@ skullsplitter
GeForce 6600 GT is 2x zo snel als die Radeon 9700.
768 MB is goed bruikbaar, ik zou nog niet zo snel naar 1GB gaan, zeker als er in je eisen niet staat dat het nodig is. Ik zie hier liever een uitgebreide eisenpakket, dus niet zomaar gamen, wel specifiek welke games en op welk niveau. Zonder budgetbeschrijving, kunnen we maar in de wilde weg iets aanraden.
@ dragon9114
Zet die "FSB + 33 MHz" eens in de bios af, Athlon XP heeft liefst dat het ram synchroon meedraait en je hebt 1GB ram. Check die tabblad van SPD eens, daar wordt de info van je latjes uitgelezen.
De FSB moet je niet veranderen, wel de ram-klokfrequentie, die staat nu op "FSB+33%", terug stellen naar gewoon FSB synchroon. Ik ga ff in de handleiding gaan kijken

(meer inzet aub) :
bios => advanced chipset features => sdram frequency => op "HCLK" instellen
indien nodig, de bovenstaande SPD (automatische instellingen) afzetten.
@ MrVegeta
Je hebt dus voor 1 enkele latje van 1GB gekozen, dus je gaat voor 2GB in totaal in dual channel? Of ga je binnenkort geen extra ram bij doen? Dan kan je met 2 latjes van 512MB naar 1GB in totaal gaan.
ATX 2.0?
PMG FAQ Je kan een gewone ATX-stekker in een ATX2.0 mobo duwen, maar dat mobo heeft bij zware belasting (oa een zware processor), de extra lijnen nodig. Dan als het door zware belasting onstabiel word, dan kan je nog een convertorkabeltje gebruiken. Maar je voeding moet wel genoeg stroom op de lijnen leveren. Tot nu toe heb ik in de upgrade-topic nog geen problemen gezien met dit mobo & die athlon 64 3500+ & A-merk ATX-voedingen.
@ Remco Tr
Het systeem moet liefst vervangen worden, te weinig ram, trage grafische kaart, trage processor, trage mobo,...
@ AntonicKnight
Geheugentekort valt hier erg hard op, als ik wat ram uit eender welke pc met Windows XP eruit haalt zodat het met 128MB moet draaien, dan zal het traag draaien. Dus eerst een latje van 512MB ram, Socket A processors hebben een te trage FSB om dual channel te kunnen benutten.
512MB PC3200 DDR (Kingston) € 45
Na de geheugenupgrade gaan we pas zien naar andere dingen:
Een van de beste Socket A bordjes ooit en ineens full-option.
Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x Lan, Sata-Raid, 1394) € 50
En nu nog een processor met 400MHz FSB op je mobo smijten.
AMD Athlon XP 3000+ (S-A, 2,10GHz, 512KB, 400 MHz FSB) € 100
@ angerfist-yentl
Processor is snel genoeg, de grafische kaart is met mods en overkloks 20% sneller dan een default GeForce 6600 GT. Zolang het stabiel draait, dan ga ik van de voeding afblijven.
Voor € 200 kan je 17" TFT schermen (12 à 13ms) kopen:
Benq T705, een tweaker heeft goede ervaring ermee.
BenQ T705 (17", 13ms, D-sub) € 200
Acer AL1715s, een tweaker vertelt, dat het volgens de computerboekjes een goede scherm is.
Acer AL1715s (17", 12ms, D-sub) € 202
Ik heb zelf geen TFT ervaringen (op de laptops na), ik blijf een CRT-voorstander. Er zijn nog geen TFT's die zowel goed in gaming als in grafische presteren en zeker niet tegen de prijzen van een CRT. En er is nog genoeg plaats in mijn studentenkamer om een CRT neer te zetten.
Je gaat de geluidsbronnen moeten opsporen, maakt de voeding of weinig kabaal? Of ligt het aan de cpu-koeler? Welke temperatuur wordt er bereikt? Kan een ventilator trager draaien zonder oververhittingsproblemen? Maken de casefans veel kabaal? Of hoor je duidelijk de harde schijven ratelen boven alles?
@ voehoe
Metal heeft de meeste dingen al gepost.
De Radeon 9600 (desktop-versie) is 5x zo snel als een Matrox G550, dus al een indrukwekkende sprong. GeForce 6600 is 85% sneller dan een Radeon 9600, de GeForce 6600GT is 3x zo snel als een Radeom 9600. X800GT is volgens de specs tabellen ietsje trager dan een GeForce 6600GT, ik ga dan liever naar nVidia door hun driver kwaliteit. Dat is toch een leuke
review zeg, een hele hoop DirectX (ATI goeie kant) en 1 echte OpenGL shooter (nVidia goeie kant). Dus niet bepaald eerlijk getest en nogal voorspelbaar.
Liefst een budget in getalvorm, anders kunnen we blijven in de wilde weg dingen aanraden.
3 harde schijven en 2 dvd-roms, moederborden hebben nu eenmaal maar default 2 PATA IDE-kanalen. En toch zitten er speciale bordjes tussen die 3 PATA IDE-kanalen (onboard controller) hebben, maar het is wel een VIA-chipset en AGP-poort. Ik zou eerder voor PCI-Express mobo gaan en een PATA-controller in een PCI-slot steken. Ik weet niet hoeveel kaarten je nog wel bijsteken op de PCI-bus.
http://www.asus.nl/products/mb/socket939/a8v-d/overview.htm
de non-WiFi-versie is duurder

(dan pakken we de wireless maar erbij?)
Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, LAN, W-LAN, SATA-RAID, 1394) € 77
@ Th@_M@ster
Na een zomervakantie (met het nodige arbeid) is het terug tijd om wat hardware in te kopen?
boxed kost meer, maar zorgt wel voor 3 jaren garantie en die koeler kan je al reservekoeler gebruiken als de Zalman sneuveld.
1GB is genoeg voor de huidige games, aan je eisen te zien heb je niet echt 2GB nodig. Dan kan je ook 2 latjes van 512MB pakken, ineens 1GB in dual channel. Binnenkort je het mobo nog bijvullen, als er 2GB echt gepland voor binnenkort is, dan zou ik voor 1 latje van 1GB gaan. Lekker goedkope A-merk dual channel kitje. Corsair mag goedkoper zijn, maar 20 vs 4 winkels blijft een verschil in verkrijgbaarheid.
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston, ValueRAM) € 94
Tagan TG480-U01, 480W (ATX) is een krachtige voeding, je moet al veel harde schijven erin steken om dat te overbelasten. Voeding gaan relatief lang mee, ATX12V 2.0 zou ik eerder aanraden, tegenwoordig gaat men daarop overstappen. Je kan een gewone ATX12V voeding nog altijd gebruiken, maar het kan stabiliteitsproblemen opleveren wegens stroomtekort.
PMG FAQ
Extra casefans, controleer je kast, kunnen er 80mm of 120mm fans erin?
Niet alleen DaannO, ik vraag hier ook af waarom je voor AGP gekozen hebt en nu met een Ali/Uli-chipset moet gaan draaien.
In de specs-tabellen zie ik dat een X800 XT meer dan dubbel zo snel is als een GeForce 6600 GT, dat voor maar 80% meerprijs tov een GeForce 6600 GT. De X800 XT laat z'n performance pas zien als je veel eye-candy opensmijt, hoge resoluties en veel AA/AF gebruikt.
GeForce 6800 GT gaat maar 40% sneller dan een GeForce 6600 GT.
DaannO heeft gelijk als het over performance per euro gaat, maar je moet het ook kunnen betalen, dus budget speelt ook een niet te onderschatten rol.
@ JayC
Er zitten 2 120mm casefans en nog 1 temperatuursgestuurde fan van een Truepower-voeding, dus relatief stille kast.
Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart) € 90
Zo te zien heb je nog genoeg aan 512MB ram?
@ FrankNiejenhuis
PII 300MHz

dat trekt nog eens geen films. Het mobo is een EX-bordje, upgradebaar tot Celeron 466MHz. Als je ram koopt, ineens voor PC133 SDRAM double sided 256MB gaan, deze dingen kan je alleen 2de hands vinden tegen een iets beschaafde prijs. Goedkoopste grafische kaart van het land is nog altijd zware overkill.
XFX GeForce4 MX4000 64MB (TV Out) € 22
Niet al te zware spellen, bedoel je Starcraften, Age of Empire 2, Red Alert 1, C&C 95,...?
* rapture gaat nu in de eindstrijd van de herexamens en zal voor aanstaande dinsdag niet meer posten in de upgrade-topic.
[
Voor 84% gewijzigd door
rapture op 31-08-2005 22:56
]