Dynafix Dynaschmiks: ik heb besloten vandaag de tape-truuk toe te passen. Mijn c500 was één grote stofbak. Door de stof was het scherm nauwlijks meer bij daglicht af te lezen. Bijna alles is gedaan in een half uurtje volgens deze leidraad:
http://www.digimission.com/?page_id=25
Bereid je voor op een niet geheel 100% stofvrij scherm, maar 99% vind ik al een hele verbetering.
Een verslag.
Ik heb een grijze C500 en geloof niet in verschillende tussenmodellen: mijn collega heeft de C500 al sinds de introductie en nagenoeg geen stof.
Als materiaal heb ik Tesa Powerstrips Large gebruikt ipv de 3M tape. Dit puur omdat het Office center geen 3M tape heeft en de 10 Powerstrips al 5cm lang zijn. Ik heb er overigens 1 voor de helft gebruikt
Wat opmerkingen op de handleiding van Digmission:
punt 2 en 3: goed oppassen waar je duwt en prikt, je kan de lipjes (links en rechts van de camera) zien zitten in het licht (schijn er anders met een zaklampje even in). Er is echt heel weinig kracht nodig om het klepje omhoog te wippen en dan naar boven toe eraf te schuiven.
punt 4: simpel, de middelste 2 schroefjes onder de accu en 'warranty void' zijn de korte, mocht je ze per ongeluk door elkaar halen.
wellicht overbodig: vergeet niet je simkaart en memory card te verwijderen
punt 5: dit vond ik het lastigste deel. Ik wilde perse geen zichtbare schade toebrengen. Dus met de lange nagel aan de zijkant het frontje oplichten van het middenstuk en een pas ertussen 'sliden'. In mijn geval een ANWB kaart

. Wat het lastige hieraan is: de bovenkant. Deze wilde maar niet loskomen. Toch gelukt: heeel voorzichtig een platte schroevendraaier tussengekregen en met behulp van nagel en licht opwippen van het frontje losgekregen. Zonder schade nog steeds (pfew). Nu voorzichtig het middenstuk van de USB en Headset ingang schuiven.
punt 6: simpel, 1 heel klein schroefje.
punt 7: vervelend is dat het frontje met een flat cable aan de print blijft zitten. Ik heb niet geprobeerd dit los te halen. Lekker laten zitten en vanaf nu nog voorzichtiger te werk gaan.
Verbaas je nu hoe slecht eigenlijk de barriere is tegen het stof. De grijze fabriekstape die het scherm tegen stof moet beschermen, raakte bij mij maar voor een klein deel het LCD scherm. Oftewel: ze hadden het net zo goed weg kunnen laten. Ongelofelijk. Dat kan makkelijk véél beter.
Ik heb het overigens (na enig twijfelen toch) niet weggehaald, lekker laten zitten. Tesa komt er bovenop.
punt 8: ik had een doekje en een compressor en geen cleanroom dus geen garantie nog voor een 100% stofvrije C500.
punt 9: met de schaar stripjes van 1-2 mm breed en 5cm lang geknipt. Niks 'glasplaat' of wat dan ook.
Punt 10: Ik heb de stripjes erin geplakt en ter plekke passend geknipt. Uiteindelijk een net raamwerk van Tesa tape keurig rondom het venster. Het spul plakt ook aan de zijkant dus de hoeken van het Tesa raamwerk kun je makkelijk sluitend maken.
Vervolgens nog ff checken of er echt geen stof in zit, nog ff goed blazen (met een busje of compressor: pas op dat je niet de componenten eraf blaast).
Vlak voordat je het LCD definitief terugplaatst een kleine check nog: geen stofjes meer?
Vrot de handel weer in elkaar, voorzichtig het LCD aandrukken (pas op breekbaar!) en pas toen de schroefjes terugplaatst waren plakte bij mij het LCD volledig op het frontje. Even stevig aandrukken, schroefjes hier en daar voorzichtig aandraaien. Klaar. Het resultaat: 2 stofjes nog

helaas, niks aan te doen. Lekker laten zitten en genieten van een bijna 100% schoon scherm.
Deze week de test in de broekzak... Ben benieuwd!
[
Voor 8% gewijzigd door
Birdstrike op 30-05-2005 21:20
]