@ maXizone
Dualcore is interessant voor veel vensters/programma's tegelijkertijd en dvd's recoden. Voor de games is deze systeem nog redelijk goed. Ik zou het zo laten en doorsparen voor een AMD dualcore en PCI-Express materiaal.
@ xxxneoxxx
Die Asrock presteert volgens Tomshardware goed tov de concurrentie zowel in AGP als in PCI-Express, meer info zie
ULi Athlon64 Socket939 TGI chipset: AGP & PCI-express
Een Athlon64 3000+ (1,8GHz) kan je een goei 20% overklokken om een Athlon64 3500+ (2,2Ghz) te benaderen, er is dus een merkbaar verschil tussen de 2. 20% betekent ook dat je ram van 200MHz DDR naar 220MHz DDR.
@ w03f
Radeon 9800pro is theoretisch 3x sneller dan je huidige kaart volgens de specs-tabellen, maar je hebt een ram-tekort en trage processor.
ATi Radeon 9800 Pro 128MB (AGP) € 117
En nog een latje van 512MB ronselen:
512MB PC3200 DDR, CL3 (Infineon) € 46
Ik zou het zo laten, want als je meer ram en grafische kaart insteekt, dan blijf je nog altijd met een trage processor zitten. Bovendien zit je te investeren in AGP-materiaal.
@ TeKnoID82
Je voeding zit volgens die spanningen aan het randje, ik zou het upgraden.
Tagan TG380-U01, 380W (ATX) € 54
Dual channel is voor een Socket A processor niet nodig, want de FSB is toch te traag. Ik zou het PC2700 latje verkopen en 2 latjes van 512MB PC3200, als je volgend jaar met een nieuw systeem op 1GB totaal wilt eindigen. Anders 1 latje van 1GB erin en later nog eentje erbij.
@ Game7
Verkeerde reply gequote?
Een 850 chipset mobo met rambus, max 400MHz FSB (tenzij als je het boeltje probeert over te klokken), cpu ondersteuning tot 2,0GHz volgens Asus.
Die Celeron 2,8GHz is nogal traag, zo'n Celerons (zonder D) laten zich gemakkelijk ownen door een AMD Duron 1,6GHz. Dus als je gaat via Powerleap of Upgradeware wilt upgraden, dan moet je voor een P4 2,8GHz (400MHz, geheime processor dat volgens Intel niet bestaat, dus zeldzaam).
Reken op € 250 kosten (volgens Powerleap), voor dat geld kan je een Socket939 + Athlon64 Venice-core 3000+ kopen, dan nog € 90 bijleggen voor 2 latjes van 512MB PC3200 ram.
nieuws: AnandTech vergelijkt AMD en Intel budgetprocessors
http://www.powerleap.com/PL-P4N.jsp
Tagan TG380-U01, 380W (ATX) € 54
Asus V9999/TD (Retail, VGA, DVI, TV-Out) zijn goede grafische kaarten voor op AGP. Maar volgens de pricewatch is dit pas een 6800 GT:
Asus GeForce 6800 GT 128MB (AGP, DVI), V9999GT/TD € 199
Je wilt deze computer later als server gaan "afdanken", dan zou ik een grote uitzondering maken om voor Powerleap/Upgradeware-methode gaan. Je wilt waarschijnlijk niet dat er ergens in je huis een nutteloze mobo+processor+ram combinatie laten rondslingeren.
p's kan iemand mij uitlegen wat verschil is tussen een Celeron en Celeron D
Het verschil tussen onzinnig traag en beschaafd traag. Celeron 2,6GHz wordt door AMD Duron op 1,6GHz geownd, Celeron D is wat normaler. En je mobo ondersteunt maar 400MHz FSB en geen 533MHz, tenzij als je het mobo en de ram zit te overklokken.
@ Banjy
Uli brengt een chipset uit dat zowel PCI-Express als AGP ondersteunt. Asrock plank met die chipset presteert volgens Tomshardware goed tov de concurrentie zowel in AGP als in PCI-Express, meer info zie
ULi Athlon64 Socket939 TGI chipset: AGP & PCI-express Het blijft wel een recente chipset/mobo dat nog moet bewijzen.
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 66
Athlon64 Venice-core is populair omdat die zo zuinig is als een Pentium-M (Centrino) volgens de metingen.
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed) € 148
Hiermee kan je vooruit en het mobo is upgradebaar tot dualcore 2,6GHz.
@ infineonz
Je PC133 SDRAM is erg traag, je processor heeft een FSB van 133MHz DDR en er zit gewone 133MHz ram erachter, de helft van het normale. En je hebt een mobo met die bugged 686B southbridge. Je huidige grafische kaart presteert zoals een GeForce 4 Ti volgens de specs-tabellen, dus niet al te snel. Maar als je processor/ram/mobo combinatie te traag is om een grafische kaart fatsoenlijk te commanderen, dan heb je niet veel aan.
Probeer eens uit wat het doet om op hogere en lagere resoluties te spelen, als de fps altijd zo laag is, zelfs al probeer je het uit op 640*480 en low graphics, dan ligt het aan de processor (en ram/mobo). Als de fps mee veranderd met de resoluties/graphics, dan is de grafische kaart te traag. Framerate meting doe je uiteraard in de slechtste omstandigheden, lekker zware map, wanneer heel het scherm bijna ontploft. Dus niet naar een muur gaan kijken en zien hoeveel fps.
Trage grafische kaarten kan je omzeilen door lage resoluties en low graphics, terwijl processor/mobo/ram zorgen voor altijd traag => balen of upgraden.
De grafische kaart is traag, maar wegens het budget zou ik een nieuw mobo en totaal 1GB PC3200 ram halen, deze kan je nog hergebruiken als je naar een Socket939 mobo upgrade.
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 (Corsair VS1GBKIT400C3) € 93
Socket A mobo met het beste chipset en van een A-merk voor een zacht prijsje zodat je verder kan.
Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x Lan, Sata-Raid, 1394) € 63
Met Medal of Honor: Allied Assault heb ik geen ervaring, want het is zo zwaar voor mijn laptop dat het de woorden "Medal of Honor: Allied Assault" niet kan laten zien, laat staan draaien.
Kan hier goed een 6600 gt op dan? en maakt het uit als het een club3d (170 euro) is of een dure asus pro ediition ( 204 euro) of is me systeem hier te sloom voor. Ik speel dus alleen mohaa dus dat moet goed draaien. Settings staan al laag
iemand die ik ken heeft ook 5700le met een pentium 4 2.6 ghz en heeft ook zo weinig frames.
dus het is wel de kaart lijkt me, maar draait ie wel goed op me systeem?
Nee, want die trage ram zorgt dat je FSB begrensd is op halve snelheid. Je kan eens proberen om een snellere kaart van iemand te lenen om te testen. Meten is weten (en niet zweten zoals dat in sommige labo's staan)
@ Razorfist
PC3200 kan je herbruiken, maar die andere kan je niet meenemen naar Athlon64, tenzij als je het geheugen wilt overklokken. Het is het proberen waard, als het niet lukt, dual channel op PC2700 laten draaien, dual channel op socket939 mobo's is toch snel genoeg (overkill aan bandbreedte) zolang je niet voor dualcore gaat.
Socket A processor met 2GHz klokfrequentie en 133MHz DDR FSB heeft 2400+ rating, de ratings werden vroeger weleens te positief ingesteld (lees: hoger getal opplakken). De sprong naar Athlon64 3000+ ga je merken, zeker als de Athlon64 sneller per rating/MHz is in games dan de rest.
De grafische kaart is niet alles, als je 4 extra pipelines kan unlocken, dan zal het volgens de specs-tabellen en Tomshardware VGA chart even snel worden als een GeForce 6600GT.
Ook hier raad ik aan om eerst te gaan testen:
Probeer eens uit wat het doet om op hogere en lagere resoluties te spelen, als de fps altijd zo laag is, zelfs al probeer je het uit op 640*480 en low graphics, dan ligt het aan de processor (en ram/mobo). Als de fps mee veranderd met de resoluties/graphics, dan is de grafische kaart te traag. Framerate meting doe je uiteraard in de slechtste omstandigheden, lekker zware map, wanneer heel het scherm bijna ontploft. Dus niet in een kale town met 2 npc's en zien hoeveel fps.
@ megaman144
Geef mij toch maar een moord-muis met draad, niks is lastiger dan muizen reloaden op lanparties en vooral als er veel draadloze beesten bezig zijn. Dan storen ze elkaar of het werkt niet meer wegens bezetten kanalen.
Uiterst accurate/snelle "moordmuis" (geschikt om schermen vol vijanden accuraat en snel neer te knallen), Logitech moordmuizen vanaf € 23.
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 43
Ik zou eerder bij Logitech gaan kijken naar PC speakers, daar hoor je tenminste geen plastic. Ik heb een Logitech X-220 (€ 37) beluisteerd bij een student, dat ding speelt kwalitatief goed, zeker voor die prijs.
Logitech X-220 en meer keuze
hier
Logitech Z3 serie kost minder dan € 60.
Je huidige mobo ziet nog goed uit, weer een Socket A mobo halen is niet zo'n goede investering als je binnenkort naar Socket 939 gaat overstappen. Op je huidige mobo kan je waarschijnlijk nog Athlon XP Mobiles op kwijt, die dingen hebben default een 133MHz DDR (266MHz) FSB. Ik zou het zo laten.
A-merk ram hoeft niet opvallend duurder te zijn.
512MB PC3200 DDR (Kingston) € 48
Je grafische kaart is 50% sneller dan een GeForce 4 Ti.
ik heb net besteld
KINGSTON 512MB PC3200 400Mhz CL3 VALUE-RAM 52,00
ASUS A8V DELUXE AGP A/LAN/SATA-R/939 92.00
AMD ATHLON 64 3000+ S939 VENICE 111.00
Je gaat nog een tijdje bij AGP blijven?
@ joswillems86
Die Celeron upgraden is niet te doen, ik heb op een Celeron 700MHz geprobeerd films af te spelen, zelfs dan gaat het te traag. Bovendien laten laptops zich niet gemakkelijk upgraden. Ondersteunt die wel Coppermines, indien nee, dan valt er niks meer mee aan te vangen.
@ lism
Je hebt waarschijnlijk voor de stilte voor die Seagate gekozen, de snelheid ervan is wel wat minder.
Hitachi's presteren in hun klasse (7200rpm) het beste
Hitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 105
@ Drizzit
Het mobo ziet er niet zo goed uit, P4 vreten geheugenbandbreedte en hebben hun 533MHz FSB hard nodig. Terwijl je mobo maar 133MHz DDR (266MHz) voorschoteld, als je het vervangt, dan gaat je processor volledig kunnen presteren (en waarschijnlijk de typisch 6fps cpu-load-probleem wegwerken).
P4 Socket 478 mobo met 800MHz FSB ondersteuning en dual channel PC3200 (400MHz) ram.
Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi) € 62
PC3200 is goed voor dit systeem en als je binnenkort nog naar Socket 939 gaat.
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 (Corsair VS1GBKIT400C3) € 93
En we gaan eens zien wat we met ongeveer € 150 kunnen doen aan die grafische kaart:
deze kaart gaat ongeveer 4x zo snel zijn volgens de specs-tabellen.
Club3D GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, DVI), CGN-G668TVD € 164
@ Athmozz
Workstation bouwen? Dat komt nogal overeen met het systeem dat ik binnenkort gaat bouwen.
Dualcore is een must-have, zeker als je CD's wilt branden tijdens het tekenen. Je kan de programma's gaan spreiden over de cores. Caches maken bij Athlon64-achtigen niet veel uit door de lage latencies van de ondie-geheugencontroller, terwijl P4's met hun bandbreedte-vreterij meer cache nodig hebben. Dualcores zijn al duur genoeg, deze processor is vergelijkbaar met 2 Athlon64 3200+. Dus je kan al tegen de buren gaan zeggen dat je een systeem hebt dat vergelijkbaar is met een P4 6,4GHz.
