Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Omdat voor veel mensen een auto niet enkel als vervoersmiddel wordt aangeschaft maar ook vanwege andere (niet objectieve) redenen.CanonG1 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:49:
[...]
Geheel mee eens. Helaas is het geen populaire mening hier. De auto is heilig.
Plus dat het gebied waar ik woon geen mogelijkheid tot openbaar vervoer is, maar dat is mijn probleem.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
lekker vol gas wegscheuren, 5 minuten stilstaan met de motor aan
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Betaal je dan ook 100e per maand aan wegenbelasting ???.ToolkiT schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:37:
[...]
En in NL is de diesel nog relatief goedkoop...
Hier betaal ik omgerekend iets van €1.40+
Appels met peren vergelijken.
Laatst opgezocht bij shell de stijgingen van brandstof.
diesel is 52% gestegen sinds 1 mrt 2004.
benzine is 22% gestegen sinds 1 mtr 2004.
De overheid gaat per 1 juli 3ct extra accijns heffen op diesel (zowel rode of witte).
Ik ben echt een autofreak, maar tanken begint me echt tegen te staan, 55 euro voor een tank diesel en de 700 km zitten er snel weer op . Dan ook nog eens 100 euro aan wegenbelasting in de maand.
Af en toe zit ik er serieus over te denken om 1 auto weg te doen en het OV te nemen...
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Die twee pompen liggen hemelsbreed 1 km van elkaar, het is eigenlijk gewoon te gek voor woorden.
Er word door beleggers belegd in olie (speculaties) waardoor de prijs opgestuwd word. De Amerikaanse invasiemachten in Irak en Afghanistan verbruikt ook gigantische hoeveelheden per dag. De olie word schaarser en duurder te winnen, en de produktie word door de OPEC op ongeveer het huidige niveau gehouden.
Denk dat de prijzen echt nog wel fors zullen gaan stijgen.
Op zich wel een goede zaak denk ik, word er tenminste eindelijk eens wat meer druk gezet om alternatieve energiebronnen in grootschalige exploitatie te gaan brengen.
En de mensen vinden het kennelijk geen probleem, want zolang de kinderen voor 1 kilometer afstand met de auto naar school worden gebracht, de mensen nog steeds in hun eentje in hun wagen zitten ipv te carpoolen of te telewerken, en iedereen rustig het pedaal tot de plank intrapt en de motor rustig 5 minuten stationair laat draaien, heeft men het geld er graag voor over.
[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 01-04-2008 22:29 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
En ik snap het goed dat mensen 2 kinderen liever met de auto naar school brengen, dan 2 kinderen op de fiets te nemen, dat is een stuk gevaarlijker. Ik neem aan dat jouw kinderen het geld van dat beetje brandstof wel waard zijn!
Ik merk ook dat ik het steeds minder leuk vind om auto te rijden. Het word echt te duur. Je hebt maar 1 oplossing, en dat is een goede baan krijgen. Dan kan je het geld missen of je krijgt voor 200/300e bijtelling een tankpasje.
Verder hebben de grote oliemaatschappijen maar 1 belang, en dat is meer en meer geld verdienen. Zolang Shell winsten boekt van ver over de 13 miljard sta ik er niet van te kijken dat wij zo ontzettend veel aan de pomp moeten betalen. Vind het wel grappig dat Wouter Bos (thans, het CDA) als ex-Shell topman ons wijs probeert te maken dat pomphouders de oplichters zijn, ipv de olie maatschappijen, zo lust ik er nog wel eentje

m'n klassieker rijdt gelukkig op gas € 0,54.9
Time is an illusion, Lunchtime doubly so
Kèn je nagaan hoeveel onze geliefde overheid opstrijkt. Die verdienen meer aan de benzine dan Shell, want ze hoeven niet te boren. Easy money...Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 02:06:
Zolang Shell winsten boekt van ver over de 13 miljard sta ik er niet van te kijken dat wij zo ontzettend veel aan de pomp moeten betalen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als je een zodanig dikke/zware wagen hebt dat je 100 euro in de maand wegenbelasting moet betalen, dan moet je ook niet piepen over de brandstofkosten. Maar dat is mijn mening.M@cer schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:45:
Het is triest om te zien hoe het niveau van de brandstofprijzen zich ontwikkeld...
Ik ben echt een autofreak, maar tanken begint me echt tegen te staan, 55 euro voor een tank diesel en de 700 km zitten er snel weer op . Dan ook nog eens 100 euro aan wegenbelasting in de maand.
Ga dan een zuinigere/lichtere wagen rijden. Maar als je een autofreak bent, zoals je zelf meent, neem dan ook die kosten voor lief.
Je woont in de UK geloof ik he? Niet helemaal een eerlijke vergelijking, want voor zover ik weet, zit er ook een stukje wegenbelasting in de brandstofprijs.ToolkiT schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:37:
En in NL is de diesel nog relatief goedkoop...
Hier betaal ik omgerekend iets van €1.40+
[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 02-04-2008 08:37 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Als iedereen zo denkt dan wordt het wel gevaarlijk ja. Wat zijn de gevaarlijkste situaties rond de school? Ouders die hun kinderen met de auto afzetten.Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 02:06:
En ik snap het goed dat mensen 2 kinderen liever met de auto naar school brengen, dan 2 kinderen op de fiets te nemen, dat is een stuk gevaarlijker. Ik neem aan dat jouw kinderen het geld van dat beetje brandstof wel waard zijn!
Vroeger (opa spreekt) moest ik naar school lopen. Ik mocht zelfs niet met de fiets. Kleuterschool weet ik niet meer hoe dat ging, maar naar de lagere school was het de benenwagen. De enige keren dat ik me kan herinneren dat mijn moeder een eindje met me meeliep was toen het eerste stuk weg van stoep werd voorzien en ik niet langs de graafmachines durfde. Maar eenmaal voorbij de graafmachines was het *kus* en "tot vanmiddag lieverd".
Toegegeven, dat was niet meer dan 800 meter, maar de gevaarlijke situaties praat men zich zelf aan.
Signatures zijn voor boomers.
Goed, sommige kinderen komen van de buitengebieden, die laat je liever niet over een 80weg fietsen in hun eentje, begrijp ik volkomen.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Verwijderd
Wat een onzin zeg... vroeger kon je ook gewoon autoliefhebber zijn zonder elke keer 130 euro aan benzine af te tikken. Gaat toch niet om liefhebberij <-> geld.Gunner schreef op woensdag 02 april 2008 @ 08:32:
[...]
Ga dan een zuinigere/lichtere wagen rijden. Maar als je een autofreak bent, zoals je zelf meent, neem dan ook die kosten voor lief.
Zo'n een bijzondere of dikke wagen is het niet hoor. Het gaat hier om een Seat Altea. Een diesel auto is gewoon over het algemeen zwaarder dan een benzine auto, een Ibiza weegt ook al over de 1150 kilo. Natuurlijk kan ik een lichtere auto nemen, maar het complete gezin + kinderwagen moet er natuurlijk ook inpassen.Gunner schreef op woensdag 02 april 2008 @ 08:32:
[...]
Als je een zodanig dikke/zware wagen hebt dat je 100 euro in de maand wegenbelasting moet betalen, dan moet je ook niet piepen over de brandstofkosten. Maar dat is mijn mening.
Op dit moment neem ik de kosten ook voor lief, maar ik kom wel steeds dichter op het punt dat ik overweeg om 1 auto weg te doen, omdat de kosten gewoon de pan uitstijgen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zware wagen dan. ik rijdt zelf momenteel een Golf diesel van 1185 kilo, en betaal 'slechts' 75 euro in de maand, dus ik begrijp best hoe je je voeltM@cer schreef op woensdag 02 april 2008 @ 08:56:
Zo een bijzondere auto is het niet hoor. Het gaat hier om een Seat Altea. Een diesel auto is gewoon over het algemeen zwaarder dan een benzine auto, een Ibiza weegt ook al over de 1150 kilo.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
De winst van Shell is zelfs nog wel een stukje hoger, de winst over 2007 bedroeg 25,4 miljard dollar.Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 02:06:
Verder hebben de grote oliemaatschappijen maar 1 belang, en dat is meer en meer geld verdienen. Zolang Shell winsten boekt van ver over de 13 miljard sta ik er niet van te kijken dat wij zo ontzettend veel aan de pomp moeten betalen.
Die winst komt echter maar voor een heel klein deel uit benzineverkopen aan de pomp. Op iedere liter benzine maakt Shell een paar cent winst, wanneer Shell dus af zou zien van winst dan zou een liter Euro95 opeens €1,48 kosten in plaats van €1,51, niet echt significant toch? Als de overheid echter eens af zou zien van accijnzen.....
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Als "iedereen" een Aygo gaat rijden heeft de overheid wel een probleem.
- 7 euro per maand wegenbelasting
- 1000,- bonus bij aankoop
- benzine verbruik 1:22
- veel minder BPM en BTW inkomsten
Dat je het milieu er mee helpt geloof ik niet, dat kan alleen door consuminderen en dat is helemaal een ramp voor de economie.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Shell maakt ook winst in het 'upstream' gedeelte, ze beheeren tenslotte alles vanaf bron tot en met pomp en op iedere stap maken ze winst.Die winst komt echter maar voor een heel klein deel uit benzineverkopen aan de pomp. Op iedere liter benzine maakt Shell een paar cent winst, wanneer Shell dus af zou zien van winst dan zou een liter Euro95 opeens €1,48 kosten in plaats van €1,51, niet echt significant toch? Als de overheid echter eens af zou zien van accijnzen.....
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Als er geen fatsoenlijk alternatief komt voor olie en geen efficiente manier om water te zuiveren en meer graan te produceren zal het nog een interessante eeuw worden. Reken er maar gerust op dat de prijs van brandstof en voeding de komende jaren nog flink gaat stijgen.
Shell is natuurlijk ook gewoon een bedrijf, winst maken hoort daarbij. Nu lijkt 25 miljard winst natuurlijk verschikkelijk veel (en dat is het ook) maar als je het afzet tegen de omzet van Shell, die circa 350 miljard bedraagt, dan behaalt Shell hele normale winstmarges. Met de vinger naar Shell wijzen wanneer het om hoge benzineprijzen gaat slaat dus eigenlijk nergens op.Boss schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:06:
[...]
Shell maakt ook winst in het 'upstream' gedeelte, ze beheeren tenslotte alles vanaf bron tot en met pomp en op iedere stap maken ze winst.
Mwaah, een oude schoolkameraad van me fietste elke dag een uur van Herwijnen naar Gorinchem. Alleen met écht slecht weer bracht zijn vader 'm naar school (vroegâh hadden we nog échte winters). Gewoon een kwestie van doen. Ik wil niet zeggen dat iedereen maar moet gaan fietsen, maar 'kan niet' en 'te ver' zijn relatieve begrippen.RobertJ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 08:47:
Goed, sommige kinderen komen van de buitengebieden, die laat je liever niet over een 80weg fietsen in hun eentje, begrijp ik volkomen.
En inderdaad: ouders zijn op woonerven en rondom scholen de gevaarlijkste weggebruikers. Ik ben een notoire hardrijder (op de snelweg), maar in woongebieden rij ik voorzichtig. Het is écht van de dolle dat ik als (bijna) enige op woonerven 20kmh rij en ik dan geduwd wordt door zo'n muts die met 50kmh door haar eigen wijk wil scheuren. Als de stasie dáár nou eens een keer ging staan met hun lasergun ipv langs de snelweg. Er steken niet zoveel kinderen de A13 over...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Het grootste deel van de tijd ben je geen liefhebber maar forens, en dan zit je doodsaai elke dag in de file. Niks te genieten.Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 08:55:
Wat een onzin zeg... vroeger kon je ook gewoon autoliefhebber zijn zonder elke keer 130 euro aan benzine af te tikken. Gaat toch niet om liefhebberij <-> geld.
Nou, kijk dan maar eens naar de plannen voor dat goedkope Indische auto'tje - stel je voor dat daar even een half miljard mensen er een gaan kopen.BertV schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:00:
De overheid gokt erop dat de auto liefde diep genoeg gaat. (en dat is blijkbaar ook zo)
Als "iedereen" een Aygo gaat rijden heeft de overheid wel een probleem.
- 7 euro per maand wegenbelasting
- 1000,- bonus bij aankoop
- benzine verbruik 1:22
- veel minder BPM en BTW inkomsten
Dat je het milieu er mee helpt geloof ik niet, dat kan alleen door consuminderen en dat is helemaal een ramp voor de economie.
teveel zooi, te weinig tijd
Waar zie je me dat quoten? Het gaat erom of de prijs nog niet hoog genoeg is, maar wilde aangeven dat sommigen geen (makkelijke) keuze daarin hebben.YellowCube schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:27:
dat je in een gebied woont waar geen/slecht OV is, heeft toch niets te maken met
[...]
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Ja, een vat olie is duurder geworden (ging over 8 jaar). Het is gestegen van zo'n $60 naar ruim $100 per vat. Maar, de Euro-Dollar koers is in die 8 jaar ook drastisch veranderd. Omgerekend naar Euro's kostte een vat 8 jaar terug zo'n €70 en hou je vast, met de huidige koersen kost een vat nog steeds €70. Maar de dieselprijs is in die 8 jaar gestegen van €0,80 naar €1,20 met als excuus de stijgende olie prijs. Maar die is in Euro's helemaal niet gestegen
Dus waar gaat die 50% prijsstijging dan heen? Er zit nog steeds €0,12 op door het "kwartje-van-Kok", maar dan blijft er nog €0,38 over. Productiekosten en logistiek? Die nemen zo'n klein deel maar van de prijs in beslag dat die een dergelijke stijging niet kunnen verklaren. Winsten? Dat is al jaren een vast percentage. Accijnzen? Daar heb ik geen beeld van, maar die zijn gestegen, en laten die nou ook het gros van de prijs bepalen.
Ik weet niet of er iemand hier is die daar een beetje een beeld over kan vormen, maar ik vrees dat de overheid meer invloed heeft gehad in de prijsstijging dan de olie prijs...
Mijn auto kost me overigens ook al snel €100 - €150 aan brandstof per maand, en dat terwijl ik er 2 keer per week 70 km mee rij... Eigenlijk te gek voor woorden... En helaas is het OV niets goedkoper op dat traject... (de bus zou me 10 strippen kosten voor een enkele reis, dus €4,60, de auto €3,80). Met de trein wordt het nog duurder, namelijk €8,36. Daarnaast kost een ritje met de auto me 25 minuten, met het OV minimaal 1 uur en 14 minuten... Dus echt keuze om de auto te laten staan heb ik ook weer niet.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De introductiekoers van de Euro was 1,1747 Dollar op 1 januari 1999, een vat olie kostte destijds circa 10 Dollar, ofwel 8,50 Eurodeepbass909 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:13:
Wie heeft (eer?)gister ook 's middag somertijd geluisterd? Bij toeval had ik het weer een keertje op staan, en 1 van de side-kicks was eens aan het rekenen geslagen met de olie prijzen in verhouding tot de brandstofprijzen.
Ja, een vat olie is duurder geworden (ging over 8 jaar). Het is gestegen van zo'n $60 naar ruim $100 per vat. Maar, de Euro-Dollar koers is in die 8 jaar ook drastisch veranderd. Omgerekend naar Euro's kostte een vat 8 jaar terug zo'n €70 en hou je vast, met de huidige koersen kost een vat nog steeds €70. Maar de dieselprijs is in die 8 jaar gestegen van €0,80 naar €1,20 met als excuus de stijgende olie prijs. Maar die is in Euro's helemaal niet gestegen
De huidige koers van de Euro is 1,566Dollar, een vat olie kost 110 Dollar, ofwel 70 Euro
Conclusie: leuk verhaal maar de side-kicks van Somertijd kunnen niet rekenen.
Dat is dus 560 kilometer per maand. Voor €125 koop je ruim 80 liter benzine. Jouw auto rijdt dus 1:7 of jij kunt ook niet rekenen. Wanneer jouw auto daadwerkelijk 1:7 rijdt dan is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een auto met een meer fatsoenlijk verbruik in plaats van te klagen over de kosten.Mijn auto kost me overigens ook al snel €100 - €150 aan brandstof per maand, en dat terwijl ik er 2 keer per week 70 km mee rij...
[ Voor 17% gewijzigd door argro op 02-04-2008 11:43 ]
Goeie bron
Kijk je wel even naar de totale kosten van je auto graag? Die zijn (veel!) hoger dan alleen de brandstof. En dat zijn nog maar de directe kosten, dan hebben we het nog niet over de indirecte kosten zoals milieuvervuiling, etc.Mijn auto kost me overigens ook al snel €100 - €150 aan brandstof per maand, en dat terwijl ik er 2 keer per week 70 km mee rij... Eigenlijk te gek voor woorden... En helaas is het OV niets goedkoper op dat traject... (de bus zou me 10 strippen kosten voor een enkele reis, dus €4,60, de auto €3,80). Met de trein wordt het nog duurder, namelijk €8,36. Daarnaast kost een ritje met de auto me 25 minuten, met het OV minimaal 1 uur en 14 minuten... Dus echt keuze om de auto te laten staan heb ik ook weer niet.
En over 'keuze'... je zou er ook voor kunnen kiezen om dichter bij de plek te gaan wonen waar je vaak moet zijn.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Overigens is het OV bij mij ook niet echt een optie. Van deur tot deur ben ik dan een uur en een kwartier onderweg (leuk als je in een uithoek moet zijn), terwijl het met de auto nog geen 25 minuten is. Mij hoor je overigens niet klagen hoor, hier in het oosten staat het alleen in de andere richting (Almelo-Enschede 's ochtends en Enschede-Almelo 's avonds) hartstikke vast
[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2008 11:49 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
en het is een stuk gezelligerGrrrrrene schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:47:
Ik rijd carpool dagelijks met een andere collega uit Enschede. Dat scheelt zo ontzettend veel geld en ondertussen krijgen we allebei reiskostenvergoeding (18ct per km geloof ik). Voor dat geld kan ik de benzine makkelijke betalen en een deel van de wegenbelasting/verzekering wordt ook gedekt. Zelfs met de huidige benzineprijzen dus. Ik rijd ongeveer 1:16 gemiddeld en aan WB + verzekering ben ik zo'n 60 euro per maand kwijtIk denk dat ik zelf zo'n 50 euro per maand kwijt ben aan m'n auto, excl. onderhoud uiteraard, dan zal het zo'n 100 euro worden.
Overigens is het OV bij mij ook niet echt een optie. Van deur tot deur ben ik dan een uur en een kwartier onderweg (leuk als je in een uithoek moet zijn), terwijl het met de auto nog geen 25 minuten is. Mij hoor je overigens niet klagen hoor, hier in het oosten staat het alleen in de andere richting (Almelo-Enschede 's ochtends en Enschede-Almelo 's avonds) hartstikke vast
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
ik fietste vroeger ook 15Km heen en 15Km terug door weer en wind naar school.. niks mis mee..mphilipp schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:21:
[...]
Mwaah, een oude schoolkameraad van me fietste elke dag een uur van Herwijnen naar Gorinchem. Alleen met écht slecht weer bracht zijn vader 'm naar school (vroegâh hadden we nog échte winters). Gewoon een kwestie van doen. Ik wil niet zeggen dat iedereen maar moet gaan fietsen, maar 'kan niet' en 'te ver' zijn relatieve begrippen.
En inderdaad: ouders zijn op woonerven en rondom scholen de gevaarlijkste weggebruikers. Ik ben een notoire hardrijder (op de snelweg), maar in woongebieden rij ik voorzichtig. Het is écht van de dolle dat ik als (bijna) enige op woonerven 20kmh rij en ik dan geduwd wordt door zo'n muts die met 50kmh door haar eigen wijk wil scheuren. Als de stasie dáár nou eens een keer ging staan met hun lasergun ipv langs de snelweg. Er steken niet zoveel kinderen de A13 over...
En gerichte controle's op gevaarlijk rijden ipv alleen de snelheid is idd een goed id.. van mij part schaffen ze alle camera's op de snelweg af en kopen ze een vloot onopvallende camerawagens om echt gevaarlijk gedrag te bestraffen..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Vandaar ook m'n vraag wie er meer over weet. Ik hoorde het bij hen en ben er een beetje over na gaan denken. Ik beweer nergens dat het een betrouwbare bron is.argro schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:33:
[...]
De introductiekoers van de Euro was 1,1747 Dollar op 1 januari 1999, een vat olie kostte destijds circa 10 Dollar, ofwel 8,50 Euro
De huidige koers van de Euro is 1,566Dollar, een vat olie kost 110 Dollar, ofwel 70 Euro
Conclusie: leuk verhaal maar de side-kicks van Somertijd kunnen niet rekenen.
[...]
Dat is dus 560 kilometer per maand. Voor €125 koop je ruim 80 liter benzine. Jouw auto rijdt dus 1:7 of jij kunt ook niet rekenen. Wanneer jouw auto daadwerkelijk 1:7 rijdt dan is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een auto met een meer fatsoenlijk verbruik in plaats van te klagen over de kosten.
Wat betreft m'n auto, ik rij met wat duurdere benzine (BP Ultimate), dat is een bewuste keuze van mijn kant. Daarnaast rij ik vaak wel meer dan die 560km (in januari zat ik op 1200km

Zoals ik al in het stukje zelf aangaf, mis ik info die ik zo niet kan vinden, maar wel graag zou willen weten, zodat ik na kan gaan in hoeverre het echt klopt. Het zette me alleen aan het denken.CanonG1 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:44:
[...]
Goeie bronWie weet welke factoren ze allemaal niet meegenomen hebben in hun 'berekening'.
En ik kijk naar de totale kosten[...]
Kijk je wel even naar de totale kosten van je auto graag? Die zijn (veel!) hoger dan alleen de brandstof. En dat zijn nog maar de directe kosten, dan hebben we het nog niet over de indirecte kosten zoals milieuvervuiling, etc.
En over 'keuze'... je zou er ook voor kunnen kiezen om dichter bij de plek te gaan wonen waar je vaak moet zijn.
En wat betreft de keuze van wonen, ik reis dagelijks (dus 5x per week) van m'n huis naar Den Haag en 2 à 3 keer per week naar andere plekken. M'n werk had dus echt even een hogere prioriteit wat reisafstand en kosten betrof. Mijn keuze om in Gouda te gaan wonen was daarom wel degelijk series overwogen en er is eigenlijk geen enkele andere plek waar ik beter zou kunnen wonen.
Ter illustratie, ik woon in Gouda, werk in Den Haag en ga regelmatig naar Nieuwegein voor m'n sociale leven (ouders, vrienden, etc). Gouda ligt daar precies midden tussen. Richting Den Haag is m'n keuze simpel, namelijk de trein. Die wordt vergoed en is vrijwel altijd sneller dan de auto. De andere kant op is helaas een ander verhaal. Zelfs met files ben ik met de auto nog sneller dan met het OV door een slechte aansluiting. Daarnaast zijn de kosten (vooral als ik met de trein zou gaan) absurd veel hoger dan de auto.
Wat betreft de "totale" kosten (dus inc. milieuvervuiling), kom daar alsjeblieft niet bij mij mee aan. Ik ben afgestudeerd milieutoxicoloog en heb van milieuproblemen m'n werk gemaakt. Ik heb waarschijnlijk een beter beeld van wat er aan vervuiling plaats vindt door m'n werk dan menig ander hier. Ja, een trein produceerd minder CO2 per km (bijna de helft van mijn auto), helemaal waar. Maar een bus doet het al minder goed (ongeveer 25% minder dan mijn auto). Als ik je nu vertel dat de reisafstand met m'n auto zoveel korter is, omdat ik rechtstreeks kan rijden, dat m'n CO2-uitstoot voor dezelfde reis daardoor gelijk of lager is aan het OV? En dat is als ik alleen reis. Zitten er 2 personen in m'n auto, dan is de CO2 per km zelfs vrijwel gelijk aan die van een trein, met 3 personen win ik het. En dan heb ik het dus over een normale personen auto, met een sterk motorblok, waardoor extra gewicht maar weinig invloed heeft op het gebruik.
Het OV is niet per definitie schoner dan een auto. Door handig gebruik van cijfers lijkt het zo (bijv. gebruik van CO2-uitstoot per reizigerskm vs CO2-uitstoot per auto), maar die cijfers geven een vertekend beeld in het voordeel van wat de boomknuffelaars graag willen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik zeg ook nergens dat jij beweert dat het wel een betrouwbare bron is. Ik toon alleen maar aan dat het dat niet is.deepbass909 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:48:
[...]
Vandaar ook m'n vraag wie er meer over weet. Ik hoorde het bij hen en ben er een beetje over na gaan denken. Ik beweer nergens dat het een betrouwbare bron is.
De bewering dat jij voor 8 maal per maand 70km rijden €100 - €150 aan brandstof kwijt was klopt dus simpelweg niet. Dat heeft niets met BP Ultimate te maken.Wat betreft m'n auto, ik rij met wat duurdere benzine (BP Ultimate), dat is een bewuste keuze van mijn kant. Daarnaast rij ik vaak wel meer dan die 560km (in januari zat ik op 1200km) met een gemiddeld verbruik van bijna 1:12.
Klopt.Dat is niet absurt hoog (er zijn genoeg nieuwe auto's die het nauwelijks beter doen in deze klasse).
Durf je ook te stellen waar het dan wel precies aan ligt?Maar de kosten voor de 80liter benzine zijn de laatste jaren wel absurd veel gestegen... En dat is lang niet alleen door de olie-prijs (alles behalve zou ik haast durven stellen).
Ah, het heeft een paar pagina's geduurd, maar daar is het woord dan eindelijkdeepbass909 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:48:
boomknuffelaars

CO2-uitstoot boeit mij niet zo, maar ieder zijn ding natuurlijk. Het gaat mij meer om (fossiel) energieverbuik. Een trein rijdt op elektriciteit wat je duurzaam en op eigen bodem op kunt wekken. Auto's rijden op aardolieproducten waarvoor nog geen grootschalig alternatief is wat wél schoon en duurzaam is en niet uit landen komt waar ze ons allemaal willen vermoorden.
Ik weet nog dat 8 jaar geleden de benzine net 1 €/l kostte (begon toen te rijden). Nu rijd ik diesel en deze kost nu 1,22€/l.
Ik rijd 45000km/jaar. Heb mijn auto nu 2,5 maand en heb 540l diesel verbruikt (650€).
Maar een auto kost zoveel meer, belasting, verzekering, onderhoud en de grootste afschrijving.
Heb in november 2005 een pug 206 1.4 HDI gekocht en in januari 2008 verkocht met 6500€ verlies.(14000€ betaald, 7500 € verkocht). Deze deed 1:22 met clima control aan, CO2 uitsttot 116g/km.
Heb sinds kort een bedrijfswagen, deze doet 1:15, CO2 uitstoot 159g/km, maar kost mij maar 70€ per maand, ben ik blij om.
Woon-werk verkeer is 150 km / dag en ik ben niet bereid te verhuizen, ik kan er namelijk niks aan doen dat alles gecentraliseerd is in Brussel.
Zolang ik een bedrijfswagen heb kost dit niks, enkel tijd. Maar dat heb ik er wel voor over om in een mooie rustige, maar vooral gezondere buurt te wonen.
Ok, je bent afgestudeert toxicoloog, maar bij die kennis blijft het bij. Anders had je niet over het hoofd gezien dat het OV toch wel rijd, en de CO2 uitstoot per km per passagier mede afhankelijk is van de bezetting van het OV. Als elke plaats in de bus bezet is door een passagier, wat gemiddeld genomen best kan (in de spitsuren moet ik altijd staan in de bus/trein, dus dan zijn het er veel meer, en daarbuiten zijn er plekken over), no way dat je dan zuiniger kan zijn met een auto. Daar hoef je geen toxicoloog voor te zijn om dat te begrijpen.deepbass909 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:48:
Wat betreft de "totale" kosten (dus inc. milieuvervuiling), kom daar alsjeblieft niet bij mij mee aan. Ik ben afgestudeerd milieutoxicoloog en heb van milieuproblemen m'n werk gemaakt. Ik heb waarschijnlijk een beter beeld van wat er aan vervuiling plaats vindt door m'n werk dan menig ander hier. Ja, een trein produceerd minder CO2 per km (bijna de helft van mijn auto), helemaal waar. Maar een bus doet het al minder goed (ongeveer 25% minder dan mijn auto). Als ik je nu vertel dat de reisafstand met m'n auto zoveel korter is, omdat ik rechtstreeks kan rijden, dat m'n CO2-uitstoot voor dezelfde reis daardoor gelijk of lager is aan het OV? En dat is als ik alleen reis. Zitten er 2 personen in m'n auto, dan is de CO2 per km zelfs vrijwel gelijk aan die van een trein, met 3 personen win ik het. En dan heb ik het dus over een normale personen auto, met een sterk motorblok, waardoor extra gewicht maar weinig invloed heeft op het gebruik.
Het OV is niet per definitie schoner dan een auto. Door handig gebruik van cijfers lijkt het zo (bijv. gebruik van CO2-uitstoot per reizigerskm vs CO2-uitstoot per auto), maar die cijfers geven een vertekend beeld in het voordeel van wat de boomknuffelaars graag willen.
En dus onnodig veel overbodige kilometers maakt.Bartjuh schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:16:
Anders had je niet over het hoofd gezien dat het OV toch wel rijd
Gemiddeld gemeten over een hele dag? knappe jongen als jij dan in het OV een 100% bezetting haalt. De meesters in bezettingsgraad vind je bij de luchtvaartmaatschappijen. Die zijn blij als ze 85% halen [zoek de bezettingsgraad van de KLM maar eens op]. Omdat OV nog sociale doelen heeft, is het ondenkbaar dat OV ook maar 50% haalt.Als elke plaats in de bus bezet is door een passagier, wat gemiddeld genomen best kan
Maar goed, verbruik van brandstof in de gebruiksfase zegt helaas maar erg weinig over de werkelijke milieubelasting. Dan moet je een LCA uitvoeren.
Tja, bewijst maar weer dat er ook op de radio oeverloos geluld wordt zonder ook maar enige inhoud.deepbass909 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:13:
Wie heeft (eer?)gister ook 's middag somertijd geluisterd? Bij toeval had ik het weer een keertje op staan, en 1 van de side-kicks was eens aan het rekenen geslagen met de olie prijzen in verhouding tot de brandstofprijzen.
Ja, een vat olie is duurder geworden (ging over 8 jaar). Het is gestegen van zo'n $60 naar ruim $100 per vat.
Plaatje met prijzen van ruwe olie in US$ vanaf 1970
Tabelletje met prijzen van ruwe olie in US$ vanaf 1946
Hieruit blijkt dat de olieprijs in 2000 'slechts' $27,40 was (heel jaar gemiddelde) met als hoogste stand $31.16. Niks geen $60 dus. De eerste keer dat de olieprijs door de $60 ging was in 2006.
Overigens heeft die sidekick het waarschijnlijk van deze website gehaald. Altijd leuk, internet bronnen geloven zonder ze te controleren. Dat is het allereerste wat je moet doen met iets dat je van internet haalt want het overgrote deel van dergelijke websites is opgezet door angsthazen en mensen die hun gelijk willen halen.
Ik heb even de koersen van de Euro opgezocht en de olieprijs in Euro's berekend.Maasluip schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:08:
[...]
Hieruit blijkt dat de olieprijs in 2000 'slechts' $27,40 was (heel jaar gemiddelde) met als hoogste stand $31.16. Niks geen $60 dus. De eerste keer dat de olieprijs door de $60 ging was in 2006.
1-1-2000: USD 24,11 = EUR 23,78
1-1-2008: USD 84,70 = EUR 57,55.
Een stijging van 142%
Ik ga even de dieselprijs geloven van die random rantsite die ik gaf, € 0,82 in 2000 en € 1,25 nu, een stijging van 52%.
Dus waar gaat dat over? Ik zal eens een mail naar die website sturen.
Deze acties en het antwoord van de VS hebben, samen met de lage dollarkoers hebben de prijs omhoog gedrukt.
Ik zit net boven de 1043KG, dus betaal 270E per kwartaal wegenbelasting....... Balen
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
WTF, in belgië betaal je voor mijn auto (1375 kg) 268€/jaar.backupdevice schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:46:
Heb in october 2007 een 2e handse diesel gekocht, ik heb 1 x kunnen tanken voor 1,07.....Nu staat die op 1.19.
Ik zit net boven de 1043KG, dus betaal 270E per kwartaal wegenbelasting....... Balen
Dit is dus ook een diesel (1.9 met 120pk).
[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 04-04-2008 06:57 ]
Ik betaal overigens 298 euro per kwartaal en dat gaat over een paar maanden weer stijgen.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Ruilen?Engineer Stewie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:31:
[...]
WTF, in belgië betaal je voor mijn auto (1375 kg) 268€/jaar.
Dit is dus ook een diesel (1.9 met 120pk).
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Maar jullie hebben weer datalimieten...Engineer Stewie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:31:
[...]
WTF, in belgië betaal je voor mijn auto (1375 kg) 268€/jaar.
... en verrotte wegen.

Wat een verademing om vanaf Liège (Luik) het bordje "Nederland" te passeren. Eindelijk weer fatsoenlijke wegen. Dat merk je overigens met name bij regen, maar zonder regen voel en zie je het ook wel.
Overigens heb ik deze week m'n eerste auto op gas gekocht. Vorige week m'n benzine-auto nog afgetankt voor €66,24. Deze week tankte ik m'n nieuwe auto af voor €12,84.
De dame achter de kassa heeft waarschijnlijk nog nooit zo'n enthousiaste "Jaaaaa" gehoord op haar vraag of ik het bonnetje wilde hebben.
Nog zo'n typisch voorbeeld: toen ik een paar weken terug onder Liège in een huisje zat (via schoonouders, niet zelf gekozen
Ik kom Maastricht binnen rijden.. toevallig was het daar nog droog, maar men wist natuurlijk dat de bui er aan kwam.. Bij Maastricht zie ik meteen een strooiwagen rijden.. preventief! En op de weg naar Eindhoven toe, nog een.. Dat soort dingen vind ik dat je ook moet meerekenen.
Euh... Nee
Nja, 200 gig / maand is meer dan voldoende (er zijn nog alternatieven buiten belgacom en telenet)
Het zou maar erg zijn dat met zulk belastingstelsel de wegen er slechter bijliggen dan hier. 1000€ / jaar voor een gewone auto is heel veel. En dan betreft het een auto van net een ton. Mijn vorige auto (peugeot 206) woog nog meer. Maar hier is het niet op gewicht ofzo, maar op vermogen van de wagen.
Peugeot 206 1.4 HDI (69 pk) was 194€ / jaar
ASTRA GTC 1.9 TDCI (120 pk) is 268€ / jaar
BMW 320d (163 pk) is 430 € / jaar
Moeten er wel betaalbare woningen in de buurt zijn...CanonG1 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:44:
[...]
Goeie bronWie weet welke factoren ze allemaal niet meegenomen hebben in hun 'berekening'.
[...]
Kijk je wel even naar de totale kosten van je auto graag? Die zijn (veel!) hoger dan alleen de brandstof. En dat zijn nog maar de directe kosten, dan hebben we het nog niet over de indirecte kosten zoals milieuvervuiling, etc.
je KUNT treinen inderdaad schoon laten rijden maar je kunt auto's ook electrisch laten rijden.CanonG1 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:32:
[...]
Ah, het heeft een paar pagina's geduurd, maar daar is het woord dan eindelijk![]()
CO2-uitstoot boeit mij niet zo, maar ieder zijn ding natuurlijk. Het gaat mij meer om (fossiel) energieverbuik. Een trein rijdt op elektriciteit wat je duurzaam en op eigen bodem op kunt wekken. Auto's rijden op aardolieproducten waarvoor nog geen grootschalig alternatief is wat wél schoon en duurzaam is en niet uit landen komt waar ze ons allemaal willen vermoorden.
Het gebeurt alleen allebei nog niet.
Hoe vervelend ik het ook vind dat ik aan de pomp veel geld kwijt ben, ik hoop van ganse harte dat de prijzen nog een flinke tijd doorstijgen zodat mensen misschien eindelijk eens zover zijn dat ze die lompe SUV's en onzuinige zuipschuiten de deur wijzen of minder gaan rijden of nog beter, dat autofabrikanten eens hun best gaan doen om auto's ZUINIGER te maken in plaats van alleen maar groter, groter, zwaarder, nog groter en zwaarder en nog onzuiniger.
Alleen moet de overheid dan wel eens iets doen aan de huizenmarkt zodat mensen ook daadwerkelijk de keuze hebben om bv dichterbij hun werk te gaan wonen. De massale verplaatsing van blik is alleen maar het gevolg van het ruimtelijke ordeningsbeleid van de afgelopen tig jaar door onze overheid met aparte vinexwijken en industriegebieden.
[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 07-04-2008 09:32 ]
Alhoewel dat ik vind dat een auto wat ruimte mag hebben. Heb nu een middenklasse wagen (verbruik 1:16 diesel) en zou niet terug willen naar een b-klasse (corsa, clio, polo,...)
En als ik echt kan kiezen, dan zou ik dichter bij het werk wonen. maar dat maakt dan weer niet uit omdat mijn vriendin wel dicht bij huis werkt.
Ik zal ooit nog wel eens dichter bij huis gaan werken (hoe meer ervaring hoe makkelijker dat wordt), maar dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn.
Het grootste probleem zit hem in het slechte openbaar vervoer, voor mij levert deze een 4x langere reistijd op (6 uur ipv 1.5 uur / dag). Anders had ik de trein nog wel overwogen.
Heb ik mijn bedrijfswagen enkel nog nodig om naar het station te rijden
Een tweede rol is de prijs van de huizen, dit verschil is zo groot dat je evengoed heen en weer kan rijden tussen het "platteland" en de "stad".
*edit*
Heb hem vandaag weer volgetankt aan 1.20€/l. Dit is 3 cent minder dan vorige week woensdag.
Ze hadden er wel een grotere tank mogen onderhangen, want elke 3 a 4 werkdagen gaan tanken is ook maar niks.
[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 07-04-2008 09:54 ]
Ach ik ben zelf ook van een ruime luxe citroen xantia 2.0 teruggegaan naar een saxotje 1.1 en ach tis even inboeten op comfort maar dat went ook wel weer en zo'n saxo rijdt ook helemaal niet slecht. De extra ruimte heb ik toch niet echt nodig, en voor die enkele keer dat ik eens veel spullen moet vervoeren heb ik nog een trekhaak, dan hang ik er wel een aanhanger achter. En voor de vakanties (kamperen!) is zelfs een saxo ruim en comfortabel genoegEngineer Stewie schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:52:
Ben het eens met Metro, Motoren worden steeds zuiniger, maar een auto wordt ook steeds groter en zwaarder waardoor die weer meer verbruikt.
Alhoewel dat ik vind dat een auto wat ruimte mag hebben. Heb nu een middenklasse wagen (verbruik 1:16 diesel) en zou niet terug willen naar een b-klasse (corsa, clio, polo,...)
En als ik echt kan kiezen, dan zou ik dichter bij het werk wonen. maar dat maakt dan weer niet uit omdat mijn vriendin wel dicht bij huis werkt.
Ik zal ooit nog wel eens dichter bij huis gaan werken (hoe meer ervaring hoe makkelijker dat wordt), maar dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn.
Het grootste probleem zit hem in het slechte openbaar vervoer, voor mij levert deze een 4x langere reistijd op (6 uur ipv 1.5 uur / dag). Anders had ik de trein nog wel overwogen.
Heb ik mijn bedrijfswagen enkel nog nodig om naar het station te rijden.
Een tweede rol is de prijs van de huizen, dit verschil is zo groot dat je evengoed heen en weer kan rijden tussen het "platteland" en de "stad".
*edit*
Heb hem vandaag weer volgetankt aan 1.20€/l. Dit is 3 cent minder dan vorige week woensdag.
Ze hadden er wel een grotere tank mogen onderhangen, want elke 3 a 4 werkdagen gaan tanken is ook maar niks.
Verbruik is wel erg aangenaam en het scheelt dik 30 euro in de maand aan wegenbelasting. en bijna 60 euro benzine
En dat van die huizen is gewoon een groot probleem. In de stad wonen is echt niet voor iedereen een optie, zeker niet als je ziet wat een pauperwijken er zijn (die dan nog nét betaalbaar zijn), wil je iets ruimer of mooier wonen dan betaal je óf zoveel geld voor een woning dat 80% van de werkenden het niet kan ophoesten óf je moet toch de stad uit om een woning te kunnen betalen (en dus weer meer autoverkeer).
Dáár zit gewoon het grootste knelpunt van de nederlandse mobiliteitsproblematiek.
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 07-04-2008 10:40 ]
Wegenbelasting zou 100€ per jaar goedkoper zijn, terwijl de brandstofkosten wel de pan uit swingen.
Saxo verbruikte 8,5l/100 km benzine en nu 6,4l/100 km diesel.
Verschil = 6.4 X 0,30+ 2.1 x 1.5 = 5€ / 100 km
Ik doe 45.000 km/jaar = 2281.5€ -100€ = 2181 € per jaar duurder. Dan rijdt ik liever een luxere diesel die 10000€ meer kost bij aanschaf.
Ik heb de extra ruimte ook niet nodig (geen kinderen ofzo) en de ruime koffer (380l tot aan de hoedenplank) wordt ook maar 1x per maand benut (boodschappen) maar toch is het aangenaam. Ik vind het een ideale grootte nu, hij is 4m30 lang, wat toch echt niet zo groot is.
Mijn auto's:
--> Clio I 1.2 (studentenauto) - 4.5 jaar, 61000 km mee gereden
--> saxo VTS 1.4i (studentenauto) - 9 maanden, 20000 km mee gereden
--> pug 206 1.4HDI (nieuw gekocht in november 2005) - 2 jaar, 85000 km mee gereden
--> ASTRA GTC 1.9 TDCI (coupé) (bedrijfswagen) - 2.5 maand, 10000 km mee gereden
Ben er tot nu toe enkel nog maar op voorruit gegaan, maar zal wss in deze klasse blijven. Hogere klasse is te groot + veel te duur. Rij liever met een klasse kleiner, maar wel goed uitgerust zoals nu.
Had als ik echt wou ook een vectra kunnen nemen, maar deze was dan standaard geweest, terwijl ik nu zowat alle opties heb, incl. GPS met kleurenscherm ed.
Lachen, die openingspost van 3 jaar geleden. Nu is het realiteit waar Bertuss toen voor vreesde.Bertuss schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:30:
Ik zie het al voor me € 1,50 de liter of meer ! ... dat wil geen mens straks toch meer betalen. Gaan we wel langzaam naar toe zo ! We zitten nu al op € 1,30. Dat is al belachelijk veel, want voor een volle tank betaal je nu al gauw 45 euries. Dan gaan we straks naar een 60 euro per tank. Dat is toch niet normaal !

All that you know, is at an end
http://www.twiketours.nl/ (Met de nieuwe li-ion accu's is een actieradius van 200km mogelijk)
De techniek is er en het kan zo gemaakt worden, alleen de overheid zit tegen omdat ze er niet aan verdienen. Net zoals rijden waterstof, dat kan ook allang, alleen de overheid wilt het niet promoten omdat ze er niet aan verdienen... Zo krom is het tegenwoordig, flink cashen voor benzine en allerlei wetten en regeltjes maken om automobilisten flink uit te persen omdat het zo vervuilend is, maar ze staan er niet bij stil dat het tegenwoordig gewoon moet voor veel banen. En als ze zo graag willen dat het openbaar vervoer meer moet worden gebruikt moeten ze het eens fatsoenlijk laten werken en niet zo schofterig duur maken. Zou al schelen als ze allemala op tijd reden.SveNRG schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:15:
[...]
Lachen, die openingspost van 3 jaar geleden. Nu is het realiteit waar Bertuss toen voor vreesde.Ik hoop dat de elektrische auto snel komt. GM Volt (Tesla Roadster is iets buiten mijn budget) bijvoorbeeld.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat noem ik niet echt een auto, al is het weinig verbruiken bij filerijden natuurlijk wel briljant. 5 meter verder? Even trappen, kost niksCanonG1 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:30:
Elektrische auto's zijn al een flinke tijd te koop:
http://www.twiketours.nl/ (Met de nieuwe li-ion accu's is een actieradius van 200km mogelijk)
Geef me dan maar liever een Loremo (1:66) of Aptera (1:127). Alleen het feit dat die wat meer opvallen voor een vrachtwagen zou al beter zijn.
daar kan ik 2 weken boodschappen van doen

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ik heb met zo'n ding gereden, met alleen trapkracht rijden gaat niet geweldig. Maar bij lage snelheden kun je de actieradius wel verlengen door mee te trappen. Persoonlijk vind ik de versie met pedalen inderdaad "geen echte auto", maar de versie zonder pedalen zou ik voor dagelijks gebruik echt prima kunnen gebruiken. Alleen de snelweg moet je denk ik niet doen, dan is het snelheidsverschil wel erg groot t.o.v. van de veiligheidsreserves.Yoozer schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:27:
Dat noem ik niet echt een auto, al is het weinig verbruiken bij filerijden natuurlijk wel briljant. 5 meter verder? Even trappen, kost niks.
Dat zijn leuke ontwerpen, maar op dit moment niet meer dan dat. De Twike kun je op straat zien (er rijden er in Nederland ongeveer 5 rond geloof ik), van de Loremo en de Aptera moeten we maar afwachten of/wanneer en voor welke prijs deze op straat verschijnen. En dan nog moet daar benzine in...Geef me dan maar liever een Loremo (1:66) of Aptera (1:127). Alleen het feit dat die wat meer opvallen voor een vrachtwagen zou al beter zijn.
Holy shit wat een geld... wat ben ik blij dat ik geen auto heb zeg.Chaoss schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:48:
tijdje trug tank vol gegooid:
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 10-04-2008 17:02 ]
Verwijderd
Haha, ik zal de volgende keer mijn 92 liter benzine tank is tot de bodem toe leeg rijden en een fototje schieten.Chaoss schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:48:
tijdje trug tank vol gegooid:
[afbeelding]
Vandaag gevuld met die heerlijke 98, want dat vind hij zo lekker. 1,54 * 74 liter.
Is dat helemaal waar? Hoeveel mensen ik niet hoor die meer dan 40km van hun werk wonen. Dat vinden ze heel normaal. Het is niet sexy om in je eigen woonplaats te werken lijkt het wel. En iedereen zegt dat de baan die bij hem past inderdaad zo ver gezocht moet worden. Jaja ... zo ken ik er nog een paar.Metro2002 schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:31:
[...]
Alleen moet de overheid dan wel eens iets doen aan de huizenmarkt zodat mensen ook daadwerkelijk de keuze hebben om bv dichterbij hun werk te gaan wonen. De massale verplaatsing van blik is alleen maar het gevolg van het ruimtelijke ordeningsbeleid van de afgelopen tig jaar door onze overheid met aparte vinexwijken en industriegebieden.
Ik ben benieuwd of er een verband is tussen de opkomst van internet & jobsite's en de toename van file's. Door jobsite's kun je namelijk zo specifiek gericht zoeken dat je die ene baan 60 km verderop wilt hebben, dat je de mindere baan (maar wel om de hoek) laat zitten.
==
hoi
En je moet nou eenmaal over de snelweg als forens zijnde. Als iedereen zo'n ding had was het risico misschien minder, maar om als dropje tussen de zware auto's te rijden, liever niet.CanonG1 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 17:01:
Alleen de snelweg moet je denk ik niet doen, dan is het snelheidsverschil wel erg groot t.o.v. van de veiligheidsreserves.
De Typ 1 zou aan 't einde van dit jaar van de band moeten rollen. Voor de Loremo heb ik even navraag gedaan:Dat zijn leuke ontwerpen, maar op dit moment niet meer dan dat.
