[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste
Acties:
  • 184.577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
LET OP Dit is een OUD TOPIC start als iemand ide up to date wil brengen...

Introductie
De laatste tijd worden de externe harde schijven snel goedkoper en er zijn hier tal van tweakers die hun ervaringen links en recht tonen.

Index
Dit topic gaat over externe harde schijven. er zijn 2 belangrijke typen

1. Firewire en/of USB harde schijven.
2. Netwerk schijven -> maar dan wel typisch voor Huis tuin en keuken gebruik.
/Edit: die laatste zijn bekend ALS nas inmiddels.

Dit topic gaat vooral over fw/usb schijven. maar aangezien netwerkschijven een faq is en die ook vaker voor zullen gaan komen wil ik die niet bij voorbaat uitsluiten.

FAQ: paar voor de hand liggende vraagjes.
Dit is een [ervaringen] topic

1 Firewire & USB schijven

Er zijn talloze firewire & usb schijven te koop. Deze zijn te onderscheiden op
A) aansluiting. fire en/of usb2.0
hoewel usb2.0 met 480 Mbps in theorie sneller is dan de 400 Mbps en firewire(1394a) ontloopt het elkaar in de praktijk niet veel:
Zie tomshardware artikel voor benchmarks. Dus je keuze zal vooral gemotiveerd zijn wat voor aansluitingen je beschikbaar hebt.
Er zijn nu ook externe SATA schijven te koop. LET OP of dit een verlenging is van je interne SATA naar extern, of een USB2 -> SATA. Dat laatste is meestal het gewenste effect.

B Gebruikte chipset, meestal wordt 1 van de volgende chipsets gebruikt in de externe enclosure:

• Oxford Semiconductor OXFW911 for IEEE1394a, Cypress CY7C68300 for USB2.0 , Oxford Semiconductor OXUF922 for IEEE1394a/b/USB2.0 combined, binnenkort ook een oxfort chip voor sata schijven
• GenesysLogic GL711FW for IEEE1394a, GenesysLogic GL811USB or GL811E for USB 2.0
Prolific PL3507 for Firewire/USB2.0 combined.
(wellicht bestaan er ook anderen)
ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller

C Uiterlijk omhulsel.
Omdat de performance voor een belangrijk gedeelte bestaat uit de performce van de harde schijf is het uiterlijk een onderscheidende factor. 8) plaatjes zijn dus welkom. Ook de grootte & of er een fan inzit kan interresant zijn.

Even uit Externe behuizing voor HDD b,v,

http://www.sweex.nl/product.asp?pid=316&s=0

Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/files/2194.jpg

SPIRE Gigapod CF100-NEB™ Extern 3.5 drive USB
Afbeeldingslocatie: http://www.1to0.nl/image.php?image=528

enclose van computerland (heb ik zelf 8) PL3500 combo: 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/temp/hds.jpg

De fantec: meer plaatjes met fan.

Specs van de Fantec:

Afmetingen: 203x122x45mm
Aktieve koeling
Ondersteunt USB1.1 en 2.0

Afbeeldingslocatie: http://img231.exs.cx/img231/9278/koelerbehuizing1kp.jpg

D Voeding
Een 3,5 inch externe harde schijf heeft ook nog een externe voeding nodig omdat usb niet genoeg kan leveren. Er zijn 2,5 inch harde schijven te vinden die door usb gevoed worden. Ook aardig om te nomen is of er een aan/uit knop op het apparaat zit. Besef dat 1 USB aansluiting 2,5 watt (5v * 0,5 A) kan leveren, dus als een door de USB gevoede 2.5 unit pakt je met 2 aansluitingen een harde schijf moet nemen die niet meer dan 5 Watt trekt.

E Performance.
Benchmarks zijn uiteraard welkom. Maar de echte speedfreaks snappen ook wel dat een interne schijf net iets sneller is. Zie ook link naar tomshardware hierboven.

F Extra's: software, button, memory card reader, gps 8) , koffiezet apparaat of prijsindicatie. Iets moet je apparaat toch onderscheiden 8)

2 Netwerk gebaseerde harde schijven.

In feite zijn dit mini-NAS systemen. Vaak draaien ze linux /en of bsd en ze worden via netwerkkabel aangesloten.

b.v. de linksys nslu2 :
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/image180/nslu2.jpg netwerk apparaat waar je vervolgens een usb harde schijf op aansluit.
ook diverse (wireless) routers ondersteunen het aansluiten van een usb harde schijf. Let wel op dat als dit slechts usb 1.1 is,dit aanzienlijk trager is dan een usb2.0 aansluiting. Uiteraard heeft een netwerk harde schijf meer overhead en is dus niet sneller. Toch is dit een trend die in de toekomst ook naar Huis tuin en keuken apparatuur terecht zal komen als gigabyte ethernet gebruikelijker zal worden. In het professionele vlak moet je hierbij denken aan NAS en iScSI, maar dat valt buiten de scope van dit topic.

Ook een leuke review: Simpleshare STI-NAS/160 (broadcom "NASOC" of nas on a chip)

topicjes hierover:
Welke netwerk storage oplossing voor thuis moet ik nemen
[rml][ Ervaringen]Ethernet harddisks[/rml]

FAQ:
#Kun je de temperatuur uitlezen van een externe harde schijf?
-Niet via de interne sensor van de harde schijf.
#Kan je de schijf onder dos benaderen.
-Nee, echter afhankelijk van je chipset kun je wel drivers inladen en het voor elkaar krijgen. dit of duse is wellicht een goed startpunt. Sommige biossen ondersteunen een usb harde schijf en kunnen hiervan booten dan heb je uiteraard geen probleem hiermee. graag ervaringen hiermee posten, zie ook de faq van OM
#Welke moet ik nemen?
-Zoals altijd geld op GOT: zelf bepalen. Vergelijk vooral de prijzen van een usb oplossing waar de harde schijf al ingebouwd zit (b.v.maxtor extern) met een oplossing waar je zelf een HD inbouwt in een case.
Verder uiteraard pricewatch bekijken: FW /usb harde schijven,behuizingen en uiteraard losse ATA harde schijven.
#Mijn (usb) harde schijf wordt niet herkend.
-Onder windows 2000/xp heb je geen drivers nodig. Onder windows 98 wel, voor windows ME bestaan er updates. Firewire aansturing is aangepast onder windows XP sp2, wellicht kun je hiervoor nog ander drivers vinden als je problemen hebt. werkt hij wel in een andere pc? sluit hem ook eens aan via een usb hub of kijk eens of je in de bios usb2.0 kunt uitschakelen.
Edit:
TODO ESATA. ( Kort: eSata is snel, maar hotplug is beperkt ondersteund in OS)
edit:
todo: mac ondersteuning

#Kan ik de harde schijf parameters (stil/performance) aanpassen?
-Nee. Enkel door de harde schijf tijdelijk uit de enclosure te bouwen en intern te zetten
#ik heb een probleem.
-OM FAQ / Beleid 8)
-Problemen met delayed write en goede pointer naar allerlei firmware upgrades van externe (usb&) Firewire schijven. Firmware upgrade is altijd een idee als tweaker zijnde. Ook de usb kabel kan onverwacht voor probelmen zorgen, ook al is die officieel meegeleverd.

Ander (klein) topic waar ik nog effe naar wil Wijzen: [rml][ ervaringen] SATA enclosures[/rml]
En if FG lopen een aantal imagetanks
[rml][ overzicht] Ethernet harddisk's icm functie's[/rml]

topics

Houd ook rekening met:

OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics
Waar gaan die [Ervaringen] / [Discussie] topics over?
# Discussies over één centraal onderwerp, zoals aangegeven in de titel
# Infolinks/Nieuwslinks/Reviewlinks/BIOS en driver updates/Benchmarks
# Goed onderbouwde ervaringen/vragen/stellingen (en dus zeker niet "ik heb dit ook en ik ben er tevree mee" of "wat is sneller, Intel of AMD?")
# Geen 'simpele' FAQ/RTM/Zoek vraagjes tussendoor
# Geen op zichzelf staande problemen, ook al is het onderwerp gerelateerd
Ik zal deze topic start proberen te onderhouden.

[ Voor 43% gewijzigd door leuk_he op 10-10-2009 15:07 . Reden: wat iamge tanks links ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104158

Even een verbetering voor je tekst,

Dat wordt binnenkort wel mogelijk, ik ben eens aan het kijken of ik zo'n ding goedkoop kan fixen. Er komt binnenkort namelijk een behuizing met een LCD schermpje vooraan waar je de temperatuur vanaf kan lezen. 8)

De case met de 80mm fan is een Fantec, erg moeilijk verkrijgbaar in Nederland. De andere die ik heb ik een Mobile Disk die ik zelf ook verkoop maar dat even tussen haakjes. :> ;)

Specs van de Fantec:

Afmetingen: 203x122x45mm
Aktieve koeling
Ondersteunt USB1.1 en 2.0
Ondersteunt MAC OS 8.6 en hoger
Geschikt t/m 300gb (400 misschien ook?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Anoniem: 104158 schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:28:

Dat wordt binnenkort wel mogelijk, ik ben eens aan het kijken of ik zo'n ding goedkoop kan fixen. Er komt binnenkort namelijk een behuizing met een LCD schermpje vooraan waar je de temperatuur vanaf kan lezen.
Nuttige aanvulling, maar kun je hem dan ook met software uitlezen? (MBM & speeedfan kunne het (nog) niet) B)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee niet softwarematisch volgens mij. Ik heb tot nu toe nog geen enkel programma gevonden die de temperatuur van mijn externe HDD kan meten, erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:06
@trilly

ik bedoelde die case die zonder stroomadapter werkt.... dit aangezien ik dit toch wel als een groot nadeel voel aan mijn sweex case.

nsa84

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is een Mobile Disk Hd-338. Er zijn slechts 3 winkels in Nederland die hem verkopen, de rest zit in duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 08:36

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Mapower H31x Series

A Type : Aansluiting
  • MAP-H31C1G : Firewire (2 poorten) & USB2 Combo case
  • MAP-H31U2 : USB2 case
B Chipset
Genesys GL811 (Firewire)
Genesys GL711 (USB2)
C Uiterlijk
Afbeeldingslocatie: http://www.mapower.com/Images_U/79200423705AMH31x%20(Front).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mapower.com/Images_U/79200423714AMH31%20(Back).jpg
D Voeding
Externe geschakelde voeding 100-240 V (in) en 5 V / 1.5A + 12 / 1.5A (uit)
E Performance
20 Mb/s (USB2) en 25 Mb/s (FireWire)

[ Voor 63% gewijzigd door FuzzyFocus op 16-04-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

Nog een veel gebruikte controller is de ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller http://www.ali.com.tw/eng...oduct_detail.php?pserno=8.

Deze zit oa. in de Canyon external case
Afbeeldingslocatie: http://www.canyon-tech.com/images/products/Storage/big/CN-HDD35.jpg

en de Revoltec external case
Afbeeldingslocatie: http://www.revoltec.de/english/images/products/rs018/rs018-2_rb.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door FuzzyFocus op 05-04-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Anoniem: 104158 schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:52:
Dat is een Mobile Disk Hd-338. Er zijn slechts 3 winkels in Nederland die hem verkopen, de rest zit in duitsland.
hmmmm dankjewel :)
Deze?

@FucyFocus
Je post over de manpower case, is dat een stille wenk naar mij toe :-$

als ik namelijk naar die jongens van hardware totaal kijk hebben zij hem voor een best leuk prijsje :)

fijne avond me gaat namelijk zo slapen

nsa84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

nsa1984 schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:52:

@FucyFocus
Je post over de manpower case, is dat een stille wenk naar mij toe :-$
nsa84
Sorry hoor... maar het is FuzzyFocus en Mapower.
Fucy klinkt niet echt, Manpower is een uitzendbedrijf !! :)

[ Voor 5% gewijzigd door FuzzyFocus op 04-04-2005 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
FuzzyFocus schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:58:
[...]

Sorry hoor... maar het is FuzzyFocus en Mapower.
Fucy klinkt niet echt, Manpower is een uitzendbedrijf !! :)
Sorry FuzzyFocus

was niet mijn bedoeling je naam te verkrachten |:( |:( |:( me een beetje moe geloof ik |:(|:(

en dat ik manpower en mapower wissel sorry beetje dom inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ja, dat is 1 van de 3, ik ben de tweede en dan zit er ergens in Limburg nog een tent die hem ook verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140318

nette sp.

maar nog niet helemaal antw. op mijn vraag waar zit het prijs verschil in .
je kan een externe behuizingk kopen voor 21 euro maar ook voor 60 euro.
waar zit dat dan in ?

en wat zijn behuizingen met een interne voedin dus niet met zo super groot kasten cq adapter er naast.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 140318 op 05-04-2005 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
FuzzyFocus schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:45:
Nog een veel gebruikte controller is de ALI M5621 High-Speed USB 2.0 IDE/Device Controller http://www.ali.com.tw/eng...oduct_detail.php?pserno=8.
Ik was die ali al eens tegen gekomen omdat er enclosures zijn met 2 (1 master/1 slave) harde schijven die een "ALI" chipset gebruiken. Echter omdat ali ook moederbord chipsets maakt lukt het me niet de relevante info boven water te googllen. bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

Anoniem: 140318 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:42:
maar nog niet helemaal antw. op mijn vraag waar zit het prijs verschil in .
je kan een externe behuizingk kopen voor 21 euro maar ook voor 60 euro.
waar zit dat dan in ?

en wat zijn behuizingen met een interne voedin dus niet met zo super groot kasten cq adapter er naast.
  • Ik denk dat de prijs te maken heeft met het materiaal van de kast. Zo'n plastic geval is wat goedkoper als een brushed aluminimum. Ook de dikte van het materiaal verschilt per merk/type. Zo'n Mapower H31 USB2 only kost maar €35 (www.alternate.nl), en ben ik zelf erg tevreden over (heb ook de combo)
  • 5¼ inch kasten hebben een ingebouwde voeding. Maar staar je er niet blind op, want zon'n voeding in een Canyon 5¼ levert maar heel weinig stroom, veel minder als eentje met een externe adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een losse Icybox gekocht (59,-) en daarin een WD 160gb ATA 8mb cache 7200rpm gestopt.

Is zo goed als geruisloos, en de behuizing word zelfs na dagen intensieve arbeid hoogstens lauw!

De behuizing is van stevig metaal en is makkelijk te monteren!

De blauwe lichten zijn een leuke extra, ik ben erg te spreken over deze combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk_he ben je een beetje tevrede over je computerland case.
ik wil deze namelijk gaan kopen.
ten eerste computerland is de buurt :p en ten tweede vind ik voor 26.95 het een zeer aantrekkelijke prijsje voor usb 2.0(only usb,no fw)

maar kan je er iets meer over vertellen ?
word die warm na lang aangesloten? (intensief of stanby used)
behuizing beetje kwaliteit niet zo gammel enzo ?
staat die mooi op je buro:P(onzin vraag:P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Anoniem: 140318 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:04:
leuk_he ben je een beetje tevrede over je computerland case.
word die warm na lang aangesloten? (intensief of stanby used)
Ja wel tevreden. Heb er eerst wat mee lopen rommelen, maar na een firmwareupgrad (zie startpost link PL3507) was hij stabiel. Ik heb overingens wel de usb/fw versie. Hij wordt best warm(=warm, niet heet) met de maxtor 250 GB HD(aanbieding, 115 euro) als die lang druk is, maar standby valt het juist wel mee. maar hij draait ook niet 24x7 net als de rest van mijn pc.
behuizing beetje kwaliteit niet zo gammel enzo ?
Is van aluminium (of ander ijzer?) dus het voelt niet gammel aan. De "pootjes" zijn een beetje te simpel plastic wat niet echt klemt. Dus rechtop zetten is niet zo'n aanrader.
staat die mooi op je buro:P(onzin vraag:P)
Nee, hij staat niet OP mijn buro, maar ernaast :+ >:) onzin antwoord dus :+ Verder zit er een mooie twee kleurige led in die blauw is als hij standby is, en rood als hij hd activitiet heeft. Wel aardig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

Nog meer chipsets gevonden :)

ALI M5619 USB 1.1 to IDE Interface Controller
http://www.ali.com.tw/eng...duct_detail.php?pserno=10

NEC µPD720130 USB 2.0 IDE Bridge Controller
http://www.necel.com/usb/en/product/upd720130.html

NEC µPD720133 USB 2.0 IDE Bridge
http://www.necel.com/usb/en/product/upd720133.html

Vooral die NEC controllers zullen wel goed zijn, aangezien NEC aan de wieg heeft gestaan bij de ontwikkeling van USB2.

Heeft iemand één van deze chips in zijn external case gevonden? Op internet is niet echt veel technische info te vinden welke chip in welke case wordt toegepast :(

Links naar firmware upgrades voor in dit topic behandelde chips zijn ook welkom !! Misschien is er ook een tooltje om de fabrikant van je USB bridge chip uit te lezen :?

[ Voor 47% gewijzigd door FuzzyFocus op 05-04-2005 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk_he schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:15:
[...]

Ja wel tevreden. Heb er eerst wat mee lopen rommelen, maar na een firmwareupgrad (zie startpost link PL3507) was hij stabiel. Ik heb overingens wel de usb/fw versie. Hij wordt best warm(=warm, niet heet) met de maxtor 250 GB HD(aanbieding, 115 euro) als die lang druk is, maar standby valt het juist wel mee. maar hij draait ook niet 24x7 net als de rest van mijn pc.

[...]

Is van aluminium (of ander ijzer?) dus het voelt niet gammel aan. De "pootjes" zijn een beetje te simpel plastic wat niet echt klemt. Dus rechtop zetten is niet zo'n aanrader.

[...]

Nee, hij staat niet OP mijn buro, maar ernaast :+ >:) onzin antwoord dus :+ Verder zit er een mooie twee kleurige led in die blauw is als hij standby is, en rood als hij hd activitiet heeft. Wel aardig effect.
Oh ja de Fantec heeft ook nog een lampie aan de voorkant, oranje, komt door het gaas heen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk_he schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:15:
[...]

[...]

[...]

dan ga ik morgen maar winkelen bij computerland en deze meenemen
jmmr dat die niet zo goed blijfd staan maar ja dan leg ik hem wel neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 14:22

DesertShooter

Afgekickt

Maxtor OneTouch 160 gb

A Type aansluiting:
  • 2xFirewire
  • 1xUsb 2.0
B Chipset:
  • Oxford Semi- OXFW911 (Firewire)
  • CY7C68013 (USB 2)
C Uiterlijk:

Afbeeldingslocatie: http://bilder.guenstiger.de/prodfoto/maxtorpstorage.jpg

D Voeding:
E Performance:
(nog) niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk maar naar mijn weten geen fan...daar zweer ik toch wel bij inmiddels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

OK.....ik heb een MacPower Pleiades 400+

Aansluitingen: 1 USB2.0 en 2 Firewire 400. Bovendien een aan/uit-schakelaar. Heb hem aangesloten via Firewire.

Chipset: Oxford 911/Myson 8188

Uiterlijk: volledig aluminium. Top afwerking. Géén fan, wél een blauw ledje. Ik zal binnenkort echte foto's posten (mijn foto's stonden op mijn oude webspace en zijn nu weg). Jullie moeten het nu maar doen deze links:

http://www.macpower.com.t...d3/pleiades/pd_800plus_lg
http://www.macpower.com.t...3/pleiades/pd_800plus_lgb
http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_size

Externe voeding: ja

Benchmark: Sandra 2005 zegt 29MB/s (read/write neem ik aan) voor mijn tweede partitie en geeft als standaard 23MB/s voor een Hitachi Deskstar 7.2K rpm 2MB over Firewire. Ik heb er al eens vaker benches mee gedaan met andere programma's ook en ben er altijd tevreden over geweest......gevoelsmatig ook. Er zit trouwens een Samsung SP1604N in.

Extra's: niet veel bijzonders op de kabels en driver CD na. Ik heb hem gekocht omdat hij volledig van aluminium is, geen fan heeft, Firewire én USB2.0 én een aan/uitknop heeft, geen HDD heeft (alleen behuizing dus) en omdat hij erg mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op maandag 11 april 2005 @ 08:38:
Extra's: niet veel bijzonders op de kabels en driver CD na. Ik heb hem gekocht omdat hij volledig van aluminium is, geen fan heeft, Firewire én USB2.0 én een aan/uitknop heeft, geen HDD heeft (alleen behuizing dus) en omdat hij erg mooi is.
En errug duur zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130466

zimbab schreef op maandag 11 april 2005 @ 08:38:
OK.....ik heb een MacPower Pleiades 400+

Aansluitingen: 1 USB2.0 en 2 Firewire 400. Bovendien een aan/uit-schakelaar. Heb hem aangesloten via Firewire.

Chipset: Oxford 911/Myson 8188

Uiterlijk: volledig aluminium. Top afwerking. Géén fan, wél een blauw ledje. Ik zal binnenkort echte foto's posten (mijn foto's stonden op mijn oude webspace en zijn nu weg). Jullie moeten het nu maar doen deze links:

http://www.macpower.com.t...d3/pleiades/pd_800plus_lg
http://www.macpower.com.t...3/pleiades/pd_800plus_lgb
http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_size

Externe voeding: ja

Benchmark: Sandra 2005 zegt 29MB/s (read/write neem ik aan) voor mijn tweede partitie en geeft als standaard 23MB/s voor een Hitachi Deskstar 7.2K rpm 2MB over Firewire. Ik heb er al eens vaker benches mee gedaan met andere programma's ook en ben er altijd tevreden over geweest......gevoelsmatig ook. Er zit trouwens een Samsung SP1604N in.

op welke site heb je em besteld? en tot hoe groot kunnen de schijven zijn (capiciteit) die je erin doet? want ik ben wel geinterreseerd in dit ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
voor de geïnteresseerden,

ik heb deze

Afbeeldingslocatie: http://www.revoltec.de/english/images/products/rs018/rs018-2_rb.jpg

alu behuizing, voorkant/achterkant van plastic
externe voeding (5V en 12V, dus misschien later nog voor een mooie mod te gebruiken?)
blauw ledje (niet dat dat zoveel uitmaakt)
USB2 hi-speed
uit/aan schakelaar op de HD (helaas niet op de voeding)
komt voor de verandering eens mét USB kabel
geen fan
het lijkt erop dat meerdere behuizingen goed stapelbaar zullen zijn, er zijn uitsparingen zodat je ze stevig op elkaar kunt zetten

zelf heb ik er een 200GB 7200rpm WD in gedaan (waren in de aanbieding bij Mycom..), zo te zien wordt de behuizing zelfs na een volledige dag draaien niet te warm.. prima in orde dus.

Had een keer een benchje gedaan, duidelijk USB gelimiteerd, dus rond de 20MB/s stabiel.

Als iemand nog vragen heeft...

edit:
Bij staat trouwens op de zijkant : Revoltec Alu book edition, en niet dat 3.5" gedoe zoals op het plaatje.. Op verzoek kan ik wel een foto maken

[ Voor 18% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-04-2005 19:49 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Sommige mensen vinden van wel. Ik vind hem niet goedkoop op zich, maar je krijgt er wel wat voor en aangezien ik toen al een HDD had die ik er in wilde stoppen was het voor mij net zo duur als dat ik mijn HDD zou verkopen en een complete oplossing terug zou kopen. Bovendien zie ik het als een investering waar ik langer mee kan doen. Ik heb er 75 euro voor betaald.....91 inclusief verzendkosten uit Berlijn.
Anoniem: 130466 schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:38:
[...]

op welke site heb je em besteld? en tot hoe groot kunnen de schijven zijn (capiciteit) die je erin doet? want ik ben wel geinterreseerd in dit ding :)
Dit staat in de specsheet:
Accepts any parallel 3.5" ATA-5 or ATA-6 drive
Ik heb hem bij www.papaware.de gekocht. Daar staat hij nu voor 66,50 euro overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Zijn deze revoltecs in Nederland te koop? en hoeveel moet het kosten? :) was al langer opzoek naar een mooie externe behuizing.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-04 23:46
AT2 IDE External Enclosure

USB1.1 & USB2
B Chipset
Geen idee..
C Uiterlijk
Afbeeldingslocatie: http://www.moddergroup.de/bilderdb/eins461.jpg
D Voeding
Adaptertje (een kleintje, die op het plaatje klopt niet :P)
E Performance
Nog niet kunnen testen ivm gebrek aan goeie schijf
E Extra's
Een rood en een groen ledje, aan/uit knop, en een verticale "stand".
Zeeeer korte handleiding :P Cdrom met drivers voor Win98/ME

€21 @ ebay (een of andere vage webshop uit duitsland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Terryb47 schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:21:
[...]

Zijn deze revoltecs in Nederland te koop? en hoeveel moet het kosten? :) was al langer opzoek naar een mooie externe behuizing.
Ik heb hem in de winkel gekocht bij Fascom (dus niet via internet, maar daar zullen ze hem vast ook wel hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Zoals beloofd nog wat echte foto's:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/hdd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/hdd%20(1).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/hdd%20(2).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/hdd%20(3).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/hdd%20(4).jpg

Hier is de Blaze 2,5" behuizing ook nog te zien (die was ik vergeten). Ook aluminium, maar voor de rest gewoon cheap ass. Heb ik hier gekocht: http://progames.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
lol! ik heb ook nog een alu 2.5" behuizing, ook cheap-ass ;) Bij Fascom hadden ze zowel 2.5" als 3.5" behuizingen van dat merk (geen idee wat, er staat niks op). De 3.5" waren super plastic, maar de 2.5" voelt eigenlijk erg goed aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28331

Kleine update op de OP:

De Netgear WGT634U is een wireless router die wel USB 2.0 hdd''s ondersteund (maximaal 26 stuks!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BobR13 schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:24:
AT2 IDE External Enclosure

USB1.1 & USB2
B Chipset
Geen idee..
C Uiterlijk
[afbeelding]
D Voeding
Adaptertje (een kleintje, die op het plaatje klopt niet :P)
E Performance
Nog niet kunnen testen ivm gebrek aan goeie schijf
E Extra's
Een rood en een groen ledje, aan/uit knop, en een verticale "stand".
Zeeeer korte handleiding :P Cdrom met drivers voor Win98/ME

€21 @ ebay (een of andere vage webshop uit duitsland)
Dat is de voorloper van die van mij...ook zonder fan...ze zijn in Nederland niet meer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Aanvulling op: 2 Netwerk gebaseerde harde schijven (Mini-NAS):

Zie ook dit topic:

Externe SATA-RAID-NAS

Hierin wordt o.a. een mini-ITX systeem genoemd (VIA based) waar 5 hotswappable SATA drives ingezet kunnen worden. Met b.v. Linux als OS kan dit een goed alternatief zijn voor de toch wel dure Iomega NAS systemen, helemaal als je zoiets tussen je ADSL modem en je WLAN router zet en hem als firewall, virusscanner etc. laat fungeren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107484

Zijn er wel casings (zonder hd) met een utp aansluiting?

Google me ziek maar kan alleen NAS oplossing vinden met hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138269

Mijn externe HDD behuizing:

Techsolo TMR3550
specs:
For 3,5' HDDs
USB 2.0
External power supply
UDMA 33-133
Cypress chipset
On-/Off-switch on the backside
Cable length: ca. 1 m

Afbeeldingslocatie: http://www.mintrop.biz/produkt-bilder/gross/TMR-3550.gif

Bevalt me prima, volgens sandra-sisoft is de lees/schrijfsnelheid zo snel als m'n USB 2.0 poort toestaat. De prijs is laag en er zit geen fan in die herrie maakt, maar de zijkanten zijn van een soort gaas gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Ik gebruik zelf nu enige weken een 2,5inch HD van Lacie, met porsche design. Ding bevalt uitstekend. Hij is stil, blijft bijzonder koel, en de snelheid is voor mijn gevoel gewoon top. Bestanden kopieren gaat snel, en zelfs complete gigabytes overzetten is in een mum van tijd gebeurt. Ideaal. De verpakking was ook zeer compleet, met diverse kabels, voedingskabels, etc.

Enige gemis is een beschermetui voor de brushed aluminium casing van het ding. Als iemand dus een generic 2,5 inch etui weet, gil even.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 12-04-2005 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vandaag geld over lekker naar computer land om deze Computerland External HDD Casing 3,5" USB2.0 € 26,95 te kopen ja is dat ding alleen sata , jammer dat ik er al een 80 gb maxtor ide schijf voor gekocht had :(.

andere tips voor goedkope behuizing IDE ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een lichtgewicht aluminium behuizing?? Heb er nog wel 1tje voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104158 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 22:34:
Een lichtgewicht aluminium behuizing?? Heb er nog wel 1tje voor je...
fototje ? en heb je een vraag prijs in je gedachte ? waar moet die vandaan komen ivm verzend kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://img143.echo.cx/img143/7177/11030244001iu.jpg

Afhalen in Groningen-Stad of opsturen voor normale TPG kosten a 5,50 euri.Voor 24,95 euri is ie van jou. Interesse? Mail ff naar j_olthof@hotmail.com

Oh btw, specs van de behuizing:
  • Aparte stroomadapter.
  • USB kabeltje.
  • Schroeffies.
  • Schroevendraaier.
  • Boekje.
  • Driver-cd.
  • Voetje.
  • Cypress Chipset.
  • USB 2.0.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 104158 op 13-04-2005 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe word zo ding eigelijke herkent door XP, gewoon al verwisselbare harde schijf (net als USB stick) ?

dit ziet er ook aardig uit

ervaring ?

Sweex USB 2.0 3.5" mobile storage solution

Afbeeldingslocatie: http://www.cool-prices.nl/pictures/artikelen/art433_1_560.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 140318 op 13-04-2005 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-04 23:46
De mijne wordt gewoon herkent als een Local Disc.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Anoniem: 140318 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 10:29:
Hoe word zo ding eigelijke herkent door XP, gewoon al verwisselbare harde schijf (net als USB stick) ?
Ja als harde schijf, niet als removable media.

op mijn usb 2.0 stick kan ik dat instellen met een tootlje vandar deze topics:

[rml][ xp] USB harde schijf als removable harde schijf mounten.[/rml]

[rml][ xp] ontkoppeln harde schijf, policy & icoontje[/rml]

Heb je nou nog niks gekocht. Zoveel maken die dingen ook niet uit als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb de Sweex en ik vind hem niet super. Hij is niet echt slecht, maar er moeten betere te vinden zijn.

De boven en onderplaat zijn wel van aluminium, maar maken geen contact met de hdd, dus doen ze niet mee om de warmte af te voeren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:43
ICY BOX - IB-350

* IB-350U : USB 2.0 case
* IB-350US : SATA en USB 2.0 Combo case
* IB-350UE : Firewire (2 poorten) en USB 2.0 Combo case
* IB-350StS : SATA case

B Chipset

Prolific PL-2507 (USB)
Silicon Image SataLink 3611 (SATA)
Ondersteuning van grote schijven (>250 Gb)

C Uiterlijk

Aluminium case verkrijgbaar in zilver en zwart en passief gekoeld

Afbeeldingslocatie: http://www.raidsonic.de/images/produktbilder/icybox/ib_350.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.raidsonic.de/images/detail350b_rueck.gif

D Voeding

E Performance

USB: 23-24 Mb/s read / 28 Mb/s write
SATA: 29 Mb/s read / 30 Mb/s write
(Bij gebruik van een oude Maxtor DiamondMax Plus D740X 20 Gb)

F Extra's

Externe voeding, drivers cd, USB 2.0 kabel, case houder

[ Voor 11% gewijzigd door Kapitein Prozac op 13-04-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87509

Ik heb de externe hd case van sitecom die voor de md-200 was, ik moest er mee terug naar de winkel omdat ik de case niet open kreeg :/

maar goed, verder doet ie het goed _/-\o_ , hij ziet hem als een schijf als of ie als IDE aangesloten zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 87509 op 13-04-2005 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
zimbab schreef op maandag 11 april 2005 @ 19:55:
Zoals beloofd nog wat echte foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hier is de Blaze 2,5" behuizing ook nog te zien (die was ik vergeten). Ook aluminium, maar voor de rest gewoon cheap ass. Heb ik hier gekocht: http://progames.nl/
Exact hetzelfde ding als ik hier heb. Alleen heeft die van mij geen firewire. Ik heb 'm gekocht onder de naam Equip, 37 eur @ micro-mail.
http://www.micro-mail.nl/...6E1C0047FAB7?OpenDocument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ICY-Box dingen zijn net als de Techsolo dingen, alleen een ander kleurtje en opdrukje. Zal van de Techsolo's nog ff de specs erbij pakken. Een MS Tech lijkt er ook verdacht veel op.:)

MS-TECH LU-355H
Type: Extern Behuizing voor 3.5" HDD
Materiaal/Kleur: Aluminium/Zilver-Zwart
Aansluiting: USB 2.0
Aansluiting HDD: IDE
Opmerking: Geïntegreerde USB-hub, Cypress chipset
Afbeeldingslocatie: http://img208.echo.cx/img208/3316/mstech4ui.jpg

Next:
Techsolo TMF-3560 +FW
Materiaal/Kleur: Aluminium/Zilver-Zwart met blauwe status LED
Aansluiting: USB 2.0 en Firewire
Aansluiting HDD: IDE
Opmerking/en: Externe voeding, Bestaat uit robuust aluminium, In- en uitschakelaar op de achterkant.
Afbeeldingslocatie: http://img221.echo.cx/img221/9962/fiwits3rb.jpg

Techsolo TMR-3580+Sata
Materiaal/Kleur: Aluminium/Zilver-Zwart
Aansluiting: S-ATA en USB 2.0
Aansluiting HDD: IDE (alleen via USB2.0), S-ATA (alleen via S-ATA aansluiting op het moederbord)
Chipset: Cypress
Opmerking/en: Externe voeding, Bestaat uit robuust aluminium, In- en uitschakelaar op de achterkant, Ideale oplossing voor het aansluiten van een externe SATA of IDE harde schijf.
Afbeeldingslocatie: http://img221.echo.cx/img221/7205/satats4pf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img221.echo.cx/img221/2622/satats13yy.jpg

De eerder in dit topic genoemde TMR3550 (goedkoopste Techsolo model) is ook in het blauw in rood verkrijgbaar, de specs hiervoor blijven hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: http://img221.echo.cx/img221/7796/usbblauw3bn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img221.echo.cx/img221/2131/usbrood5kn.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 104158 op 13-04-2005 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 11:37
Ik gebruik inmiddels 3 van die bakkies ;)

Afbeeldingslocatie: http://img143.echo.cx/img143/7177/11030244001iu.jpg

*NoName*
Erg goedkoop in de aanschaf, destijds bij Gistron gehaald. Let wel op als je hem koopt of ze de voeding even willen controleren, ik heb tot 2x toe een defecte voeding ontvangen! Pas de 3de levering was correct!

Leuk compact design, echter is de constructie niet echt stevig, printplaat + HDD schuiven een beetje als je hem oppakt. Verder vibreert hij ontzettend op mijn bureau. De andere hebben dat niet. Verder geen extra koeling, maar mijn WD 80GB heeft daar blijkbaar geen problemen mee. Heeft echter GEEN aan/uit schakelaar! :(

Bakkie 2;

Afbeeldingslocatie: http://startech.cc/images/usb_enclosure-box_small1.jpg

*NoName*
Zie je vrij veel in de webshops, helaas heb ik geen merk ervan, stond ook niets op de doos. Mooie is dat hij ook optical devices slikt, heb er een Sony CDRW in gehad en ook een Samsung DVD. Nu zit er een WD 80GB in, deze enclosure heeft WEL actieve koeling en ook een aan/uit knop. Nadeel van actieve koeling is dat hij erg veel lawaai maakt :/

Bakkie 3, my favorite :9

Afbeeldingslocatie: http://www.pccyber.com/product_images/ME911.jpg

*NoName*
Exact dezelfde als hierboven, maar dan in 2,5" formaat. Mooie is dat hij verder geen aparte voeding nodig heeft. USB kabel erin en klaar. Heb er nu een 30GB Hitachi inzitten, maar een grotere zal ook vast wel leuken. Compleet met (nep) leren hoesje en een PS/2 voedingskabeltje mocht de USB poort te weinig power leveren. Deze gebruik ik eigenlijk het meeste, lekker cheap en compact genoeg om mee te sleuren naar vrienden en familie.

Ow, alle drives hierboven zijn alleen USB2.0 en werken allemaal zonder extra driver op WinXP SP1 of SP2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 07:49
Ik heb dus een lacie big disk extreme 500gb. Het is een externe harddisk maar zeker niet meer draagbaar eigenlijk ;). Voor mij is dat ook helemaal niet belangrijk omdat ik hem gewoon ergens onderin me bureau heb liggen. Gebruik hem alleen omdat de harddisk in me notebook te klein voor me mp3s en films is eigenlijk. Hij gaat automatisch uit zodra ik me laptop afsluit of de klep dicht doe. Er zit aan de voorkant ook een aan en uit knop op die tevens fungeert als hdd activieteits lampje. Ik ben er erg tevreden mee. Hij heeft me iig nog nooit in de steek gelaten sinds ik HFS+ draai dat is wel anders geweest toen ik fat32 draaide maar dat kwam dus meer dankzij het brakke fat te maken dus :P

voordelen:
+ ziet er goed uit
+ snel
+ goede support vanuit lacie
+ alle kabels bij geleverd (4x fw)
+ makkelijk doorlussen (algemeen fw voordeel)

nadelen:
- groot
- duur (450 euro toen de tijd)
- na een tijdje ook weer te klein :P

plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_medium/hd_bigdisk.jpg

Hier de specs:

LaCie Big Disk Extreme 500GB

Item Number : 
300871

Capacity : 
500 GB

Interface : 
FireWire 800 and FireWire 400

Rotational Speed (rpm) : 
7200

Interface Transfer Rate : 
FireWire 800: 800 Mbits/s (100MB/s)
FireWire 400: 400 Mbits/s (50MB/s)

Max Sustained Transfer Rate : 
FireWire 800: up to 88MB/s
FireWire 400: up to 35MB/s

Average Seek Time (Write) : 
10 ms

Buffer : 
8 MB

Size : 
268 x 173 x 44 mm/6.3 x 10.6 x 1.7

Weight : 
2500 g/5.51 lbs.

System Requirements : 
FireWire 800 (9-pin)-equipped computer: Mac OS 10.2.4 and greater; Windows 2000 and Windows XP
Computer equipped with FireWire 400 (6-pin) or iLink (4-pin): Mac OS 9.x and Mac OS 10.x; Windows 2000 and Windows XP
Intel Pentium II 350MHz-compatible or Apple G3 processor and greater**

Comments : 
* A gigabyte means 1 billion bytes. Total accessible capacity varies depending upon operating environment.
** Apple G4 processor required for use with FireWire 800.

Box Content : 
LaCie Storage Utilities CD-ROM, FireWire 800 to FireWire 800 (9-to-9 pin) cable, FireWire 400 to FireWire 400 (6-to-6 pin) cable, iLink/DV (6-to-4 pin) cable, Drive stand for upright desktop use, External power supply

Warranty : 
2 Year Limited Warranty

en hier een benchmark:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lowfi/zooi/lacie.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door lowfi op 15-04-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Anoniem: 104158 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 00:37:
[afbeelding]

Afhalen in Groningen-Stad of opsturen voor normale TPG kosten a 5,50 euri.Voor 24,95 euri is ie van jou. Interesse? Mail ff naar j_olthof@hotmail.com
Een slechte aanbieding!
Dit ding is elders voor €20,50 te koop. Als je daar vijf dingen bestelt betaal je ook geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boeie, ik bied hem alleen aan, dan is het aan een ander om er op in te gaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:58
Geef me dan toch maar deze hoor:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/psykoman/nextar3.jpg

Vantec Nextar 3

Kost een kleine 50 euro, ok, da's wel iets meer dan de meeste, maar het oog wil ook wel wat

Een beetje verlies heb je altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi ding! Waar kun je die in Nederland ergens kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Welke ook erg mooi zijn zijn de G-drives:

Afbeeldingslocatie: http://g-technology.com/Products/G-DRIVE-Images/G-DRIVE/G-Drive-3-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://g-technology.com/Products/G-DRIVE-Images/G-DRIVE/G-Drive-Rear-Combo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://g-technology.com/Products/G-DRIVE-Images/G-DRIVE/G-Drive-on-G5-3-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 07:49
Ik vind firewire 800 een gemis. En wat mij betreft mogen ze crappy usb eraf laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Low-Fi schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 12:57:
Ik vind firewire 800 een gemis. En wat mij betreft mogen ze crappy usb eraf laten.
Afbeeldingslocatie: http://g-technology.com/Products/G-DRIVE-Images/G-DRIVE/G-Drive-Rear-FW.jpg

Ik dacht ik post niet alle achterkanten van de drie varianten (er is ook nog een USB2.0-only variant). En aangezien er ook mensen zijn met alleen USB2.0 dacht ik ik post die combo drive dan wel, maar hier heb je jouw (en ook mijn) keuze dus.

Je had natuurlijk wel kunnen verwachten dat er ook een Firewire 800 variant zou zijn gezien de foto met de PowerMac.

[ Voor 16% gewijzigd door zimbab op 16-04-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb twee van die Mapowers (3.5") van Alternate van 25 euro per stuk met 2 Maxtor DM10 200 GB's er in. Deze zitten aangesloten op een PC met een i865PE chipset. Werkt allemaal tot volle tevredenheid.

Je hebt ook 5.25" Mapower kastjes, waarbij toentertijd volgens de Alternate site ook 3.5" schijven in konden. In de 1e instantie heb ik die 5.25" exemplaren besteld. Daar paste dus mooi geen 3.5" schijf in he. (kon je gewoon niet vast krijgen) Dus ik heb Alternate gebeld. Ik ben in zo'n situatie dus van mening dat ze mij gewoon de goede opsturen, als er namelijk fout op hun site staat dat iets er in kan en dat past niet dan is dat natuurlijk gewoon hun fout. Dat kon ik ze dus niet aan hun verstand praten. Ik moest 10 euro omruilkosten ofzo betalen. (los van verzendkosten praat ik dan over). Dat was dus ook de laatste keer met dat bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106263

Graag zou ik een externe hd kopen voor bij mijn laptopje. Nu vroeg ik mij af hoe een externe schijf je laptop belast? Ik heb gehoord dat firewire bijna niets belast en usb2 wel, iemand die dat kan bevestigen?

Wat voor mij belangrijker is, is snelheid van mijn systeem behouden terwijl er bestanden overgezet worden via lan dan echte transfer speed naar mijn schijf. Ik zou bv gelukkig zijn met 5 a 10mb/sec als ik nog perfect verder kon werken op de laptop.

Verder was ik was aan het denken aan een 2,5" omdat die lekker mobiel zijn en zonder voeding komen.
( 60 GB / 7200 rpm) maar trekt zo'n behuizing wel genoeg stroom uit mijn firewire poort?

/edit

Zonder voeding, voor 2,5 inch schijfjes:

Enclosure External 2.5" 1394 USB2 Powerless KingByte 28,05 EURO
Afbeeldingslocatie: http://www.kingbyte.com/Manager/uploadimage/specimage/53.jpg
http://www.kingbyte.com/i...bclassid=62&php_itemid=53

Enkel firewire
Afbeeldingslocatie: http://www.kingbyte.com/Manager/uploadimage/specimage/50.jpg

In combinatie met
Harddisk Notebook 60GB 2.5" 9.5MM ATA 100 7200 RPM 8MB Cache 129,03 EURO of
Harddisk Notebook 100GB 2.5" 9.5MM ATA100 4200 RPM ;( 8MB Cache 151,47 EURO

Maar ik vind niets terug van chipsets of iets dergelijks op de site :(
Mss dat ik het toch maar beter zeker kan spelen met een normale - en grotere - externe schijf:
Extern Maxtor 300GB Maxtor7000 FW/USB voor een 240 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.hiq24.de/images/155%20Maxtor%201touch.gif

Ik weet het niet meer

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 106263 op 17-04-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij kunnen fibrechannel externe hdd-raids trouwens best sneller/even snel zijn dan/als interne schijven?

Ik heb zelf trouwens gewoon alweer een paar jaar een Maxtor OneTouch DV5000 80GB, bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

begintmeta schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:59:
Volgens mij kunnen fibrechannel externe hdd-raids trouwens best sneller/even snel zijn dan/als interne schijven?
Sneller lijkt me technisch onmogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
BalusC schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:04:
[...]
Sneller lijkt me technisch onmogelijk ;)
Nou, dat ligt er aan welke technieken je vergelijkt :>

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 17-04-2005 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Anoniem: 106263 schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:51:
Graag zou ik een externe hd kopen voor bij mijn laptopje. Nu vroeg ik mij af hoe een externe schijf je laptop belast? Ik heb gehoord dat firewire bijna niets belast en usb2 wel, iemand die dat kan bevestigen?
Nav van deze vraag (niet ongeduldig worden 8) ) eens een bench gedraaid:

via firewire:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/temp/fwdisk.png
echter via usb20 heb ik hem nog niet stabiel, (read error na 20%) maar zover ik zag was de doorvoersnelheid lager (22MB/s) en de cpu usage hoger (~15 % usage). Aangezien fw bij mij wel stabiel is ben ik nog niet door gaan testen. Niets belast bestaat nog niet, maar er is dus verschil.

Ik heb een P4 2400 Mhz.

Ik weet dat firewire meer vermogen KAN leveren dan usb, dus dat zou een reden zijn op firewire te gokken. Maar dat kun je zelf ook in specs vinden (google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Icy Box'en zijn prijs/kwaliteit goede dozen, ik heb goede ervaring met de USB-versie. Ik heb nogal wat topics over troubles met Firewire externe schijven gelezen. Snelheidslimiet op 20+MBytes/s @ USB 2.0
http://www.raidsonic.de/d...ehaeuse/e_ib_350_det.html

Afbeeldingslocatie: http://i23.ebayimg.com/03/i/03/cf/a4/e5_2.JPG
Deze dingen als de pest mijden, ze zijn gewoon dubbel zo traag als de Icy Box'en.

Macpower Pleiades 800+ is de snelste kwijl externe doos, maar ook ineens 2 à 3 keer zo duur als de Icy Box'en.
http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_800plus

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 17-04-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:37:
I
[afbeelding]
Deze dingen als de pest mijden, ze zijn gewoon dubbel zo traag als de Icy Box'en.
Dat vind ik dus dikke onzin, die dingen lopen prima. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106263

leuk_he schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:29:
[...]

Nav van deze vraag (niet ongeduldig worden 8) ) eens een bench gedraaid:

via firewire:
[afbeelding]
echter via usb20 heb ik hem nog niet stabiel, (read error na 20%) maar zover ik zag was de doorvoersnelheid lager (22MB/s) en de cpu usage hoger (~15 % usage). Aangezien fw bij mij wel stabiel is ben ik nog niet door gaan testen. Niets belast bestaat nog niet, maar er is dus verschil.

Ik heb een P4 2400 Mhz.

Ik weet dat firewire meer vermogen KAN leveren dan usb, dus dat zou een reden zijn op firewire te gokken. Maar dat kun je zelf ook in specs vinden (google)
dankje, maakt wel iets duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 21:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

FF een andere vraag:
Als je je harddisk uit je PC in zo'n kastje plaatst (voor bijvoorbeel gebruik bij een laptop) Moet dan de harddisk geformatteerd worden om te werken?
Of scheelt dit per chipset, of is het een kwestie van gokken/proberen?
Ik kan het nog niet proberen omdat ik de harddisk nog niet ga verplaatsen, maar ik vind het wel handig om het vantevoren te weten.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavvie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05-2022
In principe moet die HD gewoon meteen werken. Hoeft niet te formatteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee hoeft niet, gewoon er in douwen en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 14:48

Gutteguttegut

CEO of TFD

Is het niet mogelijk om een 3,5" HD te voeden via Firewire?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

zimbab schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 12:50:
Welke ook erg mooi zijn zijn de G-drives:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
waar te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Kijk maar eens op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

geeft alleen importeurs, geen winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

Tys

Is die SATA wel via USB?

Ik ben op zoek naar zo'n case (3,5") waar ik een raptor schijf ik kan duwen, of werkt een simpel convertertje ook?

Als iemand nog iets weet hoor ik graag want ik zoek me lam naar zo'n case :(

[ Voor 3% gewijzigd door Tys op 20-04-2005 20:34 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Thiaz schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:34:
[...]

Is die SATA wel via USB?
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/419

b.v.:
http://www.centralpoint.n...?a_ssrp=1&d_word=CHD3SATA

als je usb & sata in de naam ziet.....denk ik dan.... en anders bel je de leverancier toch?

en zo'n convertertje werkt waarschijnlijk wel, maar daar is in veel cases geen ruimte voor.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 20-04-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

j-w schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:33:
[...]

geeft alleen importeurs, geen winkels.
Bij mij geeft hij 1 distributor (importeur) en 3 resellers (handelaars). En als je wat verder kijkt dan kan je wel achter wat meer komen. Maar om het jou maar even makkelijk te maken.....kijk hier eens: http://www.xtrm.nl/Data/Medea/Pages/Graid.aspx
En op die site heb je ook een sectie 'dealers'. Dan moet je verder zelf maar even contact opnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door zimbab op 20-04-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Laatst online: 01-02 13:26
Hmm, ik heb een Lacie 200 GB externe harde schijf. Zit een WD WD2000JB in.

Ben er tevreden over. Ik gebruik hem alleen om films op te storen en images van spelletjes enzo. Gaat vlot genoeg, alleen maakt ie beetje rot geluid als ie aanstaat. Niet heel stil, maar heb toch meestal muziek op. En het is ook niet zo dat het een vliegtuig is dat aanstaat. Maar je hoort die schijf gewoon.

Lacie is me goed bevallen; goedkoop, goed verpakt. Zal binnenkort eens zo'n schrijftest en alles doen.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

zimbab schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:43:
[...]

Bij mij geeft hij 1 distributor (importeur) en 3 resellers (handelaars). En als je wat verder kijkt dan kan je wel achter wat meer komen. Maar om het jou maar even makkelijk te maken.....kijk hier eens: http://www.xtrm.nl/Data/Medea/Pages/Graid.aspx
En op die site heb je ook een sectie 'dealers'. Dan moet je verder zelf maar even contact opnemen.
Bedankt! Aangezien dit een ervaringen topic is nam ik aan dat de poster (zimbab) zelf al zo'n ding in huis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-03 13:56
Ik ben aan het kijken naar een externe HD voor mijn laptop (2,5"). Verschillende collega's hebben al een case+hd alleen sommige krijgen het probleem dat ze een power surge krijgen als ze alleen via USB aansluiten. Nou is het de bedoeling dat ik geen extra voeding nodig heb. Hoe is dit het beste op te lossen?

Ik heb wel eens gehoord van usb kabels met 2 usb stekkers er aan om zo van 2 usb aansluitingen stroom te halen. Ik kan deze alleen nergens vinden om te kopen. Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
hiostu schreef op donderdag 21 april 2005 @ 11:31:
Ik ben aan het kijken naar een externe HD voor mijn laptop (2,5"). Verschillende collega's hebben al een case+hd alleen sommige krijgen het probleem dat ze een power surge krijgen als ze alleen via USB aansluiten. Nou is het de bedoeling dat ik geen extra voeding nodig heb. Hoe is dit het beste op te lossen?

Ik heb wel eens gehoord van usb kabels met 2 usb stekkers er aan om zo van 2 usb aansluitingen stroom te halen. Ik kan deze alleen nergens vinden om te kopen. Iemand ideeen?
Ik kreeg zo'n kabel bij m'n 2.5" case, merk weet ik niet maar de doos van het 'merk' ziet er zo uit :

http://startech.cc/images/usb_enclosure-box_small1.jpg

maar dan de 2.5" versie.. de case is van alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121131

HTT-Thalan schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:09:
Ik heb een losse Icybox gekocht (59,-) en daarin een WD 160gb ATA 8mb cache 7200rpm gestopt.

Is zo goed als geruisloos, en de behuizing word zelfs na dagen intensieve arbeid hoogstens lauw!

De behuizing is van stevig metaal en is makkelijk te monteren!

De blauwe lichten zijn een leuke extra, ik ben erg te spreken over deze combinatie.
Dan heb je hem wel redelijk veel betaald, hij kost 35 euro hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 121131 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 13:36:
[...]

Dan heb je hem wel redelijk veel betaald, hij kost 35 euro hier.
Waar is 'hier' ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zet hem wel even op de pricewatch.
maar het product bestaat nog niet, dus kan misschien wel even duren.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 121131 op 21-04-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

hiostu schreef op donderdag 21 april 2005 @ 11:31:

Ik heb voor 20 euro bij Computerland een 2,5" behuizing gekocht. Daar zat idd. een dubbele usb stekkertjes bij :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-03 13:56
Nitai schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:03:
[...]
Ik heb voor 20 euro bij Computerland een 2,5" behuizing gekocht. Daar zat idd. een dubbele usb stekkertjes bij :)
ok hardstikke bedankt, ik ga even kijken of ze die nog hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
bij computerland..:

Afbeeldingslocatie: http://www.computerland.nl/pics/prodinfo/frontpage/maxtor_80GB_03.gif

is dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

j-w schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:50:
[...]

Bedankt! Aangezien dit een ervaringen topic is nam ik aan dat de poster (zimbab) zelf al zo'n ding in huis had.
Oh ok. Sorry....daar had ik niet meer aan gedacht. Maar nee, ik heb alleen de twee die ik eerder al postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de icy box proberen toe te voegen. Nu is het aan de admins om hem toe te voegen in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-03 13:42

RD

focus

Ik heb de sweex variant gekocht met een hitachi 250GB disk. Perfect, alleen het formateren duurde eeuwen onder XP en in Linux een paar seconden.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, sinds ze de icy box in de pricewatch niet toevoegen, ( of verwacht ik te snel een reactie),

de icy box kan je bij www.tones.be verkrijgen aan 35 euro voor de usb2 versie. de andere versies staan er ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134669

In Mijn externe behuizing zit een maxtor dimond 9 80gb 7200rpm 8mb ... maar dit een ntfs schijf... wat gaat 98 er mee doen als ik hem aansluit via usb ?????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Anoniem: 134669 schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:12:
In Mijn externe behuizing zit een maxtor dimond 9 80gb 7200rpm 8mb ... maar dit een ntfs schijf... wat gaat 98 er mee doen als ik hem aansluit via usb ?????????
Niet veel.

Windows Operated Systems - FAQ:NTFS vs FAT32

ofswel je kun ter nog iets mee met de ntfs driver van systernals, maar anders heb je enkel de optie hem te formateren. (niet automatisch hoor) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk_he schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:59:
[...]

Niet veel.

Windows Operated Systems - FAQ:NTFS vs FAT32

ofswel je kun ter nog iets mee met de ntfs driver van systernals, maar anders heb je enkel de optie hem te formateren. (niet automatisch hoor) O-)
dan convert ik hem wel met pq magic naar fat 32 :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb er zo 1:
Deze
Afbeeldingslocatie: http://www.conceptronic.nl/site/images/userpics/produkten/CHD3U/CHD3U-1b.jpg
ik heb nog de usb 2.0 versie maar je hebt tegenwoordig ook een combi versie firewire en usb 2.0 en je hebt ook nog een S-ATA versie.
de voeding gaat via een gewone adapter waar de stekker aanvast zit. dus geen los blok ofzo. hetzelfde als een telefoonadapter. hij is van aluminium en de schijven blijven er koel in. ondersteunt tot 400gb. en herkent hem gewoon als een local disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalrok
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 16:01
Ik ben in het bezit van een Techsolo 3560, maar deze gaat weer terug.
Ik heb nu 4x een harde schijf crash gehad met deze externe behuizing.
De partition was NTFS en krijgt dan opeens een leesfout. Daarna is het een RAW partition.
Ik heb via google dit probleem opgezocht, en toen ik terrecht kwam op duitstalige fora bleek dat meer mensen hier last van hebben. Techsolo weet van niks. Jullie zijn gewaarschuwd :)

Mind over matter: If you don't mind it, it won't matter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Spacejam schreef op maandag 25 april 2005 @ 00:11:
ik heb er zo 1:
Deze
[afbeelding]
ik heb nog de usb 2.0 versie maar je hebt tegenwoordig ook een combi versie firewire en usb 2.0 en je hebt ook nog een S-ATA versie.
de voeding gaat via een gewone adapter waar de stekker aanvast zit. dus geen los blok ofzo. hetzelfde als een telefoonadapter. hij is van aluminium en de schijven blijven er koel in. ondersteunt tot 400gb. en herkent hem gewoon als een local disk.
Das een mooie bak!
Heb je er meer foto's van???
(richtprijs is 40 euro voor de USB2 + Firewire versie <-- voor belangstellenden dus)

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 25-04-2005 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nieuwe vraag van mij kant kan je zo voeding ding appart kopen.

er gaat een wel bekende stekker in(net als is pc/monitor) en er komt een ps2 stekker uit die gaat naar de behuizing..

kan je zo voeding los kopen ? zo jaar waar

dan kan ik er een altijd op me buro laten liggen en er een altijd meenemen
Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Let op:
Belangrijk!! Neem dit door aangaande het beleid op Ervaringentopics!
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics