]

Tja ik zit liever in mijn auto(C4 Coupe met 5 Ncap sterren)) met een ongeluk dan in een Aygo.... Dat is voor mij ook een belangrijke reden om niet kleiner te gaan rijden
Ik raak liever helemaal niet betrokken bij een ongeluk. 8)7

Maar wat BertV in zijn post quotte. Wederom een reden om maar niet klein te hoeven rijden. De reden zelf is voor iedereen persoonlijk (of het nou wel ergens op slaat of niet) en jouw reden om groot te rijden is voor mij bijvoorbeeld echt niet van toepassing.

Ik rij "groot" (Vectra) vanwege ik de auto gewoon mooi vond, alle opties had wat ik wilde, waaronder comfort en gemak, tijdens de verhuizing enorm van pas kwam gezien de ruimte, ideaal tijdens vakanties naar het buitenland en de diesel een betere keuze was dan benzine.
Roman schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:07:
Is dit al gepost hier:

dus 1 vat koste 72 Euro.

Zo ja mijn excuus (maar volgens mij staat die er nog niet bij).

Van de week getankt op de snelweg, was ik 160,9 kwijt per liter euro 95. :(
Schrap midden maart maar en zet er mei neer. Mijn diesel kostte mij eergisteren 1,419 per liter.

[ Voor 30% gewijzigd door Smarron op 14-05-2008 10:09 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Benzine in duitsland is op het moment 1.45 en in nederand voor hetzelfde 1.55, gaat goed, 1,5 euro zijn we al voorbij, op naar de 2 euro! :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja. deepbass909 in "Waar gaat het heen met de benzineprijzen?"
En mijn antwoord toen: Maasluip in "Waar gaat het heen met de benzineprijzen?"

Om het nog even duidelijk te maken hoe fout je zit:
dus 1 vat koste 72 Euro.
In 2000 was de gemiddelde koers van de US$ 1,08, met minum en maximum van 0,986 tot 1,169.
De olieprijs schommelde tussen US$ 22,99 en US$ 31,16. In Euro's was dat € 23,78 tot € 36,38.
De diesel kostte tussen € 0,761 en € 0,96.

Alleen je dieselprijs klopt dus. De olieprijs ging pas door de 60 dollar in april 2006.
Die cijfers van jou zijn een in van die lulprogramma's op 3FM genoemd en komen van een of andere kul website af. Ik heb de eigenaar van die website er op aangesproken (hij is niet de maker van die pagina), hij zou de maker om opheldering vragen, maar natuurlijk geen antwoord. De website is natuurlijk nog altijd online.
Er is geen grens aan de leugens en onjuistheden die op het internet worden verkondigd. Het internet is de nieuwe krant: wat op internet staat is waar. Niemand controleert bronnen, iedereen kakelt elkaar na.
Dus de olieprijs in euro's is verdrievoudigd, maar de dieselprijs is nog niet eens verdubbeld. Bij benzine hetzelfde: stijging van € 1,09 tot € 1,60 nu. 1,5 keer zo hoog dus.
We moeten in onze handjes knijpen dat de brandstofprijs niet 1:1 meestijgt met de olieprijs.

Ga dus alsjeblieft ergens anders sprookjes vertellen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
overbodig - post van Maasluip over het hoofd gezien
Maasluip schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:24:
[...]

Het vervelende met dit soort sprookjes is inderdaad dat mensen niet de moeite nemen om de harde cijfers eens op te zoeken en het sprookje op waarheid te controleren. Hetzelfde geld voor het sprookje dat de euro alles duurder zou hebben gemaakt. Dat soort sprookjes doen het echter wel altijd goed tijdens de lunch op het werk of tijdens een borrel. Strooi wat cijfers in het rond en iedereen slikt het als zoete koek, erg vervelend altijd.

Jammer dat je nog geen reactie van de verspreider van dit sprookje hebt ontvangen. Daar was ik nou wel benieuwd naar.

[ Voor 188% gewijzigd door argro op 14-05-2008 12:20 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Cheetah schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 01:30:
Ik heb mazzel dat m'n werkgever een volledige OV kaart in de secundaire arbeidsvoorwaarden heeft :)

[...]
Dus je betaald vast voor de kluis ondanks je meestal met de auto gaat?
Jep. Sterker: ik heb het ding al 2 jaar niet gebruikt... m'n pa wel een paar keer.
Roenie schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:01:
Dus bedenk jezelf eens wat je wilt: flexibele mobiliteit of goedkoop uit zijn. Laat ik alvast verklappen dat allebei niet kan.
En daar ligt mijn inziens dus de enige echte oplossing van de mobiliteitsproblematiek, zorg voor een zo flexibel mogelijk systeem van vervoer, dat centraal geregeld kan worden.
wimpie007 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:46:
[...]

Alsof die ene ster enorm veel uitmaakt. Knal met beide auto's met 70 op een muur en je bent net zo goed dood. Daarnaast schelen de wagens niet veel, alleen op het gebied van de been/voetbescherming, verder is de beveiliging goed genoeg:

C4:
Afbeeldingslocatie: http://www.euroncap.com/cache/assessmentresults/2163/100px.gif

Aygo / C1 / 107:
Afbeeldingslocatie: http://www.euroncap.com/cache/assessmentresults/2247/100px.gif

Op youtube is ook een filmpje te vinden van een Modus vs een grote Volvo... guess what happens there...

Verder ben ik met Smarron, als ik een auto zou kopen vanwege de NCAP-rating dan reed ik wel een Renault (ik rij Honda). Ik koop m'n auto's niet in de veronderstelling dat ik een ongeluk krijg, daarnaast helpt voldoende afstand houden een stuk.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedpete op 14-05-2008 12:21 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MeNTaL_TO schreef op maandag 12 mei 2008 @ 16:02:
[...]

Maar als ik 1:12.5 rijd met benzine en een diesel 1:20.9, dan lijkt me de uitstoot toch lager voor de diesel.
Rekenfoutje knul, Bij volledige verbranding zit er al een verschil in welke stoffen er uit worden gestoten echter de verbranding is bij beide niet volledig en dus vervuilender, en hier word het verschil dan met een beetje pech nog groter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 12-09 13:50

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

[...]

Mijn excuus dan. Ik heb het ook weer van een ander forum gehaald .

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
Speedpete schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 00:06:
[...]

Kan het OV er wat aan doen dat jij een auto hebt staan?

Nee, daarom moet je die kosten dus ook niet meetellen. Als je het OV als alternatief bekijkt dan tel je daar geen autokosten bij op, dat is hetzelfde als bij de kosten van Internet + Bellen een belbasis abo tellen wanneer je het vergelijkt met een ander ADSL-abo.

Ik zal het eens exact uitreken. Voor mij geldt het volgende:
- Voor het OV neem ik de fiets, heb ik een fietskluis, heb ik 4 strippen tram nodig en neem ik de trein
- Voor de auto heb ik mijn verzekering, wegenbelasting en brandstof

- Kosten OV = kosten tram + kosten trein + kosten fietskluis
- Kosten Auto = vaste lasten auto + brandstofkosten

OV: (19,80/45)*4) + 13,20 + 95/j = 1,76 + 13,20 + 0,44 = 15,40
Auto: ((160*12)/214) + (90/11)*1,51 = 8,97 + 12,35 = 21,32

Ik deel door 214 omdat dat het aantal werkdagen is dat ik officieel per jaar werk, onderhoud neem ik niet mee omdat dat a) voor mij goedkoper is dan gemiddeld omdat ik familie in de autobranche heb en b) voordeliger is voor de fiets. 1,51 is het bedrag waarvoor ik dat vandaag getankt heb en mijn wagen haalt gemiddeld 1:11.

Her verschil is zo'n 6 euro, vergelijkbaar met wat ik eerder zei als schatting. Voor dat bedrag zit ik gewoon liever in de auto dan in de trein vanwege de flexibiliteit. En na aftrek van mijn reiskostenvergoeding ben ik zo'n 80 euro in de maand kwijt... daar doe ik het voor.
Zeer interessant om al die rekensommetjes te zien, zo krijg ik er ook meteen een beter beeld bij.
Inderdaad is het dan flexibiliteit afwegen tegen geld.
Smarron schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 08:04:
Vergeet de prijs van je buskaartje naar Wageningen niet, want je stapt in Ede uit en dan is het nog ruim 10 kilometer wil je in Wageningen uitkomen. :z En je moet ook weer terug, dus een enkeltje is geen eerlijke vergelijking.

Zeg dat je retour ongeveer € 12,50 kost (incl. buskaart, volgens mij nog laag aangehouden), dan ben ik met de auto op brandstofkosten echt veel goedkoper uit wil ik die 70km rijden. Volgens mij haal ik het zelfs voor de prijs van een enkeltje. De auto heb ik toch al voor andere doeleinden (woon-werkverkeer bijv.), dus alle vaste lasten/afschrijvingen daarvoor zijn al ingecalculeerd, maar ik moet ze wel betalen inderdaad. Heb je met het OV gewoon niet.

Mijn werkgever is blij dat ik met de auto naar het werk ga, want een maandtrajectkaart (bus en trein) kost toch net iets meer dan de reiskostenvergoeding die ik nu krijg (€ 136,- p/m). Voor dat bedrag kan ik bijna de hele maand zowel zakelijk als prive rijden, dus in feite betaal ik amper brandstofkosten.
Ik ben inderdaad de kosten voor een strippenkart vergeten, want toen mijn vriendin en ik met de bus gingen, was er een staking en dus was het OV met de bus gratis. Toch hadden deze kosten wel meegerekend moeten worden.

Verder ook interessant om te zien wat de kosten van een auto nu daadwerkelijk kunnen zijn.

Mijn ouders hebben ook een auto op gas, maar ik laat deze de laatste tijd staan, omdat ik het toch nuttiger vind mijn OV studentenkaart goed te benutten. Een bijkomend voordeel is dat de trein per reiziger gemiddeld toch een flinke wolk minder CO² en andere milieuvervuilende stoffen uitstoot in vergelijking met de auto.

Nog steeds blijft mijn vraag onbeantwoord of er daadwerkelijk echt meer mensen met het OV gaan reizen of dat dit alleen maar bedrog is. Ik bedoel dat niet absoluut (dus niet in aantallen) maar relatief (in procenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Alleen je dieselprijs klopt dus. De olieprijs ging pas door de 60 dollar in april 2006.
Die cijfers van jou zijn een in van die lulprogramma's op 3FM genoemd en komen van een of andere kul website af. Ik heb de eigenaar van die website er op aangesproken (hij is niet de maker van die pagina), hij zou de maker om opheldering vragen, maar natuurlijk geen antwoord. De website is natuurlijk nog altijd online.
Er is geen grens aan de leugens en onjuistheden die op het internet worden verkondigd. Het internet is de nieuwe krant: wat op internet staat is waar. Niemand controleert bronnen, iedereen kakelt elkaar na.
[...]

....

Precies. Helemaal mee eens.

Dit kom ik zo vaak tegen, en ik irriteer me soms rot eraan. Net zoals dat artikel over de prius vs. Hummer. Elke techneut met enige kennis/inzicht lacht zich kapot om het compleet belachelijke artikel van kinderlijke kwaliteit. Maar toch komen er een boel mensen aanzetten met; ik heb nou toch een artikel gelezen bla bla bla.

Kunnen sommige mensen dan echt niet voor zichzelf denken? Over het algemeen zijn het wel mensen die bij mij niet erg hoog aangeschreven staan qua intelligentie, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Dus de olieprijs in euro's is verdrievoudigd, maar de dieselprijs is nog niet eens verdubbeld. Bij benzine hetzelfde: stijging van € 1,09 tot € 1,60 nu. 1,5 keer zo hoog dus.
We moeten in onze handjes knijpen dat de brandstofprijs niet 1:1 meestijgt met de olieprijs.
De enige reden om "in onze handjes te knijpen" is dus dat er zo veel accijns brandstof zit? Want daar komt het op neer... In de VS is de relatieve stijging veel groter, maar toch betalen ze nog steeds absoluut minder. En persoonlijk heb ik liever een relatief grotere stijging hoor, als het eindbedrag er lager mee is...

Ik vroeg me wat anders af: hoeveel liter benzine krijg je voor 1 uur werk? Volgens mij ligt dat voor de gemiddelde Nederlander ondertussen belabberd laag, met een modaal inkomen krijg je nog iets van 6 liter per uur! Oftewel voor een volle tank ben je bijna een volle dag aan het werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

RemcoDelft schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 19:49:De enige reden om "in onze handjes te knijpen" is dus dat er zo veel accijns brandstof zit? Want daar komt het op neer... In de VS is de relatieve stijging veel groter, maar toch betalen ze nog steeds absoluut minder. En persoonlijk heb ik liever een relatief grotere stijging hoor, als het eindbedrag er lager mee is...
Ja, als er echt nood aan de man is kan men ingrijpen middels de accijns. Niet dat het gauw gebeurd, maar het is een mogelijkheid.
RemcoDelft schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 19:49:
Ik vroeg me wat anders af: hoeveel liter benzine krijg je voor 1 uur werk? Volgens mij ligt dat voor de gemiddelde Nederlander ondertussen belabberd laag, met een modaal inkomen krijg je nog iets van 6 liter per uur! Oftewel voor een volle tank ben je bijna een volle dag aan het werk...
Zonder vakantie mee te tellen:
- Netto inkomen per maand is 1593,-
- Gemiddeld aantal werkdagen per maand: 21,75

Dit geeft:
- Inkomen per dag: 73,24
- Inkomen per uur: 9,16 (bij 8 uur per dag)
- Liters bij 1.55 euro per liter: 5,9

Met 6 zit je dus goed. Een volle tank kost een dag, soms wat meer afhankelijk van de auto. Maar boeit dat? Voor je zorgverzekering werk je 2 dagen, voor je huur een dag of 5 tot 10, vaste lasten voor je auto gauw 2 dagen...

[ Voor 24% gewijzigd door Speedpete op 14-05-2008 21:36 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Speedpete schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:17:
[...]

Ja, als er echt nood aan de man is kan men ingrijpen middels de accijns. Niet dat het gauw gebeurd, maar het is een mogelijkheid.
Dat zie ik inderdaad niet gebeuren, hooguit een symbolische cent minder zoals in Belgie.
Voor als er nood aan de man is zou ik de duizenden euro's accijns veel liever zelf op een spaarrekening hebben gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13
DjWannaB2002 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:55:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen dat dat kwartje door de jaren heen met inflatie er bij, bij wijze van spreke nu al 50 eurocent zou zijn.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat je met bovenstaande probeert aan te geven of wil je duidelijk maken dat we nu eigenlijk best goed af zijn omdat de benzineprijs nu eigenlijk al boven de €2 had moeten liggen wanneer men wel een volledige inflatiecorrectie op de accijnzen had toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roman schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:16:
[...]

Mijn excuus dan. Ik heb het ook weer van een ander forum gehaald .
Tip: post mijn verhaaltje ook op dat andere forum.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gedachtenspinsel: het zou de overheid sieren om bij landelijke bus/trein-stakingen (elk jaar ligt het toch minimaal een paar dagen tot een week plat!) de accijns af te schaffen, zodat mensen goedkoop met de auto kunnen i.p.v. OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 19:47
RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:23:
Gedachtenspinsel: het zou de overheid sieren om bij landelijke bus/trein-stakingen (elk jaar ligt het toch minimaal een paar dagen tot een week plat!) de accijns af te schaffen, zodat mensen goedkoop met de auto kunnen i.p.v. OV.
Daar zullen ze het echt niet voor doen, administratief ook extra werk en ze weten toch wel dat iedereen tankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:23:
Waarom is de overheid daar dan verantwoordelijk voor? Als het nog staatsbedrijven zouden zijn, had je misschien een punt, maar ik zie nu niet in waarom ze er iets van zouden aantrekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

De prijs van benzine gaat in ieder geval niet de goede kant op. Alles wordt duurder, maar dat smoesje van de olie is zo duur hebben we nu wel gehad.

Als de olie goedkoper wordt zijn ze imho nooit zo snel om de prijs omlaag te gooien.

Ik ben benieuwd naar de prijs over 5 jaar.. als er dan nog geen fatsoenlijke alternatieven zijn iig.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Dennahz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:34:
De prijs van benzine gaat in ieder geval niet de goede kant op. Alles wordt duurder, maar dat smoesje van de olie is zo duur hebben we nu wel gehad.

Als de olie goedkoper wordt zijn ze imho nooit zo snel om de prijs omlaag te gooien.

Ik ben benieuwd naar de prijs over 5 jaar.. als er dan nog geen fatsoenlijke alternatieven zijn iig.
Dan let jij niet goed op. Het gebeurt zeer regelmatig dat benzine en diesel goedkoper worden als gevolg van een daling in de olieprijs. De afgelopen jaren stijgt de olieprijs echter vaker dan dat hij daalt. Je ziet dus aan de pomp vaker een stijging dan een daling maar het is echt niet zo dat de prijs louter omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Al tank ik over het algemeen met korting (ik weet ook niet 100% waar ik toen tankte, maar waarschijnlijk een tango, dus 9 a 10 cent korting): tussen begin augustus en half september 2006 daalde de prijs met meer dan 20 cent van rond de € 1.46 naar € 1.23 en ging pas begin 2007 weer gestaag omhoog met een piek in mei (2007) op meer dan € 1.40 (volgens mijn tankhistorie).

Over het algemeen zijn de meeste (en grootste) dalingen in augustus, september en oktober terug te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door MrSleeves op 15-05-2008 09:15 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Roamor schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:34:
[...]
Waarom is de overheid daar dan verantwoordelijk voor? Als het nog staatsbedrijven zouden zijn, had je misschien een punt, maar ik zie nu niet in waarom ze er iets van zouden aantrekken. :)
Een van de "argumenten" van de overheid om auto's te "pesten", is dat ze mensen in het OV willen krijgen (waar dat idee al decennia lang vandaan komt weet ik trouwens nog steeds niet, want het kost gruwelijk veel geld om een OV-systeem in stand te houden, terwijl het voor de drukte op de weg en voor het milieu in totaal nog veel minder scheelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:44:
[...]
(waar dat idee al decennia lang vandaan komt weet ik trouwens nog steeds niet, want het kost gruwelijk veel geld om een OV-systeem in stand te houden, terwijl het voor de drukte op de weg en voor het milieu in totaal nog veel minder scheelt).
Dat is ook zo'n kul argument, misschien scheelt het in het achteraf dorpje van jou niet zo veel maar hier rijden er in de spits elke 5 minuten volle bussen naar Amsterdam. Even conservatief is dat 600 mensen per uur (50 personen per bus). Of toch minimaal 500 auto's per uur. En nee die bussen zitten echt niet vol met scholieren, verre van.

Het argument van als iedereen met het OV zou gaan dan stort het OV in is ook zo een mooie. Als iedereen die nu met het OV gaat met een auto zou gaan (niet iedereen die met het OV gaat kan dat) zou het wegennet ook totaal vastlopen.

OV en auto (en andere vormen van vervoer) zijn complementair, beide moeten goed geregeld zijn om mobiliteit in een land als Nederland goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Tjah OV is voor mij geen alternatief om de auto te laten staan, ben 2x zolang onderweg, moet 3x overstappen en 2x een stuk lopen... nee dankje. Het is iig niet zo simpel om te zeggen dat het Ov altijd een goed alternatief is voor een auto.... en om nou te zeggen dat het OV zo goedkoop is...

Maargoed brandstof is de laatste tijd gewoon erg snel erg duur geworden... geloof diesel in verhouding nog meer dan benzine... waar gaat het heen? tjah ze verwachten dat een vat olie eind dit jaar 200 dollar gaat kosten? dan wil ik niet weten wat een litertje brandstof kost :X

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

PolarBear schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:07:
[...]
Dat is ook zo'n kul argument, misschien scheelt het in het achteraf dorpje van jou niet zo veel maar hier rijden er in de spits elke 5 minuten volle bussen naar Amsterdam. Even conservatief is dat 600 mensen per uur (50 personen per bus). Of toch minimaal 500 auto's per uur. En nee die bussen zitten echt niet vol met scholieren, verre van.

Het argument van als iedereen met het OV zou gaan dan stort het OV in is ook zo een mooie. Als iedereen die nu met het OV gaat met een auto zou gaan (niet iedereen die met het OV gaat kan dat) zou het wegennet ook totaal vastlopen.

OV en auto (en andere vormen van vervoer) zijn complementair, beide moeten goed geregeld zijn om mobiliteit in een land als Nederland goed te regelen.
Precies, en zelfs achteraf is het nu te merken. Er stond vanochtend, en gisterochtend ineens een veel grotere file naar Hengelo, al goed voor Beckum begon deze (vanuit Haaksbergen). Normaal gesproken heb je een kleine file ergens halverwege beckum-hengelo.

Reden; staking in het OV.

Nou is dit nog redelijk achteraf, maar ik wil niet weten hoe het in de randstad is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, iets anders dan, waar ik al een tijdje mee in m'n hoofd loop.

Als ik hier kijk, lees ik (voor België):

Euro 95: 1.56 euro/liter
Diesel : 1.401 euro/liter
LPG: 0.606 euro/liter

Nu wil ik wel eens duidelijk weten waarom bijna niemand LPG rijdt? Er moet toch één nadeel aan zijn, anders zou het toch wel populairder zijn?

Voor een tank van 60l betaal je
Euro 95: 78 euro
LPG: 36.36 euro.

Een verschil aan de pomp van ongeveer 40 euro.

Zelfs als LPG 25% meer zou verbruiken (men zegt altijd dat lpg meer verbruikt, maar ik heb geen idee in welke grootte-orde je dat moet zien) dan is het verschil nog steeds 33 euro. (dus bijna de helft van een equivalente Euro 95 tankbeurt)

-Wat is de prijs van een kwalitatief goed uitgevoerde LPG installatie?
-Klopt het dat een LPG aangedreven voertuig al na 80.000 km problemen vertoont?

Het niet parkeren in ondergrondse parkings neem ik dan nog wel voor lief, eigenlijk.

In het beste geval zou je beter gewoon een saab flexifuel aanschaffen, en daarin een lpg installatie bouwen. Dan kan je het volgende tanken:
E85: 80 cent per liter
LPG: 60 cent per liter
benzine: 1.60 cent per liter.
Dan kan je eigenlijk bijna overal in Europa nog uit de voeten. (E85 is niet overal beschikbaar, in BE helemaal niet. LPG is naar het schijnt alleen in onze landen populair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:08:
Nu wil ik wel eens duidelijk weten waarom bijna niemand LPG rijdt? Er moet toch één nadeel aan zijn, anders zou het toch wel populairder zijn?
Voor mij twéé duidelijke redenen:

1) Kleine auto, gezin met 2 kleine kinderen dus kan ik alle kofferruimte gebruiken die ik heb
2) Ik rijd niet veel auto dus voordat ik die LPG-installatie heb terugverdiend.....

[edit]
Trouwens, kan je één liter LPG wel vergelijken met één liter Euro95? Oftewel: kom je even ver op één liter van beiden?

[ Voor 255% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:12:
[...]

Voor mij twéé duidelijke redenen:

1) Kleine auto, gezin met 2 kleine kinderen dus kan ik alle kofferruimte gebruiken die ik heb
2) Ik rijd niet veel auto dus voordat ik die LPG-installatie heb terugverdiend.....
Nieuwe lpg installatie hebben een ringtank die in het volume van het reservewiel past. En voor 'weinig-rijders' is het sowieso minder interessant, over die mensen gaat het dan ook niet.

Ik bedoel meer de veronderstelde technische nadelen.

Daarenboven bekijk ik dat niet zozeer als afschrijving, zeker niet als je een nieuwe wagen koopt. Ok, stel het kost 3k extra, dat is de prijs van een paar opties (leren zetels, etc...) Op de prijs van een nieuwe wagen ga ik de kosten niet haarfijn uit elkaar splitten om te zien wat op welke manier moet terugverdiend worden.

Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik zie het gewoon zo niet. Bij achteraf inbouwen in een tweedehands ligt het anders natuurlijk, maar met een nieuwprijs (totaalpakket) is het gewoon een zekere lening voor de hele wagen die afbetaald moet worden. Ik zou m'n gemoedsrust dan vinden door voor 40 euro vol te kunnen tanken :)

Zijn een heleboel wagens niet meer geschikt om een lpg conversie te ondergaan? En worden er uberhaupt nog wagens standaard verkocht met lpg? Ik herinner me dat volvo dat vroeger deed (maar nu ook niet meer), saab (ook vroeger) en subaru, daar kan je volgens mij nog een lpg installatie bestellen als aftermarket toevoeging.
WFvN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:12:
[edit]
Trouwens, kan je één liter LPG wel vergelijken met één liter Euro95? Oftewel: kom je even ver op één liter van beiden?
Die bedenking maakte ik al in m'n post boven je. Ik ging uit van een meerverbruik van 25% Dan nog kom je op ongeveer 50% van de prijs van een euro 95 tankbeurt uit. Die 25% is een schatting, als iemand daar praktijkcijfers voor kan neerleggen, dan graag.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34

Het feit dat LPG nog altijd de naam heeft van een rijdende bom te zijn waardoor je bv. niet in ondergrondse parkings mag staan, niet op de overzet kunt (al weet ik niet zeker of dat nu nog is). Er is in ieder geval werk genoeg van gemaakt om LPG een slechte naam te geven tegenover benzine of diesel.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als ik hier kijk, lees ik (voor België):

Euro 95: 1.56 euro/liter
Diesel : 1.401 euro/liter
LPG: 0.606 euro/liter
Ik zag het daarnet bij de brandstofpomp idd, 1,568 euro per liter (euro 98). 60 liter = 94 euro. En dit elke twee weken.
-Wat is de prijs van een kwalitatief goed uitgevoerde LPG installatie?
2500 euro. Als je niet veel op baan bent duurt het lang voordat je dit terug verdiend hebt.
LPG is naar het schijnt alleen in onze landen populair
Met onze landen bedoel je de Benelux? In Frankrijk staan er ook LPG installaties.
Nu wil ik wel eens duidelijk weten waarom bijna niemand LPG rijdt?
Ik wil geen LPG. Voor de reden zal je me misschien gek verklaren, maar LPG levert nooit dezelfde performance als benzine.
Bertuss schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:30:
Dat is mijn vraag. Ik zie het al voor me € 1,50 de liter of meer ! ...
En nu gaan we richting 2 euro. De 1,568 sinds gisteren is nog niet het einde.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 15-05-2008 20:35 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:16:
Nieuwe lpg installatie hebben een ringtank die in het volume van het reservewiel past. En voor 'weinig-rijders' is het sowieso minder interessant, over die mensen gaat het dan ook niet.
Zo'n ringtank is wel leuk maarja, heb je geen reserveband mee. Ik heb hem in 75000 kilometer helaas al eens moeten gebruiken en bijna nog een keer want ik heb minimaal 2x een lekke band gehad.
Die bedenking maakte ik al in m'n post boven je. Ik ging uit van een meerverbruik van 25% Dan nog kom je op ongeveer 50% van de prijs van een euro 95 tankbeurt uit. Die 25% is een schatting, als iemand daar praktijkcijfers voor kan neerleggen, dan graag.
Ik ben even op zoek gegaan.

Ik kom in een topic tegen van een gast met een V70. Hij spreekt over 1:11 met E95 en 1:9 met LPG (met gebruik van gunstige getallen voor LPG om het verschil in geld zo groot mogelijk te maken):
S70 2.5-10v met LPi : 1:8,5 / 1:9 gemiddeld.
Trap ik wel lekker door overal.
Benzine: 1:11. 1:13,5 is haalbaar als je 't nije rieden doet. Je kunt alleen met de Volvo nog eerder schakelen en eerder naar de 5.
Als ik daar (persoonlijk) naar kijk dan zou ik op jaarbasis maximaal 446 euro uitsparen (best veel overigen!!! maar wat kost een installatie?)

Voornaamste reden voor mij is nog altijd de bagageruimte waarbij ik m'n reservewieltje niet kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[knip]
scheld ende tier....... ik ben aan het kloten :X

[ Voor 89% gewijzigd door WFvN op 15-05-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
best veel overigen!!!
Dat is inderdaad een flink bedrag.
maar wat kost een installatie?
Zoals gezegd, 2500 euro. Met die berekening hierboven kost het je ruim 5 jaar alvorens je hier voordeel uithaalt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hacku schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:37:
Dat is inderdaad een flink bedrag.

Zoals gezegd, 2500 euro. Met die berekening hierboven kost het je ruim 5 jaar alvorens je hier voordeel uithaalt.
Maar goed, het is dan ook met een gebruik van maar 6000 kilometer per jaar. Tijd je 30.000 kilometer per jaar (waar ik aardig in de buurt kwam 10 jaar geleden) dan zou ik het met één jaar terugverdiend hebben (met huidige prijzen, dat wel). Maar goed, prijzen zullen alleen maar stijgen dus zal de terugverdientijd korter worden.

15 cent verhoging betekent al 10% kortere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Hacku schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:31:
[...]

2500 euro. Als je niet veel op baan bent duurt het lang voordat je dit terug verdiend hebt.
Volgens mij is €1500 een betere schatting.
[...]

Met onze landen bedoel je de Benelux? In Frankrijk staan er ook LPG installaties.
Maar lang niet zo veel als in Nederland (en België). Vaak staat ergens achteraf een LPG-installatie met veiligheidsvoorzieningen die doen vermoeden dat je met hoogradioactief materiaal te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens mij is €1500 een betere schatting.
Laatst in de garage werd mij 2500 gezegd, tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
Zelfs als LPG 25% meer zou verbruiken
LPG verbruikt 10 tot 15% meer.
Nu wil ik wel eens duidelijk weten waarom bijna niemand LPG rijdt?
Je betaalt jaarlijks belasting op de LPG tank, de hoge aanschafprijs, buiten de Benelux zijn er niet overal LPG stations te vinden, niet mogen parkeren in ondergrondse parkings en Jegapia in "Waar gaat het heen met de benzineprijzen?"

[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 15-05-2008 21:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Hacku schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:08:
[...]

Laatst in de garage werd mij 2500 gezegd, tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
Dat kun je best goed begrepen hebben. Dat wil echter nog niet zeggen dat die prijs de vanaf-prijs is. Met een beetje goed zoeken heb je voor circa €1.500 wel een LPG installatie.

Prestatieverlies is overigens zeer minimaal met een LPi installatie. Eigenlijk geen argument meer om niet voor LPG te kiezen. Op het moment dat je denkt die paar procenten extra vermogen toch nodig te hebben kun je altijd nog omschakelen naar benzine, bij normaal gebruik zal dat echter nooit nodig zijn. Ook de wegenbelasting is met een moderne LPG-installatie amper hoger i.v.m. een benzine auto.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 15-05-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat wil echter nog niet zeggen dat die prijs de vanaf-prijs is. Met een beetje goed zoeken heb je voor circa €1.500 wel een LPG installatie.
Dat bedoelde ik niet, uiteraard zullen ze goedkoper te vinden zijn. Maar men stelde de vraag voor een "kwalitatief goed uitgevoerde LPG installatie" :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als ik zo de voordelen lees, snap ik inderdaad niet waarom er niet meer LPG getankt wordt...
De mensen die ik gehoord heb met gas-installatie waren er erg blij mee in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:26:
Als ik zo de voordelen lees, snap ik inderdaad niet waarom er niet meer LPG getankt wordt...
De mensen die ik gehoord heb met gas-installatie waren er erg blij mee in ieder geval!
er zijn genoeg nadelen:

- of reservewiel opofferen of kofferbak-ruimte opofferen
- onderhouds en storingsgevoeliger dan diesel en zelfs benzine.
- lage actieradius, om de 350km tanken... bij diesels rij je 1000-1200km op een tank
- hogere afschrijving een LPG auto met 250K op de teller is minder waard dan een benzine/diesel.
- slecht verkrijgbaar in buitenland... ook steeds minder in nederland... in mijn woonplaats is bv maar 1 verkooppunt.
- iets minder vermogen... is met andere aanpassingen (b chippen) om te zetten in vermogenswinst maar dat kost weer extra geld.

en 2500 is een aardige investering... tuurlijk kan ook wel goedkoper... maar als je 1x problemen hebt met je afstelling op gas... dan komje er vaak niet weer vanaf... daarnaast krijg je dan zo'n super lelijke vuldop in je bumper... nee dan direct een goeie gas installatie en netjes weggewerkte vuldop (achter nummerplaat bv) maargoed dan ben je idd 2500-3000 euro kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 15-05-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:26:
De "drempel" om over te stappen op LPG is nog altijd hoog. Dit komt doordat LPG al sinds zijn begin het belachelijke vooroordeel meegekregen heeft dat het levensgevaarlijk zou zijn. Dit is natuurlijk vrij raar omdat niemand zich vragen stelt bij die benzinetank in hun wagen.
Wie er voor gezorgd heeft dat LPG dit negatieve vooroordeel gekregen heeft laat ik in het midden. Maar ik stel me wel degelijk vragen waarom een regering belachelijke maatregelen neemt tegen LPG auto's en waarom die maatregelen dan niet genomen worden tegen andere (benzine) wagens.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Laatst online: 13-09 00:39
Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:41:
[...]

er zijn genoeg nadelen:

- lage actieradius, om de 350km tanken... bij diesels rij je 1000-1200km op een tank
- hogere afschrijving een LPG auto met 250K op de teller is minder waard dan een benzine/diesel.
- slecht verkrijgbaar in buitenland... ook steeds minder in nederland... in mijn woonplaats is bv maar 1 verkooppunt.
- iets minder vermogen... is met andere aanpassingen (b chippen) om te zetten in vermogenswinst maar dat kost weer extra geld.

en 2500 is een aardige investering... tuurlijk kan ook wel goedkoper... maar als je 1x problemen hebt met je afstelling op gas... dan komje er vaak niet weer vanaf... daarnaast krijg je dan zo'n super lelijke vuldop in je bumper... nee dan direct een goeie gas installatie en netjes weggewerkte vuldop (achter nummerplaat bv) maargoed dan ben je idd 2500-3000 euro kwijt.
Tikje gechargeerd wel.

-Onderhoudsgevoeliger is pas vanaf een bepaald aantal KM's.(Denk aan 150.000)
Bij mijn LPG bak is de eerste 75.000 alleen de bougies vervangen, verder alleen het noodzakelijke (reguliere) onderhoud.

-Storingsgevoeliger is erg afhankelijk van het merk. Sommige merken kunnen goed met LPG andere totaal niet (ookal worden ze wel verkocht). Mijn ervaring is dat Japanse auto's er goed tegen kunnen en Franse auto's slecht.

-lager actieradius klopt, maar niet met de cijfers die jij geeft: Je moet denken aan 350-450 km op een tank afhankelijk van de auto/motor. 1000 - 1200 km op een tank diesel lukte mij niet met een (nieuwe) VWO polo 1.4, eerder 800.

-slecht verkrijgbaar in het buitenland: dat ligt eraan waar je het wilt tanken. In Duitsland en Frankrijk is het behoorlijk goed verkrijgbaar. In scandinavië bijv. is het dramatisch. Gelukkig kun je op vakantie bij gebrek aan LPG ook gewoon op benzine rijden ;)

-Verkrijgbaarheid in NL is echt bullshit. Je kan bij letterlijk ELK tankstation langs de snelweg LPG tanken. Door veiligheidsregels mogen de meeste pomphouders die te dicht op andere gebouwen zitten geen LPG leveren, dus midden in een stad/dorp is het inderdaad wat slechter verkrijgbaar. Maar een stad van 25.000 inwoners zal toch al gauw 3 tankstations met LPG hebben.(langs de rand)

-iets minder vermogen: volgens de mythes zou je iets aan vermogen inleveren met LPG maar dit is echt NIET merkbaar.

-naast een vuldop in de bumper is een vuldop achter de kentekenplaat (mbv een klepje) en vuldop bij de benzineklep in (je moet dan wel een bajonetaansluiting erop draaien mbv schroefdraad) mogelijk. Dit tegen zeer geringe meerprijs (de leverancier van mijn leasebak zonder morren bereid om dit extraatje voor mij te regelen terwijl de handtekening onder de order al stond, dus dit kost echt geen 500 euro extra)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald Koeman op 15-05-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

nahja hangt ook van je auto af wat de normaletank inhoud is, ik heb een 70l tank daarmee haal ik 950Km en dan doe ik het met 1:16 nog vrij slecht er zijn ook diesels die gemakkelijk 1:18 of 1:20 doen dan komje dus wel aan de 1200km.

Verder woon ik in een stad met dik 45.000 inwoners en hier is echt maar 1 LPG verkooppunt, wat je zegt klopt LPg mag (of mag binnenkort) alleen nog maar verkocht worden als er in een straal van X meter geen bewoning is... dit houd idd in dat veel LPG stations verdwenen zijn of gaan verdwijnen. daarmee is het wel een feit dat LPG een stuk slechter verkrijgbaar is dan benzine en diesel.

Ze worden in NL net als in het buitenland voorzichtiger met LPG... in Frankrijk sta je ook in een halve bunker te tanken. :+ maar idd je kan altijd overgaan op benzine het is wel vaak zo dat auto's die afgesteld zijn op gas slechter lopen op benzine.

[ Voor 16% gewijzigd door Chaoss op 15-05-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:45
Hier in de wijk bij de BP zit de prijs al op 1,585..
10 Km verderop waar ik altijd tank, kom ik langs uit werk is de BP 6 á 7 cent goedkoper.

Nu hoef ik gelukkig maar 1x in de maand te tanken ( ca 600-650 km per maand ) en tank ik 'gelukkig' nog maar voor iets meer als 60 euro ( 40 liter in het tankje ).

Als het zo doorgaat staan we straks lekker te tanken voor 2 tot 2,50 per liter O-)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

"knip"
In het beste geval zou je beter gewoon een saab flexifuel aanschaffen, en daarin een lpg installatie bouwen. Dan kan je het volgende tanken:
E85: 80 cent per liter
LPG: 60 cent per liter
benzine: 1.60 cent per liter.
Dan kan je eigenlijk bijna overal in Europa nog uit de voeten. (E85 is niet overal beschikbaar, in BE helemaal niet. LPG is naar het schijnt alleen in onze landen populair)
Heb wel intresse in die e85 van je, ik betaal in Beesd (nl) het zelfde als benzine. (sinds zeer kort) daarvoor was het aan de twee euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:16:
Ze worden in NL net als in het buitenland voorzichtiger met LPG... in Frankrijk sta je ook in een halve bunker te tanken. :+ maar idd je kan altijd overgaan op benzine het is wel vaak zo dat auto's die afgesteld zijn op gas slechter lopen op benzine.
Dat gezeik ook over LPG. }:|
Hoe vaak ontploffen die dingen nou?

Zelfde geldt voor vuurwerkopslag, ze wilden hier ook een opslagplaats in een woonwijk maken voor consumentenvuurwerk, maar iedereen was bang voor een 2e Enschede. Verschil was dat SE fireworks zeecontainers vol met illegaal gerelabeled vuurwerk had, en ze hier een consumentenvuurwerk opslag wilden maken, dat spul sist alleen maar een beetje als het in de hens vliegt. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

jah euh IK zeg niet dat het gevaarlijk is ;) maar het heeft er wel voor gezorgd dat het dus steeds minder verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24
Hacku schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:31:
[...]

Ik wil geen LPG. Voor de reden zal je me misschien gek verklaren, maar LPG levert nooit dezelfde performance als benzine.
Kan je me misschien uitleggen wat je daarmee precies bedoeld?, aangezien LPi (vloeibare lpg injectie) meer vermogen en koppel levert dan benzine. Ze racen zelfs met LPi installaties ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:41:
[...]

er zijn genoeg nadelen:

1) met een ringtank behoudt je je kofferruimte en krijg je een buisje vloeibare schuim mee om je band te reparen, als ie lek is en zeg nou zelf hoe vaak heb je een lekke band gehad?
2)actieradius is LPG tank+benzinetank dus zeker zo'n 900 km.
3)verkooppunten worden juist meer in de omringende landen.
5)Het beste is om een auto te kopen waar natuurlijk al een gasinstallatie ingebouwd is.
4) minder vermogen is een oud fabeltje,is niet meer aan de orde.
5) een vuldop kan ook wegewerkt worden achter de benzienklep,maar is wat meer werk aan.
Het valt dus best mee met de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Chaoss schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:37:
jah euh IK zeg niet dat het gevaarlijk is ;) maar het heeft er wel voor gezorgd dat het dus steeds minder verkrijgbaar is.
Nee nee, dat wil ik ook helemaal niet zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mace schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:29:
[...]

Dat gezeik ook over LPG. }:|
Hoe vaak ontploffen die dingen nou?
Dat heeft iets met het toelaatbaar risico te maken... Maar dat wordt in vrijwel heel Nederland overschreden t.o.v. de normen, in ieder geval een brede strook rond elke snelweg of spoorweg valt ruim buiten het toelaatbare plaatsgebonden risico.
Om een idee te geven van het ontploffen van een grote LPG opslag: Youtube eens op BLEVE (Boiling Liquid Evaporating Vapoir Explosion): http://www.youtube.com/watch?v=GWjxrAhpBQk ...
En voor de grote versie hiervan: http://youtube.com/watch?v=Xf3WKTwHpIU

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 15-05-2008 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zo, dat is mooi vuurwerk. :o

Ik snap best dat het verschikkelijk is als zo'n ding ontploft, maar volgens mij is het risico erg laag, en is het gewoon betuttelingspolitiek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:36:
[...]

Dat heeft iets met het toelaatbaar risico te maken... Maar dat wordt in vrijwel heel Nederland overschreden t.o.v. de normen, in ieder geval een brede strook rond elke snelweg of spoorweg valt ruim buiten het toelaatbare plaatsgebonden risico.
Om een idee te geven van het ontploffen van een grote LPG opslag: Youtube eens op BLEVE (Boiling Liquid Evaporating Vapoir Explosion): http://www.youtube.com/watch?v=GWjxrAhpBQk ...
En voor de grote versie hiervan: http://youtube.com/watch?v=Xf3WKTwHpIU
En wat is hierin het verschil met gewone benzine? Enig idee hoe gevaarlijk een zo goed als lege benzinetank is (die dus goed gevuld is met benzinedampen)? De veiligheidsnormen bij LPG liggen echt wel enorm hoog, misschien wel hoger als bij gewone benzine of diesel.

Ongelukken zoals in bovenstaande filmpjes gebeuren ook met andere zaken als met LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nu wel een redelijk beeld gekregen. Alleen zijn de meeste 'genoemde' nadelen voor mij persoonlijk niet echt een nadeel.

Qua beschikbaarheid in de rest van Europa: je kan dus ook gewoon blijven verder rijden op benzine, dus je zal nooit ergens 'vast' komen te staan als de tank op is. Niet echt een punt dus.

Prijs valt op zich wel mee. (als het rond de 2k is)

Belasting op in verkeersstelling (BIV) in belgië is iets goedkoper voor lpg, en de verkeerstax is tot 162 PK 150 euro extra, en vanaf 160 PK 200 euro extra. Respectievelijk 2 a 3 volle tanks van 60l. Dat haal je er dus snel uit.

Aanschafkosten van de installatie tel ik niet mee als afschrijving, zo redeneer ik nu eenmaal gewoon niet.

Verder, wat betreft het 'mindere vermogen'... Boeie... Ten eerste kan je nog altijd overschakelen op benzine op desgewenste ogenblikken. Maar al dat vermogen is echt wel nuttig op de saaie snelwegstukken van en naar werk... NOT. Ten tweede lijkt het dus amper te kloppen, en dus gewoon desinformatie.

Ervaring leert ook dat diegene die het hardst miepen over 'vermogen', diegenen zijn die er toch niet mee kunnen omspringen. Iedereen maar 200 pk clio's kopen en ze dan niet op de weg kunnen houden. Ik ben realistisch, vermogen is nice, maar ik ben geen S. Loeb om dat vermogen maximaal te kunnen benutten, dus dat is gewoon overkill of zonde van die pk's.

160 PK lijkt me in elk geval genoeg om op de snelweg vlot te kunnen doortrekken, voor een doordeweekse wagen meer dan voldoende dus. Densoods een beetje chippen. En zelfs als je daar 10 pk van verliest....

Ik zal lpg bij m'n eerste wagen toch zeker overwegen. (afhankelijk van hoeveel kilometers ik moet rijden, maar dat wordt pas duidelijk na m'n studies). Het wordt in elk geval géén diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

thefxr schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:25:
[...]

1) met een ringtank behoudt je je kofferruimte en krijg je een buisje vloeibare schuim mee om je band te reparen, als ie lek is en zeg nou zelf hoe vaak heb je een lekke band gehad?
2)actieradius is LPG tank+benzinetank dus zeker zo'n 900 km.
3)verkooppunten worden juist meer in de omringende landen.
5)Het beste is om een auto te kopen waar natuurlijk al een gasinstallatie ingebouwd is.
4) minder vermogen is een oud fabeltje,is niet meer aan de orde.
5) een vuldop kan ook wegewerkt worden achter de benzienklep,maar is wat meer werk aan.
Het valt dus best mee met de nadelen.
zo kunje bezig blijven heh:

1:met zo'n busje verneuk je wel direct je band, je moet dan 100% zeker een nieuwe kopen.
2:jah duh dan ga je dus weer je benzine gebruiken en dat is net NIET het doel van je gasinstallatie.... iedereen die op gas rijd tankt om de 350km. en gaat echt niet elke keer zijn gas EN benzine op gebruiken... dus actieradius 350km.
4:jah dat kan koop je een auto met 150K op de teller, begint direct het onderhoud van je gasgebruik.

ik denk dat wanneer je het extra onderhoud en vooral de extra afschrijving simpel in beeld zou kunnen krijgen dat gas da helemaal niet meer zo voordelig is dan als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Volgens mij is dat 1e punt niet waar, althans niet volgens een kennis (=keurmeester).

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Jegapia schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 00:37:
[...]

En wat is hierin het verschil met gewone benzine? Enig idee hoe gevaarlijk een zo goed als lege benzinetank is (die dus goed gevuld is met benzinedampen)? De veiligheidsnormen bij LPG liggen echt wel enorm hoog, misschien wel hoger als bij gewone benzine of diesel.
Het verschil zit natuurlijk in de hoeveelheid brandbaar materiaal! Een lege benzinetank bevat zeg een kg benzine; een volle LPG tank bevat tonnen...
Dus vandaar dat een LPG-station middenin de stad niet zo ideaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Het gevaarlijke bij een benzine tank zijn juist de benzine dampen in de tank. (daarom dat ik het er ook zo expliciet bij vermelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Ik heb het zelf niet op gas omdat de auto's die ik rijdt er vrijwel nooit mee uitgerust worden, maar als iemand anders graag op gas rijdt moeten ze dat vooral doen.

Vind het wel leuk dat vaak gezegd wordt:
- Met een moderne gasinstallatie (bijv. Gas FX) heb je geen vermogensverlies
- Koop een auto waar de installatie al in zit.

Hoeveel van die modern uitgeruste auto's zijn er 2e hands te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Volgens mij zijn Volvo en Saab de enige automerken met een af-fabriek gasinstallatie. Zou er niet meer markt zijn voor auto's die af-fabriek al uitgerust zijn met zo'n installatie. De markt is natuurlijk wel vrij beperkt maar toch zouden er wel mogelijkheden moeten zijn denk ik.

Voorheen was het zo dat achteraf de installatie inbouwen gunstig was voor lease-rijders die op gas reden. De gasinstallatie telde op die manier niet mee in de bijtelling. Ik weet niet of dit nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:34
Chaoss schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 08:10:
[...]

1:met zo'n busje verneuk je wel direct je band, je moet dan 100% zeker een nieuwe kopen.
2:jah duh dan ga je dus weer je benzine gebruiken en dat is net NIET het doel van je gasinstallatie.... iedereen die op gas rijd tankt om de 350km. en gaat echt niet elke keer zijn gas EN benzine op gebruiken... dus actieradius 350km.
4:jah dat kan koop je een auto met 150K op de teller, begint direct het onderhoud van je gasgebruik.

ik denk dat wanneer je het extra onderhoud en vooral de extra afschrijving simpel in beeld zou kunnen krijgen dat gas da helemaal niet meer zo voordelig is dan als het lijkt.
Als je maar 350km haalt op een gastank dan heb je wel een hele kleine.
Zelf rij ik 500km en dan tank ik ongeveer 50 liter gas. Het verbruik is dan ook constant 1:10 bij aardig wat snelweg kilometers en dat met een 2.0 motor. En dat voor 59 cent per liter.
Inderdaad ligt de tank op de plek van de reserveband maar ik heb na ruim 85.000km nog geen lekke band gehad en ook nog geen problemen met de gas installatie.
De vulopening zit naast de benzine opening mooi weggewerkt achter de benzineklep.
Die zie je dus niet. Als ik prive een auto zou gaan rijden dan zou ik niet twijfelen over gas.
Wat betreft de prestaties, enig verschil is bijna niet merkbaar dus daar hoef je het niet voor te laten.
Oh ja, ik rij een Renault megane waarbij de gas installatie werd ingebouwd nadat de auto werd afgeleverd bij de dealer.

Bij de meeste mensen is het waarschijnlijk zo dat je voor de prijs van die gas installatie en de inbouw aardig wat benzine kan tanken.
Maar volgens mij moet er toch wel een excel scheet zijn waarmee je de terugverdien periode kan berekenen?

[ Voor 10% gewijzigd door rvrbtcpt op 16-05-2008 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:27

Metro2002

Memento mori

[...]

1) als je nu een nieuwe auto koopt krijg je vaak ook alleen zo'n busje mee ipv een reservewiel
2) Klopt
4) onzin, een LPG installatie levert je nauwelijks meer onderhoud op dan een benzine auto tegenwoordig. Met een LPI installatie heb je geen gekloot meer met verdampers ed.
En qua vermogen -> gelijk of zelfs meer op LPG.
Heb zelf diverse LPG auto's gehad en het enige onderhoud wat ik daaraan had was gewoon het reguliere onderhoud (remmen, banden etc). En dat waren nog oude G2 installaties en auto 's met 3 (!) ton op de klok. NOOIT gezeik met de LPG installaties gehad.

Al die sprookjes zijn écht van vroeger. Maargoed, als iemand niet voor 60 cent wil tanken maar voor 1,30 (diesel) of 1,60 (benzine) omdat je dan om de 350km moet tanken (o wat erg :') ) , be my guest. Dan blijft LPG tenminste betaalbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:43
Het hele marktmechanisme(geld=macht) wat in den beginne door de Amerikanen geïntroduceerd is staat op het punt van instorten. Er worden wel allemaal ``slimme`` trucs uitgehaald, en alles wordt wel steeds duurder, maar het mag voor ieder weldenkend mens wel duidelijk zijn dat er nieuwe en andere tijden gaan aanbreken. Hoe hebzuchtig en machtsbelust mensen ook zijn, vroeg of laat gaat men wel inzien dat iedereen gelijk is, en dat er beter energie gestoken kan worden in zaken waar we als wereldbevolking beter van worden. Vroeg of laat zullen zaken als geloof en machtsmiddelen verdwijnen. Jammer dat veel mensen te dom, arrogant en onwetend zijn om dit in te zien..

We blijven allemaal massaal onze tanks volgooien, terwijl we bij de pomp arrogant met onze blikken staan te pronken. Ach wat maakt het ook uit, het komt vast allemaal wel goed, als ik maar op tijd op mn werk ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tja, dat systeem wordt door degenen die het introduceren alleen leuk gevonden wanneer het ook door hen beheerst wordt. Met opkomende economieen en bijbehorende vraag naar grondstoffen komt de grens aan de groei in zicht. Een revolutie in denken is nodig om de wensen van zoveel mogelijk mensen te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:27

Metro2002

Memento mori

economieeen kunnen mijns insziens ook niet eeuwig groeien, mensen kunnen niet eeuwig blijven consumeren. Grondstoffen raken ook op en op een gegeven moment is er geen natuur meer te bekennen en gaan mensen massaal dood door het gebrek aan eten en medicijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Macros4 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:34:
Het hele marktmechanisme(geld=macht) wat in den beginne door de Amerikanen geïntroduceerd is staat op het punt van instorten. Er worden wel allemaal ``slimme`` trucs uitgehaald, en alles wordt wel steeds duurder, maar het mag voor ieder weldenkend mens wel duidelijk zijn dat er nieuwe en andere tijden gaan aanbreken. Hoe hebzuchtig en machtsbelust mensen ook zijn, vroeg of laat gaat men wel inzien dat iedereen gelijk is, en dat er beter energie gestoken kan worden in zaken waar we als wereldbevolking beter van worden. Vroeg of laat zullen zaken als geloof en machtsmiddelen verdwijnen. Jammer dat veel mensen te dom, arrogant en onwetend zijn om dit in te zien..
[...]
Blijven dromen.

Het communisme werkte ook zo ontzettend goed joh, iedereen stelde spontaan het collectief belang voorop en dacht niet meer aan zichzelf, right.

Er is juist geen enkele reden om aan te nemen dat men spontaan verandert. Of het nou gaat om nu of over 30 jaar, ik wil het nog steeds beter hebben dan mijn buurman of de mensen om me heen. Jij kunt dit wel dom, onwetend en arrogant noemen en dit kan ook wel zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat een dergelijk mechanisme daarom spontaan verdwijnt. Waarom zou dit volgens jou wel het geval zijn?

Om de een of andere reden heb ik overigens het idee dat ik ontzettend aan het happen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 12-09 11:37

911GT2

en blazen maar!

euh gasten dan zijn wij allemaal al lang dood, dus voet naar beneden en gassen met die handel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Frijns.Net schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:56:
[...]
Oh ja, ik rij een Renault megane waarbij de gas installatie werd ingebouwd nadat de auto werd afgeleverd bij de dealer.
Dit is misschien zelfs goedkoper dan een in de fabriek geinstalleerde gastank: nu komt er geen BPM overheen, anders wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

De LPG tanks in Nederland zijn voorzien van overdrukventielen. Mochten ze in een vuur komen te liggen *kuch* benzinebrand *kuch* zal de druk in de tank oplopen, maar nooit ontploffen. Als de druk te hoog wordt, gaat het ventiel open om wat druk weg te laten lopen. Dit is hetzelfde idee als thuis met je gasfornuis. Hou je er een lucifers bij dan krijg je een vlam, maar zodra de druk gedaalt is, sluit het ventiel weer.

moah en bij een dikke crash waarbij de tank geplet wordt zal hij misschien wel kunnen exploderen (wel eens gezien hoe stevig die LPG tanks zijn?) .. maar wat denk je dat een benzine tank doet? 8)7
Tegenwoordig zijn benzine tanks van plastic en lopen onder de auto door. De LPG tank ligt doorgaans IN de kofferbak en is derhalve nog veel beter beschermd.

Tegen de tijd dat LPG minder verkrijgbaar gaat zijn kost benzine al 2 euro en diesel zal daar ook wel ergens rondhangen. Kwestie van tijd. Wie dan leeft, dan zorgt. :z
Met LPG bespaar ik jaarlijks zo'n 2000 euro. Dat is NU.

LPG is zelfs beter te tunen dan benzine omdat het octaangetal/klopvastheid hoger ligt dan van benzine. Ligt het bij benzine Euro 98 dus op 98, ligt hij bij LPG misschien wel ergens op 120. Hierdoor kun je hem dichter tegen de pingelgrens afstellen. Hierbij levert de motor het hoogste vermogen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Even een quick & dirty berekening voor mezelf:

Afbeeldingslocatie: http://digicom-it.be/other/fuel.png

Zo'n 1500 euro besparen per jaar.

Die cijfers hangen van m'n rijstijl af, ik kan die tank ook op 500km leegzuipen.

[ Voor 45% gewijzigd door XWB op 16-05-2008 18:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:13
Is er trouwens enig verschil qua verzekeringskosten en wegenbelasting als je op gas in plaats van benzine rijdt? Ik kon zo snel even niks vinden en heb zelf nooit een auto in Nederland gehad.

Wanneer dit het geval is is het wel makkelijk om dit soort cijfers in de berekeningen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tussen al het LPG geweld door even een linkje naar rtlz:

http://www.rtl.nl/(/finan..._gevolgen_olieprijs_Z.xml

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Je kunt ook overwegen om je band niet vol te spuiten om in plaats daarvan iemand te bellen die een reservewiel komt brengen. Als je band lek is ben je toch screwed en gaat het je tijd kosten. Tevens is de kans groot dat de band in je woonplaats zal leeglopen aangezien de auto daar de meeste tijd zal doorbrengen. Het regelen van een reservewiel is dan niet zo moeilijk.

Een actieradius van 350km is erg klein voor een moderne lpg-installatie. Zorg bij installatie gewoon voor een zo groot mogelijke tank en zorg ervoor dat het ding fatsoenlijk wordt afgesteld.

Ik hoor vaak zat verhalen over lpg-auto's die 300-500.000 kilometer gelopen hebben. Als de onderhoudskosten extreem hoog waren geweest, zouden die auto's al lang ergens op de sloop zijn beland. Vermoedelijk valt het dus wel mee met de onderhoudskosten. Ik kan er zelf nog niet zoveel over zeggen omdat ik pas 35.000km probleemloos op lpg heb gereden (in een 'moeilijke' zescylinder BMW nog wel).

Deze auto levert op lpg (Prins VSI) overigens een max vermogen van 262pk en op RON98-benzine maximaal 274pk. Het motormanagement is geoptimaliseerd voor RON98. Op RON95 is het verschil tussen lpg en benzine waarschijnlijk minimaal.

Max vermogen benutten is een kwestie van pedaal intrappen en tot de toerenbegrenzer doortrekken, dat kan iedereen. Het mooie van lpg is dat je een auto met een grote cylinderinhoud toch betaalbaar kunt rijden. Een zescylinder of V8 levert veel meer fahrfreude op dan een karig viercylindertje waar geen pit en geluid in zit. Ook wordt het tanken een stuk leuker als je maar dertig euro hoeft af te reken in plaats van 90 euro (weliswaar voor een tank met een wat grotere actieradius).

