Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 5.385 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 22:14
Ik ben opzoek naar een vrij simpele distro.

Het gaat om de volgende taken:
- webserver (apache,php,mysql,e-accelerator)
- ftpserver (ftpd)
- torrent support (eventueel)
- dc++ server
- dc++ client

Alles komt te draaien op een vmware esx server dus weinig mem usage en cpu zou fijn zijn. Host systeem is een 2600+ met 512mb maar hoe minder nodig is hoe fijner.

Het gaat dus om een distro waar ik niet teveel hoef intestellen en waar ook geen troep (lees: openoffice, mediaspelers, games) inzit. Verder moet hij behoorlijke veilig zijn, een update manager zou helemaal mooi zijn. De machine gaat mee naar lan's dus hij moet wel rap zijn aangezien de verbinding de limit haast niet is. Simpele interface, gui die heel snel is en waar ik simpele opties bij heb is ook wel handig.

Ik dacht zelf aan, Debian of FreeBSD.
Anders Ubuntu Server, maar dat leek me weer overkill.

Wat adviseren jullie? (8>

[ Voor 11% gewijzigd door Xiqum op 18-11-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Zou ik denk ik een van de BSD's pakken met een simpele windowmanager/de (niet Gnome of KDE).
Anders zijn Debian en Slackware aanraders. Met name Debian's apt-get zul je wel in geinteresseerd zijn denk ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17
Ik heb eens getest met de server editie van ubuntu 5.10 en daar was ik wel over te spreken. Installeert voor zover ik kan zien alleen de nodige bestanden, de rest is achteraf te installeren. Installeert ook geen x windows.

offtopic:
Hoe gebruik je die esx server? heb je daar scsi schijven voor of heb je een sata controller aan de praat gekregen? ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Laatst online: 15-06 22:14
Pauwl schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:27:
offtopic:
Hoe gebruik je die esx server? heb je daar scsi schijven voor of heb je een sata controller aan de praat gekregen? ben wel benieuwd :)
Shit dat wist ik nog niet eens (vast overheen gelezen) :(
Install Requirements
Dan ga ik het maar proberen op GSX.

Alvast bedankt voor de tips.

edit: zit ik met het volgende probleem, ga ik gsx op windows of linux draaien? iemand hier toevallig ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door Xiqum op 18-11-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Mijn vrouw is zo ver dat ze op haar nieuwe computer linux wil. De keuze is op gnome gevallen. De enige vraag is nu Open SuSE of Ubuntu. Ik zelf gebruik Ubuntu dus dat is mijn voorkeur. Aan de andere kant is YaST wel handig voor een beginner die wel zelf aan de touwtjes wil trekken. Alles lekker centraal beheren. Verder is SuSE volgens mij completer na een default installatie omdat veel closed source software er bij zit (flash, multimedia).
De beslissing is dus nog niet helemaal gevallen heeft iemand anders argumenten die voor een niet veeleisende gebruiker van belang zijn? Support voor streaming media (asf) is heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 01:11

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb veel goede ervaringen met Kubuntu, ik denk dat dat ook wel spreekt voor Ubuntu :) Suse heb ik echter een paar jaar geleden ook prettig gebruikt. Misschien moet je ze allebei gewoon eens proberen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als je er een half uurtje van je tijd in steekt heb je zaken als Flash en Java ook in Ubuntu. Gnome is ook de DE bij Ubuntu, dat scheelt. Suse is vooralsnog meer om KDE gebouwd... ik weet niet hoe Gnome is opgezet binnen Suse maar Ubuntu heeft denk ik op dat vlak een streepje voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Ikzelf zit ook een beetje op de wip tussen SUSE en Ubuntu op dit moment. Ik dualboot zowieso met windows, maar sinds SUSE 10 uit was heb ik dat weer als 2de OS geinstalleerd. Ik ben nu weer van plan om terug te gaan naar Ubuntu.

Ik geloof niet dat Yast zulke voordelen heeft voor haar. Sterker nog, hoe vaak heb je iets te zoeken in je control panel? Ubuntu heeft een prachtige frontend voor Apt-get (ik ben de naam ff kwijt) die voor het installeren van software m.i. mooier is dan Yast.
Het installeren van propietary plugins is een eenmalig iets wat goed gedocumenteerd is door Ubuntu. SUSE doet dat ook maar deels voor je. Het overige configwerk is echt voor het gros eenmalig en Gnome heeft een heel fatsoenlijk eigen controlpanel. Dan wil je m.i. niet ook nog Yast hebben.
Ook omdat je zelf Ubuntu draait zou ik daarvoor kiezen.

Wat een prachtige distro is Ubuntu toch. Het grote manco wat Debian al die jaren gehad heeft is gewoon spontaan opgelost. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treris
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 11:12
Ik gebruik nu sinds een half jaar kubuntu (de kde versie van ubuntu) en ik moet zeggen ik gebruik windows steeds minder. Eigenlijk alleen nog voor gamen. Kubuntu heeft eigenlijk alles aan boord wat ik zoek en met dank aan synaptic is het ook een eitje om al m'n programma's up to date te houden.

het installeren en helemaal customizen is misschien iets (ik zeg iets) meer werk en in sommige opzichten iets moeilijker (vanwege command line werk) dan windows, maar als het eenmaal draait naar wens hoef je er eigenlijk ook niets meer aan te doen, dit itt windows waar je constant blijft zoeken naar updates voor je antivirus, antispyware en firewall software (ok de meeste paketten doen dit automatisch). Ik zat pas nog weer een nieuwe computer (niet voor mezelf) te voorzien van win xp sp2, de installatie an sich is een eitje, maar daarna moet je nog zoveel dingen installeren je wordt er haast gek van, win xp is zo kaal, en de programma's die erop zitten wil je dan weer niet gebruiken, ik bedoel je krijgt IE, maar voor de veiligheid heb je haast wel FF nodig, je krijgt een oude versie van messenger dus je kan weer een nieuwe versie van (msn) messenger gaan downloaden en installeren en dan de oude verwijderen, dan moet je nog Office installeren, Nero (bijv.), Adobe reader, Winamp (of de nieuwere versie van win MP downloaden), Antivirus, Antispyware, Firewall

dat vond ik echt 'tegenvallen' zeg maar, het gebrek aan functionaliteit wat standaard in win xp zit, was me voor ik kubuntu ging gebruiken eigenlijk nooit zo opgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 22:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ben na een paar weekjes Ubuntu overgestapt op Debian.. :D Wat een machtig mooi OS, qua look en feel lijkt het op Ubuntu (goh, eigenlijk andersom) maar je hebt veel meer controle over wat er geinstalleerd wordt :) (gnome-core ipv complete desktop environment, bijvoorbeeld)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Demoniac schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:28:
Ben na een paar weekjes Ubuntu overgestapt op Debian.. :D Wat een machtig mooi OS, qua look en feel lijkt het op Ubuntu (goh, eigenlijk andersom) maar je hebt veel meer controle over wat er geinstalleerd wordt :) (gnome-core ipv complete desktop environment, bijvoorbeeld)
Ubuntu is toch Debian-based?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ja

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 20-11-2005 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Demoniac schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:28:
Ermm... Buiten cosmetische details en newbie-friendliness is Ubuntu net Debian hoor. Als je controle wil, probeer dan Slackware :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Borromini schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:27:
[...]

Java is toch closed source als ik het goed heb? Dat kan je toch niet zelf compileren als gebruiker?

...
Sun heeft redelijk recent de source code van java onder bepaalde voorwaarden beschikbaar gesteld, op deze pagina vind je links die je meer info kunnen geven. Hier vind je meer info over het FreeBSD java project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 20:57

Sosabowski

nerd

Ik heb nu een jaartje ubuntu en ben verkocht aan linux. Om me er toch iets meer in te gaan verdiepen zoek ik een distibutie die minder kant en klaar is dan ubuntu en waar ik (met jullie hulp) iets van kan leren. De bedoeling is dat het naast de bestaande (ubuntu) installatie komt. Systeem is een 2500+ nVidia nForce 2 met 1gig geheugen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 16:01
debian of gentoo

of zelf compileren natuurlijk >:) maar dat is veel werk ;)

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:22
ach valt wel mee gewoon even LFS volgen en zie daar een volledig OS in 1 a 2 dagen :D:D:D:D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
roelke schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:25:
debian of gentoo

of zelf compileren natuurlijk >:) maar dat is veel werk ;)
Debian, Gentoo of Slackware, ja :P
LFS is de meest extreme stap.
Dat zou ik dus doen, aangezien je toch al een draaiend systeem hebt. Je leert daar veruit het meest van, mits je de tijd en moeite erin steekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
LFS lijkt me anders wel moeilijk qua up-to-date houden. Ik heb zo nergens gelezen hoe je dat doet. Zal dat wel gemist hebben :+

Gentoo is nog een vrij makkelijk (bijna totaal) customize installeerbare distro van source imho :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnie op 22-11-2005 16:35 ]

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Vinnie schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:35:
LFS lijkt me anders wel moeilijk qua up-to-date houden. Ik heb zo nergens gelezen hoe je dat doet. Zal dat wel gemist hebben :+

Gentoo is nog een vrij makkelijk (bijna totaal) customize installeerbare distro van source imho :)
Gewoon, mailinglists enzo in de gaten houden voor je paketten en met de hand updaten, zoals je 'm ook draaiende hebt gekregen. :P
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n LFS systeem helemaal draaiend zou krijgen en na een week weer zou weggooien. Je hebt dan intussen toch geleerd hoe je zo'n systeem opzet, en daar zou het mij in eerste instantie alleen maar om gaan.
Als je echt veel meer wilt kun je zelf eens gaan kijken of je iets kan maken om de boel up-to-date te houden. Uiteindelijk is bijvoorbeeld Slackware's packagemanagement weinig meer dan een stel scripts, dat is best na te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IorGie schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 14:53:
Ik heb nu een jaartje ubuntu en ben verkocht aan linux. Om me er toch iets meer in te gaan verdiepen zoek ik een distibutie die minder kant en klaar is dan ubuntu en waar ik (met jullie hulp) iets van kan leren. De bedoeling is dat het naast de bestaande (ubuntu) installatie komt. Systeem is een 2500+ nVidia nForce 2 met 1gig geheugen.
Voor iemand die verkocht is aan linux misschien blasfemie, maar je zou ook FreeBSD (of OpenBSD/NetBSD) kunnen proberen.

Verder zie ik wat leereffect weinig verschil tussen Ubuntu en Debian, in Ubuntu kun je ook gewoon eens onder de kap gaan werken, er zijn zat configuratiemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 23:30
installeer gewoon met de server optie tijdens ubuntu installatie...dan kan je daarna vrolijk zelf kiezen wat je wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-12-2016

RobbieDee

Buuf waar ben je

Debian voor mijn servertje?
Mijn keus is eigenlijk al gemaakt maar mischien zijn er goede redenen om iets anders te kiezen. Wie helpt. Ik wil een servertje (o.a. webserver met php en mysql, FTP upload) gaan draaien op oude HW: P2 of P3, 64 MB RAM en < 10 G HD.

Ik heb al wel eens wat met Suse gedaan maar dat had wat mij betreft een te hoog "XP desktop" gehalte. Voor een server wil ik dat soort dingen (open office) al helemaal niet (logisch...). Ik ben niet bang om in een CLI te werken maar de combinatie met GUI is niet verkeerd.

Vraagjes:
- nadat ik een basic install heb gedaan, wil ik de doos ergens ver weg in een kast verstoppen. Dus zonder toetsenbord, muis en monitor: als server eigenlijk :P Kan dat en waar moet ik (afgezien van voldoende ventilatie in de kast) op letten?
- om de doos te beheren wil ik via mijn netwerk gaan (ethernet). Op mijn W2k PCs moet ik dan een X-server gaan draaien om de doos ook met een GUI te kunnen benaderen. Ik heb al gevonden "X-SecurePro" en "X-Win-Logon". Is dat een verstandige keus of is er iets anders aan te bevelen?
- Wat moet ik op de server installeren om met X (windows) op de PCs te werken? Wordt geluid ook via X ondersteund zodat het mogelijk wordt Linux spelletjes op de PCs te spelen?
- Zijn er andere tips om dit tot een leuk projectje te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RobbieDee schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:40:
Debian voor mijn servertje?
Mijn keus is eigenlijk al gemaakt maar mischien zijn er goede redenen om iets anders te kiezen. Wie helpt. Ik wil een servertje (o.a. webserver met php en mysql, FTP upload) gaan draaien op oude HW: P2 of P3, 64 MB RAM en < 10 G HD.

Ik heb al wel eens wat met Suse gedaan maar dat had wat mij betreft een te hoog "XP desktop" gehalte. Voor een server wil ik dat soort dingen (open office) al helemaal niet (logisch...). Ik ben niet bang om in een CLI te werken maar de combinatie met GUI is niet verkeerd.

Vraagjes:
- nadat ik een basic install heb gedaan, wil ik de doos ergens ver weg in een kast verstoppen. Dus zonder toetsenbord, muis en monitor: als server eigenlijk :P Kan dat en waar moet ik (afgezien van voldoende ventilatie in de kast) op letten?
- om de doos te beheren wil ik via mijn netwerk gaan (ethernet). Op mijn W2k PCs moet ik dan een X-server gaan draaien om de doos ook met een GUI te kunnen benaderen. Ik heb al gevonden "X-SecurePro" en "X-Win-Logon". Is dat een verstandige keus of is er iets anders aan te bevelen?
- Wat moet ik op de server installeren om met X (windows) op de PCs te werken? Wordt geluid ook via X ondersteund zodat het mogelijk wordt Linux spelletjes op de PCs te spelen?
- Zijn er andere tips om dit tot een leuk projectje te maken?
Zorg dat ie boot zonder keyboard, je wil niet je server helemaal weggemoffeld hebben en na een reboot erachter komen dat ie zit te wachten tot je op F1 drukt.
Voor beheer in eerste instantie SSH, zorg dat je overweg kunt met de CLI. X forwarding is leuk voor erbij maar niet noodzakelijk. Een andere optie is VNC installeren op je Linux bak (dat is een X server) en dan via een Windows client daar naar verbinden. Geluid wordt niet door de X server afgehandeld, ik heb het nooit geprobeerd maar het lijkt me sterk dat dat geforward wordt door je X server. Wordt kabeltje trekken vrees ik, of je moet het voor elkaar krijgen met Icecast + een of andere client...? Ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

[quote]Cyphax schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:20:
[...]

Zorg dat ie boot zonder keyboard, ...quote]
Keyboard past ook nog wel in de kast. Maar is Debian een goede keus?

Over SSH had ik al iets gelezen. Ga ik zeker proberen. En voor wat betreft de spelletjes (is toch niet zo mijn ding, meer voor de kinderen): onder Suze hadden we een skiënde pinguïn zonder geluid omdat de geluidskaart in mijn "snelle PC" niet werd ondersteund in Linux (althans ik heb van alles gecompileerd maar kreeg GPL sharing violations o.i.d.). Het feit dat X geen geluid ondersteund is wat dat betreft geen verslechtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[quote]RobbieDee schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 21:23:
Cyphax schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:20:
[...]

Zorg dat ie boot zonder keyboard, ...quote]
Keyboard past ook nog wel in de kast. Maar is Debian een goede keus?

Over SSH had ik al iets gelezen. Ga ik zeker proberen. En voor wat betreft de spelletjes (is toch niet zo mijn ding, meer voor de kinderen): onder Suze hadden we een skiënde pinguïn zonder geluid omdat de geluidskaart in mijn "snelle PC" niet werd ondersteund in Linux (althans ik heb van alles gecompileerd maar kreeg GPL sharing violations o.i.d.). Het feit dat X geen geluid ondersteund is wat dat betreft geen verslechtering.
Debian is een prima keus. Je kunt ook Slackware of Gentoo of Ubuntu server (die laatste is ook Debian) installeren overigens. Het zijn allemaal goede distributies, met wat kleine voor- en nadelen maar het komt er eigenlijk op neer dat je een distro uitkiest en je daarin wegwijs maakt, ongeacht welke. :)
Ik ben altijd bij Slackware gebleven maar uiteindelijk had dat ook gewoon Debian kunnen zijn, hoewel Debian wat conservatiever is qua opzet (oudere software, maar mogelijk nog stabieler, geldt voor Debian stable iig) en Slackware niet alleen stabiel maar ook up-to-date wil zijn, net als Debian testing bijvoorbeeld. Het is een iets ander beleid dat ze voeren. Met Debian heb ik prima ervaringen, het draait goed. Ik ken de weg echter veel beter in een Slackware systeem en het voelt goed aan als je begrijpt wat ik bedoel. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 25-11-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[b]RobbieDee schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 21:23Het feit dat X geen geluid ondersteund is wat dat betreft geen verslechtering.
X is alleen maar de grafische server :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146655

Ook maar weer eens posten :9

Ik heb hier een Celeron 467, 64MB ram, 10GB hdd staan, maar op dit moment is hij erg nutteloos. Graag zou ik er iets nuttigs mee doen en dan het liefst met linux/unix :)

Hebben jullie een idee wat ik met dit oude beestje kan doen? En welke distro daar dan het meest geschikt voor is? :) Ik heb reeds ervaring met Debian, SuSE, Mandrake, Gentoo, Fedora/RH (en ik vergeet vast nog een hele hoop andere distro's).

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 146655 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:55:

Ik heb hier een Celeron 467, 64MB ram, 10GB hdd staan, maar op dit moment is hij erg nutteloos. Graag zou ik er iets nuttigs mee doen en dan het liefst met linux/unix :)

Hebben jullie een idee wat ik met dit oude beestje kan doen? En welke distro daar dan het meest geschikt voor is? :) Ik heb reeds ervaring met Debian, SuSE, Mandrake, Gentoo, Fedora/RH (en ik vergeet vast nog een hele hoop andere distro's).

Bvd
Euh, wat je ermee KAN doen nog? Tekstverwerken, internetten... maar 64MB RAM is wel wat krapjes hoor, verwacht niet teveel souplesse. :)
Suse, Mandra, Fedora zou ik niet aan beginnen. Debian kun je doen (als je daar al ervaring mee hebt), en dan een lichte DE als Window maker. Misschien Xfce4 maar die vind ik eerlijk gezegd wat traag, hoewel ie wel heel fijn is afgezien daarvan (doe mij toch maar Window maker :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anoniem: 146655 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:55:

Bvd
Zenwalk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyphax schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:04:
[...]

Euh, wat je ermee KAN doen nog? Tekstverwerken, internetten... maar 64MB RAM is wel wat krapjes hoor, verwacht niet teveel souplesse. :)
Suse, Mandra, Fedora zou ik niet aan beginnen. Debian kun je doen (als je daar al ervaring mee hebt), en dan een lichte DE als Window maker. Misschien Xfce4 maar die vind ik eerlijk gezegd wat traag, hoewel ie wel heel fijn is afgezien daarvan (doe mij toch maar Window maker :P)
Bedankt voor je snelle reactie :)
Een grafische interface is niet echt nodig, het hoeft niet echt een office bak te worden.
Ervaring met Debian heb ik volop, draai zelf een webserver op debian sarge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kom jij mij even helpen Slackware en consorten erdoor te drukken? O+
Anoniem: 146655 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:15:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie :)
Een grafische interface is niet echt nodig, het hoeft niet echt een office bak te worden.
Ervaring met Debian heb ik volop, draai zelf een webserver op debian sarge ;)
Nou, volop ervaring: Debian gewoon doen, TENZIJ je eigenlijk weleens wat anders zou willen. Dan uiteraaaaard Slackware 8)
Je kunt ook X en een WM als TWM (heeeeel basic maar hij werkt wel, en snel!) of Fvwm (even wennen maar wel heel bruikbaar en ook zeer snel) draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 26-11-2005 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyphax schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:54:
[...]

[...]

Nou, volop ervaring: Debian gewoon doen, TENZIJ je eigenlijk weleens wat anders zou willen. Dan uiteraaaaard Slackware 8)
Je kunt ook X en een WM als TWM (heeeeel basic maar hij werkt wel, en snel!) of Fvwm (even wennen maar wel heel bruikbaar en ook zeer snel) draaien.
Slackware zal idd ook wel eens een leuke keuze zijn. Dan rest nog de vraag, wat kan ik met dat beestje gaan doen. Maar dat hoort eigenlijk niet in dit topic thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Slackware is net even wat anders :) Misschien wel leuk om te proberen als je daar tijd en zin voor hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
zomertje schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 19:52:
Slackware is net even wat anders :) Misschien wel leuk om te proberen als je daar tijd en zin voor hebt :)
Ach, anders... BSD style bootscripts, dan heb je het voor het grootste deel wel gehad. :P
Je kunt alles gewoon vanilla installeren. Zo anders dan andere distro's werkt het toch niet?
In mijn beperkte ervaring met Debian (best lang geleden), Ubuntu (niet veel hoor) merk ik niet echt bijzonder veel verschillen. Ik heb ook weleens met Solaris en Irix gewerkt en zelfs dat gaat prima. Hoewel Linux officieel geen Unix is lijkt het er erg veel op, dat is wel prettig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 11:05
Ik ben op zoek naar een distro voor een network attached music player doos. Hardware is een P2-350, mogelijk later een P3-500 ofzoiets, SDRAM watie nodig heeft, heb nog wel wat liggen. Verder wil ik ipv een harddisk een Direct Connect CompfactFlash IDE adapter gebruiken (kaartje wat in IDE slot op moederbord gaat, met daarin een CompactFlash kaart). Wat ik dus zoek is een distro die minimaal is, gezien de CF kaart niet als swap gebruikt mag worden oid. Qua software denk ik aan MPD, de muziek zelf komt van het netwerk af via Samba.

Ik heb weinig actuele linux kennis, maar kan goed met digitale troep overweg. Zelf heb ik vandaag (lang leve VMware en breedband internet zonder limiet :) ) 6 verschillende distro's geprobeerd (DSL, Debian, Gentoo, Ubunto, Kubuntu en Slackware). Los van wat problemen ivm VMware, leek mij de (kale) server versie van Ubuntu wel een geschikte kandidaat. De dekstop versie is leuk om dingen wat eenvoudiger uit te zoeken, te proberen en kennis op te doen (package management enzo, wat erg fraai werkt). Als ik het op de desktop draaiend heb, daarna via de commandline de server editie inrichten met met bovenstaande software. Heeft iemand andere suggesties om een andere distro een keer te proberen, of een van de andere kandidaten een 2e kans te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Cyphax schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:54:
[...]

Hehe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:04
Los van welke distributies: Hoe zit het met de kernels?

Is de 2.6.x-kernel zwaarder (vooral dan qua geheugengebruik) dan de oudere 2.4.x-kernel?
Maakt het veel uit of ik nu een distro pak met de nieuwste kernel, of is het eerder aan te raden een oudere versie te nemen (P150 - 48 Mb ram)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik begrepen heb is dat het geheugengebruik in 2.6 geoptimaliseert is t.o.v. 2.4 kernels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Laatst online: 10-06 23:50
OK mensen ik heb overweegd om ook over te stappen naar linux.

het belangerijkste is dat alles werkt met linux. dus hardware matig. ik heb 1 IDE en 3 SATA HD's ik weet niet of dit een probleem geeft.

ik heb een snelle computer dus alle linux distro's kunnen er wel op draaien. graag wil ik een grafische interface en een grafische interface instalatie. ik ben namelijk nog een totale ewbie op het gebied van linux.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sn33ky schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 17:30:
graag wil ik een grafische interface en een grafische interface instalatie. ik ben namelijk nog een totale ewbie op het gebied van linux.

alvast bedankt
Suse

Graag gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
en wat dacht je van van ubuntu linux? ik heb gehoord dat deze is gebaseerd op debian (waar ik dan weer voorstander van ben) is deze niet beter dan SuSu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn hier wel een heleboel Ubuntu aanhangers. Persoonlijk ben ik er niet zo kapot van. Maar het is een uitstekende distro. Heeft onlangs nog een of ander IBM certificaat mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ubuntu heeft geen grafische installer, hoewel je daar in feite niets aan mist.

Een serie screenshots van ubuntu beginnend met de installatie: http://shots.osdir.com/sl...w.php?release=500&slide=2 (Die screenshots zijn btw van een versie die nu nog beta is, maar de installer is hetzelfde, daarna zitten er wat ander artwork in dan de huidige versie, 5.10)

[ Voor 77% gewijzigd door Jesse op 29-11-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
als ik ubuntu wil instaleren stopt hij bij "Module 'IDE-DISK' voor Linux ATA DISK word geladen" op 84%

en als ik Suse wil instaleren via het netwerk moet ik een ip invullen voor http of ftp install maar als ik de ip van de opensuse (195.135.221.130) invoer dan kan hij geen conmnctie maken netwerkkaart werkt wel.

dus ik heb hier 2 linux distro's die ik niet kan instaleren begind al goed dus. anny tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145189

Ik zal hier ook maar raad vragen aan de experts ;)

Het gaat om een Toshiba Satellite Pro 4600 :
  • 800 mhz ( +- 790 mhz) Pentium III
  • 384 mb SD-RAM
  • 16 mb videokaart
  • WiFi kaartje
Wat zoek ik ?

Een lichte maar toch complete linux distributie. Ik heb Ubuntu al geprobeerd, maar ik wil wel eens iets anders proberen, om nieuwe dingen te leren.Wat belangrijk is, is dat de distro goede hardware support moet hebben ( oa. zodat hij mijn Western Digital externa harde schijf zou moeten herkennen), ik zou ook zo liefst mogelijk een lichte distributie hebben, maar niet in termen van heel weinig eyecandy. Hiermee bedoel ik eigenlijk het feit dat ik van verschillende mensen hoor dat sommige distributies meer "bloated" zijn dan andere, en daardoor ook wat trager gaan.

Ik heb al een beetje rondgeneusd op verschillende sites, waaronder de Debian site ( Heeft wel een reputatie als moeilijk voor beginners, maar ik hou wel van een uitdaging) maar daar vind ik maar liefst tientallen verschillende Bittorrent bestanden ; Zijn deze allemaal voor een normale desktop install ?
Ik heb ook Fedora Core 3 binnengehaald, maar daar is de download corrupt geraakt, en ik had geen tijd om het allemaal opnieuw te downloaden. Ook heb ik liever een Debian based systeem.
Ik heb veel met Gnome gewerkt, dus daar heb ik misschien wel een lichte voorkeur voor, maar ik zou ook KDE eens kunnen uitproberen.

Wat kan ik ?

Mijn linux-skills zijn helaas niet erg groot, maar wat ik wel succesvol heb doorlopen is de Ubuntu installatie ( Ik denk een van de gemakkelijkste distro-installers maar dat doet er niet toe :P ).
Daarnaast beheers ik wel een aantal basis linux vaardigheden met de commandline zoals inloggen als root, software installeren van source, shell scripts runnen en dergelijke.
Wat ik nog niet kan maar graag een keer in de toekomst zou willen leren is mijn eigen kernel compilen.

Hoop dat ik genoeg info heb gegeven, en alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 145189 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:46:

Moet het Debian-based zijn? Anders zijn Slax of Zenwalk denk ik wel hele goede kandidaten.
Hardware support zit 'm toch in de kernel, en is dus niet zozeer afhankelijk van de distributie. Wel verschilt de kernel die je erbij krijgt per distro. Slax kun je zonder te installeren draaien overigens. Als dat zou bevallen, dan zou je 'm zo kunnen installeren als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 145189 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:46:
Ik zal hier ook maar raad vragen aan de experts ;)

Het gaat om een Toshiba Satellite Pro 4600 :
  • 800 mhz ( +- 790 mhz) Pentium III
  • 384 mb SD-RAM
  • 16 mb videokaart
  • WiFi kaartje
Wat zoek ik ?

Een lichte maar toch complete linux distributie. Ik heb Ubuntu al geprobeerd, maar ik wil wel eens iets anders proberen, om nieuwe dingen te leren.Wat belangrijk is, is dat de distro goede hardware support moet hebben ( oa. zodat hij mijn Western Digital externa harde schijf zou moeten herkennen), ik zou ook zo liefst mogelijk een lichte distributie hebben, maar niet in termen van heel weinig eyecandy. Hiermee bedoel ik eigenlijk het feit dat ik van verschillende mensen hoor dat sommige distributies meer "bloated" zijn dan andere, en daardoor ook wat trager gaan.

Ik heb al een beetje rondgeneusd op verschillende sites, waaronder de Debian site ( Heeft wel een reputatie als moeilijk voor beginners, maar ik hou wel van een uitdaging) maar daar vind ik maar liefst tientallen verschillende Bittorrent bestanden ; Zijn deze allemaal voor een normale desktop install ?
Ik heb ook Fedora Core 3 binnengehaald, maar daar is de download corrupt geraakt, en ik had geen tijd om het allemaal opnieuw te downloaden. Ook heb ik liever een Debian based systeem.
Ik heb veel met Gnome gewerkt, dus daar heb ik misschien wel een lichte voorkeur voor, maar ik zou ook KDE eens kunnen uitproberen.

Wat kan ik ?

Mijn linux-skills zijn helaas niet erg groot, maar wat ik wel succesvol heb doorlopen is de Ubuntu installatie ( Ik denk een van de gemakkelijkste distro-installers maar dat doet er niet toe :P ).
Daarnaast beheers ik wel een aantal basis linux vaardigheden met de commandline zoals inloggen als root, software installeren van source, shell scripts runnen en dergelijke.
Wat ik nog niet kan maar graag een keer in de toekomst zou willen leren is mijn eigen kernel compilen.

Hoe groot (of klein :P ) is je harddisk ?

https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu
Introduction

The aim of the Xubuntu community project is to provide a nice Ubuntu desktop experience (even on older hardware) by using Xfce4 as the desktop environment and GTK+ 2 applications wherever possible.

Xfce4 has been supported in Ubuntu's universe by the MOTUXfce team since Hoary and Breezy. For Dapper we want to go one step further and make Xubuntu a sibling of Ubuntu, Kubuntu, and Edubuntu by having install and live CD images generated for it. We haven't decided on a release date, but it should be as close as possible to Dapper's and should use the latest stable Xfce 4.X code (hopefully 4.4 will be release by then)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Laatst online: 21-06 21:40

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Als je op zoek bent naar een uitdaging op het gebied van Linux en wel zin hebt om te gaan compileren dan zou ik eens kijken naar LFS. Daar leer je een heleboel van (ik heb er nog steeds niet aan toegekomen). Als je iets minder extreems wil proberen, maar toch wil gaan compileren dan kun je Slackware en Gentoo proberen. Allebei erg leuke distro's.
En als Gentoo gebruiker raad ik je uiteraard Gentoo aan >:)

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe groot (of klein ) is je harddisk ?
Ik wist wel dat ik iets was vergeten te vermelden :P
Mijn HD is 18 GB, maar muziek & data die ik niet vaak gebruik zet ik op een externe harde schijf.
koffiedrinker schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 23:49:
Als je op zoek bent naar een uitdaging op het gebied van Linux en wel zin hebt om te gaan compileren dan zou ik eens kijken naar LFS. Daar leer je een heleboel van (ik heb er nog steeds niet aan toegekomen). Als je iets minder extreems wil proberen, maar toch wil gaan compileren dan kun je Slackware en Gentoo proberen. Allebei erg leuke distro's.
En als Gentoo gebruiker raad ik je uiteraard Gentoo aan >:)
Ik heb wat op de Gentoo site rondgekeken, en het lijkt me zeker wel een leuke distro, alleen zie ik bij de downloads wel een stortvloed van verschillende .iso's :|
Zoals een .iso voor PIII, bevat deze dan een kernel die speciaal gemaakt is voor de PIII processor ? En welke iso zou ik dan het beste moeten pakken. Ik zie door de bomen het bos niet meer :P

Op de slackware site heb ik ook rondgekeken, maar dan moet je 4 cd's downloaden, maar ik heb geen zin om dagenlang te bandwith van ons netwerk te verbruiken, dus distro's waarbij je minder cd's moet downloaden krijgen voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Niet zo heel moeilijk...

bij stage1 maakt niet eigelijk niks uit, zolang je maar de goeie architectuur hebt (in jouw geval x86). bij stage2 is de bootstrap al voor je gecompileerd en kies je dus voor welke processor je de stage2 installatie wilt hebben. Bij stage3 is de hele basisinstallatie al gecompileerd en kies je wederem voor de juiste cpu bij de stage3 install :)

voor stage1 dus x86, en voor stage2 of stage3 eentje gemaakt voor de Pentium III.
(hardened wil trouwens niet meer zeggen dat het een speciaal project is om alles meer secure te krijgen ed.)

afaik hoef je bij slackware alleen de eerste 2 CD's te hebben. de andere twee zijn sourced.
Gentoo is iig piepklein. 65MB voor de install-cd :P

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry voor mijn noobzijn, maar ik het snap het niet helemaal :P

Dus ik moet verschillende CD's te downloaden voor verschillende stages ? Of hoef ik een x86 cd ( bv. install-x86-universal-2005.1-r1.iso, als ik me niet vergis ) te downloaden, en zijn er verschillende stages van de install ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Laatst online: 21-06 21:40

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Gezien de discussie naar aanleiding van de Gentoo Weekly News (GWN) van afgelopen week, moet je uiteindelijk de stage3 tarball downloaden (in jouw geval de pentium 3 variant).
Echter denk ik, gezien je Gentoo noobness ;), je beter eerst een kijkje kunt nemen in het Gentoo Handbook. Als je dit als leidraad volgt kan er niet zo heel veel mis gaan.

De bestanden zou je dan moeten downloaden om je installatie in goede banen te leiden:
Als installatie CD: install-x86iminimal-2005.1-r1
Als stage3 tarball: stage3-pentium3-2005.1-r1
Happy Gentooing!!

[ Voor 1% gewijzigd door koffiedrinker op 30-11-2005 17:59 . Reden: Typo ]

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68983

Zo...de laatste keer dat ik hier ben hopelijk.

Ik heb hier een oude laptop staan met volgende specs:

cpu: 486
mem: 16 mb
hd: 500 hd
nic: pcmcia 3com geval
en heb nu een externe cd-rom speler kunnen fixen, dus hoe krijg ik die aan de praat. Ik weet wel dat ik niet rechtstreeks ervan kan booten, dus moet een bootdisk op de een of andere manier hebben die ervoor zorgt dat die cd-rom spelert aan de praat gaat.

weet iemand raad? Van de wiki op http://www.damnsmalllinux.org wordt ik niet erg veel duidelijker

edit: Ik heb dus een cd van DamnSmallLinux, dat leek me een mooie distro voor mn config(je)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 68983 op 05-12-2005 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147622

Ik hoop écht dat iemand mij hiermee kan helpen, na vele problemen te hebben gehad met windows, ben ik dat hele gedoe écht zat, maar ik heb zo`n gevoel dat ik helaas niet zonder kan :'(

Daarom wou ik op m`n laptop, zo`n linux variant hebben (ff mee klooien en kijken hoe en wat), ben echt een vette beginner in linux en na vele verhalen te hebben gehoord, dat alles lekker stabiel is, wil ik dat dus op m`n laptop en m`n desktop moet het maar even met windows doen dan :P

Dit is m`n laptop (toshiba A80-115):

Technologie

* type : Intel® Centrino™ mobiele technologie met Intel® Pentium® M processor 730, Intel® PRO/Draadloos 2200BG netwerk en Intel® 915 GM chipset
* clock speed : 1.6 GHz
* front side bus : 533 MHz
* 2nd level cache : 2 MB

Besturingssysteem

* Windows® XP Home Edition triple language selection (UK, FR, NL)

Systeemgeheugen

* standaard : 512 MB
* maximale uitbreiding tot : 2048 MB
* technologie : DDR RAM

Harde schijf

* capaciteit : 40 GB
* certificatie : S.M.A.R.T.

DVD-SuperMulti drive

* compatibiliteit : CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM
* maximale snelheid : Lezen: 24x CD-ROM, 8x DVD-ROM/ Schrijven: 24x CD-R, 4x CD-RW,10x HS CD-RW, 10 US CD-RW, 8x DVD-R, 4x DVD-RW, 8x DVD+R, 4x DVD+RW, 3x DVD-RAM

Beeldscherm

* grootte : 15 "
* type : TFT display

Grafische controller

* fabrikant : Intel®
* type : 915 GM
* geheugengrootte : tot 128 MB
* geheugentype : DDR RAM (gedeeld)
* aangesloten bus : AGP x4

Interne video modi

* resolutie : 1,024 x 768
* maximaal aantal kleuren : 16.7 miljoen

Max Externe Video Modes

* Max Resolutie : 1,920 x 1,440
* Max kleuren : 16.7 Million
* Max Refresh Rate : 100 Hz
* Non-interlaced resolutie bij max refresh rate : 1,024 x 768

Batterij

* technologie : lithium-ion
* maximale batterijtijd : tot 3:46 (Mobile Mark™) uur

AC adapter

* ingangsvoltage : autosensing AC adapter (100/240 V) for worldwide usage

Aansluitingen

* 1 x koptelefoon
* 1 x DC-in
* 1 x extern beeldscherm
* 1 x RJ-11
* 1 x RJ-45
* 1 x TV-out (s-video)
* 1 x i.LINK® (IEEE 1394 / Firewire)

Uitbreiding

* 2 x geheugen slots
* 1 x PC Card slot voor 1 Type II PC card

Draadloze communicatie

* Compliancy : Wi-Fi™
* Netwerk ondersteuning : 802.11b/g
* Draadloze technologie : Wireless LAN (802.11b/g dual-mode geïntegreerde network ondersteuning)

Bedrade communicatie

* topologie : internationaal V.90 modem
* snelheid : 56 Kbps data (V.90) and 14.4 Kbps fax (V.17)
* topologie : Ethernet LAN
* snelheid : 10/100 Base-TX

Toetsenbord

* toetsen : 86
* Windows toetsen : 2
* aantal cursor toetsen : 4
* geïntegreerd numeriek keypad : Ja
* Hot Keys : 6
* speciale kenmerken : Internet Browser, CD-Control, Rewind, Play, Stop, Forward, CD-Power

Afmetingen

* B x D x H : 338 x 278 x 29,4 (voor) / 36,9 (achter) mm
* gewicht : tot 2,75 kg

Muis

* type : Touch Pad

Garantie

* 1 jaar pickup & return

Gebundelde hardware

* AC adapter
* Stroom kabel

Gebundelde software

* Toshiba utilities en drivers
* on-line gebruikers en modem handleiding
* Microsoft® Windows® XP Home Edition (triple language: UK,FR,NL)
* Toshiba Management Console
* ConfigFree™
* Microsoft® Office OneNote ™ 2003
* InterVideo WinDVD™
* InterVideo® WinDVD

Beveiligingseigenschappen

* harde schijf (via schroef)
* hoofd geheugen (geschroefd)
* BIOS wachtwoord
* supervisor wachtwoord
* slot voor Kensington Cable Lock
* gebruikers wachtwoord
* wireless LAN schakelaar
* systeem wachtwoord beveiliging

Maar nu :D wat moet ik nemen? Ik wil er wel draadloos mee kunnen internetten(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SuSE is de beste keuze denk ik. Schitterende hardware-ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Borromini schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:07:
SuSE is de beste keuze denk ik. Schitterende hardware-ondersteuning.
Over wie heb je het :D quoten lijkt me handig in dit geval.

EDIT:

Oh ja, wel wil ik dat er zoveel mogelijk programma`s op kunnen, dat is juist de reden waarom ik linux wil, heb namelijk met windows vaak problemen met newsleecher b.v en andere p2p progs, zoals: dc++ maar dat terzijde.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 147622 op 05-12-2005 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Als je direkt op iemand reageert is quoten niet per se nodig. Al die vage specs boeien btw niet echt. (WinXP home ook int frans :P) Wat je goed eens kan doen is zoeken op ervaringen van mensen met jou type laptop en verschillende linux distro's.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 05-12-2005 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 147622 schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:15:
Oh ja, wel wil ik dat er zoveel mogelijk programma`s op kunnen, dat is juist de reden waarom ik linux wil, heb namelijk met windows vaak problemen met newsleecher b.v en andere p2p progs, zoals: dc++ maar dat terzijde.
Huh?
Kun je dat iets nader toelichten?
Je weet dat je niet moet steunen op van die Windows programma's he? Niet dat je straks tot je grote teleurstelling erachter komt dat Newsleecher helemaal niet werkt onder Linux... dat zou nogal jammer zijn (en tegelijkertijd geen probleem want er zijn legio prima alternatieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anoniem: 147622 schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:15:
[...]

Over wie heb je het :D quoten lijkt me handig in dit geval.

EDIT:

Op jouw post... 8)7 ;). Die staat er net boven toch?

Hoeveelheid programma's - maak je niet druk. Op een SuSE DVD staan er meer dan je ooit in je hele Linux-leven zal kunnen gebruiken ;).
Jesse schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:29:
Al die vage specs boeien btw niet echt. (WinXP home ook int frans :P) Wat je goed eens kan doen is zoeken op ervaringen van mensen met jou type laptop en verschillende linux distro's.
Con estùpido :)

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 05-12-2005 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor jullie support, ik gisteren Suse op m`n laptop proberen te gooien, krijg nou wat, verteld ie me dan ik een 32 BITS system heb en geen 64 BITS, dus verkeerd gesnopen en op een verkeerde link gedrukt, niemand wil een linkie voor mij hiero plaatsen zeker :P :9 , en ik dacht dat linux gratis was, krijgen we suse die me nou geld wil aftroggelen :r

Maar goed, moet ik dus écht voor Suse gaan, of is er iemand die zegt, ``díe moet je gebruiken slimpie``??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SuSe wil geld aftroggelen? Waarvoor dan?

opensuse.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 18:26
Ik ben ook pas begonnen met linux en ik heb Ubuntu 5.10 op mijn laptop geinstalleerd. Alles werkte meteen na de installatie dus ik kon hierna gewoon rustig op het internet alles gaan lezen. Ik heb ook een keer debian geprobeerd, ongeveer een jaartje geleden, maar dat vereiste toen wat meer geklooi om alles aan de praat te krijgen en als je net begint met linux is dat vet kut. Ik raad ubuntu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.opensuse.org/Download

zag een NL linkie, waar ik naar toe werd gezapt door linux, en die 'm voor 50 euro+ verkocht, waarschijnlijk de support versie, met boekjes of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al wist, en ik moet daarom ook niet zeuren, is linux niet écht voor beginners, heb nét SuSe (V10) op mn laptop gedumpt en ik werd meteen in het diepe gesmeten, maar goed ik houd wel van uitdaging en dit bevalt me allemaal wel. Alleen nog een vraagje, of moet ik hiero helemaal een nieuwe topic voor openen?

1) Wat was die ``emulator`` ook alweer om via linux, windows apps te kunnen draaien?

Want ik loop al meteen tegen een probleem die ik eigenlijk al verwachte, meeste progs die ik wil gebruiken zijn pro-windows en anti-linux 8)7 . Namelijk m`n toshiba dvd vol met apps voor mn toshiba a80-115, maar die wil de .exe file niet runnen :/

Iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Volgens mij kun je met wine de windows. exe progs wel draaien.

Nu mijn vraag. ik heb een boek over linux gekocht waar duidelijk een uitleg staat van de verschillende distributies. Ik wil graag weten welke van deze 6 goed overweg kunnen met mijn systeempje

Specs:
P3 550 mhz.
265 ram.
ATi rage 128 pro.
nog wat dvd en cd spul.
dit alles op een 8 gig hd.

op de dvd staan: mandrake, suse, linspire, fedora core 3( word 4 dan ), xandros en dan als laatse knoppix( ik weet niet of dit alleen live cd is).
Het boek is linux voor dummies :P. Ik wil geen andere distributies want dan heb ik mijn boekje voor niks gekocht

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89618

Anoniem: 147622 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 18:51:
1) Wat was die ``emulator`` ook alweer om via linux, windows apps te kunnen draaien?
Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
KDE en Gnome zijn de mooiste desktop environments, maar daarmee ook de zwaarste. In alle distro's die je noemt is een van die twee de standaard desktop environment. Inplaats daarvan heb je ook een lichtere DE, te weten xfce, en losse windowmanagers, zoals fluxbox en icewm. Het lijkt me dat daarover ook wel wat in je boek zal staan.

Ik denk btw dat het (alle opgenoemde distro's ;)) op je systeem wel zal draaien, maar je zal wel merken dat het niet zo'n ubersnel systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

@ jesse. Ik draai nu win xp. dat is echt een drama. Maar ik heb kubuntu een tijdje gedraait en dat ging als een tierelier( in mijn 128 meg ram geheugen tijdperk :P ). maar mijn vraag is welke distributies. Kde of gnome maakt mij niks uit. daar kom ik vanzlef wel uit. ( denk zelf kde vanwege amarok)

[ Voor 12% gewijzigd door Touchdomex op 07-12-2005 19:11 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Jesse schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:09:
Ik denk btw dat het (alle opgenoemde distro's ;)) op je systeem wel zal draaien, maar je zal wel merken dat het niet zo'n ubersnel systeem is.
:)
De distro maakt het verschil in zwaarheid niet echt, dat is met name de DE.

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 07-12-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89618

touchdomex schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:04:
Volgens mij kun je met wine de windows. exe progs wel draaien.

Nu mijn vraag. ik heb een boek over linux gekocht waar duidelijk een uitleg staat van de verschillende distributies. Ik wil graag weten welke van deze 6 goed overweg kunnen met mijn systeempje
Ehm...Eigenlijk allemaal wel maar waarschijnlijk staan er ook minimum systeemeisen in het boek ;) Begin aan het boek en probeer die distro's allemaal uit en kijk wat je het meest bevalt. :)

Trouwens, Knoppix is inderdaad een livecd maar je hebt ook de optie om het te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Dat is juist het probleem, er staan geen minimale systeem eisen in. Ik ga wel wat proberen en ik kijk wel waar het schip strandt. Dit keer koop ik er een wireless pci geval bij ( usb is niet leuk om mee te werekn onder linux maar wil wel internet hebben). en dit keer hd koeling tijdens het installeren van je distributie. ( ik wil niet voor de derde keer een dooie hd }:O )

[ Voor 31% gewijzigd door Touchdomex op 07-12-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
touchdomex schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:18:
Dat is juist het probleem, er staan geen minimale systeem eisen in. Ik ga wel wat proberen en ik kijk wel waar het schip strandt. Dit keer koop ik er een wireless pci geval bij ( usb is niet leuk om mee te werekn onder linux maar wil wel internet hebben). en dit keer hd koeling tijdens het installeren van je distributie. ( ik wil niet voor de derde keer een dooie hd }:O )
Die grafische omgevingen hebben toch meer baat bij grotere hoeveelheden RAM. Processorsnelheid is niet zo gauw een punt (mits je niet allerlei grafische toeters en bellen verwacht). KDE en Gnome zullen beide wel aardig draaien met een kwart gigabyte. De systeemeisen zijn met name dan ook afhankelijk van de standaard eisen van KDE danwel Gnome. Welke het snelst (of het minst traag) is weet ik zo niet. Op mijn systeem zijn ze beide even snel ongeveer. Maar het belangrijkste is nog wel: probeer het lekker. Als je KDE en/of Gnome te traag vindt, dan kun je toch niets anders doen dan upgraden of een lichtere omgeving als Window maker of Xfce4 gaan draaien maar die draaien er echt niet minder om als je ook KDE hebt geinstalleerd, en Gnome. Je zult van die 2 omgevingen toch wel graag de libraries willen omdat het best prettig is dat je Qt en GTK apps ook wil draaien.
Oh en welke distributie? Ik denk dat ik Suse zou installeren. En als dat niet bevalt, heh gooi 'm weg en installeer een andere. Als je geen haast hebt zou ik zeggen: geef ze allemaal een kans. Je hebt alle vrijheid immers gewoon! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 07-12-2005 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

webfreakz.nl schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:53:
Laten we eerst beginnen met kijken:

- Kijken naar de 'oudheid' van dit topic
- Kijken (ook wel zoeken genoemd) met Google al dan niet met de GoT Search-engine

dus:

- Dit topic is oud: al uit 2002 !!!
- http://www.google.nl/search?q=wine en meteen de 1e hit is goed!

moeilijk? nee :>
Bedankt in iedergeval ;)

1) Het is perongeluk dat ik deze post in: ``Wine fat :?`` heb geplaatst, omdat ik `m eigenlijk in:
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 (hiero dus ;))
wou plaatsen, maar dat kan jij ook niet weten.

2) Dat hele linux is allemaal nieuw voor me, en kan nog geeneens internetten ermee (draadloos) en zit dan ook achter mn vertrouwde M$ XP nu, en ``WINE`` ken ik al hélemaal niet, weet niet eens of het een emu is of gewoon een prog, maar daar is google toch voor(?!) :>
Ben er nu wel uit i.i.g bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 147622 op 07-12-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedoel je dat je terug naar XP bent? :p Ik zou zeggen: dual-boot een tijdje. En probeer niet om je programma's van Windows op Linux te gebruiken. In het begin hield gebrek aan kennis over Linux-progs mij ook tegen - hoe kan ik mijn cd's deftig branden, kan ik backups van mijn dvd's maken onder linux, enzovoort. Maak een lijstje van de programma's die je denkt nodig te hebben in linux en die op het eerste zicht niet standaard bij zo'n distributie zitten. En ga dan op zoek naar native Linux-oplossingen. Geloof me, als je maar wat moeite doet vind je er meer dan genoeg. Ik brand mijn cd's op linux, ik backup mijn dvd's op linux. Allemaal native. Windows? Die gaat alleen nog maar aan om te gamen. Voor de rest niet.
touchdomex schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:11:
@ jesse. Ik draai nu win xp. dat is echt een drama. Maar ik heb kubuntu een tijdje gedraait en dat ging als een tierelier( in mijn 128 meg ram geheugen tijdperk :P ). maar mijn vraag is welke distributies. Kde of gnome maakt mij niks uit. daar kom ik vanzlef wel uit. ( denk zelf kde vanwege amarok)
Dat is nou net het leuke. Wil je geen Gnome of KDE, maar wel de apps? Installeer gewoon de libraries (bibliotheken). Ik draai hier XFCE, die ik je absoluut zou aanraden met 256 MB RAM) en ik draai amaroK elke dag. K3b staat hier ook op. Je bent dus niet gebonden aan de desktop environment. Je kan apps van DE A perfect onder DE B gebruiken, en omgekeerd. Alleen moet je daar wel een paar MB voor over hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 08-12-2005 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Borromini schreef op donderdag 08 december 2005 @ 06:55:
Bedoel je dat je terug naar XP bent? :p Ik zou zeggen: dual-boot een tijdje. En probeer niet om je programma's van Windows op Linux te gebruiken. In het begin hield gebrek aan kennis over Linux-progs mij ook tegen - hoe kan ik mijn cd's deftig branden, kan ik backups van mijn dvd's maken onder linux, enzovoort. Maak een lijstje van de programma's die je denkt nodig te hebben in linux en die op het eerste zicht niet standaard bij zo'n distributie zitten. En ga dan op zoek naar native Linux-oplossingen. Geloof me, als je maar wat moeite doet vind je er meer dan genoeg. Ik brand mijn cd's op linux, ik backup mijn dvd's op linux. Allemaal native. Windows? Die gaat alleen nog maar aan om te gamen. Voor de rest niet.

[...]

Dat is nou net het leuke. Wil je geen Gnome of KDE, maar wel de apps? Installeer gewoon de libraries (bibliotheken). Ik draai hier XFCE, die ik je absoluut zou aanraden met 256 MB RAM) en ik draai amaroK elke dag. K3b staat hier ook op. Je bent dus niet gebonden aan de desktop environment. Je kan apps van DE A perfect onder DE B gebruiken, en omgekeerd. Alleen moet je daar wel een paar MB voor over hebben.
Borromini schreef op donderdag 08 december 2005 @ 06:55:

[...]

Nee dat niet :P ik geef niet snel op, heb namelijk XP nog gewoon op m`n pc draaien en op m`n laptop SuSe (v10) linux (beetje om te testen, want het valt zeker niet mee, gewoon volledig). Maar nu probeer ik nog ff draadloos internet erop te gooien, maar daar kom ik vroeg of laat wel achter, zit alleen met het probleem dat ik die dvd (toshiba) tóch moet emuleren (wine dus), om wat zéér handige software te kunnen installeren voor m`n laptop; toshiba :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 147622 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:11:
Nee dat niet :P ik geef niet snel op, heb namelijk XP nog gewoon op m`n pc draaien en op m`n laptop SuSe (v10) linux (beetje om te testen, want het valt zeker niet mee, gewoon volledig). Maar nu probeer ik nog ff draadloos internet erop te gooien, maar daar kom ik vroeg of laat wel achter, zit alleen met het probleem dat ik die dvd (toshiba) tóch moet emuleren (wine dus), om wat zéér handige software te kunnen installeren voor m`n laptop; toshiba :'( :'(
Veel van die zeer handige software bestaat ook wel onder Linux, dat is eerder aan te raden dan vasthouden aan Wine. Zelfs al draait je programma onder Wine, dan heb je no geen garanties dat het goed genoeg werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Even een herinnering dat dit topic gaat over de keuze qua OS, en niet een topic voor allerhande inhoudelijke vraagjes over distro X of programma Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 15:16
Ik wil Linux op mijn pc zetten. Aangezien ik een (absolute) Linux-beginner ben, had ik graag advies over welke distro ik moet gebruiken. Ik wil graag dat er tijdens de installatie een dual boot menu aan wordt gemaakt, m'n windows xp moet namelijk behouden blijven. Tevens moet de distro eenvoudig te configureren zijn. Ik ben zelf aan het twijfelen tusen SuSe 10 en (K)Ubuntu 5.10.

Pc:
Pentium 3 500 mhz
320 mb ram
40 gig en 80 gig hd (op dit moment beide ntfs)

Waarvoor gebruik ik de pc:
Internet
Mail
Muziek
Opslag
Downloaden
Documenten
Spreadsheet
Presentaties
Cd's/Dvd's branden

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat kan inderdaad met zowel Suse als (K)Ubuntu... hehe welke kies je dan, goeie. Ik denk dat ik als beginneling dan zou gaan voor Ubuntu als ik een makkelijke distro zocht. Ubuntu heeft een enorme community en de forums op de site van Ubuntu. Van Suse weet ik niet of de community daarachter net zo actief is. Aan de andere kant: bij Suse wordt OpenOffice.org geleverd en die zit volgens mij niet standaard bij Ubuntu (maar is simpel te installeren).
Ik denk dat het uiteindelijk heel weinig uit gaat maken omdat ze allebei ruim voldoen aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Je systeem is niet zo supernieuw, dus dan zul je moeten kijken of je wel KDE of Gnome wil of een lichter alternatief (Xfce?). Je kan het ook gewoon proberen of het snel genoeg is. De dingen die je ermee wil moeten geen probleem vormen. Voor alles is wel een programma. Het kan alleen wat lastig zijn als je dingen zowel onder Windows als Linux wil gebruiken (mail?)

Wat betreft de dualboot, zorg voor een goede backup! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 22:57

Meneer iCy

swarma

Openoffice zit er standaard al in bij Ubuntu :)

Ik zelf vind ubuntu prettiger werken dan Suse, Mandriva of Fedora core. Aangezien je een beginnelijk ben zou ik je ook advizeren voor ubuntu.

systeem doet het goed hoor met ubuntu, me laptop heeft iets minder geheugen maar is 100 mhz sneller en doet het perfect met Ubuntu, ik denk dat Suse 10 iets te hoog gegrepen is voor desktop voor een p3 500.

[ Voor 36% gewijzigd door Meneer iCy op 09-12-2005 09:08 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 20:57

Sosabowski

nerd

Fury Of Five schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:50:
Ik wil Linux op mijn pc zetten. Aangezien ik een (absolute) Linux-beginner ben, had ik graag advies over welke distro ik moet gebruiken. Ik wil graag dat er tijdens de installatie een dual boot menu aan wordt gemaakt, m'n windows xp moet namelijk behouden blijven. Tevens moet de distro eenvoudig te configureren zijn. Ik ben zelf aan het twijfelen tusen SuSe 10 en (K)Ubuntu 5.10.

Pc:
Pentium 3 500 mhz
320 mb ram
40 gig en 80 gig hd (op dit moment beide ntfs)

Waarvoor gebruik ik de pc:
Internet
Mail
Muziek
Opslag
Downloaden
Documenten
Spreadsheet
Presentaties
Cd's/Dvd's branden

Alvast bedankt!
Ubuntu is een perfecte beginners linux. Alles wat je noemt kan ubuntu OpenOffice.org 2 zit er standaard in. Is het toch te traag met KDE of Gnome kijk dan eens naar Xubuntu.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 15:16
Bedankt allemaal! Ik ga Ubuntu installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 22:57

Meneer iCy

swarma

Fury Of Five schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 13:06:
Bedankt allemaal! Ik ga Ubuntu installeren.
Gebruik wel Ubuntu 5.10 Breezy Badger he ;) Die heeft OpenOffice 2.0 dacht ik :-)

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
touchdomex schreef op woensdag 07 december 2005 @ 19:04:
op de dvd staan: mandrake, suse, linspire, fedora core 3( word 4 dan ), xandros en dan als laatse knoppix( ik weet niet of dit alleen live cd is).
Ik heb zelf een AMD van 700 Mhz met 192 mb RAM en heb daar eerst SuSe 9.1 opgredraaid met KDE en dat liep een stuk minder lekker dan Fedora Core 3 en draai nu SuSe 9.3 en merk ook daarop dat Fedora met Gnome een stuk lekkerder liep maar goed ik neem die laadtijden voor lief want ik hou van een beetje eye candy maar mocht je dus een snellere distro dan SuSe willen raad ik persoon Fedora aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Even een kleine offtopic opmerking, waar sommige mensen misschien wel iets aan hebben: enkele dagen geleden heb ik enkele OSen uitgeprobeerd, namelijk Gentoo 2005.1, FreeBSD 6.0 en OpenBSD 3.8 (telkens de allernieuwste versie) en OpenBSD was de enige die mijn DWL-122 WiFI USB stickie herkende en kon gebruiken!
Dus, als je een uiterst stabiele en veilige server distro zoekt, kijk dan ook even naar OpenBSD, je zal versteld staan van het gebruiksgemak en hardware support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144371

oi,

Wat ik heb:

Ik heb een oude Compaq Deskpro: (DP4000S, 5200MMX)

pentium mmx
128 Mb (eventueel uitbreidbaar naar 256 indien nodig)
40 Gig
Oude soundblaster Live ( Maar die moet er eigenlijk uit vanwege een wireless netwerk kaartje wat ik erin wil stoppen. Nog nader te bepalen welk netwerk kaartje)

Wat ik wil:
  • het is de bedoeling dat dit pc'tje zonder monitor en muis en toetsenbord gaat draaien ergens weggestopt.
  • Ik wil proberen om via het wireless LAN mp3's af te spelen (en eventueel een tijdelijke opslag voor software tijdens een eventuele herinstallatie van mijn WinXP machine).
  • Ik zou graag willen weten welke distro ik het beste zou kunnen nemen icm welke desktop environment. Ik heb geen hoge eisen qua grafisch, maar het moet er nog wel een klein beetje uitzien.
Ik heb reeds Gentoo op die machine gehad zonder een grafische DE (Dit werkte OK), maar de installatie duurt gewoon TE lang. Foutje tijdens de installatie en je bent weer een dag verder.
Er heeft Fedora Core 4 op gedraaid met Gnome. (Dit draaide maar erg traag allemaal)

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer zoiets als debian.

dat is snel geinstalled, en je kunt het zonder GUI installen (en dan daarna er een gui opzetten, naar keuze) . Verder geen dikke eisen :)

Mja zeker aangezien je geen gentoo meer wil ;)

als je per se grafisch wil gaan:

xfce of fluxbox

voor muziek, ik heb er laatst vraag over gesteld, probeer otto (of zoek eens in mijn myreact, daar staat hij vast nog wel).

waarom die grafische wens?

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 12-12-2005 02:28 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144371

Boudewijn schreef op maandag 12 december 2005 @ 02:27:
probeer zoiets als debian.

dat is snel geinstalled, en je kunt het zonder GUI installen (en dan daarna er een gui opzetten, naar keuze) . Verder geen dikke eisen :)

Mja zeker aangezien je geen gentoo meer wil ;)
Ben Debian aan het downloaden. Dadelijk eens even kijken of ik iets tastbaars kan creeeren voordat ik naar bed ga. Gentoo is heel erg leuk en leerzaam en ik wil het wel installeren, maar dan zal dit gebeuren op mijn andere pc als dual boot met WinXp.
als je per se grafisch wil gaan:

xfce of fluxbox

waarom die grafische wens?
Ik denk omdat ik toch een windows achtergrond heb. Eventueel in de toekomst zal hij wel verdwijenen en zal er een Perl/Tk interface komen naar de muziek "database" die erop zal staan. Het is dan ook niet de bedoeling dat die grafische interface opstart tijdens de boot, maar dat ik hem (als ik wil) van de console kan starten.
voor muziek, ik heb er laatst vraag over gesteld, probeer otto (of zoek eens in mijn myreact, daar staat hij vast nog wel).
Ik zal eens even kijken. Eventueel bookmarken. Eerst maar even die machine up and running krijgen met wireless card enzo. Heb je een tip tbv een wireless card die ik het beste kan nemen?

edit: Heb gekeken, maar vraag me af of ik Debian als webserver moet installeren of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 144371 op 12-12-2005 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zorg dat je bak dan naar de console boot, niet naar X. Installeer X gewoon en vervolgens VNC. Dan kun je VNC draaien als je 'm nodig hebt en remote grafisch op je PC werken. Werkt uitstekend.
Als Debian niet bevalt kun je ook Slackware proberen, die sluit ook zeer goed bij je wensen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107941

hallo ik heb een vraag ik heb een 64 bit pc maar nu vraag k me af welke linux distro er het beste/stabielste op draait.

dit is mijn setup van de pc:
amd 64 3000+
asus a8n-e
geforce extreme 6600 silencer
1 gig ram(4x256)

hetvolgende wil ik ermee doen:
filmpje kijken af en toe
spelletje doen af en toe
muziek luisteren
msnen en normaal interneten

ik ben totaal een n00b op t gebied van linux kheb wel al beetje rond gekeken op www.linuxISO.org
ik draai nu windows media center 2005
ook heb ik een tv-kaart in mij pc hangen die k graag onder linux nog zou willen gebruiken welke distro is het beste voor mij? zou iemand mij kunnen helpen/begelijden met dit.

ohja is het soms beter om dual boot te doen
windows EN linux dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Alle niet experimentele/beta releases van de bekende linux distro's zijn ruimschoots stabiel genoeg voor desktop toepassingen. Blijft dus over het criterium beste, en dan moet je zijn bij een distro met een goede hardware en multimedia support, maar wat waarschijnlijk veel belangrijker is, hoeveel moeite mag het jou kosten, hoeveel tijd wil jij investeren?

Edit: En, welke spellen wil jij spelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 12-12-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jesse schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:21:
Alle niet experimentele/beta releases van de bekende linux distro's zijn ruimschoots stabiel genoeg voor desktop toepassingen. Blijft dus over het criterium beste, en dan moet je zijn bij een distro met een goede hardware en multimedia support, maar wat waarschijnlijk veel belangrijker is, hoeveel moeite mag het jou kosten, hoeveel tijd wil jij investeren?

Edit: En, welke spellen wil jij spelen?
call of duty 2 voornamelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Is daar een linux versie van? De windows versie zal hoogstens mbv cedega draaien, meer informatie daarover is wsch wel op hun website te vinden. Waar je ook voor kan kiezen is idd een dualboot systeem maken, en windows voor de spellen te blijven gebruiken.

Edit: Ow, over die tv-kaart, als je het model/type van die tv-kaart icm met 'linux' bijvoorbeeld zoekt op google dan vind je vast wel informatie over hoe het gestelt is met de support daarvan.
(Als je even meldt welke tv-kaart je hebt is er misschien wel een behulpzame GoTter die er misschien wat ervaringen mee heeft.)

Edit2 @m-king hieronder: Met dit knopje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif kan je het de volgende keer aan je eerste reactie toevoegen, dan staat het netjes bij elkaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Jesse op 12-12-2005 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou ik ging naar de winkel voor een pinnacle pctv 501
kom thuis en raad eens wat? een pinnacle pctv 110i voor de prijs van een 50i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Anoniem: 107941 schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:33:
nou ik ging naar de winkel voor een pinnacle pctv 501
kom thuis en raad eens wat? een pinnacle pctv 110i voor de prijs van een 50i
Kijk hier maar eens. http://lkml.org/lkml/2005/11/6/200

In Googel zijn wel wat dingetjes te vinden van mensen die het niet aan de praat krijgen. Maar in dat linkie staan wat refs waaruit blijkt dat het wel kan. Moet je iets met je Kernel doen. Zelf bakken als ik het goed begrijp maar hoe je dat dan weer moet doen zullen we hier maar aan de experts vragen. Of misschien weet jij dat wel. Dan wil jij het mij zeker wel uitleggen natuurlijk... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobbieDee schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:29:
[...]

Kijk hier maar eens. http://lkml.org/lkml/2005/11/6/200

In Googel zijn wel wat dingetjes te vinden van mensen die het niet aan de praat krijgen. Maar in dat linkie staan wat refs waaruit blijkt dat het wel kan. Moet je iets met je Kernel doen. Zelf bakken als ik het goed begrijp maar hoe je dat dan weer moet doen zullen we hier maar aan de experts vragen. Of misschien weet jij dat wel. Dan wil jij het mij zeker wel uitleggen natuurlijk... :D
Philips saa7133 chipset in de kernel bakken (of als module natuurlijk). Kijken even op de website/forum van je eigen distro hoe je een eigen kernel kan maken en gebruiken natuurlijk. Is niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91901

Ik heb een erg oude laptop gekregen, een Compaq Elite lte 4/75CX.

Er zit helaas maar 8 MB geheugen in , als ik probeer debian erop te zetten vanaf floppy krijg ik een kernel panic.
Nou heb ik even lopen zoeken, maar op de volgende vragen heb ik geen antwoord gevonden:

Is het de moeite om hier linux op te zetten of zal het dan ook nog nauwelijks draaien? CLI natuurlijk.

is er een parameter om aan te geven dat er maar 8 MB geheugen is, ik heb het gevoel dat de install daarop fout gaat?

Wat zou eventueel een andere geschikte distro zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 19:24
Een oude Celeron 300 met 64 MB geheugen en 220GB aan schijfruimte welke dienst moet doen als jukebox PC. Ik wil er Rhytmbox op draaien en dat ook (grafisch dus) kunnen gebruiken, en de locaties met muziek wil ik vanaf m'n Windows PC' kunnen bijwerken (samba dus).

Ook heb ik weinig ervaring en nog minder tijd dus het moet allemaal vrij makkelijk te installeren zijn.

Zelf dacht ik aan Ubuntu server, en dan XFCE + Rhythmbox apt-getten. Tips en of ideeen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.