[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste
Acties:
  • 185.103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:08
Goed, het unknown device is opgelost. Ik wist dat het de controller was voor de led aansturing enzo, maar ik ging er van uit dat die driver werd geïnstalleerd door de WD button manager. Echter dat blijkt niet zo te zijn. Het is een losse driver welke niet wordt meegeleverd bij de MyBook Studio. Kennelijk gaan ze er van uit dat enkel de Mac gebruikers deze schijf kopen.

Hoe dan ook, het is op te lossen door bij de software support van WD bij de MyBook Home te kijken en daar de firewire (SAM) driver te downloaden:
http://support.wdc.com/do...asp?cxml=n&pid=37&swid=58
Nu verschijnt de button manager ook voor het eerst met m'n MB Studio, dat was voorheen niet. Tevens werkt de indicatie hoe vol de schijf zit.
Nu nog even testen of de schijf wel uit blijft als ik 'm handmatig uitzet en de pc reboot.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben inmiddels gevallen voor de charme van een WD Mybook Home Edition (500 GB). Ik was niet van plan om hier een vraag over te stellen, omdat ik het gewoon wilde testen, maar aangezien het resultaat van de test anders was dan verwacht bij deze toch een poging.

Ik gebruik deze schijf als backup voor een laptop en een gewone pc. Op de gewone pc zitten een aantal eSATA aansluitingen en deze gebruik ik derhalve ook. De Mybook hangt hier permanent aan. Voor de laptop maak ik uiteraard gebruik van de firewire aansluiting. Nu de test.

Beide kabels waren aangesloten, de mybook stond op dat moment uit. Schakelaar op de mybook aan en wat gebeurt er? De mybook wordt herkend op de laptop. Ik had verwacht dat slechts 1 apparaat gelijktijdig gebruik kon maken van de mybook, maar ik had verwacht dat eSATA voorrang zou krijgen boven firewire. Nu mijn vragen:

-weet iemand de prioriteit van de verbindingen op de mybook? Welke aansluiting heeft de hoogste?
-weet iemand of er een manier is om met twee computers gelijktijdig gebruik te maken van de mybook? :P

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:01:
-weet iemand de prioriteit van de verbindingen op de mybook? Welke aansluiting heeft de hoogste?
Dat heb je net zelf al uitgevonden?
-weet iemand of er een manier is om met twee computers gelijktijdig gebruik te maken van de mybook?
Aansluiten op 1 van je PC's, netwerkverbinding leggen tussen beide PC's en delen maar... Al had je dan beter een NAS kunnen kopen.

Zomaar aansluiten op twee PC's via USB/Firewire/eSATA gaat niet echt werken. Vind het wel dapper dat je het probeert aan te sluiten. 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:12:

Dat heb je net zelf al uitgevonden?

Aansluiten op 1 van je PC's, netwerkverbinding leggen tussen beide PC's en delen maar... Al had je dan beter een NAS kunnen kopen.

Zomaar aansluiten op twee PC's via USB/Firewire/eSATA gaat niet echt werken. Vind het wel dapper dat je het probeert aan te sluiten. 8)7
Zoals al eerder aangegeven in dit topic bestaat de gebruiksaanwijzing uit iets van 4 pagina's. De supportpagina van WD beslaat 48 pagina's, waarbij ik geen zoekopdracht heb weten te formuleren die de lading dekt.

Ik vraag mij gewoon af anders dan empirisch of iemand weet hoe dit apparaat in elkaar steekt voor wat betreft de prioriteiten en dat ik als dat mijn enige doel was ik beter een NAS had kunnen kopen, dat weet ik en dan had ik wel een NAS gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
haha wat zijn we toch lief allemaal. Ik heb daar ook niks over kunnen vinden, Tegelijk is alleen mogelijk via netwerk helaas.
Maar jijz egt dat je de home hebt, deze heeft toch geen sata e.d? enkel usb? OF bedoel je dus de studio edition? Het verschil in de edition is toch slechts de verbindingen van het apparaat.
Ik ben nu van plan de studio 1TB te halen. Eerst nog even "in het echt"zien en dan bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 05-04-2008 21:32 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ooit eens een soort van externe behuizing gezien waar bovenaan een gleuf in was en waar je gewoon los een interne schijf verticaal kon inschuiven. Daar er geen speling was tussen schijf en behuizing kwamen de connectoren van de schijf zelf overeen met de connectoren van de behuizing. De schijf stak dus (verticaal) deels in de behuizing (met connectoren naar beneden) en deels uit de behuizing en was op geen enkele manier bevestigd aan de behuizing (behalve dan de conncetie tussen de connectoren uiteraard) en bleef onder invloed van zwaartekracht mooi in de behuizing. Er werd dus niet gebruik gemaakt van een rail systeem of iets dergelijks dat eerst op de schijf bevestigd moet worden
Je kan dus 1 zulke behuizing op je bureau zetten en gewoon een losse interne HD direct erin schuiven, deze gebruiken, veilig verwijderen klikken en hem eruit trekken om de volgende er in te schuiven.
Heel modulair en heel snel systeem dus, je hoeft het maar 1X aan te kopen en kan het in principe met zeer veel schijven gebruiken (zonder dat je voor elke schijf railtjes moet kopen).

Ik slaag er echter niet in terug te vinden welk product dit was. Iemand een idee wat dit was, of kent iemand een alternatief met dezelfde voordelen (dus dat hd onmiddelijk kan gewisseld worden zonder behuizing eerst te moeten openen en zonder railtjes op de hd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
staat in dit topic! moet je even terug bladeren! had m ook gezien!
IS handig, maar wil niet telkens de hdd erin en eruit doen. Heb sommige fulltime maar extern nodig.
En ik zie de hdd toch liever wat beschermder!

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

water_escape schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:22:
staat in dit topic! moet je even terug bladeren! had m ook gezien!
IS handig, maar wil niet telkens de hdd erin en eruit doen. Heb sommige fulltime maar extern nodig.
En ik zie de hdd toch liever wat beschermder!
Hm nochtans topic doorgenomen, zal erover gekeken hebben, eens goed opnieuw zoeken dan. Enja stel mij ook vragen bij het veelvuldig gebruik ervan, ofdat niet te veel slijt. Voordeel van dat ding uit zich uiteraard pas als je echt veelvuldig hd's swapt, en daar moet het dan ook wel tegenkunnen vind ik.
Edit>
Jep hier dus: Biobakker in "[Ervaringen] Externe harde schijven en b..."
plaatjes laden met wat vertraging
Is van Thermaltake maar wel zelfde concept, heb het echter al eerder van een ander merk gezien, eens verder op zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
jip dat is m! leuk handig ding als je veel hdd's hebt liggen!
kan hem ook nergens in nl vinden btw! Maar ga nu eerst voor WD Studio edition 1TB, en als die vol zit...tja

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm dus tot nu toe zijn er 3 verschillende merken:
Thermaltake, zoals gezegd hier een paar paginas terug: nog niks over bekend.
Logitech, link van Pinata
Black Box, link van Pinata, zou de robuustere van de 2 zijn.

Spijtige dat er eigenlijk niet meer over te vinden is. Evenals verkooppunten. Ben benieuwd wat die Thermaltake gaat geven, lijkt me dat dat toch redelijk beschikbaar moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 711
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05-2023

711

of de nextstar dock van vantec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Hoe zit het dan met de koeling van die harddisk in dat ding? En wie wil dat nou op zn bureau hebben, steekt zo'n lelijke harddisk uit. Kan je toch beter voor een screwless behuizing gaan? (een externe behuizing waar je ook de harddisk zo inschuift, zoals alubox, icydock)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
klopt, dan zie ik liever de mooie design en kleurkeuze van bv WD ipv een mooie dock met een lelijke hdd eruit steken.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Oja en behalve dat er een lelijke harddisk uitsteekt, betekend het gebruik van zo'n dock óók dat je dus totaal onbeschermd met een harddisk rondloopt... dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling... maar als je zo'n dock in de winkeletalage zet wordt de indruk gewekt dat het geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Deze Dockingstations voor hardeschijven zijn er naar mijn idee ook niet voor bedoeld om overal mee heen te slepen. Dit is meer voor een technische dienst die geregeld data van een schijvem moet halen om vervolgens de schijf weer elders in te plaatsen. Op een technische dienst hoeft het geen stukje design te zijn, maar functioneel. Persoonlijk zie ik daar best wat in.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Ik zou zo'n ding anders prima kunnen gebruiken. Ik moet een dubbel archief aanmaken, een duplicaat van elke schijf, waarbij de ene schijf verbonden blijft met het systeem en de andere schijf in een koffertje ofzo fysiek op een andere locatie komt te liggen (dus geen raid). Dan is dit makkelijk en goedkoop.
Maar dat is een vrij specifieke situatie. Wellicht dat deze dingen daarom nauwelijks gemaakt worden. Ik zou het zeker niet als gewone externe schijf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Pinata en 711

Is er ook zo een HD dock voor IDE schijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met deze externe HD?

http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=188&e=2

Van het merk XXODD
Ik kan de 500 GB, 16 MB cahce, 7200 rmp kopen voor 112 euro

Zijn deze goed? Voeren ze goed warmte af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Niet online
abusimbal schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:44:
Pinata en 711

Is er ook zo een HD dock voor IDE schijven ?
Ik heb even gegoogled, maar ik vrees dat er alleen maar SATA versies beschikbaar zijn. Je zou eventueel kunnen mailen naar de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
heeft iemand hier ervaring met de Western Digital MyBook Studio Edition 1 TB?
Ik heb hem er nu aanhangen. Maar de ene keer bij de pc opstarten pakt hij hem wel, de andere keer niet, dan moet ik weer opnieuw opstarten:S. Niet handig dus.
En bij het copieren van data via de FW400 gaat hij van 80mb sec terug naar 33mb sec en daar blijft hij het wel op doen.
de WD buttonmanager werkt ook ni zo naar behoren geloof ik in vista 64bit?

Enige overige ervaringen?of hulp? graag...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Zie mijn eerdere posts (o.a. bovenaan deze pagina). Heb je die SAM driver geïnstalleerd?
http://support.wdc.com/do...asp?cxml=n&pid=37&swid=58
Dan werkt de button manager namelijk wel naar behoren en werkt het automatisch starten en spindown samen met het systeem ook. (wil je 'm permanent uitschakelen dan moet je 'm uitzetten met de knop achterop).
De 33 mb/s is verder een normale snelheid. De 80mb die vista in het begin aangeeft komt door een fout in de telling. Er wordt uitgegaan van het aantal mb tot dan toe gedeeld door het aantal seconden tot dan toe. Echter als je te laat begint met tellen lijkt het in het begin retesnel te gaan (namelijk de data gedurende de eerste paar seconden plus de data voordat de telling begon). Dit wordt geleidelijk minder, hoe langer je aan het kopieren bent hoe exacter de gemeten snelheid.

/edit
Die sam driver werkt zo te lezen niet voor vista 64bit. Maar volgens mij werkt er sowieso bar weinig onder 64bit

[ Voor 6% gewijzigd door ShittyOldMan op 10-04-2008 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
wat doet die sam driver precies? Die is voor de home?ik heb de studio!
Ik heb die buttonmanager iig geinstalled ook al is die 32 bit, meestal draaien dingen wel. maar kan hem nergens terug vinden of verwijderen.
maar ik wil m best uitproberen, hoe ziet het uit als de hdd de grootte aangeeft met de lampjes?
dit zal dan het eerste worden wat ik tegenkom dat niet werkt bij 64 bit:S.

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 10-04-2008 09:40 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Die driver heeft er bij mij (ook een wd studio, maar op win xp) voor gezorgd dat de button manager ook via firewire kan communiceren met de aansturing van het apparaat. Zowel onder XP als Vista heb ik als ik de studio aansluit 2 apparaten staan voor 1 harddisk. Een normale en een onder other devices. Als ik de sam driver installeer werkt de button manager ineens wel, start de schijf mee op met het systeem, en geeft de led strip aan hoe vol de schijf zit. Dit laatste ziet er hetzelfde uit als wanneer je iets kopieert naar de schijf en de led strip in beweging is, alleen staat het nu stil. Maar probeer het uit zou ik zeggen.
Dat de sam driver wel bij de home staat en niet bij de studio komt denk ik omdat de studio zich richt op de mac gebruikers en de driver daar niet nodig zal zijn. Maar hoe dan ook, deze heeft gewerkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
kdekker schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:25:
[...]

Knippert bij jou de LED wel bij lees/schrijfactiviteit? (bij allebei de connectie methoden, USB of eSata)? Ik ben nog steeds in conclaaf met Antec over dit probleem...
Antwoord heeft even geduurd maar bij mij knippert de LED wel bij activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 18:47
MasterMaceMichu schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:12:
[...]

De nieuwe Areca ARC-5020 ziet er ook goed uit:
[afbeelding].

Ben benieuwd wat die gaat kosten en wanneer hij beschikbaar komt....(Webconnexxion -DE leverancier van Areca stuff in NL- weet nog geen details helaas...). Wellicht toch wat te vroeg een besluit genomen.....
Prijs is beschikbaar: EUR 749.....Dat wordt dus weer verder zoeken naar een BETAALBARE oplossing.....

Dus wie nog een dubbelloops externe HDD behuizing weet.....Please let me know!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ik ga hem even proberen idd. De hdd start soms niet mee op met vista (vanuit de mooie slaapstand van vista dus) en dan moet ik de hdd even uit en aan zetten. Dan pakt ie hem.
Als hij copiert gaat hij nu heen en weer en doet hij niks, brand alles. Meer zie ik niet. Die andere buttonmanager heb ik wel een icoon van in me taakbalk zie ik. Of het wat doet is de vraag... Ik ga nu ff die SAM proberen op mijn vista 64bit.

edit: krijgt hem niet geinstalled. Interrupted geeft ie aan en run again. Gedaan, maar blijft hetzelfde helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 14-04-2008 12:03 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:06:
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ericr schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:32:
[...]
Antwoord heeft even geduurd maar bij mij knippert de LED wel bij activiteit.
Hmm, jouw hd501lj is 500Gb, daar zal het wel in zitten (dat het wel werkt. Ik vis maar verder bij Antec (heb nog steeds geen definitieve fix). Behuizing is overigens fluisterstil, alleen een licht gezoem (ventilator) en een licht gereutel/kraakje, kort, laag geluid (harddisk) hoor je soms. Alles werkt verder (nog) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:06:
[...]
Vantec MX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jradman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-08 13:47
sorry, nvm. :X

[ Voor 108% gewijzigd door Jradman op 26-04-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik werk nu al een kleine week met de Conceptronic Grab'n'Go! 2,5" SATA to USB behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://images.ciao.com/inl/images/products/normal/028/product-841028.jpg
Een naar mijn mening een fijne behuizing, ziet er goed uit. Is van aluminium en dus vrij stevig.
Ik gebruik een 2,5" 5400rpm 100gb SATA schijf erin. De hhd werkt prima via 1 usb kabel. Maar er wordt voor de zekerheid een 2de voor de voeding meegeleverd. Installatie ging prima. Het is wel een geknoei met de piepkleine schroefjes. Maar over het algemeen een prima behuizing. Koste mij een kleine 15 euro bij Paradigit.

Mochten er iemand nog wat meer over deze behuizing weten. Laat het maar weten.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik overweeg een MyBook 1TB model. Maar het lijkt alsof deze opmerkelijk veel dikker zijn dan andere 3,5" schijven.

Zit daar onnodig veel ruimte tussen de schijf en de case? Of beeld ik me dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij linkt naar een Essential. Ik heb een 1TB Studio. En qua dikte zouden er goed 2 schijven in passen. Dat is met brackets zo gemaakt dat er airflow rondom de schijf is. Hij is ook passief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
LithoMan schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:53:
Ik heb sinds gisteren bij Computerland een externe harddisk behuizing gekocht van het merk Diginote. Afkomstig van Coolermaster staat er op de doos. Ziet er fraai uit maar ik had meteen 2 defecte exemplaren te pakken. Bij de 1 deed het blauwe ledje het niet en bij de andere deed de harddisk het niet omdat er geen spanning op stond. Nu het derde exemplaar is eindelijk wel goed. Het inbouwen is zeer gemakkelijk maar het vergt wel enige kracht om de deksel te sluiten. Eenmaal aangesloten werd het meteen herkent door Windows XP. Verder valt het me op dat de Diginote erg stil is (mede ook door de harddisk) en echt warm wordt hij ook niet. Heb nog geen meetresultaten maar merk dat het al snel genoeg is. Ik heb de USB versie gekocht en een Hitachi 250GB, IDE/ATA133 harddisk erin gezet.
Heb van de week dezelfde gekocht, ook bij Computerland. Deze was eveneens defect (stank + rook) met als gevolg dat m'n hdd nu defect is. Computerland wilde wel de behuizing vervangen maar niet de hdd....Ik kon dus met lege handen en een defecte hdd naar huis.
Ik zou gezien de ervaringen van mij en LithoMan een Diginote behuizing ten zeerste afraden, het lijkt er op dat hun quality control niet helemaal op orde hebben.

Heeft iemand trouwens contactgegevens van Diginote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Heb nu eindelijk de A.C. Ryan AluboxTFX usb/esata binnen. Heb hem gelijk flink aan het werk gezet in een nogal warme kamer. De temperatuur zat op de 41 graden, valt me reuze mee! In een kamer met een wat betere temperatuur zal het zeker onder de 40 zijn. Dat klopt ook met de Bjorn3D review (37 graden tijdens load). En dat voor een behuizing zonder fan :)
Ik ben heel tevreden.

Ook erg leuk dat ze een bracket meeleveren waarmee je de interne sata aansluiting via een kabeltje omtovert naar een externe sata aansluiting. Maar de grootste verassing was wel dat er nog een kabeltje bij dat bracket hoort: voeding! Dus deze 3,5" behuizing kan zijn voeding van de pc krijgen en schakelt dus (net zoals 2,5" behuizingen met voeding via USB) uit als de pc uit/in standby is/gaat.

Wat wel echt slecht is, maar dat stond ook in de review, is het afdekplaatje aan de achterkant, heel zwak plastic. 1 haakje brak al direct af. Opsturen voor een nieuwe/garantie had ik geen zin in, kan ik weer 4 maanden wachten. Heb het kunnen repareren.

EDIT:
Heeft iemand nog een tip voor een correcte indeling van een 750 GB samsung disk?
Ik heb het nu zo (alles NTFS behalve Portable):
Portable.............32 GB
Documents........50 GB
Photo's..............66 GB
Music..............100 GB
Movies.............350 GB
Recordings.......100 GB
  • Portable is bedoeld zodat als ik de harddisk via USB op bijv. een dvdspeler aansluit, hij dit herkent als een mass-storage apparaat. 32GB FAT32 is dan de max, waarbij je zeker weet dat de speler je apparaat correct herkend.
  • Documents is voor de opslag van documenten, administratie, downloads etc van alles. Ook backups van oude documentmappen en belangrijke administratie
  • Recordings is bedoeld voor digitenne opnames (1:1 opname van de mpeg2 uitzending rechtstreeks naar de harddisk).
Ik twijfel een beetje over de volgorde, ik vermoed dat dit geheel omgekeerd had moeten gebeuren.
  • De Recordings partitie zal namelijk regelmatig gebruikt worden waarbij grote bestanden worden aangemaakt, vaak wordt gewist etc. Kortom veel activiteit met grote bestanden.
  • De Music map, daar komen af en toe wat kleine muziekbestandjes bij.
  • Dito voor de Movies map, af en toe wat series/films bij, dit zijn echter wel grote bestanden, vergelijkbaar met de Recordings map. Alleen worden deze gedownload, de snelheid is dus minder van belang.
  • De map Foto's is een leuke, hier kunnen regelmatig zéér veel piepkleine bestanden bij komen, bewerkt worden etc. ook voor korte filmpjes geschoten met een fototoestel.
  • de Documents partitie sja daar zit veel variatie in, zal regelmatig gebruikt worden maar geen grote bestanden.
  • de Portable partitie MOET als eerste, anders heeft het ook geen nut. apparaten met USB poorten herkennen het anders niet (denk aan autoradios, tvs, dvdspelers etc.)
Ik zit vooral met die Recordings partitie... is het wel verstandig om die aan het eind van je harddisk te hebben?

[ Voor 62% gewijzigd door Jazco2nd op 11-06-2008 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Wat is een goeie externe schijf voor gebruik als opslag voor muziek gekoppeld aan een autoradio? Wordt dus redelijk veel mee gesleept en moet geen losse voeding hebben. Zit te denken aan een budget van 70 euro en het liefst zoveel mogelijk gb's natuurlijk. Heb al redelijk wat gezocht op internet maar de shops geven in de specs bijna nooit aan of de schijf een externe voeding heeft of deze via de usb kabel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste laptopschijfjes kunnen hun stroom wel uit usb vissen en zijn bovendien vaak heel behoorlijk shock-proof. Dus zoeen in een 2,5" behuizinkje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:23:
De meeste laptopschijfjes kunnen hun stroom wel uit usb vissen en zijn bovendien vaak heel behoorlijk shock-proof. Dus zoeen in een 2,5" behuizinkje.
Maar toch, als je ze in een autoradio prikt werkt het vaak niet. Kennelijk verwachten dat soort schijfjes tijdens het opspinnen toch iets meer dan de 500mA die ze officieel krijgen. Veel PC's hoor je daar niet over klagen, maar bij autoradio's is het een ander verhaal...

Mijn pa heeft een WD Passport, en die werkt op de meeste PC's zonder problemen. Op zijn werk trouwens niet, op alle Dell's die daar staan wil de schijf enkel opspinnen met een Y-kabel. Op mijn autoradio (type goedkoop prutding: AV Car Audio AV8840) doet hij niets, in mijn pa's auto (Fiat Grande Punto met Blue&Me gebeuren) ook niet.

Ik zou dus goed uitkijken wat je koopt! En het liefst iets zoeken waarvan je positieve ervaringen leest in combinatie met jouw radio.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Laatst online: 12-09 14:27
Oke, bedankt voor de adviezen. Zal het JVC KD-BT1 topic en de kieskeurig reviews eens doorspitten naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Jazco2nd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:00:
EDIT:
Heeft iemand nog een tip voor een correcte indeling van een 750 GB samsung disk?
Ik heb het nu zo (alles NTFS behalve Portable):
Portable.............32 GB
Documents........50 GB
Photo's..............66 GB
Music..............100 GB
Movies.............350 GB
Recordings.......100 GB
Maak gewoon 1 32GB fat32 partitie voor je portable systeem. En de rest 1 grote NTFS partitie en gebruik daar verschillende mappen in. Dan hoef je jezelf ook niet zo extreem te beperken. Ik zie geen reden om dit alles uit te splitsen in partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Omdat je dan nogal veel fragmentatie krijgt op een deel van de schijf (het begin) terwijl de rest van de schijf niet gebruikt wordt. Maar je hebt wel een goed punt. Moet niet zo belachelijk veel partities maken. 1 portable, 1 voor de rest en 1 voor TV opnames :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 15-06-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05
Voor tv opnames moet je de clusters zo groot mogelijk nemen,dat scheelt ook in fragmentatie.

[ Voor 25% gewijzigd door wortelsoft op 17-06-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wortelsoft schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:52:
Voor tv opnames moet je de clusters zo groot mogelijk nemen,dat scheelt ook in fragmentatie.
Bedankt voor de tip, ik vraag me alleen nog af of ik die partitie wel aan het eind van de harddisk moet zetten. Maar ach het gaat om zulke kleine optimalisaties dan. Heb het nu gewoon als laatste partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeCoen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-02 22:53
Ik wil voor mijn belangrijke bestanden een externe harde schijf gaan kopen, dat is een stuk veiliger als de Raid0 setup waar ze nu op staan. Ik zat zelf te denken aan de Western Digital My Book Essential Edition. Maar als de computer uitgeschakeld is, blijft de externe harde schijf dan nog aanstaan? (lampje, fan etc.). Ook heb ik de vraag of zo'n externe hdd snel werkt (USB 2.0), als ik bijvoorbeeld grote Photoshop bestanden heen en weer kopieer, hoe snel gaat dit in vergelijking tot een interne harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
USB gaat met ongeveer 30-40 MB/s. Firewire doet het ietsje sneller (en kost minder cpu).

Bij de behuizing die ik had gekocht, AC Ryan AluboxTFX, krijg je een eSATA PCI gratis erbij. Hier heb je geen vrije PCI (express) sloten voor nodig want je sluit het niet aan op je moederbord.
Er zitten 2 stekkers in 1 eSATA en 1 voeding! De eSATA stekker verbind je intern met een vrije SATA poort, en de voeding verbind je intern met een vrij voedingskabeltje (alle kabels worden meegeleverd dus je hoeft niets erbij te kopen).

Vervolgens kan je de behuizing middels een satakabeltje en een meegeleverd voedingskabeltje (geen grote adapter meer nodig!!) verbinden met je PC.

2 voordelen:
de externe harddisk is net zo snel als je interne, of zelfs sneller (ik weet niet hoe snel jouw interne hdd is).
de externe harddisk krijgt voeding van de pc, dus is aan als je PC aan is en uit als je pc uit of in standby/slaapstand is. Daarnaast heeft de behuizing nog een aan/uit knop maar die hoef je dus niet te gebruiken.

Volgens mij is dat precies wat je zoekt. Een review vind je hier: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1179

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 21-06-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb deze onlangs gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-harddisk.nl/product_thumb.php?img=images/sharkoonquickport.jpg&w=200&h=200

http://www.mobile-harddis...-35-sata-usb20-p-508.html

Het is echt een hd erin pluggen en klaar. Aangezien ik iets van 5 losse sata hd's had liggen is deze oplossing echt ideaal!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Erhnam schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:10:
Ik heb deze onlangs gekocht:

[afbeelding]

http://www.mobile-harddis...-35-sata-usb20-p-508.html

Het is echt een hd erin pluggen en klaar. Aangezien ik iets van 5 losse sata hd's had liggen is deze oplossing echt ideaal!
Wil je hem eens testen qua snelheid met ATTO of iets? Zou super zijn. :D Ik ben namelijk van plan om hem ook te kopen, maar wil wel een goede doorvoersnelheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:36
Hij is ook met eSATA te krijgen, voor een tientje meer. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help gevraagd.

Ik heb een paar jaar terug een WD 80 GB externe harde schijf gekockt in de VS. Een paar weken terug bleek de voeding het te hebben begeven (ik had de schijf zo'n 8 mnd niet gebruikt) en heb ik me door het mannetje van de compu winkel laten overtuigen niet een dure voeding te nemen, maar een nieuwe behuizing (goedkoper). Heb dat ding er braaf ingeschroefd, maar mijn compu (normale laptop met XP) herkende hem niet. Dus ik terug naar de winkel en die ontdekte dat de schijf schlecht was en stelde voor hem hem te formateren. Vond ik geen probleem, als ie het thuis maar deed. Vervolgens deed ie het wel bij hem op 2 compu's en bij mij thuis niet (windows XP zegt op 2 verschillende laptops: onbekend apparaat en hij kan op de meegeleverde CD-rom ook geen beter stuurprogramma vinden). Nu komt het wellicht. De XP versies van de man in de winkel waren Arabisch...

Samenvattend:
Met stuurprogramma's lukt het niet
In de bios dingen veranderen hielp ook niet

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:33:
Jij linkt naar een Essential. Ik heb een 1TB Studio. En qua dikte zouden er goed 2 schijven in passen. Dat is met brackets zo gemaakt dat er airflow rondom de schijf is. Hij is ook passief gekoeld.
Waar heb je die gekocht? In de Pricewatch kan ik alleen de 320GB en de 500GB vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lacie 1TB 129 euro bij de MM Amsterdam, goedkoopste van Nederland (weekaanbieiding).
Kost werkelijk niks meer tegenwoordig, nog geen 4 maanden geleden was deze 199 euro :)

MyCom heeft ook een 1TB van WD voor 129 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek deze ICYBOX http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=4518

Maar dan voor sata, bestaat die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb gisteren deze externe hdd case binnen gekregen. Voor 10 hele dollars krijg je een aluminium doosje, usb kabel met dubbele aansluiting, schroevendraaiertje en een beschermhoesje :)
De plastic afdekplaatjes zien er een beetje cheap uit, de behuizing zelf voelt gewoon goed aan. Het ledje zit ook een beetje suf verstopt, maar voor 10 dollar mag je niet klagen :P

Benchmarks (Hitachi Travelstar 5400RPM 60GB):
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/hdd/quick_usb_intelchipset_hub.png
Korte test, Intel chipset

[img]Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/hdd/quick_usb_pcmcia_nec.png
Korte test, aangesloten op een Sitecom usb 2.0 pc card met Nec chip. Scheelt nog best wel wat.

Benchmark is gedaan op een Dell 8600 laptop, Pentium M 1.7GHz met 1GB ram. Speedstep was actief (liep dus op 600MHz), vandaar de hoge cpu load denk ik. Zal hem nog eens draaien op 1.7GHz.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/hdd/long_usb_intelchipset_maxperf.png
Lange test, max performance op onboard usb.

Kwam er wel achter dat m'n harddisk iets teveel stroom trekt voor 1 poortje. Er zit wel een Y kabel bij, maar echt praktisch is dat niet met in totaal 4 usb poorten (waarvan 2 op een pc card).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zelf deze behuizing op het oog:
http://www.acryan.com/ind...55&parent_id=11&Itemid=77
Hij ziet er degelijk uit, stijlvol en goede prijs en mooie aansluitmogelijkheden. Hij zal waarschijnlijk eerst via usb aangesloten worden en daarna via sata als ik een 2e hardeschijf erbij koop, dan via een externe sata bracket.