[...] van de Loremo en de Aptera moeten we maar afwachten of/wanneer en voor welke prijs deze op straat verschijnen.
(mijn vragen waren of er ook een 2-zitter zou komen en waarom de datum verder geschoven was, die zou oorspronkelijk in 2009 liggen).
Ik denk dat deze bedrijven de Eee-PC van de auto-industrie moeten gaan worden en het voortouw nemen met niet alleen compacte karretjes, maar ook met niet meer dan je nodig hebt, want het gros van de mensen hoeft alleen maar zichzelf en een kleine last mee te nemen. Carpoolen; leuk idee, maar het schiet gewoon niet op. Aan een dikke motor heb je ook weinig, want je betaalt je scheel en je kunt 'm over het algemeen toch niet gebruiken op de verstopte snelwegen.thank you for writing to us. We are only a tiny outfit and the car has been carefully designed for its excellent aerodynamics and that includes the length. There will be other models - like a pickup - but they will all be based on the same structure and chassis. Delays can always happen due to lack of funds and have been numerous. However, there is a chance that we can keep the date this time. We are going to present the final protoype at next year´s IAA fair in Frankfurt. Production will start after that fair with a number of 200 cars that year. Some sources call that start of production, but it will be in 2010 that we turn out 10,000 units. These are going to hit a crowd of over 60,000 options as of TODAY. We can only ramp up production when we are on top of the quality processes (hence the slow start of production).
Waar denk jij dat de electriciteit van af komt? Van feëenstof en het giechelen van eenhoorns? Nee, uit een lekkere vervuilende kolencentrale die meer troep de lucht ingooit dan Borssele. 1 op 60 is altijd beter dan 1 op 12 of 1 op 16. Het pushen voor waterstof en electriciteit heeft voornamelijk voordeel dat mocht het echt hard scheefgaan er in ieder geval infrastructuur voor is. Overschakelen naar bio-ethanol moet ook niet zo'n groot issue zijn, alleen heb je in de VS te maken met de maislobby (die betere alternatieven zoals switchgrass en algen niet echt ziet zitten omdat ze daar niet zo'n vette subsidie op krijgen).En dan nog moet daar benzine in...
[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 11-04-2008 00:04 ]
En ik met mijn bedrijfswagenCanonG1 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 17:01:
Holy shit wat een geld... wat ben ik blij dat ik geen auto heb zeg.
Ook worden zaken in het extreme getrokken om maar niet te hoeven minderen. Dat moet je allemaal zelf weten om je mobiliteit voor jezelf te verantwoorden, maar klaag dan niet over de hoge brandstofprijzen.
Ook vergeten veel mensen dat ze veel voordelen hebben bij mobiliteit. Kortom, wel de lusten willen, maar niet de lasten.
[ Voor 72% gewijzigd door Roenie op 12-04-2008 10:17 ]
Moeten vind ik een naar woord.. het gebruik er van geeft aan dat je geen keus zou hebben. Niemand zegt dat jij over de snelweg moet. Je hebt ook de keus om:Yoozer schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:02:
En je moet nou eenmaal over de snelweg als forens zijnde. Als iedereen zo'n ding had was het risico misschien minder, maar om als dropje tussen de zware auto's te rijden, liever niet.
- Een ander vervoermiddel te kiezen (lopen, fietsen, brommer, OV, elektrisch voertuig). Niet gelijk gaan roepen "maar dat kan in mijn geval ECHT niet", ik weet dat alle keuzes voor- en nadelen hebben. Mijn punt is dat je niet met de auto over de snelweg moet, het is je eigen keuze.
- Dichter bij je werk gaan wonen. Niet gelijk roepen dat dat niet kan, ook hiervoor geldt weer dat het je eigen keuze is om op een bepaalde afstand van je werk te gaan wonen.
- Dichter bij je woonplaats gaan werken. Niet gelijk roepen dat dat niet kan, ook hiervoor geldt weer dat het je eigen keuze is om op een bepaalde afstand van je wooonplaats te gaan werken.
- Meer thuiswerken, op andere tijden gaan werken, etc.
- Te stemmen op een politieke partij (of die er al is of niet laat ik in het midden) die auto's zuiniger, lichter etc. wil maken, of misschien wel de maximum snelheid wil verlagen naar een punt waarop lichte voertuigen als de Twike ook veilig mee kunnen doen.
- Op je navigatiesysteem in te toetsen "vermijd snelwegen".
Er zijn keuzes zat, alleen om de één of andere reden sluiten veel mensen zich bij voorbaat voor veel van die keuzes af. Kennelijk is de fossiele auto de default, en alles wat anders is is raar, stom of moeilijk. Dat vind ik jammer.
Goed dat je het gevraagd hebt, maar mijn punt blijft: hij is nog steeds niet grootschalig op de weg. Van voertuigen als de Twike rijden er al zo'n 10000 in Europa rond.De Typ 1 zou aan 't einde van dit jaar van de band moeten rollen. Voor de Loremo heb ik even navraag gedaan:
Volwassen vraagWaar denk jij dat de electriciteit van af komt? Van feëenstof en het giechelen van eenhoorns?
Elektrische voertuigen - zeker ultrazuinige zoals de Twike - die gevoed worden door kolencentrales zijn nog altijd efficiënter en schoner dan een ouderwetse auto op benzine/diesel. Jouw stelling wordt ook wel "the long tailpipe" genoemd, maar die stelling is al vele malen ontkracht.Nee, uit een lekkere vervuilende kolencentrale die meer troep de lucht ingooit dan Borssele.
Mensen zijn vreemde wezens. Ooit gehoord van het rebound-effect? Een voorbeeld: toen betaalbare spaarlampen net op de markt kwamen gingen mensen meer (tuin)verlichting plaatsen en de lampen ook langer ingeschakeld laten "omdat het toch zuinige lampen zijn". Dit effect kan de besparing per eenheid (lamp of voertuig) gedeeltelijk of geheel teniet doen. Ik verwacht hetzelfde bij dit soort zeer zuinige voertuigen.1 op 60 is altijd beter dan 1 op 12 of 1 op 16.
Begrijp met niet verkeerd: initiatieven als de Aptera en de Lorema juich ik op zich alleen maar toe. Zuiniger = beter en ik ben gek op high-tech zaken. Ik denk alleen dat het de laatste stuiptrekkingen zijn van een (letterlijk) fossiele bedrijfstak.
Ook die wordt betaald, al is het niet geheel door jezelf. Laat die bijtelling maar stijgen
^^^^ Hier ben ik het geheel mee eens. Wil je lagere brandstofprijzen? Ga collectief minder rijden. De vraag neemt af, de prijs zal dalen. Maar niet veel mensen willen daar mee beginnen...Roenie schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 09:49:
Dat moet je allemaal zelf weten om je mobiliteit voor jezelf te verantwoorden, maar klaag dan niet over de hoge brandstofprijzen.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 12-04-2008 11:37 ]
Wikipedia: Jevons paradoxCanonG1 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:34:
[...]
Mensen zijn vreemde wezens. Ooit gehoord van het rebound-effect? Een voorbeeld: toen betaalbare spaarlampen net op de markt kwamen gingen mensen meer (tuin)verlichting plaatsen en de lampen ook langer ingeschakeld laten "omdat het toch zuinige lampen zijn". Dit effect kan de besparing per eenheid (lamp of voertuig) gedeeltelijk of geheel teniet doen. Ik verwacht hetzelfde bij dit soort zeer zuinige voertuigen.
In België kennen we geen bijtellingCanonG1 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:34:
Ook die wordt betaald, al is het niet geheel door jezelf. Laat die bijtelling maar stijgen
Bedrag gaat op woon-werk afstand (>25 km) en fiscale pk's (10pk voor een 1.9 diesel 120pk).
Prijs is 198€/ maand brutto, komt op ongeveer 70€ netto ongeacht het aantal kilometers (doe er niet meer als tevoren (45000km/jaar).
Ik rijdt wel niet meer dan vroeger zonder bedrijfswagen en vind de stelling van je om dichter bij huis te werken of omgekeerd redelijk achterlijk.
In mijn regio kan je als startende ingenieur (master) niet beginnen, dus kan je enkel uitwijken naar Antwerpen (50 km), Brussel (75km) of Eindhoven (50km, maar dan ben ik grensarbeider) om te gaan werken. Ik werk nu dus in het Brusselse (75 km enkel) en dat gaat goed. Ik begin om 6 uur s'ochtends om de files voor te zijn en stop meestal rond 15uur. Na 16 uur vertrek ik nietmeer en blijf ik op het werk tot 19 uur, zodat ik vlot naar huis kan rijden.
Heb vorig jaar nog pogingen ondernomen om dichter bij huis te gaan werken, maar overal was ik te duur. In mijn streek is de auto er meestal te duur aan en dit scheelt al snel honderden euro's per maand.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Ach, gisteren (zaterdag) kostte 'gewone' diesel bij de Shell ook al € 1.395, dus het verschil is te verwaarlozen.
De prijsstijging van diesel is absurd, een halfjaar terug betaalde ik nog € 1.08 de liter, dat is nu al ruim 30 cent meer. Veel sneller gestegen dan de benzineprijs.
Maargoed, ik heb gelukkig een tankpas, anders zou ik dit niet kunnen betalen (rijd 800 km per week, waarvan 750 km zakelijk, één keer per 6-7 dagen tanken).
Virussen? Scan ze hier!
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Waar je "vroeger" nog je tank vol kon gooien voor 1 gulden per liter, is het nu dus ruim 1,50 euro (dus omgerekend al tegen de 4 gulden aan).
En zeker de diesel, een prijsstijging van 35 cent in een half jaar, is dat dan nog normaal?
Ik denk dat het komt omdat veel mensen hetzelfde denken, ik moet toch tanken, of het nu duur of goedkoop is, het moet toch.
En natuurlijk ook dat een prijsstijging van 2 eurocent je op een tank 1-2 euro meer kost, maar omdat het allemaal stapsgewijs gaat, betaal je nu in plaats van 75 euro dus 100 euro op een tank, in een half jaar tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door eX0duS op 11-05-2008 09:24 ]
Er komen genoeg mensen in opstand, zie dit bericht.eX0duS schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:23:
Dat nog niemand in opstand is gekomen, die prijzen zijn eigenlijk niet normaal meer.
Dat de prijzen omhoog gaan is gewoon logisch: de gemakkelijk en economisch rendabel winbare olie begint op te raken, de diverse militaire invasies (Irak, Afghanistan) zuipen per dag een hoeveelheid olie die gigantisch is, de produktie van olie gaat niet omhoog terwijl de vraag blijft stijgen, etc etc etc.
Denk dat dit nog maar het begin is, ik durf er wel een gokje op te wagen dat voor dit jaar voorbij is de prijs zo rond de € 1.90 (Euro95) en € 1.60 (diesel) gaat uitkomen. Gewoon logischerwijs de snelle stijgingen van de laatste maanden doortrekken.
Virussen? Scan ze hier!
Wat ik vaag vind:
-de OPEC gaat/wil niet meer olie uit de grond halen waardoor de prijs ietwat stabiliseert of daalt. Waarom niet?
-de shell maakt miljarden winst, maar prijzen verlagen ho maar. Kan dit zomaar? Kan de "Europese NMA" oid hier niets aan doen?
-de overheid geeft ons nog steeds niet het kwartje van kok terug, en verlaagt nog steeds niet de accijns (maar goed, als ze dit wel zouden doen jatten ze het wel op een andere manier terug, zoals met verpakkingsbelasting... Nog even, en je moet belasting betalen om adem te halen... Of om een scheet te laten...

-waarom wordt toch de wegenbelasting duurder/hoger met dit soort brandstofprijzen?
-waarom wordt er niet wat meer geinvesteerd in alternatieve brandstoffen zoals biodiesel of waterstof? Of zouden grote olie maatschappijen alle patenten die kansrijk zijn opkopen om zo de miljarden voor de olie binnen te blijven sleuren?
LOL. Met dit soort prijzen zullen we dit jaar een hele vette inflatie hebben... In 2 of 3 jaar tijd een verdubbeling van de brandstofprijs...
Of zouden ze explosief stijgende brandstofprijzen bij het berekenen van de inflatie maar voor het gemak buiten beschouwing laten...

[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 11-05-2008 09:51 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Omdat ze het niet nodig vinden, ze overwegen zelfs een produktieverlaging (drijft de prijs nog verder op). Zie dit bericht.RappieRappie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:46:
-de OPEC gaat/wil niet meer olie uit de grond halen waardoor de prijs ietwat stabiliseert of daalt. Waarom niet?
Daarnaast is een lagere produktie gunstig voor de inkomsten van de OPEC-landen (meer vraag, minder aanbod = hogere prijzen)
Waarom zou dat niet kunnen? Zolang ze de prijzen niet onderling afspreken is er niks mis. Het is een commercieel bedrijf, en de doelstelling van een commercieel bedrijf is winst maken. Liefst zoveel mogelijk, dat vinden de aandeelhouders wel zo prettig.-de shell maakt miljarden winst, maar prijzen verlagen ho maar. Kan dit zomaar? Kan de "Europese NMA" oid hier niets aan doen?
Dat kwartje van Kok is allang en breed teruggeven, zij het indirect. Van de Wiki-link:-de overheid geeft ons nog steeds niet het kwartje van kok terug, en verlaagt nog steeds niet de accijns (maar goed, als ze dit wel zouden doen jatten ze het wel op een andere manier terug, zoals met verpakkingsbelasting... Nog even, en je moet belasting betalen om adem te halen... Of om een scheet te laten...)
Overigens betrof het geen (gulden)kwartje, maar 18 (gulden)cent (benzine) of 7 (gulden)cent (diesel), zie dezelfde link.Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het Kwartje van Kok, is het in feite reeds aan de weggebruiker teruggegeven.
Dus dat gezeur over het 'kwartje van Kok' kan imho onderhand ook wel ophouden, want die is allang teruggegeven.
Zie trouwens ook de site van het Ministerie van Financien (specifieker: http://www.minfin.nl/nl/a...agen_kwartje_van_kok.html) waarin ook al gemeld word dat het 'kwartje' inmiddels allang gecompenseerd is.
Daar word ook wel in geinvesteerd, Shell is bijvoorbeeld druk bezig met zonne-energie, en er lopen diverse onderzoeken naar elektrische wagens, en wagens die op o.a. aardgas en waterstof rijden.-waarom wordt er niet wat meer geinvesteerd in alternatieve brandstoffen zoals biodiesel of waterstof? Of zouden grote olie maatschappijen alle patenten die kansrijk zijn opkopen om zo de miljarden voor de olie binnen te blijven sleuren?
Voor de korte termijn is het voor hun alleen niet interessant, dat is allemaal langetermijn werk.
Virussen? Scan ze hier!
Nee, het is voor hun veel interessanter om zo lang mogelijk woekerpijzen voor brandstof te vragen idd.wildhagen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:55:
Voor de korte termijn is het voor hun alleen niet interessant, dat is allemaal langetermijn werk.
Volgens mij wordt hier in Nederland nooit iets gecompenseerd. Ze pakken je op een andere manier dubbel zo hard terug. Mooie praatjesmakers zijn het.wildhagen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:55:
... waarin ook al gemeld word dat het 'kwartje' inmiddels allang gecompenseerd is.
[ Voor 37% gewijzigd door Format-C op 11-05-2008 10:06 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Wat ik niet begrijp is dat steeds maar weer dat kwartje van Kok (8,3 eurocent benzine en 3,18 eurocent diesel) erbij wordt gesleept.RappieRappie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:46:
-de overheid geeft ons nog steeds niet het kwartje van kok terug, en verlaagt nog steeds niet de accijns
Als je kijkt wat we nu betalen aan accijnzen en wat we betaalden bij de invoering van het kwartje van Kok dan is dit rekening houdend met de inflatie volgens mij nauwelijks gestegen.
Sterker nog voor diesel is volgens mij het kwartje van Kok in 2001 en 2002 al teruggedraaid door een drietal accijnsverlagingen van in totaal 3,8 eurocent.
[ Voor 84% gewijzigd door Format-C op 11-05-2008 10:12 ]
(Bovendien heb ik een tankpas
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
LOL, dit soort Mabel-info op Wikipedia neem je toch niet serieus.wildhagen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:55:
[...]
Dat kwartje van Kok is allang en breed teruggeven, zij het indirect. Van de Wiki-link:
[...]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Daarom staat er ook nog een link naar het Ministerie van Financien bij.BertV schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:13:
[...]
LOL, dit soort Mabel-info op Wikipedia neem je toch niet serieus.
Maargoed, die zijn ook niet serieus te nemen zeker? Zitten zeker ook een complot samen met Wikipedia?
Virussen? Scan ze hier!
Dat is geen opstand, dat is een ongecontroleerde uiting van woede jegens mensen die er ook niets aan kunnen doen.wildhagen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:30:
Er komen genoeg mensen in opstand, zie dit bericht.
Een echte opstand zou een estafetteactie zijn: een maand lang helemaal niet tanken bij Texaco, daarna een maand lang helemaal niet tanken bij Shell, vervolgens Total, Elf, Q8. Maarja, hoe organiseer je zoiets?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Neem de shag en sigaretten, de drank en de benzine ( ondertussen ook de diesel) en wat te denken van die nutteloze bekeuringen en vergeet de brandstoftax niet als je gaat vliegen.
Alles om de schatkist te spekken, over 1 wazig filmpje van ene G Wilders is heel het land in rep en roer, net als dat we staken voor 1,5 procent loonsverhoging en heel het land is ontregeld.
Kortom, je kan alles zo duur maken als je wilt, we blijven toch onze peuk roken en in onze heilige (melk) koe rijden.
Weet nog goed dat ten tijde van de gulden naar euro de benzine prijs op 1.06 euro stond ( ron98)....januari 2002 nog maar.
Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,
Het verlagen van de accijzen is politiek niet haalbaar, immers:
1) de wegvallende inkomsten moeten ergens anders vandaangehaald worden, of er moet in de begroting gesneden worden
2) het staat averechts op het milieubeleid dat erom draait om het autogebruik te ontmoedigen
3) na enige tijd zal de brandstofprijs weer tot het zelfde niveau gestegen zijn en zijn de autorijders weer net zo ontevreden maar heeft de overheid minder inkomen
Al met al is het dus gewoon niet slim om de accijnzen te verlagen. Een kleine verlaging heeft te weinig effect en zal de autorijders niet tevreden stellen, en een grote verlaging heeft te veel gevolgen voor de begroting en voor het milieubeleid en zal op de lange termijn toch niets uithalen.
Ik vind dat de overheid het in deze goed doet. Je moet niet kijken naar de kortetermijn-ikke-ikke-ikke-belangen van Jan met de Korte Achternaam, maar naar de langetermijnbelangen van de samenleving.
En waarom is vrijwel nergens ter wereld de benzine zo duur als in Nederland? Door de jaren heen is alles duurder geworden, zijn er de accijnzen hoger geworden en nu zijn we met zijn alle daar dus indirect afhankelijk van. Er had al veel eerder actie moeten zijn ondernomen. niet gedaan dus nu zitten we met de gebakken peren dat er niet zomaar even wat van de prijzen af kan. Maar goed benzine is daar 1 ding van. zo zijn er veel meer zaken wat dat betreft, neem bijv de btw enz.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Lees voor je post. Dat is allang teruggegeven, in de vorm van de accijns die enkele jaren lang is bevroren geweest.DjWannaB2002 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:37:
groot gedeelte heb je inderdaad gelijk. echter denk eens aan het kwartje van kok wat tijdelijk zou zijn maar we nooit terug hebben gekregen. in mijn ogen hebben we nog altijd recht op teruggave van dat.
