Doe maar ja

Dat is simpel, die is er niet. Maar ik beweer ook niet dat slackware niet transparant is. Ik zeg dat het niet meer transparant is dan een willekeurige andere distro..
Ik kan op iedere distro exact achterhalen wat/wanneer gebeurt, mede dankzij het doodeenvoudge feit dat uiteindelijk alle distro's voor 99% dezelfde packages gebruiken, en de kernel (en nogmaals, linux = alleen een kernel) vanuit een en dezelfde organisatie komt. Dat er verschillende partij'en ervoor kiezen eem eigen draai aan het geheel te geven klinkt misschien spannend, maar stelt gewoon niet zoveel voor.
Als ik mezelf even als voorbeeld neem:
Sinds het begin gebruik ik Mandriva (mandrake, sinds versie 8 overigens). Iedereen roept altijd dat mandrake de beginnersdistro is, dat je met mandrake geen linux leert, want alles gaat via wizards enz enz enz. Goed, op een dag werd ik gedwongen, via mijn werk op Debian te gebruiken (jaja, Debian, de hardcore distro waar je alleen mee om kan gaan als je echt linux kent)..
Goed, na een ochtendje een beetje kijken, prutsen en knutselen kon ik exact evenveel op Debian als op Mandrake. Waarom? het is allemaal linux!..
Anyway, ondertussen zijn we weer wat verder, beheer ik enterprise Unix omgevingen, waar Tru64, AIX, HP UX en Sun draait.. En dat allemaal omdat ik de beginnersdistro ben gaan gebruiken (en nogsteeds gebruik overigens). En je moest een weten hoeveel Sun Solaris bijv. op Mandrake lijkt.
Dus kom nou niet aan met verhalen dat distro X zoveel meer geschikt is voor een server/desktop/weet-ik-veel-wat omgeving. Linux = linux. En linux kan je beheren via CLI, je kan LILO gebruiken als bootmanager enz enz enz; het is uiteindelijk allemaal hetzelfde.. En ja, misschien staat sshd_config de ene keer in /etc en de andere keer in /usr/local/bin/etc of wat dan ook. Maar als dat je beperkt, dan kan je beter een carriereswitch gaan bedenken.
pff, wat een verhaal
@Vinnie: als er iets insecure is, dan is het wel webmin.