Nu wil ik ook een standby killer gebruiken die alle randapperatuur in 1x uitschakeld zodra de pc in standby gaat, maar is dat te combineren met deze behuizing? Zal de pc tijdens het in standby gaan ook deze hardeschijf afsluiten of gebeurt dat niet? Want anders zal hij de stroom uitschakelen wat voor de levensduur neem ik aan enorm slecht is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Zie mijn post hierboven. Bij AC Ryan krijg je gewoon een bracket waarmee je je SATA aansluiting doorlust en zelfs ook een interne voedingskabel doorlust naar de bracket. Je kan dus middels de eSATA aansluiting op de Alubox je harddisk aansluiten op je interne SATA poort. En voor voeding heb je dan zelfs de adapter niet meer nodig! Maar alleen de meegeleverde s-video-achtige kabel.

Als je pc uit of in standby gaat wordt alle voeding op moederbord na uitgeschakeld dus is je harddisk ook uit. E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar kan het ook via usb? Want ik heb geen ruimte in mijn pc voor zo'n bracket vrees ik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb (toevallig) vandaag de AC Ryan HD50138 Alubox (IDE of SATA(II) naar USB2.0 of eSATA) + Samsung Spinpoint F1 103UJ (1TB SATAII) binnen gekregen.

Alubox oogt prima. Lekker slank model, hoewel het wel een beetje pielen is met draden. Je wil uiteraard (zoals eerder gemeld), de schijf zover mogelijk op de slede monteren. Het laatste deel hangt/zweeft inderdaad in de lucht. Kan nog niet zeggen momenteel of dit een minpunt is. De schijf is met 4 schroefjes wel vrij stevig vast te zetten..

Omdat ik (nog) geen SATA(II)-aansluitingen in mijn PC heb, was mijn bedoeling om 'm voorlopig nog even met USB2.0 te verbinden, echter dit lukt me niet.
De aansluitingen heb ik gemaakt zoals hier: https://www-304.ibm.com/s...supportsite.wss/sata2.jpg

Ik draai Vista Ultimate 32-bits en daarbij herkent deze wel iets aan USB, maar ik hoor bv. ook niet de Spinpoint draaien...(blauwe leds branden wel, dus voeding werkt).
Als ik een verbinding via (e)SATA wil maken, dan heb ik een SATA PCI-kaart nodig (zover ik weet), maar USB zou toch gewoon moeten werken (schakelaar staat op USB-mode uiteraard)?
In de doos zit een eSATA-bracket zoals deze: http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=384&cat=47
Maar dan heb je dus wel een SATA-aansluiting in je PC nodig.

Er zit ook een USB-driver-CD bij, maar deze is alleen nodig/geschikt voor Win ME of 98.
Moet ik eerst iets in BIOS doen wellicht? Voor een USB-connectie zegt de manual hier niks over.

[ Voor 9% gewijzigd door dutch79 op 08-07-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik wil ook de Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB gaan bestellen vandaag, maar ik heb nu alleen een oude behuizing met IDE aansluiting.

Welke behuizing zouden jullie aanraden? Ik ben niet helemaal meer thuis in eSata en Sata e.d. :$ Hij zal alleen USB worden aangesloten.

Anders haal ik de WD MyBook Essential Edition 1TB, aangezien deze zichzelf kan uitschakelen als ik mijn laptop uitschakel, en voor de prijs (129,95) hoef je het ook niet te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Megamind op 09-07-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Welke behuizing zouden jullie aanraden?
De AC Ryan die ik noemde bv. Die heeft dus USB2.0 en eSATA-aansluitingen, dus dan ben je voorbereid op de toekomst.
Ik heb 'm echter nog niet werkend, maar daar zal wel een oplossing voor zijn (als de mensen hier me een beetje willen helpen tenminste...)
Over dat uitschakelen: kan de AC Ryan ook, maar via USB-mode weet ik niet of dat werkt. Als je een nieuwe PC koopt, dan kun je hier echter gewoon gebruik van maken.

[ Voor 21% gewijzigd door dutch79 op 09-07-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sdirx: bij mijn AluBox HD51936 (volgens mij identiek aan jouw model, behalve de kleur) en dezelfde harddisk is het gewoon een kwestie van aansluiten zoals jij gedaan hebt en dan is hij (in Windows XP US) te vinden onder schijfbeheer: Start, Programs, Administrative Tools, Computer Management, Disk Management en kan je hem daar formatteren en een drive letter toekennen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Verplaatst naar Spinpoint SATAII-HDD in AC Ryan case niet werkend om dit topic niet te vervuilen...
edit: +oplossing.

[ Voor 94% gewijzigd door dutch79 op 10-07-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
[ Deze mag weg ]

[ Voor 255% gewijzigd door dutch79 op 10-07-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb dus ook een western digital passport en dat ding ligt dus ook ongebruikt in de kast,reden,hij wil niet opspinnen bij mijn portable mediacenter.
De winkel wil um ook niet ruilen voor een gewone harddisk in een behuizing.
Het zelfde met een mybook.
Volgens western digital komt dat door de software die er in zit.
Maar ik wilde hem dus gaan gebruiken om tussen 2 van die portable mediacenters onderling files uit te wisselen,alleen kan dat dus mooi niet.
Ook niet met een hubje er tussen... dus voor mij geen WD meer.. ( portable dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Nick39 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:21:
Ik heb dus ook een western digital passport en dat ding ligt dus ook ongebruikt in de kast,reden,hij wil niet opspinnen bij mijn portable mediacenter.
De winkel wil um ook niet ruilen voor een gewone harddisk in een behuizing.
Het zelfde met een mybook.
Volgens western digital komt dat door de software die er in zit.
Maar ik wilde hem dus gaan gebruiken om tussen 2 van die portable mediacenters onderling files uit te wisselen,alleen kan dat dus mooi niet.
Ook niet met een hubje er tussen... dus voor mij geen WD meer.. ( portable dan)
koop dit;
Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-harddisk.nl/product_thumb.php?img=images/dubbel-power-USB-Kabel.jpg&w=300&h=300
dus een usb kabel wat meer prik kan leveren aan je passport.
wat meestal ook helpt is als je de passport aansluit op de achterkant van je pc, dus direct op je mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
SYQ schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:27:
[...]

koop dit;
[afbeelding]
dus een usb kabel wat meer prik kan leveren aan je passport.
wat meestal ook helpt is als je de passport aansluit op de achterkant van je pc, dus direct op je mobo
Het gaat niet om de prik,er zit een stukje datasafe software in waardoor ie het niet doet op de media player( dus niet op een pc) http://www.conceptronic.n...&Prod_ID=2114&Prod=CSM3PL
Er moet dus gewoon een "stomme" externe drive op maar de passport leek zo handig vanwege het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een waarschijnlijk erg domme vraag, maar zijn er misschien externe behuizingen voor 3,5' HDDs die op de voeding van een usb poort leven?
(Dus geen A/C adapter, maar de stroom van de usb poort gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Nee.
Een 3,5 HDD kan niet draaien op USB alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jamme, ik had het niet echt verwacht maarja.. je weet het nooit.

Op DealExtreme.com zag ik een aantal HDD behuizingen die ook op de TV aan te sluiten zijn. (Dan krijg je een soort van mediaplayer). Helaas ben ik niet helemaal weg van de kwaliteit van de meeste DealExtreme producten (vaak erg goedkoop en van plastic). Ik heb gezocht naar dit soort behuizingen in het westen van de wereld, maar ik kon eigenlijk niet echt iets vinden. Weet iemand misschien of die hier ook te koop zijn? Of kan iemand me misschien een goede website aanbevelen waar veel verschillende behuizingen op staan/te koop staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03-2024

Ruudboy

Database Beheerder

Ik heb inmiddels 2 Lacie 500GB USB disks, deze worden erg warm als ze langer aan staan.
Ook heb ik een Seagate 400GB USB/FW disk, deze gaat in een soort slaapstand als hij niet benaderd wordt.
Ook heb ik een Medion 320 GB USB disk, deze gebruik ik niet zo vaak.
Dan heb ik nog een WD 500 GB USB disk, deze bevalt tot nu toe het beste, minste warmte en meest stil.

