Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 5.384 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:36

Cyphax

Moderator LNX
Breepee schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:25:
Een oude Celeron 300 met 64 MB geheugen en 220GB aan schijfruimte welke dienst moet doen als jukebox PC. Ik wil er Rhytmbox op draaien en dat ook (grafisch dus) kunnen gebruiken, en de locaties met muziek wil ik vanaf m'n Windows PC' kunnen bijwerken (samba dus).

Ook heb ik weinig ervaring en nog minder tijd dus het moet allemaal vrij makkelijk te installeren zijn.

Zelf dacht ik aan Ubuntu server, en dan XFCE + Rhythmbox apt-getten. Tips en of ideeen?
Misschien XUbuntu anders? :)
Xfce vind ik eigenlijk maar traag, is persoonlijke voorkeur natuurlijk. Rhythmbox past daar wel beter bij dan een Window maker bijv. Maar als het alleen gaat om Rhythmbox, dan zou ik zelfs uitwijken naar twm of fvwm. Sneller gaat haast niet, ben je ook bijna geen resources kwijt aan de window manager.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115695

Ik had zelf geen flauw idee dat Xubuntu reeds echt bestond, dacht dat het pas over een maand of 4 uit zou komen, maar inderdaad: InstallingXubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 19:24
Xubuntu == Ubuntu server met XFCE (metapackage)

Maar een andere window manager zou ook wat zijn? Iedere MB gespaard is er natuurlijk 1, maar ik weet niet hoe snel of makkelijk je dat kunt doen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Breepee schreef op zondag 18 december 2005 @ 18:30:

Maar een andere window manager zou ook wat zijn? Iedere MB gespaard is er natuurlijk 1, maar ik weet niet hoe snel of makkelijk je dat kunt doen?
Hmmm niet zo moeilijk toch? Edit je ~/.xinitrc en zet er fvwm of twm in ipv xfce. :)
En anders moet je je session manager (gdm of xdm zal het zijn) aanpassen zodat je die windowmanagers kan starten.
* Cyphax doet altijd runlevel 3 en handmatig startx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Breepee schreef op zondag 18 december 2005 @ 18:30:
Dat snap ik ook wel hoor. :P

Maar is het inderdaad mogelijk vlot Xfce te draaien op een oude Celeron + 64MB geheugen?
Ik heb hier nog een Xbox liggen en heb geen zin in het constante geswap dat ik waarschijnlijk wel krijg met Gnome en KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 115695 schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:18:
[...]

Dat snap ik ook wel hoor. :P

Maar is het inderdaad mogelijk vlot Xfce te draaien op een oude Celeron + 64MB geheugen?
Ik heb hier nog een Xbox liggen en heb geen zin in het constante geswap dat ik waarschijnlijk wel krijg met Gnome en KDE.
Nouja ik vind het persoonlijk maar traag, een Window maker is echt veel sneller. Je kunt het licht proberen, misschien vind je het snel genoeg. Xfce4 is niet zo groot dus ik zou 'm vooral installeren. :)
64MB RAM is sowieso erg weinig dus swappen ga je toch. Probeer dan zoveel mogelijk daemons die je niet nodig hebt niet te draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 19-12-2005 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Was ik al bang voor. :/

128MB RAM zou stukken beter zijn, nietwaar?
Ik weet alleen niet goed of ik iets dergelijks wel zelf kan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Anoniem: 115695 schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:44:
Was ik al bang voor. :/

128MB RAM zou stukken beter zijn, nietwaar?
Ik weet alleen niet goed of ik iets dergelijks wel zelf kan. :/
Dat wel, maar als je dat niet durft kun je altijd proberen je swap-file op en snel medium te kwakken. (USB-2.0 mss?)

Zelf nog nooit gedaan, dus ik weet niet wat de performance is. Maar je kunt het eens proberen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

USB 2.0 blijft trager dan een gewone HD. Ik heb hier een gestripte Slackware draaien met Xfce, en die boot op 60 MB RAM. Volledig grafisch, en met een paar achtergrondprogramma's geladen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-06 23:46
Ik zou graag over willen stappen naar linux maar ik ben er nog niet helemaal uit welke distro ik wil gaan kiezen. Ik wil dus linux gaan gebruiken op mijn laptop (asus z92k) dus wireless moet het er natuurlijk op doen anders kan ik niet op het schoolnetwerk. Ik ga de laptop vooral gebruiken voor PHP programmeren en Java programmeren (met programma blueJ, moeten we van school gebruiken) maar een PHP/apache/mySQL server moet het dus ook worden om mijn projectjes uit te testen. Verder moet ik voor school ook UML diagrammen maken dus daar moet ik ook een programma voor zien te vinden.

Verder zal ik het vooral nog voor internet gaan gebruiken maar niet voor games aangezien dat op mijn laptop niet helemaal geweldig zal draaien. Ik heb nog niet al te veel ervaring met linux dus ik kan nog niet met al te ingewikkkelde dingen omgaan, wel ben ik er ondertussen achter dat ik liever met GNOME werk dan met KDE, dus graag wat tips.

Axel

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Borromini schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:52:
USB 2.0 blijft trager dan een gewone HD. Ik heb hier een gestripte Slackware draaien met Xfce, en die boot op 60 MB RAM. Volledig grafisch, en met een paar achtergrondprogramma's geladen.
Oeh, ik wil dan wel even weten hoe en wat precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb nu naast windows Suse 9.3 draaien. Alleen doet mijn videokaart het niet volledig (mijn 3d hardware krijg ik niet aan de praat...). En de tv lukt ook niet.

Wat ik heb:
ATI all in wonder 9800
AMD 2500
512 MB geheugen
Asus A7N8X moederboord

Enige wat ik wil is mijn tv kaart werkend (en OpenOfficen, maar dat zal het probleem niet zijn)

Weinig ervaring, het is me wel gelukt om suse goed draaiend (afgezien van de videokaart) te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
@jschelhaas:
[google=suse ati drivers] kan je misschien wel verder helpen voor wat betreft je videokaart.

Btw, inmiddels is SUSE 10 er al. Je hebt kans dat bepaalde hardware daarin standaard beter ondersteund word.

Verder is dit een beetje offtopic hier. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 19-12-2005 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Breepee schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:03:
[...]

Wat wil je weten?

USB 2 is 480 Mbps (dus 60 MBps). Heel wat HD's zitten daar al tegen aan, en bij USB moet je de bandbreedte delen met alle andere aangesloten apparatuur (goed een tobo & muis hebben misschien niet veel nodig maar toch).

Ik gebruik een standaard Zenwalk (www.zenwalk.org) met volgende daemons ingeschakeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
root[stijn]# service list
acpid : [on]
alsa : [on]
cups : [on]
discover : [off]
freepops : [on]
gpm-sample : [off]
hotplug : [on]
howl : [on]
inetd : [on]
ip_forward : [off]
modules : [on]
netfilter : [on]
nfsd : [off]
pcmcia : [off]
portmap : [off]
postinstall : [off]
serial : [off]
sshd : [off]
syslog : [on]
udev : [on]
root[stijn]#

Net gereboot, met conky (een lightweight textbased system monitor) en aDesklets opgestart, kom ik op 51.9 MB RAM :).

Ik ga nog es effe kijken voor een proggie om een screenshot mee te maken, want als ik de Gimp laad om dat te doen schiet het geheugengebruik natuurlijk weer omhoog O-)

[ Voor 80% gewijzigd door Borromini op 19-12-2005 16:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Mollos_ schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:53:
Ik zou graag over willen stappen naar linux maar ik ben er nog niet helemaal uit welke distro ik wil gaan kiezen. Ik wil dus linux gaan gebruiken op mijn laptop (asus z92k) dus wireless moet het er natuurlijk op doen anders kan ik niet op het schoolnetwerk. Ik ga de laptop vooral gebruiken voor PHP programmeren en Java programmeren (met programma blueJ, moeten we van school gebruiken) maar een PHP/apache/mySQL server moet het dus ook worden om mijn projectjes uit te testen. Verder moet ik voor school ook UML diagrammen maken dus daar moet ik ook een programma voor zien te vinden.

Verder zal ik het vooral nog voor internet gaan gebruiken maar niet voor games aangezien dat op mijn laptop niet helemaal geweldig zal draaien. Ik heb nog niet al te veel ervaring met linux dus ik kan nog niet met al te ingewikkkelde dingen omgaan, wel ben ik er ondertussen achter dat ik liever met GNOME werk dan met KDE, dus graag wat tips.

Axel
Gnome... Ubuntu zal wel voldoen denk ik. Die distro is nogal allround wat dat betreft dus die kan je al gauw aanraden. En het blijft gewoon super dat ze een prima live CD hebben die je eerst kan testen. Bevalt ie (los van de snelheid, daar hoef je niet zo op te letten van CD), dan installeer je de distro gewoon. :)
Breepee schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:03:
Hoe je Slackware het beste kan strippen? Nou... installeer alleen wat je nodig hebt, draai geen overbodige daemons (apache, mysql) en loop heel /etc/rc.d even af (alle bootscripts). Doe je runlevel 3, hoef je geen G/K/XDM te draaien. Xfce in .xinitrc en startx, ben je ook in X. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 19-12-2005 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jesse schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:05:
@jschelhaas:
[google=suse ati drivers] kan je misschien wel verder helpen voor wat betreft je videokaart.

Btw, inmiddels is SUSE 10 er al. Je hebt kans dat bepaalde hardware daarin standaard beter ondersteund word.

Verder is dit een beetje offtopic hier. :)
Misschien wel...Maar zijn tegenwoordig alle 'populaire' distro's geschikt om een tv kaart erin te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
  • Laatst online: 19-06 16:54
jschelhaas schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:10:
[...]

Misschien wel...Maar zijn tegenwoordig alle 'populaire' distro's geschikt om een tv kaart erin te hebben?
Alle distro's zijn geschikt voor een tv-kaart, bij de ene distro moet je er wat meer voor doen dan bij de ander.
Het is natuurlijk ook nog de vraag of jouw kaartje ondersteund wordt. Ik heb een pinnacle PCTV die werkt zonder er iets voor te doen in bijv. Mandriva en Suse. In Gentoo moet ik er iets meer voor doen, maar werktie ook gewoon.
Of hardware werkt / werkend te krijgen is, is meestal nou niet echt zo afhankelijk van de distro

[ Voor 22% gewijzigd door doelman op 19-12-2005 16:29 ]

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of je hardware ondersteund wordt hangt grotendeels af van je kernel(versie), want daar zitten de drivers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
  • Laatst online: 19-06 16:54
Borromini schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:39:
Of je hardware ondersteund wordt hangt grotendeels af van je kernel(versie), want daar zitten de drivers in.
Nja het ligt er meer aan of er uberhaupt drivers / kernelmodules geschreven zijn voor de betreffende hardware. Als het niet in je kernel zit kun je het meestal ook wel erbij compileren als module, als je ertegenop ziet om met je kernel te rommelen.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Breepee, een screenshotje om te tonen dat ik geen lulkoek verkoop: O-)
Afbeeldingslocatie: http://img327.imageshack.us/img327/2564/screenshot4sn.th.png

Dit is gewoon een standaardinstallatie (dus niet gestript). Het enige wat ik gedaan heb is onnodige services uitschakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 19-12-2005 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89618

Mollos_ schreef op maandag 19 december 2005 @ 14:53:
Ik zou graag over willen stappen naar linux maar ik ben er nog niet helemaal uit welke distro ik wil gaan kiezen. Ik wil dus linux gaan gebruiken op mijn laptop (asus z92k) dus wireless moet het er natuurlijk op doen anders kan ik niet op het schoolnetwerk. Ik ga de laptop vooral gebruiken voor PHP programmeren en Java programmeren (met programma blueJ, moeten we van school gebruiken)
Ik moet het ook gebruiken voor school, bah wat vind ik dat een rotprogramma zeg :( ;)

Nu even serieus, er is ook een linux install voor Bluej beschikbaar, heb hem alleen zelf nog niet getest. Wel hebik hem onder Wine proberen te draaien maar dat lukte niet omdat hij de Java VM niet kon vinden.

Er zijn verschillende programma's om UML diagrammen te ontwikkelen waaronder Umbrello UML Modeller. Het is een programma voor kde maar je zult het ook gewoon kunnen draaien onder gnome zolang je de kde library ook maar hebt geïnstalleerd.

Als distro is zoals Cyphax al zei Ubuntu inderdaad een goede keuze. Draait standaard gnome en heeft een grote community en er is veel informatie over te vinden.

1020 posts. Wie maakt deel 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Borromini schreef op maandag 19 december 2005 @ 17:38:
Breepee, een screenshotje om te tonen dat ik geen lulkoek verkoop: O-)
[afbeelding]

Dit is gewoon een standaardinstallatie (dus niet gestript). Het enige wat ik gedaan heb is onnodige services uitschakelen.
O, ik geloof je direct hoor, maar ik wil het wel nabouwen op mijn Celeron 300 met 64MB geheugen :) Je gebruik dus Zenwalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yep :). Gewoon alle services die je niet nodig hebt uitschakelen. Zoals Cyphax al zei - swappen ga je sowieso moeten doen. Maar je kan het geheugenbeheer van Linux wel wijzigen, zodat het minder zal cachen.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:12
Ik draai nu Fedora Core 3 en wil graag updaten.
Naar versie 4 vind ik een beetje onzinnig omdat binnenkort FC5-test2 uitkomt.
Maar kan ik met de test2 versie updaten naar de final versie via internet ? Of moet ik de final opnieuw downloaden en installeren ?
(ik zie namelijk geen updates voor de test1 versie)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144230

Ik ben van plan om naast Mac OS X, Ubuntu 5.10 PPC op mijn Mac Mini te zetten.
Ik heb een hele lading aan Linux programma's uit mijn PC tijd. Kan ik deze
gewoon installeren op een PPC processor computer? Of moet ik van elk
programma een speciale PPC versie hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144230 op 23-12-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yoper en Fedora hebben PowerPC versies. Gentoo ook dacht ik. En er is Slackintosh, Slackware voor de Mac. Ik zou daar es naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144230

Ik ken de versies voor de PPC. Mijn vraag is meer of de applicaties van Ubuntu X86 ook geinstalleerd kunnen worden op een Ubuntu PPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:45
Misschien horen deze vragen hier niet helemaal thuis, maar ik probeer het lekker toch ;)

Ik zal eerst mijn situatie uitleggen: Ik heb hier 2 desktops staan met windows XP, plus een oude AMD200 die als router fungeert. Deze heeft dus 3 netwerkkaarten.
Nu staat hier windows 98 lite op, dus helemaal gestript van onnodige componenten, plus een firewall die het internetverkeer regelt. Werkt allemaal best aardig.. Maar:

Ik wil dus een linux distributie gaan gebruiken. Ik heb al een paar router-only distro's bekeken, zoals bv smoothwall. Deze voldoen echter niet aan mijn eisen. Wat ik wil:
- Een zo licht mogelijk kernel. Ook ivm met de specs van m'n systeem (200mhz, 32MB ram) Dit betekend dus dat ik iets zelf moet compileren?
- Firewall, plus NAT
- FTP server
- eventueel vpn server
- eventueel te bedienen via webbrowser (Heb al naar webmin gekeken, maar hoe zwaar is dit precies)

Ik heb een half jaar geleden met een oude redhat distributie zitten te experimenten, maar uiteindelijk had ik het gevoel dat ik niet de volledige controle had. Maw, wat er precies allemaal nog geconfigureerd moest worden om alles zo efficient mogelijk te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Timorad schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 14:00:
Misschien horen deze vragen hier niet helemaal thuis, maar ik probeer het lekker toch ;)

Ik zal eerst mijn situatie uitleggen: Ik heb hier 2 desktops staan met windows XP, plus een oude AMD200 die als router fungeert. Deze heeft dus 3 netwerkkaarten.
Nu staat hier windows 98 lite op, dus helemaal gestript van onnodige componenten, plus een firewall die het internetverkeer regelt. Werkt allemaal best aardig.. Maar:

Ik wil dus een linux distributie gaan gebruiken. Ik heb al een paar router-only distro's bekeken, zoals bv smoothwall. Deze voldoen echter niet aan mijn eisen. Wat ik wil:
- Een zo licht mogelijk kernel. Ook ivm met de specs van m'n systeem (200mhz, 32MB ram) Dit betekend dus dat ik iets zelf moet compileren?
Als je echt wilt weten hoe linux werkt denk ik dat je (h)LFS best eens kunt proberen.
Natuurlijk neem je de nieuwste kernel en rot je alles eruit wat je niet nodig hebt.
Hoewel de kernel meestal niet de bottle-neck is, of je kernel nu 1 of 2 meg is maakt niet zoveel uit, maar als je hem helemaal stript tot de onderdelen die je nodig hebt kun je de module-support eruit laten en zodanig ook de user-space modprobe apps missen.
- Firewall, plus NAT
Met behulp van iptables is dit goed te realiseren, (zie http://www.linuxfromscrat...ble/postlfs/iptables.html )
- FTP server
www.proftpd.org
- eventueel vpn server
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.tldp.org/HOWTO/VPN-HOWTO/
- eventueel te bedienen via webbrowser (Heb al naar webmin gekeken, maar hoe zwaar is dit precies)
Ik zou gewoon ssh gebruiken.
Ik heb een half jaar geleden met een oude redhat distributie zitten te experimenten, maar uiteindelijk had ik het gevoel dat ik niet de volledige controle had. Maw, wat er precies allemaal nog geconfigureerd moest worden om alles zo efficient mogelijk te laten verlopen.
Als ik je goed begrijp ben je nog niet erg ervaren met linux,
maar als je het aandurft denk ik toch dat lfs wel wat voor je is. (http://www.linuxfromscratch.org)

Sidenote:
Deze aanwijzingen brengen je naar een HEEL ERG minimalistische GNU/linux opstelling.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Je vergeet er wel bij te melden dat LFS op een bestaande linux install gecompileert wordt. Dus, alhoewel erg leerzaam, niet echt iets wat hij op een AMD200 moet proberen.

Aangezien het hier een router/server betreft zou ik eens kijken naar Debian of Slackware.
Een kernel zelf bakken stelt op zich niks voor mits je weet welke hardware je in je machine hebt zitten.
Een firewall/NAT kun je bereiken met IPTables. Deze kun je in de kernel compileren.

P.S. Ik zou ook zeker eens kijken naar een BSD variant als FreeBSD. Deze hebben zich ook zeker bewezen als server OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

je kunt de development cLFS proberen te bouwen onder windows :p

Maar een lfs op die machine zelf is idd een hels karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:45
LFS scratch ziet er opzich wel interressant uit, maar heb geen zin om een week te wachten totdat iets gecompileerd is. Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld onder wmware de boel in elkaar te draaien en op een of andere manier over te zetten dmv een image oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Timorad schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:11:
LFS scratch ziet er opzich wel interressant uit, maar heb geen zin om een week te wachten totdat iets gecompileerd is. Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld onder wmware de boel in elkaar te draaien en op een of andere manier over te zetten dmv een image oid?
:? Vmware zal nog een stuk trager lopen dan wanneer je het op een native systeem in mekaar zet hoor. Edit: tenzij op een AMD 200 Mhz natuurlijk :) O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 30-12-2005 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164696

Hmm, ik zou ook eens ff hulp vragen aan de linux experts hier :)

Ik draai op mn laptop momenteel winxp, en wil er gewoon een leuke linux distro naast draaien, om mn linux skills wat op te krikken.
Het enigste wat ik zoek is een out of the box wlan support, of een distro waar ik mn wlan zo werkend heb. Heb een geintergreerde WLAN module (Intel 2220) en een RT2500 WLAN Module in mn PCMCIA slot. Heb die RT2500 in mn PCMCIA omdat de geintergreerde WLAN Module niet perfect functioneert. Maar het maakt in principe voor mij niets uit welke van de twee werkt onder linux.
de specs van de laptop verder (mischien niet relevant, maar voor het geval dat ;)):

Intel P4 3,4
1024MB DDR
15.4" WXGA (1280x800)
ATi Mobility Radeon 9700
80GB HDD
Dual Layer DVD-RW
Realtek RTL8139 10/100Mbit Netwerkkaart

Mandrake/Mandriva valt af, dus kom maar op :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 164696 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 18:05:
Hmm, ik zou ook eens ff hulp vragen aan de linux experts hier :)

Ik draai op mn laptop momenteel winxp, en wil er gewoon een leuke linux distro naast draaien, om mn linux skills wat op te krikken.
Het enigste wat ik zoek is een out of the box wlan support, of een distro waar ik mn wlan zo werkend heb. Heb een geintergreerde WLAN module (Intel 2220) en een RT2500 WLAN Module in mn PCMCIA slot. Heb die RT2500 in mn PCMCIA omdat de geintergreerde WLAN Module niet perfect functioneert. Maar het maakt in principe voor mij niets uit welke van de twee werkt onder linux.
de specs van de laptop verder (mischien niet relevant, maar voor het geval dat ;)):

Mandrake/Mandriva valt af, dus kom maar op :*)
Waarom valt Mandriva af?
Probeer Ubuntu of Suse eens. WLAN moet wel lukken dan.

Mijn beurt.
Ik heb een fileserver, en daar draait nu Slackware op (10.1 geloof ik). Die draait als een trein, verder geen problemen mee. Toch ben ik nieuwschierig naar welke OS'en er nog meer interessant kunnen zijn voor die specifieke taak in eerste instantie. DB en webserver zijn van later belang. Windows valt af, dat ken ik nou wel, en eigenlijk ben ik ook niet op zoek naar een andere Linux distro want dan laat ik Slackware wel draaien.
Ik heb eens zitten denken over Solaris, of anders een BSD variant. Het is eigenlijk met name om mijn horizon te verbreden. Heeft iemand daar iets nuttigs over te vertellen, of een suggstie voor een ander OS (liefst een *NIX)? Het moet geen geld kosten. ;)
De fileserver:
P2 350MHz
64 of 128MB RAM (ben even niet zeker)
RTL8139 NIC
SB16 Vibra kaartje (eigenlijk bedoelt om een Icecast server op te zetten)
Videokaart is een Diamond Stealth 64 geloof ik.
HD's (3 stuks) allemaal IDE, geen RAID ofzo.
Het hoeft allemaal niet grafisch, hoeft niet binnen een minuut opgestart te zijn als het maar stabiel draait. In principe draait ie 24/7.
Het is nu allemaal Samba, maar dat hoeft niet per se zo te blijven als er beter presterende filesystems zijn. Het moet wel een FS blijven dat ik in Linux kan blijven mounten.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 02-01-2006 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 01:11

zomertje

Barisax knorretje

Gewoon een keer solaris proberen? Ik heb niet zoveel ervaring met de x86 variant maar over de meeste commerciele Unices ben ik erg te spreken. Zo robuust als een huis.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Misschien vind je het leuk om eens met Minix 3 te spelen. Waarom Minix 3 interessant is:
  • Ontwerp van de microkernel is erg interessant en vrij extreem (nieuw is oa de reincarnation server die drivers automatisch herstart wanneer ze gecrashed zijn)
  • Het wordt hoofdzakelijk in Nederland (aan de VU) ontwikkeld
  • Het is jong, snel en klein (wild?)
  • Minix is onder andere bedoeld voor OS leerlingen, dus als je er van wilt leren is het een uitstekende keuze
  • BSD licensed
  • ...
Vanaf deze maand zal bovendien het boek bij de nieuwe versie beschikbaar zijn, boeken van Andy Tanenbaum zijn altijd leuk.

Online is de newsgroup (comp.os.minix) de belangrijkste lokatie.

(Disclaimer: ik studeer aan de VU en heb ook colleges van AST gehad, dus ik ben vast bevooroordeeld.)

[edit]
Twee logische nadelen zijn uiteraard hardware ondersteuning (maar als ik dat zo zie moet dat geen probleem zijn) en beschikbare software. Beiden doordat Minix 3 nog jong is en beiden veranderen vrij snel.

[ Voor 11% gewijzigd door tomato op 02-01-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
zomertje schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:49:
Gewoon een keer solaris proberen? Ik heb niet zoveel ervaring met de x86 variant maar over de meeste commerciele Unices ben ik erg te spreken. Zo robuust als een huis.
Ik heb Solaris op mijn PC gedraaid en dat was niet echt geweldig... nu had ik er meer tijd in mogen steken zodat ik geluid en netwerk ook aan de praat gekregen zou hebben want dat was me niet gelukt. Solaris kon ook maar slecht overweg met de aanwezige Linux partities (alles is ReiserFS) en de X server werkte ook niet zo lekker als ik zou willen. Ik kan er wel redelijk mee overweg, dat scheelt.
Niettemin blijf ik het een interessant OS vinden, heeft het voordelen tov m'n huidige Slackware? Heb je ervaringen met andere Unices?
tomato schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:04:
Misschien vind je het leuk om eens met Minix 3 te spelen. Waarom Minix 3 interessant is:
[lijst]
Even met in het achterhoofd de fileserver dan he, niet een werkstation om even mee te spelen, maar daar heb ik ook nog wel een PC'tje voor staan. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 02-01-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:05:
Even met in het achterhoofd de fileserver dan he, niet een werkstation om even mee te spelen, maar daar heb ik ook nog wel een PC'tje voor staan. :)
Deze website draait al bijna 10 jaar op Minix (niet versie 3 natuurlijk) en ook voor een FTP server is gewoon software beschikbaar. Dingen als Samba zijn er misschien (nog) niet, hoewel er de laatste maanden flink actief geport wordt. Ik weet zelf niet precies wat er allemaal wel en niet werkt op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik heb een mini-itx bordje en daar wil ik een soort htpc van maken. Dat wordt dan met de volgende specs:

- Via Epia M10000 1ghz nehemiah core met ingebakken vga en video out
- 512 MB RAM
- 80 Gig HDD
- tv-kaart met hardware encoding (weet nog niet welke)Hauppage PVR 150 of 350

Dit alles hangt met een kabeltje aan deze wifi modem/router van USR.

Het is de bedoeling dat ik de htpc gebruik voor het afspelen van avi's en mp3's die op een harde schijf van mijn pc staan (WinXP Home; NTFS). Daarnaast wil ik programma's van tv opnemen op de harde schijf via de tv-kaart. Deze wil ik vervolgens via mijn pc kunnen benaderen/kopiëren voor eventueel verdere bewerking. Ik wil best wat moeite doen om een goede installatie te krijgen, maar als het er éénmaal opstaat wil ik het graag zo stabiel en vooral onderhoudsloos mogelijk hebben. Makkelijk updaten van de codecs en verder gewoon laten draaien zoals ie gaat. Eye-candy boeit niet zo, als er maar een simpele grafische interface op zit ben ik al blij. Van mijn part lijkt het op windows 3.1 ofzo :p. Het zou leuk zijn om (bijv. via internet) simpele spelletjes te spelen, maar het echte game-werk is aan mij niet besteed. Meer een beetje de spelletjes die je bijv. hier kunt vinden. Zijn dat soort spellen eigenlijk te vinden voor linux? Spelletjes zijn overigens geen 'must have', ik heb tenslotte ook nog de beschikking over een pc en een laptop om te spelen.

En heeft iemand toevallig ervaring met een tvkaart die goed of juist niet goed werkt onder de verschillende Linux distro's? (en ja, dat is eigenlijk een search/google vraag, maar ik post hier nu toch :> ) wordt een Hauppage PVR 150 of 350

Dan heb ik tegelijk nog een klein vraagje over een mediaspeler: zijn er linux spelers die je kunt laten bufferen? Ik speel de filmpjes namelijk nu nog af op mijn laptop via het draadloos netwerk, maar zo af en toe hapert het. Een kleine buffer zou dat al kunnen ondervangen. Sowieso lijkt het me al een minder groot probleem met de htpc omdat dan alleen de verbinding pc-router draadloos is.

Edit: ik denk dat ik maar eens KnopMyth ga proberen: Knoppix waar alles uit is gesloopt wat je niet nodig hebt voor Mythtv, en natuurlijk MythTV zelf. Er zit een nes en snes emulator in, dus met de spelletjes komt het denk ik ook wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Truus op 03-01-2006 18:19 ]

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Cyphax schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:04:
Ik heb eens zitten denken over Solaris, of anders een BSD variant. Het is eigenlijk met name om mijn horizon te verbreden. Heeft iemand daar iets nuttigs over te vertellen, of een suggstie voor een ander OS (liefst een *NIX)? Het moet geen geld kosten. ;)
Van de unixes die ik ken ligt Solaris het dichtst bij Linux. Dus opzich kan dat een aardig startpunt zijn. Solaris 10 heb ik alleen nog nooit mogen aanraden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Cyphax schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:05:
[...]

Ik heb Solaris op mijn PC gedraaid en dat was niet echt geweldig... nu had ik er meer tijd in mogen steken zodat ik geluid en netwerk ook aan de praat gekregen zou hebben want dat was me niet gelukt. Solaris kon ook maar slecht overweg met de aanwezige Linux partities (alles is ReiserFS) en de X server werkte ook niet zo lekker als ik zou willen. Ik kan er wel redelijk mee overweg, dat scheelt.
Niettemin blijf ik het een interessant OS vinden, heeft het voordelen tov m'n huidige Slackware? Heb je ervaringen met andere Unices?

[...]

Ik werk nu met AIX, maar dit gebruiken we uitsluitend als server OS. Hierop draaien honderden (600 a 800) databases en de server geeft geen krimp :) Verder heb ik wel eens een werkplek gehad die draaide op Solaris maar dit kon voor mij niet tippen aan Linux. Wij draaien onze AIX machines ook zonder gui, beheer gebeurt volledig via de commandline. Ik weet niet hoe Slackware zich zou houden met de lading processen die we hier draaien. Of Solaris voor jou voordelen heeft kan ik niet inschatten, het is wel leuk om er meer van te weten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 07:55
Hoi,
ik zou linux wel eens willen proberen maar dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om gewoon nog spellen te kunnen spelen.mijn systeem specs zijn.
amd 64bit 3000+ venice
gforce fx 5200
1024 mb geheugen.
80gb harde schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Spellen als in Windows?

Ik zou Ubuntu es proberen. Als je windows-spelletjes wil spelen, dual-boot dan met Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

dragon9114 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:52:
Hoi,
ik zou linux wel eens willen proberen maar dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om gewoon nog spellen te kunnen spelen.mijn systeem specs zijn.
amd 64bit 3000+ venice
gforce fx 5200
1024 mb geheugen.
80gb harde schijf
Ligt er helemaal aan wat voor spellen. Sommige spellen draaien geweldig onder windows (dankzij linux binaries voor dat spel) en andere moet je aan de praat slingeren met iets als Cedega, en dat is een stuk minder interessant.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 07:55
maar op welke linux draaien de games het beste ?

[ Voor 3% gewijzigd door dragon9114 op 03-01-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dragon9114 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:11:
maar op welke linux draaien de games het beste ?
Dat hangt niet echt af van welke distributie je nu hebt. ELKE distributie is in principe goed genoeg. De voorkeur gaat ongetwijfeld uit naar een beetje gebruiksvriendelijke distributie.
Slax heeft een versie met Wine netjes geintegreerd:
http://slax.linux-live.org/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Zoals hierboven vermeldt kunnen we in deel 6 verder. :)

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.