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed)
Ik ga je stille grafische kaart zo laten, je hebt geen snellere nodig en een ventilator minder is een pluspunt. Het mobo is tijdelijk mijn default keuze.
1GB is goed, afhankelijk van je eisen kan je overwegen naar 2GB.
Ik zou nog een 74GB raptor insteken, deze harde schijf is ideaal als bootdisk en om je programma's te draaien. De 2 huidige schijven als data schijven gebruiken.
Ik denk dat je nu die 6 jaren gemakkelijker gaat overleven doen vroeger. Vroeger moesten de mensen continue op de computer wachten, tegenwoordig zitten veel computers met hun figuurlijke vingers te draaien totdat de gebruiker een knopje indrukt, ff werken en weer wachten.
dual cores vind ik zelf ook wel redelijk duur, maar ze zijn nog altijd een heel stuk goedkoper dan de dual cpu systemen. En een single core, met de evolutie van tegenwoordig vermoed ik dat dual core binnen een 3a4 tal jaar gewoon standaard gaat zijn (kkan er natuurlijk ook volkomen naast zitten... is maar een gokje
Men komt tot conclusie dat men niet meer omhoog kan klokken, dan maar in de breedte gaan werken (meer cores).
@ Thibsy
SLI is alleen goed als je 2 snelste grafische kaarten in 1x kan betalen, anders zal je met 2 kaarten (tegen dat je een 2de kaart kan betalen...) trager draaien dan single highend kaart.
1GB is een must-have, 2GB is idd nogal duur. Met 1GB ram gaat je computer niet meer zo vaak swappen.
74GB raptor is lekker snel voor allerlei doeleinden, maar relatief duur per gieg. Videobewerking vraagt ook processorkracht, dus niet alleen snelle harde schijven. Mogelijk is een raptor overkill (zeker in jouw budget), die Hitachi doet het ook goed.
Voor de stilte zou ik een Zalman koeler op de processor zetten.
@ JayC
Ik zou een extra latje van 512MB ram bijsteken om tot 1GB geraken, dan zal het swappen verminderen.
De grafische kaart mag wel oud (geforce 2 gts niveau) zijn, maar aan je eisen te zien heb je geen snellere nodig.
De geluidskaart is een goede keuze, het blijft wel een zeldzame kaart (die ga ik hier in België niet kunnen vinden).
@ Kanivan
Jouw systeem is snel genoeg voor je eisen, vooral 1GB ram is voor je eisen doorslaggevend. Java en vooral Netbeans vreet ram rauw op.
Bij haar pc zou ik een latje van 256MB PC133 SDRAM (dubbelzijdig) bij doen, want die 440BX bordjes slikken geen grotere latjes en verkeerde latjes zullen maar voor de helft herkend worden. 4 minuten lang doen over het booten, eeuhm spreken we over een Pentium 166 MMX met Windows 2000 ofzo? Verse installatie, een lichte antivirus zoals grisoft AVG Free edition automagisch updaten/scannen, windows xp sp2 met firewall en auto-update, ad-aware/spybot search & destroy om de 14 dagen updaten en scannen maar. Met andere woorden, gewoon beestjes onder controle houden en een beetje computerdiscipline (nee, geen paarse leuke apen installeren, van die rare bestanden dat je op de msn krijgt afblijven,...).
Raar maar waar, de computerindustrie leeft van de spyware en andere ongedierte. Veel computergebruikers denken dat computer echt verouderen (met de dag trager gaan draaien) en dat ze na x jaren gegarandeerd een nieuwe moeten kopen. Je koopt een snellere computer als je het nodig hebt en niet omdat het onder beestjes hangt.
* rapture gaat regelmatig deze post editen om het te backuppen.
deze post word chronologisch getypt zodat de latere reacties nog niet zo snel verwerkt worden.
[
Voor 156% gewijzigd door
rapture op 24-08-2005 04:36
]