Beste Tweakers
Ik wil langs deze weg toch even mijn laatste ervaring(en) met mijn Synology DS107 delen.
Gelet op het feit dat er een aangekondigde stroomonderbreking zou plaatsvinden in mijn straat op dinsdag 16/06 had ik de avond voordien de Synology uitgeschakeld via de DSM 2.1. Eenmaal ik visueel geconstateerd had dat de Synology volledig uit was en geen enkele LED nog brandde, trok ik vakkundig de stekker uit. Zodoende zou een 'power surge' of een verkeerde doorvoer van voltage door de werkzaamheden de Synology niet aantasten. Dit hele proces gebeurde dus de avond voordien omstreeks 20u.
De volgende dag kwam ik na 17u thuis en waren de werken in de straat achter de rug. Ik merkte dat er terug electriciteit was en stak de stroomkabel van de Synology terug in het stopcontact.
Na wat gepink van de blauwe LED en enkele ogenblikken erna een korte *biep* kreeg ik bevestiging dat de Synology terug in leven was gebracht. Toch even checken of ik kon inloggen op de DSM 2.1 en ja hoor, geen vuiltje aan de lucht. We spreken van een opstartmoment rond 17u30.
Echter beginnen de problemen twee uur later, omstreeks 19u30 tracht ik via mijn laptop toegang te krijgen tot enkele bestanden op de Synology, echter zonder succes. Vervolgens tracht ik via IE8 de DSM 2.1 aan te spreken maar krijg ik een foutmelding op het scherm van IE8= Alas....server error....
Een zoektocht op Google resulteerde in amper een vage bewoording dat de server een fout had, dus ga ik een kijkje nemen naar de status-LEDs van de Synology. En ja hoor, de bovenste STATUS-LED pinkt onophoudelijk groen/oranje. Hier klopt iets niet!
Na wat Google-en en zoeken op de FAQ van de Synology-website kom ik tot de vreselijke conclusie dat de harde schijf wel eens een crashke zou gedaan hebben. In volle paniek dat mijn 1TB WD Green harde schijf de eeuwige jachtvelden zou opgezocht hebben bel ik naar de helpdesk van Synology. Niet doen dus hé, want je belt eigenlijk in op een Taiwanees nummer (hoge telefoonkosten!!!). Een e-mailtje sturen leek me eenvoudiger maar verhielp mijn soelaas en vrees voor verlies van data niet. Want wanneer ik de Synology Assistant opende vond deze wel mijn Synology in het netwerk maar bood mij dus wel aan om een nieuwe firmware te installeren omdat deze klaarblijkelijk ontbrak. De waarschuwing dat alle data op de harde schijf zou verwijderd worden, weerhield me toch wel om deze actie te ondernemen.
Een oplossing die vandaag door Synology werd aangeboden per e-mail en welke ik ook op het internet terugvond, was om de harde schijf uit de Synology te halen en vervolgens in een desktop-PC te backupen en via de smart-tools van WD te laten scannen.
Echter omdat ik geen desktop-PC in de buurt had, heb ik een veel simpeler oplossing gevonden:
éénmaal de stroomkabel uit de Synology trekken en achteraan op het reset-knopje indrukken.
Vervolgens was de blauwe LED continue aan het pinken en kon ik via de Synology Assistant zien dat de harde schijf geïnitialiseerd werd. En ja hoor, na een goeie 20 minuten kon ik weer perfect inloggen op de DSM 2.1 en al mijn bestanden stonden nog erop.
Wellicht had de lange stroompanne en gebrek aan continue stroom voor de Synology, de flashgeheugens gewist en kon ie niet meer opstarten hierdoor.
Nu vraag ik me toch af of ik niet beter een externe SATA harde schijf zou aankopen om de Synology nog 'ns apart te backuppen
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||