Gisteren heb ik op www.4launch.nl een 1TB WD usb disk besteld voor 115 euro.. da's niet duur!
Wel heb ik mezelf beloofd dat dat nu de laatste is, hierna ga ik toch echt over op een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:12:
Jamme, ik had het niet echt verwacht maarja.. je weet het nooit.

Op DealExtreme.com zag ik een aantal HDD behuizingen die ook op de TV aan te sluiten zijn. (Dan krijg je een soort van mediaplayer). Helaas ben ik niet helemaal weg van de kwaliteit van de meeste DealExtreme producten (vaak erg goedkoop en van plastic). Ik heb gezocht naar dit soort behuizingen in het westen van de wereld, maar ik kon eigenlijk niet echt iets vinden. Weet iemand misschien of die hier ook te koop zijn? Of kan iemand me misschien een goede website aanbevelen waar veel verschillende behuizingen op staan/te koop staan?
Volgens mij verkoopt http://rhisc.nl/ die dingen wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet iemand een externe behuizing voor een 3,5" sata schijf die automatisch uitgaat als de pc ook uitgaat? Ik heb een Maxtor Diamondmax 10 schijf en een Shuttle met een Nforce 4 serie moederbord en die combinatie gaat niet goed via sata, dus de verbinding naar pc kan dan niet via esata maar moet echt via usb 2.0 gaan. Dus kent iemand zo'n behuizing? Ik had de Alubox van AC Ryan op het oog maar die kan dit dus niet.

Of is het mogelijk de Alubox aan te sluiten op mijn master/slave stekkerdoos, dus dat hij automatisch uitgaat als de pc hibernate?

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 19-07-2008 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
De AluBoxTFX kan dit dus wél, zie ook mijn eerdere posts.
En die kan dit omdat er een kabel wordt meegeleverd waarmee je de Alubox kan aansluiten op een voedingsstekkertje van de voeding van jouw pc.
Dus jouw pc in stby/hibernate = harddisk uit.

Sowieso snap ik niet waarom men niet voor de TFX versie gaat. Behalve de extra's die je erbij krijgt, het feit dat je vééél gemakkelijker een harddisk erin (en eruit) kan doen, heeft deze niet het rammelprobleem wat (alle) andere (single) Aluboxen wel hebben.

Bij de andere Aluboxen monteer je de harddisk op een ijzeren plaatje, maar dit plaatje had de helft langer moeten zijn! Echt een domme fout van A.C. Ryan.

De AluBoxTFX is slimmer ontworpen en de harddisk blijft koeler omdat hij echt tegen de aluminiumbehuizing wordt aangedrukt. Toen ik de TFX kocht was er geen prijsverschil (30 euro). Bovendien krijg je dus meer accessoires dan bij de gewone Alubox.

Ik heb een jaar of 2 geleden de gewone Alubox voor mn vriendin gekocht (TFX bestond nog niet) en laatst de TFX voor mezelf gekocht.

Plus, aluboxtfx is beter getest (qua geluid en temperatuur, want via esata is er geen noemenswaardig snelheidsverschil) dan de Icybox of Icydock. De link staat in een oude post.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 25-07-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen ruimte voor zo'n bracket in mijn shuttle en geen lege sata aansluiting over. En die andere versie is duurder en ik heb geen extra's nodig, gewoon een simpele plek om mijn 300GB hardeschijf nog een nut te geven. Als ik er veel meer voor moet gaan uitgeven is het voordeliger om een externe hardeschijf te kopen ipv enkel een behuizing. En dat kleine beetje lawaai zal ik wel genoegen mee nemen, het moet gewoon niet te duur worden.

En inmiddels op de AC Ryan site bevestiging gekregen dat ik gewoon via usb en een master/slave stekkerdoos kan aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 25-07-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bla

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 15:37 . Reden: verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik wilde van het weekend ff die bracket in mn pc zetten, ontdekte ik dat ik ook geen ruimte meer had! Maar ik heb gewoon een gaatje gemaakt in mijn kast waar de 2 draadjes uitkomen (sata/voeding kabel uit het bracket gesloopt en intern verbonden) zodat ik nog steeds makkelijk de behuizing kan verbinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 23:36
Enige tijd internet-research gedaan naar externe harde schijven.

Wat prachtig is, is dat er inmiddels (ja ik loop blijkbaar achter) externe harde schijven zijn die geen aparte voeding meer nodig hebben en dus genoeg hebben aan hetgeen ze krijgen van de connectie naar de pc of laptop.

Daarover echter heb ik vele ervaringen gelezen die stellen dat bv 1 usb aansluiting niet voldoende is of dat er toch een externe voeding geregeld moest worden. Hoewel veel... meer dan ik zou wensen.

Zonet echter kwam ik erachter dat firewire (wat godzijdank ook op mijn nog binnen te komen laptop zit) niet alleen sneller is, maar ook veel meer power kan leveren om een apparaat te voeden. Vooral voor externe harde schijven is dat dus ideaal. Bron 1 Bron 2

Daarom rijst bij mij de vraag waarom zoveel mensen maar aan die usb 2 blijven hangen..??

Edit:
Ah, het antwoord is daar. Ik ontdek dat er 4 en 6 pins firewire is. De 4 pins levert in tegenstelling tot de 6 pins geen stroom, maw firewire op de notebook is nutteloos zonder externe voeding. Men heeft dus geen keus en zal bij de USB 2.0 moeten blijven...

[ Voor 21% gewijzigd door Tommy The Cat op 11-08-2008 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
  • Laatst online: 06-09 12:57
Ik heb een paar maanden geleden een USB Harddisk gekocht (iomega LPHD160-U). Deze werkt prima op mijn laptop, ook op de desktop in de huiskamer, maar op mijn eigen desktop, werkt hij niet. Er gaat wel een lampje branden en je voelt dat de schijf heel zacht draait, maar hij krijgt om een of andere reden niet genoeg voeding. Ook als ik een adapter op de schijf aansluit (daarvoor zit een aansluiting op de schijf) krijgt hij niet genoeg voeding op de desktop.
Is er een manier om mijn desktop meer voeding aan de USB poorten te geven?
Ik heb al even in het BIOS gekeken, maar kon daar zo gauw niets vinden.
Bij apparaat beheer staat wel onder Generic USB Hub: Samengesteld USB-apparaat 98mA en 100mA maar dat zegt mij verder weinig behalve dat ik weet dat het iets met voedingsvermogen te maken heeft.

• nsa1984
  • Laatst online: 12-09 11:52
COMPUTERNERDNR1 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:40:
Ik heb een paar maanden geleden een USB Harddisk gekocht (iomega LPHD160-U). Deze werkt prima op mijn laptop, ook op de desktop in de huiskamer, maar op mijn eigen desktop, werkt hij niet. Er gaat wel een lampje branden en je voelt dat de schijf heel zacht draait, maar hij krijgt om een of andere reden niet genoeg voeding. Ook als ik een adapter op de schijf aansluit (daarvoor zit een aansluiting op de schijf) krijgt hij niet genoeg voeding op de desktop.
Is er een manier om mijn desktop meer voeding aan de USB poorten te geven?
Ik heb al even in het BIOS gekeken, maar kon daar zo gauw niets vinden.
Bij apparaat beheer staat wel onder Generic USB Hub: Samengesteld USB-apparaat 98mA en 100mA maar dat zegt mij verder weinig behalve dat ik weet dat het iets met voedingsvermogen te maken heeft.
Als de schijf wel zachtjes begint te spinnen dan lijkt de voeding wel in orde.
Wat wel zo kan zijn is dat je een dusdanige partitabel hebt dan er standaard geen schijfletter voor je usb massa storage beschikbaar is.
Even rechtermuisknop op "deze computer" dan linkermuisknop op "beheeren" en dan "linkermuisknop op "schijfbeheer"
Daar zie je als het goed is een schijf staan zonder drive letter.
Dan even rechtermuisknop op die schijf en linkermuisknop op "verander schijfletter"
Dan een vrije schijf letter toekennen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 10:39

LoneWolf

Just a Byte

Tommy The Cat schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 01:36:
...

