Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.464 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:46:
[...]

Oei da's volledig nieuw voor me ;). Ik heb de linux wereld te lang niet meer in de gaten gehouden :). Hm ik begin erg richting mandrake te neigen. Wat is eigenlijk concreet het verschil tussen mandrake, suse en red hat? Ik kan daar niet echt iets over vinden, mandrake doet gewoon net iets leuker aan ;) maja daar schiet je natuurlijk weinig mee op.

Over dat gnome vs KDE: welk is voor de linux noob het makkelijkst? Ik ging eigenlijk min of meer van KDE uit...
Verschillen tussen Linux distro's zijn meestal de software die meegeleverd wordt, de default instellingen, de installatieprocedure, soms wat dieper liggende zaken die er niet zo toedoen als je niet gaat tweaken enzo. :)
Mandrake, Suse, het maakt niet zoveel uit, je kunt ze gewoon installeren en als het niet aanstaat probeer je een andere of je gaat ermee spelen tot het je aanstaat. :)
Gnome en KDE zijn 2 complete omgevingen met 2 verschillende insteken. Gnome is "less = more", je hebt veel minder instellingen, simpelere menu's, de programma's die erbij zitten zijn vaak wat simpeler van opzet. KDE is toch anders. Voelt anders aan, ziet er echt anders uit. Maar het leukste is nog wel dat je ze zonder enig probleem lekker beide installeert en je keuze baseert op je eigen bevindingen en smaak. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een PIII 450 met 256 MB SDRAM voldoende voor een desktop Linux distributie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 19:19:
Ja. :)
Het beste zou zijn een iets lichtere omgeving zoals Xfce4 of Windowmaker te gebruiken. Die werken uitstekend op iets oudere PC's. KDE en Gnome zijn wat trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*kuch* ik draai ubuntu op een pentium 2 mmx 433 mhz 192 ram , met gnome als window manager , dus die P3 kan zeker gnome aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nou het verschil tussen al die verschillende intel/amd structuren die de verschillende distributies gebruiken (i386, i486, i586,i686)? Je zou zeggen dat je de hoogste (dus i686) moet hebben voor de beste functionaliteit of zit ik nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:03:
Wat is nou het verschil tussen al die verschillende intel/amd structuren die de verschillende distributies gebruiken (i386, i486, i586,i686)? Je zou zeggen dat je de hoogste (dus i686) moet hebben voor de beste functionaliteit of zit ik nu fout?
Dat hangt dus van je processor af. :)
Tegenwoordig is het allemaal i686 of 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nja maar bijvoorbeeld debian is i386 en de meeste andere bekende distributies ook... ik kan dus toch het best kiezen voor een op i686 gebaseerde distributie (aangezien ik een athlonxp heb) begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:33:
nja maar bijvoorbeeld debian is i386 en de meeste andere bekende distributies ook... ik kan dus toch het best kiezen voor een op i686 gebaseerde distributie (aangezien ik een athlonxp heb) begrijp ik?
athlon xp = i386

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De i368 instructieset is een subset van i686. Je kiest dus voor een i386 versie van een distributie. Als je wilt kun je vervolgens nog i686 geoptimaliseerde binaries toevoegen, meest voor de hand liggend is een i686 kernel te installeren (die gewoon in de Debian apt repositories zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eens gaan experimenteren met een installatie cd van Kubuntu maar nu krijg ik allemaal vage foutmeldingen in de trant van 'Buffer I/O Error on devicd hdb' als de main install voltooid is en ik packages moet gaan updaten. Ik heb geen MD5Sum checks gedaan omdat ik geen ene reet begrijp van wat dat nou precies is en hoe ik het controleer ;), maar het schijnt er wel mee te maken te hebben. Ik kan op google ook niets vinden hoe ik nu mijn cd of iso controleer met dat prog. Ik kan wel het md5.txt bestandje op de cd checken maar wat schiet ik daar nu mee op?? Beetje jammer dat dat nergens duidelijk uitgelegd wordt...

(ik zou dus graag van iemand horen hoe ik mijn reeds gebrande cd controleer op fouten. Bij voorbaat dank ;))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 16:30:
Ik ben eens gaan experimenteren met een installatie cd van Kubuntu maar nu krijg ik allemaal vage foutmeldingen in de trant van 'Buffer I/O Error on devicd hdb' als de main install voltooid is en ik packages moet gaan updaten. Ik heb geen MD5Sum checks gedaan omdat ik geen ene reet begrijp van wat dat nou precies is en hoe ik het controleer ;), maar het schijnt er wel mee te maken te hebben. Ik kan op google ook niets vinden hoe ik nu mijn cd of iso controleer met dat prog. Ik kan wel het md5.txt bestandje op de cd checken maar wat schiet ik daar nu mee op?? Beetje jammer dat dat nergens duidelijk uitgelegd wordt...

(ik zou dus graag van iemand horen hoe ik mijn reeds gebrande cd controleer op fouten. Bij voorbaat dank ;))
hier staat uitgelegd wat het is, en onderaan de pagina staat een link waarin uitgelegd staat hoe je files kunt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik wil trouwens nog even kwijt dat Kubuntu (Ubuntu met kde) het hier erg lekker doet. De installatie verliep super en de boel is prima stabiel. Ook veel tools erbij gezet met apt-get.

Ik heb trouwens een AMD64 systeem, dus vandaar dat ik er nog blijer mee ben dat het allemaal zo makkelijk gaat :)

@Kkeunen: K3B (cd brandtool in linux) controleert gewoon de md5 na het branden van een iso :)

[ Voor 15% gewijzigd door zomertje op 23-07-2005 22:59 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zomertje schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 22:58:

@Kkeunen: K3B (cd brandtool in linux) controleert gewoon de md5 na het branden van een iso :)
Niet helemaal goed imo.
A: je moet hem er zelf nog bijzetten
B: ik heb een keer een cd gehad die met k3b goed werd bevonden, maar met manual check niet was.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visboer32
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 14:41

visboer32

Koen

Binnenkort krijg ik een laptop binnen met de volgende specificaties (Promedion M38AW):

* 1,73Ghz Pentium M Dothan processor
* Intel 915PM chipset
* 1GB PC4200 533mhz geheugen
* Nvdia 6600GO 128mb videokaart
* 802.11ABG Wifi en bluetooth/infrarood
* 100GB 5400rpm schijf
* 15,4" wide screen scherm

Nu wil ik zowiezo Windows XP erop hebben (zit er al op) maar daar wil ik dan ook nog een
Linux distributie erop gaan zetten. Alleen is dit goed mogelijk met deze laptop omdat er vrij nieuwe
hardware inzit, zoals die ABG wifi kaart. En hoe zit het met bijvoorbeeld het terugklokken van de processor om stroom te besparen kan dat ook met Linux? Op de laptop Linux sites heb ik al gekeken, maar deze promedion staat er niet tussen.

Windows wil ik vooral gaan gebruiken voor games die niet in Linux kunnen draaien en voor andere mensen die op de laptop werken (internet, tekstverwerking, enz) die Linux niet begrijpen. Zelf wil ik Linux dan voor internet, tekstverwerking en dat soort applicaties gaan gebruiken.

Als op deze laptop een Linux distributie goed te draaien is, welke distribute raden jullie mij dan aan? Wat is verder met deze 100gig schijf ongeveer een ideale partitie indeling bij mijn gebruik?

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
visboer32 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 00:18:
Binnenkort krijg ik een laptop binnen met de volgende specificaties (Promedion M38AW):
Ik zou denk ik gaan voor (K)Ubuntu. Ik denk dat je Wifi wel gaat werken, en speedstep zit in kernel 2.6.x gewoon, dus geen probleem.
Meer info: http://tuxmobil.org/centrino.html
Qua partitie-indeling zou ik denk ik als XP er ook op moet Linux 8gb geven + 2gb swap. Dan Windows, ook 10gb en de rest kun je zelf opdelen. Misschien het handigst om daar een of meerdere Fat32 partities van te maken zodat ze in zowel Linux als Windows bereikbaar zijn. Linux programma's passen gerust in die 8gb of anders deel je die 80 overgebleven gb's op in 40gb Linux en 40gb Windows. 't is nogal veel ruimte. Maar documenten, films en/of mp3's zou ik echt op fat32 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
De nieuwste Fedora, Suse, of Mandrake zou alle drivers moeten hebben.

Met uitzondering van Nvidia drivers, die zul je zelf moeten installeren. Hier zijn echter uitstekende tutorials voor te vinden op internet. Google even op * naam distro* + Nvidia.

Veel plezier en succes ermee.

de pentium M functies zitten al best lang in de kernel, dus daar hoef je je iig geen zorgen over te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan met volle trots zeggen dat ik hier een werkend Kubuntu systeem heb. Muziek en alles werd volledig automatisch geinstalleerd, had niet gedacht dat het zo makkelijk ging.

Minpuntje: Windows ntfs harde schijven worden standaard niet gemount; kost nogal wat moeite om dat voor elkaar te krijgen

Verder nog een vraag over kynaptic:
Hoe kan ik bepaalde software aan kynaptic toevoegen? Bijvoorbeeld firefox wordt automatisch geinstalleerd tot versie 1.0.2 in kynaptic, die ik dus daaruit heb moeten uninstallen om vervolgens handmatig via www.mozilla.org de 1.0.6 te installeren. Nu is dat voor firefox niet zo heel erg om handmatig te moeten doen omdat die zelf ook al automatische update functies ingebouwd heeft, maar voor bijvoorbeeld de grafische kaart drivers van mijn GeForce4 zou het wel makkelijk zijn als ik die gewoon aan kynaptic kon toevoegen zodat ie automatisch download. Weet iemand hoe dit moet of een link naar een nuttige kynaptic FAQ pagina??

Alvast bedankt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Mijn router draait ondertussen al even OpenBSD. Voor een simpele router kan ik dit zeer zeker aanraden als je een beetje meer wilt prutsen in plaats van een kant-en-klare oplossing zoals m0n0wall/smoothwall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Ik heb een oude Celeron 300 met 64MB waarop in een aMule webserver wil gaan draaien en torrents mee wil gaan downloaden (Azureus met webplugin lijkt me het makkelijkst).

Ik heb er nu Ubuntu op gezet, met aMule en aMuleweb, alleen ik kan het geen mogelijkheid verbinding maken van buitenaf. Als ik in aMule webserver aanvink, zeurt hij bij het opstarten dat aMuleweb er niet is (is er wel) en als ik aMuled gebruik, kan ik ook geen verbinding maken (hij zegt wel dat er TCP-dinges is geopend op 0.0.0.0:4712...

Affijn, het werkt niet, en Ubuntu is ook wel wat traag op zon oud dingetje, dus als iemand tips heeft voor een eenvoudige distro (net zo makkelijk te installeren als Ubuntu)...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik zoek een Linux Distro voor mijn oude laptopje.

Ik heb een Toshiba Satellite 4030CDT

Specs:

Processor: Intel Celeron-a (Mendocino) 300MHz
Geheugen: 192mb sd-ram pc66
Moederbord: Toshiba S4030CDT 4.3 / Intel 82440BX / 67FSB
Videokaart: Trident Video Accelerator 9525DVD 2.5MB
Harddisks: IBM 4gb 4200rpm
CD-Rom & DVD-Rom: Toshiba cd-rom XM-1802D 24x
Geluidskaart: ESS Maestro2E MPU-401 (sb pro compatible)

Ik wil deze laptop voor mijn werk gaan gebruiken, dus ik moet er dingen op kunnen doen als internetten, tekstverwerken, e-mailen, etc.

Verder heb ik naast een PCMCIA netwerk kaartje ook een WiFi kaartje, ik zou graag draadloos kunnen internetten.

Verder wil ik niet te veel werk hebben aan het installeren/configureren van hard- en software, dus ben op zoek naar een ou-of-the-box oplossing.

Ik hoop dat iemand een leuke distro voor me weet! :)

PS. Aan het einde van deel 4 van dit topic staat geen linkje naar dit deel.

[KICKje] Waarom word ik genegeerd...? :|

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visboer32
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 14:41

visboer32

Koen

Cyphax schreef op zondag 24 juli 2005 @ 00:40:
[...]

Ik zou denk ik gaan voor (K)Ubuntu. Ik denk dat je Wifi wel gaat werken, en speedstep zit in kernel 2.6.x gewoon, dus geen probleem.
Meer info: http://tuxmobil.org/centrino.html
Qua partitie-indeling zou ik denk ik als XP er ook op moet Linux 8gb geven + 2gb swap. Dan Windows, ook 10gb en de rest kun je zelf opdelen. Misschien het handigst om daar een of meerdere Fat32 partities van te maken zodat ze in zowel Linux als Windows bereikbaar zijn. Linux programma's passen gerust in die 8gb of anders deel je die 80 overgebleven gb's op in 40gb Linux en 40gb Windows. 't is nogal veel ruimte. Maar documenten, films en/of mp3's zou ik echt op fat32 zetten.
Ok, ik denk dat als ik m'n laptop straks heb dat ik eens met Ubuntu ga werken, had even de LiveCD versie geprobeerd en die beviel me wel, alleen de internetverbinding was nog een probleem, maar dat zoek ik nog wel uit. Nog ff een vraagje: geeft Ubuntu straks tijdens de installatie een mogelijkheid voor dualboot (dus kiezen tussen xp en linux) aan of moet je dit zelf op een andere manier installeren?

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

visboer32 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:02:
Nog ff een vraagje: geeft Ubuntu straks tijdens de installatie een mogelijkheid voor dualboot (dus kiezen tussen xp en linux) aan of moet je dit zelf op een andere manier installeren?
[su-mode aan]
Elke linux distributie die ik geprobeerd heb te installen (mandrake 8.2, mandrake 10.1, SLAX en Kubuntu) hadden kuren maar 1 ding werkt altijd; dualboot instellen :D. Je moet alleen niet de default aan laten staan want dan formatteert ie gewoon je complete harde schijf naar 1 grote partitie. Je moet op de schijf waar je linux op wil zetten aangeven dat ie opstartbaar is, je moet de installatiefolder opgeven (eigenlijk altijd '/' en niet meer) en dan werkt het (bij mij tenminste :P). Het is wel aan te bevelen windows en linux een eigen partitie te geven.
[su-mode uit]

Ik heb ook nog een noob vraagje ;). Ik zie nu plotseling in konquerer (en gerelateerde programma's zoals bijvoorbeel Kopete) ineens om de regel een zwarte balk. In kopete is bijvoorbeeld steeds 1 msn naam leesbaar, die daaronder is een zwarte balk en die daaronder is weer leesbaar. Wie o wie weet wat voor doms ik heb ingesteld }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 19:19:
Ja, dat werkt perfect. Ik heb dat zelf lange tijd gedaan. Ik vond geen performance verschil zitten tussen m'n P III 450 Mhz met Debian Sid met KDE 3.3 en m'n P Centrino 1,4 GHz met XP.
Tegenwoordig heb ik een latje van 128 MB meer in die bak liggen, dus is het een P III 450 Mhz met 384 MB SDRAM, maar ik merk niet echt verschil, maargoed een gratis latje RAM laat je ook niet liggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst Linux of eerst Windows installeren bij dualboot?
Kan Linux ook op 1 partitie (dus geen aparte swap, boot en root)?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Eerst Windows, dan Linux. Kan ook op 1 partitie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:50:
Ik heb ook nog een noob vraagje ;). Ik zie nu plotseling in konquerer (en gerelateerde programma's zoals bijvoorbeel Kopete) ineens om de regel een zwarte balk. In kopete is bijvoorbeeld steeds 1 msn naam leesbaar, die daaronder is een zwarte balk en die daaronder is weer leesbaar. Wie o wie weet wat voor doms ik heb ingesteld }:O
Is er echt niemand die hier antwoord op weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
Heb hier een Compaq Armada 4130T

P133MHz
48 MB intern
Cirrus CL-GD7540 Graphic Controller
HDD 1,4 GB

Wil graag de volgende kunsten kunnen met gunstigste snelheid:

Office progs
Browsen
Muziek
Chatz
Evt. P2P (niet noodzakelijk)

Graag in een grafische schil :P

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Liberate te ex inferis schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:04:
Heb hier een Compaq Armada 4130T

P133MHz
48 MB intern
Cirrus CL-GD7540 Graphic Controller
HDD 1,4 GB

Wil graag de volgende kunsten kunnen met gunstigste snelheid:

Office progs
Browsen
Muziek
Chatz
Evt. P2P (niet noodzakelijk)

Graag in een grafische schil :P
Vector Linux, maar verwacht er niet teveel van hoor

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zo positief over kubuntu dat ik hem wellicht ook op een ander pc'tje hier wil installeren.

Specificaties:
AMDK6-2 300Mhz
256mb sdram
Asus moederbordje
4mb sis grafisch kaartje
ISA Soundblaster AWE64
ISA netwerkkaartje
serieele muis + toetsenbord op de oude plug (niet de standaard ps/2 dus, ik weet niet hoe deze heet)

1. Wordt de hardware goed herkend?
2. Zal kubuntu draaien of is een lichtere distributie slimmer?

Wat ermee gebeuren moet:
-> internet
-> emailen
-> muziekje draaien in xmms

Gaat dat lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik krijg een volgende desktop computer, en wil daar een triple-boot op zetten met naast Windows XP en Windows 98SE (voor een paar games en antieke hardware (VooDoo II), en ben altijd tevreden geweest met 98, de enige fouten kwamen van de hardware) eindelijk iets met een 'alternatief' OS.
Het moet gewoon een ander OS zijn voor huis-tuin-en-keuken (en slaapkamer, daar staat mijn computer ;) ) gebruik: internetten, muziek, typwerk, jullie snappen het wel ;)

Het is een Asrock 775i65GV moederbord met alles on-board (VGA, sound, lan) met een 3GHz HT processor.

Ik heb mij al een beetje geörienteerd, even wat beschouwingen van mijn kant, ik kan het mis hebben :)

Fedora Project:
'Home' versie van RedHat, maar ik ben bang dat ik regelmatig kan updaten. Waarom ik dat gevoel heb weet ik niet, zal wel zijn omdat het 'onbekend' is.
'The rapid development pace we expect for Fedora Core doesn't suit retail distribution' heeft mij een beetje dat gevoel gegeven.

Mandrake Mandriva
'the most full-featured and easy to use Linux system'
Dit lijkt mij wel wat, maar is het ook wat?

SuSE
Lijkt mij ook op bedrijven gericht.

Debian
Volgens de startpost van dit topic is het wat moeilijker, maar als ik die site zie is het heel lekker om mee te werken. Ik hou wel van wat prutsen, maar als het niet te lang duurt voordat het werkt. De site is ook heel mooi overzichtelijk en rustig, ik denk dat ik daar heel wat info vandaan kan halen.

Slackware
Lijkt mij een stapje moeilijker dan Debian, klopt dit ook?

Gentoo
Lijkt mij nog iets te moeilijk voor een beginner zoals mij.

BSD
Is niet echt wat ik zoek, ik wil graag een Linux smaak proberen, en BSD is dat volgens mij niet helemaal.

Smoothwall/FreeSCO
Snel routertje met een 3GHz CPU :P

Knoppix
Ik wil het op de harde schijf installeren :P

Ik zit nu dus te twijfelen tussen Mandriva en Debian, (en een beetje Fedora) welke adviseren jullie?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-08 12:40
Resistor schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:22:
Mandrake Mandriva
Ik heb voordat ik overstapte op Gentoo, een half jaar Mandriva gedraait, en dat is zeker goed voor de beginner, ook voor de dingen die jij wil doen.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

weebl

YARR!

Debian is erg goed vind ik, mits je de testing versie gebruikt, Mandriva is commercieel, en is dus voornamelijk gericht op het verdienen van geld, en niet zozeer in het maken van een goed en vrij OS. En Fedora Core is mijn persoonlijke favoriet (samen met Ubuntu). Fedora Core ziet er heel volwassen uit (vooral het opstartscherm vind ik er erg cool uitzien), het werk goed (drivers makkelijk te installeren), en de community is erg actief. Dus als ik jou was zou ik kiezen tussen Debian en Fedora Core. De eerste heeft een hele lichte installatie, maar moet je daarna alles zelf met apt-get install of synaptic installeren. Fedora is iets completer, maar heeft een vergelijkbaar systeem (yum, maar apt kan ook). Ik zou in jouw geval voor Fedora gaan aangezien het meer state of the art is dan debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Resistor schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:22:
Ik krijg een volgende desktop computer, en wil daar een triple-boot op zetten met naast Windows XP en Windows 98SE (voor een paar games en antieke hardware (VooDoo II), en ben altijd tevreden geweest met 98, de enige fouten kwamen van de hardware) eindelijk iets met een 'alternatief' OS.
Het moet gewoon een ander OS zijn voor huis-tuin-en-keuken (en slaapkamer, daar staat mijn computer ;) ) gebruik: internetten, muziek, typwerk, jullie snappen het wel ;)

Het is een Asrock 775i65GV moederbord met alles on-board (VGA, sound, lan) met een 3GHz HT processor.

Ik heb mij al een beetje geörienteerd, even wat beschouwingen van mijn kant, ik kan het mis hebben :)

Fedora Project:
'Home' versie van RedHat, maar ik ben bang dat ik regelmatig kan updaten. Waarom ik dat gevoel heb weet ik niet, zal wel zijn omdat het 'onbekend' is.
'The rapid development pace we expect for Fedora Core doesn't suit retail distribution' heeft mij een beetje dat gevoel gegeven.

Mandrake Mandriva

SuSE
Lijkt mij ook op bedrijven gericht.

Debian
Volgens de startpost van dit topic is het wat moeilijker, maar als ik die site zie is het heel lekker om mee te werken. Ik hou wel van wat prutsen, maar als het niet te lang duurt voordat het werkt. De site is ook heel mooi overzichtelijk en rustig, ik denk dat ik daar heel wat info vandaan kan halen.

Slackware
Lijkt mij een stapje moeilijker dan Debian, klopt dit ook?

Gentoo
Lijkt mij nog iets te moeilijk voor een beginner zoals mij.

BSD
Is niet echt wat ik zoek, ik wil graag een Linux smaak proberen, en BSD is dat volgens mij niet helemaal.

Smoothwall/FreeSCO
Snel routertje met een 3GHz CPU :P

Knoppix
Ik wil het op de harde schijf installeren :P

Ik zit nu dus te twijfelen tussen Mandriva en Debian, (en een beetje Fedora) welke adviseren jullie?
A: Knoppix kan ook op je HD, zoek maar eens rond naar hd-install
B: Ik blijf bij mijn enthousiasme voor Kubuntu. Beter nog dan Knoppix
C: Ik zou even uitzoeken of Debian nog een fatsoenlijk X Window systeem meelevert, ze zijn aan het veranderen op dat gebied.

En zowel Knoppix als Kubuntu zijn Debian based

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
weebl schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 15:15:
[...]

Mandriva is commercieel, en is dus voornamelijk gericht op het verdienen van geld, en niet zozeer in het maken van een goed en vrij OS.
Ik ben zeker geen grote Mandriva aanhanger, maar dit is wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

weebl

YARR!

doelman schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 15:47:
[...]

Ik ben zeker geen grote Mandriva aanhanger, maar dit is wel erg kort door de bocht.
Ik zeg niet dat Mandriva slecht is, maar ik krijg bij deze distro altijd een beetje de indruk dat ze met grote stappen snel thuis willen zijn. Mandriva is een commerciele distro, dus ze moeten ook kosten maken, en met de concurentie van andere distro's en al helemaal windows zijn die erg moeilijk te dekken. En ja, dan probeer je wel eens op bepaalde gebieden deze kosten te drukken. Maargoed, het is nog altijd beter dan Lindows, waarvoor je per maand moet betalen om software te kunnen installeren 8)7

Maar Fedora Core en Debian zijn imho beter

[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 29-07-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaos
  • Laatst online: 18-02-2023
Hallo,

Ik ben er over na aan het denken om linux op mijn laptop te gaan zetten. Ik heb een Compaq Presario R3000 (P4 3.00 GHz, 384 RAM). Ik wil er graag een dual boot system van maken, want ik denk mijn huidige winXP nog nodig te hebben o.a. voor werk.

Helaas heb ik nul komma nul verstand van linux, en ook niet echt de tijd om me er echt in te gaan verdiepen. Voornamelijk wil ik het op mijn computer zetten om het eens uit te proberen, en als het bevalt er eventueel verder wat mee te klooien. Ik gebruik m'n laptop eigenlijk alleen maar voor internet, office, muziek/filmpjes, skype/msn, dc++, photoshop.

Ik heb gehoord dat het soms lastiger kan zijn linux op een laptop te zetten (vs een desktop) is dit zo en waar moet ik op letten? Hoe zit het met herkenning netwerkkaart / wifi? (helaas ben ik naar de VS verhuist en kan dus niet "even" langs gaan bij vrienden die hier meer verstand van hebben als ik). Verder ben ik een beetje huiverig voor dat er iets mis gaat tijdens het installeren, er staat zo'n 40 GB aan belangrijke data (o.a. werk) op mijn HD, die helaas niet allemaal even kan back-uppen. Oja, en ik heb zo'n 11 GB vrije schijfruimte, is dat genoeg of te weinig???

Waar ik naar op zoek ben is een distributie die zonder problemen te installeren is voor een absolute linux beginner als ik. Bij voorkeur wordt echt alles via een installatie prog gedaan, zoals partities maken etc. Verder is een voorwaarde dat het de distro gratis is, aangezien ik het alleen maar uit wil proberen. Welke linux distributie kunnen jullie me aanraden???

(sorry een hoop tekst, maar ik hoop zo genoeg informatie gegeven te hebben)

PS. is er een linux varient voor DC++? en voor endnote? (mocht ik gaan besluiten het linux ook op werk te gebruiken kan ik helaas niet zonder endnote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Wifi kan een probleem zijn. Uitproberen kan, als je Knoppix neemt, die kan je vanaf cd draaien zonder te installeren. Dan kun je gelijk eens kennismaken wat het is :)

Als je toch gaat installeren, zet er dan eerst Windows op, en daarna Linux. Linux zit namelijk wel dat er al Windows op staat, andersom gaat dat niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaos
  • Laatst online: 18-02-2023
Knoppix is toch niet helemaal wat ik zoek, ik wil niet alleen zien hoe het er uit ziet maar vooral ervaren hoe het is in het dagelijks gebruik.

Overigens had ik de Knoppix live CD gebrand en dat werkte niet - ik kreeg een knipperende cursor voor een tijd en vervolgens begon windows toch weer op te starten. Betekent dit dat er iets mis is gegaan met branden? Ik heb het bios bekeken en m'n DVD speler heeft prioriteit in de boot-order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
xaos schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:16:
Knoppix is toch niet helemaal wat ik zoek, ik wil niet alleen zien hoe het er uit ziet maar vooral ervaren hoe het is in het dagelijks gebruik.

Overigens had ik de Knoppix live CD gebrand en dat werkte niet - ik kreeg een knipperende cursor voor een tijd en vervolgens begon windows toch weer op te starten. Betekent dit dat er iets mis is gegaan met branden? Ik heb het bios bekeken en m'n DVD speler heeft prioriteit in de boot-order.
Dat is een beetje lastig gokken, er kan namelijk ook wat bij het downloaden fout zijn gegaan. Heb je de md5 checksum gecontroleerd? Als die klopt, kan het door het branden komen. Op een lagere snelheid branden kan dan helpen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

xaos schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:16:

Ik gebruik nu Kubuntu (ubuntu met kde) en ben er erg over te spreken. Is ook debian-based en installeert en draait als een tierelier. Je zal in de wirwar van distributies een keuze moeten maken. Ikzelf kies graag voor een debian-based distro omdat je daar met apt-get gemakkelijk software kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

zomertje schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:37:
[...]

Ik gebruik nu Kubuntu (ubuntu met kde) en ben er erg over te spreken. Is ook debian-based en installeert en draait als een tierelier. Je zal in de wirwar van distributies een keuze moeten maken. Ikzelf kies graag voor een debian-based distro omdat je daar met apt-get gemakkelijk software kan installeren.
Heb je nog een reden om KDE te verkiezen boven gnome ? Ik heb zelf gnome , en het is even wennen, maar werkt ook wel lekker !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Laatst online: 14:18

Aapzak

Your genuine OS hopper

KDE is waanzinnig compleet. Het is groot, maar je merkt daar niet veel van als je werkt. Het voelt sneller aan dan gnome.

Ik heb jaren Gnome gebruikt, toen Trolltech aangaf de lilcentie voor QT te zullen veranderen heb ik KDE geprobeerd en wil niet meer terug.

De interface is schoon en duidelijk en werkt erg prettig. Maar het allermooiste vind ik de kioslave. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik kan vanuit ELKE KDE applicatie direct lezen/schrijven via scp (fish://), ftp (ftp://), samba (smb://) en waarschijnlijk nog meer. Dat maakt mijn KDE het systeem waarmee ik het meest productief ben. Meer dan Windows of andere linux DM's

De wallet onthoud voor de KDE apps je logins en passwords (als je dat wilt). Dat is retehandig in een netwerk omgeving waar je bijv. regelmatig je nt-login moet gebruiken ofzo.

In een netwerk omgeving (hier op mijn werk) werkt het dus waanzinnig relaxed. Je hebt weinig last van gebruik van netwerk drives, ftp of wat dan ook.

Verder is KDE/QT een krachtige combo, C++ met QT is gewoon heel responsive, dat merk je aan het goede reageren van alle KDE apps.

Daarnaast is het KDE team ambitieus. Ze spreken de intentie uit met versie 4.x MacOSX en Windows Longhorn ze willen verslaan. Als dat gebeurt is heb je een *nix systeem met een DM die mooier/beter is dan het zo geprezen OSX.

Ik ben in zeer korte tijd een enorme KDE fanboy geworden :) can you tell?

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
hallo welke linux distro kan ik het best nemen voor deze laptop:

P3 650mhz
192mb werkgeheugen
12gb hd
dvd 16x
8mb agp (1024x768 13.3")

Ik heb geen ervaring met linux (wel algemene computer ervaring :Y) ) en het is niet m'n workstation dus het hoeft geen office/email/internet vervanger te zijn.

(ik heb redhat 9.1 en ubuntu al op cd)

[ Voor 9% gewijzigd door Jazzle op 01-08-2005 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
jessevl schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:35:
hallo welke linux distro kan ik het best nemen voor deze laptop:

P3 650mhz
192mb werkgeheugen
12gb hd
dvd 16x
8mb agp (1024x768 13.3")

Ik heb geen ervaring met linux (wel algemene computer ervaring :Y) ) en het is niet m'n workstation dus het hoeft geen office/email/internet vervanger te zijn.

(ik heb redhat 9.1 en ubuntu al op cd)
Dan zou ik Ubuntu installeren. Daar kan je zeker mee werken zonder ervaring en je kunt het wel opdoen. :)
Maar als je twijfelt installeer je ze allebei een keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:50:
[...]

Dan zou ik Ubuntu installeren. Daar kan je zeker mee werken zonder ervaring en je kunt het wel opdoen. :)
Maar als je twijfelt installeer je ze allebei een keer. :)
ik denk dat ik idd ubuntu doe, maar dan wel met xfce omdat ik een licht, snel en toch functioneel systeem wil

Weet iemand een goede tutorial om xfce te installeren op ubuntu?

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzle op 01-08-2005 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Khaine666 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 20:01:
[...]

Heb je nog een reden om KDE te verkiezen boven gnome ? Ik heb zelf gnome , en het is even wennen, maar werkt ook wel lekker !
Ik heb met beide gewerkt en KDE ligt me gewoon het best. Vooral de tools als Klipper en Wallet vind ik fijn. Misschien is het een kwestie van smaak. Gnome heb ik al dusdanig lang niet gebruikt dat ik de performance verschillen niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
jessevl schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:02:
[...]

ik denk dat ik idd ubuntu doe, maar dan wel met xfce omdat ik een licht, snel en toch functioneel systeem wil

Weet iemand een goede tutorial om xfce te installeren op ubuntu?
Ubuntu.. Debian.. ahja, apt-get xfce4
Probeer dat. En anders download je gewoon een source release, kan nooit moeilijk zijn.. ./configure, make, make install. Er zit altijd een INSTALL of README bij met alle info die je nodig hebt. ;)
('t is echt veel makkelijker dan je denkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een nog (tot op heden) onbekende service op het internet en wil inhoudelijk dus nog niet al te veel kwijt. Hiervoor ben ik nog van alles aan het uitzoeken hoe ik de server het beste kan indelen, vandaar ook deze reply.
Ik twijfel nog over de specificaties van de server zelf, en over het besturingssysteem. De hoofdfunctie van de server is makkelijk te omschrijven: er wordt een applicatie op de server gedraaid welke volledig als daemon in het geheugen zal draaien. De applicatie zal in totaal (met alle subprocessen) niet meer dan 100 megabyte geheugen in beslag nemen. Wel is het van het allergrootste belang dat alle taken supersnel kunnen worden afgehandeld.

Het netwerk waar de server zal gaan draaien heb ik al uitgezocht, maar zoek een distro die geen problemen heeft met tientallen/honderden verbindingen tegelijk. Klooien is geen enkel probleem voor mij. Als processor/mobo heb ik een 'AMD Sempron 2800+ SA FSB166 333Mhz Clock 1833Mhz 256K BOX' in gedachten met 512 of 1024mb DDR400 kingston geheugen, 80gb maxtor 7200rpm harddisk.

Iemand die mij de perfecte distro kan aanraden met argumenten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 03:00:
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een nog (tot op heden) onbekende service op het internet en wil inhoudelijk dus nog niet al te veel kwijt. Hiervoor ben ik nog van alles aan het uitzoeken hoe ik de server het beste kan indelen, vandaar ook deze reply.
Ik twijfel nog over de specificaties van de server zelf, en over het besturingssysteem. De hoofdfunctie van de server is makkelijk te omschrijven: er wordt een applicatie op de server gedraaid welke volledig als daemon in het geheugen zal draaien. De applicatie zal in totaal (met alle subprocessen) niet meer dan 100 megabyte geheugen in beslag nemen. Wel is het van het allergrootste belang dat alle taken supersnel kunnen worden afgehandeld.

Het netwerk waar de server zal gaan draaien heb ik al uitgezocht, maar zoek een distro die geen problemen heeft met tientallen/honderden verbindingen tegelijk. Klooien is geen enkel probleem voor mij. Als processor/mobo heb ik een 'AMD Sempron 2800+ SA FSB166 333Mhz Clock 1833Mhz 256K BOX' in gedachten met 512 of 1024mb DDR400 kingston geheugen, 80gb maxtor 7200rpm harddisk.

Voor een server zou ik zeker voor een opteron gaan, helaas wel wat duurder.
1024mb ddr400 is aangeraden (kingston is goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 03:00:

Debian stable, rocksolid. Of een BSD variant. Beide omdat ze zich bewezen hebben op het serverfront. Security en stabiliteit staan bij beide hoog in het vaandel.
edit:
Zou het trouwens ook niet handig zijn om een backup schijf in je systeem te hangen. Ik weet dus niet wat die service is maar het zou zonde zijn als je al je data kwijt bent door een HD crash. Zeker als je zoveel verbindingen verwacht.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 16:37:
[...]

Debian stable, rocksolid. Of een BSD variant. Beide omdat ze zich bewezen hebben op het serverfront. Security en stabiliteit staan bij beide hoog in het vaandel.
Slackware hoort ook in dat rijtje thuis: uiterst geschikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als backup zat ik zelf te denken aan RAID 1 + dagelijks externe backups. Opteron servers wil ik echter nog even mee wachten.

Debian en BSD heb ik inderdaad al van 2 andere mensen te horen gekregen. Gezien mijn eigen ervaring zal ik hierbij kiezen voor Debian. Wat is het verschil tussen stable en rocksolid als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk:
Debian Stable=zo solid als een rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 17:54:
ik denk:
Debian Stable=zo solid als een rock
Juist :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Slackware heeft ook altijd een goede naam gehad op servergebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slackware heb ik eigenlijk nog nooit mee gewerkt. Daarom lijkt qua ervaring dus het beste voor Debian te gaan, dat staat dan iig al vast ;)

Heb zojuist een offerte aangevraagd voor de server om te zien wat de beste configuratie is, natuurlijk lettend op jullie tips! Als de specs vaststaan zet ik ze zeker nog even hierneer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, ik heb nu een AMD offerte gevraagd. Maar wat mij opvalt is dat de AMD moederborden een veel lagere FSB hebben dan de Pentiums. Is deze normaal en dus gewoon een andere marge van AMD net zoals de telling van de cpu snelheid, of is de fsb gelijk aan pentium en kan ik dus beter voor een Pentium met 800fsb gaan dan een amd met 133fsb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AMD FSB (tot en met Athlon Xp): DDR (166 Mhz x2 = 333, 200x2 = 400). Intel FSB: QDR (Quad Pumped - 133Mhz x4 = 533 Mhz; 200x4 = 800).

De werkelijke kloksnelheid van de FSB is dus max. 233 Mhz (bij P4 EE - 1066 Mhz FSB). Een gewone P4 heeft dus eigenlijk een FSB van 200 Mhz effectief, 800 Mhz nominaal. Een AMD Athlon Xp van 133 tot 200 effectief, 266 tot 400 nominaal. Een AMD 64 heeft geen FSB meer maar een HyperTransport bus van 800 Mhz of 1000 Mhz effectief (4x200 of 5x200).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Pentium 2 233 MHZ
24/32 edoRam
2GB HD
Gare 4 MB Videokaart
6x speed cd spelet

Nog toe te voegen:
PCI netwerkkaart
PCI USBkaart
Nieuwe muis
Totale investering 40 euro
Eventueel ergens een tweede hands hardeschijf

De reden dat ik hiervan een linux machine wil maken is om als leek toch wat ervaring ermee te krijgen. Alternatieve van MS producten bevallen me in de meeste gevallen goed dus waarom geen alternatief OS proberen.

Het belangrijkste is dat de distributie geinstalleerd niet groter is dan 150-200 MB ivm kleine HD. Daarnaast graag een installatie die alles herkend zodat ik niet hoef te zoeken naar drivers voor oude aparaten die nergens meer te vinden is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Debian met xorg of xfree86 en xfce, fluxbox of rox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Weet je zeker dat je daar X op wilt? Verwacht niet dat het lekker werkt in verband met je kleine hoeveelheid geheugen...

Ik zou alle grafische zooi lekker laten voor wat het is en inderdaad voor bijvoorbeeld Debian kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orionpax schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:44:
Pentium 2 233 MHZ
24/32 edoRam
2GB HD
Gare 4 MB Videokaart
6x speed cd spelet

Nog toe te voegen:
PCI netwerkkaart
PCI USBkaart
Nieuwe muis
Totale investering 40 euro
Eventueel ergens een tweede hands hardeschijf

De reden dat ik hiervan een linux machine wil maken is om als leek toch wat ervaring ermee te krijgen. Alternatieve van MS producten bevallen me in de meeste gevallen goed dus waarom geen alternatief OS proberen.

Het belangrijkste is dat de distributie geinstalleerd niet groter is dan 150-200 MB ivm kleine HD. Daarnaast graag een installatie die alles herkend zodat ik niet hoef te zoeken naar drivers voor oude aparaten die nergens meer te vinden is.

Alvast bedankt.
Je zou een HD-Installatie van bijvoorbeeld Damn Small Linux kunnen doen. Andere goede mogelijkheden: Slackware, Debian en Archlinux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
Het is ook een test voor over een tijdje. Dan hoop ik de beschikking te krijgen over een Pentium 800MHZ 40gig HD, 32 GK(Matrox). Nu testen en dan genieten zeg maar ;)

Is Ubuntu bijvoorbeeld te zwaar voor dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
orionpax schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 19:22:
Het is ook een test voor over een tijdje. Dan hoop ik de beschikking te krijgen over een Pentium 800MHZ 40gig HD, 32 GK(Matrox). Nu testen en dan genieten zeg maar ;)

Neen. Dat kan best hoor. Of je het snel genoeg vindt ligt natuurlijk wel aan jezelf ook. Daarom is het lastig te beoordelen. Maar over het algemeen is Ubuntu helemaal niet te zwaar voor zo'n PC, je hoeft niet een half uur te wachten tot ie is opgestart etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
orionpax schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 19:22:

Op twee vergelijkbare systemen heb ik Ubuntu draaien en dat gaat prima.

Twee belangrijke details die je niet vermelt zijn de hoeveelheid geheugen en je videokaart. Probeer er tenminste 256MB in te krijgen (of meer) en als je een hogere resolutie wilt draaien is een goede videokaart fijn.
Kom je op een van deze twee flink tekort, kun je proberen bijvoorbeeld XFCE in plaats van Gnome als desktop environment te gebruiken.

[edit]
Sorry, ik las helemaal over je Matrox videokaart heen. Toevallig gebruik ik in beide systemen (en in mijn eigen Athlon XP 2500+) Matrox G450/G550 kaarten met 32MB. Je kunt de drivers van Matrox zelf gebruiken, maar de standaard drivers in X.org doen het ook prima. Na al die jaren is dit nog altijd een fantastische videokaart als je niet van de nieuwste games houdt.

[ Voor 21% gewijzigd door tomato op 04-08-2005 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
Op dat tweede systeem geloof ik wel dat Ubuntu draait. Het gaat mij meer om op het oude systeem. Maar misschien moet ik dat testen met die distributie via CD BOOT???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
orionpax schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:39:
Op dat tweede systeem geloof ik wel dat Ubuntu draait. Het gaat mij meer om op het oude systeem. Maar misschien moet ik dat testen met die distributie via CD BOOT???
Zoals ik al zei, grafisch moet je niet veel van je eerste systeem verwachten. Ubuntu zou ik er niet op proberen.
Een live-CD is een stuk trager, dus als performance test heb je daar vrij weinig aan.

[ Voor 10% gewijzigd door tomato op 04-08-2005 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Je zou Ubuntu base(server install) kunnen doen dan heb je non-grafisch ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi tweakers,

na een aantal jaartjes Windows en driekwart jaar Linux Mandrake wil ik eigenlijk echt leren omgaan met Linux. Ik ben best wel tevreden over Mandrake, alleen merk ik bij mezelf dat ik liever dingen via de GUI (in mijn geval KDE) doe dan via de konsole of een shell, zodat je eigenlijk nog niks leert. Het klinkt wel stoer dat ik (vrouw) linux draai, maar ik weet er dus na een klein jaar nog weinig van. Dus wil ik een andere distro uitproberen waarin ik gedwongen ben meer via een konsole/shell te doen.

Ik wil dus leren werken met linux vanuit de shell/konsole en niet afhankelijk zijn van een GUI. Verder lijkt het me leuk om te leren compileren.

Mijn systeem ziet er momenteel zo uit:
AMD Duron 1300Mhz CPU,
256MB RAM
ASRock K7VM2 mobo
nVIDIA FX5200 128MB videokaart (AGP)
40 GB HD die momenteel in 3 partities is opgedeeld: eentje voor XP, eentje voor MDK en een VFAT voor mijn documenten.

Ik gebruik grub als bootloader.

Mandrake staat er eigenlijk voor de lol op omdat ik voor mijn studie een aantal progs moet gebruiken (o.a. SPSS) die alleen maar onder windows draaien. Ik ben wel erg te spreken over KDE (ik heb andere omgevingen niet echt uitgeprobeerd en Mandrake is eigenlijk om KDE 'heengebouwd'.
Ik heb zitten nadenken over een extra HD, maar ik vraag me af of dat niet wat overdone is voor het 'spelen' met besturingssystemen. :)

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Ik heb sinds eergisteren op mijn oude PC (XP-1800, 512 Mb) Ubuntu 5.04 geinstalleerd en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Het ziet er erg gelikt uit en loopt erg snel. Ik wil me in de toekomst echt meer op Linux gaan specialiseren en mijn eerste indrukken zijn enorm positief!!!!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 02:25:
Hi tweakers,

na een aantal jaartjes Windows en driekwart jaar Linux Mandrake wil ik eigenlijk echt leren omgaan met Linux. Ik ben best wel tevreden over Mandrake, alleen merk ik bij mezelf dat ik liever dingen via de GUI (in mijn geval KDE) doe dan via de konsole of een shell, zodat je eigenlijk nog niks leert. Het klinkt wel stoer dat ik (vrouw) linux draai, maar ik weet er dus na een klein jaar nog weinig van. Dus wil ik een andere distro uitproberen waarin ik gedwongen ben meer via een konsole/shell te doen.

Ik wil dus leren werken met linux vanuit de shell/konsole en niet afhankelijk zijn van een GUI. Verder lijkt het me leuk om te leren compileren.

Mijn systeem ziet er momenteel zo uit:
AMD Duron 1300Mhz CPU,
256MB RAM
ASRock K7VM2 mobo
nVIDIA FX5200 128MB videokaart (AGP)
40 GB HD die momenteel in 3 partities is opgedeeld: eentje voor XP, eentje voor MDK en een VFAT voor mijn documenten.

Ik gebruik grub als bootloader.

Mandrake staat er eigenlijk voor de lol op omdat ik voor mijn studie een aantal progs moet gebruiken (o.a. SPSS) die alleen maar onder windows draaien. Ik ben wel erg te spreken over KDE (ik heb andere omgevingen niet echt uitgeprobeerd en Mandrake is eigenlijk om KDE 'heengebouwd'.
Ik heb zitten nadenken over een extra HD, maar ik vraag me af of dat niet wat overdone is voor het 'spelen' met besturingssystemen. :)

Heeft iemand tips?
Nou wil je echt alles in een CLI doen en wat opsteken kun je Linux From Sratch eens proberen te proberen :)
Daar doe je zowat alles van de grond af opbouwen en kun je het systeem echt helemaal instellen zoals je zelf wilt. Je bent wel even bezig met het lezen van het handboek en het installeren maar dan heb je ook wat.

Ben je niet zo puristisch aangelegd kun je Gentoo als optie overwegen. Je installeert deze distro vanaf een command line en echt alles kan/moet gecompileerd worden. Denk er wel aan dat je dan een aantal nachtjes je pc moet laten aanstaan wil je een stage1 installatie i.c.m. bijvoorbeeld KDE op je systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 14:05:
Nou wil je echt alles in een CLI doen en wat opsteken kun je Linux From Sratch eens proberen te proberen :)
Daar doe je zowat alles van de grond af opbouwen en kun je het systeem echt helemaal instellen zoals je zelf wilt. Je bent wel even bezig met het lezen van het handboek en het installeren maar dan heb je ook wat.
Mja... ik ben nou niet echt een 'rocket scientist'. En een vrouw. Dus dubbel gehandicapt. :+
Ben je niet zo puristisch aangelegd kun je Gentoo als optie overwegen. Je installeert deze distro vanaf een command line en echt alles kan/moet gecompileerd worden. Denk er wel aan dat je dan een aantal nachtjes je pc moet laten aanstaan wil je een stage1 installatie i.c.m. bijvoorbeeld KDE op je systeem hebben.
Gentoo heb ik idd ook al iets over gelezen, zit momenteel wat te dubben tussen Gentoo, Slackware en Fedora Core 4 (ik had begrepen dat Red Hat niet meer geupgradet wordt, had anders wel goed bij m'n internet-nick gepast. ;)).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Red Hat doet nu alleen nog maar aan enterprise distributies, professioneel dus.

Als je *echt* alles zelf wil beheersen zal ik ook gentoo aanraden, de handleiding is vrij duidelijk en je leert erg veel van een gentoo installatie. Zie je het niet zitten om zelf alles te compilen is Debian ook nog een optie, het vereist ook wel wat kennis van zelf dingen opzetten en configureren maar heeft toch een vrij gebruikersvriendelijk package management.

Slackware zou ik zelf niet aan beginnen, ik heb er een hele tijd mee gewerkt maar het is vrij lastig er goeie packages voor te vinden, het systeem zelf is vrij minimaal (ik ben niet zo'n fan van dingen zelf compilen, je maakt snel een troep van je systeem en het is moeilijk bij te houden wat je hebt, welke versie, enz). Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 14:20:
Gentoo heb ik idd ook al iets over gelezen, zit momenteel wat te dubben tussen Gentoo, Slackware en Fedora Core 4 (ik had begrepen dat Red Hat niet meer geupgradet wordt, had anders wel goed bij m'n internet-nick gepast. ;)).
Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit wat je installeert, als je alles via de CLI wilt doen installeer je gewoon minimaal en doe je de rest later. Ik doe dat zelf ook graag. Mijn favoriet is Slackware (dat moet onderhand wel opvallen :P) omdat 'ie gewoon duidelijk is (daar hoef je echt geen rocket scientist voor te zijn, en toch kun je lekker spelen met het systeem) en doet wat ik wil. Ik weet niet hoe Gentoo en Fedora core precies zijn, ik heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmz... ik denk dat ik eerst Debian ga uitproberen, ik weet namelijk nog best wel weinig van Linux, en als dat een beetje wil (ik begrijp dat je bij Debian niet álles zelf hoeft te compileren) dan kan ik altijd nog kijken of ik Gentoo leuk vind.

LfS ga ik wel proberen als ik misluk als cognitiewetenschapster en een baan in de ICT ambieer :)

In ieder geval bedankt voor de tips! O+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
Nog een die gentoo kan aanraden :)

Bekijk het forum eens, en vooral de handleiding. Die is zeer uitgebreid en duidelijk, en je kunt gentoo ook gewoon onder knoppix installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren gentoo voor de 2e keer geinstalleerd (stage 3), het beviel namelijk wel goed.

Als de install cd geboot is, en je netwerk/internet werkt kan je gelijk met links (browser) naar de online manual toe, en vanaf dat moment is het gewoon een kwestie van goed lezen en veel geswitch met Alt-F1 Alt-F2. :P

Als je eerst veel met de shell wilt doen maakt het compilen niet zoveel uit, de meeste programma's zijn vrij snel klaar. Als je later alsnog X erop wilt zetten is het wel handig dit zo te plannen dat je het commando "emerge xorg-x11" net voor je nachtrust / collegedag geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
emerge xorg kde/gnome/iets anders, heb je ook meteen een desktop, anders kun je weer een flinke tijd wachten :P (kde en gnome duren elk langer dan x11)

x11 duurt op mijn pc niet eens zo erg lang. 30-45 minuten en dan is dat wel gedaan. bootstrappen en emerge system kun je beter snachts doen. "scripts/bootstrap.sh && emerge --emptytree system" (emptytree is kennelijk nieuw sinds 2005.0 :?)

[ Voor 45% gewijzigd door Benotti op 06-08-2005 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doh inderdaad ja, emerge gnome duurt idd _wat_ langer dan X alleen 8)7 .

Ik bouw iigv rustig op, een stage 1 of 2 komt bij de volgende installatie wel. Stage 3 is wel in een paar uur te doen omdat je de commando's waar Benotti het over had over kan slaan.

Een voordeel is dat als je eerst X installeert alvast een gui hebt terwijl je een mooiere omgeving compiled, twm wordt wel saai na een tijdje :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn Dell Inspiron 8500 laptop wil ik graag Linux installeren en daarmee gaan stoeien.

De specs van mijn laptop/randapparatuur:
CPU Type: Mobile Intel Pentium 4M, 2400 MHz (24 x 100)
Moederbordnaam: Dell Inspiron 8500
Moederbord Chipset: Intel Brookdale i845MP
Systeemgeheugen: 512 MB (DDR SDRAM)
Video kaart: NVIDIA GeForce4 4200 Go (Dell Mobile) (64 MB)
Geluidskaart: Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - AC'97 Audio Controller [B-1]
IDE apparaat: Intel(R) 82801DBM Ultra ATA Storage Controller - 24CA
Harde schijf: FUJITSU MHT2060AT (60 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/100)
Harde schijf: SAMSUNG SV0411N USB Device (40 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station: SAMSUNG CDRW/DVD SN-324B (DVD:8x, CD:24x/10x/24x DVD-ROM/CD-RW)
Toetsenbord: Easy Internet Keyboard
Toetsenbord: Logitech HID-Compliant Keyboard
Muis: Alps Touch Pad
Muis: HID-compliant Cordless Mouse
Netwerkkaart: Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller
Netwerkkaart: D-Link AirPlus Xtreme G DWL-G650 Adapter (192.168.0.108)
Modem: PCTEL 2304WT V.9x MDC Modem
Printer: EPSON Stylus CX3600 Series
+ Apple iPod 40 GB

Waarvoor gebruik ik mijn pc?
- tekstverwerking, spreadsheet
- belastingaangiftes
- file-sharing met LimeWire
- updaten van mijn iPod (Firewire)
- spelen van Football Manager 2005
- internetten (wireless)
- bijhouden van een website
- e-mailen en digitaal mijn agende bijhouden met Outlook (wat is hiervoor een goede vervanger?)

Ik heb natuurlijk het liefst dat alles out of the box werkt maar ik heb op internet al wat rondgekeken op o.a. linux-laptop.net en als ik zelf wat aan moet passen is dat niet zo erg. Dat maakt Linux ook wel leuk (hoop ik).

Tot nu toe heb ik Knoppix 3.9 gedownload en uitgeprobeerd d.m.v. het opstarten van cd. Dat beviel me wel goed, vandaar dat ik ook verder wil met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:59:
Waarvoor gebruik ik mijn pc?
- tekstverwerking, spreadsheet
- belastingaangiftes
- file-sharing met LimeWire
- updaten van mijn iPod (Firewire)
- spelen van Football Manager 2005
- internetten (wireless)
- bijhouden van een website
- e-mailen en digitaal mijn agende bijhouden met Outlook (wat is hiervoor een goede vervanger?)
Kun je dus overweg met open-office als alternatief voor Microsoft Office onder Windows; voor p2p gebruik ik in Linux (Mandrake) A-mule, maar je hebt ook andere file-sharing progjes, zoals BitTorrent :) LimeWire ken ik eigenlijk niet ; ik weet niet of de belastingaangifte inmiddels ook voor Linux beschikbaar is, dat moest altijd onder windows nl.
Bijhouden van een website doe ik ook in Kate (KDE-advanced text editor), dat is een equivalent voor NotePad. Maar er zijn ook wel FrontPage-achtige progjes denk ik.

emailen en digtaal je agenda bijhouden doe ik in KDE met Kontact (K-mail) en in GNOME met Evolution.

Ik gebruik momenteel Mandrake 10.1 official, maar weet niet in hoeverre je laptop dat trekt, 't is nogal een zware distro. (Ik weet niet zoveel van laptops, het lijkt erop dat het wel zou moeten kunnen).

Voordeel is dat Mandrake makkelijk te gebruiken is als je net van Windows overstapt. Vooral de werkomgeving KDE 'voelt' heel erg Windows 98 aan (maar dan zonder 'the Blue Screen of Death' :+) Dus erg handig en makkelijk om aan de eigenaardigheden van werken onder Linux te wennen. Maar als je echt wil gaan 'pielen' is Mandrake een beetje een 'kinder' distro. (Da's ook de reden dus dat ik een andere wil gaan gebruiken voor 't 'pielen').

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 17:25:
[...]
Maar als je echt wil gaan 'pielen' is Mandrake een beetje een 'kinder' distro. (Da's ook de reden dus dat ik een andere wil gaan gebruiken voor 't 'pielen'.
BS. Linux = linux.. Je kan het zo compleet maken als je wilt. Mandriva (Mandrake) is een zeer complete en volwassen distro die op geen enkele manier onderdoet voor Debian of Suse bijv.

Bovendien is het de grafische omgeving die het (mogelijk) makkelijk maakt, niet de distro zelf...

De enige echte kinder-distro is Fedora Core, dankzij haar expirimentele karakter (testtuin van Red Hat dus)

Lijkt me overigens duidelijk dat ik het substantieel oneens bent met de openingspost. Het is bijvoorbeeld absoluut onwaar dat Debian lagere systeemeisen heeft dan Suse/Mandriva. Debian met KDE/Gnome is even zwaar als Suse/Mandriva met KDE/Gnome. Andersom geld exact hetzelfde.

@roodkapje:
Met die uitspraken van jouw nerdenvriendjes tonen ze direct hun gebrek aan kennis/inzicht ;)

[ Voor 47% gewijzigd door MrBarBarian op 06-08-2005 17:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf 2006 is het aangifteprogramma van de Belastingdienst ook geschikt voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn nerd-vriendjes die allemaal heel stoer Debian stable hebben enzo :P , noemen mijn Linux altijd 'kinderlinux' omdat je vrij weinig hoeft te weten om het te kunnen hanteren. Vandaar de term :)

edit:
Tof dat het belastingprogramma ook onder linux kan! _O_
Als ik klaar ben met mijn studie schop ik windows dan helemaal van mijn PC af (ik heb nou toch een studentlicentie, dus het moet dan toch) :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu de iso-bestanden van Mandrake aan het downloaden, daar ga ik maar eens mee stoeien.

Ik ga sowiezo een dual-boot maken met XP op een partitie en Mandrake op een andere. Heeft iemand hier nog ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Laatst online: 21-02-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:50:
Ik ben nu de iso-bestanden van Mandrake aan het downloaden, daar ga ik maar eens mee stoeien.

Ik ga sowiezo een dual-boot maken met XP op een partitie en Mandrake op een andere. Heeft iemand hier nog ervaringen mee?
mandrake installeert als je het wil automatisch een bootloader, dit is een soort menuutje waar je kan kiezen of je linux, of windows wil starten.

Je moet er wel rekening mee houden dat als je je linux partitie weggooit, de bootloader niet meer werkt, en je dan ook geen windows kan starten.

Om dit te voorkomen moet je een diskette als msdos opstart formatteren, en fdisk op het schijfje hebben, mocht je linux partitie ooit verdwijnen, dan boot je de diskette en typ je "fdisk /mbr",
dan wordt automatisch windows geboot iedere keer.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Veel plezier en succes met linux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de Windows XP cd kan ik de mbr ook weer in de oude staat herstellen toch?

Ik zal eerder Windows eraf gooien dan Linux B)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 18:50:

Yup dat heb ik ook. XP staat bij mij op hda1 en mandrake op een andere partitie.
Als je Mandrake geïnstalleerd hebt kun je kiezen tussen LILO en Grub als bootloader. En in het configuratiemenu (drakconf) kun je instellen welk OS je standaard wilt laten opstarten (ik geloof dattie standaard op Linux staat). En 't werkt als een trein B)

En misschien een idee dat je 3 partities maakt? Een extra VFAT partitie om je documentjes op te slaan zodat je er via Windows en Linux bij kan?

edit:
mbr kan via de XP-cd hersteld worden, maar een bootdiskette / rescuedisk voor XP maken lijkt me handiger :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ik heb Mandrake geïnstalleerd en alles werkt naar behoren, alleen mijn D-Link netwerkkaart wordt nog niet herkend maar daar ga ik maar eens lekker mee prutsen, ook het opnieuw indelen van de partities ging soepel. Ben nu weer ff aan het werk onder XP en daar ben ik nog geen problemen tegen gekomen. Het enige rare wat ik ben tegen gekomen was tijdens de installatie, toen Mandrake om cd 4 vroeg :? Op linuxiso.org stonden maar 3 iso-bestanden voor 10.1 en het opstarten gaat was langzaam naar mijn idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 'gewone' download is 3 CD's. Op CD4 staat een nieuwere versie van KDE (o.a.). Die kun je via een torrent binnenhalen als je lid van de 'club' bent. (Dan heb je max 6 ceedees). Dus die CD4 is niet noodzakelijk voor het werken van je linux. Als je tevreden over linux bent kan ik je het 'silver' lidmaatschap aanraden omdat je dan extra programma's kunt downloaden die niet in de 'kale' download-only versie zitten ivm rechten enzo. Niet alles is nl. freeware. O.a. drivers bijvoorbeeld zijn vaak registered trademarks.

Over het 'slome' opstarten: Als je tijdens het opstarten op 'escape' drukt kun je zien wat hij allemaal doet. Als hij over een bepaald proces wat lang doet, kun je iig zien wat dat dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, de komende 3 weken heb ik tijd genoeg om met Linux te gaan stoeien heb namelijk vakantie B)

Het installeren ging zoals gezegd lekker soepel, voor iemand met weinig tot geen Linux ervaring is zo'n installatie makkelijk te doen. Voor een besturingssysteem waar bijna geen drivers door de fabrikanten worden geschreven ging het wel erg makkelijk, dit in tegenstelling tot bij Windows.

Ik ben ieder geval blij dat ik de stap heb gezet om Linux te installeren, iedereen in dit topic bedankt voor de goede tips :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 23:39:
Ok, de komende 3 weken heb ik tijd genoeg om met Linux te gaan stoeien heb namelijk
Ik ben ieder geval blij dat ik de stap heb gezet om Linux te installeren, iedereen in dit topic bedankt voor de goede tips :)
Graag gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ik ben nu via Linux en Konqueror op het internet beland :P

Ik heb mijn pc maar via een ethernet kabel aangesloten op mijn router en alles werkt in één keer.

Het lange opstarten kwam door het configureren van eth0 dat is de ethernet verbinding waar ik nu mee werk, als er geen kabel aangesloten is geeft hij de melding dat de configuratie mislukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Het systeem:
Celeron 333 MMX
64 MB RAM
10 GB HD

Waar het goed voor is:
Chatten, Tekstverwerken, internet en email. Moet passen in een windows thuis netwerkje.
Mijn ervaring met Linux is minimaal ben al bezig geweest met Mandrake en Freesco draait goed bij mij thuis. Moet dus wel redelijk out of the box zijn, maar ik wil wel kunnen prutsen natuurlijk :Y)

Ik heb zelf al gekeken naar damn small linux maar grafisch is dit niet je van het? Wat is een beetje het minimale wat je nodig hebt voor Gnomen of KDE?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
@HerbyNL

Om Gnome of KDE een beetje vlot te draaien heb je zeker meer ram nodig. Op dat systeem zou ik voor bijvoorbeeld Fluxbox of Xfce gaan. Persoonlijk zou ik voor Debian kiezen, als je de specs van je monitor weet dan kan het zelf configureren van X amper mis gaan.

Ik zou met zo'n pc in elk geval uit de buurt blijven bij een distro met grafische installer die standaard KDE of Gnome installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:27
Hallo

Ik heb hier een download server pentium 266
128MB ram

Ik wil hier icm linux azureus http://azureus.sourceforge.net/ op zetten.
Maar welke os kan in gebruiken haalt de processor Beos Maar werkt hier azureus op ?
Welk ander os erkt hier wel goed op icm met azureus.

Edit: ik denk dat ik gentoo minimal install of slackware welke is beter ?

Alvast bedankt Roel

[ Voor 28% gewijzigd door roelke op 10-08-2005 14:08 ]

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Hrm, een vraagje van mij dan. Er staat hier nog een oude laptop. Specs:

P2 266 MHz
64 MB Ram
6 GB HDD
1024x768

Dit dingetje draait op dit moment Windows XP (ja, vraag mij ook niet hoe, de vorige eigenaar heeft dat er opgezet en vond dat het werkte). Mijn meisje is er best tevreden mee, maar ikke dus absoluut niet. Word XP doet het op zich wel okay, óf Internet Explorer. Allebei tegelijk betekent natuurlijk swappen als een gek.

Nu wil ik gaan proberen of hier misschien nog een divx of xvid op af te spelen is. Ja, kom nu niet gelijk met *blegh, onmogelijk, koop een nieuwe*, want de andere laptop die hier staat (Celeron 333Mhz) trekt de meeste video's ook. Alleen het scherm daarvan is een stuk kleiner, dus vandaar dat ik het op die andere laptop wil gaan proberen.

Ik heb ondertussen wat ervaring opgedaan met Ubuntu, Knoppix, en heb Damn Small Linux weleens geprobeerd, maar op deze laptop zal dat allemaal wel nog wel overkill zijn.

Vanwege de eis "Video's af kunnen spelen" zal het wel noodzakelijk zijn om iets van X te moeten draaien (of kan dat ook zonder X?). Veel meer grafische omgeving heb ik niet nodig, een minimale windowmanager zal wel voldoende zijn. Ik heb weleens gehoord van Movix, een op knoppix gebaseerde LiveCD speciaal om video's af te spelen. Is dat het beste wat er voor dit systeempje in zit?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
Garyu schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:10:
Vanwege de eis "Video's af kunnen spelen" zal het wel noodzakelijk zijn om iets van X te moeten draaien (of kan dat ook zonder X?).
Je kunt ook X draaien, met alleen fwm (of i.d.), wat standaard met Xorg-X11 meegeleverd wordt. Dat gebruikt amper geheugen, is ook amper een window-manager. Je krijgt een xterm, van daaruit kun je bijv. mplayer of i.d. opstarten.
En oja, het belangrijkste is in jouw geval waarschijnlijk wat voor grafische chip er in je laptop zit. Maar kben bang dat je processor het kijken van films niet gaat trekken... En aangezien er in laptops meestal niet zulke hoogwaardige grafische chips zitten, ben ik bang dat het niet gaat lukken...

[ Voor 26% gewijzigd door doelman op 10-08-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil op mijn laptop linux gaan draaien, ik ben gaan onderzoeken en search gaan gebruiken en kwam uiteindelijk uit bij Suse 9.2, ik heb de iso gedownload voor een dvd versie en gebrand. Ik heb echter een probleem, de laptop word zelden gebruikt voor internet/netwerk, meer iets voor tekstverwerken, ik heb wel een sms 2635 PCMCIA kaartje, deze zou de Prism54 module gebruiken, maar aangezien ik slecht ben in linux dacht ik dat ik wel zonder zou kunnen, is het echt zo moeilijk om je drivers ervoor te compileren zoals iedereen zegt?

Waarvoor gebruik ik me laptop

-Tekstverwerken
-Af en toe gamen ( lees patience )
-Huiswerk maken
-Huiswerk maken
-Huiswerk maken

Is suse 9.2 dan echt een goede keuze????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:14:
ik heb wel een sms 2635 PCMCIA kaartje, deze zou de Prism54 module gebruiken, maar aangezien ik slecht ben in linux dacht ik dat ik wel zonder zou kunnen, is het echt zo moeilijk om je drivers ervoor te compileren zoals iedereen zegt?
Suse 9.2 is best een goede keuze, voor wat jij ermee wilt. Het compileren van een driver is niet heel moeilijk, zeker niet als er duidelijk staat uitgelegd hoe het moet.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.