Mensen,
Ik weet niet of de vraag hier thuishoort, maar ik wilde er geen heel nieuw topic voor aanmaken ! Dus vandaar dat ik het hier maar doneer.
Allereerst mijn systeemspecs :
- AMD XP2000 proc.
- WDC 160 GB schijfje
- Seagate 80 GB schijfje
- 1024 (2x512) Mb Ram (kingston)
- DVD brander Aopen
- DVD-rom LiteOn
Op het bovenstaande PC-tje werk ik nu al een hele tijd en het bevalt me goed. Ik draai momenteel een dual-boot. Mijn primaire OS is Windows XP met volledige gecustomized design (AstonShell voor de geinteresseerden). Mijn 2e optie is Ubuntu Hoary editie. Beide OS-en hebben zo hun voordelen en nadelen. Echter begin in windows goed zat te worden. Steeds meer problemen die totaal niets te maken hebben met spyware doen zich voor. Spontaan naar het bureaublad gaan, general protection fautlts (bij notabene legale spellen ! ). In dat opzicht begin ik XP ook wat zat te worden. Alleen zit ik met een paar dingen die mij ervan weerhouden om niet direct XP van mijn schijf te smijten.
Ik ben namelijk nogal wat bezig met games (splinter cell , mohaa, LOTR etc.) en daarvan heb ik dus geen id of ik die uberhaupt KAN spelen op een tux-versie (welke dan ook ).
Ik zal dan ook een paar dingen hier neerzetten en zodra iemand mij kan overtuigen/ vertellen hoe dit ook in linux kan smijt ik heel windows eraf !
- Gamen (windows-platform games dus, alles legaal dat wel)
- VMware draaien, voor experimentele tweaks
- Fotoshoppen ? (the gimp ken ik , maar andere progs zoals Macromedia Fireworx ? )
- Goed DVD's branden, audio CD's samenstellen
- Instant messaging MET webcam mogelijkheid
Wat al wel kan volgens mij :
- Programmeren in Java (volgens mij is Java open source , correct ? )
- MP3's luisteren
- Filmpjes kijken
- Usual internetplezier
- Azureus-client draaien
- Linewire client draaien
- Servertje opzetten voor FTP
Met name het game gedeelte heb ik wel wat voor gezien. Bijvoorbeeld een emulator zoals WINE. Alleen ben ik niet zeker van de werking en snelheid van WINE.
Een dual-boot zou op zich ook kunnen, maar het liefst zou ik alles in 1 OS doen.
Wat wil ik dus :
Een OS (liefst een tux dus

) welke alle bovenstaande opties op acceptabele wijze kan uitvoeren. Ik ben bereid te tweaken tot ik erbij neerval. En in principe heb ik 240 gig tot m'n beschikking.
Is er iemand die mij kan vertellen welk OS al deze bovenstaande dingen kan uitvoeren ?
Mijn dank zal groot zijn