jdiezrequejo schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:03:
[...]
Jah die heb ik al eens gebruikt, maar dan blijft het zo ""niet mooi" zeg maar. En ik heb nu zelf ook twee spots net voor de koplampen van de trein gezet, alleen schijnen die niet?

Op die plek blijft het namelijk donker..
Zie maar...
[
afbeelding]
Ik heb nu ook 4 tal omni's gebruikt op lichtsterkte 0,2 WEant als ik het te hoog zet word hij weer over belicht.. Alleen de schaduw van de voorkant van de trein klopt niet? Want normaal zou die wle zichtbaar moeten zijn toch..
Ah, ja, om het goed te krijgen moet je natuurlijk van alles doen met die belichting.
Ten eerste zijn lampen en lichtbundels in principe onzichtbaar. Het enige dat je ziet is het licht dat op objecten valt. Je ziet dus geen lichtbundel van je spot. Met een volume light kun je die lichtbundel wel zichtbaar maken en met een lens flare (pas op, misbruik is ongelooflijk lelijk) kun je de lamp zelf zichtbaar maken.
Dan die tunnellampen. Die kunnen wel degelijk op normale sterkte zoals je zou verwachten, maar dan moet je wel de attenuation instellen. Standaard hebben lampen in MAX een oneindig bereik, terwijl ze in het echt zwakker worden met de afstand. Dit kun je nabootsen door de far attenuation in te stellen. Dan hebben lampen dus maar een beperkt bereik en zitten ze elkaar dus minder in de weg. Dit kan ook echt een heel sfeervol effect geven.
En dan is het natuurlijk ook zo dat licht uit twee dingen bestaat: lampen en materials. De materials op de objecten bepalen hoe het licht wordt weerkaatst. Zonder materials is het dus erg moeilijk om je belichting realistisch te krijgen, want in het echt is ook niet alles wit.
Oh, btw, je model is erg mooi.
@D-Tox_
Sorrie, mijn toon was inderdaad onvriendelijk, ik zal proberen er op te letten voortaan.

Het onderwerp spreekt me zeker aan en ik doe graag mee, maar ik heb vrijwel zeker geen tijd. Zoals gewoonlijk dus.

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 13:36:
Onder het mum van "domme vragen bestaan niet" wil ik hier even vragen:
Wat is nou precies het voordeel van een renderer en waarom zou je die gebruiken?
Ik bedoel, als ik in max een scene maak kan ik dat gewoon in max renderen. Dan heb ik toch gewoon een mooie render. En ik zie af en toe plaatjes die zijn gemaakt met een renderer, en die zijn hartstikke mooi, maar die zien er wel ingewikkeld uit. Ik denk niet dat ik zoiets zelf kan maken. Heeft een renderer alleen nut bij gecompliceerde scenes en belichtingen? Is het voor mij als 'n00b' niet verstandig om er één te gebruiken omdat ik toch alleen maar simpele dingen maak?
B.v.d.
Renderers zijn er in alle soorten en maten en je gebruikt ze heel veel. Anders zie je namelijk nooit iets op je scherm.

Tijdens het modellen worden de viewports gerenderd door je videokaart, dat is een renderer. Als je 3dsmax opdracht geeft te renderen, rendert die met de zogenaamde Scanline renderer. Dat is de standaard renderer die bij 3dsmax zit.
De reden om een andere renderer te gebruiken dan de standaard Scanline renderer, is dat die relatief weinig functies heeft, zoals HawVer al zei. Ook zoals HawVer al zei: dat gebrek aan functionaliteit merk je pas als je behoorlijk ervaren bent.
Om je een beetje een beeld te geven van dat gebrek aan functionaliteit: de standaard Scanline renderer is gruwelijk slecht met rondstuiterend licht (dat gebeurt in het echt ook en bepaalt in interieurs misschien wel 90% van de belichting!) en met licht dat uit de lucht komt (die blauwe lucht die je buiten om je heen ziet 'geeft licht' en in buiten-omgevingen is dat een hele belangrijke factor in wat je ziet). Betere renderers zijn er dan ook vooral om betere lichtberekening en meer opties te krijgen.
Maar zolang je zelf nog geen dingen mist in de standaard Scanline-renderer, moet je vooral niet overstappen op iets anders (Brazil, V-ray, finalRender, MentalRay, etc.). Betere renderers zitten doorgaans behoorlijk ingewikkeld in elkaar en als je de extra's daarvan niet nodig hebt, dan begin er ook maar niet aan. Tot je ze wel nodig hebt.
[
Voor 44% gewijzigd door
Oogst op 30-03-2005 17:10
]