[ Voor 17% gewijzigd door Femme op 16-05-2008 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

DamadmOO schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:00:
Is er trouwens enig verschil qua verzekeringskosten en wegenbelasting als je op gas in plaats van benzine rijdt? Ik kon zo snel even niks vinden en heb zelf nooit een auto in Nederland gehad.

Wanneer dit het geval is is het wel makkelijk om dit soort cijfers in de berekeningen mee te nemen.
Belasting kan je hier uitrekenen
http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
Heb ook even gerekend en of ik nou een auto rijd met LPG/G3 of een motor, dat scheelt 40 euro op jaarbasis in het voordeel van gas, verzekering een aanschaf niet meegerekend. Nou, voor die 4 tientjes heb ik liever plezier op de motor dan in een koekblik te zitten :D

[ Voor 21% gewijzigd door Acid_Burn op 16-05-2008 19:14 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:40
Verzekering zal waarschijnlijk iets hoger zijn omdat een gasauto statistisch gezien vaker op de weg is dan een vergelijkbare benzineauto. Dit is ook het geval met diesel.
Dankzij de subsidie op moderne gasinstallaties is een LPG installatie in de wegenbelasting net zo duur als een benzineauto. Behalve de hogere aanschafwaarde verdien je dus meteen terug met een gasinstallatie, je hoeft er niet eens veel kilometers voor te maken aangezien je vaste kosten hetzelfde zijn.

Wat betreft vermogensverlies: ik ben afgelopen week van een Golf III 1.9D met 64PK naar een 80kg lichtere Peugeot 206 1.4HDI met 70PK gegaan. Ik erger me nu ineens dood op de weg: we blijven hier in NL lekker met 100-110 op de linkerbaan kleven en gaan zeker niet een kilometer harder rijden. Op het moment dat er op de andere weghelft iemand een epileptische aanval krijgt waardoor een heel traumateam bezig is die gast uit de sloot te vissen vinden we het noodzakelijk om onze ABS te testen en gewoon de auto stil te zetten om te kijken...
Dan heb je een auto die lekker rijdt op de snelweg, kan je hem niet gebruiken. Ik was afgelopen donderdag blij dat ik om 3 uur mocht beginnen 's nachts. Kon de auto's op 1 hand tellen die ik op mijn 70km rit tegen ben gekomen, eindelijk eens normaal doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
DamadmOO schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:00:

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
je betaald iets meer,maar veel is het niet, tussen de 10 en 35 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@thefxr,
En is dat bruto, d.w.z. exclusief no-claim korting? Of geldt die korting helemaal niet voor die toeslag? Mocht dat laatste geval zijn, dan vind ik het toch vrij fors. Zeker t.o.v. mijn huidige jaarpremie waar die no-claim korting 80% bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Techneut schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 22:07:
@thefxr,
En is dat bruto, d.w.z. exclusief no-claim korting? Of geldt die korting helemaal niet voor die toeslag? Mocht dat laatste geval zijn, dan vind ik het toch vrij fors. Zeker t.o.v. mijn huidige jaarpremie waar die no-claim korting 80% bedraagt.
ik had het over de wegenbelasting, de verzekering maakt niks uit, als je op dezelfde km's blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
Femme schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:07:
[...]

Ik hoor vaak zat verhalen over lpg-auto's die 300-500.000 kilometer gelopen hebben. Als de onderhoudskosten extreem hoog waren geweest, zouden die auto's al lang ergens op de sloop zijn beland. Vermoedelijk valt het dus wel mee met de onderhoudskosten. Ik kan er zelf nog niet zoveel over zeggen omdat ik pas 35.000km probleemloos op lpg heb gereden (in een 'moeilijke' zescylinder BMW nog wel).
Dit wil ik tevens bevestigen en kijhard ook. Wij hebben al zo lang als ik leef, niets anders dan Subaru Legacy's gehad en voor zover ik weet niet anders dan op gas gereden.
De meeste recentste auto's die ik mij nog kan herinneren met km stand toen wij deze weg deden.

- Subaru lagacy van rond 1992: 450.000 (deze was toen redelijk versleten)
- Subaru Legacy 2.0 GL van rond 1998: 450.000 (deze rijdt nu nog steeds rond en ik gok dat deze de 500.000 wel gaat halen. Hij rijdt namelijk nog perfect!)
- Subaru Legacy 2.0 AWD van 2002: 260.000 (deze hebben wij nog in bezit, maar deze gaat de 450.000 ook wel redden. De toestand van de auto is nog altijd super)

Dus veel onderhoud? Misschien wel, maar veel meer dan met een ordinaire benzine-only auto zal het niet zijn.

Nog even wat anders:
Vermogen verlies met het rijden op gas is echt een fabeltje. Misschien dat dat een x aantal jaar anders was, maar tegenwoordig mag daarvan afgestapt worden. Op gas of benzine kan ik geen merkbaar verschil meer voelen met vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sorry, ik werd op het verkeerde spoor gezet door de vraag van DamadmOO: "Is er trouwens enig verschil qua verzekeringskosten en wegenbelasting". Ogen dus alleen gericht op die verzekeringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Laatst online: 13-09 00:39
nahja hangt ook van je auto af wat de normaletank inhoud is, ik heb een 70l tank daarmee haal ik 950Km en dan doe ik het met 1:16 nog vrij slecht er zijn ook diesels die gemakkelijk 1:18 of 1:20 doen dan komje dus wel aan de 1200km.
Zie mijn voorbeeld met de VW Polo. Da's geen grote auto en dus heeft ie ook geen grote tankinhoud. Bij grotere auto's heb je een grotere tankinhoud maar vaak ook een hoger gebruik. En ja natuurlijk als je de tank maar groot genoeg maakt kun je misschien wel 2000 km rijden op een tank. Maar gemiddeld zal een actieradius op diesel ergens tussen de 700 en 1000 liggen.
Verder woon ik in een stad met dik 45.000 inwoners en hier is echt maar 1 LPG verkooppunt, wat je zegt klopt LPg mag (of mag binnenkort) alleen nog maar verkocht worden als er in een straal van X meter geen bewoning is... dit houd idd in dat veel LPG stations verdwenen zijn of gaan verdwijnen. daarmee is het wel een feit dat LPG een stuk slechter verkrijgbaar is dan benzine en diesel.
Het zou waar kunnen zijn maar ik vraag me af of je goed hebt gezocht. Rijd je zelf LPG? Zo nee dan is er voor jou ook niet de noodzaak om uit te zoeken waar je allemaal LPG kunt tanken. Dan zie je ook snel wat tankstations over het hoofd die het verkopen. Maar het blijft een feit dat je bij de meeste tankstations binnen de bebouwde kom geen LPG kunt tanken, helaas.
Ik vraag me serieus af of je ooit wel eens een LPG auto hebt gereden. Een (recente) LPG auto loopt op benzine niet beter of slechter, je merkt geen verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Macros4 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:34:

We blijven allemaal massaal onze tanks volgooien, terwijl we bij de pomp arrogant met onze blikken staan te pronken. Ach wat maakt het ook uit, het komt vast allemaal wel goed, als ik maar op tijd op mn werk ben...
Denk ik ook. Mensen denken dat het allemaal maar oneindig door kan gaan. Dat er oneindig olie in de grond zit, dat het super-kapitalisme nooit het geluk van de mens in de weg staat, en dat we oneindig kunnen doorgroeien en consumeren.

We zullen echt naar een systeem moeten waar de overheid weer de vriend van de mens is, en zaken als nuts voorzieningen, medische zorg etc beheerd. Zodat dergelijke voorzieningen geen puinhoop worden zoals in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 22:32
Vandaag vrolijk € 1,40 voor een liter diesel aan de pomp, waar gaat het nog over... Volgens mij is het nu echt nog héél ver te zoeken waarom een diesel nog rendabel kan zijn...
Waar komen die achterlijk hoge diesel prijzen nou eigenlijk vandaan?
Dat de benzine 1,55 euro de liter is heb ik vaker gezien, maar mij zou het echt niet verbazen als het aan het einde van het jaar we gewoon met zijn allen meer dan € 1,90 de liter er voor gaan betalen...

Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat de olie nog lang niet op is. Ze zeggen binnen 50 jaar de olie op (10 jaar geleden), waarvan nu nog hooguit 20 jaar.
Een ander zegt weer dat er nog gewoon voor 200 jaar aan olie in de grond zit, maar dat deze gewoon moeilijker is om omhoog te pompen.

[ Voor 25% gewijzigd door eX0duS op 17-05-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

eX0duS schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:04:
.

Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat de olie nog lang niet op is. Ze zeggen binnen 50 jaar de olie op (10 jaar geleden), waarvan nu nog hooguit 20 jaar.
Een ander zegt weer dat er nog gewoon voor 200 jaar aan olie in de grond zit, maar dat deze gewoon moeilijker is om omhoog te pompen.
Opraken zal niet snel gebeuren, maar de economisch winbare velden beginnen zo langzamerhand wel op te raken. De voorspellingen van de termijn waarop dat gebeurt varieren nogal, maar de meest
gangbare en geaccepteerde voorspellingen houden het op 15 tot 30 jaar ongeveer. Wij gaan dat dus ruimschoots nog meemaken.

Er zijn dan nog wel andere methoden om olie te winnen, maar die zijn 1) relatief milieuonvriendelijk en 2) erg kostbaar. Als dat gebeurt zijn de brandstofprijzen zoals die nu zijn denk ik nog erg laag, en zal het nog vele malen duurder worden.

Zie ook Peak Oil voor meer info over dit gebeuren.

Als het opraakt hebben we trouwens wel meer problemen dan de hoge brandstofprijzen, want er word enorm veel van olie gemaakt (of waar olie in het produktieproces gebruikt word). Een hoop voedsel, enorm veel plastics/kunststoffen, een hoop medicjnen, allerlei chemicalien etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Vandaag vrolijk € 1,40 voor een liter diesel aan de pomp, waar gaat het nog over... Volgens mij is het nu echt nog héél ver te zoeken waarom een diesel nog rendabel kan zijn...
Diesel is de laatste jaren populairder geworden. Dit betekend meer vraag.

Een vat olie moet eerst gedestileerd worden, kerosine, diesel, benzine, bitumen, LPG etc.

Nou valt met de verhouding nog een klein beetje te spelen, maar niet in het oneindige. De verhouding van vraag valt niet meer goed samen met de verhouding van wat er productietechnisch gedestilleerd kan worden.

Als de regering diesel goedkoper maakt door de accijns te verlagen heeft dit weer meer afname tot gevolg => bounced de prijs weer omhoog. Heeft dus niet zoveel zin.
Volgens mij is de algemene consencus dat er nog een boel olie in de grond zit, maar dit is een stuk moeilijker en duurder te winnen. En sommige bronnen worden nooit rendabel (meer energie in stoppen dan eruit halen in olie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Dyno run @ gas
http://home.hccnet.nl/bobz/pics/gasdyno.jpg

Dyno run @ benzine
http://home.hccnet.nl/bobz/pics/dynobenzine.jpg

Zelfde auto, vlak na elkaar gedaan dus de omstandigheden waren hetzelfde. (mijn oude auto)

Overigens rij ik nu zelf diesel, wat ik bijmeng met PPO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Meer koppel @ gas .. nice! d:)b

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als je een paar posts terug mijn linkje had gevolgd, dan had je niet met deze vraag gezeten..... O-)

Diesel is qua rafinage relatief duur en nu ook de vraag naar diesel is toegenomen wordt diesel automatisch duurder.....
Dat de benzine 1,55 euro de liter is heb ik vaker gezien, maar mij zou het echt niet verbazen als het aan het einde van het jaar we gewoon met zijn allen meer dan € 1,90 de liter er voor gaan betalen...
Daar ben ik dus ook erg bang voor. Vraag me af of als de speculanten ermee op zouden houden of de prijs dan flink zou kunnen dalen.... :?

[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 17-05-2008 20:36 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:20:

Wat betreft vermogensverlies: ik ben afgelopen week van een Golf III 1.9D met 64PK naar een 80kg lichtere Peugeot 206 1.4HDI met 70PK gegaan. Ik erger me nu ineens dood op de weg: we blijven hier in NL lekker met 100-110 op de linkerbaan kleven en gaan zeker niet een kilometer harder rijden.
Dus de reden dat jij niet goed kan doorrijden is dat er auto's voor je rijden die niet harder willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik zag vandaag dat de euro 98 2.6 cent goedkoper is (of inmiddels was).
Volgens mij was euro 98 vroeger altijd goedkoper, dus waarom niet euro 98 rijden?
Ik zelf diesel dus voor mij heeft weinig nut. Maar als je benzine rijdt kan het een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:40
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:39:
[...]

Dus de reden dat jij niet goed kan doorrijden is dat er auto's voor je rijden die niet harder willen?
Ja, en daarom vind ik het onzin om meer PKs te hebben dan nodig is om je voertuig fatsoenlijk vooruit te krijgen. Voor een blik op wielen van 949kg is 70PK meer dan voldoende in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 22:32
Tjah ik vind mijn Citroën Berlingo 1.9d met (70?) pk gebalanceerder qua rijden dan mijn Citroën Xantia 2.0 TurboCT (benzine, 150pk). Ook al is het een zware auto, die motor maakt wel dat de auto nogal springerig is zeg maar, niet in balans. Overigens haal ik met die desel ook maar krap 1:13. (600 km op 45l benzine ongeveer).

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 18-05-2008 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Help!!!! schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:35:
[...]
Daar ben ik dus ook erg bang voor. Vraag me af of als de speculanten ermee op zouden houden of de prijs dan flink zou kunnen dalen.... :?
Ik denk het wel!
Shell Venster (interessant en gratis blad) zei dat alleen al in New York 15 keer (!) zoveel olie wordt verhandeld als er daadwerkelijk wordt geproduceerd, oftewel elk vat olie gaat alleen al in New York 15 keer over de toonbank! Dit is 3 keer zo veel als 5 jaar geleden, en al die partijen willen er aan verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op zondag 18 mei 2008 @ 00:30:
[...]Ja, en daarom vind ik het onzin om meer PKs te hebben dan nodig is om je voertuig fatsoenlijk vooruit te krijgen. Voor een blik op wielen van 949kg is 70PK meer dan voldoende in dit land.
De EU stelt steeds strengere eisen aan de *gemiddelde* uitstoot per km van alle auto's die een fabrikant maakt. Porsche komt daar nu mee weg, omdat ze zijn samengegaan met Volkswagen. Vooral de Duitse autofabrikanten klagen hier nu hard over, omdat ze straks minder zware motoren in hun auto's kwijt kunnen. Minder uitstoot gaat gelijk op met zuiniger rijden, dus zo slecht is dit niet :)
Maar om nou een Ferrari met 70 pk motor te hebben slaat ook weer nergens op, dan koopt de rijke Ferrari-rijder wel een speedboot o.i.d., die alsnog veel meer benzine verbruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:43
smvs schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:07:
[...]

Blijven dromen.

Het communisme werkte ook zo ontzettend goed joh, iedereen stelde spontaan het collectief belang voorop en dacht niet meer aan zichzelf, right.

Er is juist geen enkele reden om aan te nemen dat men spontaan verandert. Of het nou gaat om nu of over 30 jaar, ik wil het nog steeds beter hebben dan mijn buurman of de mensen om me heen. Jij kunt dit wel dom, onwetend en arrogant noemen en dit kan ook wel zo zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat een dergelijk mechanisme daarom spontaan verdwijnt. Waarom zou dit volgens jou wel het geval zijn?

Om de een of andere reden heb ik overigens het idee dat ik ontzettend aan het happen ben.
Happen doe je niet, al is de asociatie naar het Communisme wel snel gemaakt.. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen elkaar meer als een geheel gaan zien, meer in de zin van liefde en voor elkaar opkomen. De(vooral Westerse) wereld is nu versnipperd door machtsmiddelen. Mensen denken bijna alleen nog maar aan het eigen individuele belang. Consumeren en in een droom/illusie leven, alles wat er op het nieuws te zien is is zo ver weg. Het is net als een boze droom, en iedereen zapt snel verder omdat we allemaal onze eigen droom willen leven. We hebben allemaal onze carrieres, en we willen allemaal zo snel mogelijk ons nieuwe huis, en de nieuwe auto zodat we dat alles weer pronkend vol kunnen gooien. En zo is de cyclus weer voltooid.

Maar vriend, geloof me, vroeg of laat gaan wij ook wel inzien dat het anders moet. Helaas zijn jou soort types degenen die vooruitgang tegenhouden. Helaas voor jou ben jij ook het type wat het het zwaarst gaat krijgen als de problemen ook hier dichterbij gaan komen. Dus geniet er nog maar van, gooi je tank maar weer vol. Denk nog maar even dat je beter kunt zijn dan anderen, want je droom(eigenlijk nachtmerrie) zal binnen aanzienlijke tijd voorbij zijn, en dan zul je je gruwelijk bewust worden van jezelf en de wereld om je heen.

even ontopic: Ik snap dat veel mensen niet beter weten. Toch vind ik het heel dom als je auto rijd. Het is duur, gevaarlijk en ongezond. Bovendien slecht voor het milieu. Benzine wordt steeds duurder, en als we de bronnen geloven raken de fossiele brandstoffen op. Voor mij is de keuze snel gemaakt, ik heb geen auto, en zal er gezien de huidige technologie en situatie ook nooit een kopen ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:38

Onbekend

...

Macros4 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 10:52:
even ontopic: Ik snap dat veel mensen niet beter weten. Toch vind ik het heel dom als je auto rijd. Het is duur, gevaarlijk en ongezond. Bovendien slecht voor het milieu. Benzine wordt steeds duurder, en als we de bronnen geloven raken de fossiele brandstoffen op. Voor mij is de keuze snel gemaakt, ik heb geen auto, en zal er gezien de huidige technologie en situatie ook nooit een kopen ook..
Wil jij zeggen dat het openbaar vervoer goed voor het milieu is? (Ja, als ze staken zoals afgelopen week.)
De auto's geven maar ongeveer 2% van de totale vervuiling.
Brommertjes, boten en vliegtuigen geven veel meer luchtvervuiling. Maar daar hoor je ze niet over.

De technologie is al een flink eind op weg. Auto's die op water rijden en/of op zonneenergie. Windmolens die stroom opwekken vervuilt het milieu niet. Alleen dan zijn er actievoerders die het landschapvervuiling vinden. Die interesseren het niet dat er dan meer luchtvervuiling is.

Ik wil jou wel over 10 jaar zien. Elke dag 30 kilometer fietsen naar het werk (en terug). Dan ben je na 20 jaar helemaal op en beland je in de rolstoel omdat je lichaam totaal versleten is. Maar wel een gewone rolstoel, want andere zijn slecht voor het milieu.

Note: Dit is maar een voorbeeldje en is niet persoonlijk bedoeld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Meh, niet raar. Op Volvo bi-fuel motoren na zal een auto met G3 altijd op 1 van de 2 brandstoffen beter lopen, een motor die is afgesteld op gas zal op benzine vaak iets te rijk lopen (verzuipt), een motor afgesteld op benzine rijdt op gas te arm/slaat af. Zoals ik recentelijk heb ondervonden is de computer die dit afregelt wel zelflerend, een tijdje op gas rijden zorgt er automatisch voor dat de afstelling optimaal voor die brandstof wordt.

Volvo bi-fuel motoren hebben een computer met twee aparte instellingen per brandstofsoort: http://www.hoeke.nl/Modellen/bifuel.htm

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1 ... 20 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.