Edit:
Ah, het antwoord is daar. Ik ontdek dat er 4 en 6 pins firewire is. De 4 pins levert in tegenstelling tot de 6 pins geen stroom, maw firewire op de notebook is nutteloos zonder externe voeding. Men heeft dus geen keus en zal bij de USB 2.0 moeten blijven...
Ook zijn er notebooks die gewoon 6 pin firewire bieden... bijvoorbeeld de Macbook en Macbook Pro (deze laatste overigens geclassificeerd is als snelste Vista! notebook bij diverse tests.)
Ik gebruik als jaren een iomega 2.5" drive met usb en firewire, aangesloten op de firewire van mijn macbook. Meer stroom als uit 1 usb poort, veel notebooks hebben problemen om met 1 poort een 2.5" usb hd te voeden, dan heb je weer zo'n verloop met 2 usb pluggen nodig.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
LoneWolf schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:22:
[...]

Ook zijn er notebooks die gewoon 6 pin firewire bieden... bijvoorbeeld de Macbook en Macbook Pro (deze laatste overigens geclassificeerd is als snelste Vista! notebook bij diverse tests.)
Ik gebruik als jaren een iomega 2.5" drive met usb en firewire, aangesloten op de firewire van mijn macbook. Meer stroom als uit 1 usb poort, veel notebooks hebben problemen om met 1 poort een 2.5" usb hd te voeden, dan heb je weer zo'n verloop met 2 usb pluggen nodig.
Gelukkig start de iomega ego 160gb die ik onlangs heb aangeschaft netjes op met 1 usb verbinding naar de laptop van m'n pa (een toshiba satellite A100 dacht ik). Over een paar dagen komt m'n eigen laptop binnen - een 14,1 inch lenovo T61 - , hopelijk gaat het daarmee ook prima op 1 usb poort.

Maar idd, Iomega levert z'n Ego serie standaard met een Y usb stekker. Ik heb overigens expres voor de 160gb versie gekozen boven de 250 en 320 versie, omdat ik dacht dat de 160 minder stroom zou vragen (hopelijk dat niemand mij nu gaat vertellen dat dat niet uitmaakt).

Ze zouden meer laptops met 6 pins firewire moeten uitrusten. Het kan dus wel (dacht dat het teveel stroom zou vragen van zo'n accu).

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-08-2008 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
nsa1984 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:52:
[...]

Als de schijf wel zachtjes begint te spinnen dan lijkt de voeding wel in orde.
Wat wel zo kan zijn is dat je een dusdanige partitabel hebt dan er standaard geen schijfletter voor je usb massa storage beschikbaar is.
Even rechtermuisknop op "deze computer" dan linkermuisknop op "beheeren" en dan "linkermuisknop op "schijfbeheer"
Daar zie je als het goed is een schijf staan zonder drive letter.
Dan even rechtermuisknop op die schijf en linkermuisknop op "verander schijfletter"
Dan een vrije schijf letter toekennen.
Dat is het helaas niet. Het rare is, dat zie ik net pas, dat de schijf dus wel in device manager als schijfstation herkend wordt en hij geeft ook aan dat het apparaat correct werkt, maar de schijf staat vervolgens niet in schijfbeheer vermeld, daar staan alleen mijn 3 vaste schijven.

/Edit: ik zie overigens net dat er 2 berichten over iomega harde schijven door elkaar heen lopen, snapte het even niet meer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Darude1234 op 15-08-2008 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
^^ My bad :+

[ Voor 13% gewijzigd door Tommy The Cat op 15-08-2008 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 10:48
Hallo :)

Ik vroeg me iets af zijn er mensen hier die ook net als ik een Starbox van MSI hebben gekocht bij ?

Afbeeldingslocatie: http://cms.dunnet.nl/prod/cms/afbeeldingen/NS00608086_hr.jpg

http://www.dunnet.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00608086

Ben er erg over te spreken maar mijn vraag is nu wel:

Mag je die starbox in dat hoesje houden als ie aan staat en actief is?

Er zit een mooi lederen hoesje bij waar die in past maar stik it dan niet?

Er zie ook geen gaten in het doosje zodat de drive lucht kan halen.. maar ja en word soms wel warm.

Vroeg me dus af of men dit bij heeft en dan terwijl je hem gebruikt in het hoesje laat zitten.

Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Heb pas geleden een Western Digital My Book Essential Edition 1TB gekocht.

Werkt prima. Ik heb alleen 1 klein probleem, en dat is dat de computer tijdens het opstarten blijft hangen als de schijf op de computer aangesloten is (via USB dus). Als ik hem voor het opstarten loskoppel, en zodra hij voorbij het BIOS is aansluit dan werkt het wel gewoon prima. Heb al gekeken in het BIOS of hij ergens op blijft hangen omdat hij wil booten vanaf een USB-device ofzo, maar daar kan het niet aan liggen want booten vanaf USB kan niet eens met dit BIOS / Mobo. Ik heb een Asus P4P800E-Deluxe.

Mede hierom vind ik het wel een beetje jammer dat er geen aan/uit knop op de schijf zit, in tegenstelling tot vorige edities, bijv. de 500Gb editie die een vriend van me heeft. Dan zou ik niet elke keer de stekker er uit hoeven te halen, maar zou ik gewoon kunnen wachten met aanzetten van de schijf tot na het BIOS.

Ik heb een BIOS-flash overwogen maar nog niet geprobeerd of recent gekeken wat de nieuwste versie voor mijn Mobo is. Vraag me namelijk af of een BIOS-flash een oplossing gaat vormen, en wel vanwege het volgende. Een tijdje geleden heb ik mijn BIOS geflashed omdat anders mijn WD Caviar 500GB (SATA) niet herkend werd. Toen moest ik echter niet de nieuwste versie hebben (want dan werkte het ook weer niet goed), maar ik geloof de op één na nieuwste. Dus ik heb geen zin om nu mijn BIOS weer te gaan updaten naar de allernieuwste versie en dan weer met een niet werkende SATA-schijf te zitten. ;)

Nou ja, geen groot probleem. En ik verwacht dat het met een volgend Mobo wel opgelost is (dit mobo is al weer een aantal jaar oud). Maar wel een beetje irritant.

[ Voor 14% gewijzigd door RagingR2 op 15-08-2008 09:45 . Reden: volgorde ]

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Tommy The Cat schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:39:
[...]

Gelukkig start de iomega ego 160gb die ik onlangs heb aangeschaft netjes op met 1 usb verbinding naar de laptop van m'n pa (een toshiba satellite A100 dacht ik). Over een paar dagen komt m'n eigen laptop binnen - een 14,1 inch lenovo T61 - , hopelijk gaat het daarmee ook prima op 1 usb poort.

Maar idd, Iomega levert z'n Ego serie standaard met een Y usb stekker. Ik heb overigens expres voor de 160gb versie gekozen boven de 250 en 320 versie, omdat ik dacht dat de 160 minder stroom zou vragen (hopelijk dat niemand mij nu gaat vertellen dat dat niet uitmaakt).

