Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.463 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:16

Cybje

First Post!

Weet iemand of er een leuke media center distributie is? Dus iets Windows Media Center achtigs, maar hoeft niet echt een TV kaart ofzo te ondersteunen. Gaat me meer om dat ik DVD's en DivX'jes kan kijken via me beamer enzo en een beetje ermee spelen. Leuke grafische interface is wel welkom natuurlijk :P

Heb al gezocht met Google, maar kan niks vinden. Er bestaat wel Movix, maar daar is amper iets aan gedaan en dat kan weer net even te weinig eigenlijk.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:22

Cyphax

Moderator LNX
Cybje schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:42:
Weet iemand of er een leuke media center distributie is? Dus iets Windows Media Center achtigs, maar hoeft niet echt een TV kaart ofzo te ondersteunen. Gaat me meer om dat ik DVD's en DivX'jes kan kijken via me beamer enzo en een beetje ermee spelen. Leuke grafische interface is wel welkom natuurlijk :P

Heb al gezocht met Google, maar kan niks vinden. Er bestaat wel Movix, maar daar is amper iets aan gedaan en dat kan weer net even te weinig eigenlijk.
GeeXboX, ook zo'n soort distro. :)
Ik zou persoonlijk eigenlijk gewoon een normale distro pakken en de juiste software installeren. :)
Je kunt ook proberen MythTV te installeren.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001

Cybje

First Post!

Bestaat GeeXboX nog? Want die kwam ik met Google ook wel tegen, alleen is die site een beetje dood.

MythTV is toch meer gericht op TV spul?

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:58

M-ThijZ

Riding on Rails

Cybje schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:54:
Bestaat GeeXboX nog? Want die kwam ik met Google ook wel tegen, alleen is die site een beetje dood.

MythTV is toch meer gericht op TV spul?
Jeps, en als livecd hebben we KnoppMyth.

Overigens heb ik een tijd geleden Freevo geprobeerd, wat heel erg goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke linux distributie is het gebruiksvriendelijkst?
Mandrake, Ubuntu, SuSE of Fedora?

Dank bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 19:05:

Dank bij voorbaat.
Dat is SUSE (alhoewel dat misschien een mening is).
Ik denk dat de grootste nieuwkomer zich perfect met SUSE kan redden. (Oke, niet als er bugs met een radeon kaart optreden waardoor X niet start), maar SUSE is echt heel erg fijn.

Je hebt de configuratie van je hele systeem mooi centraal, heerlijk vond ik het!

SUSE is liev O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 19:05:

Dank bij voorbaat.
Ik denk Ubuntu. Ik heb Ubuntu ook een aantal keer bekeken (LiveCD) en ik moet zeggen dat die erg gebruiksvriendelijk is. Ik hoor ook meerdere mensen zeggen dat Ubuntu erg gebruiksvriendelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:10
Systeem:
Toshiba satellite 200 CDT
snelheid (nouja...) 133 mhz (kan ook 100mhz zijn, eigenlijk nooit naar gekeken)
40 mb geheugen
4,3 gb harde schijf
Chips&tech 65555 videocard (2mb)
ESS 688 audiocard
Draaide win98 (samurize wilde ik echter werkend hebben)
Draait nu op win2000 (ivm samurize en makkelijke paralle connectie, had ff geen PCMCIA 16bit ethernet kaart liggen) Doet nu: Digitaal fotolijstje, weerinfo (handmade samurize) en headlines Fok, tweakers maar win2000 icm samurize en firefox is nogal traaaaaaag. Firefox is trouwens (overal in huis) standaard browser.
In de brievenbus ligt binnenkort een of andere 16 bits wireless 802.11b wireless (die zou moeten gaan werken met een Linksys WAP54G)

Wat wil ik: Digitaal fotolijstje, MSN (maar dan een linux versie die weinig geheugen vreet) Firefox
wat weerinfo (samurize achtig progsel of iets anders) en wat headlines displayen (fok, tweakers, nu.nl ofzo) evt mail (aantal nieuwe) evt. mp3
Wat raden jullie mij aan voor distro en welke progsels.
Snelheidwinst is belangrijkst voor zover dat mogelijk is met zo'n oud beessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Ierlandfan schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 12:11:
Wat wil ik: Digitaal fotolijstje, MSN (maar dan een linux versie die weinig geheugen vreet) Firefox
wat weerinfo (samurize achtig progsel of iets anders) en wat headlines displayen (fok, tweakers, nu.nl ofzo) evt mail (aantal nieuwe) evt. mp3
Wat raden jullie mij aan voor distro en welke progsels.
Snelheidwinst is belangrijkst voor zover dat mogelijk is met zo'n oud beessie.
Distro: Vector linux
Window manager: Flux of iets soortgelijks
Browser: Dillo
muziek: een console muziek player
Msn: centerICQ is licht maar lelijk en amsn en gaim zijn niet vooruit te fikken
Firefox: zou ik vergeten op dat bakkie.

Ooohja, je kan het beste niet de nieuwste vector linux nemen, de oudere zijn lichter

Edit:
http://distro.ibiblio.org...aneous/version_table.html
Hier zie je een overzicht van systeem eisen van vector linux.
Ik zou 2.5 nemen en dan fluxbox zelf installeren aangezien xfce toch echt wel zwaar is voor het beestje

[ Voor 15% gewijzigd door Emielio op 31-05-2005 13:07 ]

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-02-2016
Ik heb slechts 1 pc:
amd athlon 1400
512 sdram
240 gb

Hierop staat windows xp geinstalleerd.

Heb 2 hd's, 1 van 200 (windows) en een van 40 (ongebruikt).

Suse staat nu geinstalleerd op de 40 gb hd, de lilo maakt het opstarten overigens wel traag.
ik ben echter nog niet echt tevreden over suse, ik wil eigenlijk wat anders.. maar weet niet wat.

wil wellicht uiteindelijk compleet over naar linux (met windows voor eventueel gamen), wil dus linux tot in de puntjes onderzoeken of het voor mij geschikt is als desktop.

ps. suse wilde voor mij niet omdat ik bij het installeren van firefox al problemen had en er toen al geen zin meer in had ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
r4vi4n schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:31:
ps. suse wilde voor mij niet omdat ik bij het installeren van firefox al problemen had en er toen al geen zin meer in had ;) 8)7
Dan kun je beter bij windows blijven...

Ontopic:
Wat is precies je vraag? een betere distro? brobeer er eens een paar uit....
Suse is zeker niet slecht, is alleen heel erg langzaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r4vi4n
Emielio schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:39:
[...]

Dan kun je beter bij windows blijven...

Ontopic:
Wat is precies je vraag? een betere distro? brobeer er eens een paar uit....
Suse is zeker niet slecht, is alleen heel erg langzaam...
Ik bedoelde meer dat ik suse niet zo toegankelijk vond.. en dat ik dus iets anders wil dan suse (alhoewel ik dan tegen hetzelfde probleem aan kan lopen, maar dat terzijde ;) )

maar als ik er "een paar" moet uitproberen... welke zou ik dan volgens jou moeten uitproberen.. en... kan je meerdere linuxen naast elkaar installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
r4vi4n schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:50:
[...]

Ik bedoelde meer dat ik suse niet zo toegankelijk vond.. en dat ik dus iets anders wil dan suse (alhoewel ik dan tegen hetzelfde probleem aan kan lopen, maar dat terzijde ;) )

maar als ik er "een paar" moet uitproberen... welke zou ik dan volgens jou moeten uitproberen.. en... kan je meerdere linuxen naast elkaar installeren?
Je kunt zeker meer linuxen naast elkaar zetten, al gaat dit bij de meeste distro's niet vanzelf en is hier toch wel een klein beetje kennis van het partitioneren van een linux systeem voor nodig en een beetje kennis van lilo/grub.

Ik denk dat Suse bij uitstek de meest toegankelijke en makkelijke distro is voor een ex windows gebruiker.

Maar welke ik je ook kan aanraden is Ubuntu, deze is iets sneller en stabieler als Suse maar heeft iets minder grafische tools om alles in te stellen zoals Yast van Suse.

Vaak loont het wel om effe iets meer je best te doen en 1 distro te doorgronden.

Want het probleem waar jij tegen aanloopt is gewoon je bent windows gewent en moet dus helemaal op nieuw beginnen en je was te lui om je er iets meer in te verdiepen, dit zul je bij elke distro meemaken behalve Linspire, maar daar betaal je dan ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

eghie schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:11:
[...]

Ik denk Ubuntu. Ik heb Ubuntu ook een aantal keer bekeken (LiveCD) en ik moet zeggen dat die erg gebruiksvriendelijk is. Ik hoor ook meerdere mensen zeggen dat Ubuntu erg gebruiksvriendelijk is.
Als je iets moet configureren aan je hardware of iets dergelijks, moet je configuratie files uit /etc met de hand gaan aanpassen, dat kan voor een beginner wat spartaans en ongebruiksvriendelijk overkomen. Daarvoor heeft suse YaST2, eerst was ik er nogal sceptisch over, maar heb het eens een maand of wat geprobeerd en vond het heerlijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r4vi4n
M-ThijZ schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 15:49:
[...]

Als je iets moet configureren aan je hardware of iets dergelijks, moet je configuratie files uit /etc met de hand gaan aanpassen, dat kan voor een beginner wat spartaans en ongebruiksvriendelijk overkomen. Daarvoor heeft suse YaST2, eerst was ik er nogal sceptisch over, maar heb het eens een maand of wat geprobeerd en vond het heerlijk werken.
Valt dat YaST of YaST2 niet te installeren op een andere distro dan Suse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
r4vi4n schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:13:
[...]

Valt dat YaST of YaST2 niet te installeren op een andere distro dan Suse?
Kan waarschijnlijk wel maar dat is niet logisch.

Je koopt toch niet een diesel auto nieuw om er vervolgens een benzine motor in te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r4vi4n
Emielio schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:26:
[...]

Kan waarschijnlijk wel maar dat is niet logisch.

Je koopt toch niet een diesel auto nieuw om er vervolgens een benzine motor in te bouwen
is t niet alleen een kwestie van een ander stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
r4vi4n schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:36:
[...]

is t niet alleen een kwestie van een ander stuur?
Vind ik niet, er zijn eigenlijk 3 grote dingen die in mijn ogen het grote onderscheid maken tussen de distro's:

Packet manegement
installatie
De al dan niet aanwezige configuratie tools

Voor de rest zijn het gewoon de algemene gnu programma's als kernel libs xorg desktop omgevingen enzzz.
Dus is Yast een heel groot ondewrdeel van de distro
En ook iets dat Suse uniek maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Ik zoek een Linux voor op mijn desktop. Hoewel Ubuntu op zich een leuke distro is, werkt hij niet goed samen met mijn dual Xeon. Als ik de 686-SMP installeer en ermee op start, werkt het de helft van de tijd niet (ik heb de indruk dat de muis bewogen moet worden tijdens het inloggen :? ). Op het forum blijk dat ik niet de enige ben.

Welke distro kunnen jullie me verder aanraden? Zin in ingewikkelde dingen heb ik niet (daarom koos ik Ubuntu) maar ik gebruik wel graag m'n beide Xeons (en 2GB geheugen).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Breepee schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:51:
Ik zoek een Linux voor op mijn desktop. Hoewel Ubuntu op zich een leuke distro is, werkt hij niet goed samen met mijn dual Xeon. Als ik de 686-SMP installeer en ermee op start, werkt het de helft van de tijd niet (ik heb de indruk dat de muis bewogen moet worden tijdens het inloggen :? ). Op het forum blijk dat ik niet de enige ben.

Welke distro kunnen jullie me verder aanraden? Zin in ingewikkelde dingen heb ik niet (daarom koos ik Ubuntu) maar ik gebruik wel graag m'n beide Xeons (en 2GB geheugen).
Wat raar dat je dat probleem met Ubuntu hebt. De ondersteuning van de hardware is wordt gewoon geregeld door de kernel, dus als jij SMP en Highmem in je kernel compiled moet het toch gewoon werken?
Goed, als het onder ubuntu niet werkt, dan raad ik je 'de rest' aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
M-ThijZ schreef op zondag 05 juni 2005 @ 02:15:
[...]

Wat raar dat je dat probleem met Ubuntu hebt. De ondersteuning van de hardware is wordt gewoon geregeld door de kernel, dus als jij SMP en Highmem in je kernel compiled moet het toch gewoon werken?
Goed, als het onder ubuntu niet werkt, dan raad ik je 'de rest' aan. ;)
Ik apt-get gewoon de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil linux op een computer installeren maar ik wil weten welke ik het beste kan kiezen
ik wil er apache, php en mysql op gaan draaien
mijn computer specs zijn:

intel celeron 300 mhz
3 gig hd
nu 512 mb sdram pc 133 geheugen maar dit heb ik geleend en ik ga 256 mb sdram pc 133 geheugen kopen.
en onboard video kaart ik weet niet precies hoeveel mb maar ik denk 4mb

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
@username_13: Ik zou in ieder geval niet voor gentoo gaan, compilen gaat dan erg lang duren.
Debian lijkt me een prima keuze, snel, simpel en geen onnodige meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

BTW, ik zie 'goede hardware support' regelmatig als argument voorbij komen. Vergeet niet dat dat compleet vervalt nadat je je eerste kernel compilet (en dat is echt simpel, hoe moeilijk er ook over gedaan wordt)... Ik stel voor dat alle newbies (in de positieve zin van het woord :)) eens een kernel tarball downloaden van www.kernel.org en make menuconfig && make modules_install && make install doen ;-)

Voor de debianslachtoffers: Je moet libncurses5-dev, linux-kernel-headers en nog een of andere libc6 dev pkg installeren waarvan de naam me ontgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Opeens kom je er dan achter dat "make menuconfig" je vriend is in plaats van je vijand. Het is echt belachelijk simpel eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
racoontje schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:40:
Voor de debianslachtoffers: Je moet libncurses5-dev, linux-kernel-headers en nog een of andere libc6 dev pkg installeren waarvan de naam me ontgaat.
Heel grappig, maar dat is niet de manier om in Debian een kernel te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik wil een pc/server/router achtig ding :9 bouwen, met 3 of 4 netwerkkaarten(1 voor internet, de rest voor het netwerk) erin, zodat ik daarmee internet over de andere pc's kan verdelen.
Ik wil er ook een (scsi-) hardeschijf inzetten als gedeelde schijf, die ik ook via internet kan openen.
Ik heb wel gehoort dat er verschillende livecd's zijn die hier wel handig voor zijn maar wat is het handigst hiervoor als ik niet veel ervaring (maar een klein beetje :P ) met linux heb?
Of kan ik het besturingssyteem beter op een schijf installeren?
Ik heb nog een pentium 1 (160mhz, 64 mb) over. Is dit daarvoor genoeg? Of moet het met meer?
Het moet trouwens na dat het allemaal geconfigureerd is gewoon zonder beeldscherm en muis/toetsenbord werken ;)
Alvast bedankt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door -DG- op 06-06-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DG- schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:51:
Ik wil een pc/server/router achtig ding :9 bouwen, met 3 of 4 netwerkkaarten(1 voor internet, de rest voor het netwerk) erin, zodat ik daarmee internet over de andere pc's kan verdelen.
Ik wil er ook een (scsi-) hardeschijf inzetten als gedeelde schijf, die ik ook via internet kan openen.
Ik heb wel gehoort dat er verschillende livecd's zijn die hier wel handig voor zijn maar wat is het handigst hiervoor als ik niet veel ervaring (maar een klein beetje :P ) met linux heb?
Ik heb nog een pentium 1 (160mhz, 64 mb) over. Is dit daarvoor genoeg? Of moet het met meer?
Het moet trouwens na dat het allemaal geconfigureerd is gewoon zonder beeldscherm en muis/toetsenbord werken ;)
Wat denk je nou zelf?
Een LiveCD om een complete server mee te draaien?
En dan nog wel met 64 MB ram?
En wat versta je onder een "gedeelde schijf die je ook via internet kan openen"?
Zoiets is pertinent onveilig, of je moet het via samba over een vpn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
-DG- schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:51:
Eerst linux leren door het gewoon op de desktop te gebruiken ofzo en daarna pas aan zoiets beginnen....

En als je daqt toch zo eigenwijs bent dit meteen te doen neem dan een distro als debian of slackware, deze zijn lekker licht en zeer geschikt voor dit doeleinde...
En zoals hierboven ook werd gezecht geen live cd voor een server 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:08:
[...]

Wat denk je nou zelf?
Een LiveCD om een complete server mee te draaien?
En dan nog wel met 64 MB ram?
En wat versta je onder een "gedeelde schijf die je ook via internet kan openen"?
Zoiets is pertinent onveilig, of je moet het via samba over een vpn doen.
Devil Linux, Gibraltar en Sentry werken allemaal met 64 mbram, zelfs nog op een 486 ;) . Deze zijn volgens mij wel als firewall/router te gebruiken maar ik kon niet vinden of je er ook een hardeschijf bij kan doen waar iedereen in het netwerk zijn bestandjes op zou kunnen zetten. (dat bedoel ik met een gedeelde schijf)
En het zou ook handig zijn alsik gewoon op school via het ip adres ofso met een wachtwoord kan inloggen en m'n eigen mp3tjes kan luisteren, maar ik hoef dus niet een complete server waar 200 mensen tegelijk op moeten zijn :P .
Hopelijk is er iemand anders met beter advies....

[ Voor 6% gewijzigd door -DG- op 06-06-2005 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Het advies dat je krijgt blinkt inderdaad niet uit in vriendelijkheid. Wat jij wilt is best te doen met 64MB. Geen X installeren en een beetje door willen zetten om je weg te vinden in Linux.

Ga bijvoorbeeld eerste een dagje op een stoeltje achter je machientje zitten met toetsenbord en monitor. Installeer Debian Testing en speel er wat mee. Krijg het netwerk aan de praat en log vanaf een andere computer in via SSH. Onderzoek vervolgens wat je allemaal nodig hebt wil je het internet verkeer regelen via die computer.

Als dat allemaal een beetje lukt haal je de monitor en het toetsenbord los en boot je de computer. Beleef enkele spannende seconden tot je via SSH toegang krijgt.

Ik denk dat dit best mogelijk is als eerste ervaring met Linux. Waarom zou je eerst op de desktop vertrouwd met Linux moeten raken als je alleen dit wilt? Je moet alleen wel even de tijd nemen en doorzetten om vertrouwd te raken.

[edit] Ik zou dus geen Live CD nemen, je hebt veel meer vrijheid als je gewoon een distributie op de harddisk installeert. Er zijn verschillende manieren om data op die computer (deel van zelfde harddisk, of een extra harddisk) beschikbaar te stellen aan andere computers op het netwerk. Bijvoorbeeld Samba, FTP, SSH, HTTP, NFS, etc. Maar begin even bij het begin.

[ Voor 17% gewijzigd door tomato op 06-06-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
tomato schreef op maandag 06 juni 2005 @ 11:20:
[...]

Heel grappig, maar dat is niet de manier om in Debian een kernel te bouwen.
Hoe dan wel volgens jou? Ik denk erover om de kernel in Ubuntu 5.04 maar zelf te compileren, aangezien de apt-get-bare niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Breepee schreef op maandag 06 juni 2005 @ 14:35:
Hoe dan wel volgens jou? Ik denk erover om de kernel in Ubuntu 5.04 maar zelf te compileren, aangezien de apt-get-bare niet goed werkt.
Met make-kpkg, zodat je je kernel met dpkg kunt installeren.

Zie Google voor vele howto's.

[ Voor 4% gewijzigd door tomato op 06-06-2005 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 19:11
is er een out of the box gebakje waarmee je je oude hardware kunt omtoveren in een cd/dvd copy station?

ik heb een AMD 600, een paar honderd MB geheugen 256 oid een dvd lezer en een dvd brander LG. en 2 1gb gebakjes.

Laten we over de functie houden en geen discussie over wat ik ermee wil kopieren.. Dus laten we het image verhaal e.d. niet starten. Ik neem aan dat on the fly kopieren nog steeds bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02
valt hier wat mee te doen: p133, 16mb ram thinclient pctje. Het liefst zou ik een simpele grafisch os over het netwerk willen booten om btje te meelen/internetten (liefst linux, maar desnoods windows 95 oid) zou dat mogelijk zijn? suggesties welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:09
Ik heb hier een pc (800mhz) die ik wil gebruiken voor meerdere dingen, voornamelijk:
- bestandsbeheer vanaf internet zoals -DG- hierboven schreef
- internet moet aangesloten via usb, en mn andere pc moet via deze pc op internet komen (via de netwerkkaartjes)

Omdat mijn andere pc (windows Xp pro, binnenkort 64) via deze internet moet krijgen, wil ik dat deze wel veilig is. via linux.org ben ik gaan selecteren en uiteindelijk kwam ik op immunix.
(via http://www.linux.org/dist/list.html en dan english en security enhanced, de 7e).

Mijn vraag is of deze het bovenstaande kan en of immunix niet te veel van het goede is.

Wat is jullie mening?

EDIT: andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Thas op 08-06-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 13:32
Thas schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 21:01:
Ik heb hier een pc (800mhz) die ik wil gebruiken voor meerdere dingen, voornamelijk:
- bestandsbeheer vanaf internet zoals -DG- hierboven schreef
- internet moet aangesloten via usb, en mn andere pc moet via deze pc op internet komen (via de netwerkkaartjes)

Omdat mijn andere pc (windows Xp pro, binnenkort 64) via deze internet moet krijgen, wil ik dat deze wel veilig is. via linux.org ben ik gaan selecteren en uiteindelijk kwam ik op immunix.
(via http://www.linux.org/dist/list.html en dan english en security enhanced, de 7e).

Mijn vraag is of deze het bovenstaande kan en of immunix niet te veel van het goede is.

Wat is jullie mening?

EDIT: andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
Ander tip dan maar. Wat jij wil doe ik met een p2, 266 mhz,64 mb ram en 2 gig hdd.. Er draait OpenBSD op. Met PF regel kun je in - en uitgaand verkeer regelen, QoS inregelen. Geweldige firewall. Ik tunnel ook door naar m'n winxp machine zodat ik alles kan doen wat ik thuis ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Laatst online: 14:29
oNNoZeLe schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:02:
is er een out of the box gebakje waarmee je je oude hardware kunt omtoveren in een cd/dvd copy station?

ik heb een AMD 600, een paar honderd MB geheugen 256 oid een dvd lezer en een dvd brander LG. en 2 1gb gebakjes.
Out of the box zal lastig worden, maar met een willekeurige distro en wat googlen moet zoiets relatief simpel te maken zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door slager op 09-06-2005 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w!mz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb hier een PC staan met main functie file/backupserver
Nevenfuncties: FTP, Teamspeak, zo af en toe netwerkgame (UT, BFVietnam)
Toekomst: Hosten website's; dit zal ivm dynamisch ip wel wat lastig worden maar ok

Specs P4 3ghz; 440gighdd; 512mb ram, beetje overkill, maar is een lang verhaal om uit te leggen waarom dit een server is/wordt :P.

Eerst zaten er een 40 en 80gig hdd in icm win xp pro ( illegaal ), toen kwamen er 2 keer 200gigs bij en liep ik tegen de 137gig limiet op, aangezien ik sp1 en 2 niet kon krijgen ivm illegaliteit win xp. Nu kan ik opzoek gaan naar cracks, hacks whateva om sp 1 en 2 te kunnen installeren. Maar ik dacht dat een Linux distro misschien wat handiger is (gratis >:) en zo leer je nog eens wat anders dan windowsen).

Mijn 'eisen' aan de distro:
1. Het moet een desktopversie zijn, aangezien het een aparte PC betreft kan ik dan gelijk kijken of het wat is voor de vervanging van me ( legale :D ) winXP home.
2. De distro moet dus wel me schijven van 200gig p/s aankunnen (anders schiet ik nog niets op :+ ) en deze moeten gedeeld kunnen worden met het netwerk waaronder 3win xp pro machines en 1 win 98 machine.
3. De distro moet 2 vrij gangbare printers kunnen aansturen, oki laserprinter en HP deskjet, of er moeten iig stuurprogramma's beschikbaar zijn voor de distro.

Optionele zaken
3. Het zou mooi zijn als de distro ook ftp, webpagina's en games kan hosten of in ieder geval overweg kan met third party programma's hiervoor. Kan dat niet dan zal ik naderhand als ik meer ervaring ermee heb wel op zoek gaan naar een distro die meer op serveraspecten aansluit.
4. Het zou mooi zijn als ik rechten in kan stellen per map.

Aangezien het toch allemaal vrij basic thuisgebruik is is het niet noodzakelijk dat de server binnen nu en een week weer op z'n plaats staat. Ik heb dus de tijd het 1 en ander uit te vogelen. Nu verwacht ik van jullie eigenlijk de naam van een distro en wat deze evt NIET kan. Zo hoop ik dan een beslissing te kunnen maken. Qua backups etc zit alles iig goed, dat staat allemaal veilig opgeborgen op mijn PC en op dvd r's, dus het mag softwarematiq helemaal de soep in lopen mocht het nodig zijn :P.

Iig bedankt voor het lezen en voor de tips

http://gathering.tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
w!mz schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 18:55:
Beste Tweakers,

Ik heb hier een PC staan met main functie file/backupserver
Nevenfuncties: FTP, Teamspeak, zo af en toe netwerkgame (UT, BFVietnam)
Toekomst: Hosten website's; dit zal ivm dynamisch ip wel wat lastig worden maar ok

Specs P4 3ghz; 440gighdd; 512mb ram, beetje overkill, maar is een lang verhaal om uit te leggen waarom dit een server is/wordt :P.

Eerst zaten er een 40 en 80gig hdd in icm win xp pro ( illegaal ), toen kwamen er 2 keer 200gigs bij en liep ik tegen de 137gig limiet op, aangezien ik sp1 en 2 niet kon krijgen ivm illegaliteit win xp. Nu kan ik opzoek gaan naar cracks, hacks whateva om sp 1 en 2 te kunnen installeren. Maar ik dacht dat een Linux distro misschien wat handiger is (gratis >:) en zo leer je nog eens wat anders dan windowsen).

Mijn 'eisen' aan de distro:
1. Het moet een desktopversie zijn, aangezien het een aparte PC betreft kan ik dan gelijk kijken of het wat is voor de vervanging van me ( legale :D ) winXP home.
2. De distro moet dus wel me schijven van 200gig p/s aankunnen (anders schiet ik nog niets op :+ ) en deze moeten gedeeld kunnen worden met het netwerk waaronder 3win xp pro machines en 1 win 98 machine.
3. De distro moet 2 vrij gangbare printers kunnen aansturen, oki laserprinter en HP deskjet, of er moeten iig stuurprogramma's beschikbaar zijn voor de distro.

Optionele zaken
3. Het zou mooi zijn als de distro ook ftp, webpagina's en games kan hosten of in ieder geval overweg kan met third party programma's hiervoor. Kan dat niet dan zal ik naderhand als ik meer ervaring ermee heb wel op zoek gaan naar een distro die meer op serveraspecten aansluit.
4. Het zou mooi zijn als ik rechten in kan stellen per map.

Aangezien het toch allemaal vrij basic thuisgebruik is is het niet noodzakelijk dat de server binnen nu en een week weer op z'n plaats staat. Ik heb dus de tijd het 1 en ander uit te vogelen. Nu verwacht ik van jullie eigenlijk de naam van een distro en wat deze evt NIET kan. Zo hoop ik dan een beslissing te kunnen maken. Qua backups etc zit alles iig goed, dat staat allemaal veilig opgeborgen op mijn PC en op dvd r's, dus het mag softwarematiq helemaal de soep in lopen mocht het nodig zijn :P.

Iig bedankt voor het lezen en voor de tips
Je bent verder niet bekend met Linux? Probeer Ubuntu eens :)
Wat betreft die schijven: ik heb 2x 200GB in een P120 gehad, werkte prima met Linux, maak je vooral niet druk. HTTP -> Apache, FTP -> ProFTP of VSFTP (kijk maar welke is meegeleverd en anders installeer je er 1).
Ubuntu is behoorlijk gebruiksvriendelijk in ieder geval, en met ubuntuguide.org heb je ook de nodige steun in de rug: http://ubuntuguide.org/
In principe is er niets dat Ubuntu niet kan, in vergelijking met andere distributies. Vergeleken met Windows natuurlijk wel: native Windows support ontbreekt uiteraard. (zijn ook vaak oplossingen voor by the way)
Die printers verder, zoek daar even wat over op internet, dat hangt namelijk niet zo van de distributie af maar van je kernel. Indirect zou je kunnen zeggen dat het van de distro afhangt omdat daar de kernel bij zit en als je niet zelf wilt compilen zit je daar een beetje aan vast maar Ubuntu is vrij up-to-date volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 09-06-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceszz
  • Laatst online: 08:49
Ik heb hier een pc staan die ik graag als server met de volgende functies:
- FTP (met web interface te beheren als dat kan)
- Webserver (apache met php)
- Database (mysql)
- Bestanden delen (samba)
- Misschien iets van een gameserver (CS/UT'99)

Welke distro kan ik het best gebruiken?

Specs:
Processor: Amd K6-3 500 mhz
Geheugen: 192mb sdram geheugen
HD: 60 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iceszz schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:47:
Ik heb hier een pc staan die ik graag als server met de volgende functies:
- FTP (met web interface te beheren als dat kan)
- Webserver (apache met php)
- Database (mysql)
- Bestanden delen (samba)
- Misschien iets van een gameserver (CS/UT'99)

Welke distro kan ik het best gebruiken?

Specs:
Processor: Amd K6-3 500 mhz
Geheugen: 192mb sdram geheugen
HD: 60 GB
Ik zou Debian gebruiken, maar dat is mijn persoonlijke keuze. Sarge is net uit, de pakketten zijn nu redelijk up te date, maar niet het nieuwste van nieuwste, maar dat wil je ook niet voor een server, via apt-get update & apt-get upgrade hou je server up to date met security patches, ik draai Debian op m'n werk op webservers die bij een provider staan. Die zou je zonder X kunnen installeren, want die heb je niet nodig.

Je zou webmin kunnen installeren, een webinterface , er zijn modules om proftd, samba, apache in te stellen.
Voor Samba heb je ook swat.
Om Mysql te beheren, zou ik phpmyadmin nemen.

Wel de server goed dicht zetten qua veiligheid, daar is genoeg lees voer op internet te vinden en je verdiepen in iptables, maar ook daar zijn programma's voor, die instellen van iptables vergemakelijken. Je zou niet de eerste thuis server zijn, die gehackt is.

.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke distro voor deze laptop:
Toshiba Sattelite Pro 4200
Intel Celeron 500mhz
128mb ram
5gig vrij ruimte.

Ik voornamelijk een snel besturingssysteem. Op dit moment staat windows xp er nog steeds op, maar die draait enorm langzaam. Ik wil daarom ook geen zware interface zoals kde/gnome.

Doel van de pc is om wat meer ervaring op te doen met command shell, maar zo nu en dan er op internetten moet ook kunnen.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 12:17:
Intel Celeron 500mhz
128mb ram
5gig vrij ruimte.

Ik voornamelijk een snel besturingssysteem. Op dit moment staat windows xp er nog steeds op, maar die draait enorm langzaam. Ik wil daarom ook geen zware interface zoals kde/gnome.

Doel van de pc is om wat meer ervaring op te doen met command shell, maar zo nu en dan er op internetten moet ook kunnen.

iemand een idee?
Als je een beetje ervaring hebt met linux en de uitdaging aandurft is Arch linux zeer snel op deze laptop.
Yoper is ook een mogelijkheid, deze is wat makkelijker en heeft KDE (een zeer gestripte kde) alleen deze is lang niet meer upgedate.

Verder heb je nog slackware en vector linux (vector is op slack gebaseerd) waar slack de doe het zelf variant is en vector de kant en klare.

het voordeel van eerste 2 (arch+yoper) is dat deze geoptimaliseerd zijn voor de 686 (celeron is 686) waardoor deze ware performance wonders zijn.
Arch is voor een beginner wel echt pittig en Yoper is iets outdated.
En slackware en vector linux zijn geoptimaliseerd voor de 486/386 (zoals bijna alle distro's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 12:17:
Intel Celeron 500mhz
128mb ram
5gig vrij ruimte.

iemand een idee?
Er zijn veel Linux distributies die bedoeld zijn voor oude computers.

Hier heb je waslijst met kleine Linux distributies.

http://www.linuxlinks.com...Distributions/index.shtml

Zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpwaag
  • Laatst online: 15:17
Cyphax schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:24:
[...]
Die printers verder, zoek daar even wat over op internet, dat hangt namelijk niet zo van de distributie af maar van je kernel. Indirect zou je kunnen zeggen dat het van de distro afhangt omdat daar de kernel bij zit en als je niet zelf wilt compilen zit je daar een beetje aan vast maar Ubuntu is vrij up-to-date volgens mij.
Denk niet dat het aan de kernel ligt. Alle distro kernels hebben denk ik onderhand wel usb ondersteuning, en met parallel zit het al helemaal wel goed.
De drivers voor CUPS, daar gaat het om. [http://www.cups.org/ppd.php]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de reatcie, yoper zag er wel aantrekkelijk uit om mee te beginnen. Alhoewel hij mss wat out-dated is ga ik hem toch proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 15:02:
bedankt voor de reatcie, yoper zag er wel aantrekkelijk uit om mee te beginnen. Alhoewel hij mss wat out-dated is ga ik hem toch proberen.
Ik heb net op de website gekeken en binnenkort zijn ze weer van plan een nieuwe te releasen (al kan dat soms nog best even duren).
Ze hebben mooie plannen, als kde 3.4 (die ik ondanks ik normaal geen kde gebruik toch best leuk vind) en ze gaan ook de anaconda installer van RH gebruiken, de yoper installatie van nu is niet echt heel fijn.
Dus dit zijn toch wel 2 grote plus punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort heb ik een nieuwe pc en ik speelde al een tijdje met het idee om Linux te gebruiken als OS, aangezien ik geinteresseerd ben in de code. Ik wel echter ook nog kunnen gamen, is het mogelijk om windows en linux te kunnen draaien op één pc, zonder daar moeilijke installatie en configuratieprocessen voor te moeten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 23:06:
Binnenkort heb ik een nieuwe pc en ik speelde al een tijdje met het idee om Linux te gebruiken als OS, aangezien ik geinteresseerd ben in de code. Ik wel echter ook nog kunnen gamen, is het mogelijk om windows en linux te kunnen draaien op één pc, zonder daar moeilijke installatie en configuratieprocessen voor te moeten uitvoeren?
Maarzeker, het enige wat je hoef te doen is hardware componenten aan te schaffen voor je nieuwe pc waar ook linux drivers voor beschikbaar zijn. Verder zou ik denken aan distro's als Fedora Core en Ununtu. Gamen raad ik aan om in windows te doen ivm directx en fabrikanten die hun games niet kunnen/willen porten naar linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Hoi allemaal,

Ik wil graag Linux gaan uitproberen. Ik heb de knoppix live-cd al geprobeerd (leuk, maar traag, en natuurlijk niet zoveel mee te doen). Daarna Ubuntu geïnstalleerd, maar al snel gefrustreerd omdat ik niet meteen films en muziek kon afspelen.

Mijn systeem is een laptop met daarin:
PIIIm 1 Ghz
Ati Mobility Radeon nogwat met 32 MB eigen geheugen
512 MB intern
2.2 GB van de harddisk gereserveerd voor Linux.(ik heb een externe harddisk voor verdere opslag)

Wat wil ik wel en niet?
Graag een enigszins gemakkelijke installatie (Ubuntu was te doen)
Ik wil in principe zo min mogelijk werken met een command line (ik blijf een gebruiker, geen nerd).
MSN gebeuren (ik neem aan dat GAIM overal wordt meegeleverd?)

Dan heb ik ook nog een andere vraag: moet ik Ubuntu (en Grub) deïnstalleren oid of kan ik gewoon de partitie waar Ubuntu op staat formatteren als ik een andere distro installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Niet online
Als ik jou was zou ik bij Ubuntu blijven en dan is een kijkje nemen op; ubuntuguide.org. Staan howto's op over hoe je programma's moet installeren ;)

Verder zou ik ook bij Ubuntu blijven omdat ik geeneen Linux distro ken waarmee je out of the box films kunt bekijken, trouwens met windows kan dat ook niet voordat je de goede codecs hebt installeerd.

Met ubuntu werk je wel veel met de commandline, maar vaak blijft dat beperkt tot het gebruik van sudo apt-get install <programma> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verbal_Kint schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 21:15:
Hoi allemaal,

Ik wil graag Linux gaan uitproberen. Ik heb de knoppix live-cd al geprobeerd (leuk, maar traag, en natuurlijk niet zoveel mee te doen). Daarna Ubuntu geïnstalleerd, maar al snel gefrustreerd omdat ik niet meteen films en muziek kon afspelen.

Mijn systeem is een laptop met daarin:
PIIIm 1 Ghz
Ati Mobility Radeon nogwat met 32 MB eigen geheugen
512 MB intern
2.2 GB van de harddisk gereserveerd voor Linux.(ik heb een externe harddisk voor verdere opslag)

Wat wil ik wel en niet?
Graag een enigszins gemakkelijke installatie (Ubuntu was te doen)
Ik wil in principe zo min mogelijk werken met een command line (ik blijf een gebruiker, geen nerd).
MSN gebeuren (ik neem aan dat GAIM overal wordt meegeleverd?)

Dan heb ik ook nog een andere vraag: moet ik Ubuntu (en Grub) deïnstalleren oid of kan ik gewoon de partitie waar Ubuntu op staat formatteren als ik een andere distro installeer?
Knoppix, kon prima films afspelen via Xine, ik heb zo net zo een film gekeken via Knoppix

Maar het is mogelijk, dat die codexen niet standaard worden meegeleverd, bij Ubuntu of Knoppix, omdat de licentie dit niet toelaat , je zult ze zelf moeten downloaden en installeren, het is zelfs mogelijk dat je Windows dllen naar je Linux partitie moet kopieren, i.v.m licentie problemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 21:53:
[...]

Knoppix, kon prima films afspelen via Xine, ik heb zo net zo een film gekeken via Knoppix

Maar het is mogelijk, dat die codexen niet standaard worden meegeleverd, bij Ubuntu of Knoppix, omdat de licentie dit niet toelaat , je zult ze zelf moeten downloaden en installeren, het is zelfs mogelijk dat je Windows dllen naar je Linux partitie moet kopieren, i.v.m licentie problemen .
Zover ik weet is alleen WMV3 niet af te spelen zonder die "Windows dllen". Dus alleen die WMV3 codecs.
Over Ubuntu zelf heb ik niet veel verstand, ik draai liever kale linux distro's + eigen compileerwerk(nerd-gedoe ;)). Maar volgens mij had Ubuntu wel een videoplayer aan boord die het nodige zou moeten af kunnen spelen, helaas even de naam kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
Dit kan wel een handig documentje zijn om even snel het verschil te zien tussen de belangrijkte distro's:
http://www.tipmonkies.com/2005/06/16/linux-distros/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 02:35:
[...]

Maar volgens mij had Ubuntu wel een videoplayer aan boord die het nodige zou moeten af kunnen spelen, helaas even de naam kwijt.
Totem, die maakt gebruik van GStreamer plug-ins voor de ondersteuning van verschillende bestandsformaten :).

[ Voor 26% gewijzigd door Jaap-Jan op 19-06-2005 10:17 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LifeTecH schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 21:22:
Als ik jou was zou ik bij Ubuntu blijven en dan is een kijkje nemen op; ubuntuguide.org. Staan howto's op over hoe je programma's moet installeren ;)

Verder zou ik ook bij Ubuntu blijven omdat ik geeneen Linux distro ken waarmee je out of the box films kunt bekijken, trouwens met windows kan dat ook niet voordat je de goede codecs hebt installeerd.

Met ubuntu werk je wel veel met de commandline, maar vaak blijft dat beperkt tot het gebruik van sudo apt-get install <programma> :)
In Ubuntu gebruik je de commandline helemaal niet, voor apt-get heb je namelijk het frontendje 'Synaptic Package Manager'. Zit standaard bij Ubuntu/Debian enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
Ik ga zo eens een BSD live-cd proberen... wat ik me vooral afvraag over FreeBSD:

• Hoe groot zijn de ports vergeleken met wat je met apt allemaal binnen kunt trekken?
• Welke release moet ik nou hebben? Ik heb eens gekeken in de ports en 5.3 had een 0.9-versie van Firefox terwijl bij een 4.nogwat wel de nieuwste zat. Ik wil wel een systeem dat ongeveer net zo up-to-date is als debian unstable ;) .

Ik heb al wel uitgevonden dat support voor reiser/xfs er niet inzit, dat wordt dus kopiëren :) .

[ Voor 1% gewijzigd door Bananenplant op 19-06-2005 14:24 . Reden: [] enzo ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op zondag 19 juni 2005 @ 14:24:
Ik ga zo eens een BSD live-cd proberen... wat ik me vooral afvraag over FreeBSD:

• Hoe groot zijn de ports vergeleken met wat je met apt allemaal binnen kunt trekken?
Ik ken apt niet maar wat bedoel je met groot? Het aantal ports op dit moment? Dat zijn er meer dan 13000. Keuze genoeg op dit moment.
• Welke release moet ik nou hebben? Ik heb eens gekeken in de ports en 5.3 had een 0.9-versie van Firefox terwijl bij een 4.nogwat wel de nieuwste zat. Ik wil wel een systeem dat ongeveer net zo up-to-date is als debian unstable ;) .
Je moet je portstree wel geregeld updaten, de ports veranderen elke dag. Ik draai op dit moment nog 5.3-REL maar mijn ports werk ik ongeveer elke week bij en firefox is al tijden de meest recente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
Okay, maar welke iso moet ik nou nemen voor de installatie dan :) ? Ga wel een net-installatie doen namelijk... (apt is van debian, vroeg me dus af hoeveel software je uit de ports kunt trekken vergeleken daarmee). Maar je doet vermoeden alsof je niet vloeiend over kunt naar een volgende bsd-release..? Hmm, en nog de vraag of er een daemon is die de power saving van een athlon-64 doet en ik weet eerst genoeg, alvast bedankt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een net installatie doet heb je alleen een bootdiskette nodig, een iso heb je alleen nodig als je een cdrom gaat branden.
Overstappen naar een nieuwe versie kost altijd enige moeite en daar heb ik nog niet zo'n zin in gehad :)
FreeBSD kan ook gewoon gebruik maken van ACPI en power saving bij een athlon64 zou geen probleem moeten zijn. Ik heb zelf geen AMD dus zeker weten doe ik dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
...da's wel minder dan, ik wil wel graag transparant telkens bij kunnen blijven zoals met debian unstable :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar je kunt met FreeBSD ook altijd bijblijven. Zie hiervoor http://www.freebsd.org/do...andbook/cutting-edge.html
Dat ik mijn systeem niet bijwerk wil niet zeggen dat het niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op zondag 19 juni 2005 @ 18:14:
...da's wel minder dan, ik wil wel graag transparant telkens bij kunnen blijven zoals met debian unstable :( .
Dat kan je ook, kwestie van je source tree updaten naar een andere versie en world opnieuw builden.
Rare zin met veel termen, maar het is 5 minuten werk, alleen het compilen duurt effe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaveriussmet
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01-2023
Owkay... wel, op m'n
P4 1.5Ghz
512 SD(!)Ram
60 + 30 Gb HD (maar liefst zo klein mogelijke versie)
Canon S750 printer (bestaan daar linux drivers voor? of niet nodig? (usb))
wil ik (dual boot, dus naast winxp) 'gewoon' een freeware alternatief, voornamelijk surfen, e-mail, msn, ...
Waar kan ik (eventueel iso images) downloaden van een geschikte distro (welke?)
En wie vat even samen wat die dingen zijn: KDE, Gnome, kernel, .... wat is het verschil?

En eventueel: heb ook nog een iMac G3 staan, 192 SDRam, 20Gb... wat is daar voor aan te raden (zelfde vereisten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

xaveriussmet schreef op zondag 19 juni 2005 @ 21:32:
Owkay... wel, op m'n
P4 1.5Ghz
512 SD(!)Ram
60 + 30 Gb HD (maar liefst zo klein mogelijke versie)
Canon S750 printer (bestaan daar linux drivers voor? of niet nodig? (usb))
Ja, daar zijn drivers voor:
[google=Canon S750 printer linux]
wil ik (dual boot, dus naast winxp) 'gewoon' een freeware alternatief, voornamelijk surfen, e-mail, msn, ...
Met jouw systeemeisen kun je eigenlijk wel aan elke distro. Ik zou persoonlijk gaan voor (k)ubuntu.
Waar kan ik (eventueel iso images) downloaden van een geschikte distro (welke?)
Ubuntu (voor default gnome): http://releases.ubuntu.com/hoary/
Kubuntu (voor default KDE): http://releases.ubuntu.com/kubuntu/hoary/
En wie vat even samen wat die dingen zijn: KDE, Gnome, kernel, .... wat is het verschil?
Als je daar het verschil tussen wilt kennen kun je het beste naar de websites van KDE of Gnome gaan. Daar staan screenshots en kun je veel lezen over wat ze ondersteunen. Heel kort door de bocht is KDE meer window'ish en Gnome meer Mac'ish. :)

Wat ook aan te raden is en wellicht zelfs veel beter is even wat live-CD's uit te proberen. Ubuntu en kubuntu hebben ieder hun eigen live-CD. Qua snelheid niet te vergelijken met een geinstalleerde distro, maar qua mogelijkheden en look 'n feel wel een goede peiler. :)

Deze live-CD's zijn ook te vinden op bovengenoemde sites
En eventueel: heb ook nog een iMac G3 staan, 192 SDRam, 20Gb... wat is daar voor aan te raden (zelfde vereisten)
Dan kun je het beste voor debian gaan. Debian kent een goede powerpc-ondersteuning. Ik raad je wel aan de documentatie hier goed over te lezen. Er zitten nog wat haken en ogen aan display-drivers vooral, maar verder werkt het volgens mij gewoon goed.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaveriussmet
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01-2023
Owkay... kubuntu live-cd gedownload & getest... looks great.
Wil nu graag kubuntu installeren, naast windows, maar als ik m'n pc aanzet, wil ik de keuze hebben Kubuntu/WinXP. Na 10 sec. dan of zo moet hij automatisch WinXP starten. => hoe doe ik dat?
Moet ik daarvoor eerst een Kubuntu-partitie aanmaken op m'n HD? En hoe moet die geformatteerd zijn?

Nog 'n vraagje: ik heb eens gelezen van een linux die je op 'n usb-stickie kan installeren... waar vind ik die? ('t is er eentje van 64 Mb)

[ Voor 20% gewijzigd door xaveriussmet op 21-06-2005 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

misschien een beetje vreemd, maar ik heb thuis nog een 486-dx staan, die werkt, hier staat momenteel nog windows 3.1 for workgroups op, maar met de 80mb harde schijf kan hier volgens mij best een leuke netwerkserver van gemaakt worden.....

Welk low-level OS kan ik hiervoor het beste gebruiken, want ik zat zelf al te denken om SUSE maar eens te installeren op dat ding.......wil eigenlijk wel eens wat nieuws proberen :)

dus wat raden jullie mij aan op een bak met 66mhz en 32mb geheugen + 80mb hdd? (mogelijkheid tot 100mbit netwerkkaart is aanwezig ;) )

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke dit moet een server worden:

Specs:

AMD Sempron 2300+
200 GB Harddisk (40,80,80)
DVD Brander (Dual Layer)
2 Netwerkkaarten (1 ADSL via PCI 1 INTERN, via onboard) beiden 100Mbit
1GB geheugen (333Mhz)
2 usb printers HP DESKJET 930C en HP LaserJet 1100

Taken Server:

Roaming profiles
Bestanden delen
Internet delen
Printers delen
DHCP, DNS, PROXY
Backups
MailServer
Webserver/FTP Server (Hobby)

Wie maakt me los? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:59:
Oke dit moet een server worden:

Specs:

AMD Sempron 2300+
200 GB Harddisk (40,80,80)
DVD Brander (Dual Layer)
2 Netwerkkaarten (1 ADSL via PCI 1 INTERN, via onboard) beiden 100Mbit
1GB geheugen (333Mhz)
2 usb printers HP DESKJET 930C en HP LaserJet 1100

Taken Server:

Roaming profiles
Bestanden delen
Internet delen
Printers delen
DHCP, DNS, PROXY
Backups
MailServer
Webserver/FTP Server (Hobby)

Wie maakt me los? :P
Tja, in hoeverre staat jou kennis tot Niet Microsoft OSsen?

Want opzich is dit een mooi systeem voor een NT based PC ;)

SUSE werkt hier trouwens ook wel op, zou ik wel 1 van de nieuwere versies nemen, trekt ie toch wel ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KatirZan schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:10:
[...]

Tja, in hoeverre staat jou kennis tot Niet Microsoft OSsen?

Want opzich is dit een mooi systeem voor een NT based PC ;)

SUSE werkt hier trouwens ook wel op, zou ik wel 1 van de nieuwere versies nemen, trekt ie toch wel ;)
Linux veel meegewerkt, maar roaming profiles onder linux is een rotklus (je moet een profiel bouwen op een andere pc en die meekopieren, wijzigingen lastig door te voeren)

Windows Server is een beetje duur....maar SBS is nog wel te doen (379 euri geloof ik), ik heb wel ervaring met 2003 en 2000AS maar zit dus met licentiekosten.
De profielen moeten snel zijn en het liefst alleen op de server staan (kopieren van 1GB duurt te lang). Profiles hebben wel prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:16:
[...]

Linux veel meegewerkt, maar roaming profiles onder linux is een rotklus (je moet een profiel bouwen op een andere pc en die meekopieren, wijzigingen lastig door te voeren)

Windows Server is een beetje duur....maar SBS is nog wel te doen (379 euri geloof ik), ik heb wel ervaring met 2003 en 2000AS maar zit dus met licentiekosten.
De profielen moeten snel zijn en het liefst alleen op de server staan (kopieren van 1GB duurt te lang). Profiles hebben wel prio.
Tja, je kan natuurlijk het windows platform onder linux nemen ;) Lindows :P

Dit werkt makkelijk kwa instellingen e.d. en het ziet er nog leuk uit ook ;) prijs valt zeker ook mee ;)
En je systeem trekt het makkelijk natuurlijk :)

Persoonlijk zou ik het toch op SUSE houden, omdat dit gewoon een simpele linux omgeving is, waarbij de instellingen net zo makkelijk in te stellen zijn.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KatirZan schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 12:38:
[...]

Tja, je kan natuurlijk het windows platform onder linux nemen ;) Lindows :P

Dit werkt makkelijk kwa instellingen e.d. en het ziet er nog leuk uit ook ;) prijs valt zeker ook mee ;)
En je systeem trekt het makkelijk natuurlijk :)

Persoonlijk zou ik het toch op SUSE houden, omdat dit gewoon een simpele linux omgeving is, waarbij de instellingen net zo makkelijk in te stellen zijn.
Vergeten te melden de clients zijn allemaal XP bakken, hoe zit het dan met de domaincontroller en de profielletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

xaveriussmet schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:52:
Owkay... kubuntu live-cd gedownload & getest... looks great.
Wil nu graag kubuntu installeren, naast windows, maar als ik m'n pc aanzet, wil ik de keuze hebben Kubuntu/WinXP. Na 10 sec. dan of zo moet hij automatisch WinXP starten. => hoe doe ik dat?
Moet ik daarvoor eerst een Kubuntu-partitie aanmaken op m'n HD? En hoe moet die geformatteerd zijn?
Gewoon eerst wat ruimte vrij maken met je favo partitie-programma. Als je het vervolgens op die partitie installeert, gaat de rest van zelf. De installatie van ubuntu installeerd "grub" en houdt standaard rekening met windows.
Nog 'n vraagje: ik heb eens gelezen van een linux die je op 'n usb-stickie kan installeren... waar vind ik die? ('t is er eentje van 64 Mb)
Je moet oppassen dat je niet te veel kleine vragen stelt. Heel veel vragen die je stelt zijn via google heel goed te vinden. Helpen is een ruim begrip. Wat ik nu aan het doen ben, is zowat te vergelijken met voorkauwen. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:17:
[...]

Vergeten te melden de clients zijn allemaal XP bakken, hoe zit het dan met de domaincontroller en de profielletjes?
je kan met SUSE gewoon een domein in bakken...dat is niet zo'n probleem :) het enige waar je mee (kan) zitten is dat de schijven van de server soms niet leesbaar zijn vanuit windows (vaag probleempje waar ik mee zat, op 1 pc wel inlezen, op de andere geef tie aan dat de schijf leeg is :? )

profielen is dus ook niet zo'n probleem :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Wat kan ik het beste zetten op een:

486-75 Mhz laptop
8 MB ram
500 MB HD
Diskettestation
Netwerkkaartje

Ik kan dus geen bootable cd's maken, ik kan wel files in dos overzetten via Laplink!
Ik heb al naar DamnSmallLinux gekeken, maar nog geen mogelijkheid gevonden om hem via DOS te installeren.
Ik zoek dus een distro die ik kan installeren zonder cd-rom, als het kan installeren via DOS of bootable diskette.
Ik zou hem graag willen gebruiken als simpele internet+msn bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Jostheking schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:35:
Wat kan ik het beste zetten op een:

486-75 Mhz laptop
8 MB ram
500 MB HD
Diskettestation
Netwerkkaartje

Ik kan dus geen bootable cd's maken, ik kan wel files in dos overzetten via Laplink!
Ik heb al naar DamnSmallLinux gekeken, maar nog geen mogelijkheid gevonden om hem via DOS te installeren.
Ik zoek dus een distro die ik kan installeren zonder cd-rom, als het kan installeren via DOS of bootable diskette.
Ik zou hem graag willen gebruiken als simpele internet+msn bak.
Ik zou vector linux 1.8 nemen, is lekker ligt.
www.vectorlinux.com

hier is een howto voor het instaleren via diskette of dos enzo ftp://ftp.nluug.nl/pub/os.../veclinux-1.8/install.txt

edit: het word wel moeilijk x draaien met jou hoeveelheid ram, ik denk zelfs onmogelijk

[ Voor 6% gewijzigd door Emielio op 22-06-2005 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 15:21
Debian Woody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Ik zal die VectorLinux eens proberen, die handleiding die erbij zit is wel lekker makkelijk :D

EDIT: Hmm ik moet bij de installatie altijd een rootdisk maken.
Mooi op diskette gezet met RaWrite (zoals word aanbevolen), alleen is de diskette niet meer leesbaar als ik de rootdisk erop zet! Met de kernel geen problemen 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door j86 op 22-06-2005 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Hoi allemaal,

Ik heb een DELL inspirion 8600c en zit te denken om over te stappen naar Linux, aangezien breedbeeld eigenschappen in windows erg slecht is (1920 x 1200). Ik weet niet of het beters is op Linux, maar dat kan ik alleen maar op een manier achter komen.

Eigenschappen zijn:

Pentium M 1.6
Radeon Mobile 9600 turbo, 128 mb
HD 60 gig, 7200
Ingebouw draadloze verbinding en bluetooth
DVD brander 8x

Na het lezen van topic heb ik het volgende gevonden, er wordt mensen in soort gelijk situatie aangeraden om met Ubuntu te werken. Ik zag ook verder dat mandrake linux aangeraden werd.
Ik zou ook willen dat ik op mijn laptop spelletjes zouden kunnen spelen.

Graag wil ik het naast huidige winxp draaien, ik heb voldoende ruimte.

Kunnen jullie me adviseren wat ik het beste kan doen?
Graag jullie meningen. (Ik heb trouwens tot nu toe nog nooit met Linux gewerkt)

[ Voor 30% gewijzigd door Zhadum op 24-06-2005 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

probeer dan lekker mandriva (huidige naam van mandrake) of Kubuntu.

KUbuntu ziet er meer uit als windows (standaard wordt er met ubuntu geen KDE meegeleverd).

Als je wat lastiger wil kun je debian proberen ... is wel erg leerzaam. Of doe het de echt die-hard way, en neem gentoo.

Je moet gewoon kijken hoeveel tijd je erin wil steken.... hoe meer diehard je doet, hoe meer tijd je kwijt bent.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Bedankt voor de tip, maar ik wil het eigenlijk zo makkelijk mogelijk houden :) Om in te komen.

Nu zie dat mandriva geoptimaliseerd is voor laptop, tenminte via hun site.
KUbuntu, kan ik niet veel over vinden. Ik ga verder zoeken/kijken, maar tips zijn welkom.

Wat ik nu heb begrepen is dat Mandriva met KDE komtm dus grafisch zal het goed zitten.

Is er ook een Ubuntu met KDE, of moet ik zelf handmatig instaleren, weet niet hoe moielijk het kan zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door Zhadum op 24-06-2005 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zhadum schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:39:
Is er ook een Ubuntu met KDE, of moet ik zelf handmatig instaleren, weet niet hoe moielijk het kan zijn :)
Ja, dat is dus KUbuntu. Als je geen Gnome wilt installeer je die gewoon.
http://www.kubuntu.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Cyphax schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:47:
[...]

Ja, dat is dus KUbuntu. Als je geen Gnome wilt installeer je die gewoon.
http://www.kubuntu.org/
Okay, maar wat is dan verschil tussen KUbuntu en mandriva?

Of ben ik door de hitte in de war :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zhadum schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 11:11:
[...]
Okay, maar wat is dan verschil tussen KUbuntu en mandriva?

Of ben ik door de hitte in de war :)
Volgens mij kun je beter even op DistroWatch.com gaan neuzen, dan zie je welke distro's er zijn en waar ze op aimen. :)

Mandriva: http://distrowatch.com/table.php?distribution=mandrake
Kubuntu: http://distrowatch.com/table.php?distribution=kubuntu

De belangrijkste verschillen tussen distro's zijn welke software meekomt, en de initiele setup, maar je kunt ze allemaal op elkaar laten lijken.
Zo, en nou distrowatch bekijken voordat je je weer wat afvraagt. ;)
(anders vervuilt dit topic zo)

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 24-06-2005 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Doe ik, dankje wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hai

ben dus totaal nog een noob als het op linux aankomt...aangezien ik heel mn leven heb verspeeld aan windows :p (wil iets nieuws proberen...dus kwam ik op om met linux te beginnen)....tjah en de vakantie is pas begonnen en verveel me al dood eh :)

dus mijn systeem:

amd3000+ 939 @ 2.3ghz
2x512 pc3200 corsair xms twinx
ati9800pro
en de rest is min of meer standaard :)

wat wil ik doen op mijn systeem:

games (eigenlijk hou ik me alleen bezig met hl based games (dus steam) ....zou wel lukken op linux based dacht ik toch?
en de usual stuff :)

dus welke distibutie raden jullie mij aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 11:31

backupdevice

Boeh!

(k)ubuntu, Mandriva , Suse . Of zoals hierboven al eerder aangegeven,
check www.distrowatch.com :)

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 29-06-2005 21:19 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Het is om te beginnen jammer dat je een Ati hebt, hierdoor zul je iig niet dezelfde prestaties krijgen als in Windows. Steam werkt iid wel in Linux (met Wine/Cedega, doe er maar eens een googletje op) alleen van CS weet ik het niet zeker.

Als beginner raad ik je gewoon Ubuntu aan, deze werkt eigenlijk perfect out of the box (ben er zelf ook mee bezig en voor een 'standaardsysteem' als het jouwe moet het prima lopen, wel even nog Ati drivers installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Laptop, Celeron 400 Mhz, 256 Ram, 8 mb ATI Rage, 40 GB HD, PCMCIA-netwerkkaartje.

Ik wil deze laptop gebruiken voor het standaard internet en msn, en om divx enz te bekijken op de tv via tv-out. Onder WinXP (draait nog goed ook :S ) is de CPU-load bij een normale film continu 100%, en gaat na een tijdje het beeld hakelen en het geluid onsynchroon lopen.

Kan ik met een distro ervoor zorgen dat dit wel goed gaat, of is een Celeron 400 daar gewoon te langzaam voor? Al vraag ik me af of er wel echt een Celeron 400 inzit...

Ik zou ook nog graag een grafische interface willen, en een redelijk makkelijke distro, want ik heb nog niet zoveel ervaring met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Jostheking schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 02:06:
Laptop, Celeron 400 Mhz, 256 Ram, 8 mb ATI Rage, 40 GB HD, PCMCIA-netwerkkaartje.

Ik wil deze laptop gebruiken voor het standaard internet en msn, en om divx enz te bekijken op de tv via tv-out. Onder WinXP (draait nog goed ook :S ) is de CPU-load bij een normale film continu 100%, en gaat na een tijdje het beeld hakelen en het geluid onsynchroon lopen.

Kan ik met een distro ervoor zorgen dat dit wel goed gaat, of is een Celeron 400 daar gewoon te langzaam voor? Al vraag ik me af of er wel echt een Celeron 400 inzit...

Ik zou ook nog graag een grafische interface willen, en een redelijk makkelijke distro, want ik heb nog niet zoveel ervaring met Linux.
Dan denk ik aan Ubuntu met XFCE4.

www.ubuntulinux.org
www.xfce.org

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Ubuntu had ik hier nog op officiele cd liggen, als ik wil booten van cd gaat ie de installer laden, en daarna word het hele scherm heel langzaam met vlekken wit, en daarna andere kleuren :S terwijl die cd op een andere pc wel normaal werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ik wil graag voor mij zelf een webservertje hebben met een (my)SQL database om het één en ander te leren scripten. (PHP en consorten maar volgend jaar krijg ik ook les in Delphi maar dit is natuurlijk weer windows based alleen) Ook voor mijn broertje die meer van PHP endergelijke weet zou het prettig zijn om gewoon thuis een servertje te hebben staan om nieuwe scripts te testen en te oefenen. Nou heeft die al een windows2000 bak hiervoor staan maar ik zou daarnaast een alternatief os ook bij willen draaien om ook eens iets anders te zien.

Ik heb de volgende hardware beschikbaar:
Celeron 733mhz
512mb sdram
Gigabyte mobo met VIA 694X chipset
20 GB hdd
GF4 mx440 videokaartje (3d is onbelangrijk daar heb ik andere bakken voor mocht een ati rage of een GF2 betere ondersteuning hebben is dat zo veranderd)
Verder heb ik diverse netwerken ik dacht er zelf aan om een OEM kaartje met een realtek 8029 chip er in te stoppen maar er ligt hier ook nog een 3com kaart en diverse oudere ISA kaarten met de realtek 8019 chip. (Ik denk dat die 8029 wel genoeg ondersteund wordt)

Op deze machine draait nu even knoppix om een hdd met xp te backuppen en knoppix draait voor een live cd best redelijk en zonder problemen. (Netwerk geheel toegankelijk etc)

Verder zou ik het liefst de machine kunnen benaderen met VNC of een soort gelijk programma om instellingen server side te kunnen veranderen maar dit is verder een kwestie van RealVNC oid installeren. Zijn hier nog andere alternatieven voor om op een andere (grafische) manier de server te kunnen benaderen ?

Ik heb op dit moment al Fedora Core 2 draaien maar de installatie daarvan vond ik weinig uitdagend.
Ik heb wel een vrij aardige hardware kennis maar qua software kom ik niet verder dan diverse Windows os'en. Een net install zou leuk zijn maar geen eis die ik stel aan een os.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 7-tal maand geleden ben ik gestopt met linux uit te proberen (ik kon mandrake, fedora installeren maar suse niet), maar toen had ik nog niets gehoord van Ubuntu, het was altijd "Suse", "mandrake" of "fedora"...

Ik ben herbegonnen met linux en heb het eindelijk voor mekaar gekregen om Suse te installeren en op alle linuxfora zag ik "ubuntu"/"kubuntu" staan... Nu is mijn vraag: is (k)ubuntu (of mandriva) beter om mee te werken als beginner dan Suse? Ik had suse genomen omdat ik er zo mooie screenshots van zag... Maar Ubuntu ziet er toch minder leuk uit (bv. opstartscherm).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jostheking schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 13:08:
Ubuntu had ik hier nog op officiele cd liggen, als ik wil booten van cd gaat ie de installer laden, en daarna word het hele scherm heel langzaam met vlekken wit, en daarna andere kleuren :S terwijl die cd op een andere pc wel normaal werkte!
Ik heb dit ook voorgehad, zie deze topic.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:34:
Een 7-tal maand geleden ben ik gestopt met linux uit te proberen (ik kon mandrake, fedora installeren maar suse niet), maar toen had ik nog niets gehoord van Ubuntu, het was altijd "Suse", "mandrake" of "fedora"...

Ik ben herbegonnen met linux en heb het eindelijk voor mekaar gekregen om Suse te installeren en op alle linuxfora zag ik "ubuntu"/"kubuntu" staan... Nu is mijn vraag: is (k)ubuntu (of mandriva) beter om mee te werken als beginner dan Suse? Ik had suse genomen omdat ik er zo mooie screenshots van zag... Maar Ubuntu ziet er toch minder leuk uit (bv. opstartscherm).
1. Ik ben een echte beginner, en heb voor de Ubuntu nauwelijks moeite moeten doen om het geheel werkend en geinstalleerd te krijgen. Echt net zo simpel als WinXP. Enneuh .... Linux is een tweaker-OS. Screenshots over beginschermen die niet mooi zijn zegt ECHT helemaal niets. Ik heb nu een tropisch eiland als startscherm, vergeleken met het bruin als default een stuk leuker.
Owja ... het kostte me 15 minuten googlen om een origineel thema te vinden :).

2. Mandriva is de opvolger van Mandrake (is van horen ) zover ik weet. Dus gebruikersvriendelijk is het vast wel (mandrake 10.1 had al een Te simpele grafische installer herinner ik me nog ).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Schapie schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 14:30:
Ik wil graag voor mij zelf een webservertje hebben met een (my)SQL database om het één en ander te leren scripten. (PHP en consorten maar volgend jaar krijg ik ook les in Delphi maar dit is natuurlijk weer windows based alleen) Ook voor mijn broertje die meer van PHP endergelijke weet zou het prettig zijn om gewoon thuis een servertje te hebben staan om nieuwe scripts te testen en te oefenen. Nou heeft die al een windows2000 bak hiervoor staan maar ik zou daarnaast een alternatief os ook bij willen draaien om ook eens iets anders te zien.

Ik heb de volgende hardware beschikbaar:
Celeron 733mhz
512mb sdram
Gigabyte mobo met VIA 694X chipset
20 GB hdd
GF4 mx440 videokaartje (3d is onbelangrijk daar heb ik andere bakken voor mocht een ati rage of een GF2 betere ondersteuning hebben is dat zo veranderd)
Verder heb ik diverse netwerken ik dacht er zelf aan om een OEM kaartje met een realtek 8029 chip er in te stoppen maar er ligt hier ook nog een 3com kaart en diverse oudere ISA kaarten met de realtek 8019 chip. (Ik denk dat die 8029 wel genoeg ondersteund wordt)

Op deze machine draait nu even knoppix om een hdd met xp te backuppen en knoppix draait voor een live cd best redelijk en zonder problemen. (Netwerk geheel toegankelijk etc)

Verder zou ik het liefst de machine kunnen benaderen met VNC of een soort gelijk programma om instellingen server side te kunnen veranderen maar dit is verder een kwestie van RealVNC oid installeren. Zijn hier nog andere alternatieven voor om op een andere (grafische) manier de server te kunnen benaderen ?

Ik heb op dit moment al Fedora Core 2 draaien maar de installatie daarvan vond ik weinig uitdagend.
Ik heb wel een vrij aardige hardware kennis maar qua software kom ik niet verder dan diverse Windows os'en. Een net install zou leuk zijn maar geen eis die ik stel aan een os.
Voor serverdoeleinden kan je de meeste distro's wel pakken, maar het stabielst zijn volgens mij Debian en Slackware doorgaans. Je moet bij dat soort distro's vaak ook meer zelf doen, dat is een pluspunt. Zijn zeer goed zelf te configureren.
Als je 'm remote wil benaderen kun je gewoon SSH gebruiken, dat werkt gewoon echt het prettigst als je een beetje gewend bent zo'n ding via de CLI te configureren. En anders installeer je gewoon bijvoorbeeld TightVNC, dat is een X server op zichzelf waarmee je vrij goed remote kan inloggen op een grafische omgeving. Een andere optie is X-forwarding maar dat is niet nuttig tenzij je een bepaald X-based tooltje graag draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang afwachten wilde ik nu toch eens eindelijk de overstap richting Linux gaan maken, eerst een multiboot om uiteindelijk windows eruit te knikkeren. Nu vraag ik me dus af voor welke linux distributie ik moet gaan. Mijn eisen zijn vrij simpel:

1. Gebruiksvriendelijk, plug & play en ook een beetje vergelijkbaar met Windows zodat ik niet meteen in 't diepe spring. Later kies ik nog wel eens voor een tweak distro.
2. Nederlandstalig. Ik zou graag een Nederlandstalig OS draaien als dat zou kunnen

De keus is min of meer tussen mandrake en linspire. Linspire is nederlandstalig en lekker simpel in te stappen, mandrake is meer een echte linux en engelstalig, maar minder commercieel. Dit is althans wat ik ervan lees op internet. Klopt dat?

Verder mijn systeem: asus GForce4ti4400, xp1800, 1024gbkingston, asus a7v333, iiyama monitor, 160 gb hd. Dat moet dus ook geen echt probleem opleveren dacht ik zo.

Wie helpt me de knoop doorhakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:39:
Na lang afwachten wilde ik nu toch eens eindelijk de overstap richting Linux gaan maken, eerst een multiboot om uiteindelijk windows eruit te knikkeren. Nu vraag ik me dus af voor welke linux distributie ik moet gaan. Mijn eisen zijn vrij simpel:

1. Gebruiksvriendelijk, plug & play en ook een beetje vergelijkbaar met Windows zodat ik niet meteen in 't diepe spring. Later kies ik nog wel eens voor een tweak distro.
2. Nederlandstalig. Ik zou graag een Nederlandstalig OS draaien als dat zou kunnen

De keus is min of meer tussen mandrake en linspire. Linspire is nederlandstalig en lekker simpel in te stappen, mandrake is meer een echte linux en engelstalig, maar minder commercieel. Dit is althans wat ik ervan lees op internet. Klopt dat?

Verder mijn systeem: asus GForce4ti4400, xp1800, 1024gbkingston, asus a7v333, iiyama monitor, 160 gb hd. Dat moet dus ook geen echt probleem opleveren dacht ik zo.

Wie helpt me de knoop doorhakken?
Ik denk dat je niet al te bang hoeft te zijn voor die taalissue. Je zult hoogstwaarschijnlijk toch wel Gnome of KDE gaan draaien en die zijn beide in het Nederlands beschikbaar. En veel wat kleinschaliger omgevingen als Xfce4 ook trouwens. Default is overigens wel Engels doorgaans maar als je bijvoorbeeld KDE hebt geinstalleerd en je start 'm is het eerste dat je gevraagd wordt welke taal je wilt gebruiken.
Je kunt dus ook gerust Ubuntu, Fedora, Suse of een andere distributie installeren. De grafische omgevingen kun je in het Nederlands krijgen en daar gaat het om. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 22-07-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:43:
Ik denk dat je niet al te bang hoeft te zijn voor die taalissue. Je zult hoogstwaarschijnlijk toch wel Gnome of KDE gaan draaien en die zijn beide in het Nederlands beschikbaar. En veel wat kleinschaliger omgevingen als Xfce4 ook trouwens. Default is overigens wel Engels doorgaans maar als je bijvoorbeeld KDE hebt geinstalleerd en je start 'm is het eerste dat je gevraagd wordt welke taal je wilt gebruiken.
Je kunt dus ook gerust Ubuntu, Fedora, Suse of een andere distributie installeren. De grafische omgevingen kun je in het Nederlands krijgen en daar gaat het om. :)
Oei da's volledig nieuw voor me ;). Ik heb de linux wereld te lang niet meer in de gaten gehouden :). Hm ik begin erg richting mandrake te neigen. Wat is eigenlijk concreet het verschil tussen mandrake, suse en red hat? Ik kan daar niet echt iets over vinden, mandrake doet gewoon net iets leuker aan ;) maja daar schiet je natuurlijk weinig mee op.

Over dat gnome vs KDE: welk is voor de linux noob het makkelijkst? Ik ging eigenlijk min of meer van KDE uit...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 17:47 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.