Mooi, ik heb de "dop" versie
pomp is muisstil...
Verwijderd
Ik heb mijn BW setje nu een maandje aan het draaien en ben er zeer tevreden over.Pomp en radfan zijn bijna onhoorbaar en ik heb nog geen last van scheuren of barsten in het plexiglas.Temperatuur kwam na een uur of 11 dvd encoden(mbv CCE) niet boven de 52 graden.Ik heb niets aan mijn BW veranderd heb gewoon alles gelaten zoals het was, heb alleen het VGA blokje en de flowindicator erbij gehangen.
En last but not least... het setje ziet er super uit
(vooral met een paar UV lampen in je kast)
En last but not least... het setje ziet er super uit
Ik heb ook geen haarscheurtjes of wat dan ook. Je moet alle koppelingen vastdraaien met de hand en zorgen dat je hem niet doordraait dmv een verstelbare moersleutel. Die 85 Euro die ik ervoor betaald heb zijn het dubbel dwars waard!!
Wat ik wel merk is dat als je pc een tijdje aanstaat (uurtje of 10) dat de CPU temperatuur minder snel omlaag gaat, en ook minder laag is dan normaal. Maarja verder ook best wel logisch, omdat het koelwater na 10 uren lang ook wel een iets hogere temperatuur heeft dan wanneer je je pc net aan zet. Waarschijnlijk zul je dit minder snel hebben met de SE van de Bigwater, omdat je dan veel meer koelwater in het proces hebt...
Kzal proberen wat foto's te maken en die hier te posten...
To Be Continued!
Wat ik wel merk is dat als je pc een tijdje aanstaat (uurtje of 10) dat de CPU temperatuur minder snel omlaag gaat, en ook minder laag is dan normaal. Maarja verder ook best wel logisch, omdat het koelwater na 10 uren lang ook wel een iets hogere temperatuur heeft dan wanneer je je pc net aan zet. Waarschijnlijk zul je dit minder snel hebben met de SE van de Bigwater, omdat je dan veel meer koelwater in het proces hebt...
To Be Continued!
Hey ik zie hier in het begin van het topic allemaal hele lage temps, bij mij blijft m'n 2800 @ 2085 echt op de 44 graden idle en 46 stressed hangen.... Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren? Btw de CPU is altijd al een vreemd geval geweest hoor. Ik denk ook dat het daaraan legt. Binnenkort als ik ook naar een AMD 64 3000+ overstap dan zal het wel een stuk beter worden.
Wat betreft dat water vind ik dat wel meevallen hoor, ik zit nu op een LAN party en m'n pc staat al een ruime 10 uur aan en hij blijft nu op 42 graden hangen ipv 41. ( dit wel allemaal op een 133 FSB dont ask why zo is het nu eenmaal even )Ik heb ook geen haarscheurtjes of wat dan ook. Je moet alle koppelingen vastdraaien met de hand en zorgen dat je hem niet doordraait dmv een verstelbare moersleutel. Die 85 Euro die ik ervoor betaald heb zijn het dubbel dwars waard!!
To Be Continued!
[ Voor 58% gewijzigd door Heaget op 21-08-2005 05:29 ]
Niet alle temperatuur sensors zijn 100% betrouwbaar, de meesten zijn gewoon prut en geven een hogere of lagere waarde aan dan de werkelijke...Heaget schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 05:26:
Hey ik zie hier in het begin van het topic allemaal hele lage temps, bij mij blijft m'n 2800 @ 2085 echt op de 44 graden idle en 46 stressed hangen.... Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren? Btw de CPU is altijd al een vreemd geval geweest hoor. Ik denk ook dat het daaraan legt. Binnenkort als ik ook naar een AMD 64 3000+ overstap dan zal het wel een stuk beter worden.
Controleer eens of je CPU verbruik niet door een of andere progje op 50% of hoger staat? (ctrl-alt-delete: taakbeheer, onderaan).
Nope dat is niet zo, gewoon in windows draait ie altijd maar tussen de 0 en de 7%. Als ik ga gamen dan gaat hij wel omhoog. Maarja das logisch.
[ Voor 8% gewijzigd door Heaget op 21-08-2005 17:20 ]
Dan denk ik dat je temperatuur sensor gewoon brak is, ennuh wat is je kast en kamer temperatuur?
Kast rond de 30, kamer zou ik niet weten maar het was op een gemiddelde dag. Maarja er komt binnekort een 64Bit in en dan zullen de temps wel beter worden aangezien die 64's minder warm worden ( toch toch? ) Dan begin ik ook met overclokken omdat ik met deze niet eens verder kom dan 166FSB, bij 200 oid start hij al niet meer op ( en ja ik heb wel PC3200 geheugen )
[ Voor 67% gewijzigd door Heaget op 22-08-2005 12:30 ]
Verwijderd
Ik heb mn bigwater beetje anders dan normaal in mn case gemaakt. Hbe mijn radiator namelijk aan de bovenkant van mn kast gemaakt en aan elke kan een fan. Zelf een gat gemaakt in de top van de case, iemand die mij kan zeggen doe ik een foto plaats hier?
Hier een paar foto's van mijn opstelling:
1. http://img370.imageshack.us/img370/9154/nieuw10wa.jpg
2. http://img373.imageshack.us/img373/4057/nieuw23zn.jpg
3. http://img373.imageshack.us/img373/5940/nieuw31et.jpg
4. http://img373.imageshack.us/img373/4776/nieuw40sd.jpg

1. http://img370.imageshack.us/img370/9154/nieuw10wa.jpg
2. http://img373.imageshack.us/img373/4057/nieuw23zn.jpg
3. http://img373.imageshack.us/img373/5940/nieuw31et.jpg
4. http://img373.imageshack.us/img373/4776/nieuw40sd.jpg

Heb jij ook die stille Sharkoon fan die op 1000rpm loopt? Deze hoor je echt niet.
@me_again: ziet er netjes uit, maar je slang van gpu naar pomp maakt wel een flinke omweg zeg.
ik begrijp dat je geen nauwe bochten wil maken, maar als je je pomp midden in de kast zet en omdraait (connectoren wijzen dan naar links) dan heb je de kortste weg naar rad en pomp zonder rare bochten.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Jij hebt het precies hetzelfde gedaan als mijVerwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:43:
Ik heb mn bigwater beetje anders dan normaal in mn case gemaakt. Hbe mijn radiator namelijk aan de bovenkant van mn kast gemaakt en aan elke kan een fan. Zelf een gat gemaakt in de top van de case, iemand die mij kan zeggen doe ik een foto plaats hier?
Een foto plaatsen is heel simpel, upload je plaatje naar imageshack.us neem dan de link en plak die in je bericht, daarnaa zet je [img]ervoor en[/img] erachter. onthoud wel dat plaatjes van meer dan 600px breed niet zijn toegestaan. dus als dat wel zo is alleen de link plaatsen.
@ Me_Again
Wat zijn je temps inclusief systeem specs>?!
Maak ik dan gelijk nog even gebruik van deze post.
Zou het kunnen dat de pomp van de set hier misschien wat moeite mee heeft? Mijn radiator zit namelijk helemaal bovenop mijn case.

[ Voor 20% gewijzigd door Heaget op 23-08-2005 21:26 ]
Verwijderd
Ik heb alleen mijn radiator aan de binnenkant van mn case, neit erop.. weet niet of je het uberhaubt wel zo hebt maar oke..
Link naar foto:
http://img314.imageshack....hermaltakebw0010hp.th.jpg
http://img314.imageshack....hermaltakebw0033sn.th.jpg
Volgens mij worden ze heel klein weergeven, maarh oop dat je het kunt zien ..
Link naar foto:
http://img314.imageshack....hermaltakebw0010hp.th.jpg
http://img314.imageshack....hermaltakebw0033sn.th.jpg
Volgens mij worden ze heel klein weergeven, maarh oop dat je het kunt zien ..
( laat een onnodige reactie over het linken achterwege )
Errrmmm ik heb m'n rad er bovenop en jij hebt em eronder hangen, komt zowat op het zelfde neer magoed.
Errrmmm ik heb m'n rad er bovenop en jij hebt em eronder hangen, komt zowat op het zelfde neer magoed.
Ergens deze dagen krijg ik mijn Koolance NB blokje binnen. Kheb die ene slang zo lang gedaan omdat ie anders zou knikken, en nu heb ik meer koolant in het system, dat meestal wel zorgt voor een betere prestatie...
Mijn temps zonder vga: (Pentium 4 3GHz)
idle: 34
stressed 44
Met vga:
idle: 42
stressed: 52
Het enorme verschil komt doordat mijn pomp koel water eerst naar vga pompt waardoor mijn cpu gekoelt wordt met het warme water van de vga. Zodra ik mn nb blokje binnen heb los ik dit probleem wel op, dus:
pomp > vga > cpu > radiator > pomp
word:
pomp > cpu > nb > vga > radiator > pomp
De fan die ik op mn radiator heb zat bij mn kast en draait @ 1300 rpm
Mijn temps zonder vga: (Pentium 4 3GHz)
idle: 34
stressed 44
Met vga:
idle: 42
stressed: 52
Het enorme verschil komt doordat mijn pomp koel water eerst naar vga pompt waardoor mijn cpu gekoelt wordt met het warme water van de vga. Zodra ik mn nb blokje binnen heb los ik dit probleem wel op, dus:
pomp > vga > cpu > radiator > pomp
word:
De fan die ik op mn radiator heb zat bij mn kast en draait @ 1300 rpm
[ Voor 9% gewijzigd door Me_Again op 24-08-2005 22:44 ]
@ Sajoku
Heb je inmiddels de radiator van de bigwater ertussen gezet? Zo ja, hoeveel temperatuurswinst heeft het je opgeleverd? Kan het pompje het nog wel een beetje bijbenen met die radiator erin?
Heb je inmiddels de radiator van de bigwater ertussen gezet? Zo ja, hoeveel temperatuurswinst heeft het je opgeleverd? Kan het pompje het nog wel een beetje bijbenen met die radiator erin?
Liquid cooled!
Ik zou zeggen probeer eens:
pomp > rad > cpu > (nb) > gpu > pomp.
meer oppervlak zou beter koeling kunnen betekenen, maar dat haal je niet met die 30cm extra slang die jij nu hebt. Als je zo'n grote bak als reservoir hebt zou het waarschijnlijk wel uitmaken. moet je maar uitproberen volgende keer. ik denk nu juist dat het tegenwerkt. In het algemeen zal toch gelden: hoe korter de weg die de slangen maken hoe beter.
meer oppervlak zou beter koeling kunnen betekenen, maar dat haal je niet met die 30cm extra slang die jij nu hebt. Als je zo'n grote bak als reservoir hebt zou het waarschijnlijk wel uitmaken. moet je maar uitproberen volgende keer. ik denk nu juist dat het tegenwerkt. In het algemeen zal toch gelden: hoe korter de weg die de slangen maken hoe beter.
[ Voor 34% gewijzigd door Terryb47 op 25-08-2005 01:15 ]
Nee heb hem er nog niet tussen gezet, totaal geen tijd gehad om ook maar iets aan mijn compu te doen.Vakantie, werk en school, hebben me nogal bezig gehouden.Thermaltaker schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:34:
@ Sajoku
Verwijderd
Dit is mijn opstelling
Met:
Gigabyte K8VT800Pro
AMD64 3200+ ~2.4 Ghz
2* 512mb pc3200 400Mhz
FX 5900 XT ~425/950
Samsung Sata 160GB
WD Sata 250GB
http://img383.imageshack.us/img383/8884/imag00802ug.jpg
http://img374.imageshack.us/img374/8563/imag01064bg.jpg
http://img374.imageshack.us/img374/7771/imag01048ye.jpg
En mn temperatures zijn inclusief vga blok 32 idle en 44 stressed
Met:
Gigabyte K8VT800Pro
AMD64 3200+ ~2.4 Ghz
2* 512mb pc3200 400Mhz
FX 5900 XT ~425/950
Samsung Sata 160GB
WD Sata 250GB
http://img383.imageshack.us/img383/8884/imag00802ug.jpg
http://img374.imageshack.us/img374/8563/imag01064bg.jpg
http://img374.imageshack.us/img374/7771/imag01048ye.jpg
En mn temperatures zijn inclusief vga blok 32 idle en 44 stressed
Ik ben ook van plan om een Bigwater te kopen gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Of zijn er inmiddels al betere kits te vinden? (is niet leuk om te zeggen als bigwater eigenaar, maar wel zo eerlijk
)
Ik zou dan iig ook voor het koelen van mijn vga gaan, maar is het wel mogelijk om eventueel later weer de fan erop te krijgen?
En ik heb een 9700 en daar zit zo'n metalen plaatje op de achterkant die ook flink heet wordt, hoe kan ik die dan gaan koelen? Of is dat niet nodig?
bedankt!
@ Me Again
Ik heb ook de Tsunami en vroeg me af welke stiller is, die fan die al in de kast zit of die bij de bigwater komt?
Ik zou dan iig ook voor het koelen van mijn vga gaan, maar is het wel mogelijk om eventueel later weer de fan erop te krijgen?
En ik heb een 9700 en daar zit zo'n metalen plaatje op de achterkant die ook flink heet wordt, hoe kan ik die dan gaan koelen? Of is dat niet nodig?
bedankt!
@ Me Again
Ik heb ook de Tsunami en vroeg me af welke stiller is, die fan die al in de kast zit of die bij de bigwater komt?
@ bigwater & Rocket gebruikers,
Ik heb sinds een goeie maand de thermaltake rocket om m'n CPU & GPU koel te houden in m'n systeem opgenomen. Toen ik zojuist even checkte hoe hoog het water niveau in de koeltoren was kwam ik erachter dat dat flink gedaald was... Met andere woorden, het lijkt erop dat er flink wat water verdampt uit mijn opstelling. Ik weet echter zeker dat er geen lek in het systeem zit, want ik heb in al die tijd nog geen druppel water gevonden. Zijn er meer mensen die te maken hebben met water verdamping? Ter informatie, ik gebruik de standaard coolant van TT.
Ik heb sinds een goeie maand de thermaltake rocket om m'n CPU & GPU koel te houden in m'n systeem opgenomen. Toen ik zojuist even checkte hoe hoog het water niveau in de koeltoren was kwam ik erachter dat dat flink gedaald was... Met andere woorden, het lijkt erop dat er flink wat water verdampt uit mijn opstelling. Ik weet echter zeker dat er geen lek in het systeem zit, want ik heb in al die tijd nog geen druppel water gevonden. Zijn er meer mensen die te maken hebben met water verdamping? Ter informatie, ik gebruik de standaard coolant van TT.
[ Voor 3% gewijzigd door Thermaltaker op 25-08-2005 17:10 ]
Liquid cooled!
Het is idd bekend dat de Bigwater vloeistof snel verdampt, gebruik gewoon autokoelvloeistof.
[CiP] Le Régional Built To Last.
Verwijderd
Ik heb sinds een week de HEMA
autokoelvloeistof erin zitten, is deze wel geschikt ervoor, of moet ik toch beter iets van een goed merk kopen, iemand anders misshien dezelfde als mij en zit er verschil tussen deze en de orginele TT koolant?
Zou het que temperatuur uitmaken of je eerst cpu hebt en daarna de radiator, of eerst de radiator en daarna de cpu?Terryb47 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 01:12:
Ik zou zeggen probeer eens:
Jah idd, volgens mij zijn die lange slangen alleen maar ongunstig. Slangen zo kort mogelijk houden met een extra resevoir erbij... Is dat resevoir dat bij de BigWater SE zit, los verkrijgbaar? Heb er namelijk wel belang bij...
De originele fan die op de Tt radiator zit draait (standaard) op 2500 RPM, dus die maakt een hels kabaal. De fan die bij de kast zit, draait op 1300 RPM en is muisstil. Maar aan de andere kant, er zit ook een FAN CONTROL bij de BigWater, dus je kunt hem makelijk op 1300 RPM laten draaien...TeKnoID82 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:31:
Volgens mij is het enige verschil dat het Tt spul oplicht als je er met UV licht op schijnt. Waarom zou autokoelvloeistof niet kunnen, want die radiator die je water koelt is een mini formaat van wat er in een auto zitVerwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 17:35:
Ik heb sinds een week de HEMAautokoelvloeistof erin zitten, is deze wel geschikt ervoor, of moet ik toch beter iets van een goed merk kopen, iemand anders misshien dezelfde als mij en zit er verschil tussen deze en de orginele TT koolant?
Kheb gewoon de TT Waterblok ertussen, geen Zalman. Dit omdat de TT blok van puur en dikker koper issajoku schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:09:
Welke VGA cooler heb jij erop ? Zie ik goed dat dat een zalman is ?
[ Voor 88% gewijzigd door Me_Again op 25-08-2005 18:16 ]
Verwijderd
Morgen komt mijn setje binnen.. Ik heb lang getwijfeld of ik wel WC zou nemen maar toen ik dit setje overal zag voorbij komen voor deze prijs.. Achja, toch maar gedaan. Maandag ga ik het installeren met casemodderpoel, hij kan er iets meer van dan ik 
Ik zal dan mijn pics ook posten en begeleidende temps.

Ik zal dan mijn pics ook posten en begeleidende temps.
Veel succes met het inbouwen! Hier een paar tips:
De koppelingen moet je vastdraaien met de hand en niet met gereedschap! Je moet natuurlijk wel met een verstelschroef (baco) zorgen dat je niets doordraait. Je kunt geen steeksleutels gebruiken, omdat het engelse maten zijn. Ik dacht zelf dat het riskant was om, met lucht in de buizen, je pc aan te toen, maar dit valt best mee. Binnen een paar seconden zit je hele buizennetwerk vol met koelwater, bovendien is het koelblok erg dik. Zorg er wel voor dat je pomp tot de rand toe vol zit, omdat er nogal wat in de buizen gaat kan je pomp onder het nivea "laag" komen te staan, waardoor die geen water meer kan rondpompen...
Verder ging bij mij alles goed, dus bij jou moet het ook goed gaan
De koppelingen moet je vastdraaien met de hand en niet met gereedschap! Je moet natuurlijk wel met een verstelschroef (baco) zorgen dat je niets doordraait. Je kunt geen steeksleutels gebruiken, omdat het engelse maten zijn. Ik dacht zelf dat het riskant was om, met lucht in de buizen, je pc aan te toen, maar dit valt best mee. Binnen een paar seconden zit je hele buizennetwerk vol met koelwater, bovendien is het koelblok erg dik. Zorg er wel voor dat je pomp tot de rand toe vol zit, omdat er nogal wat in de buizen gaat kan je pomp onder het nivea "laag" komen te staan, waardoor die geen water meer kan rondpompen...
Bij mezelf scheelde het 2-3 graden toen ik naar pomp > rad > cpu setup veranderde.
Ik wil niet meteen claimen dat dat voor iedereen zal gelden, maar als je erover nadenkt is het toch wel logisch: want water na een radiator zou het koelst moeten zijn in een waterkoelingsetup.
Ik draai inmiddels m'n bigwater al 8maanden nu. werkt nog prima hier.
Ik wil niet meteen claimen dat dat voor iedereen zal gelden, maar als je erover nadenkt is het toch wel logisch: want water na een radiator zou het koelst moeten zijn in een waterkoelingsetup.
Ik draai inmiddels m'n bigwater al 8maanden nu. werkt nog prima hier.
Verwijderd
tnx! Ik kan wel wat tips gebruiken, want ook al ga ik het met casemodderpoel inbouwen..liever wil ik het zelf doen. Maar op het gebied van WC ben ik echt een n00b. En het manual wat erbij zit..teminste degene die ik heb uitgeprint is ook niet echt veel soeps. Ik hoop dat er een betere bij zit. K kan niet wachten op de stilteMe_Again schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:15:
Veel succes met het inbouwen! Hier een paar tips:
ach ik was ook een n00b, alles perfect voor elkaar, zonder handleiding (alleen voor in en uitgang voor pomp, meer niet
, en dat allemaal dankzij dit forum...
ooooow als casemodderpoel je komt helpen zou ik me niet teveel zorgen maken, dan lukt het ckers.
Verwijderd
Het is ook helemaal niet moeilijk om aan te sluiten en die manual stelt ook werkelijk helemaal niets voor 
en ik draai mn bigwater nu 2 maand alleen nu doet mn fan heel raar ik gebruik gewoon de fan control die er bij word geleverd en dan stel ik mijn fan in op bv 1400 rpm en dan gaat hij na ongeveer een half uur van hoog naar laag naar hoog in toeren
en dan valt er ook niets meer met de fancontrol te regelen weet iemand hoe dit komt en heeft iemand hier ervaring mee?

en ik draai mn bigwater nu 2 maand alleen nu doet mn fan heel raar ik gebruik gewoon de fan control die er bij word geleverd en dan stel ik mijn fan in op bv 1400 rpm en dan gaat hij na ongeveer een half uur van hoog naar laag naar hoog in toeren

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 00:48 ]
Wat betreft die VGA-fan terugplaatsen heb ik waarschijnlijk al het antwoord gevonden, de "shim" hoef je er voor de WC-blokje nl niet af te halen volgens mij.TeKnoID82 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:31:
Ik ben ook van plan om een Bigwater te kopen gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Of zijn er inmiddels al betere kits te vinden? (is niet leuk om te zeggen als bigwater eigenaar, maar wel zo eerlijk)
bedankt!
Maar weet er nog iemand de antwoorden van mijn overige 2 vragen?
Hey jullie zeggen dat die TT coolant nogal snel verdampt maar daar heb ik helemaal geen last van... Dan heb ik nog een klein vraagje, kan ik beter een andere coolant gebruiken dan die van TT of maakt het weinig uit? Ik heb een casemod dus dat groene staat er wel heel goed bij.....
@ TeKnoID82
Op je eerste vraag, ik denk dat kwa prijs/prestatie de TT set wel erg goed presteert. Als ik jou was zou ik misschien toch wachten todat de SE versie van de TT bigwater in nederland is te kopen, deze schijnt wel weer beter te zijn, kun je niet wachten dan zou ik de TT set kopen.
@ TeKnoID82
Op je eerste vraag, ik denk dat kwa prijs/prestatie de TT set wel erg goed presteert. Als ik jou was zou ik misschien toch wachten todat de SE versie van de TT bigwater in nederland is te kopen, deze schijnt wel weer beter te zijn, kun je niet wachten dan zou ik de TT set kopen.
[ Voor 35% gewijzigd door Heaget op 26-08-2005 15:35 ]
@ Heaget,
Jij hebt zeker de Bigwater en niet de Rocket. Ik heb de Rocket en in mijn opstelling is in een maand ongeveer 300cc verdampt. Ik heb er wel het VGA blokje tussen zitten, dus misschien dat dat wel iets scheelt.
Jij hebt zeker de Bigwater en niet de Rocket. Ik heb de Rocket en in mijn opstelling is in een maand ongeveer 300cc verdampt. Ik heb er wel het VGA blokje tussen zitten, dus misschien dat dat wel iets scheelt.
Liquid cooled!
@ Headget
Is dat zo? ik las dat het pompje wel stuk zwakker is... als je dan ook nog een vga blokje er tussen knalt, is dat dan wel handig? In welke opzichten is hij beter?
kan niet echt veel reviews vinden
Is dat zo? ik las dat het pompje wel stuk zwakker is... als je dan ook nog een vga blokje er tussen knalt, is dat dan wel handig? In welke opzichten is hij beter?

Ik zou dit systeemplje wel willen gaan gebruiken. ik heb echter een ander type kast en heb wat andere ideeen over het plaatsen van de radiator.
hoe dan ook, het gaat mij eigenlijk vooral om mijn videokaart(mijn processor hou ik momenteel al op 34 graden met luchtkoeling, maar ik heb dan ook nog niets geoc-ed). Mijn 6600 GT(agp) wordt namelijk 101 graden tijdens 3dmark 2003. dat lijkt mij gewoon veel te veel, zeker als ik de resultaten van de mensen hier lees. indien ik die kaart op 56 graden kan krijgen stressed(nu 46 idle) ben ik enorm tevreden.
ik heb dus eigenlijk twee vragen:
past dit systeem ook in kasten van een ander merk?
gaat de Temperatuur van mijn Videokaart veel schelen? en moet ik dan een speciaal 6600-GT blok kopen? of is het koelen van alleen de chip voldoende?
hoe dan ook, het gaat mij eigenlijk vooral om mijn videokaart(mijn processor hou ik momenteel al op 34 graden met luchtkoeling, maar ik heb dan ook nog niets geoc-ed). Mijn 6600 GT(agp) wordt namelijk 101 graden tijdens 3dmark 2003. dat lijkt mij gewoon veel te veel, zeker als ik de resultaten van de mensen hier lees. indien ik die kaart op 56 graden kan krijgen stressed(nu 46 idle) ben ik enorm tevreden.
ik heb dus eigenlijk twee vragen:
past dit systeem ook in kasten van een ander merk?
gaat de Temperatuur van mijn Videokaart veel schelen? en moet ik dan een speciaal 6600-GT blok kopen? of is het koelen van alleen de chip voldoende?
Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire
Pomp is inderdaad zwakker maar nog altijd voldoende, het is trouwens een 90L/pu pomp. De pomp die bij de gewone zit is 120L/pu. In welke opzichten hij beter is weet ik niet precies.TeKnoID82 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:54:
@ Headget
Verwijderd
ik draai mn bigwater nu 2 maand alleen nu doet mn fan heel raar ik gebruik gewoon de fan control die er bij word geleverd en dan stel ik mijn fan in op bv 1400 rpm en dan gaat hij na ongeveer een half uur van hoog naar laag naar hoog in toeren
en dan valt er ook niets meer met de fancontrol te regelen weet iemand hoe dit komt en heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nu de BigWater plus de TT VGA blok plus Koolance NB Blokje. Mijn processor is een Pentium 4 die meestal warmer worden dan AMD of Celeron.
Ik heb het op de volgende manier aangesloten:
pomp > radiator > cpu > nb > vga > pomp
Dit leidde tot een cpu temp van 50 - 65 graden!
Dus probeerde ik dit:
Mn cpu is nu 33 graden!
Het vreemde was dat de eerste keer alle lucht in mijn slangen bleef zitten. Mn cpu temp steed binnen 30 seconden van de 40 naar 60 C. Het water wilde gewoon niet rond pompen. Pas nadat ik alles weer los had gehaald, en de slangen anders had aangesloten; zoals radiator in = uit en uit = in, kreeg ik weer stroming
.
Dus probeerde ik dit:
Mn cpu is nu 33 graden!
Het vreemde was dat de eerste keer alle lucht in mijn slangen bleef zitten. Mn cpu temp steed binnen 30 seconden van de 40 naar 60 C. Het water wilde gewoon niet rond pompen. Pas nadat ik alles weer los had gehaald, en de slangen anders had aangesloten; zoals radiator in = uit en uit = in, kreeg ik weer stroming
vreemd, proefondervindelijk bleek bij mij juist dat de eerste volgorde het meest effectieve werkt, dus:Me_Again schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:49:
Ik heb nu de BigWater plus de TT VGA blok plus Koolance NB Blokje. Mijn processor is een Pentium 4 die meestal warmer worden dan AMD of Celeron.
Dus probeerde ik dit:
Mn cpu is nu 33 graden!
Het vreemde was dat de eerste keer alle lucht in mijn slangen bleef zitten. Mn cpu temp steed binnen 30 seconden van de 40 naar 60 C. Het water wilde gewoon niet rond pompen. Pas nadat ik alles weer los had gehaald, en de slangen anders had aangesloten; zoals radiator in = uit en uit = in, kreeg ik weer stroming.
pomp-rad-cpu-gpu-pomp (heb geen nb blokje)
Zo blijkt wel weer dat dit niet voor iedereen hetzelde uitvalt.
Mijn conclusie is dat de Thermaltake pomp te zwak is CPU + VGA + NB te koelen! Als mijn pomp op de bodem van mn pckast staat stijgt mijn CPU temperatuur naar de 60 C! Zet ik de pomp hoger dan daalt het van 60 naar 38 C in 40 seconden!

[ Voor 26% gewijzigd door Me_Again op 27-08-2005 15:32 ]
Ik ben nu toch echt benieuwd geworden naar de eventuele verbeteringen die de Bigwater SE met zich mee zou moeten brengen.
Ik heb tot nu toe 2 reviews gevonden, te weten:Helaas vergelijken deze site's de 2 setjes niet met elkaar. Heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen, of eventueele andere reviews gevonden? Kom maar op!
Of lijkt het jullie handig als ik hier een aparte topic voor open?
Ik heb tot nu toe 2 reviews gevonden, te weten:Helaas vergelijken deze site's de 2 setjes niet met elkaar. Heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen, of eventueele andere reviews gevonden? Kom maar op!
@ Me again
Bedoel je met op de grond, op de bodem van je computerkast zoals aangegeven? Weet jezeker dat er geen slangen te veel aan het buigen zijn als je dit doet? Het zou ook nog kunnen zijn dat je cpu-blokje niet genoeg klemt zodat, als je het pompje op een andere plek houdt dat hij dan half "los" komt te hangen, maw hij niet meer genoeg contact heeft... Anders is het wel schrikbarend!
Dan zal dat pompje van die SE kit wel niet in staat zijn om alleen de cpu en gpu blokjes van vers water te voorzien...
Bedoel je met op de grond, op de bodem van je computerkast zoals aangegeven? Weet jezeker dat er geen slangen te veel aan het buigen zijn als je dit doet? Het zou ook nog kunnen zijn dat je cpu-blokje niet genoeg klemt zodat, als je het pompje op een andere plek houdt dat hij dan half "los" komt te hangen, maw hij niet meer genoeg contact heeft... Anders is het wel schrikbarend!
Dan zal dat pompje van die SE kit wel niet in staat zijn om alleen de cpu en gpu blokjes van vers water te voorzien...

[ Voor 32% gewijzigd door TeKnoID op 27-08-2005 15:31 ]
jup, de telefoon ging net toen ik mn berich aan het editten was... hehe
Heb net al mijn slangen (al 10x gedaan ofzo) gecontroleerd op breuk, maar alles gaat mooi met soepele bochten naar elkaar. Check dit plaatje...
(Begin punt is bodem pc, eindpunt is bovenkant pomp 7 cm onder voeding)

Heb verder geen geschikte plaats voor mn pomp op een hoger stuk. Weet iemand een goede pomp van minimaal 300 L/u op 12 volt (geen 230 volt!)?
IMAGE 2 : http://img390.imageshack.us/img390/5297/afbeelding47zm.jpg
Heb net al mijn slangen (al 10x gedaan ofzo) gecontroleerd op breuk, maar alles gaat mooi met soepele bochten naar elkaar. Check dit plaatje...
(Begin punt is bodem pc, eindpunt is bovenkant pomp 7 cm onder voeding)

Heb verder geen geschikte plaats voor mn pomp op een hoger stuk. Weet iemand een goede pomp van minimaal 300 L/u op 12 volt (geen 230 volt!)?
IMAGE 2 : http://img390.imageshack.us/img390/5297/afbeelding47zm.jpg
[ Voor 94% gewijzigd door Me_Again op 27-08-2005 15:45 ]
@ Me_Again.
Kijk ik heb hetzelfde als jou, de pomp helemaal op de bodem, en mijn radiator zit 60cm hoger, maar ik heb niet die abnormale temps die jij wel hebt. Zou het helpen als ik m'n pomp hoger zet om beter temps te krijgen?!

Als ik de pomp op m'n DVD speler ( die zat er nog niet in met de foto ) zou zetten, zou hij dan beter presteren? Lijkt me wel, want hij hoeft niet alles omhoog te pompen. ( Trouwens niet alle slangen zijn te zien op de foto )
Kijk ik heb hetzelfde als jou, de pomp helemaal op de bodem, en mijn radiator zit 60cm hoger, maar ik heb niet die abnormale temps die jij wel hebt. Zou het helpen als ik m'n pomp hoger zet om beter temps te krijgen?!

Als ik de pomp op m'n DVD speler ( die zat er nog niet in met de foto ) zou zetten, zou hij dan beter presteren? Lijkt me wel, want hij hoeft niet alles omhoog te pompen. ( Trouwens niet alle slangen zijn te zien op de foto )
[ Voor 40% gewijzigd door Heaget op 27-08-2005 16:01 ]
Thermaltaker, heb je gewoon lange slangen o.i.d ?
Heb hier ook de Rocket staan, en er is in 1 maand nauwelijks iets verdampt.
Misschien een verklaring dat er "zoveel" verdampt, omdat de slangen buiten je computer lopen en dus veel langer zijn.
Heb hier ook de Rocket staan, en er is in 1 maand nauwelijks iets verdampt.
Misschien een verklaring dat er "zoveel" verdampt, omdat de slangen buiten je computer lopen en dus veel langer zijn.
Verwijderd
Ik gebruik nu dit pompje in mijn aan gepaste BW setup 12 volt en met tachosignal, zodat je die nog naar gelieve kan aanpassen. Je kan er zelf een andere kap op zetten zodat je meer kan spelen met verschillende formaat schroefverbindingen/slangen.Me_Again schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:33:
KNIP
Ik neem al mijn woorden terug over het TT pompje. Per ongeluk zag ik dat het slangetje tussen de pomp en de eerste koppelingen helemaal gedraaid was. Er kon dus geen water doorheen! Ik zag dit eerst niet omdat er zo'n mooie ijzeren veer omheen zit...
Mijn temperaturen nu zijn:
CPU: 38
VGA: 32
NB: 28
Mijn temperaturen nu zijn:
CPU: 38
VGA: 32
NB: 28

dat is precies wat ik zei pomp>rad>cpu> is gewoonlijks de optimale weg, maar niet voor iedereen - je moet daarom voor jezelf de beste setup vinden: overigens moet het nog steeds geen 20graden verschil opleveren zoals bij me_again.( heb je nog steeds van die rare omwegen met je slangen?)floriske.nl schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:22:
[...]
vreemd, proefondervindelijk bleek bij mij juist dat de eerste volgorde het meest effectieve werkt, dus:
pomp-rad-cpu-gpu-pomp (heb geen nb blokje)
Zo blijkt wel weer dat dit niet voor iedereen hetzelde uitvalt.
Verwijderd
Ik heb nu ook pomp>rad>cpu>gpu>pomp ipv. pomp>cpu>gpu>rad>pomp en het scheelt bij mij zo'n 5 graden
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2005 19:18 ]
Door alle comotie rond het pompje is mijn post, denk ik, in de vergetenheid geraakt 
TeKnoID82 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:26:
Ik ben nu toch echt benieuwd geworden naar de eventuele verbeteringen die de Bigwater SE met zich mee zou moeten brengen.
Ik denk dat er nog te weinig mensen zijn met de SE...
Heeft er iemand 2 TT Radiatoren? Heeft dat veel effect op de temperaturen?
Heeft er iemand 2 TT Radiatoren? Heeft dat veel effect op de temperaturen?
Ik denk dat als je 2 TT Radiatoren heeft met de standaard pomp dat er dan weinig van je waterflow overblijft....
hmm dus 2de radiator betekent nieuwe pomp...

@ Me_Again.
Ja dat zit er wel in, maar waarom wil je dat? Je temps zijn toch goed?
Verwijderd
voor de laatste keer
ik draai mn bigwater nu 2 maand alleen nu doet mn fan heel raar ik gebruik gewoon de fan control die er bij word geleverd en dan stel ik mijn fan in op bv 1400 rpm en dan gaat hij na ongeveer een half uur van hoog naar laag naar hoog in toeren en dan valt er ook niets meer met de fancontrol te regelen weet iemand hoe dit komt en heeft iemand hier ervaring mee?
Kan iemand nu er wel op antwoorden en niet omheen lullen alsof ik het niet gevraagd heb
ik draai mn bigwater nu 2 maand alleen nu doet mn fan heel raar ik gebruik gewoon de fan control die er bij word geleverd en dan stel ik mijn fan in op bv 1400 rpm en dan gaat hij na ongeveer een half uur van hoog naar laag naar hoog in toeren en dan valt er ook niets meer met de fancontrol te regelen weet iemand hoe dit komt en heeft iemand hier ervaring mee?
Kan iemand nu er wel op antwoorden en niet omheen lullen alsof ik het niet gevraagd heb

Verwijderd
Mijn ervaring met de Tt Bigwater;
Vorig jaar oktober was t tijd voor een nieuwe pc, aangezien heel veel meut uit mijn oude pc nog best bruikbaar was, besloot ik maar beetje te gaan surfen en overal losse onderdelen te kopen.
(werd dan ook m’n eerste tweak ervaring:). Het eerste wat ik kocht was de Tt Shark zilver,
de voorraad van de Shark was vorig jaar begin november erg gelimiteerd,
2 fast u for computers was een van de weinigen die de Shark op voorraad had.
Ik bestelde ‘m direct was €157,92 kwijt, incl. verzendkosten, 8 dagen duurde het voor dat die er was.
Vervolgens kocht ik bij de PC Zaak de AMD Athlon 64 939 3500+ 22ooMhz Box voor €265,94 incl. verzendkosten. Dat t’een socket 939 moest worden besloot ik pas naar 3 weken forumpies lezen,
ik twijfel nu nog steeds……..
De Tt Bigwater kocht ik bij Salland Automatisering in Raalte. Aangezien ik dichtbij woon, besloot ik ‘m te zelf komen halen, kon ik meteen nog meer meut bekijken en meenemen.
Kwam uiteindelijk thuis met een MSI K8N Neo2 Platinum een Maxtor Diamond max plus 10 sata 200gb 7200 rpm en de Tt Bigwater die kocht ik voor €86.56 excl. btw, en de Tt Hardcano 12 voor €55,46 excl. btw.
Het installaren van de Tt Bigwater was zo gepiept, liep te kwijlen tijdens het monteren:). Ik besloot om de radiator in de kast gehangen, netjes de fan omgedraaid
, pomp eronder, het reservoir aan de achterkant in die mooie gleufjes die de Tt Shark er special voor heeft
. Later die Tt Hardcano 12 in m’n kast gehangen.
De Tt Hardcano 12 zag er van veraf in de schappen zo stoer uit, maar godver de klere wat was dat een bevalling om dat kreng aan de praat te krijgen, met z’n stekkertjes, mannetjes, vrouwtjes, werd er naar van. De fan controllers (4 stuks) heb ik eentje ervan verbonden met de fan van de radiator van de Tt Bigwater, eentje met de fan voorin de kast van de Tt Shark zelf. Had ik nog twee stekkertjes over, zag ik die kleine fan op m’n moederbord zitten, ook aangesloten. En als laatste besloot ik dan maar de pomp er tussen te pleuren kijken wat voor effect dat gaf, bijvullen met groene smurrie en stekker in stopcontact.
Alles deed ’t prima, alleen ’t letje in m’n Tt waterblock begon te knipperen, verrek 1 minuut later deed ’t letje ‘t helemaal niet meer. Had ik ’t stekkertje van de kleine fan op m’n moederbord verwisseld met het stekkertje van de Tt waterblock, had ik m’n Tt waterblock aan m’n Tt Hardcano gehangen, dat kon die schijnbaar niet hebben. De pomp gekoppeld aan m’n Tt Hardcano had ook effect kan de pomp nu harder of zachter laten gaan en letje feller laten branden
.
Nu draait m’n kast al 10 maanden zonder problemen, zonder lek enz. enz. alleen het letje van m’n Tt waterblock is nog steeds kaduk, Ik heb tijdens het installeren het hele reservoir achter de kast vol laten lopen met groene smurrie, nu 10 maanden later wordt het tijd om de pomp weer is bij te vullen:).
Sinds vorig jaar november is er niks meer aan m’n kast veranderd, met de komende herfst en winter maanden voor de deur zit ik er over na te denken om de Tt AquaBay M3 te kopen,
(hangt die reservoir ook niet meer achter men kast) en ik koop mischien de Tt Big Water VGA Waterblock. Nu vind ik die Tt Water Level Indicator er ook wel leuk uitzien maar is dat dan niet ongeveer hetzelfde als die Aquabay m3?.
Misschien ga ik nu wel of topic maar ik heb momenten 2 DDR dims van 512mb, 1x 266mhz 1x 333mhz, ook nog is 2 verschillende merken soms blijft m’n pc tijdens ’t opstarten hangen denk dat ’t daar door komt. In de planning staat dat komende week 2 nieuwe DDR dims ga kopen, heeft iemand enig idee welke ik met mijn pc setup het beste kan kopen, gekeken naar mijn moederbord enz. enz.
Oja wil iemand mijn Tt Copper Water Block excl. blauwe led. Kopen voor 10 euro?.
Vorig jaar oktober was t tijd voor een nieuwe pc, aangezien heel veel meut uit mijn oude pc nog best bruikbaar was, besloot ik maar beetje te gaan surfen en overal losse onderdelen te kopen.
(werd dan ook m’n eerste tweak ervaring:). Het eerste wat ik kocht was de Tt Shark zilver,
Ik bestelde ‘m direct was €157,92 kwijt, incl. verzendkosten, 8 dagen duurde het voor dat die er was.
Vervolgens kocht ik bij de PC Zaak de AMD Athlon 64 939 3500+ 22ooMhz Box voor €265,94 incl. verzendkosten. Dat t’een socket 939 moest worden besloot ik pas naar 3 weken forumpies lezen,
De Tt Bigwater kocht ik bij Salland Automatisering in Raalte. Aangezien ik dichtbij woon, besloot ik ‘m te zelf komen halen, kon ik meteen nog meer meut bekijken en meenemen.
Kwam uiteindelijk thuis met een MSI K8N Neo2 Platinum een Maxtor Diamond max plus 10 sata 200gb 7200 rpm en de Tt Bigwater die kocht ik voor €86.56 excl. btw, en de Tt Hardcano 12 voor €55,46 excl. btw.
Het installaren van de Tt Bigwater was zo gepiept, liep te kwijlen tijdens het monteren:). Ik besloot om de radiator in de kast gehangen, netjes de fan omgedraaid
De Tt Hardcano 12 zag er van veraf in de schappen zo stoer uit, maar godver de klere wat was dat een bevalling om dat kreng aan de praat te krijgen, met z’n stekkertjes, mannetjes, vrouwtjes, werd er naar van. De fan controllers (4 stuks) heb ik eentje ervan verbonden met de fan van de radiator van de Tt Bigwater, eentje met de fan voorin de kast van de Tt Shark zelf. Had ik nog twee stekkertjes over, zag ik die kleine fan op m’n moederbord zitten, ook aangesloten. En als laatste besloot ik dan maar de pomp er tussen te pleuren kijken wat voor effect dat gaf, bijvullen met groene smurrie en stekker in stopcontact.
Alles deed ’t prima, alleen ’t letje in m’n Tt waterblock begon te knipperen, verrek 1 minuut later deed ’t letje ‘t helemaal niet meer. Had ik ’t stekkertje van de kleine fan op m’n moederbord verwisseld met het stekkertje van de Tt waterblock, had ik m’n Tt waterblock aan m’n Tt Hardcano gehangen, dat kon die schijnbaar niet hebben. De pomp gekoppeld aan m’n Tt Hardcano had ook effect kan de pomp nu harder of zachter laten gaan en letje feller laten branden
Nu draait m’n kast al 10 maanden zonder problemen, zonder lek enz. enz. alleen het letje van m’n Tt waterblock is nog steeds kaduk, Ik heb tijdens het installeren het hele reservoir achter de kast vol laten lopen met groene smurrie, nu 10 maanden later wordt het tijd om de pomp weer is bij te vullen:).
Sinds vorig jaar november is er niks meer aan m’n kast veranderd, met de komende herfst en winter maanden voor de deur zit ik er over na te denken om de Tt AquaBay M3 te kopen,
(hangt die reservoir ook niet meer achter men kast) en ik koop mischien de Tt Big Water VGA Waterblock. Nu vind ik die Tt Water Level Indicator er ook wel leuk uitzien maar is dat dan niet ongeveer hetzelfde als die Aquabay m3?.
Misschien ga ik nu wel of topic maar ik heb momenten 2 DDR dims van 512mb, 1x 266mhz 1x 333mhz, ook nog is 2 verschillende merken soms blijft m’n pc tijdens ’t opstarten hangen denk dat ’t daar door komt. In de planning staat dat komende week 2 nieuwe DDR dims ga kopen, heeft iemand enig idee welke ik met mijn pc setup het beste kan kopen, gekeken naar mijn moederbord enz. enz.
Oja wil iemand mijn Tt Copper Water Block excl. blauwe led. Kopen voor 10 euro?.
@sajoku,
Heb niet echt lange slangen buiten m'n kast. Ongeveer 35cm in- en uitlaat. Ik heb wel die water level indicator in mijn circuit zitten en daar gebruik ik ook nog 2 maal 25 cm slang voor. Deze saat namelijk voorin m'n kast in de HDD bays. Heb je ook het water level in de koeltoren gecheckt? want daar zat bij mij het probleem. In de pomp was het waterniveau niet of nauwelijks gezakt.
Heb niet echt lange slangen buiten m'n kast. Ongeveer 35cm in- en uitlaat. Ik heb wel die water level indicator in mijn circuit zitten en daar gebruik ik ook nog 2 maal 25 cm slang voor. Deze saat namelijk voorin m'n kast in de HDD bays. Heb je ook het water level in de koeltoren gecheckt? want daar zat bij mij het probleem. In de pomp was het waterniveau niet of nauwelijks gezakt.
[ Voor 26% gewijzigd door Thermaltaker op 28-08-2005 18:00 ]
Liquid cooled!
Ja ik wil best reageren maar nee, ik heb er geen ervaring mee. Dit lijkt me gewoon een kwestie van een kapotte fan. Koop een andere.Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:17:
voor de laatste keer
even een tipje voor de BW gebruikers:
Als na enkele weken draaien met de BW je temps ietwat beginnen te stijgen draai dan je cpu blok nog eens een keer opnieuw aan.
M'n temp met de fan halfgas was in het begin idle 36 graden, maar na enkele weken liep deze op naar 39 graden.
Nu had ik in het begin het cpu blok al redelijk vast aangedraaid, maar toen ik ging kijken zag ik dat ik het inmiddels nog wat verder aan kon draaien (lijkt wel of de bevestigingsplaat wat meegebogen is langzaamaan <-niet zichtbaar overigens)
Nu draait mijn cpu idle 36 graden met de fan halfgas en 33 graden volgas.
het is overigens een setup met een p4 3,06 s478 @ helaas niet meer dan 3450 MHz en een geForce 4 ti 4400 @ 325/655 (boven ti4600 speeds) dus zowel vga als proc gekoeld met de BW.
Als na enkele weken draaien met de BW je temps ietwat beginnen te stijgen draai dan je cpu blok nog eens een keer opnieuw aan.
M'n temp met de fan halfgas was in het begin idle 36 graden, maar na enkele weken liep deze op naar 39 graden.
Nu had ik in het begin het cpu blok al redelijk vast aangedraaid, maar toen ik ging kijken zag ik dat ik het inmiddels nog wat verder aan kon draaien (lijkt wel of de bevestigingsplaat wat meegebogen is langzaamaan <-niet zichtbaar overigens)
Nu draait mijn cpu idle 36 graden met de fan halfgas en 33 graden volgas.
het is overigens een setup met een p4 3,06 s478 @ helaas niet meer dan 3450 MHz en een geForce 4 ti 4400 @ 325/655 (boven ti4600 speeds) dus zowel vga als proc gekoeld met de BW.
Lijkt mij in principe ook. De fan al in een andere connector gestopt ? Of een andere fan eraan gehangen en dan gekeken of die het ook heeft ?Heaget schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 19:00:
[...]
Ja ik wil best reageren maar nee, ik heb er geen ervaring mee. Dit lijkt me gewoon een kwestie van een kapotte fan. Koop een andere.
Verwijderd
Go3s1m4n schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 16:52:
@ sillitek:
Passen deze ook in het cpu-block/ de radiator?
Verwijderd
Nee, die bij Atro zijn 10 mm en de slangen van de TT BW zijn 6 mm..Go3s1m4n schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 16:52:
@ sillitek:
Passen deze ook in het cpu-block/ de radiator?
Ik heb het natuurlijk over de inschroefdraad, niet over slangenmaten..
...

[CiP] Le Régional Built To Last.
Verwijderd
Jup, ik heb wel interesse. Mits ie op m'n socket A pastVerwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:19:
Mijn ervaring met de Tt Bigwater;
Het installaren van de Tt Bigwater was zo gepiept, liep te kwijlen tijdens het monteren:). Ik besloot om de radiator in de kast gehangen, netjes de fan omgedraaid, pomp eronder, het reservoir aan de achterkant in die mooie gleufjes die de Tt Shark er special voor heeft
. Later die Tt Hardcano 12 in m’n kast gehangen.
Alles deed ’t prima, alleen ’t letje in m’n Tt waterblock begon te knipperen, verrek 1 minuut later deed ’t letje ‘t helemaal niet meer. Had ik ’t stekkertje van de kleine fan op m’n moederbord verwisseld met het stekkertje van de Tt waterblock, had ik m’n Tt waterblock aan m’n Tt Hardcano gehangen, dat kon die schijnbaar niet hebben. De pomp gekoppeld aan m’n Tt Hardcano had ook effect kan de pomp nu harder of zachter laten gaan en letje feller laten branden.
Verwijderd
Ik heb m er nu ook inzitten. Ben vandaag eens aan de haal gegaan met mijn AMD 64 Venice 3000+...
Hij loopt standaard op 1800Mhz, met stock koeling werd die dan 46 graden..
check m nu....

En dat alles op 34 graden idle en 45 graden stressed!!!! WauWW!!
Ik moet zeggen dat is veel meer dan ik er van had verwacht. En de stilte is ook super lekker tijdens een filmpje. Als ik dit had geweten dan was ik er veel eerder aan begonnen!
check m nu....

Ik moet zeggen dat is veel meer dan ik er van had verwacht. En de stilte is ook super lekker tijdens een filmpje. Als ik dit had geweten dan was ik er veel eerder aan begonnen!
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 22:27 ]
Zo super zijn die temps toch niet ? Mijn 3000+ Venice @ 2700Mhz is 32 idle en 51 stressd ( prime95 ) en dat voor luchtkoelingVerwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 22:26:
Ik heb m er nu ook inzitten. Ben vandaag eens aan de haal gegaan met mijn AMD 64 Venice 3000+...
check m nu....
[afbeelding]
naja, ik ga een beetje offtopic
[ Voor 3% gewijzigd door OcGuru op 29-08-2005 23:30 ]
Bl44t
WAUW! Dat ziet er goed uit :D:D:D Ik ben zo benieuwd wat ik aan temps ga halen met m'n 3000+ 64Bit. Met mijn 2800+ BartonXP was hij stressed 45 graden. Maar idle was ie maar 43... Anyway ik zie het snel genoeg. Ik heb voor m'n memory Thermaltake Heatspreaders gekocht, niet echt om te coolen maar meer voor de looksVerwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 22:26:
check m nu....
[afbeelding]
Btw jou temps zijn
Ik ben van plan om mijn oude TT Pomp weg te doen. Daarvoor in plaats wil ik de "Asetek Pomp Hydor L30 10mm" hebben. Heeft iemand enig idee of dit gaat passen op de TT buizen, omdat mijn buitenmaat 9mm is... In plaats van 10mm kan ik ook 1/2" krijgen die 5 euro duurder is... wat voor maat is dat in mm?

Hier zijn de specs van de pomp:
- Powerful enough to utilize the water block to its extreme potential - 1200l/hr.
- No soldering, cutting of wires or 115/230VAC work for the end-user.
- Easy push-on fittings
- Low noise.
- Long endurance.
- Low power consumption.
Eén klein nadeel vind ik zelf dat het niet op 12V kan worden aangesloten, maar daar valt mee te leven. Verder is het een enorm vooruitgang omdat de TT pomp 90 ~ 120 L/h pompt en deze 1200 L/h!
Stel dat alles past zou mijn temperatuur (in theorie) omlaag moeten gaan, of zou mijn radiator nooit zo snel dat water kunnen koelen, omdat het met een grotere snelheid door de radiator heen wordt gepompt?

Hier zijn de specs van de pomp:
- Powerful enough to utilize the water block to its extreme potential - 1200l/hr.
- No soldering, cutting of wires or 115/230VAC work for the end-user.
- Easy push-on fittings
- Low noise.
- Long endurance.
- Low power consumption.
Eén klein nadeel vind ik zelf dat het niet op 12V kan worden aangesloten, maar daar valt mee te leven. Verder is het een enorm vooruitgang omdat de TT pomp 90 ~ 120 L/h pompt en deze 1200 L/h!
Stel dat alles past zou mijn temperatuur (in theorie) omlaag moeten gaan, of zou mijn radiator nooit zo snel dat water kunnen koelen, omdat het met een grotere snelheid door de radiator heen wordt gepompt?
[ Voor 26% gewijzigd door Me_Again op 30-08-2005 14:33 ]
Verwijderd
Je hebt kans dat het beter gaat werken of dat je alleen maar meer herrie in huis haalt omdat de pomp de dunne slangetjes niet aan kan. Ook de radiator is maar 8 mm van binnen
ik kan de slangen wel gaan vervangen voor buitenmaat: 10 mm en binnenmaat 6 mm, die koppelingen kan ik zo bestellen en vervangen...
TT Slangen zijn:
binnenmaat: 6 mm
buitenmaat: 8 mm
TT Slangen zijn:
binnenmaat: 6 mm
buitenmaat: 8 mm
Ik wil het volgende setje gaan kopen;
Thermaltake BigWater SE CL-W0005-01 (CPU, Socket A/478/775, set)
Ik wou eerst de Thermaltake Aquarius II A1604 (CPU, Socket A/478, set) gaan halen maar gezien de problemen met het pompje lijkt me deze toch beter. Zo niet, zeg het dan want ik heb nog niks besteld. Ik zocht een budget set en deze leek me wel goed na het lezen van wat reviews.
Ik heb een Chieftec DX-01SL-D case met van die klik houdertjes voor de fans. Hoe kan ik dan de radiator / fan vast zetten? Of kan ik gewoon de fan aan de binnenkant vast klikken zodat ie naar binnen blaast maar dan krijg ik weer problemen met de slangetjes en de airflow is dan ook niet echt ideaal.
B.v.d
Thermaltake BigWater SE CL-W0005-01 (CPU, Socket A/478/775, set)
Ik wou eerst de Thermaltake Aquarius II A1604 (CPU, Socket A/478, set) gaan halen maar gezien de problemen met het pompje lijkt me deze toch beter. Zo niet, zeg het dan want ik heb nog niks besteld. Ik zocht een budget set en deze leek me wel goed na het lezen van wat reviews.
Ik heb een Chieftec DX-01SL-D case met van die klik houdertjes voor de fans. Hoe kan ik dan de radiator / fan vast zetten? Of kan ik gewoon de fan aan de binnenkant vast klikken zodat ie naar binnen blaast maar dan krijg ik weer problemen met de slangetjes en de airflow is dan ook niet echt ideaal.
B.v.d
[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 30-08-2005 17:24 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
je moet die (irritante) fan houders, die bij mij alleen maar extra geluid produceerden, eraf schroeven.
Nou die zitten niet vast met schroeven maar gehaakt in de case met een soortgelijk systeem. Geen schroefgaten dus voor zover ik weet / zie.Me_Again schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:28:
je moet die (irritante) fan houders, die bij mij alleen maar extra geluid produceerden, eraf schroeven.
Zie
http://www.videoaudio.co.uk/pc_cases/chieftec/chieftec22.jpg
Alleen zijn bij mij de roostertjes meer vierkant maar het klik systeem is hetzelfde.
[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 30-08-2005 17:32 ]
Ik heb dezelfde kast, je kan die paarse brackets gewoon eruit halen.
hmm das minder, ik had die brackets zelf ook, maar bij mij zaten er 8 gaten voor 10x10 en 12x12 mm... Dit heb jij niet...
Gaatjes boren is een mogelijkheid?
da's natuurlijk de oplossingTommyGun schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:24:
Gaatjes boren is een mogelijkheid?
//miereneukerTerryb47 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:50:
[...]
da's natuurlijk de oplossingsoms zie je mensen speciaal voor hun rad/waterkoeling een nieuwe kast kopen, maar met wat boren of dremelen kom je ook al heel ver - je ben een tweaker of niet
je bent een modder of niet..
je noemt het frezen, of je zegt het verkeerd
void main(){ printf("Hello tweakers!"); }
Okay bedankt dan allemaal
Zijn jou temps omlaag gegaan door meer flow?Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:19:
[...]
Ik gebruik nu dit pompje in mijn aan gepaste BW setup 12 volt en met tachosignal, zodat je die nog naar gelieve kan aanpassen. Je kan er zelf een andere kap op zetten zodat je meer kan spelen met verschillende formaat schroefverbindingen/slangen.
Ik heb thuis een BW set met GPU blok.
Na veel klooien en verschillende opstellingen heb ik een paar dingen ontdekt.
- Blaas het systeem nooit door als je alle vloeistof eruit wilt hebben, dan slik je het in en das nie prettig.
- installeer het met zo kort mogelijke slangetjes voor een soepele en snelle flow.
- hang de radiatior en het pompje op ongeveer dezelfde hoogte zodat het pompje minder moeite hoeft te doen om alles door het systeem te krijgen.
- probeer alles in 1 keer goed te meten en goed te installeren want het hele zooitje weer uitelkaar halen is een ramp.
Voor de rest, zie hier mijn specs van het resultaat.
http://specs.tweak.to/10407
Na veel klooien en verschillende opstellingen heb ik een paar dingen ontdekt.
- Blaas het systeem nooit door als je alle vloeistof eruit wilt hebben, dan slik je het in en das nie prettig.
- installeer het met zo kort mogelijke slangetjes voor een soepele en snelle flow.
- hang de radiatior en het pompje op ongeveer dezelfde hoogte zodat het pompje minder moeite hoeft te doen om alles door het systeem te krijgen.
- probeer alles in 1 keer goed te meten en goed te installeren want het hele zooitje weer uitelkaar halen is een ramp.
Voor de rest, zie hier mijn specs van het resultaat.
http://specs.tweak.to/10407
Verwijderd
Mijn BIGWATER SE zit er momenteel in, heb tijdelijk van iemand anders een nieuw epox 8rda+ mobo overgekocht. Eerst wilde hij niet eens op 190 mhz fsb draaien maar nu ik de bios heb geflashed draait met 1700+ als nooit van tevoren
En heerlijk stabiel getest met 3dmark en pifast
specs:
epox 8rda+
2 x 256 samsung/samsung pc2700
geforce 6800LE 16/6
1700+ @ 3400+ !! dus 1466 mhz @ 2469 mhz
specs:
epox 8rda+
2 x 256 samsung/samsung pc2700
geforce 6800LE 16/6
1700+ @ 3400+ !! dus 1466 mhz @ 2469 mhz
Zijn er misschien al mensen die de TT Rocket gecombineerd hebben met de radiator van de Bigwater? Ik zit eraan te denken om deze erbij te gaan kopen, omdat de rocket mijn temps niet echt laag kan houden, getuige het feit dat m'n videokaart lang niet zo ver overklokt als op luchtkoeling. Iemand hier al ervaring mee?
Liquid cooled!
Het is nu behoorlijk warm op mijn kamer, zo'n 29°C, dus ik dacht dat jullie vast wel de temperaturen willen weten bij een extreem hoge kamertemperatuur:
ThermalTake BigWater + TT CLW-0038 VGA + Koolance NB:
Intel Pentium 4 3,0 GHz @ 3,4 GHz:
- idle: 42°C
- load: 48°C
ATI Radeon 9550 256MB Core 250 @ 410, Memory 400 @ 415
- idle: 35°C
- load: 49°C
Asus P4P800 SE NB:
- idle: 33°C
- load: 38°C
Mijn processor was met mijn oude Zalman koeler met deze kamertemperatuur 52°C ilde en 65°C load! En dan ook nog te bedenken dat mijn gemiddelde flow zo'n 85 L/h is en 6mm slangen heb!
ThermalTake BigWater + TT CLW-0038 VGA + Koolance NB:
Intel Pentium 4 3,0 GHz @ 3,4 GHz:
- idle: 42°C
- load: 48°C
ATI Radeon 9550 256MB Core 250 @ 410, Memory 400 @ 415
- idle: 35°C
- load: 49°C
Asus P4P800 SE NB:
- idle: 33°C
- load: 38°C
Mijn processor was met mijn oude Zalman koeler met deze kamertemperatuur 52°C ilde en 65°C load! En dan ook nog te bedenken dat mijn gemiddelde flow zo'n 85 L/h is en 6mm slangen heb!
[ Voor 11% gewijzigd door Me_Again op 31-08-2005 16:42 ]
Verwijderd
temps zijn idd omlaag gegaan door betere flow (ander pompje, groter diameter slangen 8mm BD)Me_Again schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:10:
[...]
Zijn jou temps omlaag gegaan door meer flow?
Voorheen in de orginele BW setup lag mijn idle temp bij 25°C kamertemp tegen de 50°C(was in het begin een paar graden lager) aan nu ligt die zo rond de 38,5°C.
Tussen idle en load zit vrijwel nooit een verschil van 5°
Verwijderd
Ik heb vanmiddag een vga blokje erbij gekocht en de radiator voor mijn cpu geplaats ipv van pomp-cpu-rad dus nu pomp-rad-cpu-vga en nu clockt me cpu minder ver dus het is niet de ideale combinatie. Ik laat het voorlopig maar zitten eind November vervang ik alles voor een ditgene:
900 liter per uur inline pomp van LIBEL Xtra te koop bij praxis.
asetek northbridge blokje
3 meter 10 mm siliconen slang
blackice 2 x 120 mm radiator
vga blokje gebruik ik gewoon van de thermaltake
en waarschijnlijk koop ik ook een ander CPU blokje, aangezien ik de boel betrouwbaar wil hebben en geen lekke troep in me pc
900 liter per uur inline pomp van LIBEL Xtra te koop bij praxis.
asetek northbridge blokje
3 meter 10 mm siliconen slang
blackice 2 x 120 mm radiator
vga blokje gebruik ik gewoon van de thermaltake
en waarschijnlijk koop ik ook een ander CPU blokje, aangezien ik de boel betrouwbaar wil hebben en geen lekke troep in me pc

Hoe heb jij die nieuwe slangen dan aangesloten, want dan kun je de koppelingen van TT niet gebruiken... CPU en Radiator zijn allebei 6 mm en geen 8 mm.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 18:59:
[...]
temps zijn idd omlaag gegaan door betere flow (ander pompje, groter diameter slangen 8mm BD)
Voorheen in de orginele BW setup lag mijn idle temp bij 25°C kamertemp tegen de 50°C(was in het begin een paar graden lager) aan nu ligt die zo rond de 38,5°C.
Tussen idle en load zit vrijwel nooit een verschil van 5°
Valt best mee, zolang je alles maar met de hand vastzet. Draai je het vast met een steeksleutel dan heb je kans dat het vast zit maar jij doordraait. Ja, dan gaat idd het plexiglas stuk. Maar ik ben het ermee eens dat who the fuck TT het in gedachten krijgt om koppelingen in plexiglas te draaien...Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:45:
KNIP
[ Voor 33% gewijzigd door Me_Again op 31-08-2005 20:57 ]
Verwijderd
Heeft het pompje van de Bigwater niet een te lage capaciteit (120l/h) om een beetje degelijk systeem te koelen?
pompje van SE heeft zelfs maar 90l/h Zit nog steeds te twijfelen of ik deze set ga kopen omdat ik van plan ben een 4400+ te kopen en die tot zijn max te pushen ( met het juiste geheugen) en heb ook nog een 6800 ultra die ik erop wil aansluiten, denk dat dit setje dat niet trekt ( of denkt iemand van wel )Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:55:
Heeft het pompje van de Bigwater niet een te lage capaciteit (120l/h) om een beetje degelijk systeem te koelen?
Verwijderd
He he lol had het niet eens over het TT blokjeMe_Again schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:53:
Valt best mee, zolang je alles maar met de hand vastzet. Draai je het vast met een steeksleutel dan heb je kans dat het vast zit maar jij doordraait. Ja, dan gaat idd het plexiglas stuk. Maar ik ben het ermee eens dat who the fuck TT het in gedachten krijgt om koppelingen in plexiglas te draaien...
Hmm dan zou ik zeker voor een duurder setje gaan. Waarom een goedkope watercooling op een dure cpu en vga? Als ik het geld ervoor over had zou ik mn eigen setje samenstelling met iig een Eheim pompgideon82 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:57:
[...]
pompje van SE heeft zelfs maar 90l/h Zit nog steeds te twijfelen of ik deze set ga kopen omdat ik van plan ben een 4400+ te kopen en die tot zijn max te pushen ( met het juiste geheugen) en heb ook nog een 6800 ultra die ik erop wil aansluiten, denk dat dit setje dat niet trekt ( of denkt iemand van wel )
ik ben nieuw in het hele waterkoeling gebeuren, dus tjah ik ben ff een beetje aan het rond kijken hoe en wat... Aangezien ik de Thermaltake Shark case binnenkort ga bestellen en daar zou die 'bigwater' dus heel goed inpassen volgens de reviews ( soort van ervoor gemaakt) en daarom zat ik bij dit setje te kijken, maar misschien is een waterchill set ( van 2,5x zo duurMe_Again schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:28:
[...]
Hmm dan zou ik zeker voor een duurder setje gaan. Waarom een goedkope watercooling op een dure cpu en vga? Als ik het geld ervoor over had zou ik mn eigen setje samenstelling met iig een Eheim pomp
Verwijderd
Dan zul je toch echt een Reserator van Zalman moeten kopen, denk ikik ben nieuw in het hele waterkoeling gebeuren, dus tjah ik ben ff een beetje aan het rond kijken hoe en wat... Aangezien ik de Thermaltake Shark case binnenkort ga bestellen en daar zou die 'bigwater' dus heel goed inpassen volgens de reviews ( soort van ervoor gemaakt) en daarom zat ik bij dit setje te kijken, maar misschien is een waterchill set ( van 2,5x zo duur) wat ik nodig heb maar ik wil nu vooral een stil systeem want ben al die 'koelers' wel zat, wil dat ding niet meer horen
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 06:34:
[...]
Dan zul je toch echt een Reserator van Zalman moeten kopen, denk ik
offtopic:
of de thermaltake rocket
,
of de thermaltake rocket
Let op:
Let erop! Dit topic gaat over ervaringen, niet over het verhandelen van onderdelen van waterkoelingen etc. Dit kan gedaan worden in V&A
Let erop! Dit topic gaat over ervaringen, niet over het verhandelen van onderdelen van waterkoelingen etc. Dit kan gedaan worden in V&A