De grootste verschillen zitten 'm dan ook meegeleverde kernel en de combinatie van software die geinstalleerd is. Er zijn her en der wat verschillen in de manier van booten bijvoorbeeld maar dat is niet zo bijzonder
Ik bewaar ze ook zeker, heb mijn backups op andere partities (of dvd's).Dus helemaal kwijtraken doe ik ze niet.Het gaat me er meer om: kan ik ze blijven gebruiken door ze te importeren in linux programma's? (bewaard worden ze sowieso)
Meestal wel. Het verschilt per document. Abiword en OO.o 2.0 moeten er behoorlijk goed in zijn (Abiword is alleen tekstverwerker overigens)
Eigenlijk niets van dit alles, ik wil graag CD emulatie. Zodat ik iso's kan mounten. Alleen zijn al mijn install files windows georienteerd dus ik weet eigenlijk niet of dit wel nut heeft onder linux. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
ISO's mounten is een eitje, je moet alleen bijvoorbeeld bepaalde opties in de kernel hebben meegecompiled (al dan niet als module). Dan mount je een ISO net zoals een CD. Dat werkt vrij handig vind ik. Het kan zijn dat je wat software nodig hebt voor andere ISO-like formaten (bin/cue, nrg, etc) maar dat komt gewoon goed.
Dit is een optie, maar voor zover ik het nu kan bekijken vind ik KDE prettiger werken.
Daar geldt dan ook hetzelfde voor als voor Gnome. Ik haalde Gnome als voorbeeld aan omdat mijn voorkeur ernaar uit gaat.

Nu blijft alleen over: Welke distro raden jullie me aan?
Ik ben een gevorderd dos/windows gebruiker, maar kan met Linux maar beperkt uit de voeten . Ik verwacht wel dat als ik er een half jaartje mee bezig ben dat ik Linux ook wel door heb. (ik zit tenslotte in de ICT)
Dat half jaartje is ruim geschat maar het hangt helemaal af van hoeveel tijd je erin steekt. Het is namelijk allemaal echt niet moeilijk.

Ik heb zelf altijd Slackware aangehouden omdat je daar eigenlijk ook wel MOET. Het wordt je niet voorgekauwd, als je wilt configureren moet je (op een enkele uitzondering na) gewoon configuratiebestanden editten. Is wel prettig werken uiteindelijk. En lekker slank te installeren, zeer stabiel.
Ik zoek dus een distro die goed in het gebruiksgemak ligt en waar ik weinig restricties tegenkom. Heb geloof ik weleens gelezen dat SUSE en RedHat (Fedora) toch wel enigzins beperkt zijn...
't Is op zich net zo beperkt als jij het wil, ze hebben alleen veel voor jou geregeld en er gaat veel automatisch
Ik ben bang dat pakketten als Debian/Slackware/FreeBSD een beetje te pro voor me zijn en ik voel me geloof ik te goed voor een pakket als SUSE. Het kan zijn dat ik nu complete onzin uitkraam, maar dat komt gewoon omdat ik de verschillen tussen de bepaalde distro's niet ken. Ik weet uberhaupt weinig van Linux. Ik krijg elk pakket wel geinstalleerd maar blijf vaak haken op hardware herkenning en alternative pakketten, waardoor ik vaak weer snel overstap naar windows.
Debian, Slackware en FreeBSD zijn niet "moeilijker", je moet gewoon meer zelf regelen. Dat is dus precies waarom ik Slackware geweldig vind.

Als iemand hier nou een pakket weet, waarin de hardware voor het merendeel wel ondersteund wordt (GAMES!!!!!! Dus een goede x800xt driver, sound...etc etc) Of waar ik deze vandaan kan halen,. blijf ik misschien een keer in Linux hangen

.
Dit hangt niet van de distributie af, hardware support gaat via de kernel.

Dus daar hoef je niet zozeer naar te kijken. ATi is echt redelijk aan de weg aan 't timmeren op het Linux vlak maar loopt nog achter op nVidia. Neemt niet weg dat je gewoon 3d acceleratie hebt ('t Werkte een tijd terug best goed met mijn 9800 Pro, dat zal nu alleen maar beter zijn).
Als je een kernel bij een distro hebt die bepaalde hardware niet support, dan kun je daar verder altijd wat aan doen (nieuwe kernel maken, modules erbij compilen)
Mensen alvast hartstikke bedankt voor de moeite en ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.
Martijn
Ohja, over dat root gebeuren; stap af van het denkbeeld dat onder root werken een goed idee is. Dat is het namelijk niet. Ga maar na, elk proces dat gedraaid wordt onder root heeft root privileges op je systeem. Wil je dat?? Krijg je Windows-achtige problemen, virussen of andersoortige malafide programma'tjes die in je systeem gaan kloten en de boel om zeep helpen.
Ubuntu (en niet alleen Ubuntu) regelt dat anders. Je logt in als gebruiker en hebt beperkte rechten. Dat is een vorm van beveiliging. Mocht je een taak willen uitvoeren die eigenlijk voor een administrator is weggelegd, dan voer je dat onder sudo uit. Als je het root wachtwoord wil veranderen kun je proberen om "sudo passwd root" uit te voeren. Ik wil zelf ook altijd willen kunnen su'en naar root, ben niet zo heel dol op sudo.
Ubuntu is dan ook weinig anders dan een custom Debian. Die kun je vrij gemakkelijk met een Debian systeem nabouwen.
dan kan je beter voor een distro kiezen die je daarvoor wat meer de ruimte geeft, met als extreemste LFS.

En wat minder extreem Slackware, Debian of Gentoo. LFS is eigenlijk pas leuk als je met een complete distributie ook goed kan werken, anders snap je er waarschijnlijk niet zoveel van, en ga je te gehaast door de boeken heen omdat je toch je systeem draaiend wil hebben.

LFS maak je daarnaast doorgaans ook nog op een al draaiend systeem.
[
Voor 19% gewijzigd door
Cyphax op 16-11-2005 23:10
]