Dat je het niet direct hebt teruggezien wil niet zeggen dat het niet teruggeven is.
Virussen? Scan ze hier!
De staatskas wordt al genoeg gespekt:Mx. Alba schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:28:
hoe wil je dan de staatskas gaan spekken? Want de maatschappij, dat ben jij. Wat in de staatskas "verdwijnt" wordt niet vernietigd ofzo. Dat wordt weer teruggeïnvesteerd in de maatschappij.
-Kansspelbelasting gaat omhoog
-Tabaksbelasting gaat omhoog
-Alcoholbelasting gaat omhoog
-Dieselbelasting gaat omhoog
-LPG-belasting gaat omhoog
-De bijtelling voor de lease-auto gaat omhoog naar 25%
-Bonus van meer dan € 500.000,00 wordt belast met 30%
-Vlieg-taks
-Verpakkings-taks
-Het eigenwoningforfait (belasting op koophuis) gaat omhoog
-Motorrijtuigenbelasting gaat omhoog
-Grondwaterbelasting gaat omhoog
-Energiebelasting gaat omhoog
-BTW gaat met 1% omhoog
-boetes/ bekeuringen veel hoger
Waar laten ze het?
quote: Balkenende"Na het zuur, komt het zoet."
"We moeten het dak repareren, als de zon schijnt"
"Iedere maatregel dat geld oplevert, steun ik" zei Wouter Bos in maart 2008 tegen de internationale pers...

[ Voor 43% gewijzigd door Format-C op 11-05-2008 10:47 ]
Ik denk persoonlijk dat het wel iets minder hard zal gaan, maar vrees dat je wel dicht bij de uitendelijke prijzen zal zitten. Ik zeg 1,76 benzine, en 1,50 diesel eind dit jaarwildhagen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:30:
...
Denk dat dit nog maar het begin is, ik durf er wel een gokje op te wagen dat voor dit jaar voorbij is de prijs zo rond de € 1.90 (Euro95) en € 1.60 (diesel) gaat uitkomen. Gewoon logischerwijs de snelle stijgingen van de laatste maanden doortrekken.

Ik ben persoonlijk blij dat ik binnenkort heel dicht (3km) bij m'n werk woon. Scheelt niet alleen files, maar ook euro's die anders in de tank zouden glijden.
Je moet natuurlijk wel rekening houden met de inflatie.Flame17 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:19:
Weet nog goed dat ten tijde van de gulden naar euro de benzine prijs op 1.06 euro stond ( ron98)....januari 2002 nog maar.
Omgerekend in 2008 euro's was de benzineprijs (euro95) in 2002 volgens mij net iets boven de €1,20. Voor ron98 zal dat dus nog iets hoger zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door kwiebus op 11-05-2008 10:47 ]
Tja zo zo kan ik het ook wel....wildhagen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:39:
[...]
Lees voor je post. Dat is allang teruggegeven, in de vorm van de accijns die enkele jaren lang is bevroren geweest.
Dat je het niet direct hebt teruggezien wil niet zeggen dat het niet teruggeven is.
Accijnzen eerst bevriezen en daarna achterlijk verhogen!
Stond net ff 85 euro af te rekenen voor een tank diesel!!! Als ik vroeger gezegd had dat ik ff voor 187 gulden een tank diesel van een personenauto gevuld had, hadden ze me een witte jas aangedaan en afgevoerd!
Ik vind het echt niet normaal meer hier in Nederland en zit serieus te overwegen om dit achterlijke land te verlaten!
Idd Rappie!RappieRappie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:42:
[...]
De staatskas wordt al genoeg gespekt:
-Kansspelbelasting gaat omhoog
-Tabaksbelasting gaat omhoog
-Alcoholbelasting gaat omhoog
-Dieselbelasting gaat omhoog
-LPG-belasting gaat omhoog
-De bijtelling voor de lease-auto gaat omhoog naar 25%
-Bonus van meer dan € 500.000,00 wordt belast met 30%
-Vlieg-taks
-Verpakkings-taks
-Het eigenwoningforfait (belasting op koophuis) gaat omhoog
-Motorrijtuigenbelasting gaat omhoog
-Grondwaterbelasting gaat omhoog
-Energiebelasting gaat omhoog
-BTW gaat met 1% omhoog
-boetes/ bekeuringen veel hoger
Waar laten ze het?
[...]
[...]
En laat ik er de overlijdensbelasting eens bijhalen!
Ik vind het niet normaal dat als iemand z'n hele leven gewerkt heeft en netjes belasting over heeft betaald, zijn nabestaanden hierover ook nog eens belasting moeten betalen!

En waar is de benzine dat wel gratis? Birma?wimpie007 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:47:
[...]Ik vind het echt niet normaal meer hier in Nederland en zit serieus te overwegen om dit achterlijke land te verlaten!
Cynisch is trouwens dat uitgerekend de westerse vrije-marktcultuur die we allemaal omarmen die hoge prijzen opleveren. Hoe lager de prijs gewenst wordt, hoe communistischer de oplossing moet zijn. En dat werkt toch niet? Een lager verbruik is toch ook een ononderzochte optie?

Breek me de bek niet open... Ik heb (serieus) vorige maand net 12000 euro successierecht af moeten tikken. En dat betrof geld waar allang een keer belasting over betaald was, aangezien over elke ontvagne euro belasting wordt betaald.wimpie007 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:50:
En laat ik er de overlijdensbelasting eens bijhalen!
/offtopic/
[ Voor 61% gewijzigd door Format-C op 11-05-2008 10:55 ]
Blijkbaar heb ik iets gemist, zou je kunnen aangeven wanneer de accijnzen achterlijk zijn verhoogd en met welk bedrag?wimpie007 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:47:
[...]
Tja zo zo kan ik het ook wel....
Accijnzen eerst bevriezen en daarna achterlijk verhogen!
Welke belastingen ga je dan verhogen om dat geld toch binnen te krijgen?
Of waarin ga je snijden om zoveel minder uit te geven?
Ik vind de reacties van zoveel mensen altijd zo verschrikkelijk kortzichtig hè...
In Nederland is de diesel trouwens goedkoper dan in Frankrijk, dus dat Nederland het land met de hoogste brandstofprijzen ter wereld zou zijn is ook onhoudbaar.
http://www.shell.com/home...cpp/cpp_faqs_ga_2204.htmlkwiebus schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:54:
[...]
Blijkbaar heb ik iets gemist, zou je kunnen aangeven wanneer de accijnzen achterlijk zijn verhoogd en met welk bedrag?
Dit is het enige wat we kunnen doen:Veruit het grootste deel van de brandstofprijs gaat naar de overheid. Een deel van dit bedrag staat vast (accijnzen en heffingen), in 2008 is dit per liter benzine 69 cent. Een ander deel, de BTW (19%), beweegt mee met de totale pompprijs.
Op 1 januari 2008 bestond de gemiddelde pompprijs voor ongeveer tweederde uit accijnzen en BTW.
Accijns per verkochte liter benzine (in eurocent)
1990 1995 2000 2005 2006 2007 2008
36,23 50,83 59,68 67,34 67,34 68,41 69.43
* Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling, tussen 2000 en 2500 toeren.
* Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
* Controleer maandelijks de bandenspanning.
* Maak, indien mogelijk, gebruik van toerenteller, cruisecontrol en boordcomputer.
* Ga bewust om met energievreters zoals airconditioning en voor- en achterruitverwarming.
* Zet de motor uit bij korte stops zoals bij een openstaande brug, bij een spoorwegovergang, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven.
* “Rijd 80 in z’n 5”. Rij zo veel mogelijk met een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.
* Verwijder dakdragers zo gauw u ze niet meer nodig heeft, vanwege de hoge luchtweerstand.
* Laat geen onnodige spullen in uw auto liggen – het extra gewicht leidt tot hoger verbruik.
[ Voor 38% gewijzigd door Format-C op 11-05-2008 11:01 ]
Joepie, de accijns is dus 1.02 cent verhoogd ten opzichte van vorig jaar. En met 2000 vergeleken is dat 9.75 cent. Let wel: over 8 jaar tijd, dus gemiddeld 1.21 cent per jaar.
Vind jij dat achterlijk veel? Ik vind het nog wel meevallen hoor. De inflatie was heel wat hoger dan dat....
Virussen? Scan ze hier!
Sinds ik mijn rijbewijs heb ( +/- 10j.) heb ik de benzineprijs zien stijgen van FL 1,59 naar E 1,62.
Als ik daar dan even een rekensommetje van maak: 2,25 x duurder geworden.
Echt zwaar schandalig.
Als ik nu een volle tank moet hebben is dat 60x 1,62 = 97.2.
Dan zullen jullie misschien denken, tsja l.b. dat betaal ik ook hoor, niets vreemds.
Maar als er nog geen euro was geweest, had je voor die zelfde tankbeurt FL 214,20 moeten betalen.
Hadden jullie dan nog getankt? 3 gulden 57 per liter. Zelfs wijn is goedkoper!
Laten we de vraag anders formuleren: laat mij eens zien waar het allemaal naar toe gaat. Want met nieuwsberichten over Regenboogroutes die € 120.000,- (een marginaal bedrag natuurlijk op de bedragen waar we met de woekerbelastingen over praten) denk ik dat ik wel een lijstje zou kunnen produceren van projecten die we door de put kunnen trekken.Mx. Alba schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:55:
Of waarin ga je snijden om zoveel minder uit te geven?
Dit topic is gesloten.