lateef schreef op maandag 09 mei 2005 @ 16:14:
[...]
het is natuurlijk afhankelijk van de definitie die je voor het woord bokeh gebruikt, maar naar mijn mening is bokeh niet zo zeer de weergave van onscherpte maar de sublieme kwaliteit van die weergave.
Tsja, een eenduidige definitie van bokeh ken ik ook niet, maar zelf dacht ik toch dat alle vlakken in het beeld die (ver) buiten de DOF vallen, aangeduid worden met het begrip bokeh.
zo geweldig is de kwaliteit van een canon objectief niet.
Die uitspraak is vast anders bedoeld. Er zijn uiteraard ook minder goede (en goedkope) Canon objectieven, maar er zijn ook Canon objectieven die van uitstekende kwaliteit zijn. De 50mm f/1.4 is daar een goed voorbeeld van, net als de meeste L-objectieven. Maar goed, ik vermoed dat je opmerking in een andere context geplaatst moet worden of dat ik hem gewoon niet snap.
en of acht veel of weinig is, is natuurlijk slechts relatief. er zijn menig lenzen met minder bladen, maar ook met meer bladen...
Nou, de meeste 35mm objectieven hebben toch minder dan 8 bladen. 9 komt vrij veel voor, maar meer, dat is toch zeldzaam in de 35-mm wereld. De goedkopere objectieven hebben er meestal 5. Overigens is het aantal diafragmalamellen helemaal niet bepalend voor de 'look' van de bokeh. Wat veel belangrijker is, is de afronding van de bladen. Een precies ronde diafragma-opening (alleen te bereiken met afgeronde lamellen die bovendien bij elke opening goed aansluiten) geeft de mooiste bokeh. Of je dat met 3 of met 20 bladen doet, maakt in feite niets uit. Het is alleen makkelijker om een mooie ronde cirkel met een variabele diameter te maken met meer bladen, vandaar dat het hebben van veel diafragmabladen vaak geassocieerd wordt met een mooi bokeh.
Wat betreft het bokeh van de Canon 50mm objectieven: dat van de 1.4 is inderdaad mooier dan dat van de 1.8. De 1.8 wil nog wel eens een rare bokeh geven, zeker als er spitse voorwerpen in de bokeh zitten. Niettemin is het verschil in mijn ervaring vrij klein en voor mij het enorme prijsverschil zeker niet waard. Voor mij is het grootste voordeel van de 1.4 t.o.v. de 1.8 de veel betere bouwkwaliteit en het superieure AF-mechanisme.
[
Voor 8% gewijzigd door
koraks243 op 09-05-2005 16:25
]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot