Afhankelijk van de brandpuntsafstand, de gewenste DOF, de hoeveelheid licht op dat moment en op die plaats... Kijk, je kan niet per definitie zeggen 'f/4 is goed voor schemer, f/2.8 is goed voor daglicht'.
Bij een langere brandpuntsafstand, zul je (bij gelijke lichtval) een kortere sluitertijd nodig hebben dan bij een kortere brandpuntsafstand. Dat zou betekenen dat je bij lange brandpuntsafstanden eigenlijk een nóg lichtsterkere lens nodig hebt dan bij korte brandpuntsafstanden, dus eigenlijk zou je willen kiezen tussen een 70-200 f/4 en een 100-300 f/2.8 ipv andersom

(dat is wat Kurzweil_ bedoelt)
Welke lichtsterkte je nodig hebt, kun je IMO het beste bepalen door het zelf uit te proberen. Misschien kun je een lens lenen van iemand in het bereik wat je zoekt. Het maakt dan nog niet eens uit of die geleende lens dan dezelfde lichtsterkte heeft als de lens(/zen) die je op het oog hebt. Je kan met de leen-lens namelijk in een (vergelijkbare) situatie als die waarin je uiteindelijk wil gaan schieten een keertje testen. Misschien kom je tijdens het testen een (paar) stop(s) tekort (of misschien juist niet) en aan de hand daarvan kun je dan bepalen welke lichtsterkte je nodig gaat hebben. Ik denk dat het erg moeilijk is om vantevoren op de stop nauwkeurig in te schatten welke lichtsterkte je nodig hebt, zonder daadwerkelijk gemeten te hebben in de (of een vergelijkbare)
situatie als de uiteindelijke 'live'-situatie.
Edit: misschien heb ik niet goed gelezen, maar ik kan zo 123 niet vinden waarvoor je de lens gaat gebruiken. Iets zegt me dat je wildlife gaat doen (maar misschien zit ik er ook een paar lichtjaren naast

). In dat geval zou ik in eerste instantie kijken naar de afstand tussen de fotograaf en het onderwerp en de grootte van het onderwerp. Als je bijvoorbeeld een vogelaar bent, dan zul je een zo lang mogelijke brandpuntsafstand willen hebben, omdat je anders de vogeltjes gewoonweg niet groot genoeg in beeld krijgt. Los van de lichtgevoeligheid van de gebruikte lens. Als je, van de andere kant, olifanten gaat fotograferen in de lokale dierentuin, dan kom je ook uit met een lens met kortere brandpuntsafstand en kun je misschien beter kiezen voor een wat kortere lens die lekker lichtsterk is (is uiteraard altijd fijn

). Uiteindelijk blijft het een lastige keuze. Wat iedere fotograaf wil, is een zoomlens van 0mm tot <oneindig> en een diafragma van 0 tot <oneindig>. Jammergenoeg is zoiets a. niet te maken, b. niet te betalen en c. niet te sjouwen, dus zal het altijd op een compromis uitdraaien. Wat voor compromis dat wordt, hang voor het grootste deel af van de situatie waarin de lens gebruikt gaat worden.
Dus: veur d'n droad durmej, wat ga je met dat glas doen?
[
Voor 29% gewijzigd door
koraks243 op 31-03-2005 21:25
]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot