Dat is wel de algemene gedachtengang bij elektrische auto's, maar zijn ook direct dikke onzin.
De eerste generatie GM EV-1 kwam 12 jaar geleden 'op de markt' en had een bereik tussen de 90 en 120km. Dat is niet veel, maar een snelle blik bij het CBS geeft aan dat:
- De gemiddelde afstand per persoon, per dag, met de auto, 16,4km is.
- Als passagier is dat ca. de helft.
Nou zijn dit de meest recente cijfers, maar wel uit 2005, dus laten we even extreem extrapoleren en zeggen dat het nu 4x zo hoog is. Zo komen we op 64km per persoon per dag. Volgens mij zijn er heel veel mensen die die afstand niet halen. Die kunnen dan prima met een 1e generatie GM EV-1 de dagelijkse zaken doen. Ik rij woon-werk zo'n 90km en zou ook met het ding uit de voeten moeten kunnen.
Electrische wagens zijn het probleem niet, het probleem is dat iedereen (ook ik) auto's niet gebruikt waar ze voor zijn. Ik rij in een directeursbak die krap 1:11 haalt, waarin 4 volwassenen erg goed kunnen zitten en waar je bakken met boodschappen in kwijt kunt. Ik rij echter in m'n eentje woon-werk, rij geen extreme afstanden en doe eigenlijk nooit boodschappen... beetje overdreven om dan zo'n auto te rijden, niet? (ik weet het, maar de stoelen zitten te lekker).
95% van de automobilisten kan uit de voeten met een Smart, Aygo etc. De redenen om zo'n wagen niet te rijden zijn snel gegeven:
- Ja, maar als ik op vakantie ga kan ik er niks in kwijt
- Ik kan de caravan er niet mee trekken
- Het is niet representatief
- De buren zien me aankomen in zo'n gebakje
etc.
De techniek om volledig elektrische auto's te gebruiken voor 95% van de activiteiten die mensen met auto's vervullen is er, is gebruiksklaar, we moeten het alleen accepteren als alternatief. En het is vreemd dat vrijwel alle apparaten die we gebruiken op accu's of netstroom werken, maar dat we bij auto's nog niet willen overstappen.
psy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:49:
Ter aanvulling: zolang elektrische auto's hun elektriciteit ophalen vanuit gas en kolengestookte centrales zie ik het grote voordeel hier ook niet van. En waterstof is een energiedrager, dus ook in het geheel geen oplossing...
Tegen-argument: ik gebruik groene stroom en zodra ik een elektrische auto koop rijdt die dus groen.
Maar da's een zwak argument
Bij elektrische auto's is het grootste voordeel dat het vervuilende element van de energiedrager an sich heel eenvoudig te wijzigen is. Als de energie-leverancier overschakelt op windmolens en waterkrachtcentrales in plaats van kolen en gas, veranderd er niets aan de 'brandstof' voor je auto, dat blijft dezelfde elektriciteit.
Anderzijds levert een gasgestookte centrale een rendement van een procent of 60, een auto komt amper boven de 40% uit. Met een warmte-kracht-koppeling kan een centrale in de vuurt van de 90% komen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Speedpete op 12-05-2008 13:14
]