helemaal zinloos is het niet. Shell V-Power is een benzinesoort die tegemoet komt aan de eisen die nieuwere en geavanceerdere motoren aan de brandstof stellen. TNO heeft hier een rapport over geschreven.
http://www.automotive.tno...VM.038.1_NG%20final_2.pdf
let wel...het gaat dus niet specifiek om een brandstof als V-Power, maar het principe wat achter een brandstof als V-Power zit
De conclusies zijn te vinden op pagina 15. Daarin worden een aantal dingen gesteld:
- Een brandstof als V-Power voor een betere verbranding waardoor ze schoner en daarmee efficienter blijven (het Keep Clean principe)
-Oudere motoren kunnen er baat bij hebben aangezien allerlei afzettingen, die zich in de loop van de tijd opgehoopt hebben in de motor en daarmee de efficientie verminderd hebben, als het ware opgeruimd worden en waardoor de motor weer beter gaat lopen (het Clean Up principe)
Dat merk je uiteraard niet na 1 tankbeurt.
-Verder wordt er nog gesproken over het feit dat, afhankelijk van de staat van het voertuig, er wel degelijk een voordeel t.o.v. het gebruik opgemerkt
kan worden, oplopend tot enkele procenten.
Ik kan me bij de eerste 2 punten goed voorstellen dat een lease-maatschappij daar helemaal geen boodschap aan heeft.
En over het feit of V-Power voor een placebo effect zorgt qua prestaties (trekkracht etc). Lijkt mij eerlijk gezegd niet. Een brandstof als V-Power heeft een hoger octaangehalte. Als je steeds octaan 95 in je auto gooit en dan opeens octaan 98, dan merk je dat verschil wel degelijk (in de vorm van trekkracht e.d.)
en oh ja:
Liften
De 50-jarige Jan Geleijns uit Lage Zwaluwe lift al twintig jaar naar zijn werk in Werkendam, een reis van 35 kilometer. Geleijns gaat elke werkdag liftend heen en weer: "Het lukt me elke dag. Alleen als het regent, gaat het wel moeilijker." De lifter let op zijn uiterlijk, omdat dat invloed heeft op zijn reistijd. "Ik had vroeger lang haar, maar ik merkte dat het liften een stuk sneller ging toen ik naar de kapper was geweest."
is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
[
Voor 16% gewijzigd door
YellowCube op 12-08-2006 19:37
]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world