Ze zouden meer laptops met 6 pins firewire moeten uitrusten. Het kan dus wel (dacht dat het teveel stroom zou vragen van zo'n accu).
Hmms de 320 en 250 van WD starten makkelijk met 1 usb hier, maar de iomega 160 (maar die is ook al 2 jaar oud) dus niet bij mij op de macbook.
Dus de conclusie kan wezen dat de nieuwere schijven weer zuiniger zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
LoneWolf schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:36:
[...]

Hmms de 320 en 250 van WD starten makkelijk met 1 usb hier, maar de iomega 160 (maar die is ook al 2 jaar oud) dus niet bij mij op de macbook.
Dus de conclusie kan wezen dat de nieuwere schijven weer zuiniger zijn :)
Aaaaah :'( 8)7

;) tja. Ik heb ook zo geredeneerd: koop een harde schijf met zo min mogelijk GB. Heb je later onverhoopt toch meer GB nodig dan je dacht, dan betaal je rond die tijd waarschijnlijk weer een heel stuk minder per GB. Dat is dus mijn enige troost :). (oja en de 160gb was itt tot de grotere schijven op voorraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Maar er is dus geen mogelijkheid om die schijven op een of andere manier meer stroom te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:24:
[...]

Het gaat niet om de prik,er zit een stukje datasafe software in waardoor ie het niet doet op de media player( dus niet op een pc)
Ik heb ookeen WD Pasport, en als je al de extra functies niet gebruikt kun je hem gewoon formateren, daarna heb je een gewone domme usb hdd. (moet geloof ik wel in schijfbeheer omdat er 2 partities zijn? is lang geleden dat ik het gedaan heb)

Heb zojuist een aluboxtfx besteld met een 1TB Samsung Spinpoint die via esata mijn laptop en pc gaat backup'en (en andere zaken) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
COMPUTERNERDNR1 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 01:33:
Maar er is dus geen mogelijkheid om die schijven op een of andere manier meer stroom te geven?
Ik neem aan dat je de USB powered externe schijven hebt. In mijn geval (iomega ego) kan er - indien noodzakelijk - ook een stroomadapter op worden aangesloten. Deze is echter niet meegeleverd. Wel zit er standaard een Y usb kabel bij voor als 1 poort niet voldoende levert. Over het algemeen denk ik dat je kunt stellen dat de 2,5 inch usb schijven prima op 1 poort kunnen werken, maar dat soms de usb poort zelf (wellicht van een verouderde laptop?) niet voldoende levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Tommy The Cat schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:51:
[...]

Ik neem aan dat je de USB powered externe schijven hebt. In mijn geval (iomega ego) kan er - indien noodzakelijk - ook een stroomadapter op worden aangesloten. Deze is echter niet meegeleverd. Wel zit er standaard een Y usb kabel bij voor als 1 poort niet voldoende levert. Over het algemeen denk ik dat je kunt stellen dat de 2,5 inch usb schijven prima op 1 poort kunnen werken, maar dat soms de usb poort zelf (wellicht van een verouderde laptop?) niet voldoende levert.
Daarom was mijn vraag ook of je dus op een of andere manier de usb poorten wat meer power kunt geven? Op mijn laptop werkt hij namelijk wel, op mijn desktop draait hij alleen heel zachtjes, maar krijgt hij niet genoeg om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powered USB hub er tussen hangen. Die heeft z'n eigen adapter. Dan werkt het meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 01:58:
Powered USB hub er tussen hangen. Die heeft z'n eigen adapter. Dan werkt het meestal wel.
Moet je wel een stevige power supply hebben aan die hub, ik heb het met een goedkope geprobeerd, een hub met ps van 10 euro, maar helaas, nog steeds piepen dat ie niet genoeg stroom uit 1 poort kon halen. Met een 7 poorts usb hub is natuurlijk wel je hoeveelheid aanlsluitingen al snel voldoende om een y kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Aan het USB hubje wat ik heb kan ik ook een adapter hangen, maar zelfs als ik er 4,5V extra op het hubje hang, gaat die schijf nog niet harder draaien. De adapter kan tot 12V, maar dat lijkt mij niet de bedoeling als er op de aansluiting van de schijf zelf staat dat er maar 4,5V in mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ikzelf heb een Western Digitall Passport Elemeents , die nieuwe ja. Ik haal 36MB/sec in HDTune, wat niet slecht is.

Alleen... Heb ik er een slechte ervaring mee: :+

Tijdens het opstarten, of vlak voordat XP's desktop word weergeven, worden alle USB-apparaten gechecked, zo ook mijn Externe HDD die TELKENS weer moet opspinnen etc. Dat zijn 10 verspilde seconden van mijn BOOT-tijd. :/ Kan ik er wat aan doen, of?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

COMPUTERNERDNR1 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 00:39:
Aan het USB hubje wat ik heb kan ik ook een adapter hangen, maar zelfs als ik er 4,5V extra op het hubje hang, gaat die schijf nog niet harder draaien. De adapter kan tot 12V, maar dat lijkt mij niet de bedoeling als er op de aansluiting van de schijf zelf staat dat er maar 4,5V in mag?
Daz appart, usb is nl volgens mij toch echt 5 volt !
mij usb hub heeft een 6 volt adapter overiges, 6v , 2.45 a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een A.C. Ryan Alubox USB 2.0 en ik vroeg mij af of het mogelijk is om deze in standby te laten gaan om het energieverbruik te minderen. Ik zou hem binnenkort in een netwerkje willen zetten maar ik wil hem niet de hele dag op full power laten aanstaan. Ik gebruik hem in combinatie met een Macbook. Via Google of op de site van AC Ryan vind ik niks, op got ook niet spijtig genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Sinds vandaag een WD MyBook Studio 2TB in bezit, en ben nu bezig een kleine 1,5TB aan files over te zetten :P Wat me opvalt is dat de schijf zowel met FW400 als USB2.0 (m'n moederbord heeft geen FW800 helaas) zo'n 25-27MB/s haalt, dus omgerekend rond de 200 megabit.. Dat moet toch sneller kunnen? USB 2.0 moet in theorie 480Mbit halen, en nou snap ik dat dat uiteraard niet gehaald kan worden, maar de helft lijkt me wel erg weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuigt een Harddrive wat lucht naar binnen als het opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
LoneWolf schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:27:
[...]

Daz appart, usb is nl volgens mij toch echt 5 volt !
mij usb hub heeft een 6 volt adapter overiges, 6v , 2.45 a
Het is min of meer opgelost. Ik kwam er vandaag achter dat mijn vader voor zijn MP3-speler een USB-adapter heeft met een stekker eraan. Dit apparaatje dient om de MP3-speler op te laden, maar als ik daar dus de voeding USB-stekker van de schijf in doe krijgt de schijf wel genoeg stroom.
Het probleem blijkt dus inderdaad puur aan het feit te liggen dat hij niet genoeg stroom krijgt. Maar waarom een normale adapter dan niet werkt is mij nog steeds een raadsel. Ik houd het er maar op dat die adapter niet helemaal goed is. Voorlopig is het probleem in ieder geval opgelost.

Weet iemand misschien een winkel waar ze deze dingen verkopen voor <10 euro. Dan heb ik het dus over USB adapter naar 220V stekker.
Ik heb er hier namelijk wel een gevonden, maar ik vind 17 euro voor zo'n apparaatje best veel geld.
http://www.chear.nl/Chear_Muziek/Muziek_Accessoires/7061050/
Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

Let op:
Belangrijk!! Neem dit door aangaande het beleid op Ervaringentopics!
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics