Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.382 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:07

Khaine

Python liefhebber

Anoniem: 112352 schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:00:
[...]

Je zou Ubuntu eens kunnen proberen. Gebruik hem zelf ook, en vind hem de fijnste distro die ik ooit heb gebruikt.
Heeft ubuntu een goede support voor HW ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Khaine666 schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:05:
[...]

Heeft ubuntu een goede support voor HW ?
HW? Zeker hardware :P

• IP Pixma 2000 : werkt perfect. Je moet wel even prutsen met de goede drivers, maar dat heb je binnen 5 minuten gevonden
• Palm m515 : werkt perfect.
• Camera : wordt meteen herkend als je hem inplugd
• Scanner : werkt heel goed, xsane.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 04-04-2005 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Anoniem: 112352 schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:05:
[...]

HW? Zeker hardware :P

• IP Pixma 2000 : werkt perfect. Je moet wel even prutsen met de goede drivers, maar dat heb je binnen 5 minuten gevonden
• Palm m515 : werkt perfect.
• Camera : wordt meteen herkend als je hem inplugd
• Scanner : werkt heel goed, xsane.
Hw = idd hardware.

Ik heb voornamelijk last van die onboard-stuff .. maar ik ga zeker ubuntu eens aan een stevige test onderwerpen.

Post de resultaten zsm :)

Thnx voor de suggestie :D

[ Voor 3% gewijzigd door Khaine op 04-04-2005 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Cyphax

Moderator LNX
Khaine666 schreef op maandag 04 april 2005 @ 23:32:
[...]

Hw = idd hardware.

Ik heb voornamelijk last van die onboard-stuff .. maar ik ga zeker ubuntu eens aan een stevige test onderwerpen.

Post de resultaten zsm :)

Thnx voor de suggestie :D
Heb jij Dropline Gnome weleens geprobeerd? Wat mij betreft kickt die de aars van Ubuntu's Gnome desktop, en eigenlijk elke desktop die ik heb gezien. Werkelijk gigantisch goed pakket, speciaal voor Slackware. De installatie is zo simpel als het maar kan, (installer download je en die plukt alles zelf van inet af), dus het enige wat je nodig hebt is Slackware 10.1
Voor het geval je om wat voor reden dan ook teruggrijpt naar Slackware :)
http://www.dropline.net/gnome
onboard-stuff moet wel goed gaan. Ik ben nog geen spullen tegengekomen die niet werken (van geluidskaarten tot video en lan), het hangt toch een beetje van de kernel af, en niet zozeer de distro (tenmiste; als je zelf een andere kernel kunt compilen). :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 04-04-2005 23:43 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Cyphax schreef op maandag 04 april 2005 @ 23:42:
[...]

Heb jij Dropline Gnome weleens geprobeerd? Wat mij betreft kickt die de aars van Ubuntu's Gnome desktop, en eigenlijk elke desktop die ik heb gezien. Werkelijk gigantisch goed pakket, speciaal voor Slackware. De installatie is zo simpel als het maar kan, (installer download je en die plukt alles zelf van inet af), dus het enige wat je nodig hebt is Slackware 10.1
Voor het geval je om wat voor reden dan ook teruggrijpt naar Slackware :)
http://www.dropline.net/gnome
onboard-stuff moet wel goed gaan. Ik ben nog geen spullen tegengekomen die niet werken (van geluidskaarten tot video en lan), het hangt toch een beetje van de kernel af, en niet zozeer de distro (tenmiste; als je zelf een andere kernel kunt compilen). :)
Zelf mijn kernel compilen zie ik nog even niet gebeuren :D. Ik ben nog een totale beginner, en had gewoon uit nieuwsgierigheid slack en mandrake gedownload hoor.
Dat gnome dropline klinkt erg leuk, moet ik wel even slack 10 downloaden. Maar ik had al een draadje gemaakt (x maanden geleden) of mijn onboard-kaart. Ik ga het nogmaals proberen op te lossen, maar iig bedankt voor de tips ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69806

Hallo, ik wil linux op een laptop gaan zetten.
specs:
AMD Duron mobile 900 MHZ
128 MB ram (waarvan nog 16mb video :x)
CD en floppy drive

Zal fedora met kde of gnome hier een beetje op draaien? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 18:15
Anoniem: 69806 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:21:
Hallo, ik wil linux op een laptop gaan zetten.
specs:
AMD Duron mobile 900 MHZ
128 MB ram (waarvan nog 16mb video :x)
CD en floppy drive

Zal fedora met kde of gnome hier een beetje op draaien? Alvast bedankt :)
Als je Yoper installeerd dan is deze laptop lightning fast en heb je ook nog KDE.
Yoper is een voor snelheid geoptimaliseerde distro met een afgeslankte kde er in.
Hij is net als fedora rpm based.
Fedora zul je ook net kunnen draaien maar zal super traag zijn.
En Yoper is dan gewoon een heel stuk sneller.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Emielio schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:33:
[...]

Als je Yoper installeerd dan is deze laptop lightning fast en heb je ook nog KDE.
Yoper is een voor snelheid geoptimaliseerde distro met een afgeslankte kde er in.
Hij is net als fedora rpm based.
Fedora zul je ook net kunnen draaien maar zal super traag zijn.
En Yoper is dan gewoon een heel stuk sneller.
Dat ga ik downloaden, Alvast bedankt!
edit: nog een vraag, werkt ie met een wLan PCMCIA kaart?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 69806 op 05-04-2005 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Anoniem: 69806 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:44:
[...]

Dat ga ik downloaden, Alvast bedankt!
edit: nog een vraag, werkt ie met een wLan PCMCIA kaart?
Dat denk ik wel maar weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Khaine666 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 00:03:
[...]

Zelf mijn kernel compilen zie ik nog even niet gebeuren :D. Ik ben nog een totale beginner, en had gewoon uit nieuwsgierigheid slack en mandrake gedownload hoor.
Dat gnome dropline klinkt erg leuk, moet ik wel even slack 10 downloaden. Maar ik had al een draadje gemaakt (x maanden geleden) of mijn onboard-kaart. Ik ga het nogmaals proberen op te lossen, maar iig bedankt voor de tips ! :D
Succes :)
Compilen van een nieuwe kernel stelt in Slackware iig niet zoveel voor, het lastigste (gewoon het meeste werk) is aangeven wat er wel en niet in moet, maar met trial en error kom je best ver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het Yoper erop gezet, nu komt het booten alleen maar tot Bios data check succesfull... en daarna is het scherm zwart? :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 69806 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:55:
Ik heb het Yoper erop gezet, nu komt het booten alleen maar tot Bios data check succesfull... en daarna is het scherm zwart? :x
Haal even zoveel mogelijk informatie bij elkaar daarover en start er een nieuw topic over ;)
Ergens zit er in je bootloader waarschijnlijk iets niet helemaal goed maar dat heeft niets met dit topic te maken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyphax schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:59:
[...]

Haal even zoveel mogelijk informatie bij elkaar daarover en start er een nieuw topic over ;)
Ergens zit er in je bootloader waarschijnlijk iets niet helemaal goed maar dat heeft niets met dit topic te maken verder :)
ok, sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:00
Ik heb zojuist een pctje gekregen van mijn buurman:

- Pentium 333mhz
- 128mb ram
- 10 GB HDD
- 10/100mbit 3com NIC
- S3 ViRGE/DX videokaart

Wat ik er mee wil doen:

- eggdropje + psybnc draaien voor irc
- wat 'spelen' met samba

Eigenlijk gewoon een testsysteempje dus. Het zou wel makkelijk zijn als ik ook een GUI had (nog niet veel linux kennis). Dus graag ook een window manager die redelijk vlot zou kunnen lopen.

Kortom welke distro raden jullie me aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

DaTommy schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:36:

- Pentium 333mhz
- 128mb ram
- 10 GB HDD
- 10/100mbit 3com NIC
- S3 ViRGE/DX videokaart

Wat ik er mee wil doen:

- wat 'spelen' met samba

Eigenlijk gewoon een testsysteempje dus. Het zou wel makkelijk zijn als ik ook een GUI had (nog niet veel linux kennis). Dus graag ook een window manager die redelijk vlot zou kunnen lopen.

Zonder Unix kennis heb je niks aan een GUI.

Een Unix GUI doet niets anders dan schermpjes bij programma's maken, hij stelt niks voor je in.
Sommige desktop environments hebben eenvoudige controlpanels voor dingen zoals de resolutie maar verwacht geen windows controlpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Anoniem: 76468 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:12:
[...]

Zonder Unix kennis heb je niks aan een GUI.

Een Unix GUI doet niets anders dan schermpjes bij programma's maken, hij stelt niks voor je in.
Sommige desktop environments hebben eenvoudige controlpanels voor dingen zoals de resolutie maar verwacht geen windows controlpanel.
Ik denk dat hij bedoelt: "Ik wil geen textbased distro"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DaTommy schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:36:

- Pentium 333mhz
- 128mb ram
- 10 GB HDD
- 10/100mbit 3com NIC
- S3 ViRGE/DX videokaart

Wat ik er mee wil doen:

- wat 'spelen' met samba

Liever geen window manager, als het een eggdrop en psybnc server moet worden is dat bovendien totaal overbodig.

Ook voor de installatie heeft dit wat mij betreft geen toegevoegde waarde.

Neem een distro die je wat meer vrijheid geeft en meer gericht is op servers.
Zelf ben ik helemaal weg met Debian en heb ik op een Cyrix 150Mhz (ongeveer net zo snel als een Pentium 120) met 72MB ram een psybnc en eggdrop gedraaid.
Dit gaat dus heel erg goed.

Voor Debian kun je gebruik maken van de zogenaamde netinstall. Dit is een bootable CD van 100MB.
Deze gebruikt je internet connectie om de packages die jij nodig hebt te installeren.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:00
Ga ik dat eens proberen, bedankt!

Verder kan ik wel redelijk overweg met een textbased distro, maar het is soms toch wel eens leuk om een window manager erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
Mijn vaders laptop is op dit moment voor de zoveelste keer lekker traag omdat hij is besmeurt met virussen/spyware whatever. Wordt er zelf een beetje moe van steeds zijn pc te moeten fixen.

Wat voor pc?
Laptop
AMD Mobile 2600
512 mb ram (448 beschikbaar wegens videocard)
dvd brander
54g broadcom mini-pci card

Wat doet hij met zijn pc?

- Email checken
- Wat Office werk (Word/Powerpoint)
- Websites checken
- PDF bestanden
- CD/DVD branden (muziek)
- Foto's via cardreader binnenhalen en bekijken

Dat was het wel zo'n beetje. Spelletjes speelt hij niet. Ik zat dus zelf te denken hem Linux te geven. Hij vond het zelf ook wel interessant klinken, maar...

- Hij wil dat het ongeveer net zo snel opstart als Windows XP
- Makkelijk/herkenbaar (zat te denken aan de nieuwste KDE)
- Zijn Broadcom 54g mini-pci kaart moet werken

Aan wat voor distro denken jullie? Zelf zat ik te denken aan SuSE of Kubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 20:43
Ricardo87 schreef op zondag 10 april 2005 @ 12:06:
....
Ik zou er gewoon Ubuntu opzetten. Gnom overvalt de gebruiker niet met een stapel keuze mogelijkheden, dat maakt het (zeker voor beginners) makkelijker (overigens is er wel van allesin te stellen via GConf, maar dat is voor normaal gebuik niet nodig). KDE heeft (m.i.) meer de instelling 'als je wat kan instellen, geef de gebruiker dan ook die mogelijkheid'.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ricardo87 schreef op zondag 10 april 2005 @ 12:06:
Wat doet hij met zijn pc?

- PDF bestanden
Wat bedoel je hier mee? PDF bestanden lezen? De standaard XPDF (of KPDF, GPDF) doet het tegenwoordig redelijk. Als je meer power wilt is er ook een Linux versie van de laatste Acrobat Reader die je in de meeste distro's waarschijnlijk wel handmatig zult moeten installeren (te nieuw en/of niet Free genoeg).
- Hij wil dat het ongeveer net zo snel opstart als Windows XP
De enige moderne distributie met voldoende toeters en bellen die hier zonder zelf te sleutelen enigzins bji in de buurt komt is naar mijn ervaring Ubuntu Hoary. Maar ik vrees dat je de opstart snelheid van Windows XP niet zult evenaren.
Hoe vervelend dit is, hangt denk ik een beetje af van de mate waarin je je hibernate functies werkend krijgt op de laptop. Daar heb ik geen ervaring mee, maar is voor zover ik weet weer afhankelijk van het type laptop en hoeveel prutstijd je erin wilt steken (en vooral leestijd op internet).
- Makkelijk/herkenbaar (zat te denken aan de nieuwste KDE)
Welk DE je kiest is erg persoonlijk. Ik zou je aanraden KDE en Gnome beiden korte tijd te proberen (je vader dus, want wellicht vindt hij iets anders prettig dan jij!) en daarna je keuze te maken. Zelf ben ik voor Gnome en draai ik de standaard Ubuntu.
Het voordeel van Ubuntu op dit punt is dat je vrij simpel KDE en Gnome kunt vergelijken door een live CD van Ubuntu en Kubuntu te branden.
- Zijn Broadcom 54g mini-pci kaart moet werken
Daarvoor zul je Google even moeten consulteren.
SuSE vind ik persoonlijk echt te vol zitten met voor allerlei taken tenminste twee applicaties en dat merk je ook aan de snelheid. Het is wel een vrij vriendelijke desktop distro voor nieuwkomers.

Ubuntu vind ik op dit moment de beste desktop distributie die ik heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

tomato schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:03:

Hoe vervelend dit is, hangt denk ik een beetje af van de mate waarin je je hibernate functies werkend krijgt op de laptop. Daar heb ik geen ervaring mee, maar is voor zover ik weet weer afhankelijk van het type laptop en hoeveel prutstijd je erin wilt steken (en vooral leestijd op internet).
Ubuntu 5.04 Hoary heeft ondersteuning voor hibernate ingebouwd iig, dus er is een kans dat dat out-of-the-box gelijk al gaat werken...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

strandbal schreef op zondag 10 april 2005 @ 14:57:
[...]

Ubuntu 5.04 Hoary heeft ondersteuning voor hibernate ingebouwd iig, dus er is een kans dat dat out-of-the-box gelijk al gaat werken...
Ik kan bevestigen dat Ubuntu een goede HW-support heeft. Ik heb het zo'n 2 uur terug geinstalleerd (out-of-the-box) met de ISO die ik van hun site (www.ubuntulinux.org) heb gevist, en al mijn hardware werkt tijdens de installatie direct herkend.
Zo ook mijn onboard gigabit-LAN kaartje, die zelfs Mandrake 10.2 niet tevoorschijn kon toveren.

Ik ben er iig zeer tevreden over. Dus ... thnx Lambert :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
Euhrm, even een vraagje :D .

Ik heb vandaag Knoppix gedownload, gebrand en getest (uit pure nieuwsgierigheid), en opzich is Linux toch best wel grappig :o .

Nu wil ik dus ook binnenkort een Linux-distro naast mijn Windows XP installeren, dual-boot dus. Qua gebruik is het redelijk standaard: beetje internetten, chatten, downloaden, etc. Systeemeisen zitten wel goed. Omdat ik een beginneling ben neig ik naar een 'out-of-the-box' Linux distro. Naar wat begrepen heb zijn Ubuntu en Mandrake redelijk gebruiksvriendelijke distro's en makkelijk voor leken zoals ik.

Het liefst wil ik ook een distro met een goede hardware support, zodat ik niet eerst zelf hoef te prutsten met drivers (onder Knoppix deed het geluid het niet bijv.). Misschien zeg ik nu iets doms en werkt dat heel anders in Linux, maar ik denk dat jullie wel snappen waar ik heen wil. Ubuntu schijnt daarin wel okay te zijn geloof ik, als ik GoT (o.a. dit topic) zo doorlees.

Specs zijn dik in orde.

Alvast bedankt :).

[ Voor 54% gewijzigd door MarcoC op 19-04-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

MarcoC schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 20:55:
Euhrm, even een vraagje :D .

Ik heb vandaag Knoppix gedownload, gebrand en getest (uit pure nieuwsgierigheid), en opzich is Linux toch best wel grappig :o .

Nu wil ik dus ook binnenkort een Linux-distro naast mijn Windows XP installeren, dual-boot dus. Qua gebruik is het redelijk standaard: beetje internetten, chatten, downloaden, etc. Systeemeisen zitten wel goed. Omdat ik een beginneling ben neig ik naar een 'out-of-the-box' Linux distro. Naar wat begrepen heb zijn Ubuntu en Mandrake redelijk gebruiksvriendelijke distro's en makkelijk voor leken zoals ik.

Het liefst wil ik ook een distro met een goede hardware support, zodat ik niet eerst zelf hoef te prutsten met drivers (onder Knoppix deed het geluid het niet bijv.). Misschien zeg ik nu iets doms en werkt dat heel anders in Linux, maar ik denk dat jullie wel snappen waar ik heen wil. Ubuntu schijnt daarin wel okay te zijn geloof ik, als ik GoT (o.a. dit topic) zo doorlees.

Specs zijn dik in orde.

Alvast bedankt :).
Uit eigen ervaring kan ik je nu vertellen dat Ubuntu daar enorm geschikt voor zal zijn !
Ik draai um er nu bij, en het enige wat je echt goed door moet hebben is je directory-structuur van je harde schijf. Zeker omdat je windows erbij wilt draaien is dit erg nodig. Hun indelings-programma werkt net ff iets anders dan Fdisk , Cfdisk en dat proggie voor windows.

De driver-support was bij mij uitstekend , mijn onboard-netwerk kaart (waar zelfs windows Xp problemen mee had ) werkte in 1 keer, en alles is zeer overzichtelijk. Voor de die-hard leken is dit een heerlijke distro om mee te beginnen. Ik kan je dan ook aanraden om alles volledig te installeren de eerste keer, dan kun je zien welke programma's Ubuntu allemaal bevat.

En last but not least, zou ik gewoon gaan voor de gnome-uitvoering (dus niet kubuntu) want die werkt toch wel erg lekker. Als je heel erg gewend bent aan windows kun je Kubuntu alsnog wel proberen, maar ik zou lekker gaan voor gnome :).

suc6 !!

edit:

Owja ... vergeten te melden .... ubuntu detecteerd altijd ook windows-partities die fat-geformateerd zijn. Het kan handig zijn om die te mounten onder linux, zodat je altijd bij je data kan , ook onder linux. En voor het booten maakt ubuntu zelf z'n eigen soort van bootmanager aan, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken !

[ Voor 9% gewijzigd door Khaine op 19-04-2005 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Bedankt, ik neigde zelf ook al zeer sterk naar Ubuntu. En als je Ubuntu geïnstalleerd hebt heb je automatisch een bootmenuutje met welk OS je wilt booten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 10:26

zAo

GPLv2 Fanboy

MarcoC schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 21:42:
Bedankt, ik neigde zelf ook al zeer sterk naar Ubuntu. En als je Ubuntu geïnstalleerd hebt heb je automatisch een bootmenuutje met welk OS je wilt booten dus?
Je hebt inderdaad een bootloader standaard (tenzij je anders kiest). Grub in dit geval. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ok, bedankt. Nu even uitzoeken hoe wat ik vrije ruimte kan regelen zonder mijn Windows XP installatie al te veel in gevaar te brengen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

MarcoC schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 21:50:
Ok, bedankt. Nu even uitzoeken hoe wat ik vrije ruimte kan regelen zonder mijn Windows XP installatie al te veel in gevaar te brengen :+.
Gebruik in windows gewoon nog even Partition Magic. Het kan overigens ook tijdens de ubuntu-installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

zAo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:09:
[...]

Gebruik in windows gewoon nog even Partition Magic. Het kan overigens ook tijdens de ubuntu-installer.
Ik heb partition-magic gebruikt om van me bestaande partities gewoon wat ruimte af te halen en dan als lege space te laten staan. Dan booten en ubuntu-installer snapt zelf al datie er gewoon 2 partites (swap en reiserfs) van moest maken. Heerlijk makkelijk ging dat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77543

Geachte tweakers,

Ik heb een vraag waar ik deze keer een eerlijk en beargumenteerd antwoord op hoop te krijgen.

Ik draai op het moment een aantal gameservers, vooral Counter-Strike. Nu ben ik een tijdje aan het zoeken geweest hier of er nu echt een specifiek topic liep over wat de beste Linux Distro is voor Half-Life based Game Servers.

Als je eens bekijkt wat voor Distro's de bedrijven die op de markt zijn gebruiken, kun je niet echt een conclusie trekken. De een gebruikt FreeBSD, de ander Debian, Redhat, Slackware, etc. etc.

Ik zelf gebruik op dit moment Slackware, ik heb hier nooit echt een keuze voor gemaakt, maar een maatje van mij heeft veel ervaring en heeft mij dus eigenlijk het hele Slackware geleerd (voor zover ik het nu snap)

Nu wil ik eens weten of er mensen zijn die echt aan het testen zijn geweest, kwa ping-time, lagg, loss, choke, server FPS, of er nu echt een Distro is wat gezien kan worden als het betere voor gameservers. Of dat er misschien problemen bekend zijn bij het gebruiken van Intel of AMD met gameserver bij een bepaalde Distro.

Of dat het nu eigenlijk helemaal geen drol uitmaakt of je Debian Slackware, of FreeBSD pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 77543 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:42:
Geachte tweakers,

Ik heb een vraag waar ik deze keer een eerlijk en beargumenteerd antwoord op hoop te krijgen.

Ik draai op het moment een aantal gameservers, vooral Counter-Strike. Nu ben ik een tijdje aan het zoeken geweest hier of er nu echt een specifiek topic liep over wat de beste Linux Distro is voor Half-Life based Game Servers.

Als je eens bekijkt wat voor Distro's de bedrijven die op de markt zijn gebruiken, kun je niet echt een conclusie trekken. De een gebruikt FreeBSD, de ander Debian, Redhat, Slackware, etc. etc.

Ik zelf gebruik op dit moment Slackware, ik heb hier nooit echt een keuze voor gemaakt, maar een maatje van mij heeft veel ervaring en heeft mij dus eigenlijk het hele Slackware geleerd (voor zover ik het nu snap)

Nu wil ik eens weten of er mensen zijn die echt aan het testen zijn geweest, kwa ping-time, lagg, loss, choke, server FPS, of er nu echt een Distro is wat gezien kan worden als het betere voor gameservers. Of dat er misschien problemen bekend zijn bij het gebruiken van Intel of AMD met gameserver bij een bepaalde Distro.

Of dat het nu eigenlijk helemaal geen drol uitmaakt of je Debian Slackware, of FreeBSD pakt.
Qua Linux distributie maakt het inderdaad 'geen drol uit'. Met FreeBSD heb ik geen ervaringen.

Het ellendige is dat Windows + AMD processor op het moment de beste performance geeft, tenminste, dat beweren veel servereigenaren op de hlds_linux mailing list.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb hier het volgende systeem staan waar nu nog windows 2000 opstaat. maar deze verbruikt teveel geheugen met de programma's die ik draai.

ik heb dus een linux distro nodig die weinig geheugen gebruikt. makkelijk te gebruiken is. en een mooie gui heeft.

dit is het systeem:
amd duron 850 mhz (rating van 1500+ pcchips <== ik geloof niet zo in die 1500)
256mb ddr ram
40gb hd ==> max 5gig gereserveerd voor OS
cd-brander

deze programma 's moeten er op gaan draaien:
Azureus
E-mule
een vervanger voor netlimiter die onder linux werkt.
brandsoftware.
een lcd moet aangestuurd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82855

Hoi,

Ik gebruik op dit moment Gentoo, ben er wel redelijk tevreden mee, alleen zit 1 ding me tegen, de lange compile tijden, dit kan soms uren duren om grote pakketjes voor mijn systeem te optimaliseren.

Ik ben nu opzoek naar een linux distro die:

+ Een goede packetmanager die:
* Pakketjes 'kan' optimaliseren voor mijn systeem, als dit nodig is, als ik dit NIET wil dat hij dan gewoon de binary's download en deze simpel en snel kunnen worden geinstalleerd.

* Software moet snel up-to-date zijn met de packetmanager net zoals Gentoo, Debian Woody is vaak traag met het updaten van haar apt-get manager, waardoor je vaak oude software moet gebruiken.

* Geen dependency problems meer

* Ik hou er wel van om zelf te kiezen wat ik installeer, zoals Gentoo dat aan mij overlaat, Fedora installeert namelijk een hele zooi software die je niet gebruikt / nodig hebt.

* licht van gewicht (moet draaien op p4t-e 2ghz 512 mb ram)

* Moet OSS (Open Sound System) kunnen draaien, bij Gentoo word je namelijk gedwongen om ALSA te gebruiken.

* Moet goed kunnen werken met mijn GeForce TI 4200 (64 MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 82855 schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:13:
Hoi,

Ik gebruik op dit moment Gentoo, ben er wel redelijk tevreden mee, alleen zit 1 ding me tegen, de lange compile tijden, dit kan soms uren duren om grote pakketjes voor mijn systeem te optimaliseren.

Ik ben nu opzoek naar een linux distro die:

+ Een goede packetmanager die:
* Pakketjes 'kan' optimaliseren voor mijn systeem, als dit nodig is, als ik dit NIET wil dat hij dan gewoon de binary's download en deze simpel en snel kunnen worden geinstalleerd.

* Software moet snel up-to-date zijn met de packetmanager net zoals Gentoo, Debian Woody is vaak traag met het updaten van haar apt-get manager, waardoor je vaak oude software moet gebruiken.

* Geen dependency problems meer

* Ik hou er wel van om zelf te kiezen wat ik installeer, zoals Gentoo dat aan mij overlaat, Fedora installeert namelijk een hele zooi software die je niet gebruikt / nodig hebt.

* licht van gewicht (moet draaien op p4t-e 2ghz 512 mb ram)

* Moet OSS (Open Sound System) kunnen draaien, bij Gentoo word je namelijk gedwongen om ALSA te gebruiken.

* Moet goed kunnen werken met mijn GeForce TI 4200 (64 MB)
Debian Unstable (Sid) i.c.m. met apt-build om de packages te compileren die jij geoptimaliseerd wilt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Baarsjes

Unagi

Ik ben opzoek naar een oplossing voor een internet PC. Het betreft twee pc's, beide met een 600Mhz processor. Het enige dat er op moet kunnen is internetten. Het liefst een 'out of the box' oplossing.

Het idee is dat de pc gewoon opstart, mag van cd, van netwerk, een read only systeem zodat er niets verpest kan worden. De enige applicatie die er dan op hoeft te draaien is een browser, firefox bijvoorbeeld. Welke oplossing kan ik hier het beste voor gebruiken?

http://www.bonuszoeken.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Baarsjes schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:53:
Ik ben opzoek naar een oplossing voor een internet PC. Het betreft twee pc's, beide met een 600Mhz processor. Het enige dat er op moet kunnen is internetten. Het liefst een 'out of the box' oplossing.

Het idee is dat de pc gewoon opstart, mag van cd, van netwerk, een read only systeem zodat er niets verpest kan worden. De enige applicatie die er dan op hoeft te draaien is een browser, firefox bijvoorbeeld. Welke oplossing kan ik hier het beste voor gebruiken?
Het beste lijkt me dan dat je er wat werk in steekt. Ik ken geen LiveCD waarmee je alleen maar kunt internetten.
Misschien is dit wat:
http://www.icewalkers.com/Linux/Howto/Kiosk-HOWTO.html
Anders zou ik een paar LiveCD's uitproberen (Mepis, Slax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 21:48

woutur

Klauwtjes uit!

THW Arie schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:15:
[...]

Debian Unstable (Sid) i.c.m. met apt-build om de packages te compileren die jij geoptimaliseerd wilt zien?
In reactie op het bovenstaande met betrekking op Rayen:
Misschien is het een plan om even op debian.org te kijken welke packages nu in Sarge (testing) en Sid (unstable) zitten. Dan kan je zelf bepalen of Sarge vooruitstrevend genoeg is of niet en je kan met apt altijd je source zelf compilen mocht dat nodig zijn.

Verder biedt Gentoo binaries aan van programma's. Had ik dat eerder geweten dan had ik niet 5 uur staan compileren op OpenOffice maar had ik daar gewoon de bin van genomen. Ik ben een starter met Gentoo en wat meer ervaren met Debian. De laatste vind ik qua pakketbeheer toch sneller en fijner. Ik heb gewoonweg niet het idee dat ik die 0.5~5 % snelheidswinst merk of zelfs maar haal met gecompileerde Gentoo pakketten. Maar da's gevoel en niet getest :)

[ Voor 7% gewijzigd door woutur op 25-04-2005 16:37 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Baarsjes schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:53:

FlashLinux! Een op gentoo gebaseerde distro op usb key met een aantal standard apps zoals firefox, evolution, ... en extra apps zoals openoffice. Het is uiteraard niet read only, maar het is zo makkelijk te installeren dat je dat niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:22
wat te denken van FireFox LiveCD ???
http://wiki.livecd.net/livecd/FireFox
lijkt me dat dit project aardig aan je eisen van een firefox only cd voldoet
en read-only want het staat op een cd

[ Voor 12% gewijzigd door lordgandalf op 02-05-2005 09:27 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:12
Ik wilde hiervoor een apart topic openen, maar ben bang dat die dan dicht wordt gegooid.

Maar het is me gelukt om onder linux een webcam van een ander te bekijken !!!
Het is gelukt met de CVS versie van aMSN.

Ik denk dat veel mensen hier wel interesse in hebben, het geluid werkt nog niet maar daar wordt vast hard aan gewerkt.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik zoek een distro voor een low spec bak. Ik heb helemaal geen ervaring met linux, daarom leek het me handig om eerst maar die oude bak te nemen om op te oefenen voordat ik een andere computer om zeep help. Heb ondertussen geprobeerd Slackware 8.1 te installeren, met zo'n beetje het minimale aan packages, maar dat gaat niet naar behoren.

Ik wil graag een apache server er op draaien, voor het op het lokale netwerk hosten van bestanden.

Er moet een printer aan gehangen worden (Canon BJC-220) die over het netwerk wordt gedeeld.

Specs van de computer:
* Intel P1 100 Mhz
* 850 mb hardeschijf
* 40 mb ram
* linksys ethernet kaart 10/100 mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Anoniem: 82855 schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:13:
...
...
Met Gentoo kun je ook nog OSS gebruiken. Use-flag "+oss" aanzetten en volgens mij "emerge oss". Het werkt dan wel via ALSA dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 08:00
Ivo schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 19:57:
[...]

Met Gentoo kun je ook nog OSS gebruiken. Use-flag "+oss" aanzetten en volgens mij "emerge oss". Het werkt dan wel via ALSA dacht ik.
Staat precies in de Alsa Guide beschreven hoe je OSS support aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 08:02
Heb thuis de ubuntu linux cd ontvangen. Heb de live-cd gestart en het werkt totdat ik wil internetten. Ondersteunt de wireless lan kaart niet van mijn notebook. Ondersteunen is hierbij een groot woord want ik nergens mijn stukje hardware laten detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Laatst online: 14-06 20:43
Heb je Hoary of ... (hoe heette de vorige ook alweer?) ontvangen? En welke wireless kaart heb je?

En ik weet niet wat je onder 'ondersteunen' vat, maar hardware wordt of automatisch gevonden (bij inpluggen of reboot), of je moet alles met de hand doen. Via de 'lspci' in een terminal krijg je keurig een lijstje met alle hardware hoor. En als je een GUI wilt: er zit ook een 'device manager' in Ubuntu hoor, onder Systeem->Beheer.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

Rowanov schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 19:07:
Ik zoek een distro voor een low spec bak. Ik heb helemaal geen ervaring met linux, daarom leek het me handig om eerst maar die oude bak te nemen om op te oefenen voordat ik een andere computer om zeep help. Heb ondertussen geprobeerd Slackware 8.1 te installeren, met zo'n beetje het minimale aan packages, maar dat gaat niet naar behoren.

Ik wil graag een apache server er op draaien, voor het op het lokale netwerk hosten van bestanden.

Er moet een printer aan gehangen worden (Canon BJC-220) die over het netwerk wordt gedeeld.

Specs van de computer:
* Intel P1 100 Mhz
* 850 mb hardeschijf
* 40 mb ram
* linksys ethernet kaart 10/100 mbit
Slackware 8.1 is al erg oud, je kan net zo goed versie 10.1 pakken, het is niet zo dat als je een oude pc hebt je net als bij bijv windows/OSX niet de nieuwste versies kunt draaien, ligt trouwens aan de distro. Ik heb hier een tijdje Slackware-current gedraait op een oude p120 laptop met 48mb geheugen. Als webserver was die voldoende maar met een mysql database was die te traag. Wel moet ik er bij zeggen dat die harde schijf retetraag was van die laptop. Als je Slackware installeert met alleen datgene wat nodig is om apache te draaien heb je nog geen 200mb ruimte nodig. Samba (windows bestands/printer-deling) draait ook gewoon op die p100. De nieuwste Apache en samba is zelfs nog op een 486DX33 te draaien.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Debian. Deze lijkt mij eenvoudiger in gebruik voor een beginner dan Slackware, vooral zal je het apt-get systeem mooi vinden om je systeem up-to-date te houden. Ik weet alleen niet of je printer ondersteund wordt door CUPS (Unix printsysteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109360

Draai op dit moment W2K op een DFI-Infinity/XP2800+@2300MHz/1Gb/Maxtor80Gb/FX5900/128Mb.
Wil dit veranderen in xxxxBSD of een Linux distro omdat deze sneller zouden draaien bij DC.
Welk OS is het beste voor het systeem en dan bedoel ik het snelst/stabielst.
Uiteraard is veiligheid ook een aspect waarop gelet dient te worden.
Zoals al gemeld graast mijn koetje voor DPC (FAD op dit moment) dus snelheid doet er echt wel toe en er moet dus wel een client voor zijn.
Ook heb ik nog een oude Cellie 333 (servertje?) met 256MB/10Gb voor een ander OS.
Daarnaast komt er nog een redelijk Athlon64 systeem waarop een OS moet draaien. Moet tenslotte ook voor DPC grazen.
Moet redelijk snel op te zetten zijn.
Kan dan later wel kijken of er iets te tweaken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142741

Linux en tweaken, valt weinig aan te tweaken imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109360

Anoniem: 142741 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:36:
Bedoel ik eigenlijk aanpassen e.d. mee.
DWZ : liefst uit de box draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22173

zAo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 21:48:

Je hebt inderdaad een bootloader standaard (tenzij je anders kiest). Grub in dit geval. Succes
en dat levert verder ook geen problemen op met een mogelijke windows-reinstall (bootloader/MBR etc)? windows zal dan misschien de MBR opnieuw overschrijven lijkt me? of kan je dat dan weer makkelijk fixen met de Ubuntu boot-cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blaataaps schreef op maandag 21 februari 2005 @ 18:28:
Vergeet niet nadat je de iso van je keuze hebt gedownload, de zogenaamde MD5SUM te controleren.
vaag, volgens de Ubuntu MD5SUMS zou de checksum van de ISO

4a4848ca5431b7a6bc3d0aab9c282887

moeten zijn, maar de twee ISO's die ik heb gedownload zijn allebei

46135038af6dd2ef36fd8d521afe7de4

zal wel een oude MD5SUMS zijn die Ubuntu heeft staan oid.

(edit: ISO's zijn van twee verschillende lokaties gedownload)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 22173 op 11-05-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Nooit een ISO gebruiken waarvan je hebt gezien dat de checksum niet klopt!

Probeer er eerst achter te komen waarom dit zo is.
Anoniem: 22173 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:27:
zal wel een oude MD5SUMS zijn die Ubuntu heeft staan oid.
Tsja, als je zo reageert, kun je dan eigenlijk niet net zo goed het nakijken van de checksum overslaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tomato schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:53:
Nooit een ISO gebruiken waarvan je hebt gezien dat de checksum niet klopt!

Probeer er eerst achter te komen waarom dit zo is.

Tsja, als je zo reageert, kun je dan eigenlijk niet net zo goed het nakijken van de checksum overslaan :?
tzhja ik doe dit eigenlijk ook voor het eerst ;)

probeer het anders ook eens? (AMD64 versie)

http://stuwww.uvt.nl/ubuntu/5.04/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Ik zie voor de AMD64 versie gewoon de checksum staan die jij ook krijgt (46135038af...). Waar haalde je die andere vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tomato schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 21:37:
[...]

Ik zie voor de AMD64 versie gewoon de checksum staan die jij ook krijgt (46135038af...). Waar haalde je die andere vandaan?
een van die mirrors uit duitsland, volgens mij de eerste.

edit: die MD5SUMS geeft trouwens nu wel de goede checksum lijkt het, misschien hebben ze het gefixed?

46135038af6dd2ef36fd8d521afe7de4 ubuntu-5.04-install-amd64.iso

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 22173 op 11-05-2005 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22173 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:55:

en dat levert verder ook geen problemen op met een mogelijke windows-reinstall (bootloader/MBR etc)? windows zal dan misschien de MBR opnieuw overschrijven lijkt me? of kan je dat dan weer makkelijk fixen met de Ubuntu boot-cd?
ok ok, utfs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Anoniem: 142741 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:36:
Wat is dit voor bullshit, juist linux is op alle fronten te tweaken.
Je kunt letterlijk alles aan jou wensen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Tot nu toe vind ik zelf suse 9.3 pro het prettigste werken voor een beginger Heb hier voor kubuntu er op gehad maar die ging er binnen een uur al weer af gaf veel problemen kon niet mijn hp 2110 all in one printer over weg en vond mijn geforce fx 5900xt niet.

Toen mandriva 2005 er op gehad vond ik niet lekker werken en toen suse er op gezet en die staat er nog steeds op werkt prettig krijg alleen niet voorelkaar om de theme's geinstalleert tekrijg.

[ Voor 1% gewijzigd door syberjunky op 12-05-2005 12:58 . Reden: typ foutje zullen er wel meer tussen zitten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144151

nou here goes:

Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?
AMD Athlon 2,08 GHz, 512 MB DDR, 80GB HD, ATI Radeon 9200, 128 MB videogeheugen.
Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?
een vervanging van Windows, en het doel ervan is om gewoon soortgelijke dingen mee te doen. dus niet echt zware dingen, maar photoshoppen enzo, website maken enzovoorts. beetje huis, tuin en keuken computer dus. máár met een aantrekkelijke interface [mac-like].
Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen?
liefst out-of-the-box, maar k wil wel n skin of visual style hebben die op mac lijkt.

k hoop dat het zo voldoende is om mij een advies te geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 14:38

nzyme

terror

fedora/suse is denk ik voor jou :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9373

Hellraizer schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:13:
fedora/suse is denk ik voor jou :)
Ik zeg Mandrake. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

ok... dan zeg ik ik ben totaal niet thuis in "dat segment" als slackware addict :p

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Laatst online: 30-05 08:02
ajvdvegt schreef op zondag 08 mei 2005 @ 20:32:
Heb je Hoary of ... (hoe heette de vorige ook alweer?) ontvangen? En welke wireless kaart heb je?

En ik weet niet wat je onder 'ondersteunen' vat, maar hardware wordt of automatisch gevonden (bij inpluggen of reboot), of je moet alles met de hand doen. Via de 'lspci' in een terminal krijg je keurig een lijstje met alle hardware hoor. En als je een GUI wilt: er zit ook een 'device manager' in Ubuntu hoor, onder Systeem->Beheer.
Ik heb een sweex draadloze kaart met ralink 2500 chipset. Staat inderdaad in de 'device manager' maar ik kan de kaart daar niet mee inschakelen o.i.d.

Ubuntu herkent de wifi kaart ook niet als zodanig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 08:59
En ik zeg Ubuntu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Ik zeg inZane.

Maw .. ^^ eensch :D

Ubuntu heeft goede support, en bovendien kun je het uiterlijk zwaar pimpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnend
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?
Amd64 3000+(2ghz) Asus k8n moederbord, 2x512 ram, 200gig maxtor ide hd, 9800xt

Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?
Het moet een vervanger worden voor windows. Windows draaide ik alleen nog maar voor het gamen maar aangezien ik niet meer zoveel game is windows niet meer nodig en ik vind linux gevoelsmatiger fijner werken

Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen?
Het liefste out of the box maar een beetje geknutsel vind ik niet erg.

Maar dan mijn grootse probleem: Een Sweex wireless usb stick met een Zydas chip?? Kan dat :?
Deze kan ik niet aan het werk krijgen ;(
Mischien weet 1 van jullie of en hoe ik deze aan het werk kan krijgen. Ik meen me te herinneren dat er ooit op sourceforge een project liep op het gebied van wireless usb sticks. maar deze kan ik niet terug vinden.

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

ndiswrapper mss :? moet je ff probere :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnend
  • Laatst online: 08-04-2022
mmm dat ndiswrapper klinkt intresant daar ga ik maar eens even mee aan de slag.

Maar dan heb ik nog een vraag. Zit er veel verschil in performance en meegeleverde pakketten tussen een amd 64 geoptimaliseerde distro of een "standaard" distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb hier net Kubuntu 5.04 Hoary geinstalleerd in plaats van Debian en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Installatie gaat smooth maar met veel minder neuzelvragen dan Debian, de desktop is slick en het loopt als een dolle op een P500, 384 Mb. Als nu ook mijn USB stick in een keer werkt ben ik verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 21-06 20:42

M-ThijZ

Riding on Rails

Burnend schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:12:
mmm dat ndiswrapper klinkt intresant daar ga ik maar eens even mee aan de slag.

Maar dan heb ik nog een vraag. Zit er veel verschil in performance en meegeleverde pakketten tussen een amd 64 geoptimaliseerde distro of een "standaard" distro?
Een amd64 geoptimaliseerde distro zal 64bit binaries gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Wekkel schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 21:27:
Ik heb hier net Kubuntu 5.04 Hoary geinstalleerd in plaats van Debian en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Installatie gaat smooth maar met veel minder neuzelvragen dan Debian, de desktop is slick en het loopt als een dolle op een P500, 384 Mb. Als nu ook mijn USB stick in een keer werkt ben ik verkocht.
Dat ligt eraan hoe je 'in een keer werken' beschouwd.

Als ik een USBstick aansluit op mijn pc en hetvolgende tik:
code:
1
mkdir /mnt/usbstick && mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usbstick

Als de USBstick dan naar behoren functioneerd, dan werkt het voor mij in een keer.

Waneer jij wilt dat er een vrolijk icoontje op je desktop verschijnt kun je misschien beter SUSE kiezen (die heeft er iig een handje naar om zulke dingen te automatiseren).
Probeer het eens, ik weet dat er wel een icoon van 'Audio-cd' verschijnt wanneer ik een cd in mijn ubuntu pc stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

mkdir /mnt/usbstick && mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usbstick vind ik heel wat om te herinneren voor een simpele user als ik. Gelukkig, via de System knop kom ik via Storage Media al snel bij mijn USB stick als hij is ingeprikt. Het werkt dus flawless voor een simpele user als ik. Nu draait VMWare als een dolle om XP te installeren want voor werk heb ik nou eenmaal MS Office nodig. OpenOffice gaat toch niet helemaal ok om met Word modellen en opmaak, tenzij iemand raad weet natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 13:44
Oke, ik ben nogal linux noob. Ik ken een paar termen, een paar basic commando's en dat is het. Nu wil ik me gaan verdiepen in Linux, wat raden jullie mijn aan?

Mijn prutsmachientje is een P!!! 650 MHz met (ik dacht) 192 MB Ram. Er zit een 8 gig schijf in en een 10 MBit netwerkkaartje (ISA). Maar het gaat erom dat ik later mijn eigen server (2100+, 512 MB Ram) over ga zetten, meer info onder volgende kopje :)

Ik wil mij richten op servers. Het installeren/instellen van een webserver, DNS, FTP Server en het beveiligen van mijn bak, en later waarschijnlijk ook gameservers (bakkie te traag voor, maar het gaat om hoe het moet, niet of het draait). Ik wil dus eigenlijk als het ware "simuleren" dat dit een soort co-located bak is: Servertje van alles om vanalles te draaien en vanaf afstand beheerbaar.
Het doel is ook om als ik genoeg weet misschien zelf een co-located bak te plaatsen, of die van iemand anders te beheren.

Mag wat dingen out-of-the-box zijn, maar het liefst veel prutsen om de "feeling" erin te krijgen. Leren spelen, leren instellen, uitzoeken hoe iets werkt. Ik wil het echt onder de knie krijgen.

Nog 1 n00bvraagje er achteraan :P :
Moet ik me bij het beheren van een bak op afstand vooral richten op console werk, of gebruikt een beetje beheerder ook gewoon een soort van "remote-desktop"?

En heeft iemand verder nog tips of opmerkingen. Ik ben al begonnen met het doornemen van de NOS-Faq en heb al een leuke handleiding gevonden om wat bekend te worden met linux :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Morax, Ik denk dat Debian Sarge het beste voor jouw is. Je hebt een desktop na de install en het is goed te gebruiken voor servertjes. Ook zal vrijwel alles out-of-the-box werken.
Om op je laatste vraag in te gaan: vrijwel alle servers worden met een remote-shell beheerd. Op mijn werk (zon 3000 Unix machines) wordt ook alles met console gedaan. Natuurlijk zijn er wel wat 'grafische' tools welke in de console gebruikt worden, maar hoofdzakelijk is het commandline. Verder nog een tip: wat je niet weet, gewoon google-en en niet te snel opgeven! Het is leuk en het leert snel. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 11:57
Nog 1 n00bvraagje er achteraan :P :
Moet ik me bij het beheren van een bak op afstand vooral richten op console werk, of gebruikt een beetje beheerder ook gewoon een soort van "remote-desktop"?
Het is inderdaad ook mogelijk om met VNC je bakkie te besturen. Ikzelf vind op afstand besturen fijner gaan met SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
zAo schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 08:06:
Morax, Ik denk dat Debian Sarge het beste voor jouw is. Je hebt een desktop na de install en het is goed te gebruiken voor servertjes. Ook zal vrijwel alles out-of-the-box werken.
Om op je laatste vraag in te gaan: vrijwel alle servers worden met een remote-shell beheerd. Op mijn werk (zon 3000 Unix machines) wordt ook alles met console gedaan. Natuurlijk zijn er wel wat 'grafische' tools welke in de console gebruikt worden, maar hoofdzakelijk is het commandline. Verder nog een tip: wat je niet weet, gewoon google-en en niet te snel opgeven! Het is leuk en het leert snel. Succes :)
Maar zoals letinon zegt, leek mij SSH ook gewoon DE manier van remote management. In dat geval zal ik toch wat meer zelf moeten prutsen om er dus wat mee om te gaan. Een desktop en veel dingen die out-of-the-box werken zijn dan misschien niet zo handig?

Ik weet het niet hoor, maar zo denk ik er over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Morax schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 16:16:
[...]

Maar zoals letinon zegt, leek mij SSH ook gewoon DE manier van remote management. In dat geval zal ik toch wat meer zelf moeten prutsen om er dus wat mee om te gaan. Een desktop en veel dingen die out-of-the-box werken zijn dan misschien niet zo handig?

Ik weet het niet hoor, maar zo denk ik er over :)
Remote shell word meestal SSH mee bedoelt, en Debian is prima server OS en hoefd je niet met grafische zooi te installeren.
Debian word juist bij uitstek gebruikt bij servers omdat het zo stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Emielio schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 16:23:
[...]

Remote shell word meestal SSH mee bedoelt, en Debian is prima server OS en hoefd je niet met grafische zooi te installeren.
Debian word juist bij uitstek gebruikt bij servers omdat het zo stabiel is.
Lijkt me duidelijk :) Thnx voor de hulp, ik ga op zoek naar Debian Sarge :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 19-05 18:46
Ik heb hier nog een oudere pc staan met een 300mhz intel celeron cpu en 256 mb ram.
Ik vraag me af of hier nog een linux-distro met gnome, ubuntu oid, op kan draaien. Pc zal gebruikt worden voor internet, tekstverwerken en mp3's.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan ik gnome beter vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
raviculus schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 16:44:
Ik heb hier nog een oudere pc staan met een 300mhz intel celeron cpu en 256 mb ram.
Ik vraag me af of hier nog een linux-distro met gnome, ubuntu oid, op kan draaien. Pc zal gebruikt worden voor internet, tekstverwerken en mp3's.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan ik gnome beter vergeten?
Het lijkt me wat weinig om echt fijn te draaien, maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Ubuntu heeft ook bijvoorbeeld XFCE dat ook gebruiksvriendelijk en GTK gebaseerd is, hoewel alleen in de universe repository. Als Gnome niet fijn draait probeer je een wat lichtere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 19-05 18:46
tomato schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 17:40:
[...]

Het lijkt me wat weinig om echt fijn te draaien, maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Ubuntu heeft ook bijvoorbeeld XFCE dat ook gebruiksvriendelijk en GTK gebaseerd is, hoewel alleen in de universe repository. Als Gnome niet fijn draait probeer je een wat lichtere.
Bedankt voor de hulp! Ik wist niet dat ubuntu ook nog een andere windowmanager had. Ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:24

ram.con

non-profit ram

Zo, mijn vraagje:

Ik heb een *zeer* oud computertje staan. De proc is niet gekoeld, er staat pentium op en msd zegt dat hij 468SX heet :) . Voort heeft hij 4 strookjes RAM, tezamen 4 MB. een harde schijf van 204MB en geen cd-romspeler. er staat momenteel inderdaad win3.11 op. Heeft ook nooit (na vele floppy's) win95 gedraaid, maar dat was eigenlijk geen doen. Over de betrouwbaarheid kan ik verder nog zeggen dat laatst mijn beeldscherm problemen had, werd paars aan de rand enzo :Y) , maar na een tik op de voeding van mijn liggende kastje ging het weer beter....

Dus.

Ik wou vragen of het verstandig, niet al te frustrerend en doenlijk is om te experimenteren met een klein limuxje. Niet dat ik nu niet tevreden ben, word kan prima draaien, allerlei vage batchmenutjes prutsen. Gaat prima. Maar een mens wil meer :9 . Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 21:08
Deze pc heb 'k hier staat:
* PII 333Mhz
* 64 MB Ram
* 1 GB HD
* wireless kaartje (zeer recent)

Op dit moment staat Win2000 erop, maar dit gaat gewoon te traag.. Ik ben op zoek achter een goed alternatief waarmee ik kan:
- internetten
- gamen
- tekst verwerken etc.
- muziek afspelen

Wie kan me een goede tip geven? ik hecht veel belang aan een goede grafische schil.. flexibiliteit is minder belangrijk voor me.. En laat het liefst ook zoveel mogelijk out-of-the-box werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

CyberThijs schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:26:
* PII 333Mhz
* 64 MB Ram
* 1 GB HD

Op dit moment staat Win2000 erop, maar dit gaat gewoon te traag.. Ik ben op zoek achter een goed alternatief waarmee ik kan:
- internetten
- gamen
- tekst verwerken etc.
- muziek afspelen

Wie kan me een goede tip geven? ik hecht veel belang aan een goede grafische schil.. flexibiliteit is minder belangrijk voor me.. En laat het liefst ook zoveel mogelijk out-of-the-box werken :)
Windows 98SE had ikzelf geprobeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik wil graag Linux draaien op mijn server alleen ik heb geen flauw idee welk distro 8)7 . Op dit moment draait hier Windows 2003 op, maar ik wil toch de overstap maken naar Linux. Ik wil een file, web en ftp server gaan draaien. Misschien later ook nog een gameserver, gewoon om dingen uit te proberen dus.

Ik heb zelf al redelijke ervaring met Linux op de desktop, ik draai op dit moment Debian Sarge. Maar als ik linux als server draai wil ik wel graag net zoals in Windows een Xserver draaien, dus nu is mijn vraag welk OS zal ik op mijn server gaan draaien?

Het gaat om een AMD Athlon 1200+
Oud Ati 3dfx kaartje, welke weet ik niet precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 18-06 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gamen op een P2 333MHz? 8)7
Wat speel je dan precies als ik vragen mag? Zal geen zware game zijn.

Internetten en tekst verwerken gaat prima met linux en ook muziek afspelen gaat denk ik wel lukken. Dat gamen hangt even af van wat je doet. Jij kunt het beste een wat lichtere distro proberen. Damn Small, VectorLinux, ArchLinux (P2 is ook 686 proc toch?).
LifeTecH schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:37:
Ik wil graag Linux draaien op mijn server alleen ik heb geen flauw idee welk distro 8)7 . Op dit moment draait hier Windows 2003 op, maar ik wil toch de overstap maken naar Linux. Ik wil een file, web en ftp server gaan draaien. Misschien later ook nog een gameserver, gewoon om dingen uit te proberen dus.

Ik heb zelf al redelijke ervaring met Linux op de desktop, ik draai op dit moment Debian Sarge. Maar als ik linux als server draai wil ik wel graag net zoals in Windows een Xserver draaien, dus nu is mijn vraag welk OS zal ik op mijn server gaan draaien?

Het gaat om een AMD Athlon 1200+
Oud Ati 3dfx kaartje, welke weet ik niet precies
Vrij veel keus heb je denk ik. Debian Sarge is best een goeie aangezien je daar ervaring mee hebt, ik heb die hier ook op mijn servertje lopend gehad (p200,64mb) in gewoon command line. Voor een server heb je trouwens genoeg aan commandline maar X is ook prima :)
Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld Gentoo. Op de site van Gentoo staat ook voldoende hulpmateriaal.
offtopic:
ATi 3dfx kaartje is no match aangezien ATi en 3dfx nix met elkaar te maken hebben. Meeste gebruikelijke kaartjes werken prima onder X dus jou ATi kaartje zal het ook vast wel doen :)

[ Voor 69% gewijzigd door Ultraman op 21-05-2005 18:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]
Dubbelpost |:(

[ Voor 98% gewijzigd door Ultraman op 21-05-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
* PII 333Mhz
* 64 MB Ram

[...]

- internetten
- gamen
- tekst verwerken etc.
- muziek afspelen

Wie kan me een goede tip geven? ik hecht veel belang aan een goede grafische schil..
Als het ook maar enigzins mogelijk is zou ik er extra geheugen bij doen. Heb je 256 of liefst 512 MB erin zitten, dan is er nog best wat vermogen uit die PII te halen.

Aangezien je makkelijk wilt kom je waarschijnlijk terecht bij Mandrake, Fedora, Suse, of Ubuntu. Persoonlijk vind ik Ubuntu de fijnste desktop distributie van dit moment en zeker vergeleken met Suse voelt het heel wat sneller aan.

Je kunt een fijne KDE of Gnome ervaring met 64MB geheugen denk ik wel vergeten trouwens, dus als je daar niets aan doet zul je toch naar een andere WM/DE moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 21:08
cybersteef schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:38:
Gamen op een P2 333MHz? 8)7
Wat speel je dan precies als ik vragen mag? Zal geen zware game zijn.
Met 'gamen' bedoel 'k zo'n beetje patience-achtige dingen hoor, gewoon om m'n broertje kalm te houden :P

Alvast bedankt voor alle tips! Ik ga 'ns rondneuzen waar 'k gemakkelijk nog zo'n oud latje vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Niet online
cybersteef schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:38:
Vrij veel keus heb je denk ik. Debian Sarge is best een goeie aangezien je daar ervaring mee hebt, ik heb die hier ook op mijn servertje lopend gehad (p200,64mb) in gewoon command line. Voor een server heb je trouwens genoeg aan commandline maar X is ook prima :)
Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld Gentoo. Op de site van Gentoo staat ook voldoende hulpmateriaal.
Aan debian zat ik zelf ook te denken ja, maar met gentoo duurt het compilen van alles toch heel lang. Alhoewel dat niet zo'n groot probleem is, zolang het daarna maar goed werkt :P
offtopic:
ATi 3dfx kaartje is no match aangezien ATi en 3dfx nix met elkaar te maken hebben. Meeste gebruikelijke kaartjes werken prima onder X dus jou ATi kaartje zal het ook vast wel doen :)
Ik dacht dat ik Ati 3dfx op die videokaart zag staan, is ook al een tijd geleden dat ik die kaart erin heb gestoken. Niet dat het verder uitmaakt, maar het was even om aan te geven dat er een oude videokaart in de server zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

ram.con schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 18:10:
Zo, mijn vraagje:

Ik heb een *zeer* oud computertje staan. De proc is niet gekoeld, er staat pentium op en msd zegt dat hij 468SX heet :) . Voort heeft hij 4 strookjes RAM, tezamen 4 MB. een harde schijf van 204MB en geen cd-romspeler. er staat momenteel inderdaad win3.11 op. Heeft ook nooit (na vele floppy's) win95 gedraaid, maar dat was eigenlijk geen doen. Over de betrouwbaarheid kan ik verder nog zeggen dat laatst mijn beeldscherm problemen had, werd paars aan de rand enzo :Y) , maar na een tik op de voeding van mijn liggende kastje ging het weer beter....

Dus.

Ik wou vragen of het verstandig, niet al te frustrerend en doenlijk is om te experimenteren met een klein limuxje. Niet dat ik nu niet tevreden ben, word kan prima draaien, allerlei vage batchmenutjes prutsen. Gaat prima. Maar een mens wil meer :9 . Iemand een idee?
Wordt dat je eerste ervaring met Linux? Zo ja, niet aan beginnen!
Zo nee, kijk eens naar Vector Linux.
Dingen die ik er mee zou kunnen doen: dedicated mp3 speler. een superstille web/mail opzetten. (misschien _net_ snel genoeg om een adsl upload vol te stouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk bij die 486 eigenlijk meer aan een hele oude RedHat. Ook kan je DamnSmallLinux eens proberen maar die 4 Mb blijft gewoon zeer, zeer minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Nog een vraagje nadat mij Debian Sarge is aanbevolen. Debian ISO's zijn er 7, en als ik op zoek ga naar Debian Sarge kom ik uit op zo'n 14 ISO's :|

Weet iemand hoeveel ik er uiteindelijk van nodig heb voor een soort van basisinstallatie? Ik neem toch aan dat ik ze niet allemaal nodig heb. Anders zou het niet eens op de harde schijf passen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heb je een DVD speler?

In dat geval: http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Debian_Sarge_DVD_maken [door wie geschreven O-) ]

Anders, down de eerste 3 cd's en dan heb je voldoende voor KDE en wat basic appz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pienk
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Morax schreef op zondag 22 mei 2005 @ 03:49:
Nog een vraagje nadat mij Debian Sarge is aanbevolen. Debian ISO's zijn er 7, en als ik op zoek ga naar Debian Sarge kom ik uit op zo'n 14 ISO's :|

Weet iemand hoeveel ik er uiteindelijk van nodig heb voor een soort van basisinstallatie? Ik neem toch aan dat ik ze niet allemaal nodig heb. Anders zou het niet eens op de harde schijf passen :/
Als je adsl of kabel internet hebt kan je het beste de netinstall cd downloaden, die is maar 100 tot 200 MB of zo. En deze install instaleerd eers een basis en haalt dan alles van internet.

edit:
even een linkje er bij

[ Voor 12% gewijzigd door pienk op 22-05-2005 11:59 ]

energy powers future motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Voordeel daarbij is ook nog dat je de allernieuwste packages hebt, de packages van de normale cd set zijn vaak al outdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

* PII 333Mhz
* 64 MB Ram
* 1 GB HD

- internetten
- gamen
- tekst verwerken etc.
- muziek afspelen

Als je er een beetje RAM bij prikt kun je er zonder problemen de nieuwste versie van een linux distro naar keuze op zetten. Maar ik zou er wel een nemen met binary packages, want je merkt alleen dat je een trage cpu hebt bij het compilen.

Ubuntu Hoary is een goeie Out-Of-The-Box Distro.
Heeft standaard Gnome 2.10 en Xorg 6.8.2

Je zult merken dat zodra je app in je RAM past alles gewoon snel draait, je hebt enkel latency bij je Drive-Access time, dus bij het starten van OpenOffice bijvoorbeeld. Maar zodra het draait is het gewoon snel, als het in je RAM past iig.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Niet online

Gewoon de eerste cd downloaden en dan als apt-get source FTP opgeven. Dan download hij alle benodigde packages ipv dat hij ze van die cd's haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat VEEEEL handiger is voro Debian Sarge is de netinstall pakken. Je PC via dat ethernet aan het internet hangen dmv router of een andere pc met internetverbinding die die verbinding kan delen, in mijn geval deed WinXP ICS het prima. Wat je nodig hebt en niet op de cd staat haalt ie van het web, en het duurde bij mij helemaal niet lang. Als je alles commandline houdt scheelt je dat aanzienlijk want het grote werk is X,KDE/Gnome en alle apps die daarbij horen. Maak met de netinstall gewoon een basic install en daar kun je later dan dingen als Apache, MySQL, PHP bij op gooien. Ook andere dingen kun je er zo bij op zetten, kwestie van HowTo's zoeken en lezen :)

Mocht netinstall geen optie zijn dan pak je gewoon CD1 en misschien verstandig om ook CD2 te pakken, hoewel ik vaak aan CD1 al genoeg heb. Op die andere CD's staan gewoon extra packages die je vaak zat niet eens nodig hebt.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.