Mijn broer is aan het verhuizen, hij gaat met zijn vriendin samenwonen. Zowel mijn broer als zijn vriendin zijn technisch totaal noob, kennen er niets van. Dus gaan ze gezellig vanalles kopen zonder uitleg in te winnen, ze weten er tenslotte niets van

.
1) Een tijdje geleden al gingen ze een versterker + boxen kopen, ik heb hun 10 keer gewaarschuwd dat Bose veel te dure shit is, en problemen gaat geven. Raad eens waar ze mee thuis kwamen? Idd, Bose. Ze hadden aan de verkoper gezegd dat het om aan de muur te hangen was, aldus hebben ze een type box meegekregen dat daar NIET op voorzien is...gebeld naar de winkel, draai maar een draadoog in de box, zo kan je em ophangen
2) Een box moet aangesloten worden, en in hun huis zijn er draden in de muur voorzien, ze moesten wel nog kabeltjes maken (met zo'n connector plaatje en rond pinnetje). Mijn broer een uurtje bezig om 2 kabels te maken met aan een kant zo'n connector

, aangesloten, werkt niet. FF getest, 1 draad werkt niet

connector weer openen, had m'n broer vergeten om een draad vast te schroeven
3) Er zit een kabelTV aansluiting in de muur, opengeschroefd want een kant werkt niet ( radio

), dus een T-stukje kopen want broer wil radio op kabel beluisteren, voel je hem al komen? Als er een vrouwtje in de muur zit, wat koop je dan? Idd, een Tstuk met 1x vrouwtje en 2x mannetje.
Er zitten trouwens naast die aansluiting in de muur 2 stopcontacten, hij had de afdekplaat weggedaan om te kijken naar die distributie (want de ene ging niet

), opeens springt ie een meter achteruit, hij is met zijn lompe poten tegen dat stopcontact gekomen, en de electriciteit uitleggen is natuurlijk te moeilijk

Ik heb het dus moeten doen.
4) Hij is dan een ander T-stukje gaan halen, dus dat had hij dan, maar dan moet dat nog naar de radio en de TV. Aangezien hij er niets van kent, heeft hij natuurlijk al kabels gekocht... Verkeerde natuurlijk, dan maar zelf connectoren hangen aan de gekochte kabel, na 5 keer herproberen is hij toch erin geslaagd om 2 juiste kabeltjes te maken
Die radio zal ws wel niet werken, want die zit ws op de andere aansluiting in de muur, maar aangezien hij geen advies of uitleg van mij wou aanvaarden heb ik maar gezwegen.
5) Aangezien hij zo'n goeie boxen heeft (ik heb mijn vader moeten beloven niets te zeggen over de kwaliteit, maar mijn PCboxjes klinken véél beter) wil hij het geluid van de TV op de versterker aansluiten. Daarvoor heeft hij aan scart-stekker gekocht, een soort verlengstukje voor scart met bovenop 2 aansluitingen voor het geluid, natuurlijk met metalen behuizing en gold-plated. Ook heeft hij een stukje om van die tulp naar hoofdtelefoon te gaan, ook goldplated, maar dat heeft hij nergens voor nodig... Daarmee dacht hij dat het geluid van de TV af te takken was, niet dus. ik vraag nog "heeft de verkoper gezegd dat dat ging werken?" "Nee, maar das toch tv en daar sound out"
Kheb hem maar een kabel van 3,5" jack naar 2 tulp meegegeven, om op de koptelefoonaansluiting te hangen, uit medelijden, het lachen was me al enigzinds aan het vergaan.
6) Eigenlijk was ik gekomen om lichten te hangen, want dat konden ze ook niet. Hij belde me op dat hij eerst om suikertjes ging (je weet wel, aan 2 kanten kan je een draad insteken, en met een schroefje vasthangen, ik ken de juiste naam niet), en hoeveel suikertjes hij moest hebben. ik: "Ben je zeker dat dat niet al in die armaturen zit?" "Euh, hoe kan ik da zien, staat da op de doos?" "Zucht, wacht even, ik zal wel eerst komen..." Die zaten er natuurlijk in, wel geen schroeven en pluggen.
Dus schroefjes en plugjes gaan kopen, ondertussen was het al wat donker, en aangezien ik lichten moest hangen was er geen licht. Broer: "kheb een verlengkabel, kan je daar een lamp aan hangen?" "Heb je een bureaulampje ofzo?" Nee dus, uiteindelijk heb ik de lamp van de visbak van de vorige huurders gebruikt (die ze gelukkig nog niet waren komen halen). Eenmaal alle lampen werkten, ik ff getoond, trekken ze daar een kast open waarin 2 nachtlampjes zitten, "jullie hadden toch geen lampen

"
7) Er is in hun huis electrische verwarming (convector die normaal om nachttarief oplaadt). Aangezien ze, ik herhaal, er niets van kennen, vragen ze GEEN uitleg aan de vorige huurders of de eigenaar. M'n vader zag gisteren wel overdag dat de electriciteit wel erg snel erdoor werd gejaagd, was die dus overdag aan het bijwarmen...hij heeft het kunnen afleggen, maar weet wel niet zeker of dat de juiste manier is. Wat doet mijn broer dus? Ik hoor je al zeggen "zo snel mogelijk vragen hoe het zit, voor ze meer electriciteit dan een industrieterrein verbruiken"

Mis gedacht, "waarom zouden ze dat vragen, en trouwens, we zijn volwassen, we kunnen zelf wel ons plan trekken".
Ik wacht dus met veel plezier hun eerste electriciteitsfactuur af
Dat is het dan ongeveer, na een namiddag helpen bij mijn broer, het zijn wel niet mijn blunders maar ik deel ze toch met alle plezier. Ik vrees dat er niet veel meer bij kunnen komen, hij heeft ongeveer alles gehad denk ik. Weet iemand nog een mogelijke blunder die mijn broer zou kunnen begaan in zijn huis
[
Voor 6% gewijzigd door
naftebakje op 05-11-2005 10:39
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.