[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste
Acties:
  • 184.620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Intrepidity schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:30:
Sinds vandaag een WD MyBook Studio 2TB in bezit, en ben nu bezig een kleine 1,5TB aan files over te zetten :P Wat me opvalt is dat de schijf zowel met FW400 als USB2.0 (m'n moederbord heeft geen FW800 helaas) zo'n 25-27MB/s haalt, dus omgerekend rond de 200 megabit.. Dat moet toch sneller kunnen? USB 2.0 moet in theorie 480Mbit halen, en nou snap ik dat dat uiteraard niet gehaald kan worden, maar de helft lijkt me wel erg weinig..
Iemand een antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 16:56
Is vrijwel altijd zo met externe hard disks. Heb geen ervaring met firewire, alleen met usb 2.0, en in dat segment heb je in mijn ogen nog erge mazzel aangezien ik meerdere keren meegemaakt hebt dat een externe usb 2.0 schijf aangesloten op een usb 2.0 poort hier maar ~16 mb/s haalde ;(

Ik gok erop dat het hem gewoon in het convertertje SATA >>> USB/FW oid zit.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Laatst online: 24-06-2024
Dan toch maar eens een eSATA kabel gaan kopen, dat zijn wel schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225107

Ik heb een IcyBox externe sata behuizing. Ik vermoed dat de faceplate de harddrive niet helemaal 'raakt'. Er zit speling tussen hd en afdekplaatje. Ik neem aan dat die twee contact moeten maken voor goede warmte afgifte. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Anoniem: 142917 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:18:
Ik heb een A.C. Ryan Alubox USB 2.0 en ik vroeg mij af of het mogelijk is om deze in standby te laten gaan om het energieverbruik te minderen. Ik zou hem binnenkort in een netwerkje willen zetten maar ik wil hem niet de hele dag op full power laten aanstaan. Ik gebruik hem in combinatie met een Macbook. Via Google of op de site van AC Ryan vind ik niks, op got ook niet spijtig genoeg.
Ik heb hier ondertussen een oplossing voor gevonden. Enkel voor mac-gebruikers. Heb aan de hand van automator een scriptje gemaakt dat alle externe harde schijven unmount en vervolgens de pc in sleep zet! Ik heb mn A.C. Ryan in een timer gestoken in het stopcontact zodat hij niet 24/7 aanstaat. Automator FTW :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 142917 op 02-09-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Ik heb een vraagje over de gebruikte chipsets in de diverse behuizingen. Ik wil er een stuk of 3 aanschaffen, en uiteraard begin je dan te zoeken in de goedkoopste hoek :P

Er valt echter bijzonder weinig te vinden over (de verschillen tussen) de gebruikte chipsets. Ik heb al eens datacorruptie gehad doordat ik een behuizing gebruikte waar een chipset in zat die achteraf notoir slecht was, dus dat probeer ik te voorkomen.

Alle sub-20 euro 3.5" SATA behuizingen lijken de JMicron (vaak JM20339) te gebruiken, en de paar dingen die er over te vinden zijn lijken aan te geven dat dit niet zo'n goede is?

Probleem is een beetje dat je een stapje hoger al snel in het segment komt waarbij je de schijf (of de behuizing, net welke kant je op redeneert) er bijna gratis bij krijgt...

Wat is wijsheid? Is JMicron inderdaad dramatisch of valt het wel mee? Of is er een andere ([relatief] goedkope) behuizing die een andere chipset gebruikt? De meeste fabrikanten zetten helaas nergens neer wat er in zit.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Anoniem: 225107

externe behuizingen die bijv sata<>sata zijn, gebruiken helemaal geen chip, omdat de verbinding enkelt een verlenging is..

• Paul
Uiteraard. Ik heb het dan ook over SATA <> USB, alles heeft wel USB, eSATA is een stuk zeldzamer (vooral op wat oudere computers)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Koop ik vanmiddag bij de lokale pc-boer een Western Digital MyBook Studio Edition USB/FW400/FW800/eSATA van 1 TB aan een vrij nette prijs, zit er toch wel géén eSATA kabel bij? Maar wel een FW800-FW800 en FW800-FW400 en USB kabel. Dat snap ik dan niet. Daarna nog de halve stad afgezocht naar eSATA cables... Is het nu echt teveel gevraagsd om alle bruikbare kabels erbij te doen, ding kost genoeg, me dunkt.

Hij 'wiebelt' wel 'n beetje, als ik de rubberen voetjes zijn ongelijk ofzo.

UPDATE : Lijkt ook enorm gevoelig voor oververhitting, waarna hij dus gewoon uitvalt en windows een delayed write melding geeft. Ben atm 750 gb aan JPG's en RAW's aan het overgooien van een andere external (mijn hele fotoarchief), maar op deze manier gaat dat dus niet lukken 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door dodge_911 op 05-09-2008 15:56 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137811

dodge_911 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 22:58:
Koop ik vanmiddag bij de lokale pc-boer een Western Digital MyBook Studio Edition USB/FW400/FW800/eSATA van 1 TB aan een vrij nette prijs, zit er toch wel géén eSATA kabel bij? Maar wel een FW800-FW800 en FW800-FW400 en USB kabel. Dat snap ik dan niet. Daarna nog de halve stad afgezocht naar eSATA cables... Is het nu echt teveel gevraagsd om alle bruikbare kabels erbij te doen, ding kost genoeg, me dunkt.

Hij 'wiebelt' wel 'n beetje, als ik de rubberen voetjes zijn ongelijk ofzo.

UPDATE : Lijkt ook enorm gevoelig voor oververhitting, waarna hij dus gewoon uitvalt en windows een delayed write melding geeft. Ben atm 750 gb aan JPG's en RAW's aan het overgooien van een andere external (mijn hele fotoarchief), maar op deze manier gaat dat dus niet lukken 8)7
WD is inderdaad gevoelig voor oververhitting. Zien er leuk uit, maar zijn waardeloos. De aluminiums van Freecom zijn beter kan ik je aanraden.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 137811 op 05-09-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Anoniem: 137811 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:16:
[...]WD is inderdaad gevoelig voor oververhitting. Zien er leuk uit, maar zijn waardeloos. De aluminiums van Freecom zijn beter kan ik je aanraden.
Waardeloos... Hmmmmja, moet je toch gelijk gaan geven denk ik...
Of ik moet 'n maandagochtendexemplaar oid hebben.

Via eSATA crashed hij bij schrijfacties erg snel, via USB houdt'ie 't veel langer uit.
Wat dus niet echt optimaal is als je 750 gb aan foto's wil overpompen 8)7
Dus, dan maar gaan gebruiken als TimeMachine schijf voor m'n MacBook Pro...
Guess again! Ook via FW800 is hij in hetzelfde bedje ziek, misschien zelfs nog zieker, aangezien ik de schijf niet eens gepartitioneerd krijg. Onder Windows zowel via FW400 als USB niets aan de hand :? Valt me vies tegen van een merk als WD.

Denk dat ik 't toch terug ga houden bij mijn ouwe vertrouwde
SATA/USB2 case's van L.C. Power
Afbeeldingslocatie: http://www.lc-power.com/images/upload/small/ig_s_121.jpg die ik dan zelf wel vul men een schijf naar keuze.
Dit zijn externals met een gewone SATA aansluiting, hiervoor heb je bij eSATA poorten een SATA-eSATA cable nodig. Even opletten dus, moesten ze je interesseren.
Hiervan heb ik er momenteel 8 lopen, op usb2 en eSATA en nog nergens klachten over gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door dodge_911 op 06-09-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-04 13:29
Ik heb vandaag een behuizinkje binnen gekregen (straight out of China :P) voor mijn Hitachi 1.8" ATA-133 20GB HDD. Die heb ik uit m'n oude Creative Zen Touch gesloopt en ik wilde voor de gein eens kijken of het ding nog dienst kon doen als externe schijf voor backups. Vanwege het kleiner-dan-normale formaat van de ATA connector was het nogal lastig om een fatsoenlijke behuizing te vinden. Ik kon er in ieder geval geen vinden bij een (web)winkel in Nederland. Gelukkig bood eBay uitkomst: voor een zeer acceptabele €15,- incl. verzendkosten kreeg ik een net alu behuizinkje waar precies een 1.8" HDD in past!

Afbeeldingslocatie: http://www.cubeternet.com/images/et18_a.jpg

Specs:
USB 2.0 and USB 1.1 standards
Chipset: Prolific PL2506
Windows 98/2000/ME/XP/2003, Mac compatible
High speed data transfer up to 480 Mbps
Suitable for 1.8" Hitachi IDE hard disk (44 pin connector, same as 2.5" laptop hard disks)
Full Aluminum Magnesium alloy Material
Two colour LED indicator
Size: 3 3/8" x 3" x 1/2"

Na het aansluiten werd hij meteen herkend (op Vista) en heb ik eerst effe HD Tune gerund. De prestaties zijn, geheel naar mijn verwachting overigens, niet bepaald denderend maar het belangrijkste was voor mij dat ik een mooi uitziende oplossing heb die makkelijk is mee te nemen, en aangezien ik de schijf alleen voor backups gebruik kan ik van de snelheid niet echt wakkerliggen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v115/ScionOfDarkness/HDTune_Benchmark_Hitachi_ATA_USB.png

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10
is het normaal om met een usb2 externe schijf ong 26mb/s te halen? Dacht dat de usb2 max op 48mb/s lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Zit er naast de firewire800 mogelijkheid, de geformateerde toestand, nog een verschil tussen de Western Digital MyBook Home en Studio? Gebruiken ze dezelfde interne disk?

Ik wil een disk die ik op mijn pc (eSATA) en mijn macbook (Firewire400) kan aansluiten. De disk wordt NTFS geformateerd, en op de mac dus gebruik gemaakt van NTFS3G (nieuwste versie).

Wellicht heb ik nog wat aan firewire800 in de toekomst nog wel is wil gebruiken....

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zie door het bomen het bos niet meer. De harde schijf in mijn externe oplossing heeft het begeven en ik heb dus een nieuwe externe harde schijf nodig.

Op het eerste zicht lijkt deze Philips harde schijf heel goed aan mijn eisen te voldoen. Hij heeft namelijk eSATA (met een meegeleverde kabel) en een metalen behuizing. Ook ziet hij er vrij leuk uit. Helaas weet ik niet of je hem ook "echt" kan uitzetten. Ik gebruik deze alleen als backupoplossing dus het ding moet bijlange niet veel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
kijk eens op www.dealextreme.com

duurt wel 10 tot 14 dagen, maar is voor veel dingen lekker goedkoop
( let er wel op dat je de juiste stekkers besteld, vaak is het de platte aansluiting ( US/japan )
eurostekkers moeten we hier gebruiken :)

( dus niet vergeten deze mee te bestellen - http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529 )

[ Voor 16% gewijzigd door FreshMaker op 21-09-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb net een Philips 500GB schijf besteld. Wel enkel met USB maar de prijs was ok en hij voldoet voor de rest aan mijn eisen. Ik zal mijn ervaringen hier delen zodra ik hem binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:01
Wie is bekend met deze externe hd behuizing?

http://www.vantecusa.com/front/product/view_detail/277

Volgens de reviews schijnt het een hele goede behuizing te zijn en de prijs is ook niet echt bepaald hoog. Ongeveer 75 euro inc verzendkosten!

Dit kan een hele mooie aanvulling voor mijn mediacenter worden met 2x 1tb erin en via eSata aansluiten.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een probleem met mijn My Book 1TB met firewire 800 en usb aansluitingen. Van verschillende keren dat ik de My Book aan mijn Apple aansluit wordt de My Book maar een enkele keer herkent. Ik probeer het de ene keer door hem eerst al met Firewire aan te sluiten en daarna de power aan te koppelen en de andere keer met eerst power en daarna firewire.
Inmiddels heb ik ook OSX opnieuw geinstalleerd en blijft de Apple de My Book niet altijd herkennen. Zijn er mensen met dezelfde ervaring? Zou mijn My Book kapot zijn?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 16:56
Ik heb vanochtend mijn Freecom XXS 160gb mobile drive mogen ontvangen:

Afbeeldingslocatie: http://www.freecom.com/objects/00013316.jpg

Het speciale aan dit, eigenlijk vrij normale 5400 rpm schijfje, is dat hij geen sata>>> usb controller bevat. Er zit een samsung schijf in met een directe usb (b) aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/products/thumbs/034336-4.jpg

Het schijfje kan je zo uit het hoesje halen. Zo besparen ze ook weer op kosten voor het omhulsel.
Een rubberen hoesje en een directe usb aansluiting (geen sata controller) zorgt ervoor dat dit 160gb schijfje al voor rond de 60 euro te krijgen is. De 320gb variant is er voor ongeveer 99 euro.

De directe usb aansluiting komt de prestaties zorgt voor betere prestaties dan een schijfje met een sata controllertje ertussen. Ik zal morgen nog wel een screentje posten. Heb vandaag HDtune gedraaid en het schijfje haalt zo'n 27 mb/s transfer snelheid. Dat is al het dubbele wat mijn 500gb lacie externe hardrive haalde via usb 2.0 dus ik ben gelukkig :)

Linkje naar een hardware.info web-artikel. Het schijfje is ook in één van de vorige afleveringen van hardware.info tv naar voren gekomen.

EDIT:

En hier is de beloofde screen:
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/3904/screenvw6.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Wackoz op 05-10-2008 11:36 ]

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Laatst online: 18-04 20:37
Ik heb wat vragen over de WD Elements 1TB.

- Kan je deze ook uitzetten met een schakelaar?
- Kan deze ook verticaal geplaatst worden?
- Heeft deze ook nog een fan?
- Gaat deze ook standby als je pc standby gaat?

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik heb geen Elements maar een Studio 1TB. En de antwoorden zijn: Nee, Ja, Nee, en Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Bedankt voor je antwoord.
Maar de Studio is volgens mij van de My Book versie en toch een stuk duurder en anders qua uiterlijk en behuizing. De Elements heb ik nog nooit op foto's rechtop zien staan, maar dat scheelt wel een hoop ruimte en is voor mij wel van belang. Evenals een aan en uit knopje, aangezien ik een externe harde schijf niet dagelijks gebruik, maar alleen af en toe om dingen heen en vanaf te kopiëren. Als deze dan altijd aan staat als mijn laptop aan is (16 uur per dag), dan is dat nogal zonde van de slijtage en energie. Dus ik zou graag nog uitsluitsel hierover ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Anoniem: 4629 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:35:
Ik heb geen Elements maar een Studio 1TB. En de antwoorden zijn: Nee, Ja, Nee, en Ja.
Studio, dus met USB, FW400, FW800 en eSATA?
Zo heb ik er atm ook 1 in de doos staan, klaar om 'm te RMA'en.
Bij schrijven naar de disk via eSATA/FW800 crashed het ding na een tijdje.
Wou eerst 'n advanced RMA doen, maar dat kost me 279$ of 200 euro, en da's mùeer dan ik voor het ding betaald heb :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Advanced RMA kost geld? 8)7
Ik dacht juist dat het een voordeel was van WD, die rechtstreekse RMA opties. En dat advanced alleen inhield dat je eerst de nieuwe krijgt en pas erna de defect opstuurt en alleen met je creditcard garant staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdb50
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03-2024
Bij de mediamarkt verkopen ze een externe hardeschijf van FujitsuSiemens storagebird 35ev821 voor 99,- niet duur vind ik.

maar zie weinig mensen met ervaring met deze hardeschijf, iemand van jullie miss?

http://image.redblue.de/doi/pbdmz-pixelboxx-13904693

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
KarlMarX schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:43:
Advanced RMA kost geld? 8)7
Ik dacht juist dat het een voordeel was van WD, die rechtstreekse RMA opties. En dat advanced alleen inhield dat je eerst de nieuwe krijgt en pas erna de defect opstuurt en alleen met je creditcard garant staat.
Je staat idd met je CC garant, maar het is me bij Maxtor RMA's al 2 keer gebeurd dat ze 'vergeten' terug te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 16:44
KarlMarX schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:33:
Bedankt voor je antwoord.
Maar de Studio is volgens mij van de My Book versie en toch een stuk duurder en anders qua uiterlijk en behuizing. De Elements heb ik nog nooit op foto's rechtop zien staan, maar dat scheelt wel een hoop ruimte en is voor mij wel van belang. Evenals een aan en uit knopje, aangezien ik een externe harde schijf niet dagelijks gebruik, maar alleen af en toe om dingen heen en vanaf te kopiëren. Als deze dan altijd aan staat als mijn laptop aan is (16 uur per dag), dan is dat nogal zonde van de slijtage en energie. Dus ik zou graag nog uitsluitsel hierover ontvangen.
Ik kan de Studio hier gewoon uitzetten. Als je 'm unmount gaat de schijf in een soort standby mode. Houd je dan de knop even ingedrukt dan gaat 'ie helemaal uit en start ook niet op met je computer. Hoe dat met een laptop zit weet ik niet. Als je de stekker er uit haalt en er weet in gaat hij weer aan namelijk (zoals bij alle schijven zonder harde aan/uit).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

rdb50 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:48:
Bij de mediamarkt verkopen ze een externe hardeschijf van FujitsuSiemens storagebird 35ev821 voor 99,- niet duur vind ik.

maar zie weinig mensen met ervaring met deze hardeschijf, iemand van jullie miss?

http://image.redblue.de/doi/pbdmz-pixelboxx-13904693
1 TB voor 99,- is inderdaad heel netjes!

De goedkoopste 1 TB schijf in de PW is toch ook nog 92,- Dus dan is 99,- haast een koopje.
Wat de prestaties zullen zijn is afwachten natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 08-10-2008 23:17 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
bartvl schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:14:
[...]

1 TB voor 99,- is inderdaad heel netjes!

De goedkoopste 1 TB schijf in de PW is toch ook nog 92,- Dus dan is 99,- haast een koopje.
Wat de prestaties zullen zijn is afwachten natuurlijk.
Gisteravond deze schijf even gehaald, valt niet tegen. Er zit een WD GreenPower schijf in Model: WD10EAVS-00D7B0

Zal van de week wel een review plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://img396.imageshack.us/img396/8688/hdtunebenchmarkwdcwd10efv8.png

[ Voor 30% gewijzigd door Freestuff op 09-10-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdb50
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03-2024
Heb hem ook gekocht, een stuk kleiner dan de schijf van Western Digital My book die ik al heb.
Alleen een kleine USB kabel en het lijkter op dat de schijf niet uitgaat als de computer uit is.

verder lekker stil en een kleine adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33687

Interesant! Ik denk dat ik volgende week maar eens snel naar de Mediamarkt ren voor 2 van die jongens (Nr2 als backup van nr1). Of hoef ik niet meer zo neurotisch te zijn op de betrouwbaarheid van harde schijven dezer dagen? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 33687 op 12-10-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51661

Ik wil een dezer dagen een ethernet schijf aanschaffen van rond de 140/150 euro.

Mijn oog is gevallen op de volgende opties:
- Western DigitalMyBook World Edition 500 GB (nadeel: 8mb cache ipv 16), 122 euro
- Western DigitalMyBook World Edition 750 GB, 145 euro
- LaCie Mini Gigabit Home Edition 500 GB, 141 euro

Ik ga mijn schijf vooral gebruiken voor opslag, backups en ftp toegang waarbij ik geloof in principe genoeg te hebben aan 500 gb.
Nu vraag ik me af, is het verschil 8mb cache of 16 mb cache bij mijn toepassing van groot belang?

Daarnaast, het schijnt dat WD MyBook USB schijven een relatief lange opspintijd nodig hebben vanuit 'idle', weet iemand hoe wat verschil is tussen de ethernet schijven van LaCie en WD?

Indien 8 of 16 mb cache er wel degelijk toe doet dan valt de WD 500gb bij voorbaat af, in dat geval vraag ik me alleen nog af wat het verschil tussen de WD en de LaCie is, kwalitatief gezien. Als deze vergelijkbaar zijn is het natuurlijk stom om niet voor de 750 gb te gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 51661 op 17-10-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Ik erger me ook aan die opspintijd van WD.
Zelfs als je met explorer naar een interne schijf gaat, of iets in de prullemand gooit, moet je wachten tot die WD is opgespind: dus staat je PC 30 seconden vast. Met andere externe schijven heb ik dat niet. Er is geen softwaresetting op de WD die dat uitzet?

Vraag is nu of andere merken die een WD-schijf gebruiken dat opspinnen ook toepassen. Bevat de Fujitsu ook niet een WD-schijf? (Aanbieding is trouwens afgelopen; ook bij Mediamarkt).

Komt nog bij dat een weinig gebruikte WD van mij na precies één jaar kapot was: werd niet meer gezien in XP, ook niet direct op IDE.
Ik zag bij BCC een 1TB WD-book voor 99 euro. Geen geld, maar gezien al de problemen zal ik die niet snel kopen. (edit: ik twijfel nu of het niet 199 euro was, omdat 'ie online minstens 119 moet kosten).

edit 2: die Fujitsu wordt volgens 't foldertje ook verkocht bij De Block [is niet Blokker!] voor 99 euro. In de winkel staat er echter 109 euro. Misschien is 'ie toch voor 99 euro te krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 787 op 17-11-2008 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 22:21
Er zijn verschillende manieren om van een (oude) interne harddisk een externe te maken.
Nu loop ik tegen het SATA dockingstation concept aan.
Op zich leuk maar hoe bewaar je dan die losse harddisks?
Het is niet zo dat er nu een mooi omhulsel omheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-05 12:15
nobleone schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:06:
Er zijn verschillende manieren om van een (oude) interne harddisk een externe te maken.
Nu loop ik tegen het SATA dockingstation concept aan.
Op zich leuk maar hoe bewaar je dan die losse harddisks?
Het is niet zo dat er nu een mooi omhulsel omheen komt.
Ik vermoed dat dergelijke "dockingsstations" vooral bij enigeers die computers repareren of veel verschillende systeem schijven willen koppelen gebruiken. Voor gewoon "regulier" gebruik is het wat minder geschikt.

Zelf ben ik op zoek naar een extern schijven kabinet waar minimaal 4 schijven van elk 1TB in kunnen. Dat schijven kabinet zou ik dan door middel van 1 esata kabel en 1 voedingskabel aan het systeem willen koppelen. Mooiste zou zijn dat het schijven kabinet ook nog vrijheid bied om raid 1, 0, 5 en JBOD te draaien. Ben alleen deze nog maar tegen gekomen, als iemand ideeën heeft over alternatieven

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
edit: foutje

[ Voor 97% gewijzigd door benedictuz op 19-11-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167335

nsa1984 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:37:
[...]

Ik vermoed dat dergelijke "dockingsstations" vooral bij enigeers die computers repareren of veel verschillende systeem schijven willen koppelen gebruiken. Voor gewoon "regulier" gebruik is het wat minder geschikt.
Zou je dit voor mij nog kunnen onderbouwen? Want op zich lijkt me dit wel interessant. Maar door jou opmerking begin ik wat te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 13:29
Ik heb ook zo'n dockingstation, ik had hem aangeschaft omdat ik al mijn harddisks heb vervangen in mijn pc, en zo op een makkelijke manier de data kon overzetten. Nu dit klaar is gebruik ik hem niet meer.

Als je een externe harddisk wilt die je ook gaat verplaatsen raad ik je ook geen dockingstation aan, aangezien de schijf natuurlijk geen extra bescherming heeft zo.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb twee weken geleden die 1 TB bij de ALDI gekocht, voor 99 euro.

Blijkt 'ie via eSata volgens HDTune met maximaal 122 MBps te pompen (dalend tot 52 MBps). Dat is sneller dan mijn 500 GB interne schijf! Ongelofelijk, dat dat zo snel werkt, met al die overgangen en extra kabeltjes. Met USB zit 'ie tegen de 33 aan. Omdat het ook nog een stevig aluminium kastje is, ben ik tevreden.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/23t5xu1.png
Nadeel is dat de voedingsplug er wel erg makkelijk uitschiet (hoewel dat weer een voordeel is als je achter de voedingskabel blijft hangen). Oh: en het blauwe lichtje brandt wel erg fel; ik heb het met wat tape afgeplakt, en daarmee gedimd.

Als je er nog een vindt bij een ALDI filiaal zou ik hem kopen, i.p.v. de andere 1 TB-ers met enkel USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151666

Hallo,

ik zit er aan te denken om de volgende (netwerk) harde schijf te kopen:

Freecom Netwerk Harde schijf 1 TB, 3.5"

Kenmerken

Capaciteit 1 TB
Interfaces USB 2.0
Max. toerental 7200 Rpm
Snelheid 10/100 Mbps

Heeft iemand ervaringen met zo'n harde schijf of bij voorhand al op/aanmerkingen. Ik heb namelijk niet veel verstand van die dingen maar een netwerk harde schijf lijkt me wel handig ivm met een htpc of popcornhour die ik ook later nog wil gaan aanschaffen. Heb wel wat vragen:

Is 7200 rpm niet te weinig, zijn er snellere?

Wat is het voor/nadeel van een netwerk-harde schijf?

Kan ik niet net zo goed een 'gewone' USB- harde schijf nemen?

groeten,

Len

link:

http://www.officecentre.n...id=5880837&affixedcode=WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het nadeel van een netwerkschijf is dat ze gewoonlijk erg traag zijn. Zelfs één met een gigabit aansluiting is doorgaans erg traag.

In plaats van 7200rpm zou eigenlijk 5400rpm beter zijn in verband met lawaai en stroomverbruik. Snelheidswinst ga je niet hebben met een snellere schijf aangezien de bottleneck gewoon de behuizing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Even een vraagje,

ik zoek een andere Hd voor in mijn PS3, nu blijken de meeste externe 2,5" schijven nauwelijks duurder te zijn dan een "losse" 2,5" HD, nu had ik dus het idee om een externe 2,5" te kopen en de HD die daar inzit in mijn PS3 te plaatsen en de originele 40Gb van de PS3 in de externe behuizing zodat we die voor data-overdracht kunnen gebruiken een Swap dus.

Maar zijn er 2,5" Externe HD's die gemakkelijk uit elkaar gaan zodat de behuizing bruikbaar blijft?

Bij een shop in de buurt hebben ze de MSI Starbox 2,5" (zowel 160 als 200GB) iemand hier ervaring mee? is de behuizing simpel dmv schroeven/imbus uit elkaar te halen? en wat voor merk HD zit erin?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Anoniem: 151666 schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:43:
Hallo,

ik zit er aan te denken om de volgende (netwerk) harde schijf te kopen:

Freecom Netwerk Harde schijf 1 TB, 3.5"

Kenmerken

Capaciteit 1 TB
Interfaces USB 2.0
Max. toerental 7200 Rpm
Snelheid 10/100 Mbps

Heeft iemand ervaringen met zo'n harde schijf of bij voorhand al op/aanmerkingen. Ik heb namelijk niet veel verstand van die dingen maar een netwerk harde schijf lijkt me wel handig ivm met een htpc of popcornhour die ik ook later nog wil gaan aanschaffen. Heb wel wat vragen:

Is 7200 rpm niet te weinig, zijn er snellere?

Wat is het voor/nadeel van een netwerk-harde schijf?

Kan ik niet net zo goed een 'gewone' USB- harde schijf nemen?

groeten,

Len

link:

http://www.officecentre.n...id=5880837&affixedcode=WW
Een collega van me had precies zo een besteld, hij is echt ontzettend traag en verwacht op netwerk gebied niet veel mogelijkheden. Volgens mij haal je nog minder dan 8MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169168

Hallo, sinds enige tijd ben ik in het bezit van een WD Elements 500gb externe hardeschijf. Alles werkte prima tot vandaag. Ik vermoed dat de voeding het begeven heeft want het lampje op de adapter brandt niet meer. Heeft iemand hier ervaringen mee en tips waar ik zo'n nieuwe voedingskabel kan kopen? Ik heb zelf al wat rondgegoogled maar kwam er niet uit. Het is zo'n vreemde aansluiting(DIN??), lijkt een beetje op een ps-2 aansluiting van die oude muizen . Het is een drie-aderig snoer dus ik kan ook niet zelf een nieuwe adapter er tussen knutselen. Heeft iemand een idee of moet ik de schijf uit z'n omhulsel slopen en in een nieuwe case zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Anoniem: 169168 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 19:01:
Hallo, sinds enige tijd ben ik in het bezit van een WD Elements 500gb externe hardeschijf. Alles werkte prima tot vandaag. Ik vermoed dat de voeding het begeven heeft want het lampje op de adapter brandt niet meer. Heeft iemand hier ervaringen mee en tips waar ik zo'n nieuwe voedingskabel kan kopen? Ik heb zelf al wat rondgegoogled maar kwam er niet uit. Het is zo'n vreemde aansluiting(DIN??), lijkt een beetje op een ps-2 aansluiting van die oude muizen . Het is een drie-aderig snoer dus ik kan ook niet zelf een nieuwe adapter er tussen knutselen. Heeft iemand een idee of moet ik de schijf uit z'n omhulsel slopen en in een nieuwe case zetten?
Schijf zal vermoedelijk een interne pata schijf zijn. Die is dus wel over te zetten in een andere behuizing. Echter die "din" plug zoals jij hem noemt is volgens mij redelijk standaard bij de 3,5" behuizingen.
Los verkrijgbaar heb ik die voedingen nog niet gezien, maar als je een goedkope 3,5" behuizing koopt is de kans dat de voeding gewoon wisselbaar is best groot volgens mij. Als ik morgen even tijd heb zal ik even kijken of mijn oude sweex dezelfde pin layout en vermogen heeft als die van mijn wd elements 500gb schijf, maar ik verwacht geen problemen.

• BlaCKErrOR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-05 21:35
Heeft er iemand ervaring met de Cooler Master X Craft 360?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
nsa1984 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:39:
Schijf zal vermoedelijk een interne pata schijf zijn. Die is dus wel over te zetten in een andere behuizing. Echter die "din" plug zoals jij hem noemt is volgens mij redelijk standaard bij de 3,5" behuizingen.
Los verkrijgbaar heb ik die voedingen nog niet gezien, maar als je een goedkope 3,5" behuizing koopt is de kans dat de voeding gewoon wisselbaar is best groot volgens mij.
Nieuwe WD Elements hebben intern SATA schijven, het beste is om dat met wat diagnostic tools te controleren.
Mijn ervaring met diverse USB HD voedingen is dat deze nu juist niet compatibel zijn!
Om die reden koop ik momenteel alleen nog maar WD Elements externe drives zodat de kans op problemen (per ongeluk verwisselen/uitval) minder is. :)
Zelf heb ik nog geen uitval van WD voedingen gehad, wel van diverse 'no-name' merken.

• Paul
jeroentb schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:14:
verwacht op netwerk gebied niet veel mogelijkheden. Volgens mij haal je nog minder dan 8MB/s
Niet echt vreemd, als het ding een 100base-T aansluiting heeft ;)

12.5 MB/s theoretisch max, ethernet overhead eraf, IP overhead eraf, TCP overhead eraf, SMB overhead eraf... Daarnaast is TCP/IP behoorlijk processor-intensief, dus als je 8 MB/s haalt mag je blij zijn, want veel van die dingen blijven op 3 of 4 steken :)

Als hij over USB maar 8 MB/s haalt is het wel treurig ja.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• nsa1984
The_Doman schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:50:
[...]

Nieuwe WD Elements hebben intern SATA schijven, het beste is om dat met wat diagnostic tools te controleren.
Mijn ervaring met diverse USB HD voedingen is dat deze nu juist niet compatibel zijn!
Om die reden koop ik momenteel alleen nog maar WD Elements externe drives zodat de kans op problemen (per ongeluk verwisselen/uitval) minder is. :)
Zelf heb ik nog geen uitval van WD voedingen gehad, wel van diverse 'no-name' merken.
Ik dien me excuses aan te bieden. Heb vanmorgen even gekeken en er zit inderdaad een andere "din" stekker op de sweex behuizing dan op de wd elements behuizing. Kwa uiterlijk zijn ze precies hetzelfde maar kwa pin configuratie zijn ze anders. Dat is jammer maar helaas weinig aan te doen. Een oplossing is inderdaad gewoon eenzelfde WD elements aan te schaffen en de adapter af wisselend te gebruiken.
Ik zal mijn ogen open houden wat betreft een mogelijkheid tot losse voedings adapters voor een wd elements behuizing, maar verwacht er niet die los te vinden.

Verder wat betreft die pata of sata schijven, is het altijd even verstandig om te kijken wat er echt in zit. Openschroeven of met een schijf tool is net wat je makkelijker vind. garantie zal toch niet meer van toepassing zijn als je een alternatieve voedings adapter gaat gebruiken.

Over garantie gesproken, afhankelijk van de leeftijd kun je natuurlijk ook nog dat traject belopen in de hoop dat je een vervangende voedings adapter ontvangt.

• Chaoss
  • Laatst online: 07:17

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

weet iemand een goede freeware formatteer utility? kmoet een externe HD formatteren in Fat32 maar dan wel een grotere partitie dan 32GB dus kan die standaard util van XP of Vista niet gebruiken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Chaoss schreef op donderdag 25 december 2008 @ 22:11:
weet iemand een goede freeware formatteer utility? kmoet een externe HD formatteren in Fat32 maar dan wel een grotere partitie dan 32GB dus kan die standaard util van XP of Vista niet gebruiken.
SwissKnife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n aansluitstekkertje noem je Mini-DIN. Wikipedia: Mini-DIN connector
Kun je kopen in elektronicazaken (niet elektra!)
Mijn vijf externe schijven hebben elk een andere plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Anoniem: 787 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:30:
Zo'n aansluitstekkertje noem je Mini-DIN. Wikipedia: Mini-DIN connector
Kun je kopen in elektronicazaken (niet elektra!)
Mijn vijf externe schijven hebben elk een andere plug.
Dan heb ik meer geluk... Op in totaal 16 externe schijven heb ik welgeteld 3 adaptoren nodig :D
1* WD Mybook Studio, 5* Mapower en 10* LC Power (ik bouw m'n externals dus liever zelf, zoals je ziet) En dan nog wat usb 2.5" schijfjes, maar die zijn allemaal buspowered op m'n Lacie 160 Rugged na, die ik toch meer op fw400/800 gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Laatst online: 22:28
Beste Tweakers,

Graag doe ik een beroep op jullie kennis. Ik ben namelijk op zoek naar een externe harde schijf die ik wens te koppelen aan mijn thuisnetwerk. Liefst van al zou ik volgende eigenschappen terugvinden in de harde schijf;
  • >= 1 TB harde schijf ruimte
  • koppelbaar met 2de USB harde schijf
  • iTunes server
  • mogelijkheid om Torrents te downloaden
  • automatische backup van laptop

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 02-05 21:26

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik denk dat je eens moet kijken naar een Synology DS107/DS108. Die heeft precies wat jij wilt hebben, daarnaast heb je ook FTP ondersteuning en een hoop andere mogelijkheden.

http://www.synology.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Laatst online: 22:28
Alfa_146 schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:19:
Ik denk dat je eens moet kijken naar een Synology DS107/DS108. Die heeft precies wat jij wilt hebben, daarnaast heb je ook FTP ondersteuning en een hoop andere mogelijkheden.

http://www.synology.nl/
Bedankt voor de tip!
Vandaag mijn bestelling gedaan bij Alternate voor een Synology DS107 met een WD Caviar GP 1TB.
Morgen afhalen en 's avonds eens lekker testdraaien.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 01:31

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een AC Ryan Alu-box (zwart/usb 2/eSata) met een 500Gb Samsung SATA drive erin. Eigenlijk heb ik al vanaf het begin ellende met dat ding. Ik kan 'm eigenlijk nooit eens gewoon pakken en aansluiten en dat ie meteen werkt. In principe doet ie het wel, alleen lukt het Windows nooit meteen om 'm te herkennen. Tenminste...de ene keer wel en de andere keer is het een drama.

Ik denk wel dat ik weet waaraan het ligt, maar ik wil weten wat ik eraan kan veranderen (en nee, ik ga niet mijn computer opnieuw inrichten...)

Mijn PC (XP) heeft een stuk of wat HD's die C, D en E in beslag nemen. Daarnaast heb ik een optische drive, zo'n interne USB cardreader en een aantal NFS shares van mijn NAS systeem. Omdat ik al vermoedde dat Windows het erg moeilijk vond om een driveletter toe te kennen, heb ik zelf een 'gat geschoten' na de HD's, zodat ie F kan pakken. En warempel, dat werkte. Alleen als ik de drive weer afkoppel en weer aankoppel, ziet ie 'm niet meer. Ik ben dan eigenlijk een half uurtje zoet om verschillende USB poorten te proberen, HD uit en weer inschakelen, soms moet ik even rebooten voordat ie het doet.
Ik hoor je al zeggen: ligt aan die PC. Dat kan, maar mijn HTPC met Vista heeft precies hetzelfde. Ook daar heb ik uit ellende een gat gemaakt tussen de HD (1tje). optical en de USB cardreader (ook die heeft de NFS shares aangekoppeld) en ook dat werkte in eerste instantie.

Als ik de drive aankoppel, hoor ik het pingeltje dat ie iets heeft gezien, maar hij doet niets. De drive manager opstarten en drives laten scannen werkt niet. Soms merk ik dat ie blijkbaar ergens op vastloopt, want als ik wil afsluiten met de niet-herkende usb drive lukt dat niet (duurt lang, hangt ergens op). Zodra ik dan de externe driver eruit trek, schiet ie door. Hij is er dus wel op een of andere manier mee bezig.

Al met al doet ie het soms als ik het na een uurtje nog eens probeer. En dat staat ie heel onschuldig op F alsof ie nooit iets anders doet. Hij werkt dan als een speer. Aan mijn laptop doet ie het dacht ik altijd wel en op een simpele PC die geen extra drives heeft gaat het ook goed. Een gewone USB stick werkt altijd als een speer, dus ik vind het heel erg raar. Is het iets van die AC Ryan?

Ik vraag me af of het anno 2008 werkelijk zo ingewikkeld is voor Windows om een 'gat' te vinden in die driveletters. Is dit een bekend probleem? Wat kan ik hieraan doen, behalve de boel opnieuw inrichten? Want daar heb ik natuurlijk geen zin in. Zou het helpen als ik zo'n usb-driveletter tool gebruik om die hd vast te klinken aan een letter?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145882

Ok, ik heb hier al vele reacties gelezen en gevolgd, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek.

Misschien dat iemand van jullie me kan helpen.

Wat ik zoek is:
- externe harddisk van 1 Tb
- ethernet-interface (voldoende snel ook)
- USB-interface met PC (om snel grote hoeveelheden data over te zetten)
- USB-interface naar extra USB-harddisk
- betrouwbaar (liever geen Lacie ofzo, daar heb ik al voldoende slechte ervaringen van vernomen)
- liefst natuurlijk nog stil en betrouwbaar

Vooral de combinatie van Ethernet-interface en USB-naar-PC is niet zo veel voorkomend.

Bedoeling is om bestanden die op verschillende computers in het netwerk gebruikt worden te plaatsen op deze harddisk.
Daarenboven ook een gedeelte te gebruiken voor back-up van de verschillende PC's.

Wie heeft goede ervaringen met zoiets? Welk merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Laatst online: 10-01 07:59
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:08:
[...]
Niet echt vreemd, als het ding een 100base-T aansluiting heeft ;)

12.5 MB/s theoretisch max, ethernet overhead eraf, IP overhead eraf, TCP overhead eraf, SMB overhead eraf... Daarnaast is TCP/IP behoorlijk processor-intensief, dus als je 8 MB/s haalt mag je blij zijn, want veel van die dingen blijven op 3 of 4 steken :)

Als hij over USB maar 8 MB/s haalt is het wel treurig ja.
Mee eens, op USB lijkt het zelfs trager ;)
Och had ook niet anders verwacht hoor voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 145882 schreef op maandag 29 december 2008 @ 23:53:
Ok, ik heb hier al vele reacties gelezen en gevolgd, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek.
Misschien dat iemand van jullie me kan helpen.
Wat ik zoek is:
- externe harddisk van 1 Tb
[knip]
Bedoeling is om bestanden die op verschillende computers in het netwerk gebruikt worden te plaatsen op deze harddisk. Daarenboven ook een gedeelte te gebruiken voor back-up van de verschillende PC's.
Wie heeft goede ervaringen met zoiets? Welk merk en type?
Moet het echt een externe hd zijn in de zin van portable? Ik heb ook flink gezocht, maar kom steeds op die beperkte kastjes met slechts 1 of 2 hd's erin en als er al een netwerkaansluiting op zit, is het een 100Mb. En ik vind ze realtief duur voor een kastje dat ik verder niet meer kan uitbreiden.
Ik heb toen maar besloten dat ik een simpel pctje in elkaar knutsel met Ubuntu erop, beheer via WebMin en dan met SMB erop. NFS is beter voor snelheid, maar dan moet je wel aparte NFS client software op je machines installeren. Zo'n pc kun je voor een habbekrats in elkaar zetten en je bepaalt helemaal zelf wat je ermee doet. Ik heb meteen een Gigabit netwerk aangelegd in huis, dus het gaat redelijk snel. Verbruikt wat meer stroom als zo'n klein doosje, maar als stroom echt een issue is, zet er dan zo'n energiezuinig mini bordje in. Kost alleen wat meer denk ik.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
The_Doman schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:50:
Ik heb er maar weer een externe WD Elements (640GB) bij gekocht, ditmaal de nieuwe zogenaamde "black edition". :)
In tegenstelling tot de oudere WD Elements series wordt er nu niet meer gebruikt gemaakt van een mini-din met verschillende voltages maar werkt deze nu met een standaard 12 volt adapter aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 01-01-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Niet online
De Western Digital WDH1U10000 MY BOOK 1TB kan via internet besteld worden bij BCC voor 95 euro, inclusief verzendkosten. Toch weer 19 euro goedkoper als de goedkoopste in de pricewatch.

Edit: moet je wel de correcte info verstrekken 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door EdGnoj op 01-01-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145882

mphilipp schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 13:05:
[...]

Moet het echt een externe hd zijn in de zin van portable? Ik heb ook flink gezocht, maar kom steeds op die beperkte kastjes met slechts 1 of 2 hd's erin en als er al een netwerkaansluiting op zit, is het een 100Mb. En ik vind ze realtief duur voor een kastje dat ik verder niet meer kan uitbreiden.
Ik heb toen maar besloten dat ik een simpel pctje in elkaar knutsel met Ubuntu erop, beheer via WebMin en dan met SMB erop. NFS is beter voor snelheid, maar dan moet je wel aparte NFS client software op je machines installeren. Zo'n pc kun je voor een habbekrats in elkaar zetten en je bepaalt helemaal zelf wat je ermee doet. Ik heb meteen een Gigabit netwerk aangelegd in huis, dus het gaat redelijk snel. Verbruikt wat meer stroom als zo'n klein doosje, maar als stroom echt een issue is, zet er dan zo'n energiezuinig mini bordje in. Kost alleen wat meer denk ik.
Enig idee hoeveel het totale plaatje je gekost heeft? En hoeveel Gig heb je dan?

Freecom heeft een redelijk in de buurt komende oplossing, echter zijn de recensies hierover niet zo positief...
http://www.freecom.nl/ec...1146168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 145882 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:35:
[...]
Enig idee hoeveel het totale plaatje je gekost heeft? En hoeveel Gig heb je dan?
Wat het kost heb je zelf in de hand natuurlijk. Een fileserver heeft geen supersonisch snelle processor nodig, dus een celeron met 512Mb is al voldoende. En hoeveel opslag je dan hebt, is afhankelijk van wat je wilt. Je bent in ieder geval flexibeler als met een fixed oplossing. Die kun je niet uitbreiden. Hier kun je zoveel schijven aan hangen als je wilt, dus volledig schaalbaar naar je wensen. Ik wil bv mijn DVD collectie (goeddeels) opruimen en op mijn NAS gaan zetten. Ik ga dus straks naar de 4Tb toe. Met de opkomst van BluRay zou dat nog wel eens explosief kunnen gaan groeien.

Daarnaast kun je, omdat je met Linux werkt, ook nog extra functionaliteit toevoegen natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat het een tick is van mij, volledige controle en flexibiliteit. Ook al kost het je in eerste instantie iets meer geld. Sturen op geld alleen is imho niet zo slim. Want wat heb je aan het uitgeven van €200 aan een oplossing die niet uitbreidbaar/schaalbaar is als je na een jaar alweer te krap komt te zitten? Dan geef ik liever €400 uit aan een systeem waarbij is zelf bepaal wat de grenzen zijn. But that's just me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMic
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-05-2021
USB Hdd raadseltje?

Hier toch maar even mijn eerste post aan wagen. Ik heb nl het volgende "probleem". Ik heb een el cheapo
usb hdd (Maxtor Basics). Hierbij wordt een usb kabeltje geleverd met 2xA - B. (volgens mij heten die dingen usb Y cable). De tweede USB A connector is nodig voor extra power (USB 1.x bv levert bv niet genoeg stroom voor de HDD). Nu is het zo (blijkt ook uit eigen ervaring) dat de HDD in principe genoeg heeft aan 1 usb connector (USB 2.0). Deze levert 500mA volgens spec en de HDD heeft 100mA nodig (?) Volgens mijn linux systeem (usbinfo).

Dus ik, met met oneindige wijsheid denk: als ik in 90% van de gevallen met 1 connector uit de voeten kan zet ik er toch gewoon een enkelvoudige A-B kabel tussen? Wrong! Maar Pourquoi ?
De Hdd begint te tsjilpen als een huismus (was ie dus doet als hij niet voldoende voeding krijgt).

Als ik de usb specs er op na sla kom ik geen speciaal type kabel tegen die iets extra's met voeding doet.
De pinbezetting etc etc is standaard. Dus hoe kan het dat een "standaard" A-B kabel niet voldoet? Op de bijgeleverde kabel staat een Maxtor logo. Gebruiken zij een speciaal ge-tweakte kabel? Of zijn er dezelfde soort kabels in de handel verkrijgbaar? Wellicht ook van Maxtor? Iemand ervaringen/suggesties?

Reden is dat ik 1) niet dat 2e extra snoer er bij wil hebben hangen omdat ik het ding nogal vaak mobiel meezeul en 2) ik zou het liefst aan een aantal devices in huis zo'n kabel vast aangesloten willen hebben zodat ik makkelijk de hdd kan swappen zonder dat ik op de tast usb connectoren aan de achterkant van het apparaat hoef te zoeken.

Ik snap wel dat er oplossingen zijn als: Koop een echt goede usb hdd, of NAS, maar kom op, we zijn tweakers toch?

bvd
Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Die HD heeft zeker weten meer dan 100 mA nodig. Dat is maar 0.5 Watt. Kijk maar eens op de schijf zelf wat deze gebruikt, 2.5" is 900 mA niet ongewoon, al zijn er wel die 500mA claimen. Maar ja, dan zit je nog met de USB -> IDE converter en het ledje.

Kortom, helaas is die Y-cable wel nodig.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMic
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:54:
Die HD heeft zeker weten meer dan 100 mA nodig. Dat is maar 0.5 Watt. Kijk maar eens op de schijf zelf wat deze gebruikt, 2.5" is 900 mA niet ongewoon, al zijn er wel die 500mA claimen. Maar ja, dan zit je nog met de USB -> IDE converter en het ledje.

Kortom, helaas is die Y-cable wel nodig.
Dat die drive meer dan 100mA nodig heeft kan ik inkomen. En dat ie zelfs 900mA nodig heeft ook, ik kan me voorstellen dat de meeste USB poorten meer dan de gespecificeerde 500mA leveren waardoor het alsnog voldoet.
(ik vraag me dan wel even af of het aan te raden is om slechts een poort te gebruiken omdat je dan mss op een ondergrens zit waardoor de drive minder betrouwbaar wordt onder bepaalde omstandigheden, maar dat is een ander verhaal, wss zal de elektronika dit monitoren en de drive desgewenst uitschakelen?)

Waar het dan op neerkomt is het feit dat ik aan alleen het A-B deel van de Y cable genoeg heb. Kennelijk levert een enkele usb poort genoeg vermogen. Wat eigenaardig is, is dat de Y cable dikker is dan een standaard usb cable.
(zowel A-A als A-B). En dan bedoel ik het A-B deel van de Y cable. Het extra A deel voor extra power is een appart touwtje dus dat is niet de reden dat het A-B deel met data+power dikker is.

Maar als ik de Y cable (alleen A-B gebruikt) verleng met een (dunne) A-A cable (1 meter) werkt het ook! Het zit hem dus ook niet in de lengte (vermogensverlies) van de cable. Ik kom nergens een enkele A-B variant tegen met soortgelijke dikte die voor soortgelijke doeleinden gebruikt kan worden. De USB specificatie zegt daar ook niets over. Daarentegen zijn er genoeg lichte drives die wel met een standaard A-B kabel werken.

Kennelijk zit er iets in het Y cable waardoor het werkt, maar wat? Of er zit iets in de drive waar het kabeltje aan moet voldoen (los van het vermogen). En begint de drive om een andere reden te piepen? Zit er een spanning/stroom converter in? Zo'n cable is passief en kan immers niet het vermogen boosten.
Of doet het extra touwje toch nog ergens mee in het geheel ondanks dat ie niet is aangesloten. (een bruggetje o.i.d)

Mijn conclusie: het is dus een exotische USB kabel. Maar hoe/wat? En zijn er enkele A-B varianten?

Dus iemand suggesties? (en nee, ik zet niet de kniptang in die Y-cable........voorlopig ;-))

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Iemand die kan vertellen of de Coolermaster RX-3SB ook met grotere HDD's werkt dan 500GB?
Toen ik m'n eerste RX-3SB kocht stond er 'maximum 500GB S-ATA HDD'

Nu wil ik 'n nieuwe 1TB HDD kopen en weer zo'n RX-3SB HDD-behuizing, maar wil wel weten dat 't werkt...

EDIT: Hmm hij staat nog steeds op de Coolermaster-website:
http://www.coolermaster.c...detail&tbcate=573&id=5328
en daar staat 'up to 1TB' dus 't moet wel werken... Nu nog de vraag: WAAR KOOP IK DEZE BEHUIZING? 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door CLB op 04-01-2009 19:34 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-03 21:31
Hallo allemaal,

met de beste bedoelingen heb ik onlangs de laptop van een vriend opgeschoond en zijn data op de bijgeleverde ext. HD gezet.
Toen hij gisteren zijn data weer op de laptop wilde zetten maakte de HD een zachte zoem met interval (bijna alsof er een telefoon overgaat) en was hij niet meer te herkennen op de laptop. Ook het aansluiten op een andere laptop levert niets op.

Het betreft de volgende harde schijf. Maxtor Basics 500GB

Jullie begrijpen dat ik mij hier ontzettend rot over voel; er staat voor GB's aan onvervangbare data (foto's etc) op en het zou heel naar zijn als die niet meer boven komen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit op moet lossen of in welke richting ik moet zoeken?
Het uit de behuizing halen van de HD en op een computer aansluiten zie ik als noodoplossing..

PS: ik ben al bezig met het herstellen van de data van de HD van de laptop, maar dat levert geen optimaal resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMic
DrMic schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:43:
USB Hdd raadseltje?

Hier toch maar even mijn eerste post aan wagen. Ik heb nl het volgende "probleem". Ik heb een el cheapo
usb hdd (Maxtor Basics). Hierbij wordt een usb kabeltje geleverd met 2xA - B. (volgens mij heten die dingen usb Y cable). De tweede USB A connector is nodig voor extra power (USB 1.x bv levert bv niet genoeg stroom voor de HDD). Nu is het zo (blijkt ook uit eigen ervaring) dat de HDD in principe genoeg heeft aan 1 usb connector (USB 2.0). Deze levert 500mA volgens spec en de HDD heeft 100mA nodig (?) Volgens mijn linux systeem (usbinfo).

Dus ik, met met oneindige wijsheid denk: als ik in 90% van de gevallen met 1 connector uit de voeten kan zet ik er toch gewoon een enkelvoudige A-B kabel tussen? Wrong! Maar Pourquoi ?
De Hdd begint te tsjilpen als een huismus (was ie dus doet als hij niet voldoende voeding krijgt).

bvd
Michel
Ok ik ben er uit, het is dus de toch lengte van de kabel!
Via het werk een bosje usb touwtjes geregeld en wat verschillende (combinaties) geprobeerd.
De Y cable is vrij kort, 1 meter verlengen gaat ook nog goed. Een andere enkelvoudige kabel is net iets langer dan de combinatie 1m + korte Y cable en gaat niet goed! Daar deed ik dus een verkeerde aanname vwb de invloed van de lengte. Een andere korte cable van een USB cardreader (kleine 50 cm) gaat ook goed!

Nu de shocker: met een bepaalde combinatie kabels kwam ik op een grensgevalletje uit. De drive start op, begint te spinnen, wordt door de pc herkend als usb drive en gaat vervolgens af en toe flippen. (piepen, en het led begint te iets te doven). Nasty dus, en om niet net zo te eindigen met mijn maxtor als de persoon in het bericht hierboven maar snel de boel afgekoppeld.

Het geeft je wel te denken of het uberhaupt verstandig is om een enkele usb connector te gebruiken. Het blijft dus tricky om hier mee om te gaan. Het vermogensverbruik van de drive staat nergens duidelijk gespect en de precieze hoeveelheid vermogen dat een usb hub kan leveren is ook onduidelijk, zeker als op diezelfde hub nog andere devices zitten die vermogen pakken. Toch maar 2 connectoren gebruiken to be on the safe side?
Waarbij de tweede connector wel op een appart (gevoede) hub moet! Anders zit je zelfs met 2 connectoren nog in een grijs gebied. Ik kan me best voorstellen dat een leek die beide connectoren op een hub zet,
het geheel dan wel werkt (zou dan ook al met 1 connector werken) maar op dat moment toch nog op het randje zit met alle gevolgen van dien! Terwijl de leek denkt: beide connectoren zitten erop dus geen vuiltje aan de lucht.

saillant detail: Maxtor geeft zelf op de site aan dat SOMMIGE usb poorten niet genoeg vermogen leveren
en DAN de tweede connector gebruikt KAN worden. (sowieso nodig voor usb 1.x)
Alsof het een uitzondering is, terwijl ik ondervind dat bij slechts een usb connector de koek al snel op is kwa lengte en je sowieso al snel in een grijs gebied terecht komt vwb vermogen en (nogmaals) met alle gevolgen van dien.

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
USB 1.1 en USB 2.0 kunnen beiden 500mA leveren, in 'slots' van 100mA. Zonder 'afspraken' tussen het USB apparaat en de (al dan niet root-)hub mag een apparaat 100mA gebruiken, daarboven moet aangevraagd worden. Officieel gaat het ook per blok (of slot) van 100mA. Daarom heeft een buspowered USB-hub maximaal 4 poorten, en kunnen er alleen low-power (100mA) USB-apparaten op.

Een self-powered (dus met adapter) USB-hub kan per poort weer weer 500mA leveren.

Dat sommige fabrikanten dat wat opkrikken is makkelijk voor dat soort schijven, maar geheel volgens de standaard is het niet ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40
Ben op zoek naar een behuizing voor mijn ex-interne macbook pro schijfje. Nu heb ik een Coolermaster X-craft 250, maar die werkt niet goed op mijn Mac. Firewire is leuk, maar niet een vereiste.....

Nu heb ik een heel tijdje geleden eens een gozer gezien die had een behuizing voor een 2,5" laptop schijf maar dan met het uiterlijk van een 3,5" harde schijf. Vond ik destijds zo leuk! Maar kan hem niet meer vinden. Iemand die weet wat ik bedoel en mij kan helpen?? eBay geeft ook net even wat teveel hits op "external enclosure" :)

Gefunden! Mooie 2,5 inch HD Behuizing (USB 2.0) 1e post Nu even zien waar te koop :P

[ Voor 9% gewijzigd door orange.x op 08-01-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Sinds een jaar heb ik tot volle tevredenheid een externe harddisk in gebruik: de Conceptronic CHD2UL met daarin een 120 GB Samsung HM121HC.
Nu heb ik een tweede grotere seriele erbij gekocht, een Conceptronic CHD2SU met daarin een Samsung 320 GB HM320JI. Deze tweede combinatie is mij 2x geleverd en werkte 2x niet: het lampje brandt rood vanaf het begin, bij de CHD2UL is het steeds groen. De schijf start wel op, kan worden geïnitialiseerd, maar het formateren wordt niet voltooid. De PC ziet de ongeformatteerde schijf.
Het aansluiten van extra USBvoedingskabel geeft geen verschil, overigens gaat de schijf pas draaien bij het aansluiten van de miniUSBsteker.
Volgens de site van Samsung verbruiken beide schijven even veel, beide max 900 mA bij het opstarten, beide 400 mA bij lezen/schrijven, dat zou dus geen verschil moeten maken, de extra voedingskabel zou niet nodig hoeven zijn.
Vraag: 2x foute interface of toch een voedingsprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 01:05

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Eigenlijk ben ik niet tevreden van de pas aangeschafte WD Elements 640gig (zwart).

Een kameraad had de 1TB versie gekocht en ik had zijn bevindingen afgewacht vooraleer zelf 1 te kopen. Daar bleek een WD Greenpower in te zitten. Het positieve hierbij vind ik dat deze op 5400rpm draaien, hierdoor zijn ze enorm stil, best zuinig en ze blijven dus vrij koel. Verder is dit nog altijd méér dan snel genoeg (ook binnensporen van de schijf) om de 30MB/s vol te trekken die USB2 aankan, dus alleen maar voordelen bij 5400rpm naar mijn mening, het mag zelfs nog trager.

Ik schaf dus de 640gig variant aan (een week later bij dezelfde winkel). Hier blijkt dan een 7200rpm PATA schijf in te steken. Best luidruchtig (aanzienlijk meer dan 5400rpm) en zonder twijfel overkill van de bandbreedte voor de USB-bottleneck. Als WD dan af wil van oude stock, vind ik dat ze er minstens de moeite voor mogen nemen om er een firmware in te flashen die de schijven op een lager toerental doet draaien zoals bv 5400rpm -> stiller, zuiniger, koeler.
Verder ben ik ook niet tevreden van de automatische spin-up/spin-down functie van de schijven zonder dat je als gebruiker dit manueel kan 'overriden':
- de schijf blijft soms gewoon doordraaien, ook al wordt deze niet gebruikt (geen enkel programma open, en geen enkel proces dat de schijf benadert)
- de schijf gaat vaak in stand-by zonder dat ik dit wil, en als ik hem net weer wil gaan benaderen (hangt dus af van de tijd hoe lang de schijf wacht voor in stand-by te gaan)
-> dit zorgt voor een overbodig aantal spin-up/spin-down cycli wat de levensduur zeker en vast niet ten goede zal komen

Waar ik wel tevreden van ben is vorm, concept en uiterlijk van de behuizing. Waar WD zeker op zou moeten verbeteren is: keuze type schijf, toerental, automatische spin-up/spin-down (zowel de parameters die hiervoor zorgen, als een manuele aan/uit schakeling van de schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288833

Hallo,

Ik heb een probleempje:

Ik heb de FujitsuSiemens storagebird 35ev821 van 1 TB, maar hij werkt niet goed. Vaak wordt hij na een paar minuten opeens niet meer gevonden door de pc. Of als ik bij deze computer de schijf aanklik, komt er "toepassing niet gevonden" te staan. Ik heb em al doorzocht op fouten en heb em geformateerd, maar kan niets vinden. Ook de auto play doet het niet!

Kan iemand mij helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Is dat op maar 1 systeem, of op alle systemen waarop je het probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 18:54
Hallo

Ik ben op zoek naar een behuizing waar twee harde schijven in kunnen. Op het internet heb ik het één en ander gevonden maar nu had ik graag geweten indien er iemand met enkele van deze ervaring heeft. De behuizingen/externe harde schijven moeten minimum een FW400/800- en USB-aansluiting hebben. Een eSata-aansluiting is leuk meegenomen.

De schijven moeten ook in RAID0 of RAID1 geplaatst kunnen worden.

De behuizingen die ik gevonden heb:
* Fantec MR-35DUF
* NexStar MX

Met reeds HD's in:
* G-RAID2
* My Book Studio Edition II
* OWC Mercury Elite-Al Pro Performance

Wat ik belangrijk vind is snelheid maar ook de stilte van de externe HD. De interne power supply van de Fantec spreekt me wel aan. Van de My Book ben ik minder zeker, hier ben ik vooral te winnen voor de eSata-aansluiting, maar ik ben niet zeker over de kwaliteit van de My Book-serie. Heb er af en toe al slechte dingen van gehoord en ook de power supply lijkt me niet echt stevig genoeg.

Misschien hebben jullie nog andere aanraders?

Het is tevens de bedoeling om de externe hd dagelijks te gebruiken, ik zal die dan ook 24/24 laten aanstaan. Nu is een bijkomende vraag indien dat geen probleem oplevert en als de schijven niet oververhit raken. Hebben deze opties die ik hierboven vermeld heb voldoende koelingsmogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:29:
Eigenlijk ben ik niet tevreden van de pas aangeschafte WD Elements 640gig (zwart).
........
Ik schaf dus de 640gig variant aan (een week later bij dezelfde winkel). Hier blijkt dan een 7200rpm PATA schijf in te steken. Best luidruchtig (aanzienlijk meer dan 5400rpm) en zonder twijfel overkill van de bandbreedte voor de USB-bottleneck. Als WD dan af wil van oude stock, vind ik dat ze er minstens de moeite voor mogen nemen om er een firmware in te flashen die de schijven op een lager toerental doet draaien zoals bv 5400rpm -> stiller, zuiniger, koeler.
Wel vreemd dit?
Zelf heb ik de afgelopen maand ook 2 van die zwarte WD Elements 640 gekocht.
In beide exemplaren zit er bij mij een SATA WD6400AAVS-00G9B1 in?
De schijven werken gewoon zeer stil en probleemloos hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tomovich schreef op maandag 09 februari 2009 @ 11:07:
Hallo

Ik ben op zoek naar een behuizing waar twee harde schijven in kunnen. Op het internet heb ik het één en ander gevonden maar nu had ik graag geweten indien er iemand met enkele van deze ervaring heeft. De behuizingen/externe harde schijven moeten minimum een FW400/800- en USB-aansluiting hebben. Een eSata-aansluiting is leuk meegenomen.

De schijven moeten ook in RAID0 of RAID1 geplaatst kunnen worden.
Ik heb de Taurus van MacPower al een tijdje in gebruik (prijs ong. € 110,-), en ben er zeer tevreden over. Samenvatting van de specs:

- One or two 3.5" SATA-I or SATA-II hard drives (1.5Gb/s)
- 20GB - 1TB (per HDD)
- For RAID 0 & 1, two hard hard drives of identical capacity and make are required
- Configurable RAID function for 2 drives (RAID 1 mirroring, RAID 0 using striping or spanning or Non-RAID)
- Supports USB, Firewire 400 and 800 (hardware acceleration for FastStart & small data blocks)
- 18-Kbyte cache for USB or Firewire data maximizes performance by double-buffering 4-Kbyte packets
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/4192/taurussuperscomboanglelqq3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img91.imageshack.us/img91/1442/taurussuperscomborearlazp9.jpg

Daarnaast heb ik onlangs de Hydra van MacPower gekocht (prijs ong. € 215), daar passen maar liefst 4 hdd's in! Samenvatting van de specs:
- Up to four 3.5" SATA-I or SATA-II hard drives (1.5Gb/s)
- 4 hard drives of identical capacities are recommended for optimal performance
- 2TB volume switch for systems that do not support large volumes
Configurable RAID (RAID 0 striping, RAID 1 mirroring, RAID 10 mirroring+striping, JBOD spanning)
- Utilises hardware RAID engine
- Supports USB, Firewire 400 and 800 (hardware acceleration for FastStart & small data blocks)
- 18-Kbyte cache for USB or Firewire data maximizes performance by double-buffering 4-Kbyte packets

De uitvoering met USB, FW400, FW800 en E-SATA heeft ook nog RAID-5 mogelijkheid.
Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/4837/hydrasuperscomboovervieyo2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/1025/hydrasuperscomboovervieqa7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Betreffende beide behuizingen, komen die niet te warm en wat met betrekking tot de snelheid en geluidsoverlast?

Waar heb je deze overigens gekocht? Ik heb tijdens mijn eigen zoektocht geen enkele winkel gevonden waar de Hydra te koop is, behalve dan op de website van de maker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Ik heb ze beiden gekocht bij Lauwe.de maar er zijn nog veel meer webshops in Duitsland die de MacPower-producten voeren.

Beide behuizingen hebben een ventilator. Snelheid is natuurlijk afhankelijk van merk en type harde schijf dat je gaat gebruiken, en dat geldt ook voor de geluidsproductie. Ik heb er oude Maxtor Maxline III schijven in gehad die op 5400rpm een 'takkeherrie' maken, maar gebruik thans WD Green Power's van 1GB en die produceren bijzonder weinig geluid. Ik werk met een Mac dus de snelheid valt niet te benchen, maar via FW400 gaat het allemaal zeer rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Lounge Deluxe schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:44:
Daarnaast heb ik onlangs de Hydra van MacPower gekocht (prijs ong. € 215), daar passen maar liefst 4 hdd's in!
[knip]
De uitvoering met USB, FW400, FW800 en E-SATA heeft ook nog RAID-5 mogelijkheid.
Dat is best een interessant ding, voor een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Lounge Deluxe, hoe lang heb je deze al in uw bezit?

Het is bij mij ook de bedoeling om ze aan mijn iMac te hangen.

Bedankt trouwens voor uw reactie!

[ Voor 12% gewijzigd door Tomovich op 11-02-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
De Hydra heb ik sinds december 2008 en de Taurus sinds juni 2008.

Ik gebruik ze nu met een Mac Mini via FW400, en vanaf eind feb met de nieuwe Macbook pro met FW800. Beide behuizingen zijn bijzonder degelijk uitgevoerd en geheel van aluminium. De ventilator van de Hydra maakt wel wat herrie overigens (geen wonder natuurlijk met 4 hdd's), maar daar heb ik geen last van omdat deze behuizing in de meterkast staat (en de Taurus ook) die zo'n 8 meter van mijn computer verwijderd is. Maar met een Zalman FanMate of iets dergelijks is dat ventilatorlawaai snel verholpen als je je er aan mocht storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Op de Hydra kan je dus zelf een ventilator installeren?

De versie met e-sata is waarschijnlijk nog niet beschikbaar denk ik.

[ Voor 39% gewijzigd door Tomovich op 11-02-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Zoals je op het bovenstaande plaatje kunt zien zit er vanuit de fabriek al een ventilator in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 09:12

zAo

GPLv2 Fanboy

Hier heb je een mooie matrix met alle versies. Bij de eSATA Only versie draait de fan langzamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkThunderbird
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:29:

...
Verder ben ik ook niet tevreden van de automatische spin-up/spin-down functie van de schijven zonder dat je als gebruiker dit manueel kan 'overriden':
zeker van dat je daar niet één en ander aan kan veranderen? Op de website van WD staan er een aantal tooltjes om te downloaden, waaronder deze:

Spindown or Stop Utility version 1.0

Description
This utility is for use with all Western Digital external hard drives except for the Media Center and the Dual-option Backup drives. It is designed to give greater user control over the spindown of the external drive.

Misschien is het wat...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
zAo schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:17:
Hier heb je een mooie matrix met alle versies. Bij de eSATA Only versie draait de fan langzamer!
Mijn opmerking over het geluid van de ventilator had betrekking op de Hydra, dat heb ik ook vermeld. De Taurus is wat de ventilator betreft zeer stil, ongeacht in welke uitvoering. Uiteindelijk komt het er wat betreft lawaai toch vooral op aan welke harde schijven je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:17
Ongeveer een half jaar terug de WD MyBook Home 1TB gekocht. Was op zoek naar een 1TB schijf, met FW (400 of 800, 400 was prima) welke ook nog een beetje fraai vertoonbaar was naast mijn iMac. Dat werd dus de MyBook Home. Moet eigenlijk zeggen dat ik uitermate tevreden ben over het ding. Verbonden via FW400 is hij snel genoeg. Ik heb hier mijn hele muziekcollectie op staan die iTunes gebruikt en dit werkt perfect. Natuurlijk moet hij even opspinnen als ik een halve dag niets heb gedaan ermee, maar dat is logisch. Beter dan dat hij een hele middag voor jan floep draait. Omdat er geen fan in zit is hij ook prima stil! De LED strip aan de voorkant geeft aan of hij bezig is en in hoeverre hij gevuld is. Nou is het met 1TB en 4 ledjes natuurlijk niet erg nauwkeurig, maar wel grappig. Behuizing is mooi glad en zonder frutsels of lelijke teksten. Precies zoals ik het wil hebben.

Omdat ik toch mijn muziekcollectie veilig wil gaan stellen heb ik er een MyBook Studio 1TB bijgekocht. FW800 (kan mooi op de nog vrije poort van mijn iMac) en verder qua uiterlijk hetzelfde behalve dat hij zilver is. Heb dan een mooi setje externe HD's in de kleuren van de iMac.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290406

ik zoek een behuizing voor een 2,5 inch notebook hardeschijf. het is er een met pins aan de achterkant, weet iemand toevallig naar welke behuizing ik dan op zoek ben? want ik weet niet hoe die heten. ben niet zo thuis in de 2,5 inch schijven.

Greets,

Aeromaxx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Anoniem: 290406 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:10:
ik zoek een behuizing voor een 2,5 inch notebook hardeschijf. het is er een met pins aan de achterkant, weet iemand toevallig naar welke behuizing ik dan op zoek ben? want ik weet niet hoe die heten. ben niet zo thuis in de 2,5 inch schijven.
je 2,5" schijf heeft pinnetjes aan de achterkant?
Dan is dat gewoon een ide 2,5" schijf en die kun je in zo goed als elke behuizing stoppen. Even opletten dat het een 2,5" behuizing is met interne ide poort. En verder opletten of de gewenste externe aansluitingen erop zitten. (USB, firewire, esata) Voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Aw, bitter. Ik lees net het volgende voor de 2-drive MacPower drives:
code:
1
2
Remarks     * The Taurus Super-S Combo only works with two 
hard drives installed. It is not designed for a single drive only.

In hoeverre het niet kan/slecht is, is dan weer niet te vinden -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 12:49
WD elements 1TB 2MB cache geloof ik. Kost bij de meeste winkels nu 85 euro.

Doet 25MB/s read 25MB/s write ongeveer

Prima voor zon goedkoop ding dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
zAo schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:39:
In hoeverre het niet kan/slecht is, is dan weer niet te vinden -O-
Ik gebruik de MacPower Taurus in Raid-1, en ik wilde na een tijdje gebruik eens controleren of er daadwerkelijk hetzelfde staat op beide harde schijven. Ik heb dit getest door steeds 1 van de schijven uit te schakelen. Inderdaad stond er op beide harde schijven hetzelfde :) en de Taurus is in beide gevallen gewoon opgestart en ik kon zowel lezen als schrijven naar die ene harde schijf die nog wel aangesloten was.

Overigens staat dit in de handleiding van de uitvoering die ik heb (FW-400/800/USB):
"Non-RAID: The drives will show up as two independent drives. Use this if you have only installed one drive or two different drives (not the same capacity and brand).".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Lounge Deluxe schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 11:06:
[...]
Ik gebruik de MacPower Taurus in Raid-1, en ik wilde na een tijdje gebruik eens controleren of er daadwerkelijk hetzelfde staat op beide harde schijven. Ik heb dit getest door steeds 1 van de schijven uit te schakelen. Inderdaad stond er op beide harde schijven hetzelfde :) en de Taurus is in beide gevallen gewoon opgestart en ik kon zowel lezen als schrijven naar die ene harde schijf die nog wel aangesloten was.

Overigens staat dit in de handleiding van de uitvoering die ik heb (FW-400/800/USB):
"Non-RAID: The drives will show up as two independent drives. Use this if you have only installed one drive or two different drives (not the same capacity and brand).".
Thanks. Het leek me al zo vreemd :)

Heeft iemand een tip waar ik een 2-bay versie met FW kan halen in Nederland? (Raid of Combo-S)

• LeGato23
  • Niet online
The_Doman schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:30:
[...]
Ik heb er maar weer een externe WD Elements (640GB) bij gekocht, ditmaal de nieuwe zogenaamde "black edition". :)
In tegenstelling tot de oudere WD Elements series wordt er nu niet meer gebruikt gemaakt van een mini-din met verschillende voltages maar werkt deze nu met een standaard 12 volt adapter aansluiting.
Helaas is één van m'n WDE1U5000E voedingen er gisteren mee gestopt.
De Western Digital klantenservice gaat een nieuwe opsturen, maar omdat deze voedingen momenteel niet op voorraad zijn (ze vallen momenteel bij bosjes lees ik in diverse fora) zoek ik even een alternatief.
Ik wilde dus een nieuwe 640GB of 1TB WD Elements Desktop disk erbij kopen zodat ik de voeding daarvan even kan gebruiken voor m'n oude 500GB disk, en daarna wisselen als WD een nieuwe adapter heeft opgestuurd, maar twijfel nu welke disken nog de 'oude mini-din' voeding hebben, of de 'nieuwe 12v' voedingsaansluiting.

Zijn de oude 'witte' disken nog met de mini-din, en de zwarte uitvoeringen met de nieuwe 12v aansluiting?
Iemand die dit even kan controleren op z'n WD Elements?

Edit: Aha, toch wat meer info kunnen vinden op de WD website.
In de knowledge base geeft answer id 1378 een duidelijk antwoord op mijn vraag.

[ Voor 18% gewijzigd door LeGato23 op 19-02-2009 11:25 ]

• The_Doman
  • Nu online
LeGato23 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 09:19:
Zijn de oude 'witte' disken nog met de mini-din, en de zwarte uitvoeringen met de nieuwe 12v aansluiting?
Iemand die dit even kan controleren op z'n WD Elements?
Bij WD op de website en specs kan ik hier helaas niks over terugvinden.
De zwarte uitvoeringen van de WD elements die ik nu tegen ben gekomen (2x640GB, 2x1TB) hadden allemaal de nieuwe 12v aansluiting.
Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste

Let op:
Belangrijk!! Neem dit door aangaande het beleid op Ervaringentopics!
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics