LET OP Dit is een OUD TOPIC start als iemand ide up to date wil brengen...
Introductie
De laatste tijd worden de externe harde schijven snel goedkoper en er zijn hier tal van tweakers die hun ervaringen links en recht tonen.
Index
Dit topic gaat over externe harde schijven. er zijn 2 belangrijke typen
• 1. Firewire en/of USB harde schijven.
• 2. Netwerk schijven -> maar dan wel typisch voor Huis tuin en keuken gebruik.
/Edit: die laatste zijn bekend ALS nas inmiddels.
Dit topic gaat vooral over fw/usb schijven. maar aangezien netwerkschijven een faq is en die ook vaker voor zullen gaan komen wil ik die niet bij voorbaat uitsluiten.
• FAQ: paar voor de hand liggende vraagjes.
• Dit is een [ervaringen] topic
1 Firewire & USB schijven
Er zijn talloze firewire & usb schijven te koop. Deze zijn te onderscheiden op
A) aansluiting. fire en/of usb2.0
hoewel usb2.0 met 480 Mbps in theorie sneller is dan de 400 Mbps en firewire(1394a) ontloopt het elkaar in de praktijk niet veel:
Zie tomshardware artikel voor benchmarks. Dus je keuze zal vooral gemotiveerd zijn wat voor aansluitingen je beschikbaar hebt.
Er zijn nu ook externe SATA schijven te koop. LET OP of dit een verlenging is van je interne SATA naar extern, of een USB2 -> SATA. Dat laatste is meestal het gewenste effect.
B Gebruikte chipset, meestal wordt 1 van de volgende chipsets gebruikt in de externe enclosure:
• Oxford Semiconductor OXFW911 for IEEE1394a, Cypress CY7C68300 for USB2.0 , Oxford Semiconductor OXUF922 for IEEE1394a/b/USB2.0 combined, binnenkort ook een oxfort chip voor sata schijven
• GenesysLogic GL711FW for IEEE1394a, GenesysLogic GL811USB or GL811E for USB 2.0
• Prolific PL3507 for Firewire/USB2.0 combined.
(wellicht bestaan er ook anderen)
ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller
C Uiterlijk omhulsel.
Omdat de performance voor een belangrijk gedeelte bestaat uit de performce van de harde schijf is het uiterlijk een onderscheidende factor.
plaatjes zijn dus welkom. Ook de grootte & of er een fan inzit kan interresant zijn.
Even uit Externe behuizing voor HDD b,v,
http://www.sweex.nl/product.asp?pid=316&s=0

SPIRE Gigapod CF100-NEB™ Extern 3.5 drive USB

enclose van computerland (heb ik zelf
PL3500 combo: 

De fantec: meer plaatjes met fan.
Specs van de Fantec:
Afmetingen: 203x122x45mm
Aktieve koeling
Ondersteunt USB1.1 en 2.0

D Voeding
Een 3,5 inch externe harde schijf heeft ook nog een externe voeding nodig omdat usb niet genoeg kan leveren. Er zijn 2,5 inch harde schijven te vinden die door usb gevoed worden. Ook aardig om te nomen is of er een aan/uit knop op het apparaat zit. Besef dat 1 USB aansluiting 2,5 watt (5v * 0,5 A) kan leveren, dus als een door de USB gevoede 2.5 unit pakt je met 2 aansluitingen een harde schijf moet nemen die niet meer dan 5 Watt trekt.
E Performance.
Benchmarks zijn uiteraard welkom. Maar de echte speedfreaks snappen ook wel dat een interne schijf net iets sneller is. Zie ook link naar tomshardware hierboven.
F Extra's: software, button, memory card reader, gps
, koffiezet apparaat of prijsindicatie. Iets moet je apparaat toch onderscheiden
•
2 Netwerk gebaseerde harde schijven.
In feite zijn dit mini-NAS systemen. Vaak draaien ze linux /en of bsd en ze worden via netwerkkabel aangesloten.
b.v. de linksys nslu2 :
netwerk apparaat waar je vervolgens een usb harde schijf op aansluit.
ook diverse (wireless) routers ondersteunen het aansluiten van een usb harde schijf. Let wel op dat als dit slechts usb 1.1 is,dit aanzienlijk trager is dan een usb2.0 aansluiting. Uiteraard heeft een netwerk harde schijf meer overhead en is dus niet sneller. Toch is dit een trend die in de toekomst ook naar Huis tuin en keuken apparatuur terecht zal komen als gigabyte ethernet gebruikelijker zal worden. In het professionele vlak moet je hierbij denken aan NAS en iScSI, maar dat valt buiten de scope van dit topic.
Ook een leuke review: Simpleshare STI-NAS/160 (broadcom "NASOC" of nas on a chip)
topicjes hierover:
Welke netwerk storage oplossing voor thuis moet ik nemen
[rml][ Ervaringen]Ethernet harddisks[/rml]
FAQ:
#Kun je de temperatuur uitlezen van een externe harde schijf?
-Niet via de interne sensor van de harde schijf.
#Kan je de schijf onder dos benaderen.
-Nee, echter afhankelijk van je chipset kun je wel drivers inladen en het voor elkaar krijgen. dit of duse is wellicht een goed startpunt. Sommige biossen ondersteunen een usb harde schijf en kunnen hiervan booten dan heb je uiteraard geen probleem hiermee. graag ervaringen hiermee posten, zie ook de faq van OM
#Welke moet ik nemen?
-Zoals altijd geld op GOT: zelf bepalen. Vergelijk vooral de prijzen van een usb oplossing waar de harde schijf al ingebouwd zit (b.v.maxtor extern) met een oplossing waar je zelf een HD inbouwt in een case.
Verder uiteraard pricewatch bekijken: FW /usb harde schijven,behuizingen en uiteraard losse ATA harde schijven.
#Mijn (usb) harde schijf wordt niet herkend.
-Onder windows 2000/xp heb je geen drivers nodig. Onder windows 98 wel, voor windows ME bestaan er updates. Firewire aansturing is aangepast onder windows XP sp2, wellicht kun je hiervoor nog ander drivers vinden als je problemen hebt. werkt hij wel in een andere pc? sluit hem ook eens aan via een usb hub of kijk eens of je in de bios usb2.0 kunt uitschakelen.
Edit:
TODO ESATA. ( Kort: eSata is snel, maar hotplug is beperkt ondersteund in OS)
#Kan ik de harde schijf parameters (stil/performance) aanpassen?
-Nee. Enkel door de harde schijf tijdelijk uit de enclosure te bouwen en intern te zetten
#ik heb een probleem.
-OM FAQ / Beleid
-Problemen met delayed write en goede pointer naar allerlei firmware upgrades van externe (usb&) Firewire schijven. Firmware upgrade is altijd een idee als tweaker zijnde. Ook de usb kabel kan onverwacht voor probelmen zorgen, ook al is die officieel meegeleverd.
Ander (klein) topic waar ik nog effe naar wil Wijzen: [rml][ ervaringen] SATA enclosures[/rml]
En if FG lopen een aantal imagetanks
[rml][ overzicht] Ethernet harddisk's icm functie's[/rml]
topics
Houd ook rekening met:
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics
Introductie
De laatste tijd worden de externe harde schijven snel goedkoper en er zijn hier tal van tweakers die hun ervaringen links en recht tonen.
Index
Dit topic gaat over externe harde schijven. er zijn 2 belangrijke typen
• 1. Firewire en/of USB harde schijven.
• 2. Netwerk schijven -> maar dan wel typisch voor Huis tuin en keuken gebruik.
/Edit: die laatste zijn bekend ALS nas inmiddels.
Dit topic gaat vooral over fw/usb schijven. maar aangezien netwerkschijven een faq is en die ook vaker voor zullen gaan komen wil ik die niet bij voorbaat uitsluiten.
• FAQ: paar voor de hand liggende vraagjes.
• Dit is een [ervaringen] topic
1 Firewire & USB schijven
Er zijn talloze firewire & usb schijven te koop. Deze zijn te onderscheiden op
A) aansluiting. fire en/of usb2.0
hoewel usb2.0 met 480 Mbps in theorie sneller is dan de 400 Mbps en firewire(1394a) ontloopt het elkaar in de praktijk niet veel:
Zie tomshardware artikel voor benchmarks. Dus je keuze zal vooral gemotiveerd zijn wat voor aansluitingen je beschikbaar hebt.
Er zijn nu ook externe SATA schijven te koop. LET OP of dit een verlenging is van je interne SATA naar extern, of een USB2 -> SATA. Dat laatste is meestal het gewenste effect.
B Gebruikte chipset, meestal wordt 1 van de volgende chipsets gebruikt in de externe enclosure:
• Oxford Semiconductor OXFW911 for IEEE1394a, Cypress CY7C68300 for USB2.0 , Oxford Semiconductor OXUF922 for IEEE1394a/b/USB2.0 combined, binnenkort ook een oxfort chip voor sata schijven
• GenesysLogic GL711FW for IEEE1394a, GenesysLogic GL811USB or GL811E for USB 2.0
• Prolific PL3507 for Firewire/USB2.0 combined.
(wellicht bestaan er ook anderen)
ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller
C Uiterlijk omhulsel.
Omdat de performance voor een belangrijk gedeelte bestaat uit de performce van de harde schijf is het uiterlijk een onderscheidende factor.
Even uit Externe behuizing voor HDD b,v,
http://www.sweex.nl/product.asp?pid=316&s=0

SPIRE Gigapod CF100-NEB™ Extern 3.5 drive USB
enclose van computerland (heb ik zelf

De fantec: meer plaatjes met fan.
Specs van de Fantec:
Afmetingen: 203x122x45mm
Aktieve koeling
Ondersteunt USB1.1 en 2.0

D Voeding
Een 3,5 inch externe harde schijf heeft ook nog een externe voeding nodig omdat usb niet genoeg kan leveren. Er zijn 2,5 inch harde schijven te vinden die door usb gevoed worden. Ook aardig om te nomen is of er een aan/uit knop op het apparaat zit. Besef dat 1 USB aansluiting 2,5 watt (5v * 0,5 A) kan leveren, dus als een door de USB gevoede 2.5 unit pakt je met 2 aansluitingen een harde schijf moet nemen die niet meer dan 5 Watt trekt.
E Performance.
Benchmarks zijn uiteraard welkom. Maar de echte speedfreaks snappen ook wel dat een interne schijf net iets sneller is. Zie ook link naar tomshardware hierboven.
F Extra's: software, button, memory card reader, gps
•
2 Netwerk gebaseerde harde schijven.
In feite zijn dit mini-NAS systemen. Vaak draaien ze linux /en of bsd en ze worden via netwerkkabel aangesloten.
b.v. de linksys nslu2 :

ook diverse (wireless) routers ondersteunen het aansluiten van een usb harde schijf. Let wel op dat als dit slechts usb 1.1 is,dit aanzienlijk trager is dan een usb2.0 aansluiting. Uiteraard heeft een netwerk harde schijf meer overhead en is dus niet sneller. Toch is dit een trend die in de toekomst ook naar Huis tuin en keuken apparatuur terecht zal komen als gigabyte ethernet gebruikelijker zal worden. In het professionele vlak moet je hierbij denken aan NAS en iScSI, maar dat valt buiten de scope van dit topic.
Ook een leuke review: Simpleshare STI-NAS/160 (broadcom "NASOC" of nas on a chip)
topicjes hierover:
Welke netwerk storage oplossing voor thuis moet ik nemen
[rml][ Ervaringen]Ethernet harddisks[/rml]
FAQ:
#Kun je de temperatuur uitlezen van een externe harde schijf?
-Niet via de interne sensor van de harde schijf.
#Kan je de schijf onder dos benaderen.
-Nee, echter afhankelijk van je chipset kun je wel drivers inladen en het voor elkaar krijgen. dit of duse is wellicht een goed startpunt. Sommige biossen ondersteunen een usb harde schijf en kunnen hiervan booten dan heb je uiteraard geen probleem hiermee. graag ervaringen hiermee posten, zie ook de faq van OM
#Welke moet ik nemen?
-Zoals altijd geld op GOT: zelf bepalen. Vergelijk vooral de prijzen van een usb oplossing waar de harde schijf al ingebouwd zit (b.v.maxtor extern) met een oplossing waar je zelf een HD inbouwt in een case.
Verder uiteraard pricewatch bekijken: FW /usb harde schijven,behuizingen en uiteraard losse ATA harde schijven.
#Mijn (usb) harde schijf wordt niet herkend.
-Onder windows 2000/xp heb je geen drivers nodig. Onder windows 98 wel, voor windows ME bestaan er updates. Firewire aansturing is aangepast onder windows XP sp2, wellicht kun je hiervoor nog ander drivers vinden als je problemen hebt. werkt hij wel in een andere pc? sluit hem ook eens aan via een usb hub of kijk eens of je in de bios usb2.0 kunt uitschakelen.
Edit:
TODO ESATA. ( Kort: eSata is snel, maar hotplug is beperkt ondersteund in OS)
edit:
todo: mac ondersteuning
todo: mac ondersteuning
#Kan ik de harde schijf parameters (stil/performance) aanpassen?
-Nee. Enkel door de harde schijf tijdelijk uit de enclosure te bouwen en intern te zetten
#ik heb een probleem.
-OM FAQ / Beleid
-Problemen met delayed write en goede pointer naar allerlei firmware upgrades van externe (usb&) Firewire schijven. Firmware upgrade is altijd een idee als tweaker zijnde. Ook de usb kabel kan onverwacht voor probelmen zorgen, ook al is die officieel meegeleverd.
Ander (klein) topic waar ik nog effe naar wil Wijzen: [rml][ ervaringen] SATA enclosures[/rml]
En if FG lopen een aantal imagetanks
[rml][ overzicht] Ethernet harddisk's icm functie's[/rml]
topics
Houd ook rekening met:
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics
Ik zal deze topic start proberen te onderhouden.Waar gaan die [Ervaringen] / [Discussie] topics over?
# Discussies over één centraal onderwerp, zoals aangegeven in de titel
# Infolinks/Nieuwslinks/Reviewlinks/BIOS en driver updates/Benchmarks
# Goed onderbouwde ervaringen/vragen/stellingen (en dus zeker niet "ik heb dit ook en ik ben er tevree mee" of "wat is sneller, Intel of AMD?")
# Geen 'simpele' FAQ/RTM/Zoek vraagjes tussendoor
# Geen op zichzelf staande problemen, ook al is het onderwerp gerelateerd
[ Voor 43% gewijzigd door leuk_he op 10-10-2009 15:07 . Reden: wat iamge